joi, 8 decembrie 2022
336/08.12.2022 Lege pentru modificarea unor acte normative

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

 

nr. 336  din  08.12.2022

 

Monitorul Oficial nr.428-430/772 din 23.12.2022

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I. – Regulamentul Parlamentului, adoptat prin Legea nr.797/1996 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.50, art.237), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. În denumirea capitolului 13 din titlul II, textul „PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA,” se exclude.

2. Articolele 143 şi 144 se abrogă.

 

Art.II. Legea nr.768/2000 privind statutul alesului local (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.34, art.231), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 5 va avea următorul cuprins:

Art.5. – (1) Durata mandatului consilierului şi al primarului se stabileşte de Codul electoral.

(2) Mandatul consilierului încetează înainte de termen în caz de:

a) absenţă fără motive întemeiate de la 3 şedinţe consecutive ale consiliului;

b) incompatibilitate a funcţiei, fapt stabilit prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate;

c) stabilire, prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate, a emiterii/adoptării de către acesta a unui act administrativ, a încheierii directe sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, a luării sau participării la luarea unei decizii fără soluţionarea conflictului de interese real în conformitate cu prevederile legislaţiei privind reglementarea conflictului de interese;

d) nedepunere de către acesta a declaraţiei de avere şi interese personale sau refuz de a o depune, în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;

e) dispunere de către instanţa de judecată, prin hotărâre irevocabilă, a confiscării averii nejustificate;

f) existenţă a unei sentinţe irevocabile de condamnare la privaţiune de libertate sau a unei hotărâri definitive şi irevocabile prin care se interzice de a ocupa funcţia de consilier pentru o perioadă mai mare de 5 luni;

g) dizolvare de drept a consiliului în condiţiile Legii nr.436/2006 privind administraţia publică locală;

h) demisie;

i) deces.

(3) În cazurile prevăzute la alin.(2) lit.a) şi f), mandatul consilierului se ridică de către consiliul respectiv, iar în cazurile prevăzute la alin.(2) lit.b)–e), h) şi i), mandatul consilierului se ridică de către Comisia Electorală Centrală.

(4) În cazurile prevăzute la alin.(2) lit.b)–d), Comisia Electorală Centrală iniţiază procedura de ridicare a mandatului de consilier la sesizarea Autorităţii Naţionale de Integritate. În baza documentelor electorale pe care le deţine, Comisia Electorală Centrală decide asupra ridicării mandatului de consilier în termen de 30 de zile de la data sesizării.

(5) În cazul ridicării mandatului de consilier de către consiliu, precum şi în cazurile prevăzute la alin.(2) lit.g)–i), secretarul consiliului local sau, după caz, preşedintele raionului informează despre aceasta Comisia Electorală Centrală în termen de 15 zile de la apariţia circumstanţelor respective.

(6) Mandatul se consideră vacant de îndată ce decizia cu privire la ridicarea lui în condiţiile alin.(2) şi (3) a fost adusă la cunoştinţa consilierului vizat. În cazul în care comunicarea deciziei este imposibilă, mandatul se consideră vacant din momentul adoptării deciziei.

(7) Decizia de ridicare a mandatului poate fi contestată în instanţa de judecată competentă pentru examinarea litigiilor de contencios administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.

(8) Mandatul primarului încetează înainte de termen în caz de:

a) incompatibilitate a funcţiei, fapt stabilit prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate;

b) stabilire, prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate, a emiterii/adoptării de către acesta a unui act administrativ, a încheierii directe sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, a luării sau participării la luarea unei decizii fără soluţionarea conflictului de interese real în conformitate cu prevederile legislaţiei privind reglementarea conflictului de interese;

c) nedepunere de către acesta a declaraţiei de avere şi interese personale sau refuz de a o depune, în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;

d) dispunere de către instanţa de judecată, prin hotărâre irevocabilă, a confiscării averii nejustificate;

e) imposibilitate de a exercita funcţia pe o perioadă mai mare de 5 luni consecutive, inclusiv pe motive de boală, circumstanţă constatată de către oficiul teritorial al Cancelariei de Stat şi notificată în scris Comisiei Electorale Centrale în termen de 15 zile de la constatare;

f) existenţă a unei sentinţe irevocabile de condamnare la privaţiune de libertate sau a unei hotărâri definitive şi irevocabile prin care se interzice de a ocupa funcţia de primar pentru o perioadă mai mare de 5 luni;

g) revocare prin referendum local, în condiţiile Codului electoral;

h) demisie;

i) deces.

(9) Comisia Electorală Centrală stabileşte, în condiţiile Codului electoral, data alegerilor noi:

a) în cazurile prevăzute la alin.(8) lit.a)–c), la sesizarea Autorităţii Naţionale de Integritate;

b) în cazurile prevăzute la alin.(8) lit.d) şi f), la sesizarea instanţei de judecată;

c) în cazurile prevăzute la alin.(8) lit.e), la sesizarea oficiului teritorial al Cancelariei de Stat;

d) în cazurile prevăzute la alin.(8) lit.h) şi i), la sesizarea secretarului consiliului local.

(10) Autorităţile enumerate la alin.(9) sesizează Comisia Electorală Centrală în termen de 15 zile de la apariţia sau constatarea circumstanţelor respective.

(11) Mandatul preşedintelui, al vicepreşedintelui raionului şi al viceprimarului încetează înainte de termen în caz de:

a) incompatibilitate a funcţiei, fapt stabilit prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate;

b) stabilire, prin act de constatare rămas definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate, a emiterii/adoptării de către acesta a unui act administrativ, încheierii directe sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, luării sau participării la luarea unei decizii fără soluţionarea conflictului de interese real în conformitate cu prevederile legislaţiei privind reglementarea conflictului de interese;

c) nedepunere de către acesta a declaraţiei de avere şi interese personale sau refuz de a o depune, în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;

d) dispunere de către instanţa de judecată, prin hotărâre irevocabilă, a confiscării averii nejustificate;

e) imposibilitate de a exercita funcţia pe o perioadă mai mare de 5 luni consecutive, inclusiv pe motive de boală, cu excepţia viceprimarului care îşi exercită funcţia pe baze obşteşti, circumstanţă constatată de către oficiul teritorial al Cancelariei de Stat şi notificată în scris consiliului local respectiv în termen de 15 zile de la constatare;

f) existenţă a unei sentinţe irevocabile de condamnare la privaţiune de libertate sau a unei hotărâri definitive şi irevocabile prin care se interzice de a ocupa funcţia de preşedinte, vicepreşedinte a raionului şi viceprimar pentru o perioadă mai mare de 5 luni;

g) eliberare din funcţie de către consiliul respectiv în conformitate cu Legea nr.436/2006 privind administraţia publică locală;

h) demisie;

i) deces.

