H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Metodologiei privind controlul de stat asupra
activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor
în domeniile de control ale Agenţiei Navale
nr. 837 din 20.08.2018
Monitorul Oficial nr.347-357/922 din 14.09.2018
* * *
În vederea executării prevederilor art.16 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Navale (se anexează).
2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Infrastructurii.
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi infrastructurii | Chiril Gaburici
|
Nr.837. Chişinău, 20 august 2018. |
Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului
nr.837 din 20.08.2018
METODOLOGIE
privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza
analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Navale
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Navale (în continuare – Agenţie) este elaborată în scopul eficientizării controlului şi supravegherii de stat a activităţii de întreprinzător pentru domeniile de activitate ale Agenţiei, în conformitate cu Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi Hotărîrea Guvernului nr.379/2018 cu privire la controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor.
Prezenta Metodologie se aplică cu respectarea prevederilor art.1 alin.(5) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
2. Planificarea activităţilor de control se efectuează în baza analizei criteriilor de risc, conform Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi prezentei Metodologii.
3. Esenţa metodologică a planificării controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor rezidă în distribuirea acestora conform celor mai importante criterii de risc relevante domeniului de control atribuit şi în acordarea punctajului corespunzător după o scară prestabilită, raportat la ponderea fiecărui criteriu, în funcţie de relevanţa sa pentru nivelul general de risc. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu se efectuează pentru fiecare persoană supusă controlului/unitate controlată şi este urmată de elaborarea clasamentului acestora în funcţie de punctajul obţinut, în corespundere cu nivelul individual de risc estimat. Analiza riscurilor se utilizează pentru alegerea acţiunilor adecvate dintre mai multe acţiuni alternative.
Nivelul de risc estimat pentru fiecare persoană/unitate determină nivelul frecvenţei şi intensităţii necesare acţiunilor de control referitoare la persoana în cauză.
II. STABILIREA CRITERIILOR DE RISC ŞI GRADAREA INTENSITĂŢII RISCULUI
4. Identificarea şi revizuirea criteriilor de risc, precum şi gradarea acestora se efectuează în conformitate cu cerinţele şi regulile prevăzute în Hotărîrea Guvernului nr.379/2018 cu privire la controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor.
5. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe sau de însuşiri ale persoanei şi/sau obiectului pasibil controlului şi/sau raporturilor anterioare ale persoanei controlate cu Agenţia, existenţa şi intensitatea cărora pot indica probabilitatea cauzării de daune vieţii şi sănătăţii oamenilor în urma activităţii agentului economic.
6. Criteriile de risc se grupează în funcţie de subiectul controlului, obiectul controlului, raporturile anterioare cu Agenţia, după cum urmează:
1) domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice;
2) mărimea persoanei/unităţii;
3) istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control;
4) durata de la data efectuării ultimului control (pentru protecţia consumatorului sau supravegherea pieţei).
7. Criteriile de risc se ponderează, se ajustează şi se gradează în corespundere cu specificul domeniilor de activitate ale Agenţiei:
1) transportul naval şi activităţile conexe transportului naval;
2) protecţia consumatorilor în domeniul transportului naval şi activităţilor conexe, supravegherea pieţei ambarcaţiunilor şi echipamentelor maritime.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]
8. Domeniile activităţii economice pentru care se aplică prezenta Metodologie se raportează la Clasificatorul activităţilor din Economia Moldovei în modul stabilit în anexa nr.1 la prezenta Metodologie.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]
9. Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/niveluri de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între 1 şi 5, unde 1 reprezintă gradul minim şi 5 gradul maxim de risc.
10. La acordarea cifrelor valorice se ţine cont de ponderea fiecărui nivel în cadrul criteriului de risc şi de uniformitatea trecerii de la un nivel de risc la altul, astfel încît de la nivelul minim la nivelul maxim de risc să fie reflectat un registru complet şi relevant al nivelurilor de risc posibile.
11. La stabilirea gradului de risc al unei persoane/unităţi concrete, în cazul în care nu există date sau informaţii care să permită aprecierea gradului/nivelului de intensitate/severitate a criteriului de risc în raport cu această persoană/unitate, organul de control solicită informaţia necesară de la persoana în cauză, după caz, cu sau fără aplicarea unui formular de autoevaluare.
