vineri, 2 iunie 2006
Hotărîre nr.3/2 din 12.02.98 cu privire la Regulamentul referitor la activitatea Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei

COMISIA DE STAT PENTRU PIAŢA HÎRTIILOR DE VALOARE

Hotărîre cu privire la Regulamentul referitor la activitatea

Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei

 

Nr.3/2 din 12.02.98

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.71/169 din 30.07.1998

 

* * *

 

Notă: În denumirea Hotărîrii şi pe parcursul textului cuvintele "Regulamentul referitor la activitatea Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei şi modul de licenţiere a ei" se substituie cu cuvintele "Regulamentul referitor la activitatea Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei" conform Hot.CNVM nr.29/9 din 04.12.03, în vigoare 16.01.04

 

În scopul executării Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 94 din 16 februarie 1996 "Cu privire la măsurile de dezvoltare a pieţei de valori a Republicii Moldova"

COMISIA DE STAT PENTRU PIAŢA HÎRTIILOR DE VALOARE

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la activitatea Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei (se anexează).

2. Se recomandă Bursei de valori a Moldovei:

a) să îndeplinească rolul de fondator al Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei;

b) să-şi asume responsabilitatea de a transmite dreptul de proprietate asupra Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei participanţilor lui. Modul de efectuare a transmiterii menţionate trebue să fie stabilit în documentele de constituire ale Depozitarului Naţional de valori mobiliare al Moldovei şi coordonat cu Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare.

3. Bursa de valori a Moldovei, va opera în termen de 2 luni modificări în Regulamentul Bursei de valori a Republicii Moldova şi le va prezenta Comisiei de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare pentru coordonare.

4. Se recomandă participanţilor profesionişti ai pieţei hîrtiilor de valoare, care posedă în conformitate cu Regulamentul dat dreptul de a deveni participanţi ai Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei, să întreprindă acţiuni, necesare pentru intrarea în componenţa partcipanţilor Depozitarului Naţional.

 

Preşedintele comisiei de stat

pentru piaţa hîrtiilor de valoare                     Ion HÎNCU

 

Chişinău, 12 februarie 1998.

Nr. 3/2.

     

 

                     "APROBAT"                                                                                                "ÎNREGISTRAT"

prin Hotărîrea Comisiei de Stat                                                                              Ministerul Justiţiei

pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare                                                                             al Republicii Moldova

(Nr.3/2 din 12 februarie 1998)                                                                               15 iunie 1998 nr.__

Preşedinte __________Ion Hîncu                                                                           _________Ion Păduraru

 

 

 

REGULAMENTUL

CU PRIVIRE LA ACTIVITATEA DEPOZITARULUI NAŢIONAL DE VALORI MOBILIARE AL MOLDOVEI

Notă: Pe tot parcursul textului cuvintele "hîrtii de valoare", "hîrtiile de valoare" şi "hîrtiilor de valoare" se substituie cu cuvintele "valori mobiliare" la cazul respectiv, conform Hot.CNVM nr.30/11 din 25.05.06, în vigoare 02.06.06

 

 Notă: Pe parcursul textului, cu excepţia punctului 2.2., cuvintele "Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare" şi "Comisia de Stat" se substituie, corespunzător, cu cuvintele "Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare" şi "Comisia Naţională" conform Hot.CNVM nr.15/5 din 05.06.03, în vigoare 04.07.03

 

1. DISPOZIŢII GENERALE

1.1. Regulamentul cu privire la activitatea Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei (în continuare - Regulamentul) este elaborat în conformitate cu Legea cu privire la circulaţia valorilor mobiliare şi bursele de valori.

1.2. Regulamentul stabileşte cerinţele înaintate faţă de activitatea Depozitarului Naţional de Valori Mobiliare al Moldovei

 (în continuare - Depozitarul Naţional).

[Pct.1.2 modificat prin Hot.CNVM nr.29/9 din 04.12.03, în vigoare 16.01.04]

 

1.3. În Regulamentul prezent se utilizează următorii termeni de bază:

Activitatea depozitară - este prestarea serviciilor de ducere a evidenţei drepturilor deponenţilor asupra valorilor mobiliare.

Contractul depozitar - este contractul încheiat între Depozitarul Naţional şi deponent în conformitate cu care deponentului i se prestează serviciile Depozitarului Naţional şi, în conformitate cu care, deponentul numeşte Depozitarul Naţional în calitate de deţinător nominal.

Contul depozitar - contul de evidenţă a drepturilor deponenţilor asupra valorilor mobiliare, deschis la Depozitarul Naţional.

Deponent - este persoana fizică sau juridică, care a încheiat contractul (depozitar), utilizează serviciile Depozitarului Naţional şi ţine un cont deschis pe numele său, precum şi Depozitarul Naţional care păstrează valorile mobiliare proprii.

Activitatea de ţinere a registrului deponenţilor - este partea componentă a activităţii depozitare care constă în colectarea, fixarea, prelucrarea, păstrarea şi prezentarea datelor, care formează registrul deponenţilor.

Investitorul individual - este deponentul, care are dreptul de a da dispoziţii asupra contului său depozitar numai prin intermediul operatorilor numiţi de el.

Custodia - este persoana, care prestează, în baza unui acord scris, servicii de păstrare a proprietăţii (inclusiv valorilor mobiliare) clienţilor, de obţinere şi plătire a venitului clienţilor în urma utilizării acestei proprietăţi, precum şi de cumpărare, vînzare, primire la păstrare şi transmitere a valorilor mobiliare în conformitate cu dispoziţiile clienţilor.

Activitatea de clearing şi decontare - activitatea de determinare a obligaţiunilor reciproce, adică efectuarea operaţiunilor de colectare, verificare, corectare a informaţiei referitor la tranzacţiile de vînzare şi cumpărare a valorilor mobiliare şi de pregătire a documentelor pentru efectuarea tranzacţiilor, precum şi activitatea de compensare a obligaţiunilor reciproce în decontările valorilor mobiliare şi efectuarea decontărilor date prin intermediul transferării mijloacelor băneşti şi livrării valorilor mobiliare participanţilor pieţei.

