vineri, 20 octombrie 2023
592/27.11.2019 Hotărîre cu privire la aprobarea Programului de ecologizare a întreprinderilor mici şi mijlocii

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Programului de ecologizare

a întreprinderilor mici şi mijlocii

 

nr. 592  din  27.11.2019

 

Monitorul Oficial nr.360-366/907 din 06.12.2019

 

* * *

Notă: Pe tot parcursul textului hotărârii şi al anexelor nr.1 şi nr.3, cuvintele „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Economiei”, la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvintele „Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022

 

Guvernul HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

1) Programul de ecologizare a întreprinderilor mici şi mijlocii, conform anexei nr.1;

2) Planul de implementare a activităţilor Programului menţionat, conform anexei nr.2;

[Subpct.3) pct.1 abrogat prin Hot.Guv. nr.910 din 21.12.2022, în vigoare 28.02.2023]

 

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.910 din 21.12.2022, în vigoare 28.02.2023]

 

2. Implementarea Programului numit se atribuie Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului în coordonare cu Ministerul Economiei.

21. Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului va elabora un manual operaţional de implementare a Programului, care va specifica etapele şi modul de implementare a acestuia, precum şi va asigura publicarea pe pagina web oficială a organizaţiei a unui ghid al aplicantului la Program.

[Pct.21 introdus prin Hot.Guv. nr.726 din 26.09.2023, în vigoare 20.10.2023]

 

3. Finanţarea activităţilor prevăzute în Programul sus-menţionat se va efectua din contul şi în limitele alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat, inclusiv din contul asistenţei financiare externe.

4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei.

5. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

 

PRIM-MINISTRU Ion CHICU
 
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor Serghei Puşcuţa
Ministrul economiei şi infrastructurii Anatol Usatîi
 
Nr.592. Chişinău, 27 noiembrie 2019.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.592 din 27 noiembrie 2019

 

PROGRAM

de ecologizare a întreprinderilor mici şi mijlocii

 

Secţiunea 1

IDENTIFICAREA PROBLEMEI

Examinarea mai multor studii şi a evoluţiei politicilor publice a evidenţiat necesitatea de a întreprinde acţiuni suplimentare pentru a încuraja întreprinderile mici şi mijlocii (în continuare – ÎMM) să adopte practici de afaceri mai prietenoase mediului înconjurător. Analiza statisticilor internaţionale a demonstrat că ÎMM-urile generează circa 64% din poluarea industrială, în timp ce doar 16% din acestea sînt angajate în acţiuni de mediu. Astfel, o gamă de instrumente şi bune practici pentru încurajarea „ecologizării” ÎMM-urilor care sînt implementate de către statele membre ale Uniunii Europene pot fi adaptate şi diseminate în rîndul ÎMM-urilor din Republica Moldova, pentru a stimula dezvoltarea durabilă şi competitivitatea economică internaţională.

Ecologizarea ÎMM-urilor va oferi Republicii Moldova un şir de oportunităţi, astfel încît să beneficieze plenar de Acordul de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (DCFTA), precum şi să atingă obiectivele de mediu ale Agendei 2030, adoptate de Organizaţia Naţiunilor Unite în 2015:

1) creşterea productivităţii prin eficientizarea proceselor de producţie şi a utilizării eficiente a resurselor energetice, a materiei prime, crearea unui spaţiu pentru inovare şi valoare adăugată, precum şi alocarea resurselor în conformitate cu necesităţile de producere;

2) sporirea gradului de încredere a investitorilor graţie asumării de către Guvern a implementării politicilor publice de reducere a impactului activităţii economice asupra mediului;

3) extinderea accesului la noi pieţe datorită cererii sporite pentru produse şi servicii ecologice;

4) asigurarea creşterii economice în baza utilizării eficiente a resurselor disponibile şi reducerea efectelor negative asupra mediului şi sănătăţii.

Aceste oportunităţi nu au fost încă pe deplin valorificate, întrucît viziunea de ecologizare economică a fost conturată relativ recent la nivel guvernamental, prin integrarea principiilor economiei „verzi” în cadrul Strategiei de mediu pentru anii 2014-2023 (Hotărîrea Guvernului nr.301/2014), iar în anul 2016 în Strategia de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020 (Hotărîrea Guvernului nr.685/2012) a fost introdus capitolul „Dezvoltarea economiei verzi pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii”.

În anul 2018 a fost aprobat Programul de promovare a economiei „verzi” în Republica Moldova pentru anii 2018-2020 şi Planul de acţiuni pentru implementarea acestuia (Hotărîrea Guvernului nr.160/2018), ce integrează priorităţile de promovare a economiei „verzi” conform Declaraţiei finale a Conferinţei Naţiunilor Unite privind Dezvoltarea Durabilă „Viitorul pe care ni-l dorim” (Rio de Janeiro, 20-22 iunie 2012) şi prevederile Strategiei naţionale de dezvoltare „Moldova 2020”, aprobate prin Legea nr.166/2012.

