L E G E
cu privire la formarea bunurilor imobile
nr. 354-XV din 28.10.2004
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.233-236/999 din 17.12.2004
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de aplicare a legii
Articolul 2. Noţiuni principale
Articolul 3. Iniţiatorii formării bunurilor imobile
Articolul 4. Scopul formării bunului imobil
Articolul 5. Executantul lucrărilor cadastrale ce ţin de formarea bunurilor imobile
Articolul 51. Condiţiile de certificare a inginerilor cadastrali
Articolul 6. Evaluarea bunurilor imobile formate
Capitolul II
CONDIŢIILE DE FORMARE A BUNURILOR IMOBILE
Articolul 7. Condiţiile principale de formare a bunurilor imobile
Articolul 8. Bunurile imobile care pot fi formate ca obiect al înregistrării în Registrul bunurilor imobile
Capitolul III
CĂILE DE FORMARE A BUNURILOR IMOBILE
Articolul 9. Căile de formare a bunurilor imobile
Articolul 10. Separarea bunului imobil
Articolul 11. Divizarea bunului imobil
Articolul 12. Comasarea bunurilor imobile
Articolul 13. Combinarea bunurilor imobile
Articolul 131. Reparcelarea bunului imobil
Capitolul IV
PROCEDURA GENERALĂ DE FORMARE A BUNURILOR IMOBILE
Articolul 14. Consecutivitatea formării bunurilor imobile
Articolul 15. Depunerea cererii de formare a bunului imobil
Articolul 16. Întocmirea studiului privind posibilitatea formării bunului imobil
Articolul 17. Particularităţile formării bunurilor imobile proprietate a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale
Articolul 18. Proiectul de formare a bunului imobil
Articolul 19. Elaborarea planului geometric al bunului imobil şi emiterea deciziei privind formarea bunului imobil
Articolul 20. Recepţia raportului lucrării de formare a bunului imobil
Articolul 21. Înregistrarea drepturilor asupra bunurilor imobile formate
Articolul 22. Particularităţile formării bunurilor imobile la iniţiativa instanţei de judecată, a Serviciului Fiscal de Stat şi a executorului judecătoresc
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 23. Soluţionarea litigiilor
Articolul 24. Îndatoririle Guvernului
Notă: În textul legii, cuvîntul „Agenţie” se substituie cu textul „organul central de specialitate în domeniul cadastrului”, conform Legii nr.173 din 26.07.2018, în vigoare 17.09.2018
Notă: În textul legii, cuvintele „organ fiscal”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Serviciul Fiscal de Stat” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.178 din 21.07.2017, în vigoare 18.08.2017
Notă: În textul legii, sintagma „oficiu cadastral teritorial”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „organ cadastral teritorial” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.80 din 05.05.2017, în vigoare 26.05.2017
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de aplicare a legii
(1) Prezenta lege stabileşte modul de formare a bunurilor imobile în funcţie de proprietar şi destinaţie.
(2) Obiectul prezentei legi îl constituie formarea bunurilor imobile şi a părţilor lor componente ca obiecte ale înregistrării în Registrul bunurilor imobile, prin separare, divizare, comasare, combinare sau reparcelare a unor bunuri imobile înscrise în Registrul bunurilor imobile, precum şi înregistrarea bunurilor imobile formate.
(3) Raporturile juridice generate de apariţia, prin construcţie, a unor bunuri imobile se reglementează de actele normative privind domeniul construcţiilor.
(4) Raporturile juridice aferente delimitării proprietăţii publice sunt reglementate prin Legea nr.29/2018 privind delimitarea proprietăţii publice şi Regulamentul privind modul de delimitare a bunurilor imobile proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.63/2019.
[Art.1 modificat prin Legea nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.1 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
[Art.1 modificat prin Legea nr.252-XVI din 21.10.2005, în vigoare 11.11.2005]
Articolul 2. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni principale:
formare a bunului imobil – complex de lucrări executate în vederea apariţiei unui nou bun imobil, ca obiect de drept independent, prin separare, divizare, comasare, combinare sau reparcelare a unor bunuri imobile înscrise în Registrul bunurilor imobile;
condiţii de formare a bunurilor imobile – set de reguli şi cerinţe a căror îndeplinire este obligatorie la formarea de bunuri imobile;
bun imobil iniţial – bun imobil în baza căruia se formează un nou bun imobil;
inginer cadastral – persoană avînd studii corespunzătoare în domeniul cadastrului, angajat al executantului lucrărilor cadastrale, care efectuează lucrările de formare a bunurilor imobile;
proiect de organizare a teritoriului – complex de măsuri tehnice, economice, juridice, agrotehnice şi de mediu, orientat spre utilizarea raţională a terenurilor agricole.
[Art.2 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 3. Iniţiatorii formării bunurilor imobile
Formarea bunului imobil se iniţiază de către:
a) proprietarul lui, inclusiv statul sau unitatea administrativ-teritorială, prin intermediul autorităţilor împuternicite cu administrarea bunului;
b) titularii de drepturi reale şi de alte drepturi patrimoniale (gestiune economică, arendă etc.), cu acordul proprietarului;
c) instanţa de judecată, executorii judecătoreşti şi Serviciul Fiscal de Stat, în cazurile prevăzute de prezenta lege.
