vineri, 29 decembrie 2023
260/07.12.2017 Lege privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi a Republicii Moldova

L E G E

privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi

a Republicii Moldova

 

nr. 260  din  07.12.2017

 

Monitorul Oficial nr.1-6/18 din 05.01.2018

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul reglementării

Articolul 2. Noţiuni

Articolul 3. Statutul Curţii de Conturi

Articolul 4. Bugetul Curţii de Conturi

Articolul 5. Misiunea şi principiile de activitate

Articolul 6. Relaţiile Curţii de Conturi cu Parlamentul

Articolul 7. Relaţiile Curţii de Conturi cu autorităţile publice şi alte instituţii

Articolul 8. Cooperarea internaţională

Articolul 9. Planificarea activităţii de audit

Articolul 10. Transparenţă şi responsabilitate

 

Capitolul II

ORGANIZAREA ŞI CONDUCEREA

Articolul 11. Structura

Articolul 12. Conducerea

Articolul 13. Atribuţiile preşedintelui Curţii de Conturi

Articolul 14. Şedinţele Curţii de Conturi

Articolul 15. Atribuţiile Curţii de Conturi

Articolul 16. Condiţiile pentru a candida la funcţia de membru al Curţii de Conturi

Articolul 17. Numirea membrilor Curţii de Conturi

Articolul 18. Jurămîntul membrilor Curţii de Conturi

Articolul 19. Statutul de membru al Curţii de Conturi

Articolul 20. Încetarea, revocarea şi suspendarea mandatului de membru al Curţii de Conturi

Articolul 21. Drepturile, obligaţiile şi restricţiile membrului Curţii de Conturi

Articolul 22. Aparatul Curţii de Conturi

Articolul 23. Personalul Curţii de Conturi

Articolul 24. Condiţiile de angajare a personalului cu atribuţii de audit public şi a personalului de specialitate

Articolul 25. Statutul personalului cu atribuţii de audit public

Articolul 26. Stagiul în activitatea de audit public extern

Articolul 27. Certificarea auditorilor publici

Articolul 28. Procesul de instruire şi dezvoltare profesională

Articolul 29. Drepturile şi obligaţiile personalului cu atribuţii de audit public

Articolul 30. Răspunderea personalului cu atribuţii de audit public

 

Capitolul III

AUDIT

Articolul 31. Tipurile de audit

Articolul 32. Mandatul de audit

Articolul 33. Procedura de audit

Articolul 331. Opiniile de audit financiar

Articolul 34. Rapoartele auditorului

Articolul 35. Controlul calităţii şi asigurarea calităţii

Articolul 36. Drepturile şi obligaţiile entităţilor auditate

Articolul 37. Implementarea recomandărilor

 

Capitolul IV

DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE

Articolul 38. Dispoziţii tranzitorii

Articolul 39. Dispoziţii finale

 

 

 

Notă: În textul actelor normative adoptate de Parlament:

cuvintele „limba moldovenească”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare;

cuvintele „limba de stat”, „limba oficială” şi „limba maternă”, la orice formă gramaticală, în cazul în care se are în vedere limba de stat a Republicii Moldova, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.52 din 16.03.2023, în vigoare 24.03.2023

 

Confirmînd adeziunea Republicii Moldova la standardele internaţionale şi la cele mai bune practici în domeniul auditului public, în temeiul art.72 alin.(3) lit.p) şi al art.133 din Constituţia Republicii Moldova,

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Domeniul reglementării

Prezenta lege reglementează:

a) mandatul, organizarea, atribuţiile, împuternicirile, garanţiile de independenţă, precum şi alte aspecte relevante pentru activitatea Curţii de Conturi;

b) raporturile juridice ce apar în procesul auditului public extern.

 

Articolul 2. Noţiuni

În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni semnifică:

audit – proces sistematic de obţinere şi evaluare obiectivă a probelor, desfăşurat pentru a se constata dacă informaţiile sau condiţiile actuale corespund criteriilor stabilite;

audit al conformităţii – activitate independentă realizată în vederea obţinerii asigurării că activităţile, tranzacţiile financiare efectuate sînt, sub toate aspectele semnificative, în conformitate cu reglementările aplicabile;

audit al performanţei – activitate de evaluare independentă, obiectivă şi de încredere a modului în care entitatea auditată respectă principiile economicităţii, eficienţei şi eficacităţii;

audit financiar – activitate independentă realizată în vederea obţinerii unei asigurări rezonabile cu privire la măsura în care situaţiile financiare, în ansamblu, nu conţin denaturări semnificative ca urmare a fraudei sau erorii, activitate ce se finalizează cu exprimarea unei opinii cu privire la faptul dacă situaţiile financiare sînt prezentate, din toate punctele de vedere semnificative, conform cadrului normativ aplicabil de raportare financiară;

audit public extern (audit al sectorului public/în sectorul public) – proces sistematic de evaluare independentă şi obiectivă desfăşurat pentru a obţine probe şi a stabili dacă entitatea auditată a fost gestionată/realizată în mod econom, eficient şi eficace, în conformitate cu legile şi regulamentele aplicabile, şi dacă situaţiile financiare ale acesteia au fost prezentate corect;

auditor public – angajat al Curţii de Conturi care este certificat în domeniul auditului public extern sau obţine această calitate prin numire şi care este în drept să conducă şi/sau să efectueze misiuni de audit public extern;

concluzie a auditorului – concluzia auditorului public, bazată pe constatările auditului şi semnificaţia acestora/materialitate, cu privire la faptul dacă activităţile, tranzacţiile sau informaţiile din domeniul de aplicare a auditului sînt, sub toate aspectele semnificative, în conformitate cu criteriile aplicabile;

control al calităţii – totalitatea măsurilor şi procedurilor realizate în cadrul procesului de audit, care urmăresc garantarea calităţii activităţii auditorului şi a raportului auditorului, precum şi dezvoltarea relaţiilor profesionale şi statutare, cu menţinerea independenţei instituţiei;

economicitate – minimizare a costului resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor unei activităţi, cu menţinerea calităţii acesteia;

eficacitate – grad de realizare a obiectivelor stabilite şi de atingere a rezultatelor planificate;

eficienţă – raport dintre rezultatele activităţii şi resursele utilizate pentru obţinerea acestora;

entitate auditată – persoană juridică sau fizică, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, responsabilă de gestionarea resurselor financiare publice şi/sau a patrimoniului public şi/sau de reglementarea unui domeniu economic şi/sau social, precum şi programul sau activitatea supuse auditului public extern;

