L E G E
privind statutul alesului local
nr. 768-XIV din 02.02.2000
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.34/231 din 24.03.2000
* * *
Notă: În cuprinsul legii textul “direcţia teritorială control administrativ a Ministerului Administraţiei Publice Locale” se substituie prin textul “oficiul teritorial al Cancelariei de Stat” conform Legii nr.93-XVIII din 04.12.2009, în vigoare 18.12.2009
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Art.1. – (1) Prezenta lege determină statutul alesului local.
(2) Unele chestiuni ce ţin de statutul şi exercitarea mandatului alesului local sînt reglementate de Legea privind administraţia publică locală, precum şi de alte acte normative.
Art.2. – (1) În sensul prezentei legi, noţiunea de ales local vizează consilierii consiliilor săteşti (comunale), orăşeneşti (municipale), raionale şi consiliului municipal Chişinău, deputaţii în Adunarea Populară a Găgăuziei, primarii şi viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii raioanelor.
(2) Statutul alesului local se aplică deputatului în Adunarea Populară a Găgăuziei în măsura în care nu contravine statutului deputatului, determinat de către Adunarea Populară în cadrul Legii privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri).
[Art.2 modificat prin Legea nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.3. – (1) În unitatea administrativ-teritorială respectivă, alesul local este persoană oficială, el fiind reprezentantul autorităţii deliberative sau executive din administraţia publică locală.
(2) În exercitarea mandatului, alesul local este în serviciul colectivităţii respective.
Art.4. – (1) Orice mandat imperativ este nul.
(2) Exercitarea mandatului se efectuează personal.
(3) Mandatul nu poate fi transmis unei alte persoane.
Art.5. – (1) Durata mandatului consilierului şi al primarului se stabileşte de Codul electoral.
(2) Mandatul consilierului încetează înainte de termen în caz de:
a) absenţă fără motive întemeiate de la 3 şedinţe consecutive ale consiliului;
b) incompatibilitate a funcţiei, fapt stabilit prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate;
c) stabilire, prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate, a emiterii/adoptării de către acesta a unui act administrativ, a încheierii directe sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, a luării sau participării la luarea unei decizii fără soluţionarea conflictului de interese real în conformitate cu prevederile legislaţiei privind reglementarea conflictului de interese;
d) nedepunere de către acesta a declaraţiei de avere şi interese personale sau refuz de a o depune, în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;
e) dispunere de către instanţa de judecată, prin hotărâre irevocabilă, a confiscării averii nejustificate;
f) existenţă a unei sentinţe irevocabile de condamnare la privaţiune de libertate sau a unei hotărâri definitive şi irevocabile prin care se interzice de a ocupa funcţia de consilier pentru o perioadă mai mare de 5 luni;
g) dizolvare de drept a consiliului în condiţiile Legii nr.436/2006 privind administraţia publică locală;
h) demisie;
i) deces.
(3) În cazurile prevăzute la alin.(2) lit.a) şi f), mandatul consilierului se ridică de către consiliul respectiv, iar în cazurile prevăzute la alin.(2) lit.b)–e), h) şi i), mandatul consilierului se ridică de către Comisia Electorală Centrală.
(4) În cazurile prevăzute la alin.(2) lit.b)–d), Comisia Electorală Centrală iniţiază procedura de ridicare a mandatului de consilier la sesizarea Autorităţii Naţionale de Integritate. În baza documentelor electorale pe care le deţine, Comisia Electorală Centrală decide asupra ridicării mandatului de consilier în termen de 30 de zile de la data sesizării.
(5) În cazul ridicării mandatului de consilier de către consiliu, precum şi în cazurile prevăzute la alin.(2) lit.g)–i), secretarul consiliului local sau, după caz, preşedintele raionului informează despre aceasta Comisia Electorală Centrală în termen de 15 zile de la apariţia circumstanţelor respective.
(6) Mandatul se consideră vacant de îndată ce decizia cu privire la ridicarea lui în condiţiile alin.(2) şi (3) a fost adusă la cunoştinţa consilierului vizat. În cazul în care comunicarea deciziei este imposibilă, mandatul se consideră vacant din momentul adoptării deciziei.
(7) Decizia de ridicare a mandatului poate fi contestată în instanţa de judecată competentă pentru examinarea litigiilor de contencios administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.
