H O T Ă R Â R E
privind aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate
energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru
achitarea facturilor la energie şi compensaţiilor la energie
sub formă de plată monetară
[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
nr. 704 din 05.10.2022
Monitorul Oficial nr.315-317/785 din 12.10.2022
* * *
Abrogat: 07.12.2024
Hotărârea Guvernului nr.816 din 04.12.2024
În temeiul Legii nr.241/2022 privind Fondul de reducere a vulnerabilităţii energetice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.246-250, art.498), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie şi compensaţiilor la energie sub formă de plată monetară (se anexează).
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
2. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
3. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PRIM-MINISTRU | Natalia GAVRILIŢA
|
Contrasemnează: | |
Ministrul muncii şi protecţiei sociale | Marcel Spatari |
Ministrul finanţelor | Dumitru Budianschi
|
Nr.704. Chişinău, 5 octombrie 2022. |
Aprobat
prin Hotărârea Guvernului
nr.704 din 5 octombrie 2022
REGULAMENT
cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul
de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la
energie şi compensaţiilor la energie sub formă de plată monetară
[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament reglementează mecanismul de atribuire a categoriilor de vulnerabilitate energetică şi mecanismul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie şi compensaţiilor la energie sub formă de plată monetară.
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
2. În sensul prezentului Regulament se definesc următoarele noţiuni:
asociaţie de proprietari/locatari – gestionar al fondului locativ care intermediază servicii, inclusiv de utilităţi publice, cum ar fi alimentarea cu energie termică şi/sau gaze naturale şi/sau energie electrică în baza unui contract de furnizare cu furnizorii şi prestatorii de servicii intermediate;
cod de identificare a consumatorului casnic în factură – numărul locului de consum al consumatorului casnic de energie, format dintr-un cod numeric sau alfanumeric, utilizat de furnizori pentru identificarea consumatorului în sistemul informaţional al furnizorului de energie şi/sau al intermediarilor la decontări şi/sau al asociaţiilor de proprietari/locatari;
combustibil solid – material solid sau orice substanţă derivată din material solid folosit(ă) sau care urmează să fie folosit(ă) în scopul de a genera căldură utilă şi include, dar fără a se limita la, cărbune, lemn, biocombustibili solizi şi orice produs secundar solid al unui proces de fabricaţie care poate fi înlocuit cu oricare dintre combustibili;
compensaţie – sumă monetară, transferată furnizorilor din mijloacele Fondului de reducere a vulnerabilităţii energetice în numele consumatorilor casnici, reflectată în factură, având drept scop acoperirea unei părţi din cheltuielile pentru consumul de energie (gaze naturale şi/sau energie termică şi/sau energie electrică), în funcţie de categoria de vulnerabilitate energetică atribuită şi conform normelor stabilite;
consumator casnic – persoană fizică care procură gaze naturale sau energie electrică ori utilizează energia termică pentru propriile necesităţi casnice, excluzând utilizarea acestora în scopuri comerciale, pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător sau profesionale;
furnizor de gaze naturale – întreprindere de gaze naturale titular de licenţă pentru furnizarea gazelor naturale care furnizează gaze naturale în condiţiile Legii nr.108/2016 cu privire la gazele naturale;
furnizor de energie termică – agent economic care furnizează energie termică consumatorilor în condiţiile Legii nr.92/2014 cu privire la energia termică şi promovarea cogenerării;
furnizor de energie electrică – întreprindere electroenergetică titular de licenţă pentru furnizarea energiei electrice care furnizează energie electrică consumatorilor casnici în condiţiile Legii nr.107/2016 cu privire la energia electrică;
intermediar la decontări – gestionar al fondului locativ, întovărăşire pomicolă, instituţie/autoritate publică/întreprindere de stat care gestionează cămine/locuinţe/încăperi sau firmă de construcţie care, în numele consumatorilor casnici, efectuează repartizarea pe locuinţe a volumelor de energie consumată, perceperea plăţilor de la consumatori şi transferul acestora către furnizori, precum şi persoană juridică care, în numele furnizorului sau al gestionarului fondului locativ, asigură, în bază de contract, distribuirea pe apartamente/locuinţe a volumelor de energie furnizată, emiterea şi expedierea bonurilor de plată, perceperea plăţilor de la consumatori şi transferul acestora către furnizori, informarea consumatorilor privind facturarea şi obligaţiile de achitare a plăţilor pentru energia consumată;
perioadă rece a anului – perioada cuprinsă între 1 noiembrie – 31 decembrie şi 1 ianuarie – 31 martie;
preţ reglementat la energia electrică – preţul aprobat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în vigoare în momentul livrării energiei electrice consumatorilor casnici;
preţ reglementat pentru furnizarea gazelor naturale în contextul obligaţiei de serviciu public – preţul aprobat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în vigoare în momentul furnizării gazelor naturale consumatorilor casnici;
servicii intermediate – servicii, inclusiv de utilităţi publice, cum ar fi alimentarea cu energie termică, alimentarea cu apă caldă menajeră, asigurarea cu apă potabilă, canalizarea şi epurarea apelor uzate şi pluviale, salubrizarea, de care se folosesc ori se pot folosi proprietarii unităţilor şi posesorii acestora, dar care, în funcţie de situaţia concretă, din motive tehnice sau legale, trebuie intermediate de către o asociaţie în temeiul contractului cu furnizorul şi nu pot fi contractate individual de către proprietarii sau posesorii unităţilor ori facturate individual acestora;
tarif reglementat la energia termică – tariful aprobat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în vigoare în momentul furnizării energiei termice consumatorilor casnici.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
Capitolul II
ATRIBUIREA CATEGORIILOR DE VULNERABILITATE ENERGETICĂ
Secţiunea 1
Înregistrarea în Sistemul informaţional „Vulnerabilitatea energetică”
3. Pentru atribuirea categoriei de vulnerabilitate energetică, solicitantul poate opta pentru una dintre următoarele modalităţi de înregistrare în Sistemul informaţional „Vulnerabilitatea energetică” (în continuare – SIVE):
1) înregistrare individuală prin cerere pe platforma în cadrul SIVE;
2) înregistrare asistată pe platforma în cadrul SIVE, prin depunerea unei cereri, completate pe suport de hârtie, la registratori;
3) pentru atribuirea categoriei de vulnerabilitate energetică, cererile de solicitare înregistrate în sezonul rece al anului 2023-2024 pentru acordarea compensaţiei la energie sub formă de plată monetară se înregistrează în SIVE de către asistentul social sau bibliotecar.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
4. La înregistrare, solicitantul declară pe propria răspundere că locuieşte în locuinţa indicată în cerere şi achită facturile pentru energia consumată la locurile de consum declarate în cererea pentru înregistrarea pe platforma în cadrul SIVE.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
5. Solicitanţii au dreptul de a se înregistra în SIVE o singură dată pe an şi pot modifica datele declarate în SIVE timp de cel mult 5 zile de la înregistrare.
