L E G E
cu privire la infrastructura naţională de date spaţiale
nr. 254 din 17.11.2016
Monitorul Oficial nr.441-451/887 din 16.12.2016
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul şi scopul legii
Articolul 2. Noţiuni principale
Articolul 3. Reglementarea juridică a infrastructurii naţionale de date spaţiale
Articolul 4. Domeniul de aplicare
Articolul 5. Responsabilitatea pentru datele spaţiale
Capitolul II
METADATELE
Articolul 6. Conţinutul metadatelor
Articolul 7. Crearea metadatelor
Capitolul III
INTEROPERABILITATEA, SERVICIILE DE REŢEA
ŞI PARTAJAREA DATELOR
Articolul 8. Interoperabilitatea
Articolul 9. Servicii de reţea
Articolul 10. Criterii de căutare
Articolul 11. Accesul la seturile şi la serviciile de date spaţiale
Articolul 12. Utilizarea seturilor şi serviciilor de date spaţiale
Articolul 13. Partajarea datelor
Capitolul IV
ATRIBUŢIILE ENTITĂŢILOR PUBLICE ŞI ALE TERŢILOR
Articolul 14. Atribuţiile Guvernului
Articolul 141. Atribuţiile organului central de specialitate în domeniul infrastructurii naţionale de date spaţiale
Articolul 15. Atribuţiile autorităţii coordonatoare
Articolul 16. Atribuţiile entităţilor publice
Articolul 17. Atribuţiile terţilor
Articolul 18. Finanţarea infrastructurii naţionale de date spaţiale
Capitolul V
CONSILIUL INFRASTRUCTURII NAŢIONALE DE DATE SPAŢIALE
Articolul 19. Componenţa şi structura Consiliului infrastructurii naţionale de date spaţiale
Articolul 20. Atribuţiile Consiliului infrastructurii naţionale de date spaţiale
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 21. Abrogat
Anexa nr.1. Seturi de date spaţiale
Anexa nr.2. Seturi de date spaţiale
Anexa nr.3. Seturi de date spaţiale
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege transpune parţial Directiva 2007/2/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 martie 2007 de instituire a unei infrastructuri pentru informaţii spaţiale în Comunitatea Europeană (Inspire), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 108 din 25 aprilie 2007.
[Clauza de armonizare introdusă prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul şi scopul legii
(1) Prezenta lege stabileşte normele generale cu privire la instituirea infrastructurii naţionale de date spaţiale în Republica Moldova şi la gestionarea datelor spaţiale prin intermediul geoportalului infrastructurii naţionale de date spaţiale, prevede standardele aferente datelor spaţiale şi elimină restricţiile politice privind geoinformaţiile necesare implementării politicilor comunitare în domeniul mediului, precum şi a politicilor şi activităţilor cu impact asupra mediului.
(2) Prezenta lege are ca scop asigurarea cadrului legislativ şi instituţional necesar creării şi implementării infrastructurii naţionale de date spaţiale în Republica Moldova, stabilirea măsurilor necesare partajării datelor spaţiale în format digital pe teritoriul ţării şi integrării infrastructurii naţionale în infrastructura europeană de date spaţiale.