imposibilitatea de exprimare a opiniei – concluzie a auditorului public care nu poate să obţină probe de audit suficiente şi adecvate pe care să îşi fundamenteze opinia de audit sau concluzie privind faptul că posibilele efecte asupra situaţiilor financiare ale denaturărilor nedetectate ar putea fi atât materiale, cât şi omniprezente;

instituţie supremă de audit (ISA) – organ public al unui stat care, indiferent de modalitatea de constituire, desemnare sau organizare, exercită, în virtutea legii, cea mai înaltă funcţie de audit public extern a statului respectiv;

misiune de audit – set de sarcini/activităţi planificate de audit, interconectate, efectuate sub dirijarea/supravegherea unui auditor calificat, pe o perioadă determinată, cu obiective specifice şi în limite specifice;

misiune follow-up – activitate de verificare postaudit, desfăşurată în scopul evaluării implementării recomandărilor înaintate de Curtea de Conturi, precum şi a impactului obţinut în urma implementării acestora;

opinia auditorului – concluzie clară a auditorului public, exprimată în scris într-o formă standardizată, bazată pe activităţile de audit asupra situaţiilor financiare şi referitoare la veridicitatea şi conformitatea acestora, sub toate aspectele semnificative, cu reglementările aplicabile în domeniul respectiv;

opinie contrară – concluzie a auditorului public precum că denaturările, individuale sau agregate, sunt atât materiale, cât şi omniprezente pentru situaţiile financiare;

opinie cu rezerve – opinie a auditorului public exprimată atunci când, în urma obţinerii de probe de audit suficiente şi adecvate, acesta concluzionează că denaturările, individuale sau agregate, sunt materiale, dar nu omniprezente pentru situaţiile financiare sau atunci când, aflându-se în imposibilitatea obţinerii unor probe de audit, suficiente şi adecvate, pe care să îşi fundamenteze opinia, acesta concluzionează că efectele posibile asupra situaţiilor financiare ale denaturărilor nedetectate, în cazul în care există, ar putea fi materiale, dar nu omniprezente;

opinie fără rezerve – concluzie a auditorului public precum că situaţiile financiare sunt întocmite, sub toate aspectele semnificative, în conformitate cu cadrul normativ de raportare financiară aplicabil;

patrimoniu public – totalitatea drepturilor şi obligaţiilor publice, care pot fi evaluate în bani, privite ca o sumă de valori active şi pasive strîns legate între ele, aparţinînd statului şi/sau unităţilor administrativ-teritoriale;

raport anual asupra administrării şi întrebuinţării resurselor financiare publice şi patrimoniului public – raport anual cuprinzător al Curţii de Conturi, prezentat Parlamentului, care analizează şi generalizează concluziile din toate misiunile de audit efectuate în decursul unui an din data aprobării raportului anual precedent;

raport anual de activitate – raport al Curţii de Conturi ce cuprinde informaţii privind misiunea, organizarea, activitatea şi performanţele obţinute în dezvoltarea capacităţilor instituţionale, asigurarea transparenţei, managementul financiar şi al resurselor umane, privind alte activităţi ce ţin de mandatul Curţii de Conturi, de asemenea cuprinde situaţiile financiare anuale ale Curţii de Conturi, raportul auditorului extern asupra acestora şi principalele recomandări, precum şi o descriere a modului în care au fost implementate de către Curtea de Conturi recomandările auditorului în urma auditului precedent;

raport al auditorului – document standardizat scris de către auditorul public, care include: constatări şi opinia auditorului care atestă corectitudinea prezentării situaţiilor financiare şi a informaţiilor aferente (în cazul auditului financiar); constatări şi concluzia cu privire la economicitatea, eficienţa şi eficacitatea implementării politicilor, programelor, sistemelor şi activităţilor din sectorul public (în cazul auditului performanţei); constatări şi concluzia sau opinia auditorului cu privire la conformitatea activităţilor şi tranzacţiilor financiare cu reglementările identificate drept criterii (în cazul auditului conformităţii);

resurse financiare publice – mijloacele bugetelor şi fondurilor componente ale bugetului public naţional, precum şi mijloacele financiare ale autorităţilor/instituţiilor publice la autogestiune, ale întreprinderilor de stat/municipale şi ale societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public;

sector public – totalitatea instituţiilor, organizaţiilor, autorităţilor şi organelor care au competenţe şi responsabilităţi într-un anumit domeniu, participă la luarea deciziilor sau iau decizii şi deţin atribuţii în reglementarea economică şi socială, prestează servicii publice de consum individual sau colectiv şi/sau acumulează, distribuie/redistribuie şi gestionează resursele financiare publice şi patrimoniul public;

standarde de audit – set de concepte, principii directoare, proceduri şi metode în baza cărora auditorul public determină ansamblul etapelor şi procedurilor de verificare care să permită atingerea obiectivului stabilit;

standarde internaţionale ale instituţiilor supreme de audit (ISSAI) – standarde de audit aprobate de Organizaţia Internaţională a Instituţiilor Supreme de Audit (INTOSAI) pentru a fi utilizate de către instituţiile supreme de audit.

[Art.2 completat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

 

Articolul 3. Statutul Curţii de Conturi

(1) Curtea de Conturi este instituţia supremă de audit a Republicii Moldova, care exercită controlul asupra modului de formare, administrare şi întrebuinţare a resurselor financiare publice şi a patrimoniului public prin realizarea auditului public extern în conformitate cu standardele internaţionale ale instituţiilor supreme de audit.

(2) Curtea de Conturi dispune de independenţă organizaţională, funcţională, operaţională şi financiară conform prezentei legi.

(3) În exercitarea atribuţiilor şi împuternicirilor sale, Curtea de Conturi nu poate fi direcţionată sau controlată de nicio persoană fizică sau juridică.

(4) Curtea de Conturi este o instituţie apolitică.

(5) Curtea de Conturi este persoană juridică de drept public, finanţată integral din bugetul de stat, care dispune de conturi trezoreriale, de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi de alte atribute necesare.

(6) În cazul în care tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte stabilesc alte norme decît cele prevăzute de prezenta lege, se aplică normele tratatelor internaţionale.

 

Articolul 4. Bugetul Curţii de Conturi

(1) Activitatea Curţii de Conturi este finanţată de la bugetul de stat.

(2) Curtea de Conturi are buget propriu, care se administrează independent în conformitate cu prevederile legale.

(3) Bugetul Curţii de Conturi se elaborează şi se aprobă conform principiilor, regulilor şi procedurilor prevăzute de Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014 pentru autorităţile bugetare independente/autonome.

(4) Curtea de Conturi este în drept a se adresa Parlamentului dacă resursele oferite sunt insuficiente pentru îndeplinirea mandatului.

