H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind stingerea obligaţiei fiscale
prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti
nr. 235 din 19.04.2017
Monitorul Oficial nr.127/304 din 20.04.2017
* * *
În temeiul art.175 alin.(9) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, ediţie specială din 8 februarie 2007), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă Regulamentul privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti (se anexează).
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor
| Octavian Armaşu |
Nr.235. Chişinău, 19 aprilie 2017. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.235 din 19 aprilie 2017
Notă: Pe tot parcursul textului, textul „TVA/” se exclude, conform Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025
Notă: Pe tot parcursul textului Regulamentului:
a) cuvintele „cont bancar”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „cont bancar şi/sau de plăţi”, la forma gramaticală corespunzătoare;
b) cuvintele „trezorerii teritoriale”, la orice formă gramaticală, se substituie
cu cuvintele „trezorerii regionale”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv.
nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023
REGULAMENT
privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare
şi/sau restituirea mijloacelor băneşti
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti (în continuare – Regulament) este elaborat în scopul executării prevederilor articolelor 175 şi 176 din Codul fiscal şi stabileşte mecanismul de stingere a obligaţiilor fiscale din contul sumelor plătite în plus şi/sau al sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite, precum şi mecanismul de restituire a mijloacelor la contul bancar şi/sau de plăţi al contribuabilului, inclusiv a celor transferate în mod eronat la componentele bugetului public naţional, a taxei de stat şi a amenzilor contravenţionale/penale.
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
2. În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni:
stingere a obligaţiei fiscale prin compensare – trecerea sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite în contul stingerii restanţelor faţă de bugetul public naţional;
restituire a mijloacelor băneşti – rambursarea mijloacelor băneşti constatate ca plătite în plus (inclusiv a sumelor transferate în mod eronat la componentele bugetului public naţional, a taxei de stat şi a amenzilor contravenţionale/penale) sau a celor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite la contul contribuabilului;
sumă plătită în plus – suma plătită ca impozit, taxă, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală la salariu şi la alte recompense, majorare de întîrziere (penalitate) şi/sau amendă prin vărsare sau încasare, inclusiv prin executare silită, în cuantum mai mare decît cel prevăzut în conformitate cu legislaţia fiscală;
obligaţie fiscală – obligaţia contribuabilului de a plăti la buget o anumită sumă ca impozit, taxă, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi contribuţii de asigurări sociale de stat, majorare de întîrziere (penalitate) şi/sau amendă;
restanţă – suma pe care contribuabilul era obligat să o plătească la buget ca impozit, taxă sau altă plată, dar pe care nu a plătit-o în termen, precum şi suma majorării de întîrziere (penalităţii) şi/sau amenzii;
document de plată – ordinul de plată, nota de transfer sau ordinul incaso întocmit în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
document fiscal intern – documentul emis, în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat, pentru reflectarea în conturile contribuabilului a procedurilor legale, aferent cărora în sistem se reflectă naşterea, modificarea sau stingerea obligaţiei fiscale;
cont al contribuabilului – raportul, structurat corespunzător codului fiscal al contribuabilului, care reflectă naşterea, modificarea şi stingerea obligaţiei faţă de bugetul public naţional;
administrator de venituri – autoritatea/instituţia bugetară care este împuternicită cu dreptul de colectare/restituire, evidenţă şi control al încasărilor la bugetele componente ale bugetului public naţional şi care poartă responsabilitate pentru corectitudinea calculării şi încasării acestora.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
3. Stingerea obligaţiei fiscale prin compensare se efectuează prin trecerea în contul restanţei a sumei plătite în plus sau a sumei care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituită. Compensarea se efectuează la iniţiativa Serviciului Fiscal de Stat sau la cererea contribuabilului, dacă legislaţia fiscală nu prevede altfel, prin întocmirea documentelor de plată sau a documentelor fiscale interne.