(8) Mandatul primarului încetează de drept înainte de termen în caz de:
a) incompatibilitate a funcţiei, fapt stabilit prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate;
b) stabilire, prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate, a emiterii/adoptării de către acesta a unui act administrativ, a încheierii directe sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, a luării sau participării la luarea unei decizii fără soluţionarea conflictului de interese real în conformitate cu prevederile legislaţiei privind reglementarea conflictului de interese;
c) nedepunere de către acesta a declaraţiei de avere şi interese personale sau refuz de a o depune, în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate, fapt stabilit prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate;
d) dispunere de către instanţa de judecată, prin hotărâre irevocabilă, a confiscării averii nejustificate;
e) imposibilitate de a exercita funcţia pe o perioadă mai mare de 5 luni consecutive, inclusiv pe motive de boală, circumstanţă constatată de către oficiul teritorial al Cancelariei de Stat şi notificată în scris Comisiei Electorale Centrale în termen de 15 zile de la constatare;
f) existenţă a unei sentinţe irevocabile de condamnare la privaţiune de libertate sau a unei hotărâri definitive şi irevocabile prin care se interzice de a ocupa funcţia de primar pentru o perioadă mai mare de 5 luni;
g) revocare prin referendum local, în condiţiile Codului electoral;
h) demisie;
i) deces;
j) comasare a unităţii administrativ-teritoriale respective ca urmare a amalgamării voluntare – din data validării mandatului de primar al unităţii administrativ-teritoriale amalgamate, în cazul primarilor unităţilor administrativ-teritoriale selectate în calitate de centre administrative, şi din data intrării în vigoare a legii corespunzătoare pentru modificarea Legii nr.764/2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova, în cazul primarilor celorlalte unităţi administrativ-teritoriale comasate;
k) aderare a unităţii administrativ-teritoriale respective la o unitate administrativ-teritorială amalgamată – din data intrării în vigoare a legii corespunzătoare pentru modificarea Legii nr.764/2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova.
(9) Comisia Electorală Centrală stabileşte, în condiţiile Codului electoral, data alegerilor noi:
a) în cazurile prevăzute la alin.(8) lit.a)–c), la sesizarea Autorităţii Naţionale de Integritate;
b) în cazurile prevăzute la alin.(8) lit.d) şi f), la sesizarea instanţei de judecată;
c) în cazurile prevăzute la alin.(8) lit.e), la sesizarea oficiului teritorial al Cancelariei de Stat;
d) în cazurile prevăzute la alin.(8) lit.h) şi i), la sesizarea secretarului consiliului local;
e) în cazurile prevăzute la alin.(8) lit.j) şi k), la sesizarea Cancelariei de Stat.
(10) Autorităţile enumerate la alin.(9) sesizează Comisia Electorală Centrală în termen de 15 zile de la apariţia sau constatarea circumstanţelor respective.
(11) Mandatul preşedintelui, al vicepreşedintelui raionului şi al viceprimarului încetează de drept înainte de termen în caz de:
a) incompatibilitate a funcţiei, fapt stabilit prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate;
b) stabilire, prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate, a emiterii/adoptării de către acesta a unui act administrativ, încheierii directe sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, luării sau participării la luarea unei decizii fără soluţionarea conflictului de interese real în conformitate cu prevederile legislaţiei privind reglementarea conflictului de interese;
c) nedepunere de către acesta a declaraţiei de avere şi interese personale sau refuz de a o depune, în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate, fapt stabilit prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate;
d) dispunere de către instanţa de judecată, prin hotărâre irevocabilă, a confiscării averii nejustificate;
e) imposibilitate de a exercita funcţia pe o perioadă mai mare de 5 luni consecutive, inclusiv pe motive de boală, cu excepţia viceprimarului care îşi exercită funcţia pe baze obşteşti, circumstanţă constatată de către oficiul teritorial al Cancelariei de Stat şi notificată în scris consiliului local respectiv în termen de 15 zile de la constatare;
f) existenţă a unei sentinţe irevocabile de condamnare la privaţiune de libertate sau a unei hotărâri definitive şi irevocabile prin care se interzice de a ocupa funcţia de preşedinte, vicepreşedinte a raionului şi viceprimar pentru o perioadă mai mare de 5 luni;
g) eliberare din funcţie de către consiliul respectiv în conformitate cu Legea nr.436/2006 privind administraţia publică locală;
h) demisie;
i) deces.
(12) Aleşii locali îşi exercită mandatul în condiţiile prezentei legi şi ale Legii nr.436/2006 privind administraţia publică locală.
(13) Alesul local depune, în condiţiile legii, declaraţie de avere şi interese personale.