Suspendarea clearingului şi decontărilor la tranzacţii - acţiuni întreprinse de către Comisia Naţională în conformitate cu articolul 9 alineatul (1) litera h) al Legii privind Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, în baza unei ordonanţe emise pînă la T+3 ora 12.00, pe un termen de pînă la 30 zile.

Fondul participanţilor - este fondul comun de cote ale participanţilor, predestinat pentru amortizarea datoriilor pentru obligaţiunile participanţilor în cazurile stabilite de prezentul Regulament.

Acţiunile corporative - sînt acţiunile referitoare la onorarea obligaţiunilor societăţii pe acţiuni faţă de acţionarii săi (plătirea dividendelor etc.), cu schimbarea statutului societăţii pe acţiuni sau a datelor despre ea (reorganizarea, schimbarea denumirii etc.) sau la efectuarea operaţiunilor referitoare la valorile mobiliare ale societăţii pe acţiuni (convertirea sau fracţionarea valorilor mobiliare etc.)

Operatorul contului depozitar individual (în continuare - operatorul) - este participantul Depozitarului Naţional, care posedă dreptul, în baza contractului înregistrat la Depozitarul Naţional cu investitorul individual, de a da dispoziţii pentru efectuarea operaţiunilor la toate sau unele poziţii ale contului depozitar individual al acestui investitor, în limitele împuternicirilor stabilite de contract şi în baza însărcinărilor investitorului.

Valorile mobiliare admise - sînt valorile mobiliare admise la depozitare în Depozitarul Naţional.

Banca de decontare - este banca comercială, care posedă licenţa Băncii Naţionale a Moldovei şi, care este împuternicită de către Depozitarul Naţional să efectueze transferul mijloacelor băneşti pentru decontarea tranzacţiilor cu valorile mobiliare depozitate la Depozitarul Naţional.

Participantul - este deponentul, care posedă dreptul de a da nemijlocit dispoziţii referitor la conturile sale depozitare şi, care corespunde cerinţelor stabilite de prezentul Regulament.

Bursa de valori - este Bursa de valori a Moldovei.

Depozitarul Naţional - este participantul profesionist al pieţei valorilor mobiliare, care prestează servicii de evidenţă a drepturilor deponenţilor asupra valorilor mobiliare, de efectuare a clearingului şi decontărilor tranzacţiilor efectuate la Bursa de valori.

[Pct.1.3 modificat prin Hot.CNVM nr.13/4 din 18.03.04, în vigoare 09.04.04]

[Pct.1.3 modificat prin Hot.CNVM nr.29/9 din 04.12.03, în vigoare 16.01.04]

 

2. TIPURILE DE ACTIVITATE ALE DEPOZITARULUI NAŢIONAL

2.1. Depozitarul Naţional are dreptul să îndeplinească următoarele tipuri de activităţi cu valori mobiliare:

a) activitatea depozitară;

b) activitatea de clearing şi decontare.

[Pct.2.1 modificat prin Hot.CNVM nr.30/11 din 25.05.2006, în vigoare 02.06.2006]

 

2.2. Depozitarul Naţional are calitatea de deţinător nominal al valorilor mobiliare ale deponenţilor săi şi, conform art.8 alin.(4) lit.a) al Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare, este obligat să ţină registrul deţinătorilor de valori mobiliare ale clienţilor săi (în continuare - registrul clienţilor (deponenţilor)) în conformitate cu cerinţele stabilite de legea menţionată şi actele normative ale Comisiei Naţionale.

[Pct.2.2 în redacţia Hot.CNVM nr.30/11 din 25.05.2006, în vigoare 02.06.2006]

 

2.3. Pentru desfăşurarea activităţii sale Depozitarul Naţional este obligat să posede licenţa de desfăşurare a activităţii profesionale cu valori mobiliare eliberată de Comisia Naţională, cu indicarea tipurilor de activitate prevăzute de Regulamentul prezent (în continuare licenţa pentru activitatea Depozitarului Naţional). Licenţa dată oferă Depozitarului Naţional dreptul de a ţine registrul clienţilor săi.

[Pct.2.3 modificat prin Hot.CNVM nr.30/11 din 25.05.2006, în vigoare 02.06.2006]

 

3. VALORILE MOBILIARE ADMISE

3.1. Scopul Depozitarului Naţional trebuie să constea în mărirea numărului valorilor mobiliare, incluse în lista valorilor mobiliare admise, în măsura în care permit capacităţile sale operaţionale.

3.2. La includerea în lista valorilor mobiliare admise, prioritatea trebuie să fie acordată valorilor mobiliare admise în circulare la Bursa de valori.

3.3. În lista valorilor mobiliare admise trebuie să fie incluse numai valorile mobiliare înregistrate la Comisia Naţională.

3.4. Pentru includerea valorilor mobiliare în lista celor admise şi excluderea lor din această listă nu este necesar acordul persoanelor terţe, inclusiv şi a emitenţilor acestor valori mobiliare, cu excepţia valorilor mobiliare de stat, pentru includerea şi excluderea cărora este necesar acordul Băncii Naţionale a Moldovei şi al Ministerului Finanţelor.

3.5. Depozitarul Naţional publică lista valorilor mobiliare admise în mijloacele mass-media.

 

4. SEPARAREA ACTIVELOR

4.1. Încheierea contractului depozitar, deschiderea unui cont deponentului la Depozitarul Naţional, introducerea datelor referitor la Depozitarul Naţional în sistemul de ţinere a registrului deţinătorilor valorilor mobiliare, precum şi reînregistrarea valorilor mobiliare în numele lui nu duc la trecerea la Depozitarul Naţional a dreptului asupra valorilor mobiliare ale deponentului.

4.2. Depozitarul Naţional nu are dreptul să dispună de valorile mobiliare ale deponentului său, cu excepţia cazurilor indicate în Regulamentul prezent de neîndeplinire de către participant a obligaţiunilor sale de achitare a mijloacelor băneşti datorate.

4.3. Sancţiunile asupra obligaţiunilor Depozitarului Naţional nu pot fi aplicate asupra valorilor mobiliare ale deponenţilor săi.

