miercuri, 12 iunie 2024
414/12.06.2024 Hotărâre cu privire la modificarea unor hotărâri ale Guvernului (în domeniul controlului de stat, inclusiv privind organizarea şi funcţionarea Consiliului naţio...

H O T Ă R Â R E

cu privire la modificarea unor hotărâri ale Guvernului (în domeniul controlului

de stat, inclusiv privind organizarea şi funcţionarea Consiliului naţional

de soluţionare a disputelor şi Consiliilor de soluţionare

a disputelor în cadrul organelor de control)

 

nr. 414  din  12.06.2024

 

Monitorul Oficial nr.299-301/600 din 11.07.2024

 

* * *

În temeiul art.9 alin.(1) şi (2), art.16 şi art.30 alin.(5) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

Se aprobă modificările ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului (se anexează).

 

PRIM-MINISTRUDorin RECEAN

 

Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
ministrul dezvoltării economice şi digitalizăriiDumitru Alaiba

 

Nr.414. Chişinău, 12 iunie 2024.

 

 

Aprobate

prin Hotărârea Guvernului

nr.414 din 12 iunie 2024

 

MODIFICĂRILE

ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului

 

1. Hotărârea Guvernului nr.379/2018 cu privire la controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.133-141, art.421) se modifică după cum urmează:

1) în tot cuprinsul hotărârii, textul „Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Legea nr.131/2012 privind controlul de stat”, la forma gramaticală corespunzătoare”;

2) în anexa nr.1:

a) capitolul II se completează cu secţiunea a 5-a cu următorul cuprins:

 

Secţiunea a 5-a

Întocmirea planului anual de control în

urma evaluării nivelului de risc

281. După aranjarea clasamentelor pe fiecare domeniu de control, din fiecare clasament se preia un număr estimativ de persoane/unităţi care urmează a fi incluse în planul anual al controalelor.

Numărul de persoane/unităţi preluate din clasament se raportează la capacităţile instituţionale, atât ale subdiviziunii responsabile de domeniul pentru care s-a făcut clasamentul, inclusiv ale subdiviziunilor teritoriale, cât şi ale organului de control în general, precum şi la numărul maxim potenţial de persoane/unităţi care pot fi supuse controalelor de către toate subdiviziunile organului de control. Preluarea persoanelor/unităţilor din clasament se realizează începând cu cea care a acumulat punctajul maxim de risc în urma aplicării formulei de la pct.20 sau randomizat în privinţa celor care au acumulat acelaşi punctaj de risc şi se reflectă în lista subdiviziunii organului de control în ordine descrescătoare a punctajului de risc acumulat conform clasamentului.

282. Toate listele pentru toate domeniile de control se includ într-un plan al controalelor şi constituie versiunea preliminară a planului anual al controalelor, care se examinează suplimentar în vederea dezvoltării şi consolidării.

În urma comparării şi a contrapunerii listelor persoanelor/unităţilor, pe domeniile pentru care s-a făcut clasamentul, din versiunea preliminară a planului anual al controalelor, se definitivează, se consolidează şi se aprobă planul anual al controalelor, în conformitate cu prevederile cadrului normativ şi regulile aprobate de conducătorul organului de control. Planul anual al controalelor se întocmeşte în baza formularului prevăzut în anexa la Regulamentul privind ţinerea Registrului de stat al controalelor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.464/2018.

283. Clasamentele şi listele persoanelor supuse controlului se generează automatizat de Registrul de stat al controalelor în baza informaţiilor din acesta, în urma analizei criteriilor de risc, conform formulei stabilite la pct.20. În cazul în care Registrul nu asigură analiza suficientă a criteriilor de risc, aceasta se face manual şi este complementară informaţiei oferite de Registru.

284. Dacă persoana supusă controlului se regăseşte de mai multe ori în planul anual al controalelor în vederea efectuării controalelor în mai multe domenii de control din competenţa organului de control, conducătorul acesteia are obligaţia de a asigura reducerea la maximum a numărului de vizite prin combinarea şi comasarea vizitelor pe mai multe domenii într-o singură vizită de control la una şi aceeaşi persoană/obiect. Organizarea şi efectuarea controlului trebuie să se realizeze cu asigurarea efectuării unui singur control planificat, pentru toate domeniile de activitate ale persoanei supuse controlului identificate în planul anual al controalelor.”;

b) se completează cu punctul 311 cu următorul cuprins:

311. Până a purcede la analiza riscurilor şi, după caz, la motivarea necesităţii unui control inopinat, organul de control stabileşte dacă:

1) petiţia ţine de competenţa organului de control în cauză şi informaţia prezentată este relevantă domeniului său de control;

2) faptele examinate sunt prevăzute de legislaţia contravenţională sau penală şi plângerea conţine suficiente elemente de fapt care ar permite constatarea contravenţiei sau începerea urmăririi penale fără iniţierea unui control de stat.”;

c) la punctul 35:

cuvântul „clasificarea” se substituie cu cuvântul „soluţionarea”;

se completează cu un alineat cu următorul cuprins:

„Petiţiile sau datele despre petiţionar vor fi dezvăluite persoanei supuse controlului în măsura în care legile de specialitate nu stabilesc interdicţii în acest sens.”;

d) se completează cu punctele 351 şi 352 cu următorul cuprins:

351. Evaluarea informaţiei din petiţii în temeiul criteriilor de risc poate fi realizată în baza atribuirii punctajului şi ponderării corespunzătoare a variantelor posibile. La calcularea riscului se selectează doar câte un aspect de evaluare (o variantă) de la fiecare criteriu de risc, conform următorului exemplu:

 

Nr.
crt.
Criterii de riscAspecte de evaluarePunctaj
1. Conţinutul petiţieiConţinut întemeiat, descrieri corect argumentate, completate cu dovezi concrete5
Conţinut aparent neîntemeiat, descrieri abstracte, lipsite de argumentări şi dovezi1
2. Timpul ce a trecut de la identificarea problemeiÎncălcarea descrisă în petiţie are loc în flagrant sau într-o perioadă de timp scurtă de la momentul sesizării5
Perioada de timp ce s-a scurs de la momentul producerii încălcării este destul de mare fiind depăşite şi termenele de prescripţie1
3. Credibilitatea autorului petiţieiConform datelor deţinute, autorul petiţiei a sesizat anterior organul de control şi alte încălcări, care, fiind verificate, s-au adeverit4
Autorul petiţiei nu a sesizat organul de control în trecut (este prima petiţie)3
Conform datelor deţinute, autorul petiţiei examinate a sesizat anterior organul de control şi alte încălcări, care, fiind verificate, majoritatea dintre ele nu s-au adeverit1
4. Producerea unor incidente/ accidentePetiţii cu detalii exacte şi precise despre producerea unui incident/accident ce a provocat prejudicii5
Petiţii despre posibilitatea iminentă de producere pe viitor a unui incident/accident3
5. Categoriile sociale ale populaţieiPetiţii cu referire la încălcări ce afectează grupuri de persoane vulnerabile (copii, bătrâni, bolnavi, persoane cu dizabilităţi)5
Petiţii cu referire la încălcări ce afectează alte grupuri de persoane2
6. Impactul asupra societăţii, proprietăţii publice sau privatePetiţii despre unele încălcări a căror înlăturare, nefiind înlăturate imediat, ar fi imposibilă în viitor, astfel având impact negativ considerabil asupra societăţii, proprietăţii publice sau private5
Petiţii despre unele încălcări a căror înlăturare ar fi posibilă în viitor, neavând un impact negativ considerabil asupra societăţii, proprietăţii publice sau private1
TOTAL

 

352. Prin calcularea sumei punctelor evaluării criteriilor stabilite în tabelul de la pct.351, se obţine punctajul total al evaluării petiţiei, pe baza căruia organul de control ia decizia în privinţa petiţiei, cu dispunerea motivată a unei sau mai multor dintre următoarele acţiuni:

 

Nr.
crt.
Punctaj total
obţinut conform
evaluării criteriilor
stabilite
Acţiuni care pot fi întreprinse
1.11-16Refuzarea efectuării unui control, cu înregistrarea petiţiei în cabinetul personal al persoanei supuse controlului din Registrul de stat al controalelor
2. 17-23Înregistrarea petiţiei în cabinetul personal al persoanei supuse controlului din Registrul de stat al controalelor, cu notificarea acestuia despre verificarea anumitor aspecte identificate în petiţie în timpul următorului control planificat
Notificarea persoanei supuse controlului vizat, prin care se solicită soluţionarea pe cale amiabilă a problemelor abordate în petiţie, cu informarea organului de control şi a petiţionarului despre posibilitatea soluţionării şi termenele necesare
3.24-29Dispunerea efectuării imediate a unui control inopinat, care poate include desfăşurarea unui control la faţa locului”;

