joi, 30 noiembrie 2023
373/30.11.2023 Lege pentru modificarea unor acte normative (privind facilitarea activităţii în domeniul alimentar)

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

(privind facilitarea activităţii în

domeniul alimentar)

 

nr. 373  din  30.11.2023

 

Monitorul Oficial nr.492-494/871 din 22.12.2023

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I.Legea nr.119/2004 cu privire la produsele de uz fitosanitar şi la fertilizanţi (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.100–103, art.510), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. În cuprinsul legii, sintagma „Centrul de Stat pentru Atestarea şi Omologarea Produselor de Uz Fitosanitar şi a Fertilizanţilor”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „autoritatea de omologare a produselor fitosanitare şi a fertilizanţilor” la forma gramaticală corespunzătoare.

2. Articolul 19:

se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Producătorul agricol care efectuează tratamente cu produse fitosanitare şi încorporarea fertilizanţilor, precum şi persoana juridică care prestează servicii în domeniul protecţiei plantelor ţin evidenţa utilizării produselor fitosanitare şi a fertilizanţilor în registrele de evidenţă a utilizării produselor fitosanitare şi a fertilizanţilor, conform modelelor din anexele nr.4 şi nr.5. Registrele respective sunt înregistrate şi sigilate la subdiviziunea teritorială a Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor din raza de activitate a producătorului agricol/persoanei juridice care prestează servicii în domeniul protecţiei plantelor. Înscrierile în registrele menţionate se efectuează şi se semnează de către persoana responsabilă şi constituie document oficial în procesul controlului calităţii tratamentelor fitosanitare.”

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Agenţii economici care desfăşoară activităţi cu produse fitosanitare şi cu fertilizanţi – producători, importatori, comercianţi, distribuitori, utilizatori – sunt obligaţi, la solicitarea Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, să prezinte informaţiile specificate în anexele nr.4 şi 5 în termenele şi în condiţiile stabilite de Guvern.”

articolul se completează cu alineatele (21)–(24) cu următorul cuprins:

„(21) Informaţiile specificate în anexele nr.4 şi 5 sunt însoţite de copiile de pe bonurile sau de pe facturile fiscale care confirmă procurarea produselor fitosanitare şi a fertilizanţilor.

(22) Prevederile alin.(2) nu aduc atingere dreptului autorităţilor publice de a face schimb de date în conformitate cu Legea nr.142/2018 cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate.

(23) Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor pune la dispoziţia publicului, prin mijloace electronice, informaţii referitoare la produsele fitosanitare şi la fertilizanţii autorizaţi sau interzişi, cuprinzând cel puţin:

a) denumirea persoanei juridice sau numele titularului autorizaţiei şi numărul autorizaţiei agenţilor economici care desfăşoară activităţi cu aceştia;

b) denumirea comercială;

c) tipul;

d) denumirea şi cantitatea de substanţă activă, de agent fitoprotector sau de agent sinergic pe care îl conţin;

e) clasificarea în conformitate cu Regulamentul privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi amestecurilor, frazele de pericol;

f) utilizarea sau utilizările pentru care au fost autorizaţi;

g) motivele retragerii sau revocării autorizaţiei, dacă retragerea s-a făcut din motive de siguranţă.

(24) Informaţia menţionată la alin.(23) este uşor accesibilă şi se actualizează cel puţin o dată la trei luni.”

3. Capitolul V se abrogă.

4. Anexa nr.2 se abrogă.

 

Art.II. – Articolul 11 din Legea nr.33/2006 privind depozitarea cerealelor şi regimul certificatelor de depozit pentru cereale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.75–78, art.310), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

la alineatul (4):

litera a) se abrogă;

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) certificatului de calitate, emis de către producător, însoţit de încercările de laborator în condiţiile art.131 din Legea nr.306/2018 privind siguranţa alimentelor;”

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Pentru produsele destinate exportului/reexportului, prelevările de probe în vederea efectuării încercărilor de laborator se vor efectua de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor.”

 

Art.III. – Articolul 23 din Legea viei şi vinului nr.57/2006 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.64–68, art.193), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (7) cu următorul cuprins:

„(7) În cadrul pensiunilor turistice şi agroturistice, al vilelor turistice, al caselor rurale şi al satelor de vacanţă ce prestează servicii de alimentaţie publică, vinul produs din struguri proprii poate fi comercializat cu amănuntul şi/sau servit consumatorilor finali cu respectarea prevederilor art.21 alin.(1).”

 

Art.IV.Legea nr.221/2007 privind activitatea sanitară veterinară (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2021, nr.13–20, art.10), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 2, noţiunea „referat tehnic” se exclude.

2. La articolul 15, alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Abatoarele (prevăzute în anexa nr.6 pct.5.1) se supun supravegherii sanitare veterinare de stat de către medicii veterinari desemnaţi de subdiviziunile teritoriale pentru siguranţa alimentelor.”

3. Articolul 18:

la alineatul (2), litera c) se completează cu textul „(cu excepţia activităţilor prevăzute la pct.1.18, 3.5, 4.1–4.3, 4.5, 5.6, 5.9, 6.11 din anexa nr.6)”;

alineatele (4) şi (12) vor avea următorul cuprins:

„(4) În cadrul procedurii de autorizare sanitară veterinară, inspectorii subdiviziunilor teritoriale pentru siguranţa alimentelor, urmare a efectuării controlului la faţa locului, evaluează, în baza listei de verificare, corespunderea sau necorespunderea activităţii cu cerinţele sanitare veterinare.”

„(12) Procedura de eliberare a autorizaţiei sanitare veterinare pentru mijloacele de transport care transportă animale vii, produse alimentare, cu excepţia materiei prime de origine vegetală destinate procesării industriale, este similară cu procedura de eliberare a autorizaţiei sanitare veterinare de funcţionare, cu excepţia obligativităţii prezentării actului menţionat la alin.(2) lit.c) şi d).”

articolul se completează cu alineatul (15) cu următorul cuprins:

„(15) Prin derogare de la alin.(1) din prezentul articol, operatorii din domeniul alimentar prevăzuţi la art.3 alin.(15) din Legea nr.296/2017 privind cerinţele generale de igienă a produselor alimentare se înregistrează în domeniul siguranţei alimentelor în temeiul capitolului V1 din Legea nr.306/2018 privind siguranţa alimentelor.”

4. La articolul 182:

denumirea articolului şi alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:

Articolul 182. Suspendarea/retragerea autorizaţiei sanitare veterinare de funcţionare

(1) Autorizaţia sanitară veterinară de funcţionare se suspendă/se retrage la cererea titularului de act permisiv privind suspendarea/retragerea actului sau numai dacă titularul a comis încălcări foarte grave ale obligaţiilor expres indicate în legislaţie, care prezintă riscuri iminente şi imediate pentru viaţa şi sănătatea consumatorului sau sănătatea animalelor şi care nu pot fi remediate într-un termen proxim.

(2) Prin derogare de la art.10 alin.(3)–(7) şi art.11 alin.(11)–(7) din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, suspendarea autorizaţiei sanitare veterinare de funcţionare se efectuează ca urmare a constatărilor din procesul-verbal de control întocmit de către inspectorii Agenţiei şi în baza deciziei de suspendare a autorizaţiei sanitare veterinare de funcţionare emise de către şeful subdiviziunii teritoriale, al cărei model este aprobat prin ordinul directorului general al Agenţiei. Termenul maxim de suspendare a actului permisiv constituie 90 de zile. Neînlăturarea, în termenul stabilit de lege, a circumstanţelor care au dus la suspendarea valabilităţii actului permisiv constituie temei pentru retragerea actului permisiv.”

alineatele (4) şi (5) se abrogă;

alineatul (7) va avea următorul cuprins:

„(7) După înlăturarea neconformităţilor care au stat la baza suspendării autorizaţiei sanitare veterinare, conducătorul unităţii informează Agenţia în acest sens, solicitând controlul repetat.”

articolul se completează cu alineatele (8) şi (9) cu următorul cuprins:

„(8) Inspectorii efectuează controlul repetat în maximum 5 zile din data înregistrării cererii, cu întocmirea unui proces-verbal de control suplimentar, conex cu procesul-verbal de control iniţial, îl completează cu constatările în urma controlului. În cazul în care se constată înlăturarea încălcărilor care au stat la baza suspendării autorizaţiei sanitare veterinare de funcţionare, inspectorii fac menţiunea corespunzătoare în procesul-verbal de control.

