vineri, 4 martie 2022
Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova Dispoziţie nr.2 din 25.02.2022

COMISIA PENTRU SITUAŢII EXCEPŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA

 

D I S P O Z I Ţ I E

 

nr. 2  din  25.02.2022

 

www.gov.md

 

* * *

În conformitate cu art.22 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război, art.2 din Hotărârea Parlamentului nr.41/2022 privind declararea stării de urgenţă, pct.6, 7, 8 şi 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1340/2001, Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova

DISPUNE:

1. Prevederile Regulamentului de formare a preţurilor de comercializare a produselor social importante, adoptat prin Hotărîrea Guvernului nr.774/2016 cu privire la preţurile de comercializare a produselor social importante, se vor aplica începând cu 1 martie 2022, suplimentar produselor social importante prevăzute în anexa nr.1 la Regulament, pentru următoarele produse:

a. Carne de porc pe os (ne dezosată) (poziţia tarifară 0203);

b. Carne de pasăre (poziţia tarifară 0207);

c. Peşti congelaţi (poziţia tarifară 0303);

d. Zahăr din sfeclă (poziţia tarifară 1701);

e. Paste (nefierte, neumplute şi nici altfel preparate) (poziţia tarifară 1902);

f. Ouă proaspete (de găini din specia Gallus domesticus) (poziţia tarifară 0407);

g. Cartofi în stare proaspătă (poziţia tarifară 0701);

h. Ceapă în stare proaspătă (poziţia tarifară 0703);

i. Varză albă în stare proaspătă (poziţia tarifară 0704);

j. Morcovi şi sfeclă roşie în stare proaspătă (poziţia tarifară 0706).

2. În relaţia dintre furnizor şi comerciant, suplimentar la prevederile art.211 din Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior, privind produsele social importante prevăzute la anexa nr.1 la Regulamentul de formare a preţurilor de comercializare a produselor social importante, adoptat prin Hotărîrea Guvernului nr.774/2016 cu privire la preţurile de comercializare a produselor social importante şi la pct.1 din prezenta decizie, comerciantului i se interzice impunerea/solicitarea furnizorului oricăror plăţi sau reduceri comerciale de la preţul de vânzare (discount, rabat, bonus, retrobonus), atît la etapa negocierii, valabilităţii sau încetării contractului, precum şi cele argumentate prin reuşita vînzărilor (volumul, cantitatea, lipsa retururilor sau lichidării), pentru:

a. listarea (plasarea pe raft sau pe o porţiune a acestuia, includerea în oferta cumpărătorului atît în magazinele fizice cît şi vînzărilor on-line);

b. vânzări cu titlu promoţional sau lichidare de stoc;

c. pentru publicitatea făcută de către cumpărător;

d. pentru serviciile de marketing prestate;

e. pentru personalul care se ocupă de amenajarea spaţiilor de vânzare utilizate;

f. pentru returnarea sau lichidarea (distrugerea) produselor, în conformitate cu prevederile alineatelor 9)-11) ale art.211 din Legea nr.231/2010.

Comerciant în sensul prezentului pct. este considerată orice persoană fizică (cu excepţia consumatorului final), juridică sau grup, uniuni/asociaţii a acestora, care cumpără produse agricole şi alimentare.

3. Într-o măsură strict necesară din motive care se circumscriu stării de urgenţă, entităţile publice care gestionează obiecte ale infrastructurii critice din domeniul TIC pot atribui contracte de achiziţii publice de bunuri, lucrări şi servicii necesare pentru asigurarea continuităţii infrastructurii TIC, prin utilizarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare conform prevederilor art.56 alin.(1) lit.b) al Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice.

4. Agenţii economici vor acorda prioritate solicitărilor parvenite din partea entităţilor publice la comercializarea tehnicii de calcul pentru infrastructura TIC.

