joi, 22 iunie 2023
165/22.06.2023 Lege privind avertizorii de integritate

L E G E

privind avertizorii de integritate

 

nr. 165  din  22.06.2023

 

Monitorul Oficial nr.267-270/451 din 26.07.2023

 

* * *

 

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de reglementare

Articolul 2. Scopul legii

Articolul 3. Noţiuni

Articolul 4. Subiecţii legii

 

Capitolul II

DEZVĂLUIREA DE ÎNCĂLCARE A LEGII

Articolul 5. Modalităţile de dezvăluire a încălcării legii

Articolul 6. Conţinutul dezvăluirii de încălcare a legii

Articolul 7. Evidenţa dezvăluirilor privind încălcări ale legii

Articolul 8. Consemnarea dezvăluirilor privind încălcări ale legii

Articolul 9. Obligaţia de a păstra confidenţialitatea

Articolul 10. Prelucrarea datelor cu caracter personal

 

Capitolul III

EXAMINAREA DEZVĂLUIRILOR PRIVIND

ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII

 

Secţiunea 1

Dezvăluirea internă de încălcare a legii

Articolul 11. Dezvăluirea de încălcare a legii prin intermediul canalelor interne de raportare

Articolul 12. Procedura internă de dezvăluire a încălcărilor legii

Articolul 13. Înregistrarea dezvăluirii de încălcare a legii şi acţiunile subsecvente

 

Secţiunea a 2-a

Dezvăluirea externă de încălcare a legii

Articolul 14. Autoritatea responsabilă de examinarea dezvăluirilor privind încălcări ale legii prin intermediul canalelor externe şi publice de raportare

Articolul 15. Înregistrarea dezvăluirii externe de încălcare a legii şi acţiunile subsecvente

Articolul 16. Încetarea examinării dezvăluirii interne sau externe de încălcare a legii şi a avertizării de integritate

Articolul 17. Obligaţia de informare publică

 

Secţiunea a 3-a

Dezvăluirea publică de încălcare a legii

Articolul 18. Dezvăluirea publică de încălcare a legii

Articolul 19. Condiţii privind protecţia avertizorilor de integritate care efectuează dezvăluiri publice de încălcare a legii

 

Capitolul IV

MĂSURI DE PROTECŢIE

Articolul 20. Condiţii pentru protecţia avertizorilor de integritate

Articolul 21. Interdicţia răzbunărilor

Articolul 22. Autorităţile de protecţie a avertizorilor de integritate

Articolul 23. Atribuţiile angajatorului privind asigurarea protecţiei avertizorilor de integritate

Articolul 24. Atribuţiile Avocatului Poporului privind asigurarea protecţiei avertizorilor de integritate

Articolul 25. Măsuri de protecţie a avertizorilor de integritate în caz de cercetare disciplinară

Articolul 26. Exonerarea de răspundere

Articolul 27. Contestarea măsurilor de răzbunare

Articolul 28. Măsuri de protecţie a facilitatorilor, a persoanelor vizate în dezvăluiri şi a persoanelor terţe

 

Capitolul V

RĂSPUNDEREA

Articolul 29. Răspunderea pentru încălcarea prevederilor legale

Articolul 30. Interzicerea renunţării la drepturi şi la măsuri reparatorii

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 31.

 

 

 

UE

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

Prezenta lege transpune parţial Directiva (UE) 2019/1937 a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protecţia persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 305/17 din 26 noiembrie 2019, aşa cum a fost modificată ultima dată prin Regulamentul (UE) 2020/1503 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanţare participativă pentru afaceri şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1129 şi a Directivei (UE) 2019/1937.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul de reglementare

(1) Prezenta lege reglementează procedura de primire, de examinare şi soluţionare a dezvăluirilor privind încălcări ale legii din cadrul entităţilor publice şi private, drepturile şi obligaţiile persoanelor care efectuează dezvăluiri privind încălcări ale legii, măsurile de protecţie a acestora, obligaţiile angajatorilor, atribuţiile autorităţii competente de examinarea dezvăluirilor privind încălcări ale legii şi ale autorităţilor de protecţie a avertizorilor de integritate.

(2) Normele prezentei legi nu se aplică dispoziţiilor privind:

a) achiziţiile publice în domeniile apărării şi securităţii naţionale, în cazul în care acestea intră sub incidenţa reglementărilor privind secretul de stat, precum şi alte informaţii ce constituie secret de stat;

b) secretul profesional al avocatului;

c) confidenţialitatea informaţiilor medicale;

d) caracterul secret al deliberărilor judiciare;

e) desfăşurarea procesului penal.

 

Articolul 2. Scopul legii

Prezenta lege urmăreşte sporirea cazurilor de dezvăluiri privind încălcări ale legii şi a altor dezvăluiri de interes public prin:

a) promovarea unui climat de integritate şi a respectării legii în sectoarele public şi privat;

b) asigurarea protecţiei avertizorilor de integritate împotriva oricăror forme de răzbunare în contextul dezvăluirilor efectuate;

c) prevenirea şi sancţionarea răzbunărilor împotriva avertizorilor de integritate.

 

Articolul 3. Noţiuni

În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

acţiuni subsecvente – orice acţiune întreprinsă de angajator şi de autoritatea competentă, responsabilă de examinarea dezvăluirilor privind încălcări ale legii, pentru a soluţiona avertizarea de integritate şi pentru a remedia încălcarea raportată;

angajat – persoana fizică care, în ultimele 12 luni:

a) are sau a avut calitatea de salariat în raport cu un angajator, în sensul legislaţiei muncii;

b) are sau a avut calitatea de voluntar sau stagiar în raport cu un angajator;

c) are sau a avut raporturi juridice contractuale, civile cu un angajator;

d) are sau a avut calitatea de candidat la o funcţie vacantă, participând la un concurs de angajare;

e) are sau a avut calitatea de beneficiar al unor servicii sociale;

f) are sau a avut calitatea de acţionar, de persoană care a făcut sau face parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei entităţi private, inclusiv calitatea de membru al consiliului de administraţie sau de persoană numită în consilii ştiinţifice şi consultative, în comisii de specialitate ori în alte organe colegiale organizate în structura autorităţilor/instituţiilor publice sau pe lângă acestea;

g) deţine sau a deţinut o funcţie electivă;

angajator – entitate publică sau privată care:

a) a intrat în raporturi juridice de angajare sau de muncă cu un angajat;

b) a intrat în raporturi juridice contractuale, civile cu un angajat;

c) a intrat în raporturi juridice ce vizează prestarea de servicii sociale cu un angajat.

