sâmbătă, 1 februarie 2025
589/24.07.2017 Hotărîre privind aprobarea Regulamentului transporturilor rutiere de mărfuri periculoase

H O T Ă R Î R E

privind aprobarea Regulamentului transporturilor rutiere de mărfuri periculoase

 

nr. 589  din  24.07.2017

 

Monitorul Oficial nr.277-288/706 din 04.08.2017

 

* * *

În vederea executării prevederilor art.3 lit.d) din Codul transporturilor rutiere nr.150 din 17 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.247-248, art.568), cu modificările şi completările ulterioare, şi Acordului european referitor la transportul internaţional rutier al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care Republica Moldova a aderat prin Hotărîrea Parlamentului nr.44-XIV din 4 iunie 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.54-55, art.388), Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul transporturilor rutiere de mărfuri periculoase, conform anexei nr.1.

2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Infrastructurii.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018]

 

3. Prevederile Regulamentului nominalizat intră în vigoare în termen de 9 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

4. Autorităţile administraţiei publice prevăzute la pct.23 din Regulamentul sus- numit, în termen de 6 luni de la data publicării, vor aduce actele din domeniul lor de activitate, necesare pentru punerea în aplicare a normelor stipulate în Regulamentul menţionat, în concordanţă cu prevederile acestuia.

5. La data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2.

 

PRIM-MINISTRU Pavel FILIP

 

Contrasemnează:
Ministrul afacerilor interne Alexandru Jizdan

 

Nr.589. Chişinău, 24 iulie 2017.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.589 din 24 iulie 2017

 

REGULAMENTUL

TRANSPORTURILOR RUTIERE DE MĂRFURI PERICULOASE

 

I. DISPOZIŢII GENERALE ŞI
DOMENIUL DE APLICARE

1. Regulamentul transporturilor rutiere de mărfuri periculoase (în continuare – Regulament) stabileşte cadrul de aplicare în Republica Moldova a prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care Republica Moldova a aderat prin Hotărîrea Parlamentului nr.44-XIV din 4 iunie 1998.

2. Prezentele norme se aplică transporturilor rutiere de mărfuri periculoase efectuate pe teritoriul Republicii Moldova, activităţilor de control efectuate în transportul rutier de mărfuri periculoase la vehiculele care circulă sau intră pe teritoriul Republicii Moldova dintr-o altă ţară, controalelor activităţilor desfăşurate de agenţii economici, aşa cum sînt definite în prezentul Regulament.

3. Prezentele norme nu se aplică transportului de mărfuri periculoase cu vehicule aparţinînd instituţiilor publice componente ale sistemului naţional de apărare sau aflate în responsabilitatea acestora.

4. Transporturile de mărfuri periculoase efectuate cu vehiculele aparţinînd instituţiilor publice componente ale sistemului naţional de apărare, inclusiv vehiculele care efectuează transporturi în interesul acestora, se vor executa conform normelor elaborate de către Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne şi Serviciul de Informaţii şi Securitate, după caz.

5. Fără a aduce atingere prevederilor pct.18-19 din prezentul Regulament, mărfurile periculoase al căror transport este interzis potrivit anexelor A şi B la A.D.R. nu vor fi transportate rutier.

6. Transportul celorlalte mărfuri periculoase enumerate în anexa A la A.D.R. se permite în condiţiile respectării prevederilor din anexele A şi B la A.D.R., în special în ceea ce priveşte:

1) ambalarea şi etichetarea mărfurilor în cauză;

2) construcţia, echipamentul şi exploatarea corespunzătoare a vehiculelor rutiere care transportă mărfurile în cauză.

7. În sensul prezentului Regulament se aplică următoarele definiţii:

consilier de siguranţă pentru transportul mărfurilor periculoase – persoană desemnată, în cadrul întreprinderii, responsabilă pentru îndeplinirea condiţiilor de siguranţă privind transportul mărfurilor periculoase;

control – totalitate a acţiunilor de verificare realizate de un organ abilitat cu funcţii de control sau de un grup de instituţii similare privind respectarea de către persoanele supuse controlului a prevederilor legislaţiei în domeniul transportului rutier de mărfuri periculoase;

întreprindere – orice persoană fizică sau juridică, cu sau fără scop lucrativ, care exercită ocupaţia de transport rutier de mărfuri în scopuri comerciale;

mărfuri periculoase – substanţe şi obiecte al căror transport rutier este interzis sau este permis numai în anumite împrejurări, potrivit anexelor A şi B la A.D.R.;

transport rutier de mărfuri periculoase – operaţiune de transport care se efectuează cu vehicule rutiere pentru deplasarea mărfurilor pe o anumită porţiune a drumului, inclusiv operaţiunile de încărcare şi descărcare a mărfurilor periculoase prevăzute în anexele A şi B la A.D.R., cu excepţia operaţiunilor efectuate integral în perimetrul unei zone închise;

vehicul rutier – sistem mecanic destinat circulaţiei pe drumurile publice, cu sau fără mijloace de autopropulsare. Sînt considerate vehicule rutiere autovehiculele, remorcile, semiremorcile şi tractoarele, definite conform art.5 alin.(1) din Codul transporturilor rutiere, cu excepţia vehiculelor ce aparţin Forţelor armate ale unei Părţi contractante sau care se află sub responsabilitatea acestor Forţe armate.

8. Definiţiile prevăzute la pct.7 din prezentul Regulament se completează cu cele prevăzute în capitolul 1.2 din anexa A la A.D.R.

 

II. DEROGĂRI, RESTRICŢII ŞI EXCEPTĂRI

9. Pentru transportul de mărfuri periculoase în trafic naţional, efectuat cu vehicule înmatriculate în Republica Moldova, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor poate adopta dispoziţii suplimentare faţă de cele prevăzute în anexele A şi B la A.D.R., dacă acestea sînt conforme cu recomandările Organizaţiei Naţiunilor Unite privind transportul de mărfuri periculoase.

10. Prevederile pct.9 din prezentul Regulament pot fi valabile cel mult pînă cînd anexele A şi B la A.D.R. vor prelua prin revizuire aceste recomandări.

11. Organul central de specialitate informează Comisia Economică a Naţiunilor Unite pentru Europa despre dispoziţiile prevăzute la pct.9 din prezentul Regulament.

12. Guvernul poate reglementa sau interzice transportul rutier al anumitor mărfuri periculoase, strict pentru alte raţiuni decît cele de siguranţă pe perioada transportării, cum ar fi raţiuni de siguranţă naţională, de prohibiţie a deţinerii sau utilizării acestora ori de protecţie a mediului.

13. Orice reglementări impuse potrivit pct.12 din prezentul Regulament vehiculelor care efectuează un transport internaţional se adoptă potrivit prevederilor capitolului 1.9 din anexa A la A.D.R., se limitează ca domeniu şi arie de aplicare, se aplică atît transporturilor naţionale, cît şi internaţionale şi nu pot genera nicio discriminare.

14. În cazul în care organul central de specialitate consideră că dispoziţiile aplicabile privind siguranţa transporturilor rutiere de mărfuri periculoase sînt insuficiente pentru a limita pericolele generate de transportul rutier, în cazul unui eveniment şi în cazul în care există nevoia urgentă de a întreprinde o măsură, atunci, în faza de planificare, notifică Comisiei Economice a Naţiunilor Unite pentru Europa măsurile pe care îşi propune să le ia, urmînd ca acestea să fie aplicate numai după obţinerea acceptului Comisiei date.

15. Fără a aduce atingere prevederilor pct.47 din prezentul Regulament, în cazul operaţiunilor de transport multimodal care implică, pe lîngă transportul rutier, şi cel maritim sau aerian, dacă mărfurile periculoase sînt clasificate, ambalate şi etichetate conform cerinţelor transportului maritim ori aerian al mărfurilor periculoase, atunci cerinţele prezentelor norme privind clasificarea, ambalarea şi etichetarea se consideră îndeplinite.

