COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE
H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de acordare şi retragere
a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare
[Denumirea în redacţia Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
nr. 12/1 din 28.10.99
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.156/328 din 31.12.1999
* * *
Abrogat: 16.01.2009
Hotãrîrea CNPF nr.53/12 din 31.10.2008
Notă: În textul hotărîrii şi anexelor cuvintele "administrare a investiţiilor" se substituie cu cuvintele "administrarea fiduciară a investiţiilor" conform Hot.CNVM nr.47/9 din 01.12.05, în vigoare 16.12.05
Notă: Pe tot parcursul textului hotărîrii şi anexelor cuvintele "companiile fiduciare", "companiilor fiduciare", "activitatea companiilor fiduciare", "şi companiile fiduciare", "şi companiilor fiduciare", "şi companiei fiduciare" se exclud conform Hot.CNVM nr.29/5 din 16.06.05, în vigoare 01.07.05
Notă: Pe parcursul textului după cuvintele "solicitantul", "solicitantului", "solicitantă", "solicitante" se completează cu cuvintele "de licenţă" conform Hot.CNVM nr.7/4 din 26.02.04, în vigoare 19.03.04
Notă: Pe tot parcursul textului cuvintele "Modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare" se substituie cu cuvintele "Regulamentul privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare" conform Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002
Întru executarea Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare nr.199-XIV din 18 noiembrie 1998, Legii privind licenţierea unor genuri de activitate nr.451-XV din 30.07.2001 şi în scopul reglementării procedurii de acordare a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare
[Preambulul modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare (anexa nr.1).
[Pct.2 exclus prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002, celelalte renumerotate]
2. Se aprobă normativele obligatorii de suficienţă a capitalului propriu minim pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare (anexa nr.2).
3. Se aprobă Modul de formare a fondului de garanţie pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare şi limitarea riscului legat de operaţiuni cu valorile mobiliare (anexa nr.3).
4. Participanţii profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, care au primit licenţa pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare pînă la aprobarea prezentei Hotărîri, sînt obligaţi să aducă capitalul propriu în corespundere cu normativele de suficienţă a capitalului propriu minim pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare şi să formeze fondul de garanţie în conformitate cu cerinţele prezentei Hotărîri.
5. Se abrogă actele normative ale Comisiei de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare conform anexei nr.4.
6. Normativele obligatorii de suficienţă a capitalului propriu minim şi a fondului de garanţie stabilite de prezenta Hotărîre nu se răsfrîng asupra băncilor şi altor instituţii financiare ce desfăşoară activitate profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare, precum şi a emitenţilor ce ţin de sine stătător registrul deţinătorilor de valori mobiliare.
[Pct.6 completat prin Hot.CNVM nr.29/5 din 16.06.05, în vigoare 01.07.05]
7. Controlul asupra executării prezentei Hotărîri se pune în sarcina Direcţiei executive a Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
8. Prezenta Hotărîre intră în vigoare din data publicări.
PREŞEDINTELE COMISIEI NAŢIONALE | |
A VALORILOR MOBILIARE | Gheorghe CĂLCÎI |
Chişinău, 28 octombrie 1999. | |
Nr.12/1. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Comisiei Naţionale
a Valorilor Mobiliare
nr.12/1 din 28.10.99
Notă: Pe tot parcursul textului cuvintele "Modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare" se substituie cu cuvintele "Regulamentul privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare" şi cuvintele "prezentul(ui) Mod" se substituie cu cuvintele "prezentul(ui) Regulament" conform Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002
Notă: În Anexa nr.1 textul "activitatea de audit pe piaţa valorilor mobiliare" se substituie cu textul "activitatea auditului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare" conform Hot.CNVM nr.5/4 din 22.02.2001
Regulamentul
privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea
pe piaţa valorilor mobiliare
I. Dispoziţii generale
1.1. Regulamentul privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare (în continuare - Regulament) este elaborat în baza Legii privind licenţierea unor genuri de activitate nr. 451-XV din 30.07.2001 (în continuare - Legii), Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare nr.199-XIV din 18.11.98 şi altor acte normative care reglementează activitatea pe piaţa valorilor mobiliare.
[Pct.1.1 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
1.2 Prezentul Regulament stabileşte condiţiile de acordare, suspendare şi retragere a licenţelor pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare.
1.3. Acordarea de licenţe se efectuează în scopul asigurării controlului de stat asupra activităţii participanţilor profesionişti pe piaţa valorilor mobiliare şi protejării intereselor investitorilor (în continuare - participant profesionist).
1.4. Participanţii profesionişti, cu excepţia instituţiilor financiare şi emitenţilor, care ţin registrul deţinătorilor valorilor mobiliare de sine stătător, desfăşoară activitatea profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare ca fiind exclusivă.
II. Acordarea de licenţe pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare
2.1. Desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare se admite numai în baza licenţei, eliberate de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (în continuare - Comisia Naţională), persoanelor juridice - solicitante de licenţă.
[Pct.2.1 completat prin Hot.CNVM nr.7/4 din 26.02.04, în vigoare 19.03.04]
2.2. Băncile şi alte instituţii financiare, activitatea cărora este reglementată de Legea instituţiilor financiare, primesc la Comisia Naţională licenţa pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare conform prezentului Regulament, la prezentarea demersului Băncii Naţionale a Moldovei.
2.3. Comisia Naţională acordă licenţe pentru următoarele genuri de activitate pe piaţa valorilor mobiliare:
a) activitatea de brokeraj;
b) activitatea de dealer;
c) activitatea de underwriting;
d) activitatea de administrarea fiduciară a investiţiilor;
e) activitatea de ţinere a registrului;
f) activitatea de depozitare;
g) activitatea de clearing;
h) activitatea bursieră;
i) activitatea fondurilor de investiţii;
j) activitatea auditului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare;
k) activitatea de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele;
l) activitatea de consulting investiţional;
m) activitatea de instruire şi reciclare a cadrelor participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare.
[Pct.2.3 modificat prin Hot.CNVM nr.47/9 din 01.12.05, în vigoare 16.12.05]
[Pct.2.3 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
2.4. Activitatea organizaţiilor de autoreglementare se licenţiază de către Comisia Naţională.
III. Cerinţe unice faţă de activitatea participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare
3.1. Comisia Naţională stabileşte cerinţe unice faţă de modul de desfăşurare a activităţii pe piaţa valorilor mobiliare care sînt obligatorii pentru participanţii profesionişti.
3.2. Restricţiile faţă de cumularea genurilor de activitate pe piaţa valorilor mobiliare sînt stabilite în art.41 al Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare.
3.3. În dependenţă de genul de activitate, licenţa pentru desfăşurarea unui gen de activitate pe piaţa valorilor mobiliare poate fi eliberată participantului profesionist concomitent cu licenţa pentru desfăşurarea altui gen de activitate pe piaţa valorilor mobiliare.
3.4. Normativele privind suficienţa capitalului propriu minim al participanţilor profesionişti şi normativele fondului de garanţie precum şi fondului participanţilor Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei se stabilesc prin Hotărîrea Comisiei Naţionale şi pot fi revizuite.
[Pct.3.4 modificat prin Hot.CNVM nr.13/4 din 17.03.2005]
3.5. La desfăşurarea în condiţiile cumulării a mai multor genuri de activitate pe piaţa valorilor mobiliare, suficienţa capitalului propriu şi fondului de garanţie al participantului profesionist, precum şi fondului participanţilor Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei se determină în conformitate cu cerinţele înaintate faţă de acel gen de activitate desfăşurat, faţă de care este stabilită mărimea maximă a capitalului propriu şi fondului de garanţie sau fondului participanţilor.
[Pct.3.5 în redacţia Hot.CNVM nr.13/4 din 17.03.2005]
3.6. Participanţii profesionişti sînt obligaţi să dispună de cel puţin două persoane cu funcţii de răspundere, inclusiv conducătorul şi o persoană care poate exercita atribuţiile acestuia în lipsa lui, ce deţin certificate de calificare eliberate de către Comisia Naţională în conformitate cu Regulamentul cu privire la atestarea specialiştilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare şi eliberarea certificatelor de calificare cu dreptul de a activa pe piaţa valorilor mobiliare, aprobat prin Hotărîrea Comisiei Naţionale nr.10/12 din 28 septembrie 1999.
[Pct.3.6 în redacţia Hot.CNVM nr.29/5 din 16.06.05, în vigoare 01.07.05]
[Pct.3.6 modificat prin Hot.CNVM nr.7/4 din 26.02.04, în vigoare 19.03.04]
3.7. Conducătorul (administratorul) participantului profesionist, conducătorul filialei (reprezentanţei) acestuia şi persoanele, care vor exercita atribuţiile în lipsa acestora, trebuie să dispună de studii universitare în domeniul economic sau juridic şi să aibă o experienţă de lucru în aceste domenii de cel puţin 3 ani.
[Pct.3.7 introdus prin Hot.CNVM nr.61/5 din 09.11.2006, în vigoare 17.11.2006]
3.8. Contabilul-şef al participantului profesionist şi persoana, care va exercita atribuţiile în lipsa acestuia, trebuie să dispună de studii universitare financiar-economice şi să aibă o experienţă de lucru pe specialitate de cel puţin 2 ani.
[Pct.3.8 introdus prin Hot.CNVM nr.61/5 din 09.11.2006, în vigoare 17.11.2006]
3.9. În afară de persoanele specificate în punctul 3.6, participantul profesionist este obligat să dispună în statele sale de cel puţin un specialist cu certificat de calificare, eliberat de Comisia Naţională pentru fiecare gen de activitate desfăşurat de participantul dat.
