H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea
Consiliului naţional de soluţionare a disputelor
în domeniul controlului de stat
nr. 135 din 27.02.2019
Monitorul Oficial nr.76-85/155 din 01.03.2019
* * *
În temeiul art.30 alin.(6) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Consiliului naţional de soluţionare a disputelor în domeniul controlului de stat (se anexează).
2. Cancelaria de Stat, în termen de 30 zile de la data publicării prezentei hotărîri:
1) va întocmi lista membrilor Consiliului naţional de soluţionare a disputelor în domeniul controlului de stat şi va asigura validarea selecţiei acestora, conform prevederilor Regulamentului menţionat;
2) va publica pe pagina web oficială controale.gov.md lista membrilor Consiliului naţional de soluţionare a disputelor în domeniul controlului de stat.
3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Cancelariei de Stat.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi infrastructurii | Chiril Gaburici
|
Nr.135. Chişinău, 27 februarie 2019. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.135 din 27 februarie 2019
Notă: Pe tot parcursul textului, textul „Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Legea nr.131/2012 privind controlul de stat”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.414 din 12.06.2024, în vigoare 11.08.2024
REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea Consiliului naţional de
soluţionare a disputelor în domeniul controlului de stat
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament stabileşte procedura de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de soluţionare a disputelor în domeniul controlului de stat (în continuare – Consiliu naţional), procedura de selecţie şi desemnare a membrilor Consiliului naţional, atribuţiile, drepturile şi obligaţiile membrilor acestuia, precum şi procedura de examinare a practicilor sistemice defectuoase în domeniul controlului de stat de către Consiliul naţional.
2. Consiliul naţional activează în conformitate cu prevederile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat, ale prezentului Regulament şi ale altor acte normative aplicabile.
3. Consiliul naţional se organizează şi activează în scopul examinării practicilor sistemice defectuoase în domeniul controlului de stat, al atestării carenţelor în actele normative sau al aplicării defectuoase a actelor normative, al elaborării recomandărilor şi emiterii deciziilor aferente competenţelor sale, conform prevederilor art.30 alin.(6) şi (7) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat.
Capitolul II
COMPONENŢA ŞI PROCEDURA DE SELECŢIE
A MEMBRILOR CONSILIULUI NAŢIONAL
4. Constituirea şi funcţionalitatea Consiliului naţional este asigurată de către autoritatea de supraveghere a controalelor.
5. Calitatea de membru al Consiliului naţional o au:
1) conducătorul autorităţii de supraveghere a controalelor, care prezidează şedinţele Consiliului naţional;
2) conducătorii organelor de control, conform anexei la Legea nr.131/2012 privind controlul de stat;
3) reprezentanţii asociaţiilor de întreprinzători (sau din mediul de afaceri). Reprezentanţii asociaţiilor de întreprinzători, desemnaţi în calitate de membri în Consiliul naţional, sînt asociaţiile desemnate la pct.8 din prezentul Regulament.
6. Pentru asigurarea realizării principiului de paritate, numărul asociaţiilor de întreprinzători, desemnate în calitate de membri în Consiliul naţional, este egal cu numărul organelor de control reprezentate în Consiliul naţional.
7. O asociaţie de întreprinzători (sau din mediul de afaceri) este desemnată pe un termen de 3 ani şi poate avea un singur loc de membru în Consiliul naţional, indiferent de faptul în cîte consilii de soluţionare a disputelor în cadrul organelor de control face parte. Reprezentanţii asociaţiilor de întreprinzători, desemnaţi în calitate de membri în Consiliul naţional îşi exercită atribuţiile până la selectarea noilor membri, dar nu mai mult de 6 luni de la încetarea mandatului.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.414 din 12.06.2024, în vigoare 11.08.2024]
8. Calitatea de membru al Consiliului naţional din rîndul reprezentanţilor asociaţiilor de întreprinzători (sau din mediul de afaceri) se atribuie asociaţiilor care au optat pentru includerea în consiliile de soluţionare a disputelor în cadrul organelor de control şi, eventual, care au fost selectate, după cum urmează:
1) în cazul în care, respectînd principiul de paritate, numărul membrilor în Consiliul naţional din partea asociaţiilor de întreprinzători (sau din mediul de afaceri) nu este suplinit din numărul asociaţiilor incluse în consiliile de soluţionare a disputelor în cadrul organelor de control, locurile vacante de membru din cadrul Consiliului naţional vor fi ocupate de către asociaţiile, selectate în ordine alfabetică, care au optat pentru includerea în consiliile de soluţionare a disputelor în cadrul organelor de control şi au acumulat cel mai mare număr de voturi per organ de control, potrivit pct.9 şi 10 din Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru soluţionarea disputelor în cadrul organelor de control, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.380/2018, dar care nu au fost selectate şi incluse în componenţa consiliilor respective.