16. Prin excepţie de la dispoziţiile anexelor A şi B la A.D.R. referitoare la limba utilizată în marcajele şi documentaţia relevantă, la transportul rutier de mărfuri periculoase în trafic naţional poate fi utilizată doar limba de stat.

17. Echipamentele sub presiune transportabile pot fi utilizate în condiţiile legislaţiei în vigoare.

18. Agenţia Naţională Transport Auto (în continuare – Agenţie), în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.143 din 18 februarie 2016 „Pentru aprobarea Regulamentului privind transportul interior de mărfuri periculoase”, admite desfăşurarea unei operaţiuni ad-hoc de transport rutier de mărfuri periculoase în trafic intern, care fie este interzisă prin anexa A sau B la A.D.R., fie este efectuată în condiţii diferite de cele prevăzute în aceste anexe, cu condiţia ca această operaţiune ad-hoc de transport să nu aducă atingere siguranţei sau securităţii şi să fie clar limitată în timp şi scop.

19. Pe perioade ce nu pot depăşi 5 ani, organul central de specialitate poate adopta, în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.143 din 18 februarie 2016, anumite derogări temporare de la respectarea anexelor A şi B la A.D.R., cu respectarea prevederilor capitolului 1.5 din anexa A la A.D.R. şi în urma notificării Comisiei Economice a Naţiunilor Unite pentru Europa.

20. Derogările temporare prevăzute la pct.19 din prezentul Regulament nu pot fi reînnoite.

21. Vehiculele înmatriculate sau puse în circulaţie în alte state se admit la transporturi internaţionale de mărfuri periculoase pe teritoriul Republicii Moldova dacă transporturile în cauză respectă prevederile A.D.R.

22. Derogările prevăzute în prezentul capitol se completează cu cele prevăzute în secţiunea 1.1.3 şi în capitolele 1.6 şi 3.4 din anexa A la A.D.R.

 

III. ATRIBUŢII ŞI OBLIGAŢII

23. Autorităţile administraţiei publice au următoarele atribuţii:

1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor:

a) reglementarea condiţiilor de agreare şi efectuare a inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase;

b) plasarea pe pagina web oficială a Ministerului a listei şi a textului actelor normative naţionale/internaţionale aplicabile procesului de organizare şi desfăşurare a transporturilor rutiere de mărfuri periculoase, inclusiv a Acordului european referitor la transportul internaţional rutier al mărfurilor periculoase, încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, şi anexelor acestuia, precum şi actualizarea permanentă a tuturor modificărilor sau a amendamentelor la ele;

c) coordonarea planurilor de învăţămînt şi programelor de formare profesională continuă a conducătorilor autovehiculelor care transportă mărfuri periculoase şi a consilierilor de siguranţă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase. Toate certificatele de pregătire conforme prescripţiilor secţiunii 8.2.1 din anexa B la A.D.R., eliberate de către autoritatea competentă a unei părţi contractante trebuie să fie acceptate pe durata lor de valabilitate de către autorităţile competente ale celorlalte părţi contractante;

d) stabilirea drumurilor publice pe care este permis accesul vehiculelor care transportă mărfuri periculoase, cu indicarea rutelor ocolitoare sau alternative şi a modului de semnalizare a lor;

e) coordonarea schemelor sectoarelor de drum ale Republicii Moldova permise pentru transportarea mărfurilor periculoase, precum şi marcarea drumurilor auto cu semne rutiere respective, împreună cu Inspectoratul Naţional de Securitate Publică al Inspectoratului General al Poliţiei;

2) Autoritatea administrativă „Agenţia Naţională Transport Auto”:

a) eliberarea, la solicitarea întreprinderilor, prin ghişeul unic, a actului de coordonare a traseelor de transportare a mărfurilor periculoase, inclusiv pentru transportatorii străini care transportă mărfuri periculoase în/din Republica Moldova, tranzitează teritoriul Republicii Moldova sau în/din ţările terţe;

b) admiterea desfăşurării unei operaţiuni ad-hoc de transport rutier de mărfuri periculoase în trafic intern conform pct.18 din prezentul Regulament;

c) controlul şi monitorizarea traficului rutier de mărfuri periculoase pe teritoriul ţării;

d) plasarea pe pagina web oficială a Agenţiei a listei şi a textului actelor normative naţionale/internaţionale aplicabile procesului de organizare şi desfăşurare a transporturilor rutiere de mărfuri periculoase, inclusiv a Acordului european referitor la transportul internaţional rutier al mărfurilor periculoase, încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, şi anexelor acestuia, precum şi actualizarea permanentă a tuturor modificărilor sau a amendamentelor la ele;

e) cercetarea împreună cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale a evenimentelor produse la încărcarea, descărcarea sau transportul rutier de mărfuri periculoase, precum şi stabilirea şi aplicarea măsurilor ce se impun;

3) Ministerul Afacerilor Interne:

a) coordonarea şi supravegherea, împreună cu Ministerul Mediului, a importului, exportului, transportului produselor şi substanţelor nocive, precum şi a transportului mărfurilor periculoase pe teritoriul ţării;

b) asigurarea controlului la trecerea frontierei de stat a mijloacelor de transport antrenate în transportarea mărfurilor periculoase;

c) stabilirea şi aprobarea, împreună cu autorităţile administraţiei publice interesate, a efectivului forţelor şi numărului de mijloace necesare pentru lichidarea consecinţelor eventualelor avarii şi manipularea mărfurilor periculoase, precum şi coordonarea şi supravegherea transportării substanţelor nocive;

d) intervenţia operativă în caz de eveniment sau iminenţă a producerii unui eveniment în timpul transportului rutier al mărfurilor periculoase;

e) coordonarea, împreună cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, a schemelor sectoarelor de drum ale Republicii Moldova permise pentru transportarea mărfurilor periculoase;

f) elaborarea, împreună cu autorităţile publice locale, a planurilor de alarmare şi intervenţie în caz de poluare accidentală a mediului în timpul transportului mărfurilor periculoase;

g) cercetarea împreună cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale a evenimentelor produse la încărcarea, descărcarea sau transportul rutier de mărfuri periculoase, precum şi stabilirea şi aplicarea măsurilor ce se impun;

h) elaborarea şi controlul respectării de către unităţile şi structurile din subordine a normelor prevăzute la pct.4 din prezentul Regulament;

i) organizarea, de comun cu Serviciul Vamal, a instruirii colaboratorilor în a căror funcţii intră efectuarea controlului asupra respectării de către agenţii economici a regulilor de transportare a mărfurilor periculoase;

4) Ministerul Apărării: elaborarea şi controlul respectării de către unităţile şi instituţiile din subordine a normelor prevăzute la pct.4 din prezentul Regulament;

5) Ministerul Mediului: asigurarea, împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, a monitorizării transportării deşeurilor periculoase şi eliminării acestora în conformitate cu prevederile Convenţiei Basel privind problemele vizate, la care Republica Moldova a aderat prin Hotărîrea Parlamentului nr.1599-XIII din 10 martie 1998;

6) Serviciul Vamal: asigurarea respectării reglementărilor vamale la trecerea peste frontiera vamală a mărfurilor periculoase pe teritoriul Republicii Moldova;

7) Institutul de Standardizare din Moldova: asigurarea adoptării în calitate de standarde moldoveneşti şi a disponibilităţii publice a standardelor europene, internaţionale şi altor documente de standardizare pentru substanţe care se referă la cele periculoase, privind ambalarea şi metodele de certificare ale acestora în scopul armonizării legislaţiei tehnice naţionale cu cerinţele A.D.R.;

8) Ministerul Educaţiei: aprobarea metodologiei de pregătire profesională a conducătorilor autovehiculelor care transportă mărfuri periculoase, a consilierilor de siguranţă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase şi a experţilor care efectuează inspecţia tehnică a vehiculelor care transportă mărfuri periculoase.