Articolul 2. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni semnifică:
autoritate coordonatoare – autoritate administrativă responsabilă de implementarea politicii în domeniul infrastructurii naţionale de date spaţiale, avînd rol de coordonator în realizarea sarcinilor stabilite în conformitate cu prezenta lege;
date spaţiale – orice date cu referire directă sau indirectă la o locaţie sau la o zonă geografică specifică;
entitate publică:
a) autoritate a administraţiei publice centrale sau locale, altă autoritate administrativă centrală (inclusiv autoritate administrativă din subordine, serviciu public desconcentrat sau aflat în subordine, instituţie publică în care o autoritate administrativă centrală are calitatea de fondator) responsabilă pentru seturile de date spaţiale;
b) instituţie publică autonomă sau persoană juridică de drept privat care, în limitele competenţelor prevăzute de lege, prestează servicii publice, care nemijlocit cuprind activităţi şi servicii specifice legate de datele spaţiale;
c) operator de servicii şi utilităţi publice sau de reţele edilitare care dispune de reţele edilitare şi competenţe pentru operarea acestora, confirmate prin licenţă eliberată de autoritatea de reglementare din Republica Moldova în scopul prestării serviciilor comunale şi necomunale, şi este responsabil de exploatarea, întreţinerea, modernizarea, retehnologizarea şi dezvoltarea pe termen lung a reţelelor;
geoportal al infrastructurii naţionale de date spaţiale – portal web care reprezintă un element-cheie al infrastructurii naţionale de date spaţiale şi care asigură accesul la datele spaţiale, oferă informaţii despre datele spaţiale şi despre serviciile de reţea ale uneia sau mai multor entităţi publice, precum şi asigură posibilitatea căutării, vizualizării şi descărcării datelor spaţiale din diferite surse;
infrastructură naţională de date spaţiale – metadate, seturi de date spaţiale şi servicii de date spaţiale, servicii şi tehnologii de reţea, acorduri de colaborare, de accesare şi de utilizare, precum şi mecanisme, procese şi proceduri de coordonare şi de monitorizare stabilite, utilizate sau puse la dispoziţie în conformitate cu prezenta lege;
interoperabilitate – posibilitatea de combinare a seturilor de date spaţiale şi de interacţiune a serviciilor fără intervenţie manuală repetitivă, orientată spre obţinerea unor rezultate coerente şi spre creşterea valorii seturilor şi serviciilor de date spaţiale;
metadate – informaţii care descriu seturi şi servicii de date spaţiale şi care permit căutarea, inventarierea şi utilizarea acestora;
obiect spaţial – o reprezentare abstractă a unui obiect sau a unui fenomen real, care corespunde unei locaţii sau unei zone geografice;
servicii de date spaţiale – operaţiuni care pot fi executate asupra datelor spaţiale incluse în seturile de date spaţiale sau asupra metadatelor corespunzătoare prin utilizarea unei aplicaţii informatice;
serviciu de reţea – serviciu destinat asigurării interacţiunii computerelor (aplicaţiilor), bazat pe un set de protocoale standard pentru fiecare tip de serviciu de reţea în parte;
set de date spaţiale – colecţie identificabilă de date spaţiale;
terţ – orice persoană fizică sau juridică, alta decît o entitate publică, care deţine date spaţiale în format digital şi îndeplineşte cerinţele prezentei legi.
[Art.2 completat prin Legea nr.191 din 18.07.2024, în vigoare 05.09.2024]
[Art.2 completat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
[Art.2 modificat prin Legea nr.173 din 26.07.2018, în vigoare 17.09.2018]
Articolul 3. Reglementarea juridică a infrastructurii naţionale de date spaţiale
(1) Legislaţia privind infrastructura naţională de date spaţiale are la bază Constituţia Republicii Moldova, tratatele şi acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte, prezenta lege, actele legislative şi normative privind securitatea teritorială a Republicii Moldova, privind păstrarea informaţiei secrete, privind protecţia datelor cu caracter personal, privind drepturile de proprietate intelectuală.
(2) În cazul în care tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte stabilesc alte norme decît cele prevăzute de prezenta lege, se aplică normele tratatelor internaţionale.
(3) Prevederile prezentei legi nu afectează existenţa drepturilor de proprietate intelectuală privind elementele constitutive ale seturilor de date spaţiale sau dreptul entităţilor publice de a le deţine în domeniul specific de activitate.
Articolul 4. Domeniul de aplicare
(1) Domeniul de aplicare a prezentei legi cuprinde infrastructura naţională de date spaţiale de pe întreg teritoriul Republicii Moldova.
(2) Prezenta lege se aplică datelor spaţiale care întrunesc următoarele condiţii:
a) sînt parte a seturilor de date spaţiale specificate în anexele nr.1, 2 şi 3, precum şi a altor seturi de date spaţiale care cad sub incidenţa prezentei legi;
b) sînt disponibile în format digital;
c) sînt deţinute de către sau în numele uneia dintre entităţile publice;
d) sînt deţinute de un terţ, care nu este responsabil pentru date spaţiale, cu permisiunea Guvernului, sau a autorităţii publice centrale desemnate de către acesta, de participare a terţului la infrastructura naţională de date spaţiale.
[Art.4 completat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
Articolul 5. Responsabilitatea pentru datele spaţiale
(1) Entităţile publice, în limita competenţelor funcţionale şi a cerinţelor prezentei legi, participă la instituirea şi la promovarea infrastructurii naţionale de date spaţiale prin acordarea accesului la seturile şi la serviciile de date spaţiale deţinute, precum şi prin asigurarea descrierii acestora.
