joi, 7 decembrie 2023
938/29.11.2023 Hotărâre cu privire la organizarea şi funcţionarea Inspectoratului Control Financiar de Stat

H O T Ă R Â R E

cu privire la organizarea şi funcţionarea Inspectoratului

Control Financiar de Stat

 

nr. 938  din  29.11.2023

 

Monitorul Oficial nr.465-467/1133 din 07.12.2023

 

* * *

În temeiul art.78 din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.223-230, art.519), cu modificările ulterioare, al art.7 lit.b) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), cu modificările ulterioare, şi al art.14 alin.(1), (5), (7) şi art.15 alin.(1) din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Denumirea Inspecţiei Financiare, autoritate administrativă din subordinea Ministerului Finanţelor, se modifică în Inspectoratul Control Financiar de Stat.

2. Se aprobă:

1) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Inspectoratului Control Financiar de Stat, conform anexei nr.1;

2) Structura Inspectoratului Control Financiar de Stat, conform anexei nr.2;

3) Organigrama Inspectoratului Control Financiar de Stat, conform anexei nr.3;

4) Modificările ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului, conform anexei nr.4.

3. Se stabileşte efectivul-limită al Inspectoratului Control Financiar de Stat în număr de 119 unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei.

4. Se abrogă Hotărârea Guvernului nr.1026/2010 privind organizarea activităţii de inspectare financiară (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.221-222, art.1151), cu modificările ulterioare.

 

PRIM-MINISTRUDorin RECEAN

 

Contrasemnează:
Ministrul finanţelorPetru Rotaru

 

Nr.938. Chişinău, 29 noiembrie 2023.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărârea Guvernului

nr.938 din 29 noiembrie 2023

 

REGULAMENT

privind organizarea şi funcţionarea Inspectoratului

Control Financiar de Stat

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Inspectoratului Control Financiar de Stat (în continuare – Regulament) stabileşte statutul juridic, misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile şi drepturile, precum şi modul de organizare a activităţii acestuia.

2. Inspectoratul Control Financiar de Stat (în continuare – Inspectorat) este o autoritate administrativă din subordinea Ministerului Finanţelor, specializată în supraveghere bugetară şi inspectare financiară, şi dispune de autonomie decizională în chestiunile ce ţin de realizarea propriei misiuni.

3. Inspectoratul are statut de persoană juridică de drept public, cu sediul în municipiul Chişinău, dispune de denumire, de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova, de conturi trezoreriale, de formular cu antet, precum şi de alte atribute specifice autorităţilor publice în modul stabilit.

 

II. MISIUNEA, FUNCŢIILE DE BAZĂ, ATRIBUŢIILE ŞI

DREPTURILE INSPECTORATULUI

4. Misiunea Inspectoratului constă în asigurarea eficienţei finanţelor publice prin exercitarea, conform principiilor fundamentale, a supravegherii şi a controlului bugetar asupra proceselor de gestionare a resurselor bugetului public naţional şi patrimoniului public, exercitarea funcţiei de controlor naţional al fondurilor europene, precum şi asistare şi cooperare în scopul protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene împotriva fraudei şi a altor abateri.

5. În activitatea sa Inspectoratul se conduce de următoarele principii fundamentale:

1) legalitate;

2) independenţă;

3) obiectivitate;

4) profesionalism;

5) integritate;

6) confidenţialitate;

7) transparenţă;

8) imparţialitate.

6. În vederea realizării misiunii sale, Inspectoratul exercită următoarele funcţii:

1) supravegherea bugetară asupra procesului de planificare, gestionare şi executare a mijloacelor bugetului public naţional ale autorităţilor/instituţiilor bugetare, în vederea eficientizării utilizării resurselor bugetare;

2) inspectarea financiară a operaţiunilor şi tranzacţiilor economico-financiare privind gestionarea şi utilizarea mijloacelor financiare publice şi a patrimoniului public, precum şi utilizarea surselor financiare obţinute din bugetul public naţional, în vederea stabilirii corespunderii acestora cu prevederile actelor normative;

3) exercitarea funcţiei de coordonare antifraudă;

4) exercitarea funcţiei de controlor naţional al fondurilor europene.