În cazurile motivate printr-o solicitare transmisă Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale sau depusă prin intermediul platformei în cadrul SIVE, solicitanţii şi, respectiv, registratorii – în cazul persoanelor care au fost asistate la înregistrare – pot cere modificarea înregistrării individuale/cererii în SIVE. În baza solicitării de modificare, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va permite, pentru o perioadă de 5 zile de la notificarea solicitantului/registratorului, modificarea datelor înregistrării individuale/cererii depuse anterior. Procedura de depunere/transmitere a solicitărilor de modificare a înregistrării individuale/cererii în SIVE se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.5 completat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
6. Pentru înregistrarea individuală pe platforma în cadrul SIVE, solicitanţii completează toate câmpurile obligatorii din cerere. Modelul cererii pentru înregistrarea pe platforma în cadrul SIVE se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
61. Următoarele categorii de solicitanţi nu se pot înregistra individual pe platforma informaţională şi trebuie să depună cererea de înregistrare la asistentul social din localitate:
1) solicitanţii pentru care sursa principală de încălzire sunt combustibilii solizi (lemne, cărbuni) şi care nu au stabilit dreptul la ajutorul pentru perioada rece a anului în curs sau nu au beneficiat de ajutorul pentru perioada rece a anului în anul precedent;
2) solicitanţii care nu au conexiune la energia electrică;
3) solicitanţii care nu pot comunica un cod IDNP.
[Pct.61 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
7. La completarea cererii, solicitantul include în componenţa gospodăriei casnice numai persoanele care locuiesc cel puţin 8 luni pe an sau cel puţin 4 luni pe durata perioadei reci a anului în locuinţa declarată, prin indicarea relaţiei de rudenie pentru părinţi şi copii.
[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
71. Pe durata perioadei reci a anului, până la data de 25 a fiecărei luni, solicitanţii sau registratorii, în cazul persoanelor care au fost asistate la înregistrare, pot modifica componenţa gospodăriei casnice în SIVE în cazul naşterii sau decesului membrilor gospodăriei.
Înregistrările modificate vor fi reanalizate de SIVE pentru acordarea categoriei de vulnerabilitate energetică până la data de 25 a lunii următoare.
Modificarea categoriei de vulnerabilitate energetică în SIVE nu are efect retroactiv asupra compensaţiilor acordate pentru lunile precedente.
[Pct.71 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
8. O persoană fizică declarată în locuinţa indicată într-o cerere nu poate fi inclusă într-o altă cerere.
În cazul contestării includerii unei persoane fizice în locuinţa indicată în cerere, o comisie formată prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale poate decide excluderea persoanei din cerere în baza informaţiilor prezentate de contestatar.
[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
9. La completarea cererii, solicitantul declară veniturile obţinute de către fiecare membru al gospodăriei casnice, pentru fiecare lună din perioada mai-octombrie a anului în curs. În veniturile declarate se includ toate sursele, indiferent de provenienţa acestora: salariile, prestaţiile de asigurări sociale, dividendele, încasările din activitatea de antreprenoriat, ajutorul social, ajutorul pentru perioada rece a anului şi alte surse de venit.
În veniturile declarate nu se includ următoarele:
a) indemnizaţia unică la naşterea copilului;
b) ajutorul oferit la deces;
c) plăţile oferite la lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale sau situaţiilor excepţionale;
d) alocaţiile pentru îngrijire, însoţire şi supraveghere, stabilite conform Legii nr.499/1999 privind alocaţiile sociale de stat pentru unele categorii de cetăţeni.
La completarea cererii, solicitantul declară valoarea medie lunară a pensiei de întreţinere plătite în perioada mai-octombrie a anului în curs.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
10. La completarea cererii, solicitanţii indică codul de identificare a consumatorului casnic în factură pentru fiecare loc de consum al energiei şi numărul cadastral al locuinţei.
O cerere poate include un singur loc de consum pentru fiecare tip de energie.
Un cod de identificare a consumatorului casnic în factură indicat într-o cerere nu poate fi inclus într-o altă cerere.
[Pct.10 completat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
101. La completarea cererii pentru solicitarea compensaţiei la energie sub formă de plată monetară, solicitanţii indică codul de identificare al consumatorului casnic în factură pentru fiecare loc de consum al energiei electrice.
O cerere poate include un singur loc de consum pentru fiecare tip de energie.
[Pct.101 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
11. Persoanele care solicită să le fie atribuită categoria de consumatori fără vulnerabilitate energetică vor indica în mod obligatoriu codurile de identificare a consumatorului casnic în factură pentru fiecare tip de energie şi opţional veniturile membrilor gospodăriei casnice.
12. Înregistrarea electronică a cererii depuse se validează numai în cazul în care toate câmpurile obligatorii sunt completate.
13. Solicitarea va fi înregistrată dacă a fost exprimat, în formă scrisă sau electronică, consimţământul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, verificarea informaţiei furnizate, colectarea şi verificarea informaţiilor relevante pentru atribuirea categoriei de vulnerabilitate energetică.
14. Persoanele care nu dispun de echipament tehnic/acces la internet şi/sau nu au abilităţile necesare pentru înregistrare individuală pe platforma în cadrul SIVE sunt asistate la înregistrare în SIVE de către registratori.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
15. Registratorii sunt asistenţii sociali comunitari şi bibliotecarii din raza teritoriului pe care îl deservesc, desemnaţi de către direcţiile asistenţă socială şi protecţie a familiei şi direcţiile cultură din subordinea consiliilor raionale/municipale/Comitetului executiv al UTA Găgăuzia, precum şi alte persoane împuternicite prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.