În cazul în care nu a fost obţinută informaţia necesară sau nu poate fi obţinută fără efectuarea unui control, organul de control aplică punctajul mediu pentru acelaşi tip de activitate economică ca şi al persoanei supuse controlului. După efectuarea primului control cu utilizarea acestui criteriu de risc, organul de control revizuieşte punctajul acordat în funcţie de datele şi informaţiile acumulate în cadrul controlului.
Secţiunea 1
Criteriile de risc aplicate pentru activităţile de transport
naval şi activităţile conexe transportului naval
12. În domeniul transportului naval şi activităţilor conexe transportului naval se aplică următoarele criterii de risc, avînd următoarea ponderare.
1) Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice
Raţionamentul general: domeniul de activitate economică este unul dintre cei mai importanţi factori care indică asupra probabilităţii şi mărimii prejudiciului. Activităţile economice diferă în funcţie de caracteristicile lor inerente, fiecărui tip de activitate îi este caracteristic un număr diferit de factori de risc care pot influenţa substanţial nivelul de risc general al unei persoane/unităţi în parte.
Tabelul 1
| |
Domeniul activităţii economice | Gradul de risc |
Recrutarea personalului pentru operaţiuni de transport naval | 1 |
Pregătirea, perfecţionarea şi atestarea cadrelor aferente transportului naval.
Operaţiuni de depozitare şi alte operaţiuni în zona portuară | 2 |
Operaţiuni de încărcare/descărcare/transport în zona portuară.
Servicii de reparaţie şi deservire tehnică a navelor. Servicii de gară şi deservire pasageri | 3 |
Transport naval de mărfuri | 4 |
Transport naval de mărfuri periculoase.
Transport naval de persoane | 5 |
2) Mărimea persoanei/unităţii – cantitatea de personal angajat
Raţionamentul general: Mărimea indică asupra intensităţii corespunzătoare a factorilor de risc într-o activitate economică. Corespunzător, mărimea este măsurată după cantitatea de nave utilizate în activitatea de transport, numărul de curse în gara maritimă, numărul de nave deservite/reparate, tonele de marfă implicate în operaţiunile portuare şi numărul de persoane pregătite, recrutate, atestate. Un număr mai mare de persoane poate indica asupra unui risc mai înalt.
Tabelul 2.1
| ||||||
Mărimea persoanei/unităţii 2.1 | Gradul de risc | |||||
Transport de mărfuri | Pînă la 2 nave | Transport persoane | 1 navă | Servicii gară | Pînă la 2 curse pe lună | 1 |
3-4 nave | 2 nave | 3-5 curse/lună | 2 | |||
5-7 nave | 3-4 nave | 6-10 curse/lună | 3 | |||
8-11 nave | 5-6 nave | 11-15 curse/lună | 4 | |||
12 nave şi mai multe | 7 nave şi mai multe | 16 curse/lună şi mai multe | 5 |
Tabelul 2.2
| ||||||
Mărimea persoanei/unităţii 2.2 | Gradul de risc | |||||
Reparaţia şi deservirea tehnică | 1-3 nave/an | Operaţiuni în port | Pînă la 99 de tone/zi | Recrutarea, pregătirea şi atestarea cadrelor | Pînă la 100 persoane | 1 |
4-6 nave/an | 100-199 tone/zi | 101-200 pers./an | 2 | |||
7-10 nave/an | 200-499 tone/zi | 201-300 pers./an | 3 | |||
11-15 nave/an | 500-999 tone/zi | 301-500 pers./an | 4 | |||
16 nave/an şi mai multe | 1000 tone/zi şi mai mult | 501 pers./an şi mai multe | 5 |
3) Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control în domeniul transportului naval şi activităţilor conexe
Raţionamentul general: lipsa încălcărilor sau, după caz, caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică predispunerea antreprenorului la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia, pe cînd existenţa încălcărilor şi caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică un grad de risc înalt.
Tabelul 3
| |
Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control | Gradul de risc |
Nu au fost depistate încălcări sau au fost depistate abateri minore. Abaterile au fost înlăturate în timpul controlului, conform recomandărilor verbale | 1 |
Au fost depistate încălcări minore, care nu constituie componenţă de contravenţie. Încălcările au fost înlăturate în termen, conform recomandărilor prescrise | 2 |
Au fost depistate încălcări grave, care constituie componenţă de contravenţie. Au fost depistate încălcări minore, care nu constituie componenţă de contravenţie comise în mod repetat | 3 |
Au fost depistate încălcări foarte grave (care constituie componenţă de contravenţie), au fost dispuse măsuri restrictive (fie măsuri procesuale de constrîngere) şi/sau au fost aplicate sancţiuni contravenţionale.