(2) Entităţile publice asigură conţinutul complet, calitatea şi disponibilitatea datelor spaţiale, a serviciilor de reţea şi a metadatelor, iar utilizarea şi partajarea acestora se realizează în cadrul infrastructurii naţionale de date spaţiale conform prevederilor prezentei legi.
(3) Responsabilităţile entităţilor publice privind seturile de date spaţiale specificate în anexele nr.1, 2 şi 3 se stabilesc prin hotărîre de Guvern.
Capitolul II
METADATELE
Articolul 6. Conţinutul metadatelor
Metadatele pentru seturile şi serviciile de date spaţiale vor conţine informaţii cu privire la:
a) gradul de conformitate a seturilor de date spaţiale cu prevederile art.7 alin.(2), art.8 alin.(3) şi art.9 alin.(5);
b) tarifele, termenele şi alte condiţii de accesare şi de utilizare a seturilor şi a serviciilor de date spaţiale;
c) calitatea şi validitatea seturilor de date spaţiale;
d) entităţile publice responsabile pentru elaborarea, administrarea şi distribuirea seturilor şi serviciilor de date spaţiale;
e) limitarea accesului public la seturile şi serviciile de date spaţiale.
[Art.6 modificat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
Articolul 7. Crearea metadatelor
(1) Entităţile publice sînt obligate să creeze şi să actualizeze metadatele pentru seturile şi serviciile de date spaţiale.
(2) Normele privind crearea şi actualizarea metadatelor sînt reglementate prin regulament aprobat de Guvern.
(3) Entităţile publice, din data intrării în vigoare a regulamentului prevăzut la alin.(2), vor crea metadatele conform următorului program:
a) pentru seturile de date de la anexa nr.1 – în termen de 2 ani;
b) pentru seturile de date de la anexa nr.2 – în termen de 3 ani;
c) pentru seturile de date de la anexa nr.3 – în termen de 4 ani.
Capitolul III
INTEROPERABILITATEA, SERVICIILE DE REŢEA
ŞI PARTAJAREA DATELOR
Articolul 8. Interoperabilitatea
(1) Interoperabilitatea şi armonizarea seturilor şi serviciilor de date spaţiale se realizează potrivit normelor de aplicare prevăzute la alin.(3).
(2) Autoritatea coordonatoare, la cererea Guvernului şi în baza informaţiilor transmise de către entităţile publice, furnizează informaţiile necesare analizelor privind fezabilitatea şi proporţionalitatea eventualelor costuri şi beneficii pe care le-ar putea genera normele care stabilesc modalităţile tehnice de interoperabilitate şi de armonizare a seturilor şi serviciilor de date spaţiale.
(3) Normele de aplicare care stabilesc modalităţile tehnice de interoperabilitate şi de armonizare a seturilor şi serviciilor de date spaţiale, luînd în considerare ca o primă opţiune reutilizarea platformelor tehnologice guvernamentale şi a serviciilor electronice guvernamentale, precum şi termenul de implementare sînt reglementate prin regulament aprobat de Guvern. Normele de aplicare vor include definiţia şi clasificarea obiectelor spaţiale cu relevanţă pentru seturile de date spaţiale prevăzute la anexele nr.1, 2 şi 3, precum şi modalităţile de georeferenţiere a acestor date spaţiale.
Articolul 9. Servicii de reţea
(1) Entităţile publice responsabile pentru seturile de date spaţiale vor institui următoarele servicii de reţea:
[Lit.a) alin.(1) art.9 abrogată prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
b) servicii de vizualizare, care permit cel puţin afişarea, navigarea, scalarea (mărirea/micşorarea), rotirea panoramică, suprapunerea vizuală a seturilor de date spaţiale, precum şi afişarea informaţiilor explicative şi a oricărui conţinut pertinent al metadatelor;
c) servicii de descărcare, care permit descărcarea copiilor seturilor de date spaţiale complete sau parţiale, precum şi accesarea directă a acestora, atunci cînd este posibil;
d) servicii de transformare, care permit prelucrarea seturilor de date spaţiale în vederea realizării interoperabilităţii.