Promovarea economiei „verzi” în sectoarele economiei naţionale a fost inclusă ca acţiune prioritară şi în Strategia naţională de dezvoltare „Moldova 2030.

În anul 2019 Guvernul Republicii Moldova a reiterat angajamentele şi importanţa sporirii procesului de decuplare a creşterii economice de degradarea mediului prin integrarea măsurilor economiei „verzi” în procesele de producere ale diverselor ramuri ale economiei naţionale, prin asocierea la proiectul regional al UE pentru ţările Parteneriatului Estic–Uniunea Europeană pentru Mediu/„EU4Environment” şi prin reflectarea măsurilor de mediu în principalele documente de politici ale Guvernului.

Totodată, elementele de ecologizare a ÎMM-urilor au fost incluse în cadrul următoarelor documente strategice naţionale:

1) Strategia de mediu pentru anii 2014-2023 şi Planul de acţiuni privind implementarea acesteia (Hotărîrea Guvernului nr.301/2014), cu accent pe protecţia mediului, dezvoltarea durabilă, dezvoltarea economiei „verzi” şi integrarea principiilor de adaptare la schimbările climatice în toate sectoarele economiei naţionale;

2) Strategia de dezvoltare cu emisii reduse a Republicii Moldova pînă în anul 2030 şi Planul de acţiuni pentru implementarea acesteia (Hotărîrea Guvernului nr.1470/2016);

3) Programul naţional pentru eficienţă energetică 2011-2020 (Hotărîrea Guvernului nr.833/2011);

4) Strategia energetică a Republicii Moldova pînă în anul 2030 (Hotărîrea Guvernului nr.102/2013);

5) Strategia de gestionare a deşeurilor în Republica Moldova pentru anii 2013-2027 (Hotărîrea Guvernului nr.248/2013);

6) Strategia de alimentare cu apă şi sanitaţie (2014-2028) (Hotărîrea Guvernului nr.199/2014).

Concomitent, în anul 2014 Comisia Europeană a aprobat „Planul de acţiune verde pentru ÎMM-uri”, permiţînd acestora să transforme provocările legate de mediu în oportunităţi de afaceri. Planul menţionat urmăreşte: (i) îmbunătăţirea eficienţei de utilizare a resurselor de către ÎMM-uri; (ii) încurajarea spiritului antreprenorial „verde”; (iii) exploatarea oportunităţilor unor lanţuri de valori mai „verzi”; şi (iv) facilitarea accesului pe piaţă al ÎMM-urilor „verzi”.

Astfel, Programul de ecologizare a ÎMM-urilor (în continuare – Program) a fost conceput pentru alinierea la Actul Micului Business pentru Europa şi răspunde necesităţilor naţionale cu privire la tipurile de acţiuni de ecologizare ale acestora.

Prezentul Program ţinteşte trei domenii-cheie:

1) eficienţa energiei şi resurselor: utilizarea responsabilă a energiei şi a resurselor de-a lungul lanţului valoric;

2) economia circulară: gestionarea materiei prime şi a deşeurilor, reciclarea şi reutilizarea, reducerea pierderilor de resurse valoroase şi de oportunităţi de afaceri importante pentru ÎMM-uri;

3) eco-inovarea: crearea oportunităţilor de afaceri prin integrarea modelelor de afaceri „verzi” şi circulare, implementarea tehnologiilor ecologice în procesul de producere a ÎMM-urilor existente şi viitoare, care pot crea şi vinde produse certificate, servicii şi soluţii „verzi” în toate sectoarele economiei naţionale.

Cu sprijinul UE, prin Programul „Ecologizarea economiilor în ţările Parteneriatului Estic” (EaP GREEN), Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică a publicat, în anul 2018, Instrumentul pentru politici de mediu pentru ecologizarea ÎMM-urilor în ţările din cadrul Parteneriatului Estic al UE, în care sînt prezentate recomandări de politici pentru Republica Moldova. Drept urmare, în cadrul Grupului de lucru interministerial pentru promovarea dezvoltării durabile şi economiei „verzi”, a fost elaborat Programul de promovare a economiei „verzi” în Republica Moldova pentru anii 2018-2020 şi a Planului de acţiuni pentru implementarea acestuia.

Prezentul Program reprezintă un răspuns la recomandările formulate în aceste documente şi propune mai multe măsuri ce oferă un sistem de informare şi stimulare a ÎMM-urilor, prin oferirea suportului informaţional, consolidarea capacităţilor de implementare a măsurilor de ecologizare a acestora şi facilitarea accesului la resurse/instrumente de ecologizare, inclusiv prin oferirea de granturi.

