L E G E
pentru modificarea Legii nr.354/2004 cu
privire la formarea bunurilor imobile
nr. 322 din 09.11.2023
Monitorul Oficial nr.441/756 din 22.11.2023
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Legea nr.354/2004 cu privire la formarea bunurilor imobile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.233–236, art.999), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatele (2) şi (4) vor avea următorul cuprins:
„(2) Obiectul prezentei legi îl constituie formarea bunurilor imobile şi a părţilor lor componente ca obiecte ale înregistrării în Registrul bunurilor imobile, prin separare, divizare, comasare, combinare sau reparcelare a unor bunuri imobile înscrise în Registrul bunurilor imobile, precum şi înregistrarea bunurilor imobile formate.”;
„(4) Raporturile juridice aferente delimitării proprietăţii publice sunt reglementate prin Legea nr.29/2018 privind delimitarea proprietăţii publice şi Regulamentul privind modul de delimitare a bunurilor imobile proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.63/2019.”
2. La articolul 7, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) La formarea bunurilor imobile se vor respecta următoarele condiţii principale:
a) în cazul formării terenurilor pe care sunt amplasate construcţii sau pe care urmează să fie edificate construcţii, forma şi dimensiunile acestora să fie conforme regimului juridic, tehnic şi arhitectural-urbanistic, stabilite prin reglementările din domeniul urbanismului şi de amenajare a teritoriului;
b) bunul imobil format să fie asigurat cu drum de acces/intrare separată ori să fie posibilă instituirea servituţii de trecere, în conformitate cu documentaţia de urbanism şi amenajare a teritoriului aprobată în modul stabilit, cu actele normative şi documentele tehnice normative în construcţii, cu normele de securitate industrială şi de protecţie împotriva inundaţiilor şi cu normele ecologice şi tehnico-sanitare;
c) bunurile imobile să fie formate ca bunuri separate în fiecare unitate administrativ-teritorială dacă hotarele terenului care se formează se intersectează cu hotarele altor unităţi administrativ-teritoriale;
d) pentru formarea unei construcţii sau a unei încăperi izolate ce implică lucrări pentru care se cere autorizaţie de construire, să se obţină o astfel de autorizaţie, iar lucrarea de formare a bunului imobil să se efectueze după finalizarea şi recepţia lucrărilor de construcţie/reconstrucţie;
e) în cazul formării terenurilor cu destinaţie agricolă:
– raportul dintre lăţimea şi lungimea terenului format să nu depăşească limita de 1:5;
– terenul să se formeze cu partea alungită transversal versantului;
f) în cazul exproprierii pentru cauză de utilitate publică, formarea bunului imobil se execută în conformitate cu documentaţia de proiect, elaborată în vederea construcţiei obiectivului, şi cu actul de expropriere.”
3. Articolul 8:
în denumirea şi în cuprinsul articolului, cuvintele „ca obiect independent de drept” se substituie cu cuvintele „ca obiect al înregistrării în Registrul bunurilor imobile”;
la alineatul (1):
litera b) va avea următorul cuprins:
„b) construcţiile;”
alineatul se completează cu litera e) cu următorul cuprins:
„e) construcţiile nefinalizate, cu condiţia eliberării unui nou certificat de urbanism pentru proiectare şi a unei noi autorizaţii de construire,dacă tipul imobilului construit nu corespunde cu cel indicat în autorizaţia de construire.”
la alineatul (4), textul „În cazul divizării construcţiei în încăperi izolate, formate în modul stabilit de prezenta lege,” se substituie cu textul „În cazul formării în construcţie a încăperilor izolate,”;
articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
„(5) În cazul în care proprietarul construcţiei este şi proprietarul terenului aferent sau în cazul în care acesta deţine dreptul de superficie asupra terenului aferent, în decizia de formare a bunului imobil sau, după caz, în contract se indică şi cota-parte din teren sau din dreptul de superficie aferentă fiecărei încăperi izolate.”
4. Articolul 11:
la alineatul (2), sintagma „contractul de împărţire” se substituie cu sintagma „contractul de partaj al bunurilor comune”;
la alineatul (3), sintagma „contractului de împărţire a proprietăţii comune” se substitute cu sintagma „contractului de partaj al bunurilor comune”.