(11) Autoritatea coordonatoare instituie servicii de căutare, care permit identificarea seturilor şi serviciilor de date spaţiale pe baza conţinutului metadatelor corespunzătoare şi afişarea conţinutului acestora.
(2) Serviciile de reţea se creează ţinîndu-se cont de cerinţele utilizatorilor, asigurîndu-se facilitatea utilizării şi accesul prin intermediul internetului sau al altor mijloace de telecomunicaţie.
(3) Serviciile de transformare sînt combinate cu celelalte servicii menţionate la alin.(1) pentru a permite exploatarea tuturor acestor servicii.
(4) Autoritatea coordonatoare, prin intermediul geoportalului infrastructurii naţionale de date spaţiale pe care îl deţine şi care reprezintă geoportalul oficial al Republicii Moldova, asigură accesul la serviciile prevăzute la alin.(1) şi (11).
(5) Normele de creare a serviciilor de reţea şi termenul de implementare a acestora sînt reglementate prin regulament aprobat de Guvern.
[Art.9 modificat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
Articolul 10. Criterii de căutare
În sensul serviciilor menţionate la art.9 alin.(11) se aplică cel puţin următoarea combinaţie de criterii de căutare:
a) cuvinte-cheie;
b) clasificarea seturilor şi serviciilor de date spaţiale;
c) calitatea şi validitatea seturilor de date spaţiale;
d) gradul de conformitate cu normele de aplicare, determinate de autoritatea coordonatoare şi care stabilesc modalităţile tehnice de interoperabilitate şi de armonizare a seturilor şi serviciilor de date spaţiale, destinate să modifice elemente neesenţiale;
e) localizarea geografică;
f) condiţiile de accesare şi de utilizare a seturilor şi a serviciilor de date spaţiale;
g) entităţile publice responsabile pentru stabilirea, administrarea, întreţinerea şi distribuirea serviciilor de date spaţiale.
[Art.10 modificat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
Articolul 11. Accesul la seturile şi la serviciile de date spaţiale
(1) Dreptul de acces şi de utilizare a seturilor de date spaţiale şi a serviciilor aferente este asigurat oricărei persoane fizice sau juridice în condiţiile prezentei legi.
(2) În conformitate cu alin.(1), accesul la seturile şi la serviciile de date spaţiale poate fi limitat doar prin lege organică şi dacă acesta ar afecta în mod negativ:
a) securitatea naţională şi ordinea publică;
b) relaţiile internaţionale;
c) drepturile unei persoane;
d) desfăşurarea procedurilor judiciare, dreptul la un proces echitabil;
e) confidenţialitatea informaţiilor comerciale, industriale, fiscale, statistice sau secretul de stat;
f) protecţia datelor cu caracter personal şi a drepturilor de proprietate intelectuală;
g) protecţia mediului la care se referă aceste informaţii, cum ar fi localizarea unor specii rare.
(3) Furnizarea seturilor şi a serviciilor de date spaţiale de către entităţile publice se realizează cu respectarea legislaţiei naţionale cu privire la accesul la informaţie, la secretul de stat, la secretul comercial şi la protecţia datelor cu caracter personal.
[Art.11 modificat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
Articolul 12. Utilizarea seturilor şi serviciilor de date spaţiale
(1) Serviciile menţionate la art.9 alin.(1) lit.b) şi alin.(11) sînt disponibile publicului cu titlu gratuit.
(2) Entităţile publice care asigură serviciile menţionate la art.9 alin.(1) lit.c) şi d) pot încasa plăţi ce nu depăşesc costurile marginale pentru crearea, menţinerea şi dezvoltarea serviciilor respective dacă reutilizarea acestora se efectuează în scop comercial. În cazul reutilizării datelor spaţiale în scop necomercial nu pot fi percepute taxe pentru serviciile respective.
[Alin.(3) art.12 abrogat prin Legea nr.191 din 18.07.2024, în vigoare 05.09.2024]
(4) Pentru utilizarea serviciilor menţionate la art.9 alin.(1) lit.c) şi d), entităţile publice elaborează condiţii de utilizare care sunt conforme cu prevederile prezentei legi. Înainte de a utiliza datele spaţiale prin serviciile de reţea, utilizatorul este obligat să accepte condiţiile de utilizare furnizate. Acceptarea condiţiilor de utilizare se va face în formă electronică asigurată de entităţile publice.
