L E G E
pentru modificarea Legii nr.1104/2002 cu privire
la Centrul Naţional Anticorupţie
nr. 99 din 25.04.2024
Monitorul Oficial nr.198/262 din 04.05.2024
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Articol unic. – Legea nr.1104/2002 cu privire la Centrul Naţional Anticorupţie (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.209–211, art.683), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. În clauza de adoptare, enunţul „Prezenta lege stabileşte cadrul juridic, principiile de activitate, atribuţiile, obligaţiile şi drepturile Centrului Naţional Anticorupţie, precum şi condiţiile serviciului în organele lui.” se exclude.
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
„Articolul 1. Domeniul de reglementare
Prezenta lege reglementează cadrul juridic, principiile de activitate, misiunea, funcţiile, atribuţiile şi drepturile Centrului Naţional Anticorupţie, precum şi modul de organizare şi funcţionare a acestuia.”
3. Legea se completează cu articolul 11 cu următorul cuprins:
„Articolul 11. Statutul Centrului Naţional Anticorupţie
(1) Centrul Naţional Anticorupţie (denumit în continuare Centru) este o autoritate publică autonomă specializată în prevenirea şi combaterea corupţiei, a actelor conexe corupţiei şi a faptelor coruptibile.
(2) Centrul este persoană juridică de drept public, dispune de conturi trezoreriale, de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi de alte atribute necesare stabilite de legislaţie.
(3) Centrul este un organ apolitic, nu acordă asistenţă şi nu sprijină niciun partid politic.
(4) Centrul este independent în activitatea sa şi se supune doar legii. Centrul dispune de independenţă organizaţională, funcţională şi operaţională în condiţiile stabilite de lege.”
4. Articolul 3 se completează cu litera e1) cu următorul cuprins:
„e1) integrităţii;”.
5. Legea se completează cu articolul 31 cu următorul cuprins:
„Articolul 31. Finanţarea activităţii Centrului
(1) Centrul este finanţat de la bugetul de stat, precum şi din alte surse neinterzise de lege.
(2) Centrul elaborează, aprobă şi administrează bugetul conform principiilor, regulilor şi procedurilor prevăzute de Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.”
6. Denumirea capitolului II va avea următorul cuprins:
„Capitolul II
MISIUNEA, FUNCŢIILE, ATRIBUŢIILE
ŞI DREPTURILE CENTRULUI”.
7. Articolele 4 şi 5 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 4. Misiunea Centrului
Centrul are misiunea de a preveni şi a combate corupţia în Republica Moldova prin aplicarea cadrului normativ şi instituţional de prevenire şi combatere a corupţiei, consolidând sistemul naţional de integritate şi sporind încrederea cetăţenilor în statul de drept.
Articolul 5. Funcţiile Centrului
(1) În vederea realizării misiunii sale, Centrul are următoarele funcţii:
a) prevenirea, depistarea, cercetarea şi curmarea actelor de corupţie, a actelor conexe corupţiei şi a faptelor coruptibile;
b) recuperarea bunurilor infracţionale;
c) efectuarea analizei operaţionale, tactice şi strategice a actelor de corupţie, a actelor conexe corupţiei şi a faptelor coruptibile;
d) monitorizarea persoanelor juridice, învinuite de comiterea infracţiunilor de corupţie, care au încheiat acord judiciar de interes public;
e) evaluarea integrităţii instituţionale în condiţiile Legii nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale, monitorizarea implementării planurilor de integritate şi aprecierea progreselor realizate;
f) expertizarea anticorupţie a proiectelor de acte normative definitivate ale Guvernului, precum şi a altor iniţiative legislative înregistrate în Parlament, în scopul identificării riscurilor de corupţie, a factorilor care le generează, precum şi înaintarea recomandărilor pentru înlăturarea lor;
g) examinarea avertizărilor de integritate;
h) monitorizarea şi evaluarea documentelor de politici de integritate şi anticorupţie, precum şi înaintarea propunerilor privind elaborarea actelor normative şi a documentelor de politici în domeniul de competenţă;
i) cooperarea cu partenerii externi de dezvoltare, cu alte instituţii şi organizaţii, atât la nivel naţional, cât şi internaţional.
(2) Funcţiile Centrului sunt exhaustive şi nu pot fi modificate sau completate decât prin lege.”