5. Prin derogare de la prevederile Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice şi pe perioada stării de urgenţă, Serviciul Tehnologii Informaţionale şi Securitate Cibernetică va încheia un contract cu Î.S. Servicii Pază a Ministerului Afacerilor Interne pentru a asigura paza şi securitatea fizică a sediilor entităţilor publice şi a obiectelor de infrastructură critică TIC gestionate de către acestea. Prin derogare de la prevederile art.III, alin.(3) din Legea nr.212/2021 pentru modificarea unor acte normative, contractele în derulare ce au drept obiect paza sediilor şi a obiectelor de infrastructură critică din domeniul TIC, semnate cu operatorii economici de drept privat în acest sens, pot fi suspendate la solicitarea entităţilor publice beneficiare.

6. Entităţile publice care gestionează obiecte de infrastructură critică din domeniul TIC, vor iniţia lucrări de asigurare a continuităţii funcţionării acestora, prioritar prin efectuarea copiilor de rezervă a datelor, utilizând infrastructura, instrumentele tehnice precum şi suportul tehnic şi metodologic oferit de Serviciul Tehnologia Informaţiei şi Securitate Cibernetică.

7. Pentru asigurarea păstrării copiilor de rezervă a datelor şi asigurarea redundanţei necesare bunei funcţionări a sistemelor informatice, Serviciul Tehnologia Informaţiei şi Securitate Cibernetică şi Agenţia de Guvernare Electronică vor utiliza atât infrastructura tehnologică naţională cât şi cea din spaţiul Uniunii Europene.

8. Prin derogare de la prevederile Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice şi întru respectarea prevederilor Legii nr.212/2021 privind modificarea unor acte normative şi art.5 pct.2) lit.f) şi g) al Legii nr.104/2020 cu privire la rezervele de stat şi de mobilizare, pe perioada stării de urgenţă, se permite Agenţiei Rezerve Materiale încheierea contractului pentru prestarea serviciilor de pază a obiectivelor, unde se păstrează bunurile din rezervele de stat şi de mobilizare, cu Întreprinderea de Stat „Servicii Pază” a MAI.

9. Se investeşte Şeful Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră cu atribuţii de a lua decizia privind autorizarea trecerii frontierei de stat de către străinii care vin direct din Ucraina, în circumstanţe în care aceştia nu întrunesc condiţiile de intrare din Republica Moldova, conform procedurilor interne ale IGPF şi în coordonare cu SIS.

10. Autorităţile publice locale vor participa la procesul de gestionare a fluxului de străini care vin din Ucraina, inclusiv cu suport logistic şi administrativ.

11. Prin derogare de la art.34 alin.(1) şi art.432 alin.(4) ale Legii nr.200/2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova se menţine valabilitatea actelor de identitate eliberate străinilor de către autorităţile Republicii Moldova, expirate începând cu data de 24 februarie 2022, cu posibilitatea de preschimbare a acestora în termen de 30 zile de la data ridicării stării de urgenţă;

12. Prin derogare de la art.333 alin.(1) Cod Contravenţional, nu se sancţionează contravenţional străinii care vor părăsi teritoriul Republicii Moldova în termen de 30 zile de la data ridicării stării de urgenţă, cu condiţia că aceştia se aflau legal în Republica Moldova la data instituirii stării de urgenţă;

13. Prin derogare de la art.52 al Legii nr.200/2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova, se acceptă repunerea în drepturi a străinilor care nu au respectat termenul de executare a deciziilor de returnare de pe teritoriul Republicii Moldova, dacă se constată că aceste fapte au survenit datorită restricţiilor impuse la data instituirii stării de urgenţă;

14. Începînd cu data de 1 martie 2022, pentru perioada stării de urgenţă, se interzice exportul din Republica Moldova a:

a. grîului (poziţia tarifară 1001).

b. zahărului (poziţia tarifară 1701).

15. Pe perioada situaţiei de urgenţă, se interzice exportul din Republica Moldova a următoarelor tipuri de mărfuri:

a. sisteme pentru transfuzie şi perfuzie (subpoziţia tarifară 901890500);

b. seringi (subpoziţia tarifară 901831);

c. soluţii perfuzabile (poziţia tarifară 3004);

d. produse medicamentoase: antibiotice, antiinflamatoare, anticoagulante, analgezice în formele farmaceutice cu administrare parenterală (injectabilă şi sau perfuzabilă).

