H O T Ă R Â R E

cu privire la modificarea şi abrogarea unor hotărâri ale Guvernului

 

nr. 136  din  19.08.2021

 

Monitorul Oficial nr.202/287 din 24.08.2021

 

* * *

În temeiul art.7 lit.b) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), cu modificările ulterioare, art.16 alin.(2) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), cu modificările ulterioare, precum şi art.1 alin.(2) şi (21) şi art.4 din Legea nr.140/2001 privind Inspectoratul de Stat al Muncii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.68-71, art.505), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă modificările ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului (se anexează).

2. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.

3. Se abrogă Hotărârea Guvernului nr.943/2018 pentru aprobarea Metodologiei privind controlul de stat în baza analizei riscurilor pentru domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.416-422, art.1115).

4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PRIM-MINISTRUNatalia GAVRILIŢA

 

Contrasemnează:
Ministrul muncii şi protecţiei socialeMarcel Spatari

 

Nr.136. Chişinău, 19 august 2021.

 

 

Aprobate

prin Hotărârea Guvernului

nr.136 din 19 august 2021

 

MODIFICĂRILE

ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului

 

1. Metodologia controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor, aferent domeniilor de competenţă ale Agenţiei pentru Supraveghere Tehnică, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.781/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.321-332, art.853), se modifică după cum urmează:

1) la punctul 2:

a) subpunctul 7) se abrogă;

b) enunţul „Controlul de stat în domeniul indicat la subpct.7) se realizează cu aplicarea Metodologiei privind controlul de stat în baza analizei riscurilor pentru domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, aprobate de Guvern.” se exclude;

2) în exemplele nr.1 şi nr.2 din anexa nr.2, coloana „Domeniul D” se exclude.

 

2. Metodologia controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor efectuat de către Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.782/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.321-332, art.854), se modifică după cum urmează:

1) la punctul 2:

a) subpunctul 5) se abrogă;

b) enunţul „Controlul de stat în domeniul indicat la subpct.5) se realizează cu aplicarea Metodologiei privind controlul de stat în baza analizei riscurilor pentru domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, aprobată de Guvern.” se exclude;

2) în exemplele nr.1 şi nr.2 din anexa nr.2, coloana „Domeniul D” se exclude.

 

3. Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.836/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.347-357, art.921), se modifică după cum urmează:

1) la punctul 7, subpunctul 4) se abrogă;

2) la punctul 8, alineatul întâi se abrogă;

3) în anexa nr.2:

a) la punctul 3, cuvintele „sau securitatea ocupaţională” şi „şi securitatea ocupaţională” se exclud;

b) la punctul 5:

textul „3 punctaje” se substituie cu textul „2 punctaje”, textul „pentru domeniul securităţii muncii, 3)” se exclude, iar textul „4 punctaje” se substituie cu textul „3 punctaje”;

în tabelele 1(a) şi 1(b), coloana „Securitatea şi sănătatea în muncă” se exclude;

c) în tabelul 2, coloana „Securitatea şi sănătatea în muncă” se exclude;

d) punctul 10 va avea următorul cuprins:

10. Vizita de control, conform planului anual, se efectuează în comun cu inspectorul responsabil de domeniul transporturilor rutiere şi protecţia consumatorilor sau cu inspectorul responsabil de domeniul activităţilor conexe transporturilor rutiere şi protecţia consumatorilor, cu aplicarea listelor de verificare corespunzătoare.”;

4) în anexa nr.3:

a) în exemplul nr.1, coloana „Domeniul D” se exclude;

b) în exemplul nr.2:

la compartimentele I, II şi IV, coloana „Domeniul D” se exclude;

compartimentul III se abrogă.

