H O T Ă R Î R E
privind activitatea serviciului de colectare a impozitelor
şi taxelor locale din cadrul primăriei
nr. 998 din 20.08.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.191-195/1059 din 05.09.2003
* * *
Notă: În tot textul hotărîrii, cuvintele „organul fiscal”, „organul fiscal teritorial” se substituie prin cuvintele „subdiviziunea teritorială a Serviciului Fiscal de Stat”, iar cuvintele „Inspectoratul Fiscal Principal de Stat”, la orice formă gramaticală, se substituie prin cuvintele „Serviciul Fiscal de Stat”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017
În scopul executării prevederilor art.158 şi 160 din Titlul V al Codului fiscal şi ţinînd cont de faptul că autorităţile administraţiei publice locale (primăriile), prin intermediul serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul acestora, sînt obligate să ţină evidenţa contribuabililor şi a obligaţiilor fiscale calculate de respectivele servicii, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul-tip privind serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei (anexa nr.1);
Instrucţiunea privind modul de calculare, evidenţă şi achitare a impozitelor şi taxelor locale administrate de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei (anexa nr.2).
2. În baza Regulamentului-tip privind serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei, autorităţile executive ale satelor (comunelor), oraşelor şi municipiilor vor elabora în termen de 30 de zile regulamentele serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriilor respective şi le vor prezenta consiliilor locale, care urmează să le adopte în termen de 10 zile şi să le prezinte subdiviziunii teritoriale a Serviciului Fiscal de Stat.
21. Începînd cu data de 1 iunie 2018, perceptorii fiscali din cadrul primăriilor vor utiliza în mod obligatoriu Sistemul informaţional automatizat „Stingerea obligaţiilor fiscale prin intermediul Serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale” (SIA SCITL).
[Pct.21 introdus Hot.Guv. nr.412 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
22. Virarea încasărilor în numerar ale impozitelor, taxelor, majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi/sau amenzilor se efectuează de către perceptorii fiscali şi contribuabili prin diferite instrumente de plată, puse la dispoziţie de Serviciul Guvernamental de Plăţi Electronice (MPay), reglementat prin Hotărîrea Guvernului nr.280 din 24 aprile 2013 „Cu privire la unele acţiuni de implementare a Serviciului Guvernamental de Plăţi Electronice (MPay)”.
[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.7 din 03.01.2020, în vigoare 01.03.2020]
[Pct.22 introdus Hot.Guv. nr.412 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
23. Organul de specialitate al administraţiei în domeniul tehnologiilor informaţionale (Centrul de Tehnologii Informaţionale în Finanţe) va asigura accesul gratuit al utilizatorilor la SIA SCITL în baza scrisorilor Serviciului Fiscal de Stat transmise pe adresa electronică postmaster@sfs.md, precum şi monitorizarea, consultarea tehnică de exploatare, revizuirea şi actualizarea funcţionalităţii SIA SCITL.
[Pct.23 introdus Hot.Guv. nr.412 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
24. Pentru autentificarea (prin intermediul serviciului electronic guvernamental de autentificare şi control al accesului (MPass)) în cadrul SIA SCITL, semnarea (prin intermediul serviciului electronic guvernamental integrat de semnătură electronică (MSign)) a notelor de plată şi generarea ulterioară a extrasului notei de plată, perceptorii fiscali vor utiliza semnătura electronică avansată calificată eliberată de către unul din prestatorii de servicii de certificare din Republica Moldova acreditaţi în domeniu conform legislaţiei în vigoare sau semnătura electronică eliberată funcţionarilor publici în temeiul Hotărîrii Guvernului nr.673 din 28 august 2017 „Pentru implementarea Legii nr.133 din 17 iunie 2016 privind declararea averii şi a intereselor personale”.
[Pct.24 introdus Hot.Guv. nr.412 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
3. Evidenţa contribuabililor şi a obligaţiilor fiscale ale acestora, calculate de serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale, se va ţine de către aceste servicii în modul şi forma stabilite în Regulamentul-tip privind serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei şi în Instrucţiunea privind modul de calculare, evidenţă şi achitare a impozitelor şi taxelor locale administrate de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei.
4. Autorităţile administraţiei publice locale vor asigura din contul bugetelor proprii serviciile cu baza tehnico-materială, resurse umane, formulare de strictă evidenţă şi alte documente, necesare pentru administrarea impozitelor şi taxelor locale, calculate de ele.