[Art.5 modificat prin Legea nr.335 din 09.11.2023, în vigoare 30.11.2023]
[Art.5 completat prin Legea nr.243 din 31.07.2023, în vigoare 18.11.2023]
[Art.5 în redacţia Legii nr.336 din 08.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
[Art.5 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]
[Art.5 modificat prin Legea nr.87 din 19.04.2013, în vigoare 31.05.2013]
[Art.5 modificat prin Legea nr.44 din 22.03.2013, în vigoare 12.04.2013]
[Art.5 modificat prin Legea nr.168 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]
[Art.5 completat prin Legea nr.136-XV din 06.05.2004, în vigoare 11.06.2004]
[Art.5 modificat prin Legea nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.6. – (1) În cazul în care mandatul consiliului şi al primarului este prelungit, prin lege organică, în caz de război sau catastrofă, mandatul consilierilor, preşedintelui, vicepreşedintelui raionului şi viceprimarului se consideră prelungit de drept.
(2) În cazul în care activitatea consiliului este suspendată în condiţiile Legii nr.436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administraţia publică locală, acesta se consideră dizolvat de drept, iar mandatul consilierilor încetează înainte de termen.
(3) Mandatul alesului local ales în locul altui ales local pe durata mandatului neexercitat al acestuia se încheie o dată cu expirarea mandatului predecesorului.
[Art.6 modificat prin Legea nr.168 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]
[Art.6 în redacţia Legii nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.7. – (1) Mandatul alesului local este incompatibil cu:
a) exercitarea altei funcţii de demnitate publică;
b) calitatea de funcţionar public în oficiile teritoriale ale Cancelariei de Stat;
c) calitatea de funcţionar public, de angajat în subdiviziunile autorităţilor administraţiei publice locale (aparatul preşedintelui raionului, primării, primărie şi preturile municipiului Chişinău, direcţii, secţii şi alte subdiviziuni), inclusiv ale Adunării Populare a Găgăuziei şi ale Comitetului executiv al Găgăuziei;
d) calitatea de şef, de şef adjunct (inclusiv interimatul acestor funcţii) în structurile subordonate autorităţilor publice locale (instituţii publice, servicii, întreprinderi municipale);
e) alte cazuri stabilite prin lege, inclusiv cele prevăzute la art.84 al Legii nr.436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administraţia publică locală.
(2) Suplimentar la incompatibilităţile prevăzute la alin.(1) din prezentul articol, mandatul consilierului este incompatibil cu calitatea de consilier al unui consiliu de acelaşi nivel sau de consilier al consiliului de orice nivel din alte unităţi administrativ-teritoriale de nivelul al doilea.
[Art.7 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]
[Art.7 completat prin Legea nr.206 din 12.07.2013, în vigoare 09.08.2013]
[Art.7 modificat prin Legea nr.168 din 11.07.2012, în vigoare 14.09.2012]
[Art.7 modificat prin Legea nr.270-XVI din 28.07.2006, în vigoare 11.08.2006]
[Art.7 modificat prin Legea nr.452-XV din 30.12.2004, în vigoare 21.01.2005]
[Art.7 în redacţia Legii nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.8. – (1) Alesul local care se află în unul din cazurile de incompatibilitate prevăzute la art.7 din prezenta lege va demisiona din funcţia incompatibilă cu mandatul deţinut sau îşi va depune mandatul în termen de 30 de zile de la apariţia incompatibilităţii.
[Alin.(2) art.8 abrogat prin Legea nr.335 din 09.11.2023, în vigoare 30.11.2023]
[Alin.(21) art.8 abrogat prin Legea nr.336 din 08.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
[Alin.(3) art.8 abrogat prin Legea nr.335 din 09.11.2023, în vigoare 30.11.2023]
[Art.8 modificat prin Legea nr.335 din 09.11.2023, în vigoare 30.11.2023]
[Art.8 modificat prin Legea nr.336 din 08.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
[Art.8 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]
[Art.8 modificat prin Legea nr.44 din 22.03.2013, în vigoare 12.04.2013]
[Art.8 completat prin Legea nr.181 din 19.12.2011, în vigoare 01.03.2012]
[Art.8 modificat prin Legea nr.270-XVI din 28.07.2006, în vigoare 11.08.2006]
[Art.8 modificat prin Legea nr.452-XV din 30.12.2004, în vigoare 21.01.2005]
[Art.8 modificat prin Legea nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.9. – Alesul local nu poate fi supus persecuţiilor sau tras la răspundere contravenţională sau penală pentru voturile sau opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
Capitolul II
EXERCITAREA MANDATULUI DE CĂTRE ALESUL LOCAL
Art.10. – (1) Alesul local este dator să fie demn de încrederea alegătorilor, să contribuie prin exemplu personal la consolidarea autorităţii administraţiei publice locale pe care o reprezintă, onorarea obligaţiilor civice, asigurarea ordinii publice şi la respectarea legislaţiei.
