L E G E
privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor
nr. 162 din 22.06.2023
Monitorul Oficial nr.272-273/468 din 27.07.2023
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Scopul şi obiectul legii
Articolul 2. Domeniul de aplicare a legii
Articolul 3. Noţiuni principale
Articolul 4. Principiile de baza ale supravegherii pieţei
Capitolul II
SARCINILE AGENŢILOR ECONOMICI
Articolul 5. Sarcinile agenţilor economici cu privire la produsele care fac obiectul reglementărilor tehnice
Articolul 6. Reprezentantul autorizat
Articolul 7. Vânzările la distanţă
Articolul 8. Obligaţia de a coopera
Capitolul III
ACORDAREA DE ASISTENŢĂ ŞI COOPERAREA
CU AGENŢII ECONOMICI
Articolul 9. Informarea agenţilor economici
Articolul 10. Activităţi comune pentru promovarea conformităţii
Capitolul IV
ORGANIZAREA SUPRAVEGHERII PIEŢEI. ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR
ŞI ALE BIROULUI UNIC DE LEGĂTURĂ
Articolul 11. Autoritatea de coordonare şi atribuţiile acesteia
Articolul 12. Desemnarea autorităţilor de reglementare şi atribuţiile acestora
Articolul 13. Desemnarea autorităţilor de supraveghere a pieţei şi atribuţiile acestora
Articolul 14. Desemnarea biroului unic de legătura şi atribuţiile lui
Articolul 15. Activităţile autorităţilor de supraveghere a pieţei
Capitolul V
COMPETENŢE ŞI MĂSURI DE SUPRAVEGHERE A PIEŢEI
Articolul 16. Competenţele autorităţilor de supraveghere a pieţei
Articolul 17. Măsurile de supraveghere a pieţei
Articolul 18. Evaluarea riscurilor
Articolul 19. Utilizarea informaţiilor. Secretul profesional şi comercial
Articolul 20. Programul naţional de supraveghere a pieţei
Articolul 21. Drepturile procedurale ale agenţilor economici
Articolul 22. Produse care prezintă un risc grav
Articolul 23. Sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei
Articolul 24. Cerinţe către laboratoarele de încercări utilizate pentru supravegherea pieţei
Capitolul VI
ASISTENŢA RECIPROCĂ TRANSFRONTALIERĂ
Articolul 25. Asistenţa reciprocă
Articolul 26. Procedura privind cererile de asistenţă reciprocă
Capitolul VII
PRODUSELE CARE INTRĂ PE PIAŢA REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 27. Controale ale produselor care intră pe piaţă Republicii Moldova
Articolul 28. Suspendarea punerii în liberă circulaţie
Articolul 29. Punerea în liberă circulaţie
Articolul 30. Refuzul de a pune în liberă circulaţie
Capitolul VIII
COOPERAREA INTERNAŢIONALĂ
Articolul 31. Rolul şi sarcinile de cooperare administrativă ale autorităţilor
Articolul 32. Cooperarea transfrontalieră
Articolul 33. Schimbul de informaţii
Capitolul IX
DISPOZIŢII FINANCIARE, FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 34. Activităţi de finanţare
Articolul 35. Intrarea în vigoare
UE
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege transpune Regulamentul (UE) 2019/1020 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor şi de modificare a Directivei 2004/42/CE şi a Regulamentelor (CE) nr.765/2008 şi (UE) nr.305/2011, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 169 din 25 iunie 2019.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Scopul şi obiectul legii
(1) Scopul prezentei legi este de a îmbunătăţi funcţionarea pieţei prin consolidarea supravegherii acesteia în ceea ce priveşte produsele care cad sub incidenţa reglementărilor tehnice ce transpun legislaţia Uniunii Europene, pentru a garanta că numai produsele conforme care îndeplinesc cerinţele de garantare a unui nivel ridicat de protecţie a intereselor publice, precum sănătatea şi siguranţa în general, sănătatea şi siguranţa la locul de muncă, protecţia consumatorilor, protecţia mediului şi a securităţii publice şi a oricăror alte interese publice protejate de legislaţia respectivă, sunt puse la dispoziţie pe piaţă.
(2) Prezenta lege stabileşte norme şi proceduri pentru agenţi economici cu privire la produsele care fac obiectul anumitor reglementări tehnice, precum şi un cadru de cooperare a autorităţilor de supraveghere a pieţei cu agenţii economici.
(3) Prezenta lege prevede un cadru pentru controalele privind produsele care intră pe piaţa Republicii Moldova.
Articolul 2. Domeniul de aplicare a legii
(1) Prezenta lege se aplică produselor care cad sub incidenţa reglementărilor tehnice ce transpun legislaţia Uniunii Europene, specificate în anexa nr.1, în măsura în care nu există dispoziţii specifice cu acelaşi obiectiv care reglementează mai detaliat aspecte specifice legate de supravegherea pieţei.
(2) Dispoziţiile prezentei legi se aplică şi produselor care cad sub incidenţa reglementărilor tehnice care nu transpun legislaţia Uniunii Europene, dacă o astfel de reglementare tehnică face referinţă la aceasta.
(3) Prevederile art.27–30 se aplică produselor menţionate la alin.(1) şi (2) din prezentul articol, precum şi produselor care cad sub incidenţa normelor privind siguranţa generală a produselor, în măsura în care nu există alte dispoziţii specifice referitoare la organizarea controalelor privind produsele care intră pe piaţa Republicii Moldova.
(4) Prezenta lege nu aduce atingere art.15, 16 şi 17 din Legea nr.284/2004 privind serviciile societăţii informaţionale.
(5) Prezenta lege nu împiedică autorităţile de supraveghere a pieţei să aplice măsuri în conformitate cu Legea nr.422/2006 privind securitatea generală a produselor.
(6) Prezenta lege nu se aplică:
a) produselor alimentare;
b) hranei pentru animale;
c) produselor medicamentoase de uz uman şi veterinar;
d) plantelor şi animalelor vii;
e) produselor de origine umană şi produselor de origine vegetală şi animală ce sunt direct legate de reproducerea lor viitoare;
f) produselor cosmetice;
g) dispozitivelor medicale, inclusiv dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro;
h) autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, aeronavelor şi echipamentelor din domeniul aeronautic, mijloacelor de transport navale.
(7) Supravegherea pieţei în ceea ce priveşte:
a) produsele cosmetice;
b) dispozitivele medicale, inclusiv dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro;
c) autovehiculele şi remorcile acestora, precum şi sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate destinate vehiculelor respective, aeronavele şi echipamentele din domeniul aeronautic, mijloacele de transport navale
se efectuează conform reglementărilor tehnice ce transpun legislaţia Uniunii Europene (în continuare – reglementări tehnice), care stabilesc dispoziţii specifice privind supravegherea pieţei cu acelaşi obiectiv.
(8) Autorităţile de reglementare şi autorităţile de supraveghere a pieţei pentru categoriile de produse menţionate la alin.(7) sunt stabilite în anexa nr.2.
Articolul 3. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni semnifică:
agent economic – producător, reprezentant autorizat, importator, distribuitor, furnizor de servicii de logistică sau orice altă persoană fizică ori juridică care face obiectul obligaţiilor referitoare la fabricarea produselor, punerea lor la dispoziţie pe piaţă sau punerea lor în funcţiune în conformitate cu reglementările tehnice relevante;
autoritate solicitantă – autoritate de supraveghere a pieţei care formulează o cerere de asistenţă reciprocă;
autoritate solicitată – autoritate de supraveghere a pieţei care primeşte o cerere de asistenţă reciprocă;
furnizor de servicii ale societăţii informaţionale – furnizor de servicii ale societăţii informaţionale, prestate în mod normal în schimbul unei remuneraţii, la distanţă, prin mijloace electronice, la solicitarea individuală a beneficiarului. În sensul prezentei definiţii:
a) la distanţă – serviciul este prestat fără ca părţile să fie prezente simultan;
b) prin mijloace electronice – serviciul este transmis iniţial şi primit la destinaţie prin intermediul echipamentului electronic pentru prelucrarea (inclusiv arhivarea digitală) şi stocarea datelor şi este transmis integral, transferat şi recepţionat prin cablu, radio, mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice;
c) la solicitarea individuală a beneficiarului serviciilor – serviciul este prestat prin transmiterea datelor în urma solicitării individuale;
furnizor de servicii de logistică – orice persoană fizică sau juridică care oferă, în cursul activităţii comerciale, cel puţin două dintre următoarele servicii: depozitare, ambalare, adresare şi expediere fără a avea proprietatea asupra produselor respective, cu excepţia serviciilor poştale, a serviciilor de livrare de colete şi a oricăror alte servicii poştale sau de transport de mărfuri;
interfaţă online – orice software, inclusiv un site sau o parte a unui site, ori o aplicaţie, gestionată de către sau în numele unui agent economic şi care serveşte pentru a oferi utilizatorilor finali acces la produsele agentului economic;
măsură corectivă – orice măsură luată de un agent economic pentru a elimina orice neconformitate în cazul în care acest lucru este solicitat de o autoritate de supraveghere a pieţei sau din propria iniţiativă a agentului economic;
măsură voluntară – măsură corectivă în cazul în care aceasta nu este solicitată de o autoritate de supraveghere a pieţei;
neconformitate – orice nerespectare a oricărei cerinţe prevăzute de reglementările tehnice sau de prezenta lege;
produs care prezintă un risc – produs care are potenţialul de a afecta în mod negativ sănătatea şi siguranţa persoanelor în general, sănătatea şi siguranţa la locul de muncă, protecţia consumatorilor, mediul, siguranţa publică şi alte interese publice, protejate prin reglementările tehnice aplicabile, într-o măsură care depăşeşte ceea ce este considerat rezonabil şi acceptabil în raport cu scopul preconizat sau în condiţii normale ori rezonabil previzibile de utilizare a produsului în cauză, care includ durata de utilizare şi, după caz, cerinţele privind punerea în funcţiune, instalarea şi întreţinerea;
produs care prezintă un risc grav – produs care prezintă un risc pentru care, pe baza unei evaluări a riscurilor şi luând în considerare utilizarea normală şi previzibilă a produsului, combinaţia dintre probabilitatea apariţiei unui pericol de vătămare şi gradul de severitate a respectivei vătămări necesită o intervenţie rapidă din partea autorităţilor de supraveghere a pieţei, inclusiv cazurile în care efectele riscului nu sunt imediate;
produse care intră pe piaţa Republicii Moldova – produse din alte state care sunt destinate introducerii pe piaţa Republicii Moldova sau sunt destinate uzului ori consumului privat în interiorul teritoriului vamal al Republicii Moldova şi care au fost plasate sub regimul vamal de punere în liberă circulaţie;
rechemare – orice măsură care are drept scop returnarea unui produs care a fost deja pus la dispoziţia utilizatorului final;
retragere – orice măsură care are drept scop împiedicarea punerii la dispoziţie pe piaţă a unui produs în lanţul de aprovizionare;
risc – combinaţia dintre probabilitatea apariţiei unui pericol de vătămare şi gradul de gravitate a respectivei vătămări;
supraveghere a pieţei – activităţile desfăşurate şi măsurile luate de autorităţile de supraveghere a pieţei pentru a se asigura că produsele sunt conforme cerinţelor stabilite în legislaţia tehnică aplicabilă şi pentru a asigura protecţia intereselor publice care cad sub incidenţa legislaţiei respective;
utilizator final – orice persoană fizică sau juridică care are domiciliul sau este înregistrată în Republica Moldova, care a primit un produs în calitate de consumator în afara oricărei activităţi comerciale, de afaceri, meşteşugăreşti sau profesionale ori în calitate de utilizator final profesional în cursul activităţilor sale industriale sau profesionale.
