H O T Ă R Â R E
cu privire la modificarea unor hotărâri ale Guvernului (în domeniul controlului
de stat, inclusiv privind organizarea şi funcţionarea Consiliului naţional
de soluţionare a disputelor şi Consiliilor de soluţionare
a disputelor în cadrul organelor de control)
nr. 414 din 12.06.2024
Monitorul Oficial nr.299-301/600 din 11.07.2024
* * *
În temeiul art.9 alin.(1) şi (2), art.16 şi art.30 alin.(5) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă modificările ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului (se anexează).
PRIM-MINISTRU | Dorin RECEAN
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, | |
ministrul dezvoltării economice şi digitalizării | Dumitru Alaiba
|
Nr.414. Chişinău, 12 iunie 2024. |
Aprobate
prin Hotărârea Guvernului
nr.414 din 12 iunie 2024
MODIFICĂRILE
ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului
1. Hotărârea Guvernului nr.379/2018 cu privire la controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.133-141, art.421) se modifică după cum urmează:
1) în tot cuprinsul hotărârii, textul „Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Legea nr.131/2012 privind controlul de stat”, la forma gramaticală corespunzătoare”;
2) în anexa nr.1:
a) capitolul II se completează cu secţiunea a 5-a cu următorul cuprins:
„Secţiunea a 5-a
Întocmirea planului anual de control în
urma evaluării nivelului de risc
281. După aranjarea clasamentelor pe fiecare domeniu de control, din fiecare clasament se preia un număr estimativ de persoane/unităţi care urmează a fi incluse în planul anual al controalelor.
Numărul de persoane/unităţi preluate din clasament se raportează la capacităţile instituţionale, atât ale subdiviziunii responsabile de domeniul pentru care s-a făcut clasamentul, inclusiv ale subdiviziunilor teritoriale, cât şi ale organului de control în general, precum şi la numărul maxim potenţial de persoane/unităţi care pot fi supuse controalelor de către toate subdiviziunile organului de control. Preluarea persoanelor/unităţilor din clasament se realizează începând cu cea care a acumulat punctajul maxim de risc în urma aplicării formulei de la pct.20 sau randomizat în privinţa celor care au acumulat acelaşi punctaj de risc şi se reflectă în lista subdiviziunii organului de control în ordine descrescătoare a punctajului de risc acumulat conform clasamentului.
282. Toate listele pentru toate domeniile de control se includ într-un plan al controalelor şi constituie versiunea preliminară a planului anual al controalelor, care se examinează suplimentar în vederea dezvoltării şi consolidării.
În urma comparării şi a contrapunerii listelor persoanelor/unităţilor, pe domeniile pentru care s-a făcut clasamentul, din versiunea preliminară a planului anual al controalelor, se definitivează, se consolidează şi se aprobă planul anual al controalelor, în conformitate cu prevederile cadrului normativ şi regulile aprobate de conducătorul organului de control. Planul anual al controalelor se întocmeşte în baza formularului prevăzut în anexa la Regulamentul privind ţinerea Registrului de stat al controalelor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.464/2018.
283. Clasamentele şi listele persoanelor supuse controlului se generează automatizat de Registrul de stat al controalelor în baza informaţiilor din acesta, în urma analizei criteriilor de risc, conform formulei stabilite la pct.20. În cazul în care Registrul nu asigură analiza suficientă a criteriilor de risc, aceasta se face manual şi este complementară informaţiei oferite de Registru.
284. Dacă persoana supusă controlului se regăseşte de mai multe ori în planul anual al controalelor în vederea efectuării controalelor în mai multe domenii de control din competenţa organului de control, conducătorul acesteia are obligaţia de a asigura reducerea la maximum a numărului de vizite prin combinarea şi comasarea vizitelor pe mai multe domenii într-o singură vizită de control la una şi aceeaşi persoană/obiect. Organizarea şi efectuarea controlului trebuie să se realizeze cu asigurarea efectuării unui singur control planificat, pentru toate domeniile de activitate ale persoanei supuse controlului identificate în planul anual al controalelor.”;
b) se completează cu punctul 311 cu următorul cuprins:
„311. Până a purcede la analiza riscurilor şi, după caz, la motivarea necesităţii unui control inopinat, organul de control stabileşte dacă:
1) petiţia ţine de competenţa organului de control în cauză şi informaţia prezentată este relevantă domeniului său de control;
2) faptele examinate sunt prevăzute de legislaţia contravenţională sau penală şi plângerea conţine suficiente elemente de fapt care ar permite constatarea contravenţiei sau începerea urmăririi penale fără iniţierea unui control de stat.”;
c) la punctul 35:
cuvântul „clasificarea” se substituie cu cuvântul „soluţionarea”;
se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
„Petiţiile sau datele despre petiţionar vor fi dezvăluite persoanei supuse controlului în măsura în care legile de specialitate nu stabilesc interdicţii în acest sens.”;
d) se completează cu punctele 351 şi 352 cu următorul cuprins:
„351. Evaluarea informaţiei din petiţii în temeiul criteriilor de risc poate fi realizată în baza atribuirii punctajului şi ponderării corespunzătoare a variantelor posibile. La calcularea riscului se selectează doar câte un aspect de evaluare (o variantă) de la fiecare criteriu de risc, conform următorului exemplu:
Nr. crt. | Criterii de risc | Aspecte de evaluare | Punctaj |
1. | Conţinutul petiţiei | Conţinut întemeiat, descrieri corect argumentate, completate cu dovezi concrete | 5 |
Conţinut aparent neîntemeiat, descrieri abstracte, lipsite de argumentări şi dovezi | 1 | ||
2. | Timpul ce a trecut de la identificarea problemei | Încălcarea descrisă în petiţie are loc în flagrant sau într-o perioadă de timp scurtă de la momentul sesizării | 5 |
Perioada de timp ce s-a scurs de la momentul producerii încălcării este destul de mare fiind depăşite şi termenele de prescripţie | 1 | ||
3. | Credibilitatea autorului petiţiei | Conform datelor deţinute, autorul petiţiei a sesizat anterior organul de control şi alte încălcări, care, fiind verificate, s-au adeverit | 4 |
Autorul petiţiei nu a sesizat organul de control în trecut (este prima petiţie) | 3 | ||
Conform datelor deţinute, autorul petiţiei examinate a sesizat anterior organul de control şi alte încălcări, care, fiind verificate, majoritatea dintre ele nu s-au adeverit | 1 | ||
4. | Producerea unor incidente/ accidente | Petiţii cu detalii exacte şi precise despre producerea unui incident/accident ce a provocat prejudicii | 5 |
Petiţii despre posibilitatea iminentă de producere pe viitor a unui incident/accident | 3 | ||
5. | Categoriile sociale ale populaţiei | Petiţii cu referire la încălcări ce afectează grupuri de persoane vulnerabile (copii, bătrâni, bolnavi, persoane cu dizabilităţi) | 5 |
Petiţii cu referire la încălcări ce afectează alte grupuri de persoane | 2 | ||
6. | Impactul asupra societăţii, proprietăţii publice sau private | Petiţii despre unele încălcări a căror înlăturare, nefiind înlăturate imediat, ar fi imposibilă în viitor, astfel având impact negativ considerabil asupra societăţii, proprietăţii publice sau private | 5 |
Petiţii despre unele încălcări a căror înlăturare ar fi posibilă în viitor, neavând un impact negativ considerabil asupra societăţii, proprietăţii publice sau private | 1 | ||
TOTAL |
352. Prin calcularea sumei punctelor evaluării criteriilor stabilite în tabelul de la pct.351, se obţine punctajul total al evaluării petiţiei, pe baza căruia organul de control ia decizia în privinţa petiţiei, cu dispunerea motivată a unei sau mai multor dintre următoarele acţiuni:
Nr. crt. | Punctaj total obţinut conform evaluării criteriilor stabilite | Acţiuni care pot fi întreprinse |
1. | 11-16 | Refuzarea efectuării unui control, cu înregistrarea petiţiei în cabinetul personal al persoanei supuse controlului din Registrul de stat al controalelor |
2. | 17-23 | Înregistrarea petiţiei în cabinetul personal al persoanei supuse controlului din Registrul de stat al controalelor, cu notificarea acestuia despre verificarea anumitor aspecte identificate în petiţie în timpul următorului control planificat |
Notificarea persoanei supuse controlului vizat, prin care se solicită soluţionarea pe cale amiabilă a problemelor abordate în petiţie, cu informarea organului de control şi a petiţionarului despre posibilitatea soluţionării şi termenele necesare | ||
3. | 24-29 | Dispunerea efectuării imediate a unui control inopinat, care poate include desfăşurarea unui control la faţa locului”; |
3) în anexa nr.2:
a) punctul 12 se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
„Numărul de întrebări incluse în lista de verificare şi importanţa/magnitudinea acestora trebuie să fie raportate la varietatea riscurilor şi complexitatea domeniului de competenţă, resursele de timp şi personal ale organului de control în scopul de a atinge eficienţă maximă în gestionarea şi eliminarea celor mai importante riscuri sistemice. În listele de verificare nu vor fi incluse întrebări care reflectă cerinţe legale, a căror încălcare nu provoacă prejudicii sau riscuri directe şi evidente pentru viaţa, sănătatea, proprietatea persoanelor sau mediu.”;
b) la punctul 14 subpunctul 4), textul „titlului actului normativ, articolului şi alineatului încălcat” se substituie cu textul „titlul, articolul şi, după caz, alineatul încălcat din actul normativ intrat în vigoare conform Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative”;
c) la punctul 16, ultimul alineat se completează cu un enunţ cu următorul cuprins: „În conţinutul întrebării pot fi incluse trimiteri doar la acte normative intrate în vigoare conform Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative sau la standarde care au aplicare obligatorie în condiţiile art.14 din Legea nr.20/2016 cu privire la standardizarea naţională.”;
d) la punctul 20, textul „se acordă punctaj maxim pentru întrebările care indică asupra unei cerinţe legale, a cărei încălcare poate produce un risc pentru viaţa persoanei sau poate produce o vătămare gravă a integrităţii corporale a persoanei” se substituie cu textul „se acordă punctaj maxim, între 15 şi 20 de puncte, pentru întrebările care indică asupra unei cerinţe legale, a cărei încălcare „foarte gravă” duce la risc iminent şi imediat pentru viaţa persoanei, poate produce iminent o vătămare gravă a integrităţii corporale a persoanei sau crea prejudicii majore pentru mediu sau proprietatea persoanelor şi nu pot fi înlăturate în timpul controlului. Se acordă punctaj mediu, între 7 şi 14 puncte, pentru încălcări „grave”, care duc la risc iminent, dar nu imediat pentru viaţa şi sănătatea persoanelor, sau la prejudicii considerabile pentru mediu sau proprietatea persoanelor. Se acordă între 1 şi 6 puncte pentru încălcări „minore”, care pot fi înlăturate până la finalizarea controlului şi care nu creează pericol iminent pentru viaţa şi sănătatea persoanelor sau pot cauza prejudicii minore sau neglijabile pentru mediu sau proprietatea persoanelor.”;
e) la punctul 22, textul „Suma punctajelor obţinute la întrebările verificate constituie punctajul general.” se substituie cu textul „După parcurgerea tuturor întrebărilor aplicabile din listă, se calculează punctajul general, care reprezintă media aritmetică sau media ponderată sau doar suma punctajelor obţinute la întrebările verificate.”;
f) la punctul 24:
cuvintele „trebuie verificate mai întâi” se substituie cu cuvintele „necesită atenţie sporită”;
textul „ : decizia de sancţionare, necesitatea realizării unui control ulterior, luarea deciziei de suspendare a activităţii persoanei supuse controlului” se substituie cu cuvintele „necesitatea realizării unui control în viitorul apropiat”.
2. Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru soluţionarea disputelor în cadrul organelor de control, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.380/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.133-141, art.422), se modifică după cum urmează:
1) în tot cuprinsul hotărârii, textele „Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător” şi „Legea contenciosului administrativ nr.793-XIV din 10 februarie 2000”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textele „Legea nr.131/2012 privind controlul de stat” şi, respectiv, „Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018”, la forma gramaticală corespunzătoare;
2) în Regulament:
a) la punctul 1, textul „inclusiv al subdiviziunilor (oficiilor) teritoriale, după caz” se exclude;
b) punctul 4 va avea următorul cuprins:
„4. Consiliul examinează cererea prealabilă de contestare conform procedurii prealabile prevăzute în Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018 până la depunerea unei cereri de chemare în judecată a persoanei supuse controlului care se consideră vătămată într-un drept al său, recunoscut de lege.
Excepţie constituie partea de constatare a faptei contravenţionale şi planul de remediere din procesul-verbal de control, care se contestă în conformitate cu prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 şi actul administrativ individual contestat direct în instanţa de judecată, fără respectarea procedurii prealabile în condiţiile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat şi în conformitate cu prevederile Codului administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.”;
c) la punctul 5:
litera b), cuvintele „şi audit intern” se exclud;
litera d), cuvântul „trei” se substituie cu cuvântul „patru”;
d) la punctul 9:
alineatul doi, cuvântul „trei” se substituie cu cuvântul „patru”;
alineatul trei, cuvântul „trei” se substituie cu cifra „4”;
se completează cu alineatul patru cu următorul cuprins:
„Dacă la procedura de selecţie în cadrul Consiliului, au optat un număr mai mic de 4 asociaţii din cadrul mediului de afaceri, procedura de selecţie se prelungeşte doar pentru organele de control care nu au întrunit numărul necesar de asociaţii din cadrul mediului de afaceri.”;
e) punctul 11 se completează cu alineatul al treilea, cu următorul cuprins:
„Consiliul al cărui mandat a încetat îşi îndeplineşte atribuţiile până la selectarea noilor membri, dar nu mai mult de 6 luni de la încetarea mandatului.”;
f) punctul 22 se completează cu textul „dacă în privinţa aceluiaşi act sau fapt persoana nu s-a adresat în instanţa de judecată, în condiţiile art.30 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat”;
g) punctul 24 va avea următorul cuprins:
„24. Nu constituie obiect al contestaţiilor în sensul prezentului Regulament-cadru:
a) procesele-verbale de control prin care au fost constatate contravenţii sau semne ale componenţei de infracţiune în condiţiile art.28 alin.(91) şi art.30 alin.(1) al Legii nr.131/2012 privind controlul de stat, în situaţiile în care se contestă partea de constatare a faptei contravenţionale din procesul-verbal de control, care se contestă în conformitate cu prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008;
b) procesele-verbale de control sau oricare alte acte administrative individuale ale organului de control, în temeiul cărora se impun măsuri restrictive sau sancţiuni care au ca efect suspendarea completă sau parţială a activităţii de întreprinzător sau imposibilitatea practicării acesteia de către persoana supusă controlului, care au fost contestate direct în instanţa de judecată, fără respectarea procedurii prealabile.”