8. Legea se completează cu articolul 51 cu următorul cuprins:
„Articolul 51. Atribuţiile Centrului
Centrul are următoarele atribuţii:
a) coordonarea, monitorizarea şi evaluarea documentelor de politici de integritate şi anticorupţie, înaintarea de propuneri de modificare a cadrului normativ în domeniul de competenţă;
b) efectuarea acţiunilor de prevenire şi combatere a actelor de corupţie, a actelor conexe corupţiei şi a faptelor coruptibile date în competenţa sa;
c) constatarea, examinarea şi sancţionarea contravenţiilor date în competenţa sa;
d) efectuarea urmăririi penale în cazul infracţiunilor a căror contracarare ţine de competenţa sa;
e) asigurarea recuperării bunurilor infracţionale conform Legii nr.48/2017 privind Agenţia de Recuperare a Bunurilor Infracţionale;
f) efectuarea măsurilor speciale de investigaţii în conformitate cu legislaţia, inclusiv în vederea căutării şi identificării persoanelor care se ascund de organul de urmărire penală, de instanţa de judecată ori se eschivează de la executarea pedepsei, în limita competenţei Centrului;
g) primirea şi înregistrarea declaraţiilor, a comunicărilor, a sesizărilor şi a altor informaţii privind infracţiunile, verificarea acestora în conformitate cu legislaţia;
h) efectuarea evaluării integrităţii instituţionale în condiţiile Legii nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale;
i) eliberarea cazierelor privind integritatea profesională, la solicitarea conducătorilor entităţilor publice;
j) efectuarea analizei operaţionale, tactice şi strategice a actelor de corupţie, a actelor conexe corupţiei şi a faptelor coruptibile;
k) primirea dezvăluirilor de încălcare a legii şi examinarea avertizărilor de integritate în conformitate cu Legea nr.165/2023 privind avertizorii de integritate;
l) efectuarea expertizei anticorupţie a proiectelor de acte normative ale Guvernului, precum şi a altor iniţiative legislative înregistrate în Parlament;
m) desfăşurarea activităţilor de sensibilizare şi educare anticorupţie;
n) asigurarea securităţii activităţii şi protecţiei angajaţilor săi în executarea obligaţiilor de serviciu;
o) asigurarea instruirii şi formării profesionale continue a personalului;
p) ţinerea, în conformitate cu legislaţia, a evidenţei persoanelor supuse serviciului militar care sunt în serviciul Centrului în calitate de ofiţeri anticorupţie;
q) asigurarea accesului, protecţiei şi păstrării informaţiei care constituie secret de stat, bancar şi comercial, precum şi a altor secrete apărate prin lege, care au devenit cunoscute în executarea atribuţiilor. Această informaţie poate fi prezentată altor autorităţi publice în condiţiile legii;
r) culegerea, verificarea, evaluarea, analiza, stocarea, păstrarea, valorificarea informaţiilor privind criminalitatea din sfera de competenţă;
s) încheierea acordurilor de colaborare cu instituţiile interesate din ţară şi din străinătate;
t) asigurarea cooperării cu partenerii externi de dezvoltare, cu organizaţiile/instituţiile străine, regionale şi internaţionale;
u) prezentarea în Parlament, anual, până în data de 31 martie, a raportului său de activitate pentru anul precedent şi publicarea acestuia pe pagina web oficială a Centrului.”
9. La articolul 6:
literele e) şi f) vor avea următorul cuprins:
„e) să solicite şi să primească de la autorităţile publice, de la persoanele fizice şi juridice de drept public sau privat documente, înscrisuri, informaţii şi date necesare pentru exercitarea atribuţiilor prevăzute de lege;
f) să efectueze expertize judiciare şi constatări tehnico-ştiinţifice şi/sau de altă natură, precum şi cercetări ce ţin de competenţa sa, cu specialişti sau experţi judiciari proprii sau să solicite autorităţilor publice, întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor de stat antrenarea de specialişti şi experţi la verificări sau expertize, la elucidarea unor probleme de specialitate;”
la litera i), cuvintele „de comportament corupţional” se substituie cu cuvântul „coruptibile”;
litera j) va avea următorul cuprins:
„j) să solicite şi să primească din partea autorităţilor publice, specialiştilor şi experţilor suportul informaţional şi consultativ necesar pentru efectuarea expertizei anticorupţie a proiectelor de acte normative;”
la litera l), după cuvintele „precum şi pentru” se introduc cuvintele „căutarea şi”;
articolul se completează cu literele l1) şi l2) cu următorul cuprins:
„l1) să acceseze, în modul stabilit de legislaţie şi gratuit, reţelele de comunicaţii electronice, informaţiile din sistemele informaţionale, bazele de date şi registrele create de către stat;
l2) să colecteze, să stocheze şi să prelucreze informaţii şi date pentru exercitarea atribuţiei de analiză operaţională, tactică şi strategică a actelor de corupţie, a actelor conexe corupţiei şi a faptelor coruptibile;”
litera n) va avea următorul cuprins:
„n) în scopul realizării atribuţiilor stabilite de lege, să ţină evidenţe speciale, să creeze şi să administreze sisteme informaţionale şi baze de date, cu volumul şi în modul determinat de necesităţile activităţii;”
articolul se completează cu litera o) cu următorul cuprins:
„o) să realizeze asigurarea tehnică a interceptării comunicărilor efectuate prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice, cu utilizarea mijloacelor de program şi/sau a mijloacelor tehnice speciale, în scopul contracarării infracţiunilor ce ţin de competenţa sa.”
10. Legea se completează cu articolele 61 şi 62 cu următorul cuprins:
„Articolul 61. Limitarea acţiunii secretelor apărate de lege
(1) Informaţia obţinută de la furnizorii de date (autorităţi şi instituţii publice, persoane juridice şi fizice) poate fi utilizată doar în scopul prevăzut de prezenta lege.
(2) Informaţiile (documente, înscrisuri, date etc.) transmise de către furnizorii de date, de organele de urmărire penală, de organele procuraturii, de instanţele judecătoreşti sau de alte autorităţi competente, în scopul prevăzut de prezenta lege, nu constituie divulgare a secretului comercial, fiscal, bancar, profesional şi a altor informaţii oficiale cu accesibilitate limitată sau a datelor cu caracter personal.
(3) Furnizorii de date au interdicţia de a informa persoanele fizice şi juridice, inclusiv beneficiarii efectivi, despre faptul că datele lor urmează să fie transmise sau au fost transmise Centrului, cu excepţia cazului în care Centrul permite, printr-un aviz, informarea acestora.
