L E G E
privind Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova
nr. 136 din 08.06.2023
Monitorul Oficial nr.204-207/358 din 21.06.2023
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova
Articolul 2. Principiile de activitate ale Serviciului
Capitolul II
ATRIBUŢIILE, DIRECŢIILE DE ACTIVITATE, OBLIGAŢIILE ŞI
ÎMPUTERNICIRILE SERVICIULUI
Articolul 3. Atribuţiile Serviciului
Articolul 4. Activitatea contrainformativă şi activitatea informativă externă
Articolul 5. Comunicarea informaţiilor
Articolul 6. Obligaţiile Serviciului
Articolul 7. Împuternicirile Serviciului
Articolul 8. Dreptul la aplicarea forţei fizice, a armei de foc, a muniţiilor şi a mijloacelor speciale
Articolul 9. Cooperarea Serviciului cu instituţii din ţară şi din străinătate
Articolul 10. Respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale în activitatea Serviciului
Articolul 11. Dreptul la informaţie privind activitatea Serviciului
Articolul 12. Protecţia informaţiilor referitoare la activitatea Serviciului
Capitolul III
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII, CONDUCEREA
ŞI PERSONALUL SERVICIULUI
Articolul 13. Organizarea activităţii Serviciului
Articolul 14. Directorul Serviciului
Articolul 15. Condiţiile de numire în funcţie, încetare şi suspendare a mandatului directorului Serviciului
Articolul 16. Atribuţiile directorului Serviciului Directorul Serviciului:
Articolul 17. Directorii adjuncţi ai Serviciului
Articolul 18. Colegiul Serviciului
Articolul 19. Autorităţile şi instituţiile publice din subordinea Serviciului
Articolul 20. Centrul Naţional de Informaţii şi Securitate
Articolul 21. Personalul Serviciului
Articolul 22. Protecţia socială şi juridică a angajaţilor Serviciului
Capitolul IV
PERSOANELE CARE COLABOREAZĂ
CONFIDENŢIAL CU SERVICIUL
Articolul 23. Persoanele care colaborează confidenţial cu Serviciul
Articolul 24. Drepturile şi obligaţiile persoanelor care colaborează confidenţial cu Serviciul
Articolul 25. Garanţiile sociale şi juridice ale persoanelor care colaborează confidenţial cu Serviciul
Capitolul V
ASIGURAREA INFORMAŢIONALĂ, FINANŢAREA ŞI ASIGURAREA
TEHNICO-MATERIALĂ A SERVICIULUI
Articolul 26. Asigurarea informaţională a Serviciului
Articolul 27. Mijloacele de înarmare şi echipare a Serviciului
Articolul 28. Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Serviciului
Capitolul VI
CONTROLUL ASUPRA ACTIVITĂŢII SERVICIULUI
Articolul 29. Controlul asupra activităţii Serviciului
Articolul 30. Controlul parlamentar
Articolul 31. Controlul judecătoresc
Articolul 32. Controlul exercitat de procuror
Articolul 33. Controlul intern
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova
(1) Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova (în continuare – Serviciu) este o autoritate administrativă autonomă, căreia îi revine competenţa de asigurare a securităţii Republicii Moldova.
(2) Scopul activităţii Serviciului constituie asigurarea securităţii interne şi externe a statului, apărarea ordinii constituţionale, contribuirea la apărarea sistemului economic naţional şi la asigurarea capacităţii de apărare a statului, combaterea terorismului şi a altor ameninţări la adresa securităţii statului, cu utilizarea mijloacelor preventive şi speciale de natură nonmilitară.
(3) Serviciul planifică, organizează şi desfăşoară activităţi pentru culegerea, verificarea, evaluarea, stocarea, păstrarea şi valorificarea informaţiilor necesare apărării ordinii constituţionale, garantării şi protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale, precum şi pentru identificarea, prevenirea şi contracararea vulnerabilităţilor, a factorilor de risc şi a ameninţărilor care pun sau ar putea pune în pericol securitatea Republicii Moldova.
(4) Activitatea Serviciului este coordonată de către Preşedintele Republicii Moldova, conform Legii securităţii statului nr.618/1995, şi este supusă controlului parlamentar.
(5) Serviciul este o autoritate publică, are denumire oficială şi convenţională – SIS, dispune de alte atribute.
Articolul 2. Principiile de activitate ale Serviciului
Serviciul îşi desfăşoară activitatea conform următoarelor principii:
a) legalitate;
b) respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale;
c) independenţă şi imparţialitate;
d) nonpartidism şi neutralitate politică;
e) oportunitate, continuitate şi consecvenţă;
f) îmbinarea metodelor şi mijloacelor de activitate publică şi secretă;
g) proporţionalitate.
