miercuri, 26 octombrie 2022
731/26.10.2022 Hotărâre pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea uleiurilor uzate

H O T Ă R Â R E

pentru aprobarea Regulamentului privind

gestionarea uleiurilor uzate

 

nr. 731  din  26.10.2022

 

Monitorul Oficial nr.374-382/889 din 25.11.2022

 

* * *

În temeiul art.12 alin.(15) şi art.52 alin.(6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.459-471, art.916), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind gestionarea uleiurilor uzate (se anexează).

2. Monitorizarea şi implementarea prezentei hotărâri se pune în sarcina Agenţiei de Mediu.

3. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Mediului prin intermediul Inspectoratului pentru Protecţia Mediului.

4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la expirarea a 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PRIM-MINISTRUNatalia GAVRILIŢA
 
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
ministrul afacerilor externe şi integrării europeneNicolae Popescu
Ministrul interimar al mediuluiVladimir Bolea
 
Nr. 731. Chişinău, 26 octombrie 2022.

 

 

Aprobat

prin Hotărârea Guvernului

nr.731 din 26.10.2022

 

REGULAMENT

privind gestionarea uleiurilor uzate

 

Regulamentul transpune art.3 (3) şi (18), art.8 (3), art.8a (1) lit.(a)-(c) şi (4), art.13, 19, 21, art.35 (1) şi art.36 (1) din Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 312 din 22 noiembrie 2008, astfel cum a fost modificată ultima oară prin Directiva (UE) 2018/851 a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Directivei 2008/98/CE privind deşeurile, precum şi Anexa VI din Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/1004 a Comisiei din 7 iunie 2019 de stabilire a normelor pentru calculul, verificarea şi raportarea datelor privind deşeurile în conformitate cu Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Deciziei de punere în aplicare C(2012) 2384 a Comisiei [notificată cu numărul C(2019) 4114], publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene 163/66 din 20 iunie 2019.

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind gestionarea uleiurilor uzate (în continuare – Regulament) stabileşte cerinţele pentru gestionarea ecologică corespunzătoare a uleiurilor uzate generate la nivel naţional, prin aplicarea regimului de responsabilitate extinsă a producătorului, în conformitate cu prevederile art.12 şi 52 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, cu respectarea acordurilor internaţionale de mediu la care Republica Moldova este parte.

2. Scopul Regulamentului este de a asigura:

1) colectarea uleiurilor uzate şi tratarea ulterioară a acestora fără riscuri pentru sănătatea umană şi mediu;

2) funcţionarea unui sistem ecologic pentru gestionarea şi controlul activităţilor de tratare şi transport al uleiurilor uzate;

3) prevenirea şi limitarea poluării aerului, apelor şi solurilor şi limitarea riscurilor pentru sănătatea umană ca urmare a tratării şi transportului de uleiuri uzate.

3. Uleiurile uzate sunt deşeuri periculoase, date fiind proprietăţile ce le caracterizează, şi vor fi gestionate în corespundere cu cerinţele prevăzute în art.20-23 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.

4. Producătorilor de uleiuri le revine obligaţia de a asigura gestionarea corespunzătoare a cantităţilor şi tipurilor de uleiuri uzate rezultate din uleiurile plasate pe piaţă, conform cerinţelor din Regulament, inclusiv de a contribui financiar la îndeplinirea obligaţiilor care le revin în materie de răspundere extinsă a producătorului în conformitate cu prevederile art.29 alin.(1) lit.b) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.

5. În corespundere cu prevederile art.12 alin.(2) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, producătorii de uleiuri îşi pot onora obligaţiile ce rezultă din aplicarea responsabilităţii extinse a producătorului în mod individual sau colectiv, prin aderarea la un sistem colectiv autorizat de către Agenţia de Mediu.

6. Principalele interdicţii în procesul de gestionare ecologică a uleiurilor uzate sunt prevăzute la art.52 alin.(2) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.

7. Prezentul Regulament nu se aplică uleiurilor uzate care conţin bifenili policloruraţi sau alţi compuşi similari în concentraţii mai mari de 50 părţi per milion (ppm), a căror gestionare este reglementată prin Regulamentul privind bifenilii policloruraţi, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.81/2009.

8. În sensul prezentului Regulament, suplimentar la noţiunile din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, se aplică următoarele noţiuni:

1) coincinerarea uleiurilor uzate – metodă de valorificare energetică alternativă, în cazul în care condiţiile tehnice şi economice fac neviabilă regenerarea, acestea fiind utilizate drept combustibil cu recuperarea căldurii produse;

2) distribuitor – persoană fizică sau juridică din lanţul de aprovizionare, care comercializează uleiuri pe piaţa naţională. Această definiţie nu împiedică un distribuitor să fie, în acelaşi timp, producător, aşa cum este definit la subpct.7);

3) incinerarea uleiurilor uzate – arderea uleiurilor uzate în instalaţii speciale, denumite incineratoare, cu asigurarea unei temperaturi înalte de combustie ce determină neutralizarea deşeurilor, utilizându-se echipamente de reţinere şi purificare a gazelor;

4) gestionarea ecologică a uleiurilor uzate – totalitatea măsurilor posibile pentru a se asigura că uleiurile uzate, cum sunt clasificate în anexa nr.1, vor fi gestionate într-un mod care să protejeze sănătatea umană şi mediul împotriva efectelor adverse ce pot rezulta din aceste deşeuri;

5) regenerarea uleiurilor uzate – proces de reciclare prin care uleiurile de bază pot fi produse prin rafinarea uleiurilor uzate, în special prin îndepărtarea contaminanţilor, a produselor de oxidare şi a aditivilor conţinuţi de acestea;

6) uleiuri uzate – toate uleiurile minerale sau lubrifianţii sintetici sau uleiurile industriale care au devenit improprii folosinţei pentru care au fost destinate iniţial, cum ar fi uleiurile utilizate de la motoarele cu combustie şi de la sistemele de transmisie, uleiurile lubrifiante, uleiurile pentru turbine şi cele pentru sistemele hidraulice (în continuare – uleiuri). Categoriile de uleiuri uzate reglementate prin prezentul Regulament se prezintă în anexa nr.1;

7) producător de uleiuri – persoană fizică sau juridică care fabrică, plasează pe piaţă, vinde/revinde, indiferent de tehnica de vânzare utilizată, uleiuri minerale, lubrifianţi sintetici sau uleiuri industriale şi care se supune regimului de responsabilitate extinsă a producătorului conform prevederilor art.12 alin.(1) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile. Codurile tarifare pentru uleiurile importate conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor se prezintă în anexa nr.1;

8) sistem colectiv – organizaţie nonprofit creată de cel puţin 3 producători de uleiuri şi înregistrată în Registrul de stat al persoanelor juridice în scopul preluării şi îndeplinirii de către aceştia a obligaţiilor cu privire la gestionarea uleiurilor uzate reglementate în prezentul Regulament;

9) sistem individual – producători de uleiuri care vor asigura gestionarea uleiurilor uzate generate conform cerinţelor din prezentul Regulament prin crearea propriilor puncte de colectare.