Cancelaria de Stat va asigura crearea listei asociaţiilor care au optat pentru includere, dar care nu au fost selectate şi incluse în componenţa consiliilor pentru soluţionarea disputelor în cadrul organelor de control. Asociaţiile respective vor fi incluse în listă în ordine alfabetică, conform celui mai mare număr de voturi obţinut.
2) în cazul în care numărul asociaţiilor incluse în consiliile de soluţionare a disputelor în cadrul organelor de control depăşeşte numărul locurilor de membru din cadrul Consiliului naţional destinate asociaţiilor de întreprinzători (sau din mediul de afaceri), acestea vor fi selectate în ordine alfabetica din fiecare consiliu de soluţionare a disputelor în cadrul organelor de control, respectînd principiul prevăzut la pct.7 din prezentul Regulament;
3) selectarea în ordine alfabetică se va face după prima literă a primului cuvînt din denumirea oficială a asociaţiilor. În cazul în care prima literă este identică pentru mai multe asociaţii, se va lua în considerare fiecare următoare literă pînă se ajunge la litere diferite ce oferă aplicabilitatea criteriului de selecţie.
9. Componenţa numerică şi nominativă a Consiliului naţional se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii de supraveghere a controalelor:
1) la expirarea mandatului reprezentanţilor asociaţiilor de întreprinzători desemnate;
2) la orice modificare a componenţei nominative şi/sau numerice a Consiliului naţional.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.414 din 12.06.2024, în vigoare 11.08.2024]
10. Ordinul privind componenţa numerică şi nominativă a Consiliului naţional se publică pe pagina web oficială www.controale.gov.md.
11. Pentru reprezentare la lucrările Consiliului naţional, asociaţiile de întreprinzători (sau din mediul de afaceri), membri în Consiliul naţional, desemnează reprezentanţi din cadrul asociaţiei. Un reprezentant poate reprezenta doar o singură asociaţie din mediul de afaceri, desemnată în calitate de membru în Consiliul naţional, în baza scrisorii de desemnare (delegare) semnată de către conducătorul asociaţiei.
12. Activitatea Consiliului naţional este condusă şi asigurată de către conducătorul autorităţii de supraveghere a controalelor, care este şi preşedintele Consiliului naţional.
13. Pentru Preşedintele Consiliului naţional şi conducătorii organelor de control, calitatea de membru al acestuia încetează în cazul survenirii a cel puţin una dintre următoarele situaţii:
1) imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile o perioadă de cel puţin 6 luni;
2) încetarea/suspendarea raporturilor de serviciu.
14. Pentru asociaţiile de întreprinzători (sau din mediul de afaceri), calitatea de membru al Consiliului naţional încetează în cazul survenirii a cel puţin una dintre următoarele situaţii:
1) la cererea asociaţiei de întreprinzători (sau din mediul de afaceri);
2) încetarea sau suspendarea activităţii asociaţiei de întreprinzători (sau din mediul de afaceri).
15. În cazul în care unul dintre membrii Consiliului naţional pierde această calitate, în locul acestuia se desemnează un nou membru potrivit criteriilor prevăzute de prezentul Regulament, cu aprobarea ordinului conducătorului autorităţii de supraveghere a controalelor privind noua componenţă a Consiliului naţional.
16. Membrii Consiliului naţional nu beneficiază de remunerare pentru activitatea desfăşurată în cadrul Consiliului naţional.
Capitolul III
FUNCŢIILE, ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE
CONSILIULUI NAŢIONAL
17. În activitatea sa, Consiliul naţional are următoarele funcţii de bază:
1) monitorizează impactul implementării politicilor în domeniul controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător;
2) examinează practicile sistemice defectuoase în domeniul controlului de stat;
3) atestă carenţele cadrului normativ şi/sau ale aplicării defectuoase a cadrului normativ în domeniul controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător;
4) contribuie la alinierea practicii în domeniul controlului de stat a organelor de control prin oferirea recomandărilor şi/sau emiterea deciziilor obligatorii pentru membrii săi, cu excepţiile prevăzute în art.1 alin.(4) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat, inclusiv cu privire la aplicarea uniformă a cadrului normativ în domeniul controlului de stat;
5) examinează recomandările de modificare a cadrului normativ în domeniul controlului de stat în vederea corespunderii la standardele şi practicile internaţionale în domeniu.
