joi, 2 mai 2024
136/17.06.2016 Lege privind statutul municipiului Chişinău

L E G E

privind statutul municipiului Chişinău

 

nr. 136  din  17.06.2016

 

Monitorul Oficial nr.306-313/645 din 16.09.2016

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul de reglementare

Articolul 2. Organizarea administrativ-teritorială a municipiului Chişinău

Articolul 3. Autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău

Articolul 4. Autonomia şi raporturile dintre autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău

 

Capitolul II

CONSILIUL MUNICIPAL

Articolul 5. Componenţa, constituirea şi funcţionarea consiliului municipal

Articolul 6. Competenţele consiliului municipal

Articolul 7. Convocarea consiliului municipal în şedinţe

Articolul 8. Alegerea preşedintelui de şedinţă al consiliului municipal

Articolul 9. Atribuţiile preşedintelui de şedinţă al consiliului municipal

Articolul 10. Examinarea proiectelor de decizii şi adoptarea deciziilor de către consiliul municipal

Articolul 11. Dizolvarea consiliului municipal

Articolul 12. Secretarul consiliului municipal

Articolul 13. Atribuţiile secretarului consiliului municipal

 

Capitolul III

PRIMARUL GENERAL ŞI VICEPRIMARII

MUNICIPIULUI CHIŞINĂU

Articolul 14. Primarul general

Articolul 15. Atribuţiile primarului general

Articolul 16. Actele primarului general

Articolul 17. Viceprimarii municipiului

Articolul 18. Primăria municipiului

Articolul 19. Cabinetul primarului general

 

Capitolul IV

PRETORUL

Articolul 20. Pretorul

Articolul 21. Atribuţiile pretorului

Articolul 22. Actele pretorului

 

Capitolul V

PRETURA

Articolul 23. Pretura

Articolul 24. Secretarul preturii

 

Capitolul VI

SERVICIILE PUBLICE MUNICIPALE

Articolul 25. Organizarea serviciilor publice

Articolul 26. Patrimoniul municipal

Articolul 27. Formarea bugetului municipal

Articolul 28. Controlul administrativ

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 29.

Articolul 30.

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul de reglementare

(1) Prezenta lege reglementează particularităţile specifice ale organizării şi funcţionării autorităţilor administraţiei publice ale municipiului Chişinău.

(2) Modul de organizare şi funcţionare a autorităţilor administraţiei publice ale municipiului Chişinău se reglementează în baza prevederilor Cartei Europene a Autonomiei Locale, ale Legii nr.436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administraţia publică locală, ale prezentei legi şi ale altor acte legislative şi normative.

 

Articolul 2. Organizarea administrativ-teritorială a municipiului Chişinău

(1) Oraşul Chişinău este capitala Republicii Moldova, cu statut de municipiu. Fiind persoană juridică de drept public, dispune de patrimoniu şi beneficiază, în condiţiile legii, de autonomie decizională, organizaţională, gestionară şi financiară.

(2) Municipiul Chişinău este o unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea, care include în componenţa sa unităţi administrativ-teritoriale de nivelul întîi, stabilite în Legea nr.764-XV din 27 decembrie 2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova.

 

Articolul 3. Autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău

(1) Administrarea publică a municipiului Chişinău se realizează de către Consiliul municipal Chişinău (în continuare – consiliu municipal), consiliile orăşeneşti şi săteşti (comunale), ca autorităţi reprezentative şi deliberative ale populaţiei municipiului Chişinău, şi de către Primarul general al municipiului Chişinău (în continuare – primar general), primarii oraşelor, satelor (comunelor), ca autorităţi reprezentative şi executive.

(2) Consiliul municipal şi primarul general exercită competenţe şi atribuţii specifice autorităţilor publice locale de nivelul întîi în teritoriul oraşului Chişinău şi de nivelul al doilea – în raporturile cu oraşele, satele (comunele) din componenţa municipiului.

 

Articolul 4. Autonomia şi raporturile dintre autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău

(1) În realizarea competenţelor sale, autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău dispun de autonomie, consfinţită şi garantată prin Constituţia Republicii Moldova şi prin alte acte legislative.

(2) Raporturile dintre autorităţile administraţiei publice municipale şi cele ale oraşelor, satelor (comunelor) din componenţa municipiului Chişinău se întemeiază pe principiile autonomiei, subsidiarităţii, legalităţii, transparenţei şi colaborării în vederea soluţionării problemelor de interes municipal.

(3) Între autorităţile administraţiei publice municipale şi cele ale oraşelor, satelor (comunelor) din componenţa municipiului Chişinău nu există raporturi de subordonare, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.

 

Capitolul II

CONSILIUL MUNICIPAL

Articolul 5. Componenţa, constituirea şi funcţionarea consiliului municipal

(1) Consiliul municipal este compus din 51 de consilieri aleşi în condiţiile Codului electoral.

(2) Consiliul municipal este legal constituit dacă sînt validate mandatele a cel puţin două treimi din numărul total de consilieri. Consiliul municipal se întruneşte în prima şedinţă (de constituire) în termen de 20 de zile calendaristice de la data validării mandatelor de consilier. Convocarea consilierilor în prima şedinţă (de constituire) a consiliului municipal se face prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale.

(3) Formarea organelor de lucru (fracţiuni, alianţe, blocuri, după caz, şi comisii consultative de specialitate) şi funcţionarea consiliului municipal sînt reglementate de prezenta lege, Legea privind administraţia publică locală şi alte acte legislative.

 

Articolul 6. Competenţele consiliului municipal

(1) Consiliul municipal are drept de iniţiativă şi decide, în condiţiile legii, în toate problemele de interes local în teritoriul oraşului Chişinău şi în cele de interes municipal – în teritoriul municipiului, cu excepţia problemelor ce ţin de competenţa altor autorităţi publice.

