joi, 2 februarie 2023
2/02.02.2023 Lege pentru modificarea unor acte normative (revizuirea cadrului normativ privind nediscriminarea şi asigurarea egalităţii)

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

(revizuirea cadrului normativ privind

nediscriminarea şi asigurarea

egalităţii)

 

nr. 2  din  02.02.2023

 

Monitorul Oficial nr.35-38/63 din 09.02.2023

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I. – La articolul 34 alineatul (6) din Legea salarizării nr.847/2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.50–52, art.336), cu modificările ulterioare, sintagma „Consiliul pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii” se substituie cu sintagma „Consiliul pentru egalitate”.

 

Art.II. – În cuprinsul Legii nr.5/2006 cu privire la asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.47–50, art.200), cu modificările ulterioare, sintagma „Consiliul pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii” se substituie cu sintagma „Consiliul pentru egalitate”.

 

Art.III. – La articolul 8 alineatul (2) litera d) din Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.230–232, art.840), cu modificările ulterioare, după sintagma „Oficiul Avocatului Poporului” se introduce textul „, Consiliul pentru egalitate”.

 

Art.IV.Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 542, alineatul (2) se abrogă.

2. Codul se completează cu articolele 702 şi 703 cu următorul cuprins:

Articolul 702. Hărţuirea

Hărţuirea, adică manifestarea unui comportament fizic, verbal, nonverbal sau a altor acţiuni care conduc la crearea unui mediu intimidant, ostil, degradant, umilitor sau ofensator, având drept scop sau efect lezarea demnităţii unei persoane pe baza criteriilor de rasă, culoare, origine naţională, etnică şi socială, statut social, cetăţenie, limbă, religie sau convingeri, vârstă, sex, identitate de gen, statut matrimonial, orientare sexuală, dizabilitate, stare de sănătate, statut HIV, opinie, apartenenţă politică, avere, naştere sau orice alt criteriu,

se sancţionează cu amendă de la 78 la 90 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice sau cu muncă neremunerată în folosul comunităţii de la 40 la 60 de ore, cu amendă de la 150 la 240 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere cu sau fără privarea, în ambele cazuri, de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de la 3 luni la un an.

Articolul 703. Victimizarea

Orice acţiune sau inacţiune soldată cu consecinţe negative pentru persoana care a depus plângere sau a înaintat acţiune în instanţa de judecată în scopul asigurării principiilor egalităţii şi nediscriminării ori în scopul furnizării unor informaţii, inclusiv a unor mărturii, care se referă la plângerea sau acţiunea înaintată de către o altă persoană

se sancţionează cu amendă de la 60 la 84 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 120 la 210 unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.”

3. La articolul 712, denumirea articolului şi dispoziţia vor avea următorul cuprins:

Articolul 712. Împiedicarea activităţii Consiliului pentru egalitate

Împiedicarea activităţii Consiliului pentru egalitate cu scopul de a influenţa deciziile acestuia, neprezentarea în termenul prevăzut de lege a informaţiilor relevante solicitate pentru examinarea plângerilor sau în procesul de monitorizare, ignorarea intenţionată şi neexecutarea prescripţiilor şi recomandărilor consiliului, precum şi a obligaţiilor asumate prin acordurile de conciliere, împiedicarea sub orice altă formă a activităţii acestuia”.

4. Articolul 4235:

în denumirea şi în cuprinsul articolului, sintagma „Consiliul pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Consiliul pentru egalitate” la forma gramaticală corespunzătoare;

la alineatul (1), textul „art.542, 651, 711, 712” se substituie cu textul „art.542, 651, 702, 703 şi 711”;

articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Contravenţia specificată la art.712 se constată şi se examinează de către Consiliul pentru egalitate.”

 

Art.V. – În compartimentul II din anexa nr.1 la Legea nr.245/2008 cu privire la secretul de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.45–46, art.123), cu modificările ulterioare, punctul 3 va avea următorul cuprins:

3. Preşedinte al Consiliului pentru egalitate”.

 

Art.VI. – La articolul 2 alineatul (2) din Legea nr.80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.117–118, art.357), cu modificările ulterioare, după textul „Avocatul Poporului,” se introduce textul „preşedintele Consiliului pentru egalitate,”.

 

Art.VII. – În anexa la Legea nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.194–196, art.637), cu modificările ulterioare, poziţia „Preşedinte al Consiliului pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii” va avea următorul cuprins:

„Preşedinte al Consiliului pentru egalitate”.

 

Art.VIII. – În capitolul I secţiunea a II-a punctul 1 poziţia A02 din anexa la Legea nr.155/2011 pentru aprobarea Clasificatorului unic al funcţiilor publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.164–165, art.480), cu modificările ulterioare, coloana a doua se completează cu textul:

„Secretar general al Consiliului pentru egalitate”.