Fie au fost depistate încălcări grave anterioare, care nu au fost înlăturate conform prescripţiei şi comise în mod repetat, fie există plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor asemenea încălcări | 4 |
Au fost depistate încălcări foarte grave care conţin indici de infracţiune; au fost aplicate sancţiuni şi măsuri restrictive.
Fie a fost atestată neconformarea cu prescripţiile şi măsurile dispuse în urma încălcărilor foarte grave (care nu conţin indici de infracţiune) şi comiterea repetată a încălcării de acelaşi gen, fie există multiple plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor încălcări foarte grave, similare cu cele comise în trecut | 5 |
Ponderea criteriilor: Tabelul 4
| |
Criteriile | Ponderea |
Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice | 0,3 |
Mărimea persoanei/unităţii | 0,3 |
Istoricul conformităţii sau neconformităţii cu prevederile legislaţiei | 0,4 |
Total | 1,0 |
Secţiunea a 2-a
Criteriile de risc privind protecţia consumatorilor în domeniul transportului naval
şi supravegherea pieţei ambarcaţiunilor şi echipamentelor maritime
13. În ceea ce ţine de protecţia consumatorilor în domeniul transportului naval şi supravegherea pieţei ambarcaţiunilor şi echipamentelor maritime se aplică următoarele criterii de risc, avînd următoarea ponderare.
1) Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice
Raţionamentul general: domeniul de activitate economică este unul dintre cei mai importanţi factori care indică asupra probabilităţii şi mărimii prejudiciului. Activităţile economice diferă în funcţie de caracteristicile lor inerente, fiecărui tip de activitate îi este caracteristic un număr diferit de factori de risc care pot influenţa substanţial nivelul de risc general al unei persoane/unităţi în parte.
Tabelul 5 | |
Domeniul activităţii economice | Gradul de risc |
Evaluarea conformităţii navelor şi/sau pieselor de schimb, echipamentelor pentru nave | 1 |
Importul şi/sau comercializarea navelor şi/sau pieselor de schimb, echipamentelor pentru nave. Pregătirea, perfecţionarea şi atestarea cadrelor aferente transportului naval | 2 |
Producerea navelor şi/sau pieselor de schimb, echipamentelor pentru nave. Servicii de reparaţie şi deservire tehnică a navelor/ambarcaţiunilor | 3 |
Transport naval de persoane în trafic internaţional şi/sau pe rute regulate. Servicii de gară şi deservire pasageri | 4 |
Transport naval ocazional de persoane sau cu scop de agrement (pe căile navigabile interne) | 5 |
2) Mărimea persoanei/unităţii
Raţionamentul general: Mărimea indică asupra intensităţii corespunzătoare a factorilor de risc într-o activitate economică. Corespunzător, o cantitate mai mare de persoane deservite pot indica asupra unui risc mai înalt care se va răsfrînge asupra mai multor consumatori ce beneficiază de servicii de la un prestator.
Tabelul 6 | ||||||||
Mărimea persoanei/unităţii | Gradul de risc | |||||||
Producere, comerţ, reparaţie nave şi echipament | 1-10 unităţi de marfă pe lună | Transport persoane | 1 navă | Servicii gară | Pînă la 2 curse pe lună | Instruire şi atestare cadre | Pînă la 100 persoane | 1 |
11-20 un. m./lună | 2 nave | 3-5 curse/lună | 101-200 pers./an | 2 | ||||
21-30 un. m./lună | 3-4 nave | 6-10 curse/lună | 201-300 pers./an | 3 | ||||
31-50 un.m./lună | 5-6 nave | 11-15 curse/lună | 301-500 pers./an | 4 | ||||
51 un.m./lună şi mai multe | 7 nave şi mai multe | 16 curse/lună şi mai multe | 501 pers./an şi mai multe | 5 |
3) Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control privind protecţia consumatorilor în domeniul transportului naval şi supravegherea pieţei ambarcaţiunilor şi echipamentelor maritime
Raţionamentul general: lipsa încălcărilor sau, după caz, caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică predispunerea antreprenorului la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia, pe cînd existenţa încălcărilor şi caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică un grad de risc înalt.
