luni, 17 septembrie 2018
354/28.10.2004 Lege cu privire la formarea bunurilor imobile

L E G E

cu privire la formarea bunurilor imobile

 

nr. 354-XV  din  28.10.2004

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.233-236/999 din 17.12.2004

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de aplicare a legii

Articolul 2. Noţiuni principale

Articolul 3. Iniţiatorii formării bunurilor imobile

Articolul 4. Scopul formării bunului imobil

Articolul 5. Executantul lucrărilor cadastrale ce ţin de formarea bunurilor imobile

Articolul 51. Condiţiile pentru activitatea de certificare a inginerilor cadastrali

Articolul 6. Evaluarea bunurilor imobile formate

 

Capitolul II

CONDIŢIILE DE FORMARE A BUNURILOR IMOBILE

Articolul 7. Condiţiile principale de formare a bunurilor imobile

Articolul 8. Bunurile imobile care pot fi formate ca obiect independent de drept

 

Capitolul III

CĂILE DE FORMARE A BUNURILOR IMOBILE

Articolul 9. Căile de formare a bunurilor imobile

Articolul 10. Separarea bunului imobil

Articolul 11. Divizarea bunului imobil

Articolul 12. Comasarea bunurilor imobile

Articolul 13. Combinarea bunurilor imobile

Articolul 131. Reparcelarea bunului imobil

 

Capitolul IV

PROCEDURA GENERALĂ DE FORMARE A BUNURILOR IMOBILE

Articolul 14. Consecutivitatea formării bunurilor imobile

Articolul 15. Depunerea cererii de formare a bunului imobil

Articolul 16. Efectuarea studiului privind posibilitatea formării bunurilor imobile

Articolul 17. Particularităţile formării bunurilor imobile proprietate a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale

Articolul 18. Proiectul privind formarea bunurilor imobile

Articolul 19. Elaborarea planului bunului imobil format şi emiterea deciziei de formare a bunului

Articolul 20. Recepţia lucrărilor de formare a bunului imobil

Articolul 21. Înregistrarea drepturilor asupra bunurilor imobile formate

Articolul 22. Particularităţile formării bunurilor imobile la iniţiativa instanţei de judecată, a Serviciului Fiscal de Stat şi a executorului judecătoresc

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 23. Soluţionarea litigiilor

Articolul 24. Îndatoririle Guvernului

 

 

 

Notă: În textul legii, cuvîntul „Agenţie” se substituie cu textul „organul central de specialitate în domeniul cadastrului”, conform Legii nr.173 din 26.07.2018, în vigoare 17.09.2018

 

Notă: În textul legii, cuvintele „organ fiscal”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Serviciul Fiscal de Stat” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.178 din 21.07.2017, în vigoare 18.08.2017

 

Notă: În textul legii, sintagma „oficiu cadastral teritorial”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „organ cadastral teritorial” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.80 din 05.05.2017, în vigoare 26.05.2017

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de aplicare a legii

(1) Prezenta lege stabileşte modul de formare a bunurilor imobile în funcţie de proprietar şi destinaţie.

(2) Obiectul prezentei legi îl constituie formarea imobilelor, ca obiecte independente de drept, prin separare, divizare, comasare, combinare sau reparcelare a unor bunuri imobile înscrise în Registrul bunurilor imobile, precum şi înregistrarea imobilelor formate, cu excepţiile prevăzute la alin.(4).

(3) Raporturile juridice generate de apariţia, prin construcţie, a unor bunuri imobile se reglementează de actele normative privind domeniul construcţiilor.

(4) Raporturile juridice aferente delimitării terenurilor proprietate publică, atribuirii terenurilor din proprietate publică în proprietate privată sau în folosinţă, precum şi consolidării terenurilor se reglementează de Codul funciar nr.828-XII din 25 decembrie 1991, de alte acte normative.

[Art.1 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

[Art.1 modificat prin Legea nr.252-XVI din 21.10.2005, în vigoare 11.11.2005]

 

Articolul 2. Noţiuni principale

În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni principale:

formare a bunului imobil – complex de lucrări executate în vederea apariţiei unui nou bun imobil, ca obiect de drept independent, prin separare, divizare, comasare, combinare sau reparcelare a unor bunuri imobile înscrise în Registrul bunurilor imobile;

condiţii de formare a bunurilor imobile – set de reguli şi cerinţe a căror îndeplinire este obligatorie la formarea de bunuri imobile;

bun imobil iniţial – bun imobil în baza căruia se formează un nou bun imobil;

inginer cadastral – persoană avînd studii corespunzătoare în domeniul cadastrului, angajat al executantului lucrărilor cadastrale, care efectuează lucrările de formare a bunurilor imobile;

proiect de organizare a teritoriului – complex de măsuri tehnice, economice, juridice, agrotehnice şi de mediu, orientat spre utilizarea raţională a terenurilor agricole.