4.4. În cazul recunoaşterii Depozitarului Naţional insolvabil (in stare de faliment) proprietatea, pe care el o posedă în baza contractelor depozitare şi, care aparţine deponenţilor lui, inclusiv şi mijloacele financiare din fondul participanţilor, nu pot fi incluse în masa concursuală.

 

5. DEPONENŢII

5.1. Deponent al Depozitarului Naţional poate deveni orice persoană juridică sau fizică, care este de acord să respecte regulile Depozitarului Naţional şi condiţiile contractului depozitar.

5.2. Deponenţii se divizează în următoarele categorii în dependenţă de modul de administrare a contului depozitar:

a) participanţii, adică deponenţii, care posedă dreptul de a da nemijlocit dispoziţii referitor la contul său;

b) investitorii individuali, adică deponenţii, care au dreptul de a da dispoziţii asupra contului său numai prin participanţi.

5.3. Deponentul este obligat să încheie un contract depozitar cu Depozitarul Naţional.

5.4. Contractul depozitar nu se încheie în cazul, cînd Depozitarul Naţional îndeplineşte rolul deponentului, care duce evidenţa valorilor mobiliare care-i aparţin.

 

6. PARTICIPANŢII

6.1. Următoarele persoane au dreptul să devină participanţi ai Depozitarului Naţional:

a) brokerii;

b) custodiile moldoveneşti şi străine, inclusiv şi organizaţiile de depozitare ale fondurilor de investiţii;

c) alte persoane juridice, indicate în regulile Depozitarului Naţional.

6.2. Participanţii trebuie să corespundă cerinţelor de calificare stabilite de Depozitarul Naţional referitor la solvabilitatea, organizarea activităţii proprii şi a colaboratorilor săi.

6.3. Brokerii şi custodiile moldoveneşti, inclusiv organizaţiile de depozitare ale fondurilor de investiţii, trebuie să deţină licenţa Comisiei Naţionale.

6.4. Persoanele, care corespund cerinţelor menţionate şi, care sînt de acord să îndeplinească regulile Depozitarului Naţional, nu pot fi refuzate în primirea lor în componenţa participanţilor.

6.5. Depozitarul Naţional publică lista participanţilor în mijloacele mass-media.

 

7. INVESTITORII INDIVIDUALI

7.1. Orice persoană juridică sau fizică are dreptul să devină investitor individual.

7.2. Persoanele indicate care sînt de acord să respecte regulile Depozitarului Naţional şi condiţiile contractului depozitar, nu pot fi refuzate în deschiderea contului depozitar.

8. CERINŢELE FAŢĂ DE DEPOZITARUL NAŢIONAL

8.1. Cerinţele faţă de forma organizatorico-juridică, acţiuni şi acţionari

8.1.1. Depozitarul Naţional trebuie să fie societate pe acţiuni de tip închis.

8.1.2. Depozitarul Naţional are dreptul să emită numai acţiuni ordinare nominative.

8.1.3. Acţiunile Depozitarului Naţional pot să aparţină numai Bursei de valori şi participanţilor Depozitarului Naţional. Acţionarul Depozitarului Naţional are dreptul să ţină în proprietate numai o acţiune a Depozitarului Naţional, cu excepţia Bursei de valori care are dreptul să posede un număr mai mare de acţiuni pe parcursul a trei ani din ziua înregistrării de stat a Depozitarului Naţional în calitate de persoană juridică.

8.2. Cerinţele financiare

8.2.1. Activele nete ale Depozitarului Naţional trebuie să alcătuiască nu mai puţin de 100000 lei.

8.2.2. Depozitarul Naţional nu are dreptul să plătească dividende sau să repartizeze în alt mod venitul (profitul) de la activitatea sa între acţionarii săi.

8.3. Cerinţele faţă de reguli

8.3.1. Depozitarul Naţional trebuie să elaboreze şi să aprobe regulile, care stabilesc:

a) modul de formare a Consiliului de directori al Depozitarului Naţional;

b) condiţiile şi modul de includere a valorilor mobiliare în lista valorilor mobiliare admise şi excluderea lor din această listă;

c) condiţiile şi modul de primire, suspendarea participării, excludere şi ieşire din componenţa membrilor Depozitarului Naţional;

d) cerinţele de calificare faţă de participanţii Depozitarului Naţional;

e) clasificarea conturilor depozitare;

f) condiţiile de bază si modul de efectuare a operaţiunilor de depozitare, clearing şi decontare, inclusiv de suspendare a clearingului şi decontărilor;

g) modul de prelucrare a acţiunilor corporative;

h) cerinţele faţă de participanţi referitor la evidenţa internă respectivă şi controlul, precum şi faţă de prezentarea Depozitarului Naţional a dărilor de seamă şi documentelor necesare pentru verificarea corespunderii participantului cerinţelor de calificare şi altor cerinţe ale Depozitarului Naţional.

i) condiţiile şi modul de efectuare de către Depozitarul Naţional a inspecţiilor activităţii participanţilor;

j) condiţiile şi modul de interacţiune cu Bursa de valori şi registratorii independenţi;

k) condiţiile şi modul de formare şi utilizare a mijloacelor fondului participanţilor;

l) modul de stabilire a tarifelor pentru serviciile Depozitarului Naţional;

m) condiţiile şi modul de asigurare a păstrării şi confidenţialităţii informaţiei, care se păstrează la Depozitarul Naţional;

n) modul de stabilire a mărimii amenzilor şi altor sancţiuni aplicate asupra participanţilor;

o) modul de oferire a posibilităţii participanţilor de a face apel la Consiliul de directori sau Comitetul lui disciplinar referitor la amenzile şi sancţiunile aplicate asupra participanţilor;

p) modul de prezentare a dărilor de seamă deponenţilor;

q) responsabilitatea Depozitarului Naţional şi a participanţilor;

r) condiţiile şi modul de introducere a modificărilor şi completărilor la regulile Depozitarului Naţional.

8.3.2. Regulile Depozitarului Naţional nu pot să prevadă discriminarea neîntemeiată a deponenţilor săi sau restricţiile neîntemeiate la primirea în componenţa participanţilor şi ieşirea din componenţa membrilor Depozitarului Naţional.