5. Ministerul Finanţelor va aduce actele sale normative în concordanţă cu prevederile prezentei hotărîri.
6. Ministerul Finanţelor şi Serviciul Fiscal de Stat vor da explicaţiile de rigoare referitor la aplicarea Instrucţiunii privind modul de calculare, evidenţă şi achitare a impozitelor şi taxelor locale administrate de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Vasile TARLEV |
Contrasemnată: | |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Ministrul justiţiei | Vasile Dolghieru |
Chişinău, 20 august 2003. | |
Nr.998. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.998 din 20 august 2003
REGULAMENTUL-TIP
privind serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei
I. Dispoziţii generale
1. Prezentul Regulament-tip este elaborat în temeiul prevederilor art.133 alin.(1) pct.3), art.156-158, art.160 al Titlului V, Titlului VI şi Titlului VII ale Codului fiscal, Legii nr.1056-XIV din 16 iunie 2000 pentru punerea în aplicare a Titlului VI al Codului fiscal, Legii nr.436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administraţia publică locală şi Legii nr.397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.7 din 03.01.2020, în vigoare 01.03.2020]
[Pct.1 completat Hot.Guv. nr.412 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.865 din 01.11.2013, în vigoare 08.11.2013]
2. Noţiunile utilizate corespund noţiunilor definite prin actele normative în baza cărora a fost elaborat prezentul Regulament-tip.
3. Serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei (în continuare - SCITL) este un organ cu atribuţii de administrare fiscală. Funcţiile SCITL sînt exercitate prin intermediul perceptorilor fiscali. Ca excepţie, aceste funcţii pot fi exercitate de secretarul sau de un alt funcţionar al primăriei, care nu este învestit cu dreptul de a semna documente de casă.
4. SCITL administrează următoarele impozite şi taxe:
a) impozitul funciar de la persoanele fizice (cetăţeni) şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier);
b) impozitul pe bunurile imobiliare de la persoanele fizice (cetăţeni);
[Lit.c) pct.4 abrogată prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
d) taxa pentru salubrizare;
e) taxa pentru parcaj;
f) taxele speciale;
g) taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii, în cazul persoanelor fizice care practică activitate independentă, altele decât cele prevăzute la art.295 lit.g) şi g1) din Codul fiscal nr.1163/1997.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.372 din 08.06.2022, în vigoare 10.06.2022]
[Lit.d) pct.4 abrogată prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.7 din 03.01.2020, în vigoare 01.03.2020]
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.865 din 01.11.2013, în vigoare 08.11.2013]
5. Asigurarea SCITL cu documentele necesare pentru ţinerea evidenţei obligaţiilor fiscale, cu blanchete ale dărilor de seamă fiscale chitanţe de recepţie a plăţilor fiscale, precum şi cu alte documente pentru administrarea impozitelor şi taxelor locale, specificate la pct.4 al prezentului Regulament, este pusă în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale. Blanchetele de strictă evidenţă se vor utiliza în modul stabilit.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
6. Serviciul Fiscal de Stat ghidează activitatea serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale şi verifică exercitarea funcţiei de administrare fiscală.
[Pct.6 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]
7. Reviziile de casă la primării privind exercitarea funcţiilor SCITL de percepere şi transferare a mijloacelor băneşti în buget se efectuează de către Inspecţia financiară din subordinea Ministerului Finanţelor – odată cu efectuarea reviziilor asupra executării bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, cu întocmirea actelor respective.
La încetarea raportului de serviciu al perceptorului fiscal sau al persoanei care exercită funcţiile acestuia, prin dispoziţia autorităţii executive, se creează o comisie care va efectua, în mod obligatoriu, revizia casei de încasări a impozitelor, taxelor şi a altor plăţi şi transmiterea la contabilitatea primăriei a chitanţelor şi a altor documente de care persoanele menţionate poartă răspundere. În componenţa comisiei se includ primarul sau viceprimarul unităţii administrativ-teritoriale, contabilul-şef al primăriei, precum şi un consilier din cadrul consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale. La constatarea unor nereguli, comisia va informa imediat Inspecţia financiară din subordinea Ministerului Finanţelor.
La încadrarea altor persoane în funcţia de perceptor fiscal sau la delegarea acestor funcţii altei persoane din cadrul primăriei, contabilitatea acesteia urmează să le transmită chitanţierele şi alte documente necesare pentru exercitarea funcţiilor respective, cu întocmirea actului de transmitere.
În lipsa temporară a perceptorilor fiscali, reviziile de casă la primării privind exercitarea funcţiilor SCITL de percepere şi transferare a mijloacelor băneşti în buget le efectuează contabilitatea primăriei.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.865 din 01.11.2013, în vigoare 08.11.2013]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.451 din 16.06.2011, în vigoare 24.06.2011]
II. Organizarea şi funcţionarea SCITL
8. Organizarea şi funcţionarea SCITL sînt stabilite printr-un regulament aprobat de consiliul local. Regulamentul se elaborează în baza prezentului Regulament-tip. După adoptarea de către consiliul local, regulamentul se prezintă, în termen de 10 zile, subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat.