 

Art.IX.Legea nr.121/2012 cu privire la asigurarea egalităţii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.103, art.355), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. În cuprinsul legii, sintagma „Consiliul pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Consiliul pentru egalitate” la forma gramaticală corespunzătoare.

2. La articolul 1:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Scopul prezentei legi este prevenirea şi combaterea discriminării, precum şi asigurarea egalităţii tuturor persoanelor aflate sub jurisdicţia Republicii Moldova în sferele politică, economică, socială, culturală şi alte sfere ale vieţii, fără deosebire de rasă, culoare, origine naţională, etnică şi socială, statut social, cetăţenie, limbă, religie sau convingeri, vârstă, sex, identitate de gen, statut matrimonial, orientare sexuală, dizabilitate, stare de sănătate, statut HIV, opinie, apartenenţă politică, avere, naştere sau orice alt criteriu.”

la alineatul (2), litera a) va avea următorul cuprins:

„a) căsătoriei liber consimţite dintre bărbat şi femeie;”.

3. La articolul 2:

noţiunile „discriminare” şi „discriminare directă” vor avea următorul cuprins:

discriminare – orice deosebire, excludere, restricţie ori preferinţă în drepturi şi libertăţi, interese legitime şi beneficii ale persoanei sau ale unui grup de persoane, precum şi susţinerea comportamentului discriminatoriu bazat pe criteriile protejate, reale sau presupuse, în afară de cazul în care acestea se justifică în mod obiectiv şi rezonabil, printr-un scop legitim şi dacă mijloacele de atingere a acelui scop sunt proporţionale, adecvate şi necesare;

discriminare directă – tratare a unei persoane în baza oricăruia dintre criteriile protejate, reale sau presupuse, în manieră mai puţin favorabilă decât tratarea altei persoane într-o situaţie comparabilă, în afară de cazul în care aceasta se justifică în mod obiectiv şi rezonabil, printr-un scop legitim şi dacă mijloacele de atingere a acelui scop sunt proporţionale, adecvate şi necesare;”

la noţiunea „discriminare indirectă”, cuvintele „stipulate de prezenta lege” se substituie cu cuvântul „protejate”, iar cuvintele „în mod obiectiv” – cu cuvintele „în mod obiectiv şi rezonabil”;

la noţiunea „discriminare prin asociere”, cuvintele „stipulate de prezenta lege” se substituie cu textul „protejate, reale sau presupuse”;

după noţiunea „discriminare prin asociere” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:

discriminare continuă – orice faptă de discriminare care se caracterizează prin săvârşirea neîntreruptă, în decursul unui timp nedeterminat, a acţiunii sau inacţiunii discriminatorii şi care se consumă în momentul încetării acestora ori în momentul survenirii unor evenimente care împiedică această faptă;

discriminare prelungită – orice faptă de discriminare caracterizată prin două sau mai multe acţiuni şi/sau inacţiuni identice comise cu un singur scop, alcătuind un ansamblu;”

la noţiunile „hărţuire” şi „instigare la discriminare”, cuvintele „stipulate de prezenta lege” se substituie cu textul „protejate, reale sau presupuse”;

noţiunea „măsuri pozitive” va avea următorul cuprins:

măsuri pozitive – acţiuni speciale provizorii luate până la asigurarea deplinei egalităţi şi care au menirea să prevină sau să compenseze dezavantajele legate de criterii protejate;”

la noţiunea „acomodare rezonabilă”, textul „, în cazurile stabilite de lege,” se exclude;

articolul se completează cu o noţiune nouă cu următorul cuprins:

plângere – astfel cum este definită în Legea nr.298/2012 cu privire la activitatea Consiliului pentru egalitate.”

4. La articolul 4, litera f) va avea următorul cuprins:

„f) discriminarea continuă sau prelungită;”.

5. La articolul 7:

denumirea articolului se completează cu cuvintele „şi în exercitarea unei profesii”;

la alineatul (1), cuvintele „stabilite de prezenta lege” se substituie cu cuvântul „protejate”, iar cuvintele „de şanse sau tratament la angajare sau concediere” – cu textul „la alegerea locului de muncă, a profesiei, la încheierea, suspendarea, modificarea sau încetarea raporturilor de muncă”;

articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Se interzice orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă pe baza criteriilor protejate, care au drept scop sau efect limitarea ori subminarea egalităţii la afilierea sau accederea într-o organizaţie a salariaţilor sau patronatului, sau în orice organizaţie ai cărei membri exercită o anumită profesie, inclusiv a egalităţii accesului la avantajele obţinute de această organizaţie, precum şi la accederea sau exercitarea unei profesii.”

la alineatul (2):

partea introductivă va avea următorul cuprins:

„Se consideră discriminatorii acţiunile săvârşite pe baza criteriilor protejate, precum:”;

alineatul se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:

„a1) stabilirea condiţiilor şi criteriilor care exclud sau favorizează anumite persoane la afilierea sau accederea într-o organizaţie profesională ori la accederea sau exercitarea unei profesii;”

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) refuzul neîntemeiat, pe baza criteriilor protejate, reale sau presupuse, de angajare, promovare sau demisie a persoanei;”

la litera d), textul „acelaşi tip şi/sau volum de muncă” se substituie cu cuvintele „o muncă egală sau o muncă de valoare egală”;

la litera e), cuvintele „şi neîntemeiată” se substituie cu textul „, pe baza criteriilor protejate, reale sau presupuse,”.

