Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare privind aprobarea Modului de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare Nr.12/1 din 28.10.99 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.156/328 din 31.12.1999 * * * Întru executarea Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare nr.199-XIV din 18 noiembrie 1998, Legii privind acordarea de licenţe pentru unele genuri de activitate nr.332-XIV din 26 martie 1999 şi în scopul reglementării procedurii de acordare a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare (anexa nr.1). 2. Prevederile punctelor 3.8 şi 3.9. ale Modului de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare intră în vigoare de la 1 iulie 2000. 3. Se aprobă normativele obligatorii de suficienţă a capitalului propriu minim pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare (anexa nr.2). 4. Se aprobă Modul de formare a fondului de garanţie pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare şi limitarea riscului legat de operaţiuni cu valorile mobiliare (anexa nr.3). 5. Participanţii profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, care au primit licenţa pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare pînă la aprobarea prezentei Hotărîri, sînt obligaţi să aducă capitalul propriu în corespundere cu normativele de suficienţă a capitalului propriu minim pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare şi să formeze fondul de garanţie în conformitate cu cerinţele prezentei Hotărîri. 6. Se abrogă actele normative ale Comisiei de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare conform anexei nr.4. 7. Normativele obligatorii de suficienţă a capitalului propriu minim şi a fondului de garanţie stabilite de prezenta Hotărîre nu se răsfrîng asupra băncilor şi altor instituţii financiare ce desfăşoară activitate profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare. 8. Controlul asupra executării prezentei Hotărîri se pune în sarcina Direcţiei executive a Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare. 9. Prezenta Hotărîre intră în vigoare din data publicări. PREŞEDINTELE COMISIEI NAŢIONALE A VALORILOR MOBILIARE Gheorghe CĂlcÎi Chişinău, 28 octombrie 1999. Nr. 12/1. Anexa nr.1 la Hotărîrea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.12/1 din 28.10.99 Modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare I. Dispoziţii generale 1.1. Modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare (în continuare - Mod) este elaborat în baza Legii privind acordarea de licenţe pentru unele genuri de activitate nr. 332-XIV din 26.03.99, Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare nr.199-XIV din 18.11.98 şi altor acte normative care reglementează activitatea pe piaţa valorilor mobiliare. 1.2 Prezentul Mod stabileşte condiţiile de acordare, suspendare şi retragere a licenţelor pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare. 1.3. Acordarea de licenţe se efectuează în scopul asigurării controlului de stat asupra activităţii participanţilor profesionişti pe piaţa valorilor mobiliare şi protejării intereselor investitorilor (în continuare - participant profesionist). 1.4. Participanţii profesionişti, cu excepţia instituţiilor financiare şi emitenţilor, care ţin registrul deţinătorilor valorilor mobiliare de sine stătător, desfăşoară activitatea profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare ca fiind exclusivă. II. Acordarea de licenţe pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare 2.1. Desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare se admite numai în baza licenţei, eliberate de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (în continuare - Comisia Naţională). 2.2. Băncile şi alte instituţii financiare, activitatea cărora este reglementată de Legea instituţiilor financiare, primesc la Comisia Naţională licenţa pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare conform prezentului Mod, la prezentarea demersului Băncii Naţionale a Moldovei. 2.3. Comisia Naţională acordă licenţe pentru următoarele genuri de activitate pe piaţa valorilor mobiliare: a) activitatea de brokeraj; b) activitatea de dealer; c) activitatea de underwriting; d) activitatea de administrare a investiţiilor; e) activitatea de ţinere a registrului; f) activitatea de depozitare; g) activitatea de clearing; h) activitatea bursieră; i) activitatea companiilor fiduciare; j) activitatea fondurilor de investiţii; k) activitatea de audit pe piaţa valorilor mobiliare; l) activitatea de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele; m) activitatea de consulting investiţional; n) activitatea de prestare a serviciilor de informare a pieţei valorilor mobiliare; o) activitatea de instruire şi reciclare a cadrelor participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare. 2.4. Activitatea organizaţiilor de autoreglementare se licenţiază de către Comisia Naţională. III. Cerinţe unice faţă de activitatea participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare 3.1. Comisia Naţională stabileşte cerinţe unice faţă de modul de desfăşurare a activităţii pe piaţa valorilor mobiliare care sînt obligatorii pentru participanţii profesionişti. 3.2. Restricţiile faţă de cumularea genurilor de activitate pe piaţa valorilor mobiliare sînt stabilite în art.41 al Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare. 3.3. În dependenţă de genul de activitate, licenţa pentru desfăşurarea unui gen de activitate pe piaţa valorilor mobiliare poate fi eliberată participantului profesionist concomitent cu licenţa pentru desfăşurarea altui gen de activitate pe piaţa valorilor mobiliare. 3.4. Normativele privind suficienţa capitalului propriu minim al participanţilor profesionişti şi normativele fondului de garanţie se stabilesc prin Hotărîrea Comisiei Naţionale şi pot fi revizuite. 3.5. La desfăşurarea în condiţiile cumulării a mai multor genuri de activitate pe piaţa valorilor mobiliare, suficienţa capitalului propriu şi fondului de garanţie al participantului profesionist se determină în conformitate cu cerinţele înaintate faţă de acel gen de activitate desfăşurat, faţă de care este stabilită mărimea maximă a capitalului propriu şi fondului de garanţie. 3.6. Participantul profesionist, cu excepţia emitentului ce ţine de sine stătător registrul deţinătorilor de acţiuni, este obligat să dispună de cel puţin două persoane cu funcţii de răspundere, nivelul calificării profesioniste al cărora corespunde cerinţelor stabilite în Regulamentul cu privire la atestarea specialiştilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare şi eliberarea certificatelor de calificare cu dreptul de a activa pe piaţa valorilor mobiliare, aprobat prin Hotărîrea Comisiei Naţionale nr.10/12 din 28 septembrie 1999. 3.7. În afară de persoanele specificate în punctul 3.6, participanul profesionist este obligat să dispună în statele sale de cel puţin un specialist cu certificat de calificare, eliberat de Comisia Naţională pentru fiecare gen de activitate desfăşurat de participantul dat. 3.8. Specialistul cu certificat de calificare poate activa numai într-o singură societate cu rol de participant profesionist. 3.9. Licenţa pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare se eliberează solicitantului, cu excepţia burselor de valori şi organizaţiilor de autoreglementare, cu condiţia, că el va deveni membru al organizaţiei de autoreglementare ce desfăşoară acelaşi gen de activitate pînă la începerea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare. 3.10 Pentru a primi autorizaţiile legalizate pentru filiale şi reprezentanţe, participantul profesionist trebuie să dispună de cel puţin un specialist cu certificat de calificare eliberat de Comisia Naţională, care va activa în cadrul filialei (reprezentanţei) respective, precum şi de încăpere operaţională şi reguli interne de activitate. IV. Modul de eliberare a licenţei 4.1. Licenţa pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare este eliberată în baza cererii pentru eliberarea licenţei (în continuare - cerere). 