 

II. ÎNREGISTRAREA PRODUCĂTORILOR DE ULEIURI

9. Producătorii de uleiuri nou-intraţi pe piaţă şi producătorii existenţi, care au plasat pe piaţă uleiuri până la data intrării în vigoare a prezentului Regulament, sunt obligaţi să se înregistreze, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”, în Lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorului (în continuare – Lista producătorilor), în conformitate cu prevederile art.12 alin.(5) lit.c) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.

10. Producătorii de uleiuri existenţi pe piaţă au obligaţia de a se înscrie în Lista producătorilor în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentului Regulament.

11. Producătorii de uleiuri nou-intraţi pe piaţă au obligaţia de a se înscrie în Lista producătorilor în termen de 3 luni de la data înregistrării la Agenţia Servicii Publice şi până la iniţierea activităţii de plasare pe piaţă a uleiurilor.

12. Cererea de înregistrare în Lista producătorilor se completează după modelul prezentat în anexa nr.2 şi se depune la Agenţia de Mediu în format electronic, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”, fiind însoţită de următoarele documente:

1) în cazul sistemului individual:

a) planul de operare, după modelul din anexa nr.5;

b) informaţiile generale, completate conform modelului prezentat în anexa nr.3;

2) în cazul sistemului colectiv:

a) dovada unui sistem colectiv, care include extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice, statutul sistemului colectiv creat şi lista fondatorilor;

b) setul de documente pentru obţinerea autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor, conform art.25 alin.(4) şi (6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile;

c) planul de operare, după modelul din anexa nr.5;

3) în cazul producătorilor membri ai sistemului colectiv:

a) certificatul calităţii de membru al unui sistem colectiv, conform art.12 alin.(5) lit.e) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile;

b) informaţiile generale, completate conform modelului prezentat în anexa nr.3.

13. Agenţia de Mediu ia o decizie cu privire la aprobarea planului de operare în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de înregistrare conform cerinţelor de la pct.12, termen în care poate solicita clarificări şi informaţii necesare pentru a permite o evaluare substanţială a planului de operare.

14. Agenţia de Mediu eliberează numărul de înregistrare pentru producătorii de uleiuri în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de înregistrare.

15. Producătorii comunică numărul de înregistrare, în maximum 30 de zile de la atribuire, tuturor reţelelor comerciale prin care sunt vândute uleiurile plasate pe piaţă.

16. Înregistrarea producătorilor în Lista producătorilor este valabilă pe o perioadă de 5 ani. Cererea de reînnoire a înregistrării se depune cu 2 luni înainte de expirarea perioadei de valabilitate, după modelul de cerere prezentat în anexa nr.2.

17. Producătorii care renunţă la plasarea pe piaţă a uleiurilor, în termen de 30 de zile de la încetarea activităţii, notifică în scris acest fapt Agenţiei de Mediu, conform modelului din anexa nr.4, cu scopul de a fi radiaţi din Lista producătorilor.

18. Până la data de 20 noiembrie a fiecărui an, producătorii care intenţionează să îşi îndeplinească responsabilitatea extinsă a producătorului prin sistem individual sau prin sistem colectiv notifică Agenţiei de Mediu intenţia de a-şi desfăşura activitatea în anul următor, conform modelului de scrisoare prevăzut în anexa nr.4.

 

III. ROLURI ŞI RESPONSABILITĂŢI

19. Sistemele colective care acţionează în numele producătorilor de uleiuri au următoarele responsabilităţi:

1) să obţină autorizaţie de mediu pentru gestionarea deşeurilor în corespundere cu prevederile art.25 alin.(4) şi (6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile;

2) să elaboreze planul de operare prevăzut la pct.12 subpct.2) lit.c);

3) să asigure acoperirea întregii zone geografice unde sunt comercializate produsele producătorilor de la care au preluat responsabilitatea cu puncte pentru colectarea separată a uleiurilor uzate;

4) să asigure atingerea ţintelor de colectare a uleiurilor uzate stabilite în pct.31;

5) să încheie contracte cu operatorii autorizaţi de Agenţia de Mediu pentru activitatea de colectare, transportare şi tratare a uleiurilor uzate;

6) să informeze regulat producătorii de uleiuri despre îndeplinirea obligaţiilor de raportare a datelor privind atingerea ţintelor de colectare a uleiurilor uzate;

7) să asigure evidenţa informaţiilor privind tipul şi cantitatea de ulei plasat pe piaţă, a cantităţii uleiurilor uzate colectate separat şi predate pentru tratare, precum şi evidenţa numărului şi a repartiţiei punctelor de colectare organizate;

8) să raporteze anual Agenţiei de Mediu datele privind cantitatea şi categoriile de uleiuri uzate colectate şi tratate, conform cerinţelor de la pct.50-53;

9) să asigure gestionarea corectă a resurselor financiare acumulate din plata tarifelor de preluare a responsabilităţii de către producătorii de uleiuri pentru acoperirea costurilor aferente:

a) colectării separate a uleiurilor uzate şi transportării lor ulterioare, precum şi operaţiilor de tratare, inclusiv pentru îndeplinirea ţintelor de colectate astfel cum sunt prevăzute în pct.31, luându-se în considerare veniturile dobândite din reutilizare, din vânzările de materii prime secundare obţinute din tratarea uleiurilor uzate;

b) furnizării accesului utilizatorilor finali la informaţii despre gestionarea uleiurilor uzate, în conformitate cu pct.48 şi 49;

c) obligaţiilor de raportare în conformitate cu cerinţele pct.50.

20. Suplimentar la obligaţiile prevăzute în pct.19, sistemele colective trebuie:

1) să publice pe pagina web oficială şi să ofere informaţii despre cuantumul tarifelor de preluare a responsabilităţii pentru gestionarea ecologică a uleiurilor uzate, inclusiv lista producătorilor de uleiuri afiliaţi sistemului colectiv;

2) să asigure utilizatorilor finali posibilitatea predării uleiurilor uzate la toate locaţiile disponibile pentru schimbarea uleiurilor uzate;

3) să impună distribuitorilor primirea gratuită a uleiurilor uzate;

4) să nu aplice costuri pentru utilizatorii finali care predau uleiurile uzate şi/sau obligaţia de a cumpăra ulei nou.