3.10. Specialistul cu certificat de calificare poate activa numai într-o singură societate cu rol de participant profesionist.
3.11. Activitatea persoanelor specificate în punctele 3.6. şi 3.9., precum şi a unui angajat al companiei de audit ce dispune de certificat de calificare, în cadrul participantului profesionist trebuie să constituie activitatea lor de bază, cu excepţia persoanelor cu funcţii de răspundere în componenţa consiliului fondului de investiţii, ce deţin certificate eliberate de Comisia Naţională.
[Pct.3.11 modificat prin Hot.CNVM nr.61/5 din 09.11.2006, în vigoare 17.11.2006]
[Pct.3.11(3.9) completat prin Hot.CNVM nr.48/1 din 04.09.2006, în vigoare 08.09.2006]
[Pct.3.11(3.9) introdus prin Hot.CNVM nr.29/5 din 16.06.05, în vigoare 01.07.05]
[Pct.3.11(3.9) exclus prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
3.12. Ca derogare de la prevederile punctelor 3.6. şi 3.9. se stabileşte, că emitenţii ce deţin de sine stătător registrul deţinătorilor de acţiuni şi companiile de audit sînt obligaţi să dispună în statele lor de cel puţin un specialist cu certificat de calificare eliberat de Comisia Naţională.
[Pct.3.12 modificat prin Hot.CNVM nr.61/5 din 09.11.2006, în vigoare 17.11.2006]
[Pct.3.12(3.10) introdus prin Hot.CNVM nr.29/5 din 16.06.05, în vigoare 01.07.05]
3.13 Pentru a primi copiile legalizate ale licenţei pentru filiale şi reprezentanţe, participantul profesionist trebuie să dispună de cel puţin un specialist cu certificat de calificare eliberat de Comisia Naţională, care va activa în cadrul filialei (reprezentanţei) respective precum şi de încăpere operaţională şi reguli interne de activitate.
[Pct.3.13(3.11,3.9) modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
3.14. Participantul profesionist este obligat să informeze în termen de 10 zile Comisia Naţională referitor la modificările efectuate în lista specialiştilor care deţin certificate de calificare.
[Pct.3.14(3.12,3.10) introdus prin Hot.CNVM nr.7/4 din 26.02.04, în vigoare 19.03.04]
IV. Modul de eliberare a licenţei
4.1. Licenţa pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare este eliberată în baza cererii pentru eliberarea licenţei (în continuare - cerere).
4.2. În cazul în care genul de activitate pentru care este solicitată licenţa va fi practicat la mai multe obiective separate teritorial, solicitantul de licenţă, pentru a primi copiile legalizate ale licenţei indică acest fapt în cerere.
[Pct.4.2 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
4.3. Cererea - model cuprinde informaţia stabilită de prezentul Regulament (Anexa nr.1).
4.4. Cererea se va întocmi pe formularul organizaţiei (persoanei juridice), care intenţionează să desfăşoare activitatea pe piaţa valorilor mobiliare, se va semna de conducător, se va autentifica prin ştampila organizaţiei şi va dispune de numărul de înregistrare şi data de ieşire.
4.5. Pentru a primi licenţa pentru a activa pe piaţa valorilor mobiliare, solicitantul de licenţă anexează la cerere:
a) certificatul de înregistrare a întreprinderii la Camera Înregistrării de Stat;
b) statutul în două exemplare cu toate modificările şi completările înregistrate la data prezentării documentelor. În statutul solicitantului de licenţă, cu excepţia băncilor şi altor instituţii financiare, va fi indicat genul de activitate pentru care se solicită licenţa;
c) copia certificatului eliberat de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat privind atribuirea codului fiscal;
d) documentul ce confirmă alegerea sau numirea organului executiv al solicitantului de licenţă;
e) bilanţul contabil şi darea de seamă cu privire la rezultatele financiare întocmite la ultima dată de gestiune:
- trimestriale, confirmate de comisia de cenzori;
- anuale, veridicitatea confirmată de expertiza de audit.
În cazul cînd o persoană juridică, constituită înainte de data stabilită pentru întocmirea dărilor de seamă financiare depune cerere înainte de data indicată, organizaţia solicitantă de licenţă este obligată să prezinte bilanţul contabil şi darea de seamă cu privire la rezultatele financiare întocmite la data actuală. În cazul dat perioada de timp dintre data întocmirii dărilor de seamă sus-menţionate şi data depunerii cererii nu poate depăşi 30 de zile;
f) documentele bancare şi alte documente, care confirmă formarea de către persoana juridică dată a capitalului propriu şi fondului de garanţie;
g) copiile certificatelor de calificare ale conducătorilor (managerului) şi specialiştilor organizaţiei solicitante de licenţă, eliberate de către Comisia Naţională şi copiile carnetelor de muncă cu înscrierile respective;
h) cazierul juridic al conducătorului (administratorului) solicitantului de licenţă, precum şi adjunctului (locţiitorului) acestuia, eliberat cu cel mult 30 zile calendaristice pînă la data depunerii cererii pentru eliberarea licenţei;
i) referinţa de la ultimul loc de muncă al conducătorului (administratorului) solicitantului de licenţă, precum şi adjunctului (locţiitorului) acestuia;
j) lista persoanelor afiliate ale solicitantului de licenţă, întocmită conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
k) informaţia privind deţinerea de către solicitantul de licenţă a cotei de 5% şi mai mult în capitalul social al altor participanţi profesionişti;
l) documentele care confirmă existenţa condiţiilor necesare pentru realizarea genului respectiv de activitate (cerinţe către încăpere, tehnica de calcul etc.);
m) certificatul de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat privind lipsa datoriilor faţă de buget şi Fondul Social;
n) confirmarea privind dispunerea de programul soft care corespunde cerinţelor stabilite de legislaţie şi actele normative ale Comisiei Naţionale faţă de modul de ţinere a registrului deţinătorilor de valori mobiliare nominative de către registrator şi deţinătorul nominal;
o) regulile interne privind modul şi condiţiile creării şi utilizării fondului de garanţie;
p) copia autorizaţiei Băncii Naţionale a Moldovei (pentru bănci şi alte instituţii financiare);
q) procedurile şi măsurile de control intern pentru asigurarea prevenirii şi combaterii spălării banilor;
r) alte documente prevăzute de prezentul Regulament în dependenţă de particularităţile genului de activitate licenţiat.
Documentele specificate în subpunctele a) şi b) se prezintă în original sau în copie autentificată notarial.
Semnatarul cererii poartă răspundere pentru veridicitatea informaţiei expuse în cerere şi documentele anexate.
[Pct.4.5 modificat prin Hot.CNVM nr.20/4 din 12.04.2007, în vigoare 27.04.2007]
[Pct.4.5 modificat prin Hot.CNVM nr.61/5 din 09.11.2006, în vigoare 17.11.2006]
[Pct.4.5 modificat prin Hot.CNVM nr.49/8 din 15.12.05, în vigoare 30.12.05]
[Pct.4.5 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
4.6. Documentele prezentate Comisiei Naţionale pentru primirea licenţei se înregistrează în modul stabilit. Cererea şi documentele anexate la ea se primesc conform borderoului, a cărui copie se expediază sau se înmînează solicitantului de licenţă, cu menţiunea privind data primirii documentelor autentificată prin semnătura persoanei responsabile.
[Pct.4.6 completat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
4.7. Cererea nu se acceptă, în cazul în care:
a) aceasta a fost depusă (semnată) de către o persoană care nu are atribuţiile respective;
b) documentele sînt perfectate cu încălcarea cerinţelor prezentului Regulament.
[Pct.4.7-4.22 în redacţia Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
4.8. Despre neacceptarea cererii solicitantul de licenţă este informat în scris, indicîndu-se temeiurile şi respectîndu-se termenele prevăzute pentru eliberarea licenţelor.
4.9. După înlăturarea cauzelor ce au servit temei pentru neacceptarea cererii, solicitantul de licenţă poate prezenta o nouă cerere, care se examinează în modul stabilit.
4.10. Decizia cu privire la eliberarea licenţei se adoptă prin Hotărîrea Comisiei Naţionale în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii cererii cu toate documentele necesare anexate la ea.
4.11. Licenţa se eliberează pe formularul tipizat al licenţei, conform legislaţiei în vigoare. Formularele de licenţă sînt documente de strictă evidenţă. Formularele tipizate au serie şi numerotare continuă.
4.12. Licenţa se semnează de către Preşedintele Comisiei Naţionale, iar în lipsa lui - de către vicepreşedinte şi se autentifică prin ştampila Comisiei Naţionale.
4.13. La eliberarea licenţei, pe unul din exemplarele statutului prezentat de către participantul profesionist, care apoi i se restituie şi care este parte integrantă a licenţei primite , se imprimă ştampila Comisiei Naţionale - "LICENŢA A FOST PRIMITĂ" - cu indicarea genului de activitate şi datei de eliberare a licenţei. Pe acelaşi exemplar al statutului se indică informaţia privind copiile legalizate ale licenţei eliberate persoanei în cauză.
4.14. Al doilea exemplar al statutului se păstrează la Comisia Naţională pe parcursul întregii perioade de valabilitate a licenţei.
4.15. Licenţele se acordă pentru un termen de 5 ani şi la expirarea termenului de valabilitate, licenţa devine nulă. Mărimea taxei pentru eliberarea licenţei este de 2500 lei. Taxa pentru eliberarea licenţei se transferă pe contul Comisiei Naţionale.
[Pct.4.15 modificat prin Hot.CNVM nr.20/4 din 12.04.2007, în vigoare 27.04.2007]
4.16. Licenţa se eliberează numai după ce solicitantul de licenţă prezintă bonul de plată. Menţiunea despre data primirii documentului, care confirmă achitarea taxei pentru eliberarea licenţei, se face pe borderoul documentelor primite de la solicitant.
4.17. Dacă solicitantul de licenţă, în termen de 30 zile de la data adoptării Hotărîrii privind eliberarea licenţei, nu a prezentat documentul ce confirmă achitarea taxei pentru eliberarea acesteia sau nu s-a prezentat pentru a i se elibera licenţa, Comisia Naţională este în drept să anuleze decizia privind eliberarea licenţei sau să adopte decizia privind recunoaşterea licenţei ca fiind nevalabilă.
4.18. Datele privind participantul profesionist, care a primit licenţa, se introduc în Registrul de stat al licenţelor eliberate, suspendate şi retrase, ţinerea căruia se efectuează de către Direcţia executivă a Comisiei Naţionale.
4.19. Comisia Naţională lunar, pînă la data de 10 a fiecărei luni, prezintă Camerei de licenţiere informaţia pentru asigurarea ţinerii registrului unic de licenţiere în conformitate cu alin.(5) al art.22 al Legii.
4.20. Participantul profesionist care a obţinut licenţă, este obligat, în termen de 30 zile de la data publicării hotărîrii Comisiei Naţionale privind eliberarea licenţei, să instaleze pe clădirea în care se află sediul, filiala sau reprezentanţa acestuia un panou cu denumirea sa.
[Pct.4.20 în redacţia Hot.CNVM nr.20/4 din 12.04.2007, în vigoare 27.04.2007]
4.21. În cazul în care participantul profesionist intenţionează să desfăşoare genul de activitate indicat în licenţă după expirarea termenului ei de valabilitate, acesta este obligat să obţină o nouă licenţă în modul stabilit de prezentul Regulament. Pentru primirea licenţei participantul profesionist va depune la Comisia Naţională documentele prevăzute în prezentul Regulament cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de expirarea termenului de valabilitate a licenţei respective. O nouă licenţă se eliberează nu mai devreme de ultima zi lucrătoare pentru care a fost valabilă licenţa precedentă.
[Pct.4.21 completat prin Hot.CNVM nr.13/4 din 17.03.2005]
4.22. Participantul profesionist care a obţinut licenţa respectivă nu este în drept să transmită licenţa sau copia acesteia altei persoane."
[Pct.4.7-4.22 în redacţia Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
4.23. În cazul deteriorării sau pierderii licenţei, participantul profesionist este obligat în termen de 10 zile să depună la Comisia Naţională o cerere pentru obţinerea duplicatului licenţei. În cazul în care licenţa este deteriorată la cerere se anexează licenţa deteriorată. În cazul în care licenţa a fost pierdută participantul profesionist va publica un anunţ despre pierderea licenţei în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
[Pct.4.23-4.31 introduse prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
4.24. Comisia Naţională, în termen de 3 zile de la data recepţionării cererii respective, eliberează participantului profesionist duplicatul licenţei, cu înscrierea "Duplicat".
4.25. Dacă participantul profesionist îşi schimbă denumirea şi modifică alte date ce se conţin în licenţă, el este obligat în termen de 10 zile lucrătoare să depună la Comisia Naţională o cerere de reperfectare a licenţei, împreună cu licenţa (copiile legalizate ale licenţei) care necesită reperfectare şi documentele (sau copiile de pe acestea, autentificate în modul stabilit) ce confirmă modificările datelor în cauză.
4.26. Comisia Naţională, în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii şi documentelor respective, este obligată să elibereze licenţa reperfectată pe un formular nou, ţinînd cont de modificările indicate în cerere, precum şi copiile necesare de pe această licenţă.
[Pct.4.26 modificat prin Hot.CNVM nr.7/4 din 26.02.04, în vigoare 19.03.04]
4.27. În cazul în care nu se respectă termenul de prezentare a documentelor pentru reperfectarea licenţei, asupra persoanelor cu funcţii de răspundere ale deţinătorului de licenţă vor fi aplicate sancţiuni conform legislaţiei în vigoare. Admiterea repetată a acestor încălcări va servi temei pentru suspendarea şi/sau retragerea licenţei.
[Pct.4.27 în redacţia Hot.CNVM nr.20/4 din 12.04.2007, în vigoare 27.04.2007]
[Pct.4.27 introdus prin Hot.CNVM nr.7/4 din 26.02.04, în vigoare 19.03.04]
4.28. Termenul de valabilitate a duplicatului licenţei sau a licenţei reperfectate nu poate depăşi termenul indicat în licenţa deteriorată, pierdută sau cea precedentă.
4.29. Taxa pentru eliberarea licenţei reperfectate şi a copiei legalizate a licenţei se stabileşte în proporţie de 10 la sută, iar a duplicatului licenţei - de 50 la sută din taxa pentru licenţă.
4.30. La lichidarea activităţii participantului profesionist pe piaţa valorilor mobiliare, licenţa (licenţele) primită(e) de către acesta îşi pierde puterea juridică şi se remite Comisiei Naţionale pînă la momentul excluderii participantului profesionist din Registrul participanţilor profesionist la piaţa valorilor mobiliare.
4.31. În caz de lichidare a filialei sau a altei subdiviziuni separate a participantului profesionişti, care activa în baza copiei legalizate a licenţei respective, participantul profesionist este obligat în termen de 7 zile lucrătoare de la data lichidării să expedieze Comisiei Naţionale o înştiinţare scrisă.
4.32. Procedura lichidării participantului profesionist, activităţii lui pe piaţa valorilor mobiliare, se derulează în conformitate cu actele normative în vigoare.
[Pct.4.23-4.32(31) introduse prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
V. Particularităţile acordării licenţelor după genurile de activitate profesionistă
5.1. Activitatea de brokeraj, de dealer şi de underwriting
5.1.1. La primirea licenţei pentru activitatea de brokeraj sau de dealer, sau de underwriting, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Regulament, solicitantul de licenţă va prezenta Comisiei Naţionale procedurile interne de activitate, care prevăd următoarele:
modul de deschidere şi ţinere a conturilor clienţilor, inclusiv descrierea procedurii de efectuare a controlului intern necesar;
modul de verificare periodică de către persoana cu funcţii de răspundere a corectitudinii ţinerii conturilor clienţilor;
modul de examinare şi aprobare în scris a tuturor tranzacţiilor de către persoana cu funcţii de răspundere;
modul de examinare a adresărilor clienţilor;
modul de verificare a autenticităţii semnăturilor clienţilor pe certificatele şi procurile pentru transmitere a valorilor mobiliare, precum şi constatarea faptelor de grevare cu obligaţiuni a valorilor mobiliare indicate;
modul de efectuare a operaţiilor cu mijloacele băneşti, valorile mobiliare, inclusiv cu extrasele din registru şi procurile pentru transmiterea valorilor mobiliare, care sînt necesare pentru efectuarea decontărilor la tranzacţii şi la recepţionarea ordinelor clienţilor.
[Pct.5.1 modificat prin Hot.CNVM nr.20/4 din 12.04.2007, în vigoare 27.04.2007]
[Pct.5.1 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
5.2. Activitatea de administrarea fiduciară a investiţiilor
5.2.1. La primirea licenţei pentru activitatea de administrarea fiduciară a investiţiilor solicitantul de licenţă, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Regulament va prezenta:
a) contractul de administrare fiduciară a investiţiilor clientului, care nu poate contrazice contractul-tip;
b) regulile interne de activitate a solicitantului de licenţă, care prevăd următoarele:
modul de deschidere şi ţinere a conturilor clienţilor, inclusiv descrierea procedurii de efectuare a controlului intern necesar;
modul de verificare periodică de către persoana cu funcţii de răspundere a corectitudinii ţinerii conturilor clienţilor;
modul de examinare şi aprobare în scris a tuturor tranzacţiilor de către persoana cu funcţii de răspundere;
procedura luării deciziilor investiţionale;
modul de prezentare fondatorului contractului şi beneficiarului a dărilor de seamă privind executarea contractului;
modul de determinare a cuantumului remuneraţiei pentru administrarea fiduciară a investiţiilor;
modul de efectuare a operaţiilor cu mijloacele băneşti, valorile mobiliare;
modul de examinare a adresărilor clienţilor.
5.2.2. La primirea licenţei pentru activitatea de administrarea fiduciară a investiţiilor, conducătorul solicitantului de licenţă va urma să susţină un test suplimentar, în modul stabilit de Comisia Naţională.
[Pct.5.2 completat prin Hot.CNVM nr.7/4 din 26.02.04, în vigoare 19.03.04]
5.3. Activitatea de ţinere a registrului
5.3.1. Licenţa pentru activitatea de ţinere a registrului poate fi eliberată:
a) registratorului - pentru ţinerea registrelor deţinătorilor valorilor mobiliare a emitenţilor;
b) emitentului valorilor mobiliare - pentru ţinerea de sine stătătoare a registrului deţinătorilor de acţiuni.
5.3.2. Emitentul indică în cerere faptul că va desfăşura în exclusivitate activitatea de ţinere de sine stătătoare a registrului deţinătorilor de acţiuni ale emitentului în cauză.