(2) Consiliul municipal exercită următoarele competenţe de bază:

1) în domeniul organizării activităţii administraţiei publice municipale:

a) aprobă, la propunerea primarului general, structura, organigrama şi efectivul-limită de personal ale primăriei municipiului, ale subdiviziunilor administraţiei publice municipale, ale preturilor de sector, schema de salarizare a personalului acestora, suma totală a cheltuielilor necesare pentru asigurarea activităţii lor în conformitate cu prevederile bugetului municipal, precum şi pentru înfiinţarea, reorganizarea sau lichidarea subdiviziunilor;

b) aprobă Regulamentul privind constituirea şi funcţionarea Consiliului municipal Chişinău, în condiţiile prezentei legi; aprobă alte regulamente şi reguli prevăzute de lege;

c) aprobă, la propunerea primarului general, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Primăriei municipiului Chişinău, regulamentele de organizare şi funcţionare a subdiviziunilor administraţiei publice municipale şi preturilor de sector; în cazul în care, la 2 şedinţe consecutive, consiliul municipal exclude de pe ordinea de zi proiectele de decizie privind aprobarea acestor regulamente sau le respinge, primarul general emite dispoziţia cu privire la aplicarea provizorie a acestora pînă la aprobarea de către consiliul municipal, în temeiul prezentei legi, a regulamentelor respective;

d) alege, la propunerea primarului general, viceprimarii, precum şi îi eliberează din funcţie, în condiţiile prezentei legi;

e) numeşte secretarul consiliului municipal, în condiţiile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, modifică, suspendă şi încetează, în condiţiile legii, raporturile de serviciu ale acestuia şi deleagă primarului general competenţa evaluării performanţelor profesionale ale secretarului consiliului municipal;

f) asigură, susţine şi dezvoltă serviciile de bibliotecă pe teritoriul administrat prin realizarea competenţelor atribuite de Legea nr.160/2017 cu privire la biblioteci.

2) în domeniul managementului strategic al municipiului:

a) decide, în condiţiile legii şi în limitele competenţei sale, organizarea serviciilor publice de interes local şi/sau municipal, asigură buna lor funcţionare şi aprobă tarifele la serviciile cu plată prestate de acestea;

b) decide înfiinţarea, reorganizarea sau lichidarea instituţiilor publice (inclusiv a instituţiilor social-culturale şi instituţiilor de binefacere) de interes local şi/sau municipal, a întreprinderilor municipale; decide fondarea sau participarea la fondarea societăţilor comerciale, determină suportul financiar pentru acestea în cazul cheltuielilor bugetare;

c) decide cu privire la măsurile de protecţie socială şi la acordarea de ajutor unor categorii de populaţie;

d) decide asocierea cu alte autorităţi ale administraţiei publice locale, inclusiv din străinătate, pentru realizarea unor lucrări şi servicii de interes public, pentru promovarea şi protejarea intereselor autorităţilor administraţiei publice municipale, precum şi stabilirea legăturilor de colaborare, cooperare, inclusiv transfrontalieră, şi de înfrăţire cu localităţi din străinătate, colaborarea cu agenţi economici şi asociaţii obşteşti din ţară şi din străinătate în scopul realizării unor acţiuni sau lucrări de interes comun;

e) aprobă simbolica municipiului, atribuie sau schimbă denumirile de străzi, pieţe, parcuri şi de alte locuri publice în aer liber, stabileşte data celebrării hramului oraşului Chişinău, conferă cetăţenilor Republicii Moldova şi celor străini cu merite deosebite titlul de cetăţean de onoare al municipiului Chişinău, în condiţiile legii;

f) aprobă, în condiţiile legii, strategii, prognoze, planuri şi programe de dezvoltare social-economică a municipiului;

f1) decide, în condiţiile legii, finanţarea şi aprobarea documentaţiei de urbanism şi amenajare a teritoriului municipiului, inclusiv:

– planul de amenajare a teritoriului municipiului;

– planul urbanistic general al municipiului şi Regulamentul local de urbanism;

– planul urbanistic zonal;

g) aprobă, în condiţiile legii, regulamentul privind desfăşurarea activităţilor de comerţ în teritoriul oraşului Chişinău, privind funcţionarea întreprinderilor care desfăşoară activităţi de comercializare a produselor/mărfurilor sau de prestare a serviciilor comerciale, inclusiv de alimentaţie publică, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, precum şi privind activitatea persoanelor fizice care practică comerţul;

h) colaborează cu consiliile orăşeneşti şi săteşti (comunale) din componenţa municipiului în vederea soluţionării problemelor comune şi funcţionării serviciilor publice de interes municipal;

3) în domeniul administrării patrimoniului şi a finanţelor publice municipale:

a) decide punerea în aplicare şi modificarea, în limitele competenţei sale, a impozitelor şi taxelor locale, a modului şi a termenelor de plată a acestora, precum şi acordarea de facilităţi pe parcursul anului bugetar;

b) decide cu privire la administrarea bunurilor domeniilor public şi privat ale municipiului;

c) decide, în condiţiile legii, darea în administrare, concesionarea, darea în arendă ori în locaţiune a bunurilor domeniului public al municipiului, precum şi a serviciilor publice de interes local şi/sau municipal, după caz;

d) decide, în condiţiile legii, vînzarea, privatizarea, concesionarea sau darea în arendă, în comodat ori în locaţiune a bunurilor domeniului privat al municipiului;

e) decide, în condiţiile legii, atribuirea şi schimbarea destinaţiei terenurilor proprietate a municipiului din teritoriul oraşului Chişinău;

f) decide asupra lucrărilor de proiectare, construcţie, întreţinere şi modernizare a drumurilor, podurilor, fondului locativ, în condiţiile legii, precum şi a întregii infrastructuri economice, sociale, medicale şi de agrement de interes local şi/sau municipal, după caz;

g) decide asupra atribuirii terenurilor pentru amplasarea stupinelor în teritoriul oraşului Chişinău;

h) aprobă bugetul municipal, împrumuturile şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar, operează modificări în bugetul municipal; aprobă, în mod nediscriminatoriu, conform criteriului pe cap de locuitor, transferurile de la bugetul municipal către bugetele oraşelor, satelor (comunelor) din componenţa municipiului;

i) aprobă cuantumul chiriei imobilelor de locuit din fondul locativ municipal, plăţile pentru deservirea blocului locativ şi întreţinerea reţelelor inginereşti interne, precum şi pentru serviciile comunale, în condiţiile legii;

j) aprobă, în condiţiile legii, limitele admisibile de utilizare a resurselor naturale de interes municipal din teritoriul oraşului Chişinău;

4) în alte domenii:

a) examinează informaţiile prezentate de consilieri, ia decizii pe marginea acestora;

b) audiază dările de seamă şi informaţiile primarului general, ale conducătorilor de subdiviziuni, întreprinderi municipale şi instituţii publice municipale;

c) ridică mandatul consilierilor în condiţiile legii;

d) iniţiază, după caz, şi decide desfăşurarea referendumului local;

e) dispune consultarea publică, în conformitate cu legea, a proiectelor de decizii în problemele de interes municipal care pot avea impact economic, de mediu şi social (asupra modului de viaţă şi drepturilor omului, asupra culturii, sănătăţii şi protecţiei sociale, asupra colectivităţilor locale, serviciilor publice), precum şi în alte probleme care preocupă populaţia sau o parte din populaţia municipiului.