Articolul 4. Principiile de baza ale supravegherii pieţei
Principiile de bază ale supravegherii pieţei sunt:
a) independenţa, obiectivitatea, imparţialitatea şi competenţa autorităţilor de supraveghere a pieţei şi ale Serviciului Vamal în efectuarea supravegherii pieţei;
b) transparenţa supravegherii pieţei, disponibilitatea şi transparenţa informaţiilor în acest domeniu;
c) coerenţa acţiunilor autorităţilor de supraveghere a pieţei şi ale Serviciului Vamal şi interacţiunea dintre acestea;
d) neadmiterea dublării funcţiilor autorităţilor de supraveghere a pieţei;
e) proporţionalitatea măsurilor corective aplicate de autorităţile de supraveghere a pieţei cu nivelul de risc pentru interesul public;
f) asigurarea cooperării între agenţii economici, pe de o parte, şi autorităţile de supraveghere a pieţei şi Serviciul Vamal, pe de altă parte;
g) sprijinirea şi încurajarea acţiunilor benevole ale agenţilor economici în conformitate cu obligaţiile ce le revin în temeiul prezentei legi;
h) aplicarea sancţiunilor şi măsurilor în conformitate cu principiul proporţionalităţii între mărimea sancţiunii şi prejudiciul cauzat de încălcarea admisă;
i) precauţia, principiu care permite autorităţilor de supraveghere a pieţei luarea de măsuri preventive, chiar şi în cazul în care cunoştinţele ştiinţifice nu permit o evaluare completă a riscurilor pentru sănătatea şi siguranţa populaţiei, dar există un rezultat iniţial al cercetării ştiinţifice care sugerează gravitatea riscului din cauza potenţialelor consecinţe asupra interesului public.
Capitolul II
SARCINILE AGENŢILOR ECONOMICI
Articolul 5. Sarcinile agenţilor economici cu privire la produsele care fac obiectul reglementărilor tehnice
(1) Fără a aduce atingere obligaţiilor stabilite în reglementările tehnice, un produs care face obiectul pct.1–7, 17, 21, 22, 24–28, 33–35 din anexa nr.1 este introdus pe piaţă numai în cazul în care există un agent economic înregistrat în Republica Moldova care este responsabil pentru sarcinile stabilite la alin.(3) cu privire la produsul respectiv.
(2) În sensul alin.(1), agent economic înseamnă oricare dintre următorii:
a) producător înregistrat în Republica Moldova;
b) importator, în cazul în care producătorul nu este înregistrat în Republica Moldova;
c) reprezentant autorizat care dispune de un mandat scris din partea producătorului prin care i se cere să îndeplinească sarcinile stabilite la alin.(3) în numele producătorului;
d) furnizor de servicii de logistică înregistrat în Republica Moldova, în cazul în care niciun agent economic menţionat la lit.a)–c) nu este înregistrat în Republica Moldova.
(3) Fără a aduce atingere obligaţiilor agenţilor economici stabilite în reglementările tehnice, agentul economic menţionat la alin.(1) îndeplineşte următoarele sarcini:
1) în cazul în care reglementarea tehnică aplicabilă produsului prevede o declaraţie UE de conformitate sau o declaraţie de performanţă şi documentaţie tehnică:
a) verifică dacă declaraţia UE de conformitate sau declaraţia de performanţă şi documentaţia tehnică au fost întocmite;
b) păstrează declaraţia UE de conformitate sau declaraţia de performanţă la dispoziţia autorităţilor de supraveghere a pieţei pentru perioada de timp prevăzută de reglementarea tehnică respectivă; şi
c) se asigură că documentaţia tehnică poate fi pusă la dispoziţia autorităţilor de supraveghere a pieţei, la cererea acestora;
2) prezintă autorităţii de supraveghere a pieţei, în urma unei cereri motivate din partea acesteia, toate informaţiile şi documentele necesare pentru a demonstra conformitatea produsului, în limba română;
3) informează autorităţile de supraveghere a pieţei atunci când consideră că un produs prezintă un risc;
4) cooperează cu autorităţile de supraveghere a pieţei:
a) în urma unei cereri motivate care să garanteze că se iau măsuri corective imediate, necesare, pentru a remedia orice caz de neconformitate cu cerinţele prevăzute în reglementările tehnice aplicabile produsului;
b) pentru a reduce riscurile prezentate de produsul în cauză, atunci când autorităţile de supraveghere a pieţei le solicită aceasta; sau
c) din propria iniţiativă, atunci când consideră sau are motive să creadă că produsul prezintă un risc.
(4) Prevederile alin.(3) pct.1) lit.a) şi b) din prezentul articol, ale art.19 alin.(3) lit.d), ale art.28 alin.(1) lit.c) referitoare la marcajul CE şi declaraţia UE de conformitate se aplică în egală măsură marcajului de conformitate SM şi declaraţiei de conformitate. Prezenţa marcajului CE pe aparat sau accesoriu exclude necesitatea aplicării pe acesta a marcajului de conformitate SM.
(5) Fără a aduce atingere obligaţiilor care revin agenţilor economici în temeiul reglementărilor tehnice, numele, denumirea comercială înregistrată sau marca înregistrată şi datele de contact, inclusiv adresa poştală, ale agentului economic menţionat la alin.(1) sunt indicate pe produs sau pe ambalajul acestuia, colet sau în documentul de însoţire.
Articolul 6. Reprezentantul autorizat
(1) În sensul art.5 alin.(2) lit.c), reprezentantul autorizat este mandatat de producător să îndeplinească sarcinile enumerate la art.5 alin.(3), fără a aduce atingere oricăror alte sarcini obligatorii stabilite în reglementările tehnice.
(2) Reprezentantul autorizat îndeplineşte sarcinile specificate în mandat. Acesta furnizează autorităţilor de supraveghere a pieţei, la cerere, o copie a mandatului, în limba română.
(3) Reprezentanţii autorizaţi dispun de mijloace adecvate pentru a putea îndeplini sarcinile stabilite în mandatul producătorului conform alin.(1).
Articolul 7. Vânzările la distanţă
(1) Produsele oferite spre vânzare prin intermediul mijloacelor electronice sau prin alte mijloace de vânzare la distanţă sunt considerate a fi puse la dispoziţie pe piaţă în cazul în care oferta este destinată utilizatorilor finali din Republica Moldova.
(2) În sensul alin.(1), o ofertă de vânzare la distanţă se consideră destinată utilizatorilor finali din Republica Moldova dacă agentul economic oferă posibilitatea de livrare, comandă şi plată sau direcţionează prin orice mijloace oferta sa pe teritoriul Republicii Moldova.
Articolul 8. Obligaţia de a coopera
(1) Agenţii economici cooperează cu autorităţile de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte măsurile care ar putea elimina sau reduce riscurile prezentate de produsele care au fost puse la dispoziţie pe piaţă de către aceştia.
(2) Furnizorii de servicii ale societăţii informaţionale cooperează cu autorităţile de supraveghere a pieţei, la cererea autorităţilor de supraveghere a pieţei şi în cazuri specifice, pentru a facilita orice măsură luată pentru eliminarea sau, dacă acest lucru nu este posibil, pentru reducerea riscurilor prezentate de un produs care este sau a fost oferit spre vânzare online prin intermediul serviciilor lor.
Capitolul III
ACORDAREA DE ASISTENŢĂ ŞI COOPERAREA
CU AGENŢII ECONOMICI
Articolul 9. Informarea agenţilor economici
(1) Centrul de notificare şi informare al Organizaţiei Mondiale a Comerţului (în continuare – Centrul de notificare şi informare), înfiinţat în temeiul art.11 din Legea nr.420/2006 privind activitatea de reglementare tehnică, furnizează online agenţilor economici informaţii privind punerea în aplicare a reglementărilor tehnice în temeiul prezentei legi.
(2) Centrul de notificare şi informare furnizează, de asemenea, online:
a) datele de contact ale autorităţilor de reglementare şi ale autorităţilor de supraveghere a pieţei responsabile de punerea în aplicare şi asigurarea respectării reglementărilor tehnice;
b) căile de atac şi procedurile disponibile în Republica Moldova în caz de litigiu între autorităţi şi un agent economic.