5. Articolul 12:
la alineatul (1), textul „, aparţinând unuia şi aceluiaşi proprietar sau aflându-se în proprietatea comună a aceloraşi persoane, la cererea lor” se exclude;
la alineatul (2), enunţul al doilea se exclude;
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Drept temei pentru înregistrarea bunului imobil format prin comasare, în cazul în care bunurile iniţiale aparţin aceluiaşi proprietar/aceloraşi coproprietari, servesc actele ce confirmă drepturile asupra bunurilor imobile iniţiale, decizia de formare a bunului imobil şi planul geometric al bunului imobil nou-format. În cazul în care bunurile imobile iniţiale aparţin unor proprietari diferiţi sau în cazul în care regimul juridic al dreptului de proprietate este diferit, drept temei pentru înregistrarea bunului imobil format prin comasare serveşte actul juridic autentificat notarial, încheiat între coproprietarii bunului imobil nou-format.”
la alineatul (4), enunţul al doilea se exclude;
articolul se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:
„(6) Comasarea tuturor încăperilor izolate dintr-o construcţie are drept rezultat radierea înscrierilor privind încăperile izolate respective din Registrul bunurilor imobile. Proiectul de comasare se elaborează în baza materialelor din dosarul tehnic.”
6. La articolul 14, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Formarea bunurilor imobile are loc în următoarea consecutivitate a acţiunilor:
a) depunerea cererii de formare a bunului imobil;
b) întocmirea studiului privind posibilitatea formării bunului imobil;
c) elaborarea proiectului de formare a bunului imobil;
d) întocmirea planului geometric al bunului imobil;
e) emiterea deciziei privind formarea bunului imobil;
f) recepţia raportului lucrării de formare a bunului imobil.”
7. Articolul 15:
la alineatul (1), cuvintele „şi se depune în două exemplare” se exclud;
la alineatul (2) litera b), cuvântul „imobilul” şi cuvântul „imobilelor” se substituie cu sintagma „bunul imobil” şi, respectiv, „bunurilor imobile”;
articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
„(5) În cazul exproprierii pentru cauză de utilitate publică, iniţierea formării bunului imobil şi aprobarea documentaţiei cadastrale de formare a bunului imobil se efectuează de autoritatea împuternicită cu administrarea bunului imobil expropriat.”
8. Articolele 16–20 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 16. Întocmirea studiului privind posibilitatea formării bunului imobil
(1) Pentru a constata corespunderea datelor din cadastrul bunurilor imobile cu datele din teren, executantul lucrării cadastrale identifică, la faţa locului, bunul imobil care urmează să fie format.
(2) Identificarea conform alin.(1) se realizează în baza documentelor de atribuire a bunului imobil, a actelor prin care au fost stabilite hotarele bunului imobil, a informaţiei din Registrul bunurilor imobile, a datelor din planul cadastral, a măsurărilor şi a altor documente cadastrale întocmite în cadrul ultimei actualizări a datelor referitoare la bunul imobil care urmează să fie format.
(3) În urma identificării bunului imobil, se întocmeşte actul de constatare pe teren, în modul stabilit de organul central de specialitate în domeniul cadastrului, ce va conţine gradul de corespundere a datelor din cadastrul bunurilor imobile cu datele din teren şi căile de soluţionare a necorespunderilor constatate, în cazul identificării acestora.
(4) În cazul în care datele din cadastrul bunurilor imobile nu corespund cu cele constatate pe teren, se iniţiază lucrări cadastrale pentru a le aduce în conformitate. Dacă la atribuirea în proprietate a terenului nu a fost întocmit un act de stabilire a hotarelor sau dacă, ulterior, hotarele nu au fost stabilite/identificate în cadrul altor lucrări cadastrale, acestea vor fi stabilite/identificate până la elaborarea proiectului de formare a bunului imobil.
(5) În cazul în care datele din cadastrul bunurilor imobile corespund cu datele din teren, executantul lucrării cadastrale examinează regimul juridic şi tehnic al bunului imobil, inclusiv posibilitatea formării bunului imobil cu respectarea condiţiilor stabilite la art.7, având caracteristicile solicitate de beneficiar.
(6) Ca urmare a identificării la faţa locului a bunului imobil ce urmează să fie format şi a examinării regimului juridic şi tehnic al bunului imobil, executantul lucrării cadastrale întocmeşte studiul cu privire la posibilitatea formării bunului imobil după un model aprobat de organul central de specialitate în domeniul cadastrului şi completează avizul din studiu cu concluzia privind acceptarea sau refuzul executării lucrării de formare a bunului imobil.