7. Supravegherea bugetară reprezintă un complex de activităţi de analiză, cercetare, explicare, observare, statistică şi prognoză, în scopul de a obţine informaţii utile pentru creşterea eficienţei şi performanţei managementului finanţelor publice pe dimensiunea de planificare, gestionare şi executare a bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală şi bugetelor locale. În partea ce ţine de bugetele locale, supravegherea bugetară se limitează la cheltuielile a căror finanţare se realizează de la bugetul de stat.

8. Supravegherea bugetară se iniţiază la solicitarea Ministerului Finanţelor pe programe de cheltuieli bugetare şi poate să cuprindă una sau mai multe autorităţi/instituţii bugetare în competenţa cărora se regăsesc aceste programe.

9. Supravegherea bugetară se finalizează cu întocmirea unui raport, care va conţine concluzii şi recomandări privind creşterea eficienţei şi performanţei managementului finanţelor publice, ce vor fi luate în considerare în procesul de planificare bugetară.

10. Inspectarea financiară reprezintă o acţiune de control expost, în baza principiilor transparenţei şi legalităţii, care constată dacă activitatea economico-financiară, operaţiunile şi tranzacţiile sunt efectuate în conformitate cu actele normative.

11. În scopul realizării misiunii şi exercitării funcţiilor sale, Inspectoratul exercită următoarele atribuţii:

1) evaluează modul de implementare a politicilor publice finanţate din resursele bugetare;

2) realizează supravegherea proceselor de executare a cheltuielilor publice, inclusiv din perspectiva îndeplinirii indicatorilor de performanţă, stabilite la etapa de planificare bugetară;

3) promovează, prin diverse mijloace, gestionarea raţională a resurselor financiare publice;

4) elaborează, în baza analizei şi aprecierii gradului de risc, programul activităţilor de inspectare financiară, care se coordonează şi se aprobă de către ministrul finanţelor;

5) emite autorizaţii privind iniţierea inspectărilor financiare, care se consideră acte preparatorii la activitatea administrativă iniţiată;

6) efectuează inspectări financiare tematice privind gestionarea şi utilizarea mijloacelor financiare publice şi a patrimoniului public, raportarea datoriei sectorului public de către entităţile implicate, privind corectitudinea calculării profitului net al întreprinderilor de stat/municipale şi al societăţilor comerciale cu capital public de cel puţin 25 la sută, precum şi a dividendelor şi a defalcărilor la buget a unei părţi a profitului net al acestora;

7) efectuează inspectări financiare tematice la alte entităţi, indiferent de forma de proprietate şi genul de activitate, care au realizat raporturi economico-financiare privind entităţile supuse inspectării, precum şi la antreprenori şi subantreprenori care au prestat servicii/lucrări şi/sau au livrat mărfuri pentru acestea;

8) efectuează inspectări financiare tematice privind corectitudinea utilizării fondurilor externe, a mijloacelor recreditate din împrumuturile de stat interne şi/sau externe, a împrumuturilor interne şi externe acordate sub garanţia statului, a granturilor şi donaţiilor oferite de donatorii interni şi externi, precum şi a stabilirii creanţelor bugetare rezultate din utilizarea neregulamentară a acestor fonduri, inclusiv la solicitarea autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor respective;

9) înaintează conducerii entităţilor inspectate recomandări pertinente menite să elimine iregularităţile constatate;

10) înaintează prescripţii executorii în baza rapoartelor de inspectare financiară, care obligă entitatea inspectată să lichideze iregularităţile constatate şi să informeze Inspectoratul;

11) aplică sancţiuni pecuniare în cazul iregularităţilor stabilite în cadrul inspectărilor financiare, conform prevederilor cadrului normativ;