5.3.3. La primirea licenţei pentru activitatea de ţinere a registrului, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Regulament, solicitantul de licenţă va prezenta Comisiei Naţionale următoarele documente:
- regulile de lucru cu clientul, care cuprind lista, modul şi termenele de executare a operaţiunilor, prezentarea răspunsurilor la cereri şi alte cerinţe faţă de perfectarea documentelor. Regulile trebuie să fie accesibile pentru client;
- regulile de circulaţie a documentelor şi de evidenţă internă a operaţiilor. Aceste reguli trebuie să conţină formele documentelor interne, obligaţiile persoanelor oficiale privind termenele de examinare, păstrare a documentelor şi asigurarea controlului asupra executării lor;
- regulile controlului intern pentru asigurarea integrităţii datelor şi confidenţialităţii informaţiei, destinate uzului intern de către angajaţii deţinătorului registrului (conţin informaţia privind modul de înregistrare, păstrare şi arhivare a documentelor; privind accesibilitatea la arhivele respective; privind formele de păstrare a arhivelor fişierelor electronice ale datelor; privind stabilirea parolelor la folosirea programului de ţinere a registrului; privind modul de verificare a datelor introduse în programul de ţinere a registrului; privind modul de restabilire a datelor în cazul dispariţiei lor; privind măsurile antiincendiare etc.);
- instrucţiunile privind funcţiile personalului, care dezvăluie detaliat obligaţiile şi răspunderea angajaţilor registratorului;
- lista angajaţilor registratorului, care au acces la registru. În lista respectivă nu pot fi incluşi angajaţii registratorului, care, concomitent, sînt angajaţi la emitentul deservit, sau dacă sînt rude ale persoanelor oficiale ale emitentului;
- lista serviciilor şi taxelor;
- documentele ce confirmă păstrarea copiilor informaţiei din registru.
5.3.4. Solicitantului de licenţă pentru activitatea de ţinere a registrului i se recomandă să deschidă filiale (reprezentanţe) în zona de nord şi/sau de sud a republicii cu amplasarea acestora în localităţile unde densitatea persoanelor pentru care ţine conturi de evidenţă în registrele sale este maximală.
[Pct.5.3 modificat prin Hot.CNVM nr.20/4 din 12.04.2007, în vigoare 27.04.2007]
[Pct.5.3 modificat prin Hot.CNVM nr.36/5 din 18.11.04, în vigoare 03.12.04]
[Pct.5.3 modificat prin Hot.CNVM nr.7/4 din 26.02.04, în vigoare 01.01.05]
5.4. Activitatea de depozitare
5.4.1. La primirea licenţei pentru activitatea de depozitare, solicitantul de licenţă, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Regulament, va prezenta următoarele documente:
- regulile interne stabilite de actele normative ale Comisiei Naţionale;
- contractul de prestare a serviciilor de depozitare, care va servi contractul-tip pentru solicitant.
5.5. Activitatea de clearing
5.5.1. La primirea licenţei pentru activitatea de clearing (de stabilire a obligaţiilor reciproce şi efectuare a achitărilor reciproce), solicitantul de licenţă, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Regulament, va prezenta următoarele documente:
- regulile interne stipulate în actele normative ale Comisiei Naţionale;
- măsurile privind micşorarea riscului în activitatea de clearing;
- condiţiile efectuării activităţii de clearing.
5.6. Activitatea bursieră
5.6.1. La primirea licenţei pentru activitatea bursieră, bursa de valori, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Regulament, va prezenta copia regulilor, care stabilesc condiţiile şi modul:
de admitere a participantului pieţei valorilor mobiliare la negocieri;
de admitere a valorilor mobiliare la circulaţia la bursă, listing şi delisting;
de încheiere, înregistrare, verificare, confirmare şi executare a tranzacţiilor bursiere;
de efectuare a operaţiilor, care asigură tranzacţionarea valorilor mobiliare (operaţiile de clearing şi/sau de decontare);
de perfectare şi evidenţă a documentelor, folosite la încheierea tranzacţiilor bursiere;
de limitare a manipulării;
de prestare a serviciilor bursiere;
de introducere a modificărilor şi completărilor la poziţiile sus-numite;
de prezentare a informaţiei privind preţurile, cererile şi ofertele la valorile mobiliare, preţurile şi volumele tranzacţiilor efectuate cu valorile mobiliare;
de prestare a serviciilor persoanelor, care nu sînt membri ai bursei;
de soluţionare a litigiilor, care apar între membrii bursei la efectuarea operaţiilor cu valorile mobiliare şi decontărilor.
[Pct.5.7 exclus prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
5.8. Activitatea fondurilor de investiţii
5.8.1. La primirea licenţei pentru activitatea fondurilor de investiţii, solicitantul de licenţă, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Regulament, trebuie să prezinte regulamentele fondului de investiţii, stabilite în Legea cu privire la fondurile de investiţii nr.1204-XIII din 5 iunie 1997.
5.8.2. Fondul de investiţii începe activitatea sa numai după încheierea contractelor cu administratorul fiduciar al investiţiilor, depozitarul, registratorul, auditorul.
[Pct.5.8 modificat prin Hot.CNVM nr.32/9 din 14.07.05, în vigoare 29.07.05]
5.9. Activitatea auditului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare
5.9.1. La primirea licenţei pentru activitatea auditului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, solicitantul de licenţă suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Regulament va prezenta şi licenţa pentru activitatea de audit general, eliberată de Camera de licenţiere şi regulile interne de efectuare a controalelor şi expertizei de audit la participanţii profesionişti.
[Pct.5.9 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
5.10. Activitatea de consulting investiţional, activitatea de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele
5.10.1. Pentru a primi licenţa pentru activitatea de consulting investiţional, activitatea de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele, solicitantul de licenţă, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Regulament va prezenta regulile interne privind deservirea clienţilor.
[Pct.5.10 modificat prin Hot.CNVM nr.47/9 din 01.12.05, în vigoare 16.12.05]
5.11. Activitatea de instruire şi reciclare a cadrelor participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare
5.11.1. La primirea licenţei pentru activitatea de instruire şi reciclare a cadrelor participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, solicitantul de licenţă în afară de documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Regulament va prezenta programe de instruire şi reciclare pentru a fi aprobate de Comisia Naţională.
VI. Particularităţile acordării licenţelor pentru activitatea organizaţiilor
de autoreglementare
6.1. La primirea licenţei pentru activitatea organizaţiilor de autoreglementare, solicitantul de licenţă, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. (cu excepţia celor indicate la lit. f), i), k)) al prezentului Regulament, va prezenta Comisiei Naţionale documentele interne (regulamente, reguli şi standarde) stipulate în Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare.
VII. Respingerea cererii de eliberare a licenţei
7.1. Comisia Naţională este în drept să adopte hotărîrea cu privire la respingerea cererii de eliberare a licenţei pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare. Hotărîrea cu privire la respingerea cererii de eliberare a licenţei se adoptă în termen de cel mult 15 zile lucrătoare, începînd cu data primirii cererii împreună cu documentele anexate.
[Pct.7.1 completat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
7.2. Motivele pentru respingerea cererii de a elibera licenţa sînt:
a) existenţa în documentele prezentate a datelor eronate sau falsificate;
b) neprezentarea tuturor documentelor, indicate în prezentul Regulament;
c) necorespunderea documentelor prezentate cerinţelor legislaţiei cu privire la valorile mobiliare, prezentului Regulament şi altor acte normative ale Comisiei Naţionale;
d) nerespectarea cerinţelor faţă de suficienţa capitalului propriu şi fondului de garanţie, precum şi a altor normative obligatorii, stabilite de Comisia Naţională în conformitate cu legislaţia;
e) lipsa condiţiilor necesare pentru desfăşurarea genului de activitate respectiv;
f) lipsa unui sistem de evidenţă şi raportare internă, care ar corespunde cerinţelor stabilite de Comisia Naţională şi Ministerul Finanţelor;
g) lipsa procedurilor şi măsurilor de control intern pentru asigurarea prevenirii şi combaterii spălării banilor;
h) depistarea în procesul licenţierii a unor fapte de încălcare de către organizaţia solicitantă de licenţă a cerinţelor legislaţiei cu privire la valorile mobiliare şi actelor normative ale Comisiei Naţionale.
[Pct.7.2 modificat prin Hot.CNVM nr.49/8 din 15.12.05, în vigoare 30.12.05]
[Pct.7.2 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
7.3. Suplimentar la motivele indicate în punctul 7.2. al prezentului Regulament, drept motiv pentru refuzul de a elibera licenţa organizaţiei de autoreglementare serveşte existenţa în documentele prezentate a prevederilor care permit:
a) posibilitatea discriminării drepturilor clienţilor, care se folosesc de serviciile membrilor organizaţiei de autoreglementare;
b) discriminarea membrilor organizaţiei de autoreglementare;
c) stabilirea restricţiilor neîntemeiate la intrarea şi ieşirea din componenţa organizaţiei de autoreglementare;
d) stabilirea restricţiilor, care împiedică dezvoltarea concurenţei participanţilor profesionişti, inclusiv reglementarea ratei remuneraţiei şi veniturilor din activitatea membrilor organizaţiei;
e) reglementarea chestiunilor, care nu ţin de competenţa organizaţiei de autoreglementare şi nu corespund scopurilor activităţii ei.