În cazul judecătorilor şi al procurorilor, se consideră angajatori Consiliul Superior al Magistraturii şi Consiliul Superior al Procurorilor;

autoritate competentă – autoritatea publică responsabilă de examinarea dezvăluirilor externe şi publice privind încălcări ale legii;

avertizare de integritate (raportare) – dezvăluirea unor informaţii obţinute în context profesional, referitoare la încălcări ale legii care ameninţă ori prejudiciază drepturile unei persoane sau interese ocrotite de lege, înregistrată în Registrul dezvăluirilor privind încălcări ale legii;

avertizor de integritate – persoana fizică care efectuează o avertizare de integritate sau dezvăluie public informaţii referitoare la încălcări ale legii, obţinute în context profesional;

context profesional – activităţi profesionale, actuale sau anterioare, de orice natură, remunerate sau nu, desfăşurate în cadrul entităţilor publice şi private, în baza cărora persoanele pot obţine informaţii referitoare la încălcări ale legii şi pot suferi răzbunări în cazul dezvăluirii acestora;

dezvăluire externă de încălcare a legii – comunicarea verbală sau scrisă a oricăror informaţii referitoare la o încălcare a legii care ameninţă sau prejudiciază interese ocrotite de lege, făcută din cadrul unei entităţi publice sau private, prin intermediul canalelor externe de raportare (comunicată autorităţii externe de examinare);

dezvăluire internă de încălcare a legii – comunicare verbală sau scrisă a oricăror informaţii referitoare la o încălcare legii care ameninţă sau prejudiciază drepturile persoanei sau interese ocrotite de lege, făcută din cadrul unei entităţi publice sau private, prin intermediul canalelor interne de raportare (comunicată angajatorului);

dezvăluire publică de încălcare a legii – punerea la dispoziţie, în spaţiul public, a informaţiilor referitoare la o încălcare a legii care ameninţă sau prejudiciază interese ocrotite de lege;

facilitator – persoana fizică care asistă avertizorul de integritate în procesul de dezvăluire a încălcării legii, într-un context profesional, a cărui asistenţă este confidenţială;

informare – transmiterea unor informaţii referitoare la acţiunile subsecvente şi la motivele unor astfel de acţiuni avertizorului de integritate;

informaţii referitoare la încălcări ale legii – informaţii, inclusiv suspiciuni rezonabile, referitoare la încălcări efective sau potenţiale ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul unei entităţi publice ori private în care activează sau a activat angajatul ori cu care acesta este sau a fost în contact prin intermediul activităţii sale, precum şi informaţiile referitoare la încercări de a tăinui astfel de încălcări;

încălcare a legii –acţiune sau inacţiune de nerespectare a dispoziţiilor legale, care încalcă grav sau esenţial drepturile persoanei sau interese ocrotite de lege, care s-a produs ori este susceptibilă să se producă în cadrul unei entităţi publice sau private în domeniile: achiziţii publice, servicii, produse şi pieţe financiare, prevenirea spălării banilor şi finanţării terorismului, prevenirea şi combaterea corupţiei, siguranţa şi conformitatea produselor, siguranţa transportului, protecţia mediului, protecţia radiologică şi siguranţa nucleară, siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, sănătatea şi bunăstarea animalelor, sănătatea publică, protecţia consumatorului, protecţia vieţii private şi a datelor cu caracter personal, securitatea reţelelor şi a sistemelor informatice;

persoana vizată în dezvăluire – persoana fizică sau juridică menţionată în dezvăluirea de încălcare a legii drept persoană căreia i se atribuie încălcarea legii;

persoana sau subdiviziunea desemnată – persoana fizică sau unitatea din cadrul unei entităţi publice sau private, desemnată pentru desfăşurarea acţiunilor subsecvente;

răzbunare – orice acţiune sau omisiune directă ori indirectă, apărută într-un context profesional, care este determinată de o dezvăluire internă, externă sau publică, ce provoacă sau poate provoca prejudicii nejustificate angajatorului sau avertizorului de integritate.

 

Articolul 4. Subiecţii legii

(1) Subiecţii care cad sub incidenţa prezentei legi sunt:

a) angajaţii din sectorul public şi privat;

b) avertizorii de integritate;

c) angajatorii;

d) autoritatea competentă;

e) facilitatorii;

f) autorităţile de protecţie a avertizorilor de integritate (în continuare – autorităţi de protecţie).

(2) Angajaţii au dreptul să depună dezvăluiri privind încălcări ale legii, să fie recunoscuţi în calitate de avertizori de integritate şi să beneficieze de protecţie în condiţiile prevăzute de prezenta lege.

(3) Prin derogare de la alin.(2), angajaţii care au calitatea de agenţi publici, în cazul unor influenţe necorespunzătoare exercitate asupra lor, precum şi în cazul altor încercări de a-i implica în manifestări de corupţie în sensul Legii integrităţii nr.82/2017 şi al Legii nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale, sunt obligaţi să le denunţe.

 

Capitolul II

DEZVĂLUIREA DE ÎNCĂLCARE A LEGII

Articolul 5. Modalităţile de dezvăluire a încălcării legii

(1) În temeiul prezentei legi, modalităţile de dezvăluire a încălcării legii sunt următoarele:

a) dezvăluirea internă de încălcare a legii (comunicată angajatorului);

b) dezvăluirea externă de încălcare a legii (comunicată autorităţii competente);

c) dezvăluirea publică de încălcare a legii.

(2) Dezvăluirea unei încălcări a legii se face în scris, pe suport de hârtie sau în format electronic, fiind semnată de angajat, sau prin comunicarea acesteia la liniile telefonice anticorupţie ale angajatorilor, ale autorităţii competente ori prin alte sisteme de mesagerie vocală, sau printr-o întâlnire faţă în faţă, la cererea angajatului.

(3) Dezvăluirea se întocmeşte prin completarea de către angajat sau, după caz, de către operatorul liniei telefonice a chestionarelor de dezvăluire internă sau externă de încălcare a legii, prevăzute la anexele nr.1 şi nr.2.

(4) Dezvăluirea de încălcare a legii se înscrie în Registrul dezvăluirilor privind încălcări ale legii (în continuare – Registru), ţinut de angajatori şi de autoritatea competentă, al cărui model este prevăzut în anexa nr.3.