(3) În cazul în care este necesar pentru completarea informaţiilor furnizate online în conformitate cu alin.(1), Centrul de notificare şi informare furnizează, la cererea agentului economic, orice informaţii utile, cum ar fi copiile electronice sau accesul online la reglementările tehnice naţionale şi procedurile administrative naţionale aplicabile anumitor produse sau produselor de un anumit tip, sau informaţii cu privire la faptul dacă aceste produse fac obiectul autorizării prealabile în temeiul legislaţiei aplicabile în Republica Moldova.
(4) Informaţiile menţionate la alin.(3) se prezintă cu titlu gratuit în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea cererii.
Articolul 10. Activităţi comune pentru promovarea conformităţii
(1) Autorităţile de supraveghere a pieţei împreună cu alte autorităţi relevante sau cu asociaţii profesionale sectoriale ori asociaţii obşteşti de consumatori desfăşoară activităţi comune cu scopul de:
a) a promova conformitatea produselor;
b) a identifica situaţiile de neconformitate;
c) a sensibiliza şi a furniza orientări privind reglementările tehnice şi categoriile specifice de produse, în special categoriile de produse despre care se constată că prezintă un risc grav, inclusiv produsele oferite spre vânzare prin intermediul mijloacelor electronice sau prin alte mijloace de vânzare la distanţă.
(2) Autorităţile de supraveghere a pieţei şi părţile interesate menţionate la alin.(1) se asigură că acordul privind activităţile comune nu duce la o concurenţă neloială între agenţii economici şi nu afectează obiectivitatea, independenţa şi imparţialitatea părţilor.
(3) Autorităţile de supraveghere a pieţei pot utiliza orice informaţie rezultată în urma activităţilor comune desfăşurate în cadrul oricărei investigaţii privind neconformitatea pe care o întreprind.
(4) Autorităţile de supraveghere a pieţei pun la dispoziţia publicului acordul privind activităţile comune, inclusiv numele părţilor implicate, prin publicarea acestuia pe paginile web oficiale ale autorităţilor de supraveghere a pieţei participante şi ale autorităţii de coordonare.
Capitolul IV
ORGANIZAREA SUPRAVEGHERII PIEŢEI. ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR ŞI
ALE BIROULUI UNIC DE LEGĂTURĂ
Articolul 11. Autoritatea de coordonare şi atribuţiile acesteia
(1) Organul central responsabil de coordonarea activităţilor de supraveghere a pieţei este Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării (denumit în continuare – autoritate de coordonare).
(2) Autoritatea de coordonare sprijină cooperarea dintre autorităţile de supraveghere a pieţei în vederea exercitării atribuţiilor sale în mod eficient.
(3) Autoritatea de coordonare are următoarele atribuţii:
a) elaborează politica statului în domeniul supravegherii pieţei;
b) stabileşte mecanisme de comunicare şi coordonare între autorităţile de supraveghere a pieţei şi organizează schimbul de informaţii între autorităţile de supraveghere a pieţei şi Serviciul Vamal;
c) elaborează programul naţional de supraveghere a pieţei şi publică rezumatul acestuia pe pagina sa web oficială;
d) evaluează rezultatele activităţilor desfăşurate de autorităţile de supraveghere a pieţei şi prezintă Guvernului raportul anual privind punerea în aplicare a programului naţional de supraveghere a pieţei; publică raportul pe pagina sa web oficială;
e) evaluează datele statistice prevăzute la art.27 alin.(5) referitoare la controalele efectuate în anul precedent de către autorităţile de supraveghere a pieţei şi Serviciul Vamal şi prezintă Comisiei Europene, la cerere, raportul de evaluare;
f) reprezintă Republica Moldova în domeniul supravegherii pieţei la nivel internaţional/regional;
g) asigură informarea Comisiei Europene cu privire la autorităţile de supraveghere a pieţei, responsabilităţile, identitatea şi competenţele acestora, precum şi la modul în care acestea pot fi contactate, prin intermediul sistemului informaţional naţional de informare şi comunicare menţionat la art.23.
Articolul 12. Desemnarea autorităţilor de reglementare şi atribuţiile acestora
(1) Autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate care asigură realizarea politicii guvernamentale în domeniile de activitate încredinţate lor sunt autorităţi de reglementare.
(2) Autorităţile de reglementare şi domeniile de competenţă ale fiecăreia dintre acestea sunt stabilite în anexa nr.1.
(3) Autorităţile de reglementare au următoarele atribuţii:
a) stabilesc în reglementările tehnice prevederi privind supravegherea pieţei;
b) participă la elaborarea programului naţional de supraveghere a pieţei;
c) aprobă planurile anuale de supraveghere a pieţei prezentate de autorităţile de supraveghere a pieţei în domeniul lor de competenţă;
d) evaluează rezultatele activităţii autorităţii de supraveghere a pieţei din domeniul lor de competenţă şi elaborează raportul anual.
Articolul 13. Desemnarea autorităţilor de supraveghere a pieţei şi atribuţiile acestora
(1) Autorităţile de supraveghere a pieţei şi domeniile de competenţă ale fiecăreia dintre acestea sunt stabilite în anexa nr.1. Datele de contact ale acestora se pun la dispoziţia publicului pe pagina web oficială a autorităţii de coordonare.
(2) Autorităţile de supraveghere a pieţei au următoarele atribuţii:
a) desfăşoară activităţi de supraveghere a pieţei în conformitate cu art.15;
b) elaborează rapoarte anuale privind rezultatele activităţilor desfăşurate în domeniul lor de competenţă, le publică pe paginile lor web oficiale şi le prezintă autorităţii de reglementare şi autorităţii de coordonare;
c) participă la elaborarea programului naţional de supraveghere a pieţei.
(3) Autorităţile de supraveghere a pieţei, pe baza analizei riscurilor pentru produsele puse la dispoziţie pe piaţă, elaborează proiectele listelor de verificare pentru domeniile lor de control şi le publică pe paginile lor web oficiale pentru consultări publice. Proiectele listelor de verificare, definitivate în baza opiniilor expuse în cadrul consultărilor publice, se prezintă spre aprobare autorităţii publice centrale cu competenţe în domeniul de control.
(4) Autorităţile de supraveghere a pieţei cooperează şi fac schimb de informaţii între ele, de asemenea cu Serviciul Vamal, cu autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate, cu organele de drept, cu asociaţiile obşteşti de consumatori şi cu asociaţiile profesionale sectoriale.
Articolul 14. Desemnarea biroului unic de legătura şi atribuţiile lui
(1) Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor se desemnează în calitate de birou unic de legătură, care facilitează asistenţa şi cooperarea administrativă intre autorităţile de supraveghere a pieţei.
(2) Biroul unic de legătură are următoarele atribuţii:
a) reprezintă poziţia coordonată a autorităţilor de supraveghere a pieţei şi a autorităţii responsabile de controlul produselor care intră pe piaţa Republicii Moldova;
b) comunică programul naţional de supraveghere a pieţei;
c) informează publicul şi părţile interesate, precum şi organizaţiile internaţionale cu privire la realizările supravegherii pieţei;
d) sprijină cooperarea dintre autorităţile de supraveghere a pieţei naţionale şi autorităţile relevante din alte state;
e) dezvoltă şi menţine sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei;
f) participă la forumurile organizaţiilor internaţionale în domeniul supravegherii pieţei, exercită funcţii de colaborare internaţională delegate de autoritatea de coordonare.
Articolul 15. Activităţile autorităţilor de supraveghere a pieţei
(1) Autorităţile de supraveghere a pieţei îşi desfăşoară activităţile pentru a asigura următoarele:
a) supravegherea eficientă a pieţei produselor puse la dispoziţie prin mijloace tradiţionale sau electronice ori prin alte mijloace de vânzare la distanţă care cad sub incidenţa reglementărilor tehnice;
b) întreprinderea, de către agenţii economici, de măsuri corective adecvate şi proporţionale în ceea ce priveşte conformarea cu reglementările tehnice;
c) luarea unor măsuri adecvate şi proporţionale dacă agentul economic nu ia măsuri corective.
(2) Autorităţile de supraveghere a pieţei îşi exercită competenţele şi îşi îndeplinesc sarcinile în mod independent, imparţial şi nepărtinitor.
(3) Autorităţile de supraveghere a pieţei, în cadrul activităţilor prevăzute la alin.(1), efectuează controale corespunzătoare ale caracteristicilor produselor, într-o măsură adecvată, prin intermediul unor controale ale documentaţiei şi, dacă este cazul, efectuează controale fizice şi teste de laborator bazate pe eşantioane aleatorii corespunzătoare, direcţionând resursele şi măsurile lor astfel încât să poată monitoriza în mod eficient piaţa şi ţinând seama de programul naţional de supraveghere a pieţei menţionat la art.20.
(4) Pentru a decide cu privire la ce fel de controale să efectueze, pentru ce tip de produse şi la ce scară, autorităţile de supraveghere a pieţei adoptă proceduri bazate pe riscuri, luând în considerare următorii factori:
a) posibilele pericole şi cazuri de neconformitate asociate produselor şi, atunci când sunt disponibile, cazuri de apariţie a acestora pe piaţă;
b) activităţile şi operaţiunile controlate de agentul economic;
c) înregistrările privind neconformităţile anterioare asociate cu agentul economic;
d) rezultatele controalelor efectuate de Serviciul Vamal în contextul aplicării prezentei legi;
e) reclamaţiile consumatorilor/utilizatorilor finali şi alte informaţii primite de la autorităţile publice centrale şi locale, de la agenţii economici, mass-media şi din alte surse care ar putea indica neconformitatea.