4. Restituirea mijloacelor la contul bancar şi/sau de plăţi al contribuabilului sau în numerar (numai persoanei fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător) se efectuează doar în baza cererii contribuabilului sau la iniţiativa Serviciului Fiscal de Stat, în cazul în care mijloacele băneşti au fost încasate eronat de către Serviciul Fiscal de Stat. În cazul în care cererea este depusă de reprezentantul persoanei fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător, restituirea mijloacelor băneşti se efectuează la contul bancar şi/sau de plăţi al contribuabilului ori al reprezentantului său sau în numerar, dacă legea nu prevede altfel.
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
5. Persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător vor depune cererea privind restituirea impozitului pe venit plătit în plus în termenul stabilit de Codul fiscal.
6. Restituirea se face cu condiţia că respectivul contribuabil nu are restanţe faţă de bugetul public naţional. În cazul în care contribuabilul are obligaţii faţă de buget, se asigură în mod prioritar stingerea acestora.
7. În caz de nedepunere a cererii privind restituirea mijloacelor, excedentul sumelor plătite în plus sau al sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite se lasă în contul stingerii obligaţiilor fiscale ulterioare în limita termenului de prescripţie, cu excepţia mijloacelor băneşti încasate eronat de către Serviciul Fiscal de Stat, care se restituie în conformitate cu punctul 291 din prezentul Regulament.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
8. Serviciul Fiscal de Stat efectuează stingerea obligaţiei fiscale prin compensare în limitele atribuţiilor stabilite de Codul fiscal, respectînd prevederile prezentului Regulament.
9. Serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale îşi exercită atribuţiile referitor la stingerea obligaţiilor fiscale prin compensare conform prevederilor Codului fiscal şi prezentului Regulament, prin iniţierea procedurii şi prezentarea documentelor necesare Serviciului Fiscal de Stat, precum şi la actualizarea contului contribuabilului beneficiar de stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituire.
10. Data stingerii obligaţiei fiscale prin compensare este considerată data la care Trezoreria de Stat şi/sau trezoreriile regionale au executat documentele de plată.
II. PROCEDURA DE STINGERE A OBLIGAŢIEI FISCALE PRIN COMPENSARE
ŞI/SAU RESTITUIREA MIJLOACELOR BĂNEŞTI ÎN BAZA CERERII
CONTRIBUABILULUI
11. Cererea privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti se depune de către contribuabil sau de către reprezentantul acestuia la Serviciul Fiscal de Stat, conform modelului din anexa nr.1 la prezentul Regulament, semnată olograf sau electronic, ori prin intermediul Sistemului informaţional al Serviciului Fiscal de Stat. Cererea va conţine:
1) specificarea subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat căreia îi este adresată;
2) data şi numărul cererii, conform corespondenţei de ieşire a contribuabilului;
3) denumirea/numele, prenumele contribuabilului;
4) codul fiscal al contribuabilului;
5) adresa contribuabilului, datele de contact;
6) cuantumul total al sumei plătite în plus sau al sumei care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituită;
7) suma, codul clasificaţiei economice, localitatea de la care urmează a fi efectuată compensarea/restituirea;
8) codul clasificaţiei economice, localitatea, suma corespunzător obligaţiilor fiscale restante care urmează a fi stinse şi/sau viitoarelor obligaţii fiscale, specificată după plăţi de bază/amenzi şi/sau majorări de întîrziere;
9) opţiunea de restituire a mijloacelor băneşti;
10) contul bancar şi/sau de plăţi al contribuabilului sau, după caz, al reprezentantului său, în cazul solicitării restituirii la contul bancar şi/sau de plăţi;
11) autentificarea cererii:
a) pentru persoane juridice – semnătura persoanei ce reprezintă conducerea entităţii;
b) pentru persoana fizică – semnătura acesteia sau a reprezentantului acesteia, după caz;
12) menţiunea despre documentele anexate la cerere, care confirmă faptul achitării în plus a sumelor la buget sau care confirmă dreptul la restituire, numărul şi data acestora. În cazul în care cererea se depune de către reprezentantul persoanei fizice, se vor introduce datele cu privire la reprezentant.
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
12. Pentru solicitarea stingerii obligaţiei fiscale prin compensare, se completează punctul 1 din cerere.
13. Pentru solicitarea restituirii mijloacelor băneşti, se completează punctul 2 din cerere.
14. Pentru solicitarea concomitentă a stingerii obligaţiei fiscale prin compensare şi a restituirii mijloacelor băneşti, se completează punctele 1 şi 2 din cerere.
15. La cerere se anexează, după caz:
1) copiile documentelor de plată (ordin de plată, notă de transfer, ordin incaso) şi/sau ale altor documente confirmative (scrisoare/confirmare, decizie eliberată de alte organe), care atestă faptul achitării în plus a sumelor la buget sau care urmează a fi restituite conform legislaţiei fiscale;
2) documentele ce confirmă dreptul la restituire (decizia privind restituirea accizelor/impozitului pe venit, documentul executoriu);
3) copia buletinului de identitate (în cazul compensării/restituirii mijloacelor persoanei fizice), în cazul în care cererea nu conţine semnătura electronică. De asemenea, identitatea persoanei poate fi verificată în baza buletinului de identitate digital, generat prin intermediul aplicaţiei guvernamentale integrate a serviciilor electronice „EVO”;
4) actul care atestă împuternicirile reprezentantului (în cazul compensării/restituirii mijloacelor băneşti persoanei fizice), după caz.
[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]
151. Persoanele fizice rezidente ale Republicii Moldova care nu desfăşoară activitate de întreprinzător depun cererea privind stingerea prin compensare şi/sau restituirea sumelor impozitului pe venit achitat/reţinut în plus, însoţită de documentele confirmative, conform modelului stabilit de Serviciul Fiscal de Stat.
[Pct.151 introdus prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
152. Restituirea sumelor încasate prin intermediul executorului judecătoresc se efectuează la cererea debitorului, conform modului stabilit la pct.11-15 din prezentul Regulament sau la cererea executorului judecătoresc, cu anexarea documentelor care confirmă că suma solicitată a fost încasată de la debitor pentru alte acţiuni decât cele specificate în documentul executoriu la care se face referinţă în documentul/documentele de plată (documentul executoriu în baza căruia au fost transferate sumele la buget, documentul de plată conform căruia sumele au fost încasate de la debitor, borderoul de plată a cheltuielilor de executare etc.).
[Pct.152 introdus prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
16. Persoanele nerezidente depun cererea privind restituirea impozitului pe venit reţinut în plus din sursele aflate în Republica Moldova în modul stabilit de Ministerul Finanţelor.
17. Cererea contribuabilului privind stingerea obligaţiilor fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti se înregistrează în Registrul de intrare a corespondenţei, cu aplicarea menţiunii despre recepţionarea cererii.
18. În cazul în care contribuabilul nu a anexat toate documentele specificate la punctul 15 din prezentul Regulament, Serviciul Fiscal de Stat este în drept să solicite suplimentar prezentarea acestor documente.
19. Subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat examinează cererea contribuabilului privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituire a mijloacelor băneşti şi, în termenul stabilit de legislaţia în vigoare, întocmeşte documentele de plată şi le remite spre executare Direcţiei Trezoreria de Stat sau trezoreriilor regionale din cadrul Ministerului Finanţelor, conform modului stabilit de Ministerul Finanţelor.
[Pct.19 în redacţia Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
20. În cazul solicitării restituirii sumei plătite în plus la contul bancar şi/sau de plăţi al contribuabilului, Serviciului Fiscal de Stat verifică motivele apariţiei plăţii în plus şi temeinicia solicitării restituirii, asigurînd efectuarea controlului în corespundere cu prevederile titlului V din Codul fiscal, cu consemnarea în decizie a sumei pasibile restituirii, respectînd termenul specificat la art.175 din Codul fiscal.
[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
21. Prin derogare de la punctul 20, la decizia persoanelor responsabile din cadrul Serviciului Fiscal de Stat, restituirea sumei plătite în plus la contul bancar şi/sau de plăţi al contribuabilului poate fi efectuată în temeiul controlului fiscal cameral, conform prevederilor art.215 din Codul fiscal.
22. În cazul în care, în urma verificării de către Serviciul Fiscal de Stat, nu s-au confirmat/sau au fost confirmate parţial sumele solicitate spre compensare şi/sau restituire, Serviciul Fiscal de Stat informează în scris contribuabilul şi, după caz, reprezentantul despre acest fapt.