(5) Angajatul care efectuează o dezvăluire de încălcare a legii poate alege o modalitate de raportare a acesteia, luând în considerare următoarele aspecte:

a) existenţa riscului de răzbunare, în cazul raportării prin intermediul canalelor interne de raportare;

b) imposibilitatea remedierii încălcării în mod eficace prin intermediul canalelor interne de raportare.

(6) Canalele interne şi externe de raportare a încălcărilor legii urmează să fie concepute, instituite şi gestionate în condiţii de siguranţă, astfel încât să fie protejată confidenţialitatea identităţii persoanei care efectuează raportarea şi a oricărei părţi terţe menţionate în raportare şi să se împiedice accesul la aceasta a membrilor neautorizaţi ai personalului.

(7) În lipsa unui canal intern de raportare, în cazul persoanelor juridice de drept privat cu mai puţin de 50 de angajaţi, angajatul care efectuează o dezvăluire de încălcare a legii utilizează canalul extern.

(8) Clauzele de confidenţialitate şi secretul profesional dintre angajator şi angajat nu împiedică dezvăluirile privind încălcări ale legii.

(9) În cazul funcţiilor elective, procedura dezvăluirii interne de încălcare a legii nu se aplică.

 

Articolul 6. Conţinutul dezvăluirii de încălcare a legii

(1) Dezvăluirea de încălcare a legii cuprinde, cel puţin, următoarele: numele, prenumele şi datele de contact ale angajatului care efectuează dezvăluirea,locul de muncă, subdiviziunea în care activează, funcţia ocupată, contextul profesional în care au fost obţinute informaţiile, persoana vizată în dezvăluire, dacă aceasta este cunoscută, descrierea faptei susceptibile să constituie o încălcare a legii în cadrul entităţii publice sau al entităţii private, după caz, probele în susţinerea raportării, data şi semnătura.

(2) Prin derogare de la prevederile alin.(1), dezvăluirea de încălcare a legii care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura angajatului care efectuează dezvăluirea se examinează şi se soluţionează în măsura în care conţine suspiciuni rezonabile de ameninţări la securitatea naţională şi ordinea publică. Totodată, informaţia anonimă, oferită în cadrul altor tipuri de dezvăluiri privind încălcări ale legii, poate fi verificată de autoritatea competentă în vederea autosesizării sau, după caz, conform prevederilor legislaţiei.

(3) Angajaţii care au făcut în mod anonim dezvăluiri privind încălcări ale legii, dar care sunt ulterior identificaţi şi suferă răzbunări, beneficiază de protecţia prevăzută de prezenta lege în cazul îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art.20.

 

Articolul 7. Evidenţa dezvăluirilor privind încălcări ale legii

(1) Dezvăluirile privind încălcări ale legii se înscriu în Registru, care cuprinde: numărul şi data primirii dezvăluirii; numele, prenumele şi datele de contact ale angajatului care a efectuat dezvăluirea; denumirea entităţii; obiectul raportării şi modalitatea de soluţionare; măsurile de răzbunare împotriva angajatului şi măsurile de protecţie a acestuia; recunoaşterea angajatului în calitate de avertizor de integritate; informaţia privind transmiterea dezvăluirii de încălcare a legii spre examinare altor autorităţi, potrivit competenţelor;precum şi datele de contact ale persoanei care a înregistrat dezvăluirea. Entităţile publice, cele private şi autoritatea competentă, prin persoana sau subdiviziunea desemnată, au obligaţia de a păstra evidenţa tuturor raportărilor primite, respectând cerinţele de confidenţialitate a angajaţilor.

(2) Informaţia din Registru se păstrează timp de 5 ani, pe suport de hârtie sau în format electronic. După expirarea perioadei de păstrare, aceasta se distruge, indiferent de suportul pe care a fost păstrată.

(3) În cazul în care pentru dezvăluirea de încălcare a legii se utilizează o linie telefonică sau un alt sistem de mesagerie vocală, în care conversaţiile sunt înregistrate, persoana sau subdiviziunea desemnată are dreptul, sub rezerva consimţământului angajatului care efectuează dezvăluirea, de a documenta dezvăluirea verbală în unul din următoarele moduri:

a) prin înregistrarea conversaţiei pe un suport informaţional; sau

b) prin transcrierea completă şi exactă a conversaţiei într-un proces-verbal.

(4) Persoana sau subdiviziunea desemnată oferă angajatului care efectuează dezvăluirea de încălcare a legii posibilitatea de a verifica, de a rectifica şi de a-şi exprima acordul cu privire la transcrierea convorbirii prin semnarea acesteia.

(5) În cazul în care angajatul care efectuează dezvăluirea de încălcare a legii nu îşi exprimă consimţământul pentru transcrierea sau înregistrarea conversaţiei, acesta este îndrumat să raporteze persoanei desemnate, în scris, pe suport de hârtie, sau în format electronic, la adresa poştei electronice a instituţiei din care face parte persoana sau subdiviziunea desemnată.

 

Articolul 8. Consemnarea dezvăluirilor privind încălcări ale legii

(1) În cazul în care pentru dezvăluirea de încălcare a legii se utilizează o linie telefonică sau un alt sistem de mesagerie vocală în care conversaţiile nu sunt înregistrate, persoana desemnată are obligaţia de a întocmi un proces-verbal de consemnare a conversaţiei. Persoana desemnată îi oferă angajatului posibilitatea de a verifica, de a rectifica şi de a-şi exprima acordul cu privire la procesul-verbal al conversaţiei prin semnarea acestuia.

(2) În cazul în care angajatul care efectuează dezvăluirea de încălcare a legii solicită ca dezvăluirea să aibă loc în prezenţa persoanei desemnate, aceasta are obligaţia de a întocmi un proces-verbal de consemnare a conversaţiei, sub rezerva consimţământului angajatului. Persoana desemnată îi oferă angajatului posibilitatea de a verifica, de a rectifica şi de a-şi exprima acordul cu privire la procesul-verbal al conversaţiei prin semnarea acestuia.

 

Articolul 9. Obligaţia de a păstra confidenţialitatea

(1) Entităţile publice şi private se asigură că informaţiile din Registru, identitatea angajaţilor care dezvăluie încălcări ale legii, inclusiv informaţiile care ar permite identificarea directă ori indirectă a acestora, nu sunt divulgate persoanelor terţe, în special persoanelor vizate în dezvăluiri, cu excepţia situaţiei în care există consimţământul expres al angajatului sau a cazului în care o urmărire penală a fost pornită în baza dezvăluirii de încălcare a legii de interes public.