Tabelul 7 | |
Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control | Gradul de risc |
Nu au fost depistate încălcări sau au fost depistate abateri minore. Abaterile au fost înlăturate în timpul controlului, conform recomandărilor, verbale | 1 |
Au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie. Încălcările au fost înlăturate în termen, conform recomandărilor prescrise | 2 |
Au fost depistate încălcări grave care constituie componenţă de contravenţie. Fie au fost depistate încălcări minore, care nu constituie componenţă de contravenţie comise în mod repetat | 3 |
Au fost depistate încălcări foarte grave (care constituie componenţă de contravenţie), au fost dispuse măsuri restrictive (fie măsuri procesuale de constrîngere) şi/sau au fost aplicate sancţiuni contravenţionale. Fie depistate încălcări grave anterioare, care nu au fost înlăturate conform prescripţiei şi comise în mod repetat, fie există plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor asemenea încălcări | 4 |
Au fost depistate încălcări foarte grave, care conţin indici de infracţiune; au fost aplicate sancţiuni şi măsuri restrictive. Fie a fost atestată neconformarea cu prescripţiile şi măsurile dispuse în urma încălcărilor foarte grave (care nu conţin indici de infracţiune) şi comiterea repetată a încălcării de acelaşi gen, fie există multiple plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor încălcări foarte grave, similare cu cele comise în trecut | 5 |
4) Durata de la data efectuării ultimului control
Raţionamentul general: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este inspectat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.
Tabelul 8 | |
Durata de la data efectuării ultimului control | Gradul de risc |
Pînă la 6 luni | 1 |
6-12 luni | 2 |
13-24 de luni | 3 |
25-36 de luni | 4 |
Mai mult de 36 de luni | 5 |
Ponderea criteriilor: Tabelul 9 | |
Criteriile | Ponderea |
Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice | 0,3 |
Mărimea persoanei/unităţii | 0,3 |
Istoricul conformităţii sau neconformităţii cu prevederile legislaţiei | 0,3 |
Durata de la data efectuării ultimului control | 0,1 |
Total | 1,0 |
Secţiunea a 4-a
Aplicarea criteriilor de risc în raport cu persoanele supuse controlului
14. După ce au fost determinate criteriile de risc concrete ce vor fi utilizate şi ponderea acestora, criteriile se aplică în raport cu fiecare subiect potenţial al controlului, stabilindu-se media ponderată a gradelor specifice de risc în baza următoarei formule:
sau
unde:
Rg – gradul de risc global asociat cu subiectul potenţial al controlului;
1, 2, n – criteriile de risc;
w – ponderea fiecărui criteriu de risc (suma ponderilor individuale va fi egală cu o unitate);
R – gradul de risc atribuit fiecărui criteriu.
15. În urma aplicării formulei stabilite la pct.14, riscul global va primi valori între 200 şi 1000 de unităţi, persoanele care obţin 200 de unităţi fiind asociate cu cel mai mic risc.
Subiecţii controlului sînt clasificaţi în funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei, în fruntea clasamentului fiind plasate persoanele care au acumulat punctajul maxim.
III. ÎNTOCMIREA PLANULUI ANUAL DE CONTROL
ÎN URMA EVALUĂRII NIVELULUI DE RISC
16. După aranjarea clasamentelor pe fiecare domeniu de control, din fiecare clasament se preia un număr estimativ de persoane/unităţi care urmează a fi incluse în planul anual al controalelor.
Cantitatea de persoane/unităţi preluate din clasament se raportează la capacităţile instituţionale, atît ale subdiviziunii responsabile de domeniul pentru care s-a făcut clasamentul, cît şi ale Agenţiei în general, precum şi la numărul maxim potenţial de persoane/unităţi care poate fi supus controalelor de către toate subdiviziunile Agenţiei. Preluarea persoanelor/unităţilor din clasament se realizează la rînd, începînd cu cea care a acumulat punctajul maxim de risc în urma aplicării formulei de la pct.14 şi se reflectă în lista subdiviziunii în ordinea descrescătoare a punctajului de risc acumulat conform clasamentului.
17. Toate listele pentru toate domeniile de control se includ într-un plan al controalelor şi constituie versiunea preliminară a planului anual al controalelor, care se examinează suplimentar în vederea dezvoltării şi consolidării sale.
În urma comparării şi contrapunerii listelor persoanelor/unităţilor din versiunea preliminară a planului anual al controalelor, Agenţia definitivează, consolidează şi aprobă planul anual al controalelor în conformitate cu prevederile cadrului normativ şi regulile aprobate de conducătorul Agenţiei. În cazul în care conducătorul Agenţiei nu a aprobat regulile de întocmire a planului anual de control, poate fi aplicată metoda prevăzută în anexa nr.2 la prezenta Metodologie.