6. Articolul 8 va avea următorul cuprins:

Articolul 8. Interzicerea discriminării privind accesul la serviciile şi bunurile disponibile publicului şi privind furnizarea acestora

(1) Este interzisă orice formă de discriminare privind accesul la următoarele servicii şi privind furnizarea acestora:

a) serviciile oferite de autorităţile publice;

b) serviciile de asistenţă medicală şi alte servicii de sănătate;

c) serviciile de protecţie socială;

d) serviciile bancare şi financiare;

e) serviciile de transport;

f) serviciile culturale şi de agrement;

g) alte servicii şi bunuri disponibile publicului.

(2) Este interzisă orice formă de discriminare privind refuzul de a vinde sau închiria bunuri mobile, imobile sau alte bunuri disponibile publicului.”

7. La articolul 9:

denumirea articolului şi alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:

Articolul 9. Interzicerea discriminării în domeniul educaţiei

(1) Se interzice orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă pe baza criteriilor protejate, reale sau presupuse, care au drept scop sau efect limitarea sau subminarea egalităţii în domeniul educaţiei.

(2) Se consideră discriminatorii acţiunile săvârşite pe baza criteriilor protejate, reale sau presupuse, precum:

a) limitarea accesului la educaţie în instituţiile de învăţământ de orice tip şi nivel;

b) limitarea sau subminarea egalităţii în procesul educaţional, inclusiv la evaluarea cunoştinţelor;

c) limitarea sau subminarea egalităţii în activitatea ştiinţifico-didactică;

d) hărţuirea;

e) segregarea rasială;

f) orice altă acţiune care contravine prevederilor legale.”

articolul se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) Instituţiile de învăţământ asigură respectarea principiului nediscriminării:

a) prin asigurarea accesibilităţii educaţiei;

b) la elaborarea materialelor didactice, curriculumului, programelor de formare continuă şi programelor de studii;

c) prin formarea profesională a cadrelor didactice şi de conducere privind aplicarea metodelor şi mijloacelor de prevenire a faptelor de discriminare şi de sesizare a autorităţilor competente;

d) prin includerea în regulamentele interne a prevederilor privind interzicerea discriminării şi asigurarea egalităţii.”

8. La articolul 11:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Consiliul pentru egalitate (în continuare – Consiliu) este o autoritate bugetară autonomă, instituită în scopul prevenirii şi combaterii discriminării şi asigurării egalităţii. Consiliul acţionează în condiţii de imparţialitate şi independenţă organizaţională, funcţională, operaţională şi financiară faţă de orice autoritate publică, persoană fizică sau juridică, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi faţă de orice persoană cu funcţie de răspundere de orice nivel.”

articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Bugetul Consiliului se elaborează, se aprobă şi se administrează în conformitate cu principiile, regulile şi procedurile stabilite de legislaţia în domeniul finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale.”

la alineatul (2), după cuvintele „Consiliul este” se introduc cuvintele „un organ colegial”, iar în final se completează cu enunţul: „Membrul Consiliului îşi exercită funcţia până la numirea unui nou membru.”

alineatul (4) se completează la început cu enunţul: „Preşedintele Consiliului anunţă Parlamentul cu privire la expirarea mandatului membrilor Consiliului cu cel puţin 3 luni înainte de expirare.”

articolul se completează cu alineatul (81) cu următorul cuprins:

„(81) Membrii Consiliului nu pot fi persecutaţi sau traşi la răspundere juridică pentru opiniile exprimate şi atribuţiile pe care le exercită conform legii.”

la alineatul (9), după cuvintele „depunerii cererii de demisie” se introduce textul „, a revocării”, iar după cuvintele „membrului revocat” – textul „, demisionat sau decedat”;

la alineatul (11), ultimul enunţ se exclude;

articolul se completează cu alineatul (131) cu următorul cuprins:

„(131) În activitatea sa, preşedintele Consiliului poate fi asistat de personal încadrat în propriul cabinet, conform prevederilor Legii nr.80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.”

