L E G E
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
nr. 200 din 28.07.2016
Monitorul Oficial nr.338-341/696 din 30.09.2016
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege creează cadrul legal necesar pentru aplicarea prevederilor Directivei 2008/122/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 ianuarie 2009 privind protecţia consumatorilor în ceea ce priveşte anumite aspecte referitoare la contractele privind dreptul de folosinţă a bunurilor pe durată limitată, la contractele privind produsele de vacanţă cu drept de folosinţă pe termen lung, precum şi la contractele de revînzare şi de schimb, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 33 din 3 februarie 2009.
Art.I. – Codul civil al Republicii Moldova nr.1107-XV din 6 iunie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.82–86, art.661), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Cartea întîi titlul I capitolul I se completează cu articolul 21 cu următorul cuprins:
„Articolul 21. Consumatorul şi profesionistul
(1) Are calitatea de consumator orice persoană fizică care, în cadrul unui raport juridic civil, acţionează predominant în scopuri ce nu ţin de activitatea de întreprinzător sau profesională. Persoana fizică nu are calitatea de consumator dacă cealaltă parte a raportului juridic civil nu are calitatea de profesionist.
(2) Are calitatea de profesionist orice persoană fizică sau juridică de drept public sau de drept privat care, în cadrul unui raport juridic civil, acţionează în scopuri ce ţin de activitatea de întreprinzător sau profesională, chiar dacă persoana nu are scopul de a obţine un profit din această activitate.
(3) Persoana care, într-un raport juridic civil, corespunde atît dispoziţiilor alin.(1), cît şi dispoziţiilor alin.(2) se consideră consumator dacă recunoaşterea acestei calităţi îi oferă o anumită protecţie juridică, iar în celelalte cazuri persoana se consideră profesionist.”
2. Cartea a treia titlul II capitolul VII se completează cu secţiunea a 3-a cu următorul cuprins:
„Secţiunea a 3-a
Dreptul de revocare a contractelor privind unele produse
de vacanţă şi a contractelor de intermediere a lor
Articolul 7521. Dreptul de revocare a contractelor privind unele produse de vacanţă şi a contractelor de intermediere a lor
(1) În condiţiile prezentului cod sau unei alte legi, consumatorul are dreptul de a revoca:
a) contractul privind cazarea periodică;
b) contractul privind produsul de vacanţă pe termen lung, contractul de intermediere a produsului de vacanţă şi contractul de intermediere a participării la un sistem de schimb.
(2) Dreptul de revocare se exercită prin notificarea profesionistului. Consumatorul nu este nevoit să justifice decizia de revocare.
Articolul 7522. Termenul de revocare
(1) Termenul de revocare este de 14 zile calendaristice şi începe să curgă:
a) fie din ziua încheierii contractului sau antecontractului; fie
b) din ziua în care consumatorul intră în posesia exemplarului contractului sau a antecontractului dacă aceasta este ulterioară datei menţionate la lit.a).
(2) Termenul de revocare expiră după:
a) 12 luni şi 14 zile calendaristice de la data menţionată la alin.(1) din prezentul articol – în cazul în care profesionistul nu a completat şi nu a pus la dispoziţia consumatorului în formă scrisă, pe suport de hîrtie sau pe un alt suport durabil, formularul standard pentru facilitarea exercitării dreptului de revocare a contractului, prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr.1125-XV din 13 iunie 2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova;
b) 3 luni şi 14 zile calendaristice de la data menţionată la alin.(1) din prezentul articol – în cazul în care informaţiile menţionate la art.11454 alin.(1), inclusiv formularele standard prevăzute în anexele nr.1–4 la Legea nr.1125-XV din 13 iunie 2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova, nu au fost puse la dispoziţia consumatorului în formă scrisă, pe suport de hîrtie sau pe un alt suport durabil.
(3) În cazul în care profesionistul a completat şi a pus la dispoziţia consumatorului în formă scrisă, pe suport de hîrtie sau pe un alt suport durabil, formularul standard pentru facilitarea exercitării dreptului de revocare a contractului, prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr.1125-XV din 13 iunie 2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova, în termen de 12 luni de la data menţionată la alin.(1) din prezentul articol, termenul de revocare a contractului curge de la data la care consumatorul primeşte acest formular.
(4) În cazul în care informaţiile menţionate la art.11454 alin.(1), inclusiv formularele standard prevăzute în anexele nr.1–4 la Legea nr.1125-XV din 13 iunie 2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova, au fost puse la dispoziţia consumatorului în formă scrisă, pe suport de hîrtie sau pe un alt suport durabil, în termen de 3 luni de la data menţionată la alin.(1) din prezentul articol, termenul de revocare a contractului curge de la data la care consumatorul primeşte aceste informaţii.
(5) În cazul în care contractul de intermediere a participării la un sistem de schimb este oferit consumatorului împreună şi în acelaşi timp cu contractul privind cazarea periodică, se aplică un singur termen de revocare pentru ambele contracte. Termenul de revocare pentru ambele contracte se calculează în conformitate cu dispoziţiile alin.(1), astfel cum se aplică în cazul contractului privind cazarea periodică.
Articolul 7523. Exercitarea dreptului de revocare
(1) În scopul notificării profesionistului despre exercitarea dreptului de revocare, consumatorul are posibilitatea:
a) de a folosi formularul standard prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr.1125-XV din 13 iunie 2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova şi pus la dispoziţie de profesionist în conformitate cu art.11457 alin.(6); sau
b) de a face orice altă notificare, pe suport de hîrtie sau pe alt suport durabil, în care îşi exprimă voinţa de revocare.
(2) Termenul de revocare se consideră respectat dacă notificarea este transmisă înainte de expirarea termenului de revocare a contractului.
Articolul 7524. Efectele revocării
(1) Revocarea are ca efect rezoluţiunea raportului contractual, care stinge obligaţiile ambelor părţi rezultate din contract.
(2) Revocarea nu generează niciun cost şi nicio răspundere pentru consumator, cu excepţiile expres prevăzute de lege.”
3. La cartea a treia titlul III capitolul XIX:
denumirea capitolului se completează cu cuvintele „şi alte produse de vacanţă”;
articolele 1131–1145 vor constitui secţiunea 1 cu denumirea:
„Secţiunea 1
Contractul de servicii turistice”;
capitolul se completează cu secţiunea a 2-a cu următorul cuprins:
„Secţiunea a 2-a
Unele produse de vacanţă şi intermedierea lor
Articolul 11451. Contractul privind cazarea periodică
(1) Contractul privind cazarea periodică este contractul prin care un profesionist se obligă să acorde consumatorului dreptul de a folosi o locuinţă sau altă unitate de cazare peste noapte, în mod periodic, în decursul unui termen care depăşeşte 12 luni, iar consumatorul se obligă să plătească un preţ total. La aprecierea dacă termenul depăşeşte 12 luni, se vor lua în calcul toate posibilităţile de prelungire prevăzute în contract.
(2) Dreptul consumatorului menţionat la alin.(1) poate lua forma:
a) unei cote-părţi în proprietatea comună, cu stabilirea modului respectiv de folosinţă;
b) unui drept de uzufruct, abitaţie sau alt drept real;
c) unui drept de locaţiune sau alt drept de creanţă;
d) unui drept rezultat din calitatea de membru al unei persoane juridice ori societăţi civile.
(3) Dreptul consumatorului poate fi însoţit de opţiunea de a alege unitatea de cazare din cadrul unui grup de unităţi de cazare făcute disponibile de către profesionist.
(4) Dreptul consumatorului menţionat la alin.(1) se extinde şi asupra bunurilor mobile conform destinaţiei unităţii de cazare.
Articolul 11452. Alte contracte aferente produselor de vacanţă şi domeniul de aplicare
(1) Contractul privind produsul de vacanţă pe termen lung este contractul pe un termen ce depăşeşte 12 luni prin care un profesionist se obligă să acorde consumatorului dreptul de a primi reduceri de preţ sau alte beneficii privind cazarea, iar consumatorul se obligă să plătească un preţ total. Contractul poate, de asemenea, să prevadă şi prestarea unor servicii suplimentare consumatorului, precum serviciile de transport. La aprecierea dacă termenul depăşeşte 12 luni, se vor lua în calcul toate posibilităţile de prelungire prevăzute în contract.
(2) Contractul de intermediere a produsului de vacanţă este contractul prin care un profesionist se obligă faţă de consumator, în schimbul unei remuneraţii, să intermedieze:
a) un contract privind cazarea periodică ori un contract privind produsul de vacanţă pe termen lung; sau
b) un contract privind înstrăinarea drepturilor deţinute de către consumator în temeiul unui contract indicat la lit.a).
(3) Contractul de intermediere a participării la un sistem de schimb este contractul prin care un profesionist se obligă faţă de consumator, în schimbul unei remuneraţii, să intermedieze un contract prin care consumatorul va participa la un sistem de schimb care îi permite accesul la unităţi de cazare peste noapte sau la alte servicii în schimbul acordării accesului temporar altor persoane la avantajele pe care consumatorul le deţine în temeiul contractului privind cazarea periodică.
(4) Dispoziţiile art.11453–114510 se aplică în modul corespunzător contractului privind cazarea periodică, contractului privind produsul de vacanţă pe termen lung, contractului de intermediere a produsului de vacanţă şi contractului de intermediere a participării la un sistem de schimb, cu excepţia cazului în care articolul prevede că se aplică doar unuia sau unora dintre aceste contracte.
(5) Orice clauză contrară dispoziţiilor prezentei secţiuni în detrimentul consumatorului este lovită de nulitate absolută.
(6) Prezenta secţiune nu aduce atingere cadrului legal referitor la:
a) căile de atac prevăzute în dreptul contractual general;
b) înregistrarea bunurilor imobile sau mobile şi înstrăinarea bunurilor imobile;
c) condiţiile de stabilire, regimul de autorizare sau cerinţele de autorizare; precum şi la
d) determinarea naturii juridice a drepturilor care fac obiectul contractelor reglementate de prezenta secţiune.
Articolul 11453. Publicitatea
(1) Profesionistul este obligat să asigure că în publicitatea sa se precizează posibilitatea de a obţine informaţiile menţionate la art.11454 alin.(1) şi se indică unde se pot obţine informaţiile respective.
(2) În cazul în care, în cadrul unei oferte promoţionale, al unui eveniment de promovare sau al unui eveniment comercial, consumatorului i se va propune încheierea contractului, profesionistul este obligat să precizeze în mod clar, în invitaţie, scopul comercial şi natura evenimentului.
(3) Informaţiile menţionate la art.11454 alin.(1) trebuie să fie puse la dispoziţia consumatorului în orice moment pe durata evenimentului.
(4) Drepturile aferente contractului privind cazarea periodică şi contractului privind produsul de vacanţă pe termen lung nu pot fi promovate sau comercializate drept o investiţie.
Articolul 11454. Informaţiile precontractuale
(1) Profesionistul este obligat să furnizeze consumatorului următoarele informaţii:
a) în cazul contractului privind cazarea periodică – potrivit formularului standard prevăzut în anexa nr.1 la Legea nr.1125-XV din 13 iunie 2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova;
b) în cazul contractului privind produsul de vacanţă pe termen lung – potrivit formularului standard prevăzut în anexa nr.2 la Legea nr.1125-XV din 13 iunie 2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova;
c) în cazul contractului de intermediere a produsului de vacanţă – potrivit formularului standard prevăzut în anexa nr.3 la Legea nr.1125-XV din 13 iunie 2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova;
d) în cazul contractului de intermediere a participării la un sistem de schimb – potrivit formularului standard prevăzut în anexa nr.4 la Legea nr.1125-XV din 13 iunie 2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova.