[Art.4 în redacţia Legii nr.135 din 20.09.2019, în vigoare 01.01.2020]

[Art.4 în redacţia Legii nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]

 

Articolul 5. Misiunea şi principiile de activitate

(1) Misiunea Curţii de Conturi constă în:

a) evaluarea legalităţii, regularităţii, conformităţii, economicităţii, eficienţei, eficacităţii gestionării resurselor financiare publice şi a patrimoniului public;

b) promovarea standardelor, recunoscute internaţional, privind transparenţa şi responsabilitatea în domeniul managementului finanţelor publice;

c) asigurarea transparenţei prin informarea autorităţilor publice responsabile şi publicului larg despre planurile sale strategice şi anuale, despre constatările şi recomandările sale.

(2) Curtea de Conturi îşi exercită mandatul în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, cu prezenta lege şi cu standardele internaţionale ale instituţiilor supreme de audit.

(3) Activitatea Curţii de Conturi se bazează pe următoarele principii:

a) independenţă – desfăşurarea activităţii independent de Guvern, de alte organizaţii publice, de alte persoane juridice de drept public sau privat şi de persoane fizice;

b) legalitate – respectarea Constituţiei Republicii Moldova, a legislaţiei naţionale şi a tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;

c) obiectivitate – desfăşurarea activităţii de audit cu imparţialitate, în baza unui raţionament profesional adecvat;

d) profesionalism – desfăşurarea activităţii cu integritate şi respect, competent şi în interesul public;

e) responsabilitate – manifestarea responsabilităţii faţă de Parlament şi societate;

f) transparenţă – desfăşurarea activităţii în mod transparent şi deschis.

 

Articolul 6. Relaţiile Curţii de Conturi cu Parlamentul

(1) Curtea de Conturi prezintă Parlamentului:

a) pînă la 1 mai, raportul anual de activitate, care se audiază în şedinţă plenară a Parlamentului;

b) pînă la 1 iunie, rapoartele auditorului asupra rapoartelor anuale ale Guvernului privind executarea bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală, care se audiază în şedinţă plenară a Parlamentului concomitent cu rapoartele respective ale Guvernului;

c) pînă la 15 septembrie, raportul anual asupra administrării şi întrebuinţării resurselor financiare publice şi patrimoniului public, care se audiază în şedinţă plenară a Parlamentului;

d) alte rapoarte pe care consideră necesar să le prezinte.

(11) Rapoartele de audit financiar şi hotărârile Curţii de Conturi prin care acestea au fost aprobate cu emiterea opiniei contrare sau cu imposibilitatea exprimării opiniei asupra situaţiei financiare a autorităţii/instituţiei bugetare se remit Parlamentului şi Guvernului pentru luare de cunoştinţă şi întreprinderea măsurilor ce se impun.

(2) Rapoartele specificate la alin.(1) lit.a)–c) se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în decurs de 15 zile de la data aprobării de către Curtea de Conturi şi se remit Preşedintelui Republicii Moldova şi Guvernului.

(3) Situaţiile financiare anuale ale Curţii de Conturi se supun auditului extern, efectuat în conformitate cu standardele recunoscute internaţional, de către o organizaţie de audit independentă, selectată de către Parlament în modul stabilit de legislaţia privind achiziţiile publice.

(4) Anual, pînă la 15 septembrie, Parlamentul poate înainta Curţii de Conturi propuneri pentru programul anual al activităţii de audit.

(5) Parlamentul este în drept să solicite, prin hotărîre, Curţii de Conturi efectuarea unor misiuni de audit public extern.

[Art.6 completat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

 

Articolul 7. Relaţiile Curţii de Conturi cu autorităţile publice şi alte instituţii

(1) Curtea de Conturi colaborează cu autorităţile, instituţiile publice, inclusiv organele de drept, călăuzindu-se de principiile legalităţii şi neadmiterii imixtiunii în activitatea acestora.

(2) Curtea de Conturi sesizează organele de drept despre depistarea încălcărilor ale căror constatare şi examinare ţin de competenţa acestora.

(3) În scopul exercitării atribuţiilor sale, Curtea de Conturi este în drept să solicite informaţii şi să utilizeze materialele întocmite de către alte autorităţi/ instituţii publice, iar acestea sînt obligate să le prezinte la prima cerere în cazurile în care nu se încalcă garanţiile respectării drepturilor procesuale ale subiecţilor şi alte garanţii prevăzute de legislaţie.

(4) Curtea de Conturi este în drept să contracteze specialişti calificaţi sau entităţi specializate pentru prestarea de servicii/acordarea asistenţei de specialitate.

 

Articolul 8. Cooperarea internaţională

(1) Curtea de Conturi este în drept să participe la activitatea organismelor internaţionale de profil şi poate deveni membru al acestora.

(2) Curtea de Conturi este în drept să efectueze schimburi de informaţii, de experienţă cu instituţii supreme de audit din alte state sau organisme internaţionale de profil, inclusiv prin schimb de personal şi prin acţiuni comune de formare în domeniul auditului public extern.

(3) Curtea de Conturi cooperează cu instituţiile şi organismele similare ale Uniunii Europene în cazul auditului privind gestiunea şi controlul fondurilor Uniunii Europene, conform normelor şi procedurilor acceptate reciproc.

(4) Curtea de Conturi cooperează cu instituţiile supreme de audit din alte state, cu forurile şi instituţiile internaţionale din domeniul său de activitate.

(5) Curtea de Conturi poate efectua misiuni de audit comune sau paralele cu instituţiile supreme de audit din alte state în baza acordurilor de colaborare.

(6) Curtea de Conturi poate exercita, din proprie iniţiativă sau la solicitarea ţărilor sau instituţiilor finanţatoare, auditul gestionării resurselor financiare alocate Republicii Moldova.

 

Articolul 9. Planificarea activităţii de audit

(1) Curtea de Conturi decide în mod independent asupra programului activităţii de audit, precum şi asupra modului de implementare a acestuia.

(2) Planificarea activităţii de audit se realizează pe termen mediu, prin elaborarea unui program multianual al activităţii de audit (de regulă, trienal), care, pentru a contribui mai eficient la îndeplinirea misiunii Curţii de Conturi, se actualizează anual în funcţie de obiectivele strategice şi cele specifice ale instituţiei.

(3) Programul anual al activităţii de audit se elaborează în baza programului multianual.

(4) Nicio autoritate nu este în drept să intervină în modificarea programelor activităţii de audit. Persoanele juridice şi/sau persoanele fizice pot oferi sugestii cu privire la subiectele care urmează să fie auditate, dar decizia finală cu privire la activitatea de audit aparţine exclusiv Curţii de Conturi.

