H O T Ă R Â R E
pentru aprobarea Codului deontologic al angajatului
Centrului Naţional Anticorupţie
nr. 185 din 07.07.2022
Monitorul Oficial nr.257-263/537 din 12.08.2022
* * *
În temeiul art.15 alin.(1) lit.b) din Legea nr.1104/2002 cu privire la Centrul Naţional Anticorupţie (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.209–211, art.683), cu modificările ulterioare,
Parlamentul adoptă prezenta hotărâre.
Art.1. – Se aprobă Codul deontologic al angajatului Centrului Naţional Anticorupţie, prevăzut în anexă.
Art.2. – Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.185. Chişinău, 7 iulie 2022. |
Anexă
CODUL
deontologic al angajatului Centrului Naţional Anticorupţie
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Codul deontologic al angajatului Centrului Naţional Anticorupţie (în continuare – Cod) reprezintă un ansamblu de norme de conduită profesională a angajaţilor din cadrul Centrului Naţional Anticorupţie (în continuare – Centru).
2. Scopul prezentului Cod este ghidarea comportamentului angajaţilor din cadrul Centrului astfel încât aceştia să respecte valorile morale şi profesionale, principiile şi normele de conduită.
3. Respectarea normelor stabilite prin prezentul Cod constituie o obligaţie profesională a fiecărui angajat cu funcţii de conducere şi/sau de execuţie din cadrul Centrului.
4. Principiile care guvernează conduita angajatului Centrului sunt următoarele:
1) legalitate – în exercitarea atribuţiilor ce îi revin, angajatul Centrului este obligat să respecte Constituţia Republicii Moldova, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi alte acte normative;
2) respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului – în activitatea sa, angajatul Centrului este obligat să asigure respectarea drepturilor şi libertăţilor persoanei şi să apere persoana ca valoare supremă a societăţii;
3) imparţialitate – în activitatea sa, angajatul Centrului trebuie să manifeste o atitudine obiectivă şi neutră faţă de orice interes, inclusiv politic, şi să ţină cont doar de interesul public şi de circumstanţele pertinente ale cazului;
4) independenţă – în activitatea sa, angajatul Centrului este liber de orice influenţe sau presiuni de ordin politic, economic ori de altă natură, care i-ar putea afecta imparţialitatea sau ar genera un conflict de interese şi ar periclita încrederea în independenţa acestuia;
5) integritate profesională – angajatul Centrului trebuie să-şi desfăşoare activitatea profesională în mod etic, liber de orice influenţă necorespunzătoare sau manifestări de corupţie, cu respectarea interesului public, a supremaţiei Constituţiei Republicii Moldova şi a legii;
6) profesionalism – angajatul Centrului trebuie să aplice corect, conştiincios, competent, eficient şi responsabil cunoştinţele teoretice şi deprinderile practice în exercitarea atribuţiilor de serviciu, să-şi perfecţioneze continuu cunoştinţele şi abilităţile profesionale;
7) prioritatea interesului public – angajatul Centrului are obligaţia de a considera interesul public ca fiind mai presus decât interesul personal în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
8) respect – angajatul Centrului este obligat să aibă un comportament onorabil şi politicos în relaţiile cu persoanele, superiorii, colegii şi subordonaţii atât în exerciţiul funcţiei, cât şi în afara acestuia, de asemenea să respecte instituţiile statului, valorile sociale şi normele morale;
9) egalitate şi nediscriminare – în activitatea sa, angajatul Centrului aplică un tratament egal tuturor persoanelor, fără deosebire de naţionalitate, rasă, culoare, origine etnică, limbă, religie, opinie, apartenenţă politică, vârstă, avere, origine socială, sex, identitate de gen, dizabilitate, stare de sănătate, statut HIV sau orice alt criteriu;
10) transparenţă – rezultatul activităţii desfăşurate de angajatul Centrului în exerciţiul funcţiei are un caracter public, în condiţiile legii, cu excepţia activităţii şi a informaţiei ce cad sub incidenţa Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat şi a Legii nr.59/2012 privind activitatea specială de investigaţii;
11) confidenţialitate – angajatul Centrului este obligat să păstreze secretul de stat, alte secrete apărate de lege şi să nu divulge informaţia ce i-a devenit cunoscută în exerciţiul funcţiei, inclusiv informaţia referitoare la viaţa personală, onoarea şi demnitatea persoanei, şi să asigure prelucrarea adecvată a tuturor informaţiilor sau documentelor primite în exerciţiul funcţiei;
12) disponibilitate – angajatul Centrului este obligat să intervină în orice situaţie în care ia cunoştinţă despre atingerea adusă drepturilor, libertăţilor şi intereselor legitime ale persoanelor ori ale statului sau vreuneia din valorile apărate de lege, indiferent de momentul constatării acesteia;
13) loialitate – angajatul Centrului are obligaţia de a-şi exercita atribuţiile de serviciu cu bună-credinţă şi de a se abţine de la orice act care poate prejudicia imaginea, prestigiul sau interesele legale ale Centrului.