[Pct.22 completat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
23. Termenul de prescripţie pentru compensarea sau restituirea sumelor plătite în plus este reglementat de prevederile Codului fiscal, iar pentru primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală la salariu şi la alte recompense – de Legea nr.1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.
[Pct.23 completat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
III. PROCEDURA DE STINGERE A OBLIGAŢIEI FISCALE PRIN COMPENSARE
ŞI/SAU RESTITUIREA MIJLOACELOR LA INIŢIATIVA
SERVICIULUI FISCAL DE STAT
24. Dacă în rezultatul analizei contului curent al contribuabilului se constată existenţa atît a restanţei, cît şi a sumelor plătite în plus, stingerea obligaţiilor fiscale prin compensare se efectuează la iniţiativa Serviciului Fiscal de Stat.
25. Serviciul Fiscal de Stat asigură stingerea prin compensare a obligaţiilor faţă de bugetul public naţional în baza Deciziei privind compensarea obligaţiei fiscale emisă de Serviciul Fiscal de Stat, conform anexei nr.2 la prezentul Regulament, cu respectarea succesiunii cronologice de naştere a acestora, reglementate de art.179 din Codul fiscal, şi a termenului de prescripţie pentru stingerea obligaţiei fiscale prevăzut la art.265 din Codul fiscal sau, în cazul primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală la salariu şi la alte recompense, la art.17 alin.(4) din Legea nr.1593/2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. La determinarea sumelor plătite în plus se va ţine cont de obligaţia contribuabilului de a achita în avans unele impozite şi taxe.
[Pct.25 completat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
26. În cazul constatării concomitente a restanţelor şi sumelor plătite în plus la clasificaţii economice, bugete şi localităţi diferite, în scopul compensării sumelor plătite în plus se perfectează documente de plată, care se prezintă ulterior spre executare în conformitate cu prevederile punctului 19 din prezentul Regulament.
27. În cazul constatării concomitente a restanţelor şi plăţilor în plus la plăţi de bază şi majorări de întârziere în cadrul aceleiaşi clasificaţii economice şi localităţi, compensarea sumelor plătite în plus se efectuează în mod automat de sistem.
[Pct.27 în redacţia Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
28. Pînă la perfectarea documentelor corespunzătoare, persoana responsabilă de executarea Deciziei privind compensarea obligaţiilor fiscale verifică faptul depunerii de către contribuabil a cererii privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti. În cazul existenţei unei asemenea cereri, se execută în mod prioritar cererea contribuabilului.
29. Serviciul Fiscal de Stat, în termen de 5 zile lucrătoare de la data efectuării operaţiunii de compensare, informează contribuabilul, conform art.1291 şi art.131 alin.(11) din Codul fiscal, despre efectuarea operaţiunilor de compensare, cu anexarea unui exemplar al Deciziei privind compensarea obligaţiilor fiscale, exceptând cazurile specificate la punctul 27.
[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
291. Dacă mijloacele băneşti au fost încasate eronat de către Serviciul Fiscal de Stat, restituirea acestora se efectuează la iniţiativa Serviciului Fiscal de Stat, prin întocmirea documentelor de plată conform modului stabilit de Ministerul Finanţelor.
[Pct.291 introdus prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
IV. PARTICULARITĂŢILE STINGERII PRIN COMPENSARE A OBLIGAŢIILOR FISCALE
ŞI/SAU RESTITUIRII MIJLOACELOR BĂNEŞTI DIN CONTUL SUMELOR
ACCIZELOR ACCEPTATE SPRE RESTITUIRE
30. Restituirea sumelor accizelor subiecţilor care dispun de decizie de restituire a accizelor este reglementată expres de art.125 alin.(41) şi (5) din Codul fiscal.
[Pct.30 în redacţia Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.30 completat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
31. Cererea privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti din contul sumelor accizelor acceptate spre restituire se depune după acceptarea sumelor accizelor spre restituire. La cerere se anexează copia deciziei de restituire a accizelor, autentificată prin ştampila Serviciului Fiscal de Stat.