 

Articolul 10. Transparenţă şi responsabilitate

În ceea ce priveşte obligaţia legală de a informa publicul, Curtea de Conturi oferă informaţiile publice privind activitatea sa prin:

a) prezentarea de rapoarte Parlamentului şi publicarea lor în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în cazurile prevăzute de prezenta lege;

a1) publicarea hotărârilor sale asupra rapoartelor de audit în Monitorul Oficial al Republicii Moldova;

b) publicarea rapoartelor pe pagina sa web oficială în cazurile prevăzute de prezenta lege, precum şi în alte surse de informare electronice;

c) conferinţe de presă şi alte forme de informare a publicului;

d) publicarea comunicatelor de presă şi a oricăror altor informaţii stabilite de Curtea de Conturi, cu excepţia informaţiilor şi materialelor care conţin secret de stat, secret comercial sau alt secret protejat prin lege;

e) supunerea situaţiilor sale financiare auditului extern şi publicarea raportului de audit extern pe pagina sa web oficială.

[Art.10 completat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

[Art.10 modificat prin Legea nr.140 din 27.07.2018, în vigoare 17.08.2018]

 

Capitolul II

ORGANIZAREA ŞI CONDUCEREA

Articolul 11. Structura

(1) Curtea de Conturi este constituită din 7 membri, inclusiv preşedintele şi vicepreşedintele Curţii de Conturi.

(2) Curtea de Conturi este asistată de un aparat.

(3) Pe lîngă Curtea de Conturi poate activa un consiliu consultativ. Regulamentul de funcţionare a consiliului şi componenţa nominală a acestuia se aprobă de către Curtea de Conturi.

 

Articolul 12. Conducerea

(1) Conducerea Curţii de Conturi este exercitată de către preşedintele acesteia.

(11) Preşedintele Curţii de Conturi este asistat de un cabinet propriu. Statutul juridic al personalului din cabinetul preşedintelui Curţii de Conturi se reglementează de Legea nr.80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.

(2) În cazul absenţei preşedintelui Curţii de Conturi, atribuţiile acestuia sînt exercitate de vicepreşedinte.

[Art.12 completat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

 

Articolul 13. Atribuţiile preşedintelui Curţii de Conturi

(1) Preşedintele Curţii de Conturi are următoarele atribuţii:

a) exercită conducerea Curţii de Conturi în conformitate cu legislaţia şi organizează activitatea acesteia;

b) numeşte şi eliberează din funcţie, în condiţiile legii, personalul Curţii de Conturi;

c) reprezintă Curtea de Conturi în relaţiile acesteia cu alte instituţii din ţară şi de peste hotare;

d) propune spre aprobare ordinea de zi a şedinţelor Curţii de Conturi;

e) participă, după caz, la şedinţele Parlamentului şi ale Guvernului;

f) organizează şi implementează sistemul de control intern managerial şi poartă răspundere managerială pentru administrarea alocaţiilor bugetare şi a patrimoniului public aflat în gestiunea Curţii de Conturi;

g) exercită alte atribuţii prevăzute de lege pentru conducătorul de instituţie publică.

(2) Întru exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele emite ordine şi dispoziţii.

[Art.13 modificat prin Legea nr.6 din 06.02.2020, în vigoare 28.03.2020]

 

Articolul 14. Şedinţele Curţii de Conturi

(1) Şedinţele Curţii de Conturi se convoacă de către preşedintele acesteia, din proprie iniţiativă sau la cererea a 3 membri ai Curţii de Conturi. În cazul în care membrii Curţii cer convocarea şedinţei, decizia de convocare va fi luată în cel mult 48 de ore de la prezentarea cererii.

(2) Şedinţele Curţii de Conturi sînt deliberative dacă sînt prezenţi cel puţin 5 membri ai Curţii de Conturi. Deciziile adoptate în cadrul şedinţelor se emit sub formă de hotărîri. Hotărîrile se adoptă cu votul a cel puţin 4 membri.

(3) Membrii Curţii de Conturi care nu sînt de acord cu hotărîrile adoptate au dreptul să îşi exprime opinia în scris, aceasta anexîndu-se la hotărîrea respectivă.

(4) Şedinţele Curţii de Conturi se desfăşoară în limba română şi sînt publice.

(5) Preşedintele Curţii de Conturi poate dispune desfăşurarea şedinţelor închise dacă este necesar pentru păstrarea secretului de stat, comercial sau a altui secret protejat prin lege.

 

Articolul 15. Atribuţiile Curţii de Conturi

Curtea de Conturi are următoarele atribuţii:

a) exercită controlul asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare publice prin efectuarea auditului public extern;

b) adoptă politicile şi strategiile în domeniul auditului public extern;

c) aprobă proiectul de buget al instituţiei;

d) examinează şi aprobă rapoartele auditorului şi decide asupra remiterii acestora comisiei permanente de profil a Parlamentului şi altor instituţii;

e) aprobă proceduri administrative, regulamente şi manuale, instrucţiuni şi ghiduri, standarde de audit;

f) aprobă programele anuale şi multianuale ale activităţii de audit;

g) aprobă structura aparatului şi efectivul-limită de personal;

h) aprobă rapoartele prevăzute la art.6;

i) aprobă Regulamentul cu privire la certificarea auditorilor publici;

i1) sesizează organele de drept despre depistarea încălcărilor ale căror constatare şi examinare ţin de competenţa acestora;

j) exercită alte atribuţii prevăzute de lege.

[Art.15 completat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

 

Articolul 16. Condiţiile pentru a candida la funcţia de membru al Curţii de Conturi

(1) Candidat la funcţia de membru al Curţii de Conturi poate fi persoana care:

a) este cetăţean al Republicii Moldova;

b) are studii superioare universitare în domeniul economic, financiar sau juridic şi o experienţă profesională în domeniile menţionate de cel puţin 10 ani, dintre care 5 ani de experienţă managerială;

c) cunoaşte limba română.

(2) Candidat la funcţia de membru al Curţii de Conturi nu poate fi persoana care:

a) a atins vârsta de 65 de ani;

b) este privată, prin hotărîre judecătorească definitivă, de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate;

c) are antecedente penale;

d) are, în ultimii 5 ani, în cazierul privind integritatea profesională, înscrieri cu privire la rezultatul negativ al testului de integritate profesională pentru încălcarea obligaţiei prevăzute la art.7 alin.(2) lit.a) din Legea nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale;

e) are interdicţia de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică, ce derivă dintr-un act de constatare al Autorităţii Naţionale de Integritate.