8.3.3. Regulile Depozitarului Naţional, precum şi procedurile menţionate în subpunctul 8.3.5. al prezentului Regulament, intră în vigoare după aprobarea lor de către Comisia Naţională. Procedurile şi formele Depozitarului Naţional, care nu sînt menţionate în punctul 8.3.5., intră în vigoare după înregistrarea lor la Comisia Naţională.

8.3.4. În cazul în care Depozitarul Naţional intenţionează să introducă modificări sau completări în regulile sale, el trebuie să prezinte Comisiei Naţionale şi participanţilor săi o copie a modificărilor şi completărilor date cu cel puţin 30 de zile pînă la ziua anticipată a intrării lor în vigoare.

8.3.5. Depozitarul Naţional prezintă spre aprobare Comisiei Naţionale următoarele proceduri:

a) Procedura constituirii şi utilizării fondului participanţilor;

b) Deschiderea şi închiderea conturilor depozitare investitorilor individuali;

c) Taxele pentru serviciile Depozitarului Naţional.

[Pct.8.3 modificat prin Hot.CNVM nr.30/11 din 25.05.2006, în vigoare 02.06.2006]

[Pct.8.3 modificat prin Hot.CNVM nr.15/5 din 05.06.03, în vigoare 04.07.03]

[Pct.8.3 modificat prin Hot.CNVM nr.29/9 din 04.12.03, în vigoare 16.01.04]  

 

8.4. Cerinţele faţă de organele de conducere

8.4.1. În componenţa Consiliului de directori al Depozitarului Naţional trebuie să intre cîte un reprezentant de la Bursa de valori, banca de decontări, participanţi-brokeri, participanţi-custodii, care sînt bănci, şi participanţi-custodii, care nu sînt bănci.

8.4.2. Membrul Consiliului de directori nu poate să fie persoană afiliată a unui alt membru al Consiliului de directori.

8.4.3. Membri ai Consiliului de directori al Depozitarului Naţional nu pot fi funcţionarii şi specialiştii organelor administrării şi puterii publice, a întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor de stat.

8.4.4. Reprezentantul Comisiei Naţionale are dreptul să participe la şedinţele Consiliului de directori cu vot consultativ.

8.5. Cerinţele faţă de personal

8.5.1. Următoarele categorii de funcţionari şi colaboratori ai Depozitarului Naţional sînt obligaţi să posede certificat de calificare pentru dreptul de a desfăşura activitatea profesionistă cu valori mobiliare:

a) conducătorul (preşedintele, directorul general, directorul) şi adjuncţii lui;

b) şefii şi colaboratorii secţiilor, departamentelor şi serviciilor în obligaţiunile de serviciu ale cărora intră îndeplinirea funcţiilor nemijlocit legate de efectuarea activităţii depozitare, de clearing şi decontare a Depozitarului Naţional.

8.5.2. Nu pot fi funcţionari şi colaboratori ai Depozitarului Naţional persoanele, care au fost condamnate pentru crime intenţionate şi, condamnarea cărora nu a fost anulată sau amortizată în modul stabilit de lege.

8.5.3. Funcţionarii Depozitarului Naţional şi persoanele, care au legături de rudenie cu ei, nu au dreptul să posede acţiuni (cote-părţi) ale participanţilor profesionişti ai pieţei valorilor mobiliare, cu excepţia acţiunilor fondurilor de investiţii, procurate contra bonuri patrimoniale.

8.5.4. Depozitarul Naţional trebuie să aprobe lista colaboratorilor, care au acces la elementele tehnologice ale sistemelor Depozitarului Naţional, inclusiv la baza de date, reţeaua automatizată, arhive, depozite, sala operaţională etc.

8.6. Cerinţele faţă de controlul riscului activităţii Depozitarului Naţional şi participanţilor lui

8.6.1. Depozitarul Naţional este obligat să asigure controlul şi monitoringul permanent al activităţii participanţilor cu scopul:

a) de a verifica respectarea din partea lor a cerinţelor de calificare faţă de participanţi stabilite de Regulile Depozitarului Naţional;

b) de a detecta la timp dificultăţile financiare şi operaţionale confruntate de ei.

8.6.2. În scopul reducerii riscului decontărilor tranzacţiilor bursiere efectuate de participanţi, Depozitarul Naţional trebuie să formeze fondul participanţilor Depozitarului Naţional şi să administreze acest fond.

8.6.3. Participanţii trebuie să plătească cotizaţii în fondul participanţilor în modul şi conform condiţiilor stabilite de Regulile Depozitarului Naţional.

8.6.4. Regulile Depozitarului Naţional nu trebuie să prevadă discriminarea neîntemeiată a participanţilor referitor la mărimea şi modul de introducere a plăţilor lor în fondul participanţilor şi rambursării acestor plăţi.

8.6.5. Mijloacele fondului participanţilor nu intră în componenţa mijloacelor proprii ale Depozitarului Naţional.

8.6.6. Mijloacele fondului participanţilor se utilizează numai pentru amortizarea datoriilor participanţilor pentru obligaţiunile lor la decontarea tranzacţiilor efectuate la Bursa de valori (în cazul efectuării acestor decontări prin Depozitarul Naţional). În acest caz:

a) Depozitarului Naţional i se transmite dreptul de cerere referitor la datoria menţionată;

b) pentru amortizarea datoriei menţionate Depozitarul Naţional are dreptul din numele său să vîndă la Bursa de valori valorile mobiliare predestinate pentru livrare participantului sau clienţilor lui (în cazul neîndeplinirii de către participant a obligaţiunilor sale de achitare a acestor valori mobiliare).

8.6.7. Mijloacele fondului participanţilor pot fi investite numai în valori mobiliare de stat, precum şi în depozitele şi valorilor mobiliare bancare, nivelul de siguranţă şi lichiditate ale cărora este acceptabil după părerea Consiliului de directori ale Depozitarului Naţional pentru asigurarea atingerii scopurilor fondului participanţilor.

