joi, 25 ianuarie 2024
1125/13.06.2002 Lege pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova

L E G E

pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova*

 

nr. 1125-XV  din  13.06.2002

 

Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.66-75/132 din 01.03.2019

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.82-86/663 din 22.06.2002

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Art.1.Codul civil al Republicii Moldova nr.1107-XV din 6 iunie 2002 intră în vigoare la data intrării în vigoare a Codului de procedură civilă al Republicii Moldova, aprobat în primă lectură prin Hotărîrea Parlamentului nr.16-XV din 29 martie 2001.

 

Art.2. – Se aprobă formularele standard conform anexelor nr.1-9 la prezenta lege.

 

Art.3. – La data intrării în vigoare a Codului civil al Republicii Moldova nr.1107-XV din 6 iunie 2002:

a) se va abroga Codul civil aprobat prin Legea R.S.S. Moldoveneşti cu privire la aprobarea Codului civil al R.S.S. Moldoveneşti din 26 decembrie 1964 (Veştile Sovietului Suprem al R.S.S. Moldoveneşti, 1964, nr.36, art.81) cu toate modificările şi completările ulterioare;

b) legile şi actele normative în vigoare se vor aplica în măsura în care nu contravin Codului civil al Republicii Moldova.

 

Art.4. – (1) Se propune Preşedintelui Republicii Moldova să aducă actele sale în concordanţă cu Codul civil al Republicii Moldova.

(2) Guvernul, pînă la 1 ianuarie 2003:

a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu dispoziţiile Codului civil al Republicii Moldova;

b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu dispoziţiile Codului civil al Republicii Moldova;

c) va asigura revizuirea şi abrogarea de către ministere şi departamente a actelor lor normative ce contravin Codului civil al Republicii Moldova;

d) va întreprinde alte măsuri pentru buna desfăşurare a procesului de punere în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova, pentru studierea şi implementarea prevederilor lui de către subiecţii de drept.

 

Art.5. – Soluţionarea situaţiilor juridice în curs de realizare la data intrării în vigoare a Codului civil al Republicii Moldova se va efectua în conformitate cu articolul 7 al acestuia.

 

Capitolul II

DISPOZIŢII PENTRU PUNEREA ÎN APLICARE A MODIFICĂRILOR OPERATE

PRIN LEGEA nr.133/2018 PRIVIND MODERNIZAREA CODULUI CIVIL

ŞI MODIFICAREA UNOR ACTE LEGISLATIVE

 

Secţiunea 1

Dispoziţii generale

Art.6. – (1) Dispoziţiile prezentului capitol reglementează punerea în aplicare a modificărilor la Codul civil operate prin Legea nr.133/2018.

(2) Dispoziţiile art.7 din Codul civil, cu modificările operate prin Legea nr.133/2018, şi prevederile Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative se aplică în partea nereglementată de dispoziţiile prezentului capitol.

(3) Dispoziţiile Codului civil în redacţia anterioară intrării în vigoare a Legii nr.133/2018 se vor interpreta autonom, fără a se putea invoca intervenirea modificărilor la Codul civil operate prin Legea nr.133/2018.

 

Art.7. – (1) Modificările la Codul civil operate prin Legea nr.133/2018 intră în vigoare la 1 martie 2019, cu excepţia celor operate la art.680 şi la capitolul XXV (Asigurarea) din titlul III cartea a treia, care intră în vigoare la 1 ianuarie 2020.

(2) Guvernul, pînă la 1 martie 2019, va asigura republicarea, în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, a Codului civil şi a prezentei legi, cu modificările operate inclusiv prin legea menţionată la alin.(1), dîndu-le titlurilor, capitolelor, secţiunilor, paragrafelor, articolelor şi alineatelor o nouă numerotare şi corectînd, după caz, toate referinţele la articolele şi la alineatele Codului civil.

(3) În cazul în care, la data republicării conform dispoziţiilor alin.(2), unele dispoziţii legale încă nu sînt în vigoare, în ediţia respectivă a Monitorului Oficial al Republicii Moldova se va face o menţiune corespunzătoare despre data ulterioară a intrării în vigoare. Neincluderea în ediţia republicată a Codului civil a dispoziţiilor vechi ale capitolului XXV (Asigurarea) din titlul III cartea a treia nu afectează acţiunea lor pînă la 1 ianuarie 2020 conform dispoziţiilor alin.(1).

(4) Ori de cîte ori actele legislative sau normative fac trimitere la Codul civil, la un anumit articol sau la dispoziţii abrogate ori modificate, sau la articolele renumerotate ulterior prin legea menţionată la alin.(1), trimiterea se consideră a fi făcută la dispoziţiile corespunzătoare care le înlocuiesc sau la articolul renumerotat.

(5) Ori de cîte ori actele normative fac trimitere la dispoziţiile legale din legile abrogate prin art.XVII din Legea nr.133/2018, trimiterea se consideră a fi făcută la dispoziţiile corespunzătoare ale Codului civil care le înlocuiesc.

 

Secţiunea a 2-a

Dispoziţii privind punerea în aplicare a modificărilor operate la cartea întîi

Art.8. – Dispoziţiile art.22 din Codul civil, în redacţia Legii nr.133/2018, se aplică notificărilor expediate începînd cu 1 martie 2019, indiferent de momentul apariţiei situaţiei juridice la care se referă notificarea.

 

Art.9. – Dispoziţiile art.185-201 din Codul civil, introduse prin Legea nr.133/2018, se aplică începînd cu 1 martie 2019, chiar dacă administratorul a fost numit în funcţie înainte de 1 martie 2019.

 

Art.10. – Modificările operate prin Legea nr.133/2018 la dispoziţiile cărţii întîi din Codul civil privitoare la reorganizarea sau lichidarea persoanei juridice nu se aplică procedurilor de reorganizare sau lichidare dacă hotărîrea organului competent privind iniţierea reorganizării sau a lichidării a fost adoptată înainte de 1 martie 2019.

 

Art.11. – (1) Persoanele juridice înregistrate în Republica Moldova şi filialele şi reprezentanţele persoanelor juridice străine sînt obligate, pînă la 1 ianuarie 2024:

a) să-şi aducă actele de constituire şi/sau statutele sale şi regulamentele filialelor şi reprezentanţelor în concordanţă cu modificările la art.240 şi 241 din Codul civil operate prin Legea nr.133/2018;

b) să ceară operarea modificărilor necesare, conform lit.a), în registrul de stat al persoanelor juridice sau în alt registru de publicitate în care sînt înregistrate conform legii.

(2) Dacă persoana juridică operează, din proprie iniţiativă, o modificare în actul de constituire şi/sau statut înainte de termenul prevăzut la alin.(1), aceasta trebuie să asigure executarea dispoziţiilor alin.(1) în aceeaşi dată.

(3) Înregistrarea modificărilor în actele de constituire şi/sau statutele persoanelor juridice în conformitate cu alin.(1) lit.b) şi alin.(2) se efectuează fără perceperea taxelor şi a plăţilor de înregistrare.

(4) Modificările la art.240 şi 241 din Codul civil, operate prin Legea nr.133/2018, se aplică din 1 martie 2019, indiferent dacă au fost sau nu efectuate modificările prevăzute la alin.(1) din prezentul articol. În special, din 1 martie 2019 se vor aplica următoarele reguli:

a) filialele şi reprezentanţele unei persoane juridice care au fost înregistrate înainte de 1 martie 2019 se vor considera, în sensul legislaţiei în vigoare, sucursale ale respectivei persoane juridice;

b) informaţiile din registrul de stat al persoanelor juridice sau din alt registru de publicitate prevăzut de lege referitoare la filialele şi/sau reprezentanţele persoanei juridice se consideră informaţii referitoare la sucursalele persoanei juridice.

(5) În cazul în care filiala persoanei juridice străine, înregistrată în Republica Moldova înainte de 1 martie 2019, are statut de persoană juridică distinctă de persoana juridică străină, aceasta încetează să aibă statut de persoană juridică distinctă din momentul efectuării modificărilor conform alin.(1) sau, după caz, alin.(2). Cu toate acestea, în termenul prevăzut de alin.(1) sau, după caz, alin.(2), persoana juridică străină cu scop lucrativ sau cu scop nelucrativ poate să iniţieze transformarea filialei înregistrate în Republica Moldova în societate cu răspundere limitată cu asociat unic sau, după caz, în una dintre formele juridice de organizare corespunzătoare pentru persoanele juridice cu scop nelucrativ din Republica Moldova.

(6) Trimiterile din legislaţia în vigoare la filiala sau reprezentanţa persoanei juridice se consideră trimiteri la sucursala persoanei juridice pînă la aducerea legislaţiei în concordanţă cu art.240 şi 241 din Codul civil, cu modificările operate prin Legea nr.133/2018.

 

Art.12. – Dispoziţiile art.325 din Codul civil în redacţia introdusă prin Legea nr.133/2018 se aplică dacă obligaţia de a încheia actul juridic a fost contractată începînd cu 1 martie 2019 sau a apărut în baza legii începînd cu aceeaşi dată.

 

Art.13. – Dispoziţiile art.360 din Codul civil, introduse prin Legea nr.133/2018, se aplică consimţămîntului dat de terţ începînd cu 1 martie 2019, chiar dacă actul juridic pentru care se dă consimţămîntul a fost încheiat înainte de 1 martie 2019.

 

Art.14. – Modificările dispoziţiilor Codului civil referitoare la termenele de decădere, operate prin Legea nr.133/2018, nu se aplică termenelor care au început să curgă înainte de 1 martie 2019.

 

Art.15. – (1) Dispoziţiile art.379 alin.(2) şi art.380 din Codul civil, introduse prin Legea nr.133/2018, se aplică odată cu crearea condiţiilor tehnice, dar nu mai tîrziu de 1 martie 2021.

(2) Guvernul Republicii Moldova va crea şi va asigura funcţionarea registrului procurilor în termenul indicat la alin.(1).

 

Art.16. – Părţile unui contract încheiat înainte de 1 martie 2019, începînd cu această dată, pot deroga prin contract de la dispoziţiile legale privind prescripţia extinctivă în conformitate cu art.393 din Codul civil, cu modificările operate prin Legea nr.133/2018.

 

Art.17. – Dispoziţiile art.404 din Codul civil în redacţia introdusă prin Legea nr.133/2018 se aplică termenelor de prescripţie extinctivă care au început să curgă (inclusiv ca urmare a întreruperii cursului anterior) începînd cu 1 martie 2019.

 

Art.18. – Formalităţile de publicitate sînt supuse dispoziţiilor legii în vigoare la data efectuării acestora.

 

Art.19. – Pînă la ajustarea tehnică a registrelor de publicitate cu caracter constitutiv (art.420 din Codul civil), deţinătorii acestor registre aplică dispoziţiile capitolului II (Registrele de publicitate cu caracter constitutiv) din titlul V cartea întîi din Codul civil în redacţia introdusă prin Legea nr.133/2018, începînd cu 1 martie 2019, cu adaptările corespunzătoare.

 

Art.20. – (1) Dispoziţiile capitolului II (Registrele de publicitate cu caracter constitutiv) din titlul V cartea întîi din Codul civil în redacţia introdusă prin Legea nr.133/2018 nu afectează drepturile care au fost dobîndite înainte de 1 martie 2019 şi care nu au fost înregistrate de către dobînditor înainte de 1 martie 2019. Dobînditorul dreptului dobîndit înainte de 1 martie 2019 poate cere înregistrarea dreptului său.

(2) Dispoziţiile alin.(1) din prezentul articol se aplică doar în privinţa registrului de stat al vehiculelor, registrului navelor sau catalogului naval şi a altor registre de publicitate cu caracter constitutiv (art. 420 din Codul civil), cărora, înainte de 1 martie 2019, legea nu le recunoştea caracterul constitutiv.