4.2. În cazul în care genul de activitate pentru care este solicitată licenţa va fi practicat la mai multe obiective separate teritorial, solicitantul, pentru a primi autorizaţiile legalizate, indică acest fapt în cerere. 4.3. Cererea - model cuprinde informaţia stabilită de prezentul Mod (Anexa nr.1). 4.4. Cererea se va întocmi pe formularul organizaţiei (persoanei juridice), care intenţionează să desfăşoare activitatea pe piaţa valorilor mobiliare, se va semna de conducător, se va autentifica prin ştampila organizaţiei şi va dispune de numărul de înregistrare şi data de ieşire. 4.5. Pentru a primi licenţa pentru a activa pe piaţa valorilor mobiliare, solicitantul anexează la cerere: a) certificatul de înregistrare a întreprinderii la Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei; b) statutul în două exemplare cu toate modificările şi completările înregistrate la data prezentării documentelor. În statutul solicitantului, cu excepţia băncilor şi altor instituţii financiare, va fi indicat genul de activitate pentru care se solicită licenţa; c) copia certificatului eliberat de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat privind atribuirea codului fiscal; d) documentul ce confirmă alegerea sau numirea organului executiv al solicitantului; e) bilanţul contabil şi darea de seamă cu privire la rezultatele financiare întocmite la ultima dată de gestiune: - trimestriale, confirmate de comisia de cenzori; - anuale, veridicitatea confirmată de expertiza de audit. În cazul cînd o persoană juridică, constituită înainte de data stabilită pentru întocmirea dărilor de seamă financiare depune cerere înainte de data indicată, organizaţia solicitantă este obligată să prezinte bilanţul contabil şi darea de seamă cu privire la rezultatele financiare întocmite la data actuală. În cazul dat perioada de timp dintre data întocmirii dărilor de seamă sus-menţionate şi data depunerii cererii nu poate depăşi 30 de zile; f) documentele bancare şi alte documente, care confirmă formarea de către persoana juridică dată a capitalului propriu şi fondului de garanţie; g) copiile certificatelor de calificare ale conducătorilor (managerului) şi specialiştilor organizaţiei solicitante, eliberate de către Comisia Naţională şi copiile carnetelor de muncă cu înscrierile respective; h) documentele care confirmă existenţa condiţiilor necesare pentru realizarea genului respectiv de activitate (cerinţe către încăpere, tehnica de calcul etc.); i) certificatul de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat privind lipsa datoriilor faţă de buget şi Fondul Social; j) documentul privind certificarea de către Comisia Naţională a software-ului corespunzător - dacă este necesar ca software-ul să fie utilizat în activitatea solicitantului; k) regulile interne privind modul şi condiţiile creării şi utilizării fondului de garanţie; l) copia autorizaţiei Băncii Naţionale a Moldovei (pentru bănci şi alte instituţii financiare); m) alte documente prevăzute de prezentul Mod în dependenţă de particularităţile genului de activitate licenţiat. Documentele specificate în subpunctele a) şi b) se prezintă în original sau în copie autentificată notarial. Semnatarul cererii poartă răspundere pentru veridicitatea informaţiei expuse în cerere şi documentele anexate. 4.6. Documentele prezentate Comisiei Naţionale pentru primirea licenţei se înregistrează în modul stabilit. 4.7. Decizia cu privire la eliberarea sau refuzul de a elibera licenţa se adoptă prin Hotărîrea Comisiei Naţionale în termen de 30 zile de la data primirii cererii cu toate documentele necesare anexate la ea. 4.8. Forma şi conţinutul licenţei participantului profesionist vor corespunde cerinţelor Legii privind acordarea de licenţe pentru unele genuri de activitate. 4.9. Seria licenţei se stabileşte în dependenţă de genul de activitate licenţiat, conform anexei nr.2 la prezentul Mod. 4.10. Licenţa se semnează de către Preşedintele Comisiei Naţionale, iar în lipsa lui - de către vicepreşedinte şi se autentifică prin ştampila Comisiei Naţionale. 4.11. La eliberarea licenţei, pe unul din exemplarele statutului prezentat de către participantul profesionist, care apoi i se restituie şi care este parte integrantă a licenţei primite, se imprimă ştampila Comisiei Naţionale - "LICENŢA A FOST PRIMITĂ" - cu indicarea genului de activitate şi data eliberării licenţei. Pe acelaşi exemplar al statutului se indică informaţia privind autorizaţiile legalizate eliberate persoanei în cauză. 4.12. Al doilea exemplar al statutului se păstrează la Comisia Naţională pe parcursul întregii perioade de valabilitate a licenţei. 4.13 Licenţele se acordă pentru un termen de 5 ani. Licenţa se eliberează numai după ce solicitantul prezintă bonul de plată a licenţei. 4.14. Mărimea taxei pentru eliberarea licenţei este stabilită în articolul 15 al Legii privind acordarea de licenţe pentru unele genuri de activitate. 4.15. Taxa pentru eliberarea licenţei se transferă pe contul Comisiei Naţionale. 4.16. La expirarea termenului de valabilitate, licenţa devine nulă. 4.17 Datele privind participantul profesionist, care a primit licenţa, se introduc în Registrul de stat al licenţelor eliberate, suspendate şi retrase, ţinerea căruia se efectuează de către Direcţia executivă a Comisiei Naţionale. 4.18. În cazul pierderii originalului licenţei, participantul profesionist este obligat în termen de 15 zile: a) să informeze despre aceasta Comisia Naţională; b) să depună cererea pentru obţinerea duplicatului licenţei în care se indică toate rechizitele formularului pierdut al licenţei; c) să prezinte explicarea motivelor pierderii licenţei cu indicarea măsurilor întreprinse faţă de persoanele vinovate de pierdere; d) să publice un anunţ despre pierderea licenţei în Monitorul Oficial. 4.19. Comisia Naţională, în termen de 15 zile de la data recepţionării cererii respective, eliberează participantului profesionist duplicatul licenţei, cu înscrierea "Duplicat". 4.20. Dacă participantul profesionist îşi schimbă denumirea sau activează avînd alte date decît cele indicate în licenţă, el este obligat în termen de 15 zile să solicite la Comisia Naţională un nou formular al licenţei. Pînă la data eliberării unui nou formular al licenţei, solicitantul activează în baza licenţei anterioare. 4.21. La eliberarea autorizaţiei legalizate, duplicatului licenţei şi formularelor noi ale licenţelor se percepe o taxă în mărime de 10 la sută din taxa stabilită pentru eliberarea licenţei. 4.22. La lichidarea persoanei juridice - participantului profesionist, licenţa primită de către acesta îşi pierde puterea juridică şi se remite Comisiei Naţionale pînă la momentul excluderii participantului profesionist din Registrul Comercial de Stat. V. Particularităţile acordării licenţelor după genurile de activitate profesionistă 5.1. Activitatea de brokeraj, de dealer şi de underwriting 5.1.1. La primirea licenţei pentru activitatea de brokeraj sau de dealer, sau de underwriting, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Mod, solicitantul va prezenta Comisiei Naţionale contractul cu registratorul privind ţinerea registrului clienţilor deţinătorului nominal (în cazul cînd acesta nu ţine evidenţa clienţilor de sine stătător), şi procedurile interne de activitate, care prevăd următoarele: modul de deschidere şi ţinere a conturilor clienţilor, inclusiv descrierea procedurii de efectuare a controlului intern necesar; modul de verificare periodică de către persoana cu funcţii de răspundere a corectitudinii ţinerii conturilor clienţilor; modul de examinare şi aprobare în scris a tuturor tranzacţiilor de către persoana cu funcţii de răspundere; modul de examinare a adresărilor clienţilor; modul de verificare a autenticităţii semnăturilor clienţilor pe certificatele şi procurile pentru transmitere a valorilor mobiliare, precum şi constatarea fapteor de gajare a valorilor mobiliare indicate; modul de efectuare a operaţiilor cu mijloacele băneşti, valorile mobiliare, inclusiv cu extrasele din registru şi procurile pentru transmiterea valorilor mobiliare, care sînt necesare pentru efectuarea decontărilor la tranzacţii şi la recepţionarea ordinelor clienţilor. 