(5) În cazul imposibilităţii asigurării imediate a serviciilor specificate la art.9, pentru reutilizarea seturilor de date spaţiale pot fi încasate plăţi care nu vor depăşi costurile marginale pentru colectarea, producerea, reproducerea şi difuzarea seturilor de date spaţiale.
[Art.12 modificat prin Legea nr.191 din 18.07.2024, în vigoare 05.09.2024]
[Art.12 modificat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
[Art.12 modificat prin Legea nr.16 din 20.02.2020, în vigoare 14.04.2020]
Articolul 13. Partajarea datelor
(1) Partajarea seturilor şi a serviciilor de date spaţiale trebuie să permită entităţilor publice să obţină accesul la acestea, să facă schimb şi să utilizeze seturile şi serviciile respective în scopul satisfacerii necesităţilor publice, precum şi al realizării infrastructurii naţionale de date spaţiale.
(2) În scopul realizării partajării seturilor de date spaţiale, entităţile publice încheie între ele acorduri de colaborare.
(3) Normele de partajare a seturilor de date spaţiale şi a serviciilor aferente între entităţile publice şi terţi sînt reglementate prin regulament aprobat de Guvern.
Capitolul IV
ATRIBUŢIILE ENTITĂŢILOR PUBLICE ŞI ALE TERŢILOR
Articolul 14. Atribuţiile Guvernului
În vederea realizării infrastructurii naţionale de date spaţiale, Guvernul asigură:
a) promovarea politicii de stat privind infrastructura naţională de date spaţiale;
b) elaborarea şi realizarea programelor, concepţiilor şi strategiilor naţionale privind infrastructura naţională de date spaţiale;
c) elaborarea şi implementarea actelor legislative şi normative privind infrastructura naţională de date spaţiale;
d) organizarea controlului şi a supravegherii de stat privind respectarea normelor ce ţin de infrastructura naţională de date spaţiale;
e) crearea şi funcţionarea geoportalului infrastructurii naţionale de date spaţiale;
f) stabilirea competenţelor entităţilor publice privind infrastructura naţională de date spaţiale.
Articolul 141. Atribuţiile organului central de specialitate în domeniul infrastructurii naţionale de date spaţiale
Organul central de specialitate în domeniul infrastructurii naţionale de date spaţiale are următoarele atribuţii:
a) elaborează proiecte de acte normative privind infrastructura naţională de date spaţiale;
b) elaborează şi propune Guvernului spre aprobare Programul de dezvoltare a infrastructurii naţionale de date spaţiale;
c) monitorizează politica de stat privind infrastructura naţională de date spaţiale;
d) elaborează şi prezintă Guvernului raportul anual privind instituirea şi dezvoltarea infrastructurii naţionale de date spaţiale.
[Art.141 modificat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
[Art.141 introdus prin Legea nr.173 din 26.07.2018, în vigoare 17.09.2018]
Articolul 15. Atribuţiile autorităţii coordonatoare
Autoritatea coordonatoare exercită următoarele atribuţii:
[Lit.a) şi b) art.15 abrogate prin Legea nr.173 din 26.07.2018, în vigoare 17.09.2018]
c) implementează politica de stat privind infrastructura naţională de date spaţiale;
d) coordonează participarea furnizorilor şi a utilizatorilor de servicii la identificarea seturilor de date corespunzătoare, a necesităţilor utilizatorilor, la schimbul de informaţii privind practicile existente şi la prezentarea informaţiei privind punerea în aplicare a prezentei legi;
e) asigură activitatea Consiliului infrastructurii naţionale de date spaţiale;
f) creează şi administrează geoportalul infrastructurii naţionale de date spaţiale;
g) asigură compatibilitatea geoportalului infrastructurii naţionale de date spaţiale cu geoportalul comunitar;
h) asigură accesul la serviciile prevăzute la art.9 alin.(1) şi (11) prin intermediul geoportalului infrastructurii naţionale de date spaţiale;
i) asigură dezvoltarea şi actualizarea infrastructurii naţionale de date spaţiale potrivit competenţelor specifice domeniului de activitate;
j) monitorizează implementarea şi utilizarea infrastructurii naţionale de date spaţiale, asigură elaborarea şi prezentarea rapoartelor anuale către organul central de specialitate în domeniul infrastructurii naţionale de date spaţiale;
k) instituie grupuri de lucru în vederea realizării Programului de dezvoltare a infrastructurii naţionale de date spaţiale;
l) stabileşte şi menţine un serviciu public de metadate;
m) asigură evidenţa surselor de date spaţiale şi atribuie identificator unic datelor spaţiale.