12) colaborează cu organele de drept pentru a obţine sprijin în exercitarea atribuţiilor ce îi revin, transmite organelor de drept materialele inspectărilor în cazul depistării iregularităţilor ce ţin de competenţa organelor de drept;

13) elaborează semestrial materiale-sinteză pentru conducerea ministerului finanţelor privind rezultatele activităţilor de supraveghere bugetară şi inspectare financiară desfăşurate;

14) elaborează regulamente, codul de conduită al funcţionarilor publici şi al personalului angajat, instrucţiuni, standarde şi norme metodologice ce stabilesc proceduri privind activitatea de supraveghere bugetară şi inspectare financiară, perioada supusă supravegherii bugetare şi inspectării financiare, termenele de întocmire a raportului privind rezultatele supravegherii bugetare şi inspectării financiare, termenul şi modalitatea de informare a entităţii supuse supravegherii bugetare şi inspectării, care se aprobă de ministrul finanţelor;

15) elaborează, la solicitare, raportări către conducerea Ministerului Finanţelor referitoare la măsuri ce se impun, soluţii şi recomandări, obţinute ca urmare a analizei constatărilor şi iregularităţilor tipice stabilite în cadrul activităţilor de supraveghere bugetară şi inspectare financiară;

16) elaborează ca rezultat al activităţii sale şi remite conducerii Ministerului Finanţelor propuneri de perfecţionare a cadrului normativ aferent;

17) asistă Oficiul European de Luptă Antifraudă (în continuare – OLAF) la efectuarea controalelor şi a inspecţiilor la faţa locului efectuate în scopul protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene împotriva fraudei şi a altor abateri;

18) asistă cooperarea dintre autorităţile naţionale, autorităţile de urmărire penală şi OLAF;

19) asigură schimbul de informaţii privind neregulile şi cazurile suspectate de fraudă cu autorităţile naţionale şi OLAF;

20) diseminează informaţiile privind rezultatele controalelor cu părţile interesate;

21) identifică posibilele puncte slabe ale sistemelor naţionale de control al fondurilor Uniunii Europene şi propune măsuri de remediere adecvate;

22) întocmeşte informări, sinteze, studii, analize şi documentări la solicitarea conducerii Ministerului Finanţelor;

23) exercită alte atribuţii în conformitate cu prevederile cadrului normativ.

12. Inspectoratul efectuează supraveghere bugetară şi inspectări financiare în conformitate cu prevederile Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.

13. Inspectoratul are următoarele drepturi:

1) să efectueze inspectări financiare la:

a) autorităţile/instituţiile bugetare;

b) autorităţile/instituţiile publice la autogestiune şi autorităţile bugetare independente – pe aspecte ce ţin de corectitudinea utilizării alocaţiilor financiare obţinute din bugetul public naţional, gestionării/utilizării patrimoniului public, încasărilor din prestarea serviciilor, precum şi pe cele privind conformarea la regulile aplicabile achiziţiilor publice prevăzute de Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice;

c) întreprinderile de stat/municipale, societăţile comerciale cu capital public de cel puţin 25 la sută, precum şi persoanele afiliate acestora – pe aspecte privind gestionare/utilizarea resurselor financiare şi/sau a patrimoniului public ale entităţilor specificate la lit.a);

d) alte persoane fizice şi juridice – pe aspecte privind gestionarea şi utilizarea resurselor financiare şi a patrimoniului public al entităţilor specificate la lit.a) şi c);

e) beneficiarii desemnării procentuale din impozitul pe venit, conform prevederilor fiscale şi actelor normative ce reglementează activitatea acestora;

2) să supravegheze şi să analizeze modul de executare a cheltuielilor publice;

3) să încheie şi să examineze procese-verbale cu privire la contravenţie, cu adoptarea, după caz, a deciziilor cu privire la aplicarea sancţiunilor contravenţionale în baza proceselor-verbale, conform prevederilor cadrului normativ;

4) să iniţieze inspectări privind executarea prescripţiilor;

5) să adopte decizii privind aplicarea sancţiunilor pecuniare, conform prevederilor cadrului normativ;

6) să solicite şi să primească în mod gratuit de la instituţiile financiare informaţiile necesare, copii ale documentelor, certificate de tranzacţii bancare şi solduri ale conturilor entităţilor inspectate, conform legislaţiei şi în limitele competenţei;

7) să solicite autorităţilor publice, întreprinderilor şi instituţiilor de stat antrenarea în mod gratuit a specialiştilor pentru participare la verificări, în vederea elucidării unor probleme de specialitate;

8) să solicite şi să primească în mod gratuit de la autorităţile publice, organizaţii şi întreprinderi de stat documente şi informaţii, acces la baze de date necesare pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de inspectare financiară, conform legislaţiei şi în limitele competenţei;

9) să solicite şi să primească de la autorităţile publice, de la persoanele juridice şi fizice documente, informaţii privind utilizarea mijloacelor financiare ale statului, a granturilor şi mijloacelor oferite de către donatorii interni şi externi, gestionarea patrimoniului public;

10) să prelucreze date cu caracter personal în conformitate cu prevederile cadrului normativ privind protecţia datelor cu caracter personal;

11) să creeze şi să administreze registre instituţionale, sisteme informaţionale şi baze de date în limitele competenţelor sale;

12) să efectueze schimb de informaţii despre relaţiile economice ale persoanelor juridice şi fizice din Republica Moldova cu cele din alte ţări în baza tratatelor interstatale;

13) să citeze şi să primească explicaţii de la persoanele care activează în entitatea supusă inspectării;

14) să solicite şi să primească documente şi informaţii necesare pentru efectuarea inspectării;

15) să iniţieze inspectări repetate, la solicitarea ministrului finanţelor, în cazul bănuielii rezonabile privind integritatea inspectorului.

 

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII INSPECTORATULUI

14. Conducerea Inspectoratului este exercitată de către şeful Inspectoratului, asistat în activitatea sa de doi şefi adjuncţi, cu statut de funcţionar public.

15. Numirea în funcţie, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale şefului şi ale şefilor adjuncţi ai Inspectoratului se efectuează de către ministrul finanţelor, în conformitate cu prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.

16. În exercitarea atribuţiilor de serviciu, şeful Inspectoratului:

1) exercită conducerea Inspectoratului;

2) poartă răspundere personală în faţa ministrului finanţelor pentru realizarea misiunii şi îndeplinirea funcţiilor Inspectoratului;

3) organizează sistemul de control intern managerial;

4) semnează actele ce ţin de competenţa Inspectoratului;

5) numeşte în funcţii publice, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici din autoritatea administrativă în condiţiile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public;

6) angajează şi eliberează din funcţie personalul contractual în condiţiile legislaţiei muncii;

7) conferă grade de calificare funcţionarilor publici, acordă stimulări şi aplică sancţiuni disciplinare în condiţiile legii;

8) aprobă sau modifică statul de personal şi schema de încadrare ale Inspectoratului în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale structurii şi efectivului-limită stabilite de Guvern;

9) aprobă regulamentele subdiviziunilor interne ale Inspectoratului;

10) asigură elaborarea programului activităţii de inspectare financiară şi a programului activităţii de supraveghere bugetară şi le prezintă spre aprobare ministrului finanţelor;

11) stabileşte şi repartizează atribuţiile, sarcinile şi responsabilităţile şefilor adjuncţi ai Inspectoratului, ale şefilor de subdiviziuni;

12) emite ordine, decizii, autorizaţii şi instrucţiuni în conformitate cu actele normative;

13) aprobă programe de instruire pentru funcţionarii publici şi personalul angajat ai Inspectoratului;

14) asigură organizarea activităţilor aferente elaborării, executării şi raportării bugetului Inspectoratului, în conformitate cu competenţele şi responsabilităţile în domeniul finanţelor publice stabilite în Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014;

15) asigură gestionarea alocaţiilor bugetare şi a patrimoniului public în corespundere cu principiile bunei guvernări;

16) soluţionează problemele activităţii organizatorice şi financiare ale Inspectoratului;

17) reprezintă Inspectoratul în relaţiile cu alte autorităţi publice din ţară şi din alte state;

18) deleagă, prin ordin, din atribuţiile sale altor persoane cu funcţie de răspundere din cadrul Inspectoratului;

19) deleagă funcţionarii Inspectoratului să efectueze inspectări financiare în conformitate cu prezentul Regulament.

17. Deciziile privind aplicarea amenzilor şi/sau sancţiunilor pecuniare sunt emise de către şeful Inspectoratului, adjuncţii acestuia, conducătorii direcţiilor generale şi adjuncţii acestora.

18. Inspectoratul se finanţează de la bugetul de stat în limitele alocaţiilor, aprobate prin legea bugetară anuală.

19. Bugetul Inspectoratului se elaborează, se aprobă şi se administrează în conformitate cu principiile, regulile şi procedurile stabilite de legislaţia în domeniul finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale.

20. Rapoartele privind executarea bugetului, inclusiv privind performanţa în cadrul programelor de cheltuieli, se publică pe site-ul web oficial al Inspectoratului.

21. Patrimoniul aflat în gestiunea Inspectoratului include edificii şi construcţii, utilaje şi mijloace tehnice, alte bunuri utilizate la executarea atribuţiilor care îi revin.

 

IV. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE FUNCŢIONARILOR

PUBLICI AI INSPECTORATULUI

22. Funcţionarii publici din cadrul Inspectoratului care, în limitele împuternicirilor funcţiei pe care o deţin, efectuează supravegheri bugetare şi inspectări financiare au dreptul:

1) să aibă acces, să analizeze şi să verifice la entităţile publice supuse supravegherii bugetare documentele şi informaţiile referitoare la planificarea, gestiunea şi executarea cheltuielilor publice;

2) să solicite opiniile entităţilor publice supuse supravegherii bugetare asupra proceselor de planificare, gestiune şi executare a cheltuielilor publice;

3) să elaboreze note informative privind activităţile de supraveghere bugetară efectuate şi să propună recomandări de eficientizare a cheltuielilor publice;

4) să verifice la entităţile supuse inspectării financiare documentele privind cheltuielile şi veniturile referitoare la tranzacţiile subiectului supus inspectării, precum şi documentele ce confirmă disponibilul, intrarea şi utilizarea numerarului, imobilizările, după caz, corporale şi necorporale, gestionarea patrimoniului, precum şi corectitudinea altor operaţiuni financiare;

5) să aibă acces liber, în cadrul inspectării financiare, în încăperile, depozitele, spaţiile comerciale ale persoanelor juridice şi persoanelor fizice supuse inspectării, indiferent de locul amplasării, cu excepţia domiciliului/reşedinţei;

6) să solicite şi să primească acces liber la sistemul computerizat de evidenţă contabilă şi la înregistrările financiare ale entităţii supuse inspectării, să efectueze examinarea acestora în prezenţa factorilor de decizie ai entităţii sau a reprezentantului acesteia;

7) să solicite conducătorilor entităţilor supuse inspectării financiare inventarierea patrimoniului;

8) să sigileze, în cazul necesităţii de asigurare a integrităţii, casieriile, depozitele, arhivele şi alte încăperi;

9) să ridice, în condiţiile legii, copii certificate ale documentelor/registrelor contabile, actelor juridice şi/sau ale altor documente aferente inspectării financiare/supravegherii bugetare;

10) să solicite şi să primească de la persoanele responsabile ale entităţilor supuse supravegherii bugetare sau inspectării financiare explicaţii/informaţii în scris sau verbale privind aspectele supravegheate sau inspectate;

11) să constate contravenţii, să încheie procese-verbale, în baza materialelor de inspectare financiară, conform prevederilor cadrului normativ;

12) să întocmească note de constatare în cazul stabilirii unor înscrisuri care nu sunt reflectate în contabilitate şi situaţiile/rapoartele financiare ale entităţii inspectate, care, ulterior, vor fi incluse în raportul de inspectare;

13) să solicite şi să primească, conform legislaţiei şi în limitele competenţei, informaţia şi materialele necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor;

14) să utilizeze date cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor de serviciu;

15) să înainteze propuneri de perfecţionare a activităţii Inspectoratului şi a cadrului metodologic aferent.