[Art.3 completat prin Legea nr.37 din 07.03.2012, în vigoare 30.03.2012]
Articolul 4. Scopul formării bunului imobil
Bunul imobil se poate forma în orice scop care nu contravine legislaţiei, inclusiv în scopul:
a) transmiterii terenurilor în proprietate sau folosinţă persoanelor fizice sau juridice, în condiţiile legii;
b) efectuării de tranzacţii cu bunuri imobile;
c) dezvoltării terenului, prin construirea sau reconstruirea clădirilor şi altor lucrări amplasate pe el;
d) împărţirii bunului imobil proprietate comună;
e) atribuirii în natură fondatorului a cotei lui din patrimoniul persoanei juridice;
f) schimbului de terenuri, inclusiv în scopul amplasării lor compacte;
g) separării sau comasării bunurilor imobile în legătură cu reorganizarea sau cu desfiinţarea persoanei juridice;
h) vînzării la licitaţie a unei porţiuni din teren şi/sau a unei părţi din construcţie care intră în masa debitoare a întreprinderii insolvabile, sau a unei porţiuni din teren şi/sau a unei părţi din construcţie a persoanei fizice sau juridice al cărei patrimoniu a fost sechestrat şi/sau se comercializează pentru stingerea datoriilor la plăţile obligatorii.
Articolul 5. Executantul lucrărilor cadastrale ce ţin de formarea bunurilor imobile
(1) Lucrările cadastrale ce ţin de formarea bunurilor imobile se execută de către organele cadastrale teritoriale şi de către întreprinderi de stat sau private în ale căror state de personal sînt angajaţi deţinători de certificat al inginerului cadastral, eliberat de către Comisia de certificare a inginerilor cadastrali (în continuare – Comisie de certificare).
(2) Inginerii cadastrali au dreptul, cu acordul titularului de drept, să intre în interiorul construcţiei, să execute lucrări cadastrale, să întreprindă alte măsuri legate de procedura de formare a bunului imobil.
(3) Construcţiile, lucrările sau plantaţiile nu pot fi distruse, nici strămutate în procesul formării bunului imobil, fără consimţămîntul proprietarului.
[Art.5 modificat prin Legea nr.154 din 20.07.2020, în vigoare 14.08.2020]
[Art.5 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
[Art.5 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
[Art.5 modificat prin Legea nr.331-XVI din 16.12.2005, în vigoare 06.01.2006]
Articolul 51. Condiţiile de certificare a inginerilor cadastrali
(1) Certificatul inginerului cadastral este eliberat de către Comisia de certificare persoanei fizice care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) este cetăţean al Republicii Moldova;
b) deţine diplomă de studii superioare şi/sau de studii profesionale în domeniul cadastrului;
c) a trecut procedura de certificare;
d) are experienţă profesională în domeniul cadastrului:
– nu mai puţin de 3 ani consecutivi – în cazul persoanelor care deţin diplomă de studii superioare şi în cazul cadrelor didactice din învăţământul superior în domeniul cadastrului;
– nu mai puţin de 5 ani consecutivi – în cazul persoanelor care deţin diplomă de studii profesionale în domeniul cadastrului.
(2) Comisia de certificare este formată din 5 membri, specialişti în domeniul cadastrului, dintre care:
a) trei reprezentanţi din cadrul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru;
b) un reprezentant al mediului academic;
c) un reprezentant al societăţii civile.
(3) Preşedintele şi secretarul Comisiei de certificare se numesc din rândul specialiştilor Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru.
(4) Comisia de certificare se instituie prin ordinul directorului general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru.
(5) Organizarea şi desfăşurarea activităţii Comisiei de certificare, precum şi procedura de certificare a inginerilor cadastrali se reglementează prin regulament aprobat de către Guvern.
(6) Comisia de certificare adoptă decizii privind eliberarea certificatului inginerului cadastral şi privind respingerea cererilor de eliberare a certificatului inginerului cadastral cu votul a două treimi din numărul membrilor comisiei.
(7) Suspendarea valabilităţii certificatului inginerului cadastral se efectuează conform art.10 din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.
(8) Retragerea certificatului inginerului cadastral se efectuează conform art.11 din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.
(9) Decizia Comisiei de certificare poate fi atacată în instanţa de judecată competentă.
(10) Persoana căreia i-a fost retras certificatul inginerului cadastral nu are dreptul să fie certificată timp de un an.
[Art.51 în redacţia Legii nr.154 din 20.07.2020, în vigoare 14.08.2020]
[Art.51 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.12.2019]
Articolul 6. Evaluarea bunurilor imobile formate
Bunurile imobile formate se evaluează în scopul impozitării, în modul stabilit de Guvern. Cheltuielile de evaluare în scopul impozitării se suportă de la bugetul de stat.