Capitolul II
ATRIBUŢIILE, DIRECŢIILE DE ACTIVITATE, OBLIGAŢIILE ŞI
ÎMPUTERNICIRILE SERVICIULUI
Articolul 3. Atribuţiile Serviciului
În scopul asigurării securităţii statului, al identificării, reducerii sau contracarării vulnerabilităţilor, factorilor de risc şi ameninţărilor la adresa securităţii Republicii Moldova, Serviciul:
1) culege, verifică, evaluează, analizează, stochează, păstrează, valorifică:
a) informaţii de importanţă pentru securitatea Republicii Moldova, pentru menţinerea şi dezvoltarea potenţialului ştiinţific, economic, de apărare, al resurselor umane, pentru promovarea politicii interne şi externe;
b) informaţii pentru depistarea, prevenirea şi contracararea activităţilor informative şi subversive ale serviciilor speciale străine, ale unor entităţi sau structuri anticonstituţionale, precum şi ale unor grupuri sau persoane distincte, acţiunile cărora sunt orientate spre subminarea securităţii statului;
2) elaborează şi realizează, în limitele competenţei, un sistem de măsuri orientate spre identificarea, prevenirea şi contracararea:
a) pericolelor indicate la art.4 alin.(2) din Legea securităţii statului nr.618/1995;
b) infiltrării în cadrul Serviciului a exponenţilor serviciilor speciale străine, ai entităţilor anticonstituţionale, ai grupurilor sau organizaţiilor criminale, ai organizaţiilor extremiste, ai persoanelor juridice sau fizice, în scopuri ilicite;
c) intenţiei angajaţilor Serviciului de a stabili sau stabilirii, în scopuri ilicite, a contactelor cu exponenţii serviciilor speciale străine, ai entităţilor anticonstituţionale, ai grupurilor sau organizaţiilor criminale, ai organizaţiilor extremiste, ai persoanelor juridice sau fizice;
3) realizează activităţi de prevenire, constatare şi contracarare a infracţiunilor, în condiţiile Codului de procedură penală;
4) constată contravenţiile ce ţin de competenţa Serviciului, în conformitate cu prevederile Codului contravenţional;
5) desfăşoară activităţi în conformitate cu prevederile Legii nr.120/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea terorismului;
6) realizează asigurarea tehnică a interceptării comunicărilor efectuate prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice, cu utilizarea mijloacelor de program şi/sau a mijloacelor tehnice speciale, instalate sau conectate, în caz de necesitate, la echipamentul furnizorilor de reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice;
7) efectuează asigurarea contrainformativă a autorităţilor administraţiei publice centrale şi a celor administrative autonome, precum şi a instituţiilor din subordinea acestora;
8) elaborează şi asigură realizarea politicii de stat în domeniul creării, administrării, funcţionării şi securităţii sistemelor speciale de comunicaţii electronice;
9) elaborează şi realizează politica de stat şi exercită controlul în domeniul protecţiei criptografice şi tehnice a informaţiei atribuite la secret de stat;
10) desfăşoară activităţi în conformitate cu prevederile Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat;
11) desfăşoară activităţi în conformitate cu prevederile Legii nr.271/2008 privind verificarea titularilor şi candidaţilor la funcţii publice;
12) desfăşoară activităţi în conformitate cu prevederile Legii nr.325/2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale;
13) desfăşoară activităţi în conformitate cu prevederile Legii nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere;
14) participă la asigurarea securităţii misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale Republicii Moldova, precum şi a personalului acestora;
15) desfăşoară activităţi de protecţie a personalului Serviciului şi al entităţilor subordonate, atât în ţară, cât şi în străinătate;
16) asigură securitatea internă a Serviciului şi paza obiectivelor acestuia;
17) colaborează, în limitele competenţei, cu Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat în vederea asigurării securităţii persoanelor care beneficiază de protecţie şi pază de stat şi a obiectivelor aflate în pază, precum şi în vederea prevenirii comiterii atentatelor la viaţa, sănătatea şi inviolabilitatea persoanelor care beneficiază de protecţie şi pază de stat, a reprezentanţilor altor state sau ai organizaţiilor internaţionale, a căror protecţie trebuie să fie asigurată pe durata şederii în Republica Moldova;
18) contribuie, în comun cu alte autorităţi publice, la realizarea politicii statului în domeniul migraţiei şi azilului, intrării/ieşirii şi şederii străinilor şi apatrizilor, acordării statutului de refugiat, la soluţionarea problemelor legate de dobândirea, prin naturalizare, recunoaştere, redobândire sau acordare, a cetăţeniei sau la retragerea cetăţeniei Republicii Moldova;
19) realizează măsuri în vederea stabilirii locului de aflare a persoanelor anunţate în căutare naţională, interstatală şi internaţională pentru comiterea infracţiunilor cu caracter terorist, infracţiunilor contra păcii şi securităţii omenirii, infracţiunilor de război, infracţiunilor contra autorităţilor publice şi a securităţii statului, altor infracţiuni care subminează securitatea Republicii Moldova;
20) asigură curieratul diplomatic şi cel special;
21) asigură securitatea procesului electoral în conformitate cu responsabilităţile stabilite în Codul electoral.
Articolul 4. Activitatea contrainformativă şi activitatea informativă externă
Pentru îndeplinirea atribuţiilor în domeniul asigurării securităţii statului, Serviciul desfăşoară activitate contrainformativă şi activitate informativă externă în conformitate cu prevederile Legii privind activitatea contrainformativă şi activitatea informativă externă.
Articolul 5. Comunicarea informaţiilor
(1) Informaţiile din domeniul asigurării securităţii statului, obţinute în rezultatul activităţii Serviciului, sunt comunicate următorilor destinatari:
a) Preşedintelui Republicii Moldova, Preşedintelui Parlamentului şi Prim-ministrului – informaţiile analitice privind problemele strategice ale statului, precum şi datele importante pentru luarea deciziilor, conform competenţelor stabilite de lege;
b) preşedinţilor comisiilor parlamentare, conform domeniului de competenţă – informaţiile analitice privind problemele strategice ale statului, care pot fi remediate prin ajustarea legislaţiei, sau informaţii comunicate în contