vineri, 12 aprilie 2024
81/12.04.2024 Lege pentru modificarea unor acte normative

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

 

nr. 81  din  12.04.2024

 

Monitorul Oficial nr.192-194/252 din 02.05.2024

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I. – La punctul 6 din Regulamentul-cadru privind constituirea şi funcţionarea consiliilor locale şi raionale, aprobat prin Legea nr.457/2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.248–253, art.998), cu modificările ulterioare, primul enunţ va avea următorul cuprins:

„Secretarul consiliului sătesc (comunal), orăşenesc (municipal) şi raional este numit pe criterii de profesionalism de către consiliul respectiv, în conformitate cu Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.”

 

Art.II. – La articolul 11 din Legea nr.435/2006 privind descentralizarea administrativă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.29–31, art.91), cu modificările ulterioare, alineatele (2) şi (4) vor avea următorul cuprins:

„(2) Capacitatea administrativă este recunoscută ca fiind adecvată statutului legal al unei autorităţi publice locale în situaţia în care cheltuielile administrative ale acesteia nu depăşesc 50 la sută din suma totală a veniturilor proprii, defalcărilor de la impozitele şi taxele de stat şi transferurilor cu destinaţie generală.”

„(4) Cheltuielile administrative, veniturile proprii, defalcările de la impozitele şi taxele de stat şi transferurile cu destinaţie generală, pentru fiecare tip de unitate administrativ-teritorială, sunt calculate în conformitate cu Legea nr.397/2003 privind finanţele publice locale.”

 

Art.III.Legea nr.436/2006 privind administraţia publică locală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.32–35, art.116), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 14 alineatul (2), litera u) va avea următorul cuprins:

„u) numeşte, în condiţiile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, secretarul consiliului, modifică, suspendă şi încetează, în condiţiile legii, raporturile de serviciu ale acestuia, deleagă primarului competenţa evaluării performanţelor profesionale ale secretarului consiliului;”.

2. Articolele 37 şi 38 vor avea următorul cuprins:

Articolul 37. Exigenţele pentru funcţia de secretar

(1) Secretarul consiliului local este şi secretar al satului (comunei), oraşului (municipiului). Candidatul la funcţia de secretar al consiliului local trebuie să deţină studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în drept sau în administraţie publică şi să îndeplinească condiţiile de bază prevăzute de art.27 din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.

(2) Prin derogare de la prevederile alin.(1), în cazul în care niciun candidat nu deţine studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în drept sau în administraţie publică poate fi numit candidatul care deţine studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în domeniul economic, financiar sau social, precum şi candidatul care este încadrat într-un program de studii superioare în drept sau în administraţie publică, aflându-se în ultimul an de studii.

 

Articolul 38. Numirea în funcţie a secretarului consiliului local

(1) Numirea în funcţie a secretarului consiliului local se efectuează pe criterii de profesionalism de către consiliul local, în conformitate cu Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.

(2) Modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale secretarului consiliului local se efectuează, în condiţiile legii, prin decizia consiliului local. Evaluarea performanţelor profesionale ale secretarului consiliului local se efectuează de către primar, în temeiul deciziei consiliului respectiv.

(3) Pe durata suspendării raporturilor de serviciu ale secretarului consiliului local, consiliul respectiv poate împuternici un alt funcţionar public din cadrul primăriei să exercite, în totalitate sau parţial, atribuţiile secretarului consiliului local, în condiţiile legii.

(4) Secretarului consiliului local i se acordă concediu anual de odihnă în temeiul dispoziţiei primarului. Pe durata concediului anual de odihnă al secretarului consiliului local, primarul desemnează un funcţionar public din cadrul primăriei care să exercite atribuţiile secretarului.”