(3) Dispoziţiile art.435 alin. (2) pct.8) din Codul civil, în redacţia introdusă prin Legea nr.133/2018, referitoare la notarea în registru a identităţii viitorilor beneficiari nu se aplică în cazul fiduciilor administrate de administratorii fiduciari participanţi profesionişti care au deţinut licenţe pentru activitatea de administrare fiduciară a investiţiilor conform Legii nr.199/1998 cu privire la piaţa valorilor mobiliare.

[Art.20 modificat prin Legea nr.318 din 26.10.2023, în vigoare 09.11.2023]

 

Secţiunea a 3-a

Dispoziţii privind punerea în aplicare a modificărilor operate la cartea a doua

Art.21. – Modificările dispoziţiilor art.459 alin.(2) din Codul civil, operate prin Legea nr.133/2018, nu afectează dispoziţiile art.59 din Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998, care vor fi aplicate în continuare.

 

Art.22. – Construcţia sau alte lucruri ori lucrări ataşate permanent la teren, înregistrate în capitolul B al registrului bunurilor imobile (în prezenta secţiune, în continuare – bunuri imobile înregistrate separat în capitolul B), din data de 1 martie 2019, încetează a fi bunuri imobile separate şi devin parte componentă a terenului, cu condiţia că, la acea dată, aceeaşi persoană sau aceleaşi persoane deţin în proprietate atît bunul imobil înregistrat separat în capitolul B, cît şi terenul.

 

Art.23. – (1) Bunurile imobile înregistrate separat în capitolul B care, conform legislaţiei anterioare, nu constituie parte componentă a terenului pe care sînt amplasate şi care, la 1 martie 2019, aparţineau unei alte persoane decît proprietarul terenului nu devin parte componentă a terenului şi continuă să se considere bunuri imobile. Aceeaşi regulă se aplică bunurilor imobile înregistrate separat în capitolul B aflate în proprietate comună dacă oricare dintre coproprietari este şi proprietar al terenului sau dacă doar unii coproprietari ai terenului sînt proprietari ai bunurilor imobile înregistrate separat în capitolul B.

(2) Dispoziţiile alin.(1) se aplică în mod corespunzător bunurilor imobile înregistrate separat în capitolul B care urmează a fi ridicate pe terenul altei persoane în virtutea unui drept al constructorului apărut înainte de 1 martie 2019 sau pe baza unui contract încheiat înainte de 1 martie 2019.

 

Art.24. – (1) Proprietarul terenului pe care sînt amplasate bunuri imobile înregistrate separat în capitolul B şi care nu devin parte componentă a terenului la 1 martie 2019, conform art.23, deţine un drept de preemţiune în caz de vînzare a bunului imobil înregistrat separat în capitolul B, iar proprietarul bunului imobil înregistrat separat în capitolul B deţine un drept de preemţiune în caz de vînzare a terenului.

(2) Dacă bunul imobil înregistrat separat în capitolul B se află pe o parte a terenului şi poate fi folosit fără dificultăţi pe acea parte a terenului, atunci dreptul de preemţiune se aplică doar în privinţa părţii de teren necesare pentru exercitarea dreptului de proprietate asupra bunului imobil înregistrat separat în capitolul B.

(3) Orice clauză încheiată după 1 martie 2019 care exclude sau limitează dreptul de preemţiune prevăzut de prezentul articol este lovită de nulitate absolută.

(4) Dispoziţiile prezentului articol şi ale art.658 alin.(2) din Codul civil nr.1107/2002 nu se aplică în cazul în care terenul aparţine statului sau unităţii administrativ-teritoriale.

[Art.24 completat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

 

Art.25. – Dacă, după 1 martie 2019, terenul şi bunul imobil înregistrat separat în capitolul B devin proprietatea aceleiaşi persoane sau aceloraşi persoane, din data dobîndirii, bunul imobil înregistrat separat în capitolul B încetează a fi bun imobil şi devine parte componentă a terenului pe care este amplasat. Această dispoziţie nu se aplică dacă bunul imobil înregistrat separat în capitolul B este deja parte componentă a terenului conform prezentei secţiuni.

Art.26. – (1) Faptul că, în temeiul art.22, 23 sau 25, bunul imobil înregistrat separat în capitolul B încetează a fi bun imobil şi devine parte componentă a terenului pe care este amplasat nu atrage modificări în menţiunile din registrul bunurilor imobile, iar părţile componente ale terenului înregistrate separat în capitolul B îşi păstrează această înregistrare.

(2) Dacă, în temeiul art.22, 23 sau 25, bunul imobil înregistrat separat în capitolul B încetează a fi bun imobil şi devine parte componentă a terenului pe care este amplasat, din aceeaşi dată se aplică următoarele:

a) în cazul în care terenul era grevat cu un drept real limitat, se consideră că dreptul real limitat se extinde, în măsura în care este posibil, şi asupra bunului imobil înregistrat separat în capitolul B care a încetat a fi bun imobil şi a devenit parte componentă a terenului pe care este amplasat;

b) în cazul în care bunul imobil înregistrat separat în capitolul B care a încetat a fi bun imobil şi a devenit parte componentă a terenului pe care este amplasat era grevat cu un drept real limitat, se consideră că dreptul real limitat se extinde, în măsura în care este posibil, şi asupra terenului pe care acesta este amplasat;

c) în cazurile prevăzute la lit.a) şi b), dacă atît terenul, cît şi bunul imobil înregistrat separat în capitolul B erau grevate cu drepturi de ipotecă în folosul diferitor creditori ipotecari, se consideră că creditorii ipotecari de rang egal deţin acelaşi drept de ipotecă de acelaşi rang, cu dreptul de a fi satisfăcuţi din produsul executării ipotecii proporţional valorii obiectului asupra căruia fiecare dintre ei aveau anterior o ipotecă. La determinarea valorii obiectului se va ţine cont de valoarea acestuia la data cînd bunul imobil înregistrat separat în capitolul B a încetat a fi bun imobil şi a devenit parte componentă a terenului pe care este amplasat;

d) în cazurile prevăzute la lit.a) şi b), dacă atît terenul, cît şi bunul imobil înregistrat separat în capitolul B erau grevate cu drepturi reale limitate, altele decît dreptul de ipotecă, în folosul diferitori titulari, aceste drepturi vor continua să producă efecte juridice pînă la stingerea lor conform conţinutului său, ca şi cum bunul imobil înregistrat separat în capitolul B nu a încetat a fi bun imobil şi nu a devenit parte componentă a terenului pe care este amplasat.

(3) Extinderea obiectului dreptului real limitat conform alin.(2) se produce de plin drept prin efectul prezentei legi, fără înregistrarea în registrul bunurilor imobile. Orice persoană interesată poate cere rectificarea registrului bunurilor imobile pentru a reflecta extinderea conform alin.(2).

(4) Dispoziţiile prezentei secţiuni şi noile dispoziţii ale art.459-463 din Codul civil, introduse prin Legea nr.133/2018, nu afectează dispoziţiile art.278 şi 2873 din Codul fiscal şi alte dispoziţii ale legislaţiei fiscale conform cărora anumite bunuri imobile, părţi componente ale bunurilor imobile ori părţi din acestea, drepturi asupra lor sau cote-părţi din dreptul asupra lor sînt obiect al impunerii.

 

Art.27. – (1) Prin efectul Legii nr.133/2018, din 1 martie 2019, se instituie drept de superficie asupra terenului care aparţine unei persoane, alta decît statul sau unitatea administrativ-teritorială, în folosul proprietarului bunului imobil înregistrat separat în capitolul B (cu excepţia construcţiilor provizorii) şi al proprietarului bunului imobil înregistrat separat în capitolul C al registrului bunurilor imobile, dacă proprietarul bunului imobil respectiv, la data de 1 martie 2019, se află în una dintre următoarele situaţii:

a) are un drept de posesie sau folosinţă asupra terenului, născut din lege sau contract, altul decît un drept de superficie;

b) nu are niciun drept asupra terenului.

(2) În cazul prevăzut la alin.(1) lit.b), dreptul de superficie se instituie doar asupra părţii terenului necesare pentru deservirea bunului imobil înregistrat separat în capitolul B. Dimensiunile concrete ale părţilor de teren se stabilesc de către proprietarul terenului, la cererea superficiarului sau la iniţiativa proprietarului.

(3) În cazul prevăzut la alin.(1) lit.a), dacă proprietarul bunului imobil respectiv are dreptul menţionat doar asupra părţii terenului respectiv, dreptul de superficie se extinde doar asupra acelei părţi a terenului asupra căreia el are dreptul menţionat.

 

Art.28. – (1) Dreptul de superficie prevăzut la art.27 se instituie pe termen determinat.

(2) În cazul în care actul juridic sau administrativ ori legea care guvernează dreptul menţionat la art.27 alin.(1) lit.a) stabileşte un termen de existenţă al dreptului menţionat, după a cărui expirare proprietarul terenului devine proprietar deplin al bunului imobil respectiv înregistrat separat în capitolul B, dreptul de superficie prevăzut la art.27 se stinge la expirarea termenului de existenţă al dreptului menţionat.

(3) În cazurile care nu cad sub incidenţa alin.(2), proprietarul terenului şi superficiarul sînt obligaţi să negocieze şi să convină prin contract asupra termenului dreptului de superficie. Dispoziţiile privind contractul de constituire a superficiei se aplică în mod corespunzător contractului prin care se determină termenul dreptului de superficie.

(4) Superficiarul are dreptul de a cere ca termenul dreptului de superficie să fie nu mai scurt decît durata de funcţionare prezumată a bunului imobil înregistrat separat în capitolul B. Proprietarul terenului are dreptul de a cere ca termenul dreptului de superficie să fie nu mai lung decît durata de funcţionare prezumată a bunului imobil înregistrat separat în capitolul B.

(5) În cazul în care superficiarul şi proprietarul terenului nu au ajuns la un comun acord privind termenul dreptului de superficie conform alin.(3), oricare dintre ei poate introduce acţiune în instanţa de judecată pentru a se stabili termenul dreptului de superficie, prin hotărîre judecătorească, conform criteriilor prevăzute la alin.(4), ţinînd cont de toate circumstanţele cazului.

(6) Existenţa dreptului proprietarului terenului de a cere plata unei redevenţe de la superficiar şi mărimea acestei redevenţe se stabilesc de legislaţia aplicabilă raportului dintre proprietarul terenului şi superficiar.

 

Art.29. – (1) Prin efectul Legii nr.133/2018, din 1 martie 2019, se instituie drept de superficie asupra terenului care aparţine statului sau unităţilor administrativ-teritoriale (indiferent că face parte din domeniul public sau privat) în folosul proprietarului bunului imobil înregistrat separat în capitolul B (cu excepţia construcţiilor provizorii) şi al proprietarului bunului imobil înregistrat separat în capitolul C al registrului bunurilor imobile dacă proprietarul bunului imobil respectiv, la data de 1 martie 2019, se află în una dintre următoarele situaţii:

a) are un drept de locaţiune asupra terenului cu drept de construire;

b) are un drept de concesiune asupra terenului;

c) are un drept de folosinţă asupra terenului pe baza parteneriatului public-privat;

d) are un drept de posesie sau folosinţă asupra terenului, altul decît cele prevăzute la lit.a)-c);

e) nu are niciun drept asupra terenului.

(2) Superficiarul care deţine superficie legală în temeiul alin.(1) lit.d) sau e) este obligat să achite în bugetul de stat sau, după caz, în bugetul local o redevenţă anuală, determinată în modul stabilit de Guvern, pentru terenul care aparţine statului sau, determinată de autoritatea publică locală, pentru terenul care aparţine unităţii administrativ-teritoriale, dar care nu va fi mai mică decât plata anuală minimă de arendă a terenurilor proprietate publică, stabilită conform art.10 alin.(11) din Legea nr.1308/1997 privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului. Această obligaţie incumbă şi dobânditorului subsecvent al bunului înregistrat separat şi al dreptului de superficie. La modul de determinare a cuantumului redevenţei, exceptare se face pentru terenurile fondului apelor, pentru care redevenţa se calculează conform legislaţiei.