32. La perfectarea documentelor de plată privind restituirea sumelor accizelor în baza deciziei emise de Serviciului Fiscal de Stat, în destinaţia plăţii se indică, în mod obligatoriu, numărul şi data deciziei, precum şi suma totală aprobată prin aceasta.
V. PARTICULARITĂŢILE STINGERII PRIN COMPENSARE A OBLIGAŢIILOR FISCALE
ŞI/SAU RESTITUIRII MIJLOACELOR DIN CONTUL SUMELOR PLĂTITE ÎN PLUS
LA IMPOZITUL PE VENIT PERSOANEI FIZICE CARE NU PRACTICĂ
ACTIVITATE DE ÎNTREPRINZĂTOR
[Capitolul V (pct.33-36) abrogat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
VI. PARTICULARITĂŢILE STINGERII PRIN COMPENSARE A OBLIGAŢIILOR FISCALE
ŞI/SAU RESTITUIRII MIJLOACELOR ÎN BAZA DOCUMENTELOR EXECUTORII
37. Stingerea obligaţiilor fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor la conturile bancare şi/sau de plăţi în baza documentelor executorii, inclusiv restituirea taxei de stat şi a amenzilor contravenţionale/penale, se efectuează conform cererii contribuabilului sau a executorului judecătoresc, cu anexarea la cerere a documentului executoriu, în original, în care se dispune restituirea mijloacelor băneşti din buget.
[Pct.37 în redacţia Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
38. La perfectarea documentelor de plată privind restituirea sumelor în baza documentelor executorii, în destinaţia plăţii se indică, în mod obligatoriu, numărul, data şi suma documentului executoriu.
VII. CALCULAREA ŞI PLATA DOBÎNZII
39. Calcularea şi plata dobînzii pentru sumele care nu au fost restituite în termen din buget se efectuează în conformitate cu prevederile Codului fiscal.
40. Dobînda se calculează în raport cu suma restituită cu întîrziere la contul bancar şi/sau de plăţi al contribuabilului sau, după caz, al reprezentantului acestuia sau cu suma restituită persoanei fizice în numerar.
[Pct.40 modificat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
41. Termenul pentru calcularea dobînzii începe să curgă de la data imediat următoare expirării termenului de restituire a mijloacelor băneşti şi până la data executării documentului de plată, inclusiv.
[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
42. Contribuabilul sau reprezentantul acestuia depune la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în a cărei rază se deserveşte cererea (în formă liberă) pentru restituirea dobînzii, cu anexarea copiei cererii prin care a fost solicitată restituirea mijloacelor la contul bancar şi/sau de plăţi al acestuia sau în numerar.
[Pct.42 completat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
43. Serviciul Fiscal de Stat verifică şi aprobă calculul dobînzii conform anexei nr.3 la prezentul Regulament.
[Pct.43 modificat prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
44. Nu se calculează şi nu se plăteşte dobînda în cazurile în care cererea prin care a fost solicitată restituirea mijloacelor nu conţine menţiunea/recipisa Serviciului Fiscal de Stat privind recepţionarea acesteia.
45. În baza calculului dobînzii aprobat de Serviciul Fiscal de Stat, se întocmeşte documentul de plată, care se transmite spre executare în conformitate cu punctul 19 din prezentul Regulament.
46. Calculele dobînzilor se înregistrează separat în Registrul calculelor dobînzilor (anexa nr.4 la prezentul Regulament), în care, în mod obligatoriu, se indică:
1) numărul curent;
2) data aprobării calculului;
3) codul fiscal, denumirea/numele, prenumele contribuabilului;
4) cuantumul dobînzii către plată în lei;
5) menţiunea despre documentul de plată întocmit şi transmis spre executare.
47. Dobînda calculată pentru nerestituirea în termenul stabilit a sumelor plătite în plus şi a sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite se plăteşte de la acelaşi buget şi clasificaţie economică de la care a fost restituită suma solicitată.
48. La întocmirea documentelor de plată privind plata dobînzii, la destinaţia plăţii în documentul de plată se indică, în mod obligatoriu, numărul, data şi suma totală a calculului dobînzii aprobată de către Serviciul Fiscal de Stat/documentului executoriu.