[Art.6 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
CONDIŢIILE DE FORMARE A BUNURILOR IMOBILE
Articolul 7. Condiţiile principale de formare a bunurilor imobile
(1) La formarea bunurilor imobile se vor respecta următoarele condiţii principale:
a) în cazul formării terenurilor pe care sunt amplasate construcţii sau pe care urmează să fie edificate construcţii, forma şi dimensiunile acestora să fie conforme regimului juridic, tehnic şi arhitectural-urbanistic, stabilite prin reglementările din domeniul urbanismului şi de amenajare a teritoriului;
b) bunul imobil format să fie asigurat cu drum de acces/intrare separată ori să fie posibilă instituirea servituţii de trecere, în conformitate cu documentaţia de urbanism şi amenajare a teritoriului aprobată în modul stabilit, cu actele normative şi documentele tehnice normative în construcţii, cu normele de securitate industrială şi de protecţie împotriva inundaţiilor şi cu normele ecologice şi tehnico-sanitare;
c) bunurile imobile să fie formate ca bunuri separate în fiecare unitate administrativ-teritorială dacă hotarele terenului care se formează se intersectează cu hotarele altor unităţi administrativ-teritoriale;
d) pentru formarea unei construcţii sau a unei încăperi izolate ce implică lucrări pentru care se cere autorizaţie de construire, să se obţină o astfel de autorizaţie, iar lucrarea de formare a bunului imobil să se efectueze după finalizarea şi recepţia lucrărilor de construcţie/reconstrucţie;
e) în cazul formării terenurilor cu destinaţie agricolă:
– raportul dintre lăţimea şi lungimea terenului format să nu depăşească limita de 1:5;
– terenul să se formeze cu partea alungită transversal versantului;
f) în cazul exproprierii pentru cauză de utilitate publică, formarea bunului imobil se execută în conformitate cu documentaţia de proiect, elaborată în vederea construcţiei obiectivului, şi cu actul de expropriere.
(2) Nu se permite formarea de construcţii neautorizate.
[Art.7 modificat prin Legea nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.7 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
[Art.7 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 8. Bunurile imobile care pot fi formate ca obiect al înregistrării în Registrul bunurilor imobile
(1) Pot fi formate ca obiect al înregistrării în Registrul bunurilor imobile:
a) terenurile cu sau fără construcţii;
b) construcţiile;
c) apartamentele;
d) încăperile izolate, dacă sînt respectate condiţiile art.7;
e) construcţiile nefinalizate, cu condiţia eliberării unui nou certificat de urbanism pentru proiectare şi a unei noi autorizaţii de construire,dacă tipul imobilului construit nu corespunde cu cel indicat în autorizaţia de construire.
(2) Nu pot fi formate ca obiect al înregistrării în Registrul bunurilor imobile:
a) încăperile din apartamente sau case individuale care nu corespund condiţiilor prevăzute la art.7;
b) construcţiile auxiliare ale căror funcţii sînt legate direct de construcţia principală;
c) instalaţiile inginereşti;
d) anexele de deservire a gospodăriei, dacă este imposibilă specificarea dependenţei lor funcţionale sau dacă folosirea lor nu este definită;
e) gardurile, pereţii, bornele de hotar, alte instalaţii ale căror funcţii sînt legate direct de teren sau de construcţia principală.
(3) La cererea titularului de drept, bunurile imobile menţionate la alin.(2) lit.b) şi d) se pot forma ca obiect al înregistrării în Registrul bunurilor imobile numai după schimbarea modului de folosinţă sau destinaţiei lor.
(4) În cazul formării în construcţie a încăperilor izolate, în cadastrul bunurilor imobile se introduc datele despre construcţie şi încăperile izolate, în modul stabilit de organul central de specialitate în domeniul cadastrului. În acest caz, în decizia de formare se indică cota-parte aferentă fiecărei încăperi izolate din construcţie. Cota-parte se calculează de către executantul lucrărilor de formare ca raport al suprafeţei totale a încăperii izolate la suma suprafeţelor totale ale tuturor încăperilor izolate din construcţie.
(5) În cazul în care proprietarul construcţiei este şi proprietarul terenului aferent sau în cazul în care acesta deţine dreptul de superficie asupra terenului aferent, în decizia de formare a bunului imobil sau, după caz, în contract se indică şi cota-parte din teren sau din dreptul de superficie aferentă fiecărei încăperi izolate.
[Art.8 modificat prin Legea nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.8 completat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
CĂILE DE FORMARE A BUNURILOR IMOBILE
Articolul 9. Căile de formare a bunurilor imobile
Bunurile imobile se pot forma, conform prezentei legi, prin separare, divizare, comasare, combinare sau reparcelare a bunurilor imobile înregistrate în Registrul bunurilor imobile.
[Art.9 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 10. Separarea bunului imobil
(1) Separarea este o modalitate de formare a unui bun imobil independent prin desprinderea unei părţi din bunul imobil înregistrat.
(2) Înregistrarea bunului imobil format prin separare şi a drepturilor asupra lui se face în temeiul actului ce confirmă drepturile asupra bunului imobil iniţial, al deciziei de formare a bunului imobil la care se anexează planurile geometrice ale bunurilor imobile nou-formate.
(3) Prin separare se pot forma bunuri atît din bunul imobil proprietate a unei persoane fizice sau juridice, cît şi din bunul imobil proprietate comună. În acest din urmă caz, după separare, bunurile imobile formate vor rămîne în proprietate comună, respectîndu-se aceleaşi cote de proprietate.
(4) În cazul în care în Registrul bunurilor imobile sînt înscrise drepturi patrimoniale cu care este grevat dreptul de proprietate (dreptul de arendă, dreptul de ipotecă etc.), aceste grevări, dacă la momentul formării nu au fost stinse, vor trece la toate bunurile imobile formate prin separare. În cazul bunului imobil grevat cu servitute, după separare va fi grevat cu servitute doar bunul imobil care rămîne aservit, dacă se poate stabili bunul aservit. În caz contrar, rămîn grevate cu servitute toate bunurile.
(5) Constituirea servituţii prin destinaţia stabilită de proprietar se consemnează în decizia de formare şi în Registrul bunurilor imobile concomitent cu înregistrarea bunurilor formate.
[Art.10 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 11. Divizarea bunului imobil
(1) Divizarea este o modalitate de formare a unor bunuri independente prin împărţirea, la cererea coproprietarilor, a bunului imobil proprietate comună înregistrat şi încetarea proprietăţii comune.
(2) În caz de divizare a bunului imobil proprietate comună, coproprietarii, înainte de a încheia contractul de partaj al bunurilor comune, vor asigura elaborarea documentaţiei de formare a bunurilor imobile.
(3) Înregistrarea bunurilor imobile formate prin divizare şi a drepturilor de proprietate asupra lor se efectuează în temeiul contractului de partaj al bunurilor comune autentificat notarial, la care se anexează planul geometric al bunurilor imobile formate.
(4) Prevederile art.10 alin.(4) şi (5) se aplică în modul corespunzător şi în cazul divizării bunului imobil.
[Art.11 modificat prin Legea nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.11 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 12. Comasarea bunurilor imobile
(1) Comasarea este o modalitate de formare a unui bun imobil prin unirea a două sau mai multor bunuri imobile înregistrate avînd hotare comune, inclusiv hotare ce trec pe peretele comun.
(2) Pot fi comasate atît bunuri imobile proprietate individuală, cît şi bunuri imobile proprietate comună. În cazul comasării bunurilor imobile proprietate comună în diviziune, cota de proprietate deţinută de fiecare proprietar în bunul imobil format se recalculează de către executantul lucrărilor cadastrale, în cooperare şi cu consimţămîntul coproprietarilor, ţinîndu-se cont de cotele lor deţinute în bunurile imobile iniţiale.
(3) Drept temei pentru înregistrarea bunului imobil format prin comasare, în cazul în care bunurile iniţiale aparţin aceluiaşi proprietar/aceloraşi coproprietari, servesc actele ce confirmă drepturile asupra bunurilor imobile iniţiale, decizia de formare a bunului imobil şi planul geometric al bunului imobil nou-format. În cazul în care bunurile imobile iniţiale aparţin unor proprietari diferiţi sau în cazul în care regimul juridic al dreptului de proprietate este diferit, drept temei pentru înregistrarea bunului imobil format prin comasare serveşte actul juridic autentificat notarial, încheiat între coproprietarii bunului imobil nou-format.
(4) În cazul în care bunurile imobile care se comasează sînt grevate cu ipotecă, bunul format prin comasare nu se înregistrează decît după confirmarea de către creditorii ipotecari a rangului fiecărei ipoteci. Înregistrarea drepturilor de ipotecă se va efectua o dată cu înregistrarea bunului format prin comasare. Alte drepturi patrimoniale concurente se înregistrează, cu consimţămîntul titularilor, în temeiul actelor juridice de modificare a acestor drepturi.
(5) În cazul dobîndirii mai multor terenuri cu destinaţie agricolă avînd hotare comune, se poate aplica, la cererea proprietarului, o modalitate simplificată de formare a bunului prin comasare, concomitent cu înregistrarea dreptului de proprietate asupra bunurilor dobîndite. În acest caz, decizia de comasare se depune o dată cu cererea de înregistrare a dreptului de proprietate asupra bunurilor dobîndite. Procedura de formare a bunului imobil prin comasare şi modalitatea de efectuare a înscrierilor în Registrul bunurilor imobile se stabilesc de organul central de specialitate în domeniul cadastrului.
(6) Comasarea tuturor încăperilor izolate dintr-o construcţie are drept rezultat radierea înscrierilor privind încăperile izolate respective din Registrul bunurilor imobile. Proiectul de comasare se elaborează în baza materialelor din dosarul tehnic.
[Art.12 modificat prin Legea nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.12 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 13. Combinarea bunurilor imobile
(1) Combinarea este o modalitate de formare a unui bun imobil prin separarea unei părţi din bunul imobil înregistrat, fără a se forma un bun imobil independent, şi alipirea ei la un bun imobil adiacent.
(2) Combinarea se efectuează numai dacă există cererea comună a proprietarilor bunurilor imobile supuse formării. Lucrările de formare se vor face pînă la încheierea actului juridic de înstrăinare a părţii din bunul imobil. Planul geometric al bunului imobil format prin combinare este parte componentă a actului juridic privind înstrăinarea.
(3) La formarea bunului imobil prin combinare, numerele cadastrale ale bunurilor imobile nu se modifică.