5.2. Activitatea de administrare a investiţiilor 5.2.1. La primirea licenţei pentru activitatea de administrare a investiţiilor solicitantul, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Mod va prezenta: a) contractul de administrare a investiţiilor clientului, care nu poate contrazice contractul-tip; b) regulile interne de activitate a solicitantului, care prevăd următoarele: modul de deschidere şi ţinere a conturilor clienţilor, inclusiv descrierea procedurii de efectuare a controlului intern necesar; modul de verificare periodică de către persoana cu funcţii de răspundere a corectitudinii ţinerii conturilor clienţilor; modul de examinare şi aprobare în scris a tuturor tranzacţiilor de către persoana cu funcţii de răspundere; procedura luării deciziilor investiţionale; modul de prezentare fondatorului contractului şi beneficiarului a dărilor de seamă privind executarea contractului; modul de determinare a cuantumului remuneraţiei pentru administrare a investiţiilor; modul de efectuare a operaţiilor cu mijloacele băneşti, valorile mobiliare; modul de examinare a adresărilor clienţilor. 5.3. Activitatea de ţinere a registrului 5.3.1. Licenţa pentru activitatea de ţinere a registrului poate fi eliberată: a) registratorului - pentru ţinerea registrelor deţinătorilor valorilor mobiliare a emitenţilor şi/sau ţinerea registrelor clienţilor deţinătorilor nominali; b) emitentului valorilor mobiliare - pentru ţinerea de sine stătătoare a registrului deţinătorilor de acţiuni. 5.3.2. Registratorul indică în cerere ce activitate va desfăşura - ţinerea registrelor deţinătorilor valorilor mobiliare a emitenţilor şi/sau ţinerea registrelor clienţilor deţinătorilor nominali. 5.3.3. Emitentul indică în cerere faptul că va desfăşura în exclusivitate activitatea de ţinere de sine stătătoare a registrului deţinătorilor de acţiuni ale emitentului în cauză. 5.3.4. La primirea licenţei pentru activitatea de ţinere a registrului, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Mod, solicitantul va prezenta Comisiei Naţionale următoarele documente: - regulile de lucru cu clientul, care cuprind lista, modul şi termenele de executare a operaţiunilor, prezentarea răspunsurilor la cereri şi alte cerinţe faţă de perfectarea documentelor. Regulile trebuie să fie accesibile pentru client; - regulile de circulaţie a documentelor şi de evidenţă internă a operaţiilor. Aceste reguli trebuie să conţină formele documentelor interne, obligaţiile persoanelor oficiale privind termenele de examinare, păstrare a documentelor şi asigurarea controlului asupra executării lor; - regulile controlului intern pentru asigurarea integrităţii datelor şi confidenţialităţii informaţiei, destinate uzului intern de către angajaţii deţinătorului registrului (conţin informaţia privind modul de înregistrare, păstrare şi arhivare a documentelor; privind accesibilitatea la arhivele respective; privind formele de păstrare a arhivelor fişierelor electronice ale datelor; privind stabilirea parolelor la folosirea programului de ţinere a registrului; privind modul de verificare a datelor introduse în programul de ţinere a registrului; privind modul de restabilire a datelor în cazul dispariţiei lor; privind măsurile antiincendiare etc.); - instrucţiunile privind funcţiile personalului, care dezvăluie detaliat obligaţiile şi răspunderea angajaţilor registratorului; - lista angajaţilor registratorului, care au acces la registru. În lista respectivă nu pot fi incluşi angajaţii registratorului, care, concomitent, sînt angajaţi la emitentul deservit, sau dacă sînt rude ale persoanelor oficiale ale emitentului; - lista serviciilor şi taxelor; - documentele ce confirmă păstrarea copiilor informaţiei din registru. 5.4. Activitatea de depozitare 5.4.1. La primirea licenţei pentru activitatea de depozitare, solicitantul, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Mod, va prezenta următoarele documente: - regulile interne stabilite de actele normative ale Comisiei Naţionale; - contractul de prestare a serviciilor de depozitare, care va servi contractul-tip pentru solicitant. 5.5. Activitatea de clearing 5.5.1. La primirea licenţei pentru activitatea de clearing (de stabilire a obligaţiilor reciproce şi efectuare a achitărilor reciproce), solicitantul, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Mod, va prezenta următoarele documente: - regulile interne stipulate în actele normative ale Comisiei Naţionale; - măsurile privind micşorarea riscului în activitatea de clearing; - condiţiile efectuării activităţii de clearing. 5.6. Activitatea bursieră 5.6.1. La primirea licenţei pentru activitatea bursieră, bursa de valori, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Mod, va prezenta copia regulilor, care stabilesc condiţiile şi modul: de admitere a participantului pieţei valorilor mobiliare la negocieri; de admitere a valorilor mobiliare la circulaţia la bursă, listing şi delisting; de încheiere, înregistrare, verificare, confirmare şi executare a tranzacţiilor bursiere; de efectuare a operaţiilor, care asigură tranzacţionarea valorilor mobiliare (operaţiile de clearing şi/sau de decontare); de perfectare şi evidenţă a documentelor, folosite la încheierea tranzacţiilor bursiere; de limitare a manipulării; de prestare a serviciilor bursiere; de introducere a modificărilor şi completărilor la poziţiile sus-numite; de prezentare a informaţiei privind preţurile, cererile şi ofertele la valorile mobiliare, preţurile şi volumele tranzacţiilor efectuate cu valorile mobiliare; de prestare a serviciilor persoanelor, care nu sînt membri ai bursei; de soluţionare a litigiilor, care apar între membrii bursei la efectuarea operaţiilor cu valorile mobiliare şi decontărilor. 5.7. Activitatea companiilor fiduciare 5.7.1. La primirea licenţei pentru activitatea companiilor fiduciare, solicitantul, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Mod, trebuie să prezinte următoarele documente: - contractul de administrare fiduciară a investiţiilor, care va servi contract-tip pentru compania solicitantă; procedura luării deciziilor investiţionale; modul de prezentare fondatorului contractului şi beneficiarului a dărilor de seamă privind executarea contractului; modul de determinare a cuantumului remuneraţiei contragenţilor companiei; modul de efectuare a operaţiilor cu mijloacele băneşti, valorile mobiliare; modul de examinare a adresărilor clienţilor. 5.7.2. Compania fiduciară începe activitatea sa numai după încheierea contractelor cu managerul, depozitarul, registratorul, auditorul. 5.8. Activitatea fondurilor de investiţii 5.8.1. La primirea licenţei pentru activitatea fondurilor de investiţii, solicitantul, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Mod, trebuie să prezinte regulamentele fondului de investiţii, stabilite în Legea cu privire la fondurile de investiţii nr.1204-XIII din 5 iunie 1997. 5.8.2. Fondul de investiţii începe activitatea sa numai după încheierea contractelor cu managerul, depozitarul, registratorul, auditorul. 5.9. Activitatea de audit pe piaţa valorilor mobiliare 5.9.1. La primirea licenţei pentru activitatea de audit pe piaţa valorilor mobiliare, solicitantul suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Mod va prezenta şi licenţa pentru activitatea de audit general, eliberată de Ministerul Finanţelor. 5.10. Activitatea de consulting investiţional, activitatea de prestare a serviciilor de informare a pieţei valorilor mobiliare, activitatea de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele 5.10.1. Pentru a primi licenţa pentru activitatea de consulting investiţional, activitatea de prestare a serviciilor de informare a pieţei valorilor mobiliare, activitatea de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele, solicitantul, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Mod va prezenta regulile interne privind deservirea clienţilor. 