[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.517 din 15.07.2020, în vigoare 14.08.2020]

 

24. Pentru coordonarea traseelor de transportare a mărfurilor periculoase, operatorii de transport rutier vor prezenta Agenţiei o cerere care va conţine următoarele informaţii:

1) punctul de plecare (încărcare) şi punctul de destinaţie (descărcare) ale mărfurilor periculoase;

2) denumirea localităţilor de pe traseu;

3) denumirea, clasele şi subclasele mărfurilor periculoase transportate pe rută, pericolele;

4) cantitatea (greutatea) mărfurilor periculoase care urmează a fi transportată;

5) perioada de transportare.

25. Transmiterea cererii prevăzute la pct.24 la sediul Agenţiei se efectuează prin următoarele modalităţi:

1) prin depunere, personal de către managerul de transport rutier sau un reprezentant legal al întreprinderii, contra semnătură, la ghişeul unic al Agenţiei;

2) prin serviciu poştal, cu confirmare de primire;

3) în format electronic.

26. Agenţia va examina, în termen de 20 de zile de la data depunerii, dosarele operatorilor de transport rutier, inclusiv coordonarea traseelor cu autorităţile abilitate.

27. Agenţia respinge dosarul depus pentru coordonarea traseelor de transportare a mărfurilor periculoase dacă nu se respectă prevederile pct.24 din prezentul Regulament în termen de 7 zile. În cazul respingerii dosarului, decizia va cuprinde motivele care au stat la baza acesteia.

28. În cazul acceptării cererii depuse, Agenţia:

1) va emite actul de coordonare în termen de 3 zile;

2) va asigura coordonarea actului cu autorităţile competente în termen de 7 zile;

3) va asigura transmiterea actului de coordonare în format electronic la adresa solicitantului şi altor autorităţi competente, după caz, în termen de 10 zile de la data depunerii dosarului;

4) va plasa copia actului de coordonare pe pagina web oficială a instituţiei.

29. Actul de coordonare a traseelor de transportare a mărfurilor periculoase va include următoarea informaţie:

1) denumirea operatorului de transport rutier;

2) termenul de valabilitate a rutei;

3) restricţii de deplasare pe rută: timp de zi sau noapte, anotimp;

4) punctele de traversare a frontierei de stat, în cazul serviciilor efectuate de operatori străini;

5) denumirea drumurilor în afara localităţilor prin care se admite deplasarea mijloacelor de transport cu mărfuri periculoase, inclusiv a celor de tranzit transportate pe teritoriul Republicii Moldova;

6) denumirea localităţilor şi străzilor pe care se admite deplasarea mijloacelor de transport cu mărfuri periculoase;

7) viteza maximă de deplasare pe rută;

8) adresa parcărilor specializate şi staţiilor de alimentare;

9) condiţii speciale de deplasare;

10) sediul şi numerele de telefoane:

a) ale Inspectoratului Naţional de Securitate Publică al Inspectoratului General al Poliţiei;

b) ale Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale;

c) ale serviciilor de depanare;

d) ale Centrului Naţional de Asistenţă Medicală Urgentă Prespitalicească.

[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.517 din 15.07.2020, în vigoare 14.08.2020]

 

30. Agenţia va asigura:

1) crearea bazei de date privind actele de coordonare eliberate, actualizarea şi publicarea acesteia pe pagina web oficială a instituţiei;

2) notificarea online a întreprinderilor, operatorilor de transport, Poliţiei de Frontieră şi Serviciului Vamal privind actele de coordonare eliberate;

3) accesul întreprinderilor, operatorilor de transport şi autorităţilor abilitate la baza de date.

31. Operatorii de transport vor asigura imprimarea şi prezenţa la bordul unităţilor de transport a actului de coordonare a traseelor de transportare a mărfurilor periculoase.

32. Actul de coordonare a traseelor de transportare a mărfurilor periculoase este nominal pe operatorul de transport.

33. Termenul de valabilitate a actului de coordonare a traseelor de transportare a mărfurilor periculoase nu poate depăşi perioada de 12 luni.

34. Obligaţiile principalilor factori implicaţi în transportul de mărfuri periculoase, respectiv ale expeditorului, transportatorului şi destinatarului, sînt stabilite în secţiunile 1.4.1 şi 1.4.2 din anexa A la A.D.R.

35. Obligaţiile celorlalţi factori implicaţi în transportul de mărfuri periculoase, respectiv ale furnizorului/expeditorului, ambalatorului, încărcătorului de cisterne şi operatorului unui container-cisternă sau al unei cisterne mobile, sînt stabilite în secţiunile 1.4.1 şi 1.4.3 din anexa A la A.D.R.

36. Întreprinderile care încarcă, expediază, transportă sau descarcă mărfuri periculoase trebuie să desemneze, pentru fiecare punct de lucru, cel puţin cîte un consilier de siguranţă pentru transportul mărfurilor periculoase, care să se asigure că sînt îndeplinite condiţiile de siguranţă privind transportul mărfurilor periculoase.

1) Consilierul de siguranţă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase trebuie să fie titularul unui certificat de pregătire profesională, conform anexei nr.5 la prezentul Regulament, obţinut la un centru de instruire, perfecţionare şi atestare profesională acreditat, conform prevederilor secţiunii 1.8.3 din anexa A la A.D.R., obţinut după absolvirea unui curs de pregătire profesională şi promovarea examenelor corespunzătoare uneia dintre următoarele specializări:

- Explozivi: clasa 1;

- Gaze: clasa 2;

- Materiale radioactive: clasa 7;

- Lichide şi solide: clasele 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 8 şi 9;

- Carburanţi lichizi: nr. ONU 1202, 1203, 1223, 3475 şi carburantul de aviaţie clasificat cu nr. ONU 1268 sau 1863.

2) Funcţia de consilier de siguranţă pentru transportul mărfurilor periculoase poate fi asigurată de orice angajat al întreprinderii care dispune de certificat de pregătire profesională, inclusiv de conducătorul întreprinderii, sau de către o persoană terţă care dispune de certificat de pregătire profesională şi a fost desemnată de conducătorul întreprinderii.

37. Conducătorii auto care transportă mărfuri periculoase trebuie să fie deţinători ai unui A.D.R. – certificat de pregătire profesională a conducătorului auto conform prevederilor anexei nr.1 la prezentul Regulament, al cărui termen de valabilitate este de cinci ani, obţinut la un centru de instruire, perfecţionare şi atestare profesională acreditat, conform prevederilor secţiunilor 8.2.1 şi 8.2.2 din anexa B la A.D.R.

38. Prescripţii speciale referitoare la pregătirea profesională a conducătorilor auto:

1) centrul de instruire trebuie să garanteze faptul că lectorii posedă o calificare de studii superioare şi specializare respectivă. Programa de învăţămînt trebuie stabilită în conformitate cu autorizarea prevăzută la secţiunea 8.2.2.6, pe baza subiectelor vizate la secţiunile 8.2.2.3.2–8.2.2.3.5 din anexa B la A.D.R.;

2) pregătirea trebuie să fie furnizată sub forma unui curs de pregătire de bază şi, dacă este necesar, de specializare. Cursurile de pregătire de bază şi cursurile de specializare pot fi oferite sub forma cursurilor de pregătire polivalente, realizate integral de către acelaşi centru;

3) centrele de instruire, perfecţionare şi atestare profesională, acreditate de către Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional şi/sau de organismele internaţionale în vederea pregătirii profesionale a conducătorilor de vehicule care transportă mărfuri periculoase şi a consilierilor de siguranţă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase, care dispun în dotare de utilaj necesar confecţionării a „A.D.R. – certificat de pregătire profesională a conducătorului auto” conform standardelor ISO, sînt în drept să le confecţioneze în numele Agenţiei, avînd asupra lor obligaţiile de a duce o evidenţă strictă a acestora, cu informarea Agenţiei în forma solicitată de aceasta.