16. În cazul înregistrării asistate, solicitanţii completează formularul cererii pentru înregistrarea pe platforma în cadrul SIVE, al căror model se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale, iar registratorii completează cererea electronică şi creează contul personal al solicitantului în SIVE. După completare, registratorul imprimă cererea pe suport de hârtie, împreună cu datele pentru acces în contul personal al solicitantului din SIVE, care este semnată olograf de către solicitant.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
17. La înregistrarea asistată, solicitantul prezintă actul de identitate şi datele despre membrii gospodăriei casnice confirmate prin acte de identitate.
18. Persoanele asistate la înregistrare în SIVE poartă răspundere pentru completitudinea şi veridicitatea informaţiei din formular.
19. Cererea pe suport de hârtie se consideră completă şi se acceptă pentru înregistrare în SIVE dacă toate datele obligatorii au fost oferite de către solicitant.
20. După înregistrare, parola de acces la contul de înregistrare se expediază prin sms/e-mail, iar în lipsa acestora se eliberează automat din SIVE pe suport de hârtie de către registratori.
21. Solicitantul şi registratorul poartă răspundere pentru păstrarea confidenţialităţii parolei de acces la contul personal de înregistrare.
22. Registratorii desemnaţi transmit lunar direcţiilor asistenţă socială şi protecţie a familiei lista solicitanţilor asistaţi la înregistrare şi cererile care au fost completate şi semnate de către aceştia, introduse în SIVE, pentru a fi păstrate în arhivă.
Secţiunea a 2-a
Atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică
pentru solicitanţii înregistraţi în SIVE
[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
23. Atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică în conformitate cu procedurile prevăzute în prezenta secţiune se face lunar, până la data de 15 a lunii următoare celei de gestiune, în baza datelor disponibile în SIVE la data de 26 a fiecărei luni:
1) pentru locurile de consum care sunt înregistrate de solicitanţi în SIVE şi cărora nu le-a fost încă atribuită o categorie de vulnerabilitate energetică pentru perioada rece a anului curentă;
2) pentru locurile de consum înregistrate în cererile în care au fost făcute modificări pe parcursul lunii în curs conform procedurii prevăzute la pct.5.
SIVE generează în mod automat decizia de atribuire a categoriei de vulnerabilitate energetică. Modelul deciziei se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.
[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.23 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
24. Solicitanţilor înregistraţi în SIVE le va fi atribuită o categorie de vulnerabilitate energetică în funcţie de informaţia indicată în cerere şi cea obţinută din sistemele şi resursele informaţionale de stat, prin parcurgerea următoarelor etape de procesare:
1) testul de nonvulnerabilitate;
2) stabilirea nivelului minimului de cheltuieli al gospodăriei casnice;
3) stabilirea venitului global lunar al gospodăriei casnice;
4) calculul venitului disponibil pentru achitarea energiei;
5) calculul costului energiei în perioada rece a anului pentru gospodăria casnică;
6) stabilirea raportului dintre cheltuielile pentru resursele energetice şi venitul disponibil pentru achitarea energiei;
7) atribuirea categoriei de vulnerabilitate energetică.
25. Testul de ne vulnerabilitate
Gospodăriilor casnice, în baza informaţiei declarate şi/sau a celei extrase automat de SIVE, prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect), din alte sisteme şi resurse informaţionale de stat, le va fi atribuită categoria de consumatori fără vulnerabilitate energetică în cazul prezenţei unuia dintre următoarele criterii:
1) membrii gospodăriei casnice deţin cote-părţi în bunuri imobile în valoare cadastrală mai mare de 4 milioane de lei cumulativ, conform datelor deţinute de instituţia abilitată la data de 1 noiembrie a anului în curs;
2) membrii gospodăriei casnice au înregistrat venituri din dividende mai mari de 1 milion de lei în anul precedent anului în curs.
[Pct.25 în redacţia Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
26. Stabilirea nivelului minimului de cheltuieli al gospodăriei casnice
Minimul de cheltuieli al gospodăriei casnice reprezintă suma cuantumurilor cheltuielilor minime individuale.
Cuantumul cheltuielilor minime individuale pentru fiecare membru al gospodăriei casnice se stabileşte după cum urmează:
a) cheltuielile de consum pentru trimestrul IV al anului precedent, total pe ţară – pentru consumatorii din mediul rural, sau urban – pentru consumatorii din mediul urban, publicate de Biroul Naţional de Statistică, cu excluderea cheltuielilor pentru locuinţă, apă, energie electrică şi gaze naturale, aplicate diferenţiat pentru mediul urban şi rural, majorate cu rata creşterii preţurilor de consum în luna septembrie a anului în curs faţă de luna decembrie a anului precedent, publicată de Biroul Naţional de Statistică, pentru solicitant;
b) 70% din valoarea lit.a) pentru fiecare alt membru al gospodăriei casnice a solicitantului;
c) suplimentar, 50% din valoarea de la lit.a), pentru fiecare membru al gospodăriei casnice cu dizabilitate severă.
[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
27. Calculul venitului global lunar al gospodăriei casnice
1) Venitul global lunar al gospodăriei casnice reprezintă valoarea mai mare dintre venitul estimat conform declaraţiei (VED) şi venitul estimat prin interpelarea resurselor de stat (VES):
VED = VD – IM – RLCL – IC – PIP;
VES = VE – IM – RLCL – IC – PIP,
unde:
VD – venitul global lunar al gospodăriei casnice declarat la înregistrarea în SIVE, exprimat ca media veniturilor lunare declarate;
VE – venitul global lunar al gospodăriei casnice estimat, calculat în baza datelor extrase în urma schimbului de date din sistemele şi resursele informaţionale de stat prin platforma de interoperabilitate (MConnect), precum şi alte date furnizate de autorităţi;
IM – impactul indemnizaţiei de maternitate, conform punctului 271;
RLCL – rata lunară a creditului pentru locuinţă. Rata lunară a creditului imobiliar al gospodăriei casnice este considerată ultima rată plătită de gospodăria casnică pentru imobilul înregistrat în SIVE, dar nu mai mare decât jumătate din nivelul minimului de cheltuieli al gospodăriei casnice respective;
IC – indemnizaţiile pentru copii, care includ indemnizaţia unică la naşterea copilului (divizată la 6), indemnizaţia lunară pentru îngrijirea copilului şi indemnizaţia lunară de suport pentru copiii gemeni sau pentru mai mulţi copii născuţi dintr-o singură sarcină, alocaţia socială de stat pentru copii în cazul pierderii întreţinătorului;
PIP – plata lunară a pensiei de întreţinere plătite.