(12) Aleşii locali îşi exercită mandatul în condiţiile prezentei legi şi ale Legii nr.436/2006 privind administraţia publică locală.

(13) Alesul local depune, în condiţiile legii, declaraţie de avere şi interese personale.”

2. La articolul 8, alineatul (21) se abrogă.

 

Art.III.Legea nr.1234/2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.139–140, art.996), cu modificările ulterioare, se abrogă.

 

Art.IV.Legea nr.387/2001 cu privire la iniţiativa populară de revizuire a Constituţiei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.97–99, art.783) se abrogă.

 

Art.V. Codul penal al Republicii Moldova nr.985/2002 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.72–74, art.195) , cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 1811 alineatul (1), în dispoziţie, textul „parlamentare, prezidenţiale, locale ori în cadrul referendumului” se exclude.

2. La articolul 1812, dispoziţia alineatului (1) se completează cu textul „ , săvârşite în proporţii mari”.

3. Articolul 1813 va avea următorul cuprins:

Articolul 1813. Finanţarea ilegală a partidelor politice, a grupurilor de iniţiativă, a concurenţilor electorali sau a participanţilor la referendum

Finanţarea partidelor politice, a grupurilor de iniţiativă, a concurenţilor electorali sau a participanţilor la referendum din surse interzise de lege săvârşită în proporţii mari

se pedepseşte cu amendă în mărime de la 850 la 1350 de unităţi convenţionale sau cu închisoare de la 3 la 5 ani, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 9000 la 13000 de unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate sau cu lichidarea persoanei juridice.”

4. La articolul 182 alineatul (1), dispoziţia se completează cu textul „ , fie în locul unei alte persoane”.

 

Art.VI. Codul muncii al Republicii Moldova nr.154/2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.159–162, art.648), cu modificările ulterioare, se completează cu articolele 973 şi 1881 cu următorul cuprins:

Articolul 973. Degrevarea salariatului de atribuţiile de la locul de muncă în perioada electorală

(1) În perioada organizării şi desfăşurării alegerilor în condiţiile legislaţiei electorale, salariatul poate solicita angajatorului, în baza unei cereri, precum şi în temeiul hotărârii organului electoral, degrevarea de atribuţii de la locul de muncă permanent pe o perioadă care nu va depăşi termenul indicat în hotărârea respectivă. Pentru perioada degrevării, sarcinile şi atribuţiile salariatului la locul de muncă permanent vor fi reduse total sau parţial.

(2) Degrevarea menţionată la alin.(1) se efectuează în condiţiile Codului electoral, ale Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi ale prezentului cod.

(3) Pe perioada degrevării pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor, salariaţilor din sectorul bugetar li se menţin statutul, funcţia şi salariul la locul de muncă permanent, iar salariaţilor din sectorul privat li se menţin aceleaşi garanţii, cu excepţia plăţilor salariale care se determină prin ordin (dispoziţie, decizie, hotărâre) al angajatorului.

(4) Prevederile prezentului articol nu se aplică salariaţilor cărora li s-a stabilit o perioadă de probă şi celor angajaţi pe o perioadă determinată mai mică de 6 luni.

(5) Pe durata perioadei pentru care este degrevat, angajatorul nu poate dispune atragerea salariatului la muncă suplimentară, muncă de noapte, în zilele de repaus şi cele de sărbătoare nelucrătoare.”

Articolul 1881. Garanţii în cazul activităţii salariatului în cadrul organelor electorale

(1) Pentru perioada activităţii în cadrul organelor electorale, salariaţii pot solicita degrevarea de la locul de muncă de bază în condiţiile art.973 din prezentul cod şi ale Codului electoral.

(2) Angajatorul, indiferent de forma juridică de organizare, are obligaţia de a permite salariaţilor să desfăşoare activităţi în cadrul organelor electorale, inclusiv să participe la şedinţele organelor electorale, dacă acestea se desfăşoară în orele de program, în condiţiile prezentului cod şi ale Codului electoral. Temei pentru desfăşurarea activităţilor în cadrul organelor electorale servesc hotărârile de constituire şi de confirmare a componenţei nominale a acestora, precum şi, după caz, cele privind degrevarea salariaţilor.

(3) Salariaţilor degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă, precum şi celor nedegrevaţi care participă, în orele de program, la şedinţele şi procedurile electorale desfăşurate de organele electorale din care fac parte li se garantează menţinerea locului de muncă (a funcţiei) şi a salariului integral sau parţial la locul de muncă.

(4) Salariaţii care activează în cadrul organelor electorale beneficiază de o zi liberă, de regulă, imediat următoare zilei alegerilor, cu menţinerea salariului mediu la locul de muncă.

(5) Pe durata activităţii în cadrul organelor electorale, raporturile de muncă (serviciu) nu pot înceta şi nu pot fi modificate (suspendate) decât la iniţiativa sau cu acordul salariatului, cu excepţia încetării raporturilor de muncă (serviciu) în circumstanţe ce nu depind de voinţa părţilor.

(6) Salariaţii care activează în calitate de funcţionari electorali beneficiază şi de alte garanţii stabilite de prezentul cod, legislaţia electorală şi cea fiscală.”

 

Art.VII. – La articolul 4 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132–137, art.696), cu modificările ulterioare, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) În perioada stării de urgenţă, de asediu sau de război nu se admite desfăşurarea alegerilor, cu excepţia cazului în care acest fapt este permis în temeiul hotărârii Parlamentului privind declararea stării de urgenţă, de asediu sau de război.”

