vineri, 31 decembrie 1999
Hotărîre nr.12/1 din 28.10.99 cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare
               Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare
       privind aprobarea Modului de acordare şi retragere a
     licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare

                         Nr.12/1  din  28.10.99

        Monitorul Oficial al R.Moldova nr.156/328 din 31.12.1999

                                * * *

    Întru executarea  Legii  cu  privire la  piaţa  valorilor  mobiliare
nr.199-XIV  din  18 noiembrie 1998, Legii privind acordarea  de  licenţe
pentru  unele  genuri de activitate nr.332-XIV din 26 martie 1999 şi  în
scopul   reglementării  procedurii  de  acordare  a  licenţelor   pentru
activitatea pe piaţa valorilor mobiliare
    COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE
                              HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă  Modul  de  acordare şi retragere a  licenţelor  pentru
activitatea pe piaţa valorilor mobiliare (anexa nr.1).
    2. Prevederile  punctelor  3.8  şi 3.9. ale Modului de  acordare  şi
retragere  a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor  mobiliare
intră în vigoare de la 1 iulie 2000.
    3. Se aprobă  normativele  obligatorii de suficienţă  a  capitalului
propriu  minim  pentru desfăşurarea activităţii profesioniste  pe  piaţa
valorilor mobiliare (anexa nr.2).
    4. Se aprobă   Modul  de  formare  a  fondului  de  garanţie  pentru
desfăşurarea  activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare  şi
limitarea  riscului  legat  de operaţiuni cu valorile  mobiliare  (anexa
nr.3).
    5. Participanţii profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, care au
primit  licenţa  pentru  desfăşurarea  activităţii  pe  piaţa  valorilor
mobiliare  pînă la aprobarea prezentei Hotărîri, sînt obligaţi să  aducă
capitalul  propriu  în  corespundere  cu  normativele  de  suficienţă  a
capitalului  propriu minim pentru desfăşurarea activităţii profesioniste
pe  piaţa  valorilor  mobiliare  şi să formeze  fondul  de  garanţie  în
conformitate cu cerinţele prezentei Hotărîri.
    6. Se abrogă  actele  normative  ale Comisiei de Stat  pentru  Piaţa
Hîrtiilor de Valoare conform anexei nr.4.
    7. Normativele obligatorii de suficienţă a capitalului propriu minim
şi  a fondului de garanţie stabilite de prezenta Hotărîre nu se răsfrîng
asupra  băncilor şi altor instituţii financiare ce desfăşoară activitate
profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare.
    8. Controlul asupra executării prezentei Hotărîri se pune în sarcina
Direcţiei executive a Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
    9. Prezenta Hotărîre intră în vigoare din data publicări.

    PREŞEDINTELE COMISIEI NAŢIONALE
    A VALORILOR MOBILIARE                           Gheorghe CĂlcÎi

    Chişinău, 28 octombrie 1999.
    Nr. 12/1.

                                                Anexa nr.1
                                    la Hotărîrea Comisiei Naţionale
                                        a Valorilor Mobiliare
                                        nr.12/1 din 28.10.99

                                 Modul
                 de acordare şi retragere a licenţelor
            pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare

                        I. Dispoziţii generale

    1.1. Modul de acordare  şi retragere a licenţelor  pentru activitatea
pe piaţa valorilor mobiliare (în continuare - Mod) este elaborat în  baza
Legii privind acordarea de licenţe pentru unele genuri de activitate  nr.
332-XIV  din  26.03.99,  Legii  cu  privire  la piaţa valorilor mobiliare
nr.199-XIV  din  18.11.98  şi  altor  acte  normative  care reglementează
activitatea pe piaţa valorilor mobiliare.
    1.2 Prezentul Mod stabileşte  condiţiile de acordare,   suspendare şi
retragere  a   licenţelor  pentru   desfăşurarea  activităţii   pe  piaţa
valorilor mobiliare.
    1.3.  Acordarea  de  licenţe  se  efectuează  în  scopul   asigurării
controlului de stat asupra  activităţii participanţilor profesionişti  pe
piaţa valorilor  mobiliare şi  protejării intereselor  investitorilor (în
continuare - participant profesionist).
    1.4.   Participanţii   profesionişti,   cu   excepţia   instituţiilor
financiare  şi  emitenţilor,  care  ţin registrul deţinătorilor valorilor
mobiliare  de  sine  stătător,  desfăşoară  activitatea  profesionistă pe
piaţa valorilor mobiliare ca fiind exclusivă.

             II. Acordarea de licenţe pentru desfăşurarea
               activităţii pe piaţa valorilor mobiliare

    2.1. Desfăşurarea activităţii pe piaţa valorilor mobiliare se admite
numai în baza licenţei, eliberate de către Comisia Naţională a Valorilor
Mobiliare (în continuare - Comisia Naţională).
    2.2. Băncile  şi alte instituţii financiare, activitatea cărora este
reglementată  de  Legea  instituţiilor financiare,  primesc  la  Comisia
Naţională  licenţa  pentru desfăşurarea activităţii pe  piaţa  valorilor
mobiliare  conform  prezentului  Mod, la prezentarea  demersului  Băncii
Naţionale a Moldovei.
    2.3. Comisia  Naţională acordă licenţe pentru următoarele genuri  de
activitate pe piaţa valorilor mobiliare:
    a) activitatea de brokeraj;
    b) activitatea de dealer;
    c) activitatea de underwriting;
    d) activitatea de administrare a investiţiilor;
    e) activitatea de ţinere a registrului;
    f) activitatea de depozitare;
    g) activitatea de clearing;
    h) activitatea bursieră;
    i) activitatea companiilor fiduciare;
    j) activitatea fondurilor de investiţii;
    k) activitatea de audit pe piaţa valorilor mobiliare;
    l) activitatea  de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor  ce
se referă la ele;
    m) activitatea de consulting investiţional;
    n) activitatea  de  prestare  a serviciilor de  informare  a  pieţei
valorilor mobiliare;
    o) activitatea  de instruire şi reciclare a cadrelor participanţilor
profesionişti la piaţa valorilor mobiliare.
    2.4. Activitatea organizaţiilor de autoreglementare se licenţiază de
către Comisia Naţională.

        III. Cerinţe unice faţă de activitatea participanţilor
              profesionişti la piaţa valorilor mobiliare

    3.1. Comisia  Naţională  stabileşte cerinţe unice faţă de  modul  de
desfăşurare  a  activităţii  pe  piaţa  valorilor  mobiliare  care  sînt
obligatorii pentru participanţii profesionişti.
    3.2. Restricţiile faţă de cumularea genurilor de activitate pe piaţa
valorilor  mobiliare  sînt  stabilite în art.41 al Legii cu  privire  la
piaţa valorilor mobiliare.
    3.3. În dependenţă   de   genul   de  activitate,   licenţa   pentru
desfăşurarea  unui gen de activitate pe piaţa valorilor mobiliare  poate
fi  eliberată participantului profesionist concomitent cu licenţa pentru
desfăşurarea altui gen de activitate pe piaţa valorilor mobiliare.
    3.4. Normativele  privind  suficienţa capitalului propriu  minim  al
participanţilor  profesionişti  şi normativele fondului de  garanţie  se
stabilesc prin Hotărîrea Comisiei Naţionale şi pot fi revizuite.
    3.5. La desfăşurarea  în condiţiile cumulării a mai multor genuri de
activitate  pe piaţa valorilor mobiliare, suficienţa capitalului propriu
şi  fondului de garanţie al participantului profesionist se determină în
conformitate  cu  cerinţele  înaintate faţă de acel  gen  de  activitate
desfăşurat,  faţă  de care este stabilită mărimea maximă  a  capitalului
propriu şi fondului de garanţie.
    3.6. Participantul  profesionist, cu excepţia emitentului ce ţine de
sine  stătător  registrul  deţinătorilor  de acţiuni,  este  obligat  să
dispună  de  cel puţin două persoane cu funcţii de  răspundere,  nivelul
calificării  profesioniste al cărora corespunde cerinţelor stabilite  în
Regulamentul  cu  privire la atestarea specialiştilor  profesionişti  la
piaţa  valorilor mobiliare şi eliberarea certificatelor de calificare cu
dreptul de a activa pe piaţa valorilor mobiliare, aprobat prin Hotărîrea
Comisiei Naţionale nr.10/12 din 28 septembrie 1999.
    3.7. În afară de persoanele specificate în punctul 3.6, participanul
profesionist  este  obligat să dispună în statele sale de cel  puţin  un
specialist  cu  certificat de calificare, eliberat de Comisia  Naţională
pentru fiecare gen de activitate desfăşurat de participantul dat.
    3.8. Specialistul  cu  certificat de calificare poate  activa  numai
într-o singură societate cu rol de participant profesionist.
    3.9. Licenţa  pentru  desfăşurarea  activităţii pe  piaţa  valorilor
mobiliare  se eliberează solicitantului, cu excepţia burselor de  valori
şi  organizaţiilor  de  autoreglementare, cu condiţia, că el  va  deveni
membru  al organizaţiei de autoreglementare ce desfăşoară acelaşi gen de
activitate   pînă  la  începerea  activităţii  profesioniste  pe   piaţa
valorilor mobiliare.
    3.10 Pentru a  primi  autorizaţiile  legalizate  pentru  filiale  şi
reprezentanţe,  participantul  profesionist  trebuie să dispună  de  cel
puţin  un  specialist  cu certificat de calificare eliberat  de  Comisia
Naţională,   care   va  activa  în  cadrul   filialei   (reprezentanţei)
respective,  precum  şi  de încăpere operaţională şi reguli  interne  de
activitate.

