joi, 26 iulie 2018
178/26.07.2018 Lege cu privire la modificarea unor acte legislative

L E G E

cu privire la modificarea unor acte legislative

 

nr. 178  din  26.07.2018

 

Monitorul Oficial nr.309-320/496 din 17.08.2018

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I.Codul fiscal nr.1163/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 14 alineatul (3), după textul „cap.101 şi 102” se introduce textul „ , la art.881”.

2. La articolul 15, litera a) va avea următorul cuprins:

„a) pentru persoane fizice, întreprinzători individuali şi medicii de familie titulari ai practicii, care exercită activitate profesională independentă – în mărime de 12% din venitul anual impozabil;”.

3. La articolul 19 litera d), cuvintele „rata de bază” se substituie cu cuvintele „rata medie ponderată”, cuvintele „rata dobînzii aplicată la operaţiunile de politică monetară pe termen scurt” – cu textul „rata dobînzii aplicată la creditele acordate cu scadenţa ce depăşeşte 12 luni”, iar cuvintele „rata dobînzii la creditele pe termen lung” – cu cuvintele „rata dobînzii la creditele la termen”.

4. Articolul 33:

la alineatul (1), cifrele „11280” se substituie cu cifrele „24000”;

la alineatul (2), în partea introductivă, cifrele „16800” se substituie cu cifrele „30000”.

5. La articolul 34 alineatul (2), cifrele „16800” se substituie cu cifrele „18000”.

6. La articolul 35:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Contribuabilul (persoană fizică rezidentă) are dreptul la o scutire în sumă de 3000 de lei anual pentru fiecare persoană întreţinută, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate, pentru care scutirea constituie 18000 de lei anual.”

la alineatul (2), litera b) se completează în final cu textul: „La calcularea venitului nu se include suma alocaţiilor achitate din mijloacele bugetului de stat pentru persoanele cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie şi pentru persoanele cu dizabilităţi severe şi accentuate.”

7. La articolul 351, după cuvintele „au obţinut venituri impozitate conform” se introduce textul „art.881 şi”.

8. La articolul 40 alineatul (7), textul „50%” se substituie cu textul „20%”.

9. La articolul 83 alineatul (2), litera b) va avea următorul cuprins:

„b) persoanele fizice rezidente (cetăţeni ai Republicii Moldova, cetăţeni străini şi apatrizi, inclusiv membri ai societăţilor şi acţionari ai fondurilor de investiţii) care direcţionează un cuantum procentual din impozitul pe venit calculat anual la buget;”.

10. La articolul 88, alineatul (6) se abrogă.

11. Codul se completează cu articolul 881 cu următorul cuprins:

Articolul 881. Impozitarea plăţilor salariale ale angajaţilor din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi

(1) Prin derogare de la prevederile art.15 şi art.88, angajatorii din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi care plătesc angajatului conducător auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi salariu (inclusiv primele şi facilităţile acordate) sînt obligaţi să calculeze şi să achite la buget un impozit pe venit în mărime fixă de 500 de lei lunar pentru fiecare angajat din venitul ce nu depăşeşte 10000 de lei pe lună.

(2) Suma venitului lunar ce depăşeşte limita stabilită la alin.(1) se supune impozitării, prin aplicarea regimului fiscal general prevăzut la art.88, începînd cu primul leu al depăşirii, cu aplicarea cotelor de impozitare stabilite la art.15.

(3) Pentru salariaţii angajaţi după prezentarea către Serviciul Fiscal de Stat a listei conform art.92 alin.(14), calcularea şi plata impozitului pe venit conform prezentului articol pentru luna în care au fost angajaţi se vor efectua proporţional zilelor rămase pînă la finele lunii, din mărimea impozitului specificată la alin.(1).

(4) Venitul obţinut din alte activităţi de către persoanele fizice menţionate la alin.(1) se supune impozitării în modul general stabilit de prezentul titlu.

(5) Dacă persoana fizică angajată în calitate de conducător auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi cumulează două funcţii la una şi aceeaşi entitate din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi, veniturile de la altă activitate se impozitează în modul general stabilit.

(6) Pentru alte categorii de angajaţi decît cea specificată la alin.(1) se aplică regimul fiscal aferent impozitului pe venit din salariu în modul general prevăzut la art.88.

(7) Impozitul calculat se achită lunar la bugetul de stat în termenul stabilit la art.92 alin.(14). Pentru salariaţii angajaţi după perioada de raportare, impozitul se achită pînă la finele lunii de gestiune, proporţional pentru perioada dintre raportări şi integral pentru următoarea lună. În cazul eliberării din serviciu a angajaţilor pe parcursul lunii de gestiune, impozitul achitat pentru aceştia nu se restituie şi nu se trece în contul altor impozite şi taxe.

(8) Suma venitului lunar obţinut de angajaţii care prestează servicii de transport rutier de persoane în regim de taxi este considerată ca fiind impozitată, fără necesitatea declarării salariului şi a achitării adiţionale a impozitului pe venit din salariu.”

12. La articolul 89, textul „15%” se substituie cu textul „12%”.

13. La articolul 901 alineatul (33), textul „18%” se substituie, în ambele cazuri, cu textul „12%”.

14. Articolul 92 se completează cu alineatul (14) cu următorul cuprins:

„(14) Prin derogare de la alin.(2), angajatorii din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi menţionaţi la art.881, lunar, pînă la data de 25 a lunii premergătoare celei de gestiune, prezintă Serviciului Fiscal de Stat o dare de seamă privind calcularea impozitului pe venit, a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pentru angajaţii conducători auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi, conform modului aprobat de Ministerul Finanţelor, utilizînd în mod obligatoriu metode automatizate de raportare electronică. În cazul angajării persoanelor în perioada de după prezentarea dării de seamă menţionate şi pînă la data de 25 a lunii de gestiune, angajatorii sînt obligaţi să prezinte o dare de seamă suplimentară în ziua angajării.”

15. La articolul 96, litera b) se completează în final cu două liniuţe noi cu următorul cuprins:

„- 10% – la serviciile de cazare, indiferent de categoria de confort în hotel, hotel-apartament, motel, vilă turistică, bungalou, pensiune turistică, pensiune agroturistică, camping, sat de vacanţă sau tabără de vacanţă pentru agenţii economici a căror activitate operaţională se constituie exclusiv din activităţi de cazare şi alimentaţie publică, conform secţiunii I a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei;

- 10% – la produsele alimentare, cu excepţia mărfurilor supuse accizelor, livrate de către agenţii economici a căror activitate operaţională se constituie exclusiv din activităţi de cazare şi/sau alimentaţie publică, conform secţiunii I a Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei.”

16. Articolul 129:

la punctul 6), după textul „taxă,” se introduce textul „prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii stabilite în cotă procentuală,”;

la punctul 11), după cuvintele „legislaţia fiscală” se introduc cuvintele „şi alte acte normative”.

17. Articolul 1291:

la alineatul (1), cuvintele „transmiterea textului cuprins în act şi confirmarea primirii lui” se substituie cu textul „confirmarea primirii lor”;

la alineatul (4), cuvintele „actul va fi comunicat prin publicare în Monitorul Oficial al Republicii Moldova” se substituie cu cuvintele „actul va fi comunicat prin publicitate”;

articolul se completează cu alineatele (41) şi (42) cu următorul cuprins:

„(41) Comunicarea prin publicitate se efectuează prin afişarea concomitentă, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina web a Serviciului Fiscal de Stat, a anunţului în care se menţionează că a fost emis actul Serviciului Fiscal de Stat pe numele destinatarului.

(42) Actul Serviciului Fiscal de Stat menţionat la alin.(4) şi (41) se consideră comunicat după expirarea a 15 zile de la data afişării anunţului.”

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Refuzul de a primi actele Serviciului Fiscal de Stat nu împiedică efectuarea de către Serviciul Fiscal de Stat a acţiunilor ulterioare ce se impun conform cadrului legal.”

18. Articolul 131 se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Comunicarea Serviciului Fiscal de Stat cu persoanele menţionate la art.187 alin.(21), inclusiv aducerea la cunoştinţă a actelor administrative, a citaţiilor, a altor acte sau răspunsuri la adresări, se face prin intermediul cutiei poştale din cabinetul electronic personal al contribuabilului de pe portalul Serviciului Fiscal de Stat. Documentele menţionate se consideră recepţionate din momentul intrării în cutia poştală din cabinetul electronic personal al contribuabilului de pe portalul Serviciului Fiscal de Stat.”