 

Art.VIII. Legea nr.436/2006 privind administraţia publică locală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.32–35, art.116), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 11 alineatul (1), enunţul al doilea din partea introductivă va avea următorul cuprins: „Numărul de consilieri se aduce la cunoştinţa publică prin hotărâre a Comisiei Electorale Centrale, în funcţie de numărul de locuitori ai unităţii administrativ-teritoriale la data de 1 ianuarie a anului în care au loc alegerile, conform datelor din Registrul de stat al populaţiei, prezentate de Agenţia Servicii Publice, după cum urmează:”.

2. La articolul 13 alineatul (31), litera a) va avea următorul cuprins:

„a) aducerea la cunoştinţă de către reprezentantul consiliului electoral de circumscripţie sau al Comisiei Electorale Centrale a hotărârii consiliului electoral respectiv privind atribuirea mandatelor de consilier;”.

3. La articolul 14 alineatul (2), litera z) va avea următorul cuprins:

„z) examinează informaţiile consilierilor, ia decizii pe marginea lor; audiază dările de seamă şi informaţiile primarului, ale conducătorilor de subdiviziuni, întreprinderi municipale şi instituţii publice din subordine; ridică mandatul consilierilor în condiţiile Legii nr.768/2000 privind statutul alesului local; iniţiază, după caz, şi decide desfăşurarea referendumului local în condiţiile Codului electoral;”.

4. Articolul 24 va avea următorul cuprins:

Articolul 24. Încetarea înainte de termen a mandatului de consilier

Mandatul de consilier încetează înainte de termen în cazurile prevăzute la art.5 alin.(2) din Legea nr.768/2000 privind statutul alesului local.”

5. Articolul 25:

la alineatul (1) litera a), textul „ , întrucât încălcau grav prevederile Constituţiei sau ale legislaţiei în vigoare” se exclude;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Dizolvarea de drept a consiliului local în condiţiile alin.(1) lit.b) şi c) se constată prin dispoziţie a primarului şi se notifică în scris, în termen de cel mult 15 zile de la data emiterii dispoziţiei, Comisiei Electorale Centrale, care stabileşte data desfăşurării alegerilor noi.”

6. Articolul 27:

la alineatul (2), cuvintele „un judecător” se substituie cu cuvintele „reprezentantul consiliului electoral de circumscripţie”;

la alineatul (3), cuvântul „noi” se exclude.

7. La articolul 28, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Mandatul de primar încetează înainte de termen în cazurile prevăzute la art.5 alin.(8) din Legea nr.768/2000 privind statutul alesului local.”

8. La articolul 31:

denumirea articolului se completează cu cuvintele „şi încetarea înainte de termen a mandatului de viceprimar”;

articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) Mandatul de viceprimar încetează înainte de termen în cazurile prevăzute la art.5 alin.(11) din Legea nr.768/2000 privind statutul alesului local.”

9. La articolul 39, alineatul (11) va avea următorul cuprins:

„(11) În cazul apariţiei uneia dintre circumstanţele prevăzute la art.178 alin.(1) din Codul electoral şi art.5 din Legea nr.768/2000 privind statutul alesului local, secretarul consiliului comunică în scris acest fapt Comisiei Electorale Centrale în termen de cel mult 15 zile de la data apariţiei circumstanţei sau de la efectuarea controlului de legalitate a dispoziţiei primarului emise în condiţiile art.25 alin.(3).”

10. La articolul 48, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Dizolvarea de drept a consiliului raional în condiţiile alin.(1) lit.b) şi c) se constată prin dispoziţie a preşedintelui raionului şi se notifică în scris, în termen de cel mult 15 zile de la data emiterii dispoziţiei, Comisiei Electorale Centrale, care stabileşte data desfăşurării alegerilor noi.”

11. Articolul 50 se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:

„(6) Mandatele de preşedinte şi de vicepreşedinte al raionului încetează înainte de termen în cazurile prevăzute la art.5 alin.(11) din Legea nr.768/2000 privind statutul alesului local.”

12. La articolul 55 alineatul (2), textele „sectorale,” şi „sectoarelor,” se exclud.

13. Articolul 56:

la alineatul (1), textele „sectorale,” şi „sectoarelor,” se exclud;

alineatele (3) şi (7) se abrogă;

la alineatul (8), cuvintele „şi consiliile sectorale ale municipiului” se exclud, iar cuvintele „pot fi dizolvate” se substituie cu cuvintele „poate fi dizolvat”.

14. La articolul 57, alineatele (3) şi (5) se abrogă.

15. Articolul 58:

în denumirea articolului, cuvintele „şi a consiliilor sectorale ale municipiului Chişinău” se exclud;

alineatul (4) se abrogă.

16. În denumirea capitolului VIII, textul „ . SECRETARUL CONSILIULUI SECTORAL AL MUNICIPIULUI CHIŞINĂU” se exclude.

17. Articolul 60:

în denumirea articolului, textul „ , al secretarului Consiliului municipal Bălţi şi cel al secretarului consiliului sectoral al municipiului Chişinău” se substituie cu cuvintele „şi cel al secretarului Consiliului municipal Bălţi”;

la alineatul (1), textul „ , secretarul Consiliului municipal Bălţi şi secretarul consiliului sectoral al municipiului Chişinău” se substituie cu cuvintele „şi secretarul Consiliului municipal Bălţi”;

la alineatul (5), textul „ , a Consiliului municipal Bălţi sau a consiliului sectoral al municipiului Chişinău” se substituie cu cuvintele „sau a Consiliului municipal Bălţi”, iar textul „ , primarul municipiului Bălţi sau primarul sectoral al municipiului Chişinău” – cu cuvintele „sau primarul municipiului Bălţi”;

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Secretarul consiliului raional, secretarul Consiliului municipal Chişinău şi secretarul Consiliului municipal Bălţi sunt, concomitent, şi secretar al raionului sau al municipiului respectiv.”

la alineatul (7), cuvintele „secretarului Consiliului municipal Bălţi şi secretarului consiliului sectoral al municipiului Chişinău” se substituie cu cuvintele „şi secretarului Consiliului municipal Bălţi”.

18. La articolul 85, cuvântul „anticipate” se substituie cu cuvântul „noi”.

19. La articolul 90, textul „ , cu excepţia prevederilor art.55–58 referitoare la organizarea şi funcţionarea autorităţilor administraţiei publice ale sectoarelor municipiului Chişinău, care se vor aplica de la data stabilită a alegerilor locale generale din anul 2023” se exclude.