(2) Alesul local se află încontinuu în exercitarea mandatului pe toată durata acestuia.
[Art.10 modificat prin Legea nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.11. – (1) Participarea consilierului la şedinţa consiliului şi/sau comisiei din care face parte este obligatorie.
(2) În cazul în care consilierul este în imposibilitate de a participa la şedinţa respectivă, el comunică despre aceasta, după caz, primarului (primarului general), preşedintelui raionului, cu indicarea motivelor absenţei.
[Art.11 modificat prin Legea nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.12. – (1) Consilierul dispune de dreptul de vot deliberativ asupra tuturor chestiunilor examinate la şedinţa consiliului.
(2) Consilierul are dreptul la un singur vot.
(3) Consilierul aplică dreptul de vot, pronunţîndu-se “pentru” sau “contra” ori abţinîndu-se de la luarea unei decizii.
Art.13. – (1) Consilierul este în drept:
a) să aleagă şi să fie ales în organele consiliului;
b) să-şi exprime opinia asupra componenţei nominale a organelor formate de consiliu şi asupra candidaturilor persoanelor cu funcţii de răspundere în cadrul dezbaterilor pentru alegerea, numirea sau confirmarea lor de către consiliu;
c) să facă propuneri în scris pentru a fi examinate de consiliu;
d) să facă propuneri şi observaţii privind ordinea de zi a şedinţei consiliului şi modul examinării chestiunilor puse în discuţie;
e) să lanseze iniţiative şi să facă propuneri privind examinarea în şedinţele consiliului a dărilor de seamă sau informaţiilor prezentate de orice organ şi persoană cu funcţie de răspundere subordonate consiliului;
f) să pună în discuţie chestiunea votului de încredere persoanelor alese, numite sau confirmate de consiliu dacă propunerea este susţinută de cel puţin o treime din consilierii aleşi;
g) să propună consiliului pentru examinare chestiunile privind verificarea modului în care persoanele fizice şi juridice execută deciziile acestuia;
h) să participe la dezbateri, să facă apeluri, să adreseze întrebări raportorilor şi preşedintelui şedinţei, să ceară răspunsuri;
i) să-şi argumenteze propunerile, să se pronunţe în chestiuni de procedură, să prezinte note informative;
j) să propună amendamente la proiectele deciziilor şi ale altor acte prezentate pentru aprobare consiliului;
k) să participe cu drept de vot consultativ la examinarea de către autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate, precum şi de către autorităţile administraţiei publice locale din care nu face parte, a oricăror chestiuni ce vizează interesele colectivităţii pe care o reprezintă.
(2) Consilierul care nu a luat cuvîntul în dezbateri este în drept să transmită preşedintelui şedinţei textul cuvîntării, propunerile şi observaţiile sale asupra chestiunii examinate de către consiliu. Textul respectiv se anexează la procesul-verbal al şedinţei şi, la solicitarea consilierului, se publică în organul de presă al consiliului.
(3) Consilierul este în drept să ia cunoştinţă de procesul-verbal al şedinţei consiliului şi de textul cuvîntării sale, care urmează a fi publicat.
(4) Propunerile şi observaţiile făcute de consilier la şedinţă sînt examinate în mod obligatoriu în procesul de definitivare a proiectelor de decizii.
[Art.13 modificat prin Legea nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.14. – (1) În exercitarea mandatului, alesul local poate adresa propuneri, observaţii şi interpelări serviciilor publice desconcentrate ale autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate, serviciilor publice locale, altor factori de decizie din unitatea administrativ-teritorială respectivă, precum şi administraţiei agenţilor economici din teritoriu.
(2) Modul de exercitare a drepturilor menţionate la alin.(1) al prezentului articol este stabilit de regulamentul consiliului respectiv.
Art.15. – (1) Serviciile publice desconcentrate ale autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate, serviciile publice locale, alţi factori de decizie din unitatea administrativ-teritorială respectivă, administraţia agenţilor economici din teritoriu sînt obligaţi să examineze propunerile, observaţiile sau interpelările alesului local în conformitate cu legislaţia.