 

4. Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Navale, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.837/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.347-357, art.922), se modifică după cum urmează:

1) la punctul 7, subpunctul 3) se abrogă;

2) la punctul 8, alineatul întâi se abrogă;

3) în anexa nr.2:

a) la punctul 3, cuvintele „sau securitatea ocupaţională” şi „şi securitatea ocupaţională” se exclud;

b) la punctul 5:

textele „3 punctaje de risc sau” şi „pentru domeniul securităţii ocupaţionale, 3–” se exclud;

coloana „Securitatea ocupaţională” din tabel se exclude;

c) la punctul 9:

textul „şi, după caz, cu inspectorul responsabil de securitatea în muncă” se exclude;

enunţul al doilea se exclude;

4) în anexa nr.3:

a) în exemplul nr.1, coloana „Domeniul C” se exclude;

b) în exemplul nr.2:

la compartimentele I şi II, coloana „Domeniul C” se exclude;

compartimentul III se abrogă.

 

5. Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de competenţă ale Autorităţii Aeronautice Civile, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.838/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.347-357, art.923), se modifică după cum urmează:

1) la punctul 7, litera d) se abrogă;

2) punctul 8 se abrogă;

3) în anexa nr.1, coloana „Siguranţa ocupaţională” se exclude;

4) în anexa nr.2:

a) la punctul 3, cuvintele „sau securitatea ocupaţională” şi „şi securitatea ocupaţională” se exclud;

b) la punctul 5:

textele „3 punctaje de risc sau” şi „pentru domeniul siguranţei ocupaţionale; 3.” se exclud;

în tabelele nr.1a şi 1b, coloana „Siguranţa ocupaţională” se exclude;

la alineatul al doilea, textul „4 punctaje” se substituie cu textul „3 punctaje”, iar textul „siguranţa ocupaţională,” se exclude;

c) la punctul 9:

în tabelul nr.2, coloana „Securitatea şi sănătatea în muncă” se exclude;

alineatul al doilea va avea următorul cuprins:

„Vizita de control, conform planului anual, se efectuează în comun cu inspectorul responsabil de protecţia consumatorilor, cu aplicarea listei de verificare corespunzătoare.”;

5) în anexa nr.3:

a) în exemplul nr.1, coloana „Domeniul D” se exclude;

b) în exemplul nr.2:

la compartimentele I, II şi IV, coloana „Domeniul D” se exclude;

compartimentul III se abrogă.

 

6. Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Inspectoratului de Stat al Muncii, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.894/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.358-364, art.955), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) pe tot parcursul textului, cuvântul „plângere”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „petiţie”, la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvintele „organ de control”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „Inspectorat”, la forma gramaticală corespunzătoare;

2) punctul 8 se abrogă;

3) la punctul 10:

a) cuvintele „utilizate de Inspectorat” se substituie cu cuvintele „generale utilizate în mod obligatoriu”;

b) subpunctele 2) şi 3) se abrogă;

4) se completează cu punctul 101 cu următorul cuprins:

101. Criteriile de risc specifice pentru domeniile de control utilizate de Inspectorat sunt următoarele:

1) restanţe la plata salariului şi a altor plăţi (indemnizaţii de eliberare, indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă);

2) producerea accidentelor de muncă;

3) munca nedeclarată.”;

5) punctul 12 se completează cu următoarele alineate:

„În cazul în care persoana supusă controlului şi/sau obiectul controlului corespund mai multor poziţii de pe scara valorică a gradelor de risc din cadrul criteriului, acestea vor fi plasate pe poziţia căreia îi corespunde punctajul cel mai înalt.

În cazurile în care persoana supusă controlului desfăşoară mai multe genuri de activitate, cărora le-au fost atribuite diferite grade de risc, se aplică gradul cel mai mare (înalt) de risc al unuia dintre genurile de activitate desfăşurat.”;

6) punctul 14 va avea următorul cuprins:

14. Punctajele vor fi acordate după cum urmează:

1) domeniul de activitate (tabelul 1)

Raţionamentul general: în diferite domenii de activitate, într-o măsură sau alta, se utilizează şi se prestează muncă nedeclarată, se admit restanţe la plata salariilor, neîncheierea contractelor individuale de muncă, nerespectarea timpului de muncă şi a timpului de odihnă, neacordarea garanţiilor şi compensaţiilor, răspunderea materială, disciplina muncii, riscul de accidentare. Astfel, se generează diverse forme de exploatare a muncii (muncă forţată, trafic în scopuri de exploatare prin muncă, sclavie etc.), salarii nedeclarate, prejudicierea realizării drepturilor la protecţie socială, prejudiciu adus bugetului familiei, bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale şi medicale, care se manifestă cu diferită intensitate şi frecvenţă.