3. Hotărârea Guvernului nr.464/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind ţinerea Registrului de stat al controalelor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.167-175, art.515) se modifică după cum urmează:
1) pe tot parcursul textului hotărârii şi al Regulamentului:
cuvintele „avansată calificată”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „calificată”, la forma gramaticală corespunzătoare;
textul „Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Legea nr.131/2012 privind controlul de stat”, la forma gramaticală corespunzătoare;
2) în Regulament:
a) pe tot parcursul textului, cuvintele „operator tehnico-tehnologic”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „administrator tehnic”, la forma gramaticală corectă;
b) punctul 4 se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
„Registrul de stat al controalelor interacţionează şi efectuează schimbul de date necesare cu Registrul de stat al contravenţiilor în cazul constatării contravenţiei în cadrul sau în urma controlului de stat.”;
c) la punctul 14, subpunctul 5) se completează cu textul „ , inclusiv datele de contact (telefon, poştă electronică) şi obiectele de control deţinute”;
d) la punctul 16, subpunctul 2) se completează cu textul „ , iar în cazul controlului inopinat – data şi numărul notei de motivare”;
e) la punctul 20:
subpunctul 5) se abrogă;
se completează cu subpunctul 61) cu următorul cuprins:
„61) domeniile de competenţă ale organului de control pentru care se planifică controale”;
f) ultimul alineat se completează cu un enunţ cu următorul cuprins: „Până la aprobarea planului, prioritatea şi ordinea persoanelor din plan (identificată conform punctajului de risc) poate fi revizuită şi modificată dacă aceasta o impun particularităţile sezoniere într-un domeniu de control, resursele disponibile, graficul de lucru al organului de control pe parcursul anului şi de alte circumstanţe relevante.”;
g) la punctul 21 alineatul al doilea, textul „este structurat pe capitole pentru fiecare domeniu de control, conform formulei „un capitol, un domeniu de control”” se substituie cu textul „reflectă toate domeniile de competenţă şi indică dacă la o persoană/obiect urmează să fie desfăşurate controale combinate pe câteva domenii simultan”;
h) la punctul 24:
cuvintele „zone economice libere”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „zone economice libere şi parcuri industriale”, la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvintele „Ministerul Economiei şi Infrastructurii” se substituie cu cuvintele „Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării”;
alineatul al treilea se completează cu următorul text: „În procesul de întocmire a planului anual de control, organul de control verifică dacă în plan se regăsesc rezidenţi ai zonelor economice libere sau ai parcurilor industriale ori obiecte de control din zone economice libere sau parcuri industriale. Până la înregistrarea planului anual de control, organul de control întocmeşte lista acestor persoane/obiecte şi o transmite autorităţii competente pentru a fi incluse în planul consolidat pentru fiecare zonă economică liberă sau parc industrial aferent.”;
i) punctul 28:
la subpunctul 2), textul „Legii nr.50 din 28 martie 2013” se substituie cu textul „Legii nr.50/2013”;
la subpunctul 3), cuvintele „legislaţiei cu privire la siguranţa ocupaţională şi la raporturile de muncă” se substituie cu textul „actelor normative în domeniul muncii, securităţii şi sănătăţii în muncă”;
se completează cu subpunctele 4) şi 5) cu următorul cuprins:
„4) controalele efectuate în baza Legii nr.1515/1993 privind protecţia mediului înconjurător, în domeniul protecţiei mediului şi folosirii raţionale a resurselor naturale;
5) controalele efectuate în baza Legii nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor”;
j) la punctul 34:
subpunctul 12) va avea următorul cuprins:
„12) prescripţii/indicaţii obligatorii, care prevăd măsuri necesare pentru înlăturarea încălcărilor şi atingerea rezultatului scontat”;
se completează cu subpunctul 121) cu următorul cuprins:
„121) recomandări facultative privind modalităţile de înlăturare a neconformităţilor şi evitarea acestora în viitor, dacă este cazul”;
k) la punctul 36, după primul alineat se introduc următoarele alineate:
„În cazul constatării unei contravenţii în cadrul efectuării controlului de stat, inspectorul bifează rubrica din procesul-verbal de control cu privire la constatarea contravenţiei şi completează rubricile procesului-verbal cu privire la constatarea contravenţiei sau al deciziei asupra cauzei contravenţionale. După semnarea procesului-verbal de control, Registrul exportă automatizat informaţia în partea ce ţine de constatarea contravenţiei în Registrul de stat al contravenţiilor, prin interconexiunea sistemelor informaţionale. Procesul-verbal de control substituie procesul-verbal cu privire la contravenţie şi are regim juridic şi forţă juridică similară dacă în el se constată fapta contravenţională.
În situaţia în care, în urma constatării contravenţiei, se stabilesc măsuri de remediere prevăzute la art.461 alin.(4) din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 în vederea conformării contravenientului cu cerinţele legale, aceste măsuri şi termenul realizării acestora se expun în planul de remediere.”;
l) punctul 37, la primul alineat, cuvintele „nota de motivare a controlului inopinat şi” se exclud;
m) la punctul 56, textul „operatorul tehnico-tehnologic” se substituie cu cuvintele „administratorul tehnic al sistemului informaţional”;
n) punctul 58 va avea următorul cuprins:
„58. Administratorul de sistem/infrastructură va gestiona sistemele operaţionale (administrare de sistem), sistemul informaţional, bazele de date, copierea de rezervă/restabilirea, resursele de reţea.
Funcţiile administratorului de sistem/infrastructură i se atribuie administratorului tehnic.”;
o) la punctul 59, textul „Înregistrările Registrului pot fi restabilite de către operatorul tehnico-tehnologic al Registrului, la solicitarea posesorului, integral sau parţial, în baza documentelor şi copiilor de rezervă ale fişierelor electronice completate” se substituie cu textul „Înregistrările Registrului pot fi restabilite de către administratorul tehnic, la solicitarea posesorului, integral sau parţial, în baza copiilor de rezervă disponibile ale fişierelor electronice completate”;
p) la punctul 61, textul „Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007” se substituie cu textul „Legea nr.71/2007”;
q) punctul 66:
la primul alineat, cuvintele „agenţilor economici” se substituie cu cuvintele „persoanei supuse controlului”;
alineatul al doilea va avea următorul cuprins:
„Persoana supusă controlului dispune de cabinet personal în cadrul Registrului de stat al controalelor, ce permite comunicarea, transmiterea, încărcarea, semnarea documentelor aferente controlului şi informarea inspectorului despre prezentarea probelor în scopul executării prescripţiei.”;
r) la punctul 73, primul alineat, textul „Legea nr.133 din 8 iulie 2011” se substituie cu textul „Legea nr.133/2011”;
s) anexa la Regulamentul privind ţinerea Registrului de stat al controalelor va avea următorul cuprins:
„Anexă la Regulamentul privind ţinerea Registrului de stat al controalelor
Formularele documentelor aferente controalelor
I. PROCES-VERBAL DE CONTROL
| |
Antetul organului de control (Denumirea organului de control)
| |
PROCES-VERBAL DE CONTROL nr._____ din ______________
□ Iniţial □ Adiţional la procesul-verbal de control nr.______ din _________________________________
Numele complet şi funcţia persoanelor care au efectuat controlul: ________________________ _____________________________________________________________________________
Date cu privire la delegaţia de control:______________________________________________ Tipul controlului şi temeiul efectuării lui: □ Planificat Temei al controlului: _____________________________________ ______________________ (numărul planului controalelor, data aprobării şi locul publicării)
□ Inopinat Temei al controlului: _____________________________________________________________ (prevederea aplicabilă a art.19 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat şi nota de motivare, cu indicarea datei la care a fost întocmită şi nr. de file)
Denumirea completă/numele persoanei supuse controlului şi identificarea obiectului de control (unitatea supusă controlului): _____________________________________________________________________________
Domeniul de activitate supus controlului:_____________________________________________
Lista de verificare aplicată: ________________________________________________________
Întrebările la care s-a constatat neconformarea cu cerinţele legale (s-a răspuns cu „Nu”): 1. Întrebarea verificată: ____________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ explicaţii/comentarii şi referinţa legală:________________________________________________ _______________________________________________________________________________
2. Întrebarea verificată: _____________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ explicaţii/comentarii şi referinţa legală:_________________________________________________ _________________________________________________________________________________
Date privind toate aspectele, documentele, bunurile, încăperile, produsele, utilajele şi obiectele de altă natură care au fost supuse controlului şi, după caz, ridicate în cadrul controlului, relevante scopului controlului: _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Constatările şi rezultatele controlului:_______________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Referinţa expresă la prevederile actelor normative pe care le-a încălcat persoana supusă controlului: _______________________________________________________________________________
Copiile documentelor examinate care confirmă încălcarea legii, ale altor documente întocmite în cadrul controlului: _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Durata controlului (cu indicarea datelor în care a avut loc efectuarea controlului şi a numărului de zile, dacă termenul a fost suspendat şi temeiul suspendării, după caz): _________________________________ _____________________________________________________________________________
Explicaţiile/obiecţiile în scris ale persoanei supuse controlului şi/sau ale angajaţilor acesteia: _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Recomandări facultative privind modalităţile de înlăturare a neconformităţilor şi evitarea acestora în viitor, dacă este cazul:_________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Prescripţia: Indicaţii obligatorii, care prevăd măsurile necesare pentru înlăturarea încălcărilor (stabilite în partea prescriptivă) şi rezultatul scontat, după caz: __________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Prevederile normative în temeiul cărora au fost emise indicaţiile: _________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Termenul în care urmează a fi înlăturate încălcările: ___________________________________ _____________________________________________________________________________
Măsuri restrictive aplicate, după caz (cu argumentarea necesităţii aplicării măsurii alese):__________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Date despre verificarea executării prescripţiei
☐ Încălcările au fost înlăturate de către persoana controlată. ☐ A fost întocmit un proces-verbal suplimentar.