5.11. Activitatea de instruire şi reciclare a cadrelor participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare 5.11.1. La primirea licenţei pentru activitatea de instruire şi reciclare a cadrelor participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, solicitantul în afară de documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Mod va prezenta programe de instruire şi reciclare pentru a fi aprobate de Comisia Naţională. VI. Particularităţile acordării licenţelor pentru activitatea organizaţiilor de autoreglementare 6.1. La primirea licenţei pentru activitatea organizaţiilor de autoreglementare, solicitantul, suplimentar la documentele indicate în punctul 4.5. (cu excepţia celor indicate lalit. f), i), k)) al prezentului Mod, va prezenta Comisiei Naţionale documentele interne (regulamente, reguli şi standarde) stipulate în Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare. VII. Respingerea cererii de eliberare a licenţei 7.1. Comisia Naţională este în drept să adopte hotărîrea cu privire la respingerea cererii de eliberare a licenţei pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare. 7.2. Motivele pentru respingerea cererii de a elibera licenţa sînt: a) existenţa în documentele prezentate a datelor eronate sau falsificate; b) neprezentarea tuturor documentelor, indicate în prezentul Mod; c) necorespunderea documentelor prezentate cerinţelor legislaţiei cu privire la valorile mobiliare, prezentului Mod şi altor acte normative ale Comisiei Naţionale; d) nerespectarea cerinţelor faţă de suficienţa capitalului propriu şi fondului de garanţie, precum şi a altor normative obligatorii, stabilite de Comisia Naţională în conformitate cu legislaţia; e) lipsa condiţiilor necesare pentru desfăşurarea genului de activitate respectiv; f) lipsa unui sistem de evidenţă şi raportare internă, care ar corespunde cerinţelor stabilite de Comisia Naţională şi Ministerul Finanţelor; g) depistarea în procesul licenţierii a unor fapte de încălcare de către organizaţia solicitantă a cerinţelor legislaţiei cu privire la valorile mobiliare şi actelor normative ale Comisiei Naţionale; h) neexpirarea termenului de un an de la retragerea anterioară a licenţei pentru acelaşi gen de activitate - în cazul depistării încălcărilor indicate în punctul 8.8 al prezentului Mod. 7.3. Suplimentar la motivele indicate în punctul 7.2. al prezentului Mod, drept motiv pentru refuzul de a elibera licenţa organizaţiei de autoreglementare serveşte existenţa în documentele prezentate a prevederilor care permit: a) posibilitatea discriminării drepturilor clienţilor, care se folosesc de serviciile membrilor organizaţiei de autoreglementare; b) discriminarea membrilor organizaţiei de autoreglementare; c) stabilirea restricţiilor neîntemeiate la intrarea şi ieşirea din componenţa organizaţiei de autoreglementare; d) stabilirea restricţiilor, care împiedică dezvoltarea concurenţei participanţilor profesionişti, inclusiv reglementarea ratei remuneraţiei şi veniturilor din activitatea membrilor organizaţiei; e) reglementarea chestiunilor, care nu ţin de competenţa organizaţiei de autoreglementare şi nu corespund scopurilor activităţii ei. 7.4. În cazul adoptării de către Comisia Naţională a hotărîrii cu privire la respingerea cererii de a elibera licenţa, Comisia Naţională, în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării unei astfel de hotărîri, expediază solicitantului o înştiinţare scrisă (copia hotărîrii cu privire la respingerea cererii de a elibera licenţa) cu expunerea motivelor refuzului, semnată de către Preşedintele Comisiei Naţionale, iar în lipsa lui de către vicepreşedinte, şi remite documentele prezentate solicitantului. 7.5. Refuzul de eliberare a licenţei nu împiedică depunerea repetată de către aceeaşi persoană a cererii pentru eliberarea licenţei după înlăturarea motivelor care au servit drept temei pentru refuz. VIII. Suspendarea acţiunii licenţei şi retragerea ei 8.1. Motivele pentru suspendarea acţiunii licenţei sînt: a) în acte au fost descoperite date eronate, care nu puteau fi depistate la momentul eliberării licenţei; b) participantul profesionist a încălcat condiţiile stipulate în licenţă; c) nerespectarea de către participantul profesionist a cerinţelor stabilite de către Comisia Naţională faţă de mărimea capitalului propriu şi fondului de garanţie; d) nepracticarea de către participanţii profesionişti a genurilor de activitate profesionistă şi operaţiilor cu valorile mobiliare, indicate în licenţă, în decurs de şase luni de la data eliberării licenţei; e) nerespectarea termenelor stabilite de Comisia Naţională pentru înlăturarea încălcărilor depistate; f) executarea întîrziată a deciziilor obligatorii ale Comisiei Naţionale privind înlăturarea încălcărilor legislaţiei cu privire la valorile mobiliare, prezentului Mod, altor acte normative ale Comisiei Naţionale; g) încălcarea termenelor, modului şi formelor stabilite de prezentare la Comisia Naţională a dărilor de seamă şi informaţiei, prezenţa în dările de seamă prezentate Comisiei Naţionale a unor informaţii neconfirmate sau incomplete; h) efectuarea de către participantul profesionist a tranzacţiilor în profitul propriu în cazul prezenţei conflictului de interese cu clienţii săi; i) opunerea rezistenţei la efectuarea controalelor activităţii participantului profesionist; j) activitatea nerentabilă a participantului profesionist; k) micşorarea numărului de specialişti ce necesită în mod obligatoriu să dispună de certificatul de calificare, în cazul retragerii sau expirării termenului de valabilitate a certificatului de calificare a specialiştilor participantului profesionist, sau eliberării din funcţie a lor; l) cererea licenţiatului de a suspenda temporar acţiunea licenţei; m) încălcarea legislaţiei fiscale. 8.2. Activitatea licenţei se suspendează din data adoptării hotărîrii Comisiei Naţionale cu privire la suspendarea acţiunii licenţei. Comisia Naţională, în termen de 2 zile de la data adoptarii hotărîrii respective, informează în scris participantul profesionist şi organul fiscal privind motivele care au dus la suspendarea acţiunii licenţei şi, concomitent, emite Decizia cu privire la înlăturarea de către participantul profesionist a încălcărilor şi consecinţelor acestora (în continuare - Decizia). 8.3. Decizia Comisiei Naţionale trebuie să conţină lista încălcărilor depistate, măsurile pe care trebuie să le întreprindă participantul profesionist întru înlăturarea încălcărilor şi consecinţelor lor, termenul de executare a Deciziei şi prezentare a dării de seamă cu privire la îndeplinirea acesteia. În Decizie de asemenea pot fi indicate acţiunile concrete, care sînt interzise în decursul întregului termen pentru care a fost suspendată acţiunea licenţei. 8.4. Termenul de suspendare a acţiunii licenţei se stabileşte prin hotărîrea Comisiei Naţionale, dar nu poate depăşi 3 luni. 8.5. Suspendarea acţiunii licenţei nu duce la suspendarea termenului de valabilitate a licenţei. 8.6. Suspendarea acţiunii licenţei la cererea solicitantului nu se consideră acţiune de rigoare faţă de solicitant. 8.7. În cazul în care participantul profesionist a încălcat indicaţiile sau deciziile Comisiei Naţionale şi au fost constatate cazurile prevăzute în punctul 8.1. lit. a) şi b) ale prezentului Mod, Comisia Naţională avertizează participantul profesionist asupra necesităţii înlăturării lor într-un termen rezonabil, stabilit în aviz, sau aplică sancţiuni administrative. 