vineri, 1 iulie 2022
209/12.10.2018 Lege cu privire la Comitetul Naţional de Stabilitate Financiară

L E G E

cu privire la Comitetul Naţional de Stabilitate Financiară

 

nr. 209  din  12.10.2018

 

Monitorul Oficial nr.424-429/668 din 16.11.2018

 

* * *

 

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul şi scopul legii

Articolul 2. Noţiuni principale

Articolul 3. Componenţa Comitetului, inclusiv a Comitetului extins

 

Capitolul II

ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA COMITETULUI

Articolul 4. Organizarea activităţii Comitetului, inclusiv a Comitetului extins

Articolul 5. Frecvenţa întrunirilor şi procesul decizional

Articolul 6. Obiectivele Comitetului, inclusiv ale Comitetului extins

Articolul 7. Atribuţiile Comitetului

Articolul 8. Atribuţiile Comitetului extins

Articolul 9. Recomandările emise de Comitet şi de Comitetul extins

Articolul 10. Conformarea cu recomandările Comitetului şi ale Comitetului extins

Articolul 11. Publicarea deciziilor Comitetului extins

Articolul 12. Confidenţialitatea

 

Capitolul III

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 13. Dispoziţii finale

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege ordinară.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul şi scopul legii

(1) Prezenta lege reglementează modul de organizare şi funcţionare a Comitetului Naţional de Stabilitate Financiară în scop de coordonare a realizării politicii macroprudenţiale, de prevenire, reducere sau eliminare a riscurilor care ameninţă stabilitatea financiară la nivel de sistem, precum şi de gestionare a situaţiilor de criză financiară sistemică.

(2) Comitetul Naţional de Stabilitate Financiară (în continuare – Comitet) este o structură de cooperare interinstituţională, fără personalitate juridică, care reprezintă autoritatea naţională macroprudenţială desemnată, responsabilă de coordonarea realizării politicii macroprudenţiale şi a activităţilor în vederea prevenirii şi remedierii situaţiilor de criză financiară sistemică în conformitate cu prevederile prezentei legi.

 

Articolul 2. Noţiuni principale

În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni semnifică:

criză financiară sistemică – criză sistemică în sensul Legii nr.232/2016 privind redresarea şi rezoluţia băncilor;

instrumente macroprudenţiale – instrumente aplicabile în scopul realizării obiectivelor politicii macroprudenţiale, inclusiv cerinţe de capital, cerinţe de active, cerinţe de lichiditate şi măsuri legate de gestionarea expunerilor de credit sau de finanţare a anumitor sectoare;

politică macroprudenţială – set de politici şi instrumente orientate spre limitarea riscului sistemic;

risc sistemic – risc de perturbare a sistemului financiar, care poate avea consecinţe negative grave pentru sistemul financiar şi economia reală;

sistem financiar – toate entităţile din sectorul financiar bancar şi nebancar, pieţele financiare, produsele şi infrastructurile pieţelor financiare;

stabilitate financiară – situaţie în care este prevenită acumularea riscului sistemic.

 

Articolul 3. Componenţa Comitetului, inclusiv a Comitetului extins

(1) Comitetul are următoarea componenţă:

a) guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei – preşedintele Comitetului;

b) ministrul finanţelor;

c) ministrul economiei;

d) preşedintele Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare;

e) directorul general executiv al Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar.

(2) În cazul Comitetului extins, pe lîngă componenţa menţionată la alin.(1), acesta mai include următorii membri:

a) membrul Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei, responsabil de stabilitatea financiară;

b) membrul Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei, responsabil de funcţia de supraveghere bancară;

c) membrul Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei, responsabil de rezoluţia bancară;

d) şeful subdiviziunii Băncii Naţionale a Moldovei, responsabil de stabilitatea financiară.

[Art.3 modificat prin Legea nr.156 din 09.06.2022, în vigoare 01.07.2022]

 

Capitolul II

ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA COMITETULUI

Articolul 4. Organizarea activităţii Comitetului, inclusiv a Comitetului extins

(1) Lucrările de logistică şi de secretariat sînt asigurate de Banca Naţională a Moldovei. Fiecare membru al Comitetului desemnează o persoană, din cadrul autorităţii pe care o reprezintă, responsabilă de acordarea suportului necesar la efectuarea lucrărilor de secretariat.

(2) Membrii Comitetului sau ai Comitetului extins participă personal la şedinţele acestuia. În mod excepţional, în cazul în care înlocuirea membrilor de drept este justificată de imposibilitatea temporară de exercitare a atribuţiilor, se permite înlocuirea acestora cu alte persoane în conformitate cu reglementările referitoare la înlocuirea temporară a acestora.

(3) Înlocuirea membrilor Comitetului sau ai Comitetului extins în cazurile specificare la alin.(2) se efectuează prin notificarea în scris a preşedintelui Comitetului.