 

Tabelul 1

 

Domeniul de activitateGradul
de risc
(R1)
Învăţământ (P)
Activităţi financiare şi asigurări (K)
Tranzacţii imobiliare (L)
Activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice (M)
Sănătate şi asistenţă socială (Q)
1
Informaţii şi comunicaţii (J)
Activităţi de servicii administrative şi activităţi de servicii suport (N)
Artă, activităţi de recreere şi agrement (R)
2
Activităţi de cazare şi alimentare publică (I)
Administraţie publică şi apărare, asigurări sociale obligatorii (O)
Alte activităţi de servicii (S)
3
Producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat (D)
Distribuţia apei, salubritate, gestionarea deşeurilor, activităţi de decontaminare (E)
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul (G)
4
Agricultură, silvicultură şi pescuit (A)
Industria extractivă (B)
Industria prelucrătoare (C)
Construcţii (F)
Transport şi depozitare (H)
5

 

2) numărul de angajaţi (tabelul 2)

Raţionamentul general: numărul mare de angajaţi presupune multiple scheme de organizare structurală a unităţii. Prezenţa diferitor categorii de angajaţi solicită de la angajator eforturi mari şi diversificate în procesul de organizare a muncii, asigurarea salariaţilor cu condiţii decente de muncă, echipamente de muncă şi de protecţie individuală.

 

Tabelul 2

 

Numărul de angajaţiGradul
de risc
(R2)
Până la 10 angajaţi1
De la 11 până la 20 de angajaţi2
De la 21 până la 50 de angajaţi3
De la 51 până la 100 de angajaţi4
Peste 100 de angajaţi5

 

3) istoricul conformităţii sau neconformităţii cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile Inspectoratului (tabelul 3)

Raţionamentul general: lipsa încălcărilor la data ultimului control efectuat indică predispunerea angajatorului la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia, pe când existenţa încălcărilor şi caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică un grad de risc înalt.

 

Tabelul 3

 

Istoricul conformităţii sau neconformităţii cu prevederile
legislaţiei şi cu prescripţiile Inspectoratului
Gradul
de risc
(R3)
Nu au fost depistate încălcări sau au fost depistate încălcări minore, care nu au sporit posibilitatea apariţiei prejudiciului ori nu au cauzat un prejudiciu şi au fost lichidate în procesul controlului1
Au fost depistate încălcări minore care nu au sporit riscul, încălcări minore multiple, care indică neglijenţa persoanei supuse controlului2
Au fost depistate încălcări grave, încălcări care ar putea avea impact asupra prejudiciului provocat; există încălcări repetate; au fost aplicate sancţiuni contravenţionale; nu au fost executate prescripţiile dispuse de inspector3
Au fost depistate încălcări foarte grave; au fost aplicate sancţiuni persoanei supuse controlului şi/sau au fost dispuse măsuri restrictive4
Au fost depistate încălcări foarte grave; au fost dispuse măsuri restrictive; au fost identificaţi indici ai infracţiunii; au existat petiţii depuse la Inspectorat, care s-au confirmat în urma controlului5

 

4) restanţe la plata salariului şi a altor plăţi (tabelul 4)

Raţionamentul general: prejudiciul cauzat angajaţilor, familiilor lor, bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale şi medicale.

 

Tabelul 4

 

Restanţe la plata salariului şi a altor plăţiGradul
de risc
(R4)
Nu au fost identificate restanţe la plata salariului sau a altor categorii de plăţi în ultimii 3 ani1
Neachitarea salariului şi a altor categorii de plăţi în termen2
Neachitarea salariului sau a altor categorii de plăţi în raport cu un singur salariat3
Neachitarea salariului sau a altor categorii de plăţi în raport cu mai mulţi salariaţi4
Neachitarea salariului mai mult de 2 luni5

 

5) producerea accidentelor de muncă (tabelul 5)

Raţionamentul general: producerea accidentelor de muncă provoacă pierderi materiale, pierderi ale sănătăţii şi, în unele cazuri, ale vieţii accidentaţilor, cheltuieli pentru recuperarea sănătăţii, cheltuieli pentru repararea utilajului şi pentru plata indemnizaţiilor persoanelor accidentate.

 

Tabelul 5

 

Producerea accidentelor de muncăGradul
de risc
(R5)
În ultimii 5 ani nu s-au produs accidente de muncă1
În ultimii 5 ani s-a produs un accident de muncă urmat de incapacitate temporară de muncă2
În ultimii 5 ani s-au produs mai multe accidente de muncă urmate de incapacitate temporară de muncă3
În ultimii 5 ani s-a produs un accident de muncă grav4
În ultimii 5 ani s-a produs un accident de muncă mortal5

 

6) munca nedeclarată (tabelul 6)

Raţionamentul general: utilizarea muncii nedeclarate generează prejudiciu bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale şi medicale, lipsa protecţiei sociale, traficarea persoanelor în scopul exploatării prin muncă.

 

Tabelul 6

 

Munca nedeclaratăGradul
de risc
(R6)
În ultimii 3 ani nu au parvenit semnale de utilizare a muncii nedeclarate1
În ultimii 3 ani a parvenit o petiţie sau o sesizare cu privire la utilizarea muncii nedeclarate2
În ultimii 3 ani au parvenit mai multe petiţii şi sesizări cu privire la utilizarea muncii nedeclarate3
În ultimii 3 ani munca nedeclarată a fost depistată în cadrul controalelor4
În ultimii 3 ani munca nedeclarată faţă de minori a fost depistată în cadrul controalelor5”;

 

7) la punctul 15, cifra „6” se substituie cu cifra „7”;

8) la punctul 17, tabelul va avea următorul cuprins:

 

„Tabelul 7

 

CriteriiPonderea
(w)
Domeniul de activitate0,2 w1
Numărul de angajaţi0,1 w2
Istoricul conformităţii sau neconformităţii cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile Inspectoratului0,2 w3
Restanţe la plata salariului şi a altor plăţi0,1 w4
Producerea accidentelor de muncă0,2 w5
Munca nedeclarată0,2 w6
Total1,0”;

 

9) la punctul 25, alineatul al doilea se exclude;

10) punctul 27 va avea următorul cuprins:

27. Nivelul de risc al unităţii supuse controlului şi/sau al obiectului controlului se introduce în Registrul de stat al controalelor şi reprezintă informaţie publică ce se plasează pe site-ul web al Inspectoratului.”;

11) capitolul II se completează cu secţiunea a 5-a cu următorul cuprins:

„Secţiunea a 5-a

Întocmirea planului anual de control în urma

evaluării nivelului de risc

271. După aranjarea clasamentelor pentru fiecare domeniu de control, din fiecare clasament se preia un număr estimativ de persoane/unităţi care urmează a fi incluse în planul anual al controalelor. Numărul de persoane/unităţi preluate din clasament se raportează la capacităţile instituţionale, atât ale subdiviziunii responsabile de domeniul pentru care s-a făcut clasamentul, cât şi ale Inspectoratului în general, precum şi la numărul maxim potenţial de persoane/unităţi care pot fi supuse controalelor de către toate subdiviziunile Inspectoratului. Preluarea persoanelor/unităţilor din clasament se realizează la rând, începând cu cea care a acumulat punctajul maxim de risc în urma aplicării formulei de la pct.19, şi se reflectă în lista subdiviziunii în ordinea descrescătoare a punctajului de risc acumulat conform clasamentului.

272. Toate listele pentru toate domeniile de control se includ într-un plan al controalelor şi constituie versiunea preliminară a planului anual al controalelor, care se examinează suplimentar în vederea dezvoltării şi consolidării sale.