(4) Centrul, la solicitarea persoanelor fizice sau a organului de control al prelucrării datelor cu caracter personal, prezintă informaţii cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal numai după încetarea situaţiei care justifică prelucrarea acestora în temeiul prezentei legi.
Articolul 62. Analiza operaţională, tactică şi strategică a actelor de corupţie, a actelor conexe corupţiei şi a faptelor coruptibile
(1) Analiza operaţională, tactică şi strategică a actelor de corupţie, a actelor conexe corupţiei şi a faptelor coruptibile reprezintă activitatea analitică a Centrului, care constă în colectarea, stocarea, prelucrarea informaţiilor şi a datelor, precum şi obţinerea, utilizarea şi transmiterea informaţiilor analizate.
(2) Procedura de efectuare a analizei operaţionale, tactice şi strategice a actelor de corupţie, a actelor conexe corupţiei şi a faptelor coruptibile este reglementată prin act normativ aprobat de directorul Centrului.
(3) Analiza operaţională, tactică şi strategică a actelor de corupţie, a actelor conexe corupţiei şi a faptelor coruptibile se efectuează în cadrul:
a) efectuării expertizei anticorupţie a proiectelor de acte normative ale Guvernului, precum şi a altor iniţiative legislative înregistrate în Parlament;
b) efectuării evaluării integrităţii instituţionale;
c) analizei fenomenului corupţiei;
d) realizării misiunii Centrului.”
11. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
„Articolul 7. Structura Centrului
(1) Centrul este o autoritate publică autonomă, constituită din aparat central şi subdiviziuni teritoriale.
(2) Structura şi efectivul-limită ale Centrului, numărul şi reşedinţa subdiviziunilor teritoriale şi raza lor de activitate se aprobă de către Parlament la propunerea directorului Centrului.”
12. La articolul 8 alineatul (9), litera a) se abrogă.
13. La articolul 9 alineatul (1), literele d) şi l) vor avea următorul cuprins:
„d) aprobă statul de personal şi schema de încadrare a aparatului central şi a subdiviziunilor teritoriale în conformitate cu structura şi în limitele efectivului aprobate de Parlament;”
„l) emite ordine de stimulare, sancţionare disciplinară conform actelor normative;”.
14. La articolul 10:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Conducerea colegială a Centrului este exercitată de către Colegiul Centrului. Din componenţa Colegiului Centrului fac parte: directorul, adjuncţii lui, şefii subdiviziunilor Centrului (cu statut de direcţie generală), procurorul-şef al procuraturii care conduce urmărirea penală în cauzele date în competenţa Centrului sau adjunctul acestuia, conform competenţelor, preşedintele Autorităţii Naţionale de Integritate, un reprezentant al comisiei parlamentare de profil care este şi reprezentant al fracţiunii de opoziţie, un reprezentant desemnat de Guvern, un reprezentant al sindicatului Centrului şi un reprezentant al Consiliului Civil.”
la alineatul (2), cuvântul „trimestrial” se substituie cu cuvântul „semestrial”.
15. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
„Articolul 11. Asigurarea informaţională şi tehnico-materială
(1) Pentru realizarea atribuţiilor, Centrul poate să creeze şi să exploateze sisteme informaţionale, reţele de comunicaţii electronice, resurse informaţionale şi baze de date pe platforme tehnologice proprii, precum şi mijloace de protecţie a informaţiilor.
(2) În exercitarea atribuţiilor, Centrul poate accesa gratuit reţelele de comunicaţii electronice, informaţiile din sistemele informaţionale, bazele de date şi registrele create de către stat şi furnizorii de servicii.
(3) Centrul stabileşte necesarul de dotare pentru efectivul din subordine, achiziţionează şi utilizează arme, muniţii şi mijloace speciale, inclusiv mijloace tehnice speciale şi de altă natură, destinate realizării atribuţiilor, conform nomenclatorului aprobat de Guvern.
(4) Centrul achiziţionează şi introduce pe teritoriul ţării mijloace de echipare, programe informatice şi softuri, inclusiv cele tehnice speciale, pentru utilizarea la activitatea specială de investigaţii.”
16. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
„Articolul 12. Angajaţii Centrului
(1) În cadrul Centrului activează persoane cu funcţie de demnitate publică, ofiţeri anticorupţie, funcţionari publici şi alte categorii de personal.
(2) Ofiţer anticorupţie este persoana care ocupă o funcţie în cadrul Centrului, este învestită cu drepturi şi are obligaţii pentru exercitarea atribuţiilor de serviciu stabilite în fişa postului, căreia i se acordă grad special, în condiţiile prevăzute de prezenta lege. Ofiţerul anticorupţie este funcţionar public cu statut special.
(3) În funcţie de atribuţiile ce le revin, ofiţerii anticorupţie fac parte din personalul scriptic sau din cel criptic.
(4) Datele despre ofiţerii anticorupţie ale căror identitate şi calitate constituie secret de stat nu pot fi incluse în resursele informaţionale publice sau în resursele cu accesibilitate limitată ale autorităţilor publice, ale persoanelor fizice şi juridice. La solicitarea Centrului, autorităţile publice, persoanele fizice şi juridice sunt obligate să excludă din resursele lor informaţionale datele care ar putea dezvălui identitatea şi calitatea ofiţerului anticorupţie.
