H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind modul de corectare a
erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate
a terenurilor
nr. 437 din 11.09.2019
Monitorul Oficial nr.303-305/669 din 04.10.2019
* * *
În temeiul art.551 alin.(3) din Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.44-46, art.318), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor (se anexează).
2. Implementarea prevederilor Regulamentului privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor se va efectua din contul şi în limitele mijloacelor aprobate în acest scop.
PRIM-MINISTRU | Maia SANDU |
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi infrastructurii | Vadim Brînzan |
Ministrul agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului | Georgeta Mincu |
Nr.437. Chişinău, 11 septembrie 2019. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.437 din 11 septembrie 2019
Notă: În tot textul Regulamentului:
1) cuvintele „Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Agenţia Geodezie, Cartografie şi Cadastru”, la forma gramaticală corespunzătoare;
2) cuvintele „Agenţia Servicii Publice”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „IP
Cadastrul Bunurilor Imobile”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv.
nr.959 din 06.12.2023, în vigoare 20.12.2023
REGULAMENT
privind modul de corectare a erorilor comise în procesul
atribuirii în proprietate a terenurilor
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor (în continuare – Regulament) stabileşte modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor şi de înlăturare a neconformităţilor din cadastru.
2. Lucrările de corectare a erorilor se execută de către IP Cadastrul Bunurilor Imobile şi structurile sale teritoriale, întreprinderile de stat/municipale şi cele private care dispun de ingineri cadastrali certificaţi.
3. Lucrările de corectare a erorilor se execută masiv în cadrul Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1030/1998, pe întreg teritoriul unei unităţi administrativ-teritoriale, sau selectiv/masiv în afara Programului de stat menţionat, din mijloacele financiare obţinute din alte surse legale.
Capitolul II
INIŢIEREA PROCEDURII DE CORECTARE A ERORILOR
4. Iniţierea lucrărilor de corectare masivă a erorilor şi aprobarea documentaţiei cadastrale întocmite în urma corectării erorilor se efectuează prin decizia consiliului local.
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.365 din 24.11.2021, în vigoare 26.11.2021]
5. Pînă la iniţierea lucrărilor de corectare masivă a erorilor, autorităţile administraţiei publice locale întocmesc şi aprobă următoarele documente:
1) formularul privind numărul şi natura erorilor (anexa nr.1);
2) schemele de amplasare a terenurilor, întocmite conform punctului 59 (în cazul erorilor ce ţin de lipsa în baza de date grafică a cadastrului a datelor grafice ale proiectului de organizare a teritoriului în format electronic);
3) decizia consiliului local cu privire la iniţierea lucrărilor de corectare masivă a erorilor.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.365 din 24.11.2021, în vigoare 26.11.2021]
6. În cazurile în care corectarea erorilor afectează drepturile titularilor de drept (corectarea erorilor necesită strămutarea amplasamentului terenurilor), la decizia consiliului local de iniţiere a lucrărilor se anexează în mod obligatoriu acordurile titularilor de drept, conform modelului din anexa nr.5, lista titularilor de drept cu schemele de amplasare pentru bunurile imobile ce sînt vizate în procesul de corectare a erorilor.
7. În cazul organizării lucrărilor de către IP Cadastrul Bunurilor Imobile, autorităţile administraţiei publice locale depun, la solicitarea acesteia, demersul de corectare a erorilor, cu anexarea documentelor specificate la punctul 6.
8. În cazul organizării lucrărilor de corectare a erorilor de către organul abilitat cu funcţii de promovare şi implementare a politicii de stat în domeniul relaţiilor funciare şi organizării teritoriului (în continuare – organ abilitat), autorităţile administraţiei publice locale depun, pînă la data de 1 iunie a fiecărui an, demersul de corectare a erorilor, cu anexarea documentelor specificate la punctul 6.
9. IP Cadastrul Bunurilor Imobile/organul abilitat, în temeiul cererilor depuse, verifică natura erorii şi organizează lucrările, inclusiv contractează executantul lucrărilor, potrivit legislaţiei.
10. Autorităţile administraţiei publice locale pe al căror teritoriu administrativ se iniţiază lucrările de corectare a erorilor asigură, în termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea deciziei consiliului local de iniţiere a lucrărilor de corectare a erorilor, înştiinţarea titularilor de drepturi (prin afişare în locuri publice sau prin alte mijloace prevăzute de lege) cu privire la:
1) acordarea accesului executantului lucrărilor la bunurile imobile vizate în procesul de corectare a erorilor;
2) prezentarea documentelor ce confirmă drepturile deţinute asupra bunurilor imobile;
3) necesitatea verificării informaţiei referitoare la imobilele pe care le deţin la etapa consultării publice a documentaţiei cadastrale.