(9) Reluarea activităţii de întreprinzător se efectuează în baza deciziei şefului subdiviziunii teritoriale pentru siguranţa alimentelor, urmare a constatărilor din procesul-verbal de control suplimentar, conex cu procesul-verbal de control iniţial, cu anexarea documentelor confirmative prin care s-a constatat înlăturarea încălcărilor care au stat la baza suspendării autorizaţiei sanitare veterinare de funcţionare.”

5. La articolul 24:

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Pe piaţa Republicii Moldova se introduc doar produse şi subproduse de origine animală supuse controlului sanitar veterinar, provenite din import, care au dreptul de import pe piaţa comunitară a Uniunii Europene sau care sunt importate în baza unui acord de echivalenţă încheiat cu autoritatea competentă a ţării fără drept de import pe piaţa Uniunii Europene, urmare a efectuării unui audit.”

articolul se completează cu alineatele (61) şi (62) cu următorul cuprins:

„(61) Agenţia coordonează certificatele sanitare veterinare pentru produsele şi subprodusele de origine animală destinate importului în Republica Moldova cu autoritatea competentă din ţara de export.

(62) Regulamentul de efectuare a auditului şi de încheiere a acordului de echivalenţă se aprobă prin ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.”

6. La articolul 26, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Materiile prime de origine animală sunt admise pentru prelucrare şi industrializare numai după efectuarea expertizei sanitare veterinare conform cerinţelor stabilite prin ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor.”

7. Anexa nr.2 va avea următorul cuprins:

 

„Anexa nr.2

 

Agentul economic______________________________________

IDNO/IDNP ___________________________________________

Sediul/adresa _________________________________________

Telefon _______________________________________

e-mail ________________________________________

 

CERERE

pentru autorizare sanitară veterinară

 

Către subdiviziunea teritorială pentru siguranţa alimentelor

________________________________________________

 

Subsemnatul ______________________________________, în calitate de _______________________________, domiciliat în localitatea _____________________ str.____________________ nr.____, rog să mi se elibereze autorizaţie sanitară veterinară de funcţionare pentru unitatea __________________________________________, situată (denumirea unităţii) în________________ str. ___________________, nr._________, pentru următoarele activităţi:

 

Nr.
crt.
Tipul activităţii
1 
2 
3 

 

La cerere anexez:

a) copia de pe actul ce confirmă înregistrarea activităţii de întreprinzător în Republica Moldova;

b) copia de pe actul ce confirmă dreptul de proprietate sau dreptul de folosinţă asupra spaţiului;

c) copia de pe contractul de angajare/prestare servicii încheiat cu un medic veterinar (a se vedea excepţiile de la art.18 alin.(2));

d) autorizaţia de mediu pentru folosinţa specială a apei, doar pentru activitatea economică din piscicultură.

 

_________________________

(data)

 

  

Reprezentantul legal al agentului economic

____________

(semnătura)

_________________

(numele, prenumele)”

 

8. Anexa nr.3 se abrogă.

9. La anexa nr.4 punctul 3, litera a) va avea următorul cuprins:

„a) să respecte normele sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor;”.

10. Anexa nr.5 se abrogă.

11. La anexa nr.6:

poziţiile 5.1, 5.1.3, 5.7.1 şi 5.7.3 vor avea următorul cuprins:

 

5.1

Abator

 

5.1.3

Unitate de tranşare a cărnii

 

5.7.1

Depozit pentru produse alimentare de origine animală

 

5.7.3

Piaţă agroalimentară (hală, pavilion pentru comercializarea produselor alimentare de origine animală)

 

poziţiile 5.1.1, 5.5.2, 5.8, 5.81, 5.8.1, 5.8.2, 5.8.3 se abrogă.

 

Art.V.Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2021, nr.230–237, art.262), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 3 se completează cu o noţiune nouă cu următorul cuprins:

unitate de comerţ ambulant – unitate care desfăşoară activitate de comerţ cu amănuntul conform specificului stabilit în compartimentul E din anexa nr.5.”

2. La articolul 11 alineatul (2), litera b) va avea următorul cuprins:

„b) înregistrarea în domeniul siguranţei alimentelor în temeiul capitolului V1 din Legea nr.306/2018 privind siguranţa alimentelor.”

3. Articolul 216:

se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) În vederea respectării normativelor admise, persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi în domeniul comerţului interior sunt obligate, la prescrierea autorităţilor cu drept de control, inclusiv în cazul petiţiilor, să solicite măsurări.”

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Măsurarea nivelului de zgomot şi al vibraţiei poate fi efectuată, la cerere, de către:

a) Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică;

b) subdiviziunile abilitate ale autorităţii administraţiei publice locale;

c) laboratoarele şi instituţiile acreditate în conformitate cu legislaţia;

d) executorul judecătoresc, conform art.25 din Codul de executare nr.443/2004.”

 

Art.VI. – Anexa nr.1 din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170–175, art.494), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

compartimentul II:

poziţiile 14 şi 16 vor avea următorul cuprins:

 

14

Autorizaţie sanitară veterinară de funcţionareAgenţia Naţională pentru Siguranţa AlimentelorAgenţia Servicii Publice150 de leiTermen nelimitat, dacă spaţiul în care se va desfăşura activitatea este în proprietate. Pe perioada de valabilitate a contractului de locaţiune a imobilului/terenului

 

16

Certificat de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelorAgenţia Naţională pentru Siguranţa AlimentelorAgenţia Servicii Publice150 de leiTermen nelimitat, dacă spaţiul în care se va desfăşura activitatea este în proprietate. Pe perioada de valabilitate a contractului de locaţiune a imobilului/terenului

 

la compartimentul III, poziţia 9 se abrogă.

 

Art.VII. – Capitolul V1, anexa nr.1 şi anexa nr.2 din Legea nr.50/2013 cu privire la controalele oficiale pentru verificarea conformităţii cu legislaţia privind hrana pentru animale şi produsele alimentare şi cu normele de sănătate şi de bunăstare a animalelor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.122–124, art.383), cu modificările ulterioare, se abrogă.

 

Art.VIII. Legea nr.296/2017 privind cerinţele generale de igienă a produselor alimentare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.7−17, art.60), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 1:

la alineatul (1) litera b), cuvântul „pericolelor” se substituie cu cuvântul „riscurilor”;

alineatul (3) se completează cu litera d) cu următorul cuprins:

„d) livrărilor directe, de către producător, ale unor cantităţi mici de produse primare consumatorilor finali sau unităţilor de comerţ cu amănuntul care le comercializează direct consumatorilor finali.”

2. Articolul 2 se completează cu o noţiune nouă cu următorul cuprins:

bune practici de igienă – măsuri şi condiţii fundamentale igienice aplicate la toate etapele lanţului alimentar pentru a furniza produse alimentare sigure consumului uman.”

3. La articolul 3:

alineatul (7) va avea următorul cuprins:

„(7) Operatorii din domeniul alimentar implementează şi menţin proceduri permanente, bazate pe principiile HACCP, care constau în următoarele:

a) identificarea oricăror riscuri care trebuie prevenite, eliminate sau reduse la un nivel acceptabil;

b) identificarea punctelor critice de control pentru etapa sau etapele în care controlul este esenţial, pentru a se preveni riscul sau a-l reduce la un nivel acceptabil;

c) stabilirea unor limite critice la punctele critice de control capabile să separe domeniul acceptabil de cel inacceptabil din punctul de vedere al prevenirii, eliminării sau reducerii riscurilor identificate;

d) stabilirea şi implementarea unor proceduri eficiente de monitorizare în punctele critice de control;

e) stabilirea unor acţiuni corective în cazul în care monitorizarea indică faptul că un punct critic de control nu se află sub control;

f) stabilirea unor proceduri ce trebuie să fie efectuate cu regularitate pentru a se verifica dacă măsurile enunţate la lit.a)–e) funcţionează eficient;

g) întocmirea unor documente şi evidenţe în funcţie de natura şi dimensiunea întreprinderii din domeniul alimentar pentru a demonstra aplicarea eficientă a măsurilor prevăzute la lit.a)–f).”

articolul se completează cu alineatele (71) şi (72) cu următorul cuprins:

„(71) La aplicarea principiilor HACCP menţionate la alin.(7) lit.a)–g), operatorii din domeniul alimentar vor ţine cont de recomandările Codex Alimentarius.