8.8. Licenţa se retrage în următoarele cazuri: a) participantul profesionist depune cererea în acest sens; b) în acte au fost descoperite date eronate care nu puteau fi depistate la momentul eliberării licenţei; c) participantul profesionist a încălcat condiţiile stipulate în licenţă; d) participantul profesionist a încălcat dispoziţiile Comisiei Naţionale; e) neînlăturarea încălcărilor sau consecinţelor încălcărilor, care au servit drept temei pentru adoptarea hotărîrii cu privire la suspendarea acţiunii licenţei, în termenele stabilite de Comisia Naţională; f) încălcarea repetată şi/sau gravă a cerinţelor legislaţiei cu privire la valorile mobiliare, prezentului Mod, altor acte normative ale Comisiei Naţionale; g) efectuarea tranzacţiilor interzise de legislaţie; h) nedesfăşurarea de către participantul profesionist a activităţii prevăzute de licenţa eliberată timp de un an; i) reorganizarea şi/sau lichidarea persoanei juridice, care desfăşoară activitatea pe piaţa valorilor mobiliare; j) recunoaşterea participantului profesionist ca falit în baza hotărîrii instanţei de judecată; k) manipularea pe piaţa valorilor mobiliare; l) revocarea autorizaţiei bancare şi alte cazuri, prevăzute de legislaţia cu privire la instituţiile financiare şi de legislaţia privind piaţa valorilor mobiliare (pentru bănci şi alte instituţii financiare). 8.9. Suplimentar la motivele, prevăzute în punctele 8.1.şi 8.8. ale prezentului Mod drept motiv pentru suspendarea şi retragerea licenţei de activitate de administrare a investiţiilor poate servi obţinerea rezultatului trimestrial negativ, înregistrat de către agentul economic din administrarea activelor transmise conform contractului în administrare fiduciară companiei de administrare a investiţiilor. 8.10. Suplimentar la motivele, prevăzute în punctele 8.1. şi 8.8. ale prezentului Mod drept motiv pentru retragerea licenţei de activitate bursieră poate servi: admiterea tranzacţiilor cu valorile mobiliare, prin care intenţionat se denaturează informaţia despre preţurile şi numărul valorilor mobiliare vîndute, care urmează să fie dezvăluită de către organizatorii negocierilor pe piaţa valorilor mobiliare; prezentarea intenţionată a informaţiilor incorecte, incomplete sau falsificate privind valorile mobiliare şi emitenţii valorilor mobiliare, inclusiv difuzarea informaţiei prin intermediul publicităţii; cotarea valorilor mobiliare ale emitenţilor care nu asigură dezvăluirea informaţiei în conformitate cu cerinţele legislaţiei privind valorile mobiliare şi actele normative ale Comisiei Naţionale; includerea în listing şi cotare a valorilor mobiliare fără înregistrarea lor de stat. 8.11. Suplimentar la motivele indicate în punctul 8.1. al prezentului Mod, Comisia Naţională are dreptul de a suspenda acţiunea licenţei fondului de investiţii în cazurile de: - nerespectare a restricţiilor asupra activităţii fondului de investiţii stabilite de actele legislative şi normele ce reglementează activitatea fondurilor de investiţii; - depistare a acţiunilor neautorizate din partea licenţiatului, care au cauzat sau ar putea cauza încălcarea drepturilor acţionarilor fondului. 8.12. Suplimentar la motivele indicate în punctele 8.1 şi 8.8. ale prezentului Mod, Comisia Naţională are dreptul de a suspenda sau retrage licenţa organizaţiei de autoreglementare din următoarele motive: a) neîndeplinirea sau încălcărea procedurii de coordonare a hotărîrilor adoptate de către organizaţia de autoreglementare în cazurile cînd procedura dată este obligatorie; b) efectuarea inadecvată a controlului activităţii membrilor săi şi respectării cerinţelor legislaţiei cu privire la valorile mobiliare; c) stabilirea neîntemeiată a restricţiilor faţă de drepturile clienţilor şi membrilor organizaţiei de autoreglementare. 8.13. Suplimentar la motivele indicate în punctul 8.1. al prezentului Mod, Comisia Naţională are dreptul de a suspenda acţiunea licenţei de activitate de audit pe piaţa valorilor mobiliare în cazul retragerii licenţei de audit general. 8.14. În cazul în care participantul profesionist desfăşoară cîteva genuri de activitate pe piaţa valorilor mobiliare în baza licenţelor respective, Comisia Naţională are dreptul de a suspenda acţiunea sau retrage una sau cîteva licenţe. 8.15. Hotărîrea cu privire la suspendarea sau retragerea licenţei se aduce la cunoştinţa (se expediază o înştiinţare) participantului profesionist în decurs de o zi de la data adoptării hotărîrii respective şi organului respectiv al inspectoratului fiscal în termen de 2 zile de la data adoptării. 8.16. Comisia Naţională, după adoptarea hotărîrii cu privire la suspendarea acţiunii sau retragerea licenţei, introduce înscrierea respectivă în Registrul de stat al licenţelor eliberate, suspendate şi retrase. 8.17. Suspendarea şi retragerea licenţelor eliberate instituţiilor financiare se efectuează de Comisia Naţională cu informarea ulterioară a Băncii Naţionale a Moldovei. IX. Consecinţele adoptării hotărîrii cu privire la suspendarea acţiunii licenţei 9.1. Suspendarea acţiunii licenţei duce la interzicerea temporară de a efectua genul respectiv de activitate pe piaţa valorilor mobiliare pînă la adoptarea de către Comisia Naţională a hotărîrii cu privire la reînnoirea acţiunii licenţei sau cu privire la retragerea licenţei. 9.2. Participantul profesionist, acţiunea licenţei căruia a fost suspendată, este obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru asigurarea protecţiei intereselor clienţilor săi şi altor persoane, drepturile cărora pot fi lezate prin suspendarea acţiunii licenţei. 9.3. Participantul profesionist faţă de care a fost adoptată hotărîrea cu privire la suspendarea acţiunii licenţei este obligat, în termenul stabilit în Decizie, să înlăture încălcarea şi consecinţele ei şi să prezinte Comisiei Naţionale darea de seamă în formă scrisă. 9.4. În baza dării de seamă prezentate, Comisia Naţională este în drept: - să adopte hotărîrea cu privire la reînnoirea acţiunii licenţei; - să adopte hotărîrea cu privire la efectuarea controlului executării măsurilor, indicate în Decizie. În acest caz Comisia Naţională adoptă hotărîrea cu privire la reînnoirea acţiunii sau retragerea licenţei după terminarea controlului; - să adopte hotărîrea cu privire la retragerea licenţei. Comisia Naţională examinează şi adoptă hotărîrea respectivă cel mult în două săptămîni după prezentarea de către participantul profesionist a dării de seamă menţionate în punctul 9.3. al prezentului Mod. 9.5. Nu mai tîrziu de ziua următoare după adoptarea hotărîrii cu privire la reînnoirea acţiunii licenţei, Comisia Naţională expediază participantului profesionist o înştiinţare despre reînnoirea acţiunii licenţei şi, în termen de două zile, înştiinţează despre aceasta inspectoratul fiscal. X. Consecinţele adoptării hotărîrii cu privire la retragerea licenţei 10.1. Retragerea licenţei duce la interzicerea de a desfăşura genul respectiv de activitate profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare din data adoptării Hotărîrii Comisiei Naţionale. 10.2. Participantul profesionist, faţă de care a fost adoptată hotărîrea cu privire la retragerea licenţei, este obligat: - să înceteze imediat desfăşurarea genului respectiv de activitate pe piaţa valorilor mobiliare din momentul primirii hotărîrii respective a Comisiei Naţionale; - să remită licenţa Comisiei Naţionale în termen de două zile de la data adoptării de către Comisia Naţională a hotărîrii cu privire la retragera licenţei; - să întreprindă toate măsurile necesare întru asigurarea protecţiei drepturilor clienţilor săi şi altor persoane, drepturile cărora pot fi lezate prin retragerea licenţei. 10.3. În cazul retragerii licenţei pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare persoana respectivă este în drept să depună o cerere de eliberare a unei noi licenţe numai după expirarea termenului de un an după retragerea licenţei. Anexa nr.2 la Hotărîrea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.12/1 din 28.X.99 Normativele obligatorii de suficienţă a capitalului propriu minim pentru desfăşurarea activităţii la piaţa valorilor mobiliare ------------------------------------------------------------------------ Nr.