Capitolul III
CONDIŢIILE PRINCIPALE LA CORECTAREA ERORILOR
11. La corectarea erorilor se respectă următoarele condiţii principale:
1) numărul de terenuri incluse în procedura de corectare şi proprietarii acestora vor coincide cu numărul de terenuri şi proprietari la finalizarea procedurii de corectare a erorilor (cu excepţia cazurilor în care la atribuirea terenurilor (la etapa de proiectare) au fost omişi unii titulari de drept, însă aceştia figurează în decizia de atribuire a terenului şi deţin titlul de proprietate asupra cotei de teren echivalent sau titlul provizoriu);
2) la elaborarea noului proiect de organizare a teritoriului:
a) se respectă, de regulă, ordinea amplasării terenurilor titularilor de drept pe terenurile proiectate, conform listei din proiectul de organizare a teritoriului înregistrat;
b) strămutarea posesiei terenurilor titularilor de drepturi dintr-un contur în altul se efectuează doar cu acordul acestora;
c) se va ţine cont de metoda iniţială de proiectare, aprobată prin decizia consiliului local (proiectarea terenurilor cu un număr egal de grade-hectare sau cu suprafaţa egală), cu respectarea normelor agrotehnice;
d) în cazul existenţei pe teren a plantaţiilor perene şi a contururilor materializate (drumuri tehnologice, fîşii de protecţie), se va ţine cont de posesia de fapt a titularilor de drept asupra terenului;
e) în cazul în care la nivelul conturului se constată un deficit de suprafaţă (ca rezultat al erorii de măsurare care a generat suprapunerea planului cadastral pe terenuri învecinate), la decizia autorităţilor administraţiei publice locale:
– se propune amplasarea unuia sau mai multor titulari de drept din acest cîmp (cu acordul acestora) pe un alt teren agricol din rezerva unităţii administrativ-teritoriale;
– dacă autoritatea publică nu dispune de un teren agricol din rezervă, suprafaţa fiecărui teren nou-proiectat se diminuează proporţional suprafeţelor din documentul de drept, cu excepţia cazului prevăzut la litera d);
– dacă în cadrul conturului supus corectării se identifică bunuri imobile înregistrate anterior în Registrul bunurilor imobile pe numele unităţii administrativ-teritoriale, compensarea deficitului de suprafaţă poate fi efectuată din contul acestor bunuri imobile;
f) în cazul în care la nivelul conturului se constată un surplus de suprafaţă (ca rezultat al erorii de măsurare care a generat suprafeţe libere între hotarele planului cadastral şi limitele conturului), la decizia autorităţilor administraţiei publice locale:
– se vor reproiecta terenurile din contur, cu respectarea ordinii amplasării titularilor, iar din surplusul de suprafaţă se va forma un teren ca obiect de drept independent în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale;
g) fiecare teren proiectat este asigurat cu acces la drum;
h) numărul cadastral al terenului pînă la corectare rămîne acelaşi şi după corectare, cu excepţia cazurilor în care după corectare terenul este strămutat în alt sector cadastral sau este substituit numărul cadastral convenţional;
i) în cazul în care se constată că în proiectul de organizare a teritoriului au fost omise obiective antierozionale (evacuatoare de apă, plantaţii forestiere, canale) şi că acestea întretaie terenurile supuse corectării, după corectare terenurile iniţiale se divizează în două, celui dintâi i se modifică parametrii, iar celui de-al doilea i se atribuie un alt număr cadastral.
[Subpct.3) pct.11 abrogat prin Hot.Guv. nr.365 din 24.11.2021, în vigoare 26.11.2021]
4) dacă în certificatul de moştenitor sau în alt document ce confirmă dreptul asupra bunului imobil în proprietate comună sînt indicate cotele-părţi din dreptul de proprietate, la corectarea erorilor cotele-părţi vor fi păstrate fără a fi modificate şi fără a forma bunuri imobile separate.
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.655 din 25.09.2024, în vigoare 03.10.2024]
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.365 din 24.11.2021, în vigoare 26.11.2021]
12. În cadrul lucrărilor de corectare a erorilor nu pot fi soluţionate chestiunile legate de formarea bunurilor imobile, schimbul terenurilor, transferul dreptului de proprietate pe numele altui proprietar, delimitarea terenurilor proprietate publică.
Capitolul IV
MODUL DE CORECTARE A ERORILOR
Secţiunea 1
Etapele de lucru
13. Corectarea erorilor se efectuează în următoarea consecutivitate a etapelor:
1) efectuarea lucrărilor pregătitoare;
2) elaborarea planului geometric al terenului sau a proiectului de organizare a teritoriului;
3) consultarea publică a documentaţiei şi aprobarea acesteia;
4) întocmirea raportului lucrării;
5) recepţia lucrării cadastrale;
6) efectuarea modificărilor în Registrul bunurilor imobile şi eliberarea informaţiei corectate autorităţilor administraţiei publice locale.
14. Procesul de corectare a erorilor se finalizează odată cu efectuarea modificărilor în planul cadastral şi în Registrul bunurilor imobile.
Secţiunea a 2-a
Lucrări pregătitoare
15. La etapa lucrărilor pregătitoare, executantul lucrărilor solicită şi examinează materialele necesare pentru identificarea şi corectarea erorilor (planul cadastral al teritoriului, lista titularilor de drept ai terenurilor implicate în procesul de corectare, informaţii din Registrul bunurilor imobile (lista titularilor de drept ai terenurilor, informaţia despre drepturile şi grevările înregistrate), după caz, copiile de pe actele din dosarul cadastral necesare identificării şi corectării erorilor, lista numerelor convenţionale de pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale, informaţii privind hotarul unităţii administrativ-teritoriale, materialele cartografice existente (ortofotoplan), formularul privind numărul şi natura erorilor) şi coordonează cu autorităţile publice locale chestiunile legate de corectarea erorilor şi căile de corectare a acestora.