2) La calcularea venitului global lunar al gospodăriei casnice estimat (VE) sunt luate în considerare toate tipurile de venituri nete (după achitarea impozitului pe venit şi a altor taxe şi primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală) cunoscute de către Serviciul Fiscal de Stat şi Casa Naţională de Asigurări Sociale.
3) La calcularea venitului global lunar al gospodăriei casnice estimat, pentru fiecare persoană care a împlinit 22 de ani, care, în luna octombrie a anului în curs, nu a avut statut de pensionar, şomer, beneficiar de alocaţie socială sau ajutor social şi care nu studiază la o formă de învăţământ cu frecvenţă sau face studii de rezidenţiat, se ia în calcul cel puţin un venit lunar echivalent cu venitul net din salariul minim pe economie.
4) La calcularea venitului global lunar al gospodăriei casnice estimat, pentru fiecare persoană care a împlinit 22 de ani, care, în perioada mai-octombrie a anului în curs, a fost identificată ca prestând muncă nedeclarată, se ia în calcul cel puţin un venit lunar echivalent cu venitul net din salariul de funcţie al genului de activitate economică prestat.
5) Venitul global lunar al gospodăriei casnice estimat reprezintă:
a) în cazul veniturilor pentru care în sistemele şi resursele informaţionale de stat sunt date lunare – media valorii veniturilor globale lunare realizate în lunile mai-octombrie a anului în curs;
b) în cazul veniturilor pentru care în sistemele şi resursele informaţionale de stat sunt date anuale – a douăsprezecea parte a veniturilor pentru anul precedent.
[Pct.27 în redacţia Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
271. Ajustarea cu impactul indemnizaţiei de maternitate
Venitul gospodăriei casnice declarat se ajustează cu impactul indemnizaţiei de maternitate după cum urmează:
1) dacă indemnizaţia de maternitate a fost primită în luna octombrie, la calculul venitului global se ia în calcul doar 25% din valoarea indemnizaţiei de maternitate;
2) dacă indemnizaţia de maternitate a fost primită în luna septembrie, la calculul venitului global se ia în calcul doar 50% din valoarea indemnizaţiei de maternitate;
3) dacă indemnizaţia de maternitate a fost primită în luna august, la calculul venitului global se ia în calcul doar 75% din valoarea indemnizaţiei de maternitate.
[Pct.271 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
272. Până la data de 26 a fiecărei luni din perioada rece, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va prezenta birourilor istoriilor de credit, în fişiere în format electronic, informaţia care include lista solicitanţilor.
Până la data de 28 a fiecărei luni, birourile istoriilor de credit vor furniza Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, în fişiere electronice, următoarele informaţii privind contractele de credit ipotecar ale solicitantului (în calitatea acestuia de debitor principal), care au fost în vigoare (active) în luna octombrie a anului de referinţă:
1) IDNP-ul;
b) datele privind ultima plată aferentă contractului de credit ipotecar, efectuată în perioada mai-octombrie:
- data efectuării plăţii;
- suma achitată;
- valuta creditului.
Pentru solicitanţii care nu au înregistrate credite ipotecare, birourile istoriilor de credit nu vor prezenta nicio informaţie.
[Pct.272 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
28. Calculul venitului disponibil pentru achitarea energiei
Suma rămasă după deducerea nivelului minimului de cheltuieli al gospodăriei casnice din venitul global lunar al gospodăriei casnice constituie valoarea din care urmează a fi achitat consumul de energie, calculată conform formulei:
VDAE = VGL – MCF,
unde:
VGL – venitul global lunar al gospodăriei casnice;
VDAE – venitul disponibil pentru achitarea energiei;
MCF – nivelul minimului de cheltuieli al gospodăriei casnice.
[Pct.28 în redacţia Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
29. Calculul costului energiei în perioada rece a anului pentru gospodăria casnică
Costul energiei în perioada rece a anului este costul cumulat al consumului lunar mediu de energie la locurile de consum declarate ale gospodăriei pentru următoarele tipuri de energie:
a) gazele naturale;
b) energia termică;
c) energia electrică;
d) combustibilii solizi, în cazul în care aceştia constituie sursa principală de încălzire.
Pentru calculul costului gazelor naturale, energiei termice şi energiei electrice în perioada rece a anului se vor lua în considerare media volumului lunar de energie consumat de gospodăria casnică în precedenta perioadă rece a anului, pentru lunile în care valoarea consumului este mai mare de zero, în limitele plafoanelor eligibile pentru fiecare tip de energie, şi tarifele/preţurile la energie aprobate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în vigoare la data de 15 noiembrie a anului în curs.
Furnizorii de gaze naturale, energie termică şi energie electrică şi/sau asociaţiile de proprietari/locatari şi/sau intermediarii la decontări transmit Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, până la data de 15 noiembrie a anului în curs, istoricul consumului de energie pentru precedenta perioadă rece a anului pentru toţi consumatorii casnici, conform formularului aprobat prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale.
Costul pentru fiecare loc de consum de gaze naturale, energie termică şi energie electrică se calculează după formula: volumul lunar mediu consumat în precedenta perioadă rece a anului în limitele plafonului eligibil × tariful/preţul în vigoare la data de 15 noiembrie a anului în curs.
Pentru consumatorii casnici din asociaţii de proprietari/locatari pentru care nu sunt disponibile date privind consumul individual al gospodăriilor şi pentru locurile de consum neîncadrate în asociaţii de proprietari/locatari pentru care nu sunt disponibile date sau istoricul de consum, volumul consumat în precedenta perioadă rece a anului va fi considerat echivalent cu jumătate din plafonul eligibil pentru calculul cheltuielilor gospodăriei casnice în scopul stabilirii categoriei de vulnerabilitate energetică conform pct.30.
Costul estimat al combustibililor solizi, în cazul în care sursa principală de încălzire este soba pe lemne sau cărbune sau alţi combustibili solizi, este echivalent cu preţul mediu al unui metru ster de lemn tare, conform datelor de pe platforma https://lemne.md/Statistics la data de 15 noiembrie a anului în curs;
Dacă costul energiei în perioada rece a anului, calculat conform acestui punct, este mai mic decât echivalentul costului a 100 m3 de gaze naturale la preţul aprobat de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în vigoare la data de 15 noiembrie a anului în curs, inclusiv TVA, la stabilirea raportului dintre cheltuielile pentru resursele energetice şi venitul disponibil, valoarea costului energiei în perioada rece a anului este considerată echivalentă costului a 100 m3 de gaze naturale la preţul aprobat de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în vigoare la data de 15 noiembrie a anului în curs, inclusiv TVA.
[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
30. Plafonul eligibil pentru calculul cheltuielilor gospodăriei casnice în scopul stabilirii categoriei de vulnerabilitate energetică este după cum urmează:
1) pentru gazele naturale: 250 m3/lună;
2) pentru energia electrică: 2500 kWh/lună, dacă energia electrică constituie sursa principală de încălzire, şi 250 kWh/lună, dacă energia electrică nu constituie sursa principală de încălzire.
[Pct.30 în redacţia Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
31. Stabilirea raportului dintre cheltuielile pentru resursele energetice şi venitul disponibil pentru achitarea energiei
În cazul în care venitul disponibil pentru achitarea energiei este o valoare mai mare de zero, se va calcula raportul dintre cheltuielile pentru resursele energetice şi venitul disponibil pentru achitarea energiei conform formulei:
R (%) = CEPRA/VDAE,
unde:
R – raportul, exprimat în procente, dintre cheltuielile pentru resursele energetice şi venitul disponibil pentru achitarea energiei;
CEPRA – costul energiei în perioada rece a anului, calculat conform pct.29;
VDAE – venitul disponibil pentru achitarea energiei, calculat conform pct.28.
32. Atribuirea categoriei de vulnerabilitate energetică se efectuează în baza pragurilor stabilite de către Guvern pentru fiecare perioadă rece:
1) în baza raportului dintre cheltuielile pentru resursele energetice şi venitul disponibil pentru achitarea energiei pentru consumatorii al căror venit disponibil pentru achitarea energiei are o valoare pozitivă;
2) în baza raportului dintre venitul global lunar şi nivelul minim de cheltuieli al gospodăriei casnice pentru consumatorii al căror venit disponibil pentru achitarea energiei are o valoare negativă.
[Pct.32 în redacţia Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
321. Plafoanele la atribuirea categoriei de vulnerabilitate energetică
Următoarelor categorii de consumatori li se va atribui cel mult categoria de vulnerabilitate energetică medie:
1) consumatorilor casnici pentru care costul energiei în perioada rece anului este mai mare decât echivalentul costului a 350 m3 de gaze naturale la preţul aprobat de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în vigoare la data de 15 noiembrie a anului în curs, inclusiv TVA;
2) consumatorilor cu un cost al energiei în perioada rece a anului pentru gospodăria casnică estimat conform punctului 29 mai mare sau egal cu echivalentul costului a 175 m3 de gaze naturale la preţul aprobat de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în vigoare la data de 15 noiembrie a anului în curs, inclusiv TVA, care au indicat în cerere un venit global al familiei mai mic de 25% din costul estimat al energiei şi pentru care nu au fost identificate date privind veniturile familiei în sistemele şi resursele informaţionale de stat;
3) consumatorilor casnici, gospodăriilor ai căror membri au realizat în anul precedent anului în curs venituri din dividende mai mari decât 300 mii lei.
[Pct.321 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.33 abrogat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
Secţiunea a 3-a
Atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică prin metoda indirectă
pentru locurile de consum neînregistrate de solicitanţi în SIVE
[Secţiunea a 3-a (pct.34-35) abrogată prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.34 abrogat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.341 abrogat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.341 introdus prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
[Pct.35 abrogat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.35 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
Capitolul III
DREPTUL LA COMPENSAŢII
36. Dreptul la compensaţii pentru achitarea facturilor la energie se acordă consumatorilor casnici:
1) care dispun de contracte directe cu furnizorii de energie şi/sau beneficiază în mod efectiv de resurse energetice compensate;
2) din asociaţiile de proprietari/locatari cu centrale termice de cartier, bloc sau scară;
3) din cămine şi blocuri de locuit, indiferent de gestiunea şi apartenenţa acestora, conform aceloraşi prevederi legale care se aplică consumatorilor casnici din asociaţiile de proprietari/locatari;
4) din cadrul întovărăşirilor pomicole;
5) pentru care companiile de construcţii intervin în calitate de intermediar la decontări.
[Pct.36 completat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.36 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
361. Consumatorul casnic, deţinător al centralei electrice, care produce energie electrică din surse regenerabile pentru uz propriu, beneficiază de compensaţie pentru achitarea facturilor la energie doar pentru energia electrică înaintată spre achitare de furnizor corespunzător lunii de facturare.
[Pct.361 în redacţia Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.361 introdus prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
37. Consumatorii casnici cărora le este atribuită categoria de consumatori fără vulnerabilitate energetică nu beneficiază de compensaţii.
38. În cazul în care consumul lunar la locul de consum este mai mare decât plafonul eligibil, compensaţia pentru achitarea facturilor la energie se va acorda până la limita plafonului eligibil (volumul de energie compensat). Volumul de energie consumat supra va fi achitat integral la preţul deplin.
[Pct.38 completat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
39. Cuantumul compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie nu poate fi mai mare decât valoarea consumului facturat.
[Pct.39 completat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
40. Dreptul la compensaţii încetează dacă în urma reevaluării consumatorului casnic îi este atribuită categoria de consumator fără vulnerabilitate energetică.
Capitolul IV
MODUL DE ACORDARE A COMPENSAŢIILOR PENTRU
ACHITAREA FACTURILOR LA ENERGIE
[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
41. SIVE generează lunar, până la data de 28, listele locurilor de consum cu indicarea categoriilor de vulnerabilitate energetică pe fiecare loc de consum în parte şi pe fiecare furnizor de gaze naturale şi/sau furnizor de energie termică şi/sau furnizor de energie electrică pentru care acordă compensaţii pentru luna respectivă. Listele locurilor de consum se transmit furnizorilor/intermediarilor la decontări până la data de 1 a lunii de calcul imediat următoare.
[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.41 completat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
42. Conform informaţiei prezentate de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale în fişiere în format Excel şi PDF semnate electronic, furnizorii calculează compensaţiile pentru fiecare consumator casnic şi le reflectă în factură, indicând volumul compensat, tariful compensat şi suma compensată, categoria de vulnerabilitate energetică a consumatorului casnic.