19. Articolul 133 alineatul (2):

la punctul 141), cuvîntul „contravenţionale” se exclude;

alineatul se completează cu punctele 142), 201) şi 37) cu următorul cuprins:

„142) efectuează alte tipuri de controale decît cele expuse la pct.14) şi 141), stabilite în sarcina Serviciului Fiscal de Stat prin acte normative speciale;”

„201) efectuează, la solicitarea Ministerului Finanţelor, verificarea anuală, pînă la data de 31 mai a anului de gestiune, a respectării de către beneficiarul subvenţionării creării locurilor de muncă a obligaţiilor stipulate în contract pe parcursul valabilităţii contractului de subvenţionare;”

„37) gestionează şi actualizează Registrul conturilor de plăţi şi bancare ale persoanelor fizice şi juridice.”

20. Codul se completează cu articolele 1371–1376 cu următorul cuprins:

Articolul 1371. Statutul juridic al funcţionarului fiscal cu statut special

(1) Funcţionarul fiscal cu statut special este funcţionarul fiscal care exercită atribuţiile Serviciului Fiscal de Stat în domeniul constatării infracţiunilor.

(2) Statutul juridic al funcţionarului fiscal cu statut special este reglementat de prezentul cod şi este conferit în virtutea naturii atribuţiilor de serviciu. Acţiunea Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public se extinde asupra raporturilor de serviciu ale funcţionarului fiscal cu statut special în măsura în care acestea nu sînt reglementate prin prezentul cod. Gradele de calificare stabilite prin Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public nu se conferă funcţionarilor fiscali cu statut special.

(3) Funcţionarului fiscal cu statut special i se conferă grad special. Funcţionarul fiscal cu statut special dispune de semne specifice de identificare.

 

Articolul 1372. Salarizarea

Salariul funcţionarului fiscal cu statut special se stabileşte în conformitate cu prevederile Legii nr.48/2012 privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici.

 

Articolul 1373. Gradele speciale ale funcţionarului fiscal cu statut special

(1) Gradele speciale conferite funcţionarului fiscal cu statut special sînt următoarele:

a) locotenent al Serviciului Fiscal de Stat;

b) locotenent-major al Serviciului Fiscal de Stat;

c) căpitan al Serviciului Fiscal de Stat;

d) maior al Serviciului Fiscal de Stat;

e) locotenent-colonel al Serviciului Fiscal de Stat;

f) colonel al Serviciului Fiscal de Stat;

g) general-maior al Serviciului Fiscal de Stat;

h) general-locotenent al Serviciului Fiscal de Stat;

i) general-colonel al Serviciului Fiscal de Stat.

(2) Gradele speciale se conferă corespunzător cu funcţiile deţinute.

(3) Gradele speciale conferite funcţionarului fiscal cu statut special se clasifică în grade speciale iniţiale şi grade speciale ulterioare.

(4) Gradele speciale de pînă la gradul de colonel al Serviciului Fiscal de Stat inclusiv se conferă de către director.

(5) Gradele speciale de la gradul de general-maior al Serviciului Fiscal de Stat în sus se conferă de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea ministrului finanţelor.

(6) Gradele speciale ulterioare se conferă succesiv, în corespundere cu funcţia deţinută şi la expirarea termenului de deţinere a gradului precedent, cu condiţia obţinerii cel puţin a calificativului „foarte bine” la ultima evaluare anuală a performanţelor profesionale sau a calificativului „bine” la ultimele două evaluări anuale ale performanţelor profesionale.

(7) Prin derogare de la prevederile alin.(6), gradul special ulterior se poate conferi:

a) ca menţiune pentru atitudine conştiincioasă faţă de îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, pînă la expirarea termenului de deţinere a gradului precedent, însă nu poate fi mai înalt decît gradul special corespunzător funcţiei deţinute, cu condiţia că menţiunea este conferită la expirarea a cel puţin jumătate din termenul de deţinere a gradului precedent;

b) la expirarea termenului de deţinere a gradului special, pentru merite deosebite, cu o treaptă superioară faţă de gradul special corespunzător funcţiei deţinute.

(8) În cazul deţinerii unui grad special, a unui grad militar sau a unui grad ştiinţific, gradul ulterior se conferă cu o treaptă superioară faţă de gradul special corespunzător funcţiei deţinute, pînă la gradul de colonel al Serviciului Fiscal de Stat inclusiv.

(9) În cazul gradelor speciale de pînă la gradul de colonel al Serviciului Fiscal de Stat inclusiv, directorul poate lua decizia cu privire la conferirea acestora înainte de termen sau conferirea unui grad cu o treaptă superioară faţă de gradul special corespunzător funcţiei deţinute.

(10) Gradul special ulterior poate fi conferit înainte de expirarea termenului de deţinere a gradului precedent sau cu o treaptă superioară faţă de gradul special corespunzător funcţiei deţinute o singură dată pe parcursul activităţii în Serviciul Fiscal de Stat.

(11) Se interzice stabilirea unei alte modalităţi de conferire a gradelor speciale decît cea prevăzută de prezentul cod.

(12) Funcţionarul fiscal cu statut special care are sancţiuni disciplinare nestinse sau în privinţa căruia s-a intentat o acţiune penală ori o anchetă de serviciu privind încălcarea disciplinei de serviciu nu poate fi propus pentru conferirea gradului special ulterior. În cazul în care este achitat sau ancheta de serviciu se finalizează printr-un raport privind lipsa de încălcări, funcţionarul fiscal cu statut special poate fi propus pentru conferirea gradului special ulterior.

(13) Gradele de calificare ale funcţionarilor fiscali se echivalează cu gradele speciale în modul stabilit de către Guvern.

 

Articolul 1374. Termenele de deţinere a gradelor speciale

(1) Se stabilesc următoarele termene de deţinere a gradelor speciale:

a) locotenent al Serviciului Fiscal de Stat – 2 ani;

b) locotenent-major al Serviciului Fiscal de Stat – 2 ani;

c) căpitan al Serviciului Fiscal de Stat – 3 ani;

d) maior al Serviciului Fiscal de Stat – 4 ani;

e) locotenent-colonel al Serviciului Fiscal de Stat – 5 ani.

(2) Pentru gradele speciale de la gradul de colonel al Serviciului Fiscal de Stat în sus nu se stabilesc termene de deţinere.

(3) Pentru funcţionarii fiscali cu statut special care au studii superioare în domeniul fiscal şi activează în Serviciul Fiscal de Stat la o specialitate specifică activităţii fiscale, termenul de deţinere a gradului special de locotenent al Serviciului Fiscal de Stat este de 1 an.

(4) Gradul special ulterior, corespunzător funcţiei deţinute, este conferit funcţionarului fiscal cu statut special după expirarea termenului de deţinere a gradului precedent.

(5) La calcularea termenului de deţinere a gradului special nu se includ următoarele perioade:

a) perioada de aflare în concediul parţial plătit pentru îngrijirea copilului cu vîrsta de pînă la 3 ani;

b) perioada de aflare în concediul pentru îngrijirea copilului cu vîrsta de pînă la 4 ani;

c) perioada de retrogradare din gradul special;

d) perioada de suspendare a raporturilor de serviciu ce depăşeşte 60 de zile lucrătoare, cu excepţia concediilor prevăzute de lege.

 

Articolul 1375. Semnele specifice ale funcţionarului fiscal cu statut special

(1) Semnele specifice ale funcţionarului fiscal cu statut special sînt uniforma, însemnele distinctive şi legitimaţia de serviciu.

(2) Funcţionarul fiscal cu statut special poartă uniformă, atribuită gratuit, precum şi însemnele distinctive ale Serviciului Fiscal de Stat. Modelul uniformei şi al însemnelor şi normele de asigurare cu uniformă se aprobă de către Guvern. Regulile de purtare a uniformei şi a însemnelor distinctive sînt stabilite prin ordin al directorului.

(3) La cerere, funcţionarul fiscal cu statut special îşi confirmă statutul special în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu prin prezentarea legitimaţiei de serviciu. Modelul şi modul de eliberare a legitimaţiei de serviciu sînt stabilite prin ordin al directorului.

(4) Se interzice ca uniforma, însemnele distinctive sau legitimaţia de serviciu a angajaţilor unor persoane juridice să fie identice ori similare cu cele ale funcţionarilor fiscali cu statut special.

(5) În perioada suspendării raporturilor de serviciu, precum şi la încetarea acestora, funcţionarului fiscal cu statut special i se retrage legitimaţia.

 

Articolul 1376. Garanţii sociale ale funcţionarului fiscal cu statut special

(1) Viaţa, sănătatea şi capacitatea de muncă ale funcţionarului fiscal cu statut special sînt supuse asigurării de stat obligatorii.

(2) În caz de deces al funcţionarului fiscal cu statut special survenit în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu ori ca urmare a unei boli contractate sau traume suferite în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, se acordă o indemnizaţie unică în mărime de 120 de salarii lunare, conform ultimei funcţii deţinute, indemnizaţie ce se achită în părţi egale soţului/soţiei defunctului, copiilor minori, copiilor majori inapţi de muncă şi persoanelor aflate la întreţinerea defunctului.