9. La articolul 12 alineatul (1):

literele b) şi f) vor avea următorul cuprins:

„b) înaintează propuneri de modificare a legislaţiei în vederea prevenirii şi combaterii discriminării şi asigurării egalităţii;”

„f) elaborează recomandări de ordin general în vederea prevenirii şi combaterii discriminării şi asigurării egalităţii;”

la litera i), cuvintele „persoanelor care se consideră a fi victime ale discriminării” se substituie cu cuvintele „privind discriminarea”;

literele j) şi k) vor avea următorul cuprins:

„j) efectuează vizite de documentare a faptelor care formează obiectul plângerii sau a modului de executare a prescripţiilor/recomandărilor formulate de Consiliu;

k) constată şi, după caz, examinează contravenţii în conformitate cu prevederile Codului contravenţional;”.

10. Articolele 13 şi 14 vor avea următorul cuprins:

Articolul 13. Modalitatea de depunere a plângerii la Consiliu

(1) Procedura de constatare a existenţei sau inexistenţei faptei de discriminare se iniţiază de membrii Consiliului din oficiu sau la cererea victimei, inclusiv la cererea sindicatelor, asociaţiilor obşteşti, precum şi a altor persoane care au un interes legitim în combaterea discriminării şi care reprezintă o persoană, un grup de persoane sau o comunitate împotriva căreia se presupune că a fost comisă fapta discriminatorie.

(2) Plângerea depusă la Consiliu trebuie să conţină o descriere a încălcării dreptului persoanei, date privind momentul în care a avut loc această încălcare, faptele şi eventualele dovezi care permit stabilirea prezumţiei existenţei unei fapte de discriminare, numele şi adresa persoanei care o depune, precum şi datele care permit identificarea persoanei despre care se presupune că a comis fapta discriminatorie.

(3) Plângerea poate fi depusă la Consiliu în termen de un an de la data săvârşirii faptei discriminatorii sau de la data la care s-a aflat sau trebuia să se cunoască despre săvârşirea ei. În cazul unei fapte de discriminare continuă sau prelungită, termenul curge de la data săvârşirii ultimei acţiuni sau inacţiuni.

(4) Depunerea plângerii la Consiliu nu constituie o procedură prealabilă obligatorie pentru adresarea în instanţa de judecată. Examinarea concomitentă de către Consiliu şi instanţa de judecată a unui litigiu între aceleaşi părţi, cu privire la acelaşi obiect şi având aceleaşi temeiuri are drept efect încetarea procedurii de examinare a plângerii de către Consiliu.

Articolul 14. Restituirea plângerii

(1) Consiliul restituie plângerea dacă aceasta:

a) nu conţine datele de identificare ale persoanei care a depus-o;

b) a fost depusă în interesul altei persoane fără acordul acesteia;

c) nu permite identificarea persoanei care se presupune că a comis fapta de discriminare;

d) este o plângere repetată care are aceleaşi părţi, acelaşi obiect şi aceleaşi temeiuri şi nu conţine informaţii şi dovezi noi.

(2) Restituirea plângerii în temeiurile stabilite la alin.(1) lit.a)-c) nu exclude posibilitatea depunerii unei noi plângeri după înlăturarea omisiunilor.”

11. Legea se completează cu articolul 141 cu următorul cuprins:

Articolul 141. Inadmisibilitatea plângerii

(1) Consiliul declară plângerea inadmisibilă dacă aceasta:

a) nu conţine fapte care permit stabilirea prezumţiei existenţei unui fapt de discriminare;

b) este depusă cu încălcarea termenului de prescripţie;

c) nu este de competenţa Consiliului;

d) are un obiect nefondat prin raportare la domeniul de aplicare a prezentei legi.

(2) Dacă examinarea plângerii ţine de competenţa altei autorităţi, Consiliul acţionează conform art.74 din Codul administrativ nr.116/2018.”

12. La articolul 15:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Plângerea se examinează în termen de 90 de zile, iar în cazul în care aceasta se referă la un volum complex de informaţii ori sunt necesare consultări suplimentare, examinarea poate fi prelungită cu cel mult 60 de zile, cu informarea părţilor. La examinarea plângerii, Consiliul are dreptul să solicite date şi informaţii relevante de la orice persoană în legătură cu faptele care formează obiectul plângerii. Sarcina de a proba că fapta în cauză nu constituie o discriminare revine persoanelor despre care se presupune că au comis fapta.”

alineatul (2) se completează cu litera c) cu următorul cuprins:

„c) să asigure sprijinul şi condiţiile necesare bunei desfăşurări a examinării plângerii.”

articolul se completează cu alineatele (31) şi (32) cu următorul cuprins:

„(31) În procesul examinării plângerii sau al monitorizării modului de executare a prescripţiilor/recomandărilor, Consiliul are dreptul să efectueze vizite de documentare a faptelor care formează obiectul plângerii. Împiedicarea activităţii de documentare şi monitorizare se sancţionează conform legislaţiei.