[Art.2 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 3. Iniţiatorii formării bunurilor imobile

Formarea bunului imobil se iniţiază de către:

a) proprietarul lui, inclusiv statul sau unitatea administrativ-teritorială, prin intermediul autorităţilor împuternicite cu administrarea bunului;

b) titularii de drepturi reale şi de alte drepturi patrimoniale (gestiune economică, arendă etc.), cu acordul proprietarului;

c) instanţa de judecată, executorii judecătoreşti şi Serviciul Fiscal de Stat, în cazurile prevăzute de prezenta lege.

[Art.3 completat prin Legea nr.37 din 07.03.2012, în vigoare 30.03.2012]

 

Articolul 4. Scopul formării bunului imobil

Bunul imobil se poate forma în orice scop care nu contravine legislaţiei, inclusiv în scopul:

a) transmiterii terenurilor în proprietate sau folosinţă persoanelor fizice sau juridice, în condiţiile legii;

b) efectuării de tranzacţii cu bunuri imobile;

c) dezvoltării terenului, prin construirea sau reconstruirea clădirilor şi altor lucrări amplasate pe el;

d) împărţirii bunului imobil proprietate comună;

e) atribuirii în natură fondatorului a cotei lui din patrimoniul persoanei juridice;

f) schimbului de terenuri, inclusiv în scopul amplasării lor compacte;

g) separării sau comasării bunurilor imobile în legătură cu reorganizarea sau cu desfiinţarea persoanei juridice;

h) vînzării la licitaţie a unei porţiuni din teren şi/sau a unei părţi din construcţie care intră în masa debitoare a întreprinderii insolvabile, sau a unei porţiuni din teren şi/sau a unei părţi din construcţie a persoanei fizice sau juridice al cărei patrimoniu a fost sechestrat şi/sau se comercializează pentru stingerea datoriilor la plăţile obligatorii.

 

Articolul 5. Executantul lucrărilor cadastrale ce ţin de formarea bunurilor imobile

(1) Lucrările cadastrale ce ţin de formarea bunurilor imobile se execută de către organele cadastrale teritoriale şi de către întreprinderi de stat sau private în ale căror state de personal sînt angajaţi ingineri cadastrali certificaţi de către organisme de certificare.

(2) Inginerii cadastrali au dreptul, cu acordul titularului de drept, să intre în interiorul construcţiei, să execute lucrări cadastrale, să întreprindă alte măsuri legate de procedura de formare a bunului imobil.

(3) Construcţiile, lucrările sau plantaţiile nu pot fi distruse, nici strămutate în procesul formării bunului imobil, fără consimţămîntul proprietarului.

[Art.5 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

[Art.5 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

[Art.5 modificat prin Legea nr.331-XVI din 16.12.2005, în vigoare 06.01.2006]

 

Articolul 51. Condiţiile pentru activitatea de certificare a inginerilor cadastrali

(1) Organismele de certificare a inginerilor cadastrali sînt supuse procedurii de acreditare în condiţiile Legii nr.235/2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.

(2) Organismele de certificare trebuie să fie acreditate conform cerinţelor standardului ISO/CEI 17024.

(3) În cadrul organismului de certificare trebuie să activeze minimum 3 persoane, dintre care 2 persoane angajate permanent.

(4) Cerinţele obligatorii faţă de candidatul supus certificării în domeniul cadastral, precum şi cerinţele faţă de entităţile care oferă cursuri de instruire pentru candidaţi (programe de instruire coordonate cu autoritatea responsabilă de administrarea domeniului; nivelul de calificare şi condiţiile speciale faţă de personalul de instruire etc.) se aprobă de către Guvern.

(5) Certificatul de competenţă se eliberează pe un termen de 5 ani.

(6) Certificatele eliberate de organismele de certificare acreditate de către organismele naţionale de acreditare semnatare ale acordurilor europene şi internaţionale de recunoaştere bilaterale şi/sau multilaterale se recunosc în mod automat, cu excepţia cazurilor în care legislaţia Republicii Moldova stabileşte condiţii specifice obligatorii.

(7) Pentru recunoaşterea certificatelor, candidatul prezintă la organismul de certificare copiile de pe certificatele traduse în limba de stat şi autentificate notarial, pentru înregistrare. În cazul în care legislaţia Republicii Moldova prevede cerinţe suplimentare, candidatul va trebui sa demonstreze că îndeplineşte cerinţele suplimentare în conformitate cu procedura organismului de certificare.

(8) Organismele de certificare acreditate care intenţionează să iniţieze activitatea de certificare a inginerilor cadastrali sînt obligate să notifice despre aceasta organul abilitat şi pot demara activitatea în domeniul pentru care au fost acreditate de către Centrul Naţional de Acreditare MOLDAC.

[Art.51 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

Articolul 6. Evaluarea bunurilor imobile formate

Bunurile imobile formate se evaluează în scopul impozitării, în modul stabilit de Guvern. Cheltuielile de evaluare în scopul impozitării se suportă de la bugetul de stat.