(2) Profesionistul are obligaţia să completeze formularele standard menţionate la alin.(1) cu informaţii suficiente şi precise, astfel încît să nu inducă în eroare consumatorul şi să permită consumatorului să ia o decizie în deplină cunoştinţă de cauză.
(3) Profesionistul trebuie să furnizeze consumatorului toate informaţiile prevăzute la alin.(1):
a) gratuit;
b) într-un mod clar şi uşor de înţeles;
c) pe hîrtie sau pe un alt suport durabil, uşor accesibil consumatorului;
d) cu suficient timp înainte ca un consumator să încheie un contract sau să accepte o ofertă, dar cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte.
(4) Perioada de 15 zile prevăzută la alin.(3) lit.d) se poate reduce cu acordul scris al consumatorului.
Articolul 11455. Informarea despre dreptul de revocare şi despre interzicerea plăţilor în avans, confirmarea informării
(1) Înainte de încheierea contractului, profesionistul trebuie să informeze consumatorul în mod explicit despre existenţa dreptului de revocare a contractului, conform art.7521, termenul de revocare a contractului, conform art.7522, şi despre interzicerea plăţilor în avans în perioada termenului de revocare, conform art.11458.
(2) Consumatorul trebuie să confirme primirea informaţiilor contractuale prevăzute la alin.(1) prin semnarea rubricilor corespunzătoare din partea a 2-a a formularului standard prevăzut în anexele nr.1–4 la Legea nr.1125-XV din 13 iunie 2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova.
Articolul 11456. Limba contractului şi informaţiilor furnizate
(1) Contractul se redactează în limba de stat.
(2) În cazul în care consumatorul este cetăţean străin şi are reşedinţa în străinătate, contractul se redactează în limba de stat sau în una din limbile de circulaţie internaţională.
(3) Cerinţele de limbă prevăzute la alin.(1) şi (2) se aplică şi informaţiilor pe care profesionistul este obligat să le furnizeze conform art.11454 şi 11455.
(4) În cazul unui contract privind cazarea periodică care are ca obiect un singur bun imobil determinat, profesionistul este obligat să furnizeze consumatorului, în mod gratuit, o traducere autorizată a contractului în limba de stat sau în una din limbile de circulaţie internaţională.
Articolul 11457. Forma şi clauzele contractului
(1) Contractul se încheie în formă scrisă, pe hîrtie sau pe un alt suport durabil acceptat de consumator, şi se redactează în mod vizibil şi uşor de citit. Culoarea de fond a hîrtiei pe care este redactat contractul trebuie să fie în contrast cu cea a fontului utilizat.
(2) Dacă pentru constituirea ori transmiterea dreptului acordat prin contractul privind cazarea periodică legea cere forma autentică, contractul trebuie încheiat în formă autentică. Dispoziţiile legale privind registrul bunurilor imobile rămîn aplicabile.
(3) Contractul trebuie să prevadă următoarele:
a) informaţii privind numele, prenumele, domiciliul sau reşedinţa profesionistului persoană fizică şi, respectiv, informaţii privind denumirea, sediul şi forma juridică de organizare ale profesionistului persoană juridică, precum şi adresele pentru notificare;
b) informaţiile cuprinse în formularul standard corespunzător, menţionat la art.11454;
c) data şi locul încheierii contractului.
(4) Informaţiile cuprinse în formularele standard menţionate la art.11454 nu pot fi modificate decît cu acordul în scris al părţilor sau în cazul în care modificările decurg din anumite circumstanţe neobişnuite şi neprevăzute, independente de voinţa profesionistului, şi ale căror consecinţe nu ar fi putut fi evitate, chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile necesare.
(5) Orice modificare va fi comunicată consumatorului, pe hîrtie sau pe un alt suport durabil uşor accesibil acestuia şi pe care îl acceptă, înainte de încheierea contractului. Modificările se menţionează în mod expres în contract.
(6) La momentul încheierii contractului, consumatorul primeşte cel puţin un exemplar al acestuia. La contract trebuie să se anexeze formularul standard referitor la dreptul de revocare, prevăzut în anexa nr.5 la Legea nr.1125-XV din 13 iunie 2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova.
Articolul 11458. Interzicerea plăţilor în avans
(1) Sînt interzise orice plăţi în avans, acordarea de garanţii, rezervarea de bani prin intermediul conturilor, recunoaşterea explicită a datoriilor, precum şi orice alte plăţi efectuate de consumator către profesionist sau către orice alt terţ înainte de sfîrşitul termenului de revocare a contractului.
(2) În cazul contractului de intermediere a produsului de vacanţă, interdicţia de la alin.(1) subzistă pînă la îndeplinirea de către profesionist a tuturor obligaţiilor sale rezultate din acest contract sau, după caz, pînă la încetarea pe alt temei a acestui contract.
Articolul 11459. Dispoziţii speciale aplicabile contractului privind cazarea periodică
(1) În cazul contractului privind cazarea periodică, plata se va efectua conform unui calendar fix de plăţi. Sînt interzise orice plăţi ale preţului specificat în contract care nu sînt efectuate conform calendarului fix de plăţi. Plăţile, inclusiv plata cotizaţiei de membru, trebuie să fie eşalonate în rate anuale, fiecare dintre acestea avînd aceeaşi valoare. Profesionistul trebuie să trimită o solicitare scrisă de plată, pe suport de hîrtie sau pe alt suport durabil, cu cel puţin 14 zile calendaristice înainte de data scadenţei.