(5) Ofiţerul anticorupţie ale cărui identitate şi calitate constituie secret de stat poate folosi, în exerciţiul funcţiunii, nume de serviciu codificat. Modul de atribuire şi de folosire a numelui de serviciu codificat se stabileşte prin act normativ aprobat de directorul Centrului.
(6) Persoanelor cu funcţii de demnitate publică din cadrul Centrului li se aplică prevederile Legii nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică, cu excepţiile prevăzute de prezenta lege, funcţionarilor publici li se aplică prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, iar pentru alte categorii de personal se aplică prevederile legislaţiei muncii. Persoanele cu funcţii de demnitate publică din cadrul Centrului care deţin grad special sunt ofiţeri anticorupţie.
(7) Urmărirea penală în privinţa ofiţerilor anticorupţie pentru acţiunile întreprinse în legătură cu exerciţiul funcţiunii este pornită de Procurorul General.”
17. Legea se completează cu articolul 121 cu următorul cuprins:
„Articolul 121. Modalităţi de ocupare a funcţiilor de ofiţer anticorupţie
(1) Ocuparea funcţiilor de ofiţer anticorupţie vacante sau temporar vacante din cadrul Centrului se realizează prin:
a) concurs;
b) transfer.
(2) Procedura de desfăşurare a concursului şi a transferului se stabileşte prin act normativ aprobat de directorul Centrului.
(3) Funcţiile vacante sau temporar vacante se ocupă în mod prioritar prin concurs din sursă internă (promovare) al candidaţilor care corespund cerinţelor din fişa postului. În cazul în care nu este posibilă completarea funcţiilor vacante sau temporar vacante din sursă internă, se recurge la angajarea din surse externe.
(4) Prin derogare de la prevederile alin.(2), angajarea în funcţii de ofiţer anticorupţie a candidaţilor ale căror identitate şi calitate constituie secret de stat în condiţiile Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat se efectuează în baza unei proceduri distincte, stabilite prin act normativ aprobat de directorul Centrului.”
18. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
„Articolul 13. Condiţiile pentru a candida la funcţia de ofiţer anticorupţie
(1) În funcţia de ofiţer anticorupţie poate fi angajată orice persoană care îndeplineşte cumulativ următoarele cerinţe:
a) deţine cetăţenia Republicii Moldova;
b) cunoaşte limba română;
c) a atins vârsta de 18 ani;
d) este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea funcţiei, conform certificatelor eliberate de instituţii medicale din raza domiciliului persoanei şi conform deciziei comisiei medicale a instituţiei medicale cu care Centrul are încheiat acord;
e) deţine diplomă de studii superioare de licenţă sau echivalentă în domeniul juridic sau în alte domenii conform specificului de activitate al subdiviziunii în care urmează să activeze ori are studii necesare pentru funcţia în care urmează să fie angajat;
f) nu are antecedente penale, inclusiv stinse, sau este absolvită de răspundere penală printr-un act de amnistie sau de graţiere;
g) nu are, în ultimii 5 ani, în cazierul privind integritatea profesională, înscrieri cu privire la rezultatul negativ al testului de integritate profesională pentru încălcarea obligaţiei prevăzute la art.7 alin.(2) lit.a) din Legea nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale;
h) nu are interdicţia de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică, ce derivă dintr-un act de constatare al Autorităţii Naţionale de Integritate;
i) nu are calitatea de bănuit, învinuit sau inculpat în cadrul unui proces penal;
j) în ultimii 2 ani nu a fost membru al unui partid politic, al unei organizaţii social-politice sau al unei organizaţii interzise de lege.
(2) Nu poate fi angajată într-o funcţie de ofiţer anticorupţie persoana în vârstă de peste 40 de ani, cu excepţia celei care, la data angajării, deţine grad special.
(3) Pentru a fi angajat în cadrul Centrului, candidatul trece un control special, o testare a aptitudinilor psihologice pentru exercitarea atribuţiilor şi o testare la detectorul comportamentului simulat (poligraf) în conformitate cu prevederile Legii nr.269/2008 privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf).
(4) La angajare în serviciu, ofiţerii anticorupţie sunt supuşi înregistrării dactiloscopice de stat obligatorii, în conformitate cu legislaţia.
(5) Candidatul care a susţinut concursul urmează să fie angajat în funcţie numai după exprimarea în scris a acordului cu privire la:
a) testarea integrităţii sale profesionale şi monitorizarea stilului său de viaţă în conformitate cu prevederile art.14 şi 15 din prezenta lege;
b) testarea periodică a menţinerii aptitudinilor psihologice necesare exercitării atribuţiilor;
c) testarea la detectorul comportamentului simulat (poligraf) în timpul efectuării controlului periodic sau selectiv al activităţii de serviciu, în conformitate cu prevederile Legii nr.269/2008 privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf).”
19. Articolul 131:
la alineatul (7), cuvintele „a susţinut sau nu perioada de probă” se substituie cu cuvintele „a obţinut un rezultat satisfăcător sau nu al perioadei de probă”;
la alineatul (8), cuvintele „privind susţinerea perioadei de probă” se substituie cu cuvintele „pentru perioada de probă”.
20. La articolul 14 alineatul (1), cuvintele „de conduită” se substituie cu cuvintele „a normelor deontologice”, iar cuvintele „de comportament corupţional” – cu cuvântul „coruptibile”.