7.4. În cazul adoptării de către Comisia Naţională a hotărîrii cu privire la respingerea cererii de a elibera licenţa, Comisia Naţională, în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării unei astfel de hotărîri, expediază solicitantului de licenţă o înştiinţare scrisă (copia hotărîrii cu privire la respingerea cererii de a elibera licenţa) cu expunerea motivelor refuzului, semnată de către Preşedintele Comisiei Naţionale, iar în lipsa lui de către vicepreşedinte, şi remite documentele prezentate solicitantului de licenţă.
7.5. Refuzul de eliberare a licenţei nu împiedică depunerea repetată de către aceeaşi persoană a cererii pentru eliberarea licenţei după înlăturarea motivelor care au servit drept temei pentru refuz, cu excepţia cazurilor, cînd cererea de eliberare a licenţei a fost respinsă din motivul depistării în documentele prezentate a unor date neautentice. În cazul dat o nouă cerere de eliberare a licenţei se poate depune nu mai devreme de expirarea a 3 luni de la data adoptării hotărîrii cu privire la respingerea cererii precedente.
[Pct.7.5 completat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
VIII. Suspendarea acţiunii licenţei şi retragerea ei
8.1. Motivele pentru suspendarea acţiunii licenţei sînt:
a) participantul profesionist a încălcat prevederile actelor normative ale Comisiei Naţionale stabilite pentru desfăşurarea activităţii licenţiate;
b) nerespectarea de către participantul profesionist a cerinţelor stabilite de către Comisia Naţională faţă de mărimea capitalului propriu şi fondului de garanţie;
c) pierderea parţială sau temporară de către participantul profesionist a capacităţii de a desfăşura genul de activitate licenţiat;
d) nerespectarea termenelor stabilite de Comisia Naţională pentru înlăturarea încălcărilor depistate;
e) executarea întîrziată a deciziilor obligatorii ale Comisiei Naţionale privind înlăturarea încălcărilor legislaţiei cu privire la valorile mobiliare, prezentului Regulament, altor acte normative ale Comisiei Naţionale;
f) încălcarea termenelor, modului şi formelor stabilite de prezentare la Comisia Naţională a dărilor de seamă şi informaţiei, prezenţa în dările de seamă prezentate Comisiei Naţionale a unor informaţii neconfirmate sau incomplete;
g) efectuarea de către participantul profesionist a tranzacţiilor în profitul propriu în cazul prezenţei conflictului de interese cu clienţii săi;
h) opunerea rezistenţei la efectuarea controalelor activităţii participantului profesionist şi neprezentarea informaţiei şi documentelor solicitate în cadrul controlului;
i) micşorarea numărului de specialişti ce necesită în mod obligatoriu să dispună de certificatul de calificare, în cazul retragerii sau expirării termenului de valabilitate a certificatului de calificare a specialiştilor participantului profesionist, sau eliberării din funcţie a lor;
j) cererea licenţiatului de a suspenda temporar acţiunea licenţei, cu indicarea cauzei şi a deciziei organului împuternicit de a lua astfel de decizie;
k) încălcarea legislaţiei fiscale;
l) lipsa biroului de legătură sau neaccesibilitatea nemotivată a persoanei de legătură pe parcursul a mai mult de 5 zile consecutive;
m) nerespectarea prevederilor legislaţiei privind prevenirea şi combaterea spălării banilor.
[Pct.8.1 modificat prin Hot.CNVM nr.49/8 din 15.12.05, în vigoare 30.12.05]
[Pct.8.1 modificat prin Hot.CNVM nr.32/9 din 14.07.05, în vigoare 29.07.05]
[Pct.8.1 modificat prin Hot.CNVM nr.36/5 din 18.11.04, în vigoare 03.12.04]
[Pct.8.1 modificat prin Hot.CNVM nr.7/4 din 26.02.04, în vigoare 19.03.04]
[Pct.8.1 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
8.2. Activitatea licenţei se suspendează la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova hotărîrii Comisiei Naţionale cu privire la suspendarea acţiunii licenţei. Comisia Naţională, în termen de 3 zile de la data adoptării hotărîrii respective, informează în scris participantul profesionist şi organul fiscal privind motivele care au dus la suspendarea acţiunii licenţei.
[Pct.8.2 modificat prin Hot.CNVM nr.36/5 din 18.11.04, în vigoare 03.12.04]
[Pct.8.2 modificat prin Hot.CNVM nr.7/4 din 26.02.04, în vigoare 19.03.04]
[Pct.8.2 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
8.3. Decizia Comisiei Naţionale trebuie să conţină lista încălcărilor depistate, măsurile pe care trebuie să le întreprindă participantul profesionist întru înlăturarea încălcărilor şi consecinţelor lor, termenul de executare a Deciziei şi prezentare a dării de seamă cu privire la îndeplinirea acesteia. În Decizie de asemenea pot fi indicate acţiunile concrete, care sînt interzise în decursul întregului termen pentru care a fost suspendată acţiunea licenţei.
8.4. Termenul de suspendare a acţiunii licenţei se stabileşte prin hotărîrea Comisiei Naţionale, dar nu poate depăşi 6 luni. Termenul de valabilitate a licenţei nu se prelungeşte pe perioada de suspendare a acesteia.
[Pct.8.4 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
8.5. Suspendarea acţiunii licenţei nu duce la suspendarea termenului de valabilitate a licenţei.
8.6. Suspendarea acţiunii licenţei la cererea solicitantului de licenţă nu se consideră măsură de sancţionare faţă de solicitant.
[Pct.8.6 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
8.7. În cazul comiterii repetate a încălcărilor care au servit drept motiv pentru suspendarea acţiunii licenţei, licenţa se retrage.
[Pct.8.7 în redacţia Hot.CNVM nr.36/5 din 18.11.04, în vigoare 03.12.04]
[Pct.8.7 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
8.8. Licenţa se retrage în următoarele cazuri:
a) participantul profesionist depune cererea în acest sens;
b) în acte au fost descoperite date eronate care nu puteau fi depistate la momentul eliberării licenţei;
c) participantul profesionist a încălcat prevederile actelor normative ale Comisiei Naţionale stabilite pentru desfăşurarea activităţii licenţiate;
d) participantul profesionist a încălcat dispoziţiile Comisiei Naţionale;
e) neînlăturarea încălcărilor sau consecinţelor încălcărilor, care au servit drept temei pentru adoptarea hotărîrii cu privire la suspendarea acţiunii licenţei, în termenele stabilite de Comisia Naţională;
f) încălcarea repetată şi/sau gravă a cerinţelor legislaţiei cu privire la valorile mobiliare, prezentului Regulament, altor acte normative ale Comisiei Naţionale;
g) efectuarea tranzacţiilor interzise de legislaţie;
h) încălcarea drepturilor persoanelor deservite de către participantul profesionist.
i) reorganizarea şi/sau lichidarea persoanei juridice, care desfăşoară activitatea pe piaţa valorilor mobiliare;
j) recunoaşterea participantului profesionist ca falit în baza hotărîrii instanţei de judecată;
k) manipularea pe piaţa valorilor mobiliare;
l) revocarea autorizaţiei bancare şi alte cazuri, prevăzute de legislaţia cu privire la instituţiile financiare şi de legislaţia privind piaţa valorilor mobiliare (pentru bănci şi alte instituţii financiare).
[Pct.8.8 modificat prin Hot.CNVM nr.36/5 din 18.11.04, în vigoare 03.12.04]
[Pct.8.8 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
[Pct.8.9 exclus prin Hot.CNVM nr.32/9 din 14.07.05, în vigoare 29.07.05, celelalte renumerotate]
8.9. Suplimentar la motivele, prevăzute în punctul 8.8. ale prezentului Regulament drept motiv pentru retragerea licenţei de activitate bursieră poate servi:
admiterea tranzacţiilor cu valorile mobiliare, prin care intenţionat se denaturează informaţia despre preţurile şi numărul valorilor mobiliare vîndute, care urmează să fie dezvăluită de către organizatorii negocierilor pe piaţa valorilor mobiliare;
prezentarea intenţionată a informaţiilor incorecte, incomplete sau falsificate privind valorile mobiliare şi emitenţii valorilor mobiliare, inclusiv difuzarea informaţiei prin intermediul publicităţii;
cotarea valorilor mobiliare ale emitenţilor care nu asigură dezvăluirea informaţiei în conformitate cu cerinţele legislaţiei privind valorile mobiliare şi actele normative ale Comisiei Naţionale;
includerea în listing şi cotare a valorilor mobiliare fără înregistrarea lor de stat.
[Pct.8.9(8.10) modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
8.10. Suplimentar la motivele indicate în punctul 8.1. al prezentului Regulament, Comisia Naţională are dreptul de a suspenda acţiunea licenţei fondului de investiţii în cazurile de:
- nerespectare a restricţiilor asupra activităţii fondului de investiţii stabilite de actele legislative şi normele ce reglementează activitatea fondurilor de investiţii;
- depistare a acţiunilor neautorizate din partea licenţiatului, care au cauzat sau ar putea cauza încălcarea drepturilor acţionarilor fondului.
8.11. Suplimentar la motivele indicate în punctele 8.1 şi 8.8. ale prezentului Regulament, Comisia Naţională are dreptul de a suspenda sau retrage licenţa organizaţiei de autoreglementare din următoarele motive:
a) neîndeplinirea sau încălcarea procedurii de coordonare a hotărîrilor adoptate de către organizaţia de autoreglementare în cazurile cînd procedura dată este obligatorie;
b) efectuarea inadecvată a controlului activităţii membrilor săi şi respectării cerinţelor legislaţiei cu privire la valorile mobiliare;
c) stabilirea neîntemeiată a restricţiilor faţă de drepturile clienţilor şi membrilor organizaţiei de autoreglementare.