(4) Modificările bunurilor imobile efectuate în legătură cu combinarea se consemnează în Registrul bunurilor imobile:
a) în cazul în care bunurile aparţin aceluiaşi proprietar – în temeiul actelor ce confirmă drepturile asupra bunurilor imobile iniţiale, al deciziei de combinare, la care se anexează planurile geometrice ale bunurilor imobile nou-formate;
b) în cazul în care bunurile imobile aparţin diferiţilor proprietari – în temeiul contractului de înstrăinare şi de combinare a bunurilor, la care se anexează planurile geometrice ale bunurilor imobile nou-formate.
[Art.13 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 131. Reparcelarea bunului imobil
(1) Reparcelarea este o modalitate de formare a bunurilor imobile prin modificarea hotarelor terenurilor, la cererea proprietarilor, în temeiul planului urbanistic sau al proiectului de organizare al teritoriului. Calea de formare a bunurilor imobile prin reparcelare se aplică în cazurile în care amplasarea mai multor terenuri în hotarele existente nu permite utilizarea raţională a acestora (fragmentarea terenurilor agricole, pericol de eroziune a solului, extinderea hotarului intravilanului localităţii, insuficienţa infrastructurii), iar în rezultatul reparcelării pot fi asigurate condiţii optime de utilizare.
(2) Reparcelarea se efectuează doar dacă există acordul scris al proprietarilor tuturor terenurilor supuse procedurii de reparcelare, acord prin care aceştia renunţă la hotarele existente ale terenurilor şi acceptă hotarele noi stabilite în documentaţia de urbanism sau în proiectul de organizare a teritoriului.
(3) La formarea bunurilor imobile prin reparcelare, numerele cadastrale nu sînt modificate, cu excepţia cazurilor cînd, după reparcelare, terenul este amplasat în alt sector cadastral sau este comasat cu alte terenuri.
(4) La planul geometric se va anexa actul de constatare pe teren. Actul de constatare trebuie să conţină:
a) numele proprietarilor terenurilor supuse procedurii de reparcelare;
b) date despre suprafaţa şi numerele cadastrale ale terenurilor fiecărui proprietar pînă la şi după reparcelare;
c) cota-parte a terenului deţinută cu drept de proprietate, după caz;
d) suprafaţa terenurilor transmise în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale pentru crearea infrastructurii.
(5) Planul geometric aprobat de consiliul local se transpune în teren.
(6) Înregistrarea bunurilor imobile nou-formate prin reparcelare se efectuează în temeiul actelor ce confirmă drepturile asupra bunurilor imobile iniţiale şi al deciziei consiliului local, la care se anexează planul geometric al bunului imobil nou-format.
[Art.131 introdus prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
PROCEDURA GENERALĂ DE FORMARE A BUNURILOR IMOBILE
Articolul 14. Consecutivitatea formării bunurilor imobile
(1) Formarea bunurilor imobile are loc în următoarea consecutivitate a acţiunilor:
a) depunerea cererii de formare a bunului imobil;
b) întocmirea studiului privind posibilitatea formării bunului imobil;
c) elaborarea proiectului de formare a bunului imobil;
d) întocmirea planului geometric al bunului imobil;
e) emiterea deciziei privind formarea bunului imobil;
f) recepţia raportului lucrării de formare a bunului imobil.
(2) Formarea bunului imobil se încheie atunci cînd în Registrul bunurilor imobile se înscriu datele despre bunul imobil format şi drepturile asupra lui.
(3) Procedura de formare a bunului imobil poate înceta în orice moment, la cererea persoanei care a iniţiat procedura respectivă, pînă la înregistrarea dreptului asupra lui în Registrul bunurilor imobile. După înregistrarea dreptului asupra bunului imobil în Registrul bunurilor imobile, cererea persoanei privind încetarea procedurii de formare a bunului imobil nu mai poate fi acceptată.
[Art.14 modificat prin Legea nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.14 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 15. Depunerea cererii de formare a bunului imobil
(1) Cererea de formare a bunului imobil se adresează executantului de lucrări cadastrale. Cererea trebuie să conţină numerele cadastrale ale bunurilor imobile iniţiale, modalitatea de formare, caracteristicile generale ale bunurilor imobile formate, destinaţia bunurilor şi titularii cu ale căror drepturi este grevat dreptul de proprietate asupra bunului imobil iniţial.
(2) La cererea de formare a bunului imobil se anexează:
a) copia de pe actele ce confirmă drepturile patrimoniale ale solicitantului asupra bunului imobil. În cazul în care executant al lucrărilor cadastrale este organul cadastral teritorial, copia actelor nu se anexează la cerere;
b) acordul scris, după caz, al titularilor cu ale căror drepturi este grevat bunul imobil şi/sau al proprietarilor bunurilor imobile adiacente care pot fi lezaţi în drepturi la formarea bunului imobil.
(3) Dacă bunul imobil se formează în urma declanşării procedurii de insolvabilitate, executării silite a obligaţiilor fiscale sau a altor obligaţii, cererea de formare a bunului imobil poate fi depusă de către administratorul insolvabilităţii, reprezentantul Serviciului Fiscal de Stat sau executorul judecătoresc.
(4) Iniţierea procedurii de formare poate fi notată în Registrul bunurilor imobile pentru opozabilitate faţă de terţi. Notarea nu poate fi opusă persoanelor ale căror drepturi, la momentul notării, erau înscrise în acest registru.