                   IV. Modul de eliberare a licenţei

    4.1. Licenţa  pentru  desfăşurarea  activităţii pe  piaţa  valorilor
mobiliare  este eliberată în baza cererii pentru eliberarea licenţei (în
continuare - cerere).
    4.2. În cazul   în  care  genul  de  activitate  pentru  care   este
solicitată  licenţa  va  fi practicat la mai  multe  obiective  separate
teritorial,  solicitantul,  pentru  a  primi  autorizaţiile  legalizate,
indică acest fapt în cerere.
    4.3. Cererea  - model cuprinde informaţia stabilită de prezentul Mod
(Anexa nr.1).
    4.4. Cererea  se  va întocmi pe formularul  organizaţiei  (persoanei
juridice),   care  intenţionează  să  desfăşoare  activitatea  pe  piaţa
valorilor  mobiliare, se va semna de conducător, se va autentifica  prin
ştampila  organizaţiei şi va dispune de numărul de înregistrare şi  data
de ieşire.
    4.5. Pentru a  primi  licenţa  pentru a activa  pe  piaţa  valorilor
mobiliare, solicitantul anexează la cerere:
    a) certificatul   de   înregistrare  a  întreprinderii   la   Camera
Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei;
    b) statutul în  două exemplare cu toate modificările şi completările
înregistrate    la   data   prezentării   documentelor.   În    statutul
solicitantului,  cu excepţia băncilor şi altor instituţii financiare, va
fi indicat genul de activitate pentru care se solicită licenţa;
    c) copia certificatului  eliberat de Inspectoratul Fiscal  Principal
de Stat privind atribuirea codului fiscal;
    d) documentul ce confirmă alegerea sau numirea organului executiv al
solicitantului;
    e) bilanţul contabil  şi  darea de seamă cu privire  la  rezultatele
financiare întocmite la ultima dată de gestiune:
    - trimestriale, confirmate de comisia de cenzori;
    - anuale, veridicitatea confirmată de expertiza de audit.
    În cazul cînd  o  persoană  juridică, constituită  înainte  de  data
stabilită  pentru  întocmirea dărilor de seamă financiare depune  cerere
înainte  de  data  indicată, organizaţia solicitantă  este  obligată  să
prezinte  bilanţul contabil şi darea de seamă cu privire la  rezultatele
financiare  întocmite  la  data actuală. În cazul dat perioada  de  timp
dintre data întocmirii dărilor de seamă sus-menţionate şi data depunerii
cererii nu poate depăşi 30 de zile;
    f) documentele  bancare şi alte documente, care confirmă formarea de
către  persoana  juridică  dată  a capitalului propriu  şi  fondului  de
garanţie;
    g) copiile certificatelor    de   calificare   ale    conducătorilor
(managerului)  şi specialiştilor organizaţiei solicitante, eliberate  de
către  Comisia  Naţională şi copiile carnetelor de muncă cu  înscrierile
respective;
    h) documentele  care confirmă existenţa condiţiilor necesare  pentru
realizarea  genului  respectiv  de activitate (cerinţe  către  încăpere,
tehnica de calcul etc.);
    i) certificatul de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat privind
lipsa datoriilor faţă de buget şi Fondul Social;
    j) documentul  privind  certificarea  de către Comisia  Naţională  a
software-ului  corespunzător  - dacă este necesar ca software-ul să  fie
utilizat în activitatea solicitantului;
    k) regulile interne   privind   modul  şi  condiţiile   creării   şi
utilizării fondului de garanţie;
    l) copia autorizaţiei  Băncii Naţionale a Moldovei (pentru bănci  şi
alte instituţii financiare);
    m) alte documente  prevăzute  de  prezentul  Mod  în  dependenţă  de
particularităţile genului de activitate licenţiat.
    Documentele specificate  în  subpunctele  a) şi b)  se  prezintă  în
original sau în copie autentificată notarial.
    Semnatarul cererii    poartă    răspundere   pentru    veridicitatea
informaţiei expuse în cerere şi documentele anexate.
    4.6. Documentele   prezentate  Comisiei  Naţionale  pentru  primirea
licenţei se înregistrează în modul stabilit.
    4.7. Decizia  cu  privire  la eliberarea sau refuzul  de  a  elibera
licenţa se adoptă prin Hotărîrea Comisiei Naţionale în termen de 30 zile
de la data primirii cererii cu toate documentele necesare anexate la ea.
    4.8. Forma şi  conţinutul licenţei participantului profesionist  vor
corespunde  cerinţelor  Legii privind acordarea de licenţe pentru  unele
genuri de activitate.
    4.9. Seria licenţei   se  stabileşte  în  dependenţă  de  genul   de
activitate licenţiat, conform anexei nr.2 la prezentul Mod.
    4.10. Licenţa  se semnează de către Preşedintele Comisiei Naţionale,
iar  în  lipsa  lui  - de către vicepreşedinte şi  se  autentifică  prin
ştampila Comisiei Naţionale.
    4.11. La eliberarea  licenţei,  pe unul din  exemplarele  statutului
prezentat  de către participantul profesionist, care apoi i se restituie
şi  care  este parte integrantă a licenţei primite, se imprimă  ştampila
Comisiei  Naţionale - "LICENŢA A FOST PRIMITĂ" - cu indicarea genului de
activitate   şi  data  eliberării  licenţei.  Pe  acelaşi  exemplar   al
statutului   se  indică  informaţia  privind  autorizaţiile   legalizate
eliberate persoanei în cauză.
    4.12. Al doilea  exemplar  al  statutului se  păstrează  la  Comisia
Naţională pe parcursul întregii perioade de valabilitate a licenţei.
    4.13 Licenţele  se  acordă  pentru un termen de 5  ani.  Licenţa  se
eliberează numai după ce solicitantul prezintă bonul de plată a licenţei.
    4.14. Mărimea  taxei  pentru eliberarea licenţei este  stabilită  în
articolul  15 al Legii privind acordarea de licenţe pentru unele  genuri
de activitate.
    4.15. Taxa pentru   eliberarea  licenţei  se  transferă  pe   contul
Comisiei Naţionale.
    4.16. La expirarea termenului de valabilitate, licenţa devine nulă.
    4.17 Datele privind   participantul  profesionist,  care  a   primit
licenţa,  se  introduc  în Registrul de stat  al  licenţelor  eliberate,
suspendate  şi  retrase, ţinerea căruia se efectuează de către  Direcţia
executivă a Comisiei Naţionale.
    4.18. În cazul   pierderii   originalului  licenţei,   participantul
profesionist este obligat în termen de 15 zile:
    a) să informeze despre aceasta Comisia Naţională;
    b) să depună  cererea pentru obţinerea duplicatului licenţei în care
se indică toate rechizitele formularului pierdut al licenţei;
    c) să prezinte  explicarea motivelor pierderii licenţei cu indicarea
măsurilor întreprinse faţă de persoanele vinovate de pierdere;
    d) să publice  un  anunţ  despre  pierderea  licenţei  în  Monitorul
Oficial.
    4.19. Comisia   Naţională,   în  termen  de  15  zile  de  la   data
recepţionării    cererii    respective,    eliberează    participantului
profesionist duplicatul licenţei, cu înscrierea "Duplicat".
    4.20. Dacă participantul  profesionist  îşi  schimbă  denumirea  sau
activează  avînd  alte  date  decît cele indicate în  licenţă,  el  este
obligat  în  termen de 15 zile să solicite la Comisia Naţională  un  nou
formular  al  licenţei.  Pînă la data eliberării unui  nou  formular  al
licenţei, solicitantul activează în baza licenţei anterioare.
    4.21. La eliberarea  autorizaţiei legalizate, duplicatului  licenţei
şi  formularelor noi ale licenţelor se percepe o taxă în mărime de 10 la
sută din taxa stabilită pentru eliberarea licenţei.
    4.22. La lichidarea    persoanei    juridice    -    participantului
profesionist,  licenţa  primită  de  către  acesta  îşi  pierde  puterea
juridică  şi  se remite Comisiei Naţionale pînă la  momentul  excluderii
participantului profesionist din Registrul Comercial de Stat.

            V. Particularităţile acordării licenţelor după
                 genurile de activitate profesionistă

      5.1. Activitatea de brokeraj, de dealer şi de underwriting
    5.1.1. La primirea  licenţei  pentru activitatea de brokeraj sau  de
dealer,  sau  de  underwriting, suplimentar la documentele  indicate  în
punctul  4.5.  al  prezentului Mod, solicitantul  va  prezenta  Comisiei
Naţionale   contractul  cu  registratorul  privind  ţinerea  registrului
clienţilor  deţinătorului nominal (în cazul cînd acesta nu ţine evidenţa
clienţilor de sine stătător), şi procedurile interne de activitate, care
prevăd următoarele:
    modul de deschidere  şi  ţinere  a conturilor  clienţilor,  inclusiv
descrierea procedurii de efectuare a controlului intern necesar;
    modul de verificare  periodică  de  către  persoana  cu  funcţii  de
răspundere a corectitudinii ţinerii conturilor clienţilor;
    modul de examinare  şi aprobare în scris a tuturor tranzacţiilor  de
către persoana cu funcţii de răspundere;
    modul de examinare a adresărilor clienţilor;
    modul de verificare  a  autenticităţii  semnăturilor  clienţilor  pe
certificatele  şi  procurile pentru transmitere a  valorilor  mobiliare,
precum şi constatarea fapteor de gajare a valorilor mobiliare indicate;
    modul de efectuare  a  operaţiilor cu mijloacele  băneşti,  valorile
mobiliare,  inclusiv  cu  extrasele  din registru  şi  procurile  pentru
transmiterea  valorilor mobiliare, care sînt necesare pentru  efectuarea
decontărilor la tranzacţii şi la recepţionarea ordinelor clienţilor.