[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.7 din 03.01.2020, în vigoare 01.03.2020]
9. SCITL este o structură publică locală condusă de primarul localităţii respective. Perceptorul fiscal activează în baza contractului de răspundere materială şi este încadrat în SCITL de primarul localităţii respective, în conformitate cu legislaţia în vigoare. În cazul încadrării în bază de concurs, în cadrul comisiei de concurs participă, în mod obligatoriu, un reprezentant al subdiviziunii teritoriale a Serviciului Fiscal de Stat, iar în cazul încadrării prin alte modalităţi prevăzute de lege – numirea se face după obţinerea avizului favorabil din partea subdiviziunii teritoriale a Serviciului Fiscal de Stat.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.865 din 01.11.2013, în vigoare 08.11.2013]
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.451 din 16.06.2011, în vigoare 24.06.2011]
10. Evaluarea performanţelor profesionale a perceptorilor fiscali se efectuează potrivit prevederilor Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.7 din 03.01.2020, în vigoare 01.03.2020]
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.451 din 16.06.2011, în vigoare 24.06.2011]
11. SCITL, în procesul exercitării atribuţiilor sale, conlucrează cu celelalte organe cu atribuţii de administrare fiscală şi colaborează cu alte autorităţi ale administraţiei publice. El are dreptul să colaboreze cu organe competente din alte ţări şi să fie membru al organizaţiilor internaţionale de specialitate în baza acordurilor (convenţiilor) internaţionale. În cazul desfăşurării unor acţiuni în baza înţelegerilor reciproce cu alte organe de administrare fiscală, SCITL informează şi este informat despre măsurile întreprinse şi rezultatele lor, face schimb de informaţii în scopul exercitării atribuţiilor ce îi revin.
1. Atribuţiile SCITL
12. SCITL exercită, corespunzător domeniului de activitate, următoarele atribuţii:
a) asigură evidenţa integrală şi conformă a contribuabililor ale căror obligaţii fiscale sînt calculate de SCITL şi evidenţa acestor obligaţii, cu excepţia celor administrate de alte organe;
b) întreprinde măsuri pentru asigurarea stingerii obligaţiilor fiscale;
c) popularizează legislaţia fiscală şi examinează petiţiile contribuabililor;
d) efectuează controale fiscale, în limitele competenţei sale. Metodele şi operaţiunile concrete utilizate la organizarea şi exercitarea controlului fiscal sînt determinate în baza Codului fiscal şi instrucţiunilor cu caracter intern ale Serviciului Fiscal de Stat;
e) în comun cu Serviciul Fiscal de Stat, compensează sau restituie sumele plătite în plus şi sumele care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite;
[Lit.f) pct.12 abrogată prin Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017]
g) contribuie la tragerea la răspundere pentru încălcări fiscale;
g1) asigură întreprinderea acţiunilor privind perfectarea actelor necesare în vederea aprobării deciziei despre stingerea prin scădere a obligaţiei fiscale şi luarea în evidenţă specială conform art.174 alin.(1) din Codul fiscal.
h) exercită alte atribuţii prevăzute expres de legislaţia fiscală.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.7 din 03.01.2020, în vigoare 01.03.2020]
[Pct.12 completat Hot.Guv. nr.412 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
[Pct.13 abrogat Hot.Guv. nr.412 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
2. Drepturile SCITL
14. SCITL este învestit cu următoarele drepturi privind plăţile administrate:
a) să efectueze controale asupra modului în care contribuabilul respectă legislaţia fiscală;
b) să ceară explicaţiile şi informaţiile de rigoare asupra problemelor identificate în timpul controlului;
c) să încaseze în numerar impozite, taxe, majorări de întîrziere (penalităţi) şi/sau amenzi;
d) să solicite în procesul controalelor fiscale şi să obţină gratuit de la orice persoană informaţii, date, documente, necesare în executarea atribuţiilor sale, cu excepţia informaţiilor care constituie secret de stat, precum şi copii de pe ele, dacă acestea se anexează la actul de control;
e) să deschidă şi să examineze, să sigileze, după caz, indiferent de locul aflării lor, încăperile de producţie, depozitele, spaţiile comerciale şi alte locuri, cu excepţia domiciliului şi reşedinţei, folosite pentru obţinerea de venituri sau pentru întreţinerea obiectelor impozabile, altor obiecte şi documentelor;
f) să controleze autenticitatea datelor din documentele de evidenţă şi din dările de seamă fiscale ale contribuabilului;
g) să aibă acces la sistemul electronic de evidenţă contabilă al contribuabilului;
h) să utilizeze dări de seamă fiscale, date cuprinse în corespondenţa cu contribuabilii şi informaţii ale autorităţilor administraţiei publice pe suporţi electronici şi de alt fel, perfectaţi şi protejaţi conform legislaţiei în domeniu;
i) cu alte drepturi prevăzute expres în legislaţia fiscală.