________________

1 poziţiile şi subpoziţiile tarifare conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor, aprobate prin Legea nr.172/2014.

[Pct.15 modificat prin Dispoziţia CSE nr.7 din 04.03.2022, în vigoare 04.03.2022]

 

16. Ministerul Economiei, în comun cu Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, vor intensifica acţiunile de monitorizare a fluctuaţiei preţurilor şi a stocurilor de cereale pe piaţa internă şi externă şi vor raporta săptămânal Comisiei Situaţiei Excepţionale.

17. Ministerul Economiei va notifica Organizaţia Mondială a Comerţului cu privire la măsura adoptată la punctul 14 din prezenta Dispoziţie.

18. Prin derogare de la prevederile Legii nr.107/2016 cu privire la energia electrică:

1. Se suspendă procedurile de licitaţie pentru achiziţia energiei electrice iniţiate de către furnizorii serviciului universal şi/sau furnizorii de ultimă opţiune, operatorii sistemelor de distribuţie şi operatorul sistemului de transport pentru perioada de livrare începând cu data de 1 aprilie 2022.

2. Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale va elabora şi prezenta spre aprobare Guvernului proiectul unei Legi Speciale care să prevadă neaplicarea prevederilor privind procedurile de licitaţie pentru achiziţia energiei electrice conform Legii nr.107/2016 şi a Hotărârii ANRE nr.52/2022 până pe data de 31 martie 2023.

3. Titularului de licenţă pentru producerea energiei electrice „Молдавская ГРЭС” SA, care are încheiate contracte de vânzare-cumpărare a energiei electrice cu furnizorii serviciului universal şi/sau furnizorii de ultimă opţiune, operatorii sistemelor de distribuţie şi operatorul sistemului de transport i se impune, pentru o perioadă de 12 luni începând cu data de 1 aprilie 2022, obligaţia de serviciu public de asigurare a cantităţilor integrale de energie electrică necesare (cu excepţia cantităţilor procurate de la Furnizorul Central de energie electrică şi producătorii de energie electrică din surse regenerabile) furnizorilor serviciului universal şi/sau de ultimă opţiune, operatorilor sistemelor de distribuţie şi operatorului sistemului de transport.

4. Până la data de 7 martie 2022, producătorul „Молдавская ГРЭС” SA va încheia cu furnizorii serviciului universal şi/sau de ultimă opţiune, operatorii sistemelor de distribuţie şi operatorul sistemului de transport al energiei electrice acordurile adiţionale la contractele de vânzare-cumpărare a energiei electrice aflate în derulare, privind modificarea termenului de valabilitate a acestora, precum şi menţinerea condiţiilor financiare şi contractuale existente până la 31 martie 2023.

5. Prin derogare de la procedurile stabilite în Legea 100/22.12.2017 cu privire la actele normative, Legea nr.239/2008 privind transparenţa în procesul decizional, până la data de 18 martie 2022, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică va modifica data intrării în vigoare a Regulilor pieţei energiei electrice, aprobate prin Hotărârea ANRE nr.283/2020, astfel încât să nu se aplice pe durata stării de urgenţă. În perioada până la intrarea în vigoare a Regulilor pieţei energiei electrice, prevederile acestora se vor aplica în regim de testare, fără a implica responsabilităţi financiare între participanţii la piaţa de energie electrică.

6. Până la data de 7 martie 2022, „Молдавская ГРЭС” SA şi operatorul de sistem Moldelectrica încheie un contract de prestare a serviciilor de compensare transfrontalieră a abaterilor neintenţionate, care prevede implementarea programului de compensare în natură a abaterilor negative şi/sau pozitive neintenţionate între operatorul de sistem ÎS „Moldelectrica” şi sistemul electroenergetic al Ucrainei, conform căruia „Молдавская ГРЭС” SA, la solicitarea Moldelectrica, asigură această compensare de energie electrică cu sistemul electroenergetic al Ucrainei. Contractul respectiv va fi avizat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică.

7. SA „Moldovagaz” va asigura livrarea volumelor necesare de gaze naturale pentru „Молдавская ГРЭС” SA, în scopul producerii energiei electrice care să asigure cantităţile integrale de energie electrică necesare pentru consumatorii de pe malul drept al râului Nistru.