8.12. Suplimentar la motivele indicate în punctul 8.1. al prezentului Regulament, Comisia Naţională are dreptul de a suspenda acţiunea licenţei de activitatea auditului participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare în cazul retragerii licenţei de audit general.
8.13. În cazul în care participantul profesionist desfăşoară cîteva genuri de activitate pe piaţa valorilor mobiliare în baza licenţelor respective, Comisia Naţională are dreptul de a suspenda acţiunea sau retrage una sau cîteva licenţe.
8.14. Comisia Naţională adoptă hotărîrea privind retragerea licenţei în termen de 10 zile lucrătoare de la data stabilirii temeiurilor pentru aceasta şi o aduce la cunoştinţa participantului profesionist şi organului respectiv al inspectoratului fiscal (cu indicarea motivelor retragerii) în cel mult 3 zile lucrătoare, după intrarea ei în vigoare.
[Pct.8.14(8.15) în redacţia Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
8.15. Comisia Naţională, după adoptarea hotărîrii cu privire la suspendarea acţiunii sau retragerea licenţei, introduce înscrierea respectivă în Registrul de stat al licenţelor eliberate, suspendate şi retrase şi informează Camera de licenţiere.
[Pct.8.15(8.16) completat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
8.16. Suspendarea şi retragerea licenţelor eliberate instituţiilor financiare se efectuează de Comisia Naţională cu informarea ulterioară a Băncii Naţionale a Moldovei.
8.17. În cazul depistării încălcărilor la desfăşurarea activităţii de ţinere a registrului, retragerea licenţei se efectuează expres, fără suspendarea preliminară a acţiunii licenţei.
[Pct.8.17(8.18) introdus prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
IX. Consecinţele adoptării hotărîrii cu privire la suspendarea acţiunii licenţei
9.1. Suspendarea acţiunii licenţei duce la interzicerea temporară de a efectua genul respectiv de activitate pe piaţa valorilor mobiliare pînă la adoptarea de către Comisia Naţională a hotărîrii cu privire la reînnoirea acţiunii licenţei sau cu privire la retragerea licenţei.
9.2. Participantul profesionist, acţiunea licenţei căruia a fost suspendată, este obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru asigurarea protecţiei intereselor clienţilor săi şi altor persoane, drepturile cărora pot fi lezate prin suspendarea acţiunii licenţei.
9.3. Participantul profesionist faţă de care a fost adoptată hotărîrea cu privire la suspendarea acţiunii licenţei este obligat, în termenul stabilit în Decizie, să înlăture încălcarea şi consecinţele ei şi să prezinte Comisiei Naţionale darea de seamă în formă scrisă.
9.4. În baza dării de seamă prezentate, Comisia Naţională este în drept:
- să adopte hotărîrea cu privire la reluarea valabilităţii acţiunii licenţei;
- să adopte hotărîrea cu privire la efectuarea controlului executării măsurilor, indicate în Decizie. În acest caz Comisia Naţională adoptă hotărîrea cu privire la reluarea valabilităţii acţiunii sau retragerea licenţei după terminarea controlului;
- să adopte hotărîrea cu privire la retragerea licenţei.
Comisia Naţională examinează şi adoptă hotărîrea respectivă 3 zile lucrătoare după prezentarea de către participantul profesionist a dării de seamă menţionate în punctul 9.3. al prezentului Regulament.
[Pct.9.4 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
9.5. În termen de 3 zile lucrătoare după adoptarea hotărîrii cu privire la reluarea valabilităţii acţiunii licenţei, Comisia Naţională expediază participantului profesionist o înştiinţare despre reînnoirea acţiunii licenţei şi, în termen de două zile, înştiinţează despre aceasta inspectoratul fiscal.
[Pct.9.5 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
X. Consecinţele adoptării hotărîrii cu privire la retragerea licenţei
10.1. Retragerea licenţei duce la interzicerea de a desfăşura genul respectiv de activitate profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare din data adoptării Hotărîrii Comisiei Naţionale.
10.2. Participantul profesionist, faţă de care a fost adoptată hotărîrea cu privire la retragerea licenţei, este obligat:
- să înceteze imediat desfăşurarea genului respectiv de activitate pe piaţa valorilor mobiliare din momentul primirii hotărîrii respective a Comisiei Naţionale;
- să remită licenţa Comisiei Naţionale în termen de două zile de la data adoptării de către Comisia Naţională a hotărîrii cu privire la retragera licenţei;
- să întreprindă toate măsurile necesare întru asigurarea protecţiei drepturilor clienţilor săi şi altor persoane, drepturile cărora pot fi lezate prin retragerea licenţei.
10.3. În cazul retragerii licenţei pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare la cererea titularului licenţei persoana respectivă este în drept să depună o cerere de eliberare a unei noi licenţe numai după expirarea termenului de un an după retragerea licenţei. În cazurile prevăzute la lit.b), f), g), j) şi k) ale pct.8.8., persoanelor responsabile pentru admiterea încălcărilor menţionate în aceste puncte li se va retrage certificatul de calificare cu suspendarea dreptului de a activa pe piaţa valorilor mobiliare în calitate de specialişti pe piaţa valorilor mobiliare pentru o perioadă de trei ani.
[Pct.10.3 modificat prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
10.4. În cazul cumulării genurilor de activitate, la adoptarea hotărîrii Comisiei Naţionale de retragere a licenţei de bază, se indică un termen în care participantul profesionist va lua decizia asupra alegerii unui alt gen de activitate de bază din genurile pentru care dispune de licenţă. Dacă participantul profesionist dispune de licenţe pentru genuri de activitate care nu pot fi cumulate cu noul gen de activitate de bază, licenţele respective se retrag la cererea participantului profesionist sau la decizia Comisiei Naţionale.
[Pct.10.4 introdus prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
Anexa nr.1 la Regulamentul privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare
CERERE de primire a licenţei pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare
____________________________________________________________________________________________ (denumirea genului de activitate) ____________________________________________________________________________________________ (activitatea de bază sau cumulată)
1. Denumirea completă a solicitantului ____________________________________________________________ 2. Sediul solicitantului, numărul de telefon _________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________ (În cazul în care genul de activitate pentru care este solicitată licenţa va fi practicat la mai multe obiective separate teritorial, solicitantul indică sediul tuturor obiectivelor)
3. Forma organizatorico-juridică __________________________________________________________________ 4. Data şi numărul înregistrării de stat, codul fiscal ___________________________________________________ 5. Mărimea capitalului social ____________________________________________________________________ 6. Persoanele ce deţin mai mult de 10 la sută din capitalul social al solicitantului:
| ||||
Denumirea (numele şi prenumele) persoanei | Cota parte în capitalul social, % | |||
7. Lista persoanelor afiliate ale solicitantului:
| ||||
Denumirea (numele şi prenumele) | Descrierea legăturii de afiliere | |||
8. Componenţa consiliului de observatori sau a consiliului de directori (dacă acesta este prevăzut de statut):
| ||||
Numele şi prenumele membrului consiliului | Numărul şi data adoptării hotărîrii despre desemnarea (alegerea) în funcţie | Funcţia în componenţa consiliului de observatori sau consiliului de directori | Studiile şi locul de muncă în ultimii cinci ani | Numărul şi data eliberării certificatului de calificare al CNVM |
A | B | C | D | E |
9. Componenţa organului executiv:
| ||||
Numele şi prenumele membrului organului executiv | Numărul şi data adoptării hotărîrii despre desemnarea (alegerea) în funcţie | Funcţia în componenţa organului executivi | Studiile şi locul de muncă în ultimii cinci ani | Numărul şi data eliberării certificatului de calificare al CNVM |
A | B | C | D | E |
10. Lista specialiştilor obligaţi să deţină certificatul de calificare cu dreptul de a activa pe piaţa valorilor mobiliare.
| ||||
Numele şi prenumele specialistului | Numărul şi data adoptării hotărîrii privind desemnarea (alegerea) în funcţie | Funcţia deţinută | Funcţiile de serviciu de bază | Numărul şi data eliberării certificatului de calificare al CNVM |
A | B | C | D | E |
11. Solicitantul _______________________________________________________________________________ (este, nu este) membru al organizaţiei de autoreglementare_____________________________________________________________. (dacă da, atunci se indică denumirea organizaţiei şi data intrării în ea)
12. Solicitantul se obligă: a) să prezinte la timp CNVM informaţii privind modificarea datelor, ce se conţin în prezenta cerere şi documentele anexate la ea; b) să nu angajeze la serviciu în calitate de persoane oficiale şi specialişti - persoane cu antecedente penale; c) să prezinte licenţa la cererea contragenţilor solicitantului şi altor persoane interesate.
13. Declaraţie: Subsemnatul confirmă, că: a) informaţiile incluse în această cerere şi anexele ei corespund realităţii; b) persoanele cu funcţii de răspundere şi specialiştii solicitantului nu au antecedente penale. | ||||
Conducătorul organizaţiei |
___________________ (semnătura) |
_________________________ (numele şi prenumele)
"____"______________199__ | ||
L.Ş.
Data recepţionării cererii "__"________199__
| ||||
Persoana oficială a CNVM |
___________________ (semnătura) |
_________________________ (numele şi prenumele) | ||
Se anexează copiile semnate de solicitant: 1) Certificatul de înregistrare a întreprinderii la Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei (p___). 2) Statutul în două exemplare cu toate completările şi modificările la el la data prezentării documentelor (p___). 3) Copia certificatului de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat privind atribuirea codului fiscal (___). 4) Documentul cu privire la alegerea sau numirea organului executiv (p___). 5) Bilanţul contabil şi darea de seamă cu privire la rezultatele financiare, întocmite la ultima dată de gestiune: - trimestriale, confirmate de comisia de cenzori; - anuale, veridicitatea confirmată de expertiza de audit. 6) Documentele bancare şi alte documente, care confirmă formarea de către persoana juridică dată a capitalului propriu şi fondului de garanţie (p___). 7) Copiile certificatelor de calificare ale conducătorilor (managerului) şi specialiştilor organizaţiei solicitante, eliberate de către Comisia Naţională şi copiile carnetelor de muncă cu înscrierile respective. 8) Documentele care confirmă existenţa condiţiilor necesare pentru realizarea genului respectiv de activitate (cerinţe către încăpere, tehnica de calcul etc.); 9) Certificatul de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat privind lipsa datoriilor faţă de buget şi Fondul Social. 10) Declaraţia privind dispunerea de programul soft şi confirmarea corespunderii acestuia cerinţelor stabilite de legislaţie şi actele normative ale Comisiei Naţionale faţă de modul de ţinere a registrului deţinătorilor de valori mobiliare nominative de către registrator şi deţinătorul nominal. 11) Regulile interne privind modul şi condiţiile creării şi utilizării fondului de garanţie. 12) Copia autorizaţiei Băncii Naţionale a Moldovei (pentru bănci şi alte instituţii financiare). 13) Alte documente prevăzute de Regulamentul privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare - în dependenţă de particularităţile genului de activitate licenţiat. Documentele specificate în punctele 1 şi 2 se prezintă în original sau în copie autentificată notarial. |
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.CNVM nr.20/4 din 12.04.2007, în vigoare 27.04.2007]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.CNVM nr.49/8 din 15.12.05, în vigoare 30.12.05]
[Anexa nr.2 exclusă prin Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002, celelalte renumerotate]
Anexa nr.2 la Regulamentul privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare
Cerinţele minime faţă de încăperi, echipament şi înzestrarea cu tehnică electronică de calcul pentru activitatea participanţilor profesionişti pe piaţa valorilor mobiliare
I. Cerinţele minime faţă de încăperi şi echipament pentru participanţii profesionişti ce desfăşoară activitatea de brokeraj, activitatea de dealer, activitatea de underwriting, activitatea de administrare fiduciară a investiţiilor şi pentru activitatea fondurilor de investiţii 1. Participantul profesionist ce desfăşoară activitatea de brokeraj şi/sau activitatea de dealer şi/sau activitatea de underwriting şi/ sau activitatea de administrare fiduciară a investiţiilor, activitatea fondurilor de investiţii trebuie să dispună de încăpere cu suprafaţa operaţională minimă de 30m2 şi să asigure accesul liber al clienţilor pentru obţinerea informaţiei necesare. Încăperile pot fi amplasate în următoarele obiecte: a) clădiri ce nu sînt case de locuit; b) clădiri ce sînt case de locuit, în acest caz în mod obligatoriu încăperile oficiului urmează: - să fie excluse din fondul locativ; - să fie plasate la primul etaj; - să dispună de intrare separată; - să fie izolate de încăperile de locuit. 2. Pentru asigurarea integrităţii informaţiei încăperea trebuie să fie izolată de celelalte încăperi de serviciu sau auxiliare şi să dispună de pereţi capitali şi planşeuri trainice ale podelii şi tavanului, planşeuri şi pereţi interiori trainici. 3. Încăperile trebuie să fie amenajate cu alarma de pază şi antiincendiară. 4. Încăperea destinată pentru păstrarea documentelor trebuie să fie amenajată cu safeuri şi/ sau dulapuri metalice. 5. Organizaţia trebuie să dispună de legătura telefonică şi fax. 6. Participantul profesionist, care ţine registrul deţinătorilor de valori mobiliare în baza licenţei ce îi oferă calitatea de deţinător nominal, este obligat să respecte şi cerinţele stabilite în cap.II, punctele 3, 4 şi 6 ale prezentei anexe.
II. Cerinţele minime faţă de încăperi, echipament şi înzestrarea cu tehnică electronică de calcul pentru participanţii profesionişti ce desfăşoară activitatea de ţinere a registrului, activitatea de depozitare, activitatea de clearing 1. Încăperile (oficiile) destinate pentru ţinerea şi păstrarea registrelor (cu excepţia încăperilor emitenţilor, care ţin registrul acţionarilor de sine stătător), evidenţei depozitare şi de clearing trebuie să dispună de o suprafaţă operaţională minimă de 50 m2 (pentru filiale o suprafaţă operaţională minimă de 30 m2), să asigure accesul liber al clienţilor pentru obţinerea informaţiei necesare şi pot fi amplasate în următoarele obiecte: a) clădiri ce nu sînt case de locuit; b) clădiri care sînt case de locuit, în acest caz în mod obligatoriu încăperile oficiului urmează: - să fie excluse din fondul locativ; - să fie plasate la primul etaj; - să dispună de intrare separată; - să fie izolate de încăperile de locuit. 2. Pentru asigurarea integrităţii informaţiei, încăperea trebuie să corespundă următoarelor cerinţe: - să fie izolată de celelalte încăperi de serviciu sau auxiliare; - să dispună de pereţi capitali şi planşeuri trainice ale podelei şi tavanului, planşeuri şi pereţi interiori trainici; - să se închidă cu două uşi; - să fie întărite golurile pentru ferestre cu gratii metalice; - să dispună de safeuri şi dulapuri metalice pentru păstrarea documentelor; - să dispună de mijloace antiincendiare în stare de funcţionare, alarmă de pază. 3. Încăperile se amenajează cu alarmă de pază şi antiincendiară ţinînd cont de următoarele cerinţe: - se protejează instalaţiile de construcţii ale perimetrelor încăperilor, golurilor pentru uşi şi ferestre, tabacherile, canalurile de ventilare, racordurile termice, pereţii despărţitori subţiri şi alte elemente ale încăperilor, accesibile din exterior, inclusiv cele utilate cu gratii de oţel; - alarma de pază şi antiincendiară se conectează la pupitrul pazei departamentale, postul personalului de gardă, concentratori de capacitate mică sau semnalizatoare autonome. Se admite conectarea la paznic, meseriaş care lucrează la domiciliu sau altă persoană, care a încheiat contract scris de pază a încăperii date. Locurile de gardă ale tuturor acestor persoane trebuie să fie asigurate cu legătură telefonică sau radio cu departamentul orăşenesc, raional al afacerilor interne. 4. Sistemul alarmei de pază şi antiincendiară trebuie să corespundă cerinţelor SNIP "Automatica antiincendiară a clădirilor şi construcţiilor" şi listei departamentale a obiectelor care se utilează cu alarmă de pază şi antiincendiară şi permanent se află în stare de funcţionare. 5. Pentru ţinerea registrului acţionarilor de către emitent de sine stătător trebuie să fie utilizat un computer personal separat, destinat numai acestui scop, necesar pentru ţinerea registrului acţionarilor. Acest computer trebuie să satisfacă următoarele cerinţe minime: - configuraţia minimă a computerului: Pentium 166MHz, RAM - 32 Mb, HDD - 500 Mb, Video SVGA - 800/600, FDD. 6. Echipamentul utilizat de către registrator, depozitar, organizaţia de clearing trebuie să se bazeze pe computerele cu cel puţin următoarele configuraţii minimale, independent de faptul dacă se utilizează computere separate sau conectate la reţeaua locală (LAN): Pentium 166MHz, RAM - 32 Mb, HDD - 500 Mb, Video SVGA - 800/600, FDD, CD-RW. 7. Este necesar ca fiecare registrator, depozitar, organizaţie de clearing să dispună de cel puţin o imprimantă largă matricială specializată rapidă (formatul A3) sau o imprimantă laser analogică după productivitate HP Laser Jet 4. 8. Organizaţia trebuie să dispună de legătura telefonică şi fax. 9. Încăperile reprezentanţelor trebuie să dispună de o suprafaţă operaţională de cel puţin 10 m2, să asigure accesul liber al clienţilor pentru obţinerea informaţiei necesare şi pot fi amplasate în obiecte, care corespund criteriilor indicate în punctul 1. 10. Încăperile reprezentanţelor trebuie să fie amenajate cu: a) safeu sau dulap metalic pentru păstrarea documentelor; b) un computer şi o imprimantă; c) legătură telefonică şi fax. |
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.CNVM nr.20/4 din 12.04.2007, în vigoare 27.04.2007]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.CNVM nr.49/8 din 15.12.05, în vigoare 30.12.05]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.CNVM nr.7/4 din 26.02.04, în vigoare 01.01.05]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.CNVM nr.36/5 din 18.11.04, în vigoare 03.12.04]
Anexa nr.2 la Hotărîrea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.12/1 din 28.10.99