|Denumirea genului| Valoarea minimă a capitalului propriu | de activitate |-------------------------------------------------- | | de la | de la | de la | de la | | 01.11.99 | 01.07.2000 | 01.07.2001 | 01.07.2002 ---+-----------------+----------+------------+------------+------------- 1. Activitatea de 15000 lei 30000 lei 45000 lei 60000 lei brokeraj 2. Activitatea de 50000 lei 80000 lei 120000 lei 160000 lei dealer 3. Activitatea de 50000 lei 80000 lei 120000 lei 160000 lei underwriting 4. Activitatea de 0,4 % din 0,5 % din 0,6 % din 0,7 % din administrare a valoarea valoarea valoarea valoarea investiţiilor activelor activelor activelor activelor aflate în aflate în aflate în aflate în administ- administ- administ- administ- rare dar rare dar rare dar rare dar nu mai nu mai nu mai nu mai puţin de puţin de puţin de puţin de 100000 lei 150000 lei 250000 lei 400000 lei 5. Activitatea de 50000 lei 100000 lei 150000 lei 200000 lei ţinere a regis- trului 6. Activitatea de 150000 lei 200000 lei 250000 lei 300000 lei depozitare: Depozitarul 100000 lei 125000 lei 200000 lei 300000 lei Naţional 7. Activitatea de 100000 lei 125000 lei 200000 lei 300000 lei clearing 8. Activitatea 500000 lei 700000 lei 1000000 lei 1500000 lei bursieră 9. Activitatea 36000 lei 0,2 % din 0,3 % din 0,4 % din companiilor valoarea valoarea valoarea fiduciare patrimoniu- patrimoniu- patrimoniu- lui aflat lui aflat lui aflat în proprie- în proprie- în proprie- tate fidu- tate fidu- tate fidu- ciară dar ciară dar ciară dar nu mai nu mai nu mai puţin de puţin de puţin de 50000 lei 100000 lei 150000 lei 10. Activitatea fondurilor de investiţii - nemutual 500000 lei 10000000 lei 20000000 lei 30000000 lei - mutual (pe 1000000 lei 10000000 lei 20000000 lei 30000000 lei intervale) ------------------------------------------------------------------------ Anexa nr.3 la Hotărîrea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.12/1 din 28.X.99 Modul de formare a fondului de garanţie pentru desfăşurarea activităţii la piaţa valorilor mobiliare şi limitarea riscului legat de operaţiuni cu valorile mobiliare 1. Fondul de garanţie se creează în scopul limitării riscului în procesul activităţii participanţilor profesionişti şi protecţiei drepturilor şi intereselor acţionarilor, investitorilor şi clienţilor participanţilor la piaţa valorilor mobiliare. 2. Pentru participanţii profesionişti (cu excepţia fondurilor de investiţii şi companiilor fiduciare) se stabilesc normativele obligatorii ale fondului de garanţie în mărime de 30 la sută din capitalul propriu minim stabilit de Comisia Naţională. 3. Pentru companiile fiduciare se stabileşte normativul obligatoriu al fondului de garanţie în mărime de 30 la sută din capitalul social. 4. Participantul profesionist este obligat să plaseze mijloacele fondului de garanţie în valorile mobiliare de stat, conturile bancare (depozite), valorile mobiliare ale societăţilor pe acţiuni cotate la bursa de valori (cu excepţia acţiunilor bursei de valori). 5. Fondul de garanţie a participanţilor profesionişti, care participă la formarea fondului de garanţie al Bursei de Valori şi/sau Depozitatului Naţional includ alocaţiile participanţilor profesionişti în cauză în fondurile de garanţie ale Bursei de Valori şi Depozitarului Naţional. 6. Ponderea mijloacelor fondului plasate la procurarea valorilor mobiliare ale societăţilor pe acţiuni cotate la bursa de valori nu trebuie să depăşească 10% din marimea fondului de garanţie. 7. Ponderea mijloacelor fondului plasate la procurarea acţiunilor unei societăţi pe acţiuni, nu trebuie să depăşească 10% din cota prevăzută în aceste scopuri. 8. Modul de utilizare a fondului de garanţie se stabileşte în documentele interne de activitate a participanţilor profesionişti. 9. În cazul necesităţii utilizării fondului de garanţie, participantul profesionist se va adresa la Comisia Naţională pentru a primi acordul acesteia. 10. Dacă în urma utilizării mijloacelor fondului de garanţie mărimea fondului devine mai mică decît normativul stabilit, participantul profesionist aduce mărimea fondului de garanţie la normativul necesar în termen de 90 de zile. Anexa nr.4 la Hotărîrea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.12/1 din 28.10.99 Se abrogă următoarele acte normative ale CSPHV: 1. Regulamentul cu privire la licenţierea activităţii fondurilor de investiţii, companiilor fiduciare, managerii fondurilor de investiţii şi companiilor fiduciare, aprobat de CSPHV la 1.04.94. 2. Punctele Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor de valoare aprobat prin Hotărîrea CSPHV din 28.11.94. cu excepţia punctului 1.4. în redacţia aprobată prin Hotărîrea CSPHV nr. 32-3 din 22.02.96. 3. "Cu privire la modificarea Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor de valoare", Hotărîrea CSPHV nr.9-5 din 4.04.95. 4. "Cu privire la modificarea Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor de valoare", Hotărîrea CSPHV nr.10-6 din 19.04.95. 5. "Cu privire la modificarea Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor de valoare", Hotărîrea CSPHV nr.21-3 din 30.07.95. 6. Punctele Hotărîrii CSPHV nr. 32-3 din 22.02.96. "Cu privire la modificarea Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor de valoare" cu excepţia punctului 1. 7. Punctul 1 al Hotărîrii CSPHV nr.36-2 din 16.05.96 "Cu privire la unele aspecte ale activităţii registratorilor independenţi". 8. "Cu privire la stabilirea termenelor de valabilitate a licenţelor eliberate de Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare participanţilor profesionişti la piaţa hîrtiilor de valoare", Hotărîrea CSPHV nr.13-10 din 7.06.95. 9. "Cu privire la stabilirea mărimii capitalului statutar pentru participanţii profesionişti la piaţa hîrtiilor de valoare", Hotărîrea CSPHV nr.22-1 din 14.09.95. 10. "Cu privire la completarea Hotărîrii nr.13-10 din 7 iulie 1995 a CSPHV " Cu privire la stabilirea termenului de valabilitate a licenţelor eliberate de Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare", Hotărîrea CSPHV nr.13-11 din 25.01.96. 11. "Cu privire la modificarea Hotărîrii CSPHV nr.13-11 din 7 iulie 1995", Hotărîrea CSPHV nr.55-10 din 13.03.97. 12. Instrucţiunea cu privire la modul de formare şi utilizare a fondului special de asigurare a investiţiilor în fondurile de investiţii şi companiile fiduciare, aprobată prin Hotărîrea CSPHV nr.21-2 din 30.08.95. 13. Regulamentul cu privire la licenţierea activităţii fondului de investiţii, managerului şi depozitarului fondului de investiţii, aprobat prin Hotărîrea CSPHV nr.76-7 din 29.12.97. 14. Punctul 2 al Hotărîrii CSPHV nr.4/3 din 26.02.98."Cu privire la modificarea Regulamentului cu privire la registrul acţionarilor/ registrului posesorilor de obligaţii ai societăţii pe acţiuni şi Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor de valoare". 15. Capitolul 9 "Licenţierea activităţii Depozitarului Naţional" al Regulamentului cu privire la activitatea Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei şi modul de licenţiere a lui", aprobat prin Hotărîrea CSPHV nr.3-2 din 12.02.98.