(3) În caz de pierdere a capacităţii de muncă în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, funcţionarul fiscal cu statut special beneficiază de o indemnizaţie unică, a cărei mărime variază în funcţie de gravitatea mutilării, după cum urmează:

a) uşoară – 3 salarii lunare;

b) medie – 5 salarii lunare;

c) gravă – 7 salarii lunare.

(4) În caz de eliberare din serviciu pe motiv că a fost clasat ca fiind inapt pentru serviciu ca urmare a pierderii capacităţii de muncă în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, funcţionarul fiscal cu statut special beneficiază de o indemnizaţie unică în mărime de un salariu mediu lunar, conform ultimei funcţii deţinute pe parcursul a 6 luni pînă la survenirea evenimentului asigurat, pentru fiecare procent de pierdere a capacităţii de muncă.

(5) În caz de dizabilitate a funcţionarului fiscal cu statut special survenită în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu sau după încetarea raporturilor de serviciu în cadrul Serviciului Fiscal de Stat, însă ca urmare a unei afecţiuni din perioada serviciului, survenită în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu, în lipsă de temei pentru stabilirea pensiei şi pînă la restabilirea capacităţii de muncă, funcţionarul fiscal cu statut special beneficiază de o compensaţie lunară, raportată la salariul său lunar conform ultimei funcţii deţinute, avînd următoarele valori:

a) de 100% – pentru o dizabilitate severă;

b) de 80% – pentru o dizabilitate accentuată;

c) de 60% – pentru o dizabilitate medie.

(6) Plata despăgubirii de asigurare a funcţionarului fiscal cu statut special nu se efectuează dacă evenimentul asigurat a survenit din cauza săvîrşirii de către acesta:

a) a unei infracţiuni sau contravenţii;

b) a unei fapte ca urmare a consumului benevol de băuturi alcoolice, de substanţe narcotice, psihotrope sau de alte substanţe cu efecte similare;

c) a suicidului sau a tentativei de suicid, dacă aceste acţiuni nu au fost provocate de o stare patologică sau de acţiuni de determinare la sinucidere;

d) a altor fapte ce nu au legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu.

(7) Funcţionarul fiscal cu statut special care primeşte compensaţia prevăzută la alin.(5) nu beneficiază concomitent şi de pensia de dizabilitate.

(8) Funcţionarul fiscal cu statut special beneficiază de pensie în condiţiile Legii nr.156/1998 privind sistemul public de pensii şi ale Legii 158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.

(9) Funcţionarii fiscali cu statut special au dreptul la asistenţă medicală şi tratament medical ambulatoriu şi staţionar în modul stabilit de lege.

(10) Prejudiciul cauzat bunurilor funcţionarului fiscal cu statut special în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor de serviciu se repară integral de către Serviciul Fiscal de Stat.

(11) Dreptul la transport gratuit se asigură pe seama bugetului Serviciului Fiscal de Stat în următoarele cazuri:

a) transportul funcţionarului fiscal cu statut special, al membrilor familiei sale şi al bunurilor lor personale, legat de transferul funcţionarului fiscal cu statut special într-o altă localitate;

b) transportul corpului neînsufleţit al funcţionarului fiscal cu statut special decedat în exerciţiul funcţiunii şi al persoanelor care îl însoţesc, transportul membrilor familiei sale şi al bunurilor lor personale în localitatea în care vor domicilia pe teritoriul Republicii Moldova;

c) funcţionarul fiscal cu statut special care îşi exercită atribuţiile de serviciu într-o altă localitate decît cea în care îşi are domiciliul are dreptul la restituirea cheltuielilor de transport tur-retur conform unui regulament aprobat de către ministrul finanţelor.”

21. Articolul 148:

la alineatul (8), cuvintele „să transfere temporar” se substituie cu cuvintele „să delege”, iar cuvîntul „echivalentă” se exclude;

alineatul (9):

în partea introductivă, cuvintele „transferul temporar” se substituie cu cuvîntul „delegarea”;

la litera d), cuvintele „face contraindicat transferul temporar” se substituie cu cuvintele „face contraindicată delegarea”;

la alineatele (10) şi (11), cuvîntul „transferat” se substituie cu cuvîntul „delegat”.

22. La articolul 187, alineatul (21) se completează cu litera g) cu următorul cuprins:

„g) începînd cu 1 ianuarie 2019 – de către contribuabilii care au 5 şi mai mulţi angajaţi.”

23. Articolul 203 va avea următorul cuprins:

Articolul 203. Comercializarea bunurilor sechestrate

(1) Comercializarea bunurilor sechestrate ale contribuabilului, după evaluarea acestora, se efectuează de către contribuabil doar după coordonarea cu Serviciul Fiscal de Stat şi cu acceptul acestuia.

(2) Evaluarea bunurilor sechestrate pentru comercializarea acestora se efectuează de către persoane fizice sau juridice competente din lista aprobată anual de Serviciul Fiscal de Stat.

(3) Preţul de comercializare trebuie să fie egal sau mai mare decît valoarea de piaţă evaluată şi valoarea contabilă.”

24. Articolul 204 se abrogă.

25. Capitolul 10 din titlul V se abrogă.

26. La articolul 231, alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Se consideră nesemnificativă încălcarea fiscală dacă suma impozitului sau taxei constituie pînă la 100 de lei pentru contribuabilii specificaţi la art.232 lit.b) şi pînă la 1000 de lei pentru contribuabilii specificaţi la art.232 lit.a) şi c), inclusiv pentru fiecare perioadă fiscală în parte – în cazul nerespectării modului de declarare sau diminuării impozitului, a taxei şi/sau a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, stabilite în cotă procentuală.”

27. La articolul 232, litera c) va avea următorul cuprins:

„c) contribuabilul persoană fizică care practică activitate de întreprinzător, contribuabilul persoană fizică care desfăşoară activităţi independente, contribuabilul care desfăşoară servicii profesionale şi contribuabilul care practică activitate profesională în sectorul justiţiei care au săvîrşit o încălcare fiscală sau ale căror persoane cu funcţie de răspundere au săvîrşit o încălcare fiscală.”

28. La articolul 234 alineatul (11), textul „Amenzile prevăzute la art.260 alin.(1), (2) şi (3)” se substituie cu textul „Amenda prevăzută la art.260 alin.(1)”, iar textul „şi/sau taxe” – cu textul „ , taxe şi/sau prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii”.

29. La articolul 249 alineatul (4), după cuvintele „decizie privind stingerea” se introduce textul „/restabilirea”.

30. Articolul 253:

la alineatul (1), textul „de 5000 lei” se substituie cu textul „de la 4000 la 6000 de lei”;

la alineatul (4), textul „în proporţie de 30%” se substituie cu textul „de la 25% la 35%”;

la alineatul (41), textul „în proporţie de 30%” se substituie cu textul „de la 25% la 35%”;

la alineatul (5), cuvintele „persoanele fizice” se substituie cu textul „contribuabilii specificaţi la art.232 lit.b)”, textul „în mărime de 500 de lei” – cu textul „de la 400 la 600 de lei”, textul „persoanele juridice” – cu textul „contribuabilii specificaţi la art.232 lit.a) şi c)”, iar textul „în mărime de 5000 de lei” – cu textul „de la 4000 la 6000 de lei”;

la alineatul (6), textul „în mărime de 2%” se substituie cu textul „de la 1,5% la 2,5%”;

la alineatul (7), textul „în mărime de 10%” se substituie cu textul „de la 5% la 10%”;

la alineatul (8), textul „în mărime de 50%” se substituie cu textul „de la 10% la 20%”;

la alineatul (9), textul „în mărime de 3000 de lei” se substituie cu textul „de la 2500 la 3000 de lei”.

31. La articolul 254:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Încălcarea regulilor de utilizare a maşinii de casă şi de control (efectuarea încasărilor băneşti în numerar în lipsa maşinii de casă şi de control în cazul în care actele normative în vigoare prevăd folosirea ei, efectuarea încasărilor băneşti în numerar fără utilizarea maşinii de casă şi de control existente, neasigurarea emiterii la maşina de casă şi de control a bonului de casă de valoarea sumei real încasate/primite, neasigurarea bilanţului numerarului în maşina de casă şi de control, care constă în formarea excedentului de numerar în lei nejustificat documentar, utilizarea maşinii de casă şi de control defectate, care constă în neactivarea memoriei fiscale sau imposibilitatea de identificare a softului instalat, utilizarea maşinii de casă şi de control care nu este sigilată de Serviciul Fiscal de Stat în modul stabilit, utilizarea maşinii de casă şi de control care nu este înregistrată la Serviciul Fiscal de Stat în modul stabilit) se sancţionează cu amendă de la 5000 la 15000 de lei.”

alineatele (2)–(7) se abrogă;

alineatul (8) va avea următorul cuprins:

„(8) Utilizarea terminalului de plată în numerar/aparatului de schimb valutar care nu este înregistrat la Serviciul Fiscal de Stat în modul stabilit şi/sau utilizarea terminalului de plată în numerar/aparatului de schimb valutar fără a emite documentul/bonul fiscal se sancţionează cu amendă de la 5000 la 15000 de lei.”

alineatul (9) se abrogă.