[Art.15 modificat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
[Art.15 modificat prin Legea nr.173 din 26.07.2018, în vigoare 17.09.2018]
Articolul 16. Atribuţiile entităţilor publice
(1) Entităţile publice, în limitele prezentei legi, asigură actualizarea seturilor de date spaţiale şi integrarea acestora în infrastructura naţională de date spaţiale.
(2) În vederea realizării infrastructurii naţionale de date spaţiale, entităţile publice exercită următoarele atribuţii:
a) participă la elaborarea şi implementarea politicii de stat privind infrastructura naţională de date spaţiale în limita competenţei şi în condiţiile legii;
b) informează autoritatea coordonatoare despre omiterea îndeplinirii de către entităţile responsabile a sarcinilor care le revin potrivit prezentei legi, precum şi despre consecinţe;
c) colaborează şi conlucrează pe probleme ce ţin de infrastructura naţională de date spaţiale;
d) asigură accesul entităţilor publice sau al terţilor la seturile şi la serviciile de date spaţiale;
e) creează şi menţin datele spaţiale şi metadatele în conformitate cu prezenta lege şi le integrează în infrastructura naţională de date spaţiale.
[Art.16 completat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
Articolul 17. Atribuţiile terţilor
În vederea realizării infrastructurii naţionale de date spaţiale, terţii exercită următoarele atribuţii:
a) contribuie cu metadate şi seturi de date spaţiale în limita competenţei şi în conformitate cu prezenta lege;
b) colaborează şi conlucrează pe probleme ce ţin de infrastructura naţională de date spaţiale;
c) participă la elaborarea şi implementarea politicii de stat privind infrastructura naţională de date spaţiale.
Articolul 18. Finanţarea infrastructurii naţionale de date spaţiale
(1) Activităţile ce ţin de partajarea datelor spaţiale în format digital, de menţinerea şi dezvoltarea serviciilor specificate la art.9 vor fi finanţate din bugetele entităţilor publice responsabile pentru seturile de date spaţiale, precum şi din alte surse financiare legale.
(2) Entităţile publice responsabile pentru seturile de date spaţiale vor prevedea anual mijloacele financiare necesare exercitării atribuţiilor ce le revin conform prezentei legi.
Capitolul V
CONSILIUL INFRASTRUCTURII NAŢIONALE DE DATE SPAŢIALE
Articolul 19. Componenţa şi structura Consiliului infrastructurii naţionale de date spaţiale
(1) Consiliul infrastructurii naţionale de date spaţiale este un organ colegial, creat pe lîngă autoritatea coordonatoare, fără a avea statut de persoană juridică.
(2) Consiliul infrastructurii naţionale de date spaţiale are funcţie consultativă privind politica de dezvoltare a infrastructurii naţionale de date spaţiale.
(3) Consiliul infrastructurii naţionale de date spaţiale este compus din reprezentanţi de nivel decizional delegaţi de către entităţile publice, structurile reprezentative ale autorităţilor publice locale şi societatea civilă.
(4) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Consiliului infrastructurii naţionale de date spaţiale, precum şi componenţa acestuia se aprobă de Guvern.
Articolul 20. Atribuţiile Consiliului infrastructurii naţionale de date spaţiale
Consiliul infrastructurii naţionale de date spaţiale exercită următoarele atribuţii:
a) aprobă anual planul grupurilor de lucru privind realizarea Programului de dezvoltare a infrastructurii naţionale de date spaţiale;
b) informează autoritatea coordonatoare semestrial sau ori de cîte ori este necesar despre decurgerea realizării planului menţionat la lit.a);
c) consultă autoritatea coordonatoare, entităţile publice şi terţii la stabilirea conţinutului seturilor de date spaţiale prevăzute în anexele nr.1, 2 şi 3, precum şi la stabilirea componenţei şi conţinutului unor noi seturi de date spaţiale;
d) oferă consultări privind normele şi condiţiile de accesare şi de utilizare a seturilor de date spaţiale;
e) oferă consultări şi prezintă propuneri la elaborarea acordurilor de colaborare cu entităţile publice şi terţii;
f) propune subiecte de studiu grupurilor de specialişti instituite de către autoritatea coordonatoare;
g) recomandă standarde de definire a conţinutului, a structurii, a formei datelor spaţiale, care sînt necesare pentru a obţine un format comun şi interoperabil al datelor;
h) examinează şi aprobă raportul anual privind instituirea şi dezvoltarea infrastructurii naţionale de date spaţiale;
i) contribuie la stabilirea, întreţinerea şi dezvoltarea surselor de date spaţiale şi a metadatelor.