II. REGLEMENTĂRI PRIVIND CONDUITA
ANGAJAŢILOR CENTRULUI
5. În exercitarea atribuţiilor de serviciu, angajatul Centrului este obligat:
1) să respecte prevederile legale, dispoziţiile interne, precum şi normele profesionale specifice activităţii desfăşurate;
2) să execute ordinele legale primite de la superiori, totodată având dreptul de a refuza executarea ordinelor care sunt vădit ilegale, şi să comunice acest lucru imediat sau în ziua imediat următoare, în scris şi motivat, subdiviziunii de securitate internă a Centrului. Angajatul Centrului nu poate fi sancţionat pentru refuzul de a executa ordine şi dispoziţii ilegale;
3) să dea dovadă de un comportament profesionist pentru a obţine şi a menţine încrederea publicului în integritatea, imparţialitatea şi eficacitatea instituţională;
4) să nu-şi folosească poziţia oficială în interese personale şi să nu condiţioneze recompense pentru activitatea exercitată;
5) să respecte jurământul de credinţă depus;
6) să respecte disciplina de serviciu;
7) să poarte uniforma de serviciu atribuită, cu respectarea regulilor de port-uniformă şi a semnelor distinctive stabilite de către directorul Centrului, sau să se prezinte la serviciu într-o ţinută vestimentară decentă;
8) să fie disciplinat şi vigilent, să manifeste iniţiativă şi perseverenţă, să-şi consacre activitatea profesională pentru îndeplinirea conştiincioasă, corectă şi în termen a atribuţiilor de serviciu;
9) să manifeste un comportament curajos în situaţiile ce reclamă protecţia vieţii, a sănătăţii şi a proprietăţii oamenilor;
10) să asigure respectarea şi apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului;
11) să păstreze informaţiile oficiale cu accesibilitate limitată, în special cele atribuite la secret de stat, care i-au fost încredinţate sau i-au devenit cunoscute în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor funcţionale, în conformitate cu legislaţia;
12) să asigure ocrotirea bunurilor Centrului şi să prevină producerea oricărui prejudiciu;
13) să utilizeze bunurile aflate în proprietatea şi/sau posesia Centrului numai în scopul exercitării atribuţiilor de serviciu, cu respectarea modului de utilizare, păstrare şi transmitere a acestora. Automobilele de serviciu pot fi utilizate doar de către persoanele autorizate şi doar în interes de serviciu;
14) să informeze pe directorul Centrului cu privire la existenţa unui conflict de interese privind exercitarea atribuţiilor de serviciu, în formă scrisă, în termen de trei zile, în condiţiile legii;
15) să-şi utilizeze legitimaţia de serviciu doar pentru realizarea atribuţiilor de serviciu. Pierderea, sustragerea, deteriorarea, transmiterea legitimaţiei de serviciu către alte persoane sau utilizarea acesteia în alte scopuri decât cele prevăzute de prezentul punct constituie o încălcare gravă a disciplinei de serviciu şi a conduitei profesionale;
16) să respecte normele şi regulile de protecţie a muncii, normele sanitare, normele tehnicii securităţii şi normele antiincendiare;
17) să anunţe subdiviziunea de securitate internă a Centrului, precum şi organele competente în cazul în care a fost insultat în exercitarea atribuţiilor de serviciu.
6. Fiecare angajat al Centrului, indiferent de funcţia pe care o deţine şi de locul în care se află în timpul ori în afara orelor de program, în cazul în care sesizează existenţa unor circumstanţe sau fapte ce periclitează ordinea de drept, viaţa ori sănătatea oamenilor sau alte valori sociale, este obligat să comunice acest lucru autorităţilor competente şi să întreprindă măsurile posibile pentru prevenirea şi curmarea infracţiunii sau a contravenţiei, pentru acordarea primului ajutor persoanelor aflate în pericol, pentru reţinerea şi identificarea făptuitorului şi pentru paza locului în care s-a produs evenimentul. Angajatul Centrului comunică cazurile respective şefului său nemijlocit, precum şi subdiviziunii de securitate internă a Centrului.