[Art.6 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Capitolul II

CONDIŢIILE DE FORMARE A BUNURILOR IMOBILE

Articolul 7. Condiţiile principale de formare a bunurilor imobile

(1) La formarea bunurilor imobile se vor respecta următoarele condiţii principale:

a) bunurile formate să corespundă destinaţiei iniţiale, să fie respectate normele de apărare împotriva incendiilor, normele sanitare, ecologice, urbanistice ori schimbarea destinaţiei să se facă în cadrul procedurii de formare sau pînă la iniţierea ei;

b) să nu se formeze un bun imobil care nu va putea fi utilizat constant conform destinaţiei sau ale cărui condiţii de utilizare vor fi înrăutăţite;

c) bunul imobil format să fie asigurat cu drum de acces ori să fie posibilă instituirea servituţii de trecere, să fie posibilă asigurarea, după necesitate, a terenurilor destinate construcţiei cu conducte de apă, cu canalizare etc.;

d) încăperea izolată ce se formează să fie asigurată cu intrare separată;

e) bunurile imobile să fie formate ca bunuri separate în fiecare unitate administrativ-teritorială dacă hotarele terenului ce se formează se intersectează cu hotarele diferitelor unităţi administrativ-teritoriale;

f) configuraţia, dimensiunile şi alţi indici ai bunului imobil ce se formează să fie conforme cerinţelor planului sau regimului stabilit dacă acest bun se formează pe un teritoriu unde există plan urbanistic al localităţii sau dacă este stabilit un regim special de folosinţă a terenului sau a construcţiei;

g) să se ţină cont, la formarea bunurilor imobile cu destinaţie agricolă, de normele agrotehnice, de alte norme şi reguli prevăzute de legislaţie pentru această categorie de terenuri;

h) proiectarea hotarelor terenurilor destinate construcţiilor, forma şi dimensiunile lor să fie conforme normelor stabilite în legislaţia cu privire la urbanism;

i) persoana interesată în formarea construcţiei, apartamentului, încăperii izolate ce implică lucrări pentru care, în conformitate cu legislaţia, se cere autorizaţie de construire să obţină o astfel de autorizaţie şi să efectueze lucrări de construcţie conform documentaţiei de proiect.

(2) Nu se permite formarea de construcţii neautorizate.

[Art.7 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

[Art.7 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 8. Bunurile imobile care pot fi formate ca obiect independent de drept

(1) Pot fi formate ca obiect independent de drept:

a) terenurile cu sau fără construcţii;

b) construcţiile, inclusiv cele nefinalizate;

c) apartamentele;

d) încăperile izolate, dacă sînt respectate condiţiile art.7.

(2) Nu pot fi formate ca obiect independent de drept:

a) încăperile din apartamente sau case individuale care nu corespund condiţiilor prevăzute la art.7;

b) construcţiile auxiliare ale căror funcţii sînt legate direct de construcţia principală;

c) instalaţiile inginereşti;

d) anexele de deservire a gospodăriei, dacă este imposibilă specificarea dependenţei lor funcţionale sau dacă folosirea lor nu este definită;

e) gardurile, pereţii, bornele de hotar, alte instalaţii ale căror funcţii sînt legate direct de teren sau de construcţia principală.

(3) La cererea titularului de drept, bunurile imobile menţionate la alin.(2) lit.b) şi d) se pot forma ca obiect independent de drept numai după schimbarea modului de folosinţă sau destinaţiei lor.

(4) În cazul divizării construcţiei în încăperi izolate, formate în modul stabilit de prezenta lege, în cadastrul bunurilor imobile se introduc datele despre construcţie şi încăperile izolate, în modul stabilit de organul central de specialitate în domeniul cadastrului. În acest caz, în decizia de formare se indică cota-parte aferentă fiecărei încăperi izolate din construcţie. Cota-parte se calculează de către executantul lucrărilor de formare ca raport al suprafeţei totale a încăperii izolate la suma suprafeţelor totale ale tuturor încăperilor izolate din construcţie.

[Art.8 completat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Capitolul III

CĂILE DE FORMARE A BUNURILOR IMOBILE

Articolul 9. Căile de formare a bunurilor imobile

Bunurile imobile se pot forma, conform prezentei legi, prin separare, divizare, comasare, combinare sau reparcelare a bunurilor imobile înregistrate în Registrul bunurilor imobile.

[Art.9 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 10. Separarea bunului imobil

(1) Separarea este o modalitate de formare a unui bun imobil independent prin desprinderea unei părţi din bunul imobil înregistrat.

(2) Înregistrarea bunului imobil format prin separare şi a drepturilor asupra lui se face în temeiul actului ce confirmă drepturile asupra bunului imobil iniţial, al deciziei de formare a bunului imobil la care se anexează planurile geometrice ale bunurilor imobile nou-formate.

(3) Prin separare se pot forma bunuri atît din bunul imobil proprietate a unei persoane fizice sau juridice, cît şi din bunul imobil proprietate comună. În acest din urmă caz, după separare, bunurile imobile formate vor rămîne în proprietate comună, respectîndu-se aceleaşi cote de proprietate.

(4) În cazul în care în Registrul bunurilor imobile sînt înscrise drepturi patrimoniale cu care este grevat dreptul de proprietate (dreptul de arendă, dreptul de ipotecă etc.), aceste grevări, dacă la momentul formării nu au fost stinse, vor trece la toate bunurile imobile formate prin separare. În cazul bunului imobil grevat cu servitute, după separare va fi grevat cu servitute doar bunul imobil care rămîne aservit, dacă se poate stabili bunul aservit. În caz contrar, rămîn grevate cu servitute toate bunurile.