21. La articolul 15 alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:
„b) eticii şi deontologiei angajatului Centrului cu exigenţele de conduită ireproşabilă, stabilite în Legea nr.25/2008 privind Codul de conduită a funcţionarului public şi în Codul deontologic al angajatului Centrului Naţional Anticorupţie, aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr.185/2022.”
22. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
„Articolul 16. Incompatibilităţi, restricţii şi interdicţii
(1) Activitatea în cadrul Centrului este incompatibilă cu:
a) orice altă activitate remunerată, cu excepţia celei ştiinţifice, didactice sau de creaţie;
b) activitatea de întreprinzător, desfăşurată personal sau prin intermediul unui terţ, inclusiv calitatea de fondator, acţionar, membru al unui agent economic sau al unei organizaţii necomerciale;
c) calitatea de membru al unui partid sau participarea la orice activitate cu caracter politic.
(2) Angajatul Centrului este obligat să transmită în administrare fiduciară unei alte persoane, pe perioada serviciului în cadrul Centrului, cota sa parte de participare în capitalul social al societăţii comerciale, în modul stabilit de lege.
(3) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, angajatul Centrului nu are dreptul:
a) să participe la colectarea de fonduri pentru activitatea unui partid politic, să acorde sprijin logistic candidaţilor la funcţii de demnitate publică;
b) să facă uz de serviciu în interesul unor partide politice, altor organizaţii social-politice, unor asociaţii obşteşti, inclusiv sindicale, şi comunităţi religioase;
c) să fie împuternicitul sau reprezentantul unui terţ în cadrul Centrului;
d) să utilizeze în alte scopuri decât cele de serviciu mijloacele financiare, tehnico-materiale, informaţionale şi alte bunuri ale statului, precum şi informaţia de serviciu;
e) să primească ori să acorde recompense băneşti sau alte avantaje necuvenite, care pot influenţa exercitarea imparţială şi obiectivă a atribuţiilor de serviciu;
f) să îşi exprime public opinia cu privire la cauzele aflate pe rolul Centrului;
g) să îşi exprime public opiniile politice.”
23. La articolul 19:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Gradul special următor, precum şi gradele speciale prevăzute la art.18 alin.(1) lit.i)–k) pentru director se acordă în virtutea funcţiei deţinute, prin decretul Preşedintelui Republicii Moldova, indiferent de gradul special precedent, precum şi de termenul de deţinere a acestuia.”
la alineatul (7), ultimul enunţ va avea următorul cuprins: „Gradul special următor şi gradul special mai înalt decât cel prevăzut pentru funcţia deţinută pot fi acordate numai o dată în întreaga perioadă de aflare în serviciul pentru care se prevăd grade speciale.”
24. La articolul 20 alineatul (2), cuvintele „cu studii superioare” se substituie cu cuvintele „deţinători ai diplomei de studii superioare de licenţă sau echivalentă”.
25. La articolul 22 alineatul (5), litera b) va avea următorul cuprins:
„b) de aflare în concediul suplimentar neplătit pentru îngrijirea copilului în vârstă de la 3 la 4 ani;”.
26. Articolul 23 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Menţinerea în funcţia de ofiţer anticorupţie peste limita de vârstă prevăzută la alin.(1) poate avea loc pentru o perioadă de maximum 5 ani în întreaga carieră. Prelungirea se face anual de către angajator, cu condiţia ca ofiţerul anticorupţie să fie declarat apt pentru serviciu prin decizia instituţiei medicale cu care Centrul are încheiat acord.”
27. La articolul 26:
alineatul (1) se completează cu literele i) şi j) cu următorul cuprins:
„i) să respecte prevederile art.7 alin.(2) din Legea nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale;
j) la încadrarea în serviciu şi ulterior în fiecare an, precum şi la eliberare din serviciu, să prezinte, în condiţiile legii, declaraţia de avere şi interese personale.”
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Obligaţiile de serviciu ale angajatului sunt prevăzute prin act normativ aprobat de directorul Centrului.”
28. Articolul 27:
la alineatul (2) litera g), cuvântul „principialitate” se substituie cu cuvântul „obiectivitate”;
articolul se completează cu alineatul (71) cu următorul cuprins:
„(71) Atestarea ofiţerilor anticorupţie ale căror identitate şi calitate constituie secret de stat se realizează conform procedurilor şi condiţiilor speciale stabilite prin act normativ aprobat de directorul Centrului.”
29. Articolul 271 se abrogă.
30. La articolul 32:
denumirea articolului va avea următorul cuprins:
„Articolul 32. Stimulări”;
la alineatul (1):
partea introductivă va avea următorul cuprins:
„Pentru îndeplinirea conştiincioasă a obligaţiilor de serviciu, precum şi pentru merite deosebite în realizarea misiunii Centrului, angajaţii şi alte persoane fizice şi juridice pot fi stimulaţi prin:”;
litera e) va avea următorul cuprins:
„e) decorare cu insignele: „Eminent al Centrului Naţional Anticorupţie”, „Ofiţer de onoare al Centrului Naţional Anticorupţie”;”
alineatul se completează cu literele e1)–e4) cu următorul cuprins:
„e1) conferire a Crucii „Pentru merit” clasa I şi clasa II;
e2) conferire a medaliilor jubiliare periodice, cu ocazia înfiinţării Centrului;
e3) conferire a Medaliei „Veteran al Centrului Naţional Anticorupţie”;
e4) conferire a Medaliei „Pentru Cooperare” a Centrului Naţional Anticorupţie;”
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru merite deosebite în exercitarea atribuţiilor de serviciu, pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter deosebit, ofiţerului anticorupţie i se poate acorda gradul special următor înainte de termen şi grad special mai înalt decât cel prevăzut pentru funcţia deţinută, în condiţiile stabilite la art.19 alin.(7).”