           5.2. Activitatea de administrare a investiţiilor
    5.2.1. La primirea  licenţei  pentru activitatea de  administrare  a
investiţiilor  solicitantul,  suplimentar  la  documentele  indicate  în
punctul 4.5. al prezentului Mod va prezenta:
    a) contractul  de  administrare a investiţiilor clientului, care  nu
poate contrazice contractul-tip;
    b) regulile interne  de  activitate  a solicitantului,  care  prevăd
următoarele:
    modul de deschidere  şi  ţinere  a conturilor  clienţilor,  inclusiv
descrierea procedurii de efectuare a controlului intern necesar;
    modul de verificare  periodică  de  către  persoana  cu  funcţii  de
răspundere a corectitudinii ţinerii conturilor clienţilor;
    modul de examinare  şi aprobare în scris a tuturor tranzacţiilor  de
către persoana cu funcţii de răspundere;
    procedura luării deciziilor investiţionale;
    modul de prezentare  fondatorului  contractului şi beneficiarului  a
dărilor de seamă privind executarea contractului;
    modul de determinare  a cuantumului remuneraţiei pentru administrare
a investiţiilor;
    modul de efectuare  a  operaţiilor cu mijloacele  băneşti,  valorile
mobiliare;
    modul de examinare a adresărilor clienţilor.

               5.3. Activitatea de ţinere a registrului
    5.3.1. Licenţa  pentru activitatea de ţinere a registrului poate  fi
eliberată:
    a) registratorului   -  pentru  ţinerea  registrelor   deţinătorilor
valorilor  mobiliare a emitenţilor şi/sau ţinerea registrelor clienţilor
deţinătorilor nominali;
    b) emitentului   valorilor  mobiliare  -  pentru  ţinerea  de   sine
stătătoare a registrului deţinătorilor de acţiuni.
    5.3.2. Registratorul  indică în cerere ce activitate va desfăşura  -
ţinerea  registrelor  deţinătorilor  valorilor mobiliare  a  emitenţilor
şi/sau ţinerea registrelor clienţilor deţinătorilor nominali.
    5.3.3. Emitentul   indică  în  cerere  faptul  că  va  desfăşura  în
exclusivitate  activitatea  de ţinere de sine stătătoare  a  registrului
deţinătorilor de acţiuni ale emitentului în cauză.
    5.3.4. La primirea   licenţei   pentru  activitatea  de   ţinere   a
registrului,  suplimentar  la  documentele indicate în punctul  4.5.  al
prezentului Mod, solicitantul va prezenta Comisiei Naţionale următoarele
documente:
    -  regulile  de  lucru  cu  clientul,  care  cuprind  lista, modul şi
termenele  de  executare  a  operaţiunilor,  prezentarea răspunsurilor la
cereri  şi  alte  cerinţe  faţă  de  perfectarea  documentelor.  Regulile
trebuie să fie accesibile pentru client;
    - regulile  de circulaţie  a documentelor  şi de  evidenţă internă  a
operaţiilor.  Aceste  reguli  trebuie  să  conţină  formele  documentelor
interne,   obligaţiile   persoanelor   oficiale   privind   termenele  de
examinare,  păstrare  a  documentelor  şi  asigurarea  controlului asupra
executării lor;
    - regulile controlului intern pentru asigurarea integrităţii  datelor
şi  confidenţialităţii  informaţiei,  destinate  uzului  intern  de către
angajaţii deţinătorului  registrului (conţin informaţia privind modul  de
înregistrare,   păstrare    şi   arhivare    a   documentelor;    privind
accesibilitatea la  arhivele respective;  privind formele  de păstrare  a
arhivelor  fişierelor   electronice  ale   datelor;  privind   stabilirea
parolelor  la  folosirea  programului  de  ţinere  a registrului; privind
modul  de  verificare  a  datelor  introduse  în  programul  de  ţinere a
registrului; privind modul de restabilire a datelor în cazul  dispariţiei
lor; privind măsurile antiincendiare etc.);
    -  instrucţiunile  privind  funcţiile  personalului,  care  dezvăluie
detaliat obligaţiile şi răspunderea angajaţilor registratorului;
    - lista angajaţilor  registratorului, care au  acces la registru.  În
lista  respectivă  nu  pot  fi  incluşi  angajaţii registratorului, care,
concomitent, sînt angajaţi la emitentul deservit, sau dacă sînt rude  ale
persoanelor oficiale ale emitentului;
    - lista serviciilor şi taxelor;
    - documentele   ce  confirmă  păstrarea  copiilor  informaţiei   din
registru.

                    5.4. Activitatea de depozitare
    5.4.1.  La  primirea  licenţei  pentru  activitatea  de   depozitare,
solicitantul,  suplimentar  la  documentele  indicate  în punctul 4.5. al
prezentului Mod, va prezenta următoarele documente:
    - regulile  interne  stabilite  de   actele  normative  ale  Comisiei
Naţionale;
    - contractul de prestare a  serviciilor de depozitare, care va  servi
contractul-tip pentru solicitant.

                     5.5. Activitatea de clearing
    5.5.1. La primirea  licenţei  pentru  activitatea  de  clearing  (de
stabilire   a   obligaţiilor  reciproce  şi  efectuare   a   achitărilor
reciproce), solicitantul, suplimentar la documentele indicate în punctul
4.5. al prezentului Mod, va prezenta următoarele documente:
    - regulile interne   stipulate  în  actele  normative  ale  Comisiei
Naţionale;
    - măsurile privind micşorarea riscului în activitatea de clearing;
    - condiţiile efectuării activităţii de clearing.

                       5.6. Activitatea bursieră
    5.6.1. La primirea  licenţei  pentru activitatea bursieră, bursa  de
valori,   suplimentar  la  documentele  indicate  în  punctul  4.5.   al
prezentului  Mod, va prezenta copia regulilor, care stabilesc condiţiile
şi modul:
    de admitere a   participantului   pieţei  valorilor   mobiliare   la
negocieri;
    de admitere a valorilor mobiliare la circulaţia la bursă, listing şi
delisting;
    de încheiere,  înregistrare,  verificare, confirmare şi executare  a
tranzacţiilor bursiere;
    de efectuare  a operaţiilor, care asigură tranzacţionarea  valorilor
mobiliare (operaţiile de clearing şi/sau de decontare);
    de perfectare  şi  evidenţă a documentelor, folosite  la  încheierea
tranzacţiilor bursiere;
    de limitare a manipulării;
    de prestare a serviciilor bursiere;
    de introducere   a  modificărilor  şi  completărilor  la   poziţiile
sus-numite;
    de prezentare  a informaţiei privind preţurile, cererile şi ofertele
la  valorile mobiliare, preţurile şi volumele tranzacţiilor efectuate cu
valorile mobiliare;
    de prestare a serviciilor persoanelor, care nu sînt membri ai bursei;
    de soluţionare  a  litigiilor,  care apar între  membrii  bursei  la
efectuarea operaţiilor cu valorile mobiliare şi decontărilor.

                5.7. Activitatea companiilor fiduciare
    5.7.1. La primirea    licenţei   pentru   activitatea    companiilor
fiduciare,  solicitantul, suplimentar la documentele indicate în punctul
4.5. al prezentului Mod, trebuie să prezinte următoarele documente:
    - contractul  de  administrare  fiduciară a investiţiilor,  care  va
servi contract-tip pentru compania solicitantă;
    procedura luării deciziilor investiţionale;
    modul de prezentare  fondatorului  contractului şi beneficiarului  a
dărilor de seamă privind executarea contractului;
    modul de determinare   a  cuantumului  remuneraţiei   contragenţilor
companiei;
    modul de efectuare  a  operaţiilor cu mijloacele  băneşti,  valorile
mobiliare;
    modul de examinare a adresărilor clienţilor.
    5.7.2. Compania   fiduciară   începe  activitatea  sa   numai   după
încheierea   contractelor  cu  managerul,  depozitarul,   registratorul,
auditorul.

               5.8. Activitatea fondurilor de investiţii
    5.8.1. La primirea   licenţei   pentru  activitatea  fondurilor   de
investiţii, solicitantul, suplimentar la documentele indicate în punctul
4.5.  al prezentului Mod, trebuie să prezinte regulamentele fondului  de
investiţii,  stabilite  în Legea cu privire la fondurile  de  investiţii
nr.1204-XIII din 5 iunie 1997.
    5.8.2. Fondul   de  investiţii  începe  activitatea  sa  numai  după
încheierea   contractelor  cu  managerul,  depozitarul,   registratorul,
auditorul.

        5.9. Activitatea de audit pe piaţa valorilor mobiliare
    5.9.1. La primirea  licenţei  pentru activitatea de audit  pe  piaţa
valorilor mobiliare, solicitantul suplimentar la documentele indicate în
punctul   4.5.  al  prezentului  Mod  va  prezenta  şi  licenţa   pentru
activitatea de audit general, eliberată de Ministerul Finanţelor.

