joi, 11 iulie 2024
174/11.07.2024 Lege pentru modificarea unor acte normative (consolidarea cadrului de activitate a Băncii Naţionale a Moldovei)

L E G E

pentru modificarea unor acte normative (consolidarea

cadrului de activitate a Băncii Naţionale a Moldovei)

 

nr. 174  din  11.07.2024

 

Monitorul Oficial nr.336-339/480 din 02.08.2024

 

* * *

UE

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Prezenta lege transpune art.10 şi art.74 alin.(1) din Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 176 din 27 iunie 2013, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2019/878 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2019 (CELEX: 32013L0036).

 

Art.I.Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297–300, art.544), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 4, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Fără prejudicierea obiectivului său fundamental, Banca Naţională, în limita atribuţiilor sale, contribuie la stabilitatea sistemului financiar şi sprijină politica economică generală a statului.”

2. Articolul 5:

alineatul (1):

la litera i), cuvântul „valutare” se substituie cu cuvântul „internaţionale”;

alineatul se completează cu literele q)–s) cu următorul cuprins:

„q) acţionează în calitate de organ cu funcţii de supraveghere a entităţilor raportoare, conform Legii nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului;

r) elaborează şi implementează politica macroprudenţială în raport cu entităţile supravegheate de Banca Naţională;

s) elaborează şi implementează documente de politici cu privire la educaţia şi incluziunea financiară în domeniile în care Banca Naţională deţine atribuţii.”

la alineatul (5), cuvintele „începând de la data publicării deciziei” se substituie cu textul „începând cu data intrării în vigoare a deciziei privind aplicarea măsurilor respective, care reprezintă data publicării acesteia”.

3. Legea se completează cu articolele 51 şi 52 cu următorul cuprins:

Articolul 51. Strategia privind politica macroprudenţială

Banca Naţională elaborează strategia privind politica macroprudenţială şi o implementează în raport cu entităţile supravegheate de Banca Naţională. Strategia privind politica macroprudenţială se aprobă prin decizia Comitetului Naţional de Stabilitate Financiară, în conformitate cu Legea nr.209/2018 cu privire la Comitetul Naţional de Stabilitate Financiară.

 

Articolul 52. Instrumentele politicii macroprudenţiale

(1) Pentru exercitarea atribuţiilor sale privind implementarea politicii macroprudenţiale, în vederea reducerii riscului sistemic, Banca Naţională poate aplica, prin act normativ sau, după caz, prin act administrativ individual, următoarele măsuri:

1) stabilirea faţă de bănci a unor cerinţe mai riguroase decât cele determinate în conformitate cu prevederile Legii nr.202/2017 cu privire la activitatea băncilor referitoare la:

a) nivelul de fonduri proprii prevăzute la art.60–62 din Legea nr.202/2017 cu privire la activitatea băncilor;

b) cerinţele privind expunerile mari, prevăzute la art.74 din Legea nr.202/2017 cu privire la activitatea băncilor;

c) cerinţele privind lichiditatea, prevăzute la art.76 din Legea nr.202/2017 cu privire la activitatea băncilor;

d) cerinţele de publicare a informaţiilor, prevăzute la art.91–94 din Legea nr.202/2017 cu privire la activitatea băncilor;

2) stabilirea faţă de bănci a cerinţelor referitoare la nivelul amortizoarelor de capital, în conformitate cu art.63 din Legea nr.202/2017 cu privire la activitatea băncilor;

3) stabilirea faţă de entităţile supravegheate de Banca Naţională a unor cerinţe referitoare la:

a) ajustarea macroprudenţială a indicatorului efectului de levier;

b) cerinţele de capital la nivel sectorial;

c) cerinţele privind limitarea îndatorării (raportul dintre credite şi garanţii, raportul dintre datorii şi venituri, raportul dintre serviciul datoriei şi venituri);

d) limita macroprudenţială neponderată aplicată surselor de finanţare;

e) marjele aferente instrumentelor derivate în cadrul tranzacţiilor cu instrumente derivate şi factorii de ajustare aplicaţi titlurilor primite drept garanţii în cadrul finanţării garantate;

f) compensarea prin contrapărţi centrale;

g) expunerile intrasectoriale din sectorul financiar.

(2) Actele normative ale Băncii Naţionale prin care sunt aplicate măsurile prevăzute la alin.(1) sunt publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi intră în vigoare la data publicării acestora sau la data indicată în textul actului respectiv, care nu poate fi anterioară datei publicării.”

4. Articolul 7:

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Banca Naţională poate participa în cadrul organizaţiilor internaţionale care urmăresc scopul de a asigura stabilitatea financiară, cea economică şi/sau alte scopuri ce ţin de atribuţiile Băncii Naţionale şi poate coopera sau încheia acorduri de colaborare cu organizaţiile respective.”

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Banca Naţională exercită drepturi şi îndeplineşte obligaţii care revin Republicii Moldova în calitate de membru al Fondului Monetar Internaţional, inclusiv ce ţin de utilizarea facilităţilor instituţiei de finanţare respective, pe termen mediu şi lung, pentru nevoile balanţei de plăţi şi consolidarea rezervelor internaţionale ale statului.”

5. La articolul 10:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Banca Naţională poate deschide conturi Ministerului Finanţelor, băncilor licenţiate şi sucursalelor băncilor din alte state licenţiate de Banca Naţională, băncilor în proces de lichidare, băncilor-punte, persoanei juridice care administrează fonduri de garantare a depozitelor sau fonduri de rezoluţie, persoanei juridice care desfăşoară activitate de depozitar central de valori mobiliare ca activitate de bază, societăţilor de plată, societăţilor emitente de monedă electronică, furnizorilor de servicii poştale în scopul prestării serviciilor de plată, băncilor centrale ale statelor străine şi instituţiilor financiare publice internaţionale. Banca Naţională nu deschide conturi autorităţilor administraţiei publice locale şi întreprinderilor, inclusiv celor de stat, cu excepţia celor prevăzute de lege în scopul prestării serviciilor de plată.”

articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) Banca Naţională poate deschide conturi în nume propriu în bănci licenţiate, în sucursalele băncilor din alte state licenţiate de Banca Naţională şi în bănci din alte state, pentru efectuarea operaţiunilor aferente cheltuielilor sale administrative.”

6. Articolul 11:

la alineatul (2), textul „în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi intră în vigoare fie la data publicării lor, fie la o altă dată prevăzută în textul actului respectiv, cu condiţia informării publicului” se substituie cu textul „în conformitate cu Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative”;

alineatul (33) va avea următorul cuprins:

„(33) În cadrul avizării şi consultării publice a proiectelor sale de acte normative, Banca Naţională solicită o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiţiei. Prevederile Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative referitoare la avizarea, consultarea publică şi efectuarea expertizei proiectului actului normativ şi cele referitoare la intrarea în vigoare a actului normativ, precum şi prevederile Legii nr.239/2008 privind transparenţa în procesul decizional nu se aplică:

a) actelor Băncii Naţionale prin care se aprobă:

– măsuri de stabilizare financiară;

– măsuri pentru exercitarea atribuţiilor privind politica macroprudenţială şi măsuri pentru reducerea riscului sistemic;

– norma rezervelor obligatorii, ratele dobânzii pentru remunerarea rezervelor obligatorii;

– calculul primelor de referinţă, primelor de bază şi coeficienţilor de rectificare;

b) actelor Băncii Naţionale care, în situaţii de criză financiară sistemică sau de pericol al apariţiei acesteia, se adoptă pentru executarea Legii nr.232/2016 privind redresarea şi rezoluţia băncilor.”

articolul se completează cu alineatele (34)–(38) şi (41) cu următorul cuprins:

„(34) Înainte de emiterea de către Banca Naţională a unui act administrativ individual defavorabil pentru participantul la procedura administrativă, inclusiv în cadrul procedurilor de control desfăşurate conform art.751 şi 752, participantului respectiv i se notifică faptele şi circumstanţele relevante pentru actul ce urmează a fi emis şi i se propune, în vederea audierii acestuia, de a prezenta Băncii Naţionale, în termen de 10 zile lucrătoare de la data notificării, opinia sa în formă scrisă. Procedura administrativă se suspendă de la data expedierii notificării către participant şi până la data prezentării opiniei acestuia sau, în cazul în care opinia nu a fost prezentată în termen, până la data expirării termenului pentru prezentarea opiniei.

(35) La data prezentării opiniei participantului la procedura administrativă sau, în cazul în care opinia nu a fost prezentată în termen, la expirarea termenului de prezentare a acesteia prevăzut la alin.(34) din prezentul articol, curgerea termenului procedurii administrative este reluat. Banca Naţională este în drept să nu ţină cont de opinia prezentată după expirarea termenului stabilit la alin.(34) şi (36) din prezentul articol. Data prezentării opiniei se consideră data notificării Băncii Naţionale conform art.113.

(36) Prin derogare de la alin.(34), audierea participantului la procedura administrativă nu este necesară în cazul emiterii de urgenţă a unei decizii cu scopul de a preveni producerea de prejudicii semnificative în sistemul financiar, inclusiv în infrastructurile pieţei financiare. În acest caz, participantul are posibilitatea de a prezenta opinia sa în formă scrisă în termen de 5 zile de la data notificării actului emis de Banca Naţională sau concomitent cu depunerea unei cereri prealabile prin care acesta contestă actul Băncii Naţionale. Banca Naţională verifică actul emis pornind de la opinia participantului şi poate menţine actul respectiv, îl poate modifica, îl poate revoca sau poate emite un nou act. În cazul în care opinia a fost prezentată în termen şi separat de cererea prealabilă, curgerea termenului stabilit pentru depunerea cererii prealabile se suspendă de la data prezentării opiniei şi până la data notificării participantului despre rezultatele examinării opiniei.