23. Funcţionarii publici abilitaţi cu funcţie de inspectare financiară îşi desfăşoară activitatea de inspectare în baza autorizaţiei privind iniţierea procedurii emise de Inspectorat, în care sunt prevăzute dispoziţii privind entitatea, tematica, perioada supusă şi termenul efectuării inspectării financiare.

24. Cerinţele legitime ale funcţionarilor publici abilitaţi cu funcţii de inspectare financiară sunt executorii pentru personalul entităţii supuse inspectării financiare.

25. Funcţionarii publici din cadrul Inspectoratului sunt obligaţi:

1) să asigure respectarea şi apărarea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale omului;

2) să efectueze inspectări financiare în conformitate cu prezentul Regulament, normele metodologice, alte acte normative, şi cu atribuţiile delegate de conducătorul Inspectoratului şi să întocmească rapoarte de inspectare;

3) să înainteze conducătorilor entităţilor supuse inspectării prescripţii executorii privind lichidarea iregularităţilor constatate;

4) să formuleze, concomitent cu raportul de inspectare, recomandări către entităţile inspectate menite să înlăture iregularităţile constatate şi să consolideze sistemul de control intern managerial;

5) să respecte Regulamentul de ordine internă al Inspectoratului, modul de utilizare a informaţiei de serviciu, instrucţiunile, alte regulamente şi acte normative;

6) să execute ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhic superiori;

7) să respecte Codul de conduită al funcţionarului public şi cadrul metodologic;

8) să exercite obligaţiile, respectând principiile de obiectivitate, independenţă, profesionalism şi integritate;

9) să păstreze secretul de stat, alte secrete apărate de lege şi să nu divulge informaţia care i-a devenit cunoscută în exerciţiul funcţiunii, inclusiv informaţia referitoare la viaţa personală, la onoarea şi demnitatea cetăţeanului.

26. Funcţionarii publici din cadrul Inspectoratului nu vor efectua acţiuni în interes personal ce influenţează exercitarea imparţială şi obiectivă a obligaţiilor şi responsabilităţilor ce le revin conform cadrului normativ.

 

V. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE CONDUCĂTORULUI ŞI PERSOANELOR

CU FUNCŢIE DE RĂSPUNDERE AI ENTITĂŢII SUPUSE

INSPECTĂRII FINANCIARE

27. Conducătorul şi persoanele cu funcţie de răspundere ai entităţii supuse inspectării financiare au dreptul:

1) să primească un exemplar al autorizaţiei de inspectare;

2) să cunoască tematica inspectării financiare;

3) să cunoască rezultatele prealabile ale inspectării financiare până la întocmirea raportului de inspectare;

4) să fie informaţi despre încălcările depistate;

5) să înainteze, în termen de 15 zile, dezacordul şi să solicite motivat revizuirea raportului de inspectare;

6) în cazurile în care nu sunt de acord cu sancţiunile pecuniare aplicate, să înainteze contestaţii, care se examinează de către Inspectorat, conform cadrului normativ.

28. Conducătorul şi persoanele cu funcţie de răspundere ai entităţii supuse inspectării financiare sunt obligaţi:

1) să consemneze primirea autorizaţiei de inspectare;

2) să asigure funcţionarilor publici abilitaţi cu funcţii de inspectare financiară accesul liber în încăperi şi pe teritoriul entităţii supuse inspectării;

3) să prezinte, la cererea funcţionarilor publici abilitaţi cu funcţie de inspectare financiară, documente contabile, registre contabile, rapoarte, bilanţuri contabile şi alte acte ce ţin de activitatea entităţii, cu impact financiar, pe suport de hârtie, cu semnături confirmative, şi/sau în format electronic, în cazul în care evidenţa contabilă se ţine computerizat, necesare pentru efectuarea inspectării;