20. La articolul 92, alineatul (2) se abrogă.

 

Art.IX. Legea nr.294/2007 privind partidele politice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.42–44, art.119), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 3:

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Partidele politice nu pot organiza acte de caritate sau de sponsorizare, nu pot practica activităţi comerciale cu bunuri de consum sau de primă necesitate, inclusiv nu pot face publicitate acestora, nu pot organiza şi desfăşura activităţi militare, paramilitare, precum şi alte activităţi interzise prin lege.”

alineatul (5) se completează cu textul „ , dacă acestea duc la contestare şi defăimare a statului şi a poporului, îndemn la război de agresiune, la ură naţională, rasială sau religioasă, incitare la discriminare, la separatism teritorial, la violenţă publică, precum şi la alte manifestări ce atentează la regimul constituţional”.

2. Articolul 6 se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:

„(5) Partidele politice ţin registre ale membrilor, actualizate semestrial şi anual, structurate potrivit organizaţiilor teritoriale, care, la solicitare, sunt prezentate Comisiei Electorale Centrale sau Agenţiei Servicii Publice.”

3. La articolul 8 alineatul (1), litera f) se abrogă.

4. Articolul 11 se completează cu alineatul (5), (6) şi (7) cu următorul cuprins:

„(5) Agenţia Servicii Publice aduce la cunoştinţa publică, în termen de 3 zile de la adoptarea deciziei respective, informaţia privind:

a) înregistrarea partidului politic;

b) conducătorul partidului politic;

c) numărul de membri declarat de partidul politic;

d) modificările operate în statutul partidului politic.

(6) Informaţia prevăzută la alin.(5) este prezentată, în acelaşi termen, Comisiei Electorale Centrale.

(7) În termen de 24 de ore de la solicitarea Comisiei Electorale Centrale, Agenţia Servicii Publice prezintă acesteia lista partidelor politice care au dreptul de a participa la alegeri.”

5. La articolul 13 alineatul (1), litera j) va avea următorul cuprins:

„j) organul competent să desemneze candidaţi pentru orice tip de alegeri, să stabilească procedura de desemnare a candidaţilor şi de modificare a listei de candidaţi, precum şi să decidă participarea la referendumuri;”.

6. La articolul 16 alineatul (1), cuvintele „alegerea Parlamentului şi a autorităţilor administraţiei publice locale” se substituie cu cuvintele „alegeri în condiţiile legislaţiei electorale”.

7. Articolul 21:

se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Activitatea partidului politic poate fi limitată dacă partidul nu a depus raportul privind gestiunea financiară, în termenul şi formatul stabilite de Comisia Electorală Centrală.”

la alineatul (2), textul „alin.(1), Ministerul Justiţiei,” se substituie cu textul „alin.(1) şi (11), Ministerul Justiţiei, din oficiu sau la sesizare,”;

alineatul (8) va avea următorul cuprins:

„(8) Activitatea partidului politic nu poate fi limitată pe parcursul campaniei electorale la care participă.”

8. La articolul 22, alineatul (1) se completează cu litera f) cu următorul cuprins:

„f) radierea din oficiu din Registrul de stat al persoanelor juridice.”

9. Legea se completează cu articolul 221 cu următorul cuprins:

Articolul 221. Radierea din oficiu a partidului politic

(1) Partidul politic se radiază din Registrul de stat al persoanelor juridice în cazul neprezentării rapoartelor anuale privind gestiunea financiară timp de 2 ani consecutivi.

(2) Radierea din oficiu a partidului politic se efectuează prin decizie a Agenţiei Servicii Publice, la cererea Comisiei Electorale Centrale.

(3) Procedura de radiere în temeiul alin.(1) este exceptată de la prevederile Legii nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali.

(4) Decizia privind radierea din oficiu a partidului politic sau privind refuzul radierii poate fi contestată în instanţa de judecată în termen de 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.”

10. Articolul 25:

la alineatul (1) litera c), cuvântul „subvenţiile” se substituie cu cuvântul „alocaţiile”;

alineatele (3) şi (4) vor avea următorul cuprins:

„(3) Partidele politice organizează şi ţin evidenţa contabilă în conformitate cu Legea contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017, cu standardele naţionale de contabilitate şi cu ordinele ministrului finanţelor. Persoana responsabilă de finanţele partidului (trezorierul) este confirmată prin hotărâre a Comisiei Electorale Centrale.

(4) Băncile deschid partidului politic înregistrat cont bancar în termen de 3 zile de la depunerea cererii la bancă. Operaţiunile de încasări şi plăţi ale partidelor politice se efectuează în lei moldoveneşti şi, în cazurile prevăzute de legislaţia valutară, în valută străină, prin conturi deschise la băncile licenţiate din Republica Moldova, cu eliberarea documentelor justificative.”

11. Legea se completează cu articolul 251 cu următorul cuprins:

Articolul 251. Cotizaţiile de membru

(1) Mărimea şi modul de achitare a cotizaţiilor de membru se stabilesc în statutul partidului. Procedura detaliată privind modul de încasare a cotizaţiilor, ţinerea şi evidenţa acestora se aprobă de către organul de conducere al partidului, care va corespunde prevederilor prezentei legi şi actelor normative adoptate de Comisia Electorală Centrală. Procedura se aduce la cunoştinţa Comisiei Electorale Centrale.

(2) Cotizaţia de membru poate fi încasată în numerar sau prin operaţiuni bancare. La încasarea cotizaţiei de membru în numerar se eliberează bonul de încasare, iar în termen de 5 zile lucrătoare suma se virează în contul bancar al partidului politic.

(3) Informaţia despre membrul cotizant se transmite Comisiei Electorale Centrale în termenul şi în formatul stabilite de actele normative ale acesteia.

(4) Comisia Electorală Centrală face publică informaţia despre cotizanţi în conformitate cu art.29 alin.(4).”