15. Suplimentar la drepturile specificate în pct.14 al prezentului Regulament, SCITL, în comun cu subdiviziunea teritorială a Serviciului Fiscal de Stat, este în drept:
a) să ridice de la contribuabil documente în cazurile şi în modul prevăzut de Titlul V al Codului fiscal;
b) să constate încălcările legislaţiei fiscale şi să aplice măsurile prevăzute de legislaţie;
c) să intenteze în instanţele judecătoreşti competente acţiuni contra contribuabililor privind:
- anularea unor tranzacţii şi încasarea la buget a mijloacelor obţinute din aceste tranzacţii;
- anularea înregistrării întreprinderii sau organizaţiei în cazul încălcării modului stabilit de fondare a acestora sau al necorespunderii actelor de constituire prevederilor legislaţiei şi încasarea veniturilor obţinute de acestea;
- lichidarea întreprinderii sau organizaţiei în temeiurile stabilite de legislaţie şi încasarea veniturilor obţinute de acestea;
- alte acţiuni în conformitate cu legislaţia;
d) să ceară şi să verifice lichidarea încălcării legislaţiei fiscale, să aplice, după caz, măsuri de constrîngere;
e) la estimarea obiectelor impozabile şi la calcularea impozitelor şi taxelor, să utilizeze metode şi surse directe şi indirecte;
[Lit.f) pct.15 abrogată prin Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017]
[Lit.g) pct.15 abrogată Hot.Guv. nr.412 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
h) să citeze la subdiviziunea teritorială a Serviciului Fiscal de Stat contribuabilul, persoana presupusă a fi subiectul impozitării, persoana cu funcţie de răspundere a contribuabilului, inclusiv responsabilul de evidenţa documentelor referitoare la persoana presupusă a fi subiectul impozitării pentru a depune mărturii, a prezenta documente şi informaţii în problema de interes pentru autoritatea fiscală, cu excepţia documentelor şi informaţiilor care, potrivit legii, constituie secret de stat;
i) să prezinte organelor competente din alte state informaţii despre relaţiile contribuabililor străini cu cei autohtoni fără acordul sau înştiinţarea acestora din urmă.
3. Obligaţiile SCITL
16. În corespundere cu domeniul său de activitate, SCITL este obligat:
a) să acţioneze în strictă conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, Codul fiscal şi alte acte normative;
b) să trateze cu respect şi corect contribuabilul, reprezentantul acestuia, alţi participanţi la raporturile fiscale;
c) să popularizeze legislaţia fiscală;
d) să informeze contribuabilul, în cazurile prevăzute de legislaţia fiscală sau la solicitarea acestuia, despre drepturile şi obligaţiile lui;
e) să informeze contribuabilul, la cerere, despre impozitele şi taxele în vigoare, despre modul şi termenele lor de achitare şi despre actele normative respective;
f) să primească, să înregistreze şi să soluţioneze petiţiile înaintate, precum şi să asigure legalitatea deciziilor şi comunicarea lor în termen legal;
[Lit.g) pct.16 abrogată prin Hot.Guv. nr.7 din 03.01.2020, în vigoare 01.03.2020]
h) să efectueze controale fiscale şi să întocmească actele de rigoare;
i) să verifice, în timpul controalelor fiscale, documentele de evidenţă şi dările de seamă fiscale ale contribuabilului;
j) la cererea scrisă a contribuabilului, în care se indică destinaţia certificatului, să elibereze certificate ce atestă lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget la plăţile administrate;
l) să ţină evidenţa contribuabililor ale căror obligaţii fiscale sînt calculate de SCITL, precum şi evidenţa acestor obligaţii fiscale, inclusiv a restanţelor, să transfere la buget sumele încasate ca impozite, taxe, majorări de întîrziere (penalităţi), amenzi, conform legislaţiei fiscale şi în modul stabilit de Guvern;
[Lit.m) pct.16 abrogată prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
n) să remită contribuabililor, conform legislaţiei fiscale, avizele de plată a obligaţiilor fiscale, precum şi deciziile emise;
[Lit.o) pct.16 abrogată Hot.Guv. nr.412 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
p) să efectueze, la cererea contribuabilului, compensarea sau perfectarea materialelor pentru restituirea sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite;
r) în cazul depistării unei încălcări fiscale şi neîndeplinirii cerinţelor legale ale funcţionarului fiscal şi/sau perceptorului fiscal, să emită decizii privind aplicarea de sancţiuni;
s) să exercite alte obligaţii prevăzute expres de legislaţia fiscală.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.7 din 03.01.2020, în vigoare 01.03.2020]
17. Obligaţiile prevăzute la lit.p) şi r) din pct.16 al prezentului Regulament sînt executate de SCITL în comun cu subdiviziunea teritorială a Serviciului Fiscal de Stat. Deciziile privind aplicarea de sancţiuni în cazurile prevăzute la lit.r) a pct.16 se adoptă de conducerea subdiviziunii teritoriale a Serviciului Fiscal de Stat după coordonarea prealabilă cu primarul (pretorul).