(2) În cazul în care o dezvăluire de încălcare a legii conţine informaţii ce constituie secret comercial, acestea nu pot fi utilizate sau divulgate în alte scopuri decât cele necesare pentru soluţionarea dezvăluirii.

 

Articolul 11. Prelucrarea datelor cu caracter personal

Orice operaţiune ori serie de operaţiuni care se efectuează asupra datelor cu caracter personal prin mijloace automatizate sau neautomatizate se desfăşoară în conformitate cu Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.

 

Capitolul III

EXAMINAREA DEZVĂLUIRILOR PRIVIND ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII

 

Secţiunea 1

Dezvăluirea internă de încălcare a legii

Articolul 11. Dezvăluirea de încălcare a legii prin intermediul canalelor interne de raportare

Dezvăluirea de încălcare a legii prin intermediul canalelor interne de raportare se încurajează în cazul în care încălcarea poate fi remediată în mod eficace în interiorul entităţii publice sau private şi atunci când angajatul care efectuează dezvăluirea consideră că nu există niciun risc de răzbunare.

 

Articolul 12. Procedura internă de dezvăluire a încălcărilor legii

(1) Entităţile publice şi private desemnează o persoană sau o subdiviziune responsabilă de primirea, înregistrarea, examinarea şi soluţionarea dezvăluirilor interne privind încălcări ale legii.

(2) Persoana sau subdiviziunea desemnată acţionează cu imparţialitate şi independent în exercitarea atribuţiilor sale, întreprinde acţiuni subsecvente cu diligenţă şi în condiţii de siguranţă, astfel încât să asigure confidenţialitatea identităţii angajatului care a efectuat dezvăluirea de încălcare a legii şi împiedică accesul la aceasta a persoanelor terţe, care nu sunt implicate în procesul de examinare a dezvăluirii de încălcare a legii.

(3) Persoana sau subdiviziunea desemnată şi mijloacele de dezvăluire internă trebuie aduse la cunoştinţa fiecărui angajat, prin modalităţi publice şi uşor accesibile.

(4) La depunerea dezvăluirii de încălcare a legii, persoana sau subdiviziunea desemnată confirmă recepţionarea acesteia şi, în termen de 3 zile lucrătoare de la primire, comunică în scris angajatului despre recepţionarea dezvăluirii. În cazurile în care, dezvăluirea de încălcare a legii excedează limitele de competenţă ale angajatorului, aceasta este transmisă spre examinare altor entităţi publice, potrivit competenţelor, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării dezvăluirii în Registru, cu respectarea confidenţialităţii.

(5) În termen de 3 luni de la data confirmării de primire a dezvăluirii de încălcare a legii, cu excepţia cazului în care informarea ar putea prejudicia procesul examinării acesteia, persoana sau subdiviziunea desemnată îl informează în scris pe angajat despre stadiul examinării dezvăluirii, iar pe conducătorii entităţii vizate – despre desfăşurarea acţiunilor subsecvente şi modalitatea de soluţionare a dezvăluirii. În cazul în care angajatului nu i-a fost comunicată nicio confirmare de primire a dezvăluirii de încălcare a legii, persoana sau subdiviziunea desemnată îl informează în scris pe angajat despre stadiul examinării dezvăluirii respective în termen de 3 luni de la expirarea perioadei de 3 zile de la depunerea acesteia.

(6) Rezultatele examinării dezvăluirii de încălcare a legii sunt aduse la cunoştinţa angajatului care a depus-o în termen de 3 luni de la data confirmării de primire a dezvăluirii respective sau, în cazuri justificate corespunzător, în termen de 6 luni.

 

Articolul 13. Înregistrarea dezvăluirii de încălcare a legii şi acţiunile subsecvente

(1) Pentru a fi înregistrată în Registru şi pentru a fi recunoscută drept avertizare de integritate, dezvăluirea internă de încălcare a legii trebuie să întrunească următoarele condiţii:

a) să fie raportată prin intermediul canalelor interne de raportare (comunicată angajatorului);

b) să fie făcută de un angajat al unei entităţi publice sau private;

c) informaţiile să fie obţinute în context profesional;

d) circumstanţele relatate să constituie o încălcare a legii.

(2) Înregistrarea dezvăluirii de încălcare a legii în Registru îi conferă angajatului care a raportat statutul de avertizor de integritate.

(3) În cazul în care angajatul face mai multe dezvăluiri interne privind încălcări ale legii, având acelaşi obiect, acestea se conexează într-o singură procedură, avertizorul de integritate urmând să primească o singură informare. Dacă, după finalizarea examinării avertizării de integritate, este depusă o nouă dezvăluire de încălcare a legii având acelaşi obiect, fără a se prezenta informaţii suplimentare care să justifice acţiuni subsecvente diferite, aceasta nu se examinează, fapt consemnat în Registru.

(4) După finalizarea examinării avertizării de integritate, persoana desemnată întocmeşte un raport care cuprinde următoarele elemente: descrierea circumstanţelor care au făcut obiectul dezvăluirii interne de încălcare a legii, inclusiv descrierea informaţiilor aduse la cunoştinţa angajatorului prin raportarea înregistrată şi, după caz, prezentarea de concluzii şi recomandări ce pot cuprinde referiri la eventuale măsuri de protecţie.

(5) Modalitatea de soluţionare a avertizării de integritate se comunică în scris avertizorului de integritate, în termen de 5 zile de la finalizarea examinării acesteia.

 

Secţiunea a 2-a

Dezvăluirea externă de încălcare a legii

Articolul 14. Autoritatea responsabilă de examinarea dezvăluirilor privind încălcări ale legii prin intermediul canalelor externe şi publice de raportare

(1) Autoritatea responsabilă de primirea şi examinarea dezvăluirilor externe şi publice privind încălcări ale legii este Centrul Naţional Anticorupţie, în limita domeniului de competenţă. În cazurile în care o dezvăluire de încălcare a legii excedează limitele de competenţă ale Centrului Naţional Anticorupţie, aceasta este transmisă spre examinare altor entităţi publice, potrivit competenţelor, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării dezvăluirii în Registru, cu respectarea confidenţialităţii.