32. Articolul 2541:

la alineatul (1), cuvîntul „licenţă” se substituie cu sintagma „actul permisiv”, cuvîntul „licenţei” – cu cuvîntul „acestuia”, iar textul „de 3000 lei” – cu textul „de la 5000 la 15000 de lei”;

la alineatul (2), textul „de 3000 lei” se substituie cu textul „de la 5000 la 15000 de lei”.

33. La articolul 255, textul „de 4000 de lei” se substituie cu textul „de la 3000 la 5000 de lei”.

34. Articolul 256:

la alineatul (4), textul „în mărime de 3000 lei” se substituie cu textul „de la 2000 la 4000 de lei”;

la alineatul (5), textul „de 6000 de lei” se substituie cu textul „de la 5000 la 7000 de lei”;

la alineatul (6), textul „în proporţie de 30%” se substituie cu textul „de la 25% la 35%”;

la alineatul (7), textul „în mărime de 10%” se substituie cu textul „de la 7% la 10%”;

la alineatul (8), textul „în mărime de 5.000 lei” se substituie cu textul „de la 4000 la 6000 de lei”.

35. Articolul 257:

la alineatul (2), cuvintele „egală cu suma” se substituie cu textul „în mărime de la 25% la 35% din suma”;

la alineatul (5), textul „de 50000 de lei” se substituie cu textul „de la 40000 la 60000 de lei”;

la alineatul (8), textul „egală cu suma” se substituie cu textul „în mărime de la 50% la 100% din suma”.

36. La articolul 2571, textul „în mărime de 50%” se substituie cu textul „de la 20% la 30%”.

37. Articolul 259:

la alineatul (1), textul „de 10%” se substituie cu textul „de la 7% la 10%”;

la alineatul (2), textul „de 5%” se substituie cu textul „de la 4% la 6%”;

la alineatul (3), textul „de 2%” se substituie cu textul „de la 1,5% la 2,5%”, iar în final se introduce textul „ , dar nu mai mult decît suma care urma a fi executată”;

la alineatul (4), textul „de 5%” se substituie cu textul „de la 1,5% la 2,5%”, iar în final se introduce textul „ , dar nu mai mult decît suma care urma a fi transferată”;

la alineatul (5), textul „de 1%” se substituie cu textul „de la 0,8% la 1%”, iar în final se introduce textul „ , dar nu mai mult decît suma care urma a fi încasată”;

la alineatul (6), textul „200 de lei” se substituie cu textul „de la 300 la 500 de lei”;

la alineatul (7), textul „în mărime de 200 de lei” se substituie cu textul „de la 300 la 500 de lei”.

38. La articolul 260:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Nerespectarea modului de întocmire şi de prezentare a dării de seamă fiscale se sancţionează cu o amendă de la 200 la 400 de lei pentru fiecare dare de seamă fiscală, dar nu mai mult de 2000 de lei pentru toate dările de seamă fiscale, aplicată contribuabililor specificaţi la art.232 lit.b), şi cu amendă de la 500 la 1000 de lei pentru fiecare dare de seamă fiscală, dar nu mai mult de 10000 de lei pentru toate dările de seamă fiscale, aplicată contribuabililor specificaţi la art.232 lit.a) şi c).”

alineatele (2) şi (3) se abrogă;

la alineatul (4), textul „în mărime de 3600 de lei” se substituie cu textul „de la 3000 la 3600 de lei”;

la alineatul (41), textul „în mărime de 3600 de lei” se substituie cu textul „de la 3000 la 3600 de lei”;

la alineatul (5), textul „în mărime de 15%” se substituie cu textul „de la 12% la 15%”.

39. La articolul 2601, textul „în mărime de 200 de lei” se substituie cu textul „de la 300 la 500 de lei”.

40. La articolul 261:

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Diminuarea impozitelor, a taxelor, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii prin prezentarea către Serviciul Fiscal de Stat a unei dări de seamă fiscale cu informaţii sau date neveridice se sancţionează cu amendă de la 20% la 30% din suma diminuată.”

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Eschivarea de la calculul şi de la plata impozitelor, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, stabilite în cotă procentuală, se sancţionează cu o amendă de la 80% la 100% din suma impozitelor, a taxelor, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii nedeclarate, stabilite în cotă procentuală.”

41. La articolul 262, textul „de 30000 de lei” se substituie cu textul „de la 25000 la 35000 de lei”.

42. La articolul 2621 alineatele (1) şi (2), textul „de 50%” se substituie cu textul „de la 30% la 50%”.

43. Articolul 263:

la alineatul (1), textul „de 5000 de lei” se substituie cu textul „de la 4000 la 6000 de lei”, iar textul „de 10000 de lei” – cu textul „de la 8000 la 12000 de lei”;

la alineatul (2), textul „de 5000 de lei” se substituie cu textul „de la 4000 la 6000 de lei”, iar textul „de 10000 de lei” – cu textul „de la 8000 la 12000 de lei”;

la alineatul (3), textul „egală cu” se substituie cu textul „în mărime de la 80% la 100%”;

la alineatul (4), textul „a cîte 20%” se substituie cu textul „în mărime de la 15% la 25%”.

44. La articolul 2631, textul „de 40000 de lei” se substituie cu textul „de la 30000 la 60000 de lei.”

45. Codul se completează cu articolul 2632 cu următorul cuprins:

Articolul 2632. Încălcarea obligaţiei de transferare a plăţilor încasate de către executorii judecătoreşti

Pentru netransferarea sau transferarea tardivă de către executorii judecătoreşti a plăţilor încasate în folosul bugetului public naţional se calculează o majorare de întîrziere (penalitate) pentru fiecare zi de întîrziere, în conformitate cu prevederile art.228 din prezentul cod.”

46. Articolul 268:

la alineatul (1), cuvîntul „primirii” se substituie cu cuvîntul „comunicării”;

la alineatul (2), cuvintele „şi se va restitui reclamantului” se exclud.

47. La articolul 273 alineatul (2), cuvîntul „emiterii” se substituie cu cuvintele „aducerii la cunoştinţă a”.

 

Art.II.Legea nr.1164/1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 24, alineatul (11) se abrogă.

2. Legea se completează cu capitolul V cu următorul cuprins:

„Capitolul V

NORME SPECIALE PRIVIND DETERMINAREA IMPOZITULUI

 PE VENIT PENTRU PERIOADA FISCALĂ 2018

Articolul 42. Relaţiile reglementate de prezentul capitol

Prevederile prezentului capitol se extind asupra:

a) persoanelor fizice rezidente ale Republicii Moldova care desfăşoară activitate de întreprinzător;

b) persoanelor fizice rezidente cetăţeni ai Republicii Moldova care nu desfăşoară activitate de întreprinzător;

c) persoanelor fizice rezidente cetăţeni străini şi apatrizi care desfăşoară activitate pe teritoriul Republicii Moldova.

 

Articolul 43. Perioada fiscală privind impozitul pe venit

(1) Pentru subiecţii menţionaţi la art.42, perioada fiscală privind impozitul pe venit pentru anul 2018 se divizează în 2 etape distincte după cum urmează:

a) etapa I a perioadei fiscale 2018 este de la 1 ianuarie 2018 pînă la 30 septembrie 2018, pentru care se va determina venitul impozabil şi se va calcula şi achita impozitul pe venit conform normelor şi cotelor în vigoare pentru perioada 1 ianuarie 2018 – 30 septembrie 2018;

b) etapa a II-a a perioadei fiscale 2018 este de la 1 octombrie 2018 pînă la 31 decembrie 2018, pentru care se va determina venitul impozabil şi se va achita impozitul pe venit conform normelor şi cotelor în vigoare pentru perioada 1 octombrie 2018 – 31 decembrie 2018.

(2) Obligaţiile fiscale aferente impozitului pe venit se determină pentru fiecare etapă a perioadei fiscale în parte, pentru etapa I – conform situaţiei de la 30 septembrie 2018, iar pentru etapa a II-a – conform situaţiei de la 31 decembrie 2018.