[Pct.42 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.42 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
43. Furnizorii calculează/estimează lunar valoarea mijloacelor financiare necesare pentru plata compensaţiei pentru toţi consumatorii casnici în funcţie de categoria de vulnerabilitate energetică atribuită acestora şi conform normelor stabilite.
[Pct.43 completat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
44. După verificarea informaţiei privind suma compensaţiei calculate/estimate consumatorilor casnici în funcţie de categoria de vulnerabilitate energetică atribuită acestora şi conform normelor stabilite, furnizorii întocmesc raportul generalizat privind valoarea mijloacelor financiare necesare pentru compensaţii. Concilierea informaţiei estimate cu cea reală se va realiza în raportul generalizat din luna următoare.
[Pct.44 completat prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
45. Până la data de 10 a lunii următoare celei de gestiune sau până la data de 26 a lunii următoare celei de gestiune – în cazul în care graficul de citire a indicaţiilor contoarelor practicat de furnizori depăşeşte data de 10 a lunii –, furnizorii prezintă Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale raportul generalizat privind valoarea mijloacelor financiare necesare pentru compensaţii, numărul de consumatori casnici, datele detaliate/estimate per consumator casnic şi volumul consumat de gaze naturale şi/sau energie termică şi/sau energie electrică, însoţit de o solicitare cu datele bancare ale furnizorilor la care urmează să fie efectuat transferul mijloacelor financiare.
În cazul în care furnizorul nu dispune de informaţia reală privind consumul pentru întreaga lună calendaristică, se va prezenta Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale raportul generalizat privind valoarea mijloacelor financiare prognozate pentru compensaţii, corectarea rapoartelor fiind efectuată în luna următoare.
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, până la data de 28 a lunii următoare celei de gestiune, prezintă Biroului Naţional de Statistică informaţia generalizată, în scopul efectuării calculelor indicelui preţurilor de consum.
[Pct.45 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Pct.45 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
46. În cazul consumatorilor casnici care nu au contracte directe cu furnizorii, stabilirea lunară a compensaţiilor este efectuată de către asociaţiile de proprietari/locatari şi/sau intermediarii la decontări în baza categoriei de vulnerabilitate energetică a fiecărui consumator. SIVE va transmite lunar informaţia privind categoria de vulnerabilitate energetică a fiecărui consumator membru către administraţia asociaţiilor de proprietari/locatari şi/sau intermediarii la decontări.
47. Asociaţiile de proprietari/locatari sau intermediarii la decontări, lunar, până la data de 4 a lunii următoare celei de consum, prezintă furnizorilor rapoartele privind volumul de energie consumat şi suma compensaţiilor calculate pentru fiecare consumator casnic, împreună cu datele de identificare şi codul personal al persoanei care reprezintă consumatorul casnic, în funcţie de categoria de vulnerabilitate energetică atribuită şi conform normelor stabilite, pentru a fi incluse în rapoartele generalizate.
48. Furnizorii reduc din suma facturată către asociaţia de proprietari/locatari valoarea compensaţiilor calculată în luna corespunzătoare lunii de facturare pentru consumatorii beneficiari de servicii intermediate de alimentare cu energie termică şi/sau gaze naturale şi/sau energie electrică.
49. În documentele de plată către consumatorii beneficiari de servicii intermediate, asociaţiile de proprietari/locatari sau intermediarii la decontări vor indica volumul compensat, tariful compensat şi suma compensată, categoria de vulnerabilitate energetică a consumatorului casnic.
[Pct.49 modificat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
50. În facturile eliberate consumatorilor casnici, furnizorii indică separat suma totală pentru serviciile prestate, categoria de vulnerabilitate energetică, metoda de atribuire a categoriei, mărimea compensaţiei şi suma care urmează să fie achitată de către fiecare consumator casnic după acordarea compensaţiei.
51. Furnizorii sting datoriile consumatorilor casnici la plata costului gazelor naturale şi/sau energiei termice şi/sau energiei electrice consumate de aceştia în luna pentru care este stabilită compensaţia.
Furnizorii de energie electrică care nu pot aplica prevederile alineatului întâi sting datoriile consumatorilor casnici la plata costului energiei electrice consumate de aceştia în luna următoare celei în care s-a stabilit compensaţia.
[Pct.51 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
511. Prin derogare de la pct.41, 43 şi 51, în cazul în care citirea indicaţiilor echipamentului de măsurare se face în alte perioade decât începutul şi sfârşitul lunii calendaristice, compensaţia se va acorda în baza consumului mediu zilnic al energiei electrice, calculat pentru perioada respectivă de facturare conform indicaţiilor echipamentelor de măsurare.
[Pct.511 introdus prin Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
52. Mijloacele băneşti acordate în calitate de compensaţie pentru achitarea facturilor la energie se transferă furnizorilor de energie din Fondul de reducere a vulnerabilităţii energetice şi nu se eliberează consumatorilor vulnerabili.
Capitolul IV1
MODUL DE ACORDARE ŞI ORGANIZARE A PLĂŢII COMPENSAŢIILOR
LA ENERGIE SUB FORMĂ DE PLATĂ MONETARĂ
[Capitolul IV1 (pct.521-529) introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
521. Titularul compensaţiilor la energie sub formă de plată monetară este persoana solicitantă, iar beneficiarul acestora – consumatorul casnic de energie.
522. Valoarea compensaţiei la energie sub formă de plată monetară constituie 800 de lei pe lună.
523. În baza informaţiilor disponibile, SIVE generează lunar, până la data de 28, lista beneficiarilor care au dreptul la compensaţii la energie sub formă de plată monetară. Informaţia privind beneficiarii de compensaţii la energie sub formă de plată monetară şi valoarea compensaţiei se furnizează Casei Naţionale de Asigurări Sociale de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în mod electronic, până la data de 4 a fiecărei luni, inclusiv registrul totalizator privind numărul beneficiarilor şi valoarea compensaţiei la energie sub formă de plată monetară.
524. Plata compensaţiilor la energie sub formă de plată monetară se efectuează pentru luna precedentă prin modalitatea de plată selectată de beneficiar şi disponibilă în cadrul serviciului guvernamental de plăţi electronice (MPay). Evidenţa plăţii compensaţiilor la energie sub formă de plată monetară se efectuează de către Casa Naţională de Asigurări Sociale.
Sumele compensaţiilor la energie sub formă de plată monetară neachitate la timp din vina organului care le stabileşte sau le plăteşte se achită retroactiv, fără nicio limitare de timp.