(72) Agenţia efectuează auditul HACCP la unităţile de producere/procesare a alimentelor destinate exportului prin prisma recomandărilor Codex Alimentarius.”

la alineatul (12), textul „Legii nr.231/2010 cu privire la comerţul interior” se substituie cu textul „Legii nr.306/2018 privind siguranţa alimentelor”;

articolul se completează cu alineatele (15)–(19) cu următorul cuprins:

„(15) Se pot aplica proceduri simplificate, bazate pe principiile HACCP sau pe bunele practici de igienă, atunci când acestea sunt suficiente pentru controlul riscurilor, în cazul:

a) producătorilor de cantităţi mici de produse alimentare de origine animală şi/sau de origine nonanimală, inclusiv de produse care pot fi considerate artizanale sau tradiţionale;

b) livrărilor directe, de către producător, ale unor cantităţi mici de produse primare consumatorilor finali sau unităţilor de comerţ cu amănuntul care le comercializează direct consumatorilor finali;

c) pensiunilor turistice, agroturistice şi caselor rurale;

d) unităţilor de alimentaţie publică, astfel cum sunt definite la compartimentul F din anexa nr.5 la Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior, precum şi spaţiilor şi încăperilor (secţiilor) unităţilor de comerţ antrenate în prepararea şi comercializarea produselor alimentare.

(16) Guvernul, ţinând cont de obiectivele prezentei legi şi de factorii de risc relevanţi, aprobă:

a) cerinţe simplificate bazate pe principiile HACCP şi pe bunele practici de igienă pentru operatorii din domeniul alimentar menţionaţi la alin.(15);

b) criteriile de încadrare a întreprinderilor din domeniul alimentar în categoria producătorilor de cantităţi mici, în sensul alin.(15) lit.a);

c) cantităţile mici de produse primare pentru a fi livrate direct consumatorilor finali sau unităţilor de comerţ cu amănuntul care le comercializează direct consumatorilor finali, în sensul alin.(15) lit.b).

(17) Cerinţele şi condiţiile prevăzute la alin.(16) nu trebuie să afecteze siguranţa alimentelor puse la dispoziţia consumatorilor, asigurându-se totodată utilizarea în continuare a metodelor tradiţionale/artizanale la toate etapele de producţie, prelucrare şi distribuţie a produselor alimentare.

(18) Măsurile menţionate la alin.(16) se aplică inclusiv construcţiei, structurii şi dotării unităţilor din domeniul alimentar.

(19) Prin derogare de la prevederile art.7 alin.(1) lit.c) din Legea nr.306/2018 privind siguranţa alimentelor şi ale art.3 alin.(7) din Legea nr.296/2017 privind cerinţele generale de igienă a produselor alimentare, implementarea sistemului HACCP nu este obligatorie în cazul:

a) unităţilor de comerţ ambulant menţionate la art.2 şi în cazul unităţilor de comerţ care nu prelucrează sau nu prepară alimentele, ci doar le comercializează, inclusiv alimentele preambalate;

b) unităţilor de alimentaţie publică care nu produc, nu prelucrează sau nu prepară alimente, ci doar servesc băuturi reci şi/sau calde sau care reîncălzesc alimentele preambalate.”

4. Articolul 4 va avea următorul cuprins:

Articolul 4. Întocmirea şi utilizarea ghidurilor naţionale de bune practici

(1) Agenţia, asociaţiile de profil cu activităţi în domeniul alimentar şi alte părţi interesate elaborează sau participă la elaborarea ghidurilor de bune practici de igienă şi de aplicare a principiilor HACCP, în conformitate cu prevederile prezentului articol. Operatorii din domeniul alimentar utilizează aceste ghiduri în mod facultativ.

(2) Ghidurile de bună practică se realizează şi se distribuie de către asociaţiile de profil cu activităţi în domeniul alimentar sau operatorii din domeniul alimentar:

a) prin consultare şi coordonare cu Agenţia şi cu reprezentanţii părţilor ale căror interese pot fi serios afectate, cum ar fi asociaţiile de consumatori;

b) cu respectarea codurilor de practici ale Codex Alimentarius;

c) în conformitate cu cerinţele prevăzute în capitolul III, în cazul în care acestea se referă la producţia primară şi la operaţiunile asociate acesteia.

(3) Agenţia evaluează ghidurile naţionale de bune practici pentru a se asigura că:

a) acestea au fost elaborate în conformitate cu prevederile alin.(2);

b) conţinutul acestora poate fi pus în practică în sectoarele din domeniul alimentar la care se referă;

c) acestea sunt întocmite conform art.3 pentru produsele alimentare la care se referă.

(4) Agenţia aprobă, prin ordinul directorului general, ghidurile naţionale de bune practici în vederea asigurării corespunderii cerinţelor alin.(3), iar după aprobarea acestora, asociaţiile şi instituţiile de profil din domeniul alimentar le distribuie operatorilor din domeniul alimentar.

(5) Agenţia face accesibile ghidurile de bune practici prin publicarea acestora pe pagină sa web oficială.

(6) Agenţia, împreună cu părţile interesate menţionate la alin.(4), actualizează, periodic sau la necesitate, ghidurile naţionale de bune practici.

(7) Ghidurile naţionale de bune practici includ informaţii privind riscurile ce pot apărea în producţia primară şi operaţiunile asociate acesteia, precum şi măsuri pentru prevenirea şi eliminarea acestor riscuri, inclusiv măsurile aferente corective. Astfel de măsuri includ:

a) controlul contaminării cu micotoxine, cu metale grele sau cu material radioactiv;

b) utilizarea corespunzătoare a apei, a deşeurilor organice şi a fertilizatorilor;

c) utilizarea corectă a produselor pentru protecţia plantelor şi a biocidelor, precum şi trasabilitatea acestora;

d) utilizarea corectă a medicamentelor de uz veterinar şi a aditivilor furajeri, precum şi trasabilitatea acestora;

e) pregătirea, depozitarea şi utilizarea corectă a furajelor/hranei pentru animale, precum şi trasabilitatea acesteia;

f) ecarisarea animalelor moarte, înlăturarea deşeurilor şi a gunoiului;

g) măsurile de protecţie pentru prevenirea introducerii bolilor contagioase transmisibile la oameni prin consumul de produse alimentare, precum şi orice obligaţie de notificare a Agenţiei cu privire la acestea;

h) proceduri, practici şi metode pentru a se asigura că produsele alimentare sunt produse, manipulate, împachetate, depozitate şi transportate în condiţii de igienă, inclusiv igienizarea eficientă şi controlul asupra organismelor dăunătoare;

i) măsuri privind igiena animalelor pentru sacrificare şi reproducere;

j) măsuri legate de întocmirea şi păstrarea documentelor şi a evidenţelor.”

5. Articolul 5 se abrogă.

6. Articolul 12 se completează cu alineatul (71) cu următorul cuprins:

„(71) Echipamentele, mijloacele de transport şi/sau containerele utilizate pentru recoltarea, transportul sau depozitarea uneia dintre substanţele care cauzează alergii sau intoleranţe menţionate în anexa nr.1 la Legea nr.279/2017 privind informarea consumatorului cu privire la produsele alimentare nu se utilizează pentru recoltarea, transportul sau depozitarea niciunui produs alimentar care nu conţine substanţa sau produsul respectiv, cu excepţia cazului în care echipamentele, mijloacele de transport şi/sau containerele au fost curăţate şi verificate cel puţin pentru a se constata absenţa oricăror resturi vizibile ale substanţei sau produsului în cauză.”

7. La articolul 17 alineatul (9), textul „Legii nr.221/2007 privind activitatea sanitar-veterinară” se substituie cu textul „Legii nr.306/2018 privind siguranţa alimentelor”.

8. La articolul 22 alineatul (1), textul „art.18 din Legea nr.113/2012 cu privire la stabilirea principiilor şi a cerinţelor generale ale legislaţiei privind siguranţa alimentelor” se substituie cu textul „art.24 din Legea nr.306/2018 privind siguranţa alimentelor”.

9. La articolul 25, textul „art.1 alin.(2) lit.c) şi alin.(3),” se exclude, iar textul „art.8 alin.(2)” se substituie cu textul „art.8 alin.(2)–(5)”.