      5.10. Activitatea de consulting investiţional, activitatea
       de prestare a serviciilor de informare a pieţei valorilor
       mobiliare, activitatea de estimare a valorilor mobiliare
                  şi a activelor ce se referă la ele
    5.10.1. Pentru  a  primi  licenţa pentru activitatea  de  consulting
investiţional,  activitatea  de  prestare a serviciilor de  informare  a
pieţei   valorilor  mobiliare,  activitatea  de  estimare  a   valorilor
mobiliare  şi a activelor ce se referă la ele, solicitantul, suplimentar
la  documentele indicate în punctul 4.5. al prezentului Mod va  prezenta
regulile interne privind deservirea clienţilor.

        5.11. Activitatea de instruire şi reciclare a cadrelor
      participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare
    5.11.1. La primirea  licenţei  pentru  activitatea de  instruire  şi
reciclare  a  cadrelor participanţilor profesionişti la piaţa  valorilor
mobiliare, solicitantul în afară de documentele indicate în punctul 4.5.
al prezentului Mod va prezenta programe de instruire şi reciclare pentru
a fi aprobate de Comisia Naţională.

     VI. Particularităţile acordării licenţelor pentru activitatea
                  organizaţiilor de autoreglementare
    6.1. La primirea   licenţei  pentru  activitatea  organizaţiilor  de
autoreglementare,  solicitantul, suplimentar la documentele indicate  în
punctul  4.5.  (cu  excepţia  celor  indicate  lalit.  f),  i),  k))  al
prezentului  Mod,  va  prezenta Comisiei Naţionale  documentele  interne
(regulamente,  reguli  şi  standarde) stipulate în Legea cu  privire  la
piaţa valorilor mobiliare.

           VII. Respingerea cererii de eliberare a licenţei
    7.1. Comisia  Naţională este în drept să adopte hotărîrea cu privire
la  respingerea  cererii de eliberare a licenţei pentru  activitatea  pe
piaţa valorilor mobiliare.
    7.2. Motivele pentru respingerea cererii de a elibera licenţa sînt:
    a) existenţa   în  documentele  prezentate  a  datelor  eronate  sau
falsificate;
    b) neprezentarea tuturor documentelor, indicate în prezentul Mod;
    c) necorespunderea documentelor prezentate cerinţelor legislaţiei cu
privire  la valorile mobiliare, prezentului Mod şi altor acte  normative
ale Comisiei Naţionale;
    d) nerespectarea  cerinţelor faţă de suficienţa capitalului  propriu
şi  fondului  de  garanţie,  precum şi a  altor  normative  obligatorii,
stabilite de Comisia Naţională în conformitate cu legislaţia;
    e) lipsa condiţiilor   necesare   pentru  desfăşurarea  genului   de
activitate respectiv;
    f) lipsa unui  sistem  de  evidenţă şi raportare  internă,  care  ar
corespunde  cerinţelor  stabilite  de Comisia  Naţională  şi  Ministerul
Finanţelor;
    g) depistarea  în procesul licenţierii a unor fapte de încălcare  de
către  organizaţia  solicitantă a cerinţelor legislaţiei cu  privire  la
valorile mobiliare şi actelor normative ale Comisiei Naţionale;
    h) neexpirarea  termenului  de un an de la retragerea  anterioară  a
licenţei  pentru  acelaşi  gen  de  activitate  -  în  cazul  depistării
încălcărilor indicate în punctul 8.8 al prezentului Mod.
    7.3. Suplimentar la motivele indicate în punctul 7.2. al prezentului
Mod,  drept  motiv pentru refuzul de a elibera licenţa  organizaţiei  de
autoreglementare   serveşte   existenţa  în  documentele  prezentate   a
prevederilor care permit:
    a) posibilitatea   discriminării  drepturilor  clienţilor,  care  se
folosesc de serviciile membrilor organizaţiei de autoreglementare;
    b) discriminarea membrilor organizaţiei de autoreglementare;
    c) stabilirea  restricţiilor neîntemeiate la intrarea şi ieşirea din
componenţa organizaţiei de autoreglementare;
    d) stabilirea  restricţiilor, care împiedică dezvoltarea concurenţei
participanţilor profesionişti, inclusiv reglementarea ratei remuneraţiei
şi veniturilor din activitatea membrilor organizaţiei;
    e) reglementarea   chestiunilor,   care   nu   ţin   de   competenţa
organizaţiei  de autoreglementare şi nu corespund scopurilor activităţii
ei.
    7.4. În cazul  adoptării  de către Comisia Naţională a hotărîrii  cu
privire  la respingerea cererii de a elibera licenţa, Comisia Naţională,
în  termen  de  3 zile lucrătoare de la data adoptării  unei  astfel  de
hotărîri, expediază solicitantului o înştiinţare scrisă (copia hotărîrii
cu  privire  la respingerea cererii de a elibera licenţa)  cu  expunerea
motivelor  refuzului, semnată de către Preşedintele Comisiei  Naţionale,
iar  în  lipsa  lui  de  către  vicepreşedinte,  şi  remite  documentele
prezentate solicitantului.
    7.5. Refuzul de eliberare a licenţei nu împiedică depunerea repetată
de  către  aceeaşi  persoană a cererii pentru eliberarea  licenţei  după
înlăturarea motivelor care au servit drept temei pentru refuz.