(3) Consiliul municipal realizează şi alte competenţe stabilite prin lege.

(4) Consiliul municipal nu poate adopta decizii care implică anumite cheltuieli fără indicarea sursei de acoperire a costului realizării deciziilor respective.

(5) În scopul organizării şi administrării în comun a domeniilor de activitate, conform atribuţiilor prevăzute de prezenta lege, consiliul municipal şi primarul general formează împreună, pe bază paritară, următoarele comisii: comisia pentru administrarea fondului de rezervă, comisia pentru organizarea licitaţiilor funciare, comisia pentru privatizarea imobilelor (locative şi nelocative), comisia pentru desemnarea reprezentanţilor şi a membrilor consiliilor de administrare în societăţile pe acţiuni etc. Deciziile comisiilor se iau cu votul majorităţii din numărul total al membrilor.

[Art.6 modificat prin Legea nr.81 din 12.04.2024, în vigoare 02.05.2024]

[Art.6 modificat prin Legea nr.37 din 17.02.2022, în vigoare 11.03.2022]

[Art.6 modificat prin Legea nr.3 din 06.02.2020, în vigoare 21.02.2020]

[Art.6 modificat prin Legea nr.310 din 30.11.2018, în vigoare 04.02.2019]

[Art.6 completat prin Legea nr.191 din 27.07.2018, în vigoare 24.09.2018]

 

Articolul 7. Convocarea consiliului municipal în şedinţe

(1) Consiliul municipal se întruneşte în şedinţă ordinară, cu ordinea de zi propusă, de regulă, o dată în lună, dar nu mai rar de o dată în 3 luni, la convocarea primarului general, cu excepţia primei şedinţe.

(2) Consiliul municipal se poate întruni în şedinţă extraordinară, cu ordinea de zi propusă, ori de cîte ori este necesar, la iniţiativa primarului general sau la cererea scrisă a cel puţin o treime din numărul consilierilor aleşi.

(3) Convocarea consiliului municipal se face, prin dispoziţie a primarului general, cu cel puţin 10 zile înaintea şedinţelor ordinare şi cu cel puţin 3 zile înaintea celor extraordinare. În temeiul dispoziţiei de convocare a şedinţei, fiecare consilier este înştiinţat cu privire la şedinţă de către secretarul consiliului municipal.

(4) În cazuri de maximă urgenţă (calamităţi naturale, catastrofe, incendii, epidemii, epifitotii, epizootii şi alte situaţii excepţionale similare), determinată de interesele locuitorilor municipiului, consiliul municipal poate fi convocat de îndată.

(5) În cazul în care primarul general refuză convocarea şedinţei extraordinare a consiliului municipal, cerută de cel puţin o treime din numărul consilierilor aleşi, aceştia sînt în drept să convoace şedinţa consiliului municipal de sine stătător, în condiţiile legii.

(6) Durata unei şedinţe, de la deschidere pînă la închiderea acesteia, inclusiv cu întreruperi, nu poate depăşi o lună. La expirarea acestui termen, şedinţa se consideră închisă de drept, iar proiectele de decizii neexaminate se consideră de drept introduse pe ordinea de zi a şedinţei următoare şi se examinează cu prioritate.

(7) Şedinţele consiliului municipal sunt publice şi pot fi transmise în direct la posturile publice naţionale şi locale de radio şi televiziune, alte canale mediatice, pe reţelele de socializare sau pe pagina web oficială a primăriei de către distribuitorii sau furnizorii de servicii media ori de către persoane fizice în conformitate cu prevederile Codului serviciilor media audiovizuale, ale Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal şi ale Legii nr.239/2008 privind transparenţa în procesul decizional.

[Art.7 completat prin Legea nr.399 din 15.12.2023, în vigoare 30.01.2024]

 

Articolul 8. Alegerea preşedintelui de şedinţă al consiliului municipal

(1) La începutul fiecărei şedinţe convocate, consiliul municipal alege din rîndul consilierilor prezenţi, prin vot deschis, un preşedinte de şedinţă.

(2) Preşedintele de şedinţă se alege cu votul majorităţii consilierilor prezenţi la şedinţă.

 

Articolul 9. Atribuţiile preşedintelui de şedinţă al consiliului municipal

Preşedintele de şedinţă are următoarele atribuţii:

a) conduce lucrările consiliului municipal pe întreaga durată a şedinţei pentru care a fost ales;

b) asigură respectarea Regulamentului privind constituirea şi funcţionarea Consiliului municipal Chişinău, asigură menţinerea ordinii în timpul şedinţei, precum şi respectarea regulamentului de lucru al şedinţei, dacă un asemenea regulament a fost adoptat la începutul şedinţei;

c) supune votului consilierilor proiectele de decizii, asigură numărarea voturilor şi anunţă rezultatul votării deciziilor consiliului municipal, cu precizarea voturilor „pro”, „contra” şi a abţinerilor;

d) semnează deciziile adoptate de consiliul municipal şi procesul-verbal al şedinţei;

e) îndeplineşte şi alte atribuţii în condiţiile legii.

 

Articolul 10. Examinarea proiectelor de decizii şi adoptarea deciziilor de către consiliul municipal

(1) Proiectele de decizii sînt propuse spre examinare consiliului municipal de către consilieri şi/sau de către primarul general şi se examinează dacă sînt avizate conform alin.(2) şi însoţite de avizul sau raportul comisiei de specialitate a consiliului municipal.

(2) Proiectul de decizie, semnat pe versoul fiecărei file a actului de către autor sau conducătorul subdiviziunii-autor, se avizează obligatoriu conform prevederilor Legii privind administraţia publică locală şi Legii nr.317-XV din 18 iulie 2003 privind actele normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale. Avizarea proiectului de decizie se confirmă prin depunerea semnăturilor pe versoul fiecărei file a actului de către conducătorul subdiviziunii de resort responsabile de domeniul la care se referă proiectul de decizie, de către conducătorul subdiviziunii sau entităţii vizate de proiect, conducătorul subdiviziunii juridice şi viceprimarul de ramură sau primarul general, dacă viceprimarul de ramură lipseşte sau dacă acesta nu are competenţe delegate de primarul general. Proiectele de decizii care implică cheltuieli financiare se avizează în mod obligatoriu şi de către conducătorul subdiviziunii responsabile de finanţe.

(3) Consiliul municipal adoptă decizii cu votul majorităţii consilierilor prezenţi la şedinţă, cu excepţia cazurilor în care legea prevede un număr mai mare de voturi. În cazul parităţii de voturi, nu se adoptă nicio decizie, dezbaterile fiind reluate în şedinţa următoare.

(4) Deciziile privind aprobarea bugetului municipal, administrarea bunurilor proprietate a municipiului, stabilirea cuantumului taxelor şi impozitelor locale, planificarea dezvoltării municipiului şi amenajării teritoriului, asocierea cu alte consilii, instituţii publice din ţară sau din străinătate se adoptă cu votul majorităţii consilierilor aleşi.

(5) Deciziile privind iniţierea revocării primarului general se adoptă cu votul a două treimi din numărul consilierilor aleşi.

(6) Consiliul municipal poate stabili adoptarea unor decizii prin vot secret sau prin vot deschis. Votul deschis poate fi exprimat prin ridicarea mâinii, prin apel nominal sau prin mijloace electronice.

(7) Deciziile consiliului municipal se semnează de preşedintele şedinţei în cel mult 5 zile de la data desfăşurării şedinţei consiliului şi se contrasemnează de secretarul consiliului municipal. Pentru fiecare şedinţă, consiliul municipal desemnează un consilier care va semna decizia consiliului în cazul în care preşedintele şedinţei se va afla în imposibilitatea de a o semna.

(8) Dacă secretarul consiliului municipal consideră motivat că decizia consiliului este ilegală, el are dreptul să nu o contrasemneze şi să solicite consiliului reexaminarea acesteia. Decizia respectivă va fi inclusă de drept în ordinea de zi a şedinţei următoare, fiind examinată cu prioritate. În cazul în care consiliul municipal îşi menţine decizia, secretarul este obligat să o contrasemneze.

(9) Consiliul municipal dispune de ştampilă, care este păstrată de secretarul consiliului municipal şi se aplică pe deciziile adoptate de consiliul municipal.

[Art.10 modificat prin Legea nr.399 din 15.12.2023, în vigoare 30.01.2024]

 

Articolul 11. Dizolvarea consiliului municipal

Consiliul municipal poate fi dizolvat înainte de expirarea termenului în condiţiile art.13 alin.(3), art.25 şi 48 din Legea privind administraţia publică locală, care se aplică în modul corespunzător.

 

Articolul 12. Secretarul consiliului municipal

(1) Funcţia de secretar al consiliului municipal este ocupată în condiţiile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public. Candidatul la funcţia de secretar al consiliului municipal trebuie să deţină studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în drept sau în administraţie publică şi să îndeplinească condiţiile de bază prevăzute de art.27 din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.

(2) Modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale secretarului se efectuează, în condiţiile legii, de către consiliul municipal, la propunerea primarului general sau a unei treimi din numărul consilierilor aleşi, prin decizie adoptată cu votul majorităţii consilierilor aleşi.

(3) Pe durata suspendării raporturilor de serviciu ale secretarului, consiliul municipal poate împuternici un alt funcţionar public din cadrul primăriei să exercite, în totalitate sau parţial, atribuţiile secretarului, în condiţiile legii.

(4) Secretarului consiliului municipal i se acordă concediu anual de odihnă în temeiul dispoziţiei primarului general. Pe durata concediului anual de odihnă al secretarului consiliului municipal, primarul general desemnează un funcţionar public din cadrul primăriei să exercite atribuţiile secretarului.

[Art.12 în redacţia Legii nr.81 din 12.04.2024, în vigoare 02.05.2024]

 

Articolul 13. Atribuţiile secretarului consiliului municipal

(1) Secretarul consiliului municipal exercită următoarele atribuţii de bază:

a) asigură înştiinţarea convocării consiliului municipal;

b) participă la şedinţele consiliului municipal şi asistă preşedintele de şedinţă;

c) contrasemnează deciziile consiliului municipal, cu excepţia deciziei de numire în funcţie a secretarului consiliului;

d) asigură buna funcţionare a consiliului municipal;

e) asigură efectuarea lucrărilor de secretariat;

f) comunică şi remite autorităţilor şi persoanelor interesate, în termen de 5 zile de la data adoptării sau emiterii, actele adoptate de consiliul municipal sau emise de primarul general;

g) aduce la cunoştinţă publică deciziile adoptate de consiliul municipal şi dispoziţiile emise de primarul general;

h) păstrează şi aplică ştampila consiliului municipal pe deciziile adoptate de către acesta;

i) acordă ajutor consilierilor şi comisiilor de specialitate ale consiliului municipal;

j) acordă asistenţă metodologică consiliilor locale din teritoriul municipiului privind problemele organizării şi funcţionării consiliilor;

k) asigură publicarea procesului-verbal al şedinţei pe pagina web oficială a primăriei.

(2) Secretarul îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege sau delegate/ încredinţate de către consiliul municipal ori de către primarul general.

[Art.13 completat prin Legea nr.399 din 15.12.2023, în vigoare 30.01.2024]

 

Capitolul III

PRIMARUL GENERAL ŞI VICEPRIMARII

MUNICIPIULUI CHIŞINĂU

Articolul 14. Primarul general

(1) Primarul general este autoritate reprezentativă a populaţiei municipiului Chişinău şi executivă a consiliului municipal, ales prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.

(2) Primarul general este şef al administraţiei publice municipale. Primarul general poate participa la şedinţele consiliului municipal şi are dreptul să se pronunţe asupra tuturor problemelor supuse dezbaterii.

(3) Primarul general cade sub incidenţa Legii nr.768-XIV din 2 februarie 2000 privind statutul alesului local.