VIII. ADMINISTRAREA MAJORĂRILOR DE ÎNTÎRZIERE ÎN
CADRUL PROCEDURILOR DE COMPENSARE
49. La cererea contribuabililor, în cazul prezentării documentelor confirmative, nu se aplică (nu se calculează) majorări de întîrziere (penalităţi):
1) contribuabililor care au depus documentele pentru transferul de pe un cont pe altul al sumelor plătite în cadrul unui buget – pentru perioada de la data achitării şi pînă la data transferului efectiv, în limitele sumei achitate;
2) contribuabililor care au depus documentele pentru transferul sumelor plătite din contul unui buget (bugetul de stat, bugetul local, bugetul asigurărilor sociale de stat şi fondurile obligatorii de asistenţă medicală) la contul altui buget (bugetul de stat, bugetul local, bugetul asigurărilor sociale de stat şi fondurile obligatorii de asistenţă medicală) – pentru perioada de la data intrării documentelor la Serviciul Fiscal de Stat şi pînă la data transferului efectiv;
3) contribuabililor care au depus cerere pentru compensarea datoriilor faţă de buget din contul restituirii TVA sau accizelor – pentru perioada de la data depunerii cererii privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti şi pînă la data transferului efectiv;
4) contribuabililor care efectuează cheltuieli compensate de la buget prin finanţare directă ori care furnizează mărfuri, execută lucrări şi/sau prestează servicii instituţiilor finanţate de la buget, în limitele alocaţiilor aprobate pentru aceste scopuri – pe perioada existenţei datoriei faţă de contribuabil la obligaţiile fiscale, care nu vor depăşi cuantumul acestei datorii.
[Pct.49 modificat prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
491. Recalcularea/anularea majorărilor de întârziere (penalităţilor), conform modalităţii prevăzute la pct.49 subpct.1), poate fi efectuată şi la iniţiativa Serviciului Fiscal de Stat, inclusiv în cazul în care obligaţiile fiscale ale contribuabilului au fost stinse prin compensare la iniţiativa Serviciului Fiscal de Stat.
[Pct.491 introdus prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
50. Cererea privind recalcularea majorărilor de întîrziere (penalităţilor) se depune în formă liberă, la care se anexează cererea de stingere prin compensare şi/sau restituire, cu menţiunea Serviciului Fiscal de Stat despre recepţionarea acesteia.
51. Recalcularea/anularea majorărilor de întîrziere se efectuează numai după executarea documentelor de plată prezentate de către Serviciul Fiscal de Stat Trezoreriei de Stat sau trezoreriilor regionale ale Ministerului Finanţelor şi reflectarea acestora în sistemele informaţionale ale administratorilor de venituri.
Anexa nr.1 la Regulamentul privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti
____________________________ (denumirea subdiviziunii SFS)
CERERE privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti nr. _____________ din ____________________________________ (numărul şi data cererii, conform corespondenţei de ieşire a contribuabilului)
Contribuabilul____________________________________________________________________, (denumirea/numele, prenumele contribuabilului)
codul fiscal ______________________, date de contact _________________________________, adresa _______________________________________________________________________, reprezentat de_________________________________, codul fiscal ______________________, (numele, prenumele reprezentantului) date de contact_________________________________, adresa ________________________, în baza ______________________________________________________________________, solicită utilizarea sumei de ________________________________________________________. (cuantumul total al sumei plătite în plus sau al sumei care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituită, cu cifre şi litere)
după cum urmează:
1. În contul stingerii obligaţiilor fiscale şi/sau viitoarelor obligaţii fiscale:
| ||||||
Suma plătită în plus sau care urmează a fi restituită conform legislaţiei fiscale | Utilizarea în contul stingerii obligaţiilor fiscale/viitoarelor obligaţii | |||||
codul clasificaţiei economice | codul localităţii | suma (lei) | codul clasificaţiei economice | codul localităţii | suma (lei) | |
plăţi de bază/ amenzi | majorări de întârziere | |||||
Total | Total |
2. Restituirea mijloacelor băneşti:
| |||||
Suma plătită în plus sau care urmează a fi restituită conform legislaţiei fiscale | Restituirea mijloacelor se efectuează* | ||||
codul clasificaţiei economice | codul localităţii | suma (lei) | la contul bancar/ de plăţi | în numerar | |
X | |||||
* Se va bifa opţiunea de restituire a mijloacelor – la contul bancar/de plăţi sau în numerar. În cazul opţiunii de restituire la contul bancar/de plăţi, se va indica contul respectiv.