12. Articolul 26:

la alineatul (1):

litera a) se completează cu textul „ , proveniţi din activitatea de salariat, de întreprinzător, ştiinţifică sau din cea de creaţie, desfăşurată de către cetăţenii Republicii Moldova, din burse, pensii, prestaţii sociale sau din alte venituri legale, cu excepţia ajutorului social”;

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) donaţii sub formă de proprietăţi sau bunuri, servicii gratuite sau în condiţii mai avantajoase decât valoarea comercială (medie de piaţă). Aceste donaţii sunt reflectate în contabilitatea partidului politic şi evaluate la valoarea lor medie de piaţă, ele nu trebuie să depăşească limitele donaţiilor prevăzute la alin.(4) şi (5);”

la alineatul (4), textul „ ; în cazul cetăţenilor Republicii Moldova cu venituri obţinute în afara ţării, suma donaţiilor nu poate depăşi 3 salarii medii lunare pe economie pe anul respectiv; în cazul” se substituie cu textul „ . Totodată, acest plafon nu poate depăşi 30% din venitul anual al acestora înregistrat pentru anul calendaristic precedent, iar în cazul cetăţenilor Republicii Moldova care beneficiază doar de burse sau alte prestaţii sociale, plafonul donaţiei nu poate să depăşească un salariu mediu lunar pe economie pe anul respectiv. În cazul”;

alineatul (41) va avea următorul cuprins:

„(41) O persoană fizică, în decursul unui an bugetar, poate face donaţii în numerar unui sau mai multor partide politice în valoare de până la un salariu mediu pe economie stabilit pe anul respectiv. Donaţiile care depăşesc această limită se vor face exclusiv prin operaţiuni bancare.”

articolul se completează cu alineatul (9) cu următorul cuprins:

„(9) Prevederile alin.(6) nu pot fi interpretate şi aplicate în sensul limitării susţinerii indirecte sau tehnice, suportate de partide politice, familii ale partidelor politice sau entităţi necomerciale create şi finanţate de acestea care sunt afiliate la organizaţii politice internaţionale cu achitarea taxei de membru sau în temeiul unui acord oficial de colaborare cu partide politice din Republica Moldova. Afilierea politică internaţională sau acordurile de colaborare care implică susţinere indirectă sau tehnică urmează a fi raportate deschis şi transparent şi nu pot duce la contestare şi defăimare a statului şi a poporului, îndemn la război de agresiune, la ură naţională, rasială sau religioasă, incitare la discriminare, la separatism teritorial, la violenţă publică, precum şi la alte manifestări ce atentează la regimul constituţional.”

13. La articolul 28, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Prin decizia organului de conducere al partidului politic, alocaţiile de la bugetul de stat pot fi utilizate, inclusiv în susţinerea grupurilor de iniţiativă înregistrate de partidul politic sau a campaniilor electorale în condiţiile stabilite de Codul electoral, pentru următoarele destinaţii:

a) cheltuieli pentru locaţiunea, întreţinerea şi funcţionarea sediilor;

b) cheltuieli pentru retribuirea muncii (cheltuieli de personal);

c) cheltuieli pentru recompensele voluntarilor/agitatorilor;

d) cheltuieli pentru consultanţă politică;

e) cheltuieli pentru presă şi materiale promoţionale;

f) cheltuieli pentru producţia şi difuzarea de spoturi publicitare;

g) cheltuieli pentru organizarea activităţilor cu caracter politic;

h) cheltuieli de deplasare în străinătate;

i) cheltuieli pentru primirea delegaţiilor din străinătate;

j) cheltuieli pentru plata cotizaţiilor către organizaţiile politice internaţionale la care este afiliat partidul politic;

k) cheltuieli pentru telecomunicaţii şi dezvoltarea aplicaţiilor sau a paginilor web necesare activităţii partidului politic;

l) investiţii în bunuri mobile şi imobile, necesare activităţii partidului politic;

m) cheltuieli de protocol, birotică şi comision bancar;

n) cheltuieli pentru combustibili/carburanţi şi transport;

o) cheltuieli pentru executarea actelor judecătoreşti şi/sau a altor acte ale instituţiilor statului;

p) cheltuieli pentru consultanţa juridică, achitarea onorariilor avocaţilor, ale executorilor şi ale experţilor;

q) cheltuieli pentru sondaje de opinie naţionale şi locale;

r) cheltuieli pentru organizarea de întruniri, manifestaţii publice, seminare şi alte cursuri de instruire pentru membrii de partid, desfăşurate în ţară;

s) cheltuieli pentru programe pentru tineret şi femei;

t) cheltuieli de audit (extern/obligatoriu).”

14. Articolul 29 va avea următorul cuprins:

Articolul 29. Rapoartele privind gestiunea financiară ale partidului politic

(1) Partidul politic prezintă Comisiei Electorale Centrale, iar cel beneficiar de alocaţii de la bugetul de stat prezintă şi Curţii de Conturi, rapoarte în format electronic privind gestiunea financiară, după cum urmează:

a) semestrial, până la 15 iulie şi 15 ianuarie;

b) anual, până la 31 martie;

c) în termen de 10 zile de la aprobarea, de către organul competent al partidului, a deciziei privind reorganizarea sau autodizolvarea partidului politic.

(2) Partidul politic beneficiar de alocaţii de la bugetul de stat prezintă, până la data de 10 a fiecărei luni, informaţia privind cheltuielile partidului din aceste alocaţii pentru luna precedentă şi informaţia privind efectivul salariaţilor şi al persoanelor angajate remunerate din alocaţii.

(3) Rapoartele şi informaţiile menţionate la alin.(1) şi (2) sunt verificate şi analizate de Comisia Electorală Centrală. Pentru a verifica corectitudinea şi veridicitatea datelor din rapoarte, Comisia Electorală Centrală poate solicita partidelor politice, instituţiilor publice, agenţilor economici/persoanelor juridice private informaţiile necesare pentru efectuarea supravegherii şi controlului finanţării partidelor politice, după caz, contractele, declaraţiile privind donaţiile în numerar şi alte documente. Partidele politice, instituţiile publice, agenţii economici/persoanele juridice private sunt obligate să prezinte în termen de două săptămâni informaţiile solicitate. La cerere şi în funcţie de circumstanţe sau de natura informaţiei solicitate, acest termen poate fi redus sau extins de către Comisia Electorală Centrală.