(5) Constituirea servituţii prin destinaţia stabilită de proprietar se consemnează în decizia de formare şi în Registrul bunurilor imobile concomitent cu înregistrarea bunurilor formate.

[Art.10 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 11. Divizarea bunului imobil

(1) Divizarea este o modalitate de formare a unor bunuri independente prin împărţirea, la cererea coproprietarilor, a bunului imobil proprietate comună înregistrat şi încetarea proprietăţii comune.

(2) În caz de divizare a bunului imobil proprietate comună, coproprietarii, înainte de a încheia contractul de împărţire, vor asigura elaborarea documentaţiei de formare a bunurilor imobile.

(3) Înregistrarea bunurilor imobile formate prin divizare şi a drepturilor de proprietate asupra lor se efectuează în temeiul contractului de împărţire a proprietăţii comune autentificat notarial, la care se anexează planul geometric al bunurilor imobile formate.

(4) Prevederile art.10 alin.(4) şi (5) se aplică în modul corespunzător şi în cazul divizării bunului imobil.

[Art.11 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 12. Comasarea bunurilor imobile

(1) Comasarea este o modalitate de formare a unui bun imobil prin unirea a două sau mai multor bunuri imobile înregistrate avînd hotare comune, inclusiv hotare ce trec pe peretele comun, aparţinînd unuia şi aceluiaşi proprietar sau aflîndu-se în proprietatea comună a aceloraşi persoane, la cererea lor.

(2) Pot fi comasate atît bunuri imobile proprietate individuală, cît şi bunuri imobile proprietate comună. Pot fi comasate numai bunurile imobile proprietate comună în devălmăşie sau numai bunurile imobile proprietate comună în diviziune. În cazul comasării bunurilor imobile proprietate comună în diviziune, cota de proprietate deţinută de fiecare proprietar în bunul imobil format se recalculează de către executantul lucrărilor cadastrale, în cooperare şi cu consimţămîntul coproprietarilor, ţinîndu-se cont de cotele lor deţinute în bunurile imobile iniţiale.

(3) Temei pentru înregistrarea bunului imobil format prin comasare servesc actele ce confirmă drepturile asupra bunurilor imobile iniţiale, decizia de formare a bunului imobil şi planul geometric al bunului imobil format.

(4) În cazul în care bunurile imobile care se comasează sînt grevate cu ipotecă, bunul format prin comasare nu se înregistrează decît după confirmarea de către creditorii ipotecari a rangului fiecărei ipoteci. Pentru aceasta, registratorul întocmeşte o listă a drepturilor de ipotecă în ordinea înregistrării lor, indicînd rangul fiecărui drept, pe care o va expedia spre confirmare fiecărui creditor ipotecar. Înregistrarea drepturilor de ipotecă se va efectua o dată cu înregistrarea bunului format prin comasare. Alte drepturi patrimoniale concurente se înregistrează, cu consimţămîntul titularilor, în temeiul actelor juridice de modificare a acestor drepturi.

(5) În cazul dobîndirii mai multor terenuri cu destinaţie agricolă avînd hotare comune, se poate aplica, la cererea proprietarului, o modalitate simplificată de formare a bunului prin comasare, concomitent cu înregistrarea dreptului de proprietate asupra bunurilor dobîndite. În acest caz, decizia de comasare se depune o dată cu cererea de înregistrare a dreptului de proprietate asupra bunurilor dobîndite. Procedura de formare a bunului imobil prin comasare şi modalitatea de efectuare a înscrierilor în Registrul bunurilor imobile se stabilesc de organul central de specialitate în domeniul cadastrului.

[Art.12 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 13. Combinarea bunurilor imobile

(1) Combinarea este o modalitate de formare a unui bun imobil prin separarea unei părţi din bunul imobil înregistrat, fără a se forma un bun imobil independent, şi alipirea ei la un bun imobil adiacent.

(2) Combinarea se efectuează numai dacă există cererea comună a proprietarilor bunurilor imobile supuse formării. Lucrările de formare se vor face pînă la încheierea actului juridic de înstrăinare a părţii din bunul imobil. Planul geometric al bunului imobil format prin combinare este parte componentă a actului juridic privind înstrăinarea.

(3) La formarea bunului imobil prin combinare, numerele cadastrale ale bunurilor imobile nu se modifică.

(4) Modificările bunurilor imobile efectuate în legătură cu combinarea se consemnează în Registrul bunurilor imobile:

a) în cazul în care bunurile aparţin aceluiaşi proprietar – în temeiul actelor ce confirmă drepturile asupra bunurilor imobile iniţiale, al deciziei de combinare, la care se anexează planurile geometrice ale bunurilor imobile nou-formate;

b) în cazul în care bunurile imobile aparţin diferiţilor proprietari – în temeiul contractului de înstrăinare şi de combinare a bunurilor, la care se anexează planurile geometrice ale bunurilor imobile nou-formate.