Data: ________________ | |
Semnăturile inspectorilor: ____________________________________________ (numele, prenumele)
____________________________________________ (numele, prenumele)
|
________________________ (semnătura)
________________________ (semnătura) |
Procesul-verbal de control se contestă prin cerere prealabilă în termen de 30 de zile de la data la care persoanei supuse controlului i-a fost comunicat sau notificat actul administrativ individual. Cererea se depune la sediul autorităţii publice emitente şi se examinează în cadrul Consiliului pentru soluţionarea disputelor în cadrul organului de control sau direct în instanţa de judecată, în cazul aplicării măsurilor restrictive sau a sancţiunilor care au ca efect suspendarea completă sau parţială a activităţii de întreprinzător ori imposibilitatea practicării acesteia de către persoana supusă controlului, în condiţiile Codului administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018. _____________________________________________________________________________
Contravenţia constatată/contravenţiile constatate sau alte tipuri de încălcări prevăzute de lege, cu indicarea sancţiunii prevăzute de lege, după caz:___________________________________________________
|
√
|
Decizia privind examinarea contravenţiei în temeiul constatării personale a agentului constatator |
1. Data încheierii: ________________________, ora: ___________________ Locul încheierii: _______________________________________________
2. Agentul constatator (persoana competentă să soluţioneze cauza): Calitatea: _____________________________________________________ Numele:________________________________ Prenumele: ____________________________ Denumirea autorităţii pe care o reprezintă: __________________________________________ Adresa juridică: _______________________________________________________________
3. Persoana în a cărei privinţă a fost pornit procesul contravenţional: 3.1. Persoana fizică/cu funcţie de răspundere: Numele: _______________________________ Prenumele:___________________________ Data naşterii: ___________________ Cetăţenia: ___________________ Sexul: __________ Ocupaţia: ___________________________________________________________________ Identificat prin: ________________________ Seria: ___________ Numărul: _______________________ Eliberat de:_______________ la: _____________________ IDNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__| Domiciliul: ____________________________________________________________________
3.2. Persoana juridică: Denumirea: ___________________________________________________________________ Sediul: ______________________________________________________________________ IDNO |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Reprezentantul:_______________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
4. Timpul săvârşirii: data: _______ luna: __________________ anul: ___________ ora: _______ sau perioada săvârşirii: ___________________________________________________________ 5. Locul săvârşirii: _______________________________________________________________
6. Fapta contravenţională:_________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
cauzând paguba: ______________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ prin ce a comis o contravenţie, prevăzută la art.: _____________________________________________ __________________________________________Cod contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008.
7. Reprezentantul legal/apărătorul: ___________________________________________________
8. Interpretul/traducătorul___________________________________________________________ (numele, prenumele, funcţia, tel.)
am fost informat despre răspunderea penală conform prevederilor art.312 din Codul penal al Republicii Moldova nr.985/2002, pentru traducerea/interpretarea incorectă, fapt pentru care semnez: _________________________
9. Recunosc săvârşirea contravenţiei şi accept constatările agentului constatator, fapt pentru care semnez: _____________________________________________________________________________ (semnătura contravenientului)
Partea rezolutivă
| |
10. DECIZIA AGENTULUI CONSTATATOR DE SANCŢIONARE A CONTRAVENIENTULUI (persoanei competente să soluţioneze cauza):
| |
De sancţionare: ______________________________________________________________
Sancţiunea principală: _________________________________________________________
Sancţiunea complementară: ____________________________________________________
Cheltuieli aferente procesului contravenţional suportate de contravenient: |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| |
Deciziile privind examinarea contravenţiei în temeiul constatării personale a agentului constatator pot fi contestate cu recurs în termen de 15 zile de la data aplicării sancţiunii în instanţa de fond conform competenţei teritoriale. Decizia privind examinarea contravenţiei în temeiul constatării personale a agentului constatator poate fi contestată de către contravenient, victimă, procuror sau de către conducătorii autorităţilor din care fac parte agenţii constatatori. Contravenientul este în drept să achite jumătate din amenda stabilită dacă o plăteşte în cel mult 3 zile lucrătoare de la data aducerii la cunoştinţă a deciziei de aplicare a sancţiunii contravenţionale.
11. Amenda poate fi achitată în numerar, prin intermediul oricăror bănci din Republica Moldova, sucursale sau reprezentanţe ale acestora, şi la terminale de plată, precum şi online, prin intermediul internet banking, mobile banking, al aplicaţiilor bancare disponibile din Republica Moldova, inclusiv prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice (Mpay) (https://mpay.gov.md) la contul bancar:_________________________________________
12. Mi s-au adus iniţial la cunoştinţă drepturile şi obligaţiile prevăzute la art.34, 378, 383, 384, 387 şi 4513 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, specificate pe verso, am luat cunoştinţă cu mărimea amenzii prevăzute pentru contravenţia respectivă şi, în cazul convenirii asupra acordului de colaborare, cu soluţia asupra cauzei contravenţionale şi am primit copia deciziei, pentru care semnez: _____________________________________________________________________________ (semnătura contravenientului)
| |
13. Semnătura: _____________________________ agent constatator |
________________________________________ reprezentantul legal/apărătorul (persoana competentă să soluţioneze cauza) |
√
|
PROCES-VERBAL CU PRIVIRE LA CONTRAVENŢIE
|
Seria: ______ Numărul: __________________
Data: _______________________ ora:___________ Locul încheierii:_____________________
_____________________________________________________________________________
1. Agentul constatator: __________________________________________________________ (numele şi prenumele agentului constatator)
2. Funcţia şi denumirea autorităţii pe care o reprezintă: _______________________________
3. Datele persoanei în a cărei privinţă a fost pornit procesul contravenţional:
3.1. Numele:________________ Prenumele:_______________ Patronimicul:________________________
3.2. Locul şi data naşterii:_________________________________________________________________
Cetăţenia: _______________________________________ Sexul: ____________________________
3.3. Identificat prin: ________________________ Seria: ___________ Numărul:____________________
Eliberat de:_______________ la: _____________________ IDNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
3.4. Domiciliul: Ţara: ______________________ Localitatea: ____________________________
Strada:______________________________________________ Bloc:_________ Ap.: ________
3.5. Locul de muncă: __________________________ Ocupaţia:__________________________
Tel:_____________________________________
Persoana juridică:
3.6. Denumirea întreprinderii:_____________________________________________________
Codul fiscal: __________________________________________________________________
3.7. Sediul (adresa juridică): ______________________________________________________
3.8. Reprezentantul: _____________________________________________________________
Adresa: __________________________________________________Tel:__________________
4. Timpul comiterii: data: ___________ luna: _________________ anul: _________ora: _______
sau perioada cuprinsă între: ________________________________________________________
5. Locul comiterii (localitatea, adresa): _______________________________________________
Fapta contravenţională: ___________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ (elementele constitutive ale contravenţiei, circumstanţele cauzei care au importanţă pentru stabilirea faptelor şi consecinţelor lor juridice)
prin ce a comis o contravenţie, prevăzută la art.________________________ din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008.