(5) Autorităţile de supraveghere a pieţei acceptă rapoartele de încercări sau certificatele de conformitate a produselor acoperite de reglementările tehnice în cazul în care agenţii economici prezintă aceste rapoarte sau certificate emise de un organism de evaluare a conformităţii acreditat în corespundere cu Legea nr.235/2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii sau de organisme de evaluare a conformităţii acreditate de către organisme de acreditare, semnatare ale Acordului de recunoaştere multilaterală cu Cooperarea Europeană pentru Acreditare (EA MLA).
(6) Autorităţile de supraveghere a pieţei pun în aplicare următoarele proceduri pentru produsele care fac obiectul reglementarilor tehnice:
a) proceduri pentru urmărirea reclamaţiilor sau a rapoartelor cu privire la aspecte legate de riscuri sau cazuri de neconformitate;
b) proceduri de verificare a faptului dacă au fost luate măsurile corective care trebuie luate de agenţii economici.
(7) Autorităţile de supraveghere a pieţei pot participa în grupurile de cooperare administrativă (ADCO) menţionate la art.31 alin.(3).
(8) Produsele care au fost considerate neconforme pe baza unei decizii luate de o autoritate de supraveghere a pieţei într-un stat membru al Uniunii Europene sunt considerate neconforme de către autorităţile de supraveghere a pieţei din Republica Moldova, cu excepţia cazului în care aceasta a concluzionat contrariul, pe baza propriei verificări, luând în considerare, dacă este cazul, informaţiile prezentate de agentul economic.
Capitolul V
COMPETENŢE ŞI MĂSURI DE SUPRAVEGHERE A PIEŢEI
Articolul 16. Competenţele autorităţilor de supraveghere a pieţei
(1) Autorităţile de supraveghere a pieţei sunt abilitate cu competenţe de supraveghere a pieţei, de investigare şi de asigurare a aplicării prezentei legi, precum şi a reglementărilor tehnice, aşa cum este stabilit la alin.(4).
(2) Autorităţile de supraveghere a pieţei exercită în mod eficient şi eficace competenţele stabilite, în conformitate cu principiul proporţionalităţii, în măsura în care această exercitare se referă la obiectul şi scopul măsurilor, natura neconformităţii, precum şi la prejudiciul general real sau potenţial care rezultă din cazurile de neconformitate.
(3) Competenţele menţionate la alin.(1) se execută direct de către autorităţile de supraveghere a pieţei, sub propria lor autoritate.
(4) Autorităţile de supraveghere a pieţei au următoarele competenţe:
1) de a solicita agenţilor economici să furnizeze documentele, specificaţiile tehnice, datele sau informaţiile relevante privind conformitatea şi aspectele tehnice ale produsului, inclusiv accesul la programele informatice încorporate, în măsura în care un astfel de acces este necesar pentru a evalua conformitatea produsului cu reglementările tehnice aplicabile, în orice formă sau în orice format şi indiferent de mediul de stocare sau de locul în care astfel de documente, specificaţii tehnice, date sau informaţii sunt stocate, precum şi de a face sau a obţine copii ale acestora;
2) de a solicita agenţilor economici să furnizeze informaţii relevante cu privire la lanţul de aprovizionare, detaliile reţelei de distribuţie, cantităţile de produse aflate pe piaţă şi alte modele de produse care au aceleaşi caracteristici tehnice ca produsul în cauză, atunci când aceste informaţii sunt relevante pentru conformitatea cu cerinţele reglementărilor tehnice;
3) de a solicita agenţilor economici să furnizeze informaţiile relevante necesare pentru verificarea dreptului de proprietate asupra site-urilor internet, atunci când aceste informaţii sunt legate de obiectul investigaţiei;
4) de a efectua, fără a anunţa în prealabil, controale la faţa locului şi verificări fizice ale produselor, la decizia motivată a autorităţii de supraveghere, dacă aceasta o impun metoda de control selectată, aspectele specifice ale produselor verificate sau nivelul înalt de risc şi profilul/istoricul persoanei controlate, cu scopul asigurării unui control mai eficient şi atingerii unui nivel mai înalt de conformare a persoanei controlate;
5) de a intra în orice sediu, pe orice teren sau în orice mijloc de transport pe care agentul economic în cauză le utilizează în scopuri legate de activitatea sa comercială, de afaceri, meşteşugărească sau profesională, pentru a identifica neconformitatea şi a obţine elemente de probă;
6) de a iniţia investigaţii din proprie iniţiativă pentru a identifica neconformităţile şi a le soluţiona;
7) de a solicita agenţilor economici să ia măsurile corespunzătoare pentru a elimina neconformitatea sau riscul;
8) de a lua măsuri în cazul în care un agent economic nu ia măsuri corective corespunzătoare sau în cazul în care neconformitatea sau riscul persistă, inclusiv de a interzice sau de a restricţiona punerea la dispoziţie a unui produs pe piaţă sau de a dispune retragerea ori rechemarea produsului;
9) de a achiziţiona eşantioane de produse, inclusiv sub o identitate falsă, de a le inspecta şi a le reconstitui prin inginerie inversă pentru a identifica neconformitatea şi pentru a obţine elemente de probă;
10) în cazul în care nu sunt disponibile alte mijloace pentru a elimina un risc grav:
a) de a solicita eliminarea dintr-o interfaţă online a conţinutului care se referă la produsele respective sau de a impune afişarea explicită a unui avertisment în atenţia utilizatorilor finali atunci când aceştia accesează o interfaţă online; sau
b) în cazul în care nu s-a respectat o solicitare în conformitate cu lit.a), de a impune furnizorilor de servicii ale societăţii informaţionale să restricţioneze accesul la interfaţa online, inclusiv solicitând unei părţi terţe relevante să pună în aplicare astfel de măsuri.
(5) Autorităţile de supraveghere a pieţei utilizează orice informaţie, document, constatare, declaraţie sau date operative ca elemente de probă în scopul investigaţiilor lor, indiferent de formatul acestora şi de suportul pe care sunt stocate.
(6) Cheltuielile pentru prelevarea mostrelor de produse şi cele pentru efectuarea încercărilor de laborator (analize, măsurări) sunt suportate de către autorităţile de supraveghere a pieţei.
(7) Dacă în urma încercărilor de laborator (analize, măsurări) asupra mostrelor de produs se constată că produsul este periculos, prezintă risc şi/sau nu corespunde cerinţelor esenţiale, cheltuielile pentru prelevarea de mostre, precum şi cele pentru efectuarea încercărilor de laborator sunt suportate de agentul economic supus controlului.
(8) Autorităţile de supraveghere a pieţei specificate în anexa nr.1, la efectuarea controalelor în domeniul supravegherii pieţei, aplică prevederile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător doar în partea ce ţine de înregistrare, supraveghere internă a legalităţii controlului efectuat şi raportare a controalelor în Registrul de stat al controalelor.
Articolul 17. Măsurile de supraveghere a pieţei
(1) Autorităţile de supraveghere a pieţei iau măsurile corespunzătoare în cazul în care un produs care face obiectul reglementărilor tehnice, atunci când este utilizat în conformitate cu scopul pentru care este preconizat sau în condiţii care pot fi prevăzute în mod rezonabil şi dacă este instalat şi întreţinut în mod corespunzător:
a) este susceptibil de a afecta sănătatea sau siguranţa utilizatorilor; sau
b) nu este conform cu reglementările tehnice.
(2) În cazul în care fac constatările menţionate la alin.(1), autorităţile de supraveghere a pieţei solicită de îndată agentului economic să ia măsuri corective adecvate şi proporţionale pentru a stopa neconformitatea sau a elimina riscul într-un termen rezonabil, proporţional cu natura riscului.
(3) Măsurile corective menţionate la alin.(2) care se iau de agentul economic includ, printre altele:
a) aducerea produsului în conformitate, inclusiv prin remedierea neconformităţii formale, astfel cum este definită de reglementarea tehnică aplicabilă, sau asigurarea faptului că produsul nu mai prezintă un risc;
b) neadmiterea punerii la dispoziţie a produsului pe piaţă;
c) retragerea sau rechemarea imediată a produsului şi avertizarea publicului în legătură cu riscul prezentat;
d) distrugerea produsului sau aplicarea altor măsuri care îl fac inutilizabil;
e) aplicarea pe produs în limba română a unor avertismente adecvate, clar formulate şi uşor de înţeles referitoare la riscurile pe care le prezintă;
f) stabilirea unor condiţii prealabile pentru punerea la dispoziţie pe piaţă a produsului respectiv;
g) alertarea imediată şi într-un mod adecvat a utilizatorilor finali expuşi riscului, inclusiv prin publicarea unor avertismente speciale în limba română.
(4) Măsurile corective sunt puse în aplicare în mod proporţional cu nivelul de risc pentru interesul public.
(5) Orice măsură de interzicere sau de suspendare a punerii la dispoziţie pe piaţă, de retragere de pe piaţă sau de rechemare a produselor, luată în conformitate cu prezenta lege sau cu Legea nr.422/2006 privind securitatea generală a produselor, trebuie să fie proporţională cu nivelul de risc sau cu prejudiciul ce ar putea fi adus intereselor publice de către produsele respective (în continuare – nivel de risc).
(6) Măsurile corective menţionate la alin.(3) lit.e)–g) se impun doar în cazurile în care produsul este susceptibil să prezinte un risc numai în anumite condiţii sau numai pentru anumiţi utilizatori finali.
(7) Dacă agentul economic nu ia măsurile corective menţionate la alin.(3) sau dacă neconformitatea ori riscul menţionat la alin.(1) se menţine, autorităţile de supraveghere a pieţei se asigură că produsul este retras sau rechemat ori că punerea acestuia la dispoziţie pe piaţă este interzisă sau restricţionată, precum şi că publicul, autoritatea de reglementare şi autoritatea de coordonare sunt informate despre măsurile aplicate.