[Art.13 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 131. Reparcelarea bunului imobil

(1) Reparcelarea este o modalitate de formare a bunurilor imobile prin modificarea hotarelor terenurilor, la cererea proprietarilor, în temeiul planului urbanistic sau al proiectului de organizare al teritoriului. Calea de formare a bunurilor imobile prin reparcelare se aplică în cazurile în care amplasarea mai multor terenuri în hotarele existente nu permite utilizarea raţională a acestora (fragmentarea terenurilor agricole, pericol de eroziune a solului, extinderea hotarului intravilanului localităţii, insuficienţa infrastructurii), iar în rezultatul reparcelării pot fi asigurate condiţii optime de utilizare.

(2) Reparcelarea se efectuează doar dacă există acordul scris al proprietarilor tuturor terenurilor supuse procedurii de reparcelare, acord prin care aceştia renunţă la hotarele existente ale terenurilor şi acceptă hotarele noi stabilite în documentaţia de urbanism sau în proiectul de organizare a teritoriului.

(3) La formarea bunurilor imobile prin reparcelare, numerele cadastrale nu sînt modificate, cu excepţia cazurilor cînd, după reparcelare, terenul este amplasat în alt sector cadastral sau este comasat cu alte terenuri.

(4) La planul geometric se va anexa actul de constatare pe teren. Actul de constatare trebuie să conţină:

a) numele proprietarilor terenurilor supuse procedurii de reparcelare;

b) date despre suprafaţa şi numerele cadastrale ale terenurilor fiecărui proprietar pînă la şi după reparcelare;

c) cota-parte a terenului deţinută cu drept de proprietate, după caz;

d) suprafaţa terenurilor transmise în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale pentru crearea infrastructurii.

(5) Planul geometric aprobat de consiliul local se transpune în teren.

(6) Înregistrarea bunurilor imobile nou-formate prin reparcelare se efectuează în temeiul actelor ce confirmă drepturile asupra bunurilor imobile iniţiale şi al deciziei consiliului local, la care se anexează planul geometric al bunului imobil nou-format.

[Art.131 introdus prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Capitolul IV

PROCEDURA GENERALĂ DE FORMARE A BUNURILOR IMOBILE

Articolul 14. Consecutivitatea formării bunurilor imobile

(1) Formarea bunurilor imobile are loc în următoarea consecutivitate a acţiunilor:

a) se depune cererea de formare a bunului imobil;

b) se efectuează studiul privind posibilitatea formării bunului imobil;

c) se elaborează proiectul de formare a bunului imobil;

d) se întocmeşte planul geometric al bunului imobil format;

d1) se recepţionează documentaţia cadastrală de formare a bunurilor imobile;

e) se emite decizia de formare a bunului imobil;

f) se înscrie bunul imobil în Registrul bunurilor imobile.

(2) Formarea bunului imobil se încheie atunci cînd în Registrul bunurilor imobile se înscriu datele despre bunul imobil format şi drepturile asupra lui.

(3) Procedura de formare a bunului imobil poate înceta în orice moment, la cererea persoanei care a iniţiat procedura respectivă, pînă la înregistrarea dreptului asupra lui în Registrul bunurilor imobile. După înregistrarea dreptului asupra bunului imobil în Registrul bunurilor imobile, cererea persoanei privind încetarea procedurii de formare a bunului imobil nu mai poate fi acceptată.

[Art.14 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 15. Depunerea cererii de formare a bunului imobil

(1) Cererea de formare a bunului imobil se adresează executantului de lucrări cadastrale şi se depune în două exemplare. Cererea trebuie să conţină numerele cadastrale ale bunurilor imobile iniţiale, modalitatea de formare, caracteristicile generale ale bunurilor imobile formate, destinaţia bunurilor şi titularii cu ale căror drepturi este grevat dreptul de proprietate asupra bunului imobil iniţial.

(2) La cererea de formare a bunului imobil se anexează:

a) copia de pe actele ce confirmă drepturile patrimoniale ale solicitantului asupra bunului imobil. În cazul în care executant al lucrărilor cadastrale este organul cadastral teritorial, copia actelor nu se anexează la cerere;

b) acordul scris, după caz, al titularilor cu ale căror drepturi este grevat imobilul şi/sau al proprietarilor imobilelor adiacente care pot fi lezaţi în drepturi la formarea bunului imobil.

(3) Dacă bunul imobil se formează în urma declanşării procedurii de insolvabilitate, executării silite a obligaţiilor fiscale sau a altor obligaţii, cererea de formare a bunului imobil poate fi depusă de către administratorul insolvabilităţii, reprezentantul Serviciului Fiscal de Stat sau executorul judecătoresc.

(4) Iniţierea procedurii de formare poate fi notată în Registrul bunurilor imobile pentru opozabilitate faţă de terţi. Notarea nu poate fi opusă persoanelor ale căror drepturi, la momentul notării, erau înscrise în acest registru.

[Art.15 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 16. Efectuarea studiului privind posibilitatea formării bunurilor imobile

(1) După primirea cererii, inginerul cadastral elaborează un studiu privind posibilitatea formării bunului imobil. În funcţie de concluzia din studiu, cererea de formare a bunului imobil va fi acceptată sau respinsă de executantul lucrărilor cadastrale. Refuzul formării bunului imobil poate fi atacat în instanţă de judecată.