(2) Centrul Naţional Anticorupţie, în calitate de autoritate responsabilă de examinarea dezvăluirilor externe privind încălcări ale legii:

a) desemnează persoanele sau subdiviziunile responsabile de recepţionarea avertizărilor de integritate şi de întreprinderea acţiunilor subsecvente;

b) asigură instruirea persoanelor desemnate să soluţioneze avertizări de integritate;

c) instituie Registrul dezvăluirilor privind încălcări ale legii;

d) asigură promovarea şi funcţionarea liniei naţionale anticorupţie;

e) înregistrează dezvăluirile privind încălcări ale legii, primite verbal sau în scris, pe suport de hârtie sau în format electronic, prin linia naţională anticorupţie sau prin întâlnire faţă în faţă la cererea angajatului;

f) examinează avertizările de integritate referitoare la manifestări de corupţie şi comunică în scris avertizorului de integritate despre rezultatul examinării în termen de 3 luni de la data confirmării de primire a avertizării, cu posibilitatea extinderii acestui termen, în caz de necesitate, cu încă 3 luni, avertizorul de integritate fiind informat corespunzător;

g) menţine contactul cu angajatul care a efectuat o dezvăluire de încălcare a legii în vederea solicitării de informaţii suplimentare, dacă e cazul, şi pentru a-l informa despre soluţia şi acţiunile subsecvente;

h) desfăşoară acţiuni subsecvente cu diligenţă şi în condiţii de siguranţă, astfel încât să asigure confidenţialitatea identităţii angajatului care a efectuat raportarea şi a oricărei părţi terţe menţionate în raportare; împiedică accesul la acesta a angajaţilor neautorizaţi;

i) transmite altor entităţi publice, potrivit competenţelor, dezvăluirile privind încălcări ale legii care au ca obiect alte încălcări decât cele care, conform legii, ţin de competenţa sa, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării acestora, cu respectarea garanţiilor privind confidenţialitatea şi integritatea;

j) se autosesizează şi înregistrează dezvăluirile privind încălcări ale legii făcute publice, care prezintă o ameninţare pentru interesele ocrotite de lege.

(3) Dacă, în baza unei avertizări de integritate, este iniţiat un proces contravenţional sau un proces penal, avertizorul de integritate este informat că avertizarea de integritate pe care a depus-o va fi examinată în modul prevăzut de Codul contravenţional sau Codul de procedură penală.

 

Articolul 15. Înregistrarea dezvăluirii externe de încălcare a legii şi acţiunile subsecvente

(1) Pentru a fi înregistrată în Registru şi pentru a fi recunoscută drept avertizare de integritate, dezvăluirea externă de încălcare a legii trebuie să întrunească următoarele condiţii:

a) să fie raportată prin intermediul canalelor externe de raportare(comunicată autorităţii externe de examinare);

b) să fie făcută de un angajat al unei entităţi publice sau private;

c) informaţiile să fie obţinute în context profesional;

d) circumstanţele relatate să constituie o încălcare a legii.

(2) Înregistrarea dezvăluirii externe de încălcare a legii în Registru îi conferă angajatului care a raportat statutul de avertizor de integritate.

(3) După înregistrarea dezvăluirii externe de încălcare a legii în Registru, angajatului care a raportat i se comunică următoarele detalii:

a) în cazul depunerii în scris a dezvăluirii de încălcare a legii – confirmarea scrisă, în termen de 5 zile lucrătoare, privind înregistrarea în Registru şi privind iniţierea unei examinări a circumstanţelor descrise în avertizarea de integritate, precum şi termenul în care acesta va fi informat despre rezultatele examinării;

b) în cazul comunicării verbale a dezvăluirii de încălcare a legii – confirmarea scrisă, în termen de 5 zile lucrătoare, privind înregistrarea acesteia în Registru;

c) în cazul comunicării prin telefon a dezvăluirii de încălcare a legii – numărul de înregistrare a apelului, faptul iniţierii unei examinări a circumstanţelor descrise în avertizarea de integritate şi termenul în care acesta poate reveni cu un apel sau, după caz, termenul în care operatorul îl va contacta telefonic (după preferinţa angajatului care a efectuat dezvăluirea) pentru a-l informa despre rezultatele examinării;

d) indiferent de modalitatea de comunicare a dezvăluirii de încălcare a legii – respectarea confidenţialităţii identităţii sale la examinarea avertizării de integritate raportate, cu excepţia cazurilor de iniţiere a unei proceduri penale sau contravenţionale în care angajatul este implicat în calitate de martor şi solicită protecţie;

e) în toate cazurile – faptul că statutul de avertizor de integritate îi va fi retras dacă, pe parcursul examinării, se constată că dezvăluirea de încălcare a legii nu întruneşte toate condiţiile prevăzute la alin.(1).

(4) În cazul comunicării verbale a dezvăluirii de încălcare a legii este întocmit un proces-verbal de consemnare.

(5) În cazul recepţionării unui număr mare de avertizări de integritate, autoritatea competentă poate examina cu prioritate raportările privind încălcări grave ale intereselor ocrotite de lege sau încălcări ale prevederilor esenţiale care intră în domeniul de aplicare al prezentei legi, fără a aduce atingere intervalului de timp prevăzut la art.14 alin.(2) lit.f).

(6) În cazul în care angajatul face mai multe dezvăluiri externe privind încălcări ale legii având acelaşi obiect, acestea se conexează într-o singură procedură, avertizorul de integritate urmând să primească o singură informare. Dacă, după finalizarea examinării acestora, este depusă o nouă dezvăluire de încălcare a legii având acelaşi obiect, fără a se prezenta informaţii suplimentare care să justifice o acţiune subsecventă diferită, aceasta nu este examinată, fapt consemnat în Registru.

(7) După finalizarea examinării avertizării de integritate, persoana desemnată întocmeşte un raport care cuprinde următoarele elemente: descrierea circumstanţelor care au făcut obiectul dezvăluirii de încălcare a legii, inclusiv descrierea informaţiilor aduse la cunoştinţa Centrului Naţional Anticorupţie prin raportarea înregistrată şi, după caz, concluziile şi recomandările comunicate de entităţile publice şi private, care pot cuprinde referiri la eventuale măsuri de protecţie.

(8) Modalitatea de soluţionare a avertizării de integritate se comunică avertizorului de integritate în scris, în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea examinării acesteia.