Planul anual listează pe verticală toate persoanele/unităţile care urmează să fie supuse controlului pe parcursul la un an şi indică pe orizontală domeniile de control pentru care vor fi efectuate vizite la o persoană/unitate concretă într-un singur control. Planul anual al controalelor se întocmeşte conform unuia dintre exemplele prevăzute la anexa nr.3 la prezenta Metodologie, la alegerea Agenţiei.
Pînă la publicarea oficială, planul anual este suprapus şi comparat cu planurile anuale ale altor organe de control, pentru a evita dublări şi a depista posibilitatea controalelor comune la aceeaşi persoană/unitate.
18. Clasamentele şi listele persoanelor supuse controlului, precum şi planul anual al controalelor se generează automatizat de Registrul de stat al controalelor în baza informaţiilor din acesta, în urma analizei criteriilor de risc conform formulei stabilite de prezenta Metodologie. În cazul în care Registrul nu asigură suficient analiza criteriilor de risc, aceasta se face manual şi este complementară informaţiei oferite de Registru.
19. Dacă persoana supusă controlului se regăseşte de mai multe ori în planul anual al controalelor în vederea controlării în mai multe domenii de control din competenţa Agenţiei, conducătorul acesteia are obligaţia de a asigura reducerea la maximum a numărului de vizite prin combinarea şi comasarea controalelor pe mai multe domenii într-o singură vizită de control.
Organizarea şi efectuarea controlului trebuie să se realizeze cu asigurarea efectuării unui singur control pe an pentru toate domeniile de activitate ale persoanei supuse controlului identificate în planul anual al controalelor.
20. Conducătorul Agenţiei poartă responsabilitatea pentru consolidarea planului anual al controalelor şi pentru organizarea şi efectuarea controalelor pe domenii de control, astfel încît să asigure, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii şi ale Legii nr.131/2012, realizarea nu mai mult de un control planificat pe an al persoanei/unităţii supuse controlului.
IV. CREAREA ŞI MENŢINEREA SISTEMULUI DE DATE
NECESAR APLICĂRII CRITERIILOR DE RISC
21. Sistemul de efectuare a controalelor în baza analizei riscurilor se întemeiază pe date statistice relevante, certe şi accesibile, furnizate de Biroul Naţional de Statistică, pe date colectate de Agenţie, de alte autorităţi şi instituţii publice, inclusiv din surse informatice oficiale, precum şi din alte surse sigure. Este obligatorie evitarea aplicării criteriilor de risc în baza datelor incomplete şi interpretabile.
22. Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului persoanelor supuse controlului în conformitate cu riscul prezentat, Agenţia menţine, prin intermediul Registrului de stat al controalelor, o bază de date care reflectă cel puţin:
1) lista tuturor persoanelor pasibile de a fi supuse controlului, cu datele individuale de identificare;
2) istoricul activităţii de control;
3) profilul fiecărei persoane supuse controlului, cu informaţia relevantă pentru criteriile de risc utilizate la clasificarea persoanei în cauză.
23. Agenţia reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an.
V. PREGĂTIREA VIZITEI DE CONTROL
24. Pînă la luarea deciziei de începere a controlului unei persoane/unităţi şi emitere a delegaţiei de control corespunzătoare, pentru a determina metoda corectă de control, resursele necesare şi durata preconizată, se va examina, în prealabil, profilul persoanei/unităţii, în baza informaţiei disponibile, luînd în calcul cel puţin următorii factori:
1) mărimea şi amplasarea persoanei/unităţii;
2) existenţa sistemelor interne de management al calităţii;
3) perioada în care activează în domeniul supus controlului;
4) frecvenţa controalelor aplicate la acest agent economic (în ultimii ani);
5) existenţa petiţiilor, adresărilor de la alte autorităţi sau altor informaţii cu privire la agentul economic în cauză care reflectă respectarea/nerespectarea cadrului normativ;
6) istoricul încălcărilor şi conformărilor cu prescripţiile agentului, fiind examinat tipul încălcărilor comise anterior, gravitatea acestora, frecvenţa lor şi modul cum s-a conformat recomandărilor şi prescripţiilor organului de control;
7) identificarea, în prealabil, a aspectelor ce urmează a fi verificate în cadrul controlului şi stabilirea dacă informaţia necesară poate fi colectată fără interacţiune cu agentul economic în cauză (din alte surse de informaţii accesibile).
25. După efectuarea evaluării conform pct.24, se emite delegaţia de control şi se expediază pentru notificare persoanei ce urmează a fi controlată.