(4) Toată informaţia conţinută în rapoartele partidelor politice privind veniturile acumulate şi cheltuielile efectuate, cu excepţia IDNP-ului persoanei fizice, datei şi lunii naşterii, domiciliului sau reşedinţei temporare a acesteia, se face publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale în termen de 48 de ore de la recepţionarea rapoartelor, precum şi pe paginile web ale partidelor politice, în cazul existenţei acestora.

(5) Termenul de afişare în spaţiul public a datelor menţionate la alin.(4) este de 5 ani, iar termenul de stocare pe suporturile şi mijloacele electronice ale Comisiei Electorale Centrale este de 15 ani. În interiorul termenelor de stocare, orice persoană identificată poate solicita Comisiei Electorale Centrale accesul la rapoartele financiare dacă urmăreşte un scop jurnalistic (care include orice cercetare a organizaţiilor din domeniul asociativ sau mass-media).

(6) Modelul raportului privind gestiunea financiară, procedura de completare şi prezentare a acestuia, alte formulare ce vizează gestiunea financiară a partidelor politice se aprobă de Comisia Electorală Centrală. Raportul privind gestiunea financiară conţine informaţii cu privire la:

a) bunurile şi veniturile partidului politic, inclusiv gruparea acestor venituri pe tipuri;

b) toate donaţiile şi cotizaţiile partidului politic: suma, numele şi prenumele donatorului/cotizantului, numărul de identificare de stat (IDNP), domiciliul, ziua, luna şi anul naşterii, locul de muncă, funcţia deţinută (ocupaţia/genul de activitate), după caz, calitatea de membru de partid, sursele de venit sau finanţare ale donatorului – în cazul persoanei fizice; suma donată, denumirea şi numărul de identificare de stat (IDNO) – în cazul persoanei juridice;

c) obligaţiile şi cheltuielile partidului politic, altele decât cele din perioada electorală, grupate pe cheltuieli pentru activităţi operaţionale şi cheltuieli pentru alte activităţi;

d) situaţiile financiare pentru perioada corespunzătoare ale persoanelor juridice fondate sau controlate în alt mod de partidul politic.

(7) Raportul privind gestiunea financiară se semnează de către trezorierul partidului politic şi de conducătorul partidului politic/persoana care asigură interimatul, fapt confirmat de Agenţia Servicii Publice. Ambii poartă răspundere pentru corectitudinea datelor şi a informaţiilor prezentate, precum şi pentru neprezentarea acestora.”

15. Articolul 30:

la alineatul (2), cuvântul „Controlul” se substituie cu cuvântul „Auditul”, iar cuvântul „şi” se exclude;

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Instituţia bancară la care partidul politic are deschis cont bancar curent şi/sau cont destinat alocaţiilor de la bugetul de stat prezintă Comisiei Electorale Centrale, semestrial, precum şi la cererea acesteia, informaţia despre toate încasările şi plăţile din aceste conturi.”

16. Articolul 31 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) Raportul de audit se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale în termen de 48 de ore de la recepţionarea acestuia, precum şi pe paginile web ale partidelor politice, în cazul existenţei acestora.”

17. Articolele 311 şi 312 vor avea următorul cuprins:

Articolul 311. Încălcarea prevederilor privind donaţiile şi cotizaţiile de membru

(1) În cazul în care un partid politic primeşte cotizaţii sau donaţii cu încălcarea prevederilor art.251 şi 26, inclusiv în cazul primirii cotizaţiilor sau donaţiilor care depăşesc plafoanele stabilite, acesta este obligat, în termen de 3 zile, să verse la bugetul de stat sumele primite cu încălcarea legii.

(2) În cazul nerespectării cerinţei prevăzute la alin.(1), Comisia Electorală Centrală emite o somaţie scrisă adresată partidului politic, prin care îi solicită să verse la bugetul de stat sumele primite cu încălcarea legii, să înlăture încălcarea şi să informeze comisia despre măsurile întreprinse, în termen de 3 zile lucrătoare de la emiterea somaţiei.

(3) Neexecutarea somaţiei Comisiei Electorale Centrale constituie contravenţie şi se sancţionează în conformitate cu prevederile Codului contravenţional.

(4) În cazul repetării, pe parcursul unui an calendaristic, a încălcării prevăzute la alin.(3), Comisia Electorală Centrală adoptă o hotărâre privind lipsirea partidului politic respectiv de dreptul la alocaţiile de la bugetul de stat pentru o perioadă de la 2 luni la un an.

 

Articolul 312. Încălcarea prevederilor privind gestiunea financiară a partidelor politice

(1) Constituie încălcări ale prevederilor privind gestiunea financiară a partidelor politice:

a) încălcarea modului de evidenţă şi utilizare a patrimoniului partidului politic;

b) neprezentarea sau prezentarea tardivă de către partidul politic la Comisia Electorală Centrală a rapoartelor privind gestiunea financiară;

c) denaturarea şi/sau ascunderea premeditată, prezentarea în volum incomplet sau prezentarea neveridică a informaţiei, neprezentarea sau prezentarea incompletă a datelor de identificare ale donatorilor sau ale cotizanţilor;

d) utilizarea contrar destinaţiei a alocaţiilor de la bugetul de stat pentru partidul politic.

(2) Faptele prevăzute la alin.(1) sunt pasibile de răspundere conform legislaţiei.

(3) În cazul repetării, pe parcursul unui an calendaristic, a încălcării prevăzute la alin.(1), Comisia Electorală Centrală adoptă o hotărâre privind lipsirea partidului politic de dreptul la alocaţiile de la bugetul de stat pentru o perioadă de la 2 luni la un an.”

 

Art.X.Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.230–232, art.840), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 9 alineatul (1):

la litera h), textul „sectorului,” se exclude;

litera k) se abrogă.

2. Legea se completează cu articolul 192 cu următorul cuprins:

Articolul 192. Dreptul de a fi degrevat/convocat

(1) În perioada organizării şi desfăşurării alegerilor în condiţiile legislaţiei electorale, funcţionarul public are dreptul de a fi degrevat de atribuţiile de la locul de muncă permanent. Pe perioada degrevării, sarcinile şi atribuţiile funcţionarului public la locul de muncă sunt reduse total sau parţial.