18. Consiliul naţional are următoarele atribuţii:
1) monitorizează modul de implementare a cadrului normativ în domeniul controlului de stat;
2) examinează, doar în calitate de exemple, petiţiile/adresările survenite sau temele propuse de membrii Consiliul naţional privind atestarea carenţelor în lege sau aplicarea defectuoasă a legii în domeniul controlului de stat al activităţii de întreprinzător, cu respectarea confidenţialităţii informaţiilor oficiale cu accesibilitate limitată;
3) adoptă decizii în vederea exercitării funcţiilor Consiliului naţional;
4) oferă recomandări organelor de control privind aplicarea uniformă a cadrului normativ în domeniul controlului de stat;
5) elaborează recomandări de ajustare a cadrului normativ în domeniul controlului de stat şi, după caz, participă, la invitaţia autorităţilor competente, în procesul de ajustare a cadrului normativ în domeniul controlului de stat în vederea implementării coerente şi clare a acestuia;
6) monitorizează executarea deciziilor obligatorii pentru membrii săi, precum şi supraveghează şi examinează modalitatea de implementare a recomandărilor oferite, inclusiv a celor privind implementarea cadrului normativ privind controlul de stat în activitatea de întreprinzător.
19. Consiliul naţional are următoarele drepturi:
1) să ofere recomandări şi propuneri autorităţii de supraveghere a controalelor şi/sau organului de control, în legătură cu petiţiile/adresările survenite, modificarea şi/sau aplicarea legislaţiei în domeniul controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător, cu respectarea confidenţialităţii informaţiilor oficiale cu accesibilitate limitată;
2) să iniţieze propuneri privind perfecţionarea politicilor în domeniul controlului de stat.
Capitolul IV
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE MEMBRILOR
CONSILIULUI NAŢIONAL
20. În vederea exercitării atribuţiilor prevăzute de prezentul Regulament, membrii Consiliului Naţional au dreptul:
1) să propună subiecte pentru şedinţele Consiliului naţional;
2) să ofere recomandări şi propuneri referitoare la petiţiile/adresările survenite sau temele propuse de membri pentru şedinţele Consiliului naţional;
3) să solicite, în caz de necesitate, includerea unor subiecte complexe, atragerea unor experţi independenţi;
4) să se expună pe marginea fiecărei probleme puse în discuţie la şedinţa Consiliului naţional;
5) să ofere opinie separată în cazul votării „contra” anumitor chestiuni de pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului naţional.
21. Membrii Consiliului naţional au următoarele obligaţii:
1) să participe la şedinţele Consiliului naţional;
2) să acţioneze în strictă conformitate cu legislaţia;
3) să respecte principiul de obiectivitate în procesul de examinare a subiectelor din agenda şedinţei Consiliului naţional;
4) să informeze preşedintele Consiliului naţional în cazul apariţiei unui conflict de interese în conformitate cu prevederile legislaţiei cu privire la conflictul de interese;
5) să se abţină de la expuneri şi de la vot în cazul discuţiei şi/sau votării pe marginea subiectului ce implică conflictul de interese;
6) să analizeze materialele aferente subiectelor examinate la şedinţele Consiliului naţional;
[Subpct.7) pct.21 abrogat prin Hot.Guv. nr.414 din 12.06.2024, în vigoare 11.08.2024]
8) să păstreze secretul comercial, fiscal, bancar, să respecte regimul altor informaţii cu accesibilitate limitată, inclusiv a datelor cu caracter personal, care le-au devenit cunoscute în cadrul activităţii în Consiliul naţional.
[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.414 din 12.06.2024, în vigoare 11.08.2024]
22. Preşedintele Consiliului naţional are următoarele atribuţii specifice:
1) conduce activitatea Consiliului naţional;
2) prezidează şedinţele Consiliului naţional;
3) semnează actele emise din numele Consiliului naţional.
23. Lucrările de secretariat ale Consiliului naţional sînt asigurate de către subdiviziunea responsabilă de supravegherea activităţii controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător din cadrul Cancelariei de Stat (în continuare – Secretariat).
24. Secretariatul are următoarele obligaţii:
1) asigură tehnic activităţile Consiliului naţional;
2) colectează subiecte pentru şedinţa Consiliului naţional de la membrii acestuia;
3) solicită materiale (plîngeri, petiţii, acte de control şi alte acte relevante) de la organele de control ce ţin de subiectul inclus pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului naţional, în cazul în care aceste nu sînt disponibile în Registrul de stat al controalelor;
4) întocmeşte agenda şedinţelor Consiliului naţional;
5) convoacă şedinţele Consiliului naţional, cu aducerea la cunoştinţă membrilor a agendei, locului, datei şi orei desfăşurării şedinţelor;
6) transmite membrilor Consiliului naţional materialele aferente cazului inclus pe ordinea de zi;
7) întocmeşte procesul-verbal al şedinţei Consiliului naţional;
[Subpct.8) pct.24 abrogat prin Hot.Guv. nr.414 din 12.06.2024, în vigoare 11.08.2024]
9) asigură arhivarea materialelor Consiliului naţional (originalele deciziilor şi ale proceselor-verbale ale şedinţelor, ale agendei, listele de prezenţă, alte documente supuse discuţiilor în cadrul şedinţelor);
10) plasează pe pagina web oficială www.controale.gov.md şi/sau pe pagina oficială a Cancelariei de Stat informaţia despre activitatea Consiliului naţional, deciziile, procesele-verbale şi ordinea de zi ale şedinţelor;
11) exercită alte atribuţii/acţiuni indispensabile activităţii şi funcţionării Consiliului naţional, care nu ţin de competenţa preşedintelui Consiliului naţional.