(37) Prin aplicarea prevederilor alin.(34)–(36) din prezentul articol, audierea participantului în sensul art.94 şi art.95 alin.(2) din Codul administrativ nr.116/2018 se consideră efectuată.

(38) Termenul în care trebuie finalizată o procedură administrativă se suspendă pe perioada solicitării de către Banca Naţională a unor documente, informaţii, explicaţii ori a opiniei de la participantul la procedura respectivă, de la autorităţile naţionale ori din alte state şi/sau de la Comitetul Naţional de Stabilitate Financiară, cu notificarea participantului la procedura respectivă despre suspendarea termenului.”

„(41) Prin derogare de la prevederile art.44 din Codul administrativ nr.116/2018, în cazul procedurilor administrative legate de retragerea licenţei pentru activitatea bancară, a licenţei pentru activitatea de asigurare sau de reasigurare, a licenţei pentru activitatea de prestare a serviciilor de plată şi emitere a monedei electronice, a licenţei pentru activitatea asociaţiei de economii şi împrumut şi în cazul procedurilor legate de aplicarea măsurilor şi instrumentelor prevăzute de Legea nr.232/2016 privind redresarea şi rezoluţia băncilor, Banca Naţională este obligată să atragă în procedură administrativă doar persoana fizică sau juridică care a solicitat iniţierea procedurii sau în privinţa căreia a fost iniţiată procedura respectivă ori care ar urma să fie destinatar al actului administrativ individual emis în cadrul procedurii respective.”

la alineatul (6), textul „ , dacă legea nu prevede altfel” se exclude;

articolul se completează cu alineatul (61) cu următorul cuprins:

„(61) În cazurile în care vizează activitatea administrativă a Băncii Naţionale, ordonanţa provizorie poate fi solicitată doar odată cu sau după înaintarea unei acţiuni în contencios administrativ împotriva Băncii Naţionale, prevederile art.111 fiind aplicabile în mod corespunzător.”

la alineatul (9), după cuvântul „acţionarilor” se introduce textul „/asociaţilor”;

articolul se completează cu alineatele (12)–(14) cu următorul cuprins:

„(12) Prevederile art.171 alin.(4) din Codul administrativ nr.116/2018, în partea în care prevăd executarea actului administrativ individual doar după soluţionarea cererii de suspendare a executării actului, nu se aplică în cazul depunerii unei cereri de suspendare a executării unui act al Băncii Naţionale.

(13) În cazul în care un act administrativ individual al Băncii Naţionale este contestat cu cerere prealabilă, Banca Naţională, din oficiu sau la cerere, poate suspenda executarea actului respectiv până la finalizarea procedurii prealabile dacă sunt întrunite toate condiţiile prevăzute la art.111 alin.(3). Decizia cu privire la suspendarea executării este luată în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii prealabile sau a cererii de suspendare a executării actului, fără a depăşi termenul de examinare a cererii prealabile.

(14) Recursul declarat împotriva hotărârii judecătoreşti definitive privind încasarea mijloacelor băneşti din contul Băncii Naţionale suspendă executarea hotărârii judecătoreşti respective.”

7. Articolul 111:

alineatul (7) va avea următorul cuprins:

„(7) Încheierea judecătorească privind suspendarea sau refuzul suspendării executării actelor Băncii Naţionale poate fi atacată cu recurs în conformitate cu prevederile Codului administrativ. Recursul împotriva încheierii respective se examinează în termen restrâns, care nu trebuie să depăşească 10 zile de la data depunerii cererii de recurs.”

articolul se completează cu alineatul (8) cu următorul cuprins:

„(8) Prevederile art.214 alin.(1)–(4) şi (6) din Codul administrativ nr.116/2018 nu se aplică actelor Băncii Naţionale. Dispoziţiile art.214 alin.(7) din Codul administrativ nr.116/2018 se aplică în privinţa încheierii judecătoreşti, emise conform prevederilor alin.(5) din prezentul articol, prin care instanţa de judecată se pronunţă cu privire la cererea de suspendare a executării actului Băncii Naţionale.”

8. La articolul 112 alineatul (9), cuvintele „puse la dispoziţie de Banca Naţională”, în ambele cazuri, se exclud, iar alineatul se completează cu un enunţ cu următorul cuprins: „În cazul în care, după înregistrarea mesajului în dosarul „Trimise” al contului oficial de poştă electronică al Băncii Naţionale, în contul oficial de poştă electronică al Băncii Naţionale a fost recepţionată notificarea generată de sistemul de poştă electronică din care rezultă nerecepţionarea mesajului de către destinatar, se consideră că actul sau înscrisul nu a fost notificat.”

9. La articolul 113, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) În cazul actelor sau înscrisurilor transmise prin poştă electronică, data notificării este data înregistrării actului sau înscrisului de către Banca Naţională. Banca Naţională este obligată să comunice persoanei, prin acelaşi mijloc, numărul de înregistrare în cel mult două zile lucrătoare de la recepţionarea mesajului în dosarul „Primite” al contului oficial de poştă electronică a Băncii Naţionale.”

10. Articolul 17:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Banca Naţională stabileşte băncilor cerinţele privind menţinerea rezervelor obligatorii faţă de depozite şi alte pasive similare, specificate în acest scop. Rezervele respective sunt menţinute prin reţinerea banilor în numerar în casa băncilor sau în conturile băncilor deschise la Banca Naţională. Aplicarea sechestrului, suspendarea operaţiunilor, aplicarea altor măsuri de asigurare, precum şi aplicarea măsurilor de executare silită în privinţa mijloacelor băneşti ce reprezintă rezerve obligatorii nu se admit.”

la alineatul (2), cuvântul „rate” se substituie cu cuvântul „norme”;

la alineatul (3), în primul enunţ, după cuvântul „remunera” se introduce textul „ , inclusiv la rate negative,”.

11. La articolul 20 alineatul (5) literele a)–c), după cuvintele „dacă mărimea capitalului statutar” se introduce textul „ , până la distribuirea profitului disponibil pentru distribuire la finele anului financiar,”.

12. La articolul 21 alineatul (2), cuvintele „rezervelor valutare” se substituie cu cuvintele „rezervelor internaţionale”.

13. Capitolul III se completează cu articolul 211 cu următorul cuprins:

Articolul 211. Remunerarea serviciilor şi operaţiunilor Băncii Naţionale

(1) Banca Naţională poate percepe comisioane pentru activităţile permise conform prezentei legi, şi anume: prestarea serviciilor bancare entităţilor eligibile, punerea în circulaţie a monedei naţionale, efectuarea operaţiunilor valutare, gestionarea de conturi şi prestarea serviciilor de plată, oferirea accesului la infrastructurile administrate ale pieţei financiare şi la alte sisteme administrate. Comisioanele se stabilesc şi se aplică conform prevederilor prezentei legi, reglementărilor Băncii Naţionale şi acordurilor încheiate cu entităţile şi autorităţile care beneficiază de serviciile Băncii Naţionale.

(2) Comisioanele sunt percepute de Banca Naţională în vederea recuperării costurilor suportate de Banca Naţională în legătură cu serviciile prestate şi operaţiunile realizate.”

14. Articolul 25:

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Fără a aduce atingere prevederilor art.4 alin.(3) din Legea nr.75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor, personalului cu atribuţii directe de supraveghere şi control îi este interzisă participarea în calitate de martor/expert/specialist în cadrul procedurilor administrative ale altor autorităţi publice, participarea în cadrul comisiilor de expertiză, precum şi participarea în cadrul oricăror altor acţiuni de verificare care excedează atribuţiile şi competenţele conferite acestuia prin lege.”

articolul se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:

„(6) Membrilor organelor de conducere şi personalului Băncii Naţionale le este interzisă deţinerea cotelor de participare în capitalul social al entităţilor supravegheate.”

15. La articolul 26 alineatul (1):

litera j) va avea următorul cuprins:

„j) confirmă entitatea de audit selectată conform art.68;”

alineatul se completează cu litera o) cu următorul cuprins:

„o) emite avize, cu votul unanim al membrilor numiţi în funcţie, în cazul exercitării de către Guvern a competenţelor în conformitate cu art.701.”

16. La articolul 28, alineatul (3) se completează cu litera e) cu următorul cuprins:

„e) participă la procesul de selectare a entităţii de audit indicate la art.68 alin.(1) şi prezintă recomandări Consiliului de supraveghere privind confirmarea, mandatul şi evaluarea activităţii entităţii respective.”

17. La articolul 31 alineatul (5), cuvintele „în conformitate cu Legea cu privire la secretul comercial” se substituie cu textul „ , ţinându-se cont de prevederile cu privire la secretul profesional şi cu privire la orice alt secret ocrotit de lege”.

18. Articolul 34:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Comitetul executiv aprobă Regulamentul intern al Băncii Naţionale.”

la alineatul (5), cuvintele „organului de audit intern care ţine evidenţa acestora” se substituie cu cuvintele „potrivit liniilor de raportare internă stabilite de normele de etică profesională în Banca Naţională”.

19. Articolul 36:

la alineatul (1), textul „(inspecţia)” se exclude;

la alineatul (2), după cuvântul „divulgare” se introduc cuvintele „ar putea afecta exercitarea atribuţiilor de bază ale Băncii Naţionale ori”;

alineatul (4):

la litera c), textul „ , precum şi în cazul exercitării atribuţiilor privind informarea publicului” se exclude;

la litera d), după textul „Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor” se introduce textul „şi la art.103 din Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică”;

litera i) se completează cu textul „ , în condiţiile alin.(6)”.

20. La articolul 37, alineatul (1) se completează cu următorul enunţ: „Onorarea de către Banca Naţională a obligaţiilor Republicii Moldova care rezultă din calitatea de membru al Fondului Monetar Internaţional nu se consideră acordare de asistenţă financiară statului sau organelor acestuia şi nici creditare a statului. Băncii Naţionale îi aparţine orice sumă plătită de Fondul Monetar Internaţional, dacă legea specială nu prevede altfel.”

21. Articolul 41 se completează cu următorul enunţ: „Interdicţia privind procurarea şi deţinerea valorilor mobiliare de stat nu se răsfrânge asupra Depozitarului central unic al valorilor mobiliare.”

22. Articolul 53 alineatul (1):

litera a) va avea următorul cuprins:

„a) aur monetar;”

alineatul se completează cu litera b1) cu următorul cuprins:

„b1) drepturi speciale de tragere şi rezerve în Fondul Monetar Internaţional;”

literele c) şi d) se abrogă;

alineatul se completează cu litera f) cu următorul cuprins:

„f) orice alte active recunoscute pe plan internaţional, inclusiv valori mobiliare corporative.”

23. La articolul 59 alineatul (1), după cuvintele „monedelor metalice” se introduce textul „ , precum şi ale bancnotelor şi monedelor metalice jubiliare şi comemorative,”.

24. La articolul 60, după cuvintele „monedelor metalice” se introduce textul „ , precum şi a bancnotelor şi monedelor metalice jubiliare şi comemorative,”.

25. La articolul 61 alineatul (2), cuvintele „Bancnotele şi monedele metalice uzate vor fi retrase” se substituie cu cuvintele „Bancnotele şi monedele metalice uzate sau necorespunzătoare circulaţiei sunt retrase”.

26. Articolul 62:

se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Banca Naţională poate comercializa bancnote şi monede metalice jubiliare şi comemorative, precum şi alte articole numismatice care conţin bancnote şi monede metalice puse în circulaţie de aceasta.”

la alineatul (2), după cuvântul „comemorative” se introduce textul „ , precum şi pentru articolele numismatice,”;

articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) În aplicarea prezentului articol, Banca Naţională emite reglementări privind procedura de punere în circulaţie şi retragere din circulaţie a bancnotelor şi monedelor metalice, privind condiţiile de depunere şi retragere a numerarului de către bănci la/de la Banca Naţională, privind comercializarea bancnotelor şi monedelor jubiliare şi comemorative şi a altor articole numismatice, precum şi privind comisioanele percepute la efectuarea acestor operaţiuni.”

27. Articolele 66, 67 şi 68 vor avea următorul cuprins:

Articolul 66. Evidenţa contabilă

Banca Naţională are obligaţia de a ţine contabilitatea şi de a întocmi situaţiile financiare în modul prevăzut de legislaţia în domeniul contabilităţii şi raportării financiare şi de standardele internaţionale de raportare financiară, oferind o imagine fidelă a poziţiei financiare, a performanţei financiare şi a altor informaţii aferente activităţii acesteia.

 

Articolul 67. Situaţiile financiare

(1) La sfârşitul fiecărui an financiar, Banca Naţională întocmeşte situaţiile financiare anuale individuale şi, după caz, consolidate, în conformitate cu Standardele internaţionale de raportare financiară şi interpretările acestora, care sunt emise de Consiliul pentru standardele internaţionale de contabilitate.

(2) Banca Naţională întocmeşte semestrial situaţii financiare condensate individuale şi, după caz, consolidate, în conformitate cu Standardul internaţional de contabilitate 34 „Situaţii financiare interimare”.

 

Articolul 68. Auditul situaţiilor financiare

(1) Situaţiile financiare anuale ale Băncii Naţionale sunt supuse auditului anual, în conformitate cu standardele internaţionale de audit, care este efectuat de o entitate de audit independentă, cu renume şi cu experienţă recunoscută în domeniul auditului băncilor centrale.

(2) Entitatea de audit indicată la alin.(1) este confirmată de Consiliul de supraveghere după selectarea acesteia în conformitate cu reglementările Băncii Naţionale privind selectarea şi mandatul entităţii de audit pentru efectuarea auditului situaţiilor financiare.

(3) Raportul auditorului se publică împreună cu situaţiile financiare anuale ale Băncii Naţionale.

(4) Aceeaşi entitate de audit nu poate efectua auditul situaţiilor financiare anuale ale Băncii Naţionale pentru o perioadă mai mare de 5 ani consecutivi.”

28. La articolul 69 alineatul (1), partea introductivă va avea următorul cuprins:

„Anual, până la data de 1 iulie, Banca Naţională prezintă Parlamentului un raport care să includă informaţii privind:”.

29. Legea se completează cu articolul 701 cu următorul cuprins:

Articolul 701. Bunurile Băncii Naţionale

(1) Delimitarea bunurilor mobile pe domenii (domeniul public şi domeniul privat) şi atribuirea bunurilor mobile la domeniul public sau domeniul privat se realizează de Banca Naţională, în modul stabilit de către Guvern, în baza listelor de inventariere.

(2) Deciziile privind transmiterea cu titlu gratuit a bunurilor Băncii Naţionale prin trecerea bunurilor dintr-un domeniu în altul, prin trecerea bunurilor de la Banca Naţională în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale, prin trecerea bunurilor mobile ale domeniului public şi a bunurilor imobile de la Banca Naţională către o autoritate publică/instituţie publică se iau de către Guvern, cu avizul pozitiv al Băncii Naţionale, doar în cazul în care nu afectează buna funcţionare a Băncii Naţionale şi exercitarea atribuţiilor sale.

(3) Deciziile privind transmiterea cu titlu gratuit a bunurilor mobile ale domeniului privat de la Banca Naţională către o autoritate publică/instituţie publică se iau de Banca Naţională, în modul stabilit de Guvern, doar în cazul în care nu afectează buna funcţionare a Băncii Naţionale şi exercitarea atribuţiilor sale.

(4) Prin derogare de la prevederile Legii nr.121/2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice şi ale Legii nr.29/2018 privind delimitarea proprietăţii publice şi fără a aduce atingere prevederilor care permit exercitarea de către Banca Naţională a drepturilor de posesie, folosinţă sau dispoziţie asupra bunurilor deţinute de aceasta, Banca Naţională exercită în mod exclusiv şi nerestricţionat drepturile de posesie, folosinţă şi dispoziţie asupra bunurilor ce constituie rezerve internaţionale ale statului, asupra bunurilor achiziţionate conform art.71 alin.(2) lit.c) din prezenta lege, precum şi asupra bunurilor mobile utilizate în exercitarea atribuţiilor de politică monetară şi valutară.

(5) Bunurile ce constituie rezerve internaţionale ale statului nu pot fi supuse sechestrului, urmăririi silite, confiscării, rechiziţiei sau exproprierii.

(6) Competenţele Guvernului prevăzute la alin.(2) nu se aplică în raport cu bunurile indicate la alin.(4).

(7) Banca Naţională poate vinde activele neutilizate, care reprezintă imobilizări corporale şi necorporale ce fac parte din domeniul privat al statului şi sunt deţinute de Banca Naţională, în modul stabilit de către Guvern. Mijloacele financiare obţinute din vânzarea bunurilor respective, după acoperirea cheltuielilor aferente vânzării acestora, se înregistrează ca venit al Băncii Naţionale.

(8) Banca Naţională nu poartă răspundere pentru obligaţiile statului şi obligaţiile altor autorităţi sau instituţii publice.”

30. Articolul 71:

la alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:

„b) să practice activităţi comerciale, precum cumpărarea valorilor mobiliare ale societăţilor comerciale din Republica Moldova şi achiziţionarea oricărui drept de proprietate de natură financiară, comercială, agricolă, industrială în oricare alte scopuri decât pentru exercitarea atribuţiilor şi pentru asigurarea necesităţilor de funcţionare a Băncii Naţionale.”

la alineatul (2):

litera b) se abrogă;

alineatul se completează cu literele f) şi g) cu următorul cuprins:

„f) să exercite drepturile şi obligaţiile cu privire la bunurile mobile şi imobile deţinute, inclusiv prin desfăşurarea, conform cadrului normativ aplicabil, a activităţilor de construire, reconstruire, restaurare, modernizare, consolidare, extindere sau demolare parţială în privinţa bunurilor imobile din domeniul public sau privat;

g) să perceapă plăţi şi comisioane în conformitate cu prezenta lege.”

articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) Cumpărarea şi deţinerea de către Depozitarul central unic al valorilor mobiliare a acţiunilor şi a altor valori mobiliare nu constituie o activitate interzisă în sensul alin.(1).”

31. La articolul 72 alineatul (3), textul „Prin derogare de la articolul 5 alineatele (1) şi (2) din Legea cu privire la secretul comercial” se exclude.

32. Legea se completează cu articolul 741 cu următorul cuprins:

Articolul 741. Monitorizarea continuă

(1) Banca Naţională exercită atribuţii de monitorizare continuă a entităţilor supravegheate, în baza informaţiilor care sunt furnizate Băncii Naţionale în scop de supraveghere şi în scop de evidenţă statistică, la cererea Băncii Naţionale sau regulat, la anumite intervale de timp, în forma specificată.

(2) Monitorizarea continuă nu reprezintă o procedură administrativă în sensul Codului administrativ şi nici o procedură de control în sensul art.751 din prezenta lege.”

33. La articolul 75, alineatul (1) se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:

„a1) sancţiunile prevăzute de art.35 din Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului şi de Legea nr.75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor;”.

34. Articolul 751 va avea următorul cuprins:

Articolul 751. Constatarea încălcărilor

(1) Constatarea încălcărilor se efectuează de către personalul Băncii Naţionale sau de către experţii contabili, contabilii autorizaţi şi alţi specialişti calificaţi, antrenaţi în acest scop de Banca Naţională (denumiţi în continuare – inspectori), în cadrul controlului, inclusiv al inspecţiilor pe teren efectuate la sediile/adresele de desfăşurare a activităţii ale entităţilor supravegheate şi/sau monitorizate de către Banca Naţională.

(2) Controlul indicat la alin.(1) cuprinde, fără a se limita la acestea, studierea şi examinarea actelor de constituire, a regulamentelor şi politicilor interne, a rapoartelor şi dărilor de seamă, a actelor interne întocmite ca rezultat al operaţiunilor efectuate, a documentelor contabile, a actelor de afaceri cu caracter extern şi intern (contractelor, certificatelor, proceselor-verbale, cererilor, notelor informative etc.), inclusiv referitoare la acţionarii, asociaţii, beneficiarii efectivi, clienţii, contragenţii persoanei supuse controlului, a altor documente şi date, pe suport de hârtie şi/sau în formă electronică.

(3) Controlul indicat la alin.(1) din prezentul articol se efectuează în temeiul deciziei Băncii Naţionale, care se notifică persoanei supuse controlului. Prin derogare de la art.69 alin.(1) din Codul administrativ nr.116/2018, controlul se consideră iniţiat din data începerii controlului, stabilită în decizia privind efectuarea controlului.

(4) În cadrul controlului, Banca Naţională poate desfăşura inspecţii pe teren. Inspecţia pe teren se desfăşoară în temeiul deciziei Băncii Naţionale, care conţine cel puţin următoarele informaţii: denumirea persoanei supuse controlului, datele privind inspectorii împuterniciţi să efectueze inspecţia pe teren, data începerii şi durata acesteia. Inspecţia pe teren poate fi efectuată în temeiul deciziei emise conform alin.(3) în cazul în care aceasta prevede desfăşurarea inspecţiei pe teren şi datele cu privire la inspecţie prevăzute de prezentul alineat.

(5) Controlul asupra activităţii unităţii de schimb valutar se efectuează în condiţiile Legii nr.62/2008 privind reglementarea valutară, ţinându-se cont de prevederile prezentului articol.

(6) Persoana supusă controlului este obligată să prezinte sau să ofere inspectorilor acces direct şi liber, fără întârziere nejustificată, la informaţiile solicitate de Banca Naţională, inclusiv la informaţiile digitalizate, programele, sistemele, aplicaţiile şi bazele de date.

(7) În cadrul controlului, cu excepţia controlului menţionat la alin.(8), persoanei supuse controlului i se notifică actul preliminar privind rezultatele controlului pentru prezentarea, după caz, în formă scrisă, în termen de 5 zile lucrătoare de la data notificării actului menţionat, a obiecţiilor şi explicaţiilor, anexând, după caz, documentele relevante. În urma examinării obiecţiilor şi a explicaţiilor persoanei supuse controlului sau, după caz, în lipsa acestora se întocmeşte actul privind rezultatele controlului, care se notifică persoanei supuse controlului.

(8) În cadrul controlului asupra activităţii unităţii de schimb valutar se întocmeşte actul privind rezultatele controlului care se notifică persoanei supuse controlului.

(9) În cazul în care în baza rezultatelor controlului urmează să fie emisă o decizie defavorabilă pentru persoana supusă controlului sau pentru alţi participanţi la control, se aplică, în mod corespunzător, prevederile art.11 alin.(34)–(37).

(10) Prin derogare de la prevederile alin.(7) şi (9) din prezentul articol, în cazul în care este considerată necesară emiterea de urgenţă a unei decizii cu scopul de a preveni producerea unor prejudicii semnificative în sistemul financiar, Banca Naţională poate dispune aplicarea sancţiunilor şi măsurilor fără a notifica, în prealabil, persoanei supuse controlului actul privind rezultatele controlului, fără a acorda acesteia termen pentru prezentarea obiecţiilor şi a explicaţiilor şi fără a efectua audierea acestuia conform art.11 alin.(34). În acest caz, prevederile art.11 alin.(36) se aplică în mod corespunzător.

(11) Termenul general în care trebuie finalizată procedura de control, de la data începerii controlului stabilită în decizia privind efectuarea controlului şi până la data adoptării deciziei Băncii Naţionale în baza rezultatelor controlului, este de 12 luni.

(12) Prin derogare de la prevederile alin.(11), termenul general în care trebuie finalizată procedura de control asupra organizaţiilor de creditare nebancară, asupra asociaţiilor de economii şi împrumut şi asupra birourilor istoriilor de credit, de la data începerii controlului stabilită în decizia privind efectuarea controlului şi până la data adoptării deciziei Băncii Naţionale în baza rezultatelor controlului, este de 9 luni.

(13) Din motive justificate, termenul general prevăzut la alin.(11) şi (12) poate fi prelungit, iniţial, cu cel mult 3 luni în baza deciziei guvernatorului, a prim-viceguvernatorului sau a viceguvernatorului. În cazul în care obiectul controlului este de o complexitate deosebită şi necesită mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor sau documentelor, termenul procedurii de control poate fi prelungit suplimentar, prin decizia Comitetului executiv. Decizia privind prelungirea, iniţială sau suplimentară, a termenului procedurii de control, împreună cu motivarea acesteia, se notifică persoanei supuse controlului.

(14) Banca Naţională este în drept să stabilească în actele sale normative dispoziţii suplimentare de desfăşurare a controlului, inclusiv reglementări cu privire la drepturile şi obligaţiile persoanei supuse controlului şi ale altor participanţi la procedura respectivă.”

35. Articolul 752:

la alineatul (1), cuvintele „de către organele de conducere ale Băncii Naţionale împuternicite în acest sens” se substituie cu cuvintele „de către Banca Naţională”;

articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Sancţiunile şi măsurile de remediere care pot fi aplicate de Banca Naţională faţă de subiecţii prevăzuţi de Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică, alţii decât băncile şi sucursalele băncilor din alte state, se aplică de către Comitetul executiv. Sancţiunile şi măsurile de remediere prevăzute la art.99 alin.(1) lit.a) şi b), alin.(2) lit.g) şi alin.(3) pct.1) şi 2) din Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică pot fi aplicate de către guvernatorul, prim-viceguvernatorul şi viceguvernatorii Băncii Naţionale.”

la alineatul (2), după textul „viceguvernatori,” se introduce textul „conducătorii subdiviziunilor Băncii Naţionale cu competenţe de supraveghere a subiecţilor respectivi,”;

la alineatul (21), cuvintele „de către organele de conducere ale Băncii Naţionale împuternicite în acest sens” se substituie cu cuvintele „de către Banca Naţională”;

la alineatul (22), după textul „viceguvernatori,” se introduce textul „conducătorii subdiviziunilor Băncii Naţionale cu competenţe de supraveghere a subiecţilor respectivi,”, iar cuvintele „ori a altui act permisiv” se exclud;

alineatele (4) şi (5) vor avea următorul cuprins:

„(4) Aplicarea sancţiunilor se prescrie în termen de 3 ani de la data comiterii încălcării, dacă legea nu prevede altfel. În cazul încălcării continue, termenul de 3 ani începe să curgă de la data încetării încălcării. Curgerea termenului de 3 ani se suspendă pe perioada suspendării termenului procedurii de control.

(5) La individualizarea sancţiunilor se tine seama de gravitatea încălcărilor comise, de caracterul repetat, de circumstanţele personale şi reale ale acestora. Se consideră repetată încălcarea comisă pe parcursul a 3 ani de la data aplicării sancţiunilor, a măsurilor sancţionatoare, a măsurilor de supraveghere, a măsurilor de stabilizare sau a măsurilor de remediere pentru acelaşi tip de încălcare.”

la alineatul (6), cuvântul „primirea” se substituie cu cuvântul „notificarea”;

alineatele (7) şi (8) se abrogă;

alineatul (11):

în partea introductivă, primul enunţ va avea următorul cuprins:

„Decizia privind aplicarea amenzii se notifică persoanei supuse controlului în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii.”

la litera b), cuvântul „băncii” se substituie cu cuvintele „prestatorului de servicii de plată”.

36. Legea se completează cu articolul 753 cu următorul cuprins:

Articolul 753. Publicarea sancţiunilor

(1) Banca Naţională publică, fără întârziere, pe pagina sa web oficială sancţiunile aplicate, precum şi informaţiile privind tipul şi natura încălcării comise şi privind identitatea persoanei fizice sau juridice sancţionate, după notificarea acesteia cu privire la aplicarea sancţiunii. În cazul în care sancţiunea aplicată a fost contestată în condiţiile legii, Banca Naţională publică, fără întârziere, informaţiile privind etapa la care se află contestarea şi rezultatul acesteia.

(2) Banca Naţională publică sancţiunile, fără a indica identitatea persoanelor fizice sau juridice sancţionate, în oricare dintre următoarele situaţii:

a) sancţiunea este aplicată unei persoane fizice şi, în urma unei evaluări anterioare obligatorii, s-a constatat că publicarea datelor cu caracter personal este disproporţionată;

b) publicarea ar pune în pericol stabilitatea pieţelor financiare sau urmărirea penală în curs de desfăşurare;

c) publicarea ar cauza, în măsura în care se poate stabili acest lucru, un prejudiciu disproporţionat persoanelor fizice sancţionate.

(3) În cazul în care Banca Naţională consideră că situaţiile prevăzute la alin.(2) pot înceta într-un termen rezonabil, aceasta poate amâna publicarea sancţiunilor conform alin.(1) pentru un astfel de termen.