(32) În procesul examinării plângerii, la cererea părţilor implicate sau din oficiu, persoanele interesate pot depune opinii, potrivit domeniului de competenţă, privind faptele care formează obiectul plângerii.”

la alineatul (4), cuvintele „Decizia Consiliului include şi recomandări” se substituie cu cuvintele „Decizia Consiliului poate include prescripţii şi/sau recomandări”;

alineatele (5) şi (6) vor avea următorul cuprins:

„(5) Decizia se aduce la cunoştinţa persoanei care a comis fapta discriminatorie şi a persoanei care a depus plângerea în termen de 15 zile de la adoptare. Consiliul este informat în termen de 30 de zile despre măsurile întreprinse, cu prezentarea eventualelor dovezi în acest sens. Decizia produce efecte de la data aducerii la cunoştinţă.

(6) Consiliul are dreptul să informeze opinia publică referitor la neprezentarea în termenul prevăzut de lege a informaţiilor relevante solicitate pentru examinarea plângerilor, precum şi referitor la ignorarea intenţionată, neexecutarea recomandărilor emise şi la alte forme de împiedicare a activităţii.”

la alineatul (8), cuvântul „atestă” se substituie cu cuvântul „constată”;

la alineatul (9), cuvântul „examinate” se substituie cu cuvântul „constatate”, iar cuvântul „imediat” se exclude.

13. Articolul 16:

în partea introductivă, cuvintele „cu competenţele lor” se substituie cu cuvântul „competenţelor”;

litera a) va avea următorul cuprins:

„a) implementează principiul egalităţii, al nediscriminării şi al respectării diversităţii în activitatea desfăşurată;”.

14. Articolul 18:

în denumirea articolului, cuvintele „a victimei discriminării” se substituie cu cuvintele „împotriva discriminării”;

la alineatul (3), primul enunţ va avea următorul cuprins: „Răspândirea informaţiei despre viaţa privată şi identitatea victimei discriminării este interzisă.”

articolul se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) La examinarea de către instanţa de judecată a unei cauze în care se invocă o faptă de discriminare, Consiliul poate depune concluzii în conformitate cu art.74 din Codul de procedură civilă nr.225/2003.”

15. La articolul 19 alineatul (1), după cuvântul „fapte” se introduce textul „şi, după caz, date statistice”.

16. La articolul 20:

alineatul unic devine alineatul (1);

articolul se completează cu alineatul (2) cu următorul cuprins:

„(2) În cazul discriminării continue sau prelungite, termenul de prescripţie începe să curgă de la data săvârşirii ultimei acţiuni sau inacţiuni.”

 

Art.X.Legea nr.298/2012 cu privire la activitatea Consiliului pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.48, art.148), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. În denumirea şi în cuprinsul legii, sintagma „Consiliul pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Consiliul pentru egalitate” la forma gramaticală corespunzătoare.

2. La articolul 1 litera b), textul „în număr de 20 de unităţi” se substituie cu textul „în număr de 33 de unităţi”.

3. În anexă:

la punctul 1, cuvintele „un organ colegial cu statut de persoană juridică de drept public” se substituie cu cuvintele „o autoritate bugetară autonomă”;

punctul 2 va avea următorul cuprins:

2. Misiunea Consiliului este prevenirea şi combaterea discriminării şi asigurarea egalităţii.”

punctul 4:

la noţiunea „petiţionar”, cuvintele „discriminată şi” se substituie cu cuvintele „victimă a discriminării sau persoană interesată, care”, iar cuvintele „împotriva sa” se exclud;

la noţiunea „persoană interesată”, textul „persoană care se consideră discriminată,” se exclude;

punctul se completează cu o noţiune nouă cu următorul cuprins:

plângere – orice act de sesizare cu privire la săvârşirea unei fapte de discriminare, inclusiv nota de autosesizare.”

la punctul 7:

litera c) va avea următorul cuprins:

„c) stabileşte, după consultarea membrilor Consiliului, data şi ora desfăşurării şedinţelor de deliberare şi le prezidează;”

punctul se completează cu literele d1)–d3) cu următorul cuprins:

„d1) poate delega secretarului general exercitarea atribuţiilor sale, cu excepţia celor menţionate la lit.e) şi g);

d2) aprobă reglementări privind procedurile interne de realizare a atribuţiilor Consiliului;

d3) dispune, prin rezoluţie, documentarea modului de executare a prescripţiilor/recomandărilor;”

la litera e), cuvântul „auxiliar” se substituie cu cuvântul „tehnic”;

la litera f), textul „, în consultare cu membrii Consiliului” se exclude;

la litera i), cuvintele „în prezentul regulament” se substituie cu cuvintele „de legislaţie”;

punctele 9 şi 10 vor avea următorul cuprins:

9. Consiliul se întruneşte ori de câte ori este necesar, dar nu mai rar de două ori pe lună. Membrii Consiliului sunt convocaţi de către preşedintele Consiliului în şedinţe. În caz de necesitate, Consiliul poate fi convocat la solicitarea a cel puţin doi membri.