(3) Pentru etapa I a perioadei fiscale 2018, în cazul persoanelor fizice şi al întreprinzătorilor individuali, suma impozitului pe venit se determină în mărime de:

a) 7% din venitul impozabil aferent etapei I a perioadei fiscale 2018 ce nu depăşeşte suma de 24750 de lei;

b) 18% din venitul impozabil aferent etapei I a perioadei fiscale 2018 ce depăşeşte suma de 24750 de lei.

(4) Pentru etapa a II-a a perioadei fiscale 2018, în cazul persoanelor fizice şi al întreprinzătorilor individuali, suma impozitului pe venit se determină în mărime de 12% din venitul impozabil aferent etapei a II-a a perioadei fiscale 2018.

(5) Pentru perioada fiscală a anului 2018, prevederile art.881 din Codul fiscal se aplică pentru etapa a II-a a perioadei fiscale 2018.

 

Articolul 44. Reguli speciale referitoare la venit

(1) Orice venit/pierdere a întreprinzătorului individual de pe urma recalculării datoriei sau orice diferenţă de curs estimată în conformitate cu prevederile art.21 din Codul fiscal în perioada fiscală 2018 se consideră venit obţinut/pierdere suportată în ultima zi a etapei I şi, respectiv, etapei a II-a a perioadei fiscale 2018.

(2) Întreprinzătorul individual care face o donaţie sub formă de mijloace băneşti în etapa I a perioadei fiscale 2018 se consideră drept persoană care a obţinut venit în mărimea sumei mijloacelor băneşti donate. Persoana fizică care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi face o donaţie sub formă de mijloace băneşti în etapa I a perioadei fiscale 2018 se consideră drept persoană care a obţinut venit în mărimea în care această sumă totală depăşeşte venitul impozabil obţinut în etapa I a perioadei fiscale 2018. Prevederile prezentului alineat nu se extind asupra persoanelor care fac donaţii persoanelor care au calitatea de rudă sau afin de gradul I.

(3) Întreprinzătorul individual care face o donaţie sub formă de mijloace băneşti în etapa a II-a a perioadei fiscale 2018 se consideră drept persoană care a obţinut venit în mărimea sumei mijloacelor băneşti donate. Persoana fizică care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi face o donaţie sub formă de mijloace băneşti în etapa a II-a a perioadei fiscale 2018 se consideră drept persoană care a obţinut venit în mărimea în care această sumă totală depăşeşte venitul impozabil obţinut în etapa a II-a a perioadei fiscale 2018. Prevederile prezentului alineat nu se extind asupra persoanelor care fac donaţii persoanelor care au calitatea de rudă sau afin de gradul I.

 

Articolul 45. Reguli speciale referitoare la deducerea cheltuielilor

(1) Pentru contribuabilii menţionaţi la art.42 lit.a) deducerea cheltuielilor se aplică în modul general stabilit corespunzător etapei I şi, respectiv, etapei a II-a a perioadei fiscale a anului 2018.

(2) Pentru aplicarea prevederilor art.24 alin.(13) din Codul fiscal, subiecţii menţionaţi la art.42 lit.a) din prezentul capitol urmează să stabilească separat pentru etapa I şi a II-a a perioadei fiscale 2018 limite a reziduurilor, a deşeurilor şi a perisabilităţilor naturale.

(3) În scopul aplicării prevederilor art.32 din Codul fiscal, reportarea de către întreprinzătorii individuali a pierderilor în etapa I şi, respectiv, în etapa a II-a a perioadei fiscale 2018 se califică ca reportare a pierderilor în perioade fiscale distincte.

(4) Deducerea cheltuielilor aferente dobînzilor suportate în baza contractului de împrumut de către contribuabilii menţionaţi la art.42 lit.a) în folosul persoanelor fizice şi juridice (cu excepţia instituţiilor financiare, a organizaţiilor de microfinanţare şi a companiilor de leasing) se acceptă în limita mediei aritmetice a ratelor medii ponderate ale dobînzii la creditele acordate de sectorul bancar persoanelor juridice pe termen de pînă la 12 luni şi peste 12 luni în secţiunea pe lei moldoveneşti şi pe valută străină pentru fiecare lună în parte a etapelor I şi a II-a ale perioadei fiscale a anului 2018.

 

Articolul 46. Reguli speciale de aplicare a scutirilor

(1) Pentru etapa I a perioadei fiscale 2018 (1 ianuarie 2018 – 30 septembrie 2018), scutirile la care are dreptul contribuabilul se aplică:

a) pentru contribuabilii menţionaţi la art.33 alin.(1) din Codul fiscal – în mărime de 8460 de lei;

b) pentru contribuabilii menţionaţi la art.33 alin.(2) din Codul fiscal – în mărime de 12600 de lei;

c) pentru contribuabilii menţionaţi la art.34 alin.(1) din Codul fiscal – în mărime de 8460 de lei;

d) pentru contribuabilii menţionaţi la art.34 alin.(2) din Codul fiscal – în mărime de 12600 de lei;

e) pentru persoanele întreţinute în sensul art.35 din Codul fiscal, scutirea este de 1890 de lei pentru fiecare persoană întreţinută, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, pentru care scutirea constituie 8460 de lei. Pentru aplicarea art.35 alin.(2) lit.b) din Codul fiscal, venitul persoanei întreţinute pentru etapa I a perioadei fiscale 2018 nu trebuie să depăşească suma de 8460 de lei.

(2) Pentru etapa a II-a a perioadei fiscale 2018 (1 octombrie 2018 – 31 decembrie 2018), scutirile la care are dreptul contribuabilul se aplică:

a) pentru contribuabilii menţionaţi la art.33 alin.(1) din Codul fiscal – în mărime de 6000 de lei;

b) pentru contribuabilii menţionaţi la art.33 alin.(2) din Codul fiscal – în mărime de 7500 de lei;

c) pentru contribuabilii menţionaţi la art.34 alin.(1) din Codul fiscal – în mărime de 2820 de lei;

d) pentru contribuabilii menţionaţi la art.34 alin.(2) din Codul fiscal – în mărime de 4500 de lei;

e) pentru persoanele întreţinute în sensul art.35 din Codul fiscal, scutirea este de 750 de lei pentru fiecare persoană întreţinută, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, a persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate, pentru care scutirea constituie 4500 de lei. Pentru aplicarea art.35 alin.(2) lit.b) din Codul fiscal, venitul persoanei întreţinute pentru etapa a II-a a perioadei fiscale 2018 nu trebuie să depăşească suma de 2820 de lei.

La calcularea venitului nu se include suma alocaţiilor achitate din mijloacele bugetului de stat pentru persoanele cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie şi pentru persoanele cu dizabilităţi severe şi accentuate.

(3) Scutirea pentru persoana întreţinută se aplică dacă aceasta, la situaţia din 30 septembrie 2018 şi din 31 decembrie 2018, întruneşte condiţiile stabilite de art.35 din Codul fiscal şi de prezentul articol pentru etapa I şi, respectiv, etapa a II-a a perioadei fiscale 2018 în parte.

 

Articolul 47. Norme speciale privind impozitul pe venit din salariu

(1) Plăţile salariale obţinute de angajaţi se impozitează distinct pentru etapa I şi, respectiv, etapa a II-a a perioadei fiscale a anului 2018, ţinînd cont de scutirile, deducerile şi de cotele stabilite la art.15 din Codul fiscal.

(2) Determinarea venitului impozabil şi calcularea impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la sursa de plată se efectuează prin metoda cumulativă de la prima zi sau, în cazurile în care salariatul s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent, de la data angajării pînă în ultima zi a etapei I şi, respectiv, a etapei a II-a a perioadei fiscale 2018.

 

Articolul 48. Reguli speciale privind trecerea în cont a impozitului pe venit

(1) În anul 2018 contribuabilii menţionaţi la art.42 au dreptul de a trece în cont impozitul pe venit reţinut în etapa I şi, respectiv, etapa a II-a a perioadei fiscale 2018 în mod separat:

a) sumele reţinute de la ei pe parcursul perioadei fiscale respective în conformitate cu art.88, 89 şi 90 din Codul fiscal;

b) plăţile efectuate pe parcursul perioadei fiscale respective în conformitate cu art.84 din Codul fiscal;

c) impozitele achitate în afara Republicii Moldova, a căror trecere în cont este permisă în conformitate cu art.82 din Codul fiscal, pentru sumele plătite sau calculate pentru aceeaşi etapă a perioadei fiscale.

(2) Dacă trecerile în cont la care contribuabilul are dreptul în conformitate cu alin.(1) lit.a) şi b) din prezentul articol depăşesc suma totală a impozitului pe venit calculată conform art.15 din Codul fiscal, Serviciul Fiscal de Stat efectuează stingerea obligaţiei fiscale prin compensare, conform art.175 din Codul fiscal, şi, după caz, restituirea la cont, conform art.176 din Codul fiscal.