3. La articolul 40, alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Mărimea indemnizaţiei lunare prevăzute la alin.(5) din prezentul articol se stabileşte invers proporţional capacităţii administrative a autorităţii publice locale, determinată în conformitate cu prevederile art.11 alin.(2) din Legea nr.435/2006 privind descentralizarea administrativă, dar nu poate depăşi 40% din mărimea salariului de bază. Mijloacele financiare necesare pentru acordarea indemnizaţiei respective se alocă după acoperirea cheltuielilor prevăzute la art.29 alin.(5) din Legea nr.397/2003 privind finanţele publice locale, cu respectarea componentelor salariului lunar prevăzute la art.10 alin.(1) al Legii nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, precum şi după aplicarea valorii de referinţă corespunzătoare conform legii bugetului de stat pentru anul respectiv.”

4. La articolul 43 alineatul (1), litera n) va avea următorul cuprins:

„n) numeşte secretarul consiliului raional, în condiţiile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, şi numeşte, în bază de concurs, conducătorii instituţiilor şi subdiviziunilor din subordine, conform legislaţiei în vigoare;”.

5. Articolul 60 va avea următorul cuprins:

Articolul 60. Statutul secretarului consiliului raional, al secretarului Consiliului municipal Chişinău şi cel al secretarului Consiliului municipal Bălţi

(1) Secretarul consiliului raional, secretarul Consiliului municipal Chişinău şi secretarul Consiliului municipal Bălţi sunt funcţionari publici de conducere. Candidaţii la funcţiile respective trebuie să deţină studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în drept sau în administraţie publică şi să îndeplinească condiţiile de bază prevăzute de art.27 din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.

(2) Numirea în funcţie a secretarilor menţionaţi la alin.(1) din prezentul articol se efectuează pe criterii de profesionalism de către consiliul respectiv, în conformitate cu Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.

(3) Modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale secretarilor menţionaţi la alin.(1) se efectuează, în condiţiile legii, prin decizia consiliului raional, a Consiliului municipal Chişinău sau, după caz, a Consiliului municipal Bălţi. Evaluarea performanţelor profesionale ale secretarilor menţionaţi se efectuează de către preşedintele raionului, primarul general al municipiului Chişinău sau, după caz, primarul municipiului Bălţi, în temeiul deciziei consiliului respectiv.

(4) Secretarul consiliului raional, secretarul Consiliului municipal Chişinău şi secretarul Consiliului municipal Bălţi sunt, concomitent, şi secretar al raionului sau al municipiului respectiv.

(5) Secretarului consiliului raional, secretarului Consiliului municipal Chişinău şi secretarului Consiliului municipal Bălţi li se aplică, în mod corespunzător, prevederile prezentei legi referitoare la secretarul consiliului local.”

 

Art.IV. – La articolul 27 alineatul (1) din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.230–232, art.840), cu modificările ulterioare, litera b) va avea următorul cuprins:

„b) cunoaşte limba română;”.

 

Art.V.Legea nr.136/2016 privind statutul municipiului Chişinău (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.306–313, art.645), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 6 alineatul (2) punctul 1), litera e) va avea următorul cuprins:

„e) numeşte secretarul consiliului municipal, în condiţiile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, modifică, suspendă şi încetează, în condiţiile legii, raporturile de serviciu ale acestuia şi deleagă primarului general competenţa evaluării performanţelor profesionale ale secretarului consiliului municipal;”.

2. Articolul 12 va avea următorul cuprins:

Articolul 12. Secretarul consiliului municipal

(1) Funcţia de secretar al consiliului municipal este ocupată în condiţiile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public. Candidatul la funcţia de secretar al consiliului municipal trebuie să deţină studii superioare, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în drept sau în administraţie publică şi să îndeplinească condiţiile de bază prevăzute de art.27 din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.

(2) Modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale secretarului se efectuează, în condiţiile legii, de către consiliul municipal, la propunerea primarului general sau a unei treimi din numărul consilierilor aleşi, prin decizie adoptată cu votul majorităţii consilierilor aleşi.

(3) Pe durata suspendării raporturilor de serviciu ale secretarului, consiliul municipal poate împuternici un alt funcţionar public din cadrul primăriei să exercite, în totalitate sau parţial, atribuţiile secretarului, în condiţiile legii.