(21) De plata redevenţei anuale prevăzute la alin.(2) se scutesc:

a) autorităţile/instituţiile bugetare finanţate de la bugetul de stat, autorităţile/instituţiile publice la autogestiune fondate de autorităţile administraţiei publice centrale, întreprinderile de stat şi societăţile comerciale cu capital integral de stat – în privinţa terenurilor proprietate a statului pe care sunt amplasate imobilele acestor subiecţi;

b) autorităţile/instituţiile bugetare finanţate de la bugetul local, autorităţile/instituţiile publice la autogestiune fondate de autorităţile publice locale, întreprinderile municipale şi societăţile comerciale cu capital integral ale unităţii administrativ-teritoriale – în privinţa terenurilor proprietate a unităţii administrativ-teritoriale pe care sunt amplasate imobilele acestor subiecţi;

c) asociaţiile de coproprietari în condominiu, cooperativele de construcţie a locuinţelor, asociaţiile de proprietari ai locuinţelor privatizate, cultele religioase şi părţile lor componente, administratorii cimitirelor – în privinţa terenurilor proprietate a statului sau a unităţii administrativ-teritoriale asupra cărora acestea au un drept de posesie sau folosinţă;

d) proprietarii locuinţelor (încăperilor) din blocurile locative, ai caselor de locuit cu mai multe apartamente privatizate, care nu constituie blocuri, ai caselor de locuit (casă individuală, casă de vacanţă), ai anexelor gospodăreşti şi grădinilor – în privinţa terenurilor proprietate a statului sau a unităţii administrativ-teritoriale pe care sunt amplasate imobilele acestor subiecţi.

(3) În cazul prevăzut la alin.(1) lit.e), dreptul de superficie se instituie doar asupra părţii terenului necesare pentru deservirea bunului imobil înregistrat separat în capitolul B. Dimensiunile concrete ale părţilor de teren se stabilesc de către proprietarul terenului, la cererea superficiarului sau la iniţiativa proprietarului. Exceptare se face pentru terenurile fondului apelor, conform prevederilor Legii apelor nr.272/2011, care le distinge ca bunuri indivizibile.

(4) În cazurile prevăzute la alin.(1) lit.a)-d), dacă proprietarul bunului imobil respectiv are dreptul menţionat doar asupra părţii respective a terenului, dreptul de superficie se extinde doar asupra părţii terenului asupra căreia el are dreptul menţionat.

(5) Dreptul de superficie prevăzut de prezentul articol este perpetuu. Cu toate acestea, în cazul în care actul juridic sau administrativ ori legea care guvernează dreptul menţionat la alin.(1) lit.a)-d) stabileşte un termen de existenţă al dreptului menţionat, după a cărui expirare proprietarul terenului devine proprietar deplin al bunului imobil respectiv înregistrat separat în capitolul B, dreptul de superficie prevăzut de prezentul articol se stinge la expirarea termenului de existenţă al dreptului menţionat.

[Art.29 completat prin Legea nr.411 din 21.12.2023, în vigoare 25.01.2024]

[Art.29 modificat prin Legea nr.171 din 19.12.2019, în vigoare 01.01.2020]

 

Art.30. – Dispoziţiile art.27 şi 28 nu afectează dreptul proprietarului terenului sau al altei autorităţi competente de a cere, conform legislaţiei în vigoare, demolarea bunului imobil înregistrat separat în capitolul B pe temeiurile prevăzute de legea aplicabilă.

 

Art.31. – Dreptul de superficie prevăzut la art.27-29 se naşte de plin drept fără înregistrarea lui în registrul bunurilor imobile. Orice persoană interesată poate cere înregistrarea acestui drept în registrul bunurilor imobile.

 

Art.32. – Dispoziţiile art.460 din Codul civil, introduse prin Legea nr.133/2018, nu afectează drepturile, de orice natură, ale persoanei care nu este proprietar al terenului de a construi şi de a deveni proprietar al construcţiei sau al lucrărilor ridicate, care au fost dobîndite înainte de 1 martie 2019 şi care vor continua să producă efecte juridice pînă la stingerea acestora conform conţinutului său, stabilit înainte de 1 martie 2019.

 

Art.33. – (1) Dispoziţiile art.462 alin. (2) din Codul civil, introduse prin Legea nr.133/2018, se aplică în cazul în care proprietarul unităţii în condominiu devine şi proprietar al cotei-părţi corespunzătoare din dreptul asupra părţilor comune.

(2) Pînă la survenirea cazului prevăzut la alin.(1), constituie bun imobil doar unitatea în condominiu.

 

Art.34. – (1) La aplicarea dispoziţiilor art.524, 526, 529 şi 530 din Codul civil, în redacţia prevăzută de Legea nr.133/2018, poate fi invocată durata posesiei exercitate înainte de 1 martie 2019 dacă aceasta întruneşte celelalte condiţii ale uzucapiunii invocate.

(2) La aplicarea dispoziţiilor art.524 din Codul civil, introduse prin Legea nr.133/2018, se permite invocarea înregistrării în registrul respectiv, efectuată înainte de 1 martie 2019, dacă, conform legii în vigoare la data înregistrării, înregistrarea avea efect constitutiv. În caz contrar, se consideră că înregistrarea are efect constitutiv din 1 martie 2019.

(3) Prin derogare de la dispoziţiile alin.(1) din prezentul articol, la aplicarea dispoziţiilor art.526 din Codul civil, introduse prin Legea nr.133/2018, se permite invocarea doar a duratei posesiei exercitate după 1 martie 2011.

(4) Dreptul uzucapantului de a invoca uzucapiunea împlinită înainte de 1 martie 2019 rămîne neafectat.

 

Art.35. – (1) Gajul constituit înainte de 1 martie 2019:

a) este guvernat de legea în vigoare la data constituirii acestuia;

b) începînd cu 1 martie 2019, are acelaşi rang de prioritate ca şi gradul de prioritate pe care îl avea înainte de 1 martie 2019;

c) începînd cu 1 martie 2019, se exercită în condiţiile Codului civil, cu modificările prevăzute de Legea nr.133/2018.

(2) Creditorul gajist care a intrat în posesia bunului gajat înainte de 1 martie 2019 exercită dreptul de a vinde, achiziţiona bunul gajat sau alte drepturi în condiţiile Codului civil, cu modificările prevăzute de Legea nr.133/2018.

(3) Gajul constituit înainte de 1 martie 2019 asupra mijloacelor băneşti, începînd cu 1 martie 2019, se consideră gaj asupra dreptului privind mijloacele băneşti.

(4) Dispoziţiile alin.(1) şi (2) se aplică în egală măsură şi ipotecii.

 

Art.36. – (1) Dispoziţiile art.735 din Codul civil în redacţia introdusă prin Legea nr.133/2018 nu se aplică dreptului de ipotecă constituit înainte de 1 martie 2019.

(2) Notificările de executare a dreptului de ipotecă transmise şi preavizele de executare a dreptului de ipotecă înregistrate înainte de 1 martie 2019 conform Legii nr.142/2008 cu privire la ipotecă se consideră avize de executare transmise sau, după caz, înregistrate în sensul art.752 din Codul civil în redacţia introdusă prin Legea nr.133/2018.

 

Art.37. – (1) În cazul în care ipoteca constituită înainte de 1 martie 2019 are ca obiect doar bunul imobil înregistrat separat în capitolul B, iar terenul pe care este amplasat bunul imobil ipotecat, înregistrat separat în capitolul B, aparţine unui terţ şi a fost transmis debitorului ipotecar în folosinţă, după exercitarea dreptului de ipotecă, noul proprietar al bunului imobil înregistrat separat în capitolul B se subrogă în drepturile şi obligaţiile debitorului ipotecar conform actului juridic prin care sînt stabilite condiţiile folosinţei.

(2) Dispoziţiile alin.(1) din prezentul articol se aplică şi ipotecii constituite începînd cu data de 1 martie 2019 în privinţa bunurilor imobile înregistrate separat în capitolul B care continuă să se considere bunuri imobile conform art.23.

 

Secţiunea a 4-a

Dispoziţii privind punerea în aplicare

a modificărilor operate la cartea a treia

Art.38. – Dispoziţiile art.895-900 din Codul civil, introduse prin Legea nr.133/2018, se aplică actelor juridice încheiate de debitor începînd cu 1 martie 2019, chiar dacă creanţa creditorului s-a născut înainte de 1 martie 2019.

 

Art.39. – Dispoziţiile art.942-945 din Codul civil, introduse prin Legea nr.133/2018, se aplică, începînd cu 1 martie 2019, şi obligaţiilor izvorîte din contracte încheiate înainte de 1 martie 2019 sau din alte temeiuri survenite înainte de 1 martie 2019.

 

Art.40. – (1) În cazul în care un contract încheiat după data de 1 martie 2019 face referinţă la rezilierea sau denunţarea unui contract, se consideră că referinţa este la rezoluţiunea raportului contractual.

(2) În cazul în care un act normativ, indiferent de momentul adoptării sale, face referinţă la rezilierea sau denunţarea unui contract, se consideră că referinţa este la rezoluţiunea raportului contractual.

 

Art.41. – (1) Modificările la art.1143-1150 din Codul civil, operate prin Legea nr.133/2018, se aplică, în cazul dreptului de preemţiune creat prin contract, numai în situaţia în care acel contract a fost încheiat după data de 1 martie 2019.

(2) Modificările la art.1143-1150 din Codul civil, operate prin legea menţionată la alin.(1) din prezentul articol, se aplică dreptului de preempţiune prevăzut la alin.(1) din prezentul articol, precum şi dreptului de preemţiune prevăzut de lege numai cu privire la contractele de vînzare-cumpărare încheiate după data de 1 martie 2019.

(3) Prin derogare de la dispoziţiile alin.(2), dacă persoana obligată a înaintat titularului dreptului de preemţiune o ofertă de vînzare corespunzătoare, iar dreptul de preemţiune al titularului în privinţa acelei oferte s-a stins înainte de 1 martie 2019, acel drept de preemţiune nu se aplică contractului de vînzare-cumpărare, încheiat după 1 martie 2019, care conţine condiţii de vînzare ce nu sînt mai favorabile pentru cumpărător decît condiţiile de vînzare prevăzute în oferta de vînzare menţionată. Aceeaşi regulă se aplică în mod corespunzător dacă titularul dreptului de preemţiune a renunţat la acesta în privinţa unei oferte de vînzare înainte de 1 martie 2019.

 

Art.42. – (1) Contractele de investiţii în construcţii încheiate începînd cu 1 martie 2019 se consideră contracte de vînzare-cumpărare a bunului imobil în construcţie în sensul art.1170 din Codul civil, introdus prin Legea nr.133/2018, şi se supun dispoziţiilor legale aplicabile acestor din urmă contracte.

(2) În cazul contractelor de investiţii în construcţii încheiate pînă la data de 1 martie 2019, care nu corespund art.1171 alin. (1) lit.c) din Codul civil, introdus prin Legea nr.133/2018, antreprenorul care deţine doar un drept de locaţiune asupra terenului cu drept de construire are obligaţia de a dobîndi proprietatea asupra terenului pe care se construieşte şi a o transmite investitorilor cel tîrziu la darea în exploatare a construcţiei date.

 

Art.43. – (1) Trimiterile din legislaţia în vigoare la contractul de leasing financiar se consideră trimiteri la contractul de leasing reglementat de Codul civil.

(2) Trimiterile din legislaţia în vigoare la contractul de leasing operaţional se consideră trimiteri la contractul de locaţiune reglementat de Codul civil.

 

Art.44. – Tranzacţia judiciară poate fi învestită cu formulă executorie de către notar chiar dacă aceasta nu este încheiată în formă autentică.

 

Art.45. – Participanţilor profesionişti care au deţinut licenţe pentru activitatea de administrare fiduciară a investiţiilor în temeiul Legii nr.199/1998 cu privire la piaţa valorilor mobiliare li se aplică:

a) exceptarea prevăzută de art.1756 alin. (2) enunţul al doilea din Codul civil în redacţia introdusă prin Legea nr.133/2018;

b) exceptarea prevăzută de art.2067 alin. (2) lit.c) din Codul civil în redacţia introdusă prin Legea nr.133/2018.

 

Secţiunea a 5-a

Dispoziţii privind punerea în aplicare a modificărilor

operate la cartea a patra

Art.46. – (1) Dispoziţiile cărţii a patra din Codul civil în redacţia introdusă prin Legea nr.133/2018 se aplică moştenirii persoanelor care au decedat la data de 1 martie 2019 sau după data respectivă.

(2) Dispoziţiile alin.(1) nu afectează validitatea dispoziţiilor testamentare întocmite înainte de 1 martie 2019 conform legii în vigoare la data întocmirii acestora.

(3) Donaţiile făcute conform contractelor de donaţie încheiate înainte de 1 martie 2019 nu cad sub incidenţa obligaţiei de raport al donaţiilor, prevăzută de dispoziţiile cărţii a patra din Codul civil în redacţia Legii nr.133/2018, dacă donatorul a decedat înainte de 1 martie 2020.

 

Secţiunea a 6-a

Dispoziţii privind punerea în aplicare a modificărilor

operate la cartea a cincea

Art.47. – Modificările operate la cartea a cincea din Codul civil prin Legea nr.133/2018 se aplică numai raporturilor juridice de drept privat cu elemente de extraneitate rezultate din actele juridice încheiate începînd cu 1 martie 2019 sau din faptele juridice produse începînd cu 1 martie 2019.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Eugenia OSTAPCIUC
 
Nr.1125-XV. Chişinău, 13 iunie 2002.

 

 

Anexa nr.1

 

Formular standard de informaţii

pentru contractele privind cazarea periodică

 

Partea 1

 

Denumirea, sediul şi forma juridică ale profesionistului parte la contract:
Scurtă descriere a produsului care face obiectul contractului (de exemplu, descrierea bunului imobil):

Natura exactă a dreptului care face obiectul contractului, descrierea dreptului şi condiţiile de exercitare a acestui drept:

Perioada exactă în care dreptul care face obiectul contractului poate fi exercitat şi, după caz, durata acestuia:
Data de la care consumatorul îşi poate exercita drepturile contractuale:
În situaţia în care contractul se referă la un anumit bun aflat în construcţie, data la care lucrările la spaţiul de cazare şi facilităţi vor fi finalizate:
Preţul care va fi plătit de consumator pentru dobîndirea drepturilor contractuale:
Prezentarea costurilor suplimentare obligatorii impuse în temeiul contractului; tipurile de costuri şi sumele exacte (de exemplu, taxe anuale, orice alte taxe speciale, taxe locale):
O scurtă descriere a celor mai importante servicii puse la dispoziţia consumatorului (de exemplu, electricitate, apă, întreţinere, colectarea deşeurilor) şi precizarea preţului care trebuie plătit de consumator pentru aceste servicii:
O scurtă descriere a facilităţilor puse la dispoziţia consumatorului (de exemplu, piscină ori saună):
Sînt aceste facilităţi incluse în costurile sus-menţionate?
În cazul în care nu sînt incluse, specificaţi ceea ce este inclus şi ceea ce trebuie plătit:
Există posibilitatea de a participa la un sistem de schimb al drepturilor contractuale?
Dacă da, indicaţi denumirea sistemului de schimb:
Indicaţi costurile pe care le implică participarea la sistemul de schimb:
Profesionistul a semnat un cod/coduri de conduită şi, în caz afirmativ, unde poate fi găsit/pot fi găsite?

 

Partea a 2-a

 

Informaţii generale:
– consumatorul are dreptul de a revoca contractul, fără invocarea niciunui motiv, în termen de 14 zile calendaristice de la încheierea contractului sau a oricărui antecontract cu caracter obligatoriu ori de la primirea acestora, dacă aceasta are loc la o dată ulterioară;
– în cursul termenului de revocare a contractului sînt interzise orice plăţi în avans, acordarea de garanţii, rezervarea oricăror sume din conturi, recunoaşterea explicită a sumelor datorate, precum şi orice alte plăţi sau contraprestaţii efectuate de consumator către profesionist ori către orice terţ;
– consumatorul nu va suporta alte costuri sau nu îi vor reveni alte obligaţii, cu excepţia celor specificate în contract;
– în conformitate cu dreptul internaţional privat, contractul se poate supune şi altor prevederi legale decît cele ale statului în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul, iar în cazul eventualelor litigii, acestea pot fi aduse în faţa unor instanţe diferite de cele din statul în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul.

 

Semnătura consumatorului ______________________

 

Partea a 3-a

 

Informaţii suplimentare pe care consumatorul este îndreptăţit să le cunoască şi locul precis de unde acestea pot fi obţinute (de exemplu, capitolul unei broşuri), în cazul în care nu sînt furnizate în continuare:

1. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA DREPTURILE DOBÎNDITE
Condiţiile de exercitare a dreptului care face obiectul contractului pe teritoriul statului/statelor membre ale Uniunii Europene în care este situat bunul/sînt situate bunurile în cauză şi dacă aceste condiţii au fost îndeplinite sau, în caz contrar, ce condiţii mai trebuie îndeplinite:
În cazul în care contractul prevede dreptul de a ocupa un spaţiu de cazare care va fi selectat dintr-un ansamblu cu mai multe spaţii de cazare – informaţii referitoare la restricţiile impuse consumatorului cu privire la dreptul de a folosi oricînd şi alte spaţii de cazare din cadrul ansamblului respectiv:

2. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA BUNURI
În cazul în care contractul se referă la un anumit bun imobil – o descriere exactă şi detaliată a acestuia şi a amplasării:
În cazul în care contractul se referă la mai multe bunuri imobile (mai multe locuri de vilegiatură) – o descriere adecvată a bunurilor şi a amplasării acestora:
În cazul în care contractul se referă la un spaţiu de cazare, altul decît un bun imobil – o descriere adecvată a spaţiului de cazare respectiv şi a facilităţilor acestuia:
Serviciile la care consumatorul are sau va avea acces (de exemplu, electricitate, apă, întreţinere, colectarea deşeurilor) şi condiţiile de acces:
După caz, facilităţile comune, precum piscină, saună etc., la care consumatorul are sau ar putea avea acces şi condiţiile de acces:

3. CERINŢE SUPLIMENTARE PRIVIND SPAŢIILE DE CAZARE ÎN CONSTRUCŢIE (dacă este cazul)
Stadiul construcţiei spaţiului de cazare şi al lucrărilor de amenajare care îl fac pe deplin funcţional (alimentare cu gaze, electricitate, canalizare, apă şi conexiuni telefonice) şi orice alte facilităţi la care consumatorul va avea acces:
Termenul pentru finalizarea construcţiei spaţiului de cazare şi a lucrărilor de amenajare care îl fac pe deplin funcţional (alimentare cu gaze, electricitate, canalizare, apă şi conexiuni telefonice), precum şi o estimare rezonabilă a termenului de finalizare a lucrărilor la oricare facilitate la care consumatorul va avea acces:
Numărul autorizaţiei de construcţie, precum şi numele şi adresa completă ale autorităţii/autorităţilor competente:
O garanţie privind finalizarea construcţiei spaţiului de cazare sau o garanţie privind rambursarea oricăror plăţi efectuate de consumator în cazul în care construcţia nu este finalizată şi, după caz, condiţiile de aplicare a garanţiilor respective:

4. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA COSTURI
O descriere precisă şi adecvată a tuturor costurilor asociate contractului:
Modul în care aceste costuri vor reveni consumatorului, precum şi detalii privind modul sau termenul la care aceste costuri pot creşte:
Metoda de calcul al tuturor cheltuielilor aferente folosirii bunului, cheltuielile legale obligatorii (de exemplu, taxe şi onorarii), precum şi cheltuielile administrative (de exemplu, cheltuieli de gestionare, întreţinere şi reparaţii):
Dacă este cazul, informaţii privind existenţa oricăror cheltuieli, ipoteci, servituţi sau a oricărui alt drept care este grevat asupra spaţiului de cazare:

5. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA ÎNCETAREA CONTRACTULUI
Dacă este cazul, informaţii privind modalităţile de încetare a contractelor legate şi consecinţele încetării:
Condiţiile privind încetarea contractului, consecinţele încetării şi informaţii cu privire la orice obligaţii care revin consumatorului pentru orice costuri care ar putea decurge din încetarea contractului:

6. INFORMAŢII SUPLIMENTARE
Informaţii privind administrarea şi gestionarea bunului, precum şi modul în care se realizează întreţinerea şi reparaţiile acestuia, inclusiv informaţii privind modul în care consumatorul poate influenţa şi participa la deciziile privind aceste aspecte:
Informaţii privind posibilitatea de a participa la un sistem de revînzare a drepturilor contractuale, informaţii referitoare la sistemul corespunzător, precum şi informaţii referitoare la orice costuri pe care le implică sistemul respectiv de revînzare:
Indicarea limbii/limbilor utilizate în comunicările cu profesionistul cu privire la contract (de exemplu, în ceea ce priveşte deciziile privind administrarea bunurilor, creşterea costurilor sau în cazul solicitărilor de informaţii şi al reclamaţiilor):
Dacă este cazul, posibilitatea soluţionării extrajudiciare a litigiilor:

 

Confirmarea primirii informaţiilor______________________

Semnătura consumatorului______________________

 

 

Anexa nr.2

 

Formular standard de informaţii

pentru contractele privind produsul de vacanţă pe termen lung

 

Partea 1

 

Denumirea, sediul şi forma juridică ale profesionistului parte la contract:
Scurtă descriere a produsului care face obiectul contractului:
Natura exactă a dreptului care face obiectul contractului, descrierea acestuia şi condiţiile de exercitare a acestui drept:
Perioada exactă în care dreptul ce face obiectul contractului poate fi exercitat şi, după caz, durata acestuia:
Data de la care consumatorul îşi poate exercita drepturile contractuale:
Preţul care va fi plătit de consumator pentru dobîndirea drepturilor contractuale, inclusiv costurile recurente pe care consumatorul le va suporta în legătură cu dreptul său de acces la spaţiul de cazare, la transport şi la alte produse şi servicii conexe, după cum s-a specificat în contract:
Calendarul fix de plăţi prin care se stabilesc rate egale pentru fiecare an de contract, valoarea acestor rate şi datele la care ele trebuie plătite:
După un an, sumele ulterioare pot fi ajustate pentru a asigura menţinerea valorii reale a ratelor respective, de exemplu, pentru a lua în considerare inflaţia.
Prezentarea costurilor suplimentare obligatorii impuse în temeiul contractului;
tipurile de costuri şi sumele exacte (de exemplu, taxa anuală de membru):
O scurtă descriere a celor mai importante servicii puse la dispoziţia consumatorului (de exemplu, tarife preferenţiale pentru cazare şi zboruri):
Sînt aceste facilităţi incluse în costurile sus-menţionate?
În cazul în care nu sînt incluse, specificaţi ceea ce este inclus şi ceea ce trebuie plătit (de exemplu, în cotizaţia anuală sînt incluse 3 nopţi de cazare, toate celelalte cazări vor fi plătite separat):
Profesionistul a semnat un cod/coduri de conduită şi, în caz afirmativ, unde poate fi găsit/pot fi găsite?

 

Partea a 2-a:

 

Informaţii generale:
– consumatorul are dreptul de a revoca contractul, fără invocarea niciunui motiv, în termen de 14 zile calendaristice de la încheierea contractului sau a oricărui antecontract cu caracter obligatoriu ori de la primirea acestora, dacă aceasta are loc la o dată ulterioară;
– în cursul termenului de revocare a contractului sînt interzise orice plăţi în avans, acordarea de garanţii, rezervarea oricăror sume din conturi, recunoaşterea explicită a sumelor datorate, precum şi orice alte plăţi sau contraprestaţii efectuate de consumator către profesionist ori către orice terţ;
– consumatorul poate înceta contractul fără penalizări, notificînd acest lucru profesionistului în termen de 14 zile calendaristice de la primirea solicitării de plată aferente fiecărei rate;
– consumatorul nu va suporta alte costuri sau nu îi vor reveni alte obligaţii, cu excepţia celor specificate în contract;
– în conformitate cu dreptul internaţional privat, contractul se poate supune şi altor prevederi legale decît cele ale statului în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul, iar în cazul eventualelor litigii, acestea pot fi aduse în faţa unor instanţe diferite de cele din statul în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul.

 

Semnătura consumatorului_____________________

 

Partea a 3-a

 

Informaţii suplimentare pe care consumatorul este îndreptăţit să le cunoască şi locul precis de unde acestea pot fi obţinute (de exemplu, capitolul unei broşuri), în cazul în care nu sînt furnizate în continuare:

1. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA DREPTURILE DOBÎNDITE
O descriere corespunzătoare şi corectă a reducerilor pentru rezervări viitoare, exemplificată printr-o serie de oferte recente:
Informaţii despre restricţiile privind capacitatea consumatorului de a-şi exercita drepturile, precum disponibilitatea limitată sau oferte în funcţie de ordinea sosirii, timpul limitat al unei reduceri speciale ori care a făcut obiectul unei promoţii:

2. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA ÎNCETAREA CONTRACTULUI
Dacă este cazul, informaţii privind modalităţile de încetare a contractelor legate şi consecinţele încetării:
Condiţiile privind încetarea contractului, consecinţele încetării şi informaţii cu privire la orice obligaţii care revin consumatorului pentru orice costuri care ar putea decurge din încetarea contractului:

3. INFORMAŢII SUPLIMENTARE
Indicarea limbii/limbilor utilizate în comunicările cu profesionistul cu privire la contract (de exemplu, în cazul solicitărilor de informaţii şi al reclamaţiilor):
Dacă este cazul, posibilitatea soluţionării extrajudiciare a litigiilor:
 

Confirmarea primirii informaţiilor______________________

Semnătura consumatorului______________________

 

 

Anexa nr.3

 

Formular standard de informaţii

pentru contractele de intermediere a produsului de vacanţă

 

Partea 1

 

Denumirea, sediul şi forma juridică ale profesionistului parte la contract:
Scurtă descriere a serviciilor care fac obiectul contractului (de exemplu, marketing):
Durata contractului:
Preţul care va fi plătit de consumator pentru achiziţionarea serviciilor:
Prezentarea costurilor suplimentare obligatorii impuse în temeiul contractului; tipurile de costuri şi sumele exacte (de exemplu, taxe locale, taxe de notariat, costuri pentru publicitate):
Profesionistul a semnat un cod/coduri de conduită şi, în caz afirmativ, unde poate fi găsit/pot fi găsite?
 

Partea a 2-a

 

Informaţii generale:
– consumatorul are dreptul de a revoca contractul, fără invocarea niciunui motiv, în termen de 14 zile calendaristice de la încheierea contractului sau a oricărui antecontract cu caracter obligatoriu ori de la primirea acestora, dacă aceasta are loc la o dată ulterioară;
– pînă la efectuarea vînzării sau pînă la încetarea contractului de revînzare prin alte mijloace sînt interzise orice plăţi în avans, acordarea de garanţii, rezervarea oricăror sume din conturi, recunoaşterea explicită a sumelor datorate, precum şi orice alte plăţi sau contraprestaţii efectuate de consumator către profesionist ori către orice terţ;
– consumatorul nu va suporta alte costuri sau obligaţii, cu excepţia celor specificate în contract;
– în conformitate cu dreptul internaţional privat, contractul se poate supune şi altor prevederi legale decît cele ale statului în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul, iar în cazul eventualelor litigii, acestea pot fi aduse în faţa unor instanţe diferite de cele din statul în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul.

 

Semnătura consumatorului_____________________

 

Partea a 3-a

 

Informaţii suplimentare pe care consumatorul este îndreptăţit să le cunoască şi locul precis de unde acestea pot fi obţinute (de exemplu, capitolul unei broşuri), în cazul în care nu sînt furnizate în continuare:
Condiţiile privind încetarea contractului, consecinţele încetării şi informaţii cu privire la orice obligaţii care revin consumatorului pentru orice costuri care ar putea decurge din încetarea contractului:
Indicarea limbii/limbilor utilizate în comunicările cu profesionistul cu privire la contract (de exemplu, în cazul solicitărilor de informaţii şi al reclamaţiilor):
Dacă este cazul, posibilitatea soluţionării extrajudiciare a litigiilor:
 

Confirmarea primirii informaţiilor_____________________

Semnătura consumatorului_____________________

 

 

Anexa nr.4

 

Formular standard de informaţii

pentru contractele de intermediere a participării la un sistem de schimb

 

Partea 1

 

Denumirea, sediul şi forma juridică ale profesionistului parte la contract:
Scurtă descriere a produsului care face obiectul contractului:
Natura exactă a dreptului care face obiectul contractului, descrierea acestuia şi condiţiile de exercitare a acestui drept:
Perioada exactă în care dreptul care face obiectul contractului poate fi exercitat şi, după caz, durata acestuia:
Data de la care consumatorul îşi poate exercita drepturile contractuale:
Valoarea cotizaţiei de membru al sistemului de schimb:
Prezentarea costurilor suplimentare obligatorii impuse în temeiul contractului; tipurile de costuri şi sumele exacte (de exemplu, comisioane de reînnoire, alte comisioane recurente, cotizaţii speciale, taxe locale):
O scurtă descriere a celor mai importante servicii puse la dispoziţia consumatorului:
Sînt aceste facilităţi incluse în costurile sus-menţionate?
În cazul în care nu sînt incluse, specificaţi ceea ce este inclus şi ceea ce trebuie plătit (tipurile de costuri şi sumele exacte; de exemplu, o estimare a costurilor tranzacţiilor de schimb individuale, inclusiv a costurilor suplimentare):
Profesionistul a semnat un cod/coduri de conduită şi, în caz afirmativ, unde poate fi găsit/pot fi găsite?

 

Partea a 2-a

 

Informaţii generale:
– consumatorul are dreptul de a revoca contractul, fără invocarea niciunui motiv, în termen de 14 zile calendaristice de la încheierea contractului sau a oricărui antecontract cu caracter obligatoriu ori de la primirea acestora, dacă aceasta are loc la o dată ulterioară;
– în cazul în care contractul de intermediere a participării la un sistem de schimb este oferit consumatorului împreună şi în acelaşi timp cu contractul privind cazarea periodică în unul sau mai multe spaţii de cazare, se aplică ambelor contracte un singur termen de revocare a contractului;
– în cursul termenului de revocare a contractului sînt interzise orice plăţi în avans, acordarea de garanţii, rezervarea oricăror sume din conturi, recunoaşterea explicită a sumelor datorate, precum şi orice alte plăţi sau contraprestaţii efectuate de consumator către profesionist ori către orice terţ;
– consumatorul nu va suporta alte costuri sau obligaţii, cu excepţia celor specificate în contract;
– în conformitate cu dreptul internaţional privat, contractul se poate supune şi altor prevederi legale decît cele ale statului în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul, iar în cazul eventualelor litigii, acestea pot fi aduse în faţa unor instanţe diferite de cele din statul în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul.

 

Semnătura consumatorului_____________________

 

Partea a 3-a

 

Informaţii suplimentare pe care consumatorul este îndreptăţit să le cunoască şi locul precis de unde acestea pot fi obţinute (de exemplu, capitolul unei broşuri), în cazul în care nu sînt furnizate în continuare:

1. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA DREPTURILE DOBÎNDITE
Descrierea modului în care funcţionează sistemul de schimb; posibilităţile şi modalităţile de schimb; precizarea valorii care se atribuie contractului consumatorului privind cazarea periodică în unul sau mai multe spaţii de cazare în sistemul de schimb, precum şi exemple concrete de posibilităţi de schimb:
Indicarea numărului de locuri de vilegiatură disponibile în sistemul de schimb şi a numărului de participanţi:
Indicarea, în cazul unui anumit spaţiu de cazare selectat de către consumator, a disponibilităţii limitate, de exemplu, dacă în sezonul de vîrf este necesar să se facă rezervarea cu mai mult timp înainte:
Indicarea oricăror restricţii cu privire la posibilitatea consumatorului de a alege, dintre drepturile dobîndite prin contractul său privind cazarea periodică în unul sau mai multe spaţii de cazare, acele drepturi pe care le înregistrează în sistemul de schimb:

2. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA BUNURI
O descriere scurtă şi adecvată a bunurilor şi a amplasării acestora; în cazul în care contractul se referă la spaţii de cazare care nu sînt bunuri imobile – o descriere adecvată a spaţiilor respective şi a facilităţilor acestora; de asemenea se menţionează de unde poate consumatorul să obţină informaţii suplimentare:

3. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA COSTURI
Informaţii privind obligaţia profesionistului de a oferi, pentru fiecare schimb propus, detalii în privinţa oricăror costuri suplimentare suportate de consumator pentru efectuarea schimbului înainte de realizarea acestuia:

4. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA ÎNCETAREA CONTRACTULUI
Dacă este cazul, informaţii privind modalităţile de încetare a contractelor legate şi consecinţele încetării:
Condiţiile privind încetarea contractului, consecinţele încetării şi informaţii cu privire la orice obligaţii care revin consumatorului pentru orice costuri care ar putea decurge din încetarea contractului:

5. INFORMAŢII SUPLIMENTARE
Indicarea limbii/limbilor utilizate în comunicările cu profesionistul cu privire la contract (de exemplu, în cazul solicitărilor de informaţii şi al reclamaţiilor):
Dacă este cazul, posibilitatea soluţionării extrajudiciare a litigiilor:
 

Confirmarea primirii informaţiilor_____________________

Semnătura consumatorului_____________________

 

 

Anexa nr.5

 

Formular standard

pentru facilitarea exercitării dreptului de revocare a contractului

 

Dreptul de revocare
Consumatorul are dreptul de a revoca contractul în termen de 14 zile calendaristice, fără invocarea niciunui motiv.
Dreptul de revocare a contractului începe de la_____________________
(A se completa de către profesionist înainte de a pune formularul la dispoziţia consumatorului.)
În cazul în care consumatorul nu a primit prezentul formular, termenul de revocare a contractului începe odată cu primirea de către consumator a informaţiilor complete, dar expiră, în orice caz, după 12 luni şi 14 zile calendaristice.
În cazul în care consumatorul nu a primit toate informaţiile solicitate, termenul de revocare a contractului începe odată cu primirea de către consumator a informaţiilor complete, dar expiră, în orice caz, după 3 luni şi 14 zile calendaristice.
Pentru a-şi exercita dreptul de revocare a contractului, consumatorul notifică profesionistul, ale cărui denumire şi adresă ale sediului sînt indicate mai jos, utilizînd un suport durabil (de exemplu, scrisoare expediată prin poştă, e-mail). Consumatorul poate utiliza formularul de notificare de mai jos, dar acest lucru nu este obligatoriu.
În cazul exercitării dreptului de a revoca contractul, consumatorul nu suportă niciun cost.
În plus faţă de dreptul de revocare a contractului, normele de drept intern privind dreptul contractual pot reglementa drepturile consumatorului (de exemplu, dreptul la rezoluţiunea raportului contractual în cazul omisiunii de informaţii).
Interzicerea plăţilor în avans
În cursul termenului de revocare a contractului sînt interzise orice plăţi în avans, acordarea de garanţii, rezervarea oricăror sume din conturi, recunoaşterea explicită a sumelor datorate, precum şi orice alte plăţi sau contraprestaţii efectuate de consumator către profesionist ori către orice terţ înainte de sfîrşitul termenului de revocare.
Notificare de revocare a contractului
Către (denumirea şi sediul profesionistului)*_____________________
Prin prezenta, subsemnatul/subsemnaţii**,_____________________, notific/notificăm** despre revocarea contractului.
Data încheierii contractului*:_____________________
Numele şi prenumele consumatorului/consumatorilor***_____________________
Adresa/adresele consumatorului/consumatorilor***______________________
Semnătura/semnăturile consumatorului/consumatorilor (numai în cazul în care notificarea se face în scris)***_____________________
Data***_____________________

 

_____________________

* A se completa de către profesionist înainte de a pune formularul la dispoziţia consumatorului.