(3) Mărimea trecerii în cont specificată la art.82 alin.(1) din Codul fiscal pentru etapa I şi, respectiv, etapa a II-a a perioadei fiscale 2018 nu poate depăşi suma care ar fi fost calculată la cotele aplicate în Republica Moldova faţă de acest venit.

(4) Trecerea în cont în perioada fiscală 2018 a impozitului achitat în alt stat se efectuează în etapa I şi, respectiv, etapa a II-a a perioadei fiscale în care venitul respectiv este supus impozitării în Republica Moldova.

 

Articolul 49. Reguli speciale privind prezentarea declaraţiei cu privire la impozitul pe venit şi a documentelor privind plăţile şi/sau impozitele reţinute

(1) Sînt obligaţi să prezinte declaraţia cu privire la impozitul pe venit, distinct, pentru etapa I şi, respectiv, etapa a II-a a perioadei fiscale 2018:

a) persoanele fizice care sînt rezidenţi ai Republicii Moldova şi au obligaţii privind achitarea impozitului pentru etapa I şi, respectiv, etapa a II-a a perioadei fiscale 2018;

b) persoanele fizice (cetăţeni ai Republicii Moldova, cetăţeni străini şi apatrizi, inclusiv membri ai societăţilor şi acţionari ai fondurilor de investiţii) care nu au obligaţii privind achitarea impozitului, dar direcţionează un cuantum procentual din impozitul pe venit calculat la buget;

c) formele organizatorice rezidenţi cu statut de persoană fizică, potrivit legislaţiei, indiferent de prezenţa obligaţiei privind achitarea impozitului.

(2) Pentru etapa I şi a II-a a perioadei fiscale 2018, declaraţiile cu privire la impozitul pe venit se completează în modul şi forma stabilite de Ministerul Finanţelor. Cu excepţia cazurilor prevăzute la art.83 alin.(5)–(10) din Codul fiscal, declaraţiile cu privire la impozitul pe venit se prezintă Serviciului Fiscal de Stat nu mai tîrziu de data de:

a) 25 martie 2019 – în cazul formelor organizatorice rezidenţi cu statut de persoană fizică, potrivit legislaţiei;

b) 30 aprilie 2019 – în cazul persoanelor fizice (cetăţeni ai Republicii Moldova, cetăţeni străini şi apatrizi, inclusiv membri ai societăţilor şi acţionari ai fondurilor de investiţii).

(3) Persoanele care sînt obligate să reţină impozitul în conformitate cu art.88–91 din Codul fiscal, pînă la data de 25 ianuarie 2019, vor prezenta Serviciului Fiscal de Stat dări de seamă separate, aferente etapei I şi, respectiv, etapei a II-a a perioadei fiscale 2018, în care vor indica numele şi prenumele (denumirea), adresa şi codul fiscal ale persoanei fizice sau juridice în folosul căreia au fost efectuate plăţile pe parcursul etapelor I şi a II-a ale perioadei fiscale 2018, precum şi suma totală a plăţii şi a impozitului pe venit reţinut aferent.

Dările de seamă vor include şi datele despre persoanele şi/sau veniturile scutite de impozitare prealabilă conform art.90 din Codul fiscal, precum şi sumele veniturilor achitate în folosul acestor persoane. În cazul în care, pe parcursul anului 2018, persoanele care sînt obligate să reţină la sursă impozitul se lichidează sau se reorganizează prin dezmembrare, acestea urmează să prezinte dările de seamă menţionate aferente etapei I şi, respectiv, etapei a II-a a perioadei fiscale 2018 în termen de 15 zile de la data aprobării bilanţului de lichidare/repartiţie a întreprinderii în proces de lichidare sau reorganizare.

(4) Persoanele indicate la alin.(3) sînt obligate să prezinte, pînă la 1 martie 2019, beneficiarului acestor plăţi, cu excepţia celor care au obţinut venituri conform art.901 şi art.91 alin.(1) din Codul fiscal, informaţii privind tipul venitului achitat, suma acestuia, suma scutirilor acordate conform art.33–35 din Codul fiscal, suma deducerilor prevăzute la art.36 alin.(6) şi (7) din Codul fiscal, precum şi suma impozitului reţinut, pentru etapa I şi, respectiv, etapa a II-a a perioadei fiscale 2018 în parte.

(5) În cazul efectuării corectărilor în informaţia prezentată conform alin.(3), persoanele indicate la alin.(3) sînt obligate să informeze beneficiarul plăţilor, în termen de 15 zile lucrătoare de la data efectuării modificării sau emiterii deciziei, asupra cazului de încălcare fiscală.

 

Articolul 50. Desemnarea procentuală

Prin derogare de la art.8 alin.(1) lit.d) şi art.151 din Codul fiscal, pentru perioada fiscală 2018, contribuabilul persoană fizică rezidentă care nu are datorii la impozitul pe venit pentru perioadele fiscale anterioare are dreptul să direcţioneze un cuantum procentual de 2% din suma impozitului pe venit calculat pentru etapele I şi a II-a ale perioadei fiscale (stabilită la art.43 din prezenta lege) către beneficiarii desemnării procentuale potrivit art.152 din Codul fiscal.”

 

Art.III. – La articolul 4 alineatul (6) din Legea nr.1417/1997 pentru punerea în aplicare a Titlului III al Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, cuvintele „prima liniuţă” se exclud.

 

Art.IV.Legea nr.1466/1998 cu privire la reglementarea repatrierii de mijloace băneşti, mărfuri şi servicii provenite din tranzacţiile economice externe (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.28–29, art.203), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 3:

alineatul (1):

la litera a), textul „în termenul stabilit în contract, dar nu mai mult de 2 ani” se substituie cu textul „în cel mult 3 ani”;

la litera b), textul „un an” se substituie cu textul „3 ani”;

la litera c), textul „de un an” se substituie, în ambele cazuri, cu textul „de 3 ani”;

alineatul se completează cu litera d) cu următorul cuprins:

„d) în cazul altor tranzacţii economice externe care nu sînt specificate la lit.a)–c) – în termen de cel mult 3 ani de la data efectuării tranzacţiei economice externe.”

la alineatul (2), textul „2 ani” se substituie cu textul „3 ani”;

la alineatul (3), textul „de un an” se substituie cu textul „de 3 ani”.

2. Articolul 5:

la alineatul (3), textul „de 0,1” se substituie cu textul „de 0,05”;

la alineatul (4), cifrele „40” se substituie cu cifrele „18”.

 

Art.V.Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.1–4, art.2), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 17, alineatul (1) se completează cu litera b1) cu următorul cuprins:

„b1) angajatorii din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi;”.

2. Articolul 19 se completează cu alineatele (8)–(12) cu următorul cuprins:

„(8) Prin derogare de la prevederile alin.(1) şi (2), angajatorii din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi care plătesc angajatului conducător auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi salariu (inclusiv primele şi facilităţile acordate) calculează şi achită lunar, pînă la data de 25 a lunii premergătoare celei de gestiune, contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii în sumă fixă, stabilită de legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul de gestiune. În cazul eliberării din serviciu a angajaţilor pe parcursul lunii de gestiune, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii achitate pentru aceştia nu se restituie şi nu se trec în contul altor impozite şi taxe.

(9) Pentru salariaţii angajaţi după prezentarea către Serviciul Fiscal de Stat a listei conform art.92 alin.(14) din Codul fiscal, pentru luna în care au fost angajaţi, calcularea şi achitarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii conform alin.(8) din prezentul articol se vor efectua proporţional zilelor rămase pînă la finele lunii.

(10) Dacă persoana fizică angajată în calitate de conducător auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi cumulează două funcţii la una şi aceeaşi entitate din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii din veniturile de la altă activitate se calculează în modul general stabilit.

(11) Pentru alte categorii de angajaţi decît cea specificată la alin.(8) se aplică regimul de calculare a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii în modul general stabilit.

(12) Termenul de plată a contribuţiei de asigurări sociale de stat obligatorii în sumă fixă se stabileşte anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.”

 

Art.VI. – La articolul 4 alineatul (2) din Legea nr.1056/2000 pentru punerea în aplicare a Titlului VI din Codul fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, cifrele „2019” se substituie cu cifrele „2020”.

 

Art.VII. – Articolul 4 din Legea nr.408/2001 pentru punerea în aplicare a titlului V al Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (28) cu următorul cuprins:

„(28) Pentru perioada fiscală 2018, prevederile art.261 alin.(6) din Codul fiscal nu se aplică persoanelor fizice rezidente ale Republicii Moldova care desfăşoară activitate de întreprinzător.”

 

Art.VIII.Legea nr.1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.18–19, art.57), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 15, alineatul (2) se abrogă.