(2) Degrevarea prevăzută la alin.(1) se efectuează în condiţiile Codului electoral şi ale Codului muncii pentru o perioadă care nu poate depăşi termenul indicat în hotărârea organului electoral emisă în acest sens.

(3) Conducătorii instituţiilor publice au obligaţia de a permite funcţionarilor publici să desfăşoare activităţi în cadrul organelor electorale, inclusiv să participe la şedinţele organelor electorale, dacă acestea se desfăşoară în orele de program, în condiţiile Codului muncii şi ale Codului electoral. Temei pentru desfăşurarea activităţilor în cadrul organelor electorale servesc hotărârile de constituire şi de confirmare a componenţei nominale a acestora, precum şi, după caz, cele privind degrevarea sau convocarea salariaţilor.

(4) Funcţionarii publici care activează în cadrul organelor electorale beneficiază şi de alte garanţii stabilite de legislaţia muncii, legislaţia electorală şi cea conexă.”

3. La articolul 36 alineatul (2) litera f), textul „sectorului,” se exclude.

4. Articolul 54:

la alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:

„a) înregistrare, în condiţiile Codului electoral, în calitate de candidat în alegeri sau confirmare în calitate de persoană de încredere a unui concurent electoral ori de trezorier;”

articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) Cererea privind suspendarea raporturilor de serviciu în temeiul alin.(1) lit.a) se depune la persoana/organul care are competenţă legală de numire în funcţie. Perioada dintre depunerea cererii şi emiterea deciziei de suspendare nu poate depăşi 3 zile. Suspendarea raporturilor de serviciu în temeiul alin.(1) lit.a) se echivalează cu concediul neplătit.”

 

Art.XI. Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 481 va avea următorul cuprins:

Articolul 481. Încălcarea legislaţiei privind gestionarea mijloacelor financiare ale partidelor politice, ale fondurilor electorale şi ale grupurilor de iniţiativă

(1) Prezentarea tardivă sau neprezentarea de către partidele politice a rapoartelor privind gestiunea financiară

se sancţionează cu avertisment sau cu amendă de la 120 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere şi/sau persoanei juridice.

(2) Denaturarea şi/sau ascunderea premeditată, prezentarea în volum incomplet sau prezentarea neveridică a informaţiei, neprezentarea sau prezentarea incompletă a datelor de identificare ale donatorilor sau ale cotizanţilor în raportul privind gestiunea financiară a partidului politic

se sancţionează cu avertisment sau cu amendă de la 90 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere şi/sau persoanei juridice.

(3) Încălcarea modului de evidenţă şi utilizare a patrimoniului partidului politic şi a mijloacelor din fondul electoral

se sancţionează cu amendă de la 90 la 240 de unităţi convenţionale.

(4) Utilizarea contrar destinaţiei a alocaţiilor de la bugetul de stat pentru partidele politice, dacă aceasta nu constituie infracţiune,

se sancţionează cu amendă de la 180 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice şi/sau persoanei cu funcţie de răspundere şi cu privarea de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a desfăşura anumite activităţi pe un termen de la 3 luni la un an.

(5) Prezentarea tardivă sau neprezentarea de către grupurile de iniţiativă a rapoartelor privind finanţarea lor şi, respectiv, de către concurenţii electorali/participanţii la referendum a rapoartelor privind finanţarea campaniei electorale

se sancţionează cu avertisment sau cu amendă de la 90 la 300 de unităţi convenţionale.

(6) Denaturarea şi/sau ascunderea premeditată, prezentarea în volum incomplet sau prezentarea neveridică a informaţiei, neprezentarea sau prezentarea incompletă a datelor de identificare ale donatorilor din raportul privind finanţarea activităţii grupurilor de iniţiativă şi din raportul privind finanţarea campaniei electorale

se sancţionează cu avertisment sau cu amendă de la 60 la 240 de unităţi convenţionale.

(7) Utilizarea ilicită de resurse administrative, inclusiv favorizarea sau consimţirea la utilizarea ilegală a resurselor administrative, în perioadele electorale, dacă aceasta nu constituie infracţiune,

se sancţionează cu amendă de la 90 la 300 de unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a deţine anumite funcţii sau de a desfăşura anumite activităţi pe un termen de la 3 luni la un an.”

2. Codul se completează cu articolul 483 cu următorul cuprins:

Articolul 483. Finanţarea ilegală a partidelor politice, a grupurilor de iniţiativă, a concurenţilor electorali sau a participanţilor la referendum

(1) Finanţarea ilegală a partidelor politice, a grupurilor de iniţiativă, a concurenţilor electorali sau a participanţilor la referendum de către persoane fizice, manifestată prin depăşirea plafoanelor stabilite de lege sau în numele unor persoane terţe (anonime) ori prin încălcarea regulilor stabilite de cadrul normativ existent,

se sancţionează cu amendă de la 30 la 90 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 180 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.

(2) Finanţarea ilegală a partidelor politice, a grupurilor de iniţiativă, a concurenţilor electorali sau a participanţilor la referendum de către persoane juridice, manifestată prin încălcarea regulilor stabilite de cadrul normativ existent,

se sancţionează cu amendă de la 240 la 600 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice, cu amendă de la 180 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.”

3. Articolul 49 va avea următorul cuprins:

Articolul 49. Împiedicarea activităţii organului electoral şi periclitarea procesului de votare

(1) Refuzul sau nefurnizarea datelor şi a materialelor solicitate de organul electoral, precum şi neexecutarea hotărârii acestuia

se sancţionează cu amendă de la 12 la 18 unităţi convenţionale.

(2) Distrugerea, deteriorarea intenţionată a listelor de subscripţie pentru susţinerea candidatului sau iniţierea referendumului, precum şi distrugerea, deteriorarea intenţionată a listei electorale şi/sau a buletinelor de vot

se sancţionează cu amendă de la 18 la 30 de unităţi convenţionale.

(3) Refuzul de a executa dispoziţiile preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare privind asigurarea ordinii în localul de votare şi pe teritoriul aferent

se sancţionează cu amendă de la 6 la 12 unităţi convenţionale.

(4) Fotografierea ori expunerea publică a buletinului de vot completat sau scoaterea neautorizată a buletinului înmânat pentru votare din localul secţiei de votare

se sancţionează cu avertisment sau cu amendă de la 6 la 50 de unităţi convenţionale.”