[Art.16 modificat prin Legea nr.429 din 28.12.2023, în vigoare 29.12.2023]

[Art.16 modificat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

[Art.16 completat prin Legea nr.74 din 26.04.2018, în vigoare 29.06.2018]

 

Articolul 17. Numirea membrilor Curţii de Conturi

(1) Preşedintele Curţii de Conturi se numeşte de Parlament pe un termen de 5 ani, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, în bază de concurs public, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi.

(2) Membrii Curţii de Conturi, cu excepţia preşedintelui, se numesc de Parlament pe un termen de 5 ani, la propunerea preşedintelui Curţii de Conturi, în bază de concurs public, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi.

(3) Membrul Curţii de Conturi/persoana care a deţinut anterior funcţia de membru al Curţii de Conturi poate fi numit/numită о singură dată pentru un nou mandat de 5 ani, în bază de concurs public.

(4) Vicepreşedintele Curţii de Conturi se desemnează de către Parlament, la propunerea preşedintelui Curţii de Conturi, din rîndul membrilor acesteia.

 

Articolul 18. Jurămîntul membrilor Curţii de Conturi

(1) Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii Curţii de Conturi, la numirea în funcţie, depun în faţa Parlamentului următorul jurămînt: „Jur să slujesc Republica Moldova cu credinţă, să respect Constituţia şi legile Republicii Moldova, să protejez proprietatea publică, democraţia şi bunăstarea poporului.”

(2) Jurămîntul se depune în şedinţa Parlamentului, după adoptarea hotărîrii de numire.

 

Articolul 19. Statutul de membru al Curţii de Conturi

(1) Membrii Curţii de Conturi sînt independenţi în exercitarea mandatului lor şi inamovibili pe durata acestuia, cu excepţia cazurilor prevăzute la art.20. Ei deţin funcţii de demnitate publică prin numire.

(2) Membrii Curţii de Conturi, odată cu numirea în funcţie, obţin calitatea de auditori publici pe durata mandatului.

(3) Membrii Curţii de Conturi nu pot fi cercetaţi, reţinuţi, arestaţi decît la cererea Procurorului General, cu acordul Parlamentului.

(4) Membrii Curţii de Conturi nu răspund civil, administrativ sau penal pentru opiniile exprimate şi hotărîrile adoptate în exercitarea funcţiilor lor, cu excepţia cazurilor în care instanţele judecătoreşti constată îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii de către aceste persoane, cu rea-credinţă, a oricărui act sau fapt legat de exercitarea atribuţiilor Curţii de Conturi, care a cauzat prejudicii unor terţi.

(5) Funcţia de membru al Curţii de Conturi este incompatibilă cu orice altă activitate remunerată, cu excepţia activităţilor didactice, ştiinţifice şi de creaţie.

(6) Remunerarea membrilor Curţii de Conturi este prevăzută de Legea nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.

(7) Membrii Curţii de Conturi, pe durata mandatului, îşi sistează orice activitate politică, inclusiv în cadrul partidelor politice sau al altor organizaţii social-politice.

 

Articolul 20. Încetarea, revocarea şi suspendarea mandatului de membru al Curţii de Conturi

(1) Mandatul membrului Curţii de Conturi încetează în cazurile:

a) expirării termenului pentru care a fost numit;

b) demisiei;

c) revocării;

d) decesului.

(2) Revocarea membrului Curţii de Conturi se face în cazurile:

a) pierderii cetăţeniei Republicii Moldova;

b) condamnării, în baza hotărîrii definitive şi irevocabile a instanţei de judecată, pentru comiterea unei infracţiuni;

c) imposibilităţii, din motive de sănătate, de a-şi exercita atribuţiile timp de mai mult de 4 luni consecutive;

d) declarării dispariţiei fără veste, în conformitate cu legea;

e) activităţii în cadrul unui partid sau al unei alte organizaţii social-politice;

f) constatării, printr-un act definitiv al Autorităţii Naţionale de Integritate, a încălcării regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităţii sau al restricţiilor;

g) privării de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita anumite activităţi, ca pedeapsă principală sau complementară, printr-o hotărîre judecătorească definitivă;

h) nedepunerii declaraţiei de avere şi interese personale sau refuzului de a o depune, în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;

i) existenţei unei hotărîri irevocabile a instanţei de judecată prin care s-a dispus confiscarea averii nejustificate;

j) încălcării obligaţiei prevăzute la art.7 alin.(2) lit.a) din Legea nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale.

(3) Activitatea membrului Curţii de Conturi se suspendă:

a) din momentul punerii sub învinuire, cînd în privinţa acestuia a fost intentat un dosar penal în legătură cu activitatea pe care o desfăşoară;

b) din data trimiterii în instanţa de judecată a unui dosar penal în care acesta este învinuit de comiterea unei infracţiuni – pînă la o hotărîre judecătorească definitivă;

c) în cazul înregistrării în calitate de candidat pentru ocuparea unei funcţii elective;

d) în cazul acordării acestuia a concediului de maternitate/paternitate sau pentru îngrijirea copilului.

(4) Perioada de suspendare se include în durata mandatului.

(5) Încetarea şi suspendarea mandatului de membru al Curţii de Conturi se dispun prin hotărîre a Parlamentului, adoptată cu votul majorităţii deputaţilor aleşi.

(6) Revocarea membrului Curţii de Conturi se dispune prin hotărîre a Parlamentului, adoptată cu votul a 2/3 din deputaţii aleşi.

 

Articolul 21. Drepturile, obligaţiile şi restricţiile membrului Curţii de Conturi

(1) Membrul Curţii de Conturi are dreptul:

a) să ceară de la personalul Curţii de Conturi, în limitele competenţei sale, informaţia necesară auditului, precum şi explicaţii verbale şi scrise;

b) să înainteze propuneri în vederea perfecţionării activităţii Curţii de Conturi;

c) să îşi expună opinia separată, care poate fi anexată în formă scrisă, la cererea acestuia, la actul adoptat.

(2) Membrul Curţii de Conturi este obligat:

a) să organizeze activităţile în sectoarele încredinţate;

b) să îşi îndeplinească atribuţiile cu obiectivitate, imparţialitate, în conformitate cu prevederile legii;

c) să participe la şedinţele Curţii de Conturi şi să voteze „pentru” sau „contra” adoptării actelor Curţii de Conturi;

d) să respecte prevederile Legii nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale;

e) să se abţină de la orice activitate sau manifestare contrară statutului de membru al Curţii de Conturi.

(3) Membrii Curţii de Conturi, pe lîngă drepturile şi obligaţiile de membru al Curţii de Conturi, au drepturile şi obligaţiile stabilite pentru auditorii publici în conformitate cu art.29 din prezenta lege şi cele stabilite de Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi intereselor personale.