** A se tăia varianta necorespunzătoare.

*** A se completa de către consumatorul/consumatorii care revocă contractul.

 

Confirmarea primirii informaţiilor_____________________

Semnătura consumatorului_____________________

 

 

Anexa nr.6

 

Formular standard

de revocare a contractului la distanţă sau a contractului

negociat în afara spaţiilor comerciale

(completaţi rubricile relevante şi restituiţi prezentul

formular doar dacă doriţi să revocaţi contractul)

 

1. Către[Aici profesionistul introduce denumirea sa, adresa sediului său şi, dacă sînt disponibile, numărul de fax şi adresa de poştă electronică]
2. Vă informez/Vă informăm prin prezenta cu privire la revocarea de către mine/noi a contractului referitor la vînzarea următoarelor produse/prestarea următoarelor servicii
3. Comandat(e) la data/primit(e) la data
4. Numele consumatorului (consumatorilor)
5. Adresa consumatorului (consumatorilor)
6. Semnătura consumatorului (doar în cazul în care acest formular este notificat pe hîrtie)
7. Data

 

 

Anexa nr.7

 

 

INSTRUCŢIUNI

privind exercitarea dreptului de revocare a contractului la distanţă

sau a contractului negociat în afara spaţiilor comerciale

 

1. Dreptul de revocare

Aveţi dreptul de a revoca prezentul contract, fără a preciza motivele, în termen de 14 zile calendaristice.

Perioada de revocare expiră după 14 zile calendaristice începînd din ziua [se introduce una dintre formulările potrivit pct.1) din Instrucţiuni de completare].

Pentru a vă exercita dreptul de revocare trebuie să ne informaţi [se introduc informaţiile potrivit pct.2) din Instrucţiuni de completare] cu privire la decizia dumneavoastră de revocare a contractului, utilizînd o declaraţie neechivocă (de exemplu, o scrisoare trimisă prin poştă, fax sau poşta electronică). În acest scop, puteţi folosi modelul de revocare alăturat; folosirea acestuia nu este însă obligatorie [se introduce formularea potrivit pct.3) din Instrucţiuni de completare].

Pentru a respecta termenul-limită de revocare este suficient să trimiteţi comunicarea privind exercitarea dreptului de revocare înainte de expirarea perioadei de revocare.

2. Consecinţele revocării

Dacă revocaţi contractul, vom rambursa orice sumă pe care am primit-o de la dumneavoastră, inclusiv costurile livrării (cu excepţia costurilor suplimentare determinate de faptul că aţi ales o altă modalitate de livrare decît cel mai ieftin tip de livrare standard oferit de noi), fără întîrzieri nejustificate şi, în orice caz, nu mai tîrziu de 14 zile calendaristice de la data la care sîntem informaţi cu privire la decizia dumneavoastră de revocare a contractului. Vom efectua această rambursare folosind aceeaşi modalitate de plată ca şi cea folosită pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care v-aţi exprimat acordul expres pentru o altă modalitate de rambursare; în orice caz, nu vi se vor percepe comisioane ca urmare a unei astfel de rambursări [se introduce formularea potrivit pct.4) din Instrucţiuni de completare].

[Se introduce una dintre formulările potrivit pct.5) din Instrucţiuni de completare].

[Se introduce formularea potrivit pct.6) din Instrucţiuni de completare].

3. Instrucţiuni de completare

1) Introduceţi una dintre următoarele formulări între ghilimele:

a) în cazul unui contract de prestări servicii, al unui contract pentru furnizarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, al unui contract de furnizare a gazelor naturale, al unui contract de furnizare a energiei electrice, atunci cînd acestea nu prevăd vînzarea într-un volum limitat sau într-o cantitate prestabilită, al unui contract de furnizare a energiei termice sau al unui contract de furnizare de conţinuturi digitale care nu sînt livrate pe un suport material: „încheierii contractului”;

b) în cazul unui contract de vînzare-cumpărare: „în care dumneavoastră sau un terţ, altul decît transportatorul, indicat de dumneavoastră, intraţi în posesia fizică a produselor sau obţineţi controlul asupra produselor”;

c) în cazul unui contract privind produse multiple comandate de consumator printr-o singură comandă şi livrate separat: „în care dumneavoastră sau un terţ, altul decît transportatorul, indicat de dumneavoastră, intraţi în posesia fizică a ultimului produs”;

d) în cazul unui contract privind livrarea unui produs constînd din mai multe loturi sau piese: „în care dumneavoastră sau un terţ, altul decît transportatorul, indicat de dumneavoastră, intraţi în posesia fizică a ultimului lot sau a ultimei piese”;

e) în cazul unui contract pentru livrarea periodică de produse pe o perioadă de timp determinată: „în care dumneavoastră sau un terţ, altul decît transportatorul, indicat de dumneavoastră, intraţi în posesia fizică a primului produs”.

2) Introduceţi numele dumneavoastră, adresa sediului dumneavoastră şi, dacă este cazul, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică.

3) Dacă pe pagina web a dumneavoastră oferiţi consumatorului opţiunea de a completa şi transmite electronic informaţiile privind revocarea contractului, introduceţi formularea: „De asemenea, puteţi completa şi transmite pe cale electronică, de pe pagina noastră web [introduceţi adresa de internet], formularul de revocare sau orice altă declaraţie neechivocă. Dacă folosiţi această opţiune, vă vom transmite fără întîrziere, pe un suport durabil (de exemplu prin poşta electronică), confirmarea de primire a cererii de revocare.”

4) Pentru contractele de vînzare-cumpărare, în care nu v-aţi oferit să recuperaţi produsele, în caz de revocare, introduceţi următoarea formulare: „Putem amîna rambursarea pînă la data la care primim înapoi produsele sau pînă în momentul în care ne-aţi furnizat dovada că aţi trimis înapoi produsele, fiind valabilă data cea mai apropiată.”

5) În cazul în care consumatorul a recepţionat produse în legătură cu contractul, introduceţi una dintre următoarele formulări:

a) „Vom recupera produsele.”; sau

„Expediaţi produsele sau înmînaţi-le direct nouă sau … [se introduce numele şi adresa sediului persoanei autorizate de dumneavoastră să primească produsele, dacă este cazul], fără întîrzieri nejustificate şi, în orice caz, în decurs de maximum 14 zile calendaristice de la data la care ne-aţi comunicat despre revocarea contractului. Termenul este respectat dacă produsele sînt trimise înapoi înainte de expirarea perioadei de 14 zile calendaristice.”;

b) „Vom suporta costul returnării produselor.”;

„Va trebui să suportaţi costul direct al returnării produselor.”

Într-un contract la distanţă, dacă nu vă oferiţi să suportaţi costul returnării produselor, iar produsele, prin natura lor, nu pot fi returnate în mod normal prin poştă: „Va trebui să suportaţi costul direct al returnării produselor, [introduceţi cuantumul] lei.”; sau, dacă costul returnării produselor nu poate fi calculat în mod rezonabil, în avans: „Va trebui să suportaţi costul direct al returnării produselor. Costul aproximativ este estimat la maximum [introduceţi cuantumul] lei.”; sau

În cazul contractelor negociate în afara spaţiilor comerciale, dacă produsele, prin natura lor, nu pot fi returnate în mod normal prin poştă şi au fost livrate la domiciliul consumatorului în momentul încheierii contractului: „Vom recupera produsele şi vom suporta costurile aferente.”; şi

c) „Sînteţi responsabil doar pentru diminuarea valorii produselor care rezultă din manipulări, altele decît cele necesare pentru determinarea naturii, calităţilor şi funcţionării produselor.”

6) În cazul unui contract de prestări servicii, al unui contract privind furnizarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, al unui contract de furnizare a gazelor naturale, al unui contract de furnizare a energiei electrice, atunci cînd acestea nu prevăd vînzarea într-un volum limitat sau într-o cantitate prestabilită, sau al unui contract de furnizare a energiei termice, introduceţi formularea: „Dacă aţi solicitat începerea prestării serviciilor, a furnizării serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare/furnizării gazelor naturale/furnizării energiei electrice/furnizării energiei termice [tăiaţi menţiunile inutile] în perioada de revocare, ne datoraţi o sumă proporţională cu serviciile furnizate pînă în momentul în care ne-aţi comunicat exercitarea dreptului privind revocarea contractului, în raport cu totalul de prestaţii prevăzute de contract.

 

 

Anexa nr.8

 

Partea A

Formular standard de informaţii pentru contractele privind pachetul

de servicii de călătorie atunci cînd este posibilă utilizarea de hyperlinkuri

Combinaţia de servicii de călătorie pusă la dispoziţia dumneavoastră este un pachet în înţelesul art.1592-1617 din Codul civil.

Prin urmare, veţi beneficia de toate drepturile prevăzute de legislaţie care se aplică pachetelor. Societatea (societăţile) XY va (vor) fi pe deplin responsabilă (responsabile) pentru executarea corespunzătoare a pachetului în ansamblu.

În plus, conform legislaţiei, societatea (societăţile) XY deţine (deţin) protecţie pentru a vă rambursa plăţile şi, în cazul în care transportul este inclus în pachet, pentru a asigura repatrierea dumneavoastră în cazul în care devine (devin) insolvabilă (insolvabile).

Informaţii suplimentare referitoare la principalele drepturi în temeiul Codului civil [a se furniza sub forma unui hyperlink].

Urmărind hyperlinkul, călătorul va primi următoarele informaţii:

Drepturile principale în temeiul art.1592-1617 din Codul civil

– Călătorii primesc toate informaţiile esenţiale referitoare la pachet înainte de încheierea contractului privind pachetul de servicii de călătorie.

– Există întotdeauna cel puţin un profesionist care răspunde pentru executarea corespunzătoare a tuturor serviciilor de călătorie incluse în contract.

– Călătorilor li se pune la dispoziţie un număr de telefon de urgenţă sau detaliile unui punct de contact unde pot lua legătura cu organizatorul sau cu intermediarul de pachete.

– Călătorii pot transfera pachetul unei alte persoane, în urma unei înştiinţări efectuate în mod rezonabil şi, eventual, a plăţii unor costuri suplimentare.

– Preţul pachetului poate fi mărit numai dacă cresc costurile specifice (de exemplu, preţurile la carburanţi) şi dacă acest lucru este prevăzut în mod expres în contract, dar în orice caz nu mai tîrziu de 20 de zile înainte de începerea executării pachetului. În cazul în care creşterea preţului este mai mare de 8% din preţul pachetului, călătorul poate declara rezoluţiunea contractului. În cazul în care organizatorul îşi rezervă dreptul de a majora preţul, călătorul are dreptul la o reducere de preţ dacă apare o scădere a costurilor relevante.

– Călătorii pot declara rezoluţiunea contractului fără plata unui comision de rezoluţiune şi pot obţine rambursarea integrală a oricăror plăţi în cazul în care oricare dintre elementele esenţiale ale pachetului, altul decît preţul, s-a modificat în mod semnificativ. În cazul în care, înainte de începerea executării pachetului, profesionistul răspunzător de pachet anulează pachetul, călătorii au dreptul la rambursare şi, după caz, la o despăgubire.