Explicaţiile contravenientului în privinţa căruia s-a întocmit procesul-verbal:_________________
_____________________________________________________________________________
Interpretul/traducătorul___________________________________________________________ (numele, prenumele, funcţia, tel.)
am fost informat despre răspunderea penală conform prevederilor art.312 din Codul penal al Republicii Moldova nr.985/2002, pentru traducerea/interpretarea incorectă, fapt pentru care semnez _____________________
Probe: __________________________________________________________________________
Menţiunea privind refuzul contravenientului de a semna procesul-verbal, motivele refuzului/absenţa contravenientului: ____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Martori: 1) ___________________________________________________________________________ (numele, prenumele, IDNP, adresa de domiciliu, telefon) _____________________________________________________________________________
2) ___________________________________________________________________________ (numele, prenumele, IDNP, adresa de domiciliu, telefon) _____________________________________________________________________________
Semnătura: Agent constatator: _______________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Contravenient: __________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Martori: 1) _____________________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
2) _____________________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Decizia agentului constatator
Aplicarea sancţiunii contravenţionale__________________________________________________
Recunosc săvârşirea contravenţiei şi accept sancţiunea stabilită, fapt pentru care semnez ______
Încetarea procesului contravenţional___________________________________________________
________________________________________________________________________________
Remitere pentru examinare conform competenţei, în temeiul articolului______________________
_____________________________________________________________________________
Organul competent: ____________________________ Adresa:__________________________
______________________________________________________________________________
Cu recomandarea______________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Agentul constatator ___________________________________________________________ (numele, prenumele, funcţia agentului constatator, semnătura)
Data: _____________________ Ora: _____________
Semnătura: Agent constatator: _______________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Contravenient: ___________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Martori: 1) _____________________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
2) _____________________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Amenda urmează a fi achitată la contul IBAN al bugetului de stat (contul trezorerial de încasări): _____________________________________________________________________________
În caz de dezacord cu decizia emisă, sunteţi în drept să o contestaţi în termen de 15 zile de la data primirii acesteia. Conform art.34 alin.(3) şi art.443 alin.(11) din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, contravenientul este în drept să achite jumătate din amendă dacă o plăteşte în cel mult 3 zile lucrătoare de la data aducerii la cunoştinţă a deciziei de aplicare a sancţiunii contravenţionale. Drepturile şi obligaţiile mele, prevăzute la art.34, 384, 378 şi 448 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 mi-au fost explicate, am luat cunoştinţă cu conţinutul procesului-verbal, cu decizia agentului constatator, cu mărimea amenzii prevăzute pentru contravenţia respectivă şi am primit copia procesului-verbal, fapt pentru care semnez:_______________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura contravenientului şi data)
În cazul în care se stabilesc măsuri de remediere, se va completa anexa la procesul-verbal cu privire la contravenţie.
Unele prevederi ale Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 care stipulează drepturile persoanei în privinţa căreia a fost pornit procesul contravenţional.
Articolul 378. Dreptul la apărare (1) În procesul contravenţional, autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională este obligată să asigure părţilor şi altor participanţi la proces deplina exercitare a drepturilor procesuale în condiţiile prezentului cod. (2) Pe parcursul procesului contravenţional, părţile au dreptul să fie asistate de un apărător (avocat). (3) În momentul pornirii procesului contravenţional, autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională este obligată să aducă la cunoştinţa persoanei pasibile de răspundere contravenţională dreptul ei de a fi asistată de un apărător. (4) În cel mult 3 ore din momentul reţinerii, persoanei care este pasibilă de sancţiunea arestului contravenţional şi nu are apărător ales i se desemnează, în modul stabilit de art.167 alin.(11) din Codul de procedură penală, un avocat care acordă asistenta juridică garantată de stat.
Articolul 384. Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional (2) Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional are dreptul: a) la apărare; b) să cunoască fapta imputată; c) să fie asigurată, în cel mult 3 ore de la reţinere, cu un avocat care acordă asistenţă juridică garantată de stat dacă fapta este pasibilă de sancţiunea arestului contravenţional; d) să anunţe, în cazul reţinerii, în termen de o oră din momentul reţinerii, prin autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională, două persoane, la alegerea sa, despre faptul şi locul reţinerii; e) să primească informaţie scrisă şi explicarea drepturilor sale expuse în prezentul articol, inclusiv a dreptului de a tăcea şi de a nu mărturisi împotriva sa, împotriva rudelor sale apropiate, a soţului/soţiei, logodnicului/logodnicei, precum şi de a nu-şi recunoaşte vinovăţia; f) să fie audiată în prezenţa apărătorului dacă acceptă sau cere să fie audiată; g) să aibă întrevederi cu apărătorul în condiţii confidenţiale, fără limitarea numărului şi duratei întrevederilor; h) să ia cunoştinţă de materialele din dosar şi să i se elibereze, la cerere, în cel mult 24 de ore, copii de pe procesul-verbal; i) să prezinte probe; j) să formuleze cereri; k) să conteste decizia asupra cauzei; l) să recunoască total sau parţial vinovăţia în comiterea faptei ce i se impută; m) să ceară recuzarea reprezentantului autorităţii competentă să aplice sancţiunea contravenţională, expertului, interpretului, traducătorului, grefierului; n) să solicite audierea martorilor; o) să facă obiecţii împotriva acţiunilor agentului constatator şi să ceară consemnarea obiecţiilor sale în procesul-verbal; p) să ia cunoştinţă de procesul-verbal încheiat de agentul constatator, să facă obiecţii asupra corectitudinii lui, să ceară completarea lui cu circumstanţele care, în opinia sa, trebuie să fie consemnate; q) să se împace cu victima în condiţiile prevăzute de prezentul cod; r) să fie informat de agentul constatator despre toate hotărârile ce se referă la drepturile şi interesele sale, să primească, la cerere, copii de pe aceste hotărâri; s) să atace, în modul stabilit de lege, acţiunile şi deciziile autorităţii competente să soluţioneze cauza contravenţională, inclusiv hotărârea judecătorească; t) să retragă orice plângere depusă personal sau de apărător în interesele sale; u) să ceară şi să primească despăgubiri pentru prejudiciul cauzat prin acţiunile sau inacţiunile ilicite ale autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională. (3) Realizarea de către persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional a drepturilor sale ori renunţarea la realizarea acestor drepturi nu poate fi interpretată în detrimentul persoanei şi nu poate avea consecinţe nefavorabile pentru ea. (31) Dreptul prevăzut la alin.(2) lit.u) se oferă doar în cazul în care prin hotărâre judecătorească definitivă s-a constatat caracterul ilicit al acţiunilor sau al inacţiunilor autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională. (4) Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional este obligată: a) să se prezinte la citarea autorităţii competentă să soluţioneze cauza contravenţională; b) să accepte, la cererea autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională, examinarea şi percheziţia sa corporală; c) să accepte necondiţionat, la cererea autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională, testarea alcoolscopică, testarea antidrog, examenul medical, dactiloscopia, prelevarea de sânge şi de secreţii ale corpului pentru analiză; d) să fie supusă expertizei judiciare, la cererea agentului constatator competent sau a instanţei; e) să se supună dispoziţiilor legale ale agentului constatator şi ale preşedintelui şedinţei de judecată; f) să respecte ordinea în şedinţa de judecată şi să nu părăsească sala de şedinţe fără învoirea dată de preşedintele şedinţei. (5) Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional are şi alte drepturi şi obligaţii prevăzute de prezentul cod. (6) În conformitate cu prevederile prezentului cod, drepturile minorului se realizează şi de reprezentantul lui legal. Procesului contravenţional se aplică în mod corespunzător prevederile Codului de procedură penală cu privire la drepturile şi obligaţiile reprezentantului legal al minorului.