Astfel, prezentul Program oferă trei beneficii principale pentru ÎMM-uri:

1) stimularea participării acestora în acţiuni de ecologizare, de maximizare a impactului scontat şi de reducere a presiunii asupra mediului;

2) conştientizarea beneficiilor ecologizării acestora în raport cu dezvoltarea financiar-sustenabilă a afacerilor şi de protecţie a mediului înconjurător;

3) facilitarea implementării sistemelor de management de mediu şi etichetării ecologice pentru a asigura internaţionalizarea, promovarea exporturilor şi integrarea în lanţurile valorice internaţionale.

Acţiunile propuse în cadrul prezentului Program au la bază recomandările formulate în studiile efectuate de către Institutul Naţional de Cercetări Economice, Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului şi Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, care vizează:

1) abordarea integrată: suport informaţional, instruire, servicii de consiliere şi asistenţă în afaceri, finanţare nerambursabilă şi măsurare a impactului;

2) crearea bazei informaţionale pentru susţinerea ÎMM-urilor pe parcursul ciclului de evaluare şi dezvoltare a proceselor de ecologizare, dezvoltarea soluţiilor personalizate, elaborarea ghidurilor şi instrumentelor de autoevaluare;

3) îmbunătăţirea cunoştinţelor şi abilităţilor de planificare a ecologizării, ce ţin de eficienţa utilizării resurselor, a aplicării noilor tehnologii sau a proceselor de producere şi prestări de servicii;

4) consilierea privind aplicarea standardelor internaţionale de certificare şi etichetarea ecologică (ISO şi EMAS);

5) evaluarea gradului de ecologizare a ÎMM-urilor beneficiare ale prezentului Program;

6) oferirea stimulentelor economice care să încurajeze ÎMM-urile să aplice acţiuni de ecologizare, eficienţă energetică şi eco-inovare, justificate din punct de vedere economic;

7) schimbul de bune practici la nivel european şi naţional în domeniul aplicării principiilor ecologizării şi economiei circulare, precum şi a proceselor de simbioză industrială;

8) asigurarea sinergiei şi conectarea la alte tipuri de programe de suport antreprenorial implementate de Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului şi alţi parteneri locali/internaţionali, pentru a creşte eficienţa utilizării resurselor, aplicării principiilor de ecologizare şi dezvoltare durabilă a ÎMM-urilor.

 

Secţiunea a 2-a

DEFINIŢII

În sensul prezentului Program se definesc următoarele noţiuni principale:

economie „verde” – modelul de economie care îşi propune îmbunătăţirea bunăstării şi echităţii sociale, concomitent cu reducerea semnificativă a riscurilor de mediu şi a deficitului ecologic;

economie circulară – model economic în care valoarea produselor şi a materialelor este menţinută cît mai mult posibil; deşeurile şi utilizarea resurselor sînt reduse la minimum, iar atunci cînd un produs ajunge la sfîrşitul duratei sale de viaţă, acesta este folosit din nou pentru a crea o valoare suplimentară; acest lucru poate aduce beneficii economice majore, contribuind la inovare, creştere economică şi crearea locurilor de muncă;

eco-inovare – inovaţii în domeniul ecologic, care pot preveni şi reduce efectele adverse asupra mediului înconjurător sau pot contribui la crearea noilor oportunităţi de afaceri;

eficientizarea/ecologizarea proceselor de producţie – optimizarea performanţelor proceselor existente sau introducerea unor procese de producere noi, care ar minimiza utilizarea materiei prime, a resurselor energetice şi a apei, precum şi generarea de deşeuri;

ecologizarea ÎMM-urilor – acţiuni de adoptare a practicilor economiei „verzi”, economiei circulare şi eco-inovaţiilor în rîndul ÎMM-urilor;

dezvoltare durabilă – concept ce înglobează economia circulară şi economia „verde”, formulat de Comisia Brundland (1987), care semnifică „satisfacerea nevoilor de astăzi fără a sacrifica abilitatea generaţiilor viitoare de a-şi satisface propriile nevoi”;

suport consultativ şi de mentorat – activităţi de ghidare şi asistenţă a beneficiarilor prezentului Program, oferite de către experţi în domeniul dezvoltării afacerii şi/sau întreprinzători în procesul de elaborare şi implementare a proiectului investiţional.

 

Secţiunea a 3-a

SCOPUL ŞI OBIECTIVELE PROGRAMULUI

1. Scopul prezentului Program este crearea condiţiilor favorabile şi susţinerea mediului de afaceri pentru trecerea de la modelul de dezvoltare economică de consum la un model care foloseşte aplicarea principiilor ecologizării şi integrării măsurilor economiei „verzi” în procesele de producere ale diverselor ramuri ale economiei naţionale.