 

3) în anexa nr.2:

a) punctul 12 se completează cu un alineat cu următorul cuprins:

„Numărul de întrebări incluse în lista de verificare şi importanţa/magnitudinea acestora trebuie să fie raportate la varietatea riscurilor şi complexitatea domeniului de competenţă, resursele de timp şi personal ale organului de control în scopul de a atinge eficienţă maximă în gestionarea şi eliminarea celor mai importante riscuri sistemice. În listele de verificare nu vor fi incluse întrebări care reflectă cerinţe legale, a căror încălcare nu provoacă prejudicii sau riscuri directe şi evidente pentru viaţa, sănătatea, proprietatea persoanelor sau mediu.”;

b) la punctul 14 subpunctul 4), textul „titlului actului normativ, articolului şi alineatului încălcat” se substituie cu textul „titlul, articolul şi, după caz, alineatul încălcat din actul normativ intrat în vigoare conform Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative”;

c) la punctul 16, ultimul alineat se completează cu un enunţ cu următorul cuprins: „În conţinutul întrebării pot fi incluse trimiteri doar la acte normative intrate în vigoare conform Legii nr.100/2017 cu privire la actele normative sau la standarde care au aplicare obligatorie în condiţiile art.14 din Legea nr.20/2016 cu privire la standardizarea naţională.”;

d) la punctul 20, textul „se acordă punctaj maxim pentru întrebările care indică asupra unei cerinţe legale, a cărei încălcare poate produce un risc pentru viaţa persoanei sau poate produce o vătămare gravă a integrităţii corporale a persoanei” se substituie cu textul „se acordă punctaj maxim, între 15 şi 20 de puncte, pentru întrebările care indică asupra unei cerinţe legale, a cărei încălcare „foarte gravă” duce la risc iminent şi imediat pentru viaţa persoanei, poate produce iminent o vătămare gravă a integrităţii corporale a persoanei sau crea prejudicii majore pentru mediu sau proprietatea persoanelor şi nu pot fi înlăturate în timpul controlului. Se acordă punctaj mediu, între 7 şi 14 puncte, pentru încălcări „grave”, care duc la risc iminent, dar nu imediat pentru viaţa şi sănătatea persoanelor, sau la prejudicii considerabile pentru mediu sau proprietatea persoanelor. Se acordă între 1 şi 6 puncte pentru încălcări „minore”, care pot fi înlăturate până la finalizarea controlului şi care nu creează pericol iminent pentru viaţa şi sănătatea persoanelor sau pot cauza prejudicii minore sau neglijabile pentru mediu sau proprietatea persoanelor.”;

e) la punctul 22, textul „Suma punctajelor obţinute la întrebările verificate constituie punctajul general.” se substituie cu textul „După parcurgerea tuturor întrebărilor aplicabile din listă, se calculează punctajul general, care reprezintă media aritmetică sau media ponderată sau doar suma punctajelor obţinute la întrebările verificate.”;

f) la punctul 24:

cuvintele „trebuie verificate mai întâi” se substituie cu cuvintele „necesită atenţie sporită”;

textul „ : decizia de sancţionare, necesitatea realizării unui control ulterior, luarea deciziei de suspendare a activităţii persoanei supuse controlului” se substituie cu cuvintele „necesitatea realizării unui control în viitorul apropiat”.

 

2. Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru soluţionarea disputelor în cadrul organelor de control, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.380/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.133-141, art.422), se modifică după cum urmează:

1) în tot cuprinsul hotărârii, textele „Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător” şi „Legea contenciosului administrativ nr.793-XIV din 10 februarie 2000”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textele „Legea nr.131/2012 privind controlul de stat” şi, respectiv, „Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018”, la forma gramaticală corespunzătoare;

2) în Regulament:

a) la punctul 1, textul „inclusiv al subdiviziunilor (oficiilor) teritoriale, după caz” se exclude;

b) punctul 4 va avea următorul cuprins:

4. Consiliul examinează cererea prealabilă de contestare conform procedurii prealabile prevăzute în Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018 până la depunerea unei cereri de chemare în judecată a persoanei supuse controlului care se consideră vătămată într-un drept al său, recunoscut de lege.

Excepţie constituie partea de constatare a faptei contravenţionale şi planul de remediere din procesul-verbal de control, care se contestă în conformitate cu prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 şi actul administrativ individual contestat direct în instanţa de judecată, fără respectarea procedurii prealabile în condiţiile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat şi în conformitate cu prevederile Codului administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.”;

c) la punctul 5:

litera b), cuvintele „şi audit intern” se exclud;

litera d), cuvântul „trei” se substituie cu cuvântul „patru”;

d) la punctul 9:

alineatul doi, cuvântul „trei” se substituie cu cuvântul „patru”;

alineatul trei, cuvântul „trei” se substituie cu cifra „4”;

se completează cu alineatul patru cu următorul cuprins:

„Dacă la procedura de selecţie în cadrul Consiliului, au optat un număr mai mic de 4 asociaţii din cadrul mediului de afaceri, procedura de selecţie se prelungeşte doar pentru organele de control care nu au întrunit numărul necesar de asociaţii din cadrul mediului de afaceri.”;

e) punctul 11 se completează cu alineatul al treilea, cu următorul cuprins:

„Consiliul al cărui mandat a încetat îşi îndeplineşte atribuţiile până la selectarea noilor membri, dar nu mai mult de 6 luni de la încetarea mandatului.”;

f) punctul 22 se completează cu textul „dacă în privinţa aceluiaşi act sau fapt persoana nu s-a adresat în instanţa de judecată, în condiţiile art.30 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat”;

g) punctul 24 va avea următorul cuprins:

24. Nu constituie obiect al contestaţiilor în sensul prezentului Regulament-cadru:

a) procesele-verbale de control prin care au fost constatate contravenţii sau semne ale componenţei de infracţiune în condiţiile art.28 alin.(91) şi art.30 alin.(1) al Legii nr.131/2012 privind controlul de stat, în situaţiile în care se contestă partea de constatare a faptei contravenţionale din procesul-verbal de control, care se contestă în conformitate cu prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008;

b) procesele-verbale de control sau oricare alte acte administrative individuale ale organului de control, în temeiul cărora se impun măsuri restrictive sau sancţiuni care au ca efect suspendarea completă sau parţială a activităţii de întreprinzător sau imposibilitatea practicării acesteia de către persoana supusă controlului, care au fost contestate direct în instanţa de judecată, fără respectarea procedurii prealabile.”

 

3. Hotărârea Guvernului nr.464/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind ţinerea Registrului de stat al controalelor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.167-175, art.515) se modifică după cum urmează:

1) pe tot parcursul textului hotărârii şi al Regulamentului:

cuvintele „avansată calificată”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „calificată”, la forma gramaticală corespunzătoare;

textul „Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Legea nr.131/2012 privind controlul de stat”, la forma gramaticală corespunzătoare;

2) în Regulament:

a) pe tot parcursul textului, cuvintele „operator tehnico-tehnologic”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „administrator tehnic”, la forma gramaticală corectă;

b) punctul 4 se completează cu un alineat cu următorul cuprins:

„Registrul de stat al controalelor interacţionează şi efectuează schimbul de date necesare cu Registrul de stat al contravenţiilor în cazul constatării contravenţiei în cadrul sau în urma controlului de stat.”;

c) la punctul 14, subpunctul 5) se completează cu textul „ , inclusiv datele de contact (telefon, poştă electronică) şi obiectele de control deţinute”;

d) la punctul 16, subpunctul 2) se completează cu textul „ , iar în cazul controlului inopinat – data şi numărul notei de motivare”;

e) la punctul 20:

subpunctul 5) se abrogă;

se completează cu subpunctul 61) cu următorul cuprins:

„61) domeniile de competenţă ale organului de control pentru care se planifică controale”;

f) ultimul alineat se completează cu un enunţ cu următorul cuprins: „Până la aprobarea planului, prioritatea şi ordinea persoanelor din plan (identificată conform punctajului de risc) poate fi revizuită şi modificată dacă aceasta o impun particularităţile sezoniere într-un domeniu de control, resursele disponibile, graficul de lucru al organului de control pe parcursul anului şi de alte circumstanţe relevante.”;

g) la punctul 21 alineatul al doilea, textul „este structurat pe capitole pentru fiecare domeniu de control, conform formulei „un capitol, un domeniu de control”” se substituie cu textul „reflectă toate domeniile de competenţă şi indică dacă la o persoană/obiect urmează să fie desfăşurate controale combinate pe câteva domenii simultan”;

h) la punctul 24:

cuvintele „zone economice libere”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „zone economice libere şi parcuri industriale”, la forma gramaticală corespunzătoare;

cuvintele „Ministerul Economiei şi Infrastructurii” se substituie cu cuvintele „Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării”;

alineatul al treilea se completează cu următorul text: „În procesul de întocmire a planului anual de control, organul de control verifică dacă în plan se regăsesc rezidenţi ai zonelor economice libere sau ai parcurilor industriale ori obiecte de control din zone economice libere sau parcuri industriale. Până la înregistrarea planului anual de control, organul de control întocmeşte lista acestor persoane/obiecte şi o transmite autorităţii competente pentru a fi incluse în planul consolidat pentru fiecare zonă economică liberă sau parc industrial aferent.”;

i) punctul 28:

la subpunctul 2), textul „Legii nr.50 din 28 martie 2013” se substituie cu textul „Legii nr.50/2013”;

la subpunctul 3), cuvintele „legislaţiei cu privire la siguranţa ocupaţională şi la raporturile de muncă” se substituie cu textul „actelor normative în domeniul muncii, securităţii şi sănătăţii în muncă”;

se completează cu subpunctele 4) şi 5) cu următorul cuprins:

„4) controalele efectuate în baza Legii nr.1515/1993 privind protecţia mediului înconjurător, în domeniul protecţiei mediului şi folosirii raţionale a resurselor naturale;

5) controalele efectuate în baza Legii nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor”;

j) la punctul 34:

subpunctul 12) va avea următorul cuprins:

„12) prescripţii/indicaţii obligatorii, care prevăd măsuri necesare pentru înlăturarea încălcărilor şi atingerea rezultatului scontat”;

se completează cu subpunctul 121) cu următorul cuprins:

„121) recomandări facultative privind modalităţile de înlăturare a neconformităţilor şi evitarea acestora în viitor, dacă este cazul”;

k) la punctul 36, după primul alineat se introduc următoarele alineate:

„În cazul constatării unei contravenţii în cadrul efectuării controlului de stat, inspectorul bifează rubrica din procesul-verbal de control cu privire la constatarea contravenţiei şi completează rubricile procesului-verbal cu privire la constatarea contravenţiei sau al deciziei asupra cauzei contravenţionale. După semnarea procesului-verbal de control, Registrul exportă automatizat informaţia în partea ce ţine de constatarea contravenţiei în Registrul de stat al contravenţiilor, prin interconexiunea sistemelor informaţionale. Procesul-verbal de control substituie procesul-verbal cu privire la contravenţie şi are regim juridic şi forţă juridică similară dacă în el se constată fapta contravenţională.

În situaţia în care, în urma constatării contravenţiei, se stabilesc măsuri de remediere prevăzute la art.461 alin.(4) din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 în vederea conformării contravenientului cu cerinţele legale, aceste măsuri şi termenul realizării acestora se expun în planul de remediere.”;

l) punctul 37, la primul alineat, cuvintele „nota de motivare a controlului inopinat şi” se exclud;

m) la punctul 56, textul „operatorul tehnico-tehnologic” se substituie cu cuvintele „administratorul tehnic al sistemului informaţional”;

n) punctul 58 va avea următorul cuprins:

58. Administratorul de sistem/infrastructură va gestiona sistemele operaţionale (administrare de sistem), sistemul informaţional, bazele de date, copierea de rezervă/restabilirea, resursele de reţea.

Funcţiile administratorului de sistem/infrastructură i se atribuie administratorului tehnic.”;

o) la punctul 59, textul „Înregistrările Registrului pot fi restabilite de către operatorul tehnico-tehnologic al Registrului, la solicitarea posesorului, integral sau parţial, în baza documentelor şi copiilor de rezervă ale fişierelor electronice completate” se substituie cu textul „Înregistrările Registrului pot fi restabilite de către administratorul tehnic, la solicitarea posesorului, integral sau parţial, în baza copiilor de rezervă disponibile ale fişierelor electronice completate”;

p) la punctul 61, textul „Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007” se substituie cu textul „Legea nr.71/2007”;

q) punctul 66:

la primul alineat, cuvintele „agenţilor economici” se substituie cu cuvintele „persoanei supuse controlului”;

alineatul al doilea va avea următorul cuprins:

„Persoana supusă controlului dispune de cabinet personal în cadrul Registrului de stat al controalelor, ce permite comunicarea, transmiterea, încărcarea, semnarea documentelor aferente controlului şi informarea inspectorului despre prezentarea probelor în scopul executării prescripţiei.”;

r) la punctul 73, primul alineat, textul „Legea nr.133 din 8 iulie 2011” se substituie cu textul „Legea nr.133/2011”;

s) anexa la Regulamentul privind ţinerea Registrului de stat al controalelor va avea următorul cuprins:

 

 

„Anexă

la Regulamentul privind ţinerea

Registrului de stat al controalelor

 

Formularele documentelor aferente controalelor

 

I. PROCES-VERBAL DE CONTROL

 

 

Antetul organului de control

(Denumirea organului de control)

 

 

PROCES-VERBAL DE CONTROL

nr._____ din ______________

 

□ Iniţial

□ Adiţional la procesul-verbal de control nr.______ din _________________________________

 

Numele complet şi funcţia persoanelor care au efectuat controlul: ________________________

_____________________________________________________________________________

 

Date cu privire la delegaţia de control:______________________________________________

Tipul controlului şi temeiul efectuării lui:

□ Planificat

 Temei al controlului: _____________________________________ ______________________

(numărul planului controalelor, data aprobării şi locul publicării)

 

□ Inopinat

Temei al controlului: _____________________________________________________________

(prevederea aplicabilă a art.19 din Legea nr.131/2012 privind controlul

de stat şi nota de motivare, cu indicarea datei la care a fost

întocmită şi nr. de file)

 

 Denumirea completă/numele persoanei supuse controlului şi identificarea obiectului de control (unitatea supusă controlului):

_____________________________________________________________________________

 

Domeniul de activitate supus controlului:_____________________________________________

 

Lista de verificare aplicată: ________________________________________________________

 

Întrebările la care s-a constatat neconformarea cu cerinţele legale (s-a răspuns cu „Nu”):

1. Întrebarea verificată: ____________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

explicaţii/comentarii şi referinţa legală:________________________________________________

_______________________________________________________________________________

 

2. Întrebarea verificată: _____________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

explicaţii/comentarii şi referinţa legală:_________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 

Date privind toate aspectele, documentele, bunurile, încăperile, produsele, utilajele şi obiectele de altă natură care au fost supuse controlului şi, după caz, ridicate în cadrul controlului, relevante scopului controlului:

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Constatările şi rezultatele controlului:_______________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Referinţa expresă la prevederile actelor normative pe care le-a încălcat persoana supusă controlului:

_______________________________________________________________________________

 

Copiile documentelor examinate care confirmă încălcarea legii, ale altor documente întocmite în cadrul controlului:

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Durata controlului (cu indicarea datelor în care a avut loc efectuarea controlului şi a numărului de zile, dacă termenul a fost suspendat şi temeiul suspendării, după caz): _________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Explicaţiile/obiecţiile în scris ale persoanei supuse controlului şi/sau ale angajaţilor acesteia:

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Recomandări facultative privind modalităţile de înlăturare a neconformităţilor şi evitarea acestora în viitor, dacă este cazul:_________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Prescripţia:

Indicaţii obligatorii, care prevăd măsurile necesare pentru înlăturarea încălcărilor (stabilite în partea prescriptivă) şi rezultatul scontat, după caz: __________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Prevederile normative în temeiul cărora au fost emise indicaţiile: _________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Termenul în care urmează a fi înlăturate încălcările: ___________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Măsuri restrictive aplicate, după caz (cu argumentarea necesităţii aplicării măsurii alese):__________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Date despre verificarea executării prescripţiei

 

☐ Încălcările au fost înlăturate de către persoana controlată.

☐ A fost întocmit un proces-verbal suplimentar.