Articolul 448. Contestaţia împotriva deciziei agentului constatator asupra cauzei contravenţionale (1) Contravenientul, victima sau reprezentantul acestora, procurorul, dacă este parte în cauza contravenţională, în cazul în care nu sunt de acord cu decizia agentului constatator sau în cazul în care aceasta a fost emisă cu încălcarea normelor procesuale stabilite de prezentul cod, sunt în drept să conteste decizia emisă asupra cauzei contravenţionale. Termenul de contestare a deciziei agentului constatator este de 15 zile de la data emiterii acesteia sau, pentru părţile care nu au fost prezente la şedinţa de examinare a cauzei contravenţionale, de la data înmânării copiei de pe decizia respectivă în condiţiile art.4471 alin.(8). (2) În cazul omiterii termenului prevăzut la alin.(1) din motive întemeiate, dar nu mai târziu de 15 zile de la data începerii executării sancţiunii sau a perceperii despăgubirii materiale, persoana faţă de care a fost emisă decizia poate fi repusă în termen, la cerere, de către instanţa de judecată competentă să examineze contestaţia. (3) Persoana faţă de care a fost emisă decizia şi care a lipsit atât la examinarea cauzei, cât şi la pronunţarea deciziei şi nu a fost informată despre decizia emisă poate contesta decizia agentului constatator şi peste termen, dar nu mai târziu de 15 zile de la data începerii executării sancţiunii contravenţionale sau a perceperii despăgubirii materiale. (4) Contestaţia împotriva deciziei emise asupra cauzei contravenţionale se depune la autoritatea din care face parte agentul constatator, conform competenţei teritoriale, care a examinat cauza. În cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii, agentul constatator expediază contestaţia şi dosarul cauzei contravenţionale în instanţa de judecată competentă. (5) Contestaţia depusă conform alin.(1) suspendă executarea sancţiunii contravenţionale aplicată prin procesul-verbal cu privire la contravenţie sau prin decizia agentului constatator. (6) În cazul prevăzut la alin.(2), până la soluţionarea repunerii în termen, instanţa de judecată poate suspenda executarea deciziei. (7) Depunerea contestaţiei peste termen, conform alin.(3), nu suspendă executarea deciziei agentului constatator. Instanţa de judecată care examinează contestaţia poate suspenda executarea deciziei atacate. (8) Pentru contestaţia depusă împotriva deciziei de aplicare a sancţiunii contravenţionale se percepe o taxă de timbru în mărimea prevăzută de Legea taxei de stat nr.213/2023. (9) În cazul în care contestaţia nu este însoţită de dovada de plată a taxei de timbru, instanţa de judecată îi oferă timp părţii pentru înlăturarea neajunsurilor. Dacă, în termen de 15 zile, partea nu înlătură neajunsurile, contestaţia nu se consideră depusă şi, împreună cu actele anexate, se restituie printr-o încheiere ce nu se supune niciunei căi de atac. (10) Restituirea contestaţiei nu exclude posibilitatea depunerii repetate a acesteia în condiţiile şi modul prevăzute de prezentul articol. |
√
|
Anexă la Procesul-verbal cu privire la contravenţie întocmit la data de____________________
| |||
Partea I Planul de remediere
__________________________ (data întocmirii)
| ||||
Nr. crt. | Fapta contravenţională constatată | Măsurile de remediere stabilite | Termenul de remediere | |
1. | ||||
2. | ||||
3. | ||||
4. |
Alte menţiuni
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Agent constatator: _______________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Contravenient: __________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Martor: ________________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Partea a II-a Realizarea planului de remediere
____________________________ (data verificării)
| ||
Nr. crt. | Măsura de remediere stabilită | Proporţia în care s-a realizat |
1. | ||
2. | ||
3. | ||
4. | ||
Alte menţiuni
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Agent constatator: ______________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Contravenient: __________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Martor: ________________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
| ||
Semnătura inspectorilor: _________________________________________ (numele, prenumele)
_________________________________________ (numele, prenumele)
|
_______________________________ (semnătura)
_______________________________ (semnătura)
|
II. PROCES-VERBAL DE CONTROL SUPLIMENTAR
| ||
Antetul organului de control (Denumirea organului de control, adresa)
| ||
PROCES-VERBAL DE CONTROL SUPLIMENTAR nr._____ din ______________ conex Procesului-verbal de control nr.________ din _____________
Numele complet şi funcţia persoanelor care au efectuat verificarea suplimentară: _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
La data _________________ a fost executată verificarea suplimentară pentru verificarea executării prescripţiei dispuse prin Procesul-verbal de control nr._______ din ________________ (procesul-verbal de control iniţial). Date privind toate aspectele, documentele, bunurile, încăperile, produsele, utilajele şi obiectele de altă natură care au fost supuse verificării suplimentare şi, după caz, ridicate, relevante scopului verificării suplimentare:________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Constatările şi rezultatele verificării suplimentare:_____________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Copiile documentelor examinate care confirmă neexecutarea prescripţiei, a altor documente întocmite în cadrul verificării suplimentare: ______________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Durata verificării suplimentare (cu indicarea datelor în care a avut loc efectuarea controlului şi a numărului de zile, dacă termenul a fost suspendat şi temeiul suspendării, după caz): ______________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________
Explicaţiile/obiecţiile în scris ale persoanei supuse controlului şi/sau ale angajaţilor acesteia: ______________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________
Recomandări facultative privind modalităţile de înlăturare a neconformităţilor şi evitarea acestora în viitor, dacă este cazul:_________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Prescripţia: Indicaţiile obligatorii, care prevăd măsurile necesare pentru înlăturarea încălcărilor (stabilite în partea prescriptivă) şi rezultatul scontat, după caz: ________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Prevederile normative în temeiul cărora au fost emise indicaţiile: _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Termenul în care urmează a fi înlăturate încălcările: _________________________________
Măsurile restrictive aplicate, după caz (cu argumentarea necesităţii aplicării măsurii alese): _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Procesul-verbal de control suplimentar se contestă prin cerere prealabilă în termen de 30 de zile de la data în care persoanei supuse controlului i-a fost comunicat sau notificat actul administrativ individual. Cererea se depune la sediul autorităţii publice emitente, care se examinează în cadrul Consiliului disputelor pe lângă organul de control, sau direct în instanţa de judecată în cazul aplicării măsurilor restrictive sau sancţiunilor care au ca efect suspendarea completă sau parţială a activităţii de întreprinzător ori imposibilitatea practicării acesteia de către persoana supusă controlului în condiţiile Codului administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018. _____________________________________________________________________________
Contravenţia constatată/contravenţiile constatate sau alte tipuri de încălcări prevăzute de lege, cu indicarea sancţiunii prevăzute de lege, după caz: ___________________________________________________
|
√
| PROCES-VERBAL CU PRIVIRE LA CONTRAVENŢIE
|
Seria: _________ Numărul:_____________ Data:_______________________ Ora:_________ Locul încheierii: ___________________
1. Agent constatator _________________________________________________________________________ (numele şi prenumele agentului constatator)
2. Funcţia şi denumirea autorităţii pe care o reprezintă: _____________________________
3. Datele persoanei în a cărei privinţă a fost pornit procesul contravenţional:
3.1. Numele:_____________________ Prenumele:_____________ Patronimicul:___________
3.2. Locul şi data naşterii: ______________________________________________________ Cetăţenia: ___________________ Sexul: _________
3.3. Identificat prin: ____________________________ Seria: ________ Numărul: __________ Eliberat de: ____________ la: _________________ IDNP: ____________________________
3.4. Domiciliul: Ţara: __________________________ Localitatea:_________________________ Strada: ___________________________________ Bloc: ________ Ap.: ____________________
3.5. Locul de muncă: _____________________________ Ocupaţia: _______________________ Tel: ______________________________________
Persoana juridică: 3.6. Denumirea întreprinderii: ________________________________________________________ Codul fiscal: ______________________________________________________________________
3.7. Sediul (adresa juridică): ________________________________________________________
3.8. Reprezentant: _______________________________ Adresa: __________________________ Tel: ______________________________________
4. Timpul comiterii: Data: ________ Luna: _____________ Anul: _________ Ora comiterii: ______ (sau perioada cuprinsă între) ________________________________________________________
5. Locul comiterii (localitatea, adresa): ______________________________________________ Fapta contravenţională: __________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ (elementele constitutive ale contravenţiei, circumstanţele cauzei care au importanţă pentru stabilirea faptelor şi consecinţelor lor juridice)
prin ce a comis o contravenţie, prevăzută la art.________________________ din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008.
Explicaţiile contravenientului în privinţa căruia s-a întocmit procesul-verbal: _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Interpretul/traducătorul__________________________________________________________ (numele, prenumele, funcţia, tel.)
