H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de recepţionare,
păstrare, distribuire şi evidenţă a ajutoarelor umanitare
acordate Republicii Moldova
[Titlul în redacţia Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
nr. 663 din 03.06.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.116-120/699 din 13.06.2003
* * *
Întru executarea Legii cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova nr.1491-XV din 28 noiembrie 2002, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul cu privire la modul de recepţionare, păstrare, distribuire şi evidenţă a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova, conform anexei nr.4.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.912 din 26.08.05, în vigoare 02.09.05]
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.556 din 09.06.05, în vigoare 17.06.05]
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.951 din 20.08.04, în vigoare 27.08.04]
[Pct.2 abrogat prin Hot.Guv. nr.418 din 13.05.05, în vigoare 20.05.05]
3. Se abrogă hotărîrile Guvernului Republicii Moldova, conform anexei nr.5.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Vasile TARLEV |
Contrasemnată: | |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Ministrul justiţiei | Vasile Dolghieru |
Chişinău, 3 iunie 2003. | |
Nr.663. |
[Anexa nr.1 abrogată prin Hot.Guv. nr.912 din 26.08.05, în vigoare 02.09.05]
[Anexa nr.1 completată prin Hot.Guv. nr.337 din 23.03.05, în vigoare 08.04.05]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.966 din 06.08.03, în vigoare 19.08.03]
[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.556 din 09.06.05, în vigoare 17.06.05]
[Anexa nr.3 abrogată prin Hot.Guv. nr.556 din 09.06.05, în vigoare 17.06.05]
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.663 din 3 iunie 2003
REGULAMENTUL
cu privire la modul de recepţionare, păstrare, distribuire şi evidenţă
a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova
Notă: În tot textul anexei sintagma “Agenţia de Stat pentru Rezerve Materiale şi Ajutoare Umanitare” se substituie prin sintagma “Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (în continuare – Ministerul)”; cuvîntul “(autorizaţia)” se exclude conform Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011
I. Dispoziţii generale
1. Regulamentul cu privire la modul de recepţionare, păstrare, distribuire şi evidenţă a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova (în continuare - Regulamentul) este elaborat în conformitate cu Legea cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova nr.1491-XV din 28 noiembrie 2002 şi stabileşte modul introducerii în ţară, recepţionării, păstrării, distribuirii şi evidenţei ajutoarelor umanitare, precum şi relaţiile de corelare a acţiunilor instituţiilor de stat, organizaţiilor obşteşti, donatorilor, recepţionarilor, distribuitorilor şi beneficiarilor de ajutoare umanitare.
2. Ajutoarele umanitare se constituie din mărfuri industriale şi produse alimentare, medicamente, consumabile, dispozitive medicale, articole şi materiale protetico-ortopedice, precum şi din alte bunuri de primă necesitate, destinate păturilor defavorizate ale populaţiei. Ajutoarele umanitare băneşti pot fi acordate în monedă naţională sau în valută străină.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
3. În cazul în care la introducerea în ţară, recepţionarea, păstrarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare apar unele neconcordanţe între prevederile prezentului Regulament şi prevederile referitoare la ajutoarele umanitare ale tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, prioritate au reglementările internaţionale.
4. În sensul prezentului Regulament termenii utilizaţi au următoarele semnificaţii:
ajutoare umanitare - ajutoare nominative gratuite sub formă de bunuri, de asistenţă financiară nerambursabilă, donaţii benevole, sub formă de executare de lucrări, prestare de servicii din partea donatorilor străini, acordate, din motive umanitare, beneficiarilor de ajutoare umanitare din Republica Moldova în caz de neprotejare socială, lipsă de mijloace materiale, stare financiară dificilă, apariţie a unor situaţii excepţionale, în special ca urmare a conflictelor armate, calamităţilor naturale, avariilor, epidemiilor şi epizootiilor, catastrofelor ecologice, tehnogene şi a altor catastrofe, care pun în pericol viaţa şi sănătatea populaţiei, sau în caz de boală gravă a unor persoane fizice concrete;
donatori de ajutoare umanitare - persoane fizice sau juridice străine care acordă ajutoare umanitare, desfăşurîndu-şi activitatea în conformitate cu legislaţia ţării unde îşi au domiciliul sau se află sediul organului lor permanent;
recepţionari/distribuitori de ajutoare umanitare - persoane juridice care, în conformitate cu actele lor constitutive, recepţionează şi/sau distribuie ajutoare umanitare, fără a urmări scopul de a obţine profit;
beneficiari de ajutoare umanitare - persoane fizice şi juridice care au nevoie de astfel de ajutoare şi cărora acestea li se acordă nemijlocit;
aviz ce stabileşte statutul bunurilor materiale - act prin care se confirmă corespunderea, sau necorespunderea bunurilor introduse în ţară cerinţelor înaintate faţă de ajutoarele umanitare.