(4) Membrul Curţii de Conturi nu este în drept să participe în activităţi, inclusiv la audierea rapoartelor auditorului şi adoptarea hotărîrilor, dacă se află în conflict de interese în sensul Legii nr.133/2016 privind declararea averii şi intereselor personale.

 

Articolul 22. Aparatul Curţii de Conturi

(1) Efectuarea auditului, asistenţa organizatorică, informaţională şi tehnică a Curţii de Conturi sînt asigurate de către aparatul Curţii de Conturi.

(2) Structura şi efectivul-limită de personal ale aparatului Curţii de Conturi se aprobă de către Curtea de Conturi.

(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare a aparatului Curţii de Conturi se aprobă de către Curtea de Conturi.

 

Articolul 23. Personalul Curţii de Conturi

(1) Curtea de Conturi îşi desfăşoară activitatea prin personalul cu atribuţii de audit public, personalul de specialitate şi personalul tehnic.

(2) Personalul cu atribuţii de audit public şi personalul de specialitate cad sub incidenţa Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public. Personalul cu atribuţii de audit public este constituit din auditori publici şi stagiari în audit public extern. Personalul de specialitate acordă asistenţă personalului cu atribuţii de audit public în exercitarea competenţelor Curţii de Conturi.

(3) La îndeplinirea sarcinilor de audit, personalul cu atribuţii de audit public şi personalul de specialitate sînt obligate să respecte principiile specificate la art.5, ţinînd cont de interesele publice şi excluzînd orice interes personal care ar putea influenţa îndeplinirea sarcinilor proprii.

(4) Drepturile şi responsabilităţile personalului tehnic sînt reglementate de legislaţia muncii.

(5) Curtea de Conturi va asigura formarea iniţială şi continuă a personalului conform modalităţilor stabilite prin actele interne aprobate de Curtea de Conturi.

[Art.23 modificat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

 

Articolul 24. Condiţiile de angajare a personalului cu atribuţii de audit public şi a personalului de specialitate

Pot fi angajate în calitate de personal cu atribuţii de audit public sau de personal de specialitate al Curţii de Conturi persoanele care:

a) corespund condiţiilor prevăzute în Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public;

b) nu au, în ultimii 5 ani, în cazierul privind integritatea profesională, înscrieri cu privire la rezultatul negativ al testului de integritate profesională pentru încălcarea obligaţiei prevăzute la art.7 alin.(2) lit.a) din Legea nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale.

 

Articolul 25. Statutul personalului cu atribuţii de audit public

Criteriile de angajare, categoriile şi numărul personalului cu atribuţii de audit public, condiţiile de remunerare, drepturile şi obligaţiile acestuia sînt stabilite de prezenta lege şi de regulamentele Curţii de Conturi. În toate cazurile ce nu sînt reglementate de prezenta lege, de regulamentele aprobate se va aplica legislaţia cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.

 

Articolul 26. Stagiul în activitatea de audit public extern

(1) Este stagiar în activitatea de audit public extern persoana fizică angajată a Curţii de Conturi pe tot parcursul perioadei de stagiu şi care participă la misiuni de audit public extern.

(2) Stagiul în activitatea de audit public extern este de cel puţin 12 luni şi se desfăşoară sub îndrumarea unui auditor public.

 

Articolul 27. Certificarea auditorilor publici

(1) Certificarea personalului cu atribuţii de audit public se efectuează în conformitate cu procedurile prevăzute în Regulamentul privind certificarea auditorilor publici, aprobat de Curtea de Conturi.

(2) Persoanele care deţin o calificare recunoscută pe plan internaţional ce atestă competenţa lor în audit public fac subiectul unei proceduri speciale, definită în regulamentul specificat la alin.(1).

 

Articolul 28. Procesul de instruire şi dezvoltare profesională

(1) Curtea de Conturi îşi stabileşte strategia de instruire şi dezvoltare profesională a personalului cu atribuţii de audit public, precum şi priorităţile de dezvoltare profesională în domeniul auditului public.

(2) Preşedintele Curţii de Conturi creează condiţii de dezvoltare profesională a personalului cu atribuţii de audit public, astfel încît acesta să îşi îmbunătăţească constant calificarea profesională în modul stabilit de către Curtea de Conturi.

(3) Instruirea şi dezvoltarea profesională se desfăşoară în conformitate cu planurile anuale de instruire şi dezvoltare profesională.

 

Articolul 29. Drepturile şi obligaţiile personalului cu atribuţii de audit public

(1) Personalul cu atribuţii de audit public, în timpul îndeplinirii atribuţiilor de serviciu, este în drept:

a) să solicite şi să primească orice acte, documente, informaţii sau alte materiale necesare pentru audit, oricare ar fi persoanele fizice sau juridice care le deţin;

b) să aibă acces liber pe teritoriul entităţilor auditate, în sediile sau în alte localuri ale acestora pentru a verifica existenţa şi utilizarea resurselor financiare publice sau a patrimoniului public;

c) să solicite şi să primească, în cel mult 5 zile lucrătoare de la data solicitării, de la conducători şi alte persoane cu funcţii de răspundere explicaţii verbale şi scrise, copii de pe documente.

(2) Personalul cu atribuţii de audit public este obligat:

a) să efectueze acţiuni de audit în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova şi cu standardele internaţionale;

b) să respecte prevederile Codului etic al Curţii de Conturi;

c) să îşi perfecţioneze în continuu cunoştinţele profesionale;

d) să constate faptele contravenţionale în cazurile prevăzute de Codul contravenţional;

e) să respecte obligaţiile prevăzute de Legea nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale;

f) să participe în calitate de specialist în cadrul proceselor penale iniţiate pe baza materialelor Curţii de Conturi remise organelor de urmărire penală.

[Art.29 completat prin Legea nr.186 din 11.09.2020, în vigoare 09.11.2020]

 

Articolul 30. Răspunderea personalului cu atribuţii de audit public

Personalul cu atribuţii de audit public răspunde administrativ, civil şi penal pentru încălcările comise, în conformitate cu legislaţia, fiind sancţionat şi disciplinar, inclusiv în cazul:

a) denaturării rezultatelor auditului efectuat;

b) prezentării de date eronate atît Curţii de Conturi, cît şi altor autorităţi;

c) încălcării prevederilor referitoare la obligaţiile şi incompatibilităţile prevăzute în Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, în Codul etic al Curţii de Conturi şi în Codul de conduită a funcţionarului public;

d) săvîrşirii de fapte care afectează prestigiul instituţiei;

e) încălcării prevederilor din Legea nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale. Comiterea încălcării art.7 alin.(2) lit.a) din legea menţionată serveşte temei pentru eliberarea din funcţie.