10. Audierile organizate de Consiliu sunt publice şi se desfăşoară cu participarea a cel puţin doi membri ai Consiliului. Audierile sunt prezidate de membrul raportor. Pot avea loc audieri în şedinţă închisă numai în scopul protejării informaţiei ce constituie secret de stat, secret comercial ori a altor informaţii a căror divulgare este interzisă prin lege. La cererea părţilor, examinarea plângerii poate avea loc în şedinţă închisă pentru a preveni divulgarea unor informaţii care se referă la aspectele vieţii private, care lezează onoarea, demnitatea sau care atentează la ordinea publică. La cererea părţilor sau din oficiu, audierile se pot desfăşura prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanţă. Audierile se pot înregistra audio şi/sau video.”

la punctul 11:

primul enunţ va avea următorul cuprins: „Consiliul deliberează în prezenţa a cel puţin 4 membri.”

punctul se completează cu următorul enunţ: „În cazul în care, din motive obiective, membrul Consiliului nu poate fi prezent fizic la şedinţă, participarea acestuia poate fi asigurată prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanţă, care să întrunească condiţiile tehnice necesare pentru identificarea membrului respectiv şi pentru transmiterea în mod continuu a deliberărilor, astfel încât să se asigure securizarea comunicării şi luarea la cunoştinţă de către acesta a tuturor aspectelor discutate în cadrul şedinţei.”

punctul 12 va avea următorul cuprins:

12. Lucrările şedinţelor Consiliului se consemnează în procese-verbale şi se pot înregistra audio şi/sau video. Procesul-verbal se întocmeşte în termen de 5 zile de la desfăşurarea şedinţei şi este semnat de preşedintele şi de secretarul şedinţei.”

la punctul 13, cuvintele „secretariatului din cadrul” se exclud;

punctul 14:

în partea introductivă, cuvintele „Secretariatul din cadrul aparatului administrativ” se substituie cu cuvintele „Aparatul administrativ”;

la litera c), cuvintele „şi agenda” se exclud;

la litera f), textul „10 zile lucrătoare, decizia adoptată de Consiliu” se substituie cu textul „15 zile de la adoptare, decizia Consiliului”;

punctul 15:

la litera a), cuvântul „examinează” se substituie cu cuvântul „soluţionează”;

la litera c), cuvintele „contribuie la” se substituie cu cuvântul „propun”;

la punctul 16 litera e), cuvintele „şedinţa Consiliului” se substituie cu cuvântul „audieri”;

la punctul 19, textul „note de autosesizare,” se exclude, iar după textul „acte de constatare,” se introduce textul „acorduri de conciliere şi alte acte,”;

capitolul IV:

secţiunea 1:

denumirea secţiunii va avea următorul cuprins:

„Secţiunea 1

Perfecţionarea legislaţiei şi schimbarea practicilor în vederea prevenirii şi

 combaterii discriminării şi asigurării egalităţii”;

punctul 21 va avea următorul cuprins:

21. În scopul perfecţionării legislaţiei şi al schimbării practicilor în vederea prevenirii şi combaterii discriminării şi asigurării egalităţii, Consiliul:

a) analizează corespunderea legislaţiei cu standardele privind nediscriminarea şi înaintează propuneri de modificare a legislaţiei în vederea prevenirii şi combaterii discriminării şi asigurării egalităţii;

b) adoptă avize consultative cu privire la conformitatea proiectelor de acte normative cu standardele în domeniul prevenirii şi combaterii discriminării şi asigurării egalităţii.”

secţiunea a 2-a:

denumirea secţiunii se completează cu textul: „. Monitorizarea modului de implementare a legislaţiei din perspectiva standardelor privind nediscriminarea”;

punctul 25:

la litera b), cuvintele „presei scrise sau audiovizualului” se substituie cu cuvântul „mass-mediei”;

litera e) se abrogă;

secţiunea se completează cu punctele 251 şi 252 cu următorul cuprins:

„251. Din perspectiva standardelor privind nediscriminarea, Consiliul:

a) monitorizează modul de implementare de către persoanele fizice şi juridice din domeniul public şi privat a legislaţiei în domeniul prevenirii şi combaterii discriminării şi asigurării egalităţii;

b) acordă suport metodologic persoanelor fizice şi juridice din domeniul public şi privat în procesul de implementare a legislaţiei în domeniul prevenirii şi combaterii discriminării şi asigurării egalităţii;

c) colectează informaţii despre dimensiunile, starea şi tendinţele fenomenului discriminării la nivel naţional;

d) elaborează studii şi rapoarte tematice şi generale.