(8) Autorităţile de supraveghere a pieţei informează Comisia Europeană despre măsurile menţionate la alin.(5). Informaţiile transmise Comisiei Europene sunt comunicate prin intermediul sistemului informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei. Această comunicare de informaţii este considerată ca îndeplinind cerinţele de notificare pentru procedurile de salvgardare aplicabile prevăzute de reglementările tehnice.
(9) În cazul în care o măsură naţională este considerată de către Comisia Europeană ca fiind justificată în conformitate cu procedura de salvgardare aplicabilă, autorităţile de supraveghere a pieţei iau măsurile necesare cu privire la produsul neconform şi introduc informaţiile relevante în sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei.
Articolul 18. Evaluarea riscurilor
(1) Nivelul de risc este determinat de către autoritatea de supraveghere a pieţei prin evaluarea riscurilor existente sau care ar putea să apară (în continuare – evaluare a riscurilor).
(2) Evaluarea riscurilor se bazează pe analiza criteriilor de evaluare a riscurilor. Aceasta ia în considerare condiţiile normale şi cele previzibile de utilizare a produsului.
(3) Criteriile de evaluare a riscurilor sunt:
a) pericolele care afectează sau pot afecta sănătatea şi siguranţa oamenilor prin utilizarea produselor;
b) categoriile de consumatori care pot utiliza aceste produse;
c) tipurile de leziuni pe care le poate provoca consumatorilor utilizarea acestor produse;
d) caracteristicile şi gravitatea leziunilor ce pot rezulta din prejudiciul adus unor anumite categorii de consumatori prin utilizarea produselor;
e) efectele care decurg din leziuni.
(4) Guvernul aprobă Metodologia privind evaluarea riscurilor în cazul produselor nealimentare destinate consumatorilor şi selectarea masurilor corective, care prevede criteriile de evaluare a riscurilor, condiţiile şi circumstanţele în care autorităţile de supraveghere a pieţei aleg măsurile corective.
Articolul 19. Utilizarea informaţiilor. Secretul profesional şi comercial
(1) Autorităţile de supraveghere a pieţei îşi desfăşoară activităţile cu un nivel ridicat de transparenţă şi pun la dispoziţia publicului informaţii pentru a proteja interesele utilizatorilor finali.
(2) Autorităţile de supraveghere a pieţei respectă principiul confidenţialităţii şi cel al secretului profesional şi comercial şi protejează datele cu caracter personal în conformitate cu legea.
(3) În sensul prezentei legi, nu vor fi considerate confidenţiale, conform prevederilor legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal sau privind secretul comercial, informaţiile:
a) care permit identificarea produselor şi persoanelor fizice sau juridice care sunt producători, reprezentanţi autorizaţi, importatori, distribuitori, furnizori de servicii de logistică ai acestor produse;
b) privind proprietăţile de siguranţă ale produselor, inclusiv datele privind riscurile asociate cu consumul sau utilizarea acestora şi acţiunile ce urmează să fie întreprinse de utilizatorii finali pentru a evita aceste riscuri;
c) privind măsurile corective întreprinse, inclusiv de către agenţii economici din proprie iniţiativă, cu scopul de a preveni riscurile prezentate de aceste produse, privind natura şi durata unor astfel de măsuri;
d) conţinute în declaraţia UE de conformitate/declaraţia de performanţă;
e) care nu pot fi atribuite la informaţii cu acces limitat conform Legii nr.982/2000 privind accesul la informaţii.
(4) Dispoziţiile prezentului articol se aplică şi informaţiilor conţinute în sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei.
Articolul 20. Programul naţional de supraveghere a pieţei
(1) Programul naţional de supraveghere a pieţei se elaborează cel puţin o dată la 4 ani.
(2) Obiectivul programului naţional de supraveghere a pieţei este promovarea abordării coerente, globale şi integrate a supravegherii pieţei şi asigurarea aplicării reglementărilor tehnice.
(3) La elaborarea programului naţional de supraveghere a pieţei se iau în considerare toate sectoarele care cad sub incidenţa reglementărilor tehnice şi toate etapele lanţului de aprovizionare al produsului, inclusiv importurile şi lanţurile de aprovizionare digitale prin mijloace electronice sau prin alte mijloace de vânzare la distanţă.
(4) Programul naţional de supraveghere a pieţei include cel puţin următoarele elemente:
a) informaţiile disponibile cu privire la apariţia produselor neconforme, în special luând în considerare verificările şi controalele prevăzute la art.15 alin.(3) şi art.27 alin.(2), precum şi, atunci când este cazul, evoluţia pieţei care poate afecta ratele de neconformitate pentru categoriile de produse şi potenţialele riscuri şi ameninţări legate de tehnologiile emergente;
b) domeniile identificate ca priorităţi pentru asigurarea aplicării reglementărilor tehnice;
c) activităţile de asigurare a aplicării legislaţiei planificate în scopul reducerii neconformităţii în domeniile identificate ca priorităţi, inclusiv, acolo unde este cazul, nivelurile minime de control prevăzute pentru categoriile de produse care prezintă niveluri semnificative de neconformitate;
d) evaluarea cooperării în grupurile de cooperare administrativă (ADCO) cu autorităţile de supraveghere a pieţei din alte state, astfel cum este menţionată la art.15 alin.(7) şi art.32.
Articolul 21. Drepturile procedurale ale agenţilor economici
(1) Orice măsură, decizie adoptată sau ordin emis de autorităţile de supraveghere a pieţei în temeiul reglementărilor tehnice sau al prezentei legi indică motivele exacte pe care se bazează.
(2) Orice măsură, decizie adoptată sau ordin emis de autorităţile de supraveghere menţionate la alin.(1) se comunică fără întârziere agentului economic relevant, care este informat, în acelaşi timp, cu privire la căile de atac şi termenele de aplicare a acestora.
(3) Înainte de adoptarea unei măsuri, decizii sau emiterea unui ordin în conformitate cu alin.(1), agentului economic i se oferă posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere într-un termen de cel puţin 10 zile lucrătoare de la data primirii notificării, cu excepţia cazurilor în care acest lucru nu este posibil din motivul urgenţei măsurii, deciziei care urmează a fi luată sau ordinului care urmează a fi emis, justificate pe baza cerinţelor de sănătate şi siguranţă sau a altor motive legate de interesele publice care cad sub incidenţa reglementărilor tehnice relevante.
(4) În cazul în care trebuie luate în mod urgent măsuri corective cu scopul de a preveni sau a evita riscul prejudicierii intereselor publice, autoritatea de supraveghere a pieţei poate decide luarea măsurilor corective fără a acorda agentului economic posibilitatea de a se exprima anterior emiterii prescripţiei respective. În acest caz, agentul economic are dreptul să prezinte informaţiile, conform alin.(3), în orice moment după emiterea prescripţiei, dar înainte de expirarea termenului-limită de executare a acesteia. Autoritatea de supraveghere a pieţei va lua în considerare informaţiile primite pentru a evalua caracterul adecvat şi proporţionalitatea măsurii corective aplicate, rezultatele unei astfel de revizuiri fiind aduse la cunoştinţa agentului economic.
Articolul 22. Produse care prezintă un risc grav
(1) Autorităţile de supraveghere a pieţei se asigură că produsele care prezintă un risc grav sunt retrase sau rechemate atunci când nu există niciun alt mijloc eficace disponibil pentru a elimina riscul grav sau că punerea lor la dispoziţie pe piaţă este interzisă. Autorităţile de supraveghere a pieţei informează autorităţile de reglementare prin intermediul sistemului informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei.
(2) O decizie conform căreia un produs prezintă sau nu un risc grav se bazează pe o evaluare corespunzătoare a riscurilor, care ia în considerare natura riscului şi probabilitatea producerii acestuia. Posibilitatea de a obţine niveluri de siguranţă superioare şi disponibilitatea altor produse, care prezintă un grad mai redus de risc, nu constituie un temei pentru a considera că un produs prezintă un risc grav.
(3) Dacă o autoritate de supraveghere a pieţei ia sau intenţionează să ia o măsură în temeiul alin.(1) şi consideră că motivele care au condus la adoptarea măsurilor sau la efectele măsurilor luate se extind în afara teritoriului Republicii Moldova, aceasta informează imediat Comisia Europeană cu privire la rezultatele evaluării şi măsurile impuse de autorităţile de supraveghere a pieţei în conformitate cu reglementările tehnice, prin sistemul de schimb rapid de informaţii (RAPEX). De asemenea, autoritatea de supraveghere a pieţei informează fără întârziere Comisia Europeană cu privire la orice modificări sau anulări ale unei astfel de măsuri.
(4) Dacă un produs care prezintă riscuri grave a fost pus la dispoziţie pe piaţă, autorităţile de supraveghere a pieţei informează imediat Comisia Europeană cu privire la orice măsuri voluntare luate şi comunicate autorităţii de supraveghere a pieţei de un agent economic.
(5) Informaţiile furnizate în conformitate cu alin.(3) şi (4) conţin toate detaliile disponibile, în special cu privire la datele necesare pentru a identifica produsul, originea şi lanţul de aprovizionare al produsului, riscul aferent produsului, natura şi durata măsurii naţionale luate şi orice măsuri voluntare luate de agenţii economici.
Articolul 23. Sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei
(1) Pentru colectarea, prelucrarea şi stocarea de informaţii, într-o formă structurată, cu privire la activităţile de supraveghere a pieţei, rezultate şi tendinţe, autoritatea de coordonare asigură elaborarea şi implementarea sistemului informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei.
(2) Sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei este instituit de Guvern pentru a sprijini măsurile de supraveghere a pieţei, fiind compatibil cu sistemul informaţional integrat vamal.