(2) Consumatorul are dreptul la rezoluţiunea raportului contractual privind cazarea periodică, fără vreun motiv, începînd de la plata celei de-a doua rate, fără a fi pasibil de vreo sancţiune, notificînd acest lucru profesionistului în termen de 14 zile calendaristice de la primirea solicitării de plată aferente fiecărei rate. Acest drept nu afectează dreptul de rezoluţiune pe alte temeiuri legale.
Articolul 114510. Contractele legate
(1) Exercitarea de către consumator a dreptului de revocare are ca efect şi rezoluţiunea automată a contractului legat de contractul care se revocă.
(2) Contractul care se revocă se consideră legat de contractul prin care consumatorul obţine bunuri, lucrări, conţinut digital, servicii sau alte prestaţii legate de contractul care se revocă dacă aceste prestaţii sînt furnizate:
a) de către acelaşi profesionist; sau
b) de către un terţ pe baza unui acord între terţul respectiv şi acelaşi profesionist.
(3) Contractul care se revocă se consideră legat de contractul de credit prin care consumatorul obţine credit destinat exclusiv pentru finanţarea obligaţiilor de plată, în totalitate sau în parte, rezultate din contractul care se revocă dacă aceste contracte formează, din punct de vedere obiectiv, o unitate comercială.
(4) Se consideră că contractele formează o unitate comercială în sensul alin.(3) în cazul în care:
a) însuşi profesionistul este şi creditor;
b) fiind o altă persoană decît profesionistul, creditorul, pe bază de acord, foloseşte serviciile ori colaborarea profesionistului pentru încheierea contractului de credit sau pregătirea acestuia; sau
c) contractul de credit specifică în mod expres obiectul contractului care se revocă.
(5) Existenţa acordului dintre terţ şi profesionist, astfel cum este prevăzut la alin.(2) lit.b) şi la alin.(4) lit.b), se prezumă pînă la proba contrară.
(6) În cazul în care profesionistul este informat de către consumator despre revocarea contractului, profesionistul este obligat să informeze terţul cu care consumatorul are un contract legat despre faptul că a intervenit rezoluţiunea lui conform alin.(1).
(7) În sensul alin.(3), prin contract de credit se va înţelege oricare contract de credit pentru consumator care se înscrie în domeniul de aplicare al Legii nr.202 din 12 iulie 2013 privind contractele de credit pentru consumatori.”
Art.II. – Legea nr.1125-XV din 13 iunie 2002 pentru punerea în aplicare a Codului civil al Republicii Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.82–86, art.663), cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:
1. Se completează cu articolul 11 cu următorul cuprins:
„Art.11. – Se aprobă formularele standard, conform anexelor nr.1–5 la prezenta lege.”
2. Legea se completează cu anexele nr.1–5 cu următorul cuprins:
„Anexa nr.1
Formular standard de informaţii pentru contractele privind cazarea periodică
Partea 1
|
Denumirea, sediul şi forma juridică ale profesionistului parte la contract:
|
Scurtă descriere a produsului care face obiectul contractului (de exemplu, descrierea bunului imobil): Natura exactă a dreptului care face obiectul contractului, descrierea dreptului şi condiţiile de exercitare a acestui drept:
|
Perioada exactă în care dreptul care face obiectul contractului poate fi exercitat şi, după caz, durata acestuia: Data de la care consumatorul îşi poate exercita drepturile contractuale: În situaţia în care contractul se referă la un anumit bun aflat în construcţie, data la care lucrările la spaţiul de cazare şi facilităţi vor fi finalizate:
|
Preţul care va fi plătit de consumator pentru dobîndirea drepturilor contractuale: Prezentarea costurilor suplimentare obligatorii impuse în temeiul contractului; tipurile de costuri şi sumele exacte (de exemplu, taxe anuale, orice alte taxe speciale, taxe locale):
|
O scurtă descriere a celor mai importante servicii puse la dispoziţia consumatorului (de exemplu, electricitate, apă, întreţinere, colectarea deşeurilor) şi precizarea preţului care trebuie plătit de consumator pentru aceste servicii: O scurtă descriere a facilităţilor puse la dispoziţia consumatorului (de exemplu, piscină ori saună): Sînt aceste facilităţi incluse în costurile sus-menţionate? În cazul în care nu sînt incluse, specificaţi ceea ce este inclus şi ceea ce trebuie plătit:
|
Există posibilitatea de a participa la un sistem de schimb al drepturilor contractuale? Dacă da, indicaţi denumirea sistemului de schimb: Indicaţi costurile pe care le implică participarea la sistemul de schimb: |
Profesionistul a semnat un cod/coduri de conduită şi, în caz afirmativ, unde poate fi găsit/pot fi găsite? |
Partea a 2-a
|
Informaţii generale: – consumatorul are dreptul de a revoca contractul, fără invocarea niciunui motiv, în termen de 14 zile calendaristice de la încheierea contractului sau a oricărui antecontract cu caracter obligatoriu ori de la primirea acestora, dacă aceasta are loc la o dată ulterioară; – în cursul termenului de revocare a contractului sînt interzise orice plăţi în avans, acordarea de garanţii, rezervarea oricăror sume din conturi, recunoaşterea explicită a sumelor datorate, precum şi orice alte plăţi sau contraprestaţii efectuate de consumator către profesionist ori către orice terţ; – consumatorul nu va suporta alte costuri sau nu îi vor reveni alte obligaţii, cu excepţia celor specificate în contract; – în conformitate cu dreptul internaţional privat, contractul se poate supune şi altor prevederi legale decît cele ale statului în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul, iar în cazul eventualelor litigii, acestea pot fi aduse în faţa unor instanţe diferite de cele din statul în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul.
Semnătura consumatorului________________________
|
Partea a 3-a
|
Informaţii suplimentare pe care consumatorul este îndreptăţit să le cunoască şi locul precis de unde acestea pot fi obţinute (de exemplu, capitolul unei broşuri), în cazul în care nu sînt furnizate în continuare:
1. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA DREPTURILE DOBÎNDITE Condiţiile de exercitare a dreptului care face obiectul contractului pe teritoriul statului/statelor membre ale Uniunii Europene în care este situat bunul/sînt situate bunurile în cauză şi dacă aceste condiţii au fost îndeplinite sau, în caz contrar, ce condiţii mai trebuie îndeplinite: În cazul în care contractul prevede dreptul de a ocupa un spaţiu de cazare care va fi selectat dintr-un ansamblu cu mai multe spaţii de cazare – informaţii referitoare la restricţiile impuse consumatorului cu privire la dreptul de a folosi oricînd şi alte spaţii de cazare din cadrul ansamblului respectiv:
2. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA BUNURI În cazul în care contractul se referă la un anumit bun imobil – o descriere exactă şi detaliată a acestuia şi a amplasării: În cazul în care contractul se referă la mai multe bunuri imobile (mai multe locuri de vilegiatură) – o descriere adecvată a bunurilor şi a amplasării acestora: În cazul în care contractul se referă la un spaţiu de cazare, altul decît un bun imobil – o descriere adecvată a spaţiului de cazare respectiv şi a facilităţilor acestuia: Serviciile la care consumatorul are sau va avea acces (de exemplu, electricitate, apă, întreţinere, colectarea deşeurilor) şi condiţiile de acces: După caz, facilităţile comune, precum piscină, saună etc., la care consumatorul are sau ar putea avea acces şi condiţiile de acces:
3. CERINŢE SUPLIMENTARE PRIVIND SPAŢIILE DE CAZARE ÎN CONSTRUCŢIE (dacă este cazul) Stadiul construcţiei spaţiului de cazare şi al lucrărilor de amenajare care îl fac pe deplin funcţional (alimentare cu gaze, electricitate, canalizare, apă şi conexiuni telefonice) şi orice alte facilităţi la care consumatorul va avea acces: Termenul pentru finalizarea construcţiei spaţiului de cazare şi a lucrărilor de amenajare care îl fac pe deplin funcţional (alimentare cu gaze, electricitate, canalizare, apă şi conexiuni telefonice), precum şi o estimare rezonabilă a termenului de finalizare a lucrărilor la oricare facilitate la care consumatorul va avea acces: Numărul autorizaţiei de construcţie, precum şi numele şi adresa completă ale autorităţii/autorităţilor competente: O garanţie privind finalizarea construcţiei spaţiului de cazare sau o garanţie privind rambursarea oricăror plăţi efectuate de consumator în cazul în care construcţia nu este finalizată şi, după caz, condiţiile de aplicare a garanţiilor respective:
4. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA COSTURI O descriere precisă şi adecvată a tuturor costurilor asociate contractului: Modul în care aceste costuri vor reveni consumatorului, precum şi detalii privind modul sau termenul la care aceste costuri pot creşte: Metoda de calcul al tuturor cheltuielilor aferente folosirii bunului, cheltuielile legale obligatorii (de exemplu, taxe şi onorarii), precum şi cheltuielile administrative (de exemplu, cheltuieli de gestionare, întreţinere şi reparaţii): Dacă este cazul, informaţii privind existenţa oricăror cheltuieli, ipoteci, servituţi sau a oricărui alt drept care este grevat asupra spaţiului de cazare:
5. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA ÎNCETAREA CONTRACTULUI Dacă este cazul, informaţii privind modalităţile de încetare a contractelor legate şi consecinţele încetării: Condiţiile privind încetarea contractului, consecinţele încetării şi informaţii cu privire la orice obligaţii care revin consumatorului pentru orice costuri care ar putea decurge din încetarea contractului:
6. INFORMAŢII SUPLIMENTARE Informaţii privind administrarea şi gestionarea bunului, precum şi modul în care se realizează întreţinerea şi reparaţiile acestuia, inclusiv informaţii privind modul în care consumatorul poate influenţa şi participa la deciziile privind aceste aspecte: Informaţii privind posibilitatea de a participa la un sistem de revînzare a drepturilor contractuale, informaţii referitoare la sistemul corespunzător, precum şi informaţii referitoare la orice costuri pe care le implică sistemul respectiv de revînzare: Indicarea limbii/limbilor utilizate în comunicările cu profesionistul cu privire la contract (de exemplu, în ceea ce priveşte deciziile privind administrarea bunurilor, creşterea costurilor sau în cazul solicitărilor de informaţii şi al reclamaţiilor): Dacă este cazul, posibilitatea soluţionării extrajudiciare a litigiilor: |
Confirmarea primirii informaţiilor________________________
Semnătura consumatorului________________________ |
Anexa nr.2
Formular standard de informaţii pentru contractele privind produsul de vacanţă pe termen lung
Partea 1
|
Denumirea, sediul şi forma juridică ale profesionistului parte la contract: |
Scurtă descriere a produsului care face obiectul contractului: Natura exactă a dreptului care face obiectul contractului, descrierea acestuia şi condiţiile de exercitare a acestui drept: |
Perioada exactă în care dreptul ce face obiectul contractului poate fi exercitat şi, după caz, durata acestuia: Data de la care consumatorul îşi poate exercita drepturile contractuale: |