(4) Informaţiile publicate potrivit alin.(1) sau (2) din prezentul articol rămân pe pagina web oficială a Băncii Naţionale pentru o perioadă de cel puţin 5 ani. Datele cu caracter personal sunt păstrate pe pagina web oficială a Băncii Naţionale doar atât timp cât este necesar, cu respectarea prevederilor Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.”

 

Art.II. – La articolul 92 alineatul (11) din Legea nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2020, nr.372–382, art.341), cu modificările ulterioare, primul enunţ va avea următorul cuprins: „Hotărârea privind reorganizarea societăţii se prezintă Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare spre autorizare în termen de 6 luni de la data adoptării, cu excepţia hotărârilor privind fuziunea sau dezmembrarea băncilor, care se prezintă Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare spre autorizare în termen de 9 luni de la data adoptării.”

 

Art.III. – Articolul 4 din Legea nr.192/1998 privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.117–126BIS), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (23) cu următorul cuprins:

„(23) Atribuţiile Comisiei Naţionale privind reglementarea, supravegherea şi controlul subiecţilor indicaţi la alin.(21) lit.b) din prezentul articol se extind asupra condiţiilor de asigurare în limitele stabilite de Legea nr.92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare.”

 

Art.IV. – Articolul 1 din Legea nr.121/2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90–93, art.401), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:

„(5) În privinţa bunurilor deţinute de Banca Naţională, dispoziţiile prezentei legi se aplică în măsura în care Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei nu prevede altfel.”

 

Art.V.Legea asociaţiilor de economii şi împrumut nr.139/2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.112–116, art.506), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 8, alineatul (2) se completează cu litera h) cu următorul cuprins:

„h) instrumentele de prevenire şi reducere a riscului sistemic şi instrumentele politicii macroprudenţiale.”

2. La articolul 501 alineatul (18), litera b) va avea următorul cuprins:

„b) depunerea cererii de intentare a procesului de insolvabilitate a asociaţiei;”.

 

Art.VI. Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.184–187, art.711), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 7 alineatul (1):

litera c) va avea următorul cuprins:

„c) avizul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare – pentru societăţile de pensii;”

alineatul se completează cu litera c1) cu următorul cuprins:

„c1) avizul Băncii Naţionale a Moldovei, în cazurile stabilite de legislaţie – pentru societăţile de asigurare sau de reasigurare, pentru asociaţiile de economii şi împrumut şi pentru organizaţiile de creditare nebancară;”.

2. La articolul 12 alineatul (3), litera d1) se abrogă.

3. La articolul 17, litera c1) va avea următorul cuprins:

„c1) avizul Băncii Naţionale a Moldovei, în cazurile stabilite de legislaţie – pentru asociaţiile de economii şi împrumut;”.

 

Art.VII. – Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.423–429, art.859), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 55 alineatul (1), cuvintele „documente ce îl identifică şi documente aferente operaţiunii valutare pentru care solicită autorizarea din partea Băncii Naţionale a Moldovei” se substituie cu cuvintele „documentele prevăzute de actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei”.

2. La articolul 56, alineatul (7) se completează cu următorul enunţ: „Prevederile Codului administrativ nu sunt aplicabile procedurii de elaborare, aprobare, aplicare şi retragere sau revocare a măsurilor de salvgardare.”

3. La articolul 58 alineatul (3), cuvintele „controalelor pe teren” se substituie cu cuvintele „inspecţiilor pe teren”.

4. La articolul 61 alineatul (2) litera b), cuvintele „pe teren” se exclud.

5. Articolul 62:

la alineatul (1), cuvintele „controlului pe teren şi al controlului din oficiu” se substituie cu textul „procedurii de control (controlului) desfăşurate conform prezentului articol”;

la alineatul (11), cuvintele „Controalele pe teren asupra activităţii” se substituie cu cuvintele „Inspecţiile pe teren asupra activităţii”;

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) La aceeaşi adresă de desfăşurare a activităţii unităţii de schimb valutar, inspecţia pe teren în cadrul controlului planificat se efectuează cel mult o dată pe parcursul unui an calendaristic.”

la alineatul (3):

în partea introductivă, cuvintele „controale inopinate pe teren” se substituie cu cuvintele „inspecţii pe teren în cadrul controalelor inopinate”;

la litera c), cuvintele „controalelor din oficiu” se substituie cu cuvintele „controlului”;

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Inspecţia pe teren la unitatea de schimb valutar se efectuează de către inspectorii Băncii Naţionale a Moldovei în temeiul unei decizii a Băncii Naţionale a Moldovei, care se aduce la cunoştinţa unităţii de schimb valutar concomitent cu iniţierea inspecţiei pe teren. Decizia în cauză conţine, în mod obligatoriu, denumirea unităţii de schimb valutar supuse inspecţiei, inspectorii desemnaţi să efectueze inspecţia şi perioada efectuării inspecţiei.”

la alineatele (41) şi (5), cuvintele „pe teren” se exclud;

alineatul (6) se abrogă;

la alineatul (7), cuvintele „pe teren şi cel din oficiu” se exclud;

la alineatul (8), cuvintele „pe teren şi a celui din oficiu” se exclud.

6. La articolul 63:

alineatul (4) se completează cu următorul enunţ: „La individualizarea sancţiunilor se ţine cont inclusiv de circumstanţele stabilite în actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei.”

la alineatul (6), cuvintele „pe teren şi controalelor din oficiu” se exclud.

7. La articolul 64 alineatul (2), cuvintele „data constatării încălcării” se substituie cu cuvintele „data notificării actului privind rezultatele controlului prin care se constată încălcarea”.

8. Articolul 641:

la alineatul (1), după cuvintele „Banca Naţională a Moldovei” se introduce textul „în cazul comiterii de către titularul de licenţă a încălcărilor ce nu sunt menţionate la art.65 şi 66”;

la alineatul (2), cuvintele „de la data constatării încălcării” se substituie cu cuvintele „de la data notificării actului privind rezultatele controlului prin care se constată încălcarea”.

9. La articolul 65, alineatele (2) şi (4) vor avea următorul cuprins:

„(2) Hotărârea privind suspendarea activităţii se adoptă de către Banca Naţională a Moldovei în termen de 60 de zile lucrătoare de la data notificării actului privind rezultatele controlului prin care se constată încălcarea şi se aduce la cunoştinţa titularului de licenţă în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării, cu indicarea temeiurilor suspendării activităţii. Termenul de suspendare a activităţii titularului de licenţă nu poate fi mai mare de 6 luni. Dispoziţii suplimentare privind executarea sancţiunii de suspendare a activităţii de schimb valutar se stabilesc în actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei.”

„(4) Reluarea activităţii titularului de licenţă este posibilă doar după înlăturarea circumstanţelor care au dus la suspendarea activităţii, dar nu înainte de expirarea termenului de suspendare a activităţii stabilit de Banca Naţională a Moldovei.”

10. La articolul 66 alineatul (2), cuvintele „data constatării încălcării sau a altor temeiuri pentru aceasta” se substituie cu cuvintele „data notificării actului privind rezultatele controlului prin care se constată încălcarea sau de la data constatării altor temeiuri pentru aceasta”.

 

Art.VIII. – Articolul 2 din Legea nr.229/2010 privind controlul financiar public intern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.86–92, art.140), cu modificările ulterioare, se completează cu textul „ , cu excepţia Băncii Naţionale a Moldovei”.

 

Art.IX.Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.661), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 21, alineatul (2) se completează cu următorul enunţ: „Procedura de notificare a intenţiei de desfăşurare a oricăror dintre activităţile menţionate la art.2 alin.(2) pct.11) lit.a) şi/sau b) şi cerinţele suplimentare faţă de informaţiile prezentate sunt stabilite în actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei.”

2. La articolul 22 alineatul (1), după textul „în termen de 60 de zile după finalizarea perioadei de gestiune” se introduc cuvintele „şi în conformitate cu cerinţele şi procedura stabilite în actele normative ale acesteia”.

3. La articolul 30 alineatul (1), al doilea enunţ va avea următorul cuprins: „Aceeaşi entitate de audit sau acelaşi auditor nu poate fi desemnat de către societatea de plată pentru o perioadă mai mare de 3 ani consecutivi.”

4. La articolul 97 litera c), cuvintele „a controlului pe teren” se substituie cu cuvântul „control”.

5. La articolul 98:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Constatarea faptelor ce constituie încălcări ale prezentei legi se efectuează conform dispoziţiilor şi termenelor prevăzute de Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei şi de actele normative ale Băncii Naţionale.”

alineatele (2)–(9) se abrogă;

alineatul (10) va avea următorul cuprins:

„(10) În cazul în care este considerată necesară emiterea de urgenţă a unei decizii cu scopul de a preveni producerea unor prejudicii semnificative în infrastructurile pieţei financiare, Banca Naţională constată faptele ce constituie încălcări şi aplică prevederile art.11 alin.(36) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei.”

6. La articolul 100:

alineatele (3) şi (4) vor avea următorul cuprins:

„(3) La individualizarea sancţiunilor se aplică, în mod corespunzător, prevederile art.752 alin.(5) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei.

(4) Aplicarea sancţiunilor se prescrie în termenul prevăzut la art.752 alin.(4) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei.”

la alineatul (8), cuvântul „adoptarea” se substituie cu cuvântul „notificarea”.

7. La articolul 103 alineatul (4), litera d) se completează cu textul „ , în condiţiile alin.(8)”.

 

Art.X.Legea insolvabilităţii nr.149/2012 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.663), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 245:

la alineatul (1), sintagma „Comisia Naţională a Pieţei Financiare” se substituie cu sintagma „Banca Naţională a Moldovei”;

alineatul (2) se abrogă.