 

Art.IX.Legea nr.306/2018 privind siguranţa alimentelor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.59–65, art.120), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 2 se completează, în ordine alfabetică, cu următoarele noţiuni:

alimente nesigure – alimente care, în condiţii obişnuite de preparare şi/sau utilizare, sunt periculoase şi pot dăuna sănătăţii umane, daună manifestată prin contaminare biologică, fizică, chimică sau alergeni nedeclaraţi, luându-se în considerare sensibilitatea alimentară a unei anumite categorii de consumatori;”

certificat de calitate – document emis de producător în baza rapoartelor de încercări ale laboratorului acreditat/atestat, prin care se confirmă corespunderea calităţii şi siguranţei fiecărui lot livrat de produse alimentare cu cerinţele stabilite în reglementările din domeniul alimentar;

certificat de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor – act permisiv emis de Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, care atestă că activităţile de producţie, procesare şi depozitare, import şi export menţionate în anexa nr.3 corespund reglementărilor din domeniul alimentar;”

plan de autocontrol – document elaborat şi implementat de către operatorul din domeniul alimentar, care presupune controlul propriu asupra activităţii sale, realizat prin întreprinderea tuturor măsurilor necesare care să verifice siguranţa produsului alimentar şi corespunderea acestuia cu reglementările din domeniu, inclusiv prin prelevări de probe în vederea efectuării investigaţiilor de laborator;”

produse compuse – produse alimentare care conţin atât produse prelucrate de origine vegetală, cât şi produse prelucrate de origine animală;”

rechemare – orice măsură care are drept scop realizarea returnării unui produs alimentar ce nu prezintă siguranţă (nesigur) şi care a fost deja furnizat sau pus la dispoziţia consumatorilor de către producător, distribuitor, comerciant;”

retragere – orice măsură care are drept scop prevenirea distribuţiei, expunerii şi oferirii către consumatori a unui produs alimentar neconform reglementărilor din domeniul alimentar;”

utilizare condiţionată – întrebuinţare a produselor alimentare neconforme reglementărilor aplicabile din domeniul alimentar în alte scopuri decât consumul uman, în calitate de hrană pentru animale sau valorificare energetică prin transformarea în compost, biogaz sau prin incinerare.”

noţiunea „produs alimentar nou” se exclude.

2. Articolul 7:

la alineatul (6):

litera e) se completează cu cuvintele „sau informaţia induce în eroare consumatorii”;

alineatul se completează cu litera i) cu următorul cuprins:

„i) sunt fabricate în unităţi care nu au fost autorizate sanitar veterinar şi/sau nu au fost înregistrate în domeniul siguranţei alimentelor.”

articolul se completează cu alineatul (91) cu următorul cuprins:

„(91) Laboratoarele de încercări ale produselor alimentare informează Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor cu privire la fiecare caz de identificare a produselor alimentare neconforme reglementărilor aplicabile din domeniul alimentar în urma încercărilor de laborator efectuate la solicitarea operatorilor din domeniul alimentar.”

3. La articolul 8:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) În cazul în care consideră sau are motive întemeiate să considere că un produs alimentar pe care l-a importat, produs, procesat, fabricat sau distribuit nu satisface cerinţele de siguranţă, operatorul din domeniul alimentar iniţiază imediat procedurile de retragere a produsului alimentar de pe piaţă şi, în termen de cel mult 24 de ore din momentul iniţierii procedurii de retragere, informează în acest sens Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor.”

articolul se completează cu alineatele (21) şi (22) cu următorul cuprins:

„(21) În cazul în care există posibilitatea ca produsul să fi ajuns la consumator, operatorul informează, în mod eficient şi precis, consumatorul în legătură cu motivul retragerii produsului alimentar şi recheamă de la consumator produsele deja livrate atunci când alte măsuri sunt insuficiente pentru a atinge un nivel ridicat de protecţie a sănătăţii. Consumatorii sunt informaţi cât mai curând posibil atât la punctul de comercializare a produselor, cât şi prin orice mijloace eficiente de comunicare la distanţă.

(22) Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor aprobă, prin ordinul directorului general, procedura şi formularele necesare pentru supravegherea eficientă a procesului de retragere/rechemare a produselor neconforme reglementărilor aplicabile din domeniul alimentar.”

alineatul (7) se abrogă.

4. Articolul 11:

la alineatul (2), cuvintele „sau hrana pentru animale introduse sau” se exclud;

alineatul (7) se completează cu textul „, iar în cazul produselor alimentare care nu prezintă siguranţă, informaţiile solicitate se comunică în termen de 24 de ore”.

5. Articolul 13 va avea următorul cuprins:

Articolul 13. Cerinţele de siguranţă a produselor alimentare în procesul de producţie

(1) La fabricarea de produse alimentare, operatorii din domeniul alimentar sunt obligaţi să respecte cerinţele privind siguranţa şi calitatea acestor produse la toate etapele lanţului alimentar, de asemenea să elaboreze planurile de autocontrol al siguranţei şi al calităţii în procesul de producţie. Termenul de valabilitate al produselor alimentare este stabilit de către producător în colaborare cu instituţiile de cercetare şi doar după testări de laborator prealabile.

(2) Termenul de valabilitate al produselor se stabileşte ţinând cont de tipul de produs, de metoda de fabricare, de compoziţia sa, de ambalajul utilizat şi de condiţiile de depozitare a produselor. Producătorul stabileşte perioada de valabilitate a produsului final în baza celei mai scurte perioade de valabilitate a ingredientelor produsului.

(3) La fabricarea şi prelucrarea produselor alimentare şi la fabricarea materialelor care vin în contact cu produsele alimentare se vor respecta prevederile reglementărilor în domeniul alimentar aprobate de Guvern.

(4) Cantitatea de contaminanţi, de reziduuri de pesticide din/de pe produsele alimentare şi din/de pe hrana de origine vegetală şi animală pentru animale, precum şi cantitatea de aditivi alimentari, arome şi enzime din produsele alimentare nu trebuie să depăşească limitele stabilite de Ministerul Sănătăţii.

(5) La fabricarea produselor alimentare se va utiliza materie primă inofensivă, care corespunde reglementărilor în domeniul alimentar aprobate de Guvern. La obţinerea materiei prime alimentare se admite utilizarea de aditivi furajeri, de stimulatori de creştere a animalelor (inclusiv preparate hormonale), de preparate veterinare, pesticide, fertilizanţi sau de alte produse pentru tratarea plantelor şi a solului aprobate de Guvern.

(6) Aditivii alimentari, substanţele nutritive utilizate ca fortifianţi, nutrimentele, precum şi materialele care vin în contact cu produsele alimentare sunt folosite la fabricarea produselor alimentare doar dacă au fost autorizate sanitar în modul stabilit de Guvern.

(7) Producătorul este obligat să sisteze imediat producerea şi distribuirea produselor alimentare şi/sau a materialelor care vin în contact cu produsele alimentare periculoase şi/sau neconforme cu reglementările aplicabile din domeniul alimentar, pe termenul necesar remedierii deficienţelor. Produsele alimentare şi/sau materialele care vin în contact cu produsele alimentare periculoase şi/sau neconforme cu reglementările aplicabile din domeniul alimentar sunt supuse de către producător, în modul stabilit, expertizei şi utilizării condiţionate sau nimicirii.”

6. Legea se completează cu articolul 131 cu următorul cuprins:

Articolul 131. Responsabilităţile operatorilor din domeniul alimentar

(1) Operatorii din domeniul alimentar sunt obligaţi să organizeze şi să efectueze controlul siguranţei produselor alimentare prin aplicarea bunelor practici de fabricaţie şi a bunelor practici de igienă.

(2) Operatorii din domeniul alimentar, în cadrul întreprinderilor pe care le gestionează, vor recepţiona doar produse alimentare sigure pentru consum, însoţite de certificatele de calitate eliberate de producători sau certificatul sanitar veterinar.

(3) Operatorii din domeniul alimentar, la etapa de producţie, sunt obligaţi să organizeze şi să efectueze, pe parcursul fluxului tehnologic, controlul siguranţei produselor alimentare, să înregistreze rezultatele acestuia şi să le păstreze pe o perioadă de un an de la data-limită de consum sau de la data durabilităţii minimale, sau de la ultima zi a termenului de valabilitate.

(4) Controlul siguranţei produselor alimentare se efectuează în conformitate cu planurile de autocontrol, elaborate de operatorii din domeniul alimentar.

(5) Fiecare lot de produse alimentare introdus pe piaţă este însoţit de un certificat de calitate eliberat de operatorul din domeniul alimentar, conform modelului stabilit în anexa nr.1. Certificatul de calitate poate fi eliberat pe suport de hârtie sau, la solicitare, expediat în format electronic.

(6) În cazul produselor alimentare de import, certificatul de calitate poate fi emis de importator în baza documentelor ce confirmă calitatea şi siguranţa alimentelor eliberate de producător/autoritatea competentă din domeniul alimentar din ţara de origine. La certificatul de calitate se anexează copia rapoartelor de încercări de laborator în baza cărora a fost emis.