16. IP Cadastrul Bunurilor Imobile asigură, la cererea executanţilor lucrărilor cadastrale, transmiterea gratuită, în termen de 7 zile lucrătoare, inclusiv către autoritatea administraţiei publice locale care a iniţiat procesul de corectare a erorilor, a informaţiei despre bunurile imobile înregistrate şi titularii de drept ai acestora, incluse în procesul de corectare a erorilor, precum şi orice altă informaţie necesară pentru identificarea şi corectarea erorilor.
17. La necesitate, executantul lucrărilor examinează documentaţia cadastrală existentă din arhiva organului cadastral teritorial (dosarul tehnic, dosarul cadastral, baza de date grafică, numerele convenţionale).
18. Materialele stipulate la punctul 15 se furnizează în termen de 7 zile lucrătoare de la data solicitării şi se păstrează în arhiva executantului lucrărilor, potrivit Indicatorului documentelor-tip şi al termenelor lor de păstrare pentru organele administraţiei publice, pentru instituţiile, organizaţiile şi întreprinderile Republicii Moldova, întocmit în conformitate cu Legea nr.880/1992 privind Fondul Arhivistic al Republicii Moldova.
Secţiunea a 3-a
Elaborarea planului geometric al terenului sau a
proiectului de organizare a teritoriului
19. Pentru corectarea erorilor comise la determinarea hotarelor terenurilor (cu excepţia terenurilor agricole ale căror planuri cadastrale au fost elaborate pe baza proiectului de organizare a teritoriului), executantul lucrărilor contrapune datele din materialele cartografice existente (planul cadastral şi ortofotoplan) cu datele din teren, întocmind actul de constatare. În cazul în care limitele terenului nu sînt materializate prin obiecte fizice sau borne de hotar, reprezentantul autorităţilor administraţiei publice locale, în comun cu executantul lucrării, determină poziţia segmentelor de hotar în teren, fără întocmirea actului de stabilire a hotarelor şi a schemei de stabilire a hotarelor.
[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.655 din 25.09.2024, în vigoare 03.10.2024]
191. Dacă în cadrul lucrărilor cadastrale de identificare a terenului (cu excepţia terenurilor agricole ale căror planuri cadastrale au fost elaborate în baza proiectului de organizare a teritoriului), care au fost executate conform Instrucţiunii cu privire la modul de executare a lucrărilor cadastrale la nivel de teren, aprobate prin ordin al directorului general al Agenţiei Geodezie, Cartografie şi Cadastru, s-a constatat depăşirea limitei admisibile a toleranţei de poziţie liniară planimetrică reciprocă dintre punctele de hotar ale terenului identificat şi punctele de hotar ale terenului din planul cadastral, se procedează după cum urmează:
1) dacă hotarele terenului identificat nu generează suprapuneri grafice cu hotarele terenului din planul cadastral, executantul lucrării cadastrale preia coordonatele punctelor de hotar noi măsurate, întocmeşte planul geometric, care se semnează de către proprietarul terenului, reprezentantul împuternicit al autorităţii administraţiei publice locale şi executantul lucrării cadastrale. Executantul lucrării cadastrale depune spre recepţie la organul cadastral raportul lucrării şi pachetul digital. Raportul lucrării va conţine: nota explicativă, copia documentului ce confirmă dreptul de proprietate, actul de constatare, planul geometric, raportul măsurărilor terestre;
2) dacă hotarele terenului identificat generează suprapuneri grafice cu hotarele terenului din planul cadastral, autoritatea administraţiei publice locale, în comun cu proprietarul terenului şi executantul lucrărilor cadastrale, examinează actul de constatare întocmit în cadrul lucrării de identificare (rezultatele confruntării elementelor individuale ale terenului şi ale contrapunerii datelor măsurate în teren cu datele din planul cadastral), materialele cartografice şi documentul ce confirmă dreptul de proprietate şi, în cazul constatării erorii, se solicită acordul scris al proprietarului terenului adiacent. Ulterior:
a) în cazul în care, proprietarul terenului adiacent îşi exprimă în scris acordul (prin contrasemnare în actul de constatare), suprafaţa terenului identificat este mai mică sau corespunde cu suprafaţa din documentul ce confirmă dreptul de proprietate, executantul lucrării cadastrale preia coordonatele punctelor de hotar noi măsurate, întocmeşte planul geometric, care se semnează de către proprietarul terenului, reprezentantul împuternicit al autorităţii administraţiei publice locale şi executantul lucrării cadastrale. Executantul lucrării cadastrale depune spre recepţie la organul cadastral raportul lucrării şi pachetul digital. Raportul lucrării va conţine: nota explicativă, copia documentului ce confirmă dreptul de proprietate, actul de constatare, planul geometric, raportul măsurărilor terestre;
b) în lipsa proprietarului terenului adiacent sau în cazul refuzului acordului, executantul lucrării cadastrale întocmeşte planul lotului (în care se reprezintă hotarele identificate şi hotarele conform planului cadastral, suprafaţa terenului din documentul ce confirmă dreptul de proprietate şi suprafaţa conform hotarelor identificate).