         VIII. Suspendarea acţiunii licenţei şi retragerea ei

    8.1. Motivele pentru suspendarea acţiunii licenţei sînt:
    a) în acte au  fost  descoperite  date eronate, care  nu  puteau  fi
depistate la momentul eliberării licenţei;
    b) participantul  profesionist  a încălcat condiţiile  stipulate  în
licenţă;
    c) nerespectarea  de  către participantul profesionist a  cerinţelor
stabilite de către Comisia Naţională faţă de mărimea capitalului propriu
şi fondului de garanţie;
    d) nepracticarea de către participanţii profesionişti a genurilor de
activitate  profesionistă şi operaţiilor cu valorile mobiliare, indicate
în licenţă, în decurs de şase luni de la data eliberării licenţei;
    e) nerespectarea  termenelor  stabilite de Comisia Naţională  pentru
înlăturarea încălcărilor depistate;
    f) executarea  întîrziată  a  deciziilor  obligatorii  ale  Comisiei
Naţionale  privind  înlăturarea încălcărilor legislaţiei cu  privire  la
valorile  mobiliare, prezentului Mod, altor acte normative ale  Comisiei
Naţionale;
    g) încălcarea   termenelor,   modului  şi  formelor   stabilite   de
prezentare  la  Comisia  Naţională a dărilor de  seamă  şi  informaţiei,
prezenţa  în  dările  de  seamă prezentate  Comisiei  Naţionale  a  unor
informaţii neconfirmate sau incomplete;
    h) efectuarea de către participantul profesionist a tranzacţiilor în
profitul propriu în cazul prezenţei conflictului de interese cu clienţii
săi;
    i) opunerea rezistenţei   la  efectuarea  controalelor   activităţii
participantului profesionist;
    j) activitatea nerentabilă a participantului profesionist;
    k) micşorarea   numărului   de  specialişti  ce  necesită   în   mod
obligatoriu   să  dispună  de  certificatul  de  calificare,  în   cazul
retragerii  sau expirării termenului de valabilitate a certificatului de
calificare a specialiştilor participantului profesionist, sau eliberării
din funcţie a lor;
    l) cererea licenţiatului de a suspenda temporar acţiunea licenţei;
    m) încălcarea legislaţiei fiscale.
    8.2. Activitatea   licenţei   se  suspendează  din  data   adoptării
hotărîrii   Comisiei  Naţionale  cu  privire  la  suspendarea   acţiunii
licenţei.  Comisia  Naţională, în termen de 2 zile de la data  adoptarii
hotărîrii  respective, informează în scris participantul profesionist şi
organul  fiscal  privind  motivele care au dus la  suspendarea  acţiunii
licenţei  şi,  concomitent, emite Decizia cu privire la  înlăturarea  de
către   participantul  profesionist  a  încălcărilor  şi   consecinţelor
acestora (în continuare - Decizia).
    8.3. Decizia   Comisiei   Naţionale   trebuie   să   conţină   lista
încălcărilor  depistate,  măsurile  pe care trebuie  să  le  întreprindă
participantul    profesionist   întru   înlăturarea   încălcărilor    şi
consecinţelor  lor,  termenul  de executare a Deciziei şi  prezentare  a
dării  de  seamă  cu  privire la îndeplinirea acesteia.  În  Decizie  de
asemenea  pot  fi  indicate acţiunile concrete, care sînt  interzise  în
decursul  întregului  termen  pentru  care a  fost  suspendată  acţiunea
licenţei.
    8.4. Termenul  de suspendare a acţiunii licenţei se stabileşte  prin
hotărîrea Comisiei Naţionale, dar nu poate depăşi 3 luni.
    8.5. Suspendarea acţiunii licenţei nu duce la suspendarea termenului
de valabilitate a licenţei.
    8.6. Suspendarea  acţiunii licenţei la cererea solicitantului nu  se
consideră acţiune de rigoare faţă de solicitant.
    8.7. În cazul   în   care  participantul  profesionist  a   încălcat
indicaţiile  sau  deciziile  Comisiei Naţionale şi  au  fost  constatate
cazurile  prevăzute  în punctul 8.1. lit. a) şi b) ale prezentului  Mod,
Comisia   Naţională   avertizează  participantul   profesionist   asupra
necesităţii  înlăturării lor într-un termen rezonabil, stabilit în aviz,
sau aplică sancţiuni administrative.
    8.8. Licenţa se retrage în următoarele cazuri:
    a) participantul profesionist depune cererea în acest sens;
    b) în acte au  fost  descoperite  date  eronate care  nu  puteau  fi
depistate la momentul eliberării licenţei;
    c) participantul  profesionist  a încălcat condiţiile  stipulate  în
licenţă;
    d) participantul   profesionist  a  încălcat  dispoziţiile  Comisiei
Naţionale;
    e) neînlăturarea  încălcărilor sau consecinţelor încălcărilor,  care
au   servit  drept  temei  pentru  adoptarea  hotărîrii  cu  privire  la
suspendarea   acţiunii  licenţei,  în  termenele  stabilite  de  Comisia
Naţională;
    f) încălcarea  repetată  şi/sau  gravă a cerinţelor  legislaţiei  cu
privire la valorile mobiliare, prezentului Mod, altor acte normative ale
Comisiei Naţionale;
    g) efectuarea tranzacţiilor interzise de legislaţie;
    h) nedesfăşurarea  de către participantul profesionist a activităţii
prevăzute de licenţa eliberată timp de un an;
    i) reorganizarea   şi/sau   lichidarea  persoanei   juridice,   care
desfăşoară activitatea pe piaţa valorilor mobiliare;
    j) recunoaşterea  participantului  profesionist  ca  falit  în  baza
hotărîrii instanţei de judecată;
    k) manipularea pe piaţa valorilor mobiliare;
    l) revocarea  autorizaţiei  bancare  şi alte  cazuri,  prevăzute  de
legislaţia  cu  privire  la  instituţiile financiare  şi  de  legislaţia
privind  piaţa  valorilor  mobiliare (pentru bănci  şi  alte  instituţii
financiare).
    8.9. Suplimentar  la motivele, prevăzute în punctele 8.1.şi 8.8. ale
prezentului Mod drept motiv pentru suspendarea şi retragerea licenţei de
activitate   de  administrare  a  investiţiilor  poate  servi  obţinerea
rezultatului  trimestrial negativ, înregistrat de către agentul economic
din   administrarea   activelor   transmise  conform   contractului   în
administrare fiduciară companiei de administrare a investiţiilor.
    8.10. Suplimentar  la  motivele, prevăzute în punctele 8.1. şi  8.8.
ale prezentului Mod drept motiv pentru retragerea licenţei de activitate
bursieră poate servi:
    admiterea tranzacţiilor cu valorile mobiliare, prin care intenţionat
se   denaturează  informaţia  despre  preţurile  şi  numărul   valorilor
mobiliare vîndute, care urmează să fie dezvăluită de către organizatorii
negocierilor pe piaţa valorilor mobiliare;
    prezentarea intenţionată  a informaţiilor incorecte, incomplete  sau
falsificate privind valorile mobiliare şi emitenţii valorilor mobiliare,
inclusiv difuzarea informaţiei prin intermediul publicităţii;
    cotarea valorilor   mobiliare   ale  emitenţilor  care  nu   asigură
dezvăluirea informaţiei în conformitate cu cerinţele legislaţiei privind
valorile mobiliare şi actele normative ale Comisiei Naţionale;
    includerea în   listing   şi  cotare  a  valorilor  mobiliare   fără
înregistrarea lor de stat.
    8.11. Suplimentar   la   motivele  indicate  în  punctul   8.1.   al
prezentului  Mod,  Comisia Naţională are dreptul de a suspenda  acţiunea
licenţei fondului de investiţii în cazurile de:
    - nerespectare   a  restricţiilor  asupra  activităţii  fondului  de
investiţii  stabilite de actele legislative şi normele ce  reglementează
activitatea fondurilor de investiţii;
    - depistare a acţiunilor neautorizate din partea licenţiatului, care
au  cauzat  sau  ar  putea  cauza  încălcarea  drepturilor  acţionarilor
fondului.
    8.12. Suplimentar  la motivele indicate în punctele 8.1 şi 8.8.  ale
prezentului Mod, Comisia Naţională are dreptul de a suspenda sau retrage
licenţa organizaţiei de autoreglementare din următoarele motive:
    a) neîndeplinirea   sau   încălcărea  procedurii  de  coordonare   a
hotărîrilor   adoptate  de  către  organizaţia  de  autoreglementare  în
cazurile cînd procedura dată este obligatorie;
    b) efectuarea  inadecvată a controlului activităţii membrilor săi şi
respectării cerinţelor legislaţiei cu privire la valorile mobiliare;
    c) stabilirea   neîntemeiată  a  restricţiilor  faţă  de  drepturile
clienţilor şi membrilor organizaţiei de autoreglementare.
    8.13. Suplimentar   la   motivele  indicate  în  punctul   8.1.   al
prezentului  Mod,  Comisia Naţională are dreptul de a suspenda  acţiunea
licenţei  de  activitate de audit pe piaţa valorilor mobiliare în  cazul
retragerii licenţei de audit general.
    8.14. În cazul  în care participantul profesionist desfăşoară cîteva
genuri  de  activitate pe piaţa valorilor mobiliare în  baza  licenţelor
respective,  Comisia  Naţională are dreptul de a suspenda  acţiunea  sau
retrage una sau cîteva licenţe.
    8.15. Hotărîrea cu privire la suspendarea sau retragerea licenţei se
aduce   la  cunoştinţa  (se  expediază  o  înştiinţare)  participantului
profesionist în decurs de o zi de la data adoptării hotărîrii respective
şi  organului respectiv al inspectoratului fiscal în termen de 2 zile de
la data adoptării.
    8.16. Comisia  Naţională,  după  adoptarea hotărîrii cu  privire  la
suspendarea  acţiunii  sau  retragerea  licenţei,  introduce  înscrierea
respectivă  în Registrul de stat al licenţelor eliberate, suspendate  şi
retrase.
    8.17. Suspendarea  şi retragerea licenţelor eliberate  instituţiilor
financiare se efectuează de Comisia Naţională cu informarea ulterioară a
Băncii Naţionale a Moldovei.

                 IX. Consecinţele adoptării hotărîrii
              cu privire la suspendarea acţiunii licenţei

    9.1. Suspendarea acţiunii licenţei duce la interzicerea temporară de
a  efectua  genul respectiv de activitate pe piaţa  valorilor  mobiliare
pînă  la adoptarea de către Comisia Naţională a hotărîrii cu privire  la
reînnoirea acţiunii licenţei sau cu privire la retragerea licenţei.
    9.2. Participantul  profesionist,  acţiunea licenţei căruia  a  fost
suspendată,  este obligat să întreprindă toate măsurile necesare  pentru
asigurarea  protecţiei  intereselor  clienţilor săi şi  altor  persoane,
drepturile cărora pot fi lezate prin suspendarea acţiunii licenţei.
    9.3. Participantul   profesionist  faţă  de  care  a  fost  adoptată
hotărîrea  cu privire la suspendarea acţiunii licenţei este obligat,  în
termenul  stabilit în Decizie, să înlăture încălcarea şi consecinţele ei
şi să prezinte Comisiei Naţionale darea de seamă în formă scrisă.
    9.4. În baza  dării  de seamă prezentate, Comisia Naţională este  în
drept:
    - să adopte hotărîrea cu privire la reînnoirea acţiunii licenţei;
    - să adopte hotărîrea   cu   privire   la   efectuarea   controlului
executării   măsurilor,  indicate  în  Decizie.  În  acest  caz  Comisia
Naţională  adoptă  hotărîrea  cu  privire  la  reînnoirea  acţiunii  sau
retragerea licenţei după terminarea controlului;
    - să adopte hotărîrea cu privire la retragerea licenţei.
    Comisia Naţională examinează şi adoptă hotărîrea respectivă cel mult
în două săptămîni după prezentarea de către participantul profesionist a
dării de seamă menţionate în punctul 9.3. al prezentului Mod.
    9.5. Nu mai tîrziu  de  ziua următoare după adoptarea  hotărîrii  cu
privire  la  reînnoirea acţiunii licenţei, Comisia  Naţională  expediază
participantului  profesionist  o înştiinţare despre reînnoirea  acţiunii
licenţei  şi,  în  termen  de două  zile,  înştiinţează  despre  aceasta
inspectoratul fiscal.

            X. Consecinţele adoptării hotărîrii cu privire
                        la retragerea licenţei

    10.1. Retragerea  licenţei duce la interzicerea de a desfăşura genul
respectiv  de activitate profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare  din
data adoptării Hotărîrii Comisiei Naţionale.
    10.2. Participantul  profesionist,  faţă  de care  a  fost  adoptată
hotărîrea cu privire la retragerea licenţei, este obligat:
    - să înceteze  imediat desfăşurarea genului respectiv de  activitate
pe  piaţa valorilor mobiliare din momentul primirii hotărîrii respective
a Comisiei Naţionale;
    - să remită licenţa  Comisiei Naţionale în termen de două zile de la
data  adoptării  de  către Comisia Naţională a hotărîrii cu  privire  la
retragera licenţei;
    - să întreprindă toate măsurile necesare întru asigurarea protecţiei
drepturilor  clienţilor săi şi altor persoane, drepturile cărora pot  fi
lezate prin retragerea licenţei.
    10.3. În cazul  retragerii licenţei pentru desfăşurarea  activităţii
profesioniste  pe piaţa valorilor mobiliare persoana respectivă este  în
drept  să  depună  o cerere de eliberare a unei noi licenţe  numai  după
expirarea termenului de un an după retragerea licenţei.