[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.414 din 12.06.2024, în vigoare 11.08.2024]
Capitolul V
PROCEDURA DE DESFĂŞURARE A ŞEDINŢELOR
CONSILIULUI NAŢIONAL
25. Şedinţele Consiliului naţional sînt publice. Materialele examinate de către Consiliul naţional în cadrul şedinţelor publice vor fi depersonalizate, în cazul în care acestea conţin date cu caracter personal.
26. Şedinţele ordinare ale Consiliului naţional au loc trimestrial. Şedinţele extraordinare au loc în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la solicitarea conducătorului autorităţii de supraveghere a controalelor sau a oricărui membru al Consiliului naţional.
27. Cu 10 zile înainte de şedinţa ordinară, Secretariatul anunţă şi invită organele de control şi asociaţiile de întreprinzători, membri ai Consiliului naţional, să prezinte propuneri pentru a fi discutate la şedinţă. Secretariatul asigură elaborarea proiectului agendei în baza propunerilor şi/sau problemelor comunicate de către organele de control şi/sau din partea asociaţiilor de întreprinzători şi/sau constatate de către Cancelaria de Stat în activitatea de supraveghere a activităţii controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător.
28. Solicitările privind convocarea şedinţei extraordinare a Consiliului naţional se vor depune la Secretariat, cu includerea subiectelor pentru agenda şedinţei. Secretariatul asigură elaborarea proiectului agendei în baza solicitării şi subiectelor comunicate, precum şi convocarea şedinţei solicitate.
29. Şedinţa se consideră deliberativă dacă la aceasta participă cel puţin 50% din membrii Consiliului naţional. În cazul absenţei preşedintelui Consiliului naţional, şedinţa este prezidată de către secretarul general adjunct al Guvernului, responsabil de coordonarea domeniului supravegherii controalelor de stat. Secretarul general adjunct al Guvernului este membru supleant al Consiliului naţional.
[Pct.29 în redacţia Hot.Guv. nr.414 din 12.06.2024, în vigoare 11.08.2024]
30. Agenda şedinţei se prezintă de către preşedinte la deschiderea şedinţei. Agenda se aprobă cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţă, apoi se examinează fiecare punct din agenda aprobată.
[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.414 din 12.06.2024, în vigoare 11.08.2024]
31. În cadrul şedinţelor Consiliului naţional se aprobă decizii referitoare la:
1) aprobarea agendei şedinţei;
2) aprobarea rapoartelor/concluziilor privind monitorizarea şi evaluarea impactului practicilor de implementare a politicilor în domeniul controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător;
3) aprobarea recomandărilor de aliniere a practicilor de planificare, efectuare, înregistrare în Registrul de stat al controalelor, alte aspecte ale controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător;
4) aprobarea recomandărilor privind implementarea cadrului normativ în domeniul controlului de stat;
5) aprobarea recomandărilor de modificare a cadrului normativ, inclusiv în vederea asigurării implementării coerente şi juste a acestuia;
6) aplicarea uniformă a legislaţiei în domeniul controlului de stat de către organele de control;
7) aprobarea recomandărilor de modificare a cadrului normativ în domeniul controlului de stat, în vederea corespunderii la standardele şi practicile internaţionale în domeniu.
32. Deciziile Consiliului naţional se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţă. Fiecare membru are un vot. Membrul nu este în drept să se eschiveze sau să se abţină de la votare. Deciziile sînt adoptate prin vot deschis, după examinarea şi expunerea opiniei de către membrii Consiliului naţional. În caz de paritate de voturi ale membrilor Consiliului naţional prezenţi la şedinţă, procedura de votare se va repeta. Dacă egalitatea de voturi se înregistrează repetat, decizia se consideră respinsă.
33. Dezbaterile în cadrul şedinţei se consemnează în procesul-verbal al şedinţei, care reflectă poziţia fiecărui membru al Consiliului naţional.
34. Deciziile Consiliului naţional se semnează de preşedintele şi secretarul şedinţei. Opinia separată a membrului poate fi anexată, la cerere, la decizia adoptată.
35. Informaţia despre activitatea Consiliului naţional, deciziile, procesele-verbale ale şedinţelor şi agenda şedinţelor se publică pe pagina web oficială www.controale.gov.md şi/sau pe pagina web oficială a Cancelariei de Stat.