7. Comunicarea cu mass-media este asigurată de subdiviziunea de informare şi comunicare cu mass-media a Centrului sau de persoana desemnată cu această atribuţie. În cazul comunicării cu reprezentanţii mass-mediei care solicită date, informaţii sau opinii despre activitatea de serviciu, angajatul Centrului este obligat să redirecţioneze solicitarea către subdiviziunea de informare şi comunicare cu mass-media şi să informeze imediat subdiviziunea în cauză.
8. Angajatul care reprezintă Centrul în cadrul unor organizaţii internaţionale, instituţii de învăţământ naţionale ori străine, conferinţe, seminare şi în cadrul altor activităţi cu caracter naţional sau internaţional trebuie să aibă o conduită care să consolideze şi să promoveze imaginea ţării şi a Centrului.
9. Angajatul Centrului aflat în deplasare de serviciu este obligat să aibă un comportament corespunzător regulilor de protocol şi să respecte legile ţării-gazdă. În relaţiile cu reprezentanţii altor state, angajatului Centrului îi este interzis să-şi exprime opiniile personale privind aspecte naţionale şi/sau dispute internaţionale.
10. În relaţiile cu persoanele aflate în custodia statului, angajatul Centrului este obligat:
1) să respecte aspectele procedurale prevăzute de legislaţie şi să nu depăşească perioada de timp strict necesară pentru îndeplinirea scopului acestora;
2) să informeze persoana aflată în custodia statului cu privire la drepturile de care aceasta beneficiază, iar în caz de neclaritate, să intervină în fiecare caz în parte pentru a oferi explicaţiile necesare;
3) să întreprindă acţiunile necesare pentru a asigura drepturile şi libertăţile fundamentale ale persoanelor aflate în custodia statului, viaţa şi sănătatea acestora, în special să ia toate măsurile urgente de acordare a ajutorului medical în caz de necesitate;
4) să prevină şi să se abţină de la orice acţiune care presupune discriminarea persoanelor aflate în custodia statului pe criterii de naţionalitate, rasă, culoare, origine etnică, limbă, religie, opinie, apartenenţă politică, vârstă, avere, origine socială, sex, identitate de gen, dizabilitate, stare de sănătate, statut HIV sau orice alt criteriu;
5) să evalueze şi să întreprindă măsurile necesare pentru siguranţa persoanei aflate în custodia statului, pentru monitorizarea stării de sănătate a acesteia, pentru realizarea unor condiţii de igienă şi de alimentaţie corespunzătoare.
11. În relaţiile cu colegii, angajatul Centrului este obligat:
1) să stabilească relaţii bazate pe responsabilitate, respect, egalitate în drepturi, colaborare şi sprijin profesional reciproc;
2) să manifeste onestitate, obiectivitate, bună-credinţă, solidaritate, integritate morală şi profesională;
3) să manifeste spirit de echipă şi să acorde sprijin profesional colegilor în limita disponibilităţilor participative şi de timp;
4) să nu aducă atingere onoarei, reputaţiei, demnităţii, securităţii, integrităţii fizice şi psihice ale colegilor;
5) să nu admită acţiuni discriminatorii, de hărţuire sexuală sau de violenţă în bază de gen;
6) să nu tolereze abaterile disciplinare;
7) să dea dovadă de stabilitate moral-psihologică, răbdare, perseverenţă şi responsabilitate pentru propriile acţiuni.