8.6.8. Venitul obţinut în urma investirii fondului participanţilor se utilizează în modul stabilit de procedura respectivă a Depozitarului Naţional.

8.7. Cerinţele faţă de evidenţă şi efectuarea înscrierilor

8.7.1. Depozitarul Naţional trebuie să efectueze înscrierile referitor la toate operaţiunile depozitare, de clearing şi decontare, precum şi să ducă următoarele registre de bază ale evidenţei interne:

a) registrul evidenţei ordinelor pentru efectuarea operaţiunilor la conturile depozitare;

b) registrul evidenţei documentelor după ordinele pentru efectuarea operaţiunilor la conturile depozitare;

c) registrele evidenţei conturilor depozitare şi rulajului operaţiunilor cu valorile mobiliare;

d) registrul totalurilor sumare;

e) registrul acţiunilor corporative ale emitenţilor;

f) registrul evidenţei conturilor de clearing;

g) registrul evidenţei fondului participanţilor şi rulajului de operaţiuni cu acest fond.

8.7.2. Registrele evidenţei interne se duc în ordine cronologică. Oformarea registrelor pe hîrtie sau în formă electronică este determinată de procedurile Depozitarului Naţional.

8.7.3. Registrul evidenţei ordinelor pentru efectuarea operaţiunilor la conturile depozitare trebuie să reflecte următoarea infomaţie la sfîrşitul zilei de lucru:

a) rechizitele ordinelor înregistrate;

b) numerele documentelor referitoare la ordinul dat în conformitate cu registrul evidenţei documentelor;

c) starea executării ordinului la sfîrşitul zilei de lucru;

d) data de-facto a executării ordinului.

8.7.4. Registrul evidenţei documentelor după ordinele de efectuare a operaţiunilor la conturile depozitare trebuie să conţină următoarea informaţie:

a) tipul documentului, care serveşte drept bază pentru efectuarea operaţiunilor depozitare;

b) data şi numărul intern de evidenţă al fiecărui document;

c) tipul documentului (de intrare, ieşire);

d) numărul ordinului, care se referă la documentul dat la contul depozitar în sistemul de evidenţă al Depozitarului Naţional.

8.7.5. Registrul evidenţei conturilor depozitare şi rulajului de operaţiuni cu valorile mobiliare trebuie să asigure evidenţa circulaţiei valorilor mobiliare la conturi pe parcursul zilei de lucru cu reflectarea obligatorie a următorilor indici:

a) soldul valorilor mobiliare la începutul zilei;

b) rulajul referitor la intrarea valorilor mobiliare;

c) rulajul privind utilizarea valorilor mobiliare;

d) rulajul referitor la transferul valorilor mobiliare în cadrul unui cont (de la o secţie a contului la altă secţie a contului);

e) soldul valorilor mobiliare la sfîrşitul zilei.

8.7.6. În afară de aceasta registrele evidenţei conturilor depozitare si rulajelor valorilor mobiliare trebuie să conţină:

a) data şi ora introducerii înscrierii;

b) numărul înscrierii;

c) numărul ordinului la care se referă înscrierea curentă;

d) tipul operaţiunii, care schimbă soldul contului (venit, cheltuieli) sau care este legată de transferarea valorilor mobiliare în cadrul contului (de la o secţie la altă secţie a contului);

e) denumirea emitentului şi informaţiei despre emiterea valorilor mobiliare asupra cărora se face înscrierea şi cantitatea lor.

8.7.7. Registrele totalurilor sumare se completează în fiecare zi la sfîrşitul zilei de lucru şi conţin informaţia sumară despre rulajul şi soldurile conturilor depozitare. Registrul totalurilor sumare se întocmeşte în baza datelor din registrele rulajelor la conturile depozitare.

8.7.8. Registrul acţiunilor corporative ale emitenţilor trebuie să conţină informaţia despre acţiunile corporative ale emitenţilor valorilor mobiliare şi înscrierile cu privire la modul de prelucrare a acţiunilor date.

8.7.9. Registrul evidenţei conturilor de clearing trebuie să asigure evidenţa obligaţiunilor participanţilor de livrare a valorilor mobiliare admise şi decontarea tranzacţiilor cu ele efectuate la Bursa de valori a Moldovei, precum şi gradul şi termenele de îndeplinire a obligaţiunilor menţionate.

8.7.10. Registrul evidenţei fondului participanţilor şi rulajului de operaţiuni cu acest fond trebuie să asigure evidenţa încasării, investirii şi utilizării mijloacelor fondului participanţilor cu evidenţierea cotei participanţilor şi datoriei faţă de fondul dat (în cazul dacă ea există).

8.7.11. Depozitarul Naţional are dreptul să includă informaţie suplimentară în registrele evidenţei interne.

8.7.12. Toate documentele, fişierile, registrele, materialele gestionare şi înscrierile asupra operaţiunilor depozitare, de clearing şi decontare trebuie să fie păstrate în Depozitarul Naţional nu mai puţin de 3 ani din momentul recepţionării documentului la Depozitarul Naţional, introducerii ultimelor modificări în fişier sau registru, pregătirii dării de seamă şi corectării înscrierii. După expirarea acestei perioade toate materialele se transmit în arhivă, unde se păstrează pe parcursul a nu mai puţin de 5 ani din momentul transmiterii în arhivă. Dacă înscrierea referitoare la operaţiunile depozitare, de clearing şi decontare este modificată, Depozitarul Naţional trebuie să prevadă posibilitatea de a obţine informaţia privind toate stările precedente ale înscrierii pentru perioada normativă de păstrare.