39. Personalul antrenat în operarea cu mărfuri periculoase, altul decît cel prevăzut la pct.36 şi 37 din prezentul Regulament, trebuie să fie instruit la un centru de instruire, perfecţionare şi atestare profesională acreditat, potrivit prevederilor capitolul 1.3 din anexa A la A.D.R. şi ale secţiunii 8.2.3 din anexa B la A.D.R.

40. Vehiculele utilizate pentru transportul rutier de mărfuri periculoase trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

1) să corespundă prevederilor capitolului 8.1 din anexa B la A.D.R.;

2) să fie placardate potrivit capitolului 5.3 din anexa A la A.D.R.;

3) să deţină certificat de agreare, conform prevederilor părţii a 9-a din anexa B la A.D.R.

41. Întreprinderile care operează cu mărfurile periculoase de mare risc prevăzute în tabelul 1.10.5 din anexa A la A.D.R. trebuie să respecte prevederile capitolului 1.10 din anexa A la A.D.R.

42. Pentru a putea fi încărcate în vehicule în vederea transportului, mărfurile periculoase trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

1) să fie admise la transportul rutier potrivit capitolului 2.2 şi tabelului A din capitolul 3.2 din anexa A la A.D.R.;

2) să fie clasificate potrivit prevederilor părţii a 2-a din anexa A la A.D.R.;

3) să fie ambalate în ambalaje sau cisterne potrivit prevederilor părţii a 4-a şi capitolului 5.1 din anexa A la A.D.R.;

4) să fie marcate şi etichetate potrivit capitolului 5.2 din anexa A la A.D.R.

43. Suplimentar la documentele privind transportul rutier stabilite prin alte reglementări, la bordul vehiculelor rutiere care transportă mărfuri periculoase trebuie să se afle documentele stabilite în secţiunea 8.1.2 din anexa B la A.D.R., care urmează a fi păstrate într-o mapă de culoarea oranj.

44. În scopul respectării prevederilor capitolelor 8.1, 8.3 şi 8.4 din anexa B la A.D.R., centrele de instruire, perfecţionare şi atestare profesională autorizate vor asigura, contra cost, conducătorii auto în timpul instruirii cu literatură didactică şi mape de culoare oranj unde urmează a fi păstrate documentele care trebuie să existe la bordul unităţii de transport (instrucţiunile scrise, certificatul de agreare pentru unitatea de transport etc.).

45. Ambalajele, recipientele mari pentru transportul în vrac (RMV), ambalajele mari, cisternele şi containerele pentru transportul în vrac utilizate pentru transportul mărfurilor periculoase trebuie să fie conforme cerinţelor stabilite în partea a 6-a din anexa A la A.D.R.

46. La încărcarea, transportul şi descărcarea mărfurilor periculoase se vor respecta prevederile capitolului 5.5 şi ale părţii a 7-a din anexa A la A.D.R.

47. În cazul transportului combinat sau multimodal al mărfurilor periculoase ori al utilizării unor echipamente construite pentru a corespunde cerinţelor reglementărilor care vizează alte moduri de transport, în plus faţă de prevederile pct.19 din prezentul Regulament, se vor aplica prevederile relevante din secţiunea 1.1.4 din anexa A la A.D.R.

48. Întreprinderile care operează cu materiale radioactive din clasa 7 vor respecta şi prevederile capitolului 1.7 din anexa A la A.D.R.

49. La clasificarea, etichetarea, ambalarea, manipularea, încărcarea, descărcarea şi transportul rutier de mărfuri periculoase, întreprinderile vor respecta toate dispoziţiile la care se face trimitere în capitolele 3.1 şi 3.2 din anexa A la A.D.R.

50. În cazul producerii unui eveniment grav în timpul transportului de mărfuri periculoase pe teritoriul Republicii Moldova, al unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat care este parte contractantă la A.D.R., întreprinderile înregistrate în Republica Moldova, ale căror vehicule sînt implicate în accident, au obligaţia de a elabora un raport potrivit prevederilor secţiunii 1.8.5 din anexa A la A.D.R. şi de a-l transmite Agenţiei.

51. Membrii echipajelor autovehiculelor care transportă mărfuri periculoase au următoarele obligaţii:

1) să respecte prevederile capitolelor 8.1, 8.3 şi 8.4 din anexa B la A.D.R.;

2) să poarte asupra lor, pe toată durata transportului, documente de identitate şi, în cazul conducătorului auto, A.D.R. – certificat de pregătire profesională a conducătorului auto valabil, corespunzător tipului de vehicul şi mărfurilor transportate, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament;

3) în caz de evenimente care implică mărfurile periculoase, să ia măsurile prevăzute în instrucţiunile scrise şi, dacă este cazul, să alarmeze/să anunţe autorităţile competente, cu intervenţia în astfel de situaţii.

 

IV. INSPECŢIA TEHNICĂ PERIODICĂ A VEHICULELOR RUTIERE

LA TRANSPORTUL DE MĂRFURI PERICULOASE

52. Experţii A.D.R. de certificare a vehiculelor rutiere pentru transportul de mărfuri periculoase sînt obligaţi să deţină certificat de competenţă profesională, potrivit anexei nr.2 la prezentul Regulament, în condiţiile art.43 şi art.127 din Codul transporturilor rutiere, eliberat de către centrele de instruire, perfecţionare şi atestare profesională acreditate conform Codului educaţiei al Republicii Moldova.

53. Inspecţia tehnică periodică a vehiculelor rutiere implicate în transportul de mărfuri periculoase se efectuează la staţiile de inspecţie tehnică autorizate conform capitolului 6 din Codul transporturilor rutiere.

54. Blanchetele certificatelor de agreare, conform anexei nr.3 la prezentul Regulament, se eliberează staţiilor de inspecţie tehnică autorizate de către Agenţie prin intermediul ghişeului unic.

55. Certificatul de agreare se eliberează pentru fiecare unitate de transport separat.

56. Termenul de valabilitate al certificatului de agreare este de 6 luni, după care poate fi prelungit pe încă o perioadă analogică.

57. Certificatul de agreare trebuie să fie returnat emitentului în cazul retragerii vehiculului din circulaţie, al schimbării operatorului de transport, utilizatorului sau proprietarului indicat la rubrica nr.5 din certificatul dat, al expirării perioadei de valabilitate, precum şi al unei schimbări a caracteristicilor vehiculului.

 

V. CONTROLUL

58. Controlul respectării prezentelor norme se realizează de către:

1) personalul cu atribuţii de control împuternicit şi instruit al Agenţiei, în traficul rutier, la sediile întreprinderilor;

2) personalul cu atribuţii de control împuternicit şi instruit al Ministerului Apărării, în ceea ce priveşte controlul respectării normelor prevăzute la pct.4 din prezentul Regulament de către unităţile şi instituţiile din subordine;

3) Poliţia de Frontieră şi Serviciul Vamal, în limitele competenţei, în punctele de trecere a frontierei de stat.

59. Autorităţile competente împuternicite să efectueze control potrivit pct.58 din prezentul Regulament se vor asigura că un segment reprezentativ al transporturilor rutiere de mărfuri periculoase face obiectul controalelor stabilite prin prezentele norme, astfel încît să se verifice conformitatea acestora cu legislaţia privind transportul rutier de mărfuri periculoase.

60. La efectuarea controlului privind respectarea prezentelor norme, autorităţile prevăzute la pct.58 din prezentul Regulament vor monitoriza respectarea prevederilor secţiunii 1.8.1 din anexa A la A.D.R.

61. La efectuarea controalelor în trafic, în punctele de încărcare/descărcare a mărfurilor periculoase, personalul cu atribuţii de control prevăzut la pct.58 din prezentul Regulament va completa buletinul de control prevăzut la anexa nr.4 la prezentul Regulament, în 3 exemplare, din care unul va fi înmînat conducătorului auto.

62. Prevederile pct.61 din prezentul Regulament nu aduc atingere dreptului personalului prevăzut la pct.58 din Regulament – de a efectua controlul oricărui transport de mărfuri periculoase conform competenţei.