(7) Dacă se constată că nu sunt întrunite condiţiile necesare pentru formarea bunului imobil, executantul lucrării cadastrale refuză executarea lucrării de formare a bunului imobil şi informează solicitantul în acest sens, specificând condiţiile care nu se respectă. În celelalte cazuri, executantul lucrării cadastrale elaborează proiectul de formare a bunului imobil.
Articolul 17. Particularităţile formării bunurilor imobile proprietate a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale
(1) Formarea bunului imobil proprietate a statului sau a unităţii administrativ-teritoriale se iniţiază la cererea autorităţii împuternicite cu administrarea bunului imobil proprietate a statului, respectiv, a autorităţii executive a administraţiei publice locale, în cazul bunului imobil proprietate a unităţii administrativ-teritoriale.
(2) În cazul amplasării pe terenul proprietate publică din domeniul privat al statului a unor construcţii proprietate privată, proprietarul acestor construcţii poate solicita autorităţilor prevăzute la alin.(1) iniţierea lucrărilor de formare a bunului imobil sau acordul pentru executarea lucrărilor de formare a bunului imobil, anexând actele ce confirmă drepturile patrimoniale asupra construcţiilor menţionate.
(3) Determinarea suprafeţei terenului nou-format, necesare pentru utilizarea în procesul tehnologic, se face în baza schemei terenului aferent (parte integrantă a planului urbanistic), elaborată de specialişti atestaţi, conform art.22 din Legea nr.835/1996 privind principiile urbanismului şi amenajării teritoriului, sau de subdiviziunea specializată a autorităţii administraţiei publice, în cazul în care autoritatea respectivă dispune de un organ local de arhitectură şi urbanism, înfiinţat în conformitate cu Regulamentul-cadru privind activitatea organelor locale de arhitectură şi urbanism, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr.499/2000.
(4) În cazul în care autoritatea împuternicită cu administrarea bunurilor imobile proprietate a statului sau a unităţii administrativ-teritoriale dispune de servicii competente în efectuarea lucrărilor cadastrale, în care sunt angajaţi deţinători de certificat de inginer cadastral, eliberat de Comisia de certificare a inginerilor cadastrali, lucrările de formare a bunului imobil pot fi executate de aceste servicii.
(5) Autoritatea împuternicită cu administrarea bunurilor imobile proprietate a statului emite actul administrativ privind aprobarea formării bunului imobil şi, după caz, concomitent, de punere în valoare a bunului imobil (prin adjudecarea dreptului la licitaţie publică sau atribuirea dreptului direct persoanei întemeiat interesate) şi/sau de schimbare a destinaţiei/domeniului acestuia.
Articolul 18. Proiectul de formare a bunului imobil
(1) Proiectul de formare a bunului imobil se elaborează în conformitate cu condiţiile stabilite în studiul privind posibilitatea formării bunului imobil. În cadrul elaborării proiectului de formare a bunului imobil, organul cadastral teritorial atribuie, la cerere, un număr cadastral bunului imobil în cauză.
(2) Proiectul de formare a terenului se transpune în teren, cu întocmirea actului de transpunere a hotarelor. În cazul formării unui teren proprietate publică, transpunerea în teren se realizează după încheierea contractului privind terenul în cauză.
(3) Proiectul de formare a bunului imobil se coordonează cu serviciile competente ale autorităţii administraţiei publice locale, în funcţie de destinaţia bunului. În cazul stabilirii unor restricţii sau cerinţe speciale la folosirea bunului imobil, proiectul va fi coordonat cu organul abilitat, conform legislaţiei.
(4) În cazul în care, concomitent cu formarea terenului expropriat pentru cauză de utilitate publică, are loc schimbarea destinaţiei acestui teren, schimbarea destinaţiei va fi asigurată până la înregistrarea terenului format, în baza proiectului de formare, a Legii exproprierii pentru cauză de utilitate publică nr.488/1999 şi a Codului funciar. În cazul în care formarea terenului nu se finalizează cu înscrierea lui în Registrul bunurilor imobile, se consideră că schimbarea destinaţiei părţii din bun nu a fost efectuată.