 

Articolul 16. Încetarea examinării dezvăluirii interne sau externe de încălcare a legii şi a avertizării de integritate

(1) Dezvăluirea internă sau externă de încălcare a legii şi avertizarea de integritate încetează să fie examinate atunci când:

a) dezvăluirea de încălcare a legii nu întruneşte condiţiile prevăzute la art.13 alin.(1) sau, după caz, la art.15 alin.(1);

b) avertizarea de integritate conţine informaţii evident nesemnificative, constatate după o examinare corespunzătoare a acesteia;

c) dezvăluirea de încălcare a legii este depusă în mod repetat, fără prezentarea unor argumente şi informaţii suplimentare, care să justifice reluarea acţiunilor subsecvente;

d) dezvăluirea de încălcare a legii este transmisă anonim şi nu conţine informaţii suficiente referitoare la încălcări ale legii, care să permită examinarea acesteia.

(2) În termen de 5 zile lucrătoare de la data luării deciziei de încetare a examinării avertizării de integritate, acest fapt se comunică avertizorului de integritate în scris, cu indicarea temeiului legal, excepţie fiind situaţia prevăzută la alin.(1) lit.d).

 

Articolul 17. Obligaţia de informare publică

Centrul Naţional Anticorupţie publică pe pagina web oficială a instituţiei, într-o secţiune separată, uşor de identificat şi de accesat, cel puţin următoarele informaţii:

a) cadrul normativ ce reglementează instituţia avertizării de integritate;

b) modalitatea de depunere a unei avertizări de integritate;

c) condiţiile necesare pentru a beneficia de protecţie în temeiul prezentei legi;

d) informaţiile de contact pentru efectuarea dezvăluirilor privind încălcări ale legii, în special adresa poştală şi cea electronică, numerele de telefon, menţiunea privind conversaţiile telefonice;

e) procedura aplicabilă dezvăluirii de încălcare a legii, inclusiv termenul şi modul de informare cu privire la rezultatul examinării dezvăluirii în cauză;

f) obligaţia de păstrare a confidenţialităţii şi de prelucrare a datelor cu caracter personal conform legii;

g) natura acţiunilor subsecvente şi măsurile de protecţie împotriva răzbunării;

h) un model de declaraţie în care sunt prevăzute condiţiile în care avertizorul de integritate este protejat de răspundere pentru încălcarea confidenţialităţii.

 

Secţiunea a 3-a

Dezvăluirea publică de încălcare a legii

Articolul 18. Dezvăluirea publică de încălcare a legii

(1) În cazul unei dezvăluiri publice de încălcare a legii, persoana poate fi recunoscută în calitate de avertizor de integritate fie de către autoritatea competentă, fie de către autoritatea de protecţie.

(2) Angajatul care face o dezvăluire publică de încălcare a legii beneficiază de protecţie în temeiul prezentei legi.

(3) Dezvăluirea publică de încălcare a legii poate fi efectuată prin orice mijloc disponibil, cu condiţia că respectiva dezvăluire se aduce la cunoştinţa autorităţii competente.

 

Articolul 19. Condiţii privind protecţia avertizorilor de integritate care efectuează dezvăluiri publice de încălcare a legii

Avertizorul de integritate care a efectuat o dezvăluire publică de încălcare a legii beneficiază de protecţie, în temeiul prezentei legi, în cazul în care este îndeplinită oricare dintre următoarele condiţii:

a) avertizorul de integritate a efectuat o dezvăluire de încălcare a legii prin intermediul unui canal intern de raportare sau, în mod direct, printr-un canal extern de raportare, însă nu au fost întreprinse acţiuni subsecvente în intervalul de timp prevăzut de prezenta lege;

b) avertizorul de integritate are motive întemeiate să considere că:

1. încălcarea respectivă poate constitui un pericol iminent sau evident pentru interesul public de declanşare a unei situaţii de urgenţă sau de cauzare a unui prejudiciu ireversibil; sau

2. în cazul dezvăluirii externe de încălcare a legii, există un risc de răzbunare sau există o probabilitate redusă ca încălcarea să fie remediată în mod eficace, având în vedere circumstanţele specifice ale cazului, precum cele în care probele pot fi ascunse ori distruse, sau există alte motive rezonabile.

 

Capitolul IV

MĂSURI DE PROTECŢIE

Articolul 20. Condiţii pentru protecţia avertizorilor de integritate

Pentru a beneficia de măsurile de protecţie prevăzute de prezenta lege, trebuie să fie întrunite, cumulativ, următoarele condiţii:

a) avertizarea de integritate este efectuată prin intermediul canalelor interne, externe sau publice de raportare a încălcării legii;

b) avertizarea de integritate este efectuată existând motive întemeiate de a crede că informaţiile referitoare la încălcarea legii erau adevărate la momentul dezvăluirii;

c) angajatul care efectuează o dezvăluire de încălcare a legii este recunoscut în calitate de avertizor de integritate în modul stabilit de prezenta lege;

d) avertizorul de integritate este supus răzbunării;

e) există o legătură de cauzalitate între dezvăluirea de încălcare a legii şi pretinsa răzbunare.

 

Articolul 21. Interdicţia răzbunărilor

Este interzisă orice formă de răzbunare împotriva avertizorilor de integritate, în special:

a) orice formă de suspendare a raporturilor de muncă, de concediere sau măsuri echivalente;

b) retrogradarea sau împiedicarea promovării în funcţie;

c) orice modificare a raporturilor de serviciu, cum ar fi transferul la o altă muncă în cadrul aceleiaşi unităţi, în dezavantajul avertizorului de integritate, reducerea salariului, schimbări ale programului de muncă;

d) împiedicarea dezvoltării profesionale;

e) evaluarea negativă a performanţei sau recomandări negative privind activitatea profesională desfăşurată;

f) aplicarea oricărei alte sancţiuni disciplinare, inclusiv financiare;

g) constrângerea, intimidarea, hărţuirea;

h) discriminarea, tratamentul inechitabil sau crearea oricărui dezavantaj;

i) refuzul de a transforma un contract de muncă pe o durată determinată într-un contract de muncă pe durată nedeterminată, în cazul în care angajatul a avut aşteptări legitime că i s-ar oferi o funcţie permanentă;

j) refuzul de a prelungi un contract de muncă pe o durată determinată sau încetarea anticipată a unui astfel de contract;

k) cauzarea de prejudicii, inclusiv la adresa reputaţiei persoanei în cauză, în special pe platformele de socializare, sau cauzarea de pierderi financiare, inclusiv sub forma pierderii unor oportunităţi de afaceri şi a pierderii de venituri;

l) includerea pe o listă neagră în baza unui acord sectorial sau de alt tip, formal sau informal, care poate presupune că persoana în cauză nu îşi va găsi, în viitor, un loc de muncă în sectorul respectiv;

m) rezilierea anticipată sau anularea unui contract pentru bunuri sau servicii;

n) anularea unei licenţe sau a unui permis;

o) solicitarea de efectuare a unei evaluări psihiatrice sau medicale;

p) alte forme directe sau indirecte de răzbunare, inclusiv asupra membrilor familiei sau a persoanelor apropiate avertizorului de integritate.