 

Data: ________________

 

Semnăturile inspectorilor:

____________________________________________

(numele, prenumele)

 

____________________________________________

(numele, prenumele)

 

 

 

________________________

 (semnătura)

 

________________________

 (semnătura)

 

Procesul-verbal de control se contestă prin cerere prealabilă în termen de 30 de zile de la data la care persoanei supuse controlului i-a fost comunicat sau notificat actul administrativ individual. Cererea se depune la sediul autorităţii publice emitente şi se examinează în cadrul Consiliului pentru soluţionarea disputelor în cadrul organului de control sau direct în instanţa de judecată, în cazul aplicării măsurilor restrictive sau a sancţiunilor care au ca efect suspendarea completă sau parţială a activităţii de întreprinzător ori imposibilitatea practicării acesteia de către persoana supusă controlului, în condiţiile Codului administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.

_____________________________________________________________________________

 

Contravenţia constatată/contravenţiile constatate sau alte tipuri de încălcări prevăzute de lege, cu indicarea sancţiunii prevăzute de lege, după caz:___________________________________________________

 

 

 

 

 

Decizia privind examinarea contravenţiei în temeiul constatării

personale a agentului constatator

 

1. Data încheierii: ________________________, ora: ___________________

Locul încheierii: _______________________________________________

 

2. Agentul constatator (persoana competentă să soluţioneze cauza):

Calitatea: _____________________________________________________

Numele:________________________________ Prenumele: ____________________________

Denumirea autorităţii pe care o reprezintă: __________________________________________

Adresa juridică: _______________________________________________________________

 

3. Persoana în a cărei privinţă a fost pornit procesul contravenţional:

3.1. Persoana fizică/cu funcţie de răspundere:

Numele: _______________________________ Prenumele:___________________________

Data naşterii: ___________________ Cetăţenia: ___________________ Sexul: __________

Ocupaţia: ___________________________________________________________________

Identificat prin: ________________________ Seria: ___________ Numărul: _______________________

Eliberat de:_______________ la: _____________________ IDNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|

Domiciliul: ____________________________________________________________________

 

3.2. Persoana juridică:

Denumirea: ___________________________________________________________________

Sediul: ______________________________________________________________________

IDNO |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|

 

Reprezentantul:_______________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

4. Timpul săvârşirii: data: _______ luna: __________________ anul: ___________ ora: _______

sau perioada săvârşirii: ___________________________________________________________

5. Locul săvârşirii: _______________________________________________________________

 

6. Fapta contravenţională:_________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

cauzând paguba: ______________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

prin ce a comis o contravenţie, prevăzută la art.: _____________________________________________

__________________________________________Cod contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008.

 

7. Reprezentantul legal/apărătorul: ___________________________________________________

 

8. Interpretul/traducătorul___________________________________________________________

(numele, prenumele, funcţia, tel.)

 

am fost informat despre răspunderea penală conform prevederilor art.312 din Codul penal al Republicii Moldova nr.985/2002, pentru traducerea/interpretarea incorectă, fapt pentru care semnez: _________________________

 

9. Recunosc săvârşirea contravenţiei şi accept constatările agentului constatator, fapt pentru care semnez:

_____________________________________________________________________________

 (semnătura contravenientului)

 

Partea rezolutivă

 

 

10. DECIZIA AGENTULUI CONSTATATOR DE SANCŢIONARE A CONTRAVENIENTULUI

(persoanei competente să soluţioneze cauza):

 

De sancţionare: ______________________________________________________________

 

Sancţiunea principală: _________________________________________________________

 

Sancţiunea complementară: ____________________________________________________

 

Cheltuieli aferente procesului contravenţional suportate de contravenient: |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|

 

 

Deciziile privind examinarea contravenţiei în temeiul constatării personale a agentului constatator pot fi contestate cu recurs în termen de 15 zile de la data aplicării sancţiunii în instanţa de fond conform competenţei teritoriale.

Decizia privind examinarea contravenţiei în temeiul constatării personale a agentului constatator poate fi contestată de către contravenient, victimă, procuror sau de către conducătorii autorităţilor din care fac parte agenţii constatatori.

Contravenientul este în drept să achite jumătate din amenda stabilită dacă o plăteşte în cel mult 3 zile lucrătoare de la data aducerii la cunoştinţă a deciziei de aplicare a sancţiunii contravenţionale.

 

11. Amenda poate fi achitată în numerar, prin intermediul oricăror bănci din Republica Moldova, sucursale sau reprezentanţe ale acestora, şi la terminale de plată, precum şi online, prin intermediul internet banking, mobile banking, al aplicaţiilor bancare disponibile din Republica Moldova, inclusiv prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice (Mpay) (https://mpay.gov.md) la contul bancar:_________________________________________

 

12. Mi s-au adus iniţial la cunoştinţă drepturile şi obligaţiile prevăzute la art.34, 378, 383, 384, 387 şi 4513 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, specificate pe verso, am luat cunoştinţă cu mărimea amenzii prevăzute pentru contravenţia respectivă şi, în cazul convenirii asupra acordului de colaborare, cu soluţia asupra cauzei contravenţionale şi am primit copia deciziei, pentru care semnez:

_____________________________________________________________________________

(semnătura contravenientului)

 

13. Semnătura:

 _____________________________

agent constatator

 

________________________________________

reprezentantul legal/apărătorul

(persoana competentă să soluţioneze cauza)

 

 

 

 

PROCES-VERBAL CU PRIVIRE LA CONTRAVENŢIE

 

 

Seria: ______ Numărul: __________________

 

Data: _______________________ ora:___________ Locul încheierii:_____________________

 

_____________________________________________________________________________

 

1. Agentul constatator: __________________________________________________________

(numele şi prenumele agentului constatator)

 

2. Funcţia şi denumirea autorităţii pe care o reprezintă: _______________________________

 

3. Datele persoanei în a cărei privinţă a fost pornit procesul contravenţional:

 

3.1. Numele:________________ Prenumele:_______________ Patronimicul:________________________

 

3.2. Locul şi data naşterii:_________________________________________________________________

 

Cetăţenia: _______________________________________ Sexul: ____________________________

 

3.3. Identificat prin: ________________________ Seria: ___________ Numărul:____________________

 

Eliberat de:_______________ la: _____________________ IDNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|

 

3.4. Domiciliul: Ţara: ______________________ Localitatea: ____________________________

 

Strada:______________________________________________ Bloc:_________ Ap.: ________

 

3.5. Locul de muncă: __________________________ Ocupaţia:__________________________

 

Tel:_____________________________________

 

Persoana juridică:

 

3.6. Denumirea întreprinderii:_____________________________________________________

 

Codul fiscal: __________________________________________________________________

 

3.7. Sediul (adresa juridică): ______________________________________________________

 

3.8. Reprezentantul: _____________________________________________________________

 

Adresa: __________________________________________________Tel:__________________

 

4. Timpul comiterii: data: ___________ luna: _________________ anul: _________ora: _______

 

sau perioada cuprinsă între: ________________________________________________________

 

5. Locul comiterii (localitatea, adresa): _______________________________________________

 

Fapta contravenţională: ___________________________________________________________

 

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

(elementele constitutive ale contravenţiei, circumstanţele cauzei care au importanţă

pentru stabilirea faptelor şi consecinţelor lor juridice)

 

prin ce a comis o contravenţie, prevăzută la art.________________________ din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008.

 

Explicaţiile contravenientului în privinţa căruia s-a întocmit procesul-verbal:_________________

 

_____________________________________________________________________________

 

Interpretul/traducătorul___________________________________________________________

(numele, prenumele, funcţia, tel.)