63. Controalele în trafic vor fi efectuate cu respectarea prevederilor Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, în corespundere cu principiile Metodologiei generale de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.694 din 5 septembrie 2013, şi vor acoperi o arie extinsă din reţeaua rutieră.

64. Locurile alese pentru controalele în trafic trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

1) să permită scoaterea din trafic, oprirea şi staţionarea vehiculelor în condiţii de siguranţă;

2) să permită punerea în conformitate cu prevederile prezentelor norme a transporturilor neconforme;

3) să permită, dacă este necesar, imobilizarea vehiculelor pe loc sau într-un alt loc stabilit în acest sens de către personalul care efectuează controlul, fără a periclita siguranţa.

65. Cînd există neconcordanţe între înscrisurile din documentele de transport şi mărfurile transportate, cu condiţia ca acest lucru să nu pericliteze siguranţa, în trafic sau la sediul întreprinderilor, se prelevă probe din mărfuri pentru a fi examinate de laboratoarele autorizate.

66. Durata controalelor nu va depăşi 30 de minute în traficul rutier şi 4 ore la sediul întreprinderilor.

67. La controlul vehiculelor care încarcă, transportă sau descarcă mărfuri periculoase, personalul prevăzut la pct.58 din prezentul Regulament are dreptul să pătrundă în spaţiul destinat mărfurilor pentru efectuarea controlului şi verificărilor care se impun.

68. La efectuarea controlului la sediul întreprinderilor, personalul prevăzut la pct.58 din prezentul Regulament are dreptul să pătrundă în spaţiul destinat staţionării vehiculelor antrenate la transportul mărfurilor periculoase, iar întreprinderile sînt obligate să asigure accesul acestora în spaţiile date pentru controlul vehiculelor vizate.

69. La efectuarea controlului la sediile întreprinderilor, acestea au obligaţia de a deţine la sediu documentele prevăzute de art.48 din Codul transporturilor rutiere, inclusiv copiile traseelor coordonate de transportare a mărfurilor periculoase, solicitate de personalul prevăzut la pct.58 din prezentul Regulament.

70. Fără a împiedica aplicarea altor sancţiuni stabilite potrivit dispoziţiilor legale, vehiculele care prezintă un pericol iminent prin încălcarea uneia sau mai multor prevederi privind transportul rutier, în special din cele prevăzute la pct.81 şi 84 din prezentul Regulament, vor fi imobilizate pe loc sau într-un loc stabilit în acest scop de către personalul cu atribuţii de control şi li se va solicita punerea în conformitate înainte de continuarea deplasării sau vor fi luate măsuri în funcţie de împrejurările sau cerinţele privind siguranţa, pot include refuzul accesului pe teritoriul Republicii Moldova.

71. În situaţia în care, în termen de 72 de ore de la imobilizarea vehiculului, contravenientul nu a eliminat cauzele care au stat la baza acesteia, personalul cu atribuţii de control poate apela la o terţă parte care să elimine cauzele imobilizării, costurile operaţiunilor de eliminare fiind suportate de către contravenient.

72. Prevederile pct.71 din prezentului Regulament nu se referă la situaţiile în care cerinţele de siguranţă sau securitate reclamă o intervenţie imediată a autorităţilor cu atribuţii în acest sens pentru eliminarea unei stări de pericol iminent.

73. Controalele se efectuează la sediul întreprinderilor în următoarele situaţii:

1) dacă în traficul rutier s-au constatat încălcări de natură să pericliteze siguranţa în transportul de mărfuri periculoase;

2) dacă autorităţile cu atribuţii de control din alte state-membre sau părţi contractante ale A.D.R. au informat autorităţile prevăzute la pct.58 din prezentul Regulament despre încălcări grave sau repetate ale reglementărilor privind transportul mărfurilor periculoase.

74. Obiectivul acestor controale este de a se asigura respectarea legislaţiei în materie privind condiţiile de siguranţă şi securitate în transportul rutier de mărfuri periculoase.

75. Dacă se constată una sau mai multe încălcări referitoare la transportul rutier de mărfuri periculoase, în special cele prevăzute la pct.81, 84 şi 87 din prezentul Regulament, se interzice efectuarea operaţiunii de transport rutier pînă la înlăturarea acestora.

76. În sensul prezentului Regulament, încălcările prevăzute la pct.81, 84 şi 87 se împart în 3 categorii, clasificate în funcţie de dimensiunea riscului pe care îl prezintă fiecare.

77. Autoritatea care efectuează controlul este responsabilă de încadrarea faptelor în categoriile corespunzătoare de risc, ţinînd seama de prevederile pct.81, 84 şi 87 din prezentul Regulament.

78. În cazul în care se constată mai multe încălcări la o unitate de transport, la pct.31 din buletinul de control prevăzut în anexa nr.4 la prezentul Regulament se va consemna doar categoria de risc cea mai gravă.

79. Categoria I de risc este atribuită în cazurile în care nerespectarea prevederilor prezentelor norme determină un risc ridicat de deces, vătămare corporală gravă sau deteriorare semnificativă/importantă a mediului înconjurător.

80. Pentru încălcările din categoria I de risc se iau imediat măsuri de siguranţă corespunzătoare, cum ar fi imobilizarea vehiculului, în condiţiile legii.

81. Constituie încălcări din categoria I de risc următoarele fapte:

1) transportul mărfurilor periculoase interzise la transport;

2) scurgerea substanţelor periculoase;

3) utilizarea unui mod de transport interzis sau a unui mijloc de transport necorespunzător;

4) transportul în vrac într-un container care nu este, din punct de vedere structural, corespunzător utilizării;

5) transportul cu un vehicul fără certificatul de agreare adecvat pentru vehicule care transportă anumite mărfuri periculoase;

6) vehiculul nu mai respectă condiţiile de agreare şi prezintă un pericol imediat. (Dacă vehiculul nu prezintă pericol imediat, nerespectarea se regăseşte la categoria a II-a de risc.);

7) utilizarea de ambalaje care nu sînt conforme cu instrucţiunile de ambalare aplicabile;

8) nerespectarea dispoziţiilor speciale referitoare la ambalarea în comun;

9) nerespectarea prevederilor referitoare la fixarea şi stivuirea încărcăturii;

10) nerespectarea prevederilor referitoare la încărcarea în comun a coletelor;

11) nerespectarea gradului de umplere a cisternelor sau a ambalajelor;

12) nerespectarea dispoziţiilor de limitare a cantităţilor transportate cu o unitate de transport;

13) transportul de mărfuri periculoase fără indicarea prezenţei acestora prin documente, prin marcare şi etichetare a coletelor sau prin placardare şi marcare a vehiculului;

14) transportul fără placardarea şi marcarea vehiculului;

15) absenţa informaţiilor referitoare la substanţa transportată, permiţînd determinarea unei contravenţii de categoria I de risc;

16) nedeţinerea de către conducătorul auto a A.D.R. – certificat de pregătire profesională a conducătorului auto – valabil;

17) utilizarea focului sau a unei lămpi electrice neprotejate;

18) nerespectarea interdicţiei de a fuma;

19) neexecutarea măsurilor prevăzute în instrucţiunile scrise aflate la bordul vehiculului şi aplicabile mărfurilor transportate;

20) refuzul accesului sau obstrucţionarea personalului prevăzut la pct.58 din prezentul Regulament la efectuarea controlului în trafic ori la sediile întreprinderilor.

82. Categoria a II-a de risc este atribuită în cazul în care nerespectarea prevederilor prezentelor norme determină un risc de vătămare corporală sau deteriorare a mediului.

83. În cazul săvîrşirii încălcărilor din categoria a II-a de risc, operatorul de transport este obligat să se conformeze prezentelor norme la locul controlului, iar dacă acest lucru nu este posibil, să înlăture încălcările depistate după încheierea operaţiunii de transport în curs.

84. Constituie încălcări din categoria a II-a de risc următoarele fapte:

1) unitatea de transport are mai mult de o remorcă/semiremorcă;

2) vehiculul nu mai respectă condiţiile de agreare, dar nu prezintă un pericol imediat;

3) la bordul vehiculului nu există toate stingătoarele de incendiu funcţionale conform cerinţelor prezentelor norme. Un stingător de incendiu poate fi considerat ca fiind funcţional dacă este utilizabil, dar lipsesc doar sigiliul prescris şi/sau termenul de valabilitate. Nu este considerat funcţional stingătorul de incendiu care este în mod evident inutilizabil, cum ar fi cel la care indicaţia manometrului este aproape „zero”;

4) la bordul vehiculului nu există echipamentele prevăzute în A.D.R. sau în instrucţiunile scrise;

5) datele referitoare la încercare şi inspecţie şi cele referitoare la durata de utilizare a ambalajelor, a recipientelor mari de vrac sau a ambalajelor mari nu sînt respectate;

6) transportul de mărfuri în ambalaje, recipiente mari de vrac sau ambalaje mari deteriorate ori transportul de ambalaje goale, necurăţate şi deteriorate;

7) transportul de mărfuri în colete într-un container care nu este utilizabil din punct de vedere structural;

8) cisterne/containere-cisternă, inclusiv cele goale şi necurăţate, care nu sînt închise corespunzător;

9) transportul unui ambalaj combinat cu un supraambalaj care nu este închis corespunzător;

10) etichetarea, marcarea sau placardarea necorespunzătoare;

11) lipsa instrucţiunilor scrise în conformitate cu A.D.R. sau existenţa unor instrucţiuni scrise care nu sînt aplicabile mărfurilor transportate;

12) supravegherea sau parcarea necorespunzătoare a vehiculului;

13) indicarea pe ambalaje, colete sau mijloace de transport a unor pericole inexistente;

14) utilizarea de personal neinstructat pentru efectuarea operaţiunilor de manipulare, încărcare sau descărcare a mărfurilor periculoase;

15) neefectuarea, efectuarea necorespunzătoare sau cu personal neinstructat a operaţiunilor de curăţare, spălare, neutralizare, decontaminare sau dezinfectare a ambalajului ori a vehiculului după descărcarea mărfurilor periculoase.

Dacă acţiunile prevăzute la subpct.14) şi 15) din prezentul punct prezintă un risc major pentru sănătatea personalului, acestea vor fi încadrate în categoria I de risc.

Instructajul personalului prevăzut la subpct. 14) şi 15) se va efectua de către managerul de transport sau consilierul de siguranţă, după caz. Întreprinderile vor ţine evidenţa instructajului într-un registru (numerotat, cusut şi sigilat). Periodicitatea instructajului este o dată la 6 luni.

85. Categoria a III-a de risc se atribuie în cazul în care nerespectarea prevederilor prezentelor norme determină un risc redus de vătămare corporală sau deteriorare a mediului înconjurător.

86. În cazul săvîrşirii încălcărilor din categoria a III-a de risc, dacă nu este necesară adoptarea de măsuri corective corespunzătoare pe loc, acestea pot fi aplicate la o dată ulterioară la sediul întreprinderii.

87. Constituie încălcări din categoria a III-a de risc următoarele fapte:

a) dimensiunile panourilor sau etichetelor ori dimensiunile literelor, cifrelor sau simbolurilor de pe panouri ori de pe etichete nu respectă prevederile pct.40 subpct.2) şi pct.42 subpct.4) din prezentul Regulament;

b) absenţa în documentele de transport a unor informaţii, altele decît cele enunţate la categoria I de risc prevăzute la pct.81 subpct.16) din prezentul Regulament;

c) absenţa la bordul autovehiculului a A.D.R. – certificat de pregătire profesională a conducătorului auto, în condiţiile în care există dovezi că acesta deţine un astfel de certificat;

d) nedesemnarea consilierului/consilierilor de siguranţă în cadrul întreprinderii;

e) neredactarea şi/sau necomunicarea către Agenţia care a eliberat certificatul consilierului de siguranţă al întreprinderii a raportului anual al consilierului de siguranţă, potrivit prevederilor subsecţiunii 1.8.3.3 din A.D.R.;

f) neîntocmirea, întocmirea necorespunzătoare, neimplementarea şi/sau implementarea necorespunzătoare de către întreprindere a planului de securitate impus prin prevederile capitolului 1.10 din A.D.R.

88. Imobilizarea vehiculului rutier prevăzută la pct.60-71 şi 78-80 din prezentul Regulament se realizează în condiţii de siguranţă şi securitate a transportului pînă la punerea în conformitate în vederea continuării cursei.

89. Măsura imobilizării vehiculului dispusă de personalul cu atribuţii de control se menţionează în următoarele documente:

1) procesul-verbal cu privire la contravenţie;

2) buletinul de control;

3) diagrama tahograf, după caz;

4) dovada eliberată conducătorului auto în situaţia ridicării plăcii cu număr de înmatriculare auto.

90. Pe durata imobilizării, asigurarea securităţii şi integrităţii vehiculului şi a încărcăturii se află sub răspunderea juridică a transportatorului.

91. Personalul cu atribuţii de control prevăzut la pct.58 din prezentul Regulament are dreptul de a reţine:

1) certificatul de agreare – în cazul în care se constată că acesta este utilizat de către un alt autovehicul decît cel indicat, conţine ştersături vizibile, are termenul de valabilitate expirat;

2) certificatul de pregătire profesională a conducătorului auto – în cazul în care se constată că acesta a fost transmis persoanelor terţe şi/sau are termenul de valabilitate expirat.

92. Permisiunea privind reluarea efectuării transportului cu vehicule înmatriculate în alte state se acordă după punerea în conformitate cu prevederile pct.39, 43, 46-51 din prezentul Regulament, precum şi cu condiţia achitării amenzii aplicate în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.

93. Agenţia efectuează generalizarea şi analiza informaţiei privind desfăşurarea şi rezultatele inspecţiei tehnice a vehiculelor rutiere în conformitate cu condiţiile A.D.R., pentru optimizarea reţelei staţiilor de inspecţie tehnică periodică în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri periculoase.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul transporturilor

rutiere de mărfuri periculoase

 

Modelul de „A.D.R. – certificat de pregătire

profesională a conducătorului auto” şi cerinţele tehnice

1. Forma şi conţinutul modelului „A.D.R. – certificat de pregătire profesională a conducătorului auto”:

1) faţă:

 

 

2) verso:

 

 

2. Cerinţele privind modelul certificatului de pregătire profesională:

1) Caracteristicile fizice ale certificatului sînt conforme standardului SM ISO/CEI 7810 pentru tipul de card ID-1.

Metodele de verificare a caracteristicilor fizice ale certificatelor destinate să asigure conformitatea lor cu normele internaţionale sînt conforme cu standardul SM ISO/CEI 10373 (standard pe părţi).

2. Certificatul este alcătuit din două părţi: partea din faţă şi partea de verso.

I. Partea din faţă conţine:

a) înscrisul cu titlul „A.D.R. – CERTIFICAT DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ A CONDUCĂTORULUI AUTO” imprimat cu caractere îngroşate;

b) înscrisul cu titlul în limba engleză „A.D.R. DRIVER TRAINING CERTIFICATE”;

c) semnul distinctiv: MD: Republica Moldova;

d) drapelul de stat al Republicii Moldova;

e) „fotose introduce fotografia conducătorului auto/titularului;

f) text fond repetat partea stîngă „A.D.R.”: partea din faţă şi partea de verso;

g) hologramă;

h) fond ghioş imprimat cu culoare oranj (galben-roşiatic);

i) informaţiile specifice certificatului, numerotate după cum urmează:

1. numărul certificatului;

2. numele titularului;

3. alte nume (prenumele titularului);

4. data de naştere (zz.ll.aaaa);

5. naţionalitatea (MDA);

6. semnătura conducătorului auto/titularului;

7. autoritatea emitentă a certificatului;

8. termenul de valabilitate a certificatului emitent/înscriere şi în limba engleză (zz.ll.aaaa);

j) culorile de referinţă: alb – pantone white.