la alineatul (3), textul „Pentru vitejie în exerciţiul funcţiunii în vederea asigurării securităţii economice a Republicii Moldova,” se substituie cu cuvintele „Pentru profesionalism în exerciţiul funcţiunii sau”;
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Conferirea Diplomei de Onoare a Centrului Naţional Anticorupţie, a insignelor „Eminent al Centrului Naţional Anticorupţie”, „Ofiţer de onoare al Centrului Naţional Anticorupţie”, a Crucii „Pentru merit” clasa I şi clasa II, a medaliilor jubiliare periodice, cu ocazia înfiinţării Centrului, a Medaliei „Veteran al Centrului Naţional Anticorupţie”, a Medaliei „Pentru Cooperare” a Centrului Naţional Anticorupţie şi a altor însemne faleristice este reglementată prin act normativ aprobat de directorul Centrului.”
31. Articolul 33:
la alineatul (8), litera d) se abrogă;
articolul se completează cu alineatele (10) şi (11) cu următorul cuprins:
„(10) Sancţiunile aplicate se iau în considerare la atestarea ofiţerilor anticorupţie, acordarea gradelor speciale, conferirea categoriilor sau gradelor de calificare, promovare sau stimulare, cu excepţia situaţiei în care efectele lor au fost stinse ori acestea au fost ridicate ca stimulare în condiţiile prezentei legi.
(11) Contestarea actului administrativ de sancţionare disciplinară se face în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.”
32. Capitolul VI se completează cu articolul 331 cu următorul cuprins:
„Articolul 331. Termenele în care sancţiunile disciplinare produc efecte
(1) Termenele în care sancţiunile disciplinare aplicate produc efecte sunt următoarele:
a) avertismentul – 3 luni;
b) mustrarea – 6 luni.
(2) Efectele sancţiunilor disciplinare de retrogradare în grad special şi în funcţie se consideră stinse din momentul aplicării.
(3) Ofiţerul anticorupţie sancţionat cu retrogradarea în grad ori în funcţie poate fi restabilit în gradul special deţinut anterior ori promovat în funcţie potrivit dispoziţiilor prezentei legi, dar nu mai devreme de un an de la aplicarea sancţiunii disciplinare.
(4) Ca formă de stimulare, sancţiunile disciplinare prevăzute la art.33 alin.(8) lit.a) şi b) pot fi ridicate prin ordinul directorului, dar nu mai devreme de expirarea a jumătate din termenul menţionat la alin.(1).”
33. Denumirea capitolului VII va avea următorul cuprins:
„Capitolul VII
MODIFICAREA, SUSPENDAREA, REÎNCADRAREA
ŞI ÎNCETAREA RAPORTURILOR DE SERVICIU
ÎN CADRUL CENTRULUI”.
34. Articolul 34 va avea următorul cuprins:
„Articolul 34. Modificarea raporturilor de serviciu
Raportul de serviciu al ofiţerului anticorupţie se modifică prin:
a) transfer;
b) detaşare;
c) asigurare a interimatului funcţiei de conducere;
d) promovare.”
35. Legea se completează cu articolele 341–346 cu următorul cuprins:
„Articolul 341. Transferul
(1) Transferul ofiţerului anticorupţie presupune numirea acestuia într-o funcţie vacantă sau temporar vacantă în cadrul Centrului sau în alte autorităţi publice.
(2) Transferul se face în interesul serviciului sau la cererea ofiţerului anticorupţie şi se dispune de către directorul Centrului.
(3) Transferul în interesul serviciului al ofiţerului anticorupţie se face într-o funcţie echivalentă cu cea deţinută şi numai cu acordul scris al acestuia.
(4) Transferul la cererea ofiţerului anticorupţie poate avea loc într-o funcţie publică echivalentă cu cea deţinută sau într-o funcţie de nivel inferior în urma aprobării cererii de transfer de către directorul Centrului sau, în cazul în care transferul are loc la autorităţi publice distincte, de către conducătorul autorităţii publice la care se solicită transferul.
(5) În cazul în care doi sau mai mulţi candidaţi solicită ocuparea unei funcţii de ofiţer anticorupţie prin transfer în cadrul Centrului, selecţia se face pe bază de concurs.
Articolul 342. Detaşarea
(1) Ofiţerul anticorupţie poate fi detaşat, cu acordul scris al acestuia şi cu avizul prealabil al directorului Centrului, la o organizaţie internaţională, misiune diplomatică, autoritate sau instituţie publică pentru o perioadă de cel mult 3 ani. Cu acordul ambelor părţi, perioada detaşării ofiţerului anticorupţie poate fi prelungită cu încă cel mult 3 ani.
(2) Ofiţerul anticorupţie poate refuza detaşarea ce implică schimbarea localităţii de domiciliu dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
a) detaşarea se face pe o funcţie inferioară celei deţinute;
b) detaşarea se face într-o localitate în care nu i se asigură condiţii de trai;
c) graviditate;
d) îşi creşte singur copilul minor;
e) starea de sănătate, dovedită cu certificat medical, face contraindicată detaşarea;
f) este singurul întreţinător al familiei;
g) la expirarea perioadei prevăzute la alin.(1);
h) în alte situaţii temeinic justificate.