(2) În cazul în care serviciile publice desconcentrate ale autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate, serviciile publice locale, alţi factori de decizie din unitatea administrativ-teritorială respectivă, administraţia agenţilor economici din teritoriu nu au examinat propunerile, observaţiile sau interpelările alesului local, conducătorii acestora sînt traşi la răspundere în condiţiile Codului cu privire la contravenţiile administrative.
Art.16. – Alesul local, în limitele competenţei sale,contribuie la realizarea prevederilor legilor şi ale altor acte normative, la implementarea programelor şi planurilor naţionale şi locale în toate domeniile de activitate social-economică.
[Art.16 modificat prin Legea nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.17. – (1) Din însărcinarea consiliului sau a comisiei din care face parte, consilierul participă la controlul executării legilor şi altor acte normative, inclusiv a deciziilor autorităţii deliberative din administraţia publică locală.
(2) Controlului în cauză pot fi supuse autorităţile administraţiei publice locale şi serviciile publice subordonate consiliului sau primăriei respective, precum şi agenţii economici de pe teritoriul din subordine, în problemele ce ţin de competenţa autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi şi nivelul al doilea.
(3) În chestiunile privind controlul serviciilor publice desconcentrate ale autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate, alesul local poate apela la oficiul teritorial al Cancelariei de Stat sau la organul ierarhic superior al acestora.
(4) Consilierul prezintă rezultatele controlului, cu o sinteză a cauzelor şi evoluţiei faptelor depistate, la şedinţa comisiei sau a consiliului respectiv. La şedinţă se invită, după caz, reprezentanţii organelor şi autorităţilor interesate.
[Art.17 modificat prin Legea nr.270-XVI din 28.07.2006, în vigoare 11.08.2006]
[Art.17 modificat prin Legea nr.195-XVI din 28.07.2005, în vigoare 16.09.2005]
[Art.17 modificat prin Legea nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.18. – Pentru a soluţiona problemele legate de interesele colectivităţii pe care o reprezintă, alesul local are dreptul să ceară şi să fie primit în audienţă fără întîrziere de persoanele cu funcţii de răspundere ale autorităţilor publice, precum şi de conducătorii persoanelor juridice din unitatea administrativ-teritorială respectivă.
Art.19. – Persoanele cu funcţii de răspundere ale autorităţilor publice, precum şi conducătorii persoanelor juridice din unitatea administrativ-teritorială respectivă sînt obligaţi să pună la dispoziţie alesului local, fără nici un fel de restricţii şi fără a i se cere permisiuni suplimentare, informaţia necesară, cu excepţia informaţiei cu accesibilitatea limitată (ce constituie secret de stat şi comercial, referitoare la viaţa familială şi privată) şi informaţiei operative de investigaţii a organelor de drept din unitatea administrativ-teritorială respectivă.
[Art.19 modificat prin Legea nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.20. – (1) Alesul local examinează, în modul stabilit de legislaţie, petiţiile care îi sînt adresate, ia măsuri pentru soluţionarea lor, primeşte în audienţă cetăţeni şi conducătorii persoanelor juridice.
(2) Alesul local primeşte în audienţă cetăţenii în sediul autorităţii administraţiei publice locale. Asigurarea condiţiilor pentru desfăşurarea normală a audienţei revine secretarului consiliului local.
[Art.20 în redacţia Legii nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.21. – (1) Alesul local are dreptul să ceară, la faţa locului, încetarea încălcării ordinii publice, iar în caz de necesitate, să ceară implicarea autorităţilor publice şi persoanelor cu funcţii de răspundere în vederea încetării acestei încălcări.
(2) Autorităţile publice şi persoanele cu funcţii de răspundere sînt obligate, la cererea alesului local, să ia de îndată măsurile necesare pentru încetarea încălcării ordinii publice.
[Art.21 modificat prin Legea nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.22. – În vederea exercitării conforme a mandatului, autorităţile administraţiei publice locale sînt obligate să acorde alesului local sprijinul necesar.
Capitolul III
GARANŢIILE SOCIALE DE EXERCITARE A MANDATULUI ALESULUI LOCAL
Art.23. – (1) În exercitarea mandatului, alesul local are dreptul, în raza unităţii administrativ-teritoriale respective, la călătorie gratuită în transportul public terestru, cu excepţia taximetrelor şi a transportului privat.