 

am fost informat despre răspunderea penală conform prevederilor art.312 din Codul penal al Republicii Moldova nr.985/2002, pentru traducerea/interpretarea incorectă, fapt pentru care semnez _____________________

 

Probe: __________________________________________________________________________

 

Menţiunea privind refuzul contravenientului de a semna procesul-verbal, motivele refuzului/absenţa contravenientului: ____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Martori:

1) ___________________________________________________________________________

(numele, prenumele, IDNP, adresa de domiciliu, telefon)

  _____________________________________________________________________________

 

2) ___________________________________________________________________________

(numele, prenumele, IDNP, adresa de domiciliu, telefon)

 _____________________________________________________________________________

 

Semnătura:

Agent constatator: _______________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Contravenient: __________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Martori:

1) _____________________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

2) _____________________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Decizia agentului constatator

 

Aplicarea sancţiunii contravenţionale__________________________________________________

 

Recunosc săvârşirea contravenţiei şi accept sancţiunea stabilită, fapt pentru care semnez ______

 

Încetarea procesului contravenţional___________________________________________________

 

________________________________________________________________________________

 

Remitere pentru examinare conform competenţei, în temeiul articolului______________________

 

_____________________________________________________________________________

 

Organul competent: ____________________________ Adresa:__________________________

 

______________________________________________________________________________

 

Cu recomandarea______________________________________________________________

 

_____________________________________________________________________________

 

Agentul constatator ___________________________________________________________

(numele, prenumele, funcţia agentului constatator, semnătura)

 

Data: _____________________ Ora: _____________

 

Semnătura:

Agent constatator: _______________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Contravenient: ___________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Martori:

1) _____________________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

2) _____________________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Amenda urmează a fi achitată la contul IBAN al bugetului de stat (contul trezorerial de încasări):

_____________________________________________________________________________

 

În caz de dezacord cu decizia emisă, sunteţi în drept să o contestaţi în termen de 15 zile de la data primirii acesteia. Conform art.34 alin.(3) şi art.443 alin.(11) din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, contravenientul este în drept să achite jumătate din amendă dacă o plăteşte în cel mult 3 zile lucrătoare de la data aducerii la cunoştinţă a deciziei de aplicare a sancţiunii contravenţionale.

Drepturile şi obligaţiile mele, prevăzute la art.34, 384, 378 şi 448 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 mi-au fost explicate, am luat cunoştinţă cu conţinutul procesului-verbal, cu decizia agentului constatator, cu mărimea amenzii prevăzute pentru contravenţia respectivă şi am primit copia procesului-verbal, fapt pentru care semnez:_______________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura contravenientului şi data)

 

În cazul în care se stabilesc măsuri de remediere, se va completa anexa la procesul-verbal cu privire la contravenţie.

 

Unele prevederi ale Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 care stipulează drepturile persoanei în privinţa căreia a fost pornit procesul contravenţional.

 

Articolul 378. Dreptul la apărare

(1) În procesul contravenţional, autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională este obligată să asigure părţilor şi altor participanţi la proces deplina exercitare a drepturilor procesuale în condiţiile prezentului cod.

(2) Pe parcursul procesului contravenţional, părţile au dreptul să fie asistate de un apărător (avocat).

(3) În momentul pornirii procesului contravenţional, autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională este obligată să aducă la cunoştinţa persoanei pasibile de răspundere contravenţională dreptul ei de a fi asistată de un apărător.

(4) În cel mult 3 ore din momentul reţinerii, persoanei care este pasibilă de sancţiunea arestului contravenţional şi nu are apărător ales i se desemnează, în modul stabilit de art.167 alin.(11) din Codul de procedură penală, un avocat care acordă asistenta juridică garantată de stat.

 

Articolul 384. Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional

(2) Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional are dreptul: a) la apărare; b) să cunoască fapta imputată; c) să fie asigurată, în cel mult 3 ore de la reţinere, cu un avocat care acordă asistenţă juridică garantată de stat dacă fapta este pasibilă de sancţiunea arestului contravenţional; d) să anunţe, în cazul reţinerii, în termen de o oră din momentul reţinerii, prin autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională, două persoane, la alegerea sa, despre faptul şi locul reţinerii; e) să primească informaţie scrisă şi explicarea drepturilor sale expuse în prezentul articol, inclusiv a dreptului de a tăcea şi de a nu mărturisi împotriva sa, împotriva rudelor sale apropiate, a soţului/soţiei, logodnicului/logodnicei, precum şi de a nu-şi recunoaşte vinovăţia; f) să fie audiată în prezenţa apărătorului dacă acceptă sau cere să fie audiată; g) să aibă întrevederi cu apărătorul în condiţii confidenţiale, fără limitarea numărului şi duratei întrevederilor; h) să ia cunoştinţă de materialele din dosar şi să i se elibereze, la cerere, în cel mult 24 de ore, copii de pe procesul-verbal; i) să prezinte probe; j) să formuleze cereri; k) să conteste decizia asupra cauzei; l) să recunoască total sau parţial vinovăţia în comiterea faptei ce i se impută; m) să ceară recuzarea reprezentantului autorităţii competentă să aplice sancţiunea contravenţională, expertului, interpretului, traducătorului, grefierului; n) să solicite audierea martorilor; o) să facă obiecţii împotriva acţiunilor agentului constatator şi să ceară consemnarea obiecţiilor sale în procesul-verbal; p) să ia cunoştinţă de procesul-verbal încheiat de agentul constatator, să facă obiecţii asupra corectitudinii lui, să ceară completarea lui cu circumstanţele care, în opinia sa, trebuie să fie consemnate; q) să se împace cu victima în condiţiile prevăzute de prezentul cod; r) să fie informat de agentul constatator despre toate hotărârile ce se referă la drepturile şi interesele sale, să primească, la cerere, copii de pe aceste hotărâri; s) să atace, în modul stabilit de lege, acţiunile şi deciziile autorităţii competente să soluţioneze cauza contravenţională, inclusiv hotărârea judecătorească; t) să retragă orice plângere depusă personal sau de apărător în interesele sale; u) să ceară şi să primească despăgubiri pentru prejudiciul cauzat prin acţiunile sau inacţiunile ilicite ale autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională.

(3) Realizarea de către persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional a drepturilor sale ori renunţarea la realizarea acestor drepturi nu poate fi interpretată în detrimentul persoanei şi nu poate avea consecinţe nefavorabile pentru ea.

(31) Dreptul prevăzut la alin.(2) lit.u) se oferă doar în cazul în care prin hotărâre judecătorească definitivă s-a constatat caracterul ilicit al acţiunilor sau al inacţiunilor autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională.

(4) Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional este obligată: a) să se prezinte la citarea autorităţii competentă să soluţioneze cauza contravenţională; b) să accepte, la cererea autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională, examinarea şi percheziţia sa corporală; c) să accepte necondiţionat, la cererea autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională, testarea alcoolscopică, testarea antidrog, examenul medical, dactiloscopia, prelevarea de sânge şi de secreţii ale corpului pentru analiză; d) să fie supusă expertizei judiciare, la cererea agentului constatator competent sau a instanţei; e) să se supună dispoziţiilor legale ale agentului constatator şi ale preşedintelui şedinţei de judecată; f) să respecte ordinea în şedinţa de judecată şi să nu părăsească sala de şedinţe fără învoirea dată de preşedintele şedinţei.

(5) Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional are şi alte drepturi şi obligaţii prevăzute de prezentul cod.

(6) În conformitate cu prevederile prezentului cod, drepturile minorului se realizează şi de reprezentantul lui legal. Procesului contravenţional se aplică în mod corespunzător prevederile Codului de procedură penală cu privire la drepturile şi obligaţiile reprezentantului legal al minorului.

 

Articolul 448. Contestaţia împotriva deciziei agentului constatator asupra cauzei contravenţionale

(1) Contravenientul, victima sau reprezentantul acestora, procurorul, dacă este parte în cauza contravenţională, în cazul în care nu sunt de acord cu decizia agentului constatator sau în cazul în care aceasta a fost emisă cu încălcarea normelor procesuale stabilite de prezentul cod, sunt în drept să conteste decizia emisă asupra cauzei contravenţionale. Termenul de contestare a deciziei agentului constatator este de 15 zile de la data emiterii acesteia sau, pentru părţile care nu au fost prezente la şedinţa de examinare a cauzei contravenţionale, de la data înmânării copiei de pe decizia respectivă în condiţiile art.4471 alin.(8).

(2) În cazul omiterii termenului prevăzut la alin.(1) din motive întemeiate, dar nu mai târziu de 15 zile de la data începerii executării sancţiunii sau a perceperii despăgubirii materiale, persoana faţă de care a fost emisă decizia poate fi repusă în termen, la cerere, de către instanţa de judecată competentă să examineze contestaţia.

(3) Persoana faţă de care a fost emisă decizia şi care a lipsit atât la examinarea cauzei, cât şi la pronunţarea deciziei şi nu a fost informată despre decizia emisă poate contesta decizia agentului constatator şi peste termen, dar nu mai târziu de 15 zile de la data începerii executării sancţiunii contravenţionale sau a perceperii despăgubirii materiale.

(4) Contestaţia împotriva deciziei emise asupra cauzei contravenţionale se depune la autoritatea din care face parte agentul constatator, conform competenţei teritoriale, care a examinat cauza. În cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii, agentul constatator expediază contestaţia şi dosarul cauzei contravenţionale în instanţa de judecată competentă.