Actul de constatare (întocmit în cadrul lucrării de identificare) şi planul lotului, semnat de proprietarul terenului, reprezentantul împuternicit al autorităţii administraţiei publice locale şi executantul lucrării cadastrale, se transmite consiliului local pentru examinare şi emiterea deciziei privind corectarea erorii.
După emiterea deciziei de către consiliul local privind corectarea erorii, executantul lucrării cadastrale întocmeşte planul geometric în hotarele aprobate, care se semnează de către proprietarul terenului, reprezentantul împuternicit al autorităţii administraţiei publice locale şi executantul lucrării cadastrale. Executantul lucrării cadastrale depune spre recepţie la organul cadastral raportul lucrării şi pachetul digital. Raportul lucrării va conţine: nota explicativă, copia documentului ce confirmă dreptul de proprietate, raportul măsurărilor terestre, planul geometric, decizia consiliului local privind corectarea erorii, cu anexarea actului de constatare şi a planului lotului.
[Pct.191 introdus prin Hot.Guv. nr.343 din 31.05.2023, în vigoare 09.07.2023]
192. Dacă în cadrul lucrărilor de corectare a erorilor se constată că suprafaţa terenului identificat este mai mare decât suprafaţa din documentul ce confirmă dreptul de proprietate şi, potrivit parametrilor şi amplasării, această suprafaţă:
1) nu poate forma în mod independent un bun imobil şi nici nu poate fi separat ca, împreună cu alte suprafeţe, să formeze un bun imobil, atunci executantul lucrării cadastrale întocmeşte planul geometric (în care se reprezintă hotarele identificate şi hotarele surplusului de teren, cu indicarea suprafeţei conform documentului ce confirmă dreptul de proprietate şi a suprafeţei surplusului de teren). Planul geometric, semnat de către proprietarul terenului, reprezentantul împuternicit al autorităţii administraţiei publice locale şi executantul lucrării cadastrale, şi actul de constatare, întocmit în cadrul lucrării de identificare, se propun spre examinare consiliului local în vederea înstrăinării sau a dării în locaţiune/superficie proprietarilor/unicului proprietar de terenuri adiacente.
După adoptarea deciziei consiliului local şi încheierea actului juridic privind surplusul de teren, executantul lucrării cadastrale depune spre recepţie la organul cadastral raportul lucrării şi pachetul digital. Raportul lucrării va conţine: nota explicativă, copia documentului ce confirma dreptul de proprietate, raportul măsurărilor terestre, actul de constatare, planul geometric, decizia consiliului local, actul juridic privind surplusul de teren;
2) poate forma în mod independent un bun imobil, surplusul de teren se va crea ca obiect de drept independent în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale.
[Pct.192 introdus prin Hot.Guv. nr.343 din 31.05.2023, în vigoare 09.07.2023]
193. În cazul în care hotarul la care se constată erori este, totodată, hotarul terenului proprietate publică, planul geometric se semnează de către proprietarul terenului supus corectării, reprezentantul împuternicit al autorităţii publice care administrează terenul proprietate publică şi executantul lucrării cadastrale.
[Pct.193 introdus prin Hot.Guv. nr.343 din 31.05.2023, în vigoare 09.07.2023]
20. Pentru corectarea erorilor comise la determinarea hotarelor terenurilor agricole ale căror planuri cadastrale au fost elaborate pe baza proiectului de organizare a teritoriului, executantul lucrărilor întocmeşte baza cartografică pentru proiectare. Pe baza cartografică, în comun cu reprezentantul autorităţilor administraţiei publice locale, reprezintă limitele conturului supus proiectării şi ale obiectivelor existente (plantaţii perene, drumuri, fîşii forestiere), elementele constructive ale obiectivelor de infrastructură tehnico-edilitară specificate conform Legii nr.29/2018 privind delimitarea proprietăţii publice.
[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.655 din 25.09.2024, în vigoare 03.10.2024]
21. Determinarea limitelor conturului se efectuează în birou, pe baza materialelor cartografice furnizate de organul abilitat, sau în teren în cazul în care hotarul conturului de teren nu poate fi clar definit de pe ortofotoplan sau este necesară verificarea în teren a hotarului.
22. Rezultatul contrapunerii datelor din materialele cartografice cu datele din teren sau materialele ortofotoplan se indică în actul de constatare, întocmit conform modelului din anexa nr.2.
23. Actul de constatare se semnează de către reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale (primarul, specialistul în reglementarea regimului proprietăţii funciare a primăriei) şi executantul lucrărilor.
24. Planul geometric al terenului sau proiectul de organizare a teritoriului conţine următoarea informaţie:
1) schema de încadrare;
2) reprezentarea grafică a terenurilor proiectate;
3) reprezentarea grafică a conturului clădirilor amplasate pe teren din baza de date grafică a cadastrului (după caz);
4) numărul sectorului cadastral;
5) numerele cadastrale ale terenurilor;
6) indicatorul.