8. Furnizorii serviciului universal şi/sau de ultimă opţiune, operatorii sistemelor de distribuţie şi operatorul sistemului de transport vor încheia contracte cadru de vânzare-cumpărare a energiei electrice, prin aplicarea unei proceduri simplificate de licitaţie aprobate prin hotărârea ANRE, cu furnizori alternativi de energie electrică şi le vor activa în cazul indisponibilităţii parţiale sau totale a livrărilor de energie electrică de la „Молдавская ГРЭС” SA. Contracte respective vor fi semnate până la data de 31 martie 2022.

9. Pentru luna martie 2022 furnizorii serviciului universal şi/sau de ultimă opţiune vor achiziţiona energie electrică de la Furnizorul central de energie electrică SA „Energocom” la preţul de 1,23 lei/kWh (fără TVA). Diferenţa dintre acest preţ de achiziţie de 1,23 lei/kWh (fără TVA) şi preţul reglementat aprobat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică va fi compensat Furnizorului central, de energie electrică SA „Energocom” de către Guvern.

10. Furnizorul central de energie electrică SA „Energocom” calculează valoarea mijloacelor financiare necesare pentru plata diferenţei, pentru luna martie 2022, dintre preţul de 1,23 lei/kWh (fără TVA) şi preţul reglementat aprobat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică şi prezintă informaţia respectivă Comisiei pentru Situaţii Excepţionale. După verificarea informaţiei, Comisia pentru Situaţii Excepţionale transmite informaţia în adresa Ministerului Finanţelor, care va efectua finanţarea conform documentelor de plată prezentate de SA „Energocom”.

11. Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică va suspenda, pe durata situaţiei de urgenţă procedurile de ajustare a tarifelor privind serviciul de distribuţie a energiei electrice şi a preţurilor reglementate pentru furnizarea energiei electrice aflate în derulare.

19. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va elabora un set de măsuri de compensare a costurilor pentru energie electrică, ţintită pentru păturile socialmente vulnerabile ale populaţiei.

20. Prin derogare de la art.9 alin.(1) din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală, nr.1585 din 27.02.1998, instituţiile medico-sanitare publice vor asigura acordarea asistenţei medicale cetăţenilor străini sosiţi din Ucraina care întrunesc criteriile definiţiei de caz pentru COVID-19 şi în toate cazurile de urgenţe medico-chirurgicale, cheltuielile fiind achitate din fondurile Bugetului de Stat sau/şi alte surse legal constituite.

21. Prin derogare de la Legea nr.1491/2002 cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova, Hotărîrea Guvernului nr.663/2003 despre aprobarea Regulamentului cu privire la modul de recepţionare, păstrare, distribuire şi evidenţă a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova şi Hotărîrea Guvernului nr.653/2003 cu privire la Comisia Interdepartamentală pentru ajutoarele umanitare se permite Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale eliberarea avizului de calificare drept ajutor umanitar şi autorizare a introducerii în ţară a loturilor de ajutoare umanitare constituite din produse alimentare, medicamente şi bunuri de primă necesitate, destinate pentru gestionarea fluxului migraţional doar în baza solicitării şi actelor de la donator cu prezentarea ulterioară, în termen de 60 zile, a informaţiei privind distribuirea acestor ajutoare.

22. Serviciul Vamal va simplifica procedura de import a ajutoarelor umanitare şi nu va solicita avizele Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor şi Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică.

23. Prin derogare de la pct.2 art.141 din Legea nr.1491/2002 cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova şi Hotărîrea Guvernului nr.653/2003 cu privire la Comisia Interdepartamentală pentru ajutoarele umanitare, distribuirea ajutoarelor umanitare pentru gestionarea fluxului migraţional sosite pe adresa statului sau fără a avea stabilit recepţionând concret, la solicitarea autorităţilor statului se va efectua în baza dispoziţiei Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.

24. Prin derogare de la prevederile art.29 alin.(1) a Legii vânătorii şi fondului cinegetic nr.298/2018, se suspendă desfăşurarea oricărui tip de vânătoare în fondul cinegetic naţional pe perioada stării de urgenţă.

25. Orice tip de vânătoare sau tentativă de a vâna, constatate de către Inspectoratul pentru Protecţia Mediului în perioada stării de urgenţă se consideră braconaj şi se sancţionează conform actelor normative.

26. Inspectoratul pentru Protecţia Mediului va controla respectarea prevederilor punctelor 24-25.

27. Se admite intrarea în Republica Moldova a animalelor de companie care însoţesc persoanele sosite din Ucraina, fără obligativitatea prezentării certificatelor sanitare veterinare sau a paşapoartelor pentru animalele de companie prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.839/2009 pentru aprobarea unor Norme sanitar-veterinare privind mişcarea necomercială a animalelor de companie.

28. Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor va delega, la necesitate, medici veterinari din subordine, în Centrelor provizorii de gestionare a fluxurilor de străini pe teritoriul Republicii Moldova, în s.Palanca, r.Ştefan Vodă, şi s.Calaraşovca, r.Ocniţa, pentru monitorizarea stării de sănătate a animalelor de companie şi acordarea asistenţei medicale veterinare primare necesare asigurând medicamentele de uz veterinar şi produsele de uz veterinar necesare în acest sens.

29. Prin derogare de la prevederile Hotărîrii Guvernului nr.938/2018, anexa nr.5 „Cerinţe privind introducerea în Republica Moldova a mărfurilor de origine animală sau nonanimală de către persoanele fizice”, se permite introducerea prin intermediul bagajelor însoţite de către persoanele sosite din Ucraina a produselor alimentare utilizate doar pentru consum personal.

30. Ministerul Sănătăţii va asigura dotarea cu medicamente şi produse paramedicale, consumabile necesare pentru activitatea punctelor medicale din cadrul centrelor provizorii de gestionare a situaţiei de criză în cazul unui aflux sporit de străini. Insuficienţa mijloacelor financiare în acest scop va fi acoperită la solicitarea Ministerului Sănătăţii din bugetul de stat.

31. În scopul asigurării materiale cu produse medicale, paramedicale a procesul de gestionare a fluxului migraţional, precum şi asigurării cu produse alimentare destinate centrelor de plasament temporar într-o măsură strict necesară din motive care se circumscriu stării de urgenţă, autorităţile contractante pot atribui contracte de achiziţii publice de bunuri, lucrări şi servicii necesare pentru depăşirea acesteia, prin utilizarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare conform prevederilor art.56 alin.(1) lit.b) al Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice.

32. Autoritatea contractantă va expedia imediat Agenţiei Achiziţii Publice darea de seamă şi decizia de atribuire a contractului ca rezultat al procedurii prevăzute la pct.31, cu includerea argumentării necesităţii procurării urgente, iar Agenţia Achiziţii Publice va examina documentele recepţionate de îndată, dar nu mai târziu de 24 ore de la primirea acestora.

33. Trezoreria de stat va înregistra, în mod prioritar, contractele de achiziţii publice ce rezultă din procedurile prevăzute la pct.31 şi 32.

34. Autorităţile contractante vor expedia în adresa Comisiei pentru Situaţii Excepţionale un raport săptămânal detaliat cu privire la achiziţiile prevăzute la punctul 5 şi 31.

35. Prin derogare de la prevederile art.70 al Legii nr.135/2007 privind societăţile cu răspundere limitată, se suspendă dl. Boris Salov din funcţia de administrator al SRL Avia Invest şi se numeşte în calitate de administrator pentru perioada stării de urgenţă dl. Sergiu Chetraru (IDNP ___)

36. Ministerul Afacerilor Interne va accesa instrumentele disponibile (Mecanismul de Protecţie Civilă al UE, Centrul Euro-Atlantic de Coordonare a Intervenţiilor la Dezastre al NATO, altele) pentru solicitarea asistenţei internaţionale, conform necesităţilor.

37. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ai agenţilor economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.

38. Prezenta Dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina web oficială a Guvernului.

 

PRIM-MINISTRU,
PREŞEDINTE AL COMISIEINatalia GAVRILIŢA