2. La articolul 20:

alineatul unic devine alineatul (1);

articolul se completează cu alineatele (2)–(6) cu următorul cuprins:

„(2) Prin derogare de la prevederile alin.(1), angajatorii din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi care plătesc angajatului conducător auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi salariu (inclusiv primele şi facilităţile acordate) sînt obligaţi să calculeze şi să achite lunar, pînă la data de 25 a lunii premergătoare celei de gestiune, pentru fiecare angajat, a cîte 1/12 din prima de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă, stabilită de legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul de gestiune.

(3) Pentru salariaţii angajaţi după prezentarea către Serviciul Fiscal de Stat a listei conform art.92 alin.(14) din Codul fiscal, pentru luna în care au fost angajaţi, calcularea şi achitarea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală conform alin.(2) din prezentul articol se vor efectua proporţional zilelor rămase pînă la finele lunii.

(4) Dacă persoana fizică angajată în calitate de conducător auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi cumulează două funcţii la una şi aceeaşi entitate din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală din veniturile de la altă activitate se calculează în modul general stabilit.

(5) Pentru alte categorii de angajaţi decît cea specificată la alin.(2) se aplică regimul de calculare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în modul general stabilit.

(6) Prin derogare de la art.26 alin.(1), angajatorii din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi menţionaţi la alin.(2) din prezentul articol, lunar, pînă la data de 25 a lunii premergătoare celei de gestiune, prezintă Serviciului Fiscal de Stat darea de seamă privind calcularea impozitului pe venit, a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pentru angajaţii conducători auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi, conform modelului aprobat de Ministerul Finanţelor. În cazul eliberării din serviciu a angajaţilor pe parcursul lunii de gestiune, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate pentru aceştia nu se restituie şi nu se trec în contul altor impozite şi taxe.”

3. La articolul 29:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Diminuarea cuantumului primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală prin neprezentarea sau prezentarea către Serviciul Fiscal de Stat a unei dări de seamă fiscale cu informaţii sau date neveridice atrage răspunderea contribuabililor conform titlului V din Codul fiscal.”

alineatul (2) se abrogă;

la alineatul (3), textul „şi (2)” se exclude.

 

Art.IX.Legea nr.105/2003 privind protecţia consumatorilor (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.176–181, art.513), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 6 se completează cu litera c1) cu următorul cuprins:

„c1) neachitarea contravalorii serviciului de transport rutier de persoane în regim de taxi, în cazul neemiterii sau neînmînării de către conducătorul auto a bonului de casă pe suport de hîrtie şi/sau în formă electronică;”.

2. Articolul 10 se completează cu litera f1) cu următorul cuprins:

„f1) să asigure, în cazul prestării serviciilor de transport rutier de persoane în regim de taxi, afişarea la vedere a anunţului cu următorul cuprins: „În cazul în care nu este emis şi înmînat bonul de casă pe suport de hîrtie şi/sau în formă electronică, consumatorul este în drept să nu achite călătoria.”;”.

 

Art.X.Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 34 se completează cu alineatele (25)–(29) cu următorul cuprins:

„(25) Amenzile aplicate pentru săvîrşirea contravenţiilor se virează în bugetul de stat, cu excepţia celor prevăzute la alin.(26)–(29).

(26) Amenzile aplicate de către comisia administrativă de pe lîngă autoritatea publică locală executivă pentru contravenţiile prevăzute la art.398 se virează în bugetul local respectiv.

(27) Amenzile aplicate de către organele Serviciului Fiscal de Stat pentru contravenţiile prevăzute la art.263 alin.(2) se virează în bugetul asigurărilor sociale de stat.

(28) Amenzile aplicate pentru săvîrşirea contravenţiilor prevăzute la art.404 se virează în bugetul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare.

(29) Amenzile aplicate de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină pentru săvîrşirea contravenţiilor prevăzute la art.413 se virează în bugetul fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală.”

2. La articolul 266, alineatele (1), (3) şi (4) se abrogă.

3. Articolele 294 şi 2941 se abrogă.

4. Articolul 296 se abrogă.

5. Articolul 301 se abrogă.

6. Articolul 3011 va avea următorul cuprins:

Articolul 3011. Încălcarea modului de prezentare de către contribuabili a dării de seamă fiscale şi de achitare a obligaţiilor

(1) Prezentarea dării de seamă fiscale cu informaţie neautentică şi/sau incompletă

se sancţionează cu amendă de la 9 la 30 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.

(2) Neprezentarea în termenul stabilit de legislaţie a dării de seamă fiscale

se sancţionează cu amendă de la 6 la 12 unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.

(3) Neachitarea, achitarea tardivă sau achitarea incompletă a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală la salariu şi la alte recompense la care, conform legislaţiei, se calculează primele menţionate sau a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, pentru toate temeiurile şi felurile de plăţi la care, conform legislaţiei, se calculează contribuţiile menţionate,

se sancţionează cu amendă de la 12 la 30 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.”

7. La articolul 402 alineatul (1), textul „art.266 alin.(1), (4) şi (6)” se substituie cu textul „art.266 alin.(6)”, iar textul „art.294, 2941,”, textul „296,”, textul „301,”, precum şi textul „Contravenţiile prevăzute la art.266 alin.(1), (3) şi (4) se examinează de către organele Serviciului Fiscal de Stat.” se exclud.

 

Art.XI. – În anexa nr.4 la Legea nr.48/2012 privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.63, art.213), cu modificările ulterioare, compartimentul „Gradele speciale ale serviciului vamal” va avea următorul cuprins:

 


„Gradele speciale ale serviciului vamal sau ale serviciului fiscal

General-colonel al serviciului vamal sau al serviciului fiscal 800
General-locotenent al serviciului vamal sau al serviciului fiscal700
General-maior al serviciului vamal sau al serviciului fiscal600
Colonel al serviciului vamal sau al serviciului fiscal500
Locotenent-colonel al serviciului vamal sau al serviciului fiscal450
Maior al serviciului vamal sau al serviciului fiscal400
Căpitan al serviciului vamal sau al serviciului fiscal350
Locotenent-major al serviciului vamal sau al serviciului fiscal300
Locotenent al serviciului vamal sau al serviciului fiscal275
Sublocotenent al serviciului vamal sau al serviciului fiscal250
Plutonier-major al serviciului vamal sau al serviciului fiscal200
Plutonier al serviciului vamal sau al serviciului fiscal175”

 

Art.XII.Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2018 nr.281/2017 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.464–470, art.806), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 9:

alineatul (7) va avea următorul cuprins:

„(7) Diminuarea cuantumului contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, stabilite în cotă procentuală, prin neprezentarea sau prezentarea către Serviciul Fiscal de Stat a unei dări de seamă fiscale cu informaţii sau date neveridice atrage răspunderea contribuabililor conform titlului V din Codul fiscal.”

alineatul (8) se abrogă;

la alineatul (10), textul „ , (7) şi (8)” se substituie cu textul „şi (7)”;

la alineatul (11), textul „(8),” se exclude.

2. Anexa nr.3 va avea următorul cuprins:

 

„Anexa nr.3

 

 Categoriile de plătitori şi de asiguraţi, tarifele şi termenele de virare

a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii

 

1. Categoriile de plătitori şi de asiguraţi, tarifele contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, baza de calcul al acestora şi termenele de virare la bugetul asigurărilor sociale de stat, precum şi tipurile prestaţiilor sociale asigurate se stabilesc după cum urmează:

 

Categoriile de plătitori şi de asiguraţiTarifele şi baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de stat obligatorii, datorată de angajatoriTarifele şi baza de calcul al contribuţiei individuale de asigurări sociale de stat obligatorii Termenele de virare a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatoriiTipurile prestaţiilor sociale asigurate
1.1. Angajatorul, persoana juridică sau fizică asimilată angajatorului:

– pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă, persoanele aflate în raporturi de serviciu în baza actului administrativ ori prin alte tipuri de contracte civile în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii, cu excepţia celor specificate la pct.1.2, 1.3 şi 1.5;

– pentru angajaţii şi/sau alte persoane fizice, în baza contractelor civile în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii, în cazul rezidenţilor parcurilor pentru tehnologia informaţiei;

– pentru cetăţenii Republicii Moldova angajaţi prin contract în proiecte, instituţii şi organizaţii internaţionale, indiferent de sursa de finanţare a activităţilor, în cazul în care acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte nu prevăd scutirea de plată a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii;

– pentru persoanele care desfăşoară activitate în funcţii elective ori sînt numite în cadrul autorităţilor executive;

– pentru judecători, procurori, Avocaţi ai Poporului

23% la fondul de salarizare şi la alte recompense pentru angajatorii autorităţilor/ instituţiilor bugetare şi autorităţilor/ instituţiilor publice la autogestiune, cu excepţia instituţiilor de învăţămînt superior şi a instituţiilor medico-sanitare