21. Producătorii de uleiuri care îşi onorează responsabilitatea extinsă a producătorului în mod individual au următoarele responsabilităţi:

1) să elaboreze planul de operare prevăzut la pct.12 subpct.1) lit.a);

2) să încheie contracte cu operatorii autorizaţi de Agenţia de Mediu pentru activitatea de colectare şi tratare a uleiurilor uzate;

3) să ţină evidenţa informaţiilor privind tipul şi cantitatea uleiurilor plasate pe piaţă, a cantităţii de uleiuri uzate colectate separat şi predate pentru tratare, precum şi evidenţa numărului şi a distribuţiei punctelor de colectare organizate;

4) să asigure acoperirea întregii zone geografice unde sunt comercializate uleiuri prin crearea propriilor puncte pentru colectarea separată a uleiurilor uzate;

5) să asigure utilizatorilor finali accesul la informaţii despre gestionarea uleiurilor uzate, în conformitate cu pct.48 şi 49;

6) să colecteze separat uleiurile uzate în vederea îndeplinirii ţintelor de colectare prevăzute la pct.31, inclusiv stocarea corespunzătoare până la predare;

7) să asigure tratarea corespunzătoare a cantităţii de uleiuri uzate colectate separat în baza unui contract cu operatorii autorizaţi de Agenţia de Mediu pentru activitatea de tratare a uleiurilor uzate;

8) să raporteze anual Agenţiei de Mediu datele privind cantitatea şi categoriile de uleiuri uzate colectate şi tratate, conform cerinţelor de la pct.50;

9) să nu aplice costuri pentru utilizatorii finali care predau uleiurile uzate şi/sau obligaţia de a cumpăra ulei nou.

22. Operatorilor autorizaţi de Agenţia de Mediu pentru activitatea de colectare şi tratare a uleiurilor uzate, conform cerinţelor prezentului Regulament, le revin următoarele responsabilităţi:

1) să deţină autorizaţie de mediu pentru gestionarea deşeurilor în corespundere cu prevederile art.25 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile;

2) să asigure colectarea separată a uleiurilor uzate de la punctele de colectare create de sistemele individuale şi colective, conform prevederilor prezentului Regulament, în scopul facilitării tratării corespunzătoare;

3) să asigure evidenţa şi raportarea datelor despre uleiurile uzate colectate şi tratate în corespundere cu prevederile Instrucţiunii cu privire la ţinerea evidenţei şi transmiterea datelor şi informaţiilor despre deşeuri şi gestionarea acestora, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.501/2018;

4) să asigure gestionarea uleiurilor uzate prin metode şi procedee ce nu poluează mediul, în conformitate cu cerinţele art.4 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile;

5) să asigure gestionarea ecologică a uleiurilor uzate, cu respectarea cerinţelor privind tratarea uleiurilor uzate, conform prevederilor din anexa nr.9;

6) să asigure respectarea măsurilor de securitate la locul de muncă în procesele de gestionare a uleiurilor uzate, în corespundere cu prevederile Regulamentului privind modul de organizare a activităţilor de protecţie a lucrătorilor la locul de muncă şi prevenire a riscurilor profesionale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.95/2009;

7) să asigure elaborarea Politicii de prevenire a accidentelor majore şi să asigure implementarea acesteia în mod corespunzător, ca măsură de prevenire a accidentelor majore şi de limitare a consecinţelor acestora asupra sănătăţii umane şi asupra mediului, în corespundere cu prevederile Legii nr.108/2020 privind controlul pericolelor de accidente majore care implică substanţe periculoase.

 

IV. COLECTAREA SEPARATĂ

23. Producătorii de uleiuri care îşi onorează responsabilitatea de gestionare a uleiurilor uzate în mod individual sau colectiv asigură colectarea, stocarea şi etichetarea acestora conform prevederilor art.20-23 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile şi cerinţelor privind etichetarea prevăzute la pct.26 subpct.4).

24. Producătorii care aleg să îşi onoreze individual responsabilitatea vor accepta şi vor colecta separat uleiurile uzate la propriile puncte de colectare.

25. Amplasarea punctelor de colectare ale sistemelor individuale şi colective fac parte integrantă din planul de operare, elaborat în conformitate cu prevederile art.25 alin.(6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile şi după modelul din anexa nr.5.

26. Punctele de colectare a uleiurilor uzate create de sistemele individuale şi colective pe teritoriul locaţiilor disponibile pentru schimbarea uleiurilor uzate, cum ar fi staţiile de comercializare a carburanţilor pentru vehicule, centrele de deservire a automobilelor, centrele de gestionare a deşeurilor periculoase, vor fi echipate în mod obligatoriu cu recipiente speciale pentru colectare, îndeplinind următoarele cerinţe:

1) să fie rezistente chimic la uleiurile uzate şi la substanţele conţinute în acestea;

2) să fie închise etanş şi rezistente la şoc mecanic şi termic;

3) să fie amplasate în spaţii corespunzător amenajate, împrejmuite şi securizate, pentru prevenirea scurgerilor necontrolate, pe platforme betonate;

4) să fie etichetate cu marcajul „Uleiuri uzate” cu dimensiunile de cel puţin 10x20 cm, după cum se prezintă în anexa nr.7.

27. Producătorii de uleiuri în mod individual sau colectiv asigură stocarea uleiurilor uzate colectate, respectând următoarele condiţii:

1) evitarea în special a amestecurilor cu apă sau cu alte reziduuri neoleaginoase, precum şi cu reziduuri oleaginoase dacă aceasta îngreunează gestionarea corectă a uleiurilor uzate;

2) crearea condiţiilor adecvate pentru accesul transportului solicitat pentru evacuarea uleiurilor uzate colectate separat;

3) prevenirea depunerilor şi a deversărilor de uleiuri uzate cu efecte nocive asupra solului, apelor de suprafaţă, sistemelor de canalizare etc.

28. Conform prevederilor art.52 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, se interzice evacuarea pe sol sau depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate, precum şi abandonarea necontrolată a reziduurilor rezultate şi incinerarea acestora.

29. Persoanele fizice care deţin în gospodărie uleiuri uzate predau cu titlu gratuit întreaga cantitate colectată separat doar operatorilor autorizaţi de Agenţia de Mediu pentru colectarea şi tratarea uleiurilor uzate sau la unul din punctele de colectare create de sistemele individuale şi/sau colective.

 

V. ŢINTELE DE COLECTARE

30. Producătorii de uleiuri în mod individual sau colectiv, începând cu anul 2023, sunt obligaţi să realizeze gradual ţintele de colectare, după formula descrisă în anexa nr.6.

31. Producătorii de uleiuri trebuie să realizeze următoarele ţinte de colectare:

1) 40% – până în 2024;

2) 60% – până în 2026;

3) 80% – până în 2028.

32. Agenţia de Mediu stabileşte dacă a fost atinsă ţinta de colectare pentru un an în baza datelor raportate de producătorii individuali sau sistemele colective care acţionează în numele acestora şi operatorii autorizaţi pentru colectarea şi tratarea uleiurilor uzate.

 

VI. TRANSPORTAREA ULEIURILOR UZATE

33. Pe teritoriul Republicii Moldova transportul uleiurilor uzate se efectuează cu respectarea prevederilor Regulamentului transporturilor rutiere de mărfuri periculoase, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.589/2017.

34. Transportul de uleiuri uzate se realizează doar de către operatorii de transport autorizaţi în conformitate cu art.44 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.

35. Transportul uleiurilor uzate se organizează într-un mod sigur, pentru a evita deversările accidentale şi poluarea mediului, inclusiv pentru a urmări în mod corespunzător transportul şi destinaţia lor finală.

36. Pentru a minimiza impactul asupra mediului asociat cu scurgeri, incendii şi alte situaţii de urgenţă care pot apărea în timpul transportării uleiurilor uzate, operatorii de transport asigură instruirea personalului şi elaborarea planurilor de intervenţie pentru situaţii de accident.

37. Procedura de organizare a transportului transfrontalier de uleiuri uzate în scopul tratării se realizează în corespundere cu prevederile art.64 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.

 

VII. TRATAREA ULEIURILOR UZATE

38. Tratarea uleiurilor uzate se realizează doar de către deţinătorii autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor, cu indicarea explicită a operaţiilor de valorificare care se pot aplica asupra acestora, conform anexei nr.2 la Legea nr.209/2016 privind deşeurile, cu respectarea cerinţelor privind tratarea deşeurilor prezentate în anexa nr.9.

39. În procesul tratării uleiurilor uzate se acordă prioritate regenerării, în cazul în care uleiurile uzate se pretează acestei operaţii, sau, alternativ, altor operaţii de reciclare care au un rezultat echivalent sau mai bun, în conformitate cu prevederile art.3 şi 4 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.

40. În cazul în care condiţiile tehnice şi economice fac neviabilă regenerarea uleiurilor uzate, este permisă coincinerarea uleiurilor uzate utilizate drept combustibil cu recuperarea căldurii produse.

41. În cazul în care metodele de tratare a uleiurilor uzate prevăzute la pct.39 şi 40 nu sunt aplicabile, este permisă incinerarea doar a uleiurilor uzate care respectă specificaţiile tehnice din anexa nr.10.

 

VIII. TEHNOLOGII NOI DE RECICLARE ŞI ÎMBUNĂTĂŢIRE

A PERFORMANŢEI DE MEDIU

42. Producătorii de uleiuri, prin intermediul sistemelor individuale şi/sau colective şi în comun cu operatorii economici autorizaţi pentru colectarea şi tratarea uleiurilor uzate, colaborează pentru a dezvolta noi tehnologii în vederea eficientizării procesului de tratare a uleiurilor uzate pentru fiecare din metodele de tratare prezentate la pct.39 şi 40.

43. Operatorii economici autorizaţi în conformitate cu art.25 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile sunt obligaţi să implementeze sisteme de management de mediu conform standardului SM SR EN ISO 14001 „Sisteme de management de mediu. Cerinţe cu ghid de utilizare”.

 

IX. EXPORTUL ULEIURILOR UZATE

44. Regenerarea uleiurilor uzate poate fi efectuată în afara teritoriului Republicii Moldova doar în cazul în care aceasta metodă de tratare nu este posibilă din punct de vedere tehnic şi nu este sigură pentru mediu, cu condiţia respectării cerinţelor legislaţiei de mediu.

45. Uleiurile uzate colectate separat pot fi exportate pentru tratare doar către ţări care au ratificat Convenţia Basel privind controlul transportului peste frontiere al deşeurilor periculoase şi al eliminării acestora, conform prevederilor art.64 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.

46. Cerinţele faţă de exportul uleiurilor uzate în scopul tratării se reglementează prin actele normative din domeniu.

47. Evidenţa notificărilor pentru export sau tranzit se va realiza prin intermediul Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”.

 

X. INFORMAŢII PENTRU UTILIZATORII FINALI

48. Sistemele individuale sau colective, precum şi producătorii de uleiuri furnizează utilizatorilor finali, în special prin campanii de informare şi/sau la punctul de vânzare, informaţii complete privind:

1) efectele nocive ale uleiurilor uzate asupra mediului şi sănătăţii umane;

2) locaţia şi datele de contact ale punctelor de colectare;

3) beneficiile colectării separate şi regenerării uleiurilor uzate;

4) prevenirea generării uleiurilor uzate şi obligaţia de colectare separată şi predare la unul din punctele de colectare;

5) semnificaţia marcajului „Uleiuri uzate”, prevăzut în anexa nr.7.

49. Distribuitorii informează utilizatorii finali cu privire la posibilitatea de predare a uleiurilor uzate la punctele de vânzare a acestora.

 

XI. EVIDENŢA ŞI RAPORTAREA

50. Sistemele individuale şi colective raportează Agenţiei de Mediu anual, până la data de 30 aprilie a anului ce urmează, în format electronic datele privind:

1) cantitatea şi tipul uleiurilor uzate generate, cantitatea şi tipul uleiurilor uzate colectate separat şi tratate, după modelul din anexa nr.11;

2) raportul narativ, în formă liberă, privind sinteza (descrierea) activităţilor desfăşurate pentru realizarea responsabilităţii extinse a producătorului, conform planului de operare şi în corespundere cu modalitatea de verificare a raportului narativ, după modelul din anexa nr.8.

51. Agenţia de Mediu verifică raportul narativ, având la bază informaţiile din anexele nr.8 şi nr.11, şi comunică, în termen de 10 zile, producătorului individual sau sistemului colectiv neregulile identificate sau lipsa acestora.

52. În termen de 30 de zile de la data comunicării obiecţiilor de către Agenţia de Mediu, sistemele individuale şi sistemele colective au obligaţia de a remedia neregulile constatate şi de a remite raportul corectat, inclusiv informaţiile solicitate suplimentar.

53. Producătorii de uleiuri care îşi onorează responsabilitatea în mod individual sau colectiv, la solicitarea Inspectoratului pentru Protecţia Mediului, au obligaţia să prezinte documente confirmative, în corespundere cu Lista de verificare în domeniul gestionării deşeurilor şi substanţelor chimice, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului nr.5/2019.

54. Operatorii autorizaţi de Agenţia de Mediu pentru gestionarea uleiurilor uzate şi persoanele juridice deţinători de uleiuri care generează peste 50 kg de uleiuri uzate anual sunt obligaţi să ţină evidenţa lunară şi să raporteze anual datele privind gestionarea uleiurilor uzate către Agenţia de Mediu, în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la ţinerea evidenţei şi transmiterea datelor şi informaţiilor despre deşeuri şi gestionarea acestora, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.501/2018, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”.

 

XII. FINANŢAREA

55. Producătorii de uleiuri, pentru îndeplinirea obligaţiilor care le revin în vederea asumării responsabilităţii extinse a producătorului, asigură plata contribuţiilor financiare necesare pentru acoperirea costurilor enumerate la pct.19 subpct.9).