25. Executantul lucrărilor prezintă autorităţilor administraţiei publice locale spre examinare, consultare publică şi aprobare următoarele documente:
1) planul geometric (al terenului/terenurilor sau proiectul de organizare a teritoriului);
2) lista terenurilor incluse în lucrările de corectare a erorilor, conform anexei nr.3.
Secţiunea a 4-a
Consultarea publică a documentaţiei şi aprobarea acesteia
26. După prezentarea documentaţiei autorităţile administraţiei publice locale organizează consultări publice.
27. Perioada de examinare a documentaţiei şi de depunere de către titularii de drept a reclamaţiilor însoţite de documente doveditoare se stabileşte de către autorităţile administraţiei publice locale în decizia consiliului cu privire la iniţierea lucrărilor de corectare a erorilor şi constituie cel mult 10 zile lucrătoare de la data afişării publice.
[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.365 din 24.11.2021, în vigoare 26.11.2021]
28. Reclamaţiile şi documentele doveditoare sînt primite şi înregistrate de către autorităţile administraţiei administraţiei publice locale şi transmise comisiei de soluţionare a cererilor de rectificare. Modul de constituire a comisiei de soluţionare a cererilor de rectificare se stabileşte de Guvern.
29. În termen de 10 de zile lucrătoare de la data încheierii etapei de consultare publică a documentaţiei, comisia de soluţionare a cererilor de rectificare examinează cererile şi întocmeşte procesele-verbale, rezultatele fiind comunicate titularilor de drept care au depus cererile de rectificare.
[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.365 din 24.11.2021, în vigoare 26.11.2021]
30. În cazul în care reclamantul nu este de acord cu decizia comisiei de soluţionare a cererilor de rectificare privind bunurile imobile implicate în procesul de corectare a erorilor, acesta poate depune, în termen de 10 zile lucrătoare de la data comunicării, o cerere privind reexaminarea reclamaţiei adresată autorităţii care organizează lucrările de corectare (IP Cadastrul Bunurilor Imobile sau organul abilitat).
31. IP Cadastrul Bunurilor Imobile/organul abilitat, în termen de 10 zile lucrătoare de la data recepţionării cererii, examinează cererea de rectificare şi procesul-verbal al comisiei, întocmeşte şi expediază reclamantului şi comisiei de soluţionare a cererilor de rectificare avizul privind rezultatul examinării cererii.
32. Executantul lucrărilor actualizează documentaţia în conformitate cu procesele-verbale şi avizele întocmite în urma soluţionării cererilor de rectificare şi o prezintă autorităţii administraţiei publice locale spre examinare şi aprobare.
33. După aprobarea documentaţiei (planul geometric sau proiectul de organizare a teritoriului, lista terenurilor incluse în lucrările de corectare a erorilor) de către autorităţile administraţiei publice locale, executantul lucrărilor cadastrale întocmeşte raportul lucrării şi pachetul digital.
Secţiunea a 5-a
Întocmirea raportului lucrării
34. Raportul lucrării se întocmeşte pe suport de hîrtie şi în format electronic standardizat, care să permită tipizarea, accesul şi transferul de date. Pentru obiectele informaţionale (sectoare cadastrale, terenuri, clădiri, plantaţii perene), formatul fişierelor este mid/mif sau tab.
35. Componenţa raportului lucrării este indicată în anexa nr.4.
36. Raportul lucrării în format electronic se întocmeşte de către executantul lucrărilor, cu aplicarea semnăturii electronice avansate calificate,şi reprezintă un fişier integru ce conţine copiile scanate ale actelor raportului lucrării.
37. Raportul lucrării se întocmeşte în format electronic, cu respectarea următoarelor cerinţe:
1) digitizarea documentelor să se facă la o rezoluţie optimă de minimum 150 dpi;
2) număr de culori – „foto”;
3) toate documentele să fie aranjate în ordine consecventă;
4) toate datele şi imaginile din documente să fie clar vizibile;
5) imaginile să nu fie înclinate şi să nu conţină benzi negre.
38. Executantul lucrării formează obiectele informaţionale, completează în mod obligatoriu datele atributive (textuale şi grafice) în volumul stabilit şi întocmeşte pachetul digital conform cerinţelor Instrucţiunii cu privire la modul de ţinere a bazei de date grafice a cadastrului, aprobate de organul abilitat.
39. Executantul lucrării depune la IP Cadastrul Bunurilor Imobile cererea de recepţie, cu anexarea raportului lucrării şi a pachetului digital.
Secţiunea a 6-a
Recepţia lucrării cadastrale
40. Recepţia raportului lucrării este efectuată de către persoanele responsabile pentru recepţie din cadrul IP Cadastrul Bunurilor Imobile.
41. Termenul de recepţie a raportului lucrării este de cel mult 10 zile lucrătoare, în cazul lucrărilor în mod selectiv, şi de 30 de zile lucrătoare, în cazul lucrărilor în mod masiv, de la data recepţionării cererii.