4. Actele SCITL
18. Decizia privind executarea atribuţiilor SCITL este emisă prin dispoziţia primarului (pretorului). Prin derogare de la prevederile Titlului V al Codului fiscal, dispoziţiile primarului (pretorului) şi acţiunile perceptorului pot fi contestate în modul stabilit de lege.
19. În cazul atribuţiilor exercitate în comun cu subdiviziunea teritorială a Serviciului Fiscal de Stat, decizia este emisă de conducerea subdiviziunii teritoriale a Serviciului Fiscal de Stat după ce a fost coordonată cu primarul (pretorul).
Dacă primarul (pretorul) refuză să semneze decizia, aceasta capătă putere juridică din momentul semnării de către conducerea subdiviziunii teritoriale a Serviciului Fiscal de Stat, care face înscrierea despre refuzul primarului (pretorului) de a o semna.
[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.21 din 05.01.06, în vigoare 27.01.06]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.998 din 20 august 2003
INSTRUCŢIUNE
privind modul de calculare, evidenţă şi achitare a impozitelor
şi taxelor locale administrate de serviciul de colectare a impozitelor
şi taxelor locale din cadrul primăriei
În conformitate cu prevederile art.156 alin.(2) şi art.158 lit.b) din Codul fiscal nr.1163/1997, serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei (în continuare – SCITL) este obligat să ţină evidenţa contribuabililor şi obligaţiilor fiscale administrate de SCITL, inclusiv a majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi amenzilor.
Pentru a supraveghea modul de utilizare şi păstrare a documentelor de strictă evidenţă ce ţin de administrarea fiscală, autorităţile administraţiei publice locale, după asigurarea SCITL cu documentele în cauză, informează în mod obligatoriu subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat despre cantitatea, numărul şi seria acestora.
I. EVIDENŢA CONTRIBUABILILOR ŞI A OBLIGAŢIILOR FISCALE ALE ACESTORA
LA PLATA IMPOZITULUI FUNCIAR ŞI A IMPOZITULUI PE BUNURILE
IMOBILIARE ÎN BAZA AVIZELOR DE PLATĂ
1. SCITL ţine evidenţa impozitelor şi taxelor locale pentru fiecare contribuabil în parte în Sistemul informaţional automatizat „Stingerea obligaţiilor fiscale prin intermediul Serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale” (în continuare – SIA SCITL).
2. Evidenţa conturilor personale electronice în SIA SCITL aferente impozitului funciar şi pe bunurile imobiliare ale persoanelor fizice (cetăţeni) şi impozitului funciar al gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) începe cu preluarea informaţiilor din conturile contribuabililor, inclusiv a soldurilor din registrele deţinute de SCITL. Numărul conturilor va corespunde numărului conturilor din Registrul de evidenţă a contribuabililor la impozitul funciar şi pe bunurile imobiliare. Numerotarea conturilor noi se va efectua prin atribuirea numărului în ordine cronologică.
3. După completarea indicatorilor privind subiectul şi obiectul impunerii, se efectuează calcularea impozitului funciar şi pe bunurile imobiliare prin intermediul SIA SCITL. Impozitul funciar se calculează prin înmulţirea cotelor concrete, stabilite la acest impozit de către autorităţile reprezentative ale administraţiei publice locale la aprobarea bugetului pentru anul respectiv, la suprafaţa terenului. La calcularea impozitului funciar pentru terenurile cu destinaţie agricolă este necesar să se ţină cont de faptul că unele dintre aceste terenuri au indici cadastrali. Pentru terenurile respective, impozitul funciar se calculează ca produsul dintre cota concretă, suprafaţă şi indicele cadastral.
4. După finalizarea procesului de calculare a impozitului pe bunurile imobiliare şi a impozitului funciar, perceptorul urmează să lanseze procesul de generare şi procesare a avizelor de plată la impozitul pe bunurile imobiliare şi impozitul funciar, prin intermediul SIA SCITL.
[Pct.5-6 abrogate prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
7. Avizele de plată a impozitului funciar şi/sau impozitului pe bunurile imobiliare ale persoanelor fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi ale gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) se expediază/se înmânează de către SCITL cel târziu până la 15 iunie a anului fiscal în curs, iar în cazul bunurilor imobiliare dobândite după 31 martie a anului fiscal în curs – cel târziu până la 1 februarie a anului următor anului fiscal de gestiune.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
8. Majorarea de întîrziere (penalitatea) şi/sau amenda pentru nestingerea în termen a obligaţiei fiscale se aplică potrivit art.228 din Codul fiscal nr.1163/1997.