26. În cazul în care aspectele ce urmează a fi verificate prin control pot fi verificate la distanţă, după emiterea delegaţiei de control va fi aplicată metoda verificării la distanţă, prin solicitare de informaţii sau documente de la persoana supusă controlului.
27. Controalele inopinate se efectuează în baza analizei preliminare a riscurilor şi estimarea prealabilă a efortului şi modului de intervenţie şi doar în cazul existenţei temeiurilor şi respectării condiţiilor prevăzute la art.19 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător. La analiza riscurilor şi estimarea prealabilă a efortului şi modului de intervenţie, organul de control utilizează criterii de risc stabilite de prezenta Metodologie şi factorii identificaţi la pct.24, care permit evaluarea eventualului prejudiciu şi a mărimii acestuia în cazul în care controlul nu s-ar efectua.
VI. ELABORAREA LISTELOR DE VERIFICARE ŞI STABILIREA CERINŢELOR
DE REGLEMENTARE CARE TREBUIE INCLUSE ÎN LISTA DE VERIFICARE
28. Desfăşurarea controalelor are loc doar în baza şi în limitele listei de verificare aplicabile pentru domeniul, tipul şi obiectul de control în cauză. Listele de verificare au ca scop optimizarea timpului şi a eforturilor necesare pentru desfăşurarea controlului, asigurînd orientarea procesului de control spre aspectele legate de riscurile cele mai semnificative.
29. Elaborarea listelor de verificare se face pornind de la criteriile de risc stabilite în prezenta Metodologie. Conţinutul listelor de verificare are ca scop reflectarea respectării cerinţelor legale orientate spre înlăturarea şi/sau diminuarea efectivă şi oportună a riscurilor pentru mediu, sănătatea, viaţa şi proprietatea persoanelor care sînt prevăzute pentru domeniul de activitate respectiv.
În procesul de elaborare a listei de verificare, fiecare cerinţă legală referitoare la domeniul specific de activitate se evaluează pentru a determina modul în care nerespectarea acesteia poate cauza apariţia unui prejudiciu şi potenţiala mărime a acestuia.
30. Cerinţa legală se include în lista de verificare dacă:
1) nerespectarea acesteia:
a) creează pericol iminent, dar nu imediat pentru mediu, viaţa, sănătatea şi proprietatea persoanei controlate şi/sau angajaţii acesteia ori creează pericol iminent, dar nu imediat pentru societate, care, dacă nu este înlăturat în termenul indicat, va deveni imediat;
b) creează pericol iminent şi imediat pentru mediu, viaţa, sănătatea şi proprietatea persoanei controlate şi/sau angajaţii acesteia ori creează pericol iminent şi imediat pentru societate;
2) abordează aspectele majore relevante pentru reducerea riscurilor şi prevenirea daunelor.
VII. PLANIFICAREA STRATEGICĂ A ACTIVITĂŢII
DE CONTROL A ORGANULUI DE CONTROL
31. Organul de control realizează planificarea strategică a activităţii de control prin utilizarea analizei riscurilor în scopul determinării domeniilor strategice pe care urmează să se concentreze activitatea sa de control. Domeniile strategice pot viza tipuri specifice de activităţi economice, probleme de reglementare specifice sau transversale, pericole noi într-un anumit domeniu. Domeniile strategice pot avea dimensiune locală sau regională.
32. Selectarea domeniilor strategice permite distribuirea eficientă a resurselor interne pentru efectuarea controalelor, furnizarea de consultanţă persoanelor supuse controlului şi consumatorilor, precum şi stabilirea unui echilibru între controalele efectuate şi furnizarea de consultanţă pentru atingerea obiectivelor de reglementare.
33. În cazul planificării strategice a activităţii de control a organului de control, criteriile de risc, descrierea lor, atribuirea punctelor şi ponderii pentru fiecare criteriu de risc se realizează conform prevederilor referitoare la planificarea anuală a controalelor statuate de prezenta Metodologie.