42. Verificarea raportului lucrării constă în:
1) verificarea componenţei raportului lucrării;
2) verificarea respectării cerinţelor de calitate la întocmirea raportului în format electronic, specificate în punctul 37;
3) verificarea existenţei semnăturilor necesare pe elementele componente ale raportului, conform cerinţelor prezentului Regulament;
4) verificarea corespunderii elementelor planului geometric, aprobat de autorităţile publice competente, cu obiectele informaţionale prezentate în format electronic;
5) verificarea calităţii obiectelor informaţionale în format electronic(completitudinea cu date atributive).
43. Recepţia nu include verificarea corectitudinii efectuării măsurătorilor, întocmirii planului geometric/proiectului de organizare a teritoriului, determinării hotarelor terenurilor de către autorităţile administraţiei publice locale, calculării suprafeţei bunului imobil, acordurilor titularilor de drept.
44. Dacă raportul lucrării şi pachetul digital corespund cerinţelor, se întocmeşte avizul de recepţie a lucrării cadastrale şi se transmite executantului lucrărilor.
45. În cazul în care se constată erori la compartimentele menţionate în punctul 42 sau erori comise la întocmirea datelor grafice, se completează Inventarul divergenţelor (punctul 2 din avizul de recepţie a lucrării cadastrale), în care se nominalizează toate divergenţele constatate (cu referinţe corespunzătoare la acte normative), şi se transmite solicitantului împreună cu toate materialele prezentate.
46. Executantul lucrărilor corectează şi prezintă raportul lucrării şi pachetul digital corectat în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii avizului de recepţie.
47. Recepţia materialelor corectate în termenul stabilit se efectuează fără achitarea repetată a serviciului.
48. Dacă executantul lucrărilor nu a prezentat raportul corectat în termenul stabilit, prezentarea repetată a materialelor spre recepţie se efectuează în baza unei cereri noi, cu achitarea serviciului respectiv.
49. Verificarea repetată se execută în termen de 5 zile lucrătoare – în cazul lucrărilor de delimitare în mod selectiv, şi de 15 zile lucrătoare – în cazul lucrărilor de delimitare în mod masiv. Dacă la verificarea repetată au fost depistate noi erori la componentele corectate, materialele se restituie definitiv executantului, iar prezentarea ulterioară a materialelor corectate spre recepţie se efectuează în baza unei cereri noi, cu achitarea serviciului respectiv.
50. Refuzul de recepţionare poate fi contestat la IP Cadastrul Bunurilor Imobile în termen de 30 de zile calendaristice.
Secţiunea a 7-a
Efectuarea modificărilor în Registrul bunurilor imobile şi eliberarea
informaţiei corectate autorităţilor administraţiei publice locale
51. Decizia consiliului local privind aprobarea documentaţiei cadastrale serveşte drept temei pentru actualizarea datelor în planul cadastral şi operarea modificărilor în Registrul bunurilor imobile.
52. Autoritatea administraţiei publice locale, la cererea titularilor de drept vizaţi în procesul de corectare a erorilor, perfectează extrasele din decizia consiliului local de aprobare a documentaţiei cadastrale, cu anexarea, după caz, a planurilor cadastrale modificate.
Capitolul V
PARTICULARITĂŢILE CORECTĂRII ERORILOR DE IDENTIFICARE
ŞI ÎNLĂTURĂRII NECONFORMITĂŢILOR
53. La categoria erorilor de identificare se referă următoarele:
1) greşeli în datele titularului de drept (numele, prenumele şi/sau patronimicul) în titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren;
2) titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren a fost eliberat greşit unei persoane cu acelaşi nume şi prenume;
3) a fost identificat incorect titularul dreptului de proprietate asupra bunului imobil.
54. Erorile de identificare se corectează parcurgînd următorii paşi:
1) autorităţile administraţiei publice locale, la iniţierea lucrărilor, colectează titlurile de autentificare a drepturilor deţinătorului de terenuri în care sînt constatate erori;
2) în baza planului cadastral, se identifică locul amplasării bunului imobil, iar în baza actelor de identitate/constituire, se identifică datele titularului de drept şi se întocmeşte lista conform modelului indicat în anexa nr.3;
3) lista terenurilor şi a titularilor de drept inclusă în proiectul de corectare a erorilor se aprobă prin decizia consiliului local după desfăşurarea consultărilor publice;
4) după aprobarea materialelor de către consiliul local, autorităţile administraţiei publice locale efectuează corectările corespunzătoare în titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren:
a) în cazul greşelilor comise la scrierea numelui, prenumelui şi/sau patronimicului titularului dreptului de proprietate în titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren
– se retrage/se revocă titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren şi se perfectează titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren nou; sau
– pe titlul perfectat eronat se notează numele, prenumele şi/sau patronimicul conform datelor din actul de identitate, cu inscripţia „rectificare justă”, se indică data corectării şi se aplică ştampila autorităţii publice;
b) în cazul identificării eronate a titularului dreptului de proprietate asupra bunului imobil – se retrage/se revocă titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren şi se perfectează titlul de autentificare a dreptului deţinătorului de teren nou;
5) organele cadastrale teritoriale, în temeiul titlurilor noi, actualizează baza de date grafică şi efectuează modificări în Registrul bunurilor imobile.