 

Capitolul III

AUDIT

Articolul 31. Tipurile de audit

(1) Curtea de Conturi efectuează următoarele tipuri de audit:

a) audit financiar;

b) audit al conformităţii;

c) audit al performanţei.

(2) La efectuarea auditului financiar anual, Curtea de Conturi:

a) verifică şi evaluează situaţiile financiare, sistemele financiare şi operaţiunile entităţii auditate;

b) examinează situaţiile financiare anuale şi conturile/rapoartele entităţii auditate în scopul de a evalua dacă rapoartele sînt întocmite corect şi dacă conturile sînt prezentate veridic şi fidel;

c) evaluează respectarea cerinţelor de raportare financiară;

d) evaluează sistemul de control intern managerial şi auditul intern ale entităţii auditate;

e) realizează misiuni intermediare de audit pe parcursul exerciţiului financiar, inclusiv monitorizarea implementării recomandărilor de audit anterioare şi analiza măsurilor întreprinse pe baza acestor recomandări.

(3) La efectuarea auditului conformităţii, Curtea de Conturi stabileşte dacă activitatea entităţilor auditate este conformă cu legislaţia şi cu regulile stabilite de autorităţi. Auditul conformităţii se finalizează cu o concluzie sau opinie a auditorului cu privire la conformitate.

(4) La efectuarea auditului performanţei, Curtea de Conturi evaluează economicitatea, eficienţa şi eficacitatea unui anumit aspect al operaţiunilor desfăşurate de o entitate sau de o parte a acesteia ori în cadrul unui program sau al unei activităţi.

(5) Curtea de Conturi poate efectua misiuni de audit combinate (comprehensive) şi misiuni follow-up.

(6) La efectuarea tuturor tipurilor de audit, Curtea de Conturi evaluează indicatorii de fraudă şi corupţie.

[Art.31 modificat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

[Art.31 modificat prin Legea nr.6 din 06.02.2020, în vigoare 28.03.2020]

 

Articolul 32. Mandatul de audit

(1) Curtea de Conturi are dreptul de a verifica toate activităţile financiare şi administrative, alte activităţi, programele şi proiectele gestionate de către una sau mai multe dintre entităţile menţionate în prezentul articol, inclusiv procesul de vînzare, de privatizare sau concesionare a activelor şi veniturile obţinute din acestea.

(2) Curtea de Conturi are dreptul de a audita utilizarea resurselor financiare publice de către orice beneficiar, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, precum şi de către partidele politice.

(3) Curtea de Conturi este obligată să efectueze anual auditul financiar al:

a) raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat în anul bugetar încheiat;

b) raportului Guvernului privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat în anul bugetar încheiat;

c) raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală în anul bugetar încheiat;

d) rapoartelor ministerelor privind executarea bugetelor în anul bugetar încheiat.

(4) Curtea de Conturi are dreptul să efectueze auditul financiar la toate instituţiile publice, inclusiv la instituţiile şi autorităţile publice la autogestiune, precum şi la autorităţile publice centrale de reglementare.

(5) Curtea de Conturi are dreptul să efectueze auditul financiar la întreprinderi de stat şi municipale, la societăţile comerciale al căror capital social aparţine în întregime statului sau unităţii administrativ-teritoriale, precum şi la societăţile comerciale în care statul, unităţile administrativ-teritoriale, întreprinderile de stat şi municipale deţin, fiecare separat sau împreună, cel puţin jumătate din capitalul social. În acest sens, Curtea de Conturi informează conducătorul entităţii, cel tîrziu la data de 30 septembrie, privind misiunea de audit preconizată pentru anul următor.

(6) Curtea de Conturi are dreptul să efectueze în orice moment şi alte tipuri de audit decît auditul financiar la instituţiile menţionate în prezentul articol, cu excepţia Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică şi partidelor politice. De asemenea, Curtea de Conturi are dreptul să efectueze auditul:

a) utilizării resurselor financiare publice alocate unei instituţii sau organizaţii;

b) gestionării tuturor finanţelor publice astfel cum sînt definite în Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014;

c) gestionării patrimoniului public şi al performanţei în cadrul parteneriatelor public-private;

d) gestionării patrimoniului public şi al performanţei în cadrul concesiunilor;

e) împrumuturilor, creditelor şi datoriilor garantate de către entităţile din sectorul public.

(7) Prin derogare de la prevederile art.31 şi ale alin.(1), (4) şi (6) din prezentul articol, Curtea de Conturi efectuează auditul Băncii Naţionale a Moldovei exclusiv în limitele şi condiţiile prevăzute de Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei.

(8) În scopul exercitării mandatului, inclusiv al planificării misiunilor de audit şi evaluării riscurilor de fraudă şi eroare în procesul de administrare a finanţelor şi patrimoniului public, Curtea de Conturi are acces neîngrădit, direct şi liber, în timp util, la informaţiile digitalizate, bazele de date necesare exercitării corespunzătoare a atribuţiilor legale.

(9) În scopul exercitării atribuţiilor prevăzute de prezenta lege, Curtea de Conturi are dreptul de a prelucra datele cu caracter personal, inclusiv datele cu caracter personal având funcţie de identificare, fără consimţământul subiecţilor datelor cu caracter personal.

(10) Subiecţii datelor cu caracter personal nu au dreptul de a se opune prelucrării datelor personale circumscrise exercitării atribuţiilor Curţii de Conturi prevăzute de prezenta lege.

(11) Prelucrarea datelor cu caracter personal, obţinute de către Curtea de Conturi în exercitarea atribuţiilor prevăzute de prezenta lege, se realizează în conformitate cu prevederile legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal.

[Art.32 completat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

[Art.32 modificat prin Legea nr.186 din 11.09.2020, în vigoare 09.11.2020]

 

Articolul 33. Procedura de audit

(1) Procedura de audit se efectuează în conformitate cu prezenta lege, standardele internaţionale ale instituţiilor supreme de audit, precum şi cu regulamentele, manualele şi ghidurile Curţii de Conturi elaborate în conformitate cu acestea.

(2) Dacă în procesul de audit se constată abateri de la prevederile legislaţiei, acestea, precum şi cauzele care au determinat producerea unor prejudicii, se comunică conducerii entităţii auditate, care este obligată să ia măsuri pentru recuperarea prejudiciului constatat.

(3) Proiectul de raport al auditorului este prezentat, de către auditorul public responsabil de misiunea de audit, conducătorului entităţii auditate pentru comentarii (explicaţii). În cazul auditului financiar, entitatea auditată va prezenta, în mod obligatoriu, o declaraţie scrisă cu privire la constatările auditorului public asupra situaţiilor financiare.