Anexa nr.1 la Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Navale
LISTA (sub)domeniilor de activitate economică utilizate în prezenta Metodologie, în concordanţă cu domeniului de control al Agenţiei Navale, conform Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM Rev.2) | ||||
Secţiunea | Diviziunea | Grupa | Clasa | Denumirea |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
C | Industria prelucrătoare | |||
30 | Fabricarea altor mijloace de transport | |||
30.11 | Construcţia de nave şi structuri plutitoare | |||
30.12 | Construcţia de ambarcaţiuni sportive şi de agrement | |||
G | Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul; întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor | |||
46 | Comerţ cu ridicata, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete | |||
47 | Comerţ cu amănuntul, cu excepţia autovehiculelor şi motocicletelor | |||
H | 50 | Transporturi pe apă | ||
50.1 | 50.10 | Transporturi maritime şi costiere de pasageri | ||
Transporturi maritime şi costiere de pasageri | ||||
50.2 | 50.20 | Transporturi maritime şi costiere de marfă | ||
Transporturi maritime şi costiere de marfă | ||||
50.3 | 50.30 | Transporturi de pasageri pe căi navigabile interioare | ||
Transportul de pasageri pe căi navigabile interioare | ||||
50.4 | 50.40 | Transportul de marfă pe căi navigabile interioare | ||
Transportul de marfă pe căi navigabile interioare | ||||
52 | Depozitare şi activităţi auxiliare pentru transporturi | |||
52.1 | Depozitări | |||
52.2 | 52.22 | Activităţi anexe pentru transporturi Activităţi de servicii anexe transportului pe apă | ||
M | 71 | Activităţi de arhitectură şi inginerie; activităţi de testări şi analiză tehnică | ||
71.2 | 71.20 | Activităţi de testare şi analize tehnice | ||
Activităţi de testare şi analize tehnice | ||||
N | Activităţi de servicii administrative şi activităţi de servicii suport | |||
78 | Activităţi de servicii privind forţa de muncă | |||
P | 85 | Învăţămînt | ||
85.5 | Alte forme de învăţămînt | |||
85.53 | Şcoli de conducere (pilotaj) nave |
Anexa nr.2 la Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Navale
MODEL de elaborare a planului anual (consolidat) de control în urma estimării nivelului de risc şi contrapunerii clasamentelor din toate domeniile de control ale unui organ de control
1. În urma evaluării riscurilor şi aplicării punctajului corespunzător, din fiecare clasament se selectează un număr estimativ de persoane/unităţi care urmează a fi incluse în planul consolidat de control. 2. Fiecărei subdiviziuni a organului de control i se atribuie o cotă procentuală din numărul total de controale planificate pe care le poate efectua organul de control pe parcursul unui an. În baza acestei cote procentuale va fi selectat numărul de persoane/unităţi din cadrul fiecărui clasament corespunzător. Cantitatea de persoane/unităţi selectate din clasament va fi raportată la capacităţile instituţionale (atît ale subdiviziunii responsabile de domeniul pentru care s-a făcut clasamentul, cît şi ale organului de control în general), precum şi la numărul maxim potenţial de persoane/unităţi care poate fi supus controalelor de către toate subdiviziunile organului de control, la importanţa domeniului din aria de responsabilităţi şi atribuţii ale organului de control şi mărimea clasamentului (în comparaţie cu restul clasamentelor pentru restul domeniilor de competenţă ale organului de control). 3. Clasamentele/listele întocmite pentru protecţia consumatorilor/supravegherea pieţei vor fi utilizate şi întocmite complementar la clasamentul pentru transportul naval şi activităţi conexe transportului naval, avînd în vedere că clasamentele pentru protecţia consumatorilor se vor referi la aceleaşi persoane/unităţi care figurează, după caz, şi în clasamentul pentru transportul naval şi activităţi conexe acestuia. 