1. Normativele obligatorii de suficienţă a capitalului propriu minim pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare
|
||||
Nr. d/o | Denumirea genului de activitate | Valoarea minimă a capitalului propriu (lei) | ||
de la 01.07.2005 | de la 31.12.2006 | de la 31.12.2007 | ||
1. | Activitate de brokeraj | 150000 | 250000 | 400000 |
2. | Activitate de dealer | 200000 | 300000 | 500000 |
3. | Activitate de ţinere a registrului | 350000 | 450000 | 700000 |
4. | Activitate de underwriting | 400000 | 600000 | 800000 |
5. | Activitate de administrare a investiţiilor: | |||
a) pentru fonduri de investiţii |
0,9% din valoarea activelor aflate în administrare dar nu mai puţin de 600000 lei |
0,9% din valoarea activelor aflate în administrare dar nu mai puţin de 600000 lei |
0,9% din valoarea activelor aflate în administrare dar nu mai puţin de 600000 lei | |
b) pentru alte persoane decît fondurile de investiţii |
0,5% din valoarea activelor aflate în administrare dar nu mai puţin de 200000 lei |
0,5% din valoarea activelor aflate în administrare dar nu mai puţin de 200000 lei |
0,5% din valoarea activelor aflate în administrare dar nu mai puţin de 200000 lei | |
6. | Activitate de depozitare cu excepţia Depozitarului Naţional al Valorilor Mobiliare | 300000 | 300000 | 300000 |
7. | Activitate bursieră (inclusiv activitatea de clearing) | 650000 | 650000 | 650000 |
8. | Activitatea fondurilor de investiţii: | |||
nemutual | 30000000 | 30000000 | 30000000 | |
mutual (pe intervale) | 1000000 | 1000000 | 1000000 | |
9. | Activitatea de audit | 100000 | 100000 | 100000 |
10. | Activitatea de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele | 100000 | 100000 | 100000 |
11. | Activitatea de consulting investiţional | 100000 | 100000 | 100000 |
12. | Activitatea de instruire şi reciclare a cadrelor pe piaţa valorilor mobiliare | 200000 | 200000 | 200000 |
2. Normativul obligatoriu minim al fondului participanţilor Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei se stabileşte în mărime de 500 mii lei. 3. Patrimoniul solicitantului de licenţă poate fi format doar din: a) mijloace băneşti; b) valori mobiliare lichide; c) alte active necesare pentru activitatea nemijlocită a acestuia. 4. În cazul reducerii capitalului propriu al participantului profesionist sub normativul stabilit, participantul profesionist este obligat, în termen de 2 luni, să întreprindă măsurile necesare pentru conformarea acestuia normativului stabilit, cu prezentarea informaţiei respective la Comisia Naţională. |
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.CNVM nr.37/4 din 29.06.06, în vigoare 14.07.06]
[Anexa nr.2 modif. prin Hot.CNVM nr.47/9 din 01.12.05, în vigoare 16.12.05]
[Anexa nr.2 modif. prin Hot.CNVM nr.13/4 din 17.03.05, în vigoare 08.04.05]
[Anexa nr.2 modif. prin Hot.CNVM nr.36/5 din 18.11.04, în vigoare 03.12.04]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.CNVM nr.7/4 din 26.02.04, în vigoare 01.01.05]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.CNVM nr.21/9 din 30.05.2002]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Comisiei Naţionale
a Valorilor Mobiliare
nr.12/1 din 28.10.99
Modul de formare a fondului de garanţie pentru desfăşurarea activităţii
la piaţa valorilor mobiliare şi limitarea riscului legat de operaţiuni
cu valorile mobiliare
1. Fondul de garanţie se creează în scopul limitării riscului în procesul activităţii participanţilor profesionişti şi protecţiei drepturilor şi intereselor acţionarilor, investitorilor şi clienţilor participanţilor la piaţa valorilor mobiliare.
2. Pentru participanţii profesionişti (cu excepţia fondurilor de investiţii, companiilor de audit şi Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei) se stabilesc normativele obligatorii ale fondului de garanţie în mărime de 30 la sută din capitalul propriu minim stabilit de Comisia Naţională.
[Pct.2 modificat prin Hot.CNVM nr.29/5 din 16.06.05, în vigoare 01.07.05]
[Pct.2 în redacţia Hot.CNVM nr.13/4 din 17.03.05, în vigoare 08.04.05]
3. Pentru Depozitarul Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei se stabileşte normativul obligatoriu al fondului de garanţie în mărime de 30 la sută din capitalul social.
[Pct.3 modificat prin Hot.CNVM nr.13/4 din 17.03.05, în vigoare 08.04.05]
4. Companiile de audit formează fondul de garanţie reieşind din prevederile actelor lor interne.
[Pct.4 introdus prin Hot.CNVM nr.29/5 din 16.06.05, în vigoare 01.07.05]
5. Participantul profesionist este obligat să plaseze mijloacele fondului de garanţie în valorile mobiliare de stat, conturile bancare (depozite), valorile mobiliare ale societăţilor pe acţiuni cotate la bursa de valori (cu excepţia acţiunilor bursei de valori).
6. Fondul de garanţie al participanţilor profesionişti, care participă la formarea fondului de garanţie al Bursei de Valori a Moldovei şi fondului participanţilor Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei, include alocaţiile participanţilor profesionişti în cauză în fondul de garanţie al Bursei de Valori a Moldovei şi în fondul participanţilor Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei.
[Pct.6(5) în redacţia Hot.CNVM nr.13/4 din 17.03.05, în vigoare 08.04.05]
7. Ponderea mijloacelor fondului plasate la procurarea valorilor mobiliare ale societăţilor pe acţiuni cotate la bursa de valori nu trebuie să depăşească 10% din mărimea fondului de garanţie.
8. Ponderea mijloacelor fondului plasate la procurarea acţiunilor unei societăţi pe acţiuni, nu trebuie să depăşească 10% din cota prevăzută în aceste scopuri.
9. Modul de utilizare a fondului de garanţie şi fondului participanţilor Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei se stabileşte în documentele interne de activitate a participanţilor profesionişti.
[Pct.9(8) modificat prin Hot.CNVM nr.13/4 din 17.03.05, în vigoare 08.04.05]
10. În cazul necesităţii utilizării fondului de garanţie, participantul profesionist se va adresa la Comisia Naţională pentru a primi acordul acesteia.
11. Dacă în urma utilizării mijloacelor fondului de garanţie mărimea fondului devine mai mică decît normativul stabilit, participantul profesionist aduce mărimea fondului de garanţie la normativul necesar în termen de 90 de zile.
Anexa nr.4
la Hotărîrea Comisiei Naţionale
a Valorilor Mobiliare
nr.12/1 din 28.10.99
Se abrogă următoarele acte normative ale CSPHV:
1. Regulamentul cu privire la licenţierea activităţii fondurilor de investiţii, companiilor fiduciare, managerii fondurilor de investiţii şi companiilor fiduciare, aprobat de CSPHV la 1.04.94.
2. Punctele Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor de valoare aprobat prin Hotărîrea CSPHV din 28.11.94. cu excepţia punctului 1.4. în redacţia aprobată prin Hotărîrea CSPHV nr.32-3 din 22.02.96.
3. "Cu privire la modificarea Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor de valoare", Hotărîrea CSPHV nr.9-5 din 4.04.95.
4. "Cu privire la modificarea Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor de valoare", Hotărîrea CSPHV nr.10-6 din 19.04.95.
5. "Cu privire la modificarea Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor de valoare", Hotărîrea CSPHV nr.21-3 din 30.08.95.
6. Punctele Hotărîrii CSPHV nr. 32-3 din 22.02.96. "Cu privire la modificarea Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor de valoare" cu excepţia punctului 1.
7. Punctul 1 al Hotărîrii CSPHV nr.36-2 din 16.05.96 "Cu privire la unele aspecte ale activităţii registratorilor independenţi".
8. "Cu privire la stabilirea termenelor de valabilitate a licenţelor eliberate de Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare participanţilor profesionişti la piaţa hîrtiilor de valoare", Hotărîrea CSPHV nr.13-10 din 7.06.95.
9. "Cu privire la stabilirea mărimii capitalului statutar pentru participanţii profesionişti la piaţa hîrtiilor de valoare", Hotărîrea CSPHV nr.22-1 din 14.09.95.
10. "Cu privire la completarea Hotărîrii nr.13-10 din 7 iunie 1995 a CSPHV " Cu privire la stabilirea termenului de valabilitate a licenţelor eliberate de Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare", Hotărîrea CSPHV nr.30-11 din 25.01.96.
11. "Cu privire la modificarea Hotărîrii CSPHV nr.13-10 din 7 iunie 1995", Hotărîrea CSPHV nr.55-10 din 13.03.97.
12. Instrucţiunea cu privire la modul de formare şi utilizare a fondului special de asigurare a investiţiilor în fondurile de investiţii şi companiile fiduciare, aprobată prin Hotărîrea CSPHV nr.21-2 din 30.08.95.
13. Regulamentul cu privire la licenţierea activităţii fondului de investiţii, managerului şi depozitarului fondului de investiţii, aprobat prin Hotărîrea CSPHV nr.76-7 din 29.12.97.
14. Punctul 2 al Hotărîrii CSPHV nr.4/3 din 26.02.98."Cu privire la modificarea Regulamentului cu privire la registrul acţionarilor/ registrului posesorilor de obligaţii ai societăţii pe acţiuni şi Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor de valoare".
15. Capitolul 9 "Licenţierea activităţii Depozitarului Naţional" al Regulamentului cu privire la activitatea Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei şi modul de licenţiere a lui", aprobat prin Hotărîrea CSPHV nr.3-2 din 12.02.98.