(5) Pentru elaborarea proiectului de formare a încăperilor izolate dintr-un cămin, executantul lucrărilor de formare:
a) va întocmi proiectul de formare fără identificarea suprafeţelor aflate în folosinţă comună;
b) va prezenta, în proiectul de formare, ca piese desenate, suprafeţele folosite individual de coproprietarii încăperilor izolate;
c) va calcula suprafeţele comune ce revin fiecărei încăperi izolate nou-formate, raportând suprafaţa fiecărei încăperi izolate la suprafaţa totală a bunului imobil iniţial;
d) va indica, în proiectul de formare, suprafaţa totală, suprafaţa folosită individual şi suprafaţa comună a fiecărui bun imobil format.
Articolul 19. Elaborarea planului geometric al bunului imobil şi emiterea deciziei privind formarea bunului imobil
(1) Planul geometric al bunului imobil se elaborează până la emiterea deciziei privind formarea bunului imobil.
(2) După emiterea deciziei privind formarea bunului imobil, executantul lucrării cadastrale întocmeşte raportul lucrării de formare a bunului imobil şi îl prezintă spre recepţie. Conţinutul şi modul de elaborare a raportului lucrării de formare a bunului imobil se stabilesc de organul central de specialitate în domeniul cadastrului.
(3) În cazul formării bunurilor imobile care se finalizează cu un contract de partaj, acesta este încheiat după recepţia raportului lucrării de formare a bunului imobil în modul stabilit.
(4) La formarea bunului imobil în cazul exproprierii pentru cauză de utilitate publică, autoritatea împuternicită cu administrarea bunului imobil expropriat emite actul administrativ privind decizia de formare a bunului imobil.
Articolul 20. Recepţia raportului lucrării de formare a bunului imobil
(1) Raportul lucrării de formare a bunului imobil este recepţionat de persoanele responsabile de recepţie din cadrul Agenţiei Servicii Publice şi al structurilor sale teritoriale.
(2) Termenul de recepţie a raportului lucrării de formare a bunului imobil este de cel mult 5 zile lucrătoare de la data primirii cererii.
(3) Procedura de recepţie a raportului lucrării de formare a bunului imobil se stabileşte de organul central de specialitate în domeniul cadastrului.
(4) Refuzul de a recepţiona raportul lucrării de formare a bunului imobil poate fi contestat la Agenţia Servicii Publice sau în instanţa de contencios administrativ competentă, în condiţiile Codului administrativ.”
9. Articolul 21:
la alineatul (2), cuvintele „contractul de încetare a proprietăţii comune prin împărţire” se substituie cu cuvintele „contractul de partaj al bunurilor comune”;
articolul se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) Dacă, potrivit planului geometric, anumite drepturi se referă doar la un bun format/unele bunuri formate, acestea se transcriu în Registrul bunurilor imobile doar la bunul/bunurile la care se referă.”
10. Articolul 22:
la alineatul (1), textul „atât bunuri imobile înscrise în Registrul bunurilor imobile, cât şi bunuri neînregistrate” se substituie cu textul „doar bunurile imobile înscrise în Registrul bunurilor imobile”;
alineatul (3) va avea următorul cuprins.
„(3) Instanţa de judecată numeşte executantul lucrării cadastrale. În cazul formării unei construcţii sau a unei încăperi izolate ce implică lucrări pentru care, conform legislaţiei, se cere autorizaţie de construire, instanţa de judecată solicită unui specialist atestat în domeniul arhitecturii şi urbanismului, ca persoană fizică în nume propriu sau ca angajat al unui agent economic ce desfăşoară aceste activităţi în condiţiile art.7 alin.(3) din Legea nr.721/1996 privind calitatea în construcţii, elaborarea câtorva variante de formare a construcţiei sau a încăperii izolate respective. Hotărârea definitivă a instanţei de judecată privind formarea construcţiei sau a încăperii izolate se transmite executantului lucrării cadastrale pentru finalizarea lucrării de formare a bunului imobil.”
la alineatul (6), enunţul al doilea se exclude;
la alineatul (7), textul „numărul de înregistrare în Registrul bunurilor imobile, modul de divizare a bunului imobil,” se exclude;
la alineatul (8), cuvintele „cererea de înregistrare sau” se exclud.
Art.II. – Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.322. Chişinău, 9 noiembrie 2023. |