(4) Pot fi invitaţi la şedinţele Comitetului sau ale Comitetului extins reprezentanţii autorităţilor publice şi alte persoane care pot contribui la lucrările acestuia. Persoanele invitate nu au drept de vot.

(5) Membrii Comitetului, inclusiv ai Comitetului extins, nu sînt remuneraţi pentru activitatea desfăşurată.

 

Articolul 5. Frecvenţa întrunirilor şi procesul decizional

(1) Şedinţele Comitetului sînt convocate la cererea unuia dintre membrii Comitetului.

(2) Şedinţele ordinare ale Comitetului extins sînt convocate trimestrial, conform unui program stabilit de membrii Comitetului extins la începutul fiecărui an calendaristic. Şedinţele extraordinare ale Comitetului extins pot fi convocate la cererea unuia dintre membrii Comitetului extins.

(3) Şedinţele Comitetului sînt prezidate de către preşedintele Comitetului. Şedinţele Comitetului extins pot fi prezidate şi de înlocuitorul preşedintelui în cazul în care preşedintele se află în imposibilitate temporară de exercitare a atribuţiilor.

(4) Fiecare membru din Comitet sau Comitetul extins deţine un vot.

(5) Deciziile Comitetului şi ale Comitetului extins se adoptă cu votul majorităţii simple a membrilor prezenţi.

(6) Şedinţele Comitetului sînt deliberative dacă participă toţi membrii Comitetului. Şedinţele Comitetului extins sînt deliberative dacă participă cel puţin 2/3 din membrii cu drept de vot. În cazul în care nu este întrunit cvorumul, preşedintele Comitetului poate convoca o şedinţă extraordinară cu aceeaşi agendă. Şedinţa extraordinară a Comitetului extins este deliberativă dacă participă majoritatea simplă cu drept de vot.

(7) Organizarea şi funcţionarea Comitetului, inclusiv a Comitetului extins, se stabilesc prin regulamentul de funcţionare adoptat de acesta.

 

Articolul 6. Obiectivele Comitetului, inclusiv ale Comitetului extins

(1) În activitatea sa, Comitetul, inclusiv Comitetul extins, are următoarele obiective:

a) să promoveze atingerea obiectivului final al politicii macroprudenţiale;

b) să propună acţiuni de pregătire pentru situaţiile de criză şi să planifice acţiuni în situaţiile de urgenţă;

c) să propună acţiuni prompte în condiţiile unei crize financiare sistemice.

(2) Obiectivul final al politicii macroprudenţiale este de a contribui la salvgardarea stabilităţii sistemului financiar în ansamblu, inclusiv prin consolidarea rezilienţei sistemului financiar şi limitarea efectului de contagiune, precum şi prin diminuarea acumulării de riscuri sistemice, asigurînd pe această cale o contribuţie sustenabilă a sectorului financiar la creşterea economică.

(3) În vederea exercitării atribuţiilor sale, Comitetul sau Comitetul extins are dreptul de a solicita toate datele şi informaţiile relevante pentru îndeplinirea obiectivului său final, inclusiv informaţii de la autorităţile pe care le reprezintă membrii Comitetului sau ai Comitetului extins, informaţii de la alte autorităţi şi entităţi, în urma unei solicitări justificate, luînd măsurile necesare în vederea asigurării confidenţialităţii acestora. Autorităţile şi entităţile sesizate sînt obligate să furnizeze informaţiile solicitate în timp util.

(4) Membrii Comitetului, inclusiv ai Comitetului extins, îşi îndeplinesc cu imparţialitate atribuţiile şi responsabilităţile prevăzute de prezenta lege.

 

Articolul 7. Atribuţiile Comitetului

În vederea îndeplinirii obiectivelor prevăzute la art.6, Comitetul are următoarele atribuţii:

a) să coordoneze gestiunea crizelor financiare sistemice;

b) să prezinte Guvernului şi altor autorităţi competente propuneri de politici şi măsuri în scopul protejării depozitelor, al capitalizării şi recapitalizării băncilor;

c) să propună măsuri imediate în caz de producere a crizelor financiare sistemice;

d) să propună acţiuni şi măsuri menite să restabilească credibilitatea în securitatea sistemului financiar;

e) să emită periodic declaraţii oficiale pentru evitarea situaţiilor de dezinformare;

f) să adopte o politică şi un plan de comunicare în situaţii de criză;

g) să adopte un plan naţional de acţiuni în situaţii de urgenţă;

h) să determine necesitatea implicării statului în vînzarea acţiunilor băncilor de importanţă sistemică, în conformitate cu art.541 din Legea nr.121/2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice;

i) să monitorizeze implementarea recomandărilor emise.