II. Partea de verso conţine:

k) înscrisul „VALABIL PENTRU CLASA(ELE) SAU NR. ONU:”;

l) înscrisul „VALID FOR CLASS(ES) OR UN Nos.:” ;

9. înscrisul clasă „CISTERNE”/înscriere şi în limba engleză „TANKS”;

10. înscrisul clasă „ALTELE DECÎT CISTERNE”/înscriere şi în limba engleză „OTHER THAN TANKS”.

3. Toate înscrisurile se imprimă cu culoare neagră, cu excepţia înscrisului cu titlul „A.D.R. – CERTIFICAT DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ A CONDUCĂTORULUI AUTO”.

4. ASPECT

4.1. În centrul certificatului, pe ambele părţi, se imprimă un fond ghioş.

4.2. La imprimarea înscrisurilor se utilizează următoarele caractere:

- Înscrisul „ADR – CERTIFICAT DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ A CONDUCĂTORULUI AUTO” se imprimă cu caractere Arial bold 8.0 pt.

- Înscrisul „A.D.R. DRIVER TRAINING CERTIFICATE” se imprimă cu caractere Arial bold 7.0 pt.

- Înscrisul „VALABIL PENTRU CLASA(ELE) SAU NR. ONU:” se imprimă cu caractere Arial bold 7.0 pt.

- Înscrisul „VALID FOR CLASS(ES) OR UN Nos.:” se imprimă cu caractere Arial 7.0 pt.

- Înscrisurile „CISTERNE” şi „ALTELE DECÎT CISTERNE” se imprimă cu caractere Arial bold 7.0 pt.

- Înscrisurile „TANKS” şi „OTHER THAN TANKS” se imprimă cu caractere Arial 7.0 pt.

- Datele pentru control vizual se imprimă cu caractere Arial bold 9.0 pt.

- Numărul certificatului se imprimă cu caractere Arial bold 9.0 pt.

- Înscrisurile explicative (denumirea în general/denumirea alineatelor) se imprimă cu caractere Tahoma 5.0 pt.

4.3. Dimensiunile fotografiei 23 × 28 mm.

5. ELEMENTE DE PROTECŢIE

5.1. Fond ghioş:

- se imprimă pe ambele părţi ale certificatului;

- dimensiuni 85,60 × 53,98 mm;

- grosimea liniilor 0,060 – 0,100 mm;

- culoarea de referinţă a liniilor PANTONE 021 C.

5.2. Tipul materialului – poliester.

6. Securitatea, inclusiv protecţia datelor: diferitele elemente constitutive ale certificatului, are drept scop eliminarea oricărei falsificări sau manipulări şi detectarea oricărei tentative de acest gen. Trebuie să cuprindă un element de siguranţă suplimentar, precum o hologramă, tipăritură UV sau texturi cu linii fine.

A.D.R., anexa B

8.2.2.8.3. Certificatul va avea forma modelului de la 8.2.2.8.5. Dimensiunile trebuie să fie conforme standardului SM ISO/CEI 7810 pentru tipul de card ID-1 şi trebuie să fie confecţionat din plastic. Acesta trebuie să fie de culoare albă cu litere negre. Trebuie să cuprindă un element de siguranţă suplimentar, precum o hologramă, tipăritură UV sau texturi cu linii fine.

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul transporturilor

rutiere de mărfuri periculoase

 

Certificat de competenţă profesională a expertului A.D.R.

de certificare a vehiculelor rutiere pentru transportul

mărfurilor periculoase

 

 

 

Cerinţe privind modelul certificatului de pregătire profesională:

1. Caracteristicile fizice ale certificatului sînt: culoare Pantone bej, format A4, hîrtie celuloză de 100 g/m2 sau mai mult.

2. Toate înscrisurile se imprimă cu culoare neagră.

3. Elemente de siguranţă pentru certificatul de competenţă profesională: hologramă, dublă numerotare: număr de serie şi număr de înregistrare, fibre speciale în hîrtie, care devin vizibile prin expunere la lumina ultravioletă.

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul transporturilor

rutiere de mărfuri periculoase

 

Modelul certificatului de agreare (conform pct.9.1.3 din A.D.R.)

 

 

 

Regulile de completare a certificatului de agreare, după puncte, de către expertul A.D.R. de certificare a vehiculelor rutiere pentru transportul mărfurilor periculoase:

1. Se indică seria şi numărul certificatului de agreare, se dactilografiază de către Agenţie.

2. Se indică marca şi modelul unităţii de transport supuse certificării.

3. Se indică codul UT din certificatul de înmatriculare (WIN – cod).

4. Se indică numărul de înregistrare din certificatul de înmatriculare.

5. Se indică numele şi sediul transportatorului, utilizatorului sau proprietarului.

6. Se indică tipul vehiculului şi caroseriei.

7. Se bifează în cerculeţ categoria unităţii de transport, conform pct.9.1.1.2 din A.D.R. (AT, FL, OX, EX/II, EX/III sau MEMU):

1) EX/II şi EX/III – vehicul destinat pentru transportul de mărfuri periculoase explozibile;

2) FL – vehicul:

a) destinat pentru transportarea lichidelor care au un punct de aprindere ce nu depăşeşte 60°C (cu excepţia combustibilului diesel corespunzător standardului SM EN 590, motorinei şi uleiului de încălzire uşor – nr. ONU 1202 – cu un punct de aprindere, aşa cum este specificat în standardul SM EN 590) în cisterne fixe sau demontabile cu o capacitate mai mare de 1 m3 ori în containere-cisternă sau cisterne mobile cu o capacitate individuală mai mare de 3 m3;

b) destinat transportului de gaze inflamabile în cisterne fixe sau demontabile cu o capacitate mai mare de 1 m3 ori în containere-cisterne sau cisterne mobile sau CGEM cu o capacitate individuală mai mare de 3 m3;

c) vehicul-baterie cu o capacitate totală de 1 m3, destinat transportului de gaze inflamabile;

3) OX – vehicul destinat transportului de peroxid de hidrogen stabilizat sau în soluţie apoasă stabilizată conţinînd mai mult de 60% peroxid de hidrogen (clasa 5.1 nr. ONU 2015), în cisterne fixe sau demontabile cu o capacitate mai mare de 1 m3 sau în containere-cisternă sau cisterne mobile cu o capacitate individuală mai mare de 3 m3;

4) AT – vehicul:

a) altul decît un vehicul EX/II, FL sau OX ori decît un MEMU, destinat transportului de substanţe periculoase în cisterne fixe sau demontabile cu o capacitate mai mare de 1 m3 sau în containere-cisternă, cisterne mobile sau CGEM cu o capacitate individuală mai mare de 3 m3;

b) vehicul-baterie cu o capacitate totală mai mare de 1 m3, altul decît un vehicul FL;

5) MEMU (unitate mobilă pentru fabricarea explozivilor) – unitate sau vehicul pe care este montată o unitate pentru fabricarea şi încărcarea explozivilor din mărfuri periculoase care nu sînt explozivi. Unitatea este compusă din cisterne diferite şi containere pentru vrac, echipamente de fabricare, precum şi pompe şi accesoriile lor. MEMU poate avea compartimente speciale pentru explozivi ambalaţi.

8. Se bifează primul pătrat cînd dispozitivul de frînare de încetinire nu este aplicabil vehiculului supus inspecţiei tehnice pentru corespunderea cerinţelor A.D.R.

Se bifează al doilea pătrat pentru vehiculele care necesită a fi dotate cu dispozitiv de frînare de încetinire, totodată se indică şi masa totală a unităţii de transport.