2. La articolul 246 alineatul (3) litera a), textul „ , eliberată de Comisia Naţională a Pieţei Financiare,” se exclude.

 

Art.XI.Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.424–429, art.666), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 5 alineatul (1), litera g) va avea următorul cuprins:

„g) contractelor încheiate de către Banca Naţională a Moldovei care au ca obiect prestarea serviciilor de consultanţă juridică şi financiară sau auditul extern al dărilor de seamă financiare anuale, conturilor şi registrelor Băncii Naţionale a Moldovei, contractelor încheiate de aceasta în vederea exercitării competenţelor prevăzute în Legea nr.232/2016 privind redresarea şi rezoluţia băncilor, precum şi contractelor încheiate de Banca Naţională cu instituţii financiare internaţionale, cu operatori economici nerezidenţi, conform cărora se livrează bunuri, lucrări şi servicii ce asigură deservirea sistemului automatizat de plăţi interne, a pieţei valorilor mobiliare de stat şi interbancare, gestionarea rezervelor valutare ale statului, deservirea operaţiunilor valutare ale statului, inclusiv a datoriei externe;”.

2. La articolul 56 alineatul (6), textul „alin.(1)–(5)” se substituie cu textul „alin.(5)”.

 

Art.XII. – La articolul 320 din Legea nr.232/2016 privind redresarea şi rezoluţia băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.343–346, art.707), cu modificările ulterioare, după cuvintele „prevăzută în” se introduce textul „art.11 alin.(34)–(36) şi”, iar după cuvintele „notificarea prealabilă” – cuvintele „sau audierea”.

 

Art.XIII.Legea nr.234/2016 cu privire la Depozitarul central unic al valorilor mobiliare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.343–346, art.711), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. În cuprinsul legii, cuvintele „Comitet executiv”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „organ executiv” la forma gramaticală corespunzătoare.

2. Articolul 5 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) Depozitarul central unic poate achiziţiona, deţine şi înstrăina valori mobiliare, inclusiv acţiuni în capitalul social al operatorului de piaţă, astfel cum este definit la art.6 alin.(1) din Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital.”

3. La articolul 10:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Componenţa numerică a Consiliului de supraveghere al Depozitarului central unic se stabileşte de statutul Depozitarului central unic şi nu poate fi mai mică de 3 persoane.”

alineatele (2) şi (4) se abrogă;

la alineatul (5), textul „art.65” se substituie cu textul „art.64”.

4. La articolul 11, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Organul executiv al Depozitarului central unic se constituie şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Legea nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni.”

 

Art.XIV.Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434–439, art.727), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. După clauza de adoptare se introduce clauza de armonizare cu următorul cuprins:

„Prezenta lege transpune parţial:

– Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 176 din 27 iunie 2013, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2019/878 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2019 (CELEX: 32013L0036);

– Regulamentul nr.575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr.648/2012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 176 din 27 iunie 2013 (CELEX: 02013R0575-20230628).”

2. În cuprinsul legii, cuvintele „societate de audit”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „entitate de audit” la forma gramaticală corespunzătoare.

3. La articolul 3, în noţiunea „entitate reglementată”, după cuvântul „asigurător” se introduce textul „/reasigurător”.

4. Articolul 13 va avea următorul cuprins:

Articolul 13. Programul de activitate, structura organizatorică şi cadrul de administrare a activităţii

Orice cerere de licenţiere a unei bănci trebuie să fie însoţită de programul de activitate al acesteia, din care să rezulte capacitatea băncii de a realiza obiectivele propuse în condiţii compatibile cu regulile unei practici bancare prudente şi sănătoase, care să cuprindă tipurile de activităţi propuse a fi desfăşurate şi structura organizatorică a băncii şi care să indice întreprinderile-mamă, societăţile financiare holding şi societăţile financiare holding mixte care fac parte din grup. Cererea de licenţiere trebuie să fie însoţită de descrierea cadrului de administrare a activităţii, a proceselor şi a mecanismelor prevăzute la art.38 alin.(1).”

5. Articolul 17:

la alineatul (2), cuvântul „comunică” se substituie cu cuvântul „notifică”;

la alineatele (4), (7) şi (10), cuvântul „comunicării” se substituie cu cuvântul „notificării”;

la alineatul (12), cuvintele „comunică în scris” se substituie cu cuvântul „notifică”.

6. La articolul 19, alineatul (1) se completează cu litera c1) cu următorul cuprins:

„c1) constată că cadrul de administrare a activităţii, procesele şi mecanismele prevăzute la art.38 alin.(1) nu permit o administrare sănătoasă şi eficace a riscurilor de către banca respectivă sau nu permit realizarea eficientă a supravegherii băncii de către Banca Naţională a Moldovei, pe bază individuală sau, după caz, pe bază consolidată;”.

7. La articolul 21 alineatul (1), după cuvintele „Banca Naţională a Moldovei ţine” se introduc cuvintele „în formă electronică”.

8. Articolul 22:

alineatul (1) se completează cu litera k) cu următorul cuprins:

„k) banca este implicată în activităţi de spălare a banilor sau încalcă cerinţele de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului;”

la alineatul (2), în partea introductivă, textul „lit. a)–c)” se substituie cu textul „lit. a)–d)”;

la alineatul (5), al doilea enunţ va avea următorul cuprins: „Despre retragerea licenţei este notificată banca respectivă, Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar şi Serviciul Fiscal de Stat.”

9. La articolul 24:

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Sucursalele băncilor din alte state nu sunt persoane juridice şi înregistrarea acestora se efectuează conform procedurii stabilite la art.12 din Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali.”

alineatul (11) se completează cu textul: „Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea modificării regulamentului este de 20 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 10 zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

10. La articolul 29 alineatul (3), cuvintele „să fie comunicate” se substituie cu cuvintele „să fie notificate”.

11. Articolul 30:

la alineatul (4), cuvintele „despre care se comunică băncii în cauză din alt stat” se substituie cu cuvintele „fapt despre care este notificată banca din alt stat”;

la alineatul (6), al doilea enunţ va avea următorul cuprins: „Despre retragerea licenţei este notificată sucursala respectivă a băncii din alt stat, Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, Serviciul Fiscal de Stat şi autoritatea competentă din statul băncii în cauză.”

12. La articolul 33:

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Înfiinţarea unei sucursale într-un alt stat este supusă aprobării prealabile a Băncii Naţionale a Moldovei conform actelor normative emise de aceasta. Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă este de 60 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

alineatul (4) se completează cu textul „ , în condiţiile alin.(3)”.

13. La articolul 34, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Fuziunea sau dezmembrarea băncilor este supusă aprobării prealabile a Băncii Naţionale a Moldovei conform actelor normative emise de aceasta. Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă este de 90 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

14. Articolul 35 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă înaintată în situaţiile prevăzute la alin.(1) lit.a), b) şi f) este de 30 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

15. La articolul 36 alineatul (2):

la litera b), textul „art.11 alin.(5) şi (6)” se substituie cu textul „art.11 alin.(4)–(6)”;

la litera c), textul „alin.(31) şi alin.(4)” se substituie cu textul „alin.(31), (4), (6) şi (7)”.

16. La articolul 38 alineatul (1), după cuvintele „politici şi practici de remunerare” se introduce textul „neutre din punctul de vedere al genului,”.

17. La articolul 41 alineatul (5), după primul enunţ se introduce următorul enunţ: „Membrul consiliului băncii nu poate cumula calitatea de membru în consiliul băncii cu cea de salariat al băncii respective sau al altei bănci.”

18. Articolul 43:

la alineatul (5), după primul enunţ se introduce textul: „Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii de aprobare este de 45 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii respective însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

alineatul (8) va avea următorul cuprins:

„(8) Fiecare membru al organului de conducere al unei bănci trebuie să îşi exercite responsabilităţile cu onestitate, integritate şi în baza unei gândiri independente pentru a putea evalua şi pune în discuţie, în mod eficace, deciziile luate de către organul executiv, atunci când este necesar, şi pentru a controla şi monitoriza, în mod eficace, procesul de luare a respectivelor decizii.”

la alineatul (17), cuvintele „organului de conducere” se substituie cu cuvintele „organului executiv”.

19. La articolul 44 alineatul (6), cuvintele „comunicată în scris” se substituie cu cuvântul „notificată”.

20. La articolul 45:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Exerciţiul dreptului de vot, al dreptului de convocare şi desfăşurare a adunării generale a acţionarilor, al dreptului de a introduce chestiuni pe ordinea de zi, al dreptului de a propune candidaţi pentru membrii organului de conducere, al dreptului de a primi dividende este suspendat de drept din data hotărârii Băncii Naţionale a Moldovei prin care se constată achiziţia/dobândirea realizată cu încălcarea prevederilor alin.(1). Banca Naţională a Moldovei notifică achizitorul potenţial/dobânditorul şi banca, în termen de 5 zile de la data la care a aflat despre achiziţia/dobândirea realizată cu încălcarea prevederilor alin.(1), despre incidenţa prevederilor vizând suspendarea exerciţiului drepturilor indicate în prezentul alineat.”

la alineatul (4), textul „data achiziţiei/dobândirii” se substituie cu textul „data notificării hotărârii Băncii Naţionale a Moldovei prin care s-a constatat achiziţia/dobândirea realizată cu încălcarea prevederilor alin.(1) din prezentul articol”.