[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022]

 

2. Prezentul Program are următoarele obiective specifice:

1) sporirea gradului de informare şi de conştientizare cu privire la principiile economiei „verzi” al părţilor implicate de toate nivelurile (autorităţile administraţiei publice locale, incubatoarele de afaceri şi alte instituţii/organizaţii de suport în afaceri şi de mediu), pentru a susţine şi a promova implementarea economiei „verzi” la nivel local şi naţional;

2) creşterea competenţelor antreprenoriale cu privire la ecologizarea ÎMM-urilor pentru mai multă competitivitate şi durabilitate;

3) consolidarea şi dezvoltarea afacerilor ce introduc produse, procese şi servicii eco-inovatoare, prin oferirea suportului financiar nerambursabil;

4) stimularea mediului antreprenorial pentru implementarea noilor modele de afaceri, create pe principiul de prevenire a poluării, prin valorificarea deşeurilor şi reutilizarea şi/sau reciclarea acestora;

5) încurajarea implementării de către antreprenori a standardelor şi/sau a certificatelor internaţionale relevante ecologizării, a sistemului european de management ecologic şi de audit sau/şi pregătirea pentru etichetarea ecologică naţională şi internaţională.

[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022]

 

Secţiunea a 4-a

COMPONENTELE PROGRAMULUI ŞI ACTIVITĂŢILE DE BAZĂ

Prezentul Program oferă o abordare integrată de susţinere a ÎMM-urilor în introducerea practicilor de ecologizare şi este structurat în următoarele componente:

3. Componenta I – Dezvoltarea instrumentarului informaţional şi a infrastructurii de implementare

1) Campanii de informare şi conştientizare

Vor fi elaborate materiale promoţionale şi organizate evenimente de promovare a prezentului Program.

Activităţile incluse:

a) organizarea sesiunilor de informare/evenimente tematice;

b) elaborarea elementelor de vizibilitate;

c) elaborarea materialelor promoţionale, inclusiv a materialelor video pentru promovarea ecologizării ÎMM-urilor ş.a.

2) Dezvoltarea capacităţilor instituţionale de suport ale ecologizării ÎMM-urilor

Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului va acorda suport informaţional şi asistenţă autorităţilor publice locale, incubatoarelor de afaceri şi altor instituţii/organizaţii de suport în afaceri şi de mediu în scopul promovării ecologizării ÎMM-urilor. Totodată, pe lîngă Centrul de Consultanţă şi Asistenţă în Afaceri al Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului va fi creată o reţea de consultanţi naţionali pentru a oferi asistenţă şi consultanţă în scopul ecologizării ÎMM-urilor.

Activităţi incluse:

a) organizarea sesiunilor de informare;

b) identificarea consultanţilor;

c) desfăşurarea instruirilor/formărilor;

d) crearea reţelei de consultanţi naţionali în domeniul ecologizării ÎMM-urilor.

3) Crearea instrumentarului informaţional şi de suport pentru ecologizarea ÎMM-urilor

Va fi elaborat un set de materiale informaţionale şi instrumente practice de evaluare, planificare şi implementare a măsurilor de ecologizare a ÎMM-urilor.

Activităţile incluse ţin de elaborarea următoarelor materiale:

a) ghiduri practice privind producerea mai pură şi eficientă, reciclarea şi reutilizarea deşeurilor, eco-inovarea;

b) instrumente de verificare şi autoevaluare a nivelului de ecologizare a ÎMM-urilor;

c) fişe de informare pentru ÎMM-uri privind sistemele extinse de management de mediu, etichetarea ecologică (a produselor şi serviciilor) şi certificarea de mediu (ISO 14001 şi EMAS), precum şi beneficiile de implementare a acestora;

d) bază de resurse online cu informaţii relevante ecologizării ÎMM-urilor, spoturi video;

e) broşuri cu istorii de succes;

f) broşuri despre oportunităţile de internaţionalizare a ÎMM-urilor „verzi”;

g) pagină web a prezentului Program, susţinută de reţelele de socializare.

4. Componenta II – Suport acordat ÎMM-urilor

1) Instruire şi formare în domeniul ecologizării ÎMM-urilor

Vor fi furnizate materiale informative, oferite consultaţii, servicii de suport şi formare a managerilor din cadrul ÎMM-urilor de către experţi din domeniu şi consultanţi naţionali din cadrul reţelei în domeniul ecologizării ÎMM-urilor, în scopul identificării şi adoptării acţiunilor concrete de ecologizare a proceselor de producere şi prestare a serviciilor.