La cerere sunt anexate următoarele documente (se va indica denumirea, numărul şi data documentelor care confirmă faptul achitării în plus a sumelor la buget sau dreptul la restituire, numărul de file, alte date, după necesitate):
1.___________________________________________________________________________; 2.___________________________________________________________________________; 3.___________________________________________________________________________; 4.___________________________________________________________________________; 5.___________________________________________________________________________.
| |||||
__________________________ (semnătura persoanei responsabile a contribuabilului) | Menţiunea Serviciului Fiscal de Stat despre recepţionarea cererii |
[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
Anexa nr.2 la Regulamentul privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti
APROB ____________________________ (denumirea subdiviziunii SFS) ____________________________ (semnătura) L.Ş. __________________________ (data)
| |||||||
DECIZIE privind compensarea obligaţiei fiscale nr. _____________ din __________________
În temeiul prevederilor art.175 alin.(2) din Codul fiscal, se compensează obligaţiile fiscale scadente şi neachitate de către contribuabilul _________________________________________________________, (denumirea/numele, prenumele contribuabilului)
codul fiscal _________________, adresa ____________________________________,
după cum urmează:
| |||||||
Suma plătită în plus din care se compensează obligaţiile fiscale neachitate | Obligaţiile fiscale care se sting prin compensare | ||||||
codul clasificaţiei economice | codul localităţii | suma (lei) | codul clasificaţiei economice | codul localităţii | suma (lei) | ||
plăţi de bază/ amenzi | majorări de întârziere | plăţi de bază/ amenzi | majorări de întârziere | ||||
Total | Total | ||||||
Decizie întocmită de: Subdiviziunea SFS ______________________ Nume, prenume ________________________ Funcţia deţinută ________________________ Semnătura _____________________________
|
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
Anexa nr.3 la Regulamentul privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti
APROB ___________________________ (denumirea subdiviziunii SFS)
___________________________ (semnătura)
L.Ş.
___________________________ (data)
Calculul dobînzii nr._____ din _________________ 20____
| ||
Contribuabilul _____________________________________________________ codul fiscal________________________ (denumirea/numele, prenumele)
| ||
1. | Data imediat următoare expirării termenului de restituire a mijloacelor băneşti | __________________________________ |
2. | Data executării documentului de plată | __________________________________ |
3. | Numărul de zile de la data imediat următoare expirării termenului de restituire a mijloacelor băneşti şi data executării documentului de plată cu depăşirea termenului reglementat de Codul fiscal | __________________________________ |
4. | Rata de bază (rotunjită pînă la următorul procent întreg), stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, aplicată la operaţiunile de politică monetară pe termen scurt, majorată cu 5 puncte | __________________________________ |
5. | Mărimea dobînzii pentru o zi de întîrziere (rîndul 4/365 de zile) | __________________________________ |
6. | Suma restituită cu întîrziere (lei) | __________________________________ |
7. | Cuantumul dobînzii către plată (rîndul 3 x rîndul 5 x rîndul 6) | __________________________________ |
Executor ______________________________ (________________________________) (semnătura) (numele, prenumele funcţionarului fiscal)
Înregistrat în Registrul calculelor dobînzilor cu nr. ______________ |
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.279 din 10.05.2023, în vigoare 15.05.2023]
Anexa nr.4 la Regulamentul privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor băneşti
___________________________ (denumirea subdiviziunii SFS)
Registrul calculelor dobînzilor
| |||||
Nr. crt. | Data aprobării calculului | Codul fiscal | Denumirea contribuabilului | Cuantumul dobînzii către plată (lei) | Menţiune despre documentul de plată transmis spre executare (numărul, data) |
1. | |||||
2. | |||||
3. | |||||
4. | |||||
5. |