(2) Cheltuielile legate de deplasarea alesului local în condiţiile alin.(1) din prezentul articol se restituie întreprinderilor de transport din bugetul local respectiv.
Art.24. – (1) Pe durata şedinţelor consiliului şi a executării însărcinărilor consiliului sau comisiei, în conformitate cu art.17 alin.(1) din prezenta lege, consilierul angajat în cîmpul muncii este degrevat de obligaţiile lui la locul de muncă.
(2) Degrevarea de obligaţiile la locul de muncă se face în baza înştiinţării în scris privind şedinţa în cauză, adresate alesului local, sau în baza altui document eliberat de consiliu sau comisia respectivă. Perioada degrevării include şi timpul necesar pentru a se deplasa la locul şedinţei sau pentru exercitarea unor anumite însărcinări.
(3) Alesului local care a fost invitat la şedinţa consiliului şi a participat la ea i se restituie cheltuielile aferente şi i se acordă o indemnizaţie pentru fiecare zi de participare la şedinţa consiliului în mărimea stabilită de către consiliul respectiv.
[Art.24 modificat prin Legea nr.22 din 04.03.2016, în vigoare 22.03.2016]
Art.25. – (1) La expirarea mandatului, alesului local care a activat cel puţin doi ani în această calitate i se acordă o indemnizaţie unică, egală cu salariul mediu lunar pe economia naţională pentru anul precedent, cu excepţia primarului, care beneficiază de o indemnizaţie unică egală cu 2 salarii de bază, în condiţiile Legii nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.
(2) În caz de deces al alesului local, indemnizaţia unică menţionată la alin.(1) din prezentul articol se acordă familiei acestuia, indiferent de durata exercitării mandatului.
(3) Decizia privind plata indemnizaţiei unice se adoptă de consiliul respectiv. Achitarea indemnizaţiei unice se face din bugetul unităţii administrativ-teritoriale respective.
[Art.25 completat prin Legea nr.335 din 09.11.2023, în vigoare 30.11.2023]
[Art.25 completat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]
Notă: Vezi Legea nr.273-XV din 16.07.2004 art.VI referitor la constituţionalitatea modificărilor introduse prin Legea nr.358-XV din 31.07.2003
[Art.26 abrogat prin Legea nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004, art.27, 28, 29 şi 30 devin art.26, 27, 28 şi 29]
Notă: Se declară neconstituţionale modificările din Legea nr.358-XV din 31.07.03 conform Hot. Curţii Constituţionale nr.9 din 30.03.2004
[Art.26 abrogat prin Legea nr.358-XV din 31.07.2003, în vigoare 01.01.2004]
[Art.26 completat prin Legea nr.146-XV din 27.03.2003, în vigoare 01.01.2003]
[Art.26 completat prin Legea nr.285-XV din 21.06.2001, în vigoare 12.07.2001]
Art.26. – (1) Alesul local are legitimaţie şi insignă de modelul stabilit prin Legea nr.256/2004 pentru aprobarea Regulamentului legitimaţiei de ales local şi a Regulamentului insignei de ales local.
(2) Consilierului şi primarului legitimaţia şi insigna se înmînează/eliberează după validarea mandatului.
(3) Preşedintelui, vicepreşedintelui raionului, precum şi viceprimarului legitimaţia şi insigna se înmânează/eliberează, după alegerea lor în funcţie de către consiliul respectiv.
[Art.26 modificat prin Legea nr.223 din 04.12.2020, în vigoare 25.01.2021]
[Art.26 în redacţia Legii nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Capitolul IV
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
[Art.27 abrogat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]
Notă: Vezi Legea nr.273-XV din 16.07.2004 art.VI referitor la constituţionalitatea modificărilor introduse prin Legea nr.358-XV din 31.07.2003
[Art.27 modificat prin Legea nr.481-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Notă: Se declară neconstituţionale modificările din Legea nr.358-XV din 31.07.03 conform Hot. Curţii Constituţionale nr.9 din 30.03.2004
[Art.27(28) modificat prin Legea nr.358-XV din 31.07.2003, în vigoare 01.01.2004]
Art.28. – Guvernul:
- în termen de 2 luni, va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
- în termen de o lună, va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
Art.29. – De la data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea nr.430-XIII din 19 aprilie 1995 despre statutul consilierului în consiliul local şi Legea nr.878-XIII din 19 iunie 1996 pentru modificarea şi completarea Legii despre statutul consilierului în consiliul local.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru DIACOV |
Chişinău, 2 februarie 2000. | |
Nr.768-XIV. |