– Călătorii pot declara rezoluţiunea contractului fără plata unui comision de rezoluţiune, înainte de începerea executării pachetului, în circumstanţe excepţionale, de exemplu în cazul unor probleme grave de securitate la destinaţie care sînt susceptibile de a afecta pachetul.

– În plus, călătorii au posibilitatea de a declara rezoluţiunea contractului în orice moment înainte de începerea executării pachetului, în schimbul achitării unui comision de rezoluţiune adecvat şi justificabil.

– În cazul în care, după începerea executării pachetului, elementele importante ale pachetului nu pot fi executate astfel cum s-a convenit, călătorului i se vor oferi servicii alternative corespunzătoare, fără a implica plata unor costuri suplimentare. Călătorii pot declara rezoluţiunea contractului fără plata unui comision de rezoluţiune în cazul în care serviciile nu sînt executate în conformitate cu contractul şi acest fapt afectează în mod substanţial executarea pachetului, iar organizatorul nu remediază problema.

– Călătorii au de asemenea dreptul la o reducere a preţului şi/sau la plata unor despăgubiri pentru prejudiciul suferit în cazul în care serviciile de călătorie nu sînt executate sau sînt executate în mod necorespunzător.

– Organizatorul trebuie să ofere asistenţă în cazul în care călătorul se află în dificultate.

– În cazul în care organizatorul sau intermediarul de pachete devine insolvabil, plăţile vor fi rambursate. În cazul în care organizatorul sau, după caz, intermediarul de pachete devine insolvabil după începerea executării pachetului, iar transportul este inclus în pachet, repatrierea călătorilor este garantată. XY a contractat protecţia în caz de insolvabilitate cu YZ [entitatea responsabilă pentru protecţie în caz de insolvabilitate, de exemplu un fond de garantare sau o societate de asigurări ori altele, în modul stabilit de Guvern]. Călătorii pot contacta această entitate sau, după caz, autoritatea competentă (date de contact, inclusiv nume, adresa geografică, adresa de e-mail şi numărul de telefon) în cazul în care serviciile sînt refuzate din cauza insolvabilităţii XY.

Art.1592-1617 din Codul civil [hyperlink].

 

Partea B

Formular standard de informaţii pentru contractele privind pachetul de servicii

de călătorie în alte situaţii decît cele care fac obiectul părţii A

Combinaţia de servicii de călătorie pusă la dispoziţia dumneavoastră este un pachet în înţelesul art.1592-1617 din Codul civil.

Prin urmare, veţi beneficia de toate drepturile prevăzute de legislaţie care se aplică pachetelor. Societatea (societăţile) XY va (vor) fi pe deplin responsabilă (responsabile) pentru executarea corespunzătoare a pachetului în ansamblu.

În plus, conform legislaţiei, societatea (societăţile) XY deţine (deţin) protecţie pentru a vă rambursa plăţile şi, în cazul în care transportul este inclus în pachet, pentru a asigura repatrierea dumneavoastră în cazul în care devine (devin) insolvabilă (insolvabile).

Drepturile principale în temeiul art.1592-1617 din Codul civil

– Călătorii primesc toate informaţiile esenţiale referitoare la pachet înainte de încheierea contractului privind pachetul de servicii de călătorie.

– Există întotdeauna cel puţin un profesionist care răspunde pentru executarea corespunzătoare a tuturor serviciilor de călătorie incluse în contract.

– Călătorilor li se pune la dispoziţie un număr de telefon de urgenţă sau detaliile unui punct de contact unde pot lua legătura cu organizatorul sau cu intermediarul de pachete.

– Călătorii pot transfera pachetul unei alte persoane, în urma unei înştiinţări efectuate în mod rezonabil şi, eventual, a plăţii unor costuri suplimentare.

– Preţul pachetului poate fi mărit numai dacă cresc costurile specifice (de exemplu, preţurile la carburanţi) şi dacă acest lucru este prevăzut în mod expres în contract, dar în orice caz nu mai tîrziu de 20 de zile înainte de începerea executării pachetului. În cazul în care creşterea preţului este mai mare de 8% din preţul pachetului, călătorul poate declara rezoluţiunea contractului. În cazul în care organizatorul îşi rezervă dreptul de a majora preţul, călătorul are dreptul la o reducere de preţ dacă apare o scădere a costurilor relevante.

– Călătorii pot declara rezoluţiunea contractului fără plata unui comision de rezoluţiune şi pot obţine rambursarea integrală a oricăror plăţi în cazul în care oricare dintre elementele esenţiale ale pachetului, altul decît preţul, s-a modificat în mod semnificativ. În cazul în care, înainte de începerea executării pachetului, profesionistul răspunzător de pachet anulează pachetul, călătorii au dreptul la rambursare şi, după caz, la o despăgubire.

– Călătorii pot declara rezoluţiunea contractului fără plata unui comision de rezoluţiune, înainte de începerea executării pachetului, în circumstanţe excepţionale, de exemplu în cazul unor probleme grave de securitate la destinaţie care sînt susceptibile de a afecta pachetul.

– În plus, călătorii au posibilitatea de a declara rezoluţiunea contractului în orice moment înainte de începerea executării pachetului, în schimbul achitării unui comision de rezoluţiune adecvat şi justificabil.

– În cazul în care, după începerea executării pachetului, elementele importante ale pachetului nu pot fi executate astfel cum s-a convenit, călătorului i se vor oferi servicii alternative corespunzătoare, fără a implica plata unor costuri suplimentare. Călătorii pot declara rezoluţiunea contractului fără plata unui comision de rezoluţiune în cazul în care serviciile nu sînt executate în conformitate cu contractul şi acest fapt afectează în mod substanţial executarea pachetului, iar organizatorul nu remediază problema.

– Călătorii au de asemenea dreptul la o reducere a preţului şi/sau la plata unor despăgubiri pentru prejudiciul suferit în cazul în care serviciile de călătorie nu sînt executate sau sînt executate în mod necorespunzător.

– Organizatorul trebuie să ofere asistenţă în cazul în care călătorul se află în dificultate.

– În cazul în care organizatorul sau intermediarul de pachete devine insolvabil, plăţile vor fi rambursate. În cazul în care organizatorul sau, după caz, intermediarul de pachete devine insolvabil după începerea executării pachetului, iar transportul este inclus în pachet, repatrierea călătorilor este garantată. XY a contractat protecţie în caz de insolvabilitate cu YZ [entitatea responsabilă pentru protecţie în caz de insolvabilitate, de exemplu un fond de garantare sau o societate de asigurări ori altele, în modul stabilit de Guvern]. Călătorii pot contacta această entitate sau, după caz, autoritatea competentă (date de contact, inclusiv nume, adresa geografică, adresa de e-mail şi numărul de telefon) în cazul în care anumite servicii sînt refuzate din cauza insolvabilităţii XY.

[Site-ul de internet pe care sînt accesibile art.1592-1617 din Codul civil].

 

Partea C

Formular standard de informaţii în cazul în care organizatorul transmite date

unui alt profesionist în conformitate cu art.1595 alin.(3) din Codul civil

Dacă încheiaţi un contract cu societatea AB în termen de maximum 24 de ore de la primirea confirmării de rezervare din partea societăţii XY, serviciul de călătorie prestat de XY şi AB va constitui un pachet în înţelesul art.1592-1617 din Codul civil.

Prin urmare, veţi beneficia de toate drepturile prevăzute de legislaţie care se aplică pachetelor. Societatea XY va fi pe deplin responsabilă pentru executarea corespunzătoare a pachetului în ansamblu.

În plus, conform legislaţiei, societatea XY deţine protecţie pentru a vă rambursa plăţile şi, în cazul în care transportul este inclus în pachet, pentru a asigura repatrierea dumneavoastră în cazul în care devine insolvabilă.

Informaţii suplimentare referitoare la principalele drepturi în temeiul art.1592-1617 din Codul civil [a se furniza sub forma unui hyperlink].

Urmărind hyperlinkul, călătorul va primi următoarele informaţii:

Drepturile principale în temeiul art.1592-1617 din Codul civil

– Călătorii primesc toate informaţiile esenţiale referitoare la serviciile de călătorie înainte de încheierea contractului privind pachetul de călătorie.

– Există întotdeauna cel puţin un profesionist care răspunde pentru executarea corespunzătoare a tuturor serviciilor de călătorie incluse în contract.

– Călătorilor li se pune la dispoziţie un număr de telefon de urgenţă sau detaliile unui punct de contact unde pot lua legătura cu organizatorul sau cu intermediarul de pachete.

– Călătorii pot transfera pachetul unei alte persoane, în urma unei înştiinţări efectuate în mod rezonabil şi, eventual, a plăţii unor costuri suplimentare.

– Preţul pachetului poate fi mărit numai dacă cresc costurile specifice (de exemplu, preţurile la carburanţi) şi dacă acest lucru este prevăzut în mod expres în contract, dar în orice caz nu mai tîrziu de 20 de zile înainte de începerea executării pachetului. În cazul în care creşterea preţului este mai mare de 8% din preţul pachetului, călătorul poate declara rezoluţiunea contractului. În cazul în care organizatorul îşi rezervă dreptul de a majora preţul, călătorul are dreptul la o reducere de preţ dacă apare o scădere a costurilor relevante.

– Călătorii pot declara rezoluţiunea contractului fără plata unui comision de rezoluţiune şi pot obţine rambursarea integrală a oricăror plăţi în cazul în care oricare dintre elementele esenţiale ale pachetului, altul decît preţul, s-a modificat în mod semnificativ. În cazul în care, înainte de începerea executării pachetului, profesionistul răspunzător de pachet anulează pachetul, călătorii au dreptul la rambursare şi, după caz, la o despăgubire.

– Călătorii pot declara rezoluţiunea contractului fără plata unui comision de rezoluţiune înainte de începerea executării pachetului, în circumstanţe excepţionale, de exemplu în cazul unor probleme grave de securitate la destinaţie care sînt susceptibile de a afecta pachetul.

– În plus, călătorii au posibilitatea de a declara rezoluţiunea contractului în orice moment înainte de începerea executării pachetului, în schimbul achitării unui comision de rezoluţiune adecvat şi justificabil.

– În cazul în care, după începerea executării pachetului, elementele importante ale pachetului nu pot fi executate astfel cum s-a convenit, călătorului i se vor oferi servicii alternative corespunzătoare, fără a implica plata unor costuri suplimentare. Călătorii pot declara rezoluţiunea contractului fără plata unui comision de rezoluţiune în cazul în care serviciile nu sînt executate în conformitate cu contractul şi acest fapt afectează în mod substanţial executarea pachetului, iar organizatorul nu remediază problema.

– Călătorii au de asemenea dreptul la reducerea preţului şi/sau la plata unor despăgubiri pentru prejudiciul suferit în cazul în care serviciile de călătorie nu sînt executate sau sînt executate în mod necorespunzător.

– Organizatorul trebuie să ofere asistenţă în cazul în care un călător se află în dificultate.

– În cazul în care organizatorul sau intermediarul de pachete devine insolvabil, plăţile vor fi rambursate. În cazul în care organizatorul sau, după caz, intermediarul de pachete devine insolvabil după începerea executării pachetului, iar transportul este inclus în pachet, repatrierea călătorilor este garantată. XY a contractat protecţie în caz de insolvabilitate cu YZ [entitatea responsabilă pentru protecţie în caz de insolvabilitate, de exemplu un fond de garantare sau o societate de asigurări ori altele, în modul stabilit de Guvern]. Călătorii pot contacta această entitate sau, după caz, autoritatea competentă (date de contact, inclusiv nume, adresa geografică, adresa de e-mail şi numărul de telefon) în cazul în care serviciile sînt refuzate din cauza insolvabilităţii XY.

Art.1592-1617 din Codul civil [hyperlink].