8.8. Cerinţele faţă de dezvăluirea informaţiei şi faţă de darea de seamă

8.8.1. Depozitarul Naţional trebuie să prezinte Comisiei Naţionale, participanţilor şi Bursei de valori următoarele dări de seamă:

a) nu mai tîrziu de 15 martie după terminarea anului financiar - darea de seamă anuală după forma stabilită şi darea de seamă specializată conform Anexei nr.1 la Regulamentul prezent, certificate de un auditor independent;

b) nu mai tîrziu de data de 25 a lunii ulterioare lunii gestionare - darea de seamă financiară trimestrială după forma stabilită şi darea de seamă specializată conform Anexei nr.1 la Regulamentul prezent;

c) cel puţin cu 30 de zile pînă la data intrării în vigoare a modificărilor şi completărilor Regulilor Depozitarului Naţional - proiectul modificărilor şi completărilor indicate;

d) în decurs de trei zile lucrătoare după ce au avut loc evenimentele descrise în continuare - dările de seamă (avizele) respective:

i) cu privire la toate deciziile Consiliului de directori;

ii) cu privire la modificările în lista valorilor mobiliare admise;

iii) cu privire la modificările în lista participanţilor;

iv) cu privire la modificările şi completările la reguli, procedurile şi formele Depozitarului Naţional;

v) cu privire la modificările listei şi mărimii tarifelor percepute de Depozitarul Naţional, depozitelor în fondul participanţilor Depozitarului Naţional, listei şi mărimii amenzilor şi sancţiunilor aplicate de Depozitarul Naţional;

vi) cu privire la incapacitatea participantului de a acoperi datoria sa faţă de Depozitarul Naţional, care s-a format în rezultatul neîndeplinirii obligaţiunilor sale de decontare.

8.8.2. Pe lîngă dările de seamă indicate în articolul 8.8.1 al Regulamentului prezent, Depozitarul Naţional trebuie să prezinte Comisiei Naţionale în timp de trei zile de lucru după ce vor avea loc evenimentele descrise în continuare dările de seamă (avizele) respective:

a) cu privire la modificările în datele care se conţin în cererea pentru obţinerea licenţei, inclusiv în documentele anexate la ea;

b) cu privire la apariţia motivelor suficiente la Depozitarul Naţional să admită că participantul a prezentat Depozitarului Naţional informaţie neautentică sau a ascuns de la el informaţie factică, sau este implicat în acţiuni, care sînt considerate drept încălcări pe piaţa valorilor mobiliare;

c) cu privire la apariţia motivelor suficiente la Depozitarul Naţional să admită că participantul se află în pericol de a confrunta dificultăţi financiare şi că el nu va putea onora obligaţiunile sale faţă de Depozitarul Naţional;

d) cu privire la sancţiunile şi amenzile, aplicate asupra participanţilor cu indicarea cauzelor din care a fost aplicată amenda sau sancţiunea şi referirii la regula încălcată, procedura sau forma, cu anexarea copiilor tuturor documentelor referitoare la încălcările date;

e) despre apariţia dificultăţilor financiare sau operaţionale la Depozitarul Naţional;

f) despre intenţia sau decizia Depozitarului Naţional de a reorganiza sau înceta activitatea sa;

g) despre insolvabilitatea Depozitarului Naţional.

8.8.3. Dările de seamă (avizele), menţionate în punctul a), b) şi subpunctele ii) şi iii) ale punctului d) ale articolului 8.8.1 al Regulamentului prezent vor fi publicate în mijloacele de informare în masă în termenele stabilite pentru prezentarea acestor dări de seamă (avize).

8.9. Prezentarea dărilor de seamă deponenţilor

8.9.1. Depozitarul Naţional prezintă deponenţilor următoarele dări de seamă:

a) zilnic:

i) privind tranzacţiile contrabalansate (pentru participanţii- brokeri);

ii) privind statutul ordinelor de negociere (privind participanţii- brokeri);

iii) privitor la decontări (pentru participanţi);

iv) darea de seamă privind negocierile (pentru participanţi-agenţi de decontări);

v) privind tranzacţiile confirmate de agenţii de decontări (pentru participanţi);

vi) privind operaţiile depozitare (pentru participanţi);

b) lunar:

i) în cazul efectuării operaţiunilor la cont - extrase din conturile depozitare (pentru investitorii individuali). În caz contrar extrasele de pe conturi depozitare se prezintă trimestrial;

ii) privind prestarea serviciilor depozitare şi achitarea lor (pentru participanţi);

c) în cazul efectuării acţiunilor coorporative - darea de seamă privind acţiunile coorporative (pentru participanţi);

d) alte dări de seamă, stabilite de Depozitarul Naţional.

8.9.2. Responsabilitatea pentru transmiterea dărilor de seamă investitorilor individuali o poartă operatorii numiţi de ei. În cazul în care există mai mulţi operatori la un cont, fiecare din ei primeşte o dare de seamă, care reflectă numai acele operaţiuni şi tranzacţii, care au fost efectuate cu participarea operatorului dat.

8.9.3. Conţinutul dărilor de seamă se stabileşte de Depozitarul Naţional.

8.9.4. Depozitarul Naţional prezintă deponenţilor extrase de conturi în baza condiţiilor şi în modul stabilit de legislaţie şi actele normative ale Comisiei Naţionale pentru deţinătorii nominali.

8.10. Cerinţele faţă de audit şi controlul intern

8.10.1. Depozitarul Naţional trebuie:

a) să numească un auditor independent, care posedă licenţă pentru dreptul de a efectua auditul operaţiunilor la piaţa valorilor mobiliare;

b) să aprobe şi să respecte procedura controlului intern (auditului);

c) să formeze secţia controlului intern sau să aibă la dispoziţie în descrierea posturilor titulare o persoană, care este responsabilă pentru controlul intern al activităţii Depozitarului Naional.

8.11. Cerinţele faţă de păstrarea confidenţialităţii informaţiei

8.11.1. Depozitarul Naţional şi participanţii lui sînt obligaţi să asigure confidenţialitatea informaţiei, recepţionate de ei în procesul activităţii sale depozitare, de clearing şi decontare.

8.11.2. În scopul Regulamentului prezent următoarea informaţie este considerată confidenţială:

a) informaţia despre deponenţi;

b) informaţia referitoare la starea conturilor;

c) informaţia despre operaţiunile efectuate la conturi;

d) altă informaţie, la transmiterea căreia Depozitarul Naţional a primit indicaţii în scris referitor la confidenţialitatea ei.