(7) Periodicitatea sau frecvenţa rapoartelor de încercări de laborator menţionate la alin.(6) se stabileşte în baza planului de autocontrol, în funcţie de:

a) gradul de perisabilitate a produsului alimentar;

b) numărul punctelor critice de control identificate în procesul tehnologic;

c) indicatorii de siguranţă (microbiologici, contaminanţi, reziduuri).

(8) Operatorii din domeniul alimentar prezintă cel puţin următoarele informaţii obligatorii în certificatul de calitate:

a) numele/denumirea şi adresa/sediul producătorului/importatorului;

b) numele/denumirea şi adresa/sediul operatorului din domeniul alimentar căruia i-a fost expediat produsul alimentar;

c) denumirea produsului alimentar;

d) cantitatea de produs alimentar livrat;

e) informaţii privind valabilitatea produselor alimentare;

f) condiţiile speciale de păstrare;

g) o referinţă la reglementările în domeniul alimentar în baza cărora a fost investigat produsul alimentar;

h) o referinţă a rapoartelor de încercări de laborator.

(9) Operatorii din domeniul alimentar ţin evidenţa certificatelor de calitate eliberate în format electronic sau pe suport de hârtie.

(10) Normele detaliate de implementare a Planului de autocontrol sunt stabilite prin ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor.”

7. Articolul 14 va avea următorul cuprins:

Articolul 14. Autorizarea unor produse alimentare, a materialelor şi articolelor care vin în contact cu produsele alimentare şi a surselor de apă minerală şi potabilă

(1) Înainte de utilizare în procesele de producţie, de introducere pe piaţă şi de distribuire, unele categorii de produse alimentare, materialele şi articolele care vin în contact cu produsele alimentare, precum şi sursele de apă minerală şi potabilă se supun autorizării sanitare după cum urmează:

a) produsele alimentare noi şi suplimentele alimentare, altele decât cele care conţin exclusiv vitamine şi/sau minerale, se supun înregistrării de stat;

b) suplimentele alimentare care conţin exclusiv vitamine şi/sau minerale, produsele alimentare tratate cu radiaţii ionizante, produsele alimentare cu adaos de vitamine şi minerale se supun notificării;

c) produsele alimentare pentru sugari şi copii mici, formulele de început şi continuare pentru sugari, produsele alimentare destinate unor scopuri medicale speciale, înlocuitorii unei diete totale pentru controlul greutăţii, materialele şi articolele care vin în contact cu produsele alimentare şi sursele de apă minerală şi potabilă se supun avizării sanitare.

(2) Procedurile şi modul de organizare a autorizării sanitare menţionate la alin.(1) se stabilesc prin acte normative, aprobate în conformitate cu art.41 alin.(4) din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.

(3) Produsele alimentare noi sunt introduse pe piaţă doar dacă sunt înregistrate de către Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică conform procedurilor prevăzute de regulamentul sanitar aprobat de Guvern şi au obţinut certificatul de înregistrare a produsului alimentar nou în condiţiile Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.

(4) Suplimentele alimentare, altele decât cele care conţin exclusiv vitamine şi/sau minerale, sunt introduse pe piaţă doar dacă sunt înregistrate de Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică conform procedurilor prevăzute de regulamentul sanitar aprobat de Guvern şi au obţinut certificatul de înregistrare în condiţiile Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.

(5) Condiţiile de introducere pe piaţă a aditivilor alimentari, a aromelor şi a enzimelor, condiţiile de utilizare a aditivilor alimentari în produsele alimentare, inclusiv a aditivilor alimentari utilizaţi în enzimele şi aromele alimentare şi în alţi aditivi, precum şi normele privind etichetarea aditivilor alimentari, a enzimelor şi a aromelor comercializate se stabilesc prin regulamente sanitare aprobate de Guvern.

(6) Numai aditivii alimentari incluşi în listele de aditivi alimentari autorizaţi pentru utilizare pot fi introduşi pe piaţă şi utilizaţi în produsele alimentare, inclusiv aditivii alimentari autorizaţi pentru utilizarea în alţi aditivi alimentari, în enzimele alimentare sau în aromele alimentare. Listele de aditivi alimentari autorizaţi pentru utilizare se stabilesc de Ministerul Sănătăţii, în baza recomandărilor Comisei Codex Alimentarius şi a reglementărilor Uniunii Europene.”

8. Articolele 15–18 se abrogă.

9. Articolul 21:

se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) La import, produsele alimentare şi materialele destinate să vină în contact cu produsele alimentare sunt însoţite de acte ce confirmă siguranţa acestora, emise de autoritatea competentă din ţara de origine, şi de acte ce confirmă calitatea acestora, eliberate de producător.”

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Se interzice importul de produse alimentare în cazul în care din termenul de valabilitate al acestora a rămas mai puţin de:

– 1/2 din termen, în cazul produselor cu termen de valabilitate de până la 90 de zile inclusiv;

– 60 de zile, în cazul produselor cu termen de valabilitate de la 90 până la 180 de zile inclusiv;

– 1/3 din termen, în cazul produselor cu termen de valabilitate mai mare de 180 de zile.”

10. La articolul 22, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) La solicitarea operatorului din domeniul alimentar, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor certifică siguranţa produselor alimentare destinate exportului sau reexportului prin eliberarea certificatului de sănătate. Certificatul de sănătate se eliberează în urma rezultatelor încercărilor de laborator efectuate de laboratorul de referinţă sau de un laborator acreditat, prin care confirmă corespunderea produselor alimentare cu reglementările din domeniul alimentar din ţara de export. La efectuarea încercărilor de laborator, prelevările de probe se efectuează de către autoritatea emitentă a certificatului. Modelul certificatului de sănătate este prezentat în anexa nr.2.”

11. La articolul 24 alineatul (2):

litera a) va avea următorul cuprins:

„a) asigurarea siguranţei biologice, chimice şi fizice a produselor alimentare;”

la litera b), cuvântul „fabricării” se substituie cu cuvântul „producerii”;

la litera c), cuvântul „producerii” se substituie cu cuvintele „pe întreg lanţ alimentar a”;

litera d) se completează cu textul „în produsele alimentare, în hrana pentru animale şi seminţe, la etapa de import, producere, prelucrare, procesare, transportare, distribuire, comercializare şi utilizare a acestora”;

literele f) şi g) vor avea următorul cuprins:

„f) autorizarea operatorilor din domeniul alimentar conform art.18 din Legea nr.221/2007 privind activitatea sanitară veterinară şi/sau înregistrarea în domeniul siguranţei alimentelor a acestora, conform prevederilor capitolului V1 din prezenta lege;

g) certificarea siguranţei produselor alimentare destinate exportului/reexportului conform prevederilor art.22 alin.(1);”

la litera i), cuvintele „pe întreg lanţ alimentar” se exclud, iar după cuvântul „inclusiv” se introduce textul „a produselor alimentare noi,”;

literele j)–l) şi n) vor avea următorul cuprins:

„j) supravegherea şi controlul pe întreg lanţul alimentar al suplimentelor alimentare, cu excepţia celor fabricate în unităţi cu activitate farmaceutică şi comercializate în farmacii;

k) supravegherea şi controlul pe întreg lanţul alimentar al aditivilor alimentari, al produselor alimentare noi, al produselor alimentare fortificate, al produselor alimentare tratate cu radiaţii ionizante;

l) supravegherea şi controlul pe întreg lanţul alimentar al produselor alimentare pentru sugari şi copiii mici şi al produselor alimentare cu destinaţie nutriţională specială, cu excepţia celor care se comercializează exclusiv în farmacii;”

„n) protecţia intereselor consumatorilor privind comercializarea produselor alimentare şi prestarea serviciilor în alimentaţia publică;”.

12. La articolul 25:

litera d) se abrogă;

literele f), g) şi j) vor avea următorul cuprins:

„f) autorizarea sanitară a produselor alimentare, a materialelor şi a articolelor destinate să vină în contact cu produsele alimentare, precum şi a surselor de apă minerale naturale indicate în art.14;

g) supravegherea şi controlul respectării cerinţelor privind menţiunile nutriţionale şi de sănătate pentru formulele de început şi formulele de continuare, pentru preparatele pe bază de cereale şi alimentele pentru copii, pentru alimentele destinate unor scopuri medicale speciale, pentru înlocuitorii unei diete totale pentru controlul greutăţii, precum şi pentru apele minerale comercializate în farmacii, care se asigură de Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică;”

„j) supravegherea şi controlul materialelor care vin în contact cu produsele alimentare introduse pe piaţă, inclusiv cele importate, cu excepţia materialelor destinate să vină în contact cu produsele alimentare aflate în uz la toate etapele lanţului alimentar;”

la litera k), cuvintele „şi înaintarea de propuneri Guvernului pentru aprobarea” se exclud;

litera l) va avea următorul cuprins:

„l) stabilirea parametrilor microbiologici şi fizico-chimici, a limitelor maxime de reziduuri de pesticide şi contaminanţi din produsele alimentare;”

articolul se completează cu litera m) cu următorul cuprins:

„m) supravegherea şi controlul pe întreg lanţul de producere a suplimentelor alimentare fabricate în unităţile cu activitate farmaceutică şi comercializate în farmacii.”