                                           Anexa nr.2
                                      la Hotărîrea Comisiei
                                      Naţionale a Valorilor
                                           Mobiliare
                                       nr.12/1 din 28.X.99

          Normativele obligatorii de suficienţă a capitalului
             propriu minim pentru desfăşurarea activităţii
                     la piaţa valorilor mobiliare
------------------------------------------------------------------------
Nr.|Denumirea genului|      Valoarea minimă a capitalului propriu
   |  de activitate  |--------------------------------------------------
   |                 |   de la  |    de la   |    de la   |   de la
   |                 | 01.11.99 | 01.07.2000 | 01.07.2001 | 01.07.2002
---+-----------------+----------+------------+------------+-------------
 1. Activitatea de    15000 lei   30000 lei     45000 lei    60000 lei
    brokeraj
 2. Activitatea de    50000 lei   80000 lei    120000 lei   160000 lei
    dealer
 3. Activitatea de    50000 lei   80000 lei    120000 lei   160000 lei
    underwriting
 4. Activitatea de    0,4 % din   0,5 % din    0,6 % din    0,7 % din
    administrare a    valoarea    valoarea     valoarea     valoarea
    investiţiilor     activelor   activelor    activelor    activelor
                      aflate în   aflate în    aflate în    aflate în
                      administ-   administ-    administ-    administ-
                      rare dar    rare dar     rare dar     rare dar
                      nu mai      nu mai       nu mai       nu mai
                      puţin de    puţin de     puţin de     puţin de
                      100000 lei  150000 lei   250000 lei   400000 lei

 5. Activitatea de    50000 lei   100000 lei   150000 lei   200000 lei
    ţinere a regis-
    trului
 6. Activitatea de    150000 lei  200000 lei   250000 lei   300000 lei
    depozitare:

    Depozitarul       100000 lei  125000 lei   200000 lei   300000 lei
    Naţional
 7. Activitatea de    100000 lei  125000 lei   200000 lei   300000 lei
    clearing
 8. Activitatea       500000 lei  700000 lei   1000000 lei  1500000 lei
    bursieră
 9. Activitatea       36000 lei   0,2 % din    0,3 % din    0,4 % din
    companiilor                   valoarea     valoarea     valoarea
    fiduciare                     patrimoniu-  patrimoniu-  patrimoniu-
                                  lui aflat    lui aflat    lui aflat
                                  în proprie-  în proprie-  în proprie-
                                  tate fidu-   tate fidu-   tate fidu-
                                  ciară dar    ciară dar    ciară dar
                                  nu mai       nu mai       nu mai
                                  puţin de     puţin de     puţin de
                                  50000 lei    100000 lei   150000 lei
10. Activitatea
    fondurilor de
    investiţii
    - nemutual         500000 lei 10000000 lei 20000000 lei 30000000 lei
    - mutual (pe      1000000 lei 10000000 lei 20000000 lei 30000000 lei
    intervale)
------------------------------------------------------------------------

                                                    Anexa nr.3
                                        la Hotărîrea Comisiei Naţionale
                                               a Valorilor Mobiliare
                                                nr.12/1 din 28.X.99

            Modul de formare a fondului de garanţie pentru
  desfăşurarea activităţii la piaţa valorilor mobiliare şi limitarea
          riscului legat de operaţiuni cu valorile mobiliare

    1. Fondul de  garanţie  se creează în scopul limitării  riscului  în
procesul   activităţii   participanţilor  profesionişti  şi   protecţiei
drepturilor  şi  intereselor acţionarilor, investitorilor şi  clienţilor
participanţilor la piaţa valorilor mobiliare.
    2. Pentru participanţii  profesionişti  (cu excepţia  fondurilor  de
investiţii   şi   companiilor   fiduciare)  se   stabilesc   normativele
obligatorii  ale  fondului  de  garanţie în mărime de  30  la  sută  din
capitalul propriu minim stabilit de Comisia Naţională.
    3. Pentru companiile  fiduciare se stabileşte normativul obligatoriu
al fondului de garanţie în mărime de 30 la sută din capitalul social.
    4. Participantul  profesionist  este obligat să  plaseze  mijloacele
fondului  de  garanţie în valorile mobiliare de stat, conturile  bancare
(depozite),  valorile  mobiliare ale societăţilor pe acţiuni  cotate  la
bursa de valori (cu excepţia acţiunilor bursei de valori).
    5. Fondul de   garanţie   a  participanţilor   profesionişti,   care
participă  la  formarea fondului de garanţie al Bursei de Valori  şi/sau
Depozitatului  Naţional includ alocaţiile participanţilor  profesionişti
în  cauză în fondurile de garanţie ale Bursei de Valori şi Depozitarului
Naţional.
    6. Ponderea mijloacelor  fondului  plasate la  procurarea  valorilor
mobiliare  ale  societăţilor  pe acţiuni cotate la bursa  de  valori  nu
trebuie  să depăşească 10% din marimea fondului de garanţie.
    7. Ponderea mijloacelor  fondului  plasate la procurarea  acţiunilor
unei  societăţi  pe  acţiuni,  nu trebuie să  depăşească  10%  din  cota
prevăzută în aceste scopuri.
    8. Modul de utilizare  a  fondului  de  garanţie  se  stabileşte  în
documentele interne de activitate a participanţilor profesionişti.
    9. În cazul necesităţii    utilizării    fondului    de    garanţie,
participantul  profesionist  se va adresa la Comisia Naţională pentru  a
primi acordul acesteia.
    10. Dacă în urma utilizării mijloacelor fondului de garanţie mărimea
fondului  devine  mai  mică  decît  normativul  stabilit,  participantul
profesionist aduce mărimea fondului de garanţie la normativul necesar în
termen de 90 de zile.

                                                    Anexa nr.4
                                        la Hotărîrea Comisiei Naţionale
                                              a Valorilor Mobiliare
                                               nr.12/1 din 28.10.99

    Se abrogă următoarele acte normative ale CSPHV:
    1. Regulamentul  cu privire la licenţierea activităţii fondurilor de
investiţii, companiilor fiduciare, managerii fondurilor de investiţii şi
companiilor fiduciare, aprobat de CSPHV la 1.04.94.
    2. Punctele Regulamentului cu privire la licenţierea registratorilor
hîrtiilor  de  valoare  aprobat prin Hotărîrea CSPHV  din  28.11.94.  cu
excepţia  punctului  1.4. în redacţia aprobată prin Hotărîrea CSPHV  nr.
32-3 din 22.02.96.
    3. "Cu privire   la   modificarea  Regulamentului  cu   privire   la
licenţierea  registratorilor  hîrtiilor  de  valoare",  Hotărîrea  CSPHV
nr.9-5 din 4.04.95.
    4. "Cu privire   la   modificarea  Regulamentului  cu   privire   la
licenţierea  registratorilor  hîrtiilor  de  valoare",  Hotărîrea  CSPHV
nr.10-6 din 19.04.95.
    5. "Cu privire   la   modificarea  Regulamentului  cu   privire   la
licenţierea  registratorilor  hîrtiilor  de  valoare",  Hotărîrea  CSPHV
nr.21-3 din 30.07.95.
    6. Punctele Hotărîrii  CSPHV  nr. 32-3 din 22.02.96. "Cu privire  la
modificarea  Regulamentului  cu privire la  licenţierea  registratorilor
hîrtiilor de valoare" cu excepţia punctului 1.
    7. Punctul 1  al Hotărîrii CSPHV nr.36-2 din 16.05.96 "Cu privire la
unele aspecte ale activităţii registratorilor independenţi".
    8. "Cu privire la stabilirea termenelor de valabilitate a licenţelor
eliberate   de  Comisia  de  Stat  pentru  Piaţa  Hîrtiilor  de  Valoare
participanţilor  profesionişti la piaţa hîrtiilor de valoare", Hotărîrea
CSPHV nr.13-10 din 7.06.95.
    9. "Cu privire  la  stabilirea mărimii capitalului  statutar  pentru
participanţii  profesionişti  la piaţa hîrtiilor de valoare",  Hotărîrea
CSPHV nr.22-1 din 14.09.95.
    10. "Cu privire la completarea Hotărîrii nr.13-10 din 7 iulie 1995 a
CSPHV " Cu privire la stabilirea termenului de valabilitate a licenţelor
eliberate  de  Comisia  de  Stat pentru  Piaţa  Hîrtiilor  de  Valoare",
Hotărîrea CSPHV nr.13-11 din 25.01.96.
    11. "Cu privire  la modificarea Hotărîrii CSPHV nr.13-11 din 7 iulie
1995", Hotărîrea CSPHV nr.55-10 din 13.03.97.
    12. Instrucţiunea  cu  privire  la modul de formare şi  utilizare  a
fondului special de asigurare a investiţiilor în fondurile de investiţii
şi  companiile  fiduciare,  aprobată prin Hotărîrea  CSPHV  nr.21-2  din
30.08.95.
    13. Regulamentul  cu privire la licenţierea activităţii fondului  de
investiţii, managerului şi depozitarului fondului de investiţii, aprobat
prin Hotărîrea CSPHV nr.76-7 din 29.12.97.
    14. Punctul 2  al Hotărîrii CSPHV nr.4/3 din 26.02.98."Cu privire la
modificarea   Regulamentului  cu  privire  la  registrul   acţionarilor/
registrului  posesorilor  de  obligaţii  ai  societăţii  pe  acţiuni  şi
Regulamentului  cu  privire la licenţierea registratorilor hîrtiilor  de
valoare".
    15. Capitolul  9 "Licenţierea activităţii Depozitarului Naţional" al
Regulamentului  cu  privire  la activitatea  Depozitarului  Naţional  de
Valori Mobiliare al Moldovei şi modul de licenţiere a lui", aprobat prin
Hotărîrea CSPHV nr.3-2 din 12.02.98.