Preţul care va fi plătit de consumator pentru dobîndirea drepturilor contractuale, inclusiv costurile recurente pe care consumatorul le va suporta în legătură cu dreptul său de acces la spaţiul de cazare, la transport şi la alte produse şi servicii conexe, după cum s-a specificat în contract: Calendarul fix de plăţi prin care se stabilesc rate egale pentru fiecare an de contract, valoarea acestor rate şi datele la care ele trebuie plătite: După un an, sumele ulterioare pot fi ajustate pentru a asigura menţinerea valorii reale a ratelor respective, de exemplu, pentru a lua în considerare inflaţia. Prezentarea costurilor suplimentare obligatorii impuse în temeiul contractului; tipurile de costuri şi sumele exacte (de exemplu, taxa anuală de membru): |
O scurtă descriere a celor mai importante servicii puse la dispoziţia consumatorului (de exemplu, tarife preferenţiale pentru cazare şi zboruri): Sînt aceste facilităţi incluse în costurile sus-menţionate? În cazul în care nu sînt incluse, specificaţi ceea ce este inclus şi ceea ce trebuie plătit (de exemplu, în cotizaţia anuală sînt incluse 3 nopţi de cazare, toate celelalte cazări vor fi plătite separat):
|
Profesionistul a semnat un cod/coduri de conduită şi, în caz afirmativ, unde poate fi găsit/pot fi găsite? |
Partea a 2-a:
|
Informaţii generale: – consumatorul are dreptul de a revoca contractul, fără invocarea niciunui motiv, în termen de 14 zile calendaristice de la încheierea contractului sau a oricărui antecontract cu caracter obligatoriu ori de la primirea acestora, dacă aceasta are loc la o dată ulterioară; – în cursul termenului de revocare a contractului sînt interzise orice plăţi în avans, acordarea de garanţii, rezervarea oricăror sume din conturi, recunoaşterea explicită a sumelor datorate, precum şi orice alte plăţi sau contraprestaţii efectuate de consumator către profesionist ori către orice terţ; – consumatorul poate înceta contractul fără penalizări, notificînd acest lucru profesionistului în termen de 14 zile calendaristice de la primirea solicitării de plată aferente fiecărei rate; – consumatorul nu va suporta alte costuri sau nu îi vor reveni alte obligaţii, cu excepţia celor specificate în contract; – în conformitate cu dreptul internaţional privat, contractul se poate supune şi altor prevederi legale decît cele ale statului în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul, iar în cazul eventualelor litigii, acestea pot fi aduse în faţa unor instanţe diferite de cele din statul în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul.
Semnătura consumatorului________________________
|
Partea a 3-a
|
Informaţii suplimentare pe care consumatorul este îndreptăţit să le cunoască şi locul precis de unde acestea pot fi obţinute (de exemplu, capitolul unei broşuri), în cazul în care nu sînt furnizate în continuare:
1. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA DREPTURILE DOBÎNDITE O descriere corespunzătoare şi corectă a reducerilor pentru rezervări viitoare, exemplificată printr-o serie de oferte recente: Informaţii despre restricţiile privind capacitatea consumatorului de a-şi exercita drepturile, precum disponibilitatea limitată sau oferte în funcţie de ordinea sosirii, timpul limitat al unei reduceri speciale ori care a făcut obiectul unei promoţii:
2. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA ÎNCETAREA CONTRACTULUI Dacă este cazul, informaţii privind modalităţile de încetare a contractelor legate şi consecinţele încetării: Condiţiile privind încetarea contractului, consecinţele încetării şi informaţii cu privire la orice obligaţii care revin consumatorului pentru orice costuri care ar putea decurge din încetarea contractului:
3. INFORMAŢII SUPLIMENTARE Indicarea limbii/limbilor utilizate în comunicările cu profesionistul cu privire la contract (de exemplu, în cazul solicitărilor de informaţii şi al reclamaţiilor): Dacă este cazul, posibilitatea soluţionării extrajudiciare a litigiilor: |
Confirmarea primirii informaţiilor________________________
Semnătura consumatorului________________________ |
Anexa nr.3
Formular standard de informaţii pentru contractele de intermediere a produsului de vacanţă
Partea 1
|
Denumirea, sediul şi forma juridică ale profesionistului parte la contract: |
Scurtă descriere a serviciilor care fac obiectul contractului (de exemplu, marketing): |
Durata contractului: |
Preţul care va fi plătit de consumator pentru achiziţionarea serviciilor: Prezentarea costurilor suplimentare obligatorii impuse în temeiul contractului; tipurile de costuri şi sumele exacte (de exemplu, taxe locale, taxe de notariat, costuri pentru publicitate): |
Profesionistul a semnat un cod/coduri de conduită şi, în caz afirmativ, unde poate fi găsit/pot fi găsite? |
Partea a 2-a
|
Informaţii generale: – consumatorul are dreptul de a revoca contractul, fără invocarea niciunui motiv, în termen de 14 zile calendaristice de la încheierea contractului sau a oricărui antecontract cu caracter obligatoriu ori de la primirea acestora, dacă aceasta are loc la o dată ulterioară; – pînă la efectuarea vînzării sau pînă la încetarea contractului de revînzare prin alte mijloace sînt interzise orice plăţi în avans, acordarea de garanţii, rezervarea oricăror sume din conturi, recunoaşterea explicită a sumelor datorate, precum şi orice alte plăţi sau contraprestaţii efectuate de consumator către profesionist ori către orice terţ; – consumatorul nu va suporta alte costuri sau obligaţii, cu excepţia celor specificate în contract; – în conformitate cu dreptul internaţional privat, contractul se poate supune şi altor prevederi legale decît cele ale statului în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul, iar în cazul eventualelor litigii, acestea pot fi aduse în faţa unor instanţe diferite de cele din statul în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul.