13. Articolul 30:

la alineatul (1), primul enunţ se completează cu textul „în termen de 15 zile lucrătoare”;

la alineatul (3), textul „vor transmite informaţiile necesare pentru retragere şi vor coopera la realizarea măsurilor luate de către producători şi/sau de către organul de control” se substituie cu textul „vor transmite informaţiile necesare pentru stabilirea trasabilităţii produselor retrase şi vor coopera la realizarea măsurilor luate de către producători, importatori şi/sau de către organul de control”;

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Operatorii din domeniul alimentar deţinători ai produselor alimentare şi/sau materialelor destinate să vină în contact cu produsele alimentare periculoase şi/sau neconforme reglementărilor aplicabile din domeniul alimentar sunt obligaţi să actualizeze zilnic informaţia cu privire la produsele alimentare retrase din comerţ şi returnate la unitate şi, la solicitare, să furnizeze informaţia autorităţii competente.”

14. La articolul 31, alineatele (1) şi (5) vor avea următorul cuprins:

„(1) Produsele alimentare şi materialele destinate să vină în contact cu produsele alimentare periculoase şi/sau neconforme reglementărilor aplicabile din domeniul alimentar retrase de pe piaţă sunt supuse expertizei corespunzătoare (sanitaro-epidemiologice, sanitar veterinare şi investigaţiilor de laborator) de către organul de control şi supraveghere de stat, în conformitate cu competenţele ce îi sunt atribuite, pentru a determina posibilitatea de utilizare condiţionată sau de nimicire a acestora. În cazul în care produsele alimentare au fost fabricate în unităţi neautorizate sanitar veterinar sau neînregistrate în domeniul siguranţei alimentelor ori în cazul în care operatorul din domeniul alimentar deţinător al produselor alimentare şi/sau al materialelor destinate să vină în contact cu produsele alimentare nu poate confirma provenienţa acestora şi în cazul în care produsele au semne vizibile de alterare şi prezintă un pericol grav şi imediat pentru viaţa şi sănătatea umană, ele vor fi utilizate condiţionat sau vor fi nimicite fără efectuarea expertizei. Anterior utilizării condiţionate sau nimicirii, deţinătorul produselor şi/sau al materialelor respective, în prezenţa reprezentantului organului de control şi supraveghere de stat, modifică proprietăţile lor prin orice metodă accesibilă şi sigură care ar exclude posibilitatea utilizării lor conform destinaţiei.”

„(5) Toate cheltuielile care rezultă din controalele oficiale efectuate în caz de neconformitate, inclusiv prelevarea probelor, investigaţiile de laborator, expertiza, depozitarea, transportul, utilizarea condiţionată sau nimicirea produselor alimentare şi a materialelor care vin în contact cu produsele alimentare periculoase şi/sau neconforme reglementărilor aplicabile din domeniul alimentar, sunt suportate de către operatorul din domeniul alimentar care le deţine.”

15. Legea se completează cu capitolul V1 cu următorul cuprins:

Capitolul V1

ÎNREGISTRAREA ÎN DOMENIUL SIGURANŢEI ALIMENTELOR

Articolul 311. Cerinţe privind înregistrarea în domeniul siguranţei alimentelor

(1) Activităţile din domeniul alimentar incluse în anexa nr.3 se supun înregistrării în domeniul siguranţei alimentelor.

(2) Certificatul de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor se obţine în baza cererii conform modelului prevăzut la anexa nr.4.

(3) La cerere se anexează:

a) actul ce confirmă înregistrarea activităţii de întreprinzător în Republica Moldova;

b) copia de pe actul de proprietate sau de pe contractul de locaţiune a imobilului/terenului în care se va desfăşura activitatea înregistrată.

(4) Prin derogare de la alin.(1) şi (2), operatorii al căror domeniu de activitate este prevăzut în anexa nr.6 din Legea nr.221/2007 privind activitatea sanitară veterinară se înregistrează în modul corespunzător de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, odată cu obţinerea autorizaţiei sanitare veterinare de funcţionare.

(5) În cazul în care activitatea titularului certificatului de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor suferă modificări, în special datele indicate în cerere şi/sau în documentele anexate la cerere, operatorul este obligat să înştiinţeze, în cel mult 10 zile lucrătoare, autoritatea competentă despre modificările survenite.

(6) Certificatul de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor se eliberează pentru un termen nelimitat, dacă spaţiul în care operatorul din domeniul alimentar îşi va desfăşura activitatea este în proprietate, şi pe perioada de valabilitate a contractului de locaţiune a imobilului/terenului, dacă spaţiul este în locaţiune.

(7) Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor verifică, prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect), înregistrarea activităţii de întreprinzător şi dreptul de proprietate sau dreptul de folosinţă al agentului economic asupra spaţiului.

 

Articolul 312. Obligaţiile operatorilor din domeniul alimentar

(1) Operatorii înregistraţi în sensul prezentului capitol sunt responsabili pentru siguranţa şi calitatea produsului lor şi iau toate măsurile necesare pentru a se asigura că produsele obţinute şi comercializate către consumatorul final nu prezintă risc pentru sănătatea umană şi că sunt îndeplinite toate condiţiile stabilite prin reglementările din domeniul alimentar referitoare la:

a) etichetare;

b) asigurare a trasabilităţii;

c) parametrii de calitate şi siguranţă ai materiilor prime şi ai produselor finite inclusiv prin testări de laborator;

d) controlul potabilităţii apei;

e) instruirea personalului;

f) aplicarea procedurilor de bune practici de igienă şi a bunelor practici de fabricaţie, bazate pe principiile siguranţei alimentelor, inclusiv prin aplicarea principiilor de analiză a riscurilor în punctele critice de control (HACCP – Hazard Analysis and Critical Control Points), având în vedere tipul, capacitatea de producţie şi specificul unităţii.

(2) Operatorii din domeniul alimentar introduc pe piaţă produsele alimentare provenite din Republica Moldova numai dacă acestea au fost preparate şi manipulate exclusiv în unităţile care au fost autorizate sanitar veterinar sau înregistrate în domeniul siguranţei alimentelor.

(3) Orice activitate din domeniul alimentar care nu a fost autorizată sanitar veterinar sau nu a fost înregistrată în domeniul siguranţei alimentelor se consideră ilegală şi se sancţionează contravenţional în conformitate cu prevederile legislaţiei.

 

Articolul 313. Obligaţiile Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor

(1) La recepţionarea cererii de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor este obligată să acorde certificatul constatator conform prevederilor şi modelului stabilite de Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.

(2) În cel mult 5 zile lucrătoare, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor este obligată să examineze cererea, să evalueze condiţiile de activitate a operatorului din domeniul alimentar şi, în baza criteriilor de analiză a riscurilor şi a profilului solicitantului, să iniţieze şi să efectueze un control inopinat în conformitate cu Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător. Controlul efectuat întru eliberarea actului permisiv nu necesită întocmirea delegaţiei de control în acest sens.

(3) În cazul în care informaţiile din cerere şi actele anexate sunt complete şi, în urma evaluării şi a controlului efectuat, nu sunt constatate abateri de la cerinţele şi obligaţiile stabilite expres în legislaţie pentru activitatea şi tipul de unitate în cauză, Agenţia este obligată, în termen de 15 zile lucrătoare de la data recepţionării cererii, să înregistreze unitatea şi să emită certificatul de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor, conform modelului din anexa nr.5.

(4) Termenul de examinare a cererii se suspendă în cazul în care aceasta este incompletă şi solicitantul trebuie să prezinte date şi/sau documente specificate în prezenta lege sau în cazul în care abaterile depistate vor cauza cu certitudine sporirea riscului produsului pentru sănătatea publică, însă aceste abateri pot fi remediate în cel mult 30 de zile.