(4) Secretarului consiliului municipal i se acordă concediu anual de odihnă în temeiul dispoziţiei primarului general. Pe durata concediului anual de odihnă al secretarului consiliului municipal, primarul general desemnează un funcţionar public din cadrul primăriei să exercite atribuţiile secretarului.”

3. La articolul 24, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Funcţia de secretar al preturii este o funcţie publică de conducere şi este ocupată în condiţiile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.”

 

Art.VI. Legea nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.441–447, art.715), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 10 alineatul (2), liniuţa a şaptea va avea următorul cuprins:

„– sporul pentru consolidarea capacităţilor manageriale şi profesionale ale personalului din cadrul autorităţilor publice locale de nivelul întâi;”.

2. Articolul 203 va avea următorul cuprins:

Articolul 203. Sporul pentru consolidarea capacităţilor manageriale şi profesionale ale personalului din cadrul autorităţilor publice locale de nivelul întâi

(1) În scopul consolidării capacităţilor manageriale ale personalului din cadrul autorităţilor publice locale de nivelul întâi, pentru funcţiile de primar, de viceprimar şi de secretar al consiliului local se acordă un spor lunar de 50% din mărimea salariului de bază pentru funcţiile respective.

(2) În vederea consolidării capacităţilor profesionale ale funcţionarilor publici de execuţie din cadrul autorităţilor publice locale de nivelul întâi poate fi acordat un spor lunar de până la 50% din mărimea salariului de bază pentru funcţiile respective, în baza unui regulament intern aprobat prin decizia consiliului local.

(3) Mijloacele financiare necesare pentru acordarea sporului prevăzut la alin.(2) din prezentul articol se alocă anual, în limita a 50% din cuantumul veniturilor proprii executate pentru anul precedent, după onorarea obligaţiilor prevăzute la art.29 alin.(5) din Legea nr.397/2003 privind finanţele publice locale, cu respectarea componentelor salariului lunar prevăzute la art.10 alin.(1) al prezentei legi, precum şi după aplicarea valorii de referinţă corespunzătoare conform legii bugetului de stat pentru anul respectiv.

Sporul pentru consolidarea capacităţilor profesionale poate fi acordat funcţionarilor publici de execuţie din cadrul autorităţilor publice locale de nivelul întâi dacă aceştia nu beneficiază de indemnizaţia lunară prevăzută la art.40 alin.(5)–(8) din Legea nr.436/2006 privind administraţia publică locală.

(4) Sporurile prevăzute la alin.(1) şi (2) se acordă persoanelor care deţin funcţii de demnitate publică şi persoanelor care deţin funcţii publice, instituite conform statelor de personal avizate şi înregistrate de către Cancelaria de Stat.”

3. La anexa nr.9, punctul 11 din notele la tabel va avea următorul cuprins:

11. Pentru funcţiile „Educator”, „Pedagog social”, „Psihopedagog”, „Logoped”, „Psiholog” şi „Conducător muzical” din casele de copii, din centrele de reabilitare şi recuperare, din centrele de plasament şi din alte instituţii de asistenţă socială pentru copii, precum şi pentru funcţia „Părinte-educator” din casele de copii de tip familial, clasa de salarizare se stabileşte la nivelul funcţiei de „Metodist în învăţământul general şi în învăţământul profesional tehnic”, conform anexei nr.7.

Clasa de salarizare pentru funcţia „Părinte-educator”, stabilită conform prezentului punct, se stabileşte în cazul caselor de copii de tip familial cu peste 5 copii.

Pentru funcţia „Părinte-educator” din casele de copii de tip familial cu până la 5 copii, inclusiv, şi pentru funcţia „Asistent parental profesionist” cu mai puţin de 3 copii luaţi în plasament, clasa de salarizare se reduce cu 3 clase succesive.”

 

Art.VII. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Guvernul, în termen de două luni de la publicarea prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.81. Chişinău, 12 aprilie 2024.