În urma comparării şi contrapunerii listelor persoanelor/unităţilor din versiunea preliminară a planului anual al controalelor, Inspectoratul definitivează, consolidează şi aprobă planul anual al controalelor în conformitate cu prevederile cadrului normativ.

273. Clasamentele şi listele persoanelor supuse controlului, precum şi planul anual al controalelor se generează automatizat de Registrul de stat al controalelor în baza informaţiilor din acesta, în urma analizei criteriilor de risc, conform formulei stabilite în prezenta Metodologie.

274. Dacă persoana supusă controlului se regăseşte de mai multe ori în planul anual al controalelor în vederea controlării în mai multe domenii de control din competenţa Inspectoratului, conducătorul acestuia are obligaţia de a asigura reducerea la maximum a numărului de vizite prin combinarea şi comasarea controalelor pentru mai multe domenii într-o singură vizită de control.

Organizarea şi efectuarea controlului trebuie să se realizeze cu asigurarea efectuării unui singur control planificat pe an pentru toate domeniile de activitate ale persoanei supuse controlului identificate în planul anual al controalelor.”;

12) punctul 29 va avea următorul cuprins:

29. Controalele inopinate nu pot fi desfăşurate în baza informaţiilor neverificate şi/sau provenite dintr-o sursă anonimă.

La analiza riscurilor, Inspectoratul utilizează criterii de risc care permit evaluarea eventualului prejudiciu şi mărimii acestuia în cazul în care controlul nu s-ar efectua.

La stabilirea probabilităţii apariţiei prejudiciului şi a mărimii acestuia se utilizează criteriile de risc indicate la pct.10 şi 101.”;

13) la punctul 31, cuvintele „asupra unor situaţii de pericol iminent pentru proprietatea persoanelor” se substituie cu cuvântul „accidente”;

14) la punctul 33, cuvintele „din publicaţiile mass-media” se substituie cu cuvintele „prin intermediul mass-mediei”;

15) la punctul 41:

cuvintele „raporturilor de muncă” se substituie cu textul „muncii, securităţii şi sănătăţii în muncă”;

se completează cu subpunctele 5)-7) cu următorul cuprins:

„5) evaluarea riscurilor profesionale la locurile de muncă;

6) corectitudinea întocmirii actelor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, ce trebuie să fie elaborate şi/sau deţinute de angajator conform legislaţiei;

7) organizarea securităţii şi sănătăţii în muncă la nivel de unitate.”

 

7. Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor aferent domeniilor de competenţă ale Inspectoratului pentru Protecţia Mediului, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.963/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.410-415, art.1111), se modifică după cum urmează:

1) la punctul 2:

a) subpunctul 9) se abrogă;

b) enunţul „Controlul de stat în domeniul indicat la subpunctul 9) se realizează cu aplicarea Metodologiei privind controlul de stat în baza analizei riscurilor pentru domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.943/2018.” se exclude;

2) în exemplul nr.2 din anexa nr.2, coloana „Domeniul D” se exclude.

 

8. Metodologia controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor efectuat de către Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.1014/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.416-422, art.1117), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) la punctul 2, textul „ , cu excepţia controlului în domeniul siguranţei ocupaţionale, căruia i se aplică Metodologia privind controlul de stat în baza analizei riscurilor pentru domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, aprobată de Guvern” se exclude;

2) la punctul 3, subpunctul 2) se abrogă;

3) în anexa nr.2, coloana „Siguranţa ocupaţională” se exclude.

 

9. Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor aferent domeniilor de competenţă ale Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.1280/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.38-47, art.68), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) la punctul 2, subpunctul 6) se abrogă;

2) la punctul 3, alineatul al doilea se abrogă;

3) la punctul 74 subpunctul 1), textul „ , incident sau despre încălcarea gravă a regulilor de securitate şi sănătate în muncă care prezintă un pericol iminent şi imediat pentru viaţa şi sănătatea angajaţilor” se exclude;

4) în exemplul nr.1 din anexa nr.2, coloana „Domeniul D” se exclude.