II. Introducerea în ţară a ajutoarelor umanitare
5. Ministerul examinează demersurile privind eliberarea avizului necesar pentru introducerea în ţară a ajutoarelor umanitare.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
6. Ajutoarele umanitare introduse în ţară sînt clasificate după cum urmează:
bunuri trimise de către donator în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret şi distribuite în conformitate cu deciziile Comisiei interdepartamentale;
bunuri trimise direct către recepţionari şi distribuite de aceştia.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
7. Bunurile care constituie ajutoarele umanitare se supun, după caz, expertizei sanitare, fitosanitare, veterinare, ecologice, radiologice, tehnice respective de către organele abilitate de lege şi trebuie să corespundă cerinţelor normative din Republica Moldova. Aceste expertize se efectuează la frontiera de stat, anterior introducerii bunurilor în ţară.
8. În cazul în care bunurile care constituie ajutoare umanitare nu corespund cerinţelor prevăzute prin actele normative din Republica Moldova, este interzisă introducerea acestora în ţară.
9. Se permite recepţionarului/distribuitorului să introducă în ţară produsele alimentare care constituie ajutoare umanitare dacă dispune de depozite specializate, conform cerinţelor normative în vigoare.
10. Pentru obţinerea avizului, recepţionarii/ distribuitorii de ajutoare umanitare prezintă Ministerului, cu cel puţin 15 zile înainte de data introducerii în ţară a ajutorului umanitar, următoarele documente:
cererea privind autorizaţia introducerii în ţară a ajutorului umanitar, de modelul aprobat de Minister;
actele de constituire ale recepţionarului/distribuitorului (copia certificatului de înregistrare, copia buletinului de identitate al persoanei împuternicite pentru primirea ajutorului umanitar);
specificaţia (factura) bunurilor materiale, pentru care se solicită statutul de ajutor umanitar şi introducerea în ţară - în două exemplare;
actul care certifică personalitatea (fizică sau juridică) donatorului;
planul de distribuire a ajutoarelor umanitare, aprobat de către comisia teritorială sau specializată - în două exemplare. Documentele se prezintă în limba de stat sau traduse în limba de stat.
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
11. Avizul de introducere în ţară a ajutoarelor umanitare eliberat de Minister se prezintă Serviciului Vamal.
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
12. Introducerea în ţară a ajutoarelor umanitare, a mărfurilor în calitate de ajutor cu titlu gratuit (donaţii) sau în scopuri filantropice pe linia statului, destinaţia lor fiind confirmată de organul abilitat, se impozitează conform legislaţiei naţionale şi internaţionale în vigoare.
13. La introducerea ajutoarelor umanitare în ţară, organele vamale efectuează controlul acestora în conformitate cu legislaţia vamală.
14. Controlul vamal a ajutoarelor umanitare se efectuează în mod prioritar. În caz de introducere în ţară a ajutoarelor umanitare destinate lichidării consecinţelor calamităţilor naturale, catastrofelor şi accidentelor, se va efectua, de regulă, controlul vamal selectiv.
15. Declararea ajutoarelor umanitare care se introduc în ţară se face de către recepţionar.
16. Ajutoarele umanitare constituite din produse alimentare se introduc în ţară în baza avizelor Centrului Naţional de Sănătate Publică, iar a produselor de origine animală - în baza avizelor menţionate şi a avizelor Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
17. Ajutoarele umanitare constituite din produse alimentare se introduc în ţară dacă sînt însoţite de documente ce conţin date despre calitatea şi inofensivitatea mărfurilor, de certificatul de origine (pentru produsele de origine animală - de certificatul veterinar), de bon de livrare.
18. Ajutoarele umanitare constituite din produse potenţial periculoase: cazane, aragaze, produse electrocasnice şi electrotehnice - se introduc în ţară în baza avizelor Ministerului Economiei.