(5) Contestaţia depusă conform alin.(1) suspendă executarea sancţiunii contravenţionale aplicată prin procesul-verbal cu privire la contravenţie sau prin decizia agentului constatator.

(6) În cazul prevăzut la alin.(2), până la soluţionarea repunerii în termen, instanţa de judecată poate suspenda executarea deciziei.

(7) Depunerea contestaţiei peste termen, conform alin.(3), nu suspendă executarea deciziei agentului constatator. Instanţa de judecată care examinează contestaţia poate suspenda executarea deciziei atacate.

(8) Pentru contestaţia depusă împotriva deciziei de aplicare a sancţiunii contravenţionale se percepe o taxă de timbru în mărimea prevăzută de Legea taxei de stat nr.213/2023.

(9) În cazul în care contestaţia nu este însoţită de dovada de plată a taxei de timbru, instanţa de judecată îi oferă timp părţii pentru înlăturarea neajunsurilor. Dacă, în termen de 15 zile, partea nu înlătură neajunsurile, contestaţia nu se consideră depusă şi, împreună cu actele anexate, se restituie printr-o încheiere ce nu se supune niciunei căi de atac.

(10) Restituirea contestaţiei nu exclude posibilitatea depunerii repetate a acesteia în condiţiile şi modul prevăzute de prezentul articol.

 

 

 

 

Anexă la Procesul-verbal cu privire la contravenţie

întocmit la data de____________________

 

 

Partea I

Planul de remediere

 

__________________________

(data întocmirii)

 

Nr.
crt.
Fapta contravenţională
constatată
Măsurile de remediere
stabilite
Termenul de
remediere
1.
2.
3.
4.

 

Alte menţiuni

 

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Agent constatator: _______________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Contravenient: __________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Martor: ________________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

 

Partea a II-a

Realizarea planului de remediere

 

____________________________

(data verificării)

 

Nr.
crt.
Măsura de remediere stabilităProporţia în care s-a realizat
1.
2.
3.
4.
 

Alte menţiuni

 

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Agent constatator: ______________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Contravenient: __________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Martor: ________________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

 

Semnătura inspectorilor:

_________________________________________

(numele, prenumele)

 

_________________________________________

(numele, prenumele)

 

 

 

_______________________________

(semnătura)

 

_______________________________

(semnătura)

 

 

 

II. PROCES-VERBAL DE CONTROL SUPLIMENTAR

 

 

Antetul organului de control

(Denumirea organului de control, adresa)

 

PROCES-VERBAL DE CONTROL SUPLIMENTAR

nr._____ din ______________

conex Procesului-verbal de control nr.________ din _____________

 

Numele complet şi funcţia persoanelor care au efectuat verificarea suplimentară:

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

La data _________________ a fost executată verificarea suplimentară pentru verificarea executării prescripţiei dispuse prin Procesul-verbal de control nr._______ din ________________ (procesul-verbal de control iniţial).

Date privind toate aspectele, documentele, bunurile, încăperile, produsele, utilajele şi obiectele de altă natură care au fost supuse verificării suplimentare şi, după caz, ridicate, relevante scopului verificării suplimentare:________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Constatările şi rezultatele verificării suplimentare:_____________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Copiile documentelor examinate care confirmă neexecutarea prescripţiei, a altor documente întocmite în cadrul verificării suplimentare: ______________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Durata verificării suplimentare (cu indicarea datelor în care a avut loc efectuarea controlului şi a numărului de zile, dacă termenul a fost suspendat şi temeiul suspendării, după caz):

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

Explicaţiile/obiecţiile în scris ale persoanei supuse controlului şi/sau ale angajaţilor acesteia:

______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

Recomandări facultative privind modalităţile de înlăturare a neconformităţilor şi evitarea acestora în viitor, dacă este cazul:_________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Prescripţia:

Indicaţiile obligatorii, care prevăd măsurile necesare pentru înlăturarea încălcărilor (stabilite în partea prescriptivă) şi rezultatul scontat, după caz: ________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Prevederile normative în temeiul cărora au fost emise indicaţiile:

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Termenul în care urmează a fi înlăturate încălcările: _________________________________

 

Măsurile restrictive aplicate, după caz (cu argumentarea necesităţii aplicării măsurii alese):

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Procesul-verbal de control suplimentar se contestă prin cerere prealabilă în termen de 30 de zile de la data în care persoanei supuse controlului i-a fost comunicat sau notificat actul administrativ individual. Cererea se depune la sediul autorităţii publice emitente, care se examinează în cadrul Consiliului disputelor pe lângă organul de control, sau direct în instanţa de judecată în cazul aplicării măsurilor restrictive sau sancţiunilor care au ca efect suspendarea completă sau parţială a activităţii de întreprinzător ori imposibilitatea practicării acesteia de către persoana supusă controlului în condiţiile Codului administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.

_____________________________________________________________________________

 

Contravenţia constatată/contravenţiile constatate sau alte tipuri de încălcări prevăzute de lege, cu indicarea sancţiunii prevăzute de lege, după caz: ___________________________________________________

 

 

 

 

 

PROCES-VERBAL CU PRIVIRE LA CONTRAVENŢIE

 

 

 

Seria: _________ Numărul:_____________

Data:_______________________ Ora:_________ Locul încheierii: ___________________

 

1. Agent constatator

_________________________________________________________________________

(numele şi prenumele agentului constatator)

 

2. Funcţia şi denumirea autorităţii pe care o reprezintă: _____________________________

 

3. Datele persoanei în a cărei privinţă a fost pornit procesul contravenţional:

 

3.1. Numele:_____________________ Prenumele:_____________ Patronimicul:___________

 

3.2. Locul şi data naşterii: ______________________________________________________

Cetăţenia: ___________________ Sexul: _________

 

3.3. Identificat prin: ____________________________ Seria: ________ Numărul: __________

Eliberat de: ____________ la: _________________ IDNP: ____________________________

 

3.4. Domiciliul: Ţara: __________________________ Localitatea:_________________________

Strada: ___________________________________ Bloc: ________ Ap.: ____________________

 

3.5. Locul de muncă: _____________________________ Ocupaţia: _______________________

Tel: ______________________________________

 

Persoana juridică:

3.6. Denumirea întreprinderii: ________________________________________________________

Codul fiscal: ______________________________________________________________________

 

3.7. Sediul (adresa juridică): ________________________________________________________

 

3.8. Reprezentant: _______________________________ Adresa: __________________________

Tel: ______________________________________

 

4. Timpul comiterii: Data: ________ Luna: _____________ Anul: _________ Ora comiterii: ______

(sau perioada cuprinsă între) ________________________________________________________

 

5. Locul comiterii (localitatea, adresa): ______________________________________________

Fapta contravenţională: __________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 (elementele constitutive ale contravenţiei, circumstanţele cauzei care au importanţă

pentru stabilirea faptelor şi consecinţelor lor juridice)

 

prin ce a comis o contravenţie, prevăzută la art.________________________ din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008.

 

Explicaţiile contravenientului în privinţa căruia s-a întocmit procesul-verbal:

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Interpretul/traducătorul__________________________________________________________

(numele, prenumele, funcţia, tel.)

 

am fost informat despre răspunderea penală conform prevederilor art.312 din Codul penal al Republicii Moldova nr.985/2002, pentru traducere/interpretarea incorectă, fapt pentru care semnez __________________

 

Probe:________________________________________________________________________

 

Menţiunea privind refuzul contravenientului de a semna procesul-verbal, motivele refuzului/absenţa contravenientului:____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Martori:

1) ___________________________________________________________________________

(numele, prenumele, IDNP, adresa de domiciliu, telefon)

 

_____________________________________________________________________________

 

2) _________________________________________________________________________

(numele, prenumele, IDNP, adresa de domiciliu, telefon)

 

_____________________________________________________________________________

 

Semnătura:

Agent constatator: ___________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Contravenient:_________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Martori:

1) ___________________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

2) ___________________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

 

DECIZIA AGENTULUI CONSTATATOR

 

Aplicarea sancţiunii contravenţionale: _____________________________________________

 

Recunosc săvârşirea contravenţiei şi accept sancţiunea stabilită, fapt pentru care semnez:

_____________________________________________________________________________

 

Încetarea procesului contravenţional:_______________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Remitere pentru examinare conform competenţei, în temeiul articolului____________________

_____________________________________________________________________________

 

Organul competent: ________________________ Adresa:______________________________

_____________________________________________________________________________

 

 Cu recomandarea: _____________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Agentul constatator ____________________________________________________________

(numele, prenumele, funcţia agentului constatator, semnătura)

 

Data: _____________________ Ora: _____________

 

Semnătura:

Agent constatator: ___________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Contravenient: ________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Martori:

1) __________________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

2) __________________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Amenda urmează a fi achitată la contul IBAN al bugetului de stat (contul trezorerial de încasări):

_____________________________________________________________________________

 

În caz de dezacord cu decizia emisă, sunteţi în drept să o contestaţi în termen de 15 zile de la data primirii acesteia. Conform art.34 alin.(3) şi art.443 alin.(11) din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008, contravenientul este în drept să achite jumătate din amendă dacă o plăteşte în cel mult 3 zile lucrătoare de la data aducerii la cunoştinţă a deciziei de aplicare a sancţiunii contravenţionale.