(5) În cazul exproprierii pentru cauză de utilitate publică, iniţierea formării bunului imobil şi aprobarea documentaţiei cadastrale de formare a bunului imobil se efectuează de autoritatea împuternicită cu administrarea bunului imobil expropriat.
[Art.15 modificat prin Legea nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.15 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 16. Întocmirea studiului privind posibilitatea formării bunului imobil
(1) Pentru a constata corespunderea datelor din cadastrul bunurilor imobile cu datele din teren, executantul lucrării cadastrale identifică, la faţa locului, bunul imobil care urmează să fie format.
(2) Identificarea conform alin.(1) se realizează în baza documentelor de atribuire a bunului imobil, a actelor prin care au fost stabilite hotarele bunului imobil, a informaţiei din Registrul bunurilor imobile, a datelor din planul cadastral, a măsurărilor şi a altor documente cadastrale întocmite în cadrul ultimei actualizări a datelor referitoare la bunul imobil care urmează să fie format.
(3) În urma identificării bunului imobil, se întocmeşte actul de constatare pe teren, în modul stabilit de organul central de specialitate în domeniul cadastrului, ce va conţine gradul de corespundere a datelor din cadastrul bunurilor imobile cu datele din teren şi căile de soluţionare a necorespunderilor constatate, în cazul identificării acestora.
(4) În cazul în care datele din cadastrul bunurilor imobile nu corespund cu cele constatate pe teren, se iniţiază lucrări cadastrale pentru a le aduce în conformitate. Dacă la atribuirea în proprietate a terenului nu a fost întocmit un act de stabilire a hotarelor sau dacă, ulterior, hotarele nu au fost stabilite/identificate în cadrul altor lucrări cadastrale, acestea vor fi stabilite/identificate până la elaborarea proiectului de formare a bunului imobil.
(5) În cazul în care datele din cadastrul bunurilor imobile corespund cu datele din teren, executantul lucrării cadastrale examinează regimul juridic şi tehnic al bunului imobil, inclusiv posibilitatea formării bunului imobil cu respectarea condiţiilor stabilite la art.7, având caracteristicile solicitate de beneficiar.
(6) Ca urmare a identificării la faţa locului a bunului imobil ce urmează să fie format şi a examinării regimului juridic şi tehnic al bunului imobil, executantul lucrării cadastrale întocmeşte studiul cu privire la posibilitatea formării bunului imobil după un model aprobat de organul central de specialitate în domeniul cadastrului şi completează avizul din studiu cu concluzia privind acceptarea sau refuzul executării lucrării de formare a bunului imobil.
(7) Dacă se constată că nu sunt întrunite condiţiile necesare pentru formarea bunului imobil, executantul lucrării cadastrale refuză executarea lucrării de formare a bunului imobil şi informează solicitantul în acest sens, specificând condiţiile care nu se respectă. În celelalte cazuri, executantul lucrării cadastrale elaborează proiectul de formare a bunului imobil.
[Art.16 în redacţia Legii nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.16 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 17. Particularităţile formării bunurilor imobile proprietate a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale
(1) Formarea bunului imobil proprietate a statului sau a unităţii administrativ-teritoriale se iniţiază la cererea autorităţii împuternicite cu administrarea bunului imobil proprietate a statului, respectiv, a autorităţii executive a administraţiei publice locale, în cazul bunului imobil proprietate a unităţii administrativ-teritoriale.
(2) În cazul amplasării pe terenul proprietate publică din domeniul privat al statului a unor construcţii proprietate privată, proprietarul acestor construcţii poate solicita autorităţilor prevăzute la alin.(1) iniţierea lucrărilor de formare a bunului imobil sau acordul pentru executarea lucrărilor de formare a bunului imobil, anexând actele ce confirmă drepturile patrimoniale asupra construcţiilor menţionate.
(3) Determinarea suprafeţei terenului nou-format, necesare pentru utilizarea în procesul tehnologic, se face în baza schemei terenului aferent (parte integrantă a planului urbanistic), elaborată de specialişti atestaţi, conform art.22 din Legea nr.835/1996 privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului, sau de subdiviziunea specializată a autorităţii administraţiei publice, în cazul în care autoritatea respectivă dispune de un organ local de arhitectură şi urbanism, înfiinţat în conformitate cu Regulamentul-cadru privind activitatea organelor locale de arhitectură şi urbanism, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr.499/2000.
(4) În cazul în care autoritatea împuternicită cu administrarea bunurilor imobile proprietate a statului sau a unităţii administrativ-teritoriale dispune de servicii competente în efectuarea lucrărilor cadastrale, în care sunt angajaţi deţinători de certificat de inginer cadastral, eliberat de Comisia de certificare a inginerilor cadastrali, lucrările de formare a bunului imobil pot fi executate de aceste servicii.
(5) Autoritatea împuternicită cu administrarea bunurilor imobile proprietate a statului emite actul administrativ privind aprobarea formării bunului imobil şi, după caz, concomitent, de punere în valoare a bunului imobil (prin adjudecarea dreptului la licitaţie publică sau atribuirea dreptului direct persoanei întemeiat interesate) şi/sau de schimbare a destinaţiei/domeniului acestuia.