21. Articolul 47:

la alineatul (3), textul „2 zile” se substituie cu textul „5 zile”;

la alineatul (4), cuvântul „comunică” se substituie cu cuvântul „notifică”;

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Achizitorul potenţial/dobânditorul transmite informaţiile suplimentare solicitate de Banca Naţională a Moldovei în termen de 20 de zile lucrătoare de la data notificării de către Banca Naţională a Moldovei a solicitării. În cazul neîndeplinirii acestei obligaţii, se aplică prevederile art.48 alin.(3). Pe durata termenului respectiv, termenul de evaluare prevăzut la alin.(4) din prezentul articol se suspendă. Orice solicitări suplimentare formulate de Banca Naţională a Moldovei de completare sau de clarificare a informaţiilor primite nu pot conduce la suspendarea termenului de evaluare. Banca Naţională a Moldovei poate decide prelungirea termenului de prezentare a informaţiilor suplimentare necesare evaluării până la 30 de zile lucrătoare dacă achizitorul potenţial/dobânditorul este situat ori reglementat într-un alt stat sau acesta este o persoană care nu face obiectul supravegherii de către Banca Naţională a Moldovei ori de către Comisia Naţională a Pieţei Financiare. Termenul de evaluare se suspendă inclusiv pe durata prelungirii termenului de prezentare a informaţiilor suplimentare necesare evaluării.”

la alineatul (7), cuvintele „va comunica în scris” se substituie cu cuvântul „notifică”.

22. La articolul 51 alineatul (6), textul „sancţiuni şi/sau măsuri sancţionatoare corespunzătoare potrivit prezentei legi” se substituie cu textul „măsuri provizorii, sancţiuni şi/sau măsuri sancţionatoare corespunzătoare, conform prezentei legi”.

23. La articolul 52, alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Banca Naţională a Moldovei poate dispune prelungirea termenului de 3 luni prevăzut la art.45 alin.(4), la art.46 alin.(4) şi la alin.(2) din prezentul articol cu perioade a câte cel mult 3 luni, de cel mult 3 ori, în cazul în care prelungirea este necesară în vederea neadmiterii periclitării stabilităţii financiare, în cazul în care există un interes public în a dispune prelungirea sau în cazul în care a fost identificat de către bancă ori Banca Naţională a Moldovei, în baza notificării achizitorului potenţial/dobânditorului de acţiuni în modul prevăzut de actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei, fără efectuarea unei evaluări prealabile de către Banca Naţională a Moldovei, un achizitor potenţial/dobânditor al acţiunilor expuse spre vânzare, al cărui caracter potrivit şi adecvat nu comportă suspiciuni întemeiate la data emiterii deciziei de prelungire.”

24. Articolul 521:

în cuprinsul articolului, cuvântul „răscumpărare”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „achiziţionare” la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvântul „răscumpărate” – cu cuvântul „achiziţionate”;

alineatul (9) va avea următorul cuprins:

„(9) Banca Naţională a Moldovei poate dispune prelungirea termenului de 3 luni prevăzut la alin.(8) cu perioade a câte cel mult 3 luni, de cel mult 3 ori, în cazul în care prelungirea este necesară în vederea neadmiterii periclitării stabilităţii financiare, în cazul în care există un interes public în a dispune prelungirea sau în cazul în care a fost identificat de către bancă sau Banca Naţională a Moldovei, în baza notificării achizitorului potenţial/dobânditorului de acţiuni în modul prevăzut de actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei, fără efectuarea unei evaluări prealabile de către Banca Naţională a Moldovei, un achizitor potenţial/dobânditor al acţiunilor expuse spre vânzare al cărui caracter potrivit şi adecvat nu comportă suspiciuni întemeiate la data emiterii deciziei de prelungire. Cererea de prelungire a termenelor de vânzare a acţiunilor nou-emise de către bancă este înaintată cu 10 zile lucrătoare înainte de expirarea termenului precedent stabilit pentru vânzarea acţiunilor nou-emise.”

în cuprinsul alineatelor (20) şi (21), textul „Legea instituţiilor financiare nr.550/1995”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Legea nr.550/1995 cu privire la lichidarea băncilor” la forma gramaticală corespunzătoare.

25. La articolul 57, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) În sensul prezentului articol, deţinerile prevăzute la alin.(1) şi (2) pot fi achiziţionate doar cu aprobarea prealabilă a Băncii Naţionale a Moldovei, în conformitate cu actele normative emise pentru aplicarea prezentei legi. Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă este de 30 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

26. La articolul 58, alineatul (1) se completează cu textul: „Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă este de 90 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

27. La articolul 62, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Banca Naţională a Moldovei acordă aprobări prealabile băncilor pentru, cel puţin, recunoaşterea, diminuarea valorii, reducerea, distribuirea şi derogarea de la deducerea unor elemente de fonduri proprii, precum şi pentru distribuirea de către bănci a profitului către acţionari şi/ori pentru plata de dobândă către deţinătorii de instrumente de fonduri proprii de nivelul 1 suplimentar, în modul şi termenele prevăzute de actele normative emise pentru aplicarea prezentei legi. Termenul maxim de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă este de 40 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul procedurii respective poate fi prelungit cu cel mult 10 zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

28. Legea se completează cu articolul 631 cu următorul cuprins:

Articolul 631. Cerinţe privind instrumentele politicii macroprudenţiale

În scopul prevenirii şi reducerii riscului sistemic identificat, Banca Naţională a Moldovei poate stabili cerinţe privind instrumentele politicii macroprudenţiale, precum şi nivelul de aplicare a acestora băncilor.”

29. La articolul 66, alineatul (2) se completează cu textul: „Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă este de 90 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

30. Articolul 69 va avea următorul cuprins:

Articolul 69. Cazuri de utilizare a diverselor abordări ale riscului de credit

Banca poate reveni la utilizarea unei abordări mai puţin sofisticate sau poate utiliza o combinaţie de abordări pentru riscul de credit doar după obţinerea aprobării prealabile a Băncii Naţionale a Moldovei şi în condiţiile prevăzute de actele normative emise pentru aplicarea prezentei legi. Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă este de 60 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

31. Articolul 70:

la alineatul (2) literele c) şi d), după cuvântul „aprobarea” se introduc cuvintele „prealabilă a”;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Condiţiile în care băncile pot utiliza abordările prevăzute la alin.(2) sau o combinaţie a acestora ori pot reveni la utilizarea unor abordări mai puţin sofisticate sunt prevăzute de actele normative emise pentru aplicarea prezentei legi. Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererilor privind aprobarea prealabilă, depuse conform alin.(2) lit.c) şi d), este de 60 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

32. La articolul 71, alineatul (1) se completează cu textul: „Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă este de 60 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

33. La articolul 72, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Fiecare bancă trebuie să solicite şi să obţină aprobarea prealabilă a Băncii Naţionale a Moldovei pentru utilizarea propriilor modele interne pentru riscurile indicate la alin.(1), în condiţiile stabilite prin actele normative emise pentru aplicarea prezentei legi. Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă este de 60 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

34. Articolul 73:

la alineatul (2), după cuvântul „aprobarea” se introduc cuvintele „prealabilă a”;

articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă depuse conform prezentului articol este de 60 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

35. La articolul 76, alineatul (4) se completează cu textul: „Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă, cererilor de acordare de derogări, aprobări, autorizări şi de stabilire a unor condiţii mai stricte este de 60 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii respective însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

36. La articolul 77, alineatul (2) se completează cu textul: „Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii de aprobare este de 60 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

37. La articolul 82, alineatul (1) se completează cu textul: „Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii privind aprobarea prealabilă este de 60 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

38. Articolul 88 se completează cu textul: „Termenul de finalizare a procedurii de soluţionare a cererii de aprobare a entităţii de audit este de 30 de zile lucrătoare, calculat de la data depunerii cererii însoţite de toate documentele care trebuie prezentate Băncii Naţionale a Moldovei. Dacă este necesară o examinare suplimentară sau este nevoie de mai mult timp pentru prelucrarea informaţiilor şi documentelor, termenul prevăzut de prezentul alineat poate fi prelungit cu cel mult 15 zile lucrătoare, cu notificarea băncii.”

39. La articolul 96, alineatul (1) se completează cu textul „ , cu excepţia informaţiilor care se publică sau care pot fi furnizate în temeiul prezentei legi”.

40. Articolul 97:

la alineatul (3), litera c) va avea următorul cuprins:

„c) la solicitarea organului de urmărire penală, privind cauza penală concretă, cu autorizaţia judecătorului de instrucţie însoţită de încheierea motivată;”

la alineatul (4), cuvintele „şi să aibă aplicată ştampila autorităţii date” se exclud;

alineatul (5) se completează cu litera n) cu următorul cuprins:

„n) furnizarea informaţiei altor entităţi raportoare, cu acordul clientului respectiv, în cadrul execuţiei de către persoane terţe potrivit art.10 din Legea nr.308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.”

41. La articolul 99 alineatul (6), cuvintele „să comunice” se substituie cu cuvintele „să notifice”.

42. Articolul 106:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Urmărirea respectării de către bănci a cerinţelor prudenţiale şi a altor cerinţe, prevăzute de prezenta lege şi de actele normative aplicabile, se realizează de către Banca Naţională a Moldovei pe baza rapoartelor transmise de bănci şi prin controale desfăşurate asupra băncilor şi sucursalelor acestora din Republica Moldova şi din străinătate.”

la alineatul (2) litera c), cuvintele „controalele pe teren” se substituie cu cuvintele „inspecţiile pe teren”;

la alineatul (4), litera a) va avea următorul cuprins:

„a) creşterea numărului sau a frecvenţei inspecţiilor pe teren care vizează banca;”

la alineatul (5), cuvintele „pe teren şi/sau din oficiu” se exclud.

43. Articolul 113:

la alineatul (5), în partea introductivă, cuvintele „Banca Naţională a Moldovei” se substituie cu textul „În cazurile prevăzute de acordurile de cooperare, Banca Naţională a Moldovei”;

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) La aplicarea prevederilor alin.(5) lit.b), supraveghetorul consolidant este consultat în cazurile prevăzute de acordurile de cooperare.”