am fost informat despre răspunderea penală conform prevederilor art.312 din Codul penal al Republicii Moldova nr.985/2002, pentru traducere/interpretarea incorectă, fapt pentru care semnez __________________
Probe:________________________________________________________________________
Menţiunea privind refuzul contravenientului de a semna procesul-verbal, motivele refuzului/absenţa contravenientului:____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Martori: 1) ___________________________________________________________________________ (numele, prenumele, IDNP, adresa de domiciliu, telefon)
_____________________________________________________________________________
2) _________________________________________________________________________ (numele, prenumele, IDNP, adresa de domiciliu, telefon)
_____________________________________________________________________________
Semnătura: Agent constatator: ___________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Contravenient:_________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Martori: 1) ___________________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
2) ___________________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
DECIZIA AGENTULUI CONSTATATOR
Aplicarea sancţiunii contravenţionale: _____________________________________________
Recunosc săvârşirea contravenţiei şi accept sancţiunea stabilită, fapt pentru care semnez: _____________________________________________________________________________
Încetarea procesului contravenţional:_______________________________________________ _____________________________________________________________________________
Remitere pentru examinare conform competenţei, în temeiul articolului____________________ _____________________________________________________________________________
Organul competent: ________________________ Adresa:______________________________ _____________________________________________________________________________
Cu recomandarea: _____________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Agentul constatator ____________________________________________________________ (numele, prenumele, funcţia agentului constatator, semnătura)
Data: _____________________ Ora: _____________
Semnătura: Agent constatator: ___________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Contravenient: ________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Martori: 1) __________________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
2) __________________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Amenda urmează a fi achitată la contul IBAN al bugetului de stat (contul trezorerial de încasări): _____________________________________________________________________________
În caz de dezacord cu decizia emisă, sunteţi în drept să o contestaţi în termen de 15 zile de la data primirii acesteia. Conform art.34 alin.(3) şi art.443 alin.(11) din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, contravenientul este în drept să achite jumătate din amendă dacă o plăteşte în cel mult 3 zile lucrătoare de la data aducerii la cunoştinţă a deciziei de aplicare a sancţiunii contravenţionale. Drepturile şi obligaţiile mele, prevăzute la art.34, 384, 378 şi 448 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 mi-au fost explicate, am luat cunoştinţă cu conţinutul procesului-verbal, cu decizia agentului constatator, cu mărimea amenzii prevăzute pentru contravenţia respectivă şi am primit copia procesului-verbal, fapt pentru care semnez:____________________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura contravenientului şi data)
În cazul în care se stabilesc măsuri de remediere, se va completa anexa la procesul-verbal cu privire la contravenţie. Unele prevederi ale Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 care stipulează drepturile persoanei în privinţa căreia a fost pornit procesul contravenţional.
Articolul 378. Dreptul la apărare (1) În procesul contravenţional, autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională este obligată să asigure părţilor şi altor participanţi la proces deplina exercitare a drepturilor procesuale în condiţiile prezentului cod. (2) Pe parcursul procesului contravenţional, părţile au dreptul să fie asistate de un apărător (avocat). (3) În momentul pornirii procesului contravenţional, autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională este obligată să aducă la cunoştinţa persoanei pasibile de răspundere contravenţională dreptul ei de a fi asistată de un apărător. (4) În cel mult 3 ore din momentul reţinerii, persoanei care este pasibilă de sancţiunea arestului contravenţional şi nu are apărător ales i se desemnează, în modul stabilit de art.167 alin.(11) din Codul de procedură penală, un avocat care acordă asistenta juridică garantată de stat.
Articolul 384. Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional (2) Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional are dreptul: a) la apărare; b) să cunoască fapta imputată; c) să fie asigurată, în cel mult 3 ore de la reţinere, cu un avocat care acordă asistenţă juridică garantată de stat dacă fapta este pasibilă de sancţiunea arestului contravenţional; d) să anunţe, în cazul reţinerii, în termen de o oră din momentul reţinerii, prin autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională, două persoane, la alegerea sa, despre faptul şi locul reţinerii; e) să primească informaţie scrisă şi explicarea drepturilor sale expuse în prezentul articol, inclusiv a dreptului de a tăcea şi de a nu mărturisi împotriva sa, împotriva rudelor sale apropiate, a soţului/soţiei, logodnicului/logodnicei, precum şi de a nu-şi recunoaşte vinovăţia; f) să fie audiată în prezenţa apărătorului dacă acceptă sau cere să fie audiată; g) să aibă întrevederi cu apărătorul în condiţii confidenţiale, fără limitarea numărului şi duratei întrevederilor; h) să ia cunoştinţă de materialele din dosar şi să i se elibereze, la cerere, în cel mult 24 de ore, copii de pe procesul-verbal; i) să prezinte probe; j) să formuleze cereri; k) să conteste decizia asupra cauzei; l) să recunoască total sau parţial vinovăţia în comiterea faptei ce i se impută; m) să ceară recuzarea reprezentantului autorităţii competentă să aplice sancţiunea contravenţională, expertului, interpretului, traducătorului, grefierului; n) să solicite audierea martorilor; o) să facă obiecţii împotriva acţiunilor agentului constatator şi să ceară consemnarea obiecţiilor sale în procesul-verbal; p) să ia cunoştinţă de procesul-verbal încheiat de agentul constatator, să facă obiecţii asupra corectitudinii lui, să ceară completarea lui cu circumstanţele care, în opinia sa, trebuie să fie consemnate; q) să se împace cu victima în condiţiile prevăzute de prezentul cod; r) să fie informat de agentul constatator despre toate hotărârile ce se referă la drepturile şi interesele sale, să primească, la cerere, copii de pe aceste hotărâri; s) să atace, în modul stabilit de lege, acţiunile şi deciziile autorităţii competente să soluţioneze cauza contravenţională, inclusiv hotărârea judecătorească; t) să retragă orice plângere depusă personal sau de apărător în interesele sale; u) să ceară şi să primească despăgubiri pentru prejudiciul cauzat prin acţiunile sau inacţiunile ilicite ale autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională. (3) Realizarea de către persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional a drepturilor sale ori renunţarea la realizarea acestor drepturi nu poate fi interpretată în detrimentul persoanei şi nu poate avea consecinţe nefavorabile pentru ea. (31) Dreptul prevăzut la alin.(2) lit.u) se oferă doar în cazul în care prin hotărâre judecătorească definitivă s-a constatat caracterul ilicit al acţiunilor sau al inacţiunilor autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională. (4) Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional este obligată: a) să se prezinte la citarea autorităţii competentă să soluţioneze cauza contravenţională; b) să accepte, la cererea autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională, examinarea şi percheziţia sa corporală; c) să accepte necondiţionat, la cererea autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională, testarea alcoolscopică, testarea antidrog, examenul medical, dactiloscopia, prelevarea de sânge şi de secreţii ale corpului pentru analiză; d) să fie supusă expertizei judiciare, la cererea agentului constatator competent sau a instanţei; e) să se supună dispoziţiilor legale ale agentului constatator şi ale preşedintelui şedinţei de judecată; f) să respecte ordinea în şedinţa de judecată şi să nu părăsească sala de şedinţe fără învoirea dată de preşedintele şedinţei. (5) Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional are şi alte drepturi şi obligaţii prevăzute de prezentul cod. (6) În conformitate cu prevederile prezentului cod, drepturile minorului se realizează şi de reprezentantul lui legal. Procesului contravenţional se aplică în mod corespunzător prevederile Codului de procedură penală cu privire la drepturile şi obligaţiile reprezentantului legal al minorului.