Anexa nr.1 la Modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare CERERE de primire a licenţei pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare ________________________________________________________________________ (denumirea genului de activitate) ________________________________________________________________________ (activitatea de bază sau cumulată) 1. Denumirea completă a solicitantului _____________________________ 2. Sediul solicitantului, numărul de telefon _______________________ ________________________________________________________________________ (În cazul în care genul de activitate pentru care este solicitată licenţa va fi practicat la mai multe obiective separate teritorial, solicitantul indică sediul tuturor obiectivelor) 3. Forma organizatorico-juridică ___________________________________ 4. Data şi numărul înregistrării de stat, codul fiscal _____________ ________________________________________________________________________ 5. Mărimea capitalului social ______________________________________ 6. Persoanele ce deţin mai mult de 10 la sută din capitalul social al solicitantului: ------------------------------------------------------------------------ Denumirea (numele şi prenumele) | Cota parte în capitalul persoanei | social, % ---------------------------------------|-------------------------------- ---------------------------------------|-------------------------------- ------------------------------------------------------------------------ 7. Lista persoanelor afiliate ale solicitantului: ------------------------------------------------------------------------ Denumirea (numele şi prenumele) |Descrierea legăturii de afiliere ---------------------------------------|-------------------------------- ---------------------------------------|-------------------------------- ------------------------------------------------------------------------ 8. Componenţa consiliului de observatori sau a consiliului de directori (dacă acesta este prevăzut de statut): ----------------------------------------------------------------------- Numele şi|Numărul şi data |Funcţia în com- | Studiile |Numărul şi data prenumele|adoptării hotă- |ponenţa consili-| şi locul |eliberării cer- membrului|rîrii despre de-|ului de observa-| de muncă |tificatului de consiliu-|semnarea (alege-|tori sau consi- |în ultimii| calificare al lui |rea) în funcţie |liului de direc-| cinci ani| CNVM | | tori | | ---------|----------------|----------------|----------|---------------- A | B | C | D | E ----------------------------------------------------------------------- 9. Componenţa organului executiv: ----------------------------------------------------------------------- Numele şi|Numărul şi data | Funcţia în | Studiile |Numărul şi data prenumele|adoptării hotă- | componenţa | şi locul |eliberării cer- membrului|rîrii despre de-| organului | de muncă |tificatului de organului|semnarea (alege-| executivi |în ultimii| calificare al executiv |rea) în funcţie | | cinci ani| CNVM | | | | ---------|----------------|----------------|----------|---------------- A | B | C | D | E ----------------------------------------------------------------------- 10. Lista specialiştilor obligaţi să deţină certificatul de calificare cu dreptul de a activa pe piaţa valorilor mobiliare. ----------------------------------------------------------------------- Numele şi|Numărul şi data | | |Numărul şi data prenumele|adoptării hotă- | Funcţia |Funcţiile |eliberării cer- specia- |rîrii privind | deţinută | de |tificatului de listului | desemnarea | | serviciu | calificare al | (alegerea) în | | de bază | CNVM | funcţie | | | ---------|----------------|----------------|----------|---------------- A | B | C | D | E ----------------------------------------------------------------------- 11. Solicitantul ______________________ membru al organizaţiei de (este, nu este) autoreglementare _______________________________________________________ _______________________________________________________________________. (dacă da, atunci se indică denumirea organizaţiei şi data intrării în ea) 12. Solicitantul se obligă: a) să prezinte la timp CNVM informaţii privind modificarea datelor, ce se conţin în prezenta cerere şi documentele anexate la ea; b) să nu angajeze la serviciu în calitate de persoane oficiale şi specialişti - persoane cu antecedente penale; c) să prezinte licenţa la cererea contragenţilor solicitantului şi altor persoane interesate. 13. Declaraţie: Subsemnatul confirmă, că: a) informaţiile incluse în această cerere şi anexele ei corespund realităţii; b) persoanele cu funcţii de răspundere şi specialiştii solicitantului nu au antecedente penale. Conducătorul organizaţiei __________ ______________________ (semnătura) (numele şi prenumele) "__"___________199__ L.S. Data recepţionării cererii "__"________199__ Persoana oficială a CNVM ___________ ______________________ (semnătura) (numele şi prenumele) Se anexează copiile semnate de solicitant: 1) Certificatul de înregistrare a întreprinderii la Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei (p___). 2) Statutul în două exemplare cu toate completările şi modificările la el la data prezentării documentelor (p___). 3) Copia certificatului de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat privind atribuirea codului fiscal (___). 4) Documentul cu privire la alegerea sau numirea organului executiv (p___). 5) Bilanţul contabil şi darea de seamă cu privire la rezultatele financiare, întocmite la ultima dată de gestiune: - trimestriale, confirmate de comisia de cenzori; - anuale, veridicitatea confirmată de expertiza de audit. 6) Documentele bancare şi alte documente, care confirmă formarea de către persoana juridică dată a capitalului propriu şi fondului de garanţie (p___). 7) Copiile certificatelor de calificare ale conducătorilor (managerului) şi specialiştilor organizaţiei solicitante, eliberate de către Comisia Naţională şi copiile carnetelor de muncă cu înscrierile respective. 8) Documentele care confirmă existenţa condiţiilor necesare pentru realizarea genului respectiv de activitate (cerinţe către încăpere, tehnica de calcul etc.); 9) Certificatul de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat privind lipsa datoriilor faţă de buget şi Fondul Social. 10) Documentul privind certificarea de către Comisia Naţională a softwareului corespunzător - dacă este necesar ca softwareul să fie utilizat în activitatea solicitantului. 11) Regulile interne privind modul şi condiţiile creării şi utilizării fondului de garanţie. 12) Copia autorizaţiei Băncii Naţionale a Moldovei (pentru bănci şi alte instituţii financiare). 13) Alte documente prevăzute de Modul cu privire la acordarea şi retragerea licenţelor pentru activitatea participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare şi organizaţiilor de autoreglementare - în dependenţă de particularităţile genului de activitate licenţiat. Documentele specificate în punctele 1 şi 2 se prezintă în original sau în copie autentificată notarial. Anexa nr.2 la Modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare Modul de determinare a seriei licenţelor eliberate de CNVM Seria licenţei pentru desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare este formată din 3 (trei) litere XYZ, dintre care: XY - indică genul de activitate; Z - indică activitatea de bază sau cumulată şi se stabileşte în ordinea următoare: 1) BRB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de brokeraj, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 2) BRC - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de brokeraj, care este activitatea cumulată a participantului profesionist; 3) DLB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de dealer, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 4) DLC - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de dealer, care este activitatea cumulată a participantului profesionist; 5) UWC - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de underwriting, care este activitatea cumulată a participantului profesionist; 6) RDB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de ţinere a registrului, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 7) RDC- seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de ţinere a registrului, care este activitatea cumulată a participantului profesionist; 8) BVB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii bursiere, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 9) BVC - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii bursiere, care este activitatea cumulată a participantului profesionist; 10) CFB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii companiei fiduciare, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 11) FIB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii fondului de investiţii, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 12) AIB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de