55. După finalizarea corectării erorilor de identificare, autoritatea administraţiei publice locale eliberează titularului de drept extrasul din decizia consiliului local, titlul nou perfectat de autentificare a dreptului deţinătorului de teren şi extrasul din registrul de evidenţă a gospodăriilor.
[Pct.55 în redacţia Hot.Guv. nr.343 din 31.05.2023, în vigoare 09.07.2023]
56. La categoria neconformităţilor se referă următoarele erori:
1) planuri cadastrale întocmite în sistemul convenţional de coordonate;
2) lipsa în baza de date grafică a cadastrului a datelor grafice în format electronic ale proiectului de organizare a teritoriului.
57. Înlăturarea neconformităţilor generate de întocmirea planului cadastral în sistemul de coordonate convenţional se efectuează prin repoziţionare (modificarea coordonatelor punctelor de cotitură ale terenului poziţionat greşit în baza de date grafică prin rotaţie şi/sau translaţie), parcurgînd următorii paşi:
1) determinarea locului amplasării bunului imobil sau al proiectului de organizare a teritoriului de către executantul lucrărilor, în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, utilizînd materialul cartografic sau prin efectuarea măsurătorilor terestre;
2) repoziţionarea planului cadastral întocmit în sistemul convenţional de coordonate;
3) întocmirea actului de constatare (în cazul în care locul amplasării terenului nu poate fi determinat, acest fapt se menţionează în actul de constatare. Actul de constare se semnează de către primar, specialistul pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare şi executantul lucrărilor);
4) solicitarea de către executantul lucrărilor a rezervării numerelor cadastrale de la organul cadastral, pentru numerele cadastrale convenţionale;
5) întocmirea listei terenurilor incluse în procesul de corectare a erorilor;
6) prezentarea documentaţiei cadastrale autorităţilor administraţiei publice locale pentru organizarea consultărilor publice;
7) aprobarea de către consiliul local, după consultările publice, a planului geometric sau a proiectului de organizare a teritoriului repoziţionat şi a listei terenurilor;
8) întocmirea de către executantul lucrărilor, după aprobarea materialelor, a pachetului digital şi a raportului lucrării, care conţine:
a) foaia de titlu;
b) nota explicativă;
c) decizia consiliului local cu privire la iniţierea lucrărilor de corectare a erorilor;
d) decizia consiliului local privind aprobarea planului geometric sau a proiectului de organizare a teritoriului şi a listei terenurilor incluse în proiectul de corectare a erorilor, cu anexarea planului şi a listei;
e) actul de constatare;
f) alte documente întocmite pentru corectarea erorilor (de exemplu: formularul privind natura şi numărul erorii, listele titularilor de drept, lista numerelor cadastrale convenţionale).
58. Corectarea neconformităţilor ce ţin de lipsa în baza de date grafică a cadastrului a datelor grafice ale proiectului de organizare a teritoriului în format electronic se execută prin metoda proiectării terenurilor în baza proiectului de organizare a teritoriului existent pe suport de hîrtie sau, dacă acesta lipseşte, în temeiul schemei de amplasare a terenurilor, întocmite de autorităţile administraţiei publice locale în baza titlurilor de autentificare a dreptului deţinătorului de terenuri.
59. Pe schema de amplasare a terenurilor se reprezintă hotarele conturului, hotarele terenurilor atribuite în proprietate, numerele cadastrale ale terenurilor şi dimensiunile fiecărui teren (lungimea, lăţimea). La schema de amplasare se anexează lista titularilor de drepturi, cu indicarea numerelor cadastrale ale terenurilor din schemă, suprafeţelor acestora şi datelor de identitate ale proprietarilor (după caz: numele, prenumele, data şi anul naşterii, IDNP).
60. După actualizarea bazei de date grafice, organul cadastral întocmeşte planul cadastral modificat pentru fiecare bun imobil şi îl prezintă autorităţilor administraţiei publice locale, inclusiv în format electronic.
61. Autorităţile administraţiei publice locale perfectează, la cerere, extrasele din decizia consiliului local de aprobare a documentaţiei cadastrale şi asigură transmiterea acestora şi a planurilor cadastrale modificate titularilor de drept asupra bunurilor imobile implicate în procesul de corectare a erorilor, pentru a fi anexate la documentul ce confirmă dreptul asupra bunurilor imobile.