(3) Informaţiile conţinute în sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei sunt puse la dispoziţia autorităţilor de supraveghere a pieţei, Serviciului Vamal, autorităţilor de reglementare, biroului unic de legătură, autorităţii de coordonare, asigurând schimbul de date între autorităţile cu competenţe în domeniul supravegherii pieţei. Schimbul de date între sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei şi sistemele informaţionale deţinute de autorităţile competente se realizează prin intermediul platformei de interoperabilitate, în conformitate cu actele normative în domeniul schimbului de date şi al interoperabilităţii.
(4) Biroul unic de legătură introduce în sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei următoarele informaţii:
a) datele privind autorităţile de supraveghere a pieţei şi domeniile de competenţă ale acestora în conformitate cu anexele nr.1 şi 2;
b) identitatea autorităţii – prevăzută la art.27 alin.(1);
c) programul naţional de supraveghere a pieţei şi rezultatele evaluării acesteia.
(5) Autorităţile de supraveghere a pieţei introduc în sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei informaţii privind următoarele:
a) măsurile adoptate de autoritatea de supraveghere a pieţei în conformitate cu art.17 alin.(5);
b) rapoartele privind încercările efectuate, precum şi orice alte informaţii suplimentare relevante;
c) măsurile corective aplicate de agenţii economici;
d) rapoartele privind pagubele cauzate de produs;
e) obiecţiile înaintate în conformitate cu procedura de salvgardare stabilită în reglementările tehnice şi măsurile întreprinse;
f) nerespectarea de către reprezentanţii autorizaţi a dispoziţiilor art.6 alin.(2);
g) nerespectarea de către producători a dispoziţiilor art.6 alin.(1);
h) orice măsuri voluntare luate de un agent economic asupra unui produs pus la dispoziţie pe piaţă care prezintă un risc grav.
(6) Informaţiile furnizate în conformitate cu alin.(5) conţin toate detaliile disponibile, în special cu privire la datele necesare pentru a identifica produsul, originea şi lanţul de aprovizionare al produsului, riscul aferent produsului, natura şi durata măsurii luate şi orice măsuri voluntare luate de agenţii economici.
(7) Pentru a asigura aplicarea reglementărilor tehnice şi în scopul minimizării riscului, sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei consumă datele referitoare la produsele plasate sub regimul vamal de punere în liberă circulaţie din sistemul informaţional integrat vamal prin intermediul platformei de interoperabilitate, în conformitate cu actele normative în domeniul schimbului de date şi al interoperabilităţii.
Articolul 24. Cerinţe către laboratoarele de încercări utilizate pentru supravegherea pieţei
(1) Pentru a garanta fiabilitatea şi consecvenţa testărilor în scopul supravegherii pieţei, autorităţile de supraveghere a pieţei apelează la laboratoare de încercări acreditate în sensul Legii nr.235/2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.
(2) Pentru testarea unor categorii specifice de produse sau pentru riscuri specifice legate de o categorie de produse ori pentru produse pentru care capacitatea de testare lipseşte sau nu este suficientă, autorităţile de supraveghere a pieţei apelează la laboratoare de încercări acreditate de organismele naţionale de acreditare semnatare ale Acordului de recunoaştere multilaterală cu Cooperarea Europeană pentru Acreditare.
(3) În scopul îmbunătăţirii capacităţilor de testare pentru necesităţile autorităţilor de supraveghere a pieţei, autoritatea coordonatoare poate desemna un laborator de încercări acreditat în sensul Legii nr.235/2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii pentru a efectua testarea.
(4) Laboratorul desemnat conform alin.(3) oferă serviciile sale doar autorităţilor de supraveghere a pieţei.
(5) Laboratorul desemnat conform alin.(3) desfăşoară, în scopul supravegherii pieţei, în limitele domeniului acreditării, următoarele activităţi:
a) efectuează încercări ale produselor la cererea autorităţilor de supraveghere a pieţei;
b) furnizează consultanţă ştiinţifică sau tehnică independentă la cererea autorităţilor de supraveghe a pieţei;
c) dezvoltă noi tehnici şi metode de analiză;
d) prezintă rezultatele încercărilor efectuate în scopul supravegherii pieţei numai autorităţilor solicitante de încercări.
(6) Activităţile menţionate la alin.(5) lit.a) şi d) pot fi efectuate şi de către laboratoarele de încercări menţionate la alin.(1) şi (2).
(7) Activităţile laboratoarelor de încercări menţionate la alin.(5) lit.a)–c) sunt remunerate şi finanţate în limita bugetelor autorităţilor de supraveghere a pieţei.
(8) Desemnarea menţionată la alin.(3) nu afectează libertatea autorităţilor de supraveghere a pieţei de a alege laboratoarele de încercări de la alin.(1) şi (2) pentru necesităţile lor.
(9) Autorităţile de supraveghere a pieţei pot apela la serviciile laboratoarelor de încercări desemnate de Comisia Europeană pentru Supravegherea Pieţei. Rapoartele de încercări ale acestor laboratoare care se află în statele membre ale Uniunii Europene sunt valabile în Republica Moldova şi pot fi folosite de autorităţile de supraveghere a pieţei ca bază pentru măsurile luate în cazul în care în Republica Moldova nu există capabilităţi pentru efectuarea încercărilor de laborator pentru produsele respective.
Capitolul VI
ASISTENŢA RECIPROCĂ TRANSFRONTALIERĂ
Articolul 25. Asistenţa reciprocă
(1) Între autorităţile de supraveghere a pieţei din Republica Moldova şi autorităţile de supraveghere a pieţei din alte state trebuie să existe o cooperare eficientă şi schimburi eficiente de informaţii.
(2) Atunci când o autoritate de supraveghere a pieţei nu îşi poate încheia investigaţiile din cauza imposibilităţii de a accesa anumite informaţii, în pofida depunerii tuturor eforturilor corespunzătoare pentru a obţine informaţiile respective, aceasta poate transmite o cerere motivată autorităţii de supraveghere a pieţei din alt stat în care poate fi obţinut accesul la aceste informaţii. În acest caz, autoritatea solicitată îi furnizează autorităţii solicitante fără întârziere şi, în orice caz, în termen de 30 de zile toate informaţiile pe care autoritatea solicitată le consideră relevante pentru a stabili dacă un produs este neconform.
(3) Autoritatea solicitată întreprinde investigaţii adecvate sau ia orice alte măsuri necesare pentru colectarea informaţiilor solicitate. După caz, aceste investigaţii sunt efectuate cu ajutorul altor autorităţi de supraveghere a pieţei.
(4) Autoritatea solicitantă rămâne responsabilă pentru orice investigaţie pe care a iniţiat-o, cu excepţia cazului în care autoritatea solicitată este de acord să îşi asume responsabilitatea.
(5) În cazuri bine justificate, o autoritate solicitată poate refuza să dea curs unei cereri de informaţii în temeiul alin.(2) atunci când:
a) autoritatea solicitantă nu a demonstrat în mod suficient că informaţiile solicitate sunt necesare pentru a stabili neconformitatea;
b) autoritatea solicitată demonstrează în mod rezonabil că îndeplinirea cererii ar afecta în mod substanţial desfăşurarea propriilor sale activităţi.
Articolul 26. Procedura privind cererile de asistenţă reciprocă
(1) Înainte de a transmite o cerere în temeiul art.25, autoritatea solicitantă depune toate eforturile pentru a efectua ea însăşi toate investigaţiile rezonabile posibile.
(2) Atunci când transmite o cerere în temeiul art.25, autoritatea solicitantă furnizează toate informaţiile disponibile, pentru a-i permite autorităţii solicitate să îndeplinească cererea, inclusiv orice elemente de probă necesare care nu pot fi obţinute decât în statul autorităţii solicitante.
(3) Cererile în temeiul art.25 şi toate comunicările aferente se transmit folosind formularele electronice standard prin intermediul sistemului informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei.
(4) Comunicarea are loc direct între autorităţile de supraveghere a pieţei implicate sau prin intermediul birourilor unice de legătură ale statelor în cauză.
(5) Limbile care urmează să fie utilizate pentru cererile în temeiul art.25 şi pentru toate comunicările aferente sunt convenite de autorităţile de supraveghere a pieţei în cauză.
(6) În cazul în care nu se ajunge la un acord între autorităţile de supraveghere a pieţei în cauză cu privire la limbile care urmează să fie utilizate, cererile în temeiul art.25 se transmit în limba oficială a statului autorităţii solicitante, iar răspunsurile la astfel de cereri se transmit în limba oficială a statului autorităţii solicitate. În acest caz, autoritatea solicitantă şi autoritatea solicitată asigură traducerea cererilor, a răspunsurilor sau a altor documente pe care le primesc una de la cealaltă.
(7) Sistemul de informaţii şi comunicare menţionat la art.23 furnizează birourilor unice de legătură implicate informaţii structurate privind cazurile de asistenţă reciprocă. Utilizând aceste informaţii, birourile unice de legătură oferă orice sprijin necesar pentru a facilita asistenţa.
Capitolul VII
PRODUSELE CARE INTRĂ PE PIAŢA REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 27. Controale ale produselor care intră pe piaţă Republicii Moldova
(1) Serviciul Vamal efectuează controlul produselor care intră pe piaţă privind siguranţa şi conformitatea acestora înainte de punerea lor în liberă circulaţie, cu scopul de a preveni introducerea pe teritoriul vamal al Republicii Moldova a produselor care prezintă un risc grav pentru interesele publice menţionate la art.1 alin.(1) sau care nu corespund cerinţelor reglementărilor tehnice aplicabile. La necesitate, Serviciul Vamal, în cadrul controlului produselor care intră pe piaţă, cooperează cu autorităţile de supraveghere a pieţei conform domeniilor de competenţă ale fiecăreia dintre acestea.
(2) Produsele care cad sub incidenţa prezentei legi şi care trebuie plasate sub regimul vamal de punere în liberă circulaţie sunt supuse controalelor efectuate de către autorităţile desemnate la alin.(1).Controalele se efectuează în baza analizei riscurilor, cu respectarea prevederilor art.341 şi 342 din Codul vamal nr.95/2021, şi, după caz, în temeiul unei abordări bazate pe riscuri, astfel cum se menţionează la art.15 alin.(4).