[Art.20 modificat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE
[Art.21 abrogat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
(1) Prezenta lege va intra în vigoare în termen de 3 luni de la data publicării.
(2) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:
a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
b) va elabora şi va aproba actele normative necesare implementării prezentei legi.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.254. Chişinău, 17 noiembrie 2016. |
Seturi de date spaţiale
1. Sisteme de coordonate de referinţă
Sistem de referinţă unic în spaţiu a informaţiilor spaţiale, alcătuite dintr-un set de coordonate rectangulare (x, y, z) şi/sau latitudine, longitudine şi altitudine, bazate pe o dată geodezică orizontală şi o dată geodezică verticală.
2. Sisteme de caroiaj geografic
Caroiaj multirezoluţie armonizat, avînd punct de origine comun, cu localizarea şi mărimea standard ale celulelor.
3. Denumiri geografice
Nume de zone, regiuni, localităţi, oraşe mari, suburbii, oraşe mici sau aşezări, sau orice alt element geografic sau topografic de interes public sau istoric.
4. Unităţi teritorial-administrative
Raioane, oraşe (municipii), sate (comune).
5. Adrese
Localizarea proprietăţilor, bazată pe identificatori de adresă: denumirea străzii, numărul imobilului şi codul poştal sau, după caz, alţi indicatori.
6.Terenuri
Zone stabilite de registrele cadastrale sau echivalente.
7. Reţele de transport
Reţele de transport rutier, feroviar, aerian, pe apă şi infrastructura asociată, precum şi legăturile între diferite reţele.
8. Hidrografie
Elementele hidrografice, precum şi toate celelalte corpuri de apă şi elementele legate de acestea, inclusiv bazinele şi subbazinele hidrografice.
9. Arii naturale protejate de stat şi zone de protecţie
Arii naturale protejate şi zone construite protejate, desemnate sau administrate conform cadrului legislativ internaţional sau intern în vederea îndeplinirii unor obiective specifice de conservare.
Seturi de date spaţiale
1. Elevaţie
Modele digitale altimetrice ale suprafeţelor terestre, care includ altimetria terestră, batimetria şi linia de coastă.
2. Acoperire terestră
Acoperirea fizică şi biologică a suprafeţei terestre, inclusiv a suprafeţelor artificiale, zonelor agricole, pădurilor, zonelor naturale şi seminaturale, zonelor umede şi a corpurilor de apă.
3. Ortoimagini
Imagini georeferenţiate ale suprafeţei terestre, obţinute cu senzori plasaţi pe sateliţi sau aeropurtaţi.
4. Geologie
Caracterizarea geologică în funcţie de structură şi compoziţie. Include roca de bază, straturile acvifere şi geomorfologia.
Seturi de date spaţiale
1. Unităţi statistice
Unităţi de difuzare sau de utilizare a informaţiilor statistice.
2. Clădiri
Localizarea geografică a clădirilor.
3. Soluri
Soluri şi subsoluri caracterizate în funcţie de adîncime, textură, structură şi conţinut ale particulelor şi materialului organic, de schelet, eroziune, înclinaţie medie şi de capacitate anticipată de stocare a apei, după caz.
4. Categorii de terenuri
Teritoriu caracterizat în funcţie de dimensiunea funcţională actuală sau viitoare planificată sau de scopul socioeconomic (de exemplu, rezidenţial, industrial, comercial, agricol, forestier, de recreaţie).
5. Sănătate şi siguranţă umană
Distribuţia geografică a patologiilor dominante (alergii, tipuri de cancer, boli respiratorii etc.), precum şi informaţiile care indică efectul asupra sănătăţii (indicatori biologici, scăderea fertilităţii, epidemii) sau asupra bunăstării oamenilor (oboseală, stres etc.), legat în mod direct (poluarea aerului, substanţe chimice, subţierea stratului de ozon, zgomot etc.) sau indirect (mîncare, organisme modificate genetic etc.) de calitatea mediului.