9. SCITL ţine evidenţa obligaţiilor fiscale aferente taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii în cazul persoanelor fizice care practică activitate independentă, altele decât cele prevăzute la art.295 lit.g) şi g1) din Codul fiscal nr.1163/1997, taxei pentru parcaj şi taxei pentru salubrizare, prin intermediul SIA SCITL.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]
[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.372 din 08.06.2022, în vigoare 10.06.2022]
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
91. Avizele de plată la taxa pentru salubrizare se expediază de către SCITL fiecărui subiect al impunerii, cel târziu cu 15 zile înainte de survenirea termenului-limită de achitare stabilit în anexa la titlul VII din Codul fiscal nr.1163/1997.
[Pct.91 în redacţia Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.91 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]
[Pct.91 completat prin Hot.Guv. nr.372 din 08.06.2022, în vigoare 10.06.2022]
[Pct.91 introdus prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
92. Avizele de plată la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii în cazul persoanelor fizice care practică activitate independentă se expediază de către SCITL cel târziu până la data de 1 februarie a anului următor anului fiscal de gestiune.
[Pct.92 introdus prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]
II. STINGEREA OBLIGAŢIEI FISCALE ŞI RESTITUIREA SUMEI PLĂTITE
ÎN PLUS ŞI A SUMEI CARE, CONFORM LEGISLAŢIEI FISCALE,
URMEAZĂ A FI RESTITUITĂ
10. Stingerea obligaţiei fiscale se face prin achitare, anulare, prescripţie, scădere sau executare silită.
11. Stingerea obligaţiei fiscale prin achitare se efectuează în monedă naţională. Perceperea mijloacelor băneşti în contul stingerii obligaţiei fiscale a contribuabililor se efectuează de către perceptorul fiscal sau aceste mijloace pot fi achitate de contribuabili prin intermediul băncilor şi altor prestatori de servicii de plată. În anumite cazuri, pentru perceperea mijloacelor băneşti pot fi antrenaţi şi alţi funcţionari ai primăriilor, care nu sînt învestiţi cu dreptul de a semna documente de casă. Autorităţile administraţiei publice locale pot stabili încasarea impozitelor şi taxelor locale şi prin intermediul altor persoane.
12. În cazul neachitării impozitelor în termenele stabilite, perceptorul fiscal este obligat să se deplaseze nemijlocit la contribuabili pentru a încasa mijloacele băneşti în contul stingerii restanţelor.
13. SCITL stabileşte, după necesitate, regimul de primire a plăţilor de la populaţie în localul primăriei.
14. La încasarea plăţilor în baza avizului de plată, înscrierile în contul personal se fac în ordine cronologică de efectuare a operaţiunilor privind naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiei fiscale.
15. În cazul depăşirii termenului de plată, majorarea de întîrziere (penalitatea) se calculează în mod automatizat de către Sistemul informaţional al Serviciului Fiscal de Stat. Penalitatea se calculează pentru fiecare zi de întîrziere, începînd cu ziua următoare de la expirarea termenului de plată, inclusiv ziua achitării plăţilor.
16. Dacă termenul stabilit pentru plată coincide cu o zi de odihnă (de sărbătoare), penalitatea se calculează începînd cu ziua care urmează după ziua de odihnă (de sărbătoare).
17. Pentru confirmarea primirii banilor în contul achitării impozitelor şi taxelor administrate, plătitorilor li se eliberează chitanţe de forma 2SF. Pentru perceperea plăţilor fiscale, fiecărui tip de plată i se distribuie diferite seturi de chitanţe.
18. Se interzice perceperea plăţilor fără eliberarea chitanţelor de strictă evidenţă, eliberarea unor chitanţe de altă formă decît cea în vigoare, precum şi eliberarea unei singure chitanţe pentru perceperea plăţilor la diferite impozite şi taxe.
19. Înscrierile în chitanţe urmează a fi efectuate cu pix, fără corectări. Originalul chitanţei se înmînează plătitorului, iar copia acesteia rămîne în setul de chitanţe ca document justificativ. Completarea separată a originalului de chitanţă şi a copiei acesteia se interzice.
20. Chitanţa şi copia acesteia sînt semnate de perceptorul fiscal şi de plătitor la momentul achitării.
21. Înscrierile în chitanţe se efectuează cu acurateţe, în mod clar, cu indicarea tuturor datelor prevăzute în formular, iar amprentele pe copiile chitanţelor trebuie să fie clare.
22. Pe chitanţă, în rîndul „Plata în contul ____”, se înscrie denumirea impozitului sau taxei achitate. În rîndul prevăzut pentru înscrierea cu litere a sumei percepute, locurile rămase libere după înscriere se completează cu inscripţia „Z”.
23. Chitanţele completate incorect se consideră nevalabile şi, în acest caz, se eliberează alte chitanţe. Chitanţele deteriorate şi copiile acestora se anulează, cu aplicarea pe ele a menţiunii „Deteriorat” şi a semnăturii persoanei care a eliberat chitanţa. Chitanţele deteriorate şi copiile acestora trebuie să rămînă în setul de chitanţe.