56. Pentru implementarea unor tehnologii noi de reciclare şi îmbunătăţire a performanţei de mediu, astfel cum este prevăzut în pct.42 şi 43, sistemele individuale şi colective sunt eligibile pentru a aplica la fonduri de finanţare, precum Fondul Naţional pentru Mediu, sau la programele de ecologizare a întreprinderilor mici şi mijlocii, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.592/2019 cu privire la aprobarea Programului de ecologizare a întreprinderilor mici şi mijlocii.

 

XIII. SUPRAVEGHEREA ŞI CONTROLUL

57. Nerespectarea prevederilor prezentului Regulament atrage, după caz, răspundere contravenţională, civilă sau penală.

58. Inspectoratul pentru Protecţia Mediului exercită funcţia de supraveghere şi control privind respectarea prevederilor prezentului Regulament în baza Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, a Legii nr.851/1996 privind expertiza ecologică, a Legii nr.1515/1993 privind protecţia mediului înconjurător, a Legii nr.86/2014 privind evaluarea impactului asupra mediului şi a Legii nr.209/2016 privind deşeurile.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul privind

gestionarea uleiurilor uzate

 

CATEGORIILE

de uleiuri uzate şi codurile tarifare

pentru uleiurile importate

 

Tabelul 1

 

Categoriile de uleiuri uzate reglementate prin Regulamentul

privind gestionarea uleiurilor uzate şi utilizate

pentru obţinerea uleiului uzat procesat

 

 

Categoria 1: ulei uzat de motor

13 02 04*Uleiuri minerale clorurate de motor, de transmisie şi de ungere
13 02 05*Uleiuri minerale neclorurate de motor, transmisie mecanică şi lubrifiante
13 02 06*Uleiuri sintetice de motor, transmisie mecanică şi lubrifiante
13 02 07*Uleiuri uşor biodegradabile de motor, transmisie mecanică şi lubrifiante
13 02 08*Alte uleiuri de motor, transmisie mecanică şi lubrifiante
 

Categoria 2: alte uleiuri uzate

12 01 07*Uleiuri minerale prelucrate fără halogeni (cu excepţia emulsiilor şi a soluţiilor dizolvate)
12 01 09*Emulsii şi soluţii dizolvate prelucrate fără halogeni
12 01 10*Uleiuri sintetice de prelucrare
12 01 19*Uleiuri prelucrate uşor biodegradabile
13 01 05*Emulsii neclorurate
13 01 10*Uleiuri hidraulice neclorurate
13 01 11*Uleiuri hidraulice sintetice
13 01 12*Uleiuri hidraulice uşor biodegradabile
13 01 13*Alte uleiuri hidraulice
13 03 07*Uleiuri minerale neclorurate de izolare şi de transmitere a căldurii
13 03 08*Uleiuri sintetice de izolare şi de transmitere a căldurii
13 03 09*Uleiuri uşor biodegradabile şi de transmitere a căldurii
13 03 10*Alte uleiuri de izolare şi transmitere a căldurii
13 05 06*Uleiuri provenite de la separatoare de apă/substanţe uleioase
19 02 07*Uleiuri şi substanţe concentrate provenite din procesul de separare
20 01 26*Uleiuri şi grăsimi nespecificate în codul 20 01 25

 

 

Tabelul 2

 

CODURILE TARIFARE

pentru uleiurile importate conform Nomenclaturii

combinate a mărfurilor

 

Codul
poziţiei tarifare
Denumire
271019810Uleiuri pentru motoare, uleiuri lubrifiante pentru compresoare şi uleiuri lubrifiante pentru turbine
271019870Uleiuri pentru angrenaje
271019830Uleiuri hidraulice
270750000Alte amestecuri de hidrocarburi aromatice care distilează minimum 65% din volum (inclusiv pierderile) la 250°C după metoda ISO 3405 (echivalentă cu metoda ASTM D 86)
271019990Alte uleiuri lubrifiante şi alte uleiuri
271019850Uleiuri albe, parafine lichide
271019930Uleiuri electroizolante
271019910Uleiuri pentru prelucrarea metalelor, uleiuri de scoatere din forme, uleiuri anticorozive
270799500Produse bazice
270799910Destinate fabricării produselor de la poziţia 2803
270730000Xilol (xileli)
270900900Altele (din categoria 270900 Uleiuri brute din petrol sau din minerale bituminoase)
270799990Altele (din categoria 2707 Uleiuri şi alte produse rezultate din distilarea gudronului de huilă la temperaturi înalte; produse similare la care greutatea constituenţilor aromatici depăşeşte greutatea constituenţilor nearomatici)
270900100Condensate de gaz natural

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul privind

gestionarea uleiurilor uzate

 

Antet solicitant

Nr. ____/___________

 

CERERE

de acordare a numărului de înregistrare

pentru plasarea pe piaţă a uleiurilor

 

Solicităm înregistrarea persoanei juridice în Lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorilor şi acordarea numărului de înregistrare pentru plasarea pe piaţă a uleiurilor, fapt pentru care comunicăm următoarele date:

1. Denumirea completă: <Denumire Completă>

Denumirea prescurtată: <Denumire Prescurtată>

2. Forma juridică de organizare a persoanei juridice: <Forma Juridică>

3. IDNO: <Număr de Identificare> din <Registrul>

4. Sediul persoanei juridice: <Adresa Juridică>

5. Administratorul: <Administrator Nume>, numit pe termen nelimitat/pe perioada

6. Genurile principale de activitate: <Genuri Listă>

7. Fondator(i): <Fondator Cota Listă>

8. Modul în care se asumă responsabilităţile: <sistem individual sau colectiv>

9. În cazul sistemului colectiv: <numele şi datele de contact ale sistemului>.

 

Pentru susţinerea cererii, prezentăm următoarele acte specifice:

În conformitate cu prevederile legale, ne asumăm răspunderea că documentele prezentate în copie sunt conforme cu originalul.

 

 

Data ________________

 

Persoana autorizată

____________________

(semnătura)

 

 

Declaraţie: Subsemnatul, ________________, sunt informat şi sunt de acord că datele cu caracter personal furnizate vor fi prelucrate de către registratorul/subregistratorul _______________ în scopul asigurării trasabilităţii uleiurilor plasate pe piaţă, cu respectarea regimului de securitate şi confidenţialitate, în conformitate cu prevederile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal. Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar pe propria răspundere că datele indicate în cerere sunt veridice şi complete, iar informaţia furnizată nu va fi folosită în scopuri incompatibile sau remisă fără temei terţilor neautorizaţi. Conştientizez că anumite categorii de date cu caracter personal furnizate, şi anume numele/prenumele, datele de contact şi adresa, vor fi făcute publice prin intermediul paginii web oficiale a Agenţiei de Mediu.