(3) Schimburile de informaţii privind riscurile au loc între:
a) Serviciul Vamal şi autorităţile de supraveghere a pieţei, în conformitate cu art.342 alin.(2) din Codul vamal nr.95/2021; şi
b) Serviciul Vamal şi autorităţile vamale ale altor state, în situaţiile prevăzute la art.341 alin.(6) din Codul vamal nr.95/2021.
(4) Autorităţile de supraveghere a pieţei furnizează Serviciului Vamal informaţii privind categoriile de produse sau identitatea agenţilor economici în cazul cărora a fost identificat un risc mare de neconformitate.
(5) Până la data de 31 martie a fiecărui an, Serviciul Vamal transmite autorităţii de coordonare datele statistice referitoare la controalele efectuate în cursul anului calendaristic anterior în legătură cu produsele care fac obiectul prezentei legi.
(6) Detaliile datelor statistice referitoare la controalele efectuate de către Serviciul Vamal în ceea ce priveşte siguranţa şi conformitatea produselor, care urmează a fi prezentate conform alin.(5), se aprobă de Guvern.
(7) Autoritatea de coordonare întocmeşte raportul prevăzut la art.11 alin.(3) lit.e) până la data de 30 iunie a fiecărui an, care cuprinde informaţiile prezentate conform alin.(5), precum şi o analiză a datelor furnizate. Raportul se publică în sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei şi se prezintă Comisiei Europene, la cerere.
(8) Raportul menţionat la alin.(7) serveşte drept temei pentru autorităţile de supraveghere a pieţei la elaborarea planurilor anuale de supraveghere a pieţei.
Articolul 28. Suspendarea punerii în liberă circulaţie
(1) Serviciul Vamal suspendă punerea în liberă circulaţie a unui anumit produs în cazul în care, în cursul controalelor în temeiul art.27 alin.(2) ale produselor care intră pe piaţa Republicii Moldova, se constată că:
a) produsul nu este însoţit de documentaţia cerută de reglementarea tehnică aplicabilă sau există suspiciuni rezonabile cu privire la autenticitatea, exactitatea sau caracterul complet al acestor documente;
b) produsul nu este marcat sau etichetat în conformitate cu reglementarea tehnică aplicabilă acestuia;
c) produsul poartă un marcaj CE sau un alt marcaj prevăzut de cadrul normativ aplicabil acestuia aplicat în mod fals sau înşelător;
d) numele, denumirea comercială înregistrată sau marca înregistrată şi datele de contact, inclusiv adresa poştală, ale agentului economic responsabil de produs nu sunt precizate sau nu sunt uşor de identificat în conformitate cu art.5 alin.(4); sau
e) există motive să se creadă că produsul nu respectă cadrul normativ aplicabil acestuia sau că produsul prezintă un risc grav pentru sănătate, siguranţă, mediu sau orice alt interes public menţionat la art.1 alin.(1).
(2) Serviciul Vamal informează imediat autorităţile de supraveghere a pieţei cu privire la suspendarea punerii în liberă circulaţie a produsului în conformitate cu alin.(1).
(3) În cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei au motive rezonabile să creadă că un produs nu respectă cerinţele cadrului normativ aplicabil sau dacă acesta prezintă un risc grav, acestea solicită Serviciului Vamal să suspende procesul de punere în liberă circulaţie.
(4) Notificările în temeiul alin.(2) şi cererile în temeiul alin.(3) se efectuează prin intermediul sistemului informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei, inclusiv prin utilizarea interfeţelor electronice dintre acest sistem şi sistemul informaţional integrat vamal, atunci când acestea sunt disponibile.
(5) Autorităţile responsabile de supravegherea pieţei prevăzute în anexa nr.1 conlucrează cu Serviciul Vamal în vederea stabilirii mecanismului de control al produselor pentru punerea acestora în liberă circulaţie. Regulamentul privind procedurile de conlucrare între autorităţile de supraveghere a pieţei şi Serviciul Vamal se aprobă de Guvern.
Articolul 29. Punerea în liberă circulaţie
(1) În cazul în care punerea în liberă circulaţie a unui produs a fost suspendată în conformitate cu art.28, respectivul produs este pus în liberă circulaţie dacă toate celelalte cerinţe şi formalităţi legate de această măsură au fost îndeplinite şi dacă este îndeplinită oricare dintre următoarele condiţii:
a) în termen de 4 zile lucrătoare de la suspendare, autorităţile de supraveghere a pieţei nu au solicitat Serviciului Vamal să menţină suspendarea;
b) Serviciul Vamal a fost informat de autorităţile de supraveghere a pieţei cu privire la aprobarea pentru punerea în liberă circulaţie.
(2) Punerea în liberă circulaţie nu este considerată ca fiind o dovadă a conformităţii cu reglementările tehnice.
Articolul 30. Refuzul de a pune în liberă circulaţie
(1) În cazul în care constată că un produs prezintă un risc grav, autorităţile de supraveghere a pieţei iau măsuri pentru interzicerea introducerii pe piaţă a produsului şi solicită Serviciului Vamal, prin sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei, să nu autorizeze libera circulaţie a acestuia şi să includă în sistemul informaţional integrat vamal şi pe documentul care însoţeşte produsul următoarea informaţie: „Produs periculos – nu se autorizează punerea în liberă circulaţie – Legea nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor”.
(2) În cazul în care constată că un produs nu poate fi introdus pe piaţă deoarece nu respectă prevederile prezentei legi, autorităţile de supraveghere a pieţei iau măsuri pentru interzicerea introducerii pe piaţă a produsului şi solicită Serviciului Vamal, prin sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei, să nu autorizeze libera circulaţie a acestuia şi să includă în sistemul informaţional integrat vamal şi pe documentul care însoţeşte produsul următoarea informaţie: „Produs neconform – nu se autorizează punerea în liberă circulaţie – Legea nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor”.
(3) În cazul în care produsele menţionate la alin.(1) şi (2) ulterior sunt declarate pentru un regim vamal diferit de cel care prevede punerea în liberă circulaţie şi în cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei nu au obiecţii, informaţiile prevăzute la alin.(1) şi (2) sunt incluse în documentele utilizate în regimul respectiv.
(4) Autorităţile de supraveghere a pieţei pot adopta decizii prin care să dispună distrugerea produsului care prezintă un risc grav, care este interzis definitiv pentru comercializare sau să îl facă inutilizabil în alt mod, dacă acesta este unicul mijloc de înlăturare a pericolului, şi în conformitate cu principiul proporţionalităţii.
(5) Deciziile menţionate la alin.(4) se transmit de către autorităţile de supraveghere a pieţei, prin sistemul informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei, către Serviciul Vamal, care desfăşoară procedura relevantă conform titlului V capitolul IV din Codul vamal nr.95/2021.
(6) Costurile suportate în cazul punerii în aplicare a măsurilor prevăzute la alin.(5) sunt suportate de importatorul care declară produsul pentru punerea în liberă circulaţie.
Capitolul VIII
COOPERAREA INTERNAŢIONALĂ
Articolul 31. Rolul şi sarcinile de cooperare administrativă ale autorităţilor
(1) Pentru îndeplinirea sarcinilor de cooperare privind aspectele de supraveghere a pieţei, autorităţile au următoarele atribuţii:
1) autoritatea de coordonare – să promoveze comunicarea între autorităţile de supraveghere a pieţei şi autorităţile similare din alte ţări în vederea dezvoltării încrederii reciproce între autorităţile de supraveghere a pieţei;
2) autorităţile de reglementare:
a) să instituie şi să coordoneze proiecte comune, cum ar fi activităţi transfrontaliere de supraveghere a pieţei;
b) să informeze Comisia Europeană cu privire la activităţile de supraveghere a pieţei din domeniile lor de competenţă;
3) autorităţile de supraveghere a pieţei – să coopereze şi să facă schimb de informaţii privind supravegherea pieţei cu autorităţile de supraveghere a pieţei din alte state, în cadrul acordurilor încheiate între acestea. Toate aceste acorduri se bazează pe reciprocitate, includ dispoziţii privind confidenţialitatea şi schimbul de informaţii.
(2) Cooperarea sau schimbul de informaţii se pot referi, printre altele, la următoarele:
a) metodele de evaluare a riscurilor utilizate şi rezultatele testării produselor;
b) măsurile luate de autorităţile de supraveghere a pieţei în conformitate cu art.17.
(3) Autorităţile de supraveghere a pieţei pot coopera în cadrul reţelei Uniunii Europene pentru conformitatea produselor şi participă la reuniunile grupurilor de cooperare administrativă (ADCO).
Articolul 32. Cooperarea transfrontalieră
(1) Autorităţile de supraveghere a pieţei şi Serviciul Vamal pot coopera cu autorităţile de supraveghere a pieţei şi autorităţile vamale ale altor ţări pentru a facilita accesul la informaţii şi asistenţă tehnică.
(2) Cooperarea în domeniul supravegherii pieţei se realizează prin:
a) schimbul de informaţii privind produsele care prezintă un risc grav, inclusiv participarea la sistemele informaţionale regionale şi internaţionale privind produsele periculoase;
b) schimbul de informaţii privind evaluarea riscurilor, metodele de încercări şi rezultatele obţinute, evoluţiile ştiinţifice recente şi alte aspecte relevante pentru activităţile de control;
c) schimb de experienţă profesională, servicii de expertiză şi practici de instruire şi perfecţionare a personalului;
d) participarea la proiecte comune în domeniul supravegherii pieţei, la activităţi comune de supraveghere a pieţei şi control al produselor, inclusiv prin evaluări comune (teste) ale produselor şi participarea la campanii de informare.