24. În caz de pierdere sau furt al chitanţelor, cel tîrziu în ziua următoare perceptorul fiscal este obligat să comunice despre aceasta în scris consiliului unităţii administrativ-teritoriale şi autorităţii fiscale, cu indicarea cantităţii, seriilor şi numerelor chitanţelor pierdute sau furate, precum şi a explicaţiilor de rigoare asupra acestui fapt. Persoanele vinovate urmează a fi trase la răspundere conform legislaţiei.
25. Stingerea obligaţiei fiscale prin anulare se efectuează în conformitate cu art.172 din Codul fiscal nr.1163/1997.
26. Stingerea obligaţiei fiscale prin scădere are loc în temeiul unei decizii a consiliului local, inclusiv în cazul în care stingerea ei prin executare silită este imposibilă. Situaţiile de stingere a obligaţiei fiscale prin scădere sînt specificate la art.174 din Codul fiscal nr.1163/1997.
27. Stingerea obligaţiei fiscale prin compensare se efectuează prin trecerea în contul restanţei a sumei plătite în plus sau a sumei care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituită. Compensarea se face din iniţiativa autorităţilor administraţiei publice locale, a subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat sau la cererea contribuabilului, dacă legislaţia nu prevede altfel.
28. Data stingerii obligaţiei fiscale în funcţie de modul de stingere este specificată la art.178 din Codul fiscal nr.1163/1997.
III. RESTITUIREA SUMELOR ACHITATE ÎN PLUS
29. Restituirea sumei plătite în plus şi a sumei care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituită contribuabilului se face în modul şi în termenele stabilite în titlul V din Codul fiscal nr.1163/1997.
30. Restituirea sumelor achitate în plus se efectuează în comun cu subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, în conformitate cu prevederile Regulamentului privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.235/2017. Sumele achitate în plus pot fi restituite în cazul în care cererea de restituire a fost depusă de contribuabil în termen de cel mult 6 ani de la data achitării lor, iar cererea depusă după expirarea termenului de 6 ani este nevalabilă.
31. Restituirea se face cu condiţia că contribuabilul nu are restanţe faţă de bugetul public naţional. În cazul în care contribuabilul are obligaţii faţă de buget, se asigură în mod prioritar stingerea acestora. Restituirea se efectuează în următoarele condiţii:
1) în cazurile în care plata în plus nu se trece în contul altor plăţi (toate impozitele calculate au fost achitate de către plătitor), aceasta, conform cererii înaintate, trebuie să fie restituită plătitorului din încasările la tipul de plată la care s-a constituit plata în plus;
2) restituirea plăţilor achitate în plus se efectuează în termenele stabilite în art.176 din Codul fiscal nr.1163/1997;
3) pentru efectuarea restituirii sumei achitate în plus, perceptorul fiscal întocmeşte, în 2 exemplare, calculul pentru restituirea plăţilor în plus (anexa nr.3), care se aprobă de către primar;
4) ulterior, cererea contribuabilului şi calculul întocmit de perceptorul fiscal şi aprobat de către primar (suplimentar se menţionează că anterior suma în cauză nu a fost restituită) se expediază la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat pentru a fi întreprinse acţiunile ce se impun în scopul restituirii/compensării sumelor achitate în plus sau eronat la buget de către contribuabili;
5) subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat va întocmi ordinul de plată aferent restituirii/compensării plăţilor achitate în plus, în care se va indica codul fiscal al contribuabilului beneficiar de restituire/compensare, iar la formarea codului IBAN se va ţine cont de codul localităţii unde a fost înregistrată plata achitată în plus;
6) perceptorul fiscal va monitoriza zilnic situaţia achitărilor la buget, a restituirilor din buget în temeiul extrasului primit de la Trezoreria de Stat, corespunzător clasificaţiilor economice, pe localitate;
7) în cazul efectuării compensării plăţilor achitate în plus de la plata de bază la penalitate şi invers (în cadrul unui impozit, localitate şi contribuabil), perceptorul fiscal va sesiza prin scrisoare subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat pentru efectuarea înscrierilor corespunzătoare prin intermediul documentelor fiscale interne.
IV. EVIDENŢA ÎNCASĂRILOR ŞI MODUL DE PREDARE
A SUMELOR ÎNCASATE ÎN BUGET
32. Evidenţa încasărilor aferente sumelor impozitelor şi taxelor se efectuează în SIA SCITL.
33. Pînă la transferarea în buget, mijloacele băneşti se păstrează în seifuri (neinflamabile) sau lăzi pentru bani.
34. SCITL care a încasat bani în numerar de la contribuabil este obligat să verse la buget, în numele acestuia, în aceeaşi zi sau în următoarea zi lucrătoare sumele încasate. Autorităţile administraţiei publice locale din satele şi comunele în care nu există bănci sau subdiviziuni ale acestora ori alţi prestatori de servicii de plată pot stabili pentru SCITL o altă periodicitate de vărsare la buget a sumelor încasate, dar nu mai rar decît o dată pe săptămînă.