[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
19. Introducerea în ţară a medicamentelor, consumabilelor şi a dispozitivelor medicale se permite în baza avizului Ministerului Sănătăţii, în conformitate cu Regulamentul privind modalitatea utilizării medicamentelor şi materialelor medicale pentru asigurarea păturilor defavorizate ale populaţiei, aprobat de Ministerul Sănătăţii şi coordonat cu Ministerul.
[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
20. Se interzice introducerea în ţară a medicamentelor fără certificatul ce atestă calitatea pentru fiecare serie şi/sau termenul de valabilitate mai mic de 12 luni.
21. În cazuri excepţionale sau în cazul în care sînt donate medicamente incluse în lista celor vitale şi esenţiale, inclusiv medicamente oncologice, antidiabetice, antituberculoase, neuroleptice, psihotrope, alte produse medicamentoase, vaccinuri, Ministerul Sănătăţii acordă avizul pentru introducerea în ţară a acestora chiar dacă au un termen de valabilitate mai mic de 12 luni, însă nu mai mic de 6 luni, cu respectarea condiţiilor prevăzute la punctul 20 al prezentului Regulament.
[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
22. Medicamentele introduse în ţară în calitate de ajutoare umanitare, înainte de a fi distribuite, se supun controlului calităţii în Laboratorul pentru controlul calităţii medicamentelor din cadrul Agenţiei Medicamentului, în conformitate cu legislaţia.
[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
23. Introducerea în ţară a cîrjelor, bastoanelor, cărucioarelor pentru invalizi, materialelor pentru confecţionarea articolelor protetico-ortopedice, care constituie ajutoare umanitare, cu excepţia articolelor destinate Centrului de medicină socială al Societăţii de Cruce Roşie din Moldova, se permite în baza avizului Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, întocmit de Centrul Republican Experimental Protezare, Ortopedie şi Reabilitare.
[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
24. Introducerea în ţară a protezelor pentru utilizare în ortopedie, neurochirurgie, oftalmologie, otorinolaringologie, cardiochirurgie, care constituie ajutoare umanitare, se permite cu autorizaţia Ministerului Sănătăţii, de comun acord cu Ministerul.
[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
25. Introducerea în ţară a ajutoarelor umanitare acordate de către Federaţia Internaţională a Societăţilor de Cruce Roşie şi Semilună Roşie, Comitetul Internaţional al Crucii Roşii şi de alte organizaţii internaţionale şi străine, se efectuează de către Societatea de Cruce Roşie din Moldova în baza avizului eliberat de Minister.
[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
251. Introducerea în ţară a ajutoarelor umanitare constituite din manuale şcolare, literatură ştiinţifică şi metodologică, precum şi a suporturilor didactice cu caracter informativ se efectuează în baza avizului Ministerului Educaţiei şi, după caz, al Academiei de Ştiinţe a Moldovei.
[Pct.251 introdus prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
252. Literatura artistică şi alte produse editoriale, monumentele, busturile şi alte obiecte cu semnificaţie culturală sau etnică se introduc în ţară în baza avizului Ministerului Culturii.
[Pct.252 introdus prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
III. Recepţionarea, păstrarea şi distribuirea
ajutoarelor umanitare
26. Administrarea generală asupra recepţionării, păstrării şi distribuirii ajutoarelor umanitare se efectuează de către Minister.
[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
27. Recepţionarea, transportarea, păstrarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare se efectuează de către recepţionar/distribuitor.
28. Bunurile primite în calitate de ajutor umanitar se consideră proprietate a persoanelor fizice sau juridice, donatori, pînă la momentul transmiterii lor de-facto recepţionarului sau beneficiarului. În caz că lipsesc datele despre recepţionar sau beneficiar, ajutorul umanitar se declară drept proprietate a Republicii Moldova din momentul intrării lui pe teritoriul vamal al Republicii Moldova, fiind gestionat ulterior de către Minister.
[Pct.28 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
29. Recepţionarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare acordate de către Federaţia Internaţională a Societăţii de Cruce Roşie şi Semilună Roşie şi Comitetul Internaţional al Crucii Roşii se efectuează de către Societatea de Cruce Roşie din Moldova.
30. Recepţionarea, depozitarea, păstrarea şi evidenţa tuturor ajutoarelor umanitare sosite pe adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret se efectuează de către Agenţia Rezerve Materiale.
Distribuirea ajutoarelor umanitare sosite pe adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret se efectuează în conformitate cu deciziile Comisiei interdepartamentale.
[Pct.30 în redacţia Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
IV. Administrarea activităţii cu ajutoarele umanitare
31. Organele care efectuează administrarea şi coordonarea activităţii de recepţionare şi distribuire a ajutoarelor umanitare sînt:
a) Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei;
b) Comisia interdepartamentală pentru ajutoarele umanitare;
c) comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare;
d) Comisia specializată din cadrul Ministerului Sănătăţii (în continuare – Comisia specializată).
[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
a) Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei
32. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (în continuare – Ministerul) este organul central de specialitate al administraţiei publice, care:
efectuează coordonarea generală, exercită controlul asupra recepţionării şi distribuirii ajutoarelor umanitare, recomandă recepţionarilor/distribuitorilor de ajutoare umanitare repartizarea ajutoarelor în funcţie de necesităţile evaluate de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Comisia interdepartamentală pentru ajutoare umanitare, comisia specializată din cadrul Ministerului Sănătăţii şi comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare;
examinează demersurile şi decide asupra eliberării avizului intrării în ţară a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova;
dirijează şi coordonează activităţile instituţiilor de stat şi organizaţiilor obşteşti în procesul recepţionării ajutoarelor umanitare şi distribuirii acestora nemijlocit beneficiarilor;
în comun cu comisia interdepartamentală, comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare, analizează şi evaluează necesarul de ajutoare umanitare, identifică beneficiarii care au nevoie de astfel de ajutoare în mod prioritar;
stabileşte statutul bunurilor ce se introduc în ţară în calitate de ajutoare umanitare şi eliberează avizul necesar pentru a le introduce;
creează fondul de rezervă din bunurile ce constituie ajutoare umanitare acordate Republicii Moldova;
depistează încălcările comise la recepţionarea, distribuirea şi utilizarea ajutoarelor umanitare şi ia măsuri pentru lichidarea acestora;
[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
b) Comisia interdepartamentală pentru ajutoarele umanitare
33. Comisia interdepartamentală pentru ajutoarele umanitare (în continuare - Comisie interdepartamentală) se instituie pe lîngă Guvern în scopul distribuirii eficiente a ajutoarelor umanitare, care:
- dirijează activitatea recepţionarilor şi distribuitorilor de ajutoare umanitare acordate Republicii Moldova;
- coordonează activitatea instituţiilor de stat, organizaţiilor obşteşti în vederea obţinerii ajutoarelor umanitare, recepţionării şi distribuirii acestora;
- conlucrează cu organizaţiile obşteşti în vederea coordonării activităţii lor de recepţionare şi distribuire a ajutoarelor umanitare primite;
- organizează controlul asupra recepţionării, distribuirii şi utilizării ajutoarelor umanitare, depistează încălcările comise şi întreprinde măsurile respective pentru lichidarea acestora;
- în comun cu comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare şi comisia specializată, analizează şi decide asupra corectitudinii distribuirii ajutoarelor umanitare şi examinează la şedinţele sale informaţia privind activitatea acestora.
[Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
c) Comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare
34. În scopul recepţionării, distribuirii şi evidenţei conforme a ajutoarelor umanitare în unităţile administrativ-teritoriale se instituie comisii în a căror componenţă intră reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice locale, sindicatelor şi altor organizaţii obşteşti, care activează în teritoriu.
35. Comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare:
selectează beneficiarii de ajutoare umanitare;
elaborează şi aprobă planul de distribuire a ajutoarelor umanitare;
participă la recepţionarea şi distribuirea ajutoarelor umanitare transmise în adresa unităţii administrativ-teritoriale respective;
ţin evidenţa şi exercită controlul asupra distribuirii lor.
36. Comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare prezintă trimestrial Ministerului rapoarte vizînd recepţionarea, distribuirea şi utilizarea ajutoarelor umanitare.
[Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
d) Comisia specializată
37. În cadrul Ministerului Sănătăţii se creează comisia specializată care întocmeşte avizele necesare pentru introducerea în ţară a ajutoarelor umanitare constituite din medicamente, consumabile, dispozitive medicale, precum şi din articole şi materiale protetico-ortopedice, cu excepţia celor destinate Centrului de medicină socială al Societăţii de Cruce Roşie din Moldova.