4) în cazul pierderii, sustragerii sau al distrugerii documentelor contabile şi a altor documente ce ţin de activitatea entităţii, precum şi în cazul ţinerii neconforme a evidenţei contabile, să le restabilească, la solicitarea Inspectoratului, în corespundere cu cadrul legal de la data constatării faptului respectiv;

5) să prezinte explicaţii scrise sau verbale şi să ofere informaţii relevante funcţionarilor publici abilitaţi cu funcţii de inspectare privind chestiunile abordate în cadrul inspectării;

6) să creeze condiţii necesare şi, după caz, să delege personal pentru a fi implicat în asigurarea procesului de efectuare a inspectării financiare;

7) să semneze raportul de inspectare întocmit de funcţionarii publici abilitaţi cu funcţii de inspectare;

8) să întreprindă măsuri eficiente privind lichidarea încălcărilor constatate în cadrul inspectării.

29. În cazul în care conducătorul sau factorii de decizie ai entităţii supuse inspectării au unele obiecţii asupra menţiunilor din proiectul raportului de inspectare, acestea vor fi examinate şi, după caz, remediate până la semnarea raportului. Dezacordul, înaintat de către aceştia în termen de 10 zile de la data semnării Raportului de inspectare va fi examinat şi, după caz, soluţionat prin procedurile dispuse de actele normative, cu emiterea ulterioară, după caz, a prescripţiei, care reprezintă act administrativ.

30. Refuzul conducătorului şi/sau a persoanelor cu funcţie de răspundere ai entităţii supuse inspectării financiare de a semna raportul final de inspectare nu suspendă acţiunile persoanelor responsabile ale Inspectoratului.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărârea Guvernului

nr.938 din 29 noiembrie 2023

 

STRUCTURA

Inspectoratului Control Financiar de Stat

 

Şef Inspectorat

Şefi adjuncţi Inspectorat

Direcţia supraveghere bugetară

Direcţia generală inspectare financiară Centru

Direcţia nr.1

Direcţia nr.2

Direcţia nr.3

Direcţia nr.4

Direcţia generală inspectare financiară Nord

Direcţia nr.1

Direcţia nr.2

Direcţia nr.3

Direcţia generală inspectare financiară Sud

Direcţia nr.1

Direcţia nr.2

Direcţia nr.3

Direcţia inspectare financiară entităţi antreprenoriat

Direcţia coordonare antifraudă

Direcţia control al fondurilor europene

Serviciul comunicare

Direcţia management instituţional

Serviciul evidenţă contabilă

Serviciul resurse umane

Serviciul managementul documentelor

Direcţia gestiune şi servicii interne

Direcţia juridică

Direcţia analitică şi suport informaţional

Serviciul control al calităţii

Serviciul securitate internă şi integritate

 

 

Anexa nr.3

la Hotărârea Guvernului

nr.938 din 29 noiembrie 2023

 

ORGANIGRAMA

Inspectoratului Control Financiar de Stat

 

 

 

Anexa nr.4

la Hotărârea Guvernului

nr.938 din 29 noiembrie 2023

 

MODIFICĂRILE

ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului

 

1. La punctul 14 din Regulamentul-tip al direcţiei finanţe a unităţii administrativ-teritoriale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.757/2004 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.112-118, art.924), cu modificările ulterioare, cuvintele „Inspecţia Financiară” se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Control Financiar de Stat”.

 

2. În anexa nr.3 la Hotărârea Guvernului nr.351/2005 cu privire la aprobarea listelor bunurilor imobile proprietate publică a statului şi la transmiterea unor bunuri imobile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.129-131, art.1072), cu modificările ulterioare, la poziţia 23 coloana a 5-a, cuvintele „Inspecţia financiară” se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Control Financiar de Stat”.