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul privind

gestionarea uleiurilor uzate

 

INFORMAŢII GENERALE

privind cantităţile de ulei estimate care urmează a fi plasate pe piaţă pentru anul

pentru care se face înregistrarea în Lista producătorilor de produse

supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorilor

 

Producător__________

 

Categoriile de uleiuri
plasate pe piaţă1
Denumirea uleiului plasat pe piaţăCantitatea (tone)
271019810Uleiuri pentru motoare, uleiuri lubrifiante pentru compresoare şi uleiuri lubrifiante pentru turbineX-2X-1X2
 
 
 
Total
 

 

Data _______________

 

Persoana autorizată

____________________

(semnătura)

 

 

Note:

1 Categoriile de uleiuri conform anexei nr.1.

2 X – anul înregistrării în Lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorilor.

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul privind

gestionarea uleiurilor uzate

 

 

Model de scrisoare de notificare

 

Antet solicitant

Nr. ______/_______________

 

 

NOTIFICARE

privind intenţia de a desfăşura/sista activitatea în anul următor

 

Prin prezenta, <Denumire Completă>, <Forma Juridică>, cu numărul de înregistrare <IDNO> din <Registrul>, cu sediul <Adresa Juridică>, notifică <intenţia de a desfăşura activitatea ce ţine de implementarea responsabilităţii extinse a producătorului în raport cu deşeurile de uleiuri uzate în anul următor <în mod individual/prin aderarea la sistem colectiv <denumirea sistemului colectiv>>/sistarea activităţii şi solicită radierea din Lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorilor>.

În conformitate cu prevederile legale, ne asumăm răspunderea că documentele prezentate în copie sunt conforme cu originalul.

 

 

Data________________

 

Persoana autorizată

____________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.5

la Regulamentul privind

gestionarea uleiurilor uzate

 

STRUCTURA PLANULUI

de operare a sistemului individual şi colectiv

 

Structura planului de operare este stabilită în conformitate cu prevederile art.25 alin.(6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.

 

 

Secţiunea 1. Datele de identificare

a) datele de identificare;

b) adresa juridică şi indicarea adreselor tuturor filialelor din ţară, după caz;

c) datele de contact;

d) cuprinsul planului de operare;

e) numele şi funcţia semnatarului planului de operare.

Pentru producătorii care îşi onorează responsabilitatea în mod colectiv, planul de operare reprezintă un plan comun întocmit de sistemul colectiv.

Suplimentar la cerinţele menţionate la lit.a)-e), un plan colectiv conţine cel puţin o descriere:

- a producătorilor care prezintă planul colectiv;

- a angajamentelor specifice şi a obiectivelor fiecărui producător.

 

Secţiunea a 2-a. Obiectul planului de operare

a) indicarea categoriei/categoriilor de deşeuri care fac obiectul planului de operare şi a originii acestora (conform codurilor din anexa nr.1)

b) descrierea clară şi indicarea tipului de uleiuri pe care compania le plasează pe piaţă ca producător/importator (conform anexei nr.1)

c) cantităţile anuale estimate de uleiuri plasate şi vândute pe piaţă pe tipuri şi care fac obiectul planului de operare

 

Secţiunea a 3-a. Acţiunile întreprinse pentru atingerea ţintelor de colectare

Descrierea măsurilor întreprinse pentru îndeplinirea prevederilor Regulamentului privind gestionarea uleiurilor uzate:

a) reţeaua punctelor de colectare, cu indicarea adreselor exacte unde pot fi livrate uleiurile uzate;

b) etichetarea şi transportarea uleiurilor uzate;

c) tratarea optimă a uleiurilor uzate;

d) încadrarea corectă a tipurilor de uleiuri uzate generate conform listei codurilor din anexa nr.1;

e) măsurile privind evidenţa şi raportarea corectă a fluxurilor de uleiuri uzate în Sistemul informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”;

f) măsuri întreprinse pentru sensibilizarea şi informarea utilizatorilor finali conform pct.48 din Regulamentul privind gestionarea uleiurilor uzate;

g) plan de măsuri pentru prevenirea cantităţilor de uleiuri uzate generate, conform prevederilor pct.42-43 din Regulamentul privind gestionarea uleiurilor uzate;

h) dovada contractelor cu operatori autorizaţi de Agenţia de Mediu pentru colectarea şi tratarea uleiurilor uzate.

 

Secţiunea a 4-a. Planul financiar

Un plan financiar pe durata planului de operare, care să justifice:

a) în cazul sistemelor colective – costurile şi îndeplinirea responsabilităţilor atribuite pentru gestionarea uleiurilor uzate în corespundere cu prevederile pct.19-20 din Regulamentul privind gestionarea uleiurilor uzate;

b) în cazul sistemelor individuale – costurile şi îndeplinirea responsabilităţilor atribuite pentru gestionarea uleiurilor uzate în corespundere cu prevederile pct.21 din Regulamentul privind gestionarea uleiurilor uzate.

 

Secţiunea a 5-a. Angajamente

Angajamentul specific, semnat şi datat de producător sau, după caz, de către o persoană fizică autorizată să reprezinte producătorul, precum că deşeurile care fac obiectul planului de operare şi care sunt colectate de acesta pentru aplicarea Regulamentului privind gestionarea uleiurilor uzate sunt:

a) acceptate gratuit de către acesta, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în Regulamentul privind gestionarea uleiurilor uzate;

b) sunt tratate de acesta în conformitate cu cerinţele prevăzute în Regulamentul privind gestionarea uleiurilor uzate.

De asemenea, angajamentul precizează modul în care sunt acoperite costurile de colectare, selectare şi tratare a uleiurilor uzate.

 

Secţiunea a 6-a. Aprobarea planului de operare

Planul de operare se aprobă în conformitate cu următoarea procedură:

a) cererea de aprobare a planului de operare (în continuare – cerere) se depune la Agenţia de Mediu, prin scrisoare recomandată, de preferinţă în numele solicitantului, semnată şi datată de solicitant sau, după caz, de către o persoană fizică autorizată să reprezinte societatea, şi include următoarele anexe:

- copia acordului de asociere la un sistem colectiv (în cazul sistemelor colective);

- actul constitutiv al persoanei juridice (extrasul din Registrul de stat al unităţilor de drept – pentru organizaţiile necomerciale);

- statutul sistemului colectiv;

- lista fondatorilor sistemului colectiv;

- proiectul planului de operare;

b) în cazul în care cererea este incompletă, Agenţia de Mediu, în termen de 10 zile de la data depunerii cererii, informează solicitantul, prin scrisoare recomandată, cu privire la informaţiile şi detaliile care lipsesc;

c) planul de operare se aprobă pentru o perioadă maximă de 5 ani;

d) în cazul în care planul se aprobă pentru o perioadă mai scurtă, Agenţia de Mediu trebuie să argumenteze decizia luată;

e) cererea poate fi depusă repetat, în conformitate cu procedura prevăzută la lit.a)-d) pentru o perioadă maximă de 5 ani;

f) Agenţia de Mediu:

- restituie, fără examinare, cererea de aprobare a planului de operare în cazul solicitării producătorului/reprezentantului producătorului;

- restituie, fără examinare, cererea de aprobare a planului de operare în cazul în care a constatat încălcarea de către producător a cerinţelor Regulamentului privind gestionarea uleiurilor uzate;

g) deţinătorul planului de operare este obligat să informeze imediat Agenţia de Mediu, prin scrisoare recomandată, privind modificarea următoarelor informaţii din dosarul său:

- datele de identificare ale companiei;

- adresa sau datele de contact;

- obiectul planului de operare aprobat;

- angajamentele din planul de operare aprobat;

h) persoana fizică sau juridică trebuie să respecte cu stricteţe angajamentele incluse în planul de operare aprobat;

i) planul de operare este prezentat anual, înainte de data de 1 octombrie a anului care precedă anul la care se referă planul de operare. Planul de operare anual conţine un rezumat al acţiunilor planificate şi un grafic clar al acestora, rezultatele scontate şi divizarea sarcinilor;

 j) până la data de 30 aprilie a fiecărui an, trebuie depus raportul narativ în formă liberă privind implementarea planului de operare în cursul anului precedent, după cum se prevede în pct.49 subpct.5) din Regulamentul privind gestionarea uleiurilor uzate.

 

 

Anexa nr.6

la Regulamentul privind

gestionarea uleiurilor uzate

 

CALCULUL

ţintelor de colectare

 

Anul plasării pe piaţăCantitatea vândută pe piaţă (CV), toneCantitatea colectată separat (CS), toneCalculul ţintelor de colectare (TC), %Raportarea ţintelor
pe ani1
X2CV1--
X+1CV2--
X+2CV3CS3Ţinte de colectare
(TC1) = 3*CS3/(CV1 + CV2 + CV3)
(obiectiv stabilit până la 40%)
X+3CV4CS4Ţinte de colectare
(TC1) = 3*CS4/(CV2 + CV3 + CV4)
(obiectiv stabilit de 40%)
RT(x+2)
X+4CV5CS5Ţinte de colectare
(TC2) = 3*CS5/(CV3 + CV4 + CV5)
(obiectiv stabilit până la 60%)
RT(x+3)
X+5CV6CS6Ţinte de colectare
(TC2) = 3*CS6/(CV4 + CV5 + CV6)
(obiectiv stabilit de 60%)
RT(x+4)
X+6CV7CS7Ţinte de colectare
(TC3) = 3*CS7/(CP5 + CP6 + CP7)
(obiectiv stabilit până la 80%)
RT(x+5)
X+7CV7CS7Ţinte de colectare
(TC3) = 3*CS7/(CP5 + CP6 + CP7)
(obiectiv stabilit de 80%)
RT(x+6)

 

Note:

1 Raportarea anuală către Agenţia de Mediu se face până la data de 30 aprilie a anului ce urmează după anul gestionar.

2 Anul X este anul 2021.

 

 

Anexa nr.7

la Regulamentul privind

gestionarea uleiurilor uzate

 

ETICHETAREA RECIPIENTELOR

pentru colectarea uleiurilor uzate

 

Pentru a evita poluarea mediului şi pentru a nu pune în pericol sănătatea populaţiei, toate recipientele pentru colectarea uleiurilor uzate vor fi etichetate cu marcajul „Uleiuri uzate” cu dimensiunile de cel puţin 10 x 20 cm. Marcajul trebuie să fie tipărit vizibil, lizibil şi durabil.

 

 

Codurile de periculozitate caracteristice uleiurilor uzate conform anexei nr.3 la Legea nr.209/2016 privind deşeurile sunt: HP 11 „Mutagen”, HP12 „Degajarea unui gaz cu toxicitate” şi HP 13 „Sensibilizante”.

 

 

Anexa nr.8

la Regulamentul privind

gestionarea uleiurilor uzate

 

MODALITATEA DE VERIFICARE

a raportului narativ privind îndeplinirea ţintelor

 

Modalitatea de verificare de către Agenţia de Mediu a raportului narativ privind îndeplinirea ţintelor de colectare prevede:

1) acurateţea raportărilor privind stadiul îndeplinirii ţintelor de colectare, conform prevederilor Regulamentului privind gestionarea uleiurilor uzate;

2) verificarea conformităţii raportărilor în relaţia cu generatorii, colectorii şi valorificatorii de uleiuri uzate;

3) verificarea trasabilităţii deşeurilor colectate de la punctul de colectare/colector până la instalaţia de tratare/valorificare;

4) rezultatele controalelor efectuate de către autorităţile de mediu, după caz;

5) respectarea elementelor din autorizaţia de mediu, după caz;

6) îndeplinirea ţintelor anuale de colectare conform prevederilor Regulamentului privind gestionarea uleiurilor uzate;

7) asigurarea transparenţei faţă de toţi producătorii pentru care au preluat responsabilitatea;

8) specificarea dacă s-a reinvestit profitul în aceleaşi tipuri de activităţi întreprinse în vederea îndeplinirii obligaţiilor pentru care au preluat responsabilitatea de către sistemele colective;

9) evidenţierea riscurilor la care sunt expuşi producătorii individuali/sistemele colective şi a modului lor de remediere;

10) elementele interne şi externe care împiedică producătorul individual/sistemul colectiv să îşi îndeplinească ţintele de colectare a uleiurilor uzate.

 

 

Anexa nr.9

la Regulamentul privind

gestionarea uleiurilor uzate

 

CERINŢELE

privind tratarea uleiurilor uzate

 

I. Tratarea uleiurilor uzate prin regenerare

1. Operatorii economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de tratare a uleiurilor uzate prin regenerare sau prin alte operaţii de valorificare a acestora, în conformitate cu art.25 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, au următoarele obligaţii:

1) să prevină posibilele efecte nocive asupra mediului şi sănătăţii umane ca urmare a funcţionării instalaţiilor de regenerare;

2) să reducă pe cât posibil cantitatea de reziduuri inevitabile după regenerarea uleiurilor uzate şi a produselor uleioase uzate, precum şi a conţinutului de substanţe periculoase din reziduuri;

3) să asigure corectitudinea prelevării probelor şi efectuarea analizelor uleiurilor uzate în laboratoare acreditate conform cerinţelor standardului SM EN ISO/IEC 17025 „Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări” de către Centrul Naţional de Acreditare din Republica Moldova „MOLDAC”;

4) să regenereze uleiurile uzate astfel încât uleiul obţinut să nu conţină substanţe a căror concentraţie să îl clasifice ca deşeu periculos, în conformitate cu anexa nr.3 la Legea nr.209/2016 privind deşeurile, iar concentraţiile pentru BPC şi PCT conţinute să nu depăşească 50 ppm;

5) să ţină evidenţa privind cantitatea de ulei uzat primit, calitatea acestuia şi datele de identificare ale operatorilor economici de la care primeşte ulei uzat în vederea valorificării, cantitatea regenerată, respectiv valorificată printr-o altă operaţie, precum şi cantitatea de ulei uzat care nu poate fi valorificat.