(2) În studiu se va stabili dacă:

a) legislaţia permite formarea unui asemenea bun imobil;

b) este posibilă formarea bunului imobil din punct de vedere tehnic cu caracteristicile solicitate în cerere ori se propune o variantă posibilă;

c) este păstrată destinaţia iniţială a bunului imobil;

d) poate exista un eventual impact al formării bunului imobil asupra modului de folosinţă a bunurilor imobile adiacente, inclusiv asupra accesului la căile de transport, pot fi lezate, la formarea bunului imobil, alte persoane în drepturile lor (se va menţiona numele sau denumirea acestora);

e) există posibilitatea asigurării bunului imobil ce se va forma cu acces la drumul public prin stabilirea dreptului de trecere, cu conducte de canalizare, de apă etc. sau posibilitatea asigurării cu ieşire separată a încăperii izolate;

f) există alte probleme ce privesc formarea bunului imobil.

(3) În baza studiului efectuat, inginerul cadastral elaborează avizul cu privire la formarea bunului imobil care se prezintă solicitantului.

(4) Dacă avizul de la alin.(3) este pozitiv, executantul lucrărilor cadastrale indică lucrările, precum şi autorizaţiile necesare efectuării lor, condiţiile de care trebuie să se ţină cont la elaborarea proiectului de formare a bunului imobil, inclusiv stabilirea autorităţilor care urmează să coordoneze proiectul de formare a bunului imobil.

[Art.16 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 17. Particularităţile formării bunurilor imobile proprietate a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale

(1) Pentru a obţine permisiunea de formare a unui bun imobil proprietate a statului sau a unităţii administrativ-teritoriale, persoana interesată depune o cerere la autoritatea împuternicită cu administrarea bunului imobil respectiv.

(2) La cererea de formare a bunului imobil se anexează:

a) extrasul din Registrul bunurilor imobile;

b) planul bunului imobil iniţial;

c) acordul scris, după caz, al titularilor cu ale căror drepturi este grevat dreptul de proprietate asupra bunului imobil sau al proprietarilor bunurilor imobile adiacente care pot fi lezaţi în drepturi la formarea bunului;

d) actele ce confirmă drepturile patrimoniale ale persoanei interesate asupra bunurilor imobile iniţiale.

(3) Cererea de formare a bunului imobil se examinează, în cel mult 30 de zile calendaristice, de către autoritatea împuternicită cu administrarea bunurilor. În cazul în care respinge cererea, autoritatea este obligată să aducă în scris decizia sa la cunoştinţă solicitantului, indicînd motivul respingerii. Decizia privind respingerea cererii de formare a bunului imobil poate fi atacată în instanţă de judecată.

(4) Dacă bunul imobil se formează în scopurile menţionate la art.4 lit.h), cererea de formare a bunului imobil poate fi depusă de către administratorul procesului de insolvabilitate sau de reprezentantul Serviciului Fiscal de Stat.

(5) Cererea de formare a bunului imobil acceptată de autoritatea împuternicită cu administrarea bunului se prezintă executantului de lucrări cadastrale pentru iniţierea procedurii de formare.

(6) După efectuarea lucrărilor de formare a bunului imobil în temeiul cererii acceptate de autoritatea împuternicită cu administrarea bunului, aceasta nu este în drept să refuze emiterea deciziei de formare.

(7) În cazul în care autoritatea împuternicită cu administrarea bunurilor statului sau ale unităţii administrativ-teritoriale dispune de servicii competente în efectuarea lucrărilor cadastrale, lucrările de formare pot fi executate de către aceste servicii.

(8) În cazul formării bunului imobil proprietate a statului, autoritatea împuternicită cu administrarea bunului imobil respectiv emite ordin de formare a bunului imobil.

[Art.17 completat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 18. Proiectul privind formarea bunurilor imobile

(1) Proiectarea şi alte lucrări de formare a bunului imobil se vor efectua în conformitate cu normele şi regulile în vigoare, corespunzător destinaţiei bunului, ţinîndu-se cont de recomandările elaborate în studiu. Se va lua în considerare, în măsura posibilităţilor, părerea solicitantului despre stabilirea hotarelor generale sau fixe, precum şi despre alte caracteristici ale bunului imobil care se formează.

(2) Pentru elaborarea proiectului de formare, executantul lucrărilor cadastrale identifică bunurile imobile, încheind un act de constatare pe teren. În cazul în care datele din cadastrul bunurilor imobile nu coincid cu datele constatate pe teren şi neconcordanţele identificate (greşeli la întocmirea planului cadastral, plan cadastral elaborat în sistemul convenţional de coordonate, lipsa actului de stabilire/transpunere a hotarelor etc.) împiedică formarea bunului imobil, procedura de formare se suspendă (sau nu se suspendă dacă iniţierea procedurilor de la lit.a)–c) este posibilă concomitent cu formarea) şi se iniţiază:

a) procedura de corectare a greşelilor; sau

b) modificarea planului cadastral; sau

c) alte proceduri prevăzute de legislaţie pentru a aduce în corespundere situaţia de pe teren şi informaţia din cadastrul bunurilor imobile.