6. Servicii de utilităţi publice şi alte servicii publice
Includ servicii de utilitate publică precum sistemele de canalizare, de gestionare a deşeurilor, de aprovizionare cu energie electrică, gaze naturale şi apă, reţelele de comunicaţii electronice, de asemenea servicii administrative şi sociale publice precum adăposturi de protecţie civilă, şcoli şi spitale.
[Pct.6 modificat prin Legea nr.35 din 17.02.2022, în vigoare 11.04.2022]
7. Instalaţii de monitorizare a mediului
Amplasarea şi exploatarea instalaţiilor de monitorizare a mediului, inclusiv observarea şi măsurarea emisiilor şi deversărilor nocive, a stării mediului înconjurător şi a altor parametri ai ecosistemului (biodiversitate, arii protejate de stat etc.) de către sau în numele entităţilor publice.
8. Instalaţii de producţie şi industriale
Parcuri de producţie industrială, inclusiv instalaţii de captare a apei, extracţie minieră şi locuri de depozitare autorizate.
9. Instalaţii agricole şi pentru acvacultură
Echipament şi instalaţii de producţie agricolă, inclusiv sisteme de irigaţie, sere şi grajduri.
10. Repartizarea populaţiei, demografie
Repartizarea geografică a populaţiei, inclusiv caracteristicile populaţiei şi nivelurile de activitate, nivelul şi indicii migraţiei populaţiei, regrupaţi pe grilă, regiune, unitate administrativă sau altă unitate analitică.
11. Zone de administrare/reglementare şi unităţi de raportare
Zone de administrare reglementate sau folosite pentru raportare la nivel internaţional, european, naţional, regional şi local, care includ zonele de depozitare a deşeurilor, zonele de protecţie a surselor de apă potabilă, zonele/punctele de deversare a apelor uzate în corpuri de apă, zonele vulnerabile la nitraţi, şenalele navigabile reglementate de pe mare sau din apele interne importante, zonele destinate descărcării deşeurilor, zonele în care există limitări cu privire la nivelurile de zgomot, zonele aprobate pentru prospectare şi exploatare minieră, districtele bazinelor hidrografice, unităţile relevante de raportare şi zonele de administrare a litoralului.
12. Zone de risc natural
Zone vulnerabile caracterizate în funcţie de riscurile naturale (orice fenomen atmosferic, hidrologic, seismic, precum şi incendiile care, din cauza locaţiei, a gravităţii şi a frecvenţei, pot afecta grav societatea) precum inundaţiile, alunecările şi surpările de teren, avalanşele, incendiile forestiere şi cutremurele.
13. Condiţii atmosferice
Condiţiile fizice din atmosferă. Sînt incluse datele spaţiale bazate pe măsurători, pe modele sau pe o combinaţie între acestea, precum şi locaţiile de efectuare a măsurărilor.
14. Caracteristici geografice meteorologice
Condiţiile meteorologice şi măsurările acestora: precipitaţii, temperatură, evapotranspiraţie, viteza şi direcţia vîntului.
15. Regiuni biogeografice
Zone relativ omogene pe baza condiţiilor ecologice, avînd caracteristici comune.
16. Habitate
Zone geografice caracterizate prin condiţii ecologice specifice, procese, structură şi funcţii (de menţinere a vieţii) care sprijină fizic organismele care trăiesc acolo. Includ zonele terestre şi acvatice care se disting prin caracteristicile lor geografice, abiotice şi biotice, indiferent că acestea sînt naturale sau seminaturale.
17. Arealul speciilor
Repartizarea geografică a speciilor de animale şi plante, regrupate pe grilă, regiune, unitate teritorial-administrativă sau altă unitate analitică.
18. Resurse energetice
Resurse energetice incluzînd hidrocarburi, hidroenergia, bioenergia, energia solară, energia eoliană etc., însoţite de informaţii relevante privind extinderea resursei, inclusiv privind adîncimea/înălţimea la care se află aceasta, după caz.
19. Resurse minerale
Resurse minerale incluzînd minereurile metalifere, mineralele industriale etc., însoţite de informaţii relevante privind extinderea resursei, inclusiv privind adîncimea/înălţimea la care se află aceasta, după caz.