 

Articolul 22. Autorităţile de protecţie a avertizorilor de integritate

Protecţia avertizorilor de integritate este asigurată de următoarele entităţi:

a) angajatorul, în cazul dezvăluirilor interne privind încălcări ale legii;

b) Avocatul Poporului, în cazul dezvăluirilor externe sau publice privind încălcări ale legii; în cazul dezvăluirilor interne, Avocatul Poporului poate acorda protecţie doar atunci când se aduc atingeri grave sau esenţiale drepturilor persoanei, care intră în domeniul de aplicare al prezentei legi.

 

Articolul 23. Atribuţiile angajatorului privind asigurarea protecţiei avertizorilor de integritate

Angajatorul întreprinde acţiuni cu caracter administrativ în vederea încetării răzbunării împotriva angajatului căruia i s-a conferit statutul de avertizor de integritate, precum şi orice alte măsuri necesare pentru asigurarea protecţiei acestuia în calitate de avertizor de integritate.

 

Articolul 24. Atribuţiile Avocatului Poporului privind asigurarea protecţiei avertizorilor de integritate

(1) Avocatul Poporului, în calitate de autoritate ce asigură protecţia avertizorilor de integritate, în conformitate cu prevederile Legii nr.52/2014 cu privire la Avocatul Poporului (Ombudsman), are următoarele atribuţii:

a) recepţionează şi examinează cererile de protecţie ale avertizorilor de integritate şi contribuie la apărarea acestora;

b) reprezintă avertizorii de integritate în instanţele de judecată, precum şi în alte autorităţi publice, în vederea apărării drepturilor lor legitime;

c) întreprinde alte măsuri de protecţie, după caz.

(2) În cazul dezvăluirilor publice privind încălcări ale legii, Avocatul Poporului se poate autosesiza din oficiu.

 

Articolul 25. Măsuri de protecţie a avertizorilor de integritate în caz de cercetare disciplinară

(1) Avertizorul de integritate cercetat disciplinar ca urmare a unei dezvăluiri de încălcare a legii interne, externe sau publice îşi poate invoca acest statut în faţa comisiei de disciplină. În acest caz, procedura disciplinară se suspendă până la soluţionarea definitivă a avertizării de integritate.

(2) Sub sancţiunea nulităţii, avertizorul de integritate nu poate fi sancţionat disciplinar pentru dezvăluiri de încălcare a legii.

 

Articolul 26. Exonerarea de răspundere

(1) Avertizorul de integritate nu poartă răspundere pentru o dezvăluire de încălcare a legii, cu condiţia ca acesta să fi avut motive întemeiate să creadă că raportarea sau divulgarea respectivă a fost necesară.

(2) Avertizorul de integritate nu poartă răspundere pentru modul de dobândire a informaţiilor redate în dezvăluirea de încălcare a legii sau pentru accesul la acestea, cu excepţia cazurilor în care o astfel de dobândire sau un astfel de acces la informaţii constituie o infracţiune.

(3) Avertizorul de integritate poartă răspundere disciplinară, civilă, contravenţională sau penală pentru orice acţiuni care nu au legătură cu o dezvăluire de încălcare a legii (internă, externă sau publică) sau care nu sunt necesare pentru efectuarea unei dezvăluiri, în conformitate cu prevederile legislaţiei.

 

Articolul 27. Contestarea măsurilor de răzbunare

(1) Avertizorul de integritate poate contesta în instanţa de judecată măsurile de răzbunare luate împotriva sa pentru o dezvăluire de încălcare a legii.

(2) Angajatorului îi revine sarcina să demonstreze că măsurile întreprinse faţă de angajat nu au legătură cu o dezvăluire de încălcare a legii sau cu implicarea acestuia, în orice calitate, într-o avertizare de integritate. În caz contrar, faptele angajatorului se consideră răzbunare.

(3) În cazul în care instanţa de judecată constată că sancţiunile aplicate împotriva avertizorului de integritate au legătură cu o dezvăluire de încălcare a legii şi reprezintă o formă de răzbunare împotriva acestuia, entitatea publică sau privată vizată este obligată să publice pe pagina sa web un extras din hotărârea judecătorească în cauză. Extrasul din hotărârea judecătorească se publică şi pe pagina web a Avocatului Poporului, cu condiţia că acesta a luat măsuri pentru protecţia avertizorului de integritate.

 

Articolul 28. Măsuri de protecţie a facilitatorilor, a persoanelor vizate în dezvăluiri şi a persoanelor terţe

(1) Normele privind protecţia identităţii, aplicabile avertizorilor de integritate, prevăzute de prezenta lege, se aplică şi facilitatorilor, şi persoanelor vizate în dezvăluiri, precum şi persoanelor terţe la care se fac referiri în avertizările de integritate.

(2) Identitatea facilitatorilor, a persoanelor vizate în dezvăluire, precum şi a persoanelor terţe care au legături cu avertizorul de integritate este protejată pe tot parcursul desfăşurării acţiunilor subsecvente.

 

Capitolul V

RĂSPUNDEREA

Articolul 29. Răspunderea pentru încălcarea prevederilor legale

(1) Împiedicarea, prin orice mijloace, a dezvăluirilor privind încălcări ale legii de către persoana desemnată să recepţioneze, să înregistreze şi să examineze avertizările de integritate atrage răspunderea disciplinară sau contravenţională.

(2) Întreprinderea unor măsuri de răzbunare împotriva avertizorilor de integritate, inclusiv împotriva membrilor de familie sau a persoanelor apropiate avertizorului de integritate atrage răspunderea disciplinară, contravenţională sau penală.