Activităţi incluse:

a) prestarea serviciilor de informare şi consultanţă;

b) oferirea asistenţei companiilor în utilizarea instrumentelor de autoevaluare şi planificarea ecologizării producerii şi prestării de servicii;

c) organizarea sesiunilor de instruire conform necesităţilor identificate;

d) prestarea serviciilor de consultanţă şi mentorat ÎMM-urilor pentru elaborarea planurilor de acţiuni de ecologizare.

Cursurile de instruire sunt obligatorii pentru ÎMM-urile care au până la 2 ani de la înfiinţare, iar pentru ÎMM-urile care au peste 2 ani de activitate – instruirile sunt opţionale.

2) Finanţarea acţiunilor de ecologizare a ÎMM-urilor

Vor fi oferite granturi ÎMM pentru: implementarea planurilor de acţiuni de ecologizare privind utilizarea eficientă a resurselor; implementarea standardelor şi/sau a certificatelor internaţionale relevante ecologizării, a sistemului european de management ecologic şi de audit, pregătirea pentru etichetarea ecologică naţională şi internaţională; aplicarea modelelor de producţie şi consum durabile; introducerea eco-inovaţiilor în procesele tehnologice; prevenirea poluării, reducerea şi gestionarea deşeurilor; prevenirea poluării şi gestionarea resurselor de apă; achiziţionarea echipamentelor necesare ecologizării.

Activităţi incluse:

a) oferirea asistenţei consultative pe durata implementării acţiunilor de ecologizare;

b) finanţarea nerambursabilă pentru implementarea acţiunilor de ecologizare, care va constitui până la 70% din valoarea proiectului investiţional, dar nu va depăşi 500000 de lei;

c) posibilitatea solicitării de către ÎMM a ajutorului financiar pentru ecologizarea procesului de producere şi/sau prestare servicii până la atingerea plafonului cumulativ de 500000 de lei per companie.

[Subpct.3) pct.4 abrogat prin Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022]

 

[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.726 din 26.09.2023, în vigoare 20.10.2023]

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022]

 

5. Componenta III – Monitorizarea valorificării suportului acordat ÎMM-urilor

1) Componenta de monitorizare se va realiza în scopul verificării îndeplinirii angajamentelor asumate de către beneficiari (realizarea acţiunilor de ecologizare, valorificarea suportului financiar acordat) şi de evaluare a impactului proiectelor investiţionale.

Activităţi incluse:

a) efectuarea vizitelor de monitorizare şi evaluare;

b) realizarea analizei documentelor justificative de valorificare conformă a suportului financiar acordat;

c) desfăşurarea chestionărilor şi interviurilor.

2) Perioada de monitorizare a valorificării conforme a suportului acordat prin intermediul prezentului Program şi îndeplinirea angajamentelor asumate de către beneficiari va constitui 2 ani din momentul transferării integrale a finanţării nerambursabile de către Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului.

 

Secţiunea a 5-a

BENEFICIARII PROGRAMULUI ŞI CRITERIILE DE ELIGIBILITATE

6. Suportul este destinat ÎMM-urilor din Republica Moldova.

7. La prezentul Program pot participa ÎMM-urile care planifică să implementeze acţiuni de ecologizare a proceselor de producere şi prestare a serviciilor.

1) Etapa 1 – Instruire şi formare în domeniul ecologizării ÎMM-urilor

Suportul va fi pus la dispoziţia ÎMM-urilor interesate de elaborarea şi implementarea măsurilor de ecologizare a afacerii.

2) Etapa 2 – Finanţarea acţiunilor de ecologizare a ÎMM-urilor

Vor fi susţinute financiar ÎMM-urile care au elaborat un plan de acţiuni de ecologizare a afacerii. În cazul în care suportul financiar va fi acordat pentru implementarea standardelor ISO/EMAS şi/sau ale etichetării ecologice a UE, vor demonstra beneficiile anticipate ale acestora.

Lista cheltuielilor eligibile va fi expusă în manualul operaţional de implementare a prezentului Program.

[Subpct.3) pct.7 abrogat prin Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022]

 

[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.726 din 26.09.2023, în vigoare 20.10.2023]

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022]

 

8. Solicitanţii trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

1) să fie întreprinderi definite conform Legii nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii;

2) să aibă activităţile principale ale solicitanţilor strâns legate de activităţile pentru care este depus dosarul în cadrul concursurilor de granturi;

3) să deţină certificatul de participare la cursurile de instruire în cadrul prezentului Program, eliberat nu mai târziu de 3 ani de la momentul depunerii formularului pentru Program. Acest criteriu este obligatoriu pentru întreprinderile care au până la 2 ani de la înfiinţare;

4) să nu fie afiliaţi unui grup de întreprinderi al cărui număr de angajaţi şi venituri din vânzări sau active totale deţinute cumulativ depăşesc condiţiile pentru definirea ÎMM-urilor stabilite la art.4 din Legea nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii.