administrare a investiţiilor, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 13) AIC- seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de administrare a investiţiilor, care este activitatea cumulată a participantului profesionist; 14) DPB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de depozitare, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 15) DPC- seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de depozitare, care este activitatea cumulată a participantului profesionist; 16) CLB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de clearing, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 17) CLC- seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de clearing, care este activitatea cumulată a participantului profesionist; 18) AD - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de audit; 19) EAB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de estimare a valorilor mobiliare şi activelor ce se referă la ele, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 20) EAC- seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de estimare a valorilor mobiliare şi activelor ce se referă la ele, care este activitatea cumulată a participantului profesionist; 21) OAB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de orgnizare de autoreglementare; 22) CIB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de consulting investiţional, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 23) CIC- seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de consulting investiţional, care este activitatea cumulată a participantului profesionist; 24) SIB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de prestare a serviciilor de informare a pieţei valorilor mobiliare, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 25) SIC- seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de prestare a serviciilor de informare a pieţei valorilor mobiliare, care este activitatea cumulată a participantului profesionist; 26) IRB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de instruire şi reciclare a cadrelor participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, care este activitatea de bază a participantului profesionist; 27) IRC- seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de instruire şi reciclare a cadrelor participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, care este activitatea cumulată a participantului profesionist. Anexa nr.3 la Modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare Cerinţele minime faţă de încăperi, echipament şi înzestrarea cu tehnică electronică de calcul pentru activitatea participanţilor profesionişti pe piaţa valorilor mobiliare I. Cerinţele minime faţă de încăperi şi echipament pentru participanţii profesionişti ce desfăşoară activitatea de brokeraj, activitatea de dealer, activitatea de underwriting, activitatea de administrare a investiţiilor 1. Participantul profesionist ce desfăşoară activitatea de brokeraj şi/sau activitatea de dealer şi/sau activitatea de underwriting şi/ sau activitatea de administrare a investiţiilor trebuie să dispună de încăpere cu suprafaţa operaţională minimă de 30m2. 2. Pentru asigurarea integrităţii informaţiei încăperea trebuie să fie izolată de celelalte încăperi de serviciu sau auxiliare şi să dispună de pereţi capitali şi planşeuri trainice ale podelii şi tavanului, planşeuri şi pereţi interiori trainici. 3. Încăperile trebuie să fie amenajate cu alarma de pază şi antiincendiară. 4. Încăperea destinată pentru păstrarea documentelor trebuie să fie amenajată cu safeuri şi/ sau dulapuri metalice. 5. Organizaţia trebuie să dispună de legătura telefonică şi fax. II. Cerinţele minime faţă de încăperi, echipament şi înzestrarea cu tehnică electronică de calcul pentru participanţii profesionişti ce desfăşoară activitatea de ţinere a registrului, activitatea de depozitare, activitatea de clearing 1. Încăperile destinate pentru ţinerea şi păstrarea registrelor (cu excepţia încăperilor emitenţilor, care ţin registrul acţionarilor de sine stătător), evidenţei depozitare şi de clearing nu trebuie să fie amplasate în case de locuit, trebuie să dispună de suprafaţă operaţională minimă de 50 m2 şi să asigure accesul liber al deţinătorilor înregistraţi ai valorilor mobiliare pentru obţinerea informaţiei necesare. 2. Pentru asigurarea integrităţii informaţiei, încăperea trebuie să corespundă următoarelor cerinţe: - să fie izolată de celelalte încăperi de serviciu sau auxiliare; - să dispună de pereţi capitali şi planşeuri trainice ale podelei şi tavanului, planşeuri şi pereţi interiori trainici; - să se închidă cu două uşi; - să fie întărite golurile pentru ferestre cu gratii metalice; - să dispună de safeuri şi dulapuri metalice pentru păstrarea documentelor; - să dispună de mijloace antiincendiare în stare de funcţionare, alarmă de pază. 3. Încăperile se amenajează cu alarmă de pază şi antiincendiară ţinînd cont de următoarele cerinţe: - se protejează instalaţiile de construcţii ale perimetrelor încăperilor, golurilor pentru uşi şi ferestre, tabacherile, canalurile de ventilare, racordurile termice, pereţii despărţitori subţiri şi alte elemente ale încăperilor, accesibile din exterior, inclusiv cele utilate cu gratii de oţel; - alarma de pază şi antiincendiară se conectează la pupitrul pazei departamentale, postul personalului de gardă, concentratori de capacitate mică sau semnalizatoare autonome. Se admite conectarea la paznic, meseriaş care lucrează la domiciliu sau altă persoană, care a încheiat contract scris de pază a încăperii date. Locurile de gardă ale tuturor acestor persoane trebuie să fie asigurate cu legătură telefonică sau radio cu departamentul orăşenesc, raional al afacerilor interne. 4. Sistemul alarmei de pază şi antiincendiară trebuie să corespundă cerinţelor SNIP "Automatica antiincendiară a clădirilor şi construcţiilor" şi listei departamentale a obiectelor care se utilează cu alarmă de pază şi antiincendiară şi permanent se află în stare de funcţionare. 5. Pentru ţinerea registrului acţionarilor de către emitent de sine stătător trebuie să fie utilizat un computer personal separat, destinat numai acestui scop, la care va fi instalat şi utilizat softwareul aprobat de Comisia Naţională, necesar pentru ţinerea registrului acţionarilor. Acest computer trebuie să satisfacă următoarele cerinţe minime: - configuraţia minimă a computerului IBM PC XT Intel 8086/ RAM 640KB/HDD 20MB/FDD (IBM PC XT) sau un procesor analogic Intel 8086, sau memoria operativă de bază analogică 640 KB hard disc cu o capacitate 20MB dischiere pentru discuri magnetice flexibile. 6. Echipamentul utilizat de către registrator, depozitar, organizaţia de clearing trebuie să se bazeze pe computerele cu cel puţin următoarele configuraţii minimale, independent de faptul dacă se utilizează computere separate sau conectate la reţeaua locală (LAN): IBM PC386DX Intel 80386DX RAM 4MB (640KB convenţional) HDD 120MB FDD. 7. Este necesar ca fiecare registrator, depozitar, organizaţie de clearing să dispună de cel puţin o imprimantă largă matricială specializată rapidă (formatul A3) sau o imprimantă laser analogică după productivitate HP Laser Jet 4. 8. Organizaţia trebuie să dispună de legătura telefonică şi fax. III. Cerinţele minime faţă de încăperi şi echipamentul pentru desfăşurarea activităţii fondurilor de investiţii şi companiilor fiduciare 1. Fondurile de investiţii şi companiile fiduciare trebuie să respecte cerinţele minime faţă de încăperi şi echipament stabilite pentru participanţii profesionişti ce desfăşoară activitatea de brokeraj, activitatea de dealer, activitatea de underwriting, activitatea de administrare a investiţiilor. 2. Încaperea fondului de investiţii şi companiei fiduciare destinată pentru activitatea de informare a acţionarilor (clienţilor) trebuie să asigure accesul liber al acţionarilor (clienţilor) pentru obţinerea informaţiei necesare.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