Articolul 448. Contestaţia împotriva deciziei agentului constatator asupra cauzei contravenţionale (1) Contravenientul, victima sau reprezentantul acestora, procurorul, dacă este parte în cauza contravenţională, în cazul în care nu sunt de acord cu decizia agentului constatator sau în cazul în care aceasta a fost emisă cu încălcarea normelor procesuale stabilite de prezentul cod, sunt în drept să conteste decizia emisă asupra cauzei contravenţionale. Termenul de contestare a deciziei agentului constatator este de 15 zile de la data emiterii acesteia sau, pentru părţile care nu au fost prezente la şedinţa de examinare a cauzei contravenţionale, de la data înmânării copiei de pe decizia respectivă în condiţiile art.4471 alin.(8). (2) În cazul omiterii termenului prevăzut la alin.(1) din motive întemeiate, dar nu mai târziu de 15 zile de la data începerii executării sancţiunii sau a perceperii despăgubirii materiale, persoana faţă de care a fost emisă decizia poate fi repusă în termen, la cerere, de către instanţa de judecată competentă să examineze contestaţia. (3) Persoana faţă de care a fost emisă decizia şi care a lipsit atât la examinarea cauzei, cât şi la pronunţarea deciziei şi nu a fost informată despre decizia emisă poate contesta decizia agentului constatator şi peste termen, dar nu mai târziu de 15 zile de la data începerii executării sancţiunii contravenţionale sau a perceperii despăgubirii materiale. (4) Contestaţia împotriva deciziei emise asupra cauzei contravenţionale se depune la autoritatea din care face parte agentul constatator, conform competenţei teritoriale, care a examinat cauza. În cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii, agentul constatator expediază contestaţia şi dosarul cauzei contravenţionale în instanţa de judecată competentă. (5) Contestaţia depusă conform alin.(1) suspendă executarea sancţiunii contravenţionale aplicată prin procesul-verbal cu privire la contravenţie sau prin decizia agentului constatator. (6) În cazul prevăzut la alin.(2), până la soluţionarea repunerii în termen, instanţa de judecată poate suspenda executarea deciziei. (7) Depunerea contestaţiei peste termen, conform alin.(3), nu suspendă executarea deciziei agentului constatator. Instanţa de judecată care examinează contestaţia poate suspenda executarea deciziei atacate. (8) Pentru contestaţia depusă împotriva deciziei de aplicare a sancţiunii contravenţionale se percepe o taxă de timbru în mărimea prevăzută de Legea taxei de stat nr.213/2023. (9) În cazul în care contestaţia nu este însoţită de dovada de plată a taxei de timbru, instanţa de judecată îi oferă timp părţii pentru înlăturarea neajunsurilor. Dacă, în termen de 15 zile, partea nu înlătură neajunsurile, contestaţia nu se consideră depusă şi, împreună cu actele anexate, se restituie printr-o încheiere ce nu se supune niciunei căi de atac. (10) Restituirea contestaţiei nu exclude posibilitatea depunerii repetate a acesteia în condiţiile şi modul prevăzute de prezentul articol. |
√
|
Anexă la Procesul-verbal cu privire la contravenţie întocmit la data de____________________
| |||
Partea I Planul de remediere ____________________________ (data întocmirii)
| ||||
Nr. crt. | Fapta contravenţională constatată | Măsurile de remediere stabilite | Termenul de remediere | |
1. | ||||
2. | ||||
3. | ||||
4. |
Alte menţiuni
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Agent constatator: _____________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Contravenient: __________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Martor: ________________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
| ||
Semnătura inspectorilor: ______________________________________________ (numele, prenumele)
Semnătura reprezentantului/persoanei supuse controlului: ______________________________________________ (numele, prenumele, funcţia) |
______________________________ (semnătura)
______________________________ (semnătura)
| |
Partea a II-a Realizarea planului de remediere
____________________________ (data verificării)
| ||
Nr. crt. | Măsura de remediere stabilită | Proporţia în care s-a realizat |
1. | ||
2. | ||
3. | ||
4. | ||
Alte menţiuni
_____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Agent constatator: _____________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Contravenient: _________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Martor: _______________________________________________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
| ||
Semnătura inspectorilor: ______________________________________________ (numele, prenumele)
Semnătura reprezentantului/persoanei supuse controlului: ______________________________________________ (numele, prenumele, funcţia) |
______________________________ (semnătura)
______________________________ (semnătura)
|
III. DELEGAŢIA DE CONTROL
|
Antetul organului de control (Denumirea organului de control, adresa)
|
DELEGAŢIA DE CONTROL nr._____ din ______________
În conformitate cu prevederile ______________________________________________________ (prevederile legale care, expres, acordă organului respectiv atribuţia de control în cazul pentru care se emite delegaţia)
şi ale Legii nr.131/2012 privind controlul de stat, se dispune efectuarea controlului _____________________________________________________________________________, (planificat/inopinat)
în temeiul _______________________________________________________________________ (pentru controalele planificate ‒ numărul planului controalelor, data aprobării şi locul publicării planului; pentru controalele inopinate – prevederea aplicabilă a art.19 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat şi nota de motivare, cu indicarea datei la care a fost întocmită şi a numărului de file)
în privinţa ____________________________________________________________________________ (denumirea/numele persoanei supuse controlului; codul fiscal; sediul/adresa subdiviziunii controlate şi codul acesteia, după caz, alte date de contact)
Obiectul/obiectele care urmează a fi supus(e) controlului îl/le constituie: _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________.
Scopul controlului: _____________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Metoda de control: _____________________________________________________________
Aspecte ce urmează a fi verificate în cadrul controlului: ________________________________ _____________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________
Lista/listele de verificare aplicată/aplicate în cadrul controlului este/sunt:___________________ _______________________________________________________________________________,
aprobată/aprobate prin _______________________________________________________________________________, (actul administrativ al conducătorului autorităţii publice centrale cu competenţe în domeniul de control)
publicat în ________________________________________________________________________________. (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, anul, nr., art.)
Data începerii controlului:____________________________________________________________. (zz.ll.aaaa)
Durata preconizată a controlului: ______________________________________________________ (numărul zilelor de control)
Controlul va fi efectuat de către inspectorii:___________________________________________ (numele, prenumele, funcţia, numărul legitimaţiei de serviciu) _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Data ________________________ şi modul de comunicare a delegaţiei de control______________________ (poştă, e-mail, personal etc.) _____________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________ (funcţia, numele, prenumele conducătorului organului) _____________________________________________________________________________ (semnătura)
Delegaţia de control se contestă prin cerere prealabilă în termen de 30 de zile de la data în care persoanei supuse controlului i-a fost comunicat sau notificat actul administrativ individual. Cererea se depune la sediul autorităţii publice emitente şi se examinează în cadrul Consiliului pentru soluţionarea disputelor în cadrul organului de control sau direct în instanţa de judecată, în cazul aplicării măsurilor restrictive sau a sancţiunilor care au ca efect suspendarea completă sau parţială a activităţii de întreprinzător ori imposibilitatea practicării acesteia de către persoana supusă controlului, în condiţiile Codului administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018. |
IV. PLANUL ANUAL AL CONTROALELOR
| ||||||||
Antetul organului de control (Denumirea organului de control)
| ||||||||
PLANUL CONTROALELOR pentru anul ____________
| ||||||||
Nr. crt. | Denumirea (numele) persoanei supuse controlului | Codul fiscal | Obiectul1 supus controlului şi adresa acestuia | Trimestrul | Domeniile de competenţă a organului de control2 | Control comun (organul de control vizat)4 | ||
(denumirea domeniului)3 | (denumirea domeniului) | (denumirea domeniului) | ||||||
1. | ||||||||
2. | ||||||||
3. | ||||||||
4. | ||||||||
5. | ||||||||
1 În funcţie de scopul controlului şi de obiectivele organului de control, se indică tipul sau destinaţia construcţiei, spaţiului, utilajului sau altor categorii de obiecte care urmează a fi supuse controlului (de ex.: unitate de producere, sediu, depozit, unitate de comerţ, staţie de alimentare, abator, farmacie etc.). 2 Pentru fiecare domeniu de competenţă (domeniu de control) se va include o coloană separată. Domeniile de competenţă se identifică în corespundere cu Metodologia de control sectorială şi anexa la Legea nr.131/2012 privind controlul de stat. Se indică denumirea sumară a domeniului, corespunzător coloanei. 3 Se marchează cu simbolul „X” la domeniul corespunzător de competenţă dacă s-a planificat control în raport cu o persoană/obiect ce urmează a fi supusă/supus controlului. În cazul în care la aceeaşi/acelaşi persoană/obiect urmează să fie desfăşurate controale combinate pe câteva domenii simultan, se va marca cu simbolul „X” la toate domeniile de competenţă relevante. 4 Se include denumirea organului/organelor de control cu care s-a convenit efectuarea unui control comun în raport cu o persoană/obiect ce urmează a fi supusă/supus controlului.” |
4. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Consiliului naţional de soluţionare a disputelor în domeniul controlului de stat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.135/2019 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.76-85, art.155), se modifică după cum urmează:
1) pe tot parcursul textului, textul „Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Legea nr.131/2012 privind controlul de stat”, la forma gramaticală corespunzătoare;
2) la punctul 7, cuvântul „doi” se substituie cu cifra „3” şi se completează cu următorul enunţ: „Reprezentanţii asociaţiilor de întreprinzători, desemnaţi în calitate de membri în Consiliul naţional îşi exercită atribuţiile până la selectarea noilor membri, dar nu mai mult de 6 luni de la încetarea mandatului.”;
3) la punctul 9 subpunctul 1), textul „o dată la doi ani,” se exclude;
4) la punctul 21, subpunctul 7) se abrogă;
5) la punctul 24, subpunctul 8) se abrogă;
6) punctul 29 va avea următorul cuprins:
„29. Şedinţa se consideră deliberativă dacă la aceasta participă cel puţin 50% din membrii Consiliului naţional. În cazul absenţei preşedintelui Consiliului naţional, şedinţa este prezidată de către secretarul general adjunct al Guvernului, responsabil de coordonarea domeniului supravegherii controalelor de stat. Secretarul general adjunct al Guvernului este membru supleant al Consiliului naţional.”;
7) la punctul 30, cuvântul „Secretariat” se substituie cu cuvântul „preşedinte”.