 

3. În anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului nr.266/2016 cu privire la lista serviciilor publice desconcentrate administrate în mod direct/din subordinea ministerelor şi altor autorităţi administrative centrale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.59-67, art.302), cu modificările ulterioare, la poziţia „Ministerul Finanţelor”, coloana a 2-a, cuvintele „Inspecţia Financiară” se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Control Financiar de Stat”.

 

4. La punctul 2 din Hotărârea Guvernului nr.774/2016 cu privire la preţurile de comercializare a produselor social importante (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.169-183, art.834), cu modificările ulterioare, cuvintele „Inspecţiei Financiare” se substituie cu cuvintele „Inspectoratului Control Financiar de Stat”.

 

5. Pe tot parcursul textului Hotărârii Guvernului nr.1286/2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la mecanismul desemnării procentuale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.416-422, art.1382), cu modificările ulterioare, cuvintele „Inspecţia Financiară”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Control Financiar de Stat”, la forma gramaticală corespunzătoare.

 

6. În anexa nr.5 la Hotărârea Guvernului nr.696/2017 cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.329, art.801), cu modificările ulterioare, poziţia „Inspecţia financiară” se substituie cu poziţia „Inspectoratul Control Financiar de Stat”.

 

7. La punctul 28 din Regulamentul privind modul de acordare din bugetul de stat a compensaţiilor pentru angajaţii din sectorul public participanţi în cadrul Programului de stat „Prima casă” şi pentru beneficiarii de credite ipotecare accesate până la lansarea acestui program, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.567/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.210-223, art.618), cu modificările ulterioare, cuvintele „Inspecţia Financiară” se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Control Financiar de Stat”.

 

8. La punctul 28 din Regulamentul privind modul de acordare din bugetul de stat a compensaţiilor pentru salariaţii angajaţi în sectorul privat participanţi în cadrul Programului de stat „Prima casă” şi pentru beneficiarii de credite ipotecare accesate până la lansarea acestui program, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.253/2019 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.178-184, art.289), cu modificările ulterioare, cuvintele „Inspecţia Financiară” se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Control Financiar de Stat”.

 

9. În anexa nr.3 la Hotărârea Guvernului nr.692/2022 cu privire la aprobarea Cadrului bugetar pe termen mediu (2023-2025) (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.349-361, art.843), la capitolul IV coloana 1, cuvintele „Inspecţia Financiară” se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Control Financiar de Stat”.

 

10. La punctul 64 din Regulamentul cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie şi compensaţiilor la energie sub formă de plată monetară, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.704/2022 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.315-317, art.785), cu modificările ulterioare, cuvintele „Inspecţia Financiară” se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Control Financiar de Stat”.

 

11. La punctul 14 din Regulamentul privind modul de acordare a compensaţiilor pentru compensarea majorării ratei dobânzii la creditele parţial garantate de stat acordate în cadrul Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.32/2023 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.21-22, art.42), cuvintele „Inspecţia Financiară” se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Control Financiar de Stat”.

 

12. La punctul 47 din Strategia de reformă a administraţiei publice din Republica Moldova pentru anii 2023-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.126/2023 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.130-133, art.285), subpunctul 7) va avea următorul cuprins:

„7) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Inspectoratului Control Financiar de Stat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.938/2023. Misiunea Inspectoratului constă în asigurarea eficienţei finanţelor publice prin exercitarea, conform principiilor fundamentale, a supravegherii şi controlului bugetar asupra proceselor de gestionare a resurselor bugetului public naţional şi patrimoniului public, exercitarea funcţiei de controlor naţional al fondurilor europene, precum şi asistare şi cooperare în scopul protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene împotriva fraudei şi a altor abateri.”.

 

13. În anexa nr.4 la Hotărârea Guvernului nr.408/2023 cu privire la aprobarea Cadrului bugetar pe termen mediu (2024-2026) (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.263-266, art.630), pe tot parcursul capitolului IV, cuvintele „Inspecţia Financiară”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Control Financiar de Stat”, la forma gramaticală corespunzătoare.