252. Neprezentarea nemotivată a informaţiei solicitate de Consiliu în procesul de monitorizare se califică drept împiedicare a activităţii şi atrage răspunderea contravenţională.”

la punctul 26, după cuvintele „analizează” şi „prezintă” se introduce textul „, după caz,”;

punctul 27 se completează cu două enunţuri cu următorul cuprins: „Consiliul prezintă public rapoartele tematice privind fenomenul discriminării. Acestea se publică pe pagina web oficială a Consiliului şi se transmit pentru informare şi examinare autorităţilor publice.”

secţiunea a 3-a:

la punctul 31, litera e) se abrogă;

secţiunea se completează cu punctul 311 cu următorul cuprins:

311. În scopul acordării asistenţei ştiinţifico-analitice şi de altă natură, pe lângă Consiliu poate fi creat un consiliu consultativ format din reprezentanţi ai societăţii civile, ai mediului academic şi experţi independenţi. Componenţa consiliului consultativ şi modul de funcţionare al acestuia se stabilesc într-un regulament aprobat de Consiliu.”

secţiunea a 4-a:

denumirea secţiunii va avea următorul cuprins:

„Secţiunea a 4-a

Sancţionarea faptelor de discriminare”;

la punctul 32:

partea introductivă va avea următorul cuprins:

„În vederea sancţionării faptelor discriminatorii, Consiliul:”;

literele a) şi b) se abrogă;

la litera c), cuvintele „cu funcţii de răspundere” se exclud;

litera d) va avea următorul cuprins:

„d) constată şi, după caz, examinează contravenţii în conformitate cu prevederile Codului contravenţional;”

la punctul 36, după cuvintele „alt membru” se introduc cuvintele „ori un funcţionar al aparatului administrativ”;

secţiunea a 5-a:

în denumirea secţiunii, cuvintele „şi a autosesizărilor” se exclud;

la punctul 37, după cuvântul „e-mail” se introduc cuvintele „sau alt mijloc electronic”;

la punctul 39, cuvintele „a Consiliului” se exclud;

la punctul 40, cuvintele „de către secretariat” se exclud;

punctele 42 şi 43 se abrogă;

punctul 45 va avea următorul cuprins:

45. Petiţionarul care a depus plângerea poate oricând să o retragă. Solicitarea privind retragerea plângerii se formulează în scris, printr-o cerere, sau se expune verbal în cadrul audierilor, acest fapt consemnându-se în procesul-verbal al audierilor. Retragerea plângerii constituie temei pentru încetarea procesului de examinare. În cazul în care plângerea vizează o problemă cu impact asupra unui grup de persoane sau a unei comunităţi, retragerea plângerii nu împiedică Consiliul să examineze cauza.”

secţiunea se completează cu punctul 461 cu următorul cuprins:

461. Preşedintele Consiliului poate dispune conexarea dosarelor dacă plângerile se referă la aceeaşi problemă, iar termenul de examinare a dosarului astfel format urmează a fi calculat de la data înregistrării ultimei plângeri conexate.”

punctul 48 va avea următorul cuprins:

48. Plângerea se transmite spre examinare în ziua înregistrării sau în ziua imediat următoare.”

la punctul 50, textul „, desemnat de preşedinte” se exclude;

punctul 51 se abrogă;

punctul 52 va avea următorul cuprins:

52. Membrul raportor întocmeşte un raport asupra plângerii, pe care îl prezintă spre examinare celorlalţi membri ai Consiliului cu cel puţin 5 zile înainte de data stabilită pentru audieri. Raportul conţine opinia membrului raportor asupra admisibilităţii plângerii.”

punctul 53:

în partea introductivă, cuvintele „şi autosesizările privind faptele de discriminare” se exclud;

punctul se completează cu litera g) cu următorul cuprins:

„g) accesibilitate.”

secţiunea se completează cu punctele 531–536 cu următorul cuprins:

531. La necesitate, la propunerea membrului raportor, preşedintele poate dispune, prin rezoluţie, documentarea faptelor care formează obiectul plângerii.

532. În rezoluţie se indică obiectivele documentării, locul unde se desfăşoară documentarea şi termenul de realizare a acesteia.

533. Vizita de documentare se poate realiza:

a) cu înştiinţarea prealabilă a persoanei/persoanelor ce urmează a fi verificată/verificate;

b) inopinat.

534. Vizita de documentare se efectuează de cel puţin două persoane. La documentare pot participa şi funcţionarii din cadrul aparatului administrativ al Consiliului.

535. La cererea persoanelor care efectuează documentarea, persoanele fizice şi juridice din domeniul public şi privat au obligaţia, în condiţiile legii:

a) să ofere informaţii şi explicaţii verbale şi, după caz, scrise în legătură cu faptele care formează obiectul documentării;

b) să elibereze copiile documentelor solicitate;

c) să asigure sprijinul şi condiţiile necesare bunei desfăşurări a documentării şi să contribuie la clarificarea constatărilor.