Semnătura consumatorului________________________
|
Partea a 3-a
|
Informaţii suplimentare pe care consumatorul este îndreptăţit să le cunoască şi locul precis de unde acestea pot fi obţinute (de exemplu, capitolul unei broşuri), în cazul în care nu sînt furnizate în continuare: Condiţiile privind încetarea contractului, consecinţele încetării şi informaţii cu privire la orice obligaţii care revin consumatorului pentru orice costuri care ar putea decurge din încetarea contractului: Indicarea limbii/limbilor utilizate în comunicările cu profesionistul cu privire la contract (de exemplu, în cazul solicitărilor de informaţii şi al reclamaţiilor): Dacă este cazul, posibilitatea soluţionării extrajudiciare a litigiilor: |
Confirmarea primirii informaţiilor________________________
Semnătura consumatorului________________________ |
Anexa nr.4
Formular standard de informaţii pentru contractele de intermediere a participării la un sistem de schimb
Partea 1
|
Denumirea, sediul şi forma juridică ale profesionistului parte la contract: |
Scurtă descriere a produsului care face obiectul contractului: Natura exactă a dreptului care face obiectul contractului, descrierea acestuia şi condiţiile de exercitare a acestui drept: |
Perioada exactă în care dreptul care face obiectul contractului poate fi exercitat şi, după caz, durata acestuia: Data de la care consumatorul îşi poate exercita drepturile contractuale: |
Valoarea cotizaţiei de membru al sistemului de schimb: Prezentarea costurilor suplimentare obligatorii impuse în temeiul contractului; tipurile de costuri şi sumele exacte (de exemplu, comisioane de reînnoire, alte comisioane recurente, cotizaţii speciale, taxe locale): |
O scurtă descriere a celor mai importante servicii puse la dispoziţia consumatorului: Sînt aceste facilităţi incluse în costurile sus-menţionate? În cazul în care nu sînt incluse, specificaţi ceea ce este inclus şi ceea ce trebuie plătit (tipurile de costuri şi sumele exacte; de exemplu, o estimare a costurilor tranzacţiilor de schimb individuale, inclusiv a costurilor suplimentare): |
Profesionistul a semnat un cod/coduri de conduită şi, în caz afirmativ, unde poate fi găsit/pot fi găsite? |
Partea a 2-a
|
Informaţii generale: – consumatorul are dreptul de a revoca contractul, fără invocarea niciunui motiv, în termen de 14 zile calendaristice de la încheierea contractului sau a oricărui antecontract cu caracter obligatoriu ori de la primirea acestora, dacă aceasta are loc la o dată ulterioară; – în cazul în care contractul de intermediere a participării la un sistem de schimb este oferit consumatorului împreună şi în acelaşi timp cu contractul privind cazarea periodică în unul sau mai multe spaţii de cazare, se aplică ambelor contracte un singur termen de revocare a contractului; – în cursul termenului de revocare a contractului sînt interzise orice plăţi în avans, acordarea de garanţii, rezervarea oricăror sume din conturi, recunoaşterea explicită a sumelor datorate, precum şi orice alte plăţi sau contraprestaţii efectuate de consumator către profesionist ori către orice terţ; – consumatorul nu va suporta alte costuri sau obligaţii, cu excepţia celor specificate în contract; – în conformitate cu dreptul internaţional privat, contractul se poate supune şi altor prevederi legale decît cele ale statului în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul, iar în cazul eventualelor litigii, acestea pot fi aduse în faţa unor instanţe diferite de cele din statul în care consumatorul îşi are reşedinţa sau domiciliul.
Semnătura consumatorului________________________
|
Partea a 3-a
|
Informaţii suplimentare pe care consumatorul este îndreptăţit să le cunoască şi locul precis de unde acestea pot fi obţinute (de exemplu, capitolul unei broşuri), în cazul în care nu sînt furnizate în continuare:
1. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA DREPTURILE DOBÎNDITE Descrierea modului în care funcţionează sistemul de schimb; posibilităţile şi modalităţile de schimb; precizarea valorii care se atribuie contractului consumatorului privind cazarea periodică în unul sau mai multe spaţii de cazare în sistemul de schimb, precum şi exemple concrete de posibilităţi de schimb: Indicarea numărului de locuri de vilegiatură disponibile în sistemul de schimb şi a numărului de participanţi: Indicarea, în cazul unui anumit spaţiu de cazare selectat de către consumator, a disponibilităţii limitate, de exemplu, dacă în sezonul de vîrf este necesar să se facă rezervarea cu mai mult timp înainte: Indicarea oricăror restricţii cu privire la posibilitatea consumatorului de a alege, dintre drepturile dobîndite prin contractul său privind cazarea periodică în unul sau mai multe spaţii de cazare, acele drepturi pe care le înregistrează în sistemul de schimb:
2. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA BUNURI O descriere scurtă şi adecvată a bunurilor şi a amplasării acestora; în cazul în care contractul se referă la spaţii de cazare care nu sînt bunuri imobile – o descriere adecvată a spaţiilor respective şi a facilităţilor acestora; de asemenea se menţionează de unde poate consumatorul să obţină informaţii suplimentare:
3. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA COSTURI Informaţii privind obligaţia profesionistului de a oferi, pentru fiecare schimb propus, detalii în privinţa oricăror costuri suplimentare suportate de consumator pentru efectuarea schimbului înainte de realizarea acestuia:
4. INFORMAŢII CU PRIVIRE LA ÎNCETAREA CONTRACTULUI Dacă este cazul, informaţii privind modalităţile de încetare a contractelor legate şi consecinţele încetării: Condiţiile privind încetarea contractului, consecinţele încetării şi informaţii cu privire la orice obligaţii care revin consumatorului pentru orice costuri care ar putea decurge din încetarea contractului:
5. INFORMAŢII SUPLIMENTARE Indicarea limbii/limbilor utilizate în comunicările cu profesionistul cu privire la contract (de exemplu, în cazul solicitărilor de informaţii şi al reclamaţiilor): Dacă este cazul, posibilitatea soluţionării extrajudiciare a litigiilor: |
Confirmarea primirii informaţiilor________________________
Semnătura consumatorului________________________ |
Anexa nr.5
Formular standard pentru facilitarea exercitării dreptului de revocare a contractului
|
Dreptul de revocare
Consumatorul are dreptul de a revoca contractul în termen de 14 zile calendaristice, fără invocarea niciunui motiv. Dreptul de revocare a contractului începe de la____________________________________ ________________________________________________________________________ (A se completa de către profesionist înainte de a pune formularul la dispoziţia consumatorului.)