[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.726 din 26.09.2023, în vigoare 20.10.2023]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.910 din 21.12.2022, în vigoare 29.12.2022]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022]

 

9. În scopul gestionării eficiente a suportului financiar acordat, se va da preferinţă solicitanţilor care demonstrează o creştere pozitivă a indicatorilor economici şi ecologici în ultimii 2 ani de activitate.

10. Activităţile economice eligibile în cadrul prezentului Program sunt indicate în anexa la Program.

[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.726 din 26.09.2023, în vigoare 20.10.2023]

 

101. Cheltuieli neeligibile în cadrul prezentului Program sunt:

1) plăţile pentru acoperirea împrumuturilor şi a provizioanelor pentru pierderi şi datorii;

2) plata dobânzilor datorate;

3) plata amenzilor şi penalităţilor financiare;

4) costurile de bunuri şi servicii ori cota-parte a acestora acoperite de alte programe/proiecte de asistenţă şi/sau subvenţii de stat, inclusiv contribuţia proprie;

5) costurile pentru achiziţia de terenuri şi clădiri;

6) diferenţele nefavorabile de curs valutar;

7) costurile pentru achiziţia bunurilor/lucrărilor/serviciilor înainte de depunerea formularului pentru etapa a 2-a a prezentului Program. Nu sunt eligibile avansurile acordate în mărime ce depăşeşte 50% din valoarea achiziţiei şi efectuate cu mai mult de 6 luni înainte de depunerea formularului;

8) cheltuielile de amortizare;

9) cheltuielile de transport;

10) cheltuielile pentru plăţile salariale;

11) taxele şi impozitele;

12) costurile pentru achiziţia echipamentului de mâna a doua, cu excepţia celor prevăzute în manualul operaţional de implementare al prezentului Program;

13) costurile pentru consumabile, servicii de menţinere/întreţinere;

14) costurile de leasing;

15) plăţile efectuate în numerar;

16) costurile pentru achiziţia unităţilor de transport, inclusiv cu ataşamente;

17) costurile pentru achiziţia echipamentelor şi instalaţiilor de valorificare a surselor de energie alternativă, cu excepţia instalaţiilor de generare a biogazului şi a pompelor de căldură geotermale;

18) costurile pentru achiziţia tehnicii agricole eligibile pentru subvenţionare din contul Fondului Naţional de Dezvoltare a Agriculturii şi Mediului Rural, enumerate în actele normative aprobate în temeiul Legii nr.71/2023 cu privire la subvenţionarea în agricultură şi mediul rural, cu excepţia achiziţionării tehnicii agricole de către ÎMM-urile ce desfăşoară activităţi economice care nu sunt eligibile pentru finanţarea din mijloacele Fondului Naţional de Dezvoltare a Agriculturii şi Mediului Rural.

[Pct.101 introdus prin Hot.Guv. nr.726 din 26.09.2023, în vigoare 20.10.2023]

 

Secţiunea a 6-a

SECTOARELE ŞI DOMENIILE PRIORITARE

11. Suportul este destinat ÎMM-urilor din sectoarele cu impact semnificativ asupra mediului înconjurător şi/sau care utilizează performanţele de mediu ca factor de competitivitate în intrarea pe pieţele internaţionale.

12. Prioritate se va acorda ÎMM-urilor care introduc eco-inovaţii şi produse noi ecologice, procese şi servicii ecologice pe piaţă, în special în cazul în care acestea au potenţial de export sau substituie importurile.

13. Sectoarele prioritare ale prezentului Program:

1) agroalimentar:

în special: trecerea la agricultura organică, eficienţa utilizării resurselor de apă şi producere mai pură, reducerea poluării în urma gestionării deşeurilor, utilizarea ambalajelor ecologice;

2) industrial:

în special: eficienţa resurselor şi producerea mai pură, reducerea poluanţilor chimici în procesele de producere şi reducere a utilizării apei, gestionarea apelor uzate, gestionarea/reciclarea deşeurilor;

3) serviciile:

în special: includerea abordărilor eco în cadrul serviciilor acordate, reducerea volumului de ambalaje şi materiale plastice, reducerea poluării, gestionarea deşeurilor.

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022]

 

Secţiunea a 7-a

PERIOADA DE IMPLEMENTARE A PROGRAMULUI

ŞI ESTIMAREA COSTURILOR

14. Prezentul Program se va desfăşura pentru o perioadă de pilotare de 36 de luni, cu posibilitate de extindere a acestuia.