Dispozitivul de frînare de încetinire este necesar pentru autovehiculele care au o masă maximă mai mare de 16 tone sau admise să tracteze remorci cu o masă maximă mai mare de 10 tone. Sistemul de frînare de încetinire trebuie să fie de tip IIA.

9. Punctul dat se completează doar în cazul transportului de mărfuri periculoase în cisterne fixe sau vehicule-baterie, în celelalte cazuri nu se completează.

9.1. Se indică constructorul cisternei.

9.2. Se indică numărul de omologare al cisternei sau vehiculului-baterie.

9.3. Se indică numărul de serie al cisternei alocat de către constructor sau al componentelor vehiculului-baterie.

9.4. Se indică anul de fabricare al cisternei/vehiculului-baterie.

9.5. Se indică codul cisternei conform secţiunilor 4.3.3.1 sau 4.3.4.1 din A.D.R.

9.6. Se indică dispoziţiile speciale TC şi TE conform secţiunii 6.8.4 din A.D.R. Nu trebuie completat atunci cînd substanţele permise sînt precizate în pct.10.2 din prezentul certificat.

10. Mărfuri periculoase permise pentru transport

10.1. Se va bifa menţiunea valabilă (numai în cazul vehiculelor EX/II sau EX/III).

10.2. Se va bifa menţiunea valabilă. La prima bifă se indică substanţele atribuite codului-cisternă indicat la pct.9 din prezentul certificat sau la un alt cod-cisternă permis conform ierarhiei de la secţiunile 4.3.3.1.2 sau 4.3.4.1.2, luîndu-se în considerare, dacă este cazul, dispoziţia sau dispoziţiile speciale.

11. Se indică clasa de pericol şi/sau nr.ONU al mărfurilor periculoase permise pentru transportare şi denumirea lor.

12. Se indică data emiterii şi de expirare a valabilităţii certificatului de agreare (valabilitatea pînă la 6 luni). De asemenea, se indică semnătura şi ştampila Agenţiei, expertului A.D.R. care a certificat vehiculul rutier şi a staţiei de inspecţie tehnică.

13. Se indică extinderea valabilităţii. Extinderea valabilităţii se efectuează doar o singură dată.

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul transporturilor

rutiere de mărfuri periculoase

 

Buletin de control

 

Instituţia care efectuează controlul____________________________

 

1. Locul controlului

2. Data

   3. Ora
4. Simbolul ţării de înmatriculare şi numărul de înregistrare a vehiculului
5. Simbolul ţării de înmatriculare şi numărul de înregistrare a remorcii/semiremorcii
6. Operatorul de transport care efectuează transportarea/adresa
7. Conducătorul auto/însoţitorul conducătorului auto
8. Expeditorul, adresa, locul de încărcare1
9. Destinatarul, adresa, locul de descărcare1,2
10. Cantitatea totală de mărfuri periculoase pe unitatea de transport/denumirea mărfii/ nr. ONU
11. Depăşirea limitelor cantitative stabilite în anexa A secţiunea 1.1.3.6 din A.D.R.

da

    nu
12. Mod de transportîn vrac ambalajecisternă
Documente aflate la bord
13. Document de transportverificat încălcare constatatănu este cazul
14. Instrucţiuni scriseverificat încălcare constatatănu este cazul
15. Acord bilateral/multilateralverificat încălcare constatatănu este cazul
16. Certificat de agreare a unităţii(lor) de transportverificat încălcare constatatănu este cazul
17. Certificat de competenţă profesională a conducătorului autoverificat încălcare constatatănu este cazul
Activitatea de transport
18. Mărfuri permise pentru transportverificat încălcare constatatănu este cazul
19.Vehicule admise pentru mărfurile transportateverificat încălcare constatatănu este cazul
20. Dispoziţii referitoare la modul de transport (în vrac, ambalaje, cisternă)verificat încălcare constatatănu este cazul
21. Interdicţii de încărcare în comun a mărfurilor (prescripţia 7.5.2 din A.D.R.)verificat încălcare constatatănu este cazul
22. Încărcare, fixare a încărcăturii şi manipulare3 (prescripţia 7.5 din A.D.R.)verificat încălcare constatatănu este cazul
23. Scurgeri de mărfuri sau deteriorare de ambalaj3verificat încălcare constatatănu este cazul
24. Marcajul ONU al ambalajului/cisternei2,3 (prescripţia 6 din A.D.R.)verificat încălcare constatatănu este cazul
25. Marcaje (de ex. nr. ONU) şi etichetare colet2 (prescripţia 5.2 din A.D.R.)verificat încălcare constatatănu este cazul
26. Placardare cisternă/vehicul (prescripţia 5.3.1 din A.D.R.)verificat încălcare constatatănu este cazul
27.Semnalizarea vehiculului/unităţii de transport (panouri portocalii, marcajul de temperatură ridicată) (prescripţiile 5.3.2 şi 5.3.3 din A.D.R.)verificat încălcare constatatănu este cazul
Echipamente la bord
28. Echipamente de siguranţă de uz general prevăzute în A.D.R. (prescripţia 8.1.5 din A.D.R.)verificat încălcare constatatănu este cazul
29. Echipamente corespunzătoare mărfurilor transportateverificat încălcare constatatănu este cazul
30. Alte echipamente prevăzute în instrucţiunile scriseverificat încălcare constatatănu este cazul
31. Stingător/stingătoare de incendiu (prescripţia 8.1.4 din A.D.R.)verificat încălcare constatatănu este cazul
32. Cea mai gravă categorie de risc a încălcărilor constatateCategoria I Categoria IICategoria III
33. Observaţii
Măsuri de siguranţă şi/sau securitate
34. Vehicul imobilizat da     nu
35. Transbordare totală sau parţială a încărcăturii în alt vehicul sau container da     nu
36. Interdicţia accesului în Republica Moldova da     nu
37. Inspectorul care a efectuat controlul Semnătura:
38. Conducătorul auto a primit un exemplar al buletinului de control

Da, semnătura

    nu

 

1 – Se va completa doar în cazul în care este relevant pentru o încălcare.

2 – Se declară la „Observaţii” pentru operaţiunile de transport colectiv (grupaj).

3 – Se verifică deteriorările vizibile.

 

 

Anexa nr.5

la Regulamentul transporturilor

rutiere de mărfuri periculoase

 

Certificat de competenţă profesională a

consilierului de siguranţă pentru transportul mărfurilor periculoase

 

(Model de imprimat format A4, hîrtie culoare bej)

 

 

 

Cerinţe privind modelul certificatului de pregătire profesională:

1. Caracteristicile fizice ale certificatului sînt: culoare Pantone bej, format A4, hîrtie celuloză de 100 g/m2 sau mai mult.

2. Toate înscrisurile se imprimă cu culoare neagră.

Elemente de siguranţă pentru certificatul de competenţă profesională: hologramă, dublă numerotare: număr de serie şi număr de înregistrare, fibre speciale în hîrtie, care devin vizibile prin expunere la lumina ultravioletă.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.589 din 24 iulie 2017

 

LISTA

hotărîrilor Guvernului care se abrogă

 

1. Hotărîrea Guvernului nr.45 din 24 ianuarie 1994 „Cu privire la reglementarea transportării încărcăturilor periculoase pe teritoriul Republicii Moldova şi lichidarea consecinţelor eventualelor avarii” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.1, art.26).

2. Punctul 8 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.1269 din 20 decembrie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.163-165, art.1371).

3. Hotărîrea Guvernului nr.672 din 28 mai 2002 „Cu privire la efectuarea transporturilor de mărfuri periculoase pe teritoriul Republicii Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.87-90, art.860).

4. Punctul 5 din anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.895 din 3 august 2004 „Pentru modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.138-146, art.1069).

5. Punctul 22 din anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.275 din 16 martie 2006 „Cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului şi abrogarea unor acte normative” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.51-54, art.338).

6. Punctul 1 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.312 din 5 mai 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.110-114, art.340).