(3) Proiectul de formare a bunului imobil se coordonează cu serviciile competente ale autorităţilor administraţiei publice locale, în funcţie de destinaţia bunului. În cazul stabilirii unor restricţii sau cerinţe speciale la folosirea bunului imobil, proiectul va fi coordonat cu organul abilitat, conform legislaţiei.

(4) Dacă are loc concomitent cu procedura de formare, schimbarea destinaţiei va fi asigurată pînă la înregistrarea bunurilor formate, în baza proiectului de formare şi a altor acte prevăzute de legislaţia respectivă. În cazul în care formarea bunului imobil nu finalizează cu înscrierea lui în Registrul bunurilor imobile, se consideră că schimbarea destinaţiei părţii din bun nu a fost efectuată.

(5) Pentru elaborarea proiectelor de formare a încăperilor izolate din cămine, executantul lucrărilor de formare:

a) va întocmi proiectul de formare fără identificarea suprafeţelor aflate în folosinţă comună;

b) va prezenta în proiectul de formare, ca piese desenate, suprafeţele folosite individual de coproprietarii încăperilor izolate;

c) va calcula suprafeţele comune care îi revin fiecărei încăperi izolate nou-formate, raportînd suprafaţa fiecărei încăperi izolate la suprafaţa totală a bunului imobil iniţial;

d) va indica în proiectul de formare suprafaţa totală, suprafaţa folosită individual şi suprafaţa comună a fiecărui bun imobil format.

[Art.18 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 19. Elaborarea planului bunului imobil format şi emiterea deciziei de formare a bunului

(1) Proiectul de formare a terenurilor se transpune pe teren prin stabilirea hotarelor în natură şi elaborarea actului de stabilire a hotarelor. După stabilirea hotarelor, se elaborează planul bunului imobil format.

(2) În cazul formării construcţiilor, apartamentelor, încăperilor izolate, planul bunului imobil se elaborează după efectuarea, în conformitate cu legislaţia ce reglementează activităţile în construcţii, a lucrărilor care asigură îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art.7 lit.a), d) şi i).

(3) Contractul sau decizia de formare a bunului imobil se întocmeşte de către proprietarii bunurilor imobile după elaborarea planului bunului imobil, care devine parte componentă a contractului sau deciziei.

(4) În caz de litigii asupra preciziei hotarelor terenului şi altor date cadastrale, prioritate vor avea hotarele şi datele cadastrale stabilite în procesul executării lucrărilor cadastrale din cadrul formării bunului imobil.

 

Articolul 20. Recepţia lucrărilor de formare a bunului imobil

(1) După finalizarea lucrărilor de formare a bunului imobil, executantul lucrărilor cadastrale va întocmi documentaţia cadastrală şi o va prezenta, împreună cu cererea de recepţie, organului cadastral teritorial. Conţinutul documentaţiei cadastrale şi modul de elaborare a acesteia se stabilesc de organul central de specialitate în domeniul cadastrului.

(2) În termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de recepţie, organul cadastral teritorial va verifica conformitatea documentelor prezentate cu cerinţele stabilite în domeniu. În cazul lipsei de conformitate, organul cadastral teritorial va respinge documentaţia cadastrală, întocmind nota de constatare a divergenţelor. În acest caz, executantul lucrărilor cadastrale, în termen de 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de examinare a cererii de recepţie, va prezenta documentaţia corectată, cu indicarea modificărilor efectuate în temeiul notei de constatare a divergenţelor.

(3) În cazul în care documentaţia prezentată corespunde cerinţelor stabilite de organul central de specialitate în domeniul cadastrului, organul cadastral teritorial:

a) recepţionează lucrarea cadastrală;

b) operează, în modul stabilit, modificări în baza de date grafică;

c) atribuie bunului imobil format număr cadastral.

[Art.20 în redacţia Legii nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 21. Înregistrarea drepturilor asupra bunurilor imobile formate

(1) Înregistrarea dreptului asupra bunului imobil format se efectuează la organul cadastral teritorial în a cărui rază de acţiune este situat bunul, după recepţia lucrării de formare a acestuia.

(2) Pentru înregistrarea bunului imobil format, persoana interesată prezintă organului cadastral teritorial documentele ce confirmă drepturile asupra bunului imobil iniţial şi documentul emis în procesul de formare a bunului imobil, în funcţie de calea de formare (decizia de formare, contractul de încetare a proprietăţii comune prin împărţire sau contractul de înstrăinare şi de combinare a bunurilor).

(3) Înregistrarea dreptului în Registrul bunurilor imobile se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(4) În cazul în care, la formarea bunurilor, în Registrul bunurilor imobile sînt înscrise drepturile patrimoniale cu care este grevat dreptul de proprietate, aceste grevări vor fi transcrise la toate bunurile imobile formate, dacă legea sau înţelegerea dintre părţi nu prevede altfel.