                                                Anexa nr.1
                                    la Modul de acordare şi retragere
                                     a licenţelor pentru activitatea
                                      pe piaţa valorilor mobiliare

                                CERERE
             de primire a licenţei pentru activitatea pe
                      piaţa valorilor mobiliare

________________________________________________________________________
                  (denumirea genului de activitate)
________________________________________________________________________
                  (activitatea de bază sau cumulată)
    1. Denumirea completă a solicitantului _____________________________
    2. Sediul solicitantului, numărul de telefon _______________________
________________________________________________________________________
    (În cazul în care genul de activitate pentru care este solicitată
   licenţa va fi practicat la mai multe obiective separate teritorial,
             solicitantul indică sediul tuturor obiectivelor)
    3. Forma organizatorico-juridică ___________________________________
    4. Data şi numărul înregistrării de stat, codul fiscal _____________
________________________________________________________________________
    5. Mărimea capitalului social ______________________________________
    6. Persoanele  ce deţin mai mult de 10 la sută din capitalul  social
al solicitantului:
------------------------------------------------------------------------
   Denumirea (numele şi prenumele)     | Cota parte în capitalul
            persoanei                  |       social, %
---------------------------------------|--------------------------------
---------------------------------------|--------------------------------
------------------------------------------------------------------------
   7. Lista persoanelor afiliate ale solicitantului:
------------------------------------------------------------------------
    Denumirea (numele şi prenumele)    |Descrierea legăturii de afiliere
---------------------------------------|--------------------------------
---------------------------------------|--------------------------------
------------------------------------------------------------------------
    8. Componenţa  consiliului  de  observatori  sau  a  consiliului  de
directori (dacă acesta este prevăzut de statut):
-----------------------------------------------------------------------
Numele şi|Numărul şi data |Funcţia în com- | Studiile |Numărul şi data
prenumele|adoptării hotă- |ponenţa consili-| şi locul |eliberării cer-
membrului|rîrii despre de-|ului de observa-| de muncă |tificatului de 
consiliu-|semnarea (alege-|tori sau consi- |în ultimii| calificare al
  lui    |rea) în funcţie |liului de direc-| cinci ani|    CNVM
         |                |    tori        |          |
---------|----------------|----------------|----------|----------------
    A    |        B       |        C       |     D    |       E
-----------------------------------------------------------------------
    9. Componenţa organului executiv:
-----------------------------------------------------------------------
Numele şi|Numărul şi data |   Funcţia în   | Studiile |Numărul şi data
prenumele|adoptării hotă- |   componenţa   | şi locul |eliberării cer-
membrului|rîrii despre de-|   organului    | de muncă |tificatului de 
organului|semnarea (alege-|   executivi    |în ultimii| calificare al
executiv |rea) în funcţie |                | cinci ani|    CNVM
         |                |                |          |
---------|----------------|----------------|----------|----------------
    A    |        B       |        C       |     D    |       E
-----------------------------------------------------------------------
    10. Lista specialiştilor   obligaţi   să  deţină   certificatul   de
calificare cu dreptul de a activa pe piaţa valorilor mobiliare.
-----------------------------------------------------------------------
Numele şi|Numărul şi data |                |          |Numărul şi data
prenumele|adoptării hotă- |    Funcţia     |Funcţiile |eliberării cer-
 specia- |rîrii privind   |   deţinută     |    de    |tificatului de 
listului |  desemnarea    |                | serviciu | calificare al
         | (alegerea) în  |                | de bază  |    CNVM
         |    funcţie     |                |          |
---------|----------------|----------------|----------|----------------
    A    |        B       |        C       |     D    |       E
-----------------------------------------------------------------------
    11. Solicitantul ______________________ membru  al  organizaţiei  de
                        (este, nu este)
autoreglementare _______________________________________________________
_______________________________________________________________________.
    (dacă da, atunci se indică denumirea organizaţiei şi data
                           intrării în ea)
    12. Solicitantul se obligă:
    a) să prezinte  la timp CNVM informaţii privind modificarea datelor,
ce se conţin în prezenta cerere şi documentele anexate la ea;
    b) să nu angajeze  la  serviciu în calitate de persoane oficiale  şi
specialişti - persoane cu antecedente penale;
    c) să prezinte  licenţa la cererea contragenţilor solicitantului  şi
altor persoane interesate.
    13. Declaraţie:
    Subsemnatul confirmă, că:
    a) informaţiile  incluse  în această cerere şi anexele ei  corespund
realităţii;
    b) persoanele    cu   funcţii   de   răspundere   şi    specialiştii
solicitantului nu au antecedente penale.

    Conducătorul organizaţiei __________    ______________________
                              (semnătura)   (numele şi prenumele)

                                            "__"___________199__

    L.S.

    Data recepţionării cererii  "__"________199__
    Persoana oficială a CNVM    ___________ ______________________
                                (semnătura) (numele şi prenumele)

    Se anexează copiile semnate de solicitant:
    1) Certificatul   de   înregistrare  a  întreprinderii   la   Camera
Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei (p___).
    2) Statutul în  două exemplare cu toate completările şi modificările
la el la data prezentării documentelor (p___).
    3) Copia certificatului de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat
privind atribuirea codului fiscal (___).
    4) Documentul  cu privire la alegerea sau numirea organului executiv
(p___).
    5) Bilanţul contabil  şi  darea de seamă cu privire  la  rezultatele
financiare, întocmite la ultima dată de gestiune:
    - trimestriale, confirmate de comisia de cenzori;
    - anuale, veridicitatea confirmată de expertiza de audit.
    6) Documentele  bancare şi alte documente, care confirmă formarea de
către  persoana  juridică  dată  a capitalului propriu  şi  fondului  de
garanţie (p___).
    7) Copiile certificatelor    de   calificare   ale    conducătorilor
(managerului)  şi specialiştilor organizaţiei solicitante, eliberate  de
către  Comisia  Naţională şi copiile carnetelor de muncă cu  înscrierile
respective.
    8) Documentele  care confirmă existenţa condiţiilor necesare  pentru
realizarea  genului  respectiv  de activitate (cerinţe  către  încăpere,
tehnica de calcul etc.);
    9) Certificatul de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat privind
lipsa datoriilor faţă de buget şi Fondul Social.
    10) Documentul  privind  certificarea de către Comisia  Naţională  a
softwareului  corespunzător  -  dacă este necesar ca softwareul  să  fie
utilizat în activitatea solicitantului.
    11) Regulile   interne  privind  modul  şi  condiţiile  creării   şi
utilizării fondului de garanţie.
    12) Copia autorizaţiei  Băncii Naţionale a Moldovei (pentru bănci şi
alte instituţii financiare).
    13) Alte documente  prevăzute  de Modul cu privire la  acordarea  şi
retragerea  licenţelor pentru activitatea participanţilor  profesionişti
la  piaţa valorilor mobiliare şi organizaţiilor de autoreglementare - în
dependenţă de particularităţile genului de activitate licenţiat.
    Documentele specificate  în punctele 1 şi 2 se prezintă în  original
sau în copie autentificată notarial.

                                                Anexa nr.2
                                    la Modul de acordare şi retragere
                                     a licenţelor pentru activitatea
                                       pe piaţa valorilor mobiliare

               Modul de determinare a seriei licenţelor
                          eliberate de CNVM