(5) Înregistrarea unităţii se respinge, cu o argumentare corespunzătoare din partea Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, doar în cazul în care, în urma evaluării sau controlului, la unitate au fost constatate încălcări prevăzute expres în legislaţie care nu pot fi remediate în decursul a 45 de zile şi a căror gravitate înaltă creează cu certitudine risc sporit şi iminent pentru sănătatea publică.

(6) În cazul în care Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor nu acordă un răspuns în scris în termen de 15 zile lucrătoare de la depunerea cererii, se aplică principiul aprobării tacite în conformitate cu prevederile Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.

(7) Certificatul de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor se suspendă/se retrage la cererea titularului de act permisiv sau dacă titularul a comis încălcări foarte grave ale responsabilităţilor prevăzute expres în legislaţie, care prezintă riscuri iminente şi imediate pentru viaţa şi sănătatea consumatorului şi care nu pot fi remediate într-un termen proxim.

(8) Prin derogare de la art.10 alin.(3)–(7) şi art.11 alin.(11)–(7) din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, suspendarea certificatului de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor se efectuează ca urmare a constatărilor din procesul-verbal de control întocmit de către inspectorii Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor şi în baza deciziei de suspendare a certificatului de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor, emisă de către şeful subdiviziunii teritoriale, al cărei model este aprobat prin ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor. Termenul maxim de suspendare a actului permisiv constituie 90 de zile. Neînlăturarea în termenul stabilit de lege a circumstanţelor care au dus la suspendarea valabilităţii actului permisiv constituie temei pentru retragerea actului permisiv.

(9) După înlăturarea neconformităţilor care au stat la baza suspendării/retragerii certificatului de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor, conducătorul unităţii informează Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor în acest sens, solicitând controlul repetat.

(10) Inspectorii efectuează controlul repetat în maximum 5 zile de la data înregistrării cererii, cu întocmirea unui proces-verbal de control suplimentar, conex cu procesul-verbal de control iniţial, pe care îl completează cu constatările în urma controlului. În cazul în care se constată înlăturarea încălcărilor care au stat la baza suspendării/retragerii certificatului de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor, inspectorii fac menţiunea corespunzătoare în procesul-verbal de control.

(11) Reluarea activităţii de întreprinzător se efectuează în baza deciziei şefului subdiviziunii teritoriale pentru siguranţa alimentelor, urmare a constatărilor din procesul-verbal de control suplimentar, conex cu procesul-verbal de control iniţial, cu anexarea documentelor confirmative prin care s-a constatat înlăturarea încălcărilor care au stat la baza suspendării certificatului de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor.”

16. Legea se completează cu anexele nr.1–5 cu următorul cuprins:

 

„Anexa nr.1

 

Modelul de certificat de calitate a produsului alimentar

 

AGENTUL ECONOMIC

____________________________________________

 

CERTIFICAT DE CALITATE

nr._______din______________________

Expeditor ______________________________________________________________

Destinatar _____________________________________________________________

Transport _______________________ Factura fiscală __________________________

 

Nr.
crt.
Denumirea produsuluiData
fabricării
Termen de
valabilitate
Nr. lotuluiTip
amba-
laj
Cantitatea,
bucăţi
Masa netă/
unitate
Actul normativ ce
reglementează
investigarea
produsului
 
 
 
 
 
         

 

Prezentul certificat de calitate este eliberat în baza raportului/rapoartelor de încercări de laborator nr.____________________ (se anexează), prin care se atestă că produsele livrate corespund cerinţelor de calitate şi sunt sigure pentru consumul uman.

 

Temperatura de transportare de la _______ până la _______.

 

De păstrat la temperatura de la ______ până la _______ şi umiditatea relativă maximă _____%.

 

 

Reprezentantul legal al agentului economic

 

_______________

(funcţia)

_________________

(numele, prenumele)

____________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.2

 

Model de certificat de sănătate

 

 

 

Anexa nr.3

 

LISTA

activităţilor care se supun înregistrării

în domeniul siguranţei alimentelor

 

Nr.
crt.
Tipul activităţii
 

I. Activităţi din domeniul siguranţei alimentelor

1. Activităţi auxiliare după recoltare

1.1Activităţi de condiţionare, ambalare şi depozitare a cerealelor
1.2Activităţi de sortare, ambalare, reambalare şi depozitare a fructelor şi a legumelor proaspete

2. Activităţi de fabricare a băuturilor

2.1Activităţi de fabricare a băuturilor alcoolice distilate
2.2Activităţi de fabricare a alcoolului etilic de fermentaţie
2.3Activităţi de fabricare a vinului
2.4Activităţi de fabricare a cidrului şi a altor vinuri din fructe
2.5Activităţi de fabricare a altor băuturi nedistilate obţinute prin fermentaţie
2.6Activităţi de producere a berii
2.7Activităţi de fabricare a apelor minerale şi a băuturilor răcoritoare nealcoolice
2.8Activităţi de îmbuteliere a apei potabile

3. Activităţi de prelucrare şi conservare a fructelor şi a legumelor

3.1Activităţi de prelucrare a cartofilor preparaţi sau congelaţi
3.2Activităţi de producţie din cartofi deshidrataţi
3.3Activităţi de producţie pentru fabricarea cartofilor crocanţi
3.4Activităţi de producţie de gustări din cartofi
3.5Activităţi de producţie pentru fabricarea făinii de cartofi
3.6Activităţi de fabricare a sucurilor de fructe şi legume
3.7Activităţi de fabricare a concentratelor din fructe şi legume
3.8Activităţi de conservare a fructelor, a pomuşoarelor, a nucilor sau a legumelor
3.9Activităţi de fabricare a produselor alimentare din fructe şi legume, a gemurilor, a marmeladelor şi a jeleurilor

4. Activităţi de fabricare a uleiurilor şi a grăsimilor vegetale

4.1Activităţi de producţie a uleiurilor vegetale brute
4.2Activităţi de producţie a făinii oleaginoase nedegresate
4.3Activităţi de producţie a uleiurilor vegetale rafinate
4.4Activităţi de producţie a margarinei
4.5Activităţi de producţie a grăsimilor combinate
4.6Activităţi de producere a maionezei şi a altor produse pe bază de grăsimi vegetale

5. Activităţi de fabricare a produselor de morărit, a amidonului şi a produselor din amidon

5.1Activităţi de morărit
5.2Activităţi de măcinare a orezului
5.3Activităţi de măcinare a legumelor
5.4Activităţi de fabricare a cerealelor pentru micul dejun
5.5Activităţi de fabricare a premixurilor alimentare
5.6Activităţi de fabricare a amidonului
5.7Activităţi de fabricare a glucozei, a siropului de glucoză, a maltozei
5.8Activităţi de fabricare a glutenului

6. Activităţi de fabricare a altor produse alimentare

6.1Activităţi de fabricare a pâinii, a produselor proaspete de patiserie, a specialităţilor de panificaţie, a checurilor, a tartelor etc.
6.2Activităţi de fabricare a biscuiţilor, a pişcoturilor, a produselor de patiserie şi a prăjiturilor conservate, precum şi de fabricare a produselor pentru gustări dulci sau sărate
6.3Activităţi de fabricare a produselor din cacao, grăsime şi ulei de cacao, a gumei de mestecat, pentru conservarea în zahăr a fructelor, a sâmburilor de fructe şi a altor părţi ale plantelor, de fabricare a pastilelor, a tabletelor, a dropsurilor, a drajeurilor şi a altor produse de cofetărie
6.4Activităţi de fabricare sau rafinare a zahărului şi a înlocuitorilor din sfeclă de zahăr, din trestie de zahăr, arţar şi palmier
6.5Activităţi de fabricare a macaroanelor, a tăiţeilor, a cuşcuşului, a pastelor făinoase şi a altor produse făinoase similare
6.6Activităţi de prelucrare a cafelei
6.7Activităţi de prelucrare a ceaiului şi a amestecurilor de ierburi similare ceaiului
6.8Activităţi de fabricare a condimentelor
6.9Activităţi de fabricare a preparatelor alimentare omogenizate şi a alimentelor dietetice
6.10Activităţi de fabricare a produselor alimentare congelate
6.11Activităţi de fabricare a produselor alimentare confiate/deshidratate (legume, coji de fructe şi alte părţi de plante, confiate-uscate, glasate sau cristalizate)
6.12Activităţi de producţie, procesare şi comercializare a ciupercilor
6.13Activităţi de fabricare a produselor culinare
6.14Activităţi de fabricare a seminţelor germinate şi a lăstarilor
6.15Activităţi de fabricare a suplimentelor alimentare
6.16Activităţi de fabricare a produselor alimentare neclasificate în altă parte
6.17Activităţi de fabricare a produselor alimentare de origine animală/nonanimală de către producătorii mici
6.18Activităţi de fabricare a produselor alimentare tradiţionale şi/sau artizanale
 