[Pct.37 în redacţia Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
38. Comisia specializată din cadrul Ministerului Sănătăţii va ţine evidenţa şi va exercita controlul asupra distribuirii medicamentelor, consumabilelor, dispozitive medicale, şi articolelor protetico-ortopedice acordate nemijlocit acestora.
[Pct.38 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
39. Comisia specializată prezintă trimestrial Ministerului dări de seamă vizînd recepţionarea, distribuirea şi utilizarea ajutoarelor umanitare.
[Pct.39 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
40. Comisia specializată îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu regulamentul aprobat de Ministerul Sănătăţii, de comun acord cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.
[Pct.40 în redacţia Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
41. Comisia specializată asigură distribuirea medicamentelor, consumabilelor şi a dispozitivelor medicale, reactivelor de laborator, articolelor protetico-ortopedice.
Ajutoarele umanitare, constituite din medicamente, precum şi din consumabile şi dispozitive medicale (inclusiv părţi şi accesorii), reactive de laborator, articole protetico-ortopedice, cu excepţia celor destinate Centrului de medicină socială al Societăţii de Cruce Roşie din Moldova, se distribuie de către Ministerul Sănătăţii, de comun acord cu recepţionarul.
Ministerul Sănătăţii aprobă lista instituţiilor medicale, coordonată cu Ministerul, care vor recepţiona, depozita medicamentele şi, în comun cu instituţiile competente, vor efectua expertiza farmaceutică a acestora.
Ajutoarele umanitare constituite din cîrje, bastoane, cărucioare pentru invalizi, materiale pentru confecţionarea articolelor protetico-ortopedice, cu excepţia articolelor destinate Centrului de medicină socială al Societăţii de Cruce Roşie din Moldova, se distribuie de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familie, de comun acord cu recepţionarul.
[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
42. Ajutoarele umanitare băneşti se trec în conturile bancare, inclusiv cele în valută străină, ale recepţionarului sau ale Ministerului Finanţelor – Trezoreriei de Stat, dacă acestea sînt sosite pe adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret.
În documentele de transfer/de depunere a mijloacelor băneşti se indică scopul concret de utilizare a acestora. Ajutoarele umanitare băneşti se vor utiliza strict în scopul indicat.
[Pct.42 în redacţia Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
V. Restituirea sau nimicirea bunurilor inutile
ce constituie ajutoare umanitare
43. În cazul prezentării de către organele competente a avizelor privind inutilitatea bunurilor care constituie ajutoare umanitare, Ministerul decide asupra utilizării ulterioare a acestora sau restituirii lor donatorului.
Bunurile care nu corespund cerinţelor, după caz, sanitare, fitosanitare, veterinare, ecologice, radiologice constatate de organele abilitate urmează a fi restituite donatorului conform deciziei Ministerului.
[Pct.43 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
44. În cazul în care bunurile care constituie ajutoare umanitare nu pot fi utilizate şi donatorul refuză de a i le restitui, acestea se nimicesc conform deciziei Ministerului, de către recepţionar/distribuitor.
[Pct.44 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
45. Pentru a evita utilizarea bunurilor ce constituie ajutoare umanitare supuse distrugerii, ele urmează a fi nimicite în modul stabilit (prin îngropare, ardere şi alte procedee).
Nimicirea lotului de bunuri inutile se efectuează de către o comisie formată din:
reprezentantul Ministerului;
reprezentantul recepţionarului/distribuitorului;
reprezentantul administraţiei publice locale;
reprezentantul, după caz, al Ministerului Sănătăţii sau al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.45 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
46. După nimicirea lotului de bunuri inutile se întocmeşte un proces-verbal unde se menţionează:
data şi locul întocmirii procesului-verbal;
avizul Ministerului conform căruia s-au introdus în ţară;
numele, prenumele şi funcţiile membrilor comisiei;
denumirea şi cantitatea bunurilor nimicite;
metoda de nimicire.
[Pct.46 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
VI. Finanţarea cheltuielilor aferente recepţionării ajutoarelor
umanitare. Evidenţa ajutoarelor umanitare
47. Finanţarea cheltuielilor aferente recepţionării ajutoarelor umanitare.
În cazul în care ajutoarele umanitare se acordă fără a avea indicat recepţionarul concret, precum şi în cazurile cînd acestea sînt destinate instituţiilor medicale sau sociale, ori persoanelor care au suferit în urma conflictelor armate sau calamităţilor naturale, finanţarea cheltuielilor aferente recepţionării, expertizelor, încărcării, transportării, descărcării, depozitării, păstrării şi distribuirii ajutoarelor umanitare poate fi efectuat din mijloacele bugetului de stat. În caz de necesitate, cheltuielile menţionate se recuperează din mijloacele financiare obţinute în urma comercializării unei părţi din ajutoarele umanitare stabilite de Guvern.