Drepturile şi obligaţiile mele, prevăzute la art.34, 384, 378 şi 448 din Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 mi-au fost explicate, am luat cunoştinţă cu conţinutul procesului-verbal, cu decizia agentului constatator, cu mărimea amenzii prevăzute pentru contravenţia respectivă şi am primit copia procesului-verbal, fapt pentru care semnez:____________________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura contravenientului şi data)

 

 În cazul în care se stabilesc măsuri de remediere, se va completa anexa la procesul-verbal cu privire la contravenţie.

Unele prevederi ale Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 care stipulează drepturile persoanei în privinţa căreia a fost pornit procesul contravenţional.

 

Articolul 378. Dreptul la apărare

(1) În procesul contravenţional, autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională este obligată să asigure părţilor şi altor participanţi la proces deplina exercitare a drepturilor procesuale în condiţiile prezentului cod.

(2) Pe parcursul procesului contravenţional, părţile au dreptul să fie asistate de un apărător (avocat).

(3) În momentul pornirii procesului contravenţional, autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională este obligată să aducă la cunoştinţa persoanei pasibile de răspundere contravenţională dreptul ei de a fi asistată de un apărător.

(4) În cel mult 3 ore din momentul reţinerii, persoanei care este pasibilă de sancţiunea arestului contravenţional şi nu are apărător ales i se desemnează, în modul stabilit de art.167 alin.(11) din Codul de procedură penală, un avocat care acordă asistenta juridică garantată de stat.

 

Articolul 384. Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional

(2) Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional are dreptul: a) la apărare; b) să cunoască fapta imputată; c) să fie asigurată, în cel mult 3 ore de la reţinere, cu un avocat care acordă asistenţă juridică garantată de stat dacă fapta este pasibilă de sancţiunea arestului contravenţional; d) să anunţe, în cazul reţinerii, în termen de o oră din momentul reţinerii, prin autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională, două persoane, la alegerea sa, despre faptul şi locul reţinerii; e) să primească informaţie scrisă şi explicarea drepturilor sale expuse în prezentul articol, inclusiv a dreptului de a tăcea şi de a nu mărturisi împotriva sa, împotriva rudelor sale apropiate, a soţului/soţiei, logodnicului/logodnicei, precum şi de a nu-şi recunoaşte vinovăţia; f) să fie audiată în prezenţa apărătorului dacă acceptă sau cere să fie audiată; g) să aibă întrevederi cu apărătorul în condiţii confidenţiale, fără limitarea numărului şi duratei întrevederilor; h) să ia cunoştinţă de materialele din dosar şi să i se elibereze, la cerere, în cel mult 24 de ore, copii de pe procesul-verbal; i) să prezinte probe; j) să formuleze cereri; k) să conteste decizia asupra cauzei; l) să recunoască total sau parţial vinovăţia în comiterea faptei ce i se impută; m) să ceară recuzarea reprezentantului autorităţii competentă să aplice sancţiunea contravenţională, expertului, interpretului, traducătorului, grefierului; n) să solicite audierea martorilor; o) să facă obiecţii împotriva acţiunilor agentului constatator şi să ceară consemnarea obiecţiilor sale în procesul-verbal; p) să ia cunoştinţă de procesul-verbal încheiat de agentul constatator, să facă obiecţii asupra corectitudinii lui, să ceară completarea lui cu circumstanţele care, în opinia sa, trebuie să fie consemnate; q) să se împace cu victima în condiţiile prevăzute de prezentul cod; r) să fie informat de agentul constatator despre toate hotărârile ce se referă la drepturile şi interesele sale, să primească, la cerere, copii de pe aceste hotărâri; s) să atace, în modul stabilit de lege, acţiunile şi deciziile autorităţii competente să soluţioneze cauza contravenţională, inclusiv hotărârea judecătorească; t) să retragă orice plângere depusă personal sau de apărător în interesele sale; u) să ceară şi să primească despăgubiri pentru prejudiciul cauzat prin acţiunile sau inacţiunile ilicite ale autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională.

(3) Realizarea de către persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional a drepturilor sale ori renunţarea la realizarea acestor drepturi nu poate fi interpretată în detrimentul persoanei şi nu poate avea consecinţe nefavorabile pentru ea.

(31) Dreptul prevăzut la alin.(2) lit.u) se oferă doar în cazul în care prin hotărâre judecătorească definitivă s-a constatat caracterul ilicit al acţiunilor sau al inacţiunilor autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională.

(4) Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional este obligată: a) să se prezinte la citarea autorităţii competentă să soluţioneze cauza contravenţională; b) să accepte, la cererea autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională, examinarea şi percheziţia sa corporală; c) să accepte necondiţionat, la cererea autorităţii competente să constate contravenţia sau să soluţioneze cauza contravenţională, testarea alcoolscopică, testarea antidrog, examenul medical, dactiloscopia, prelevarea de sânge şi de secreţii ale corpului pentru analiză; d) să fie supusă expertizei judiciare, la cererea agentului constatator competent sau a instanţei; e) să se supună dispoziţiilor legale ale agentului constatator şi ale preşedintelui şedinţei de judecată; f) să respecte ordinea în şedinţa de judecată şi să nu părăsească sala de şedinţe fără învoirea dată de preşedintele şedinţei.

(5) Persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional are şi alte drepturi şi obligaţii prevăzute de prezentul cod.

(6) În conformitate cu prevederile prezentului cod, drepturile minorului se realizează şi de reprezentantul lui legal. Procesului contravenţional se aplică în mod corespunzător prevederile Codului de procedură penală cu privire la drepturile şi obligaţiile reprezentantului legal al minorului.

 

Articolul 448. Contestaţia împotriva deciziei agentului constatator asupra cauzei contravenţionale

(1) Contravenientul, victima sau reprezentantul acestora, procurorul, dacă este parte în cauza contravenţională, în cazul în care nu sunt de acord cu decizia agentului constatator sau în cazul în care aceasta a fost emisă cu încălcarea normelor procesuale stabilite de prezentul cod, sunt în drept să conteste decizia emisă asupra cauzei contravenţionale. Termenul de contestare a deciziei agentului constatator este de 15 zile de la data emiterii acesteia sau, pentru părţile care nu au fost prezente la şedinţa de examinare a cauzei contravenţionale, de la data înmânării copiei de pe decizia respectivă în condiţiile art.4471 alin.(8).

(2) În cazul omiterii termenului prevăzut la alin.(1) din motive întemeiate, dar nu mai târziu de 15 zile de la data începerii executării sancţiunii sau a perceperii despăgubirii materiale, persoana faţă de care a fost emisă decizia poate fi repusă în termen, la cerere, de către instanţa de judecată competentă să examineze contestaţia.

(3) Persoana faţă de care a fost emisă decizia şi care a lipsit atât la examinarea cauzei, cât şi la pronunţarea deciziei şi nu a fost informată despre decizia emisă poate contesta decizia agentului constatator şi peste termen, dar nu mai târziu de 15 zile de la data începerii executării sancţiunii contravenţionale sau a perceperii despăgubirii materiale.

(4) Contestaţia împotriva deciziei emise asupra cauzei contravenţionale se depune la autoritatea din care face parte agentul constatator, conform competenţei teritoriale, care a examinat cauza. În cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii, agentul constatator expediază contestaţia şi dosarul cauzei contravenţionale în instanţa de judecată competentă.

(5) Contestaţia depusă conform alin.(1) suspendă executarea sancţiunii contravenţionale aplicată prin procesul-verbal cu privire la contravenţie sau prin decizia agentului constatator.

(6) În cazul prevăzut la alin.(2), până la soluţionarea repunerii în termen, instanţa de judecată poate suspenda executarea deciziei.