 

Articolul 15. Atribuţiile primarului general

(1) Primarul general exercită următoarele atribuţii de bază:

1) în domeniul conducerii activităţii executive:

a) asigură executarea deciziilor adoptate de consiliul municipal; în cazul în care consideră motivat că decizia consiliului municipal este ilegală, primarul general sesizează oficiul teritorial al Cancelariei de Stat şi/sau instanţa de contencios administrativ;

b) numeşte, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu sau de muncă, în condiţiile legii, cu personalul primăriei, pretorii, vicepretorii şi secretarii preturilor de sector, conducătorii subdiviziunilor administraţiei publice municipale (direcţii generale, direcţii, servicii etc.), conducătorii de servicii publice, conducătorii instituţiilor publice municipale, conducătorii întreprinderilor municipale; stabileşte atribuţiile de bază ale acestora; conduce şi controlează activitatea acestora, contribuie la formarea profesională continuă;

c) stabileşte şi deleagă atribuţii viceprimarilor;

d) propune consiliului municipal schema de organizare şi condiţiile de prestare a serviciilor publice de gospodărie comunală, ia măsuri pentru buna funcţionare a serviciilor respective;

e) conduce, coordonează şi controlează activitatea serviciilor publice municipale, asigură funcţionarea serviciului stare civilă, a autorităţii tutelare; coordonează şi controlează activitatea entităţilor economice fondate prin decizia consiliului municipal, a instituţiilor publice municipale; audiază rapoartele şi informaţiile conducătorilor acestora şi propune soluţii pentru îmbunătăţirea activităţii lor;

f) exercită, în numele consiliului municipal, funcţiile de autoritate tutelară, supraveghează activitatea tutorilor şi a curatorilor;

g) coordonează activitatea de asistenţă socială şi contribuie la realizarea măsurilor de asistenţă socială şi ajutor social privind copiii, persoanele în etate, persoanele cu dizabilităţi, familiile cu mulţi copii, familiile afectate de violenţă intrafamilială, alte categorii de persoane socialmente vulnerabile, sprijină activitatea asociaţiilor obşteşti cu statut de utilitate publică;

h) deleagă în deplasări în interes de serviciu angajaţii primăriei, pretorii, conducătorii subdiviziunilor, conducătorii întreprinderilor municipale şi entităţilor economice fondate prin decizia consiliului municipal;

i) exercită controlul de oportunitate privind realizarea competenţelor pe care le deleagă/încredinţează, în condiţiile legii;

2) în domeniul asigurării suportului tehnic şi administrativ pentru activitatea consiliului municipal:

a) convoacă şedinţele ordinare, extraordinare şi de îndată ale consiliului municipal, propune consiliului municipal pentru examinare chestiuni ce ţin de administrarea municipiului, care se includ în ordinea de zi cu prioritate;

b) asigură suportul tehnic, informaţional şi administrativ pentru funcţionarea consiliului municipal;

c) asigură elaborarea studiilor de fezabilitate şi propune spre aprobare listele bunurilor şi serviciilor de interes public municipal pentru realizarea proiectelor de parteneriat public-privat; asigură monitorizarea şi controlul realizării proiectelor de parteneriat public-privat în care autoritatea administraţiei publice municipale participă în calitate de partener public;

d) asigură elaborarea strategiilor, a prognozelor, a planurilor şi a programelor de dezvoltare social-economică a municipiului, a programelor de refacere şi de protecţie a mediului;

e) asigură elaborarea şi avizarea, în condiţiile legii, a documentaţiei de urbanism şi amenajare a teritoriului municipiului, inclusiv:

– planul de amenajare a teritoriului municipiului;

– planul urbanistic general al municipiului şi Regulamentul local de urbanism;

– planul urbanistic zonal,

şi o prezintă spre aprobare consiliului municipal.

3) în domeniul reglementării administrative şi normative a activităţii persoanelor fizice şi juridice de pe teritoriul municipiului Chişinău:

a) eliberează autorizaţii şi alte acte permisive prevăzute de lege, avînd dreptul de a le suspenda sau revoca din motive temeinic justificate;

b) constată încălcările legislaţiei în vigoare comise de persoane fizice şi juridice în teritoriul administrat, ia măsuri pentru înlăturarea sau curmarea acestora şi, după caz, sesizează organele de drept, acestea fiind obligate să reacţioneze cu promptitudine, în condiţiile legii, la solicitările primarului general;

c) constată şi dispune demontarea şi evacuarea, inclusiv forţată, a panourilor publicitare instalate în mod neautorizat, a unităţilor comerciale staţionare provizorii şi unităţilor mobile de orice tip, a obiectelor şi instalaţiilor de orice tip, amplasate ilegal pe domeniul public; dispune, în limitele competenţei sale, contracararea activităţii de comerţ, inclusiv a comerţului ambulant, desfăşurate cu încălcarea legislaţiei;

d) ia măsuri de interzicere sau de suspendare a spectacolelor, reprezentaţiilor sau altor manifestări publice care contravin ordinii de drept sau bunelor moravuri, care atentează la ordinea şi liniştea publică;

e) aprobă procesele-verbale de recepţie a lucrărilor de construcţie pe teritoriul oraşului Chişinău sau al municipiului, după caz, în calitate de preşedinte al comisiei respective;

f) aprobă regulamente ale comisiilor şi grupurilor de lucru instituite prin dispoziţie, pe diferite domenii de activitate; asigură controlul respectării acestora;

4) în domeniul administrării patrimoniului municipal:

a) răspunde de inventarierea şi administrarea bunurilor domeniilor public şi privat ale municipiului, în limitele competenţei sale;

b) asigură organizarea şi exercită, în condiţiile legii, supravegherea activităţilor din tîrguri, pieţe, oboare, parcuri, spaţii verzi, locuri de distracţie şi agrement şi ia măsuri operative pentru buna lor funcţionare;

c) asigură securitatea traficului rutier şi pietonal prin organizarea circulaţiei transportului, prin întreţinerea drumurilor, podurilor şi instalarea semnelor rutiere în raza teritoriului administrat;

d) asigură înregistrarea şi evidenţa troleibuzelor, a ciclomotoarelor, a maşinilor şi a utilajelor autopropulsate utilizate la lucrările de construcţii sau agricole, care nu se supun înmatriculării, precum şi a vehiculelor cu tracţiune animală, în corespundere cu regulamentul-tip aprobat de Guvern;

e) asigură atribuirea şi repartizarea spaţiului locativ disponibil şi eliberează bonuri de repartiţie din fondul public de locuinţe municipal, precum şi din fondul locativ eliberat şi avariat (pentru restabilirea acestuia); asigură controlul asupra întreţinerii şi gestionării fondului locativ în municipiu;

f) coordonează şi asigură controlul lucrărilor de proiectare, construcţie, întreţinere şi modernizare a drumurilor, a podurilor, a instalaţiilor şi reţelelor tehnico-edilitare, a fondului locativ (inclusiv gradul de ocupare a terenului, coeficientul de utilizare a terenului, numărul locurilor de parcare, paşaportul coloristic etc.), precum şi a altor obiective din domeniul economic, social, comunal şi de agrement de interes municipal;

g) dispune, în teritoriul oraşului Chişinău, asupra tăierii, defrişării arborilor şi arbuştilor din spaţiile verzi proprietate publică a municipiului şi/sau asupra strămutării lor, în coordonare cu Agenţia Ecologică Chişinău;

5) în domeniul cooperării cu administraţia publică centrală:

a) reprezintă municipiul în raporturile cu Guvernul, cu alte autorităţi publice, cu persoane fizice sau juridice din ţară sau din străinătate, precum şi în instanţele judecătoreşti; semnează, în numele municipiului sau al consiliului municipal, actele şi contractele încheiate în temeiul deciziei consiliului municipal;

b) contribuie la buna colaborare a serviciilor publice desconcentrate în soluţionarea problemelor de interes municipal; este coordonator al serviciilor publice descentralizate din cadrul municipiului, exercitînd atribuţiile de preşedinte al comisiei pentru situaţii excepţionale, şi ia, în această calitate, în comun cu autorităţile centrale de specialitate şi cu serviciile publice desconcentrate ale acestora, măsuri de prevenire şi diminuare a consecinţelor calamităţilor naturale, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor, epifitotiilor şi epizootiilor şi, în acest scop, dispune, cu titlu executoriu, mobilizarea, după caz, a populaţiei, agenţilor economici şi instituţiilor publice din municipiu;

c) avizează demersurile instituţiilor publice privind decorarea locuitorilor municipiului cu distincţii de stat; înaintează demersuri privind acordarea distincţiilor de stat funcţionarilor sau altor angajaţi ai administraţiei publice municipale şi angajaţilor entităţilor economice fondate prin decizia consiliului municipal;

6) în domeniul cooperării cu alte autorităţi ale administraţiei publice locale:

a) colaborează cu primarii oraşelor şi satelor (comunelor) din componenţa municipiului în vederea soluţionării problemelor comune şi funcţionării serviciilor publice de interes municipal;

b) iniţiază, promovează, asigură şi sprijină colaborarea municipiului cu alte unităţi administrativ-teritoriale, inclusiv din alte ţări; contribuie la extinderea cooperării şi a legăturilor directe cu acestea; colaborează cu agenţi economici şi asociaţii obşteşti din ţară şi din străinătate în scopul realizării unor acţiuni sau lucrări de interes comun;

7) în domeniul cooperării cu societatea civilă:

a) asigură organizarea şi desfăşurarea activităţilor culturale, artistice, de tineret, sportive şi de agrement de interes municipal;

 

[Lit.b) pct.7) alin.(1) art.15 abrogată prin Legea nr.31 din 16.03.2018, în vigoare 20.04.2018]

 

c) propune consiliului municipal consultarea populaţiei prin referendum în probleme municipale de interes deosebit, ia măsuri pentru organizarea acestor consultări;

8) în domeniul elaborării şi gestionării bugetului municipal Chişinău:

a) asigură elaborarea proiectului bugetului municipal pe următorul an bugetar şi a contului de încheiere a exerciţiului bugetar şi le prezintă spre aprobare consiliului municipal; asigură elaborarea proiectelor de modificare a bugetului municipal;

b) exercită funcţia de ordonator principal de credite; verifică, din oficiu sau la cerere, încasarea mijloacelor la bugetul municipal şi cheltuielile, informînd consiliul municipal despre situaţia existentă;

c) prezintă, din proprie iniţiativă sau la cererea consiliului municipal, rapoarte şi informaţii despre executarea deciziilor adoptate de consiliul municipal, alte informaţii despre exercitarea atribuţiilor ce îi revin potrivit legii; prezintă consiliului municipal, anual şi ori de cîte ori este necesar, rapoarte cu privire la situaţia social-economică a municipiului;

d) dispune efectuarea auditului intern în conformitate cu Legea nr.229 din 23 septembrie 2010 privind controlul financiar public intern.

(2) Primarul general, în calitatea sa de autoritate publică executivă, exercită şi alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare sau delegate/încredinţate de consiliul municipal.

(3) Primarul general dispune de ştampilă, pe care o păstrează şi o aplică pe actele emise de acesta.

[Art.15 modificat prin Legea nr.3 din 06.02.2020, în vigoare 21.02.2020]

 

Articolul 16. Actele primarului general

(1) În exercitarea atribuţiilor sale, primarul general emite dispoziţii cu caracter normativ şi individual.

(2) Dispoziţiile cu caracter normativ se remit, în termen de 5 zile după semnare, oficiului teritorial al Cancelariei de Stat şi intră în vigoare la momentul aducerii lor la cunoştinţă publică.

(3) Dispoziţiile cu caracter individual devin executorii după ce sînt aduse la cunoştinţă persoanelor vizate.

 

Articolul 17. Viceprimarii municipiului

(1) Municipiul Chişinău are 4 viceprimari. Numărul de viceprimari poate fi mărit prin decizia consiliului municipal, adoptată cu votul majorităţii consilierilor aleşi.

(2) Viceprimarul este ales la propunerea primarului general prin decizia consiliului municipal, adoptată cu votul majorităţii consilierilor aleşi. În cazul în care proiectul de decizie privind alegerea în funcţia de viceprimar a candidaturii propuse este exclus de pe ordinea de zi la 2 şedinţe consecutive de către consiliul municipal sau nu întruneşte numărul necesar de voturi la 2 şedinţe consecutive, primarul general numeşte viceprimarul prin dispoziţie, care se aduce la cunoştinţa consiliului municipal.

(3) Viceprimarul este eliberat din funcţie la propunerea primarului general prin decizia consiliului municipal, adoptată cu votul majorităţii consilierilor aleşi. În cazul în care proiectul de decizie privind eliberarea din funcţia de viceprimar este exclus de pe ordinea de zi la 2 şedinţe consecutive de către consiliul municipal sau nu întruneşte numărul necesar de voturi la 2 şedinţe consecutive, primarul general eliberează viceprimarul din funcţie prin dispoziţie, care se aduce la cunoştinţă consiliului municipal.

(4) Viceprimarul exercită atribuţiile stabilite de către primarul general şi poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare. Viceprimarului i se pot aplica sancţiuni disciplinare prin dispoziţia primarului general.

(5) Viceprimarii cad sub incidenţa Legii privind statutul alesului local.

 

Articolul 18. Primăria municipiului

(1) Primăria municipiului Chişinău (în continuare – primărie) este structura funcţională care asistă primarul general în exercitarea atribuţiilor sale.

(2) Primăria îndeplineşte atribuţiile stabilite conform Legii privind administraţia publică locală şi este organizată şi funcţionează în baza Regulamentului de organizare şi funcţionare a Primăriei municipiului Chişinău.

 

Articolul 19. Cabinetul primarului general

(1) Cabinetul primarului general este o subdiviziune din cadrul primăriei, care desfăşoară activităţi specifice de secretariat, consiliere şi monitorizare şi este condusă de şeful cabinetului.

(2) Persoanele angajate în cadrul cabinetului primarului general au statut de personal din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, sînt numite şi eliberate din funcţie de către primarul general şi cad sub incidenţa Legii nr.80 din 7 mai 2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.

(3) Cabinetul primarului general exercită următoarele atribuţii:

a) asigură consilierea primarului general pe probleme specifice domeniilor de activitate ale administraţiei publice municipale;

b) reprezintă primarul general în relaţiile cu cetăţenii, administraţia publică centrală şi locală, alte instituţii şi organizaţii, persoane fizice şi juridice din ţară şi străinătate, în baza atribuţiilor stabilite de primarul general;

c) acordă sprijin, îndrumă şi asigură colaborarea dintre subdiviziuni, precum şi între acestea şi autorităţi, instituţii şi servicii ale administraţiei publice;

d) exercită şi alte atribuţii stabilite în regulamentul de organizare şi funcţionare a acestuia, aprobat prin dispoziţia primarului general.

 

Capitolul IV

PRETORUL

Articolul 20. Pretorul

(1) Pretorul este persoană cu funcţie de demnitate publică, numit şi eliberat din funcţie de către primarul general, în condiţiile Legii nr.199 din 16 iulie 2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.

(2) Pretorul este reprezentant al primarului general în sector şi se conduce în activitatea sa de legislaţia în vigoare, dispoziţiile primarului general şi regulamentul de organizare şi funcţionare a preturii.

(3) Pretorul este asistat de către vicepretori, care sînt persoane cu funcţii de demnitate publică, numiţi şi eliberaţi din funcţie de către primarul general la propunerea pretorului.

(4) Încetarea înainte de termen a mandatului pretorului şi vicepretorului are loc în conformitate cu prevederile art.22 alin.(3) din Legea cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.

 

Articolul 21. Atribuţiile pretorului

(1) În teritoriul administrat, pretorul exercită următoarele atribuţii de bază:

a) conduce activitatea preturii, exercită conducerea operativă a treburilor publice din sector, în limitele competenţei sale;

b) asigură executarea dispoziţiilor primarului general;

c) asigură, în limitele competenţei sale, buna funcţionare a serviciilor publice din sector;

d) audiază rapoartele şi informaţiile conducătorilor serviciilor publice, ai instituţiilor publice municipale din sector şi ai întreprinderilor municipale care prestează în sector servicii sau lucrări de interes municipal; propune soluţii pentru îmbunătăţirea activităţii acestora;

e) numeşte şi eliberează din funcţie, în condiţiile legii, personalul preturii, cu excepţia vicepretorului şi secretarului preturii;

f) propune primarului general, spre înaintare consiliului municipal pentru aprobare, structura, organigrama şi efectivul-limită de personal;

g) constituie şi conduce grupuri de lucru şi comisii pentru elucidarea anumitor cazuri şi situaţii (probleme) la nivel de sector; propune formarea comisiei administrative;

h) stabileşte atribuţiile personalului preturii; poate delega exercitarea atribuţiilor sale vicepretorului, secretarului preturii, în condiţiile legii şi regulamentului de organizare şi funcţionare a preturii;

i) asigură evidenţa persoanelor socialmente vulnerabile din sector care au nevoie de îmbunătăţirea condiţiilor locative, în conformitate cu Legea nr.75 din 30 aprilie 2015 cu privire la locuinţe;

j) participă la întocmirea proiectului bugetului municipal şi a contului de încheiere a exerciţiului bugetar în partea ce ţine de sectorul administrat;

k) coordonează, în limita competenţelor sale, activităţile ce ţin de dezvoltarea social-economică a sectorului, avizează amplasarea obiectivelor de menire socioculturală;

l) asigură ordinea publică în sector prin intermediul şi în conlucrare cu colaboratorii inspectoratului de poliţie, serviciului protecţiei civile şi situaţiilor excepţionale, care sînt obligaţi să reacţioneze cu promptitudine la solicitările pretorului;

m) coordonează, în condiţiile legii, activitatea punctului de recrutare, încorporare şi completare;

n) sesizează primarul general şi organele de resort pentru luarea de măsuri în scopul înlăturării sau curmării încălcărilor legislaţiei în vigoare, comise de persoane fizice sau juridice în teritoriul administrat;

o) întreprinde măsuri, în condiţiile legii, menite să asigure protecţia mediului;

p) exercită, în numele primarului general, funcţiile de tutelă şi curatelă, supraveghează activitatea tutorilor şi curatorilor din cadrul subdiviziunii pentru protecţia drepturilor copilului, conduce comisia pentru minori, coordonează, în condiţiile legii, activitatea de asistenţă socială;

q) asigură colectarea taxelor şi impozitelor locale de la contribuabilii din sector;

r) contribuie la exercitarea controlului legalităţii construcţiilor din sector, informează primarul general şi sesizează Inspecţia de Stat în Construcţii privitor la încălcările depistate în sector;

s) constată şi dispune, în sector, demontarea şi evacuarea, inclusiv forţată, a panourilor publicitare instalate în mod neautorizat, a obiectelor şi instalaţiilor de orice tip amplasate ilegal pe domeniul public;

t) constată şi dispune, în sector, în limitele competenţei sale, demontarea şi evacuarea, inclusiv forţată, a unităţilor comerciale staţionare provizorii şi unităţilor mobile de orice tip; dispune contracararea activităţii de comerţ, inclusiv a comerţului ambulant, desfăşurate cu încălcarea legislaţiei;