2. La recuperarea uleiurilor uzate prin regenerare se vor respecta următoarele reguli:

1) extragerea uleiurilor uzate de la locurile de ungere se face prin oficiile existente ale instalaţiei sau cu ajutorul dispozitivelor destinate acestui scop, după ce acestea au fost în prealabil bine curăţate;

2) vasele în care se golesc uleiurile uzate din locurile de folosire vor fi curate, iar uleiul extras va fi trecut prin site de sârmă cu minimum 400 ochiuri/cmp, pentru a reţine impurităţile mecanice înainte de depozitare;

3) se vor lua măsuri ca în timpul manipulării să nu se producă impurificarea uleiurilor uzate recuperate;

4) uleiurile uzate recuperate de la unul sau mai multe utilaje se vor depozita, se vor inscripţiona şi se vor expedia separat, după cum urmează:

a) uleiuri recuperate de la motoare şi turbine sub denumirea de uleiuri uzate de la motoare;

b) restul uleiurilor uzate vor fi recuperate sub denumirea de uleiuri uzate diverse;

c) este interzisă introducerea de carburanţi, unsori consistente, vaselină, chimicale în uleiurile uzate.

 

II. Tratarea uleiurilor uzate prin coincinerare şi incinerare

3. Operatorii economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de tratare a uleiurilor uzate prin coincinerare, precum şi cei autorizaţi să desfăşoare activităţi de incinerare a uleiurilor uzate, în conformitate cu art.25 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, au următoarele obligaţii:

1) să utilizeze tehnologii şi instalaţii care asigură protecţia sănătăţii populaţiei şi a mediului;

2) să respecte valorile-limită de emisie, conform cerinţelor art.17 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile;

3) să efectueze controlul concentraţiilor substanţelor poluante atât în uleiul uzat, cât şi în amestecul de ulei uzat cu alţi combustibili, ţinând cont de caracteristicile tehnice ale instalaţiilor;

4) la coincinerare sunt acceptate uleiurile uzate colectate pe categorii, conform anexei nr.1, ţinându-se cont de condiţiile tehnico-economice şi de protecţie a mediului;

5) la incinerare sunt acceptate pentru eliminare doar uleiuri uzate amestecate cu alte tipuri de uleiuri conţinând bifenili policloruraţi sau alţi compuşi similari şi/sau cu alte tipuri de compuşi periculoşi;

6) să ţină evidenţa privind cantitatea de ulei uzat primit, calitatea acestuia şi datele de identificare ale operatorilor economici de la care primeşte uleiul uzat în vederea coincinerării/ eliminării.

 

 

Anexa nr.10

la Regulamentul privind

gestionarea uleiurilor uzate

 

 

SPECIFICAŢIILE TEHNICE

pentru tipul de ulei uzat acceptat pentru incinerare

 

Arsenic – 5 ppm max.

Cadmiu – 2 ppm max.

Crom – 10 ppm max.

Plumb – 100 ppm max.

Total halogeni – 4,000 ppm max.

Punct de aprindere – 37,78°C min.

BPCs – mai puţin de 0,2 pmm

 

 

Anexa nr.11

la Regulamentul privind

gestionarea uleiurilor uzate

 

PROCEDURA

de raportare a datelor privind gestionarea uleiurilor uzate

 

Cod deşeuDenumireCantitatea de ulei uzat generat1 (uscat), toneCantitatea de ulei uzat colectat separat2Ulei uzat exportat, toneUlei uzat regenerat, toneUlei uzat valorificat energetic (R1), toneUlei uzat eliminat, tone
inclusiv apăulei uscat3
13 02 06*Uleiuri sintetice de motor, transmisie mecanică şi lubrifiante
13 01 10*Uleiuri hidraulice neclorurate
 

Note:

1 Cantitatea de uleiuri uzate, luând în considerare pierderile în timpul manipulării şi al utilizării. Cantităţile de uleiuri uzate generate pot fi calculate pe baza statisticilor naţionale sau utilizând următoarele valori de referinţă.

2 Uleiuri uzate colectate separat. În cazul în care uleiurile uzate sunt cuantificate după volum, masa corespunzătoare este determinată prin aplicarea unui factor de conversie de 0,9 tone/m3.

3 Ulei uzat cu excepţia conţinutului de apă. Uleiul uscat se determină prin măsurarea conţinutului de apă. Conţinutul de apă variază per tip de ulei uzat, după cum se prezintă:

 

Valorile de referinţă pentru calcularea uleiurilor uzate generate

 

Fracţiunea uleiurilor plasate pe piaţă
(%)
Ulei de motor52
Uleiuri pentru angrenaje76
Uleiuri de maşini50
Uleiuri hidraulice75
Uleiuri pentru turbine70
Uleiuri pentru transformatoare90
Uleiuri pentru transmisia căldurii90
Uleiuri pentru compresoare50
Uleiuri de bază50
Uleiuri pentru prelucrarea metalelor utilizate în emulsii49

 

SubcategorieDescriereConcentraţia de apă
(%)
12 01 07*Uleiuri minerale prelucrate fără halogeni (cu excepţia emulsiilor şi a soluţiilor dizolvate)36,4
12 01 09*Emulsii şi soluţii dizolvate prelucrate fără halogeni90,4
12 01 10*Uleiuri sintetice de prelucrare36,4
12 01 19*Uleiuri prelucrate uşor biodegradabile36,4
13 01 05*Emulsii neclorurate90,4
13 01 10*Uleiuri hidraulice neclorurate3,9
13 01 11*Uleiuri hidraulice sintetice3,9
13 01 12*Uleiuri hidraulice uşor biodegradabile5,5
13 01 13*Alte uleiuri hidraulice3,9
13 02 05*Uleiuri minerale neclorurate de motor, transmisie mecanică şi lubrifiante9,5
13 02 06*Uleiuri sintetice de motor, transmisie mecanică şi lubrifiante9,5
13 02 07*Uleiuri uşor biodegradabile de motor, transmisie mecanică şi lubrifiante9,5
13 02 08*Alte uleiuri de motor, transmisie mecanică şi lubrifiante11,9
13 03 07*Uleiuri minerale neclorurate de izolare şi de transmitere a căldurii1,3
13 03 08*Uleiuri sintetice de izolare şi de transmitere a căldurii1,3
13 03 09*Uleiuri uşor biodegradabile şi de transmitere a căldurii1,3
13 03 10*Alte uleiuri de izolare şi transmitere a căldurii1,3
13 05 06*Uleiuri provenite de la separatoare de apă/substanţe uleioase51,8
19 02 07*Uleiuri şi substanţe concentrate provenite din procesul de separare23,4