12. În relaţiile cu angajaţii din subordine, conducătorul subdiviziunii este obligat:
1) să promoveze normele de etică şi deontologie şi să asigure respectarea acestora de către angajaţii din subordine, inclusiv prin propriul său comportament integru;
2) să asigure exercitarea în condiţii de egalitate a drepturilor pentru femei şi bărbaţi în ceea ce priveşte cariera angajaţilor din subordine;
3) să examineze şi să aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competenţei profesionale a angajaţilor din subordine în cazul în care propune sau aprobă promovări, transferuri, numiri sau eliberări din funcţii, excluzând orice formă de favoritism sau de discriminare pe criterii de naţionalitate, rasă, culoare, origine etnică, limbă, religie, opinie, apartenenţă politică, vârstă, avere, origine socială, sex, identitate de gen, dizabilitate, stare de sănătate, statut HIV sau orice alt criteriu;
4) să identifice necesităţile de dezvoltare profesională a angajaţilor din subordine şi să întreprindă măsuri în vederea sporirii performanţei lor şi a integrităţii lor profesionale;
5) să asigure aplicarea măsurilor de protecţie stabilite de cadrul normativ pentru angajaţii din subordine care au făcut o avertizare de integritate;
6) să asigure aducerea la cunoştinţă şi aplicarea de către angajaţii din subordine a prevederilor actelor administrative aprobate în cadrul Centrului;
7) să identifice şi să înlăture cauzele şi condiţiile ce pot provoca pierderea sau deteriorarea bunurilor aflate în proprietatea şi/sau în posesia Centrului;
8) să ia măsurile necesare pentru a preveni implicarea angajaţilor din subordine în comiterea unor fapte ce afectează şi compromit integritatea profesională şi instituţională;
9) să fie obiectiv faţă de angajaţii din subordine, să susţină, după caz, iniţiativele acestora;
10) să contribuie la crearea în colectiv a unei atitudini intolerante faţă de încălcările disciplinei muncii şi faţă de alte încălcări prevăzute de lege;
11) să asigure neadmiterea discriminării, a hărţuirii sexuale sau a violenţei în bază de gen în rândul angajaţilor din subordine.
13. Conducătorul subdiviziunii este responsabil de asigurarea respectării disciplinei muncii de către angajaţii din subordine.
III. REGLEMENTĂRI PRIVIND INTEGRITATEA
ANGAJAŢILOR CENTRULUI
14. În vederea respectării măsurilor de asigurare a integrităţii profesionale şi instituţionale, angajatul Centrului este obligat:
1) să nu admită în activitatea sa acte de corupţie, acte conexe corupţiei şi fapte de comportament corupţional;
2) să nu admită acte de favoritism ale colegilor sau ale conducătorilor din cadrul Centrului în activitatea profesională şi să denunţe la subdiviziunea de securitate internă a Centrului toate cazurile de favoritism;
3) să respingă imediat orice influenţă necorespunzătoare şi, în termen de trei zile lucrătoare din momentul producerii cazului de influenţă, să depună un denunţ la Serviciul de Informaţii şi Securitate;
4) să nu se lase influenţat în luarea deciziilor de către persoane ori structuri din interiorul sau din afara instituţiei;
5) să se abţină de la imixtiuni în activitatea altor angajaţi;
6) să-şi soluţioneze stările de incompatibilitate în termen de o lună din momentul începerii activităţii în cadrul Centrului, în condiţiile legii;
7) să depună declaraţia de avere şi interese personale în termenul şi în modul stabilite de Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale;
8) să respecte regimul juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţilor, restricţiilor şi limitărilor;
9) să respecte regimul juridic al cadourilor în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.116/2020 privind regimul juridic al cadourilor.
15. Angajatul Centrului are dreptul să facă o avertizare de integritate în condiţiile Legii nr.122/2018 privind avertizorii de integritate.
16. Conducătorul de subdiviziune este obligat să nu admită ca subalternii să-şi îndeplinească atribuţiile în situaţii de conflict de interese, de asemenea este obligat să întreprindă acţiunile necesare pentru prevenirea corupţiei în rândul angajaţilor din subordine şi poartă răspundere pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce îi revin în acest sens.
IV. RĂSPUNDEREA ANGAJATULUI CENTRULUI
17. Dispoziţiile prezentului Cod fac parte din condiţiile de muncă ale angajatului Centrului. La angajarea în cadrul Centrului, candidatul ia cunoştinţă de prevederile Codului şi, odată cu depunerea jurământului, îşi asumă responsabilitatea respectării acestora.
18. Orice persoană poate pretinde angajatului Centrului respectarea prevederilor prezentului Cod în raporturile sale cu acesta.
19. Subdiviziunea de securitate internă a Centrului are competenţa de a monitoriza stilul de viaţă al angajaţilor Centrului, pentru a verifica corespunderea acestuia cu dispoziţiile prezentului Cod, şi de a transmite rezultatele monitorizării Colegiului disciplinar al Centrului, pentru adoptarea deciziei de aplicare sau neaplicare a sancţiunii în condiţiile legii, precum şi Autorităţii Naţionale de Integritate, pentru examinarea informaţiilor acumulate prin prisma competenţelor legale de care dispune.
20. Încălcarea prevederilor prezentului Cod atrage, după caz, răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală.