Anexa nr.1 la Regulamentul privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor
FORMULAR privind numărul şi natura erorilor comise la atribuirea terenurilor în proprietate privată pe teritoriul comunei/satului/oraşului/municipiului ________________ Zona cadastrală ________________
| |||||||||
Numărul sectorului cadastral | Numărul total de terenuri | Numărul de terenuri după modul de folosinţă | Numărul de terenuri după natura erorilor comise | ||||||
extravilan | intravilan | erori de măsurări | erori de proiectare | erori de identificare | neconformităţi | ||||
agricol | grădini | lipsa graficii | repoziţionare | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Primar
|
_____________ Semnătura |
_______________________ Numele şi prenumele
| |||||||
Specialist în reglementarea regimului proprietăţii funciare |
_____________ Semnătura |
________________________ Numele şi prenumele |
Anexa nr.2 la Regulamentul privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor
Act de constatare
| |||||
„_____”____________________20____ localitatea |
____________________________ | ||||
Prezentul act este întocmit de subsemnatul __________________________________________, (numele şi prenumele)
inginer cadastral al _____________________________________________________________, (denumirea întreprinderii, funcţia deţinută)
în baza contractului privind executarea lucrărilor cadastrale de corectare a erorilor în localitatea ____________________________________, raionul__________________________________.
Ca rezultat al contrapunerii datelor din materialul cartografic (planul cadastral şi ortofotoplan) cu datele din teren, s-au constatat următoarele: 1. Descrierea rezultatului contrapunerii ______________________________________________ ______________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________
2. Descrierea situaţiei din planul cadastral şi a rezultatelor obţinute la determinarea limitelor cîmpului/conturului terenului ______________________________________________________ ______________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________
3. Propuneri privind modul de corectare a erorilor _____________________________________ ______________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________
| |||||
Primarul
| ________________________ (numele şi prenumele) |
________________________ (semnătura) | |||
Specialistul în reglementarea regimului proprietăţii funciare
| ________________________ (numele şi prenumele) | ________________________ (semnătura) | |||
Executantul lucrărilor | ________________________ (numele şi prenumele) | ________________________ (semnătura) |
Anexa nr.3 la Regulamentul privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor
Anexă la Decizia consiliului ____________ nr._______ din ______________
Lista terenurilor incluse în lucrările de corectare a erorilor
| ||||||||||
Nr. crt. | Pînă la corectare | După corectare | ||||||||
Numărul cadastral | suprafaţa (ha) | destinaţia | modul de folosinţă | numele şi prenumele proprie- tarului (data, luna, anul naşterii, IDNP) | numărul cadastral | suprafaţa (ha) | destinaţia | modul de folosinţă | numele şi prenumele proprie- tarului (data, luna, anul naşterii, IDNP) | |
Primarul | ________________________ (numele şi prenumele) | ________________________ (semnătura) | ||||||||
Specialistul în reglementarea regimului proprietăţii funciare | ________________________ (numele şi prenumele) | ________________________ (semnătura) | ||||||||
Executantul lucrărilor | ________________________ (numele şi prenumele) | ________________________ (semnătura) |
Anexa nr.4 la Regulamentul privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor
Componenţa raportului lucrării
| |
Nr. crt. | Denumirea documentelor din raportul lucrării |
1. | Foaia de titlu |
2. | Nota explicativă (în care se descrie tipul lucrării, temeiul executării lucrării, solicitantul lucrării, numărul de terenuri incluse în procesul de corectare, metoda utilizată la corectarea erorilor, precizia planului geometric, data efectuării lucrării şi date despre executantul lucrărilor) |
3. | Decizia consiliului local cu privire la iniţierea lucrărilor de corectare a erorilor |
4. | Decizia consiliului local privind aprobarea documentaţiei cadastrale (cu anexarea planului geometric sau a proiectului de organizare a teritoriului şi a listei terenurilor incluse în proiectul de corectare a erorilor) |
5. | Actul de constatare |
6. | Alte documente întocmite pentru corectarea erorilor (formularul privind numărul şi natura erorii comise la atribuirea terenurilor în proprietate, lista titularilor de drept, schema de amplasare a terenurilor prezentată de autorităţile administraţiei publice locale, acordurile titularilor de drept, lista numerelor cadastrale convenţionale etc.) |
Anexa nr.5 la Regulamentul privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor
ACORD pentru efectuarea corectării erorilor comise în procesul de privatizare masivă a terenurilor agricole în comuna/satul ________________, raionul ________________
Prin prezentul, subsemnatul __________________________________________________________, (numele şi prenumele)
îmi dau acordul pentru iniţierea şi efectuarea corectării erorilor comise în procesul de privatizare masivă a terenurilor agricole, accept toate corectările (inclusiv modificări în suprafeţe, reamplasări etc.) şi consimt să fie efectuate rectificările şi modificările corespunzătoare în planul cadastral şi înscrierile din Registrul bunurilor imobile. Confirm că pentru toată perioada de îndeplinire a lucrărilor de corectare mă voi abţine de la efectuarea tranzacţiilor cu terenul ce îmi aparţine cu drept de proprietate, voi acorda acces liber pe teren executorilor pentru a realiza lucrările de corectare a erorilor comise în cadrul executării lucrărilor cadastrale, nu îmi voi retrage prezentul acord, voi indica reprezentanţilor primăriei hotarele terenului pe care îl deţin şi voi colabora cu aceştia în orice problemă ce ţine de corectare.
| |||||
Nr. crt. | Numele şi prenumele titularului de drept | Numărul cadastral | Depunerea documentului de drept la primărie, da/nu | Semnătura titularului de drept | Data depunerii semnăturii |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Semnăturile sînt confirmate de: Secretarul primăriei _________________ |