În cazul în care consumatorul nu a primit prezentul formular, termenul de revocare a contractului începe odată cu primirea de către consumator a informaţiilor complete, dar expiră, în orice caz, după 12 luni şi 14 zile calendaristice. În cazul în care consumatorul nu a primit toate informaţiile solicitate, termenul de revocare a contractului începe odată cu primirea de către consumator a informaţiilor complete, dar expiră, în orice caz, după 3 luni şi 14 zile calendaristice. Pentru a-şi exercita dreptul de revocare a contractului, consumatorul notifică profesionistul, ale cărui denumire şi adresă ale sediului sînt indicate mai jos, utilizînd un suport durabil (de exemplu, scrisoare expediată prin poştă, e-mail). Consumatorul poate utiliza formularul de notificare de mai jos, dar acest lucru nu este obligatoriu. În cazul exercitării dreptului de a revoca contractul, consumatorul nu suportă niciun cost. În plus faţă de dreptul de revocare a contractului, normele de drept intern privind dreptul contractual pot reglementa drepturile consumatorului (de exemplu, dreptul la rezoluţiunea raportului contractual în cazul omisiunii de informaţii).
Interzicerea plăţilor în avans În cursul termenului de revocare a contractului sînt interzise orice plăţi în avans, acordarea de garanţii, rezervarea oricăror sume din conturi, recunoaşterea explicită a sumelor datorate, precum şi orice alte plăţi sau contraprestaţii efectuate de consumator către profesionist ori către orice terţ înainte de sfîrşitul termenului de revocare.
Notificare de revocare a contractului Către (denumirea şi sediul profesionistului)* ______________________________________________________________________
Prin prezenta, subsemnatul/subsemnaţii**,____________________________________, notific/notificăm** despre revocarea contractului.
Data încheierii contractului*_________________________________________________ Numele şi prenumele consumatorului/consumatorilor***__________________________ Adresa/adresele consumatorului/consumatorilor***______________________________ Semnătura/semnăturile consumatorului/consumatorilor (numai în cazul în care notificarea se face în scris)*** ______________________________________________________________________
Data***._______________________________________________________________
________________________ * A se completa de către profesionist înainte de a pune formularul la dispoziţia consumatorului. ** A se tăia varianta necorespunzătoare. *** A se completa de către consumatorul/consumatorii care revocă contractul. |
Confirmarea primirii informaţiilor________________________
Semnătura consumatorului________________________”. |
Art.III. – Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218-XVI din 24 octombrie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.3–6, art.15), cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:
1. Se completează cu articolul 3441 cu următorul cuprins:
„Articolul 3441. Încălcarea cerinţelor legislaţiei referitoare la contractele privind cazarea periodică, contractele privind produsul de vacanţă pe termen lung, contractele de intermediere a produsului de vacanţă, contractele de intermediere a participării la un sistem de schimb şi la contractele de servicii turistice
(1) Încălcarea cerinţelor legislaţiei referitoare la contractele privind cazarea periodică, contractele privind produsul de vacanţă pe termen lung, contractele de intermediere a produsului de vacanţă şi contractele de intermediere a participării la un sistem de schimb prin:
a) neprezentarea sau prezentarea necompletă a informaţiei precontractuale referitoare la contractele privind cazarea periodică, contractele privind produsul de vacanţă pe termen lung, contractele de intermediere a produsului de vacanţă şi contractele de intermediere a participării la un sistem de schimb
se sancţionează cu amendă de la 10 la 25 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 50 la 75 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 120 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice;
b) neincluderea în contract a informaţiilor standard obligatorii referitoare la contractele privind cazarea periodică, contractele privind produsul de vacanţă pe termen lung, contractele de intermediere a produsului de vacanţă şi contractele de intermediere a participării la un sistem de schimb
se sancţionează cu amendă de la 10 la 25 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 50 la 75 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice;
c) necomunicarea informaţiei privind dreptul de revocare, a termenului şi a condiţiilor de exercitare a acestuia, a informaţiilor privind interzicerea plăţilor în avans
se sancţionează cu amendă de la 10 la 25 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 50 la 75 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.
(2) Încălcarea cerinţelor legislaţiei privind contractele de servicii turistice, prin:
a) neprezentarea sau prezentarea necompletă a informaţiei preliminare la încheierea contractului de servicii turistice
se sancţionează cu amendă de la 10 la 25 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 50 la 75 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 120 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice;
b) neoferirea asistenţei prompte turistului aflat în dificultatese sancţionează cu amendă de la 10 la 25 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 50 la 75 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 120 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.”
2. Codul se completează cu articolul 4081 cu următorul cuprins:
„Articolul 4081. Agenţia Turismului
(1) Contravenţiile prevăzute la art.3441 se constată şi se examinează de Agenţia Turismului.
(2) Sînt în drept să constate contravenţii şi să încheie procese-verbale directorul general al Agenţiei Turismului, adjunctul lui şi controlorii-revizori.
(3) Sînt în drept să examineze cauze contravenţionale şi să aplice sancţiuni directorul general al Agenţiei Turismului şi adjunctul lui.”
Art.IV. – Prezenta lege intră în vigoare la 6 luni de la data publicării.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.200. Chişinău, 28 iulie 2016. |