4. Clasamentele/listele se comasează în planul comun preliminar în conformitate cu următoarele reguli generale: 1) regula generală A: Aranjamentul persoanelor/unităţilor se bazează pe media aritmetică simplă a punctajelor de risc acordate aceleiaşi persoane/unităţi în toate clasamentele (domeniile) posibile; 2) regula generală B: Prioritate vor avea persoanele/unităţile pentru care se aplică cele mai multe domenii/punctaje; 3) toate persoanele a căror medie aritmetică este mai mare de 700 vor fi aranjate prioritar conform regulii generale B; 4) la început sînt incluse persoanele/unităţile în intervalul de punctaj 1000-700, care vor fi aranjate conform mediei aritmetice a punctajelor dacă patru, apoi trei, punctaje aplicate la fel au în parte mai mult de 700 de puncte; 5) vor urma persoanele/unităţile la care două, apoi un punctaj, se încadrează în intervalul 1000-700 şi media tuturor punctajelor aplicabile nu este mai mică de 500 de puncte; 6) după care vor urma restul persoanelor/unităţilor în ordine descrescătoare conform mediei aritmetice a punctajelor de risc; 7) în situaţiile în care cîteva persoane/unităţi au medie aritmetică similară (şi nu se aplică altă regulă complementar), atunci se aplică regula generală B sau preferinţă poate avea persoana/unitatea care are un punctaj de risc mai mare pe domeniul considerat prioritar de către conducerea organului de control. 5. Planul comun se constituie din comasarea clasamentelor/listelor, aşa încît un agent economic/obiect va avea 2 punctaje de risc (conform activităţii economice desfăşurate): 1– pentru transport naval şi activităţi conexe, 2– pentru domeniul protecţiei consumatorilor/supravegherea pieţei, conform următorului exemplu:
| |||||
Nr. crt. | Trimestrul | Lista comună a operatorilor/obiectelor | Punctaj de risc | ||
Transport naval | Protecţia consumat. | Media | |||
1. | I | SRL D | 710 | 950 | 816 |
2. | SRL A | 1000 | - | 990 | |
3. | SRL B | - | 1000 | 990 | |
5. | SRL C | 980 | - | 925 | |
6. | II | SRL E | 970 | - | 695 |
7. | SRL F | 680 | 560 | 586 | |
8. | III | … | |||
6. Întocmirea planului anual consolidat presupune şi atribuirea perioadei trimestriale preconizate pentru controalele în cauză. În paralel, locul şi trimestrul atribuit unei persoane sau unor categorii de persoane poate fi influenţat şi de factori sezonieri sau alţi factori socioeconomici care au relevanţă majoră pentru scopul şi obiectul controlului, aşa încît să se urmărească efectuarea celui mai eficient control posibil, dar cu povara cea mai mică posibilă pentru persoana controlată. 7. La comasarea planurilor preliminare în planul comun anual se va ţine cont de numărul total de controale posibile pe an pentru organul de control şi cota procentuală din numărul total de controale atribuită fiecărui domeniu. 8. În procesul de întocmire a planului comun se va asigura ca numărul de persoane/unităţi mai mic care rezultă în urma comasării domeniilor să fie suplinit şi să corespundă în varianta finală cu numărul preconizat/potenţial de persoane/unităţi pe care le poate controla organul pe parcursul anului. Suplinirea planului comun se va face conform procedurilor descrise mai sus, în baza cotelor procentuale atribuite, de cîte ori este necesar pînă la întocmirea planului anual complet. 9. Vizita de control, conform planului anual, se efectuează în comun cu inspectorul responsabil de protecţia consumatorului/supravegherea pieţei, cu aplicarea listelor de verificare corespunzătoare. |
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]
Anexa nr.3 la Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Navale
Exemplul nr.1
Forma şi structura planului anual de control
| |||||
Nr. crt. | Persoana | Obiectul | Trimestrul | Domeniile de control interne | |
Domeniul A (ex. transport naval) | Domeniul B (ex. protecţia consumatorului) | ||||
1. | S.R.L. „X” | „A” | I | X | X |
2. | S.A. „Y” | „Z” | I | X | X |
3. | S.R.L. „W” | „N” | I | X | - |
4. | S.R.L. „X” | „B” | II | - | - |
5. | … |
Exemplul nr.2
Forma şi structura planului anual de control
I. În domeniul transport naval şi activităţi conexe
| ||||
Nr. crt. | Persoana | Obiectul | Trimestrul | Domeniile în care se realizează controlul concomitent |
Domeniul B (ex. protecţia consumatorului) | ||||
1. | S.R.L. „X” | „A” | I | X |
2. | S.A. „Y” | „Z” | I | X |
3. | S.R.L. „W” | „N” | I | - |
4. | S.R.L. „C” | „Y” | II | - |
II. În domeniul protecţia consumatorilor
| ||||
Nr. crt. | Persoana | Obiectul | Trimestrul | Domeniile pe care se realizează controlul concomitent |
Domeniul A (ex. transport) | ||||
1. | S.R.L. „X” | „A” | I | X |
2. | S.A. „Y” | „Z” | I | X |
3. | S.R.L. „A” | „W” | II | - |
4. | … |
Notă: 1) La exemplul nr.2, Planul va conţine atîtea tabele cîte domenii de control sînt incluse în competenţa Agenţiei. Coloana 3-a reprezintă lista obiectelor pentru control per domeniu. 2) Eventual, tabelele sus-exemplificate vor conţine o coloana pentru reflectarea controalelor comune cu alte organe de control. |
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.136 din 19.08.2021, în vigoare 24.08.2021]