(5) După înregistrarea dreptului asupra bunului imobil format, organul cadastral teritorial restituie solicitantului documentul ce a servit drept temei pentru înregistrare şi eliberează certificatul din Registrul bunurilor imobile.

[Art.21 în redacţia Legii nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

 

Articolul 22. Particularităţile formării bunurilor imobile la iniţiativa instanţei de judecată, a Serviciului Fiscal de Stat şi a executorului judecătoresc

(1) La iniţiativa instanţei de judecată, a Serviciului Fiscal de Stat şi a executorului judecătoresc pot fi formate, conform procedurii stabilite în prezenta lege, atît bunuri imobile înscrise în Registrul bunurilor imobile, cît şi bunuri neînregistrate.

(2) La hotărîrea instanţei de judecată, bunul imobil se formează în cazul în care:

a) proprietarii bunului imobil proprietate comună nu pot ajunge la o înţelegere privind modul şi condiţiile divizării lui;

b) instanţa de judecată dispune sechestrarea sau comercializarea unei părţi din bunul imobil (inclusiv pentru stingerea datoriilor la plăţile obligatorii); precum şi

c) în alte cazuri prevăzute de legislaţie.

(3) Instanţa de judecată numeşte, în modul stabilit, un inginer cadastral certificat, iar în cazul formării construcţiilor, apartamentelor, încăperilor izolate ce implică lucrări pentru care, în conformitate cu legislaţia, se cere autorizaţie de construire, numeşte o întreprindere licenţiată în domeniul urbanismului sau un serviciu specializat, din cadrul autorităţii administraţiei publice locale, căruia îi poate cere să elaboreze cîteva variante ale proiectului de formare a bunului imobil.

(4) La iniţiativa executorului judecătoresc, bunul imobil se poate forma în cazul urmăririi silite a bunurilor debitorului în conformitate cu legislaţia.

(5) La hotărîrea Serviciului Fiscal de Stat, bunul imobil se poate forma în cazul sechestrării şi comercializării, în conformitate cu legislaţia, a unei părţi din bunul imobil pentru stingerea datoriilor la plăţile obligatorii.

(6) Formarea bunului imobil la hotărîrea Serviciului Fiscal de Stat poate fi dispusă după apariţia, conform legislaţiei, a dreptului de comercializare a bunului imobil. Pentru executarea proiectului de formare este atras, în conformitate cu legislaţia, inginerul cadastral certificat.

(7) Hotărîrea Serviciului Fiscal de Stat trebuie să conţină: data şi locul emiterii; denumirea organului care decide formarea; funcţia, numele, prenumele reprezentantului Serviciului Fiscal de Stat; datele de identificare ale proprietarului; locul aflării (adresa) bunului imobil iniţial, numărul lui cadastral şi numărul de înregistrare în Registrul bunurilor imobile, modul de divizare a bunului imobil, semnătura reprezentantului Serviciului Fiscal de Stat.

(71) La finalizarea lucrărilor de formare, executantul depune proiectul de formare spre coordonare autorităţii administraţiei publice locale (specialistului pentru reglementarea proprietăţii funciare sau serviciului de arhitectură/arhitectului). Autoritatea administraţiei publice locale va comunica, în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii proiectului, despre acceptarea sau refuzul de a coordona proiectul de formare a bunului imobil.

(8) Pentru înregistrarea drepturilor asupra bunului imobil format şi operarea modificărilor de rigoare în documentele cadastrale, la proiectul planului bunului imobil format se anexează, după caz, hotărîrea instanţei de judecată sau hotărîrea Serviciului Fiscal de Stat privind sechestrarea bunului imobil şi hotărîrea Serviciului Fiscal de Stat privind formarea bunului imobil. În aceste cazuri, cererea de înregistrare sau decizia proprietarului privind formarea bunului imobil nu este necesară.

(9) Cheltuielile de formare şi înregistrare a bunurilor imobile se consideră, în cazul formării în temeiul hotărîrii Serviciului Fiscal de Stat, cheltuieli de executare silită a obligaţiilor fiscale, sumele respective transferîndu-se beneficiarilor în conformitate cu art.208 din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997. În celelalte cazuri, aceste cheltuieli sînt suportate de persoanele interesate.

[Art.22 modificat prin Legea nr.84 din 25.05.2017, în vigoare 30.06.2017]

[Art.22 modificat prin Legea nr.37 din 07.03.2012, în vigoare 30.03.2012]

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 23.

În caz de litigiu asupra datelor privind bunurile imobile formate, ca bază se iau datele din cadastrul bunurilor imobile, pînă cînd aceste date nu vor fi contestate în condiţiile legii.

 

Articolul 24.

(1) Guvernul, în termen de 3 luni:

a) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

b) va adopta acte normative în vederea executării prezentei legi;

c) va asigura reexaminarea şi anularea de către ministere şi departamente a actelor lor normative care contravin prezentei legi.

(2) Pînă la aducerea în concordanţă cu prezenta lege, legile şi alte acte normative se vor aplica în măsura în care nu contravin acesteia.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Eugenia OSTAPCIUC

 

Chişinău, 28 octombrie 2004.
Nr.354-XV.