(7) Depunerea contestaţiei peste termen, conform alin.(3), nu suspendă executarea deciziei agentului constatator. Instanţa de judecată care examinează contestaţia poate suspenda executarea deciziei atacate.

(8) Pentru contestaţia depusă împotriva deciziei de aplicare a sancţiunii contravenţionale se percepe o taxă de timbru în mărimea prevăzută de Legea taxei de stat nr.213/2023.

(9) În cazul în care contestaţia nu este însoţită de dovada de plată a taxei de timbru, instanţa de judecată îi oferă timp părţii pentru înlăturarea neajunsurilor. Dacă, în termen de 15 zile, partea nu înlătură neajunsurile, contestaţia nu se consideră depusă şi, împreună cu actele anexate, se restituie printr-o încheiere ce nu se supune niciunei căi de atac.

(10) Restituirea contestaţiei nu exclude posibilitatea depunerii repetate a acesteia în condiţiile şi modul prevăzute de prezentul articol.

 

 

 

 

Anexă la Procesul-verbal cu privire la contravenţie

întocmit la data de____________________

 

 

Partea I

Planul de remediere

____________________________

(data întocmirii)

 

Nr.
crt.
Fapta contravenţională
constatată
Măsurile de remediere
stabilite
Termenul
de remediere
1.
2.
3.
4.

 

Alte menţiuni

 

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Agent constatator: _____________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Contravenient: __________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Martor: ________________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

 

Semnătura inspectorilor:

______________________________________________

(numele, prenumele)

 

Semnătura reprezentantului/persoanei supuse controlului:

______________________________________________

(numele, prenumele, funcţia)

 

 

 ______________________________

(semnătura)

 

 

 ______________________________

(semnătura)

 

 

Partea a II-a

Realizarea planului de remediere

 

____________________________

(data verificării)

 

Nr.
crt.
Măsura de remediere
stabilită
Proporţia în care
s-a realizat
1.
2.
3.
4.
 

Alte menţiuni

 

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Agent constatator: _____________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Contravenient: _________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

Martor: _______________________________________________________________________

(numele, prenumele, semnătura)

 

 

Semnătura inspectorilor:

______________________________________________

(numele, prenumele)

 

Semnătura reprezentantului/persoanei supuse controlului:

______________________________________________

(numele, prenumele, funcţia)

 

 

______________________________

(semnătura)

 

 

______________________________

(semnătura)

 

 

 

 

III. DELEGAŢIA DE CONTROL

 

 

Antetul organului de control

(Denumirea organului de control, adresa)

 

DELEGAŢIA DE CONTROL

nr._____ din ______________

 

În conformitate cu prevederile ______________________________________________________

(prevederile legale care, expres, acordă organului respectiv atribuţia

de control în cazul pentru care se emite delegaţia)

 

şi ale Legii nr.131/2012 privind controlul de stat, se dispune efectuarea controlului

_____________________________________________________________________________,

(planificat/inopinat)

 

în temeiul _______________________________________________________________________

(pentru controalele planificate ‒ numărul planului controalelor, data aprobării şi locul publicării planului;

pentru controalele inopinate – prevederea aplicabilă a art.19 din Legea nr.131/2012

privind controlul de stat şi nota de motivare, cu indicarea datei la care

a fost întocmită şi a numărului de file)

 

în privinţa ____________________________________________________________________________

(denumirea/numele persoanei supuse controlului; codul fiscal; sediul/adresa subdiviziunii controlate

şi codul acesteia, după caz, alte date de contact)

 

Obiectul/obiectele care urmează a fi supus(e) controlului îl/le constituie:

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________.

 

Scopul controlului: _____________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Metoda de control: _____________________________________________________________

 

Aspecte ce urmează a fi verificate în cadrul controlului: ________________________________

_____________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

Lista/listele de verificare aplicată/aplicate în cadrul controlului este/sunt:___________________

_______________________________________________________________________________,

 

aprobată/aprobate prin

_______________________________________________________________________________,

(actul administrativ al conducătorului autorităţii publice centrale cu competenţe în domeniul de control)

 

publicat în

________________________________________________________________________________.

(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, anul, nr., art.)

 

Data începerii controlului:____________________________________________________________.

(zz.ll.aaaa)

 

Durata preconizată a controlului: ______________________________________________________

(numărul zilelor de control)

 

Controlul va fi efectuat de către inspectorii:___________________________________________

(numele, prenumele, funcţia, numărul legitimaţiei de serviciu)

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

Data ________________________ şi modul de comunicare a delegaţiei de control______________________

(poştă, e-mail, personal etc.)

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

(funcţia, numele, prenumele conducătorului organului)

_____________________________________________________________________________

(semnătura)

 

Delegaţia de control se contestă prin cerere prealabilă în termen de 30 de zile de la data în care persoanei supuse controlului i-a fost comunicat sau notificat actul administrativ individual. Cererea se depune la sediul autorităţii publice emitente şi se examinează în cadrul Consiliului pentru soluţionarea disputelor în cadrul organului de control sau direct în instanţa de judecată, în cazul aplicării măsurilor restrictive sau a sancţiunilor care au ca efect suspendarea completă sau parţială a activităţii de întreprinzător ori imposibilitatea practicării acesteia de către persoana supusă controlului, în condiţiile Codului administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.

 

 

IV. PLANUL ANUAL AL CONTROALELOR

 

 

Antetul organului de control

(Denumirea organului de control)

 

 

PLANUL CONTROALELOR

pentru anul ____________

 

Nr.
crt.
Denumirea
(numele) persoanei supuse
controlului
Codul
fiscal
Obiectul1
supus controlului
şi adresa acestuia
Trimestrul Domeniile de
competenţă a organului
de control2
Control comun
(organul de
control vizat)4
(denumirea
domeniului)3
(denumirea
domeniului)
(denumirea
domeniului)
1.
2.
3.
4.
5.

 

1 În funcţie de scopul controlului şi de obiectivele organului de control, se indică tipul sau destinaţia construcţiei, spaţiului, utilajului sau altor categorii de obiecte care urmează a fi supuse controlului (de ex.: unitate de producere, sediu, depozit, unitate de comerţ, staţie de alimentare, abator, farmacie etc.).

2 Pentru fiecare domeniu de competenţă (domeniu de control) se va include o coloană separată. Domeniile de competenţă se identifică în corespundere cu Metodologia de control sectorială şi anexa la Legea nr.131/2012 privind controlul de stat. Se indică denumirea sumară a domeniului, corespunzător coloanei.

3 Se marchează cu simbolul „X” la domeniul corespunzător de competenţă dacă s-a planificat control în raport cu o persoană/obiect ce urmează a fi supusă/supus controlului. În cazul în care la aceeaşi/acelaşi persoană/obiect urmează să fie desfăşurate controale combinate pe câteva domenii simultan, se va marca cu simbolul „X” la toate domeniile de competenţă relevante.

4 Se include denumirea organului/organelor de control cu care s-a convenit efectuarea unui control comun în raport cu o persoană/obiect ce urmează a fi supusă/supus controlului.

 

 

4. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Consiliului naţional de soluţionare a disputelor în domeniul controlului de stat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.135/2019 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.76-85, art.155), se modifică după cum urmează:

1) pe tot parcursul textului, textul „Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Legea nr.131/2012 privind controlul de stat”, la forma gramaticală corespunzătoare;

2) la punctul 7, cuvântul „doi” se substituie cu cifra „3” şi se completează cu următorul enunţ: „Reprezentanţii asociaţiilor de întreprinzători, desemnaţi în calitate de membri în Consiliul naţional îşi exercită atribuţiile până la selectarea noilor membri, dar nu mai mult de 6 luni de la încetarea mandatului.”;

3) la punctul 9 subpunctul 1), textul „o dată la doi ani,” se exclude;

4) la punctul 21, subpunctul 7) se abrogă;

5) la punctul 24, subpunctul 8) se abrogă;

6) punctul 29 va avea următorul cuprins:

29. Şedinţa se consideră deliberativă dacă la aceasta participă cel puţin 50% din membrii Consiliului naţional. În cazul absenţei preşedintelui Consiliului naţional, şedinţa este prezidată de către secretarul general adjunct al Guvernului, responsabil de coordonarea domeniului supravegherii controalelor de stat. Secretarul general adjunct al Guvernului este membru supleant al Consiliului naţional.”;

7) la punctul 30, cuvântul „Secretariat” se substituie cu cuvântul „preşedinte”.