Ministerul Sănătăţii, de comun acord cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, aprobă lista instituţiilor medicale, sociale şi de reabilitare care vor recepţiona şi depozita ajutoarele umanitare specificate la subpunctul unu al prezentului punct.
Comercializarea ajutoarelor umanitare este interzisă, cu excepţia cazurilor prevăzute la punctul 47 alineatul unu.
[Pct.47 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
48. Evidenţa contabilă a ajutoarelor umanitare.
Evidenţa contabilă şi darea de seamă privind recepţionarea, distribuirea şi utilizarea valorilor materiale şi a mijloacelor băneşti primite cu titlu de ajutor umanitar se duce separat de evidenţa bunurilor materiale ale activităţii de bază a recepţionarilor/distribuitorilor în conformitate cu Legea contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007, standardele de contabilitate, Instrucţiunea cu privire la evidenţa contabilă în instituţiile publice, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr.93 din 19 iulie 2010 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.135-137, art.487).
Evidenţa ajutoarelor umanitare se face în expresie cantitativă şi bănească (prin echivalarea preţurilor, dacă este necesar) conform legislaţiei în vigoare.
Evidenţa contabilă a ajutoarelor umanitare, trimise direct în adresa recepţionarilor se ţine de către ultimii. Recepţionarii/distribuitorii întocmesc şi prezintă comisiilor teritoriale pentru ajutoarele umanitare sau comisiei specializate, dările de seamă privind circulaţia ajutoarelor umanitare, în modul şi termenele stabilite de Minister.
Comisiile teritoriale pentru ajutoarele umanitare şi comisia specializată generalizează dările de seamă nominalizate şi le prezintă Ministerului.
Evidenţa contabilă a ajutoarelor umanitare trimise în adresa statului sau fără a avea indicat recepţionarul concret se duce de către Minister.
Se stabileşte că evidenţa ajutoarelor umanitare ce intră în ţară se ţine de Serviciul Vamal, care prezintă Ministerului lunar informaţia.
Darea de seamă generală privind recepţionarea, distribuirea şi utilizarea valorilor materiale şi a mijloacelor băneşti primite cu titlu de ajutor umanitar va fi întocmită de către Minister şi va fi prezentată trimestrial şi anual Guvernului şi Ministerului Finanţelor, concomitent cu dările de seamă privind Rezervele materiale ale statului. Formularele dărilor de seamă se coordonează cu Ministerul Finanţelor şi Biroul Naţional de Statistică.
[Pct.48 modificat prin Hot.Guv. nr.313 din 28.05.2013, în vigoare 31.05.2013]
[Pct.48 modificat prin Hot.Guv. nr.878 din 23.11.2011, în vigoare 02.12.2011]
49. Încălcările prevederilor prezentului Regulament şi legislaţiei ce reglementează modul de recepţionare, păstrare, distribuire şi evidenţă a ajutoarelor umanitare acordate Republicii Moldova, atrage, după caz, răspunderea disciplinară, administrativă şi/sau penală, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
50. Nerespectarea destinaţiei şi utilizării bunurilor ce constituie ajutoare umanitare, comercializarea ilegală a acestora se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.
Anexa nr.5
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.663 din 3 iunie 2003
LISTA
hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.301 din 27 martie 1997 "Cu privire la instituirea Comisiei pentru ajutoare umanitare acordate Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.22-23, art.300).
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1036 din 14 octombrie 1998 "Cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.97-98, art.1007).
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.614 din 29 iunie 2000 "Privind modificarea şi completarea unor hotărîri guvernamentale" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.77, art.694).
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.183 din 1 martie 2001 "Despre modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1036 din 14 octombrie 1998" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.27-28, art.217).
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.879 din 8 iulie 2002 "Cu privire la Comisia pentru ajutoare umanitare acordate Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.103-105, art.999).
Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1206 din 16 septembrie 2002 "Cu privire la aprobarea Modificărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1036 din 14 octombrie 1998" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.130, art.1330).