141. Prezentul Program se extinde pentru o perioadă de 36 de luni.

[Pct.141 introdus prin Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022]

 

15. Implementarea prezentului Program va necesita un buget estimativ în valoare de 60 mil.lei pentru anii 2022–2025.

[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022]

 

Secţiunea a 8-a

IMPLEMENTAREA ŞI COORDONAREA PROGRAMULUI

[Secţiunea a 8-a (pct.16-23) în redacţia Hot.Guv. nr.910 din 21.12.2022, în vigoare 28.02.2023]

 

16. Implementarea prezentului Program se va realiza de către Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului în conformitate cu manualul operaţional.

17. Pentru gestionarea eficientă a prezentului Program, Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului va conecta prezentul Program la sistemul informaţional de management intern.

18. Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului va elabora şi va prezenta anual Consiliului Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului şi Ministerului Economiei rapoarte privind implementarea prezentului Program şi atingerea indicatorilor de progres şi performanţă planificată.

19. Comitetul de finanţare şi risc al Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului va examina raportul de evaluare a dosarelor solicitanţilor de suport din cadrul Programului şi va decide cu privire la acceptarea sau respingerea acestora.

20. În procesul de examinare, Comitetul de finanţare şi risc al Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului se va conduce de condiţiile şi criteriile de evaluare stipulate în prezenta hotărâre şi manualul operaţional de implementare a prezentului Program.

21. Funcţia de supraveghere şi de evaluare a activităţilor şi a modului de implementare a prezentului Program este îndeplinită de Consiliul Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului.

22. Pornind de la atribuţiile funcţionale şi drepturile Consiliului Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.487/2022 cu privire la organizarea şi funcţionarea Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, în vederea gestionării eficiente a prezentului Program, Consiliul Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului exercită următoarele atribuţii:

1) aprobă manualul operaţional de implementare a prezentului Program;

2) aprobă raportul anual de implementare a prezentului Program;

3) soluţionează alte probleme care nu contravin prevederilor anexei nr.1 la Hotărârea Guvernului nr.487/2022 şi legislaţiei.

23. Toate deciziile Consiliului Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului se fixează în procesele-verbale ale şedinţelor.”

 

Secţiunea a 9-a

INDICATORII PROGRAMULUI

[Secţiunea a 9-a (pct.27-28) în redacţia Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022]

 

27. Indicatori de produs:

1) 10 activităţi de mediatizare şi informare organizate cu privire la promovarea Programului;

2) 30 de sesiuni de informare organizate în cadrul autorităţilor administraţiei publice locale, al incubatoarelor de afaceri şi al altor instituţii/ organizaţii de suport în afaceri şi de mediu;

3) 3000 de companii informate privind planificarea şi implementarea practicilor de afaceri prietenoase mediului;

4) 1000 de companii consultate privind oportunităţile de ecologizare;

5) 15 sesiuni de instruire realizate;

6) 500 de persoane instruite;

7) reţea din 15 consultanţi naţionali în domeniul ecologizării afacerilor creată până la sfârşitul anului 2022;

8) numărul de companii mentorate;

9) cel puţin 210 companii susţinute financiar în implementarea acţiunilor de ecologizare a proceselor de producere şi prestarea serviciilor.

28. Indicatori de rezultat:

1) 45 din întreprinderile participante la prezentul Program implementează principiile economiei circulare;

2) cantitatea (tone) de deşeuri reciclate de către companiile beneficiare de suport financiar nerambursabil;

3) volumul de investiţii în economia naţională în creştere cu circa 135 mil.lei;

4) 100 de locuri de muncă noi create;

5) cel puţin 600 de locuri de muncă menţinute;

6) cel puţin 40 din beneficiari implementează standarde naţionale, europene şi internaţionale relevante ecologizării;

7) cel puţin 60% din beneficiari vor înregistra o creştere a impozitelor şi taxelor plătite în bugetul public naţional;

8) cel puţin 60% din beneficiari vor asigura câştigul salarial mediu lunar brut la nivelul celui pe ramură;

9) cel puţin 60% din beneficiari vor înregistra o creştere a performanţei financiare.

[Pct.28 completat prin Hot.Guv. nr.726 din 26.09.2023, în vigoare 20.10.2023]

 

Secţiunea a 10-a

RAPORTAREA ŞI EVALUAREA

29. Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului va elabora şi va prezenta anual Ministerului Economiei şi Comitetului raportul privind implementarea prezentului Program şi atingerea indicatorilor planificaţi.