8.11.3. Informaţia referitoare la starea conturilor poate fi prezentată numai deponentului, reprezentantului lui împuternicit sau operatorului contului lui (dacă deponentul este investor individual) referitor la contul deponentului dat, precum şi auditorilor Depozitarului Naţional şi, în cazurile stabilite de legislaţie - reprezentanţilor împuterniciţi ai Comisiei Naţionale la efectuarea controlului activităţii Depozitarului Naţional. În acest caz, opertorul contului primeşte informaţia numai referitor la poziţiile, asupra cărora se răspîndesc împuternicirile acestui operator.

8.11.4. Depozitarul Naţional şi participanţii lui trebuie, nu mai rar de o dată pe an, să informeze în scris colaboratorii săi asupra obligaţiunilor lor de a păstra confidenţialitatea informaţiei care aceştia au recepţionat-o în procesul desfăşurării activităţii Depozitarului Naţional sau în legătură cu această activitate şi să ceară ca aceşti participanţi să prezinte o confirmare în scris că ei sînt gata să respecte obligaţiunile date.

8.11.5. Informaţia confidenţială se prezintă organelor fiscale, de drept şi judecătoreşti în modul stabilit de legislaţie.

8.11.6. Deponentul, drepturile cărora au fost încălcate în rezultatul divulgării din partea Depozitarului Naţional sau participanţilor lui a informaţiei confidenţiale care se referă la deponentul dat, este în drept să ceară de la Depozitarul Naţional sau/şi de la participant compensarea pierderilor, în modul stabilit de legislaţie, rezultate în urma divulgării informaţiei confidenţiale.

8.12. Cerinţele faţă de sisteme şi măsurile de securitate

8.12.1. Depozitarul Naţional trebuie să elaboreze şi să asigure respectarea procedurilor de asigurare a securităţii.

8.12.2. Procedura de asigurare a securităţii trebuie să includă descrierea sistemelor şi măsurilor de securitate ale Depozitarului Naţional, printre care:

a) controlul accesului intern şi extern la sistemele şi datele Depozitarului Naţional;

b) măsurile de menţinere a unui mediu de lucru reglementat şi sigur;

c) măsurile de protecţie a informaţiei, datelor, înscrierilor şi altor documente, care se referă la deponenţi şi conturile lor împortiva accesului nesancţionat la ele, modificarea, nimicirea, falsificarea, divulgarea sau răspîndirea lor, sau împotriva pierderii sau deteriorării ei întîmplătoare;

d) sistemele preîntîmpinării şi procedurile de acţiune în cazul incendiilor, calamităţilor naturale sau încercărilor pătrunderii nesancţionate în clădirea sau sistemele Depozitarului Naţional;

e) măsurile de protecţie a datelor pe purtători electronici ai informaţiei;

f) măsurile orientate spre păstrarea plenitudinii software-ului, printre care:

i) procedurile controlului calităţii (inclusiv controlul şi testarea programelor noi, sistemelor operaţionale şi părţilor lor componente înainte de instalarea lor),

ii) descrierea deplină a schemei sistemelor şi modificărilor introduse în ele,

iii) modul de aprobare preliminară a modificărilor menţionate de către organele respective sau persoanele de răspundere ale Depozitarului Naţional,

iv) modul testării periodice a sistemelor instalate pentru determinarea coincidenţei lor ultimelor specificaţii ale schemei sistemelor, preciziei datelor care se conţin în ele, corespunderii controlului jestionar, precum şi pentru verificarea preciziei fişierilor de date, şi pentru controlul existenţei autorizaţiei dispoziţiilor recepţionate de sistem de la participanţi;

g) cerinţele faţă de asigurarea obligatorie cu indicarea riscurilor, care vor fi acoperite şi marimea plăţilor de asigurare;

h) măsurile de protecţie a mijloacelor financiare, valorilor mobiliare şi altei proprietăţi ale participanţilor împotriva abuzurilor;

i) planul estimării periodice a riscului operaţiunilor, sistemelor de prelucrare a datelor şi clădirilor;

j) procedurile de prelucrare a documentelor, inclusiv şi formele documentelor, primite de la participanţi şi sistemele de enumărare a lor;

k) alte măsuri de securitate, necesare pentru asigurarea protecţiei proprietăţii, datelor şi înscrierilor împotriva furturilor, delapidări, deteriorării intenţionate sau întîmplătoare, pierderii, precum şi protecţiei datelor împotriva modificării, divulgării sau deteriorării lor intenţionate sau nesancţionate;

l) planul de restituire în cazul circumstanţelor neprevăzute, care include:

i) asigurarea păstrării copiilor fişierilor de date de rezervă înnoite periodic în incinta Depozitarului Naţional şi în afara lui;

ii) asigurarea păstrării permanente în afara Depozitarului Naţional a copiei software-ului curent, formelor de bază şi materilalelor suplimentare necesare pentru prelucrarea datelor;

iii) asigurarea disponibilităţii personalului şi accesului imediat la software-ul, procedurile şi schemele structurii organizatorice şi instrucţiunilor titulare pentru reanimarea activităţii Depozitarului Naţional în cazul apariţiei circumstanţelor neprevăzute;

iv) modul de stabilire şi menţinere a contactului cu participanţii în circumstanţe extreme;

v) desfăşurarea seminarelor periodice pentru implementarea planului de restituire menţionat.

8.13. Alte cerinţe

8.13.1. Încăperea şi echipamentul Depozitarului Naţional trebuie să corespundă cerinţelor stabilite de către Comisia Naţională.

[Pct.8.13.1 în redacţia Hot.CNVM nr.15/5 din 05.06.03, în vigoare 04.07.03]

 

8.13.2. Depozitarul Naţional trebuie să prelucreze toate operaţiunile depozitare pe parcursul zilei de lucru cînd a fost recepţionat ordinul pentru efectuarea acestor operaţiuni, care corespunde cerinţelor respective.

[Cap.9 abrogat prin Hot. CNVM nr.12/1 din 28.10.99]

 

10. CONTROLUL ASUPRA UTILIZĂRII LICENŢEI

10.1. Comisia Naţională efectueză controlul asupra desfăşurării activităţii Depozitarului Naţional pe piaţa valorilor mobiliare în modul prevăzut.