(4) Entitatea auditată prezintă echipei de audit, în termen de până la 7 zile lucrătoare de la primirea proiectului de raport al auditorului, comentariile (explicaţiile) pe marginea acestuia, în formă scrisă, precum şi documentele pe care le consideră relevante. În termen de 3 zile lucrătoare de la primirea acestor comentarii/documente, echipa de audit le examinează şi informează entitatea auditată despre rezultatele examinării, acestea fiind reflectate succint în raportul final al auditorului. În cazul în care entitatea nu este de acord cu rezultatele examinării, aceasta prezintă în scris dezacordul, în termen de 3 zile lucrătoare, echipei de audit pentru a fi anexat la raportul final al auditorului.

(5) Documentele de lucru nu pot fi prezentate părţilor terţe, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege. Acestea vor fi păstrate în arhivă conform Legii nr.880/1992 privind Fondul Arhivistic al Republicii Moldova şi potrivit procedurilor stipulate în regulamentele Curţii de Conturi.

[Art.33 modificat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

 

Articolul 331. Opiniile de audit financiar

(1) Auditul financiar se finalizează cu emiterea uneia dintre următoarele opinii asupra situaţiilor financiare: opinie fără rezerve, opinie cu rezerve, opinie contrară, imposibilitate de exprimare a opiniei.

(2) Emiterea opiniei contrare sau imposibilitatea exprimării opiniei din motive imputabile conducătorului entităţii publice auditate va constitui un dezavantaj la ocuparea unor asemenea funcţii pe viitor.

[Art.331 introdus prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

 

Articolul 34. Rapoartele auditorului

(1) Rapoartele auditorului se referă la sfera de aplicare a auditului, includ constatările, opiniile şi/sau concluziile auditorului, precum şi, după caz, recomandările pentru aplicarea acţiunilor de remediere.

(2) Scopul rapoartelor auditorului este de a comunica rezultatele auditului părţilor interesate, autorităţilor competente şi publicului larg. Rapoartele auditorului vor conţine doar informaţii care au suport suficient şi probe de audit adecvate obţinute cu respectarea procedurilor stabilite.

(21) Rapoartele auditorului, precum şi hotărârile asupra acestora se publică pe pagina web oficială a Curţii de Conturi.

(3) Forma şi modalitatea de valorificare a rapoartelor auditorului se definesc în regulamentele Curţii de Conturi.

(4) Curtea de Conturi este obligată să respecte regimul juridic al informaţiilor atribuite la secretul de stat, comercial şi al datelor cu caracter personal de care ia cunoştinţă la exercitarea atribuţiilor sale şi să le comunice doar autorităţilor împuternicite.

[Art.34 completat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

 

Articolul 35. Controlul calităţii şi asigurarea calităţii

În scopul eficientizării proceselor de audit şi al îmbunătăţirii rezultatelor auditului, în cadrul Curţii de Conturi este stabilit un sistem de control al calităţii şi de asigurare a calităţii.

 

Articolul 36. Drepturile şi obligaţiile entităţilor auditate

(1) Entităţile auditate au dreptul:

a) să cunoască scopul auditului;

b) să primească de la auditorul public informaţia despre cerinţele actelor normative în vigoare referitoare la efectuarea auditului public;

c) să primească de la auditorul public recomandări privind excluderea situaţiilor şi cauzelor ce au determinat apariţia neregulilor constatate;

d) să prezinte comentarii la proiectul de raport al auditorului şi să propună modificări şi completări la acesta.

(2) Entităţile auditate sînt obligate:

a) să asigure accesul auditorilor publici pe teritoriul lor, în sediile sau în alte localuri ale lor şi să le creeze condiţii de lucru adecvate;

b) să prezinte, la cererea auditorului public, actele, documentele, informaţiile şi bazele de date necesare într-un termen rezonabil, care nu va depăşi limita stabilită de auditor;

c) să prezinte, la cererea auditorului public, explicaţii verbale şi scrise;

d) să prezinte, în termen de până la 7 zile lucrătoare, comentariile (explicaţiile), în scris, asupra proiectului de raport al auditorului, în care îşi vor exprima acordul sau dezacordul faţă de constatările şi concluziile formulate de către auditorul public.

(3) Neexecutarea prevederilor alin.(2) lit.a) şi b) se sancţionează în temeiul Codului contravenţional.

(4) În cazul neasigurării îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin.(2) de către conducerea entităţii auditate, preşedintele Curţii de Conturi poate informa despre aceasta Parlamentul, Preşedintele Republicii Moldova, Guvernul sau organul deliberativ al administraţiei publice locale.

[Art.36 modificat prin Legea nr.10 din 12.02.2021, în vigoare 30.10.2021]

 

Articolul 37. Implementarea recomandărilor

(1) Entităţile auditate şi alte instituţii vizate în raportul auditorului sînt obligate, în termenul stabilit de către Curtea de Conturi, să raporteze despre implementarea recomandărilor din raportul auditorului sau despre motivele pentru care acestea nu au fost implementate.

(2) Curtea de Conturi stabileşte termene concrete de raportare privind implementarea recomandărilor înaintate în funcţie de complexitatea măsurilor ce urmează a fi luate întru implementarea acestora.

(3) Curtea de Conturi asigură monitorizarea implementării recomandărilor.

 

Capitolul IV

DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE

Articolul 38. Dispoziţii tranzitorii

(1) Membrii Curţii de Conturi aflaţi în funcţie la data intrării în vigoare a prezentei legi îşi exercită funcţiile pînă la expirarea termenului pentru care au fost numiţi.

(2) Personalul Curţii de Conturi cu atribuţii de audit public aflat în funcţie sau care va fi angajat pînă la expirarea termenului de 24 de luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi este în drept să efectueze în această perioadă misiuni de audit fără a fi certificat în domeniul auditului public extern.

(3) Misiunile de audit ale Curţii de Conturi iniţiate potrivit programului său anual de activitate, aprobat pînă la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor fi efectuate şi finalizate în conformitate cu prevederile Legii Curţii de Conturi nr.261/2008.

(4) Curtea de Conturi:

a) în termen de 24 de luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va supune certificării personalul Curţii de Conturi cu atribuţii de audit public;

b) în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale în concordanţă cu prezenta lege şi va elabora regulamentele necesare punerii în aplicare a acesteia.

(5) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va elabora şi va prezenta Parlamentului propuneri de modificare a legislaţiei în vigoare în scopul asigurării compatibilităţii cu prezenta lege.

 

Articolul 39. Dispoziţii finale

La data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea Curţii de Conturi nr.261/2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.237–240, art.864), cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.260. Chişinău, 7 decembrie 2017.