    Seria licenţei  pentru  desfăşurarea activităţii pe piaţa  valorilor
mobiliare este formată din 3 (trei) litere XYZ, dintre care:
    XY - indică genul de activitate;
    Z - indică activitatea  de  bază  sau cumulată şi se  stabileşte  în
ordinea următoare:
    1) BRB - seria   licenţelor   pentru  desfăşurarea  activităţii   de
brokeraj, care este activitatea de bază a participantului profesionist;
    2) BRC - seria   licenţelor   pentru  desfăşurarea  activităţii   de
brokeraj, care este activitatea cumulată a participantului profesionist;
    3) DLB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de dealer,
care este activitatea de bază a participantului profesionist;
    4) DLC - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de dealer,
care este activitatea cumulată a participantului profesionist;
    5) UWC - seria   licenţelor   pentru  desfăşurarea  activităţii   de
underwriting,   care   este  activitatea  cumulată   a   participantului
profesionist;
    6) RDB - seria  licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de ţinere
a   registrului,  care  este  activitatea  de  bază  a   participantului
profesionist;
    7) RDC- seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de ţinere a
registrului,   care   este   activitatea  cumulată   a   participantului
profesionist;
    8) BVB - seria  licenţelor pentru desfăşurarea activităţii bursiere,
care este activitatea de bază a participantului profesionist;
    9) BVC - seria  licenţelor pentru desfăşurarea activităţii bursiere,
care este activitatea cumulată a participantului profesionist;
    10) CFB - seria licenţelor pentru desfăşurarea activităţii companiei
fiduciare, care este activitatea de bază a participantului profesionist;
    11) FIB - seria  licenţelor pentru desfăşurarea activităţii fondului
de   investiţii,  care  este  activitatea  de  bază  a   participantului
profesionist;
    12) AIB - seria   licenţelor  pentru  desfăşurarea  activităţii   de
administrare   a   investiţiilor,  care  este  activitatea  de  bază   a
participantului profesionist;
    13) AIC- seria   licenţelor   pentru  desfăşurarea  activităţii   de
administrare   a   investiţiilor,  care  este  activitatea  cumulată   a
participantului profesionist;
    14) DPB - seria   licenţelor  pentru  desfăşurarea  activităţii   de
depozitare, care este activitatea de bază a participantului
profesionist;
    15) DPC- seria   licenţelor   pentru  desfăşurarea  activităţii   de
depozitare,   care   este   activitatea   cumulată   a   participantului
profesionist;
    16) CLB - seria   licenţelor  pentru  desfăşurarea  activităţii   de
clearing, care este activitatea de bază a participantului profesionist;
    17) CLC- seria   licenţelor   pentru  desfăşurarea  activităţii   de
clearing, care este activitatea cumulată a participantului profesionist;
    18) AD - seria  licenţelor pentru desfăşurarea activităţii de audit;
    19) EAB - seria   licenţelor  pentru  desfăşurarea  activităţii   de
estimare  a  valorilor mobiliare şi activelor ce se referă la ele,  care
este activitatea de bază a participantului profesionist;
    20) EAC- seria   licenţelor   pentru  desfăşurarea  activităţii   de
estimare  a  valorilor mobiliare şi activelor ce se referă la ele,  care
este activitatea cumulată a participantului profesionist;
    21) OAB - seria   licenţelor  pentru  desfăşurarea  activităţii   de
orgnizare de autoreglementare;
    22) CIB - seria   licenţelor  pentru  desfăşurarea  activităţii   de
consulting    investiţional,   care   este   activitatea   de   bază   a
participantului profesionist;
    23) CIC- seria   licenţelor   pentru  desfăşurarea  activităţii   de
consulting    investiţional,   care   este   activitatea   cumulată    a
participantului profesionist;
    24) SIB - seria   licenţelor  pentru  desfăşurarea  activităţii   de
prestare  a serviciilor de informare a pieţei valorilor mobiliare,  care
este activitatea de bază a participantului profesionist;
    25) SIC- seria   licenţelor   pentru  desfăşurarea  activităţii   de
prestare  a serviciilor de informare a pieţei valorilor mobiliare,  care
este activitatea cumulată a participantului profesionist;
    26) IRB - seria   licenţelor  pentru  desfăşurarea  activităţii   de
instruire şi reciclare a cadrelor participanţilor profesionişti la piaţa
valorilor  mobiliare,  care este activitatea de bază  a  participantului
profesionist;
    27) IRC- seria   licenţelor   pentru  desfăşurarea  activităţii   de
instruire şi reciclare a cadrelor participanţilor profesionişti la piaţa
valorilor  mobiliare,  care este activitatea cumulată a  participantului
profesionist.

                                                Anexa nr.3
                                    la Modul de acordare şi retragere
                                    a licenţelor pentru activitatea
                                     pe piaţa valorilor mobiliare

     Cerinţele minime faţă de încăperi, echipament şi înzestrarea
         cu tehnică electronică de calcul pentru activitatea
      participanţilor profesionişti pe piaţa valorilor mobiliare

      I. Cerinţele minime faţă de încăperi şi echipament pentru
       participanţii profesionişti ce desfăşoară activitatea de
    brokeraj, activitatea de dealer, activitatea de underwriting,
             activitatea de administrare a investiţiilor

    1. Participantul  profesionist ce desfăşoară activitatea de brokeraj
şi/sau  activitatea de dealer şi/sau activitatea de underwriting şi/ sau
activitatea  de  administrare  a  investiţiilor trebuie  să  dispună  de
încăpere cu suprafaţa operaţională minimă de 30m2.
    2. Pentru asigurarea  integrităţii informaţiei încăperea trebuie  să
fie  izolată  de  celelalte  încăperi de serviciu sau  auxiliare  şi  să
dispună  de  pereţi  capitali  şi  planşeuri  trainice  ale  podelii  şi
tavanului, planşeuri şi pereţi interiori trainici.
    3. Încăperile  trebuie  să  fie  amenajate  cu  alarma  de  pază  şi
antiincendiară.
    4. Încăperea  destinată pentru păstrarea documentelor trebuie să fie
amenajată cu safeuri şi/ sau dulapuri metalice.
    5. Organizaţia trebuie să dispună de legătura telefonică şi fax.

          II. Cerinţele minime faţă de încăperi, echipament
        şi înzestrarea cu tehnică electronică de calcul pentru
        participanţii profesionişti ce desfăşoară activitatea
         de ţinere a registrului, activitatea de depozitare,
                       activitatea de clearing

    1. Încăperile  destinate pentru ţinerea şi păstrarea registrelor (cu
excepţia  încăperilor  emitenţilor, care ţin registrul  acţionarilor  de
sine  stătător),  evidenţei depozitare şi de clearing nu trebuie să  fie
amplasate   în   case  de  locuit,  trebuie  să  dispună  de   suprafaţă
operaţională   minimă   de  50  m2  şi  să  asigure  accesul  liber   al
deţinătorilor  înregistraţi  ai  valorilor  mobiliare  pentru  obţinerea
informaţiei necesare.
    2. Pentru asigurarea  integrităţii informaţiei, încăperea trebuie să
corespundă următoarelor cerinţe:
    - să fie izolată de celelalte încăperi de serviciu sau auxiliare;
    - să dispună de pereţi capitali şi planşeuri trainice ale podelei şi
tavanului, planşeuri şi pereţi interiori trainici;
    - să se închidă cu două uşi;
    - să fie întărite golurile pentru ferestre cu gratii metalice;
    - să dispună  de  safeuri  şi  dulapuri  metalice  pentru  păstrarea
documentelor;
    - să dispună  de  mijloace antiincendiare în stare  de  funcţionare,
alarmă de pază.
    3. Încăperile  se  amenajează  cu alarmă de pază  şi  antiincendiară
ţinînd cont de următoarele cerinţe:
    - se protejează   instalaţiile   de  construcţii  ale   perimetrelor
încăperilor,  golurilor pentru uşi şi ferestre, tabacherile,  canalurile
de  ventilare, racordurile termice, pereţii despărţitori subţiri şi alte
elemente ale încăperilor, accesibile din exterior, inclusiv cele utilate
cu gratii de oţel;
    - alarma de pază  şi antiincendiară se conectează la pupitrul  pazei
departamentale,   postul   personalului  de  gardă,   concentratori   de
capacitate  mică  sau semnalizatoare autonome. Se admite  conectarea  la
paznic,  meseriaş  care lucrează la domiciliu sau altă persoană, care  a
încheiat  contract scris de pază a încăperii date. Locurile de gardă ale
tuturor acestor persoane trebuie să fie asigurate cu legătură telefonică
sau radio cu departamentul orăşenesc, raional al afacerilor interne.
    4. Sistemul alarmei  de pază şi antiincendiară trebuie să corespundă
cerinţelor    SNIP   "Automatica   antiincendiară   a   clădirilor    şi
construcţiilor"  şi listei departamentale a obiectelor care se  utilează
cu  alarmă  de pază şi antiincendiară şi permanent se află în  stare  de
funcţionare.
    5. Pentru ţinerea  registrului acţionarilor de către emitent de sine
stătător  trebuie să fie utilizat un computer personal separat, destinat
numai  acestui  scop,  la  care va fi instalat  şi  utilizat  softwareul
aprobat   de  Comisia  Naţională,  necesar  pentru  ţinerea  registrului
acţionarilor.  Acest  computer trebuie să satisfacă următoarele  cerinţe
minime:
    - configuraţia  minimă  a  computerului IBM PC XT  Intel  8086/  RAM
640KB/HDD  20MB/FDD (IBM PC XT) sau un procesor analogic Intel 8086, sau
memoria  operativă  de bază analogică 640 KB hard disc cu  o  capacitate
20MB dischiere pentru discuri magnetice flexibile.
    6. Echipamentul    utilizat   de   către   registrator,   depozitar,
organizaţia de clearing trebuie să se bazeze pe computerele cu cel puţin
următoarele   configuraţii  minimale,  independent  de  faptul  dacă  se
utilizează computere separate sau conectate la reţeaua locală (LAN):
    IBM PC386DX
    Intel 80386DX
    RAM 4MB (640KB convenţional)
    HDD 120MB FDD.
    7. Este necesar  ca  fiecare registrator, depozitar, organizaţie  de
clearing   să  dispună  de  cel  puţin  o  imprimantă  largă  matricială
specializată  rapidă (formatul A3) sau o imprimantă laser analogică după
productivitate HP Laser Jet 4.
    8. Organizaţia trebuie să dispună de legătura telefonică şi fax.

        III. Cerinţele minime faţă de încăperi şi echipamentul
       pentru desfăşurarea activităţii fondurilor de investiţii
                       şi companiilor fiduciare

    1. Fondurile  de  investiţii  şi  companiile  fiduciare  trebuie  să
respecte  cerinţele  minime  faţă de încăperi  şi  echipament  stabilite
pentru   participanţii   profesionişti  ce  desfăşoară  activitatea   de
brokeraj,   activitatea   de   dealer,  activitatea   de   underwriting,
activitatea de administrare a investiţiilor.
    2. Încaperea fondului de investiţii şi companiei fiduciare destinată
pentru  activitatea de informare a acţionarilor (clienţilor) trebuie  să
asigure  accesul  liber  al acţionarilor (clienţilor)  pentru  obţinerea
informaţiei necesare.