 

Articolul 8. Atribuţiile Comitetului extins

În vederea îndeplinirii obiectivelor prevăzute la art.6, Comitetul extins are următoarele atribuţii:

a) să identifice, să colecteze şi să analizeze informaţiile relevante şi necesare;

b) să identifice, să monitorizeze şi să evalueze riscurile sistemice;

c) să recomande recunoaşterea instrumentelor macroprudenţiale stabilite de autorităţile din alte state, în cazul depistării unor eventuale ameninţări la adresa stabilităţii financiare;

d) să analizeze şi să revizuiască periodic setul de instrumente macroprudenţiale, ţinînd cont de evoluţiile politicilor macroprudenţiale în alte state ale lumii, şi să înainteze propuneri de perfecţionare a cadrului legal;

e) să aprobe strategia privind politica macroprudenţială fără a aduce atingere prerogativelor şi competenţelor Băncii Naţionale a Moldovei;

f) să emită recomandări de măsuri necesare pentru prevenirea, reducerea sau eliminarea riscurilor sistemice;

g) să monitorizeze implementarea recomandărilor emise;

h) să stabilească, să reevalueze periodic şi să urmărească obiectivele intermediare ale politicii macroprudenţiale;

i) să contribuie la punerea în aplicare a recomandărilor din domeniul politicii macroprudenţiale, formulate de organizaţiile internaţionale şi regionale;

j) să asigure încheierea unor acorduri de colaborare interinstituţionale privind schimbul de informaţii, responsabilităţile şi cooperarea;

k) să deruleze exerciţiile de simulare a crizei în vederea testării procedurilor şi a identificării lacunelor în modalităţile de gestionare a crizelor.

 

Articolul 9. Recomandările emise de Comitet şi de Comitetul extins

(1) Comitetul şi Comitetul extins sînt împuternicite să înainteze recomandări Guvernului şi autorităţilor de reglementare din sistemul financiar bancar şi nebancar, care să prevadă, în funcţie de competenţa acestora, aplicarea anumitor acţiuni, măsuri şi instrumente macroprudenţiale ce vor contribui la menţinerea stabilităţii financiare. Recomandările rămîn în vigoare pînă la revocare dacă nu este prevăzută expres perioada validităţii acestora.

(2) Recomandările Comitetului şi ale Comitetului extins sînt emise conform principiului „execută sau explică”.

(3) Recomandările Comitetului şi ale Comitetului extins se comunică în scris Guvernului şi/sau autorităţii de reglementare vizate (în continuare – destinatarul), împreună cu justificarea recomandărilor emise.

 

Articolul 10. Conformarea cu recomandările Comitetului şi ale Comitetului extins

(1) Destinatarul întreprinde, în limita competenţelor sale, măsurile şi acţiunile care sînt necesare pentru conformarea cu recomandările Comitetului sau ale Comitetului extins, emise conform art.9, sau justifică decizia de neadoptare a acestora.

(2) Destinatarul prezintă Comitetului sau Comitetului extins rapoarte privind executarea recomandărilor înaintate, rapoarte intermediare privind gradul de realizare a acestora (după caz), precum şi justificări în caz de neexecutare a recomandărilor.

 

Articolul 11. Publicarea deciziilor Comitetului extins

(1) Deciziile adoptate în cadrul şedinţelor Comitetului extins sînt publicate pe pagina web oficială a Băncii Naţionale a Moldovei în termen de 2 săptămîni de la data desfăşurării şedinţei.

(2) Deciziile prevăzute la alin.(1) nu conţin informaţii care ar putea identifica modul în care au votat membrii Comitetului extins.

(3) Prin derogare de la alin.(1), deciziile Comitetului extins nu se publică în cazul în care publicarea acestora poate avea repercusiuni la adresa stabilităţii financiare sau în cazul în care deciziile conţin informaţii confidenţiale protejate de lege.

 

Articolul 12. Confidenţialitatea

(1) Informaţiile primite de membrii Comitetului sau ai Comitetului extins sînt utilizate numai în cadrul exercitării sarcinilor acestora şi pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de prezenta lege şi de legile care reglementează activitatea autorităţilor pe care le reprezintă.

(2) Membrii Comitetului, ai Comitetului extins şi persoanele invitate la şedinţele Comitetului sau ale Comitetului extins, precum şi alte persoane implicate în pregătirea informaţiilor pentru Comitet sau Comitetul extins nu divulgă informaţii care fac obiectul secretului profesional, comercial, bancar, reprezintă date cu caracter personal sau alt secret protejat de lege, chiar şi după ce activitatea acestora, inclusiv cea din cadrul Comitetului sau al Comitetului extins, a încetat.

(3) Membrii Comitetului, ai Comitetului extins, înlocuitorii desemnaţi şi persoanele invitate la şedinţe conform art.4 alin.(2) şi (4) vor semna o declaraţie prin care se obligă să păstreze confidenţialitatea informaţiilor utilizate în procesul decizional al Comitetului sau al Comitetului extins, purtînd răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

Capitolul III

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 13. Dispoziţii finale

(1) Prima şedinţa a Comitetului extins trebuie să aibă loc nu mai tîrziu de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(2) Guvernul şi autorităţile de reglementare în sistemul financiar bancar şi nebancar, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.

(3) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în conformitate cu prezenta lege.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.209. Chişinău, 12 octombrie 2018.