536. În termen de 5 zile de la data finalizării documentării se întocmeşte, în scris, raportul de documentare. Raportul este semnat de toţi reprezentanţii Consiliului care au participat la documentare şi se depune la dosar. Raportul de documentare cuprinde etapele parcurse, acţiunile desfăşurate, constatările la faţa locului.”

punctul 54 va avea următorul cuprins:

54. La audieri se invită părţile şi persoana care a formulat opinii. Data şi ora invitaţiei se coordonează cu membrul raportor şi se comunică părţilor cu cel puţin 10 zile înainte de audieri. Locul şedinţei, data şi ora se publică pe pagina web oficială a Consiliului. Neprezentarea părţilor nu împiedică examinarea plângerii.”

secţiunea se completează cu punctul 541 cu următorul cuprins:

541. La cererea motivată a uneia dintre părţi, Consiliul poate dispune amânarea audierii, dar numai o singură dată.”

punctul 55 va avea următorul cuprins:

55. În procesul de examinare a plângerii, Consiliul propune părţilor soluţionarea amiabilă, în mod confidenţial, a conflictelor apărute prin săvârşirea faptelor discriminatorii. Acordul de conciliere are caracter obligatoriu pentru părţi şi are drept efect încetarea procedurii de examinare a plângerii.”

la punctul 56, cuvintele „susţin plângerea” se substituie cu cuvintele „permit stabilirea prezumţiei existenţei unei fapte de discriminare”;

punctele 57–59 vor avea următorul cuprins:

57. Cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilită pentru audieri, copia plângerii şi materialele care o însoţesc se expediază reclamatului. Reclamatul este obligat, în termen de 10 zile de la recepţionarea plângerii, să prezinte opinia şi probele care ar dovedi că fapta care formează obiectul plângerii nu constituie discriminare, precum şi informaţiile solicitate în legătură cu aceasta. Neprezentarea nejustificată a informaţiilor solicitate de Consiliu se sancţionează conform legislaţiei şi este interpretată de Consiliu în defavoarea reclamatului.

58. În procesul de examinare a plângerii, părţile au dreptul să fie reprezentate în condiţiile art.46 din Codul administrativ nr.116/2018.

59. Părţile implicate în soluţionarea plângerii care nu posedă limba română sau care au deficienţe senzoriale sunt în drept să beneficieze de serviciile unui interpret, achitate de Consiliu. Despre acest fapt Consiliul este anunţat cu 7 zile înainte de audieri.”

la punctul 60, după cuvântul „inclusiv” se introduce textul „proba tratamentului diferenţiat,”;

punctele 61 şi 62 vor avea următorul cuprins:

61. Consiliul soluţionează plângerea prin adoptarea unei decizii. Decizia trebuie să cuprindă: data şi locul adoptării; denumirea organului care a adoptat-o; numele, prenumele şi, după caz, patronimicele membrilor participanţi la deliberări; menţiunea despre caracterul public sau închis al audierilor; datele de identificare ale părţilor, explicaţiile şi obiecţiile acestora; probele prezentate; numele, prenumele şi, după caz, patronimicele persoanelor care reprezintă petiţionarul sau reclamatul, explicaţiile şi obiecţiile acestora; numele, prenumele şi, după caz, patronimicele sau denumirea persoanelor care au prezentat opinii şi argumentele acestora; descrierea faptelor constatate; concluzia Consiliului şi argumentele ce stau la baza acesteia; prescripţiile formulate în vederea asigurării repunerii în drepturi a victimei discriminării şi recomandările pentru prevenirea faptelor similare în viitor.

62. După încheierea audierilor şi examinării tuturor probelor anexate la dosar, membrul raportor întocmeşte proiectul deciziei, pe care îl prezintă spre examinare celorlalţi membri ai Consiliului cu cel puţin 5 zile înainte de data stabilită pentru deliberări. Consiliul deliberează în şedinţă închisă.”

punctele 63 şi 66 se abrogă;

la capitolul V, punctul 67 va avea următorul cuprins:

67. Aparatul administrativ al Consiliului este condus de secretarul general, care este responsabil de activitatea organizatorică şi administrativă a Consiliului. Aparatul administrativ al Consiliului este compus din funcţionari publici şi personal tehnic. Personalul aparatului administrativ dispune de legitimaţii de serviciu. Statul de personal şi schema de încadrare ale Consiliului se aprobă de preşedintele Consiliului.”

 

Art.XI. – Anexa nr.3 la Legea nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.441–447, art.715), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

în tabelul 2 compartimentul „Autorităţile publice autonome”, punctul 1 se completează cu poziţia A2234 cu următorul cuprins:

 

A2234

Secretar general al Consiliului pentru egalitate11611,07

 

în tabelul 3, în denumirea compartimentului al doilea, după textul „Avocatul Poporului,” se introduce textul „preşedintele Consiliului pentru egalitate,”.

 

Art.XII. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Consiliul pentru egalitate va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.2. Chişinău, 2 februarie 2023.