4. La articolul 50:

denumirea articolului se completează cu cuvintele „sau deteriorarea afişajului electoral”;

dispoziţia alineatului (1) se completează cu textul „ , precum şi deteriorarea acestuia”.

5. La articolul 53, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Neaducerea la cunoştinţa publică de către membrii organelor electorale a listelor de candidaţi în alegeri sau a problemelor supuse referendumului

se sancţionează cu amendă de la 6 la 12 unităţi convenţionale.”

6. La articolul 401 alineatul (11), textul „264,” se exclude.

7. La articolul 4233 alineatul (1), după textul „la art.” se introduce textul „264,”.

8. Articolul 4237 va avea următorul cuprins:

Articolul 4237. Comisia Electorală Centrală

(1) Contravenţiile prevăzute la art.481 alin.(1)–(4), art.482, 483, 51 şi 53 se constată şi se examinează de către Comisia Electorală Centrală.

(2) Sunt în drept să constate contravenţii şi să încheie procese-verbale preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul Comisiei Electorale Centrale, funcţionarii subdiviziunii specializate din cadrul Comisiei Electorale Centrale, preşedintele şi secretarul Consiliului Electoral Central al Găgăuziei, precum şi preşedinţii consiliilor electorale de circumscripţie.

(3) Sunt în drept să examineze cauzele contravenţionale şi să aplice sancţiuni preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul Comisiei Electorale Centrale.”

 

Art.XII. – Anexa la Legea nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.194–196, art.637), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

la poziţia „Preşedinte, vicepreşedinte, secretar al Comisiei Electorale Centrale”, după cuvântul „secretar” se introduce textul „ , membru”;

după poziţia „Preşedinte, vicepreşedinte, secretar, membru al Comisiei Electorale Centrale” se introduce o poziţie nouă cu următorul cuprins:

„Preşedinte şi secretar al Consiliului Electoral Central al Găgăuziei”.

 

Art.XIII. – În capitolul I din anexa la Legea nr.155/2011 pentru aprobarea Clasificatorului unic al funcţiilor publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.164–165, art.480), cu modificările ulterioare, secţiunea a II-a se modifică după cum urmează:

punctul 2:

la poziţia B07 coloana a doua, cuvintele „Şef al Aparatului Comisiei Electorale Centrale” se exclud;

la poziţia B13, coloana a doua se completează cu cuvintele:

„Preşedinte al consiliului electoral de circumscripţie de nivelul al doilea”;

la punctul 3 poziţiile C13 şi C14 coloana a treia prima liniuţă, după textul „în domeniul audiovizualului,” se introduce textul „în domeniul supravegherii şi controlului finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale,”.

 

Art.XIV. – La articolul 3 alineatul (1) din Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.245–246, art.513), cu modificările ulterioare, litera d) se abrogă.

 

Art.XV. – La articolul 32 alineatul (2) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.7–17, art.34), cu modificările ulterioare, după textul „Procuraturii Generale,” se introduce textul „Comisiei Electorale Centrale,”, iar cuvintele „acestora spre avizare” se substituie cu cuvintele „obligatoriu spre avizare acestora”.

 

Art.XVI. – La articolul 97 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434–439, art.727), cu modificările ulterioare, alineatul (5) se completează cu litera l) cu următorul cuprins:

„l) furnizarea către Comisia Electorală Centrală, în termenul stabilit de către aceasta, a informaţiei privind încasările, plăţile şi soldurile de mijloace băneşti în conturile deschise în bănci de către partidele politice, concurenţii electorali, participanţii la referendumuri şi grupurile de iniţiativă.”

 

Art.XVII.Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova nr.174/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.462–466, art.766), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 81:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Finanţarea Consiliului Audiovizualului se efectuează din bugetul de stat, în limitele alocaţiilor aprobate prin legea bugetară anuală, precum şi din venituri colectate.”

alineatul (2) se abrogă;

la alineatul (3), cuvintele „Veniturile proprii” se substituie cu cuvintele „Veniturile colectate”.

2. Articolul 84:

la alineatul (3), litera b) va avea următorul cuprins:

„b) art.90 alin.(5) şi (14) din Codul electoral;”

alineatul (5) se completează cu litera n) cu următorul cuprins:

„n) nerespectarea prevederilor art.89 alin.(2) şi (3) şi ale art.90 alin.(1) şi (4) din Codul electoral.”

la alineatul (6), litera e) va avea următorul cuprins:

„e) nerespectarea prevederilor art.89 alin.(4) şi (5) şi ale art.90 alin.(2), (6)–(9) şi (12) din Codul electoral;”

la alineatul (7), litera g) va avea următorul cuprins:

„g) nerespectarea prevederilor art.90 alin.(3) şi (13) din Codul electoral.”

 

Art.XVIII. – Anexa nr.3 din Legea nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.441–447, art.715), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

în tabelul 1:

compartimentul „Curtea de Conturi şi Consiliul Concurenţei”:

denumirea compartimentului va avea următorul cuprins:

Curtea de Conturi, Consiliul Concurenţei şi Comisia Electorală Centrală”;

la poziţia A1009, coloana a doua se completează cu textul „ , secretar”;

compartimentul „Funcţii de demnitate publică la nivel local” se completează cu două poziţii noi cu următorul cuprins:

 

A1060Preşedinte al Consiliului Electoral Central al Găgăuziei997,76
A1061Secretar al Consiliului Electoral Central al Găgăuziei987,60

 

în tabelul 2:

compartimentul „Autorităţi publice autonome”:

poziţia A2021 se exclude;

la poziţia A2061, coloana a doua se completează cu textul „/Preşedinte al consiliului electoral de circumscripţie de nivelul al doilea”;

la punctul 11 din note, ultima liniuţă se completează cu textul „ , „specialist principal””.

 

Art.XIX. – La articolul 3 noţiunea „perioadă extraelectorală” din Legea nr.62/2022 cu privire la publicitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.98–105, art.171), textul „nr.1381/1997” se exclude.

 

Art.XX. – Prezenta lege intră în vigoare la 1 ianuarie 2023.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.336. Chişinău, 8 decembrie 2022.