u) prezintă, din proprie iniţiativă sau la cererea primarului general, rapoarte şi informaţii despre executarea dispoziţiilor primarului general, informaţii despre activitatea administrativă, economică şi socială din sector, alte informaţii privind exercitarea atribuţiilor sale ce îi revin potrivit legii;

v) asigură, în sector, evidenţa locuinţelor de stat şi municipale, departamentale, cooperatiste, a asociaţiilor proprietarilor de locuinţe privatizate, asociaţiilor de coproprietari în condominiu, cooperativelor de construcţie a garajelor, cooperativelor de construcţie a locuinţelor şi altor asociaţii similare, sprijină crearea lor şi asistă la adunările generale de constituire ale acestora;

w) coordonează repartizarea terenurilor în sector pentru construirea şi/sau amplasarea garajelor, inclusiv temporare;

x) coordonează amplasarea parcărilor auto cu plată;

y) asigură acţiunile necesare pentru buna desfăşurare a proceselor electorale;

z) semnează actele şi contractele încheiate în numele preturii.

(2) Pretorul exercită şi alte atribuţii prevăzute de prezenta lege, regulamentul de organizare şi funcţionare a preturii şi cele delegate/încredinţate de către primarul general.

[Art.21 modificat prin Legea nr.37 din 17.02.2022, în vigoare 11.03.2022]

 

Articolul 22. Actele pretorului

(1) În exercitarea atribuţiilor, pretorul emite dispoziţii cu caracter normativ şi individual.

(2) Dispoziţiile pretorului sînt supuse controlului administrativ şi pot fi atacate, în modul stabilit de lege, în instanţa de judecată de către persoanele care se consideră vătămate într-un drept al lor prin dispoziţia respectivă.

 

Capitolul V

PRETURA

Articolul 23. Pretura

(1) Pretura este structura funcţională care asistă pretorul în exercitarea atribuţiilor sale, stabilite în temeiul prezentei legi, şi îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului de organizare şi funcţionare a preturii.

(2) Pretura are statut de persoană juridică, este condusă de pretor şi dispune de ştampilă, care este păstrată la secretarul preturii.

(3) Personalul preturii este compus din persoane cu funcţii de demnitate publică, supuse reglementărilor Legii cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, din funcţionari publici, supuşi reglementărilor Legii cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, şi din personal contractual care desfăşoară activităţi auxiliare, supus reglementărilor legislaţiei muncii.

 

Articolul 24. Secretarul preturii

(1) Funcţia de secretar al preturii este o funcţie publică de conducere şi este ocupată în condiţiile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.

(2) Secretarul preturii face parte din personalul preturii şi exercită următoarele atribuţii:

a) asigură efectuarea lucrărilor de secretariat;

b) pregăteşte şi elaborează proiectele de dispoziţii ale pretorului;

c) comunică şi remite, în termen de 5 zile, autorităţilor şi persoanelor interesate actele emise de pretor;

d) asigură aducerea la cunoştinţă publică a dispoziţiilor pretorului;

e) primeşte, distribuie şi întreţine corespondenţa;

f) eliberează extrase sau copii de pe orice act din arhiva preturii, cu excepţia celor care conţin informaţii secrete stabilite prin lege;

g) păstrează şi aplică ştampila preturii;

h) administrează sediul preturii şi bunurile acesteia.

(3) În activitatea sa, secretarul preturii exercită şi alte atribuţii prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare a preturii sau delegate/încredinţate de către pretor.

[Art.24 modificat prin Legea nr.81 din 12.04.2024, în vigoare 02.05.2024]

 

Capitolul VI

SERVICIILE PUBLICE MUNICIPALE

Articolul 25. Organizarea serviciilor publice

(1) Consiliul municipal are dreptul, la propunerea primarului general, să organizeze servicii publice în teritoriul municipiului în domeniile de activitate descentralizate stabilite pentru unităţile administrativ-teritoriale de nivelurile întîi şi al doilea, potrivit specificului şi necesităţilor, în condiţiile legii şi în limita mijloacelor financiare disponibile.

(2) Conducătorii serviciilor publice de interes municipal sînt responsabili în faţa primarului general şi a consiliului municipal de executarea atribuţiilor ce le revin.

(3) Personalul serviciilor publice este angajat şi eliberat din funcţie de către conducătorii acestora şi beneficiază de drepturi şi obligaţii în condiţiile legii.

(4) Consiliul municipal poate decide, la propunerea primarului general, contractarea anumitor servicii publice de la persoane fizice şi juridice de drept privat în condiţiile legii.

 

Articolul 26. Patrimoniul municipal

(1) Patrimoniul municipal constituie baza economică a municipiului şi serveşte drept sursă de obţinere a veniturilor şi de satisfacere a necesităţilor social-economice ale populaţiei.

(2) Patrimoniul municipiului Chişinău este format din bunurile domeniului public şi bunurile domeniului privat ce aparţin municipiului şi unităţilor administrativ-teritoriale din componenţa sa.

(3) Patrimoniul municipal se delimitează şi se separă clar de patrimoniul statului, precum şi de patrimoniul unităţilor administrativ-teritoriale din componenţa municipiului, în condiţiile legii.

(4) Patrimoniul municipiului Chişinău şi al unităţilor administrativ-teritoriale din componenţa municipiului se administrează în exclusivitate de consiliul municipal şi consiliile locale în condiţiile legii.

 

Articolul 27. Formarea bugetului municipal

(1) Veniturile bugetului municipal Chişinău se constituie din impozite, taxe şi alte venituri prevăzute de Legea nr.397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale.

(2) Bugetul municipiului Chişinău este constituit din bugetul municipal şi bugetele locale – bugetele satelor (comunelor) şi ale oraşelor din componenţa municipiului Chişinău.

(3) Bugetul municipal Chişinău se formează şi se gestionează în condiţiile Legii privind finanţele publice locale, Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181 din 25 iulie 2014.

 

Articolul 28. Controlul administrativ

Controlul administrativ al activităţii consiliului municipal, primarului general şi a pretorului se exercită în conformitate cu prevederile Legii privind administraţia publică locală.

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 29.

La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr.431-XIII din 19 aprilie 1995 privind statutul municipiului Chişinău (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.31–32, art.340), cu modificările şi completările ulterioare.

 

Articolul 30.

Guvernul, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi:

a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;

b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Andrian CANDU

 

Nr.136. Chişinău, 17 iunie 2016.