(3) Neluarea măsurilor de asigurare a dezvăluirilor privind încălcări ale legii în cadrul entităţilor publice sau private, nerespectarea confidenţialităţii persoanelor care dezvăluie încălcări ale legii şi a persoanelor vizate în dezvăluiri, neasigurarea măsurilor de protecţie a persoanelor recunoscute în calitate de avertizori de integritate atrag răspunderea disciplinară sau contravenţională.

(4) Neluarea măsurilor de încetare ori de suspendare a faptelor care prejudiciază interesul public sau neluarea măsurilor de prevenire a faptelor ce pot cauza prejudicii ulterioare interesului public atrage răspunderea contravenţională sau penală.

(5) Nerespectarea obligaţiei de instituire a canalelor interne de raportare a încălcărilor legii atrage răspunderea contravenţională.

(6) Raportarea în cunoştinţă de cauză a unor informaţii false referitoare la încălcări ale legii atrage răspunderea contravenţională sau penală.

 

Articolul 30. Interzicerea renunţării la drepturi şi la măsuri reparatorii

(1) Drepturile şi măsurile reparatorii prevăzute de prezenta lege nu pot face obiectul unei renunţări sau limitări.

(2) Orice acţiuni prin care se urmăreşte renunţarea la drepturi sau limitarea drepturilor şi a măsurilor reparatorii prevăzute de prezenta lege sunt lovite de nulitate absolută.

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 31.

(1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea termenului de 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) În termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi:

a) Guvernul va pune actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

b) entităţile publice, indiferent de numărul de angajaţi, şi entităţile private care au cel puţin 50 de angajaţi vor institui canale interne de raportare şi vor stabili prin acte interne proceduri de dezvăluire a încălcărilor legii şi proceduri de efectuare a acţiunilor subsecvente.

(3) Examinarea avertizărilor de integritate înregistrate în Registru până la data intrării în vigoare a prezentei legi, inclusiv a celor în curs de examinare, se va efectua în conformitate cu prevederile prezentei legi.

(4) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea nr.122/2018 privind avertizorii de integritate.

 

VICEPREŞEDINTELE PARLAMENTULUIMihail POPŞOI

 

Nr.165. Chişinău, 22 iunie 2023.

 

 

Anexa nr.1

 

Chestionarul dezvăluirii interne de încălcare a legii

Se completează de către angajat

 

1. Numele, prenumele şi datele de contact ale angajatului

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

2. Locul de muncă, subdiviziunea în care activează angajatul, funcţia ocupată

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

3. Relaţia angajatului cu angajatorul (contract individual de muncă sau raporturi juridice contractuale, civile, prestare de servicii sociale ori alte informaţii relevante)

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

4. Contextul profesional în care au fost obţinute informaţiile, datele privind încălcarea legii

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

5. Prezentarea probelor/informaţiilor ce confirmă încălcarea legii sau indicarea modalităţilor de verificare a informaţiei dezvăluite (dacă acestea există)

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

6. Aţi mai făcut anterior dezvăluiri interne, externe sau publice cu privire la această încălcare a legii? Dacă da, prezentaţi detalii.

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

_______________

(data)

___________________________

(semnătura angajatului)

_______________

(data)

 

___________________________

(semnătura persoanei desemnate)

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

C O T O R

 

Dezvăluirea internă de încălcare a legii este recepţionată de către

_____________________________________________________________________________

(numele şi prenumele persoanei desemnate)

 

Numărul de înregistrare în Registrul dezvăluirilor privind încălcări ale legii

_____________________________________________________________________________

 

 

 

Anexa nr.2

 

Chestionarul dezvăluirii externe de încălcare a legii 

Se completează de către angajat

1. Numele, prenumele şi datele de contact ale angajatului

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

2. Locul de muncă, entitatea publică sau privată în care activează angajatul, funcţia ocupată

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

3. Relaţia angajatului cu angajatorul (contract individual de muncă sau raporturi juridice contractuale, civile, prestare de servicii sociale ori alte informaţii relevante)

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

4. Contextul profesional în care au fost obţinute informaţiile, datele privind încălcarea legii

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

5. În ce constă ameninţarea/prejudicierea intereselor ocrotite de lege prin încălcarea legii raportată

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

6. Prezentarea probelor/informaţiilor ce confirmă încălcarea legii sau indicarea modalităţilor de verificare a informaţiei dezvăluite (dacă acestea există)

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

7. Aţi mai făcut anterior dezvăluiri interne, externe sau publice cu privire la această încălcare a legii? Dacă da, prezentaţi detalii.

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

8. Aţi fost supus răzbunării la locul de muncă ca urmare a dezvăluirilor făcute privind încălcări ale legii?

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

_______________

(data)

___________________________

(semnătura angajatului)

_______________

(data)

___________________________

(semnătura persoanei desemnate)

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

C O T O R

 

Dezvăluirea externă de încălcare a legii este recepţionată de către

_____________________________________________________________________________

(numele şi prenumele persoanei desemnate)

 

Numărul de înregistrare în Registrul dezvăluirilor privind încălcări ale legii _____________

 

 

 

Anexa nr.3

 

Modelul Registrului dezvăluirilor privind încălcări ale legii

 

Nr.
crt.
Numărul
şi data înregis-
trării
dezvă-
luirii de
încălcare
a legii
Des-
crierea
încălcării legii
Denumirea
entităţii publice/
private,
după
caz, a subdi-
viziunii/
persoanei vizate în dezvă-
luirea de încălcare a legii
Angajatul
care a depus dezvăluirea
este sau
nu supus
răzbunării
la locul
de muncă
Este sau nu recu-
noscut
în calitate de avertizor de integ-
ritate­
anga-
jatul care a depus dezvă-
luirea
de încă-
lcare a legii
A solicitat
sau nu măsuri
de
protecţie aver-
tizorul
de integ-
ritate.
Măsurile
solicitate
Măsurile
de
protecţie
aplicate aver-
tizorului de inte-
gritate
Dezvă-
luirea de încălcare a legii
a fost sau nu tran-
smisă
spre exami-
nare
altor auto-
rităţi,
potrivit compe-
tenţelor.
Data tran-
smiterii
Dezvă-
luirea de încălcare a legii a fost sau nu tran-
smisă
spre exa-
minare organelor de urmărire penală şi dacă angajatul are vreun statut procesual
Numele persoanei care a înregistrat dezvă-
luirea de încălcare a legii, subdi-
viziunea din care face parte
Măsurile
de răzbu-
nare
Numele, prenu-
mele
per-
soane-
lor
care întreprind măsuri de răzbu-
nare