525. Până la implementarea schimbului de date prin platforma de interoperabilitate (MConnect), pentru restituirea sumelor primite necuvenit, structura teritorială de asistenţă socială întocmeşte şi prezintă Casei Naţionale de Asigurări Sociale un demers privind blocarea/restituirea sumelor, iar Casa Naţională de Asigurări Sociale întocmeşte şi transmite prestatorului de servicii de plată, prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice (MPay), decizia privind blocarea/restituirea sumelor.
În cazul în care sumele plăţilor necuvenite nu pot fi restituite de către prestatorul de servicii de plată, Casa Naţională de Asigurări Sociale notifică despre aceasta structura teritorială de asistenţă socială, care întreprinde măsurile ce se impun, conform legislaţiei, pentru recuperarea sumei de la persoana care le-a primit.
526. Compensaţiile la energie sub formă de plată monetară se plătesc beneficiarului sau altei persoane în baza procurii titularului, autentificate conform legislaţiei, sau în baza împuternicirii de reprezentare ce se conţine în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice (MPower). Compensaţiile la energie sub formă de plată monetară, neîncasate în legătură cu decesul solicitantului, se stabilesc şi se achită inclusiv pentru luna decesului, în baza permisiunii eliberate de către structura teritorială de asistenţă socială, unui membru adult al familiei sau, în cazul lipsei acestuia, persoanei care dovedeşte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
527. Beneficiarul compensaţiei la energie sub formă de plată monetară are obligaţia de a permite efectuarea anchetei sociale stabilite de structura teritorială de asistenţă socială pentru a verifica condiţiile care au stat la baza acordării dreptului la compensaţie. În caz de refuz al efectuării anchetei sociale, se întocmeşte un proces-verbal.
În cazul în care beneficiarul refuză întocmirea anchetei sociale la reşedinţa curentă, plata compensaţiei la energie sub formă de plată monetară încetează.
În cazul în care în urma anchetei sociale structura teritorială de asistenţă socială constată că beneficiarul nu întruneşte condiţiile pentru compensaţia la energie sub formă de plată monetară, plata compensaţiei încetează.
528. Deciziile privind acordarea dreptului la compensaţii la energie sub formă de plată monetară sunt emise în cabinetul personal al solicitantului din SIVE.
529. Beneficiarii de compensaţii la energie sub formă de plată monetară care nu au indicat un cod IDNP în cererea de atribuire a categoriei de vulnerabilitate vor contacta asistenţa socială din localitate pentru comunicarea datelor de identificare necesare pentru efectuarea plăţilor.
Capitolul V
MODUL DE FINANŢARE
53. Finanţarea cheltuielilor pentru compensaţii se efectuează din Fondul de reducere a vulnerabilităţii energetice.
531. Ministerul Finanţelor transferă mijloacele financiare, în modul stabilit, Casei Naţionale de Asigurări Sociale, pentru plata compensaţiilor la energie sub formă de plată monetară, conform graficului lunar de finanţare.
[Pct.531 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
54. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale întocmeşte, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii rapoartelor generalizate de la furnizori, documentele de plată pentru transferul mijloacelor financiare respective la conturile de decontare ale furnizorilor de gaze naturale şi/sau furnizorilor de energie termică şi/sau furnizorilor de energie electrică pentru plata compensaţiei pentru achitarea facturilor la energie.
[Pct.54 completat prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
55. Ministerul Finanţelor efectuează finanţarea conform documentelor de plată pe măsura prezentării acestora de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, conform priorităţilor stabilite la art.67 alin.(2) din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.
56. Sumele compensaţiilor care n-au fost solicitate sau au fost solicitate în mod eronat de către furnizori pe perioada gestionară pot fi restituite în următoarele perioade, în baza raportului pentru perioada respectivă, însă nu mai târziu de termenul-limită pentru transferul alocaţiilor bugetare în anul de gestiune.
561. Pentru compensaţiile calculate consumatorilor de către furnizorii de energie, perioada de recalcul se încheie la data de 1 iulie a anului, când se încheie perioada rece a anului.
[Pct.561 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
Capitolul VI
RESPONSABILITĂŢI
57. Răspunderea pentru informaţia şi datele introduse în SIVE pentru solicitarea şi stabilirea categoriei de vulnerabilitate energetică o poartă consumatorii casnici care s-au înregistrat/au fost asistaţi la înregistrare. Responsabilitatea pentru corespunderea datelor din cerere cu datele introduse în SIVE o poartă registratorul.
58. Răspunderea pentru evidenţa consumatorilor casnici, valorii mijloacelor financiare solicitate pentru compensaţii, numărului de consumatori casnici, datelor detaliate per consumator casnic şi volumului consumat de gaze naturale şi/sau energie termică şi/sau energie electrică, precum şi pentru reflectarea în factură a compensaţiei o poartă furnizorii şi/sau asociaţiile de proprietari/locatari şi/sau intermediarii la decontări.
59. Asociaţiile de proprietari/locatari şi intermediarii la decontări poartă răspundere pentru veridicitatea informaţiilor prezentate furnizorilor.
60. Controlul asupra corectitudinii informaţiilor şi datelor introduse în SIVE pentru solicitarea şi stabilirea categoriei de vulnerabilitate energetică de către consumatorii casnici care s-au înregistrat/au fost asistaţi la înregistrare îl exercită autorităţile administrative abilitate ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, instituţia responsabilă de inspectarea prestaţiilor sociale şi structurile teritoriale de asistenţă socială.
61. În cazul în care consumatorul casnic/solicitantul refuză să furnizeze informaţiile şi documentele necesare pentru efectuarea verificării/controlului, acestuia i se atribuie categoria de consumator fără vulnerabilitate energetică.
[Pct.61 în redacţia Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
62. Sumele compensaţiilor achitate beneficiarilor neîntemeiat sau eronat din vina furnizorului sunt restituite de către furnizor concomitent cu reflectarea în facturile de plată a beneficiarului cu semnul minus.
63. Sumele compensaţiilor achitate neîntemeiat din cauza erorilor tehnice demonstrate ale SIVE care generează erori de atribuire a categoriilor de vulnerabilitate energetică nu se restituie, dar sunt reduse din compensaţiile următoare acordate aceloraşi consumatori.
Sumele compensaţiilor neachitate neîntemeiat din cauza erorilor tehnice demonstrate ale SIVE care generează erori de atribuire a categoriilor de vulnerabilitate energetică sunt adăugate în compensaţiile următoare acordate aceloraşi consumatori.