 

 

Anexa nr.9

 

Partea A

Formular standard de informaţii în cazul în care profesionistul care facilitează online

un serviciu de călătorie asociat în înţelesul art.1614 alin.(1) lit.a) din Codul civil

este un transportator care vinde un bilet dus-întors

 

Dacă, după alegerea şi efectuarea plăţii pentru un serviciu de călătorie, rezervaţi servicii de călătorie suplimentare pentru călătoria sau vacanţa dumneavoastră prin intermediul societăţii noastre/XY, NU veţi beneficia de drepturile care se aplică pachetelor în temeiul art.1592-1617 din Codul civil.

Prin urmare, societatea noastră/XY nu va fi răspunzătoare pentru executarea corespunzătoare a acestor servicii de călătorie suplimentare. În cazul unor probleme, vă rugăm să contactaţi prestatorul de servicii relevant.

Totuşi, dacă rezervaţi orice servicii de călătorie suplimentare în cadrul aceleiaşi vizite pe site-ul de rezervare al societăţii noastre/site-ul de rezervare al XY, serviciile de călătorie vor deveni parte a unui serviciu de călătorie asociat. În acest caz, conform legislaţiei, XY deţine protecţie pentru a restitui plăţile dumneavoastră către XY pentru servicii neprestate din cauza insolvabilităţii XY şi, după caz, pentru repatrierea dumneavoastră. Vă rugăm să reţineţi că acest lucru nu înseamnă furnizarea unei rambursări în cazul insolvabilităţii prestatorului de servicii relevant.

Informaţii suplimentare privind protecţia în caz de insolvabilitate [a se furniza sub forma unui hyperlink].

Urmărind hyperlinkul, călătorul va primi următoarele informaţii:

XY a contractat protecţie în caz de insolvabilitate cu YZ [entitatea responsabilă pentru protecţie în caz de insolvabilitate, de exemplu un fond de garantare sau o societate de asigurări ori altele, în modul stabilit de Guvern].

Călătorii pot contacta această entitate sau, după caz, autoritatea competentă (date de contact, inclusiv nume, adresa geografică, adresa de e-mail şi numărul de telefon) în cazul în care serviciile sînt refuzate din cauza insolvabilităţii XY.

Notă: Această protecţie în caz de insolvabilitate nu acoperă contractele cu alte părţi decît XY, care pot fi executate în ciuda insolvabilităţii XY.

Art.1592-1617 din Codul civil [hyperlink].

 

Partea B

Formular standard de informaţii în cazul în care profesionistul care facilitează online

un serviciu de călătorie asociat în înţelesul art.1614 alin.(1) lit.a) din Codul civil

este un profesionist altul decît un transportator care vinde un bilet dus-întors

 

Dacă, după alegerea şi efectuarea plăţii pentru un serviciu de călătorie, rezervaţi servicii de călătorie suplimentare pentru călătoria sau vacanţa dumneavoastră prin intermediul societăţii noastre/XY, NU veţi beneficia de drepturile care se aplică pachetelor în temeiul art.1592-1617 din Codul civil.

Prin urmare, societatea noastră/XY nu va fi răspunzătoare pentru executarea corespunzătoare a acestor servicii de călătorie individuale. În cazul unor probleme, vă rugăm să contactaţi prestatorul de servicii relevant.

Totuşi, dacă rezervaţi orice servicii de călătorie suplimentare în cadrul aceleiaşi vizite pe site-ul de rezervare al societăţii noastre/site-ul de rezervare al XY, serviciile de călătorie vor deveni parte a unui serviciu de călătorie asociat. În acest caz, conform legislaţiei, XY deţine protecţie pentru a restitui plăţile dumneavoastră către XY pentru servicii neprestate din cauza insolvabilităţii XY. Vă rugăm să reţineţi că acest lucru nu înseamnă restituirea în cazul insolvabilităţii prestatorului de servicii relevant.

Informaţii suplimentare privind protecţia în caz de insolvabilitate [a se furniza sub forma unui hyperlink].

Urmărind hyperlinkul, călătorul va primi următoarele informaţii:

XY a contractat protecţie în caz de insolvabilitate cu YZ [entitatea responsabilă pentru protecţie în caz de insolvabilitate, de exemplu un fond de garantare sau o societate de asigurări ori altele, în modul stabilit de Guvern].

Călătorii pot contacta această entitate sau, după caz, autoritatea competentă (date de contact, inclusiv nume, adresa geografică, adresa de e-mail şi numărul de telefon) în cazul în care serviciile sînt refuzate din cauza insolvabilităţii XY.

Notă: Această protecţie în caz de insolvabilitate nu acoperă contractele cu alte părţi decît XY, care pot fi executate în ciuda insolvabilităţii XY.

Art.1592-1617 din Codul civil [hyperlink].

 

Partea C

Formular standard de informaţii în cazul serviciilor de călătorie asociate în înţelesul

art.1614 alin.(1) lit.a) din Codul civil în cazul în care contractele sînt încheiate

în prezenţa  fizică simultană a profesionistului (altul decît un transportator

care vinde un bilet dus-întors) şi a călătorului

 

Dacă, după alegerea şi efectuarea plăţii pentru un serviciu de călătorie, rezervaţi servicii de călătorie suplimentare pentru călătoria sau vacanţa dumneavoastră prin intermediul societăţii noastre/XY, NU veţi beneficia de drepturile care se aplică pachetelor în temeiul art.1592-1617 din Codul civil.

Prin urmare, societatea noastră/XY nu va fi răspunzătoare pentru executarea corespunzătoare a acestor servicii de călătorie individuale. În cazul unor probleme, vă rugăm să contactaţi prestatorul de servicii relevant.

Totuşi, dacă rezervaţi orice servicii de călătorie suplimentare în cadrul aceleiaşi vizite sau al aceluiaşi contact cu societatea noastră/societatea XY, serviciile de călătorie vor deveni parte a unui serviciu de călătorie asociat. În acest caz, conform legislaţiei, XY deţine protecţie pentru a restitui plăţile dumneavoastră către XY pentru servicii neprestate din cauza insolvabilităţii XY. Vă rugăm să reţineţi că acest lucru nu înseamnă restituirea în cazul insolvabilităţii prestatorului de servicii relevant.

XY a contractat protecţie în caz de insolvabilitate cu YZ [entitatea responsabilă pentru protecţie în caz de insolvabilitate, de exemplu un fond de garantare sau o societate de asigurări ori altele, în modul stabilit de Guvern].

Călătorii pot contacta această entitate sau, după caz, autoritatea competentă (date de contact, inclusiv nume, adresa geografică, adresa de e-mail şi numărul de telefon) în cazul în care serviciile sînt refuzate din cauza insolvabilităţii XY.

Notă: Această protecţie în caz de insolvabilitate nu acoperă contractele cu alte părţi decît XY, care pot fi executate în ciuda insolvabilităţii XY.

[Site-ul de internet pe care sînt accesibile art.1592-1617 din Codul civil].

 

Partea D

Formular standard de informaţii în cazul în care profesionistul care facilitează online

un serviciu de călătorie asociat în înţelesul art.1614 alin.(1) lit.b) din Codul civil

este un transportator care vinde un bilet dus-întors

 

Dacă rezervaţi servicii de călătorie suplimentare pentru călătoria sau vacanţa dumneavoastră prin intermediul acestui link/acestor linkuri, NU veţi beneficia de drepturile care se aplică pachetelor în temeiul art.1592-1617 din Codul civil.

Prin urmare, societatea noastră/societatea XY nu va fi răspunzătoare pentru executarea corespunzătoare a serviciilor de călătorie suplimentare respective. În caz de probleme, vă rugăm să contactaţi prestatorul de servicii competent.

Totuşi, dacă rezervaţi servicii de călătorie suplimentare prin intermediul acestui link/acestor linkuri în termen de maximum 24 de ore de la primirea confirmării rezervării de către societatea noastră/societatea XY, serviciile de călătorie respective vor deveni parte dintr-un serviciu de călătorie asociat. În acest caz, conform legislaţiei, XY deţine protecţie pentru a restitui plăţile dumneavoastră către XY pentru servicii neprestate din cauza insolvabilităţii XY şi, după caz, pentru repatrierea dumneavoastră. Vă rugăm să reţineţi că acest lucru nu înseamnă restituirea în cazul insolvabilităţii prestatorului de servicii relevant.

Informaţii suplimentare privind protecţia în caz de insolvabilitate [a se furniza sub forma unui hyperlink].

Urmărind hyperlinkul, călătorul va primi următoarele informaţii:

XY a contractat protecţie în caz de insolvabilitate cu YZ [entitatea responsabilă pentru protecţie în caz de insolvabilitate, de exemplu un fond de garantare sau o societate de asigurări ori altele, în modul stabilit de Guvern].

Călătorii pot contacta această entitate sau, după caz, autoritatea competentă (date de contact, inclusiv nume, adresa geografică, adresa de e-mail şi numărul de telefon) în cazul în care serviciile sînt refuzate din cauza insolvabilităţii XY.

Notă: Această protecţie în caz de insolvabilitate nu acoperă contractele cu alte părţi decît XY, care pot fi executate în ciuda insolvabilităţii XY.

Art.1592-1617 din Codul civil [hyperlink].

 

Partea E

Formular standard de informaţii în cazul în care profesionistul care facilitează online

un serviciu de călătorie asociat în înţelesul art.1614 alin.(1) lit.b) din Codul civil

este un profesionist altul decît un transportator care vinde un bilet dus-întors

 

Dacă rezervaţi servicii de călătorie suplimentare pentru călătoria sau vacanţa dumneavoastră prin intermediul acestui link/acestor linkuri, NU veţi beneficia de drepturile care se aplică pachetelor în temeiul art.1592-1617 din Codul civil.

Prin urmare, societatea noastră/societatea XY nu va fi răspunzătoare pentru executarea corespunzătoare a respectivelor servicii de călătorie suplimentare. În caz de probleme, vă rugăm să contactaţi prestatorul de servicii competent.

Totuşi, dacă rezervaţi servicii de călătorie suplimentare prin intermediul acestui link/acestor linkuri în termen de maximum 24 de ore de la primirea confirmării rezervării de către societatea noastră/societatea XY, serviciile de călătorie respective vor deveni parte dintr-un serviciu de călătorie asociat. În acest caz, conform legislaţiei, XY deţine protecţie pentru a restitui plăţile dumneavoastră către XY pentru servicii neprestate din cauza insolvabilităţii XY. Vă rugăm să reţineţi că acest lucru nu înseamnă restituirea în cazul insolvabilităţii prestatorului de servicii relevant.

Informaţii suplimentare privind protecţia în caz de insolvabilitate [a se furniza sub forma unui hyperlink].

Urmărind hyperlinkul, călătorul va primi următoarele informaţii:

XY a contractat protecţie în caz de insolvabilitate cu YZ [entitatea responsabilă pentru protecţie în caz de insolvabilitate, de exemplu un fond de garantare sau o societate de asigurări ori altele, în modul stabilit de Guvern].

Călătorii pot contacta această entitate sau, după caz, autoritatea competentă (date de contact, inclusiv nume, adresa geografică, adresa de e-mail şi numărul de telefon) în cazul în care serviciile sînt refuzate din cauza insolvabilităţii XY.

Notă: Această protecţie în caz de insolvabilitate nu acoperă contractele cu alte părţi decît XY, care pot fi executate în ciuda insolvabilităţii XY.

Art.1592-1617 din Codul civil [hyperlink].

 

___________________

* Republicată în temeiul Legii nr.133 din 15.11.2018 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.467-479, art.784

 

Modificată şi completată prin legile Republicii Moldova:

Legea nr.133 din 15.11.2018 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.467-479, art.784, în vigoare 14.01.2019;

Legea nr.200 din 28.07.2016 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.338-341, art.696, în vigoare 30.03.2017;

Legea nr.1565 din 19.12.2002 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.178, art.1362;