44. Articolul 126:

la alineatul (1), cuvintele „la sediul băncilor” se exclud;

la alineatul (2), după cuvântul „banca” se introduc cuvintele „sau altă persoană la care se referă informaţiile confidenţiale”;

alineatul (7) se abrogă.

45. La articolul 129, denumirea articolului va avea următorul cuprins:

Articolul 129. Schimbul de informaţii cu alte autorităţi competente şi entităţi”.

46. La articolul 133:

denumirea articolului va avea următorul cuprins:

Articolul 133. Divulgarea informaţiilor obţinute în cadrul controalelor”;

textul „pe teren sau al inspecţiilor” se exclude.

47. Articolul 139:

la alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:

„a) banca nu respectă cerinţele prevăzute de prezenta lege şi actele normative emise pentru aplicarea acesteia, de legile privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului şi actele normative emise pentru aplicarea acestora, precum şi de statutul băncii şi reglementările interne ale băncii aprobate pentru aplicarea prezentei legi şi a actelor normative emise pentru aplicarea acesteia;”

la alineatul (3) litera a), cuvintele „precum şi pentru acoperirea acelor elemente ale riscurilor respective ce rămân neacoperite” se substituie cu textul „precum şi a riscurilor care nu sunt prevăzute la art.60”.

48. La articolul 140 alineatul (1):

litera p) se abrogă;

litera u) va avea următorul cuprins:

„u) banca admite încălcarea prezentei legi, a actelor normative emise pentru aplicarea acesteia, a prevederilor art.52 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei, a statutului şi/sau a reglementărilor interne ale băncii aprobate pentru aplicarea prezentei legi şi a actelor normative emise pentru aplicarea acesteia, în măsura în care aceste situaţii nu cad sub incidenţa prevederilor lit.a)–o) din prezentul articol;”.

49. La articolul 141 alineatul (5), textul „alin.(1) lit.a), b), d), e) şi f)” se substituie cu textul „alin.(1) lit.a), b) şi d)–g)”.

50. La articolul 142:

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Aplicarea sancţiunilor se prescrie în termen de 3 ani de la data comiterii încălcării. În cazul încălcării continue, termenul de 3 ani începe să curgă de la data încetării încălcării. Curgerea termenului de 3 ani se suspendă pe perioada suspendării procedurii de control.”

la alineatul (4), al doilea enunţ va avea următorul cuprins: „Notificarea actelor privind aplicarea sancţiunilor şi a măsurilor sancţionatoare se efectuează în condiţiile prevăzute la art.112 din legea menţionată.”

51. Articolul 143:

la alineatul (1), cuvintele „în cursul verificărilor” se substituie cu cuvintele „în cadrul inspecţiilor pe teren”;

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) În sensul prezentului capitol, se aplică, în mod corespunzător, prevederile art.751 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei.”

articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:

„(5) Prevederile art.144 alin.(6) şi ale art.146 alin.(3) din Codul administrativ nr.116/2018 nu se aplică în cazul retragerii licenţei pentru activitate bancară.”

52. La articolul 1441 alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:

„b) în termen de 30 de zile de la data la care a rămas irevocabilă hotărârea instanţei de judecată prin care s-a anulat actul administrativ ilegal ori a fost soluţionată cererea, dar nu s-a decis cu privire la repararea prejudiciului, sau, în cazul în care actul administrativ a fost anulat de către Banca Naţională a Moldovei, în termen de 30 de zile de la data la care decizia cu privire la anularea actului administrativ ilegal a rămas incontestabilă.”

53. La articolul 1442 alineatul (8), cuvintele „raportului de audit”, în ambele cazuri, se substituie cu cuvintele „raportului auditorului”.

54. Articolul 146 va avea următorul cuprins:

Articolul 146. Publicarea sancţiunilor

Publicarea sancţiunilor se efectuează în conformitate cu prevederile art.753 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei.”

55. La articolul 149, alineatul (1) se abrogă.

 

Art.XV. – La articolul 75 alineatul (3) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.7–17, art.34), cu modificările ulterioare, textul „se elaborează de instituţiile respective şi se aprobă de către Parlament, cu avizul Guvernului” se substituie cu cuvintele „se elaborează şi se aprobă de instituţiile respective”.

 

Art.XVI. – La articolul 23 din Legea nr.1/2018 cu privire la organizaţiile de creditare nebancară (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.108–112, art.200), cu modificările ulterioare, alineatul (4) se completează cu litera f) cu următorul cuprins:

„f) instrumentele de prevenire şi reducere a riscului sistemic şi la instrumentele politicii macroprudenţiale.”

 

Art.XVII. – Articolul 1 din Legea nr.29/2018 privind delimitarea proprietăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.142–148, art.279), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) În privinţa bunurilor deţinute de Banca Naţională, prezenta lege se aplică în măsura în care Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei nu prevede altfel.”

 

Art.XVIII. – La articolul 214 alineatul (8) din Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.309–320, art.466), cu modificările ulterioare, după cuvintele „măsurile de salvgardare” se introduc cuvintele „sau măsurile de stabilizare financiară”.

 

Art.XIX. – La articolul 4 alineatul (4) din Legea nr.75/2020 privind procedura de constatare a încălcărilor în domeniul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului şi modul de aplicare a sancţiunilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2020, nr.142–146, art.260), cu modificările ulterioare, enunţul al treilea se completează cu textul „ , fără a aduce atingere art.34 alin.(3)”.

 

Art.XX.Legea nr.92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.129–133, art.229), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 5 alineatul (3), cuvintele „ale autorităţii de supraveghere” se substituie cu cuvintele „ale Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare”.

2. La articolul 42 alineatul (5) litera a), cuvintele „stabilite în condiţiile de asigurare” se exclud.

3. Articolul 87:

la alineatul (1), cuvintele „ale autorităţii de supraveghere” se substituie cu cuvintele „ale Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare”;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Societatea de asigurare prezintă Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, în termen de 30 de zile de la data aprobării sau modificării, în modul prevăzut de prezenta lege şi de actele normative ale Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, condiţiile de asigurare, nivelul primelor de asigurare, modelele de contracte şi de poliţe de asigurare, precum şi alte documente pe care societatea urmează să le utilizeze în relaţiile cu contractanţii sau asiguraţii.”

la alineatul (4), cuvintele „împreună cu” se substituie cu textul „ , precum şi”;

alineatul (6) se abrogă.

4. La articolul 107 alineatul (7), textul „atât în formă electronică, cât şi pe suport de hârtie” se substituie cu cuvintele „în formă electronică”.

5. Articolul 115 se completează cu alineatul (9) cu următorul cuprins:

„(9) Autoritatea de supraveghere poate aplica instrumente macroprudenţiale pentru prevenirea şi reducerea riscului sistemic identificat.”

 

Art.XXI.Legea nr.106/2022 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru pagube produse de vehicule (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.129–133, art.239), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 3, noţiunea „primă de referinţă” va avea următorul cuprins:

primă de referinţă – primă de asigurare indicativă, calculată de către Banca Naţională a Moldovei sau de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de către Banca Naţională a Moldovei, în baza datelor statistice la nivelul pieţei de asigurări obligatorii RCA interne şi externe;”.

2. La articolul 12, alineatul (11) va avea următorul cuprins:

„(11) Banca Naţională a Moldovei sau o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de Banca Naţională a Moldovei, calculează cel puţin o dată pe an primele de referinţă în baza datelor statistice (cumulate per piaţă), conform actelor normative ale Băncii Naţionale a Moldovei. Banca Naţională a Moldovei publică primele de referinţă, primele de bază şi coeficienţii de rectificare conform actelor sale normative.”

 

Art.XXII. – La articolul VII alineatul (9) din Legea nr.209/2022 pentru modificarea unor acte normative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.246–250, art.480), cu modificările ulterioare, textul „peste 2 ani de la data publicării prezentei legi” se substituie cu textul „până la data de 1 februarie 2025”.

 

Art.XXIII. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul:

a) va aproba actele normative necesare pentru executarea prevederilor prezentei legi;

b) va modifica actele sale normative în conformitate cu prezenta lege.

(3) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Comisia Naţională a Pieţei Financiare va elabora şi va adopta actele normative aferente condiţiilor de asigurare.

(4) Membrii organelor de conducere şi personalul Băncii Naţionale a Moldovei, care deţin cote de participare în capitalul social al entităţilor supravegheate, vor înstrăina cotele respective în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(5) Procedurile administrative şi procedurile prealabile, iniţiate de Banca Naţională a Moldovei până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se vor desfăşura şi finaliza conform cadrului normativ valabil până la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(6) Controlul pe teren început de Banca Naţională a Moldovei şi care este în proces de realizare la data intrării în vigoare a prezentei legi se va finaliza conform cadrului normativ valabil până la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(7) Procedura aferentă încălcărilor constatate de Banca Naţională a Moldovei până la data intrării în vigoare a prezentei legi în cadrul controalelor din oficiu se va finaliza conform cadrului normativ valabil până la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(8) Pentru încălcările constatate de Banca Naţională a Moldovei până la data intrării în vigoare a prezentei legi şi pentru încălcările constatate de Banca Naţională a Moldovei după data intrării în vigoare a prezentei legi, dar în cadrul controalelor pe teren începute până la data intrării în vigoare a prezentei legi, aplicarea sancţiunilor se prescrie în conformitate cu cadrul normativ valabil până la data intrării în vigoare a prezentei legi. Pentru încălcările comise până la data intrării în vigoare a prezentei legi, dar care au fost constatate în cadrul controalelor începute de Banca Naţională a Moldovei după data intrării în vigoare a prezentei legi, aplicarea sancţiunilor se prescrie conform cadrului normativ valabil din data intrării în vigoare a prezentei legi.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.174. Chişinău, 11 iulie 2024.