30. La sfîrşitul perioadei de implementare va fi efectuată evaluarea prezentului Program.

 

 

Anexă

la Programul de ecologizare a

întreprinderilor mici şi mijlocii

 

Activităţile economice eligibile în cadrul Programului

de ecologizare a întreprinderilor mici şi mijlocii

 

Nr.
crt.
Secţiunea activităţii economiceClasa activităţilor economice eligibile
(conform Clasificatorului Activităţilor
din Economia Moldovei (CAEM 2),
aprobat prin Ordinul Biroului Naţional
de Statistică nr.28 din 7 mai 2019
)
1.A. AGRICULTURĂ, SILVICULTURĂ ŞI PESCUIT0111-0322
2.B. INDUSTRIA EXTRACTIVĂ0811-0899
3.C. INDUSTRIA PRELUCRĂTOARE1011-3320, cu excepţia: 1101; 1104; 1200; 2051; 2540; 3040; 3211
4.D. PRODUCŢIA ŞI FURNIZAREA DE ENERGIE ELECTRICĂ ŞI TERMICĂ, GAZE, APĂ CALDĂ ŞI AER CONDIŢIONAT3511-3530
5.E. DISTRIBUŢIA APEI; SALUBRITATE, GESTIONAREA DEŞEURILOR, ACTIVITĂŢI DE DECONTAMINARE3600-3900
6.F. CONSTRUCŢII4120-4399
7.G. COMERŢ CU RIDICATA ŞI CU AMĂNUNTUL; ÎNTREŢINEREA ŞI REPARAREA AUTOVEHICULELOR ŞI A MOTOCICLETELOR4520
Sunt eligibile pentru Program activităţile economice precum: fragmentarea şi redistribuirea în loturi mici, inclusiv sortarea, calibrarea, ambalarea, reambalarea sau îmbutelierea produselor autohtone, sortarea deşeurilor, tăierea, la comanda clientului, a metalelor, a lemnului, a placajelor lemnoase, a plăcilor conglomerate etc., precum şi alte activităţi similare cu cele enumerate, care nu conduc la o versiune modificată a aceluiaşi produs şi sunt clasificate în această secţiune.
8.H. TRANSPORT ŞI DEPOZITARE4910-5320
9.I. ACTIVITĂŢI DE CAZARE ŞI ALIMENTAŢIE PUBLICĂ5510-5630
10.J. INFORMAŢII ŞI COMUNICAŢII5811-6399
11.M. ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE6920-7500
12.N. ACTIVITĂŢI DE SERVICII ADMINISTRATIVE ŞI ACTIVITĂŢI DE SERVICII SUPORT8110-8130
13.P. ÎNVĂŢĂMÂNT8510-8560
14.Q. SĂNĂTATE ŞI ASISTENŢĂ SOCIALĂ8610-8899
15.R. ARTĂ, ACTIVITĂŢI DE RECREERE ŞI DE AGREMENT9001-9329; excepţie: 9200
16.S. ALTE ACTIVITĂŢI DE SERVICII9521-9609

[Anexa introdusă prin Hot.Guv. nr.726 din 26.09.2023, în vigoare 20.10.2023]

 

 

Anexa nr.2

la Hotărârea Guvernului

nr.592 din 27 noiembrie 2019

 

PLAN DE IMPLEMENTARE

a activităţilor Programului de ecologizare a întreprinderilor mici şi mijlocii

 

Nr.
crt.
Activităţi-cheie Anul I Anul II Anul III
T1T2T3T4T1T2T3 T4T1T2T3T4
1.Acţiuni de administrare a Programului
2.Componenta I – Dezvoltarea instrumentarului informaţional şi a infrastructurii de implementare
2.1.Campaniile de informare şi conştientizare
2.2.Crearea instrumentarului informaţional şi de suport pentru ecologizarea ÎMM-urilor
3.Componenta II – Suport acordat ÎMM-urilor
3.1.Instruirea şi formarea în domeniul ecologizării ÎMM-urilor
3.2.Finanţarea acţiunilor de ecologizare a ÎMM-urilor
4.Componenta III – Monitorizarea valorificării suportului acordat ÎMM-urilor
5.Procedurile de raportare şi evaluare

[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.772 din 09.11.2022, în vigoare 11.11.2022]

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.592 din 27 noiembrie 2019

 

Componenţa instituţională

a Comitetului de coordonare al Programului de ecologizare

a întreprinderilor mici şi mijlocii

 

Comitetul de Coordonare se constituie din:

cîte un reprezentant din cadrul următoarelor instituţii:

Ministerul Economiei;

Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului

Ministerul Finanţelor;

Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării;

Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului;

Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală;

Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare;

Agenţia de Mediu;

Institutul Naţional de Cercetări Economice;

Institutul de Ecologie si Geografie;

Congresul Autorităţilor Publice Locale;

doi reprezentanţi din organizaţii/asociaţii de suport în afaceri şi/sau mediu