[Art.17 în redacţia Legii nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.17 completat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 18. Proiectul de formare a bunului imobil
(1) Proiectul de formare a bunului imobil se elaborează în conformitate cu condiţiile stabilite în studiul privind posibilitatea formării bunului imobil. În cadrul elaborării proiectului de formare a bunului imobil, organul cadastral teritorial atribuie, la cerere, un număr cadastral bunului imobil în cauză.
(2) Proiectul de formare a terenului se transpune în teren, cu întocmirea actului de transpunere a hotarelor. În cazul formării unui teren proprietate publică, transpunerea în teren se realizează după încheierea contractului privind terenul în cauză.
(3) Proiectul de formare a bunului imobil se coordonează cu serviciile competente ale autorităţii administraţiei publice locale, în funcţie de destinaţia bunului. În cazul stabilirii unor restricţii sau cerinţe speciale la folosirea bunului imobil, proiectul va fi coordonat cu organul abilitat, conform legislaţiei.
(4) În cazul în care, concomitent cu formarea terenului expropriat pentru cauză de utilitate publică, are loc schimbarea destinaţiei acestui teren, schimbarea destinaţiei va fi asigurată până la înregistrarea terenului format, în baza proiectului de formare, a Legii exproprierii pentru cauză de utilitate publică nr.488/1999 şi a Codului funciar. În cazul în care formarea terenului nu se finalizează cu înscrierea lui în Registrul bunurilor imobile, se consideră că schimbarea destinaţiei părţii din bun nu a fost efectuată.
(5) Pentru elaborarea proiectului de formare a încăperilor izolate dintr-un cămin, executantul lucrărilor de formare:
a) va întocmi proiectul de formare fără identificarea suprafeţelor aflate în folosinţă comună;
b) va prezenta, în proiectul de formare, ca piese desenate, suprafeţele folosite individual de coproprietarii încăperilor izolate;
c) va calcula suprafeţele comune ce revin fiecărei încăperi izolate nou-formate, raportând suprafaţa fiecărei încăperi izolate la suprafaţa totală a bunului imobil iniţial;
d) va indica, în proiectul de formare, suprafaţa totală, suprafaţa folosită individual şi suprafaţa comună a fiecărui bun imobil format.
[Art.18 în redacţia Legii nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.18 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 19. Elaborarea planului geometric al bunului imobil şi emiterea deciziei privind formarea bunului imobil
(1) Planul geometric al bunului imobil se elaborează până la emiterea deciziei privind formarea bunului imobil.
(2) După emiterea deciziei privind formarea bunului imobil, executantul lucrării cadastrale întocmeşte raportul lucrării de formare a bunului imobil şi îl prezintă spre recepţie. Conţinutul şi modul de elaborare a raportului lucrării de formare a bunului imobil se stabilesc de organul central de specialitate în domeniul cadastrului.
(3) În cazul formării bunurilor imobile care se finalizează cu un contract de partaj, acesta este încheiat după recepţia raportului lucrării de formare a bunului imobil în modul stabilit.
(4) La formarea bunului imobil în cazul exproprierii pentru cauză de utilitate publică, autoritatea împuternicită cu administrarea bunului imobil expropriat emite actul administrativ privind decizia de formare a bunului imobil.
[Art.19 în redacţia Legii nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
Articolul 20. Recepţia raportului lucrării de formare a bunului imobil
(1) Raportul lucrării de formare a bunului imobil este recepţionat de persoanele responsabile de recepţie din cadrul Agenţiei Servicii Publice şi al structurilor sale teritoriale.
(2) Termenul de recepţie a raportului lucrării de formare a bunului imobil este de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii cererii.
(3) Procedura de recepţie a raportului lucrării de formare a bunului imobil se stabileşte de organul central de specialitate în domeniul cadastrului.
(4) Refuzul de a recepţiona raportul lucrării de formare a bunului imobil poate fi contestat la Agenţia Servicii Publice sau în instanţa de contencios administrativ competentă, în condiţiile Codului administrativ.
[Art.20 în redacţia Legii nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.20 în redacţia Legii nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 21. Înregistrarea drepturilor asupra bunurilor imobile formate
(1) Înregistrarea dreptului asupra bunului imobil format se efectuează la organul cadastral teritorial în a cărui rază de acţiune este situat bunul, după recepţia lucrării de formare a acestuia.
(2) Pentru înregistrarea bunului imobil format, persoana interesată prezintă organului cadastral teritorial documentele ce confirmă drepturile asupra bunului imobil iniţial şi documentul emis în procesul de formare a bunului imobil, în funcţie de calea de formare (decizia de formare, contractul de partaj al bunurilor comune sau contractul de înstrăinare şi de combinare a bunurilor).
(3) Înregistrarea dreptului în Registrul bunurilor imobile se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(4) În cazul în care, la formarea bunurilor, în Registrul bunurilor imobile sînt înscrise drepturile patrimoniale cu care este grevat dreptul de proprietate, aceste grevări vor fi transcrise la toate bunurile imobile formate, dacă legea sau înţelegerea dintre părţi nu prevede altfel.
(41) Dacă, potrivit planului geometric, anumite drepturi se referă doar la un bun format/unele bunuri formate, acestea se transcriu în Registrul bunurilor imobile doar la bunul/bunurile la care se referă.
(5) După înregistrarea dreptului asupra bunului imobil format, organul cadastral teritorial restituie solicitantului documentul ce a servit drept temei pentru înregistrare şi eliberează certificatul din Registrul bunurilor imobile.
[Art.21 modificat prin Legea nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.21 în redacţia Legii nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
Articolul 22. Particularităţile formării bunurilor imobile la iniţiativa instanţei de judecată, a Serviciului Fiscal de Stat şi a executorului judecătoresc
(1) La iniţiativa instanţei de judecată, a Serviciului Fiscal de Stat şi a executorului judecătoresc pot fi formate, conform procedurii stabilite în prezenta lege, doar bunurile imobile înscrise în Registrul bunurilor imobile.
(2) La hotărîrea instanţei de judecată, bunul imobil se formează în cazul în care:
a) proprietarii bunului imobil proprietate comună nu pot ajunge la o înţelegere privind modul şi condiţiile divizării lui;
b) instanţa de judecată dispune sechestrarea sau comercializarea unei părţi din bunul imobil (inclusiv pentru stingerea datoriilor la plăţile obligatorii); precum şi
c) în alte cazuri prevăzute de legislaţie.
(3) Instanţa de judecată numeşte executantul lucrării cadastrale. În cazul formării unei construcţii sau a unei încăperi izolate ce implică lucrări pentru care, conform legislaţiei, se cere autorizaţie de construire, instanţa de judecată solicită unui specialist atestat în domeniul arhitecturii şi urbanismului, ca persoană fizică în nume propriu sau ca angajat al unui agent economic ce desfăşoară aceste activităţi în condiţiile art.7 alin.(3) din Legea nr.721/1996 privind calitatea în construcţii, elaborarea câtorva variante de formare a construcţiei sau a încăperii izolate respective. Hotărârea definitivă a instanţei de judecată privind formarea construcţiei sau a încăperii izolate se transmite executantului lucrării cadastrale pentru finalizarea lucrării de formare a bunului imobil.
(4) La iniţiativa executorului judecătoresc, bunul imobil se poate forma în cazul urmăririi silite a bunurilor debitorului în conformitate cu legislaţia.
(5) La hotărîrea Serviciului Fiscal de Stat, bunul imobil se poate forma în cazul sechestrării şi comercializării, în conformitate cu legislaţia, a unei părţi din bunul imobil pentru stingerea datoriilor la plăţile obligatorii.
(6) Formarea bunului imobil la hotărîrea Serviciului Fiscal de Stat poate fi dispusă după apariţia, conform legislaţiei, a dreptului de comercializare a bunului imobil.
(7) Hotărîrea Serviciului Fiscal de Stat trebuie să conţină: data şi locul emiterii; denumirea organului care decide formarea; funcţia, numele, prenumele reprezentantului Serviciului Fiscal de Stat; datele de identificare ale proprietarului; locul aflării (adresa) bunului imobil iniţial, numărul lui cadastral şi semnătura reprezentantului Serviciului Fiscal de Stat.
(71) La finalizarea lucrărilor de formare, executantul depune proiectul de formare spre coordonare autorităţii administraţiei publice locale (specialistului pentru reglementarea proprietăţii funciare sau serviciului de arhitectură/arhitectului). Autoritatea administraţiei publice locale va comunica, în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii proiectului, despre acceptarea sau refuzul de a coordona proiectul de formare a bunului imobil.
(8) Pentru înregistrarea drepturilor asupra bunului imobil format şi operarea modificărilor de rigoare în documentele cadastrale, la proiectul planului bunului imobil format se anexează, după caz, hotărîrea instanţei de judecată sau hotărîrea Serviciului Fiscal de Stat privind sechestrarea bunului imobil şi hotărîrea Serviciului Fiscal de Stat privind formarea bunului imobil. În aceste cazuri, decizia proprietarului privind formarea bunului imobil nu este necesară.
(9) Cheltuielile de formare şi înregistrare a bunurilor imobile se consideră, în cazul formării în temeiul hotărîrii Serviciului Fiscal de Stat, cheltuieli de executare silită a obligaţiilor fiscale, sumele respective transferîndu-se beneficiarilor în conformitate cu art.208 din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997. În celelalte cazuri, aceste cheltuieli sînt suportate de persoanele interesate.
[Art.22 modificat prin Legea nr.322 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]
[Art.22 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]
[Art.22 modificat prin Legea nr.37 din 07.03.2012, în vigoare 30.03.2012]
DISPOZIŢII FINALE
În caz de litigiu asupra datelor privind bunurile imobile formate, ca bază se iau datele din cadastrul bunurilor imobile, pînă cînd aceste date nu vor fi contestate în condiţiile legii.
(1) Guvernul, în termen de 3 luni:
a) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
b) va adopta acte normative în vederea executării prezentei legi;
c) va asigura reexaminarea şi anularea de către ministere şi departamente a actelor lor normative care contravin prezentei legi.
(2) Pînă la aducerea în concordanţă cu prezenta lege, legile şi alte acte normative se vor aplica în măsura în care nu contravin acesteia.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Eugenia OSTAPCIUC
|
Chişinău, 28 octombrie 2004. | |
Nr.354-XV. |