18% la fondul de salarizare şi la alte recompense pentru angajatorii sectorului privat, instituţiilor de învăţămînt superior şi ai instituţiilor medico-sanitare
6% din salariul lunar şi din celelalte recompenseLunar, pînă la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiuneToate tipurile de prestaţii de asigurări sociale de stat
1.2. Angajatorul – pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă ori prin alte contracte în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii, care activează în condiţii speciale de muncă, conform anexei nr.633% la fondul de salarizare şi la alte recompense pentru angajatorii autorităţilor/ instituţiilor bugetare şi autorităţilor/ instituţiilor publice la autogestiune, cu excepţia instituţiilor de învăţămînt superior şi a instituţiilor medico-sanitare

26% la fondul de salarizare şi la alte recompense pentru angajatorii sectorului privat, instituţiilor de învăţămînt superior şi ai instituţiilor medico-sanitare
6% din salariul lunar şi din celelalte recompenseLunar, pînă la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiuneToate tipurile de prestaţii de asigurări sociale de stat
1.3. Angajatorul –pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă ori prin alte contracte în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii, care întrunesc condiţiile specificate la art.24 alin.(21) din Legea nr.1164/1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal18% la 2 salarii medii lunare pe economie prognozate pentru anul 20186% din salariul lunar şi din celelalte recompenseLunar, pînă la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiuneToate tipurile de prestaţii de asigurări sociale de stat
1.4. Rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei În conformitate cu prevederile Legii nr.77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţieiLunar, pînă la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiuneToate tipurile de prestaţii de asigurări sociale de stat din venitul asigurat prevăzut de Legea nr.77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei
1.5. Angajatorii din agricultură (persoane fizice şi juridice) care practică în decursul întregului an bugetar exclusiv activităţile stipulate în grupele 01.1–01.6 din Clasificatorul Activităţilor din Economia Moldovei, aprobat prin Hotărîrea Colegiului Biroului Naţional de Statistică nr.20/2009 – pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă ori prin alte contracte în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii:18% la fondul de salarizare şi la alte recompense pentru tot personalul unităţii 6% din salariul lunar şi din celelalte recompense Lunar, pînă la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune Toate tipurile de prestaţii de asigurări sociale de stat
– din mijloacele angajatorului12% la fondul de salarizare şi la alte recompense
– de la bugetul de stat6% la fondul de salarizare şi la alte recompense
1.6. Persoanele fizice, cu excepţia pensionarilor, persoanelor cu dizabilităţi, precum şi a persoanelor care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1–1.5, care se regăsesc în una dintre situaţiile:

– fondatori ai întreprinderilor individuale;

– notari, învestiţi în funcţie în modul stabilit de lege;

– executori judecătoreşti, învestiţi în funcţie în modul stabilit de lege;

– avocaţi care au înregistrată una dintre formele de organizare a activităţii de avocat în condiţiile legii;

– administratori autorizaţi care au înregistrată una dintre formele de organizare a activităţii de administrator în condiţiile legii;

– persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în domeniul comerţului cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu mărfuri supuse accizelor

8424 de lei anualLunar, cîte 1/12 din suma anuală, pînă la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiunePensia minimă pentru limită de vîrstă (stagiul de cotizare) şi ajutorul de deces
1.7. Titularii patentei de întreprinzător, cu excepţia pensionarilor, persoanelor cu dizabilităţi, precum şi a persoanelor care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1–1.68424 de lei anual, dar nu mai puţin de 1/12 din această sumă lunar, în funcţie de durata activităţii desfăşurate pe bază de patentăLa momentul solicitării sau prelungirii patenteiPensia minimă pentru limită de vîrstă (stagiul de cotizare) şi ajutorul de deces
1.8 Angajatorul din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi – pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă care efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi8424 de lei anualLunar, cîte 1/12 din suma anuală, pentru fiecare angajat conducător auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi, pînă la data de 25 a lunii premergătoare celei de gestiune. În cazul angajării persoanelor fizice în perioada de după data raportării a lunii premergătoare lunii de gestiune şi pînă la sfîrşitul perioadei de gestiune, angajatorii sînt obligaţi să achite contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii pînă la finele lunii de gestiune, proporţional pentru perioada de pînă la următoarea raportare şi integral pentru luna de gestiunePensia minimă pentru limită de vîrstă (stagiul de cotizare) şi ajutorul de deces”

 

2. În sensul prezentei legi, se consideră recompensă orice sumă, alta decît salariul, plătită de angajator în folosul persoanelor angajate prin contract individual de muncă, al persoanelor aflate în raporturi de serviciu în bază de act administrativ ori prin alte tipuri de contracte civile în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii, inclusiv drepturile în natură reglementate prin acte normative sau contract colectiv de muncă, cu excepţia drepturilor şi veniturilor la care nu se calculează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii.

3. Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă prezintă lunar Casei Naţionale de Asigurări Sociale informaţia cu privire la beneficiarii de ajutor de şomaj şi de prestaţii de asigurări sociale în scopul confirmării stagiului de cotizare, în termenul şi forma stabilite de Casa Naţională de Asigurări Sociale.

4. Serviciul Fiscal de Stat eliberează patenta de întreprinzător numai după confirmarea de către structura teritorială a Casei Naţionale de Asigurări Sociale a achitării contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii pe perioada solicitării patentei. Perioada pentru care au fost achitate contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii de către titularii patentei de întreprinzător şi care depăşeşte anul bugetar curent reprezintă perioada asigurată şi se include în stagiul de cotizare. Perioada dată se valorifică la stabilirea pensiei pentru limită de vîrstă şi a ajutorului de deces.

5. În caz de iniţiere a procedurii de lichidare a întreprinderii individuale, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii se calculează şi se plătesc pînă la data solicitării certificatului privind lipsa datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat, pe bază de cerere, şi după prezentarea declaraţiei privind calcularea şi utilizarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi a declaraţiei persoanei asigurate, în vederea iniţierii procedurii de încetare a activităţii conform modalităţii prevăzute la art.31 din Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali. Întreprinzătorilor individuali care, la data solicitării certificatului, nu au plătit contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi declară pe proprie răspundere că nu au desfăşurat activitate pe perioada neonorării obligaţiilor li se eliberează certificatul privind lipsa datoriilor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat şi perioadele (lunile) date nu se includ la calcularea stagiului de cotizare.

6. În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni de bază semnifică:

autoritate/instituţie bugetară – entitate de drept public care, conform actelor de constituire, este finanţată de la bugetele componente ale bugetului public naţional;

autoritate/instituţie publică la autogestiune – entitate de drept public care, potrivit actului normativ prin care a fost fondată, desfăşoară activitate necomercială (nonprofit) şi activează în baza principiilor de autogestiune;

sector privat – persoane fizice şi juridice de drept privat ce se constituie în baza hotărîrii acestora, pe care o dotează potrivit scopului preconizat şi care include, dar fără a se limita la acestea, următoarele forme: societate comercială, cooperative, întreprinderi de stat şi municipale, organizaţii necomerciale.”

 

Art.XIII. – Prin derogare de la prevederile punctului 3 lit.e) şi ale punctului 9 subpunctul 9.3) din anexa nr.3 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2014 nr.329/2013, ale punctului 3 lit.f) şi ale punctului 10 subpunctele 10.3) şi 10.4) din anexa nr.3 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2015 nr.73/2015, ale punctului 3 lit.f) şi ale punctului 9 subpunctele 9.3) şi 9.6) din anexa nr.3 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2016 nr.156/2016, ale punctului 3 lit.f) şi ale punctului 9 subpunctele 9.3) şi 9.6) din anexa nr.3 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017 nr.286/2016, declaraţiile de tip „de corectare” prin care se majorează suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii Forma 4-BASS, Forma 4-BASS (an), Forma BASS şi Forma BASS-AN, precum şi declaraţia persoanei asigurate de tip „de corectare” pentru perioadele 2014, 2015, 2016 şi 2017 se vor prezenta de către plătitorii la bugetul asigurărilor sociale de stat, fără efectuarea controalelor de către organele abilitate, pînă la 25 martie 2019.

 

Art.XIV. – (1) Prin derogare de la prevederile art.7 alin.(11) din Codul fiscal şi ale art.56 din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, articolele I–III, V–XII intră în vigoare la 1 octombrie 2018, iar articolele IV şi XIII intră în vigoare la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi:

a) va elabora actele normative necesare pentru executarea prezentei legi;

b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.

(3) Pentru perioada fiscală 2018, prevederile Codului fiscal se vor aplica în partea în care nu contravin capitolului V din Legea nr.1164/1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.178. Chişinău, 26 iulie 2018.