35. Pentru fiecare operaţiune de transferare a banilor în buget se întocmesc borderouri de însoţire de forma stabilită, separat pentru fiecare impozit şi taxă.
36. Borderourile de însoţire se întocmesc în baza înscrierilor din Registrul de evidenţă a încasărilor impozitelor şi taxelor locale şi de predare a lor în buget şi se semnează de către primar (în lipsa lui – de către persoana care îl înlocuieşte) şi de către perceptorul fiscal.
37. La predarea sumelor încasate prin intermediul băncilor sau altor prestatori de servicii de plată, borderourile de însoţire se întocmesc în trei exemplare, dintre care două se predau împreună cu banii, iar al treilea rămîne la SCITL.
38. Drept document de justificare a predării mijloacelor băneşti serveşte chitanţa care, împreună cu exemplarul al treilea al borderoului de însoţire, trebuie să se păstreze în dosarele SCITL ca document financiar.
V. MODUL DE PĂSTRARE A DOCUMENTELOR DE PERCEPERE
ŞI TRANSFERARE A MIJLOACELOR BĂNEŞTI
39. Toate documentele de percepere şi transferare a mijloacelor băneşti provenite din impozite şi taxe urmează a fi îndeplinite cu acurateţe şi păstrate cu stricteţe.
40. Documentele privind predarea mijloacelor băneşti în buget (copiile borderourilor de însoţire, chitanţele instituţiilor prin intermediul cărora se efectuează transferul), separat pentru fiecare impozit şi taxă, precum şi chitanţierele neutilizate se păstrează în seifuri (dulapuri neinflamabile).
41. Scindarea (descoaserea) seturilor de chitanţe nu se permite.
42. Registrele conturilor personale completate, documentele pentru sumele calculate în plus sau anulate, încasarea şi restituirea plăţilor în plus, documentele privind transferarea mijloacelor băneşti, precum şi copiile de pe chitanţele de recepţie a impozitelor şi taxelor locale se păstrează pe parcursul a 5 ani, apoi se nimicesc în baza actului întocmit de comisia de experţi a primăriei, în modul stabilit de organul de arhivă respectiv.
Anexă la Instrucţiunea privind modul de calculare, evidenţă şi achitare a impozitelor şi taxelor locale administrate de serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale din cadrul primăriei
Приложение к Инструкции о порядке исчисления, учета и уплаты местных налогов и сборов, администрированных Службой по сбору местных налогов и сборов в составе примэрии
| |||
Primăria/______________________
Примэрия
Raionul/_______________________ Район
Codul fiscal/___________________ Фискальный код | Aprob/Утверждаю: Primarul/Примар __________________ (semnătura/подпись)
„____”_______________20___
(ştampila primăriei/печать примэрии) | ||
Calculul pentru restituirea plăţilor achitate în plus Расчет по возмещению сумм переплат
| |||
Conform înscrierilor în contul personal nr._______________________________
Согласно записям лицевого счета №
| pe anul 20____
на год | ||
al сontribuabilului __________________________________________________________________, | |||
налогоплательщика | (numele şi prenumele sau denumirea contribuabilului/
фамилия и имя или наименование налогоплательщика)
| ||
pentru/по _____________________
(tipul plăţii/вид платежа) | a fost încasată în buget, potrivit situaţiei de la „_”____20_ г., поступило в бюджет по состоянию на
| ||
suma în mărime de _____________
сумма в размере | ______________________________ | lei_____
леев | bani____
банов
|
Urmau a fi încasaţi _____________
следовало поступить | ______________________________ | lei_____
леев | bani____
банов
|
Suma transferată în plus ________
сумма переплаты | ______________________________ | lei_____
леев | bani____
банов |
_________________________________________________________________________________ (suma cu litere/сумма прописью)
| |||
se restituie contribuabilului
возмещается налогоплательщику
| __________________________________________________ (numele şi prenumele sau denumirea contribuabilului/ фамилия и имя или наименование налогоплательщика)
| ||
„___”________________20___ год
_________________________________________________________________________________ (funcţia şi semnătura persoanei responsabile de încasarea plăţii/ должность и подпись лица, ответственного за поступление платежей)
| |||
Calculul a fost verificat
Расчет проверен
| |||
Inspectorul fiscal
Налоговый инспектор | ___________________________
(numele şi prenumele/фамилия и имя) | ___________________
(semnătura/подпись)
| |
Suma transferată în plus ________
Переплату в сумме | ______________________________
(suma cu litere/сумма прописью) | am primit-o/
получил
| |
Plătitorul
Плательщик | ___________________________
(semnătura/подпись) | „___”_________20__г. |
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.7 din 03.01.2020, în vigoare 01.03.2020]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.412 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.865 din 01.11.2013, în vigoare 08.11.2013]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.21 din 05.01.06, în vigoare 27.01.06]