631. Inspectoratul Social de Stat analizează criteriile de risc şi efectuează controale cu privire la corectitudinea stabilirii compensaţiilor.
[Pct.631 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
632. Pentru identificarea cazurilor cu risc de încălcare a prevederilor prezentului act normativ, Inspectoratul Social de Stat utilizează datele înregistrate în SIVE şi alte resurse informaţionale recepţionate de la diverse entităţi publice şi private.
[Pct.632 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
633. Pentru verificarea veridicităţii informaţiilor furnizate de către consumatorii casnici de energie cu privire la domiciliul şi componenţa familiei, Inspectoratul Social de Stat efectuează vizite de control la domiciliul beneficiarilor.
[Pct.633 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
634. Inspectoratul Social de Stat informează Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale cu privire la cazurile de încălcare a prevederilor prezentului act normativ.
[Pct.634 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
635. Responsabilitatea pentru corectitudinea datelor din informaţia din listele de plată privind beneficiarii care au dreptul la compensaţii la energie sub formă monetară o poartă Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.635 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
636. Responsabilitatea pentru utilizarea conform destinaţiei a mijloacelor bugetare alocate pentru plata compensaţiilor la energie sub formă monetară o poartă Casa Naţională de Asigurări Sociale.
[Pct.636 introdus prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
64. Controlul asupra corectitudinii finanţării compensaţiei îl exercită Inspectoratul Control Financiar de Stat a Ministerului Finanţelor şi alte autorităţi administrative abilitate.
[Pct.64 modificat prin Hot.Guv. nr.938 din 29.11.2023, în vigoare 07.01.2024]
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE
65. Calcularea compensaţiei consumatorilor casnici în funcţie de categoria de vulnerabilitate energetică atribuită acestora şi conform normelor stabilite se efectuează de către furnizori în baza valorii preţurilor/tarifelor reglementate.
66. Modificarea categoriei de vulnerabilitate energetică în SIVE nu are efect retroactiv asupra compensaţiilor acordate în perioadele precedente.
67. Furnizorii care au obţinut, în conformitate cu actele normative în domeniu, licenţa pentru furnizarea gazelor naturale şi/sau licenţa pentru furnizarea energiei termice şi/sau licenţa pentru furnizarea energiei electrice după data de 1 noiembrie sunt obligaţi să aplice prevederile prezentului Regulament începând cu luna în care li s-a acordat licenţa respectivă, pentru a asigura dreptul consumatorilor casnici de a beneficia de compensaţii pentru achitarea facturilor la energie.
68. Monitorizarea implementării prevederilor prezentului Regulament se efectuează de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, de către structurile teritoriale de asistenţă socială sau de către alt organ împuternicit prin ordin al Ministrului Muncii şi Protecţiei Sociale. Pentru verificarea veridicităţii informaţiilor furnizate de către consumatorii casnici de energie cu privire la informaţiile declarate în cererea de înregistrare în SIVE, autoritatea administraţiei publice centrale de specialitate în domeniul protecţiei sociale, structurile teritoriale de asistenţă socială sau organele împuternicite, în modul prevăzut de prezentul punct, pot face verificări selective la domiciliu.
[Pct.68 în redacţia Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
69. Sumele cu titlu de compensaţii primite necuvenit din cauza declaraţiilor false depuse cu scopul intenţionat de a beneficia de compensaţii mai mari se restituie integral de către persoana care le-a primit. Pentru restituirea sumelor primite necuvenit, instituţia responsabilă de inspectarea prestaţiilor sociale emite decizia respectivă.
70. Deciziile privind acordarea, neacordarea sau încetarea plăţii compensaţiilor, privind modificarea categoriei de vulnerabilitate energetică, precum şi cele privind recuperarea sumelor încasate nejustificat pot fi contestate în instanţa de contencios administrativ după parcurgerea procedurii prealabile.
71. Verificarea informaţiilor prezentate pentru stabilirea compensaţiilor se efectuează prin intermediul schimbului de informaţii între sistemele informaţionale şi al confruntării datelor din certificatele prezentate, actele confirmative sau anchetele sociale, conform legislaţiei.
72. Controlul legalităţii operaţiilor de prelucrare a datelor cu caracter personal în cadrul procedurii de stabilire şi plată a compensaţiilor se efectuează de către Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal.
Anexa nr.1 la Regulamentul cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie
RAPORT privind mijloacele financiare necesare pentru finanţarea compensaţiilor pentru gazele naturale livrate consumatorilor casnici în limitele volumului maxim compensat pe lună conform Hotărârii Guvernului nr.704/2022 privind aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie
|
[Anexa nr.1 abrogată prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
Anexa nr.2 la Regulamentul cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie
RAPORT privind mijloacele financiare necesare pentru finanţarea compensaţiilor pentru energia termică livrată consumatorilor casnici în limitele volumului maxim compensat pe lună şi cuantumul compensaţiei conform Hotărârii Guvernului nr.704/2022 privind aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie
|
[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
Anexa nr.3 la Regulamentul cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie
RAPORT privind mijloacele financiare necesare pentru finanţarea compensaţiilor pentru energia electrică livrată consumatorilor casnici în limitele volumului maxim compensat majorat pe lună – dacă energia electrică constituie sursa principală de încălzire, şi în limitele volumului maxim compensat standard pe lună – dacă energia electrică nu constituie sursa principală de încălzire, conform Hotărârii Guvernului nr.704/2022 privind aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie
|
[Anexa nr.3 abrogată prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.813 din 23.11.2022, în vigoare 26.11.2022]
Anexa nr.4 la Regulamentul cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie
RAPORT DETALIAT privind mijloacele financiare necesare pentru finanţarea compensaţiilor pentru gazele naturale/ energia termică/energia electrică livrate consumatorilor casnici în limitele volumului consumat de până la 250 m3 (inclusiv)/de până la 1,5 Gcal (inclusiv)/ de până la 2500 kWh – dacă energia electrică constituie sursa principală de încălzire, şi 250 kWh – dacă energia electrică nu constituie sursa principală de încălzire, pe lună, conform Hotărârii Guvernului nr.704/2022 privind aprobarea Regulamentului cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie, pe fiecare consumator casnic, pe localităţi
|
[Anexa nr.4 abrogată prin Hot.Guv. nr.806 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