(3) În perioada detaşării, ofiţerul anticorupţie îşi păstrează locul de muncă şi beneficiază de drepturile stabilite de prezenta lege şi de alte acte normative.
(4) Dacă drepturile salariale aferente funcţiei pentru care este detaşat ofiţerul anticorupţie sunt inferioare celor deţinute anterior, diferenţa va fi plătită de Centru.
(5) Ofiţerul anticorupţie care refuză detaşarea ce implică schimbarea localităţii de domiciliu fără a avea motivele specificate la alin.(2) poate fi eliberat din funcţie din cadrul Centrului.
(6) În cadrul Centrului pot activa specialişti detaşaţi din cadrul altor instituţii pentru o perioadă determinată. Detaşarea se face prin ordin al directorului Centrului, cu avizul prealabil al conducătorului instituţiei în care activează persoana detaşată şi cu acordul scris al acesteia. Salariul specialistului detaşat nu poate fi mai mic decât salariul de la locul de muncă precedent.
Articolul 343. Interimatul funcţiei de conducere
(1) Exercitarea temporară a unei funcţii de conducere vacante sau temporar vacante poate avea loc prin interimatul funcţiei.
(2) Interimatul funcţiei de conducere se realizează de către ofiţerul anticorupţie care îndeplineşte condiţiile de bază şi cerinţele specifice sarcinilor prevăzute în fişa postului aferentă funcţiei pentru care se asigură interimatul şi care nu are sancţiuni disciplinare care produc efecte. Nu se consideră interimat situaţia în care funcţia de conducere este exercitată de către adjunct în absenţa titularului funcţiei.
(3) Interimatul unei funcţii de conducere vacante nu poate depăşi 6 luni. Această perioadă poate fi prelungită cu cel mult 6 luni dacă a fost organizat un concurs şi funcţia publică nu a fost ocupată în condiţiile legii.
(4) În cazul unei funcţii de conducere temporar vacante, asigurarea interimatului se dispune până la data expirării termenului de suspendare a raporturilor de serviciu ale titularului funcţiei, a termenului detaşării sau a perioadei pentru care se asigură interimatul unei funcţii de conducere.
(5) Asigurarea interimatului, precum şi încetarea acestuia se dispun sau, după caz, se constată prin act administrativ al directorului.
(6) Pe perioada asigurării interimatului, funcţia persoanei care asigură interimatul este ocupată de către o altă persoană pe o perioadă determinată.
Articolul 344. Suspendarea din funcţie
(1) Suspendarea din funcţie a ofiţerului anticorupţie se efectuează în următoarele cazuri:
a) înregistrarea în calitate de candidat, pe durata campaniei electorale;
b) pe perioada reţinerii, arestului preventiv sau arestului la domiciliu al angajatului;
c) în caz de dispariţie a angajatului – până la declararea dispariţiei fără veste sau până la declararea decesului acestuia, în modul stabilit de lege;
d) alte cazuri prevăzute de legislaţie.
(2) Suspendarea din funcţia de ofiţer anticorupţie se efectuează prin ordin al directorului, conform prevederilor legale.
(3) În cazul suspendării, ofiţerul anticorupţie este obligat să predea toate documentele şi bunurile ce i-au fost încredinţate pentru uz în activitatea de serviciu. În cazurile prevăzute la alin.(1) lit.b) şi c), predarea se face de către reprezentantul acestuia.
Articolul 345. Reîncadrarea în funcţie
(1) În cazurile în care motivele care au provocat suspendarea raporturilor de serviciu încetează sau, după caz, la expirarea perioadei pentru care a fost aprobată cererea de suspendare, ofiţerul anticorupţie este reîncadrat în funcţia exercitată înainte de suspendare sau, dacă aceasta nu mai există, într-o funcţie echivalentă vacantă ori temporar vacantă, cu excepţia situaţiei în care instituţia a fost lichidată.
(2) Pe perioada suspendării din funcţie, raportul de serviciu nu poate înceta şi nu poate fi modificat decât la iniţiativa sau cu acordul ofiţerului anticorupţie respectiv, cu excepţia situaţiei în care raportul de serviciu încetează în circumstanţe ce nu depind de voinţa părţilor.
Articolul 346. Încetarea raportului de serviciu
(1) Raportul de serviciu în cadrul Centrului încetează în caz de eliberare ori deces.