10.2. La efectuarea controlului menţionat Comisia Naţională are dreptul:

a) să ceară în scris orice documente, legate de desfăşurarea activităţii Depozitarului Naţional pe piaţa valorilor mobiliare;

b) să efectueze controluri asupra activităţii date la faţa locului, în volumele şi termenele stabilite de Comisia Naţională.

10.3. Depozitarul Naţional este obligat să prezinte Comisiei Naţionale documentele şi informaţia necesară pentru efectuarea controlului.

10.4. Dacă în procesul controlului se detecteză încălcări din partea Depoztraului Naţional ale cerinţelor legislaţiei şi actelor normative ale Comisiei Naţionale, Comisia Naţională este în drept să dea prescripţii Depozitarului Naţional, să-i suspende sau anuleze licenţa pentru activitatea Depozitarului Naţional.

10.5. Prescripţia este o indicaţie în scris a Comisiei Naţionale asupra înlăturării la timp a încălcîrilor detectate.

10.6. Comisia Naţională dă prescripţii Depozitarului Naţional în următoarele cazuri:

a) încălcării cerinţelor legislaţiei şi actelor normative elaborate de Comisia Naţională, care reglementează desfăşurarea activităţii depozitare, de clearing şi decontare;

b) neprezentării sau prezentării întîrziate a dărilor de seamă prevăzute Comisiei Naţionale;

c) creării obstacolelor Comisiei Naţionale, precum şi persoanelor împuternicite de ea în efectuarea controlului activităţii Depozitarului Naţional;

d) detectării datelor false sau care duc în eroare în documentele prezentate de Depozitarul Naţional pentru obţinerea licenţei;

e) detectării datelor false în dările de seamă prezentate de Depozitarul Naţional;

f) detectării altor acţiuni ilicite sau neoneste din partea Depozitarului Naţional, care au dus sau care pot duce la încălcarea drepturilor deponenţilor lui şi a persoanelor terţe.

10.7. Comisia Naţională are dreptul să suspende acţiunea licenţei pentru activitatea Depozitarului Naţional în cazurile:

a) neîndeplinirii din partea Depozitarului Naţional în termenul stabilit a prescripţiei date;

b) încălcării repetate a cerinţelor legislaţiei şi actelor normative ale Comisiei Naţionale asupra prezentării informaţiei şi dărilor de seamă;

c) declarării Depozitarului Naţional referitor la suspendarea activităţii sale;

d) în alte cazuri prevăzute de legislaţie.

10.8. Comisia Naţională are dreptul să anuleze licenţa pentru activitatea Depozitarului Naţional în cazurile:

a) neînlăturării în termenul stabilit de Comisia Naţională a încălcărilor (consecinţelor lor) care au servit drept bază pentru suspendarea licenţei;

b) neîndeplinirii de către Depozitarul Naţional pe parcursul a unui an a funcţiilor sale depozitare, de clearing şi decontare;

c) declaraţiei Depozitarului Naţional referitor la revocarea licenţei lui;

d) recunoaşterii Depozitarului Naţional falimentat;

e) lichidării Depozitarului Naţional;

f) detectării repetate a acţiunilor ilicite sau neoneste din partea Depozitarului Naţional, care au dus sau pot duce la încălcarea drepturilor deponenţilor lui sau persoanelor terţe;

g) alte cazuri prevăzute de legislaţie.

10.9. Pe parcursul a trei zile lucrătoare din ziua luării deciziei asupra suspendării sau restituirii validităţii licenţei pentru activitatea Depozitarului Naţional sau a anulării ei, Comisia Naţională:

a) informează în scris Depozitarul Naţional asupra acestui fapt;

b) publică anunţul respectiv, care este adresat deponenţilor Depozitarului Naţional şi altor participanţi ai pieţei valorilor mobiliare în mijloacele de informare în masă.

10.10. În anunţul referitor la suspendarea validităţii licenţei se indică încălcarea, care a servit motiv pentru luarea deciziei date, se determină măsurile necesare pentru înlăturarea încălcării, termenul de înlăturare, şi, de asemenea, se enumeră activităţile, desfăşurarea cărora este interzisă pe perioada suspendării validităţii licenţei. Depozitarul Naţional este obligat în termenul stabilit de Comisia Naţională să înlăture încălcarea (consecinţele ei) şi să prezinte Comisiei Naţionale o dare de seamă asupra acestui fapt.

10.11. Licenţa, validitatea căreia a fost suspendată, poate fi reînnoită în cazul în care s-au schimbat condiţiile, care au dus la suspendarea ei. Reînnoirea validităţii licenţei suspendate se efectuează după ce Depozitarul Naţional prezintă Comisiei Naţionale darea de seamă cu privire la înlăturarea încălcărilor detectate în activitatea lui şi numai după controlul respectiv a corectitudinii informaţiei, care se conţine în această dare de seamă.

10.12. În cazul anulării licenţei Depozitarul Naţional este obligat în modul şi în termenul prevăzut în contractul depozitar, să transmită toate documentele, referitoare la prestarea serviciilor depozitare, deponentului.

10.13. Deponentul are dreptul să prezinte Comisiei Naţionale informaţia cu privire la încălcarea de către Depozitarul Naţional a legislaţiei şi actelor normative ale Comisiei Naţionale. Comisia Naţională, la primirea acestei informaţii, este obligată să efectueze controlul activităţii Depozitarului Naţional şi să ia decizia reieşind din rezultatele lui.

10.14. Comisia Naţională are dreptul, in modul stabilit, să anuleze atestatele de calificare ale funcţionarilor Depozitarului Naţional, care poartă răspunderea pentru încălcarea cerinţelor legislaţiei, Regulamentului prezent şi altor acte normative ale Comisiei Naţionale.

10.15. Acţiunile Comisiei Naţionale pot fi contestate în modul stabilit de lege.

[Anexa nr.1 abrogată prin Hot. CNVM nr.30/3 din 03.08.2000]

[Anexele 2-4 excluse prin Hot.CNVM nr.15/5 din 05.06.03, în vigoare 04.07.03]