II. Activităţi de comerţ

1. Activităţi de comercializare cu ridicata a produselor alimentare

1.1Activităţi de comerţ cu ridicata al cărnii şi al produselor din carne
1.2Activităţi de comerţ cu ridicata al produselor lactate, al ouălor, uleiurilor şi al grăsimilor comestibile
1.3Activităţi de comerţ cu ridicata specializat al altor alimente, inclusiv al peştelui, al crustaceelor şi al moluştelor
1.4Activităţi de comerţ cu ridicata al mierii şi al produselor apicole
1.5Activităţi de comerţ cu ridicata al cerealelor şi al derivatelor lor
1.6Activităţi de comerţ cu ridicata al fructelor şi al legumelor
1.7Activităţi de comerţ cu ridicata al băuturilor
1.8Activităţi de comerţ cu ridicata al zahărului, al ciocolatei şi al produselor zaharoase
1.9Activităţi de comerţ cu ridicata al altor produse alimentare de origine animală şi nonanimală

2. Activităţi de comercializare cu amănuntul a produselor alimentare

2.1Activităţi de comerţ cu amănuntul al fructelor şi al legumelor proaspete
2.2Activităţi de comerţ cu amănuntul al pâinii, al produselor de patiserie şi al produselor zaharoase
2.3Activităţi de comerţ cu amănuntul al băuturilor alcoolice şi nealcoolice
2.4Activităţi de comerţ cu amănuntul al cărnii şi al produselor din carne
2.5Activităţi de comerţ cu amănuntul al laptelui şi al produselor lactate, al ouălor, al uleiurilor şi al grăsimilor comestibile
2.6Activităţi de comerţ cu amănuntul al peştelui şi al produselor din peşte
2.7Activităţi de comerţ cu amănuntul al mierii şi al produselor apicole
2.8Activităţi de comerţ al produselor alimentare preparate în incinta unităţilor comerciale
2.9Activităţi de alimentaţie publică antrenate în comerţ cu amănuntul al băuturilor, al produselor vegane
2.10Activităţi de colectare şi depozitare a laptelui
2.11Activităţi de comerţ cu amănuntul al altor produse alimentare de origine nonanimală
2.12Activităţi de comerţ din cadrul: - magazinului alimentar - hipermarketului/supermarketului - pieţei agricole (comercializarea produselor alimentare de origine nonanimală)

3. Activităţi de comerţ ambulant

3.1Activităţi de comerţ care implică unităţi mobile de comercializare a alimentelor
3.2Activităţi de comerţ care implică automate de vânzare a produselor alimentare

4. Activităţi de comerţ la distanţă

4.1Activităţi de livrare a produselor alimentare prin intermediul serviciilor de curierat
4.2Activităţi de vânzare la distanţă a produselor alimentare (online sau prin alte mijloace de comunicare la distanţă)

 

III. Activităţi şi servicii de alimentaţie publică şi turism rural

1. Activităţi şi servicii de alimentaţie publică

1.1Restaurante şi alte servicii de alimentaţie
1.2Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere
1.3Activităţi şi servicii de alimentaţie care implică cofetării/patiserii
1.4Activităţi şi servicii de alimentaţie care implică cafenele specializate
1.5Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor
1.6Servicii de alimentaţie publică în cantină/cantină de distribuţie
1.7Servicii de alimentaţie publică de tip închis (din cadrul instituţiilor de învăţământ, medicale şi balneosanatoriale, tabere de odihnă, centre de plasament)
1.8Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente şi alte servicii de alimentaţie
1.9Activităţi şi servicii de alimentaţie care implică organizaţiile beneficiare care primesc alimente prin donaţie în baza Legii nr.299/2022 privind prevenirea pierderii şi risipei alimentare
1.10Alte unităţi de alimentaţie publică

2. Activităţi şi servicii de turism rural

2.1

Servicii de alimentaţie care implică pensiunile turistice, agroturistice şi casele rurale
 

IV. Activităţi din domeniul agriculturii ecologice

1.1

Activităţile operatorilor înregistraţi în agricultura ecologică
 

V. Alte activităţi din domeniul alimentar

1.1

Activităţi de import/export al produselor alimentare de origine nonanimală

 

 

Anexa nr.4

 

Agentul economic_________________________________________________________

IDNO/IDNP ______________________________________________________________

Sediul/adresa ____________________________________________________________

Nr. tel./fax ________________________________e-mail__________________________

Data, luna, anul depunerii cererii _____________________________________________

 

CERERE

pentru înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor

 

Către Subdiviziunea teritorială pentru siguranţa alimentelor

________________________________________________

 

Subsemnatul, _______________________________, în calitate de______________________

_______________________________________, rog să mi se elibereze certificat de înregistrare în domeniul siguranţei alimentelor pentru unitatea ___________________________________________________

(denumirea unităţii)

_____________________________________________________________________________

 

________, situată în________________________ str. _____________________, nr.________,

 

cu următoarele activităţi:

_____________________________________________________________________________

(tipul activităţilor)

 

Prin prezenta cerere:

– declar pe propria răspundere că am luat toate măsurile şi îndeplinesc cerinţele stabilite de legislaţie ca produsele obţinute la unitatea pentru care solicit înregistrarea să nu prezinte risc pentru sănătatea publică şi să fie conforme cu cerinţele prevăzute de legislaţie;

– solicit efectuarea unui control inopinat din partea Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, pentru a atesta îndeplinirea cerinţelor şi obligaţiilor declarate mai sus, în decursul a 15 zile lucrătoare de la data depunerii prezentei cereri;

– înştiinţez despre începerea activităţii peste 15 zile lucrătoare de la data depunerii cererii în cauză dacă Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor nu îmi va acorda un răspuns oficial la prezenta cerere într-un termen mai scurt sau dacă, în urma controlului solicitat, nu vor fi înaintate prescripţii pentru aducerea în conformitate cu cerinţele şi obligaţiile declarate mai sus.

Anexez:

a) actul ce confirmă înregistrarea activităţii de întreprinzător în Republica Moldova;

b) copia de pe actul de proprietate/de pe contractul de locaţiune a imobilului/terenului în care se va desfăşura activitatea înregistrată.

 

 

Reprezentantul legal al agentului economic:

______________________

(numele, prenumele)

______________

(semnătura)

 

 

 

Anexa nr.5

 

REPUBLICA MOLDOVA

AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU SIGURANŢA ALIMENTELOR

Subdiviziunea teritorială pentru siguranţa alimentelor

_________________________________________________

 

CERTIFICAT DE ÎNREGISTRARE ÎN DOMENIUL

SIGURANŢEI ALIMENTELOR

 

Nr. ________________________

____ ______________ 20 __

 

Perioada de valabilitate __________________

 

1. Eliberat ___________________________________________________________________

(denumirea agentului economic, adresa juridică, IDNO, telefonul)

 

_____________________________________________________________________________

 

pentru funcţionarea _____________________________________________________________

(denumirea obiectului, adresa de desfăşurare a activităţii)

_____________________________________________________________________________

 

2. Tipul activităţii:

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

3. Actele ce au stat la baza emiterii prezentului document:

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Agentul economic titular al prezentului certificat este obligat să respecte reglementările aplicabile din domeniul alimentar.

Nerespectarea condiţiilor în a căror bază a fost emis prezentul certificat, schimbarea tipului activităţii ori efectuarea altor activităţi atrage, după caz, suspendarea prezentului document.

 

Şeful subdiviziunii teritoriale pentru siguranţa alimentelor

 

_______________

(semnătura)

___________________________

(numele, prenumele)

 

QR-CODE

 

Falsificarea prezentului certificat se pedepseşte conform legislaţiei în vigoare.

 

Reclamaţii şi sugestii la telefon: _______________________

 

Art.X. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea a două luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia prevederilor art.IV pct.5, care se pun în aplicare după cum urmează:

a) în partea ce se referă la alineatul (6) – la expirarea a 6 luni de la data publicării prezentei legi;

b) în partea ce se referă la alineatul (61) – la data publicării prezentei legi.

(2) Guvernul, în termen de 12 luni de la data publicării prezentei legi:

a) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prevederile prezentei legi;

b) va asigura elaborarea şi aprobarea actelor normative prevăzute de prezenta lege.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.373. Chişinău, 30 noiembrie 2023.