(2) Eliberarea are loc:
a) în caz de demisie;
b) pentru limită de vârstă;
c) la expirarea termenului contractului individual de muncă;
d) la expirarea termenului contractului individual de muncă încheiat peste limita de vârstă de aflare în serviciul Centrului;
e) în caz de transfer în o altă autoritate publică;
f) în cazul alegerii într-o funcţie electivă în o altă autoritate publică;
g) în cazul lichidării subdiviziunii Centrului sau al reducerii statelor de personal în cadrul subdiviziunii Centrului, dacă persoana nu poate fi încadrată în altă funcţie de ofiţer anticorupţie;
h) în cazul incapacităţii de îndeplinire a atribuţiilor, constatată prin examen medical efectuat de către instituţia medicală cu care Centrul are încheiat acord;
i) în cazul necorespunderii funcţiei deţinute, constatată de comisia de atestare, dacă lipseşte o funcţie inferioară vacantă, dacă este respinsă funcţia propusă sau este refuzată detaşarea în temeiul art.342 alin.(5);
j) în cazul unui rezultat nesatisfăcător al perioadei de probă;
k) în cazul refuzului de a depune jurământul;
l) pentru tăinuirea faptelor ce împiedică angajarea în serviciul Centrului sau pentru prezentarea, la angajare, a unor informaţii false;
m) în caz de încetare a dreptului de acces la secretul de stat;
n) pentru încălcarea gravă sau încălcarea sistematică a disciplinei de serviciu;
o) în cazul constatării circumstanţelor prevăzute la art.14;
p) pentru comiterea unei infracţiuni şi condamnare prin sentinţă judecătorească definitivă;
q) în cazul rămânerii definitive a actului de constatare prin care s-a stabilit emiterea/adoptarea de către angajatul Centrului a unui act administrativ, încheierea directă sau prin intermediul unei terţe persoane a unui act juridic, luarea sau participarea la luarea unei decizii cu încălcarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese;
r) în cazul stabilirii, prin actul de constatare rămas definitiv, a încălcării prevederilor art.16;
s) în cazul nedepunerii declaraţiei de avere şi interese personale sau al refuzului de a o depune, în conformitate cu Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale;
t) în cazul dispunerii de către instanţa de judecată, prin hotărâre irevocabilă, a confiscării averii nejustificate;
u) în caz de pierdere a cetăţeniei Republicii Moldova;
v) în alte cazuri prevăzute de legislaţie.
(3) Nu se admite eliberarea angajatului în timpul aflării lui în concediu de odihnă anual sau concediu medical, în concediu de studii, în perioada concediului de maternitate, concediului pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 3 ani, concediului suplimentar neplătit pentru îngrijirea copilului în vârstă de la 3 la 4 ani, precum şi în perioada detaşării, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(2) lit.l), o)–r), t), u).”
36. Articolul 35 va avea următorul cuprins:
„Articolul 35. Indemnizaţiile în cazul eliberării din serviciu
(1) Pentru compensarea rigorilor, a riscurilor şi a interdicţiilor din perioada serviciului, la eliberare din serviciul Centrului în temeiul art.346 alin.(2) lit.a) dacă are vechimea în muncă ce acordă dreptul la pensie, precum şi la eliberare din serviciu în temeiul lit.b), d), g), h) din articolul şi alineatul menţionat, ofiţerul anticorupţie beneficiază de o indemnizaţie unică în corespundere cu vechimea calendaristică realizată în serviciul special sau militar, prin contract, în organele apărării naţionale, securităţii statului şi ordinii publice, după cum urmează:
a) de la 5 la 10 ani – 5 salarii lunare;
b) de la 10 la 15 ani – 10 salarii lunare;
c) de la 15 la 20 de ani – 15 salarii lunare;
d) de peste 20 de ani – 20 de salarii lunare.
(2) În cazul eliberării repetate din serviciul special, mărimea indemnizaţiei unice acordate exclude mărimea indemnizaţiei unice primite anterior.
(3) Indemnizaţia unică a ofiţerului anticorupţie decorat cu distincţii de stat în perioada serviciului din cadrul Centrului în funcţia de ofiţer anticorupţie se majorează cu 2 salarii lunare.
(4) În caz de deces al ofiţerului anticorupţie sau de declarare a acestuia dispărut fără veste, indemnizaţia unică se acordă soţiei (soţului), copiilor sau părinţilor defunctului/dispărutului, iar în lipsa acestora – altor moştenitori, în corespundere cu vechimea calendaristică prevăzută la alin.(1). În cazul în care ofiţerul anticorupţie decedat sau dispărut a avut vechimea calendaristică în serviciu în funcţia de ofiţer anticorupţie de până la 5 ani, se acordă indemnizaţie unică în mărime de 3 salarii lunare.”
37. Articolul 40:
la alineatul (8), cuvintele „dar care nu poate depăşi salariul lui de funcţie” se substituie cu cuvintele „dar care nu depăşeşte valoarea de referinţă pentru calcularea salariilor angajaţilor din sectorul bugetar pe anul în curs”;
alineatul (9) va avea următorul cuprins:
„(9) În vederea exercitării atribuţiilor de serviciu, ofiţerul anticorupţie are dreptul să se deplaseze gratuit pe întreg teritoriul ţării, în toate tipurile de transport public urban, suburban şi interurban (cu excepţia taximetrelor) şi să folosească în exerciţiul funcţiunii mijloace de transport personale potrivit reglementărilor stabilite de Guvern. La necesitate, ofiţerul anticorupţie are dreptul la compensarea cheltuielilor de transport folosit în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu.”
38. La articolul 421 alineatul (2), cuvintele „subdiviziunii specializate cu risc sporit pentru viaţă şi sănătate” se substituie cu cuvintele „subdiviziunii cu destinaţie specială”, iar în final se introduce următorul enunţ: „Subdiviziunile cu destinaţie specială sunt stabilite de directorul Centrului.”
39. Articolul 442:
la alineatul (2), cuvintele „Societatea civilă deleagă” se substituie cu cuvintele „Centrul selectează prin concurs public şi desemnează”;
la alineatul (3), cuvintele „participă la concursul pentru selectarea membrilor” se substituie cu cuvintele „urmează a fi selectate în calitate de membri ai”.
40. În cuprinsul legii, cuvântul „colaborator” şi cuvintele „colaborator al Centrului”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „ofiţer anticorupţie” la forma gramaticală corespunzătoare.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.99. Chişinău, 25 aprilie 2024. |