(3) Autorităţile de supraveghere a pieţei, la cererea motivată a autorităţii de supraveghere a pieţei dintr-un stat membru al Uniunii Europene privind investigaţiile iniţiate de aceasta, pot prezenta în termen de 30 de zile toate informaţiile relevante pentru a încheia investigaţiile şi a stabili dacă produsul este neconform.
Articolul 33. Schimbul de informaţii
(1) Biroul unic de legătura prezintă, la cerere, într-o formă structurată, Comisiei Europene informaţii cu privire la aspecte legate de asigurarea aplicării reglementărilor tehnice, oferind date comprehensive cu privire la activităţile de supraveghere a pieţei, rezultate şi tendinţe.
(2) Informaţiile prevăzute la alin.(1) cuprind următoarele aspecte:
a) identitatea autorităţilor de supraveghere a pieţei şi domeniile de competenţă ale autorităţilor respective, precum şi modul în care acestea pot fi contactate;
b) identitatea autorităţii desemnate cu controlul produselor care intră pe piaţa Republicii Moldova;
c) informaţii privind programul naţional de supraveghere a pieţei şi rezultatele revizuirii şi evaluării acesteia.
(3) Autorităţile de supraveghere a pieţei prezintă, la solicitarea Comisiei Europene, în ceea ce priveşte produsele puse la dispoziţie pe piaţă pentru care a fost efectuată verificarea aprofundată a conformităţii şi, dacă este cazul, în ceea ce priveşte produsele introduse pe piaţa Republicii Moldova pentru care procesul de punere în liberă circulaţie a fost suspendat, informaţii privind următoarele:
a) măsurile adoptate de autoritatea de supraveghere a pieţei în conformitate cu art.17 alin.(5);
b) rapoartele privind testele efectuate la iniţiativa autorităţilor de supraveghere a pieţei;
c) măsurile corective luate de agenţii economici;
d) rapoartele privind daunele cauzate de produsul în cauză;
e) orice obiecţie în conformitate cu procedura de salvgardare relevantă stabilită în reglementările tehnice aplicabile produsului şi orice măsuri subsecvente;
f) atunci când este cazul, nerespectarea de către reprezentanţii autorizaţi a dispoziţiilor art.6 alin.(2);
g) atunci când este cazul, nerespectarea de către producători a dispoziţiilor art.6 alin.(1).
(4) Autorităţile de supraveghere a pieţei prezintă, la solicitarea Comisiei Europene, informaţii suplimentare referitoare la verificările pe care le efectuează şi rezultatele testelor pe care le-au efectuat.
Capitolul IX
DISPOZIŢII FINANCIARE, FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 34. Activităţi de finanţare
(1) Mijloacele financiare necesare pentru desfăşurarea activităţii de supraveghere a pieţei se raportează la cheltuielile autorităţilor de supraveghere a pieţei corespunzătoare, în limita mijloacelor alocate anual de la bugetul de stat şi din alte surse legale, conform prevederilor legale.
(2) Din bugetul de stat se finanţează următoarele:
a) asigurarea activităţilor de supraveghere a pieţei şi consolidarea capacităţilor funcţionale;
b) activităţile de eşantionare/prelevare a mostrelor, testele efectuate de organismele de evaluare a conformităţii acreditate pentru necesităţile supravegherii pieţei;
c) costurile operaţionale pentru funcţionarea biroului unic de legătură;
d) costurile operaţionale pentru îndeplinirea sarcinilor Centrului de notificare şi informare conform art.9;
e) activităţile privind colaborarea internaţională;
f) instituirea şi funcţionarea sistemului informaţional naţional de informare şi comunicare pentru supravegherea pieţei.
Articolul 35. Intrarea în vigoare
(1) Prezenta lege intră în vigoare la 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia prevederilor:
a) art.17 alin.(8) şi (9), ale art.22 alin.(3) şi (4), ale art.25, art.26 şi ale art.31 alin.(1) pct.2) lit.b), care se pun în aplicare de la data intrării în vigoare a legii de ratificare a Acordului dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană privind evaluarea conformităţii şi acceptarea produselor industriale;
b) pct.1, 2 şi 4 din anexa nr.2, care intră în vigoare la data aprobării reglementărilor tehnice care stabilesc dispoziţii specifice privind supravegherea pieţei pentru produsele respective.
(2) Guvernul, în termen de 12 luni de la data publicării prezentei legi:
a) va elabora şi va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea actelor normative în conformitate cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
c) va aproba actele normative necesare pentru executarea prezentei legi.
(3) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr.7/2016 privind supravegherea pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor nealimentare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.79–89, art.146), cu modificările ulterioare.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.162. Chişinău, 22 iunie 2023. |
Anexa nr.1
LISTA domeniilor/categoriilor de produse reglementate, a autorităţilor de reglementare şi a autorităţilor de supraveghere a pieţei
| |||
Nr. d/o | Domeniile reglementate (grupurile de produse) | Autoritatea de reglementare | Autoritatea de supraveghere a pieţei |
1 | Echipamente individuale de protecţie | Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării | Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare şi Protecţia Consumatorilor |
2 | Aparate consumatoare de combustibili gazoşi | ||
3 | Jucării | ||
4 | Compatibilitate electromagnetică a echipamentelor | ||
5 | Aparate de cântărit neautomate | ||
6 | Mijloace de măsurare | ||
7 | Echipamente electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune | ||
8 | Sticlă cristal | ||
9 | Sticle utilizate ca recipiente de măsurare | ||
10 | Preambalare, în funcţie de masă sau volum, a anumitor produse preambalate | ||
11 | Unităţi de măsură | ||
12 | Etichetare a materialelor folosite la producerea principalelor componente ale articolelor de încălţăminte destinate vânzării către consumatori | ||
13 | Calitate a benzinei şi a motorinei | ||
14 | Norme privind cantităţile nominale ale produselor preambalate | ||
15 | Mijloace de măsurare şi metode de control metrologic | ||
16 | Denumire a fibrelor textile şi etichetare corespunzătoare şi marcare a compoziţiei fibroase a produselor textile | ||
17 | Cerinţe în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor cu impact energetic | Ministerul Energiei | |
18 | Cerinţe de proiectare ecologică pentru instalaţiile de încălzire a incintelor şi instalaţiile de încălzire cu funcţie dublă | ||
19 | Etichetare a pneurilor în ceea ce priveşte eficienţa consumului de combustibil şi alţi parametri esenţiali | ||
20 | Etichetare energetică | ||
21 | Articole pirotehnice | Ministerul Afacerilor Interne | Agenţia pentru Supraveghere Tehnică |
22 | Echipamente şi sisteme de protecţie destinate utilizării în medii potenţial explozive | ||
23 | Explozivi de uz civil | ||
24 | Produse pentru construcţii | Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale | |
25 | Zgomot emis de echipamentele utilizate în exterior | ||
26 | Maşini industriale | ||
27 | Recipiente simple sub presiune | ||
28 | Echipamente sub presiune | ||
29 | Echipamente sub presiune transportabile | ||
30 | Ascensoare şi componente de siguranţă pentru ascensoare | ||
31 | Instalaţii pe cablu | ||
32 | Echipamente maritime | Agenţia Navală | |
33 | Ambarcaţiuni de agrement şi motovehiculele nautice | ||
34 | Echipamente radio | Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei | |
35 | Substanţe periculoase în echipamentele electrice şi electronice (restricţii de utilizare a anumitor substanţe) | Ministerul Mediului | Inspectoratul pentru Protecţia Mediului |
36 | Ambalaje şi deşeuri de ambalaje | ||
37 | Generatoare de aerosoli | ||
38 | Vehicule scoase din uz | ||
39 | Detergenţi | ||
40 | Poluanţi organici persistenţi | ||
41 | Vopsele, lacuri şi produse de refinisare a vehiculelor (limitarea emisiilor de compuşi organici volatili cauzate de solvenţi organici în produsele menţionate) | ||
42 | Emisii provenite de la sistemele de climatizare ale autovehiculelor | ||
43 | Baterii şi acumulatori şi deşeuri de baterii şi acumulatori | ||
44 | Înregistrare, evaluare, autorizare şi restricţionare a substanţelor chimice | ||
45 | Substanţe şi amestecuri chimice (clasificare, etichetare şi ambalare) | ||
46 | Substanţe care diminuează stratul de ozon | ||
47 | Eticheta ecologică | ||
48 | Deşeuri de echipamente electrice şi electronice | ||
49 | Gaze fluorurate cu efect de seră | ||
50 | Limite ale emisiilor de poluanţi gazoşi şi de particule poluante şi omologare de tip pentru motoarele cu ardere internă pentru echipamentele mobile fără destinaţie rutieră | ||
51 | Mercur | ||
52 | Utilizare a produselor biocide şi a articolelor tratate cu produse biocide | Ministerul Sănătăţii | Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică |
53 | Produse din tutun şi produse conexe (fabricare, prezentare şi vânzare) | ||
54 | Fertilizanţi minerali | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare | Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor |
Anexa nr.2
LISTA domeniilor/categoriilor de produse pentru care se aplică reglementari tehnice care stabilesc dispoziţii specifice privind supravegherea pieţei cu acelaşi obiectiv, precum şi a autorităţilor de reglementare şi a autorităţilor de supraveghere a pieţei
| |||
Nr. d/o | Domeniile reglementate (grupurile de produse) | Autoritatea de reglementare | Autoritatea de supraveghere a pieţei |
1 | Autovehicule şi remorci ale acestora | Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale | Autoritatea din subordinea Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale responsabilă de supravegherea în domeniu |
2 | Autovehicule cu două sau trei roţi | ||
3 | Norme comune în domeniul aviaţiei civile | Autoritatea Aeronautică Civilă | |
4 | Tractoare agricole sau forestiere pe roţi | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare | Autoritatea din subordinea Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare responsabilă de supravegherea în domeniu |
5 | Dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro | Ministerul Sănătăţii | Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică |
6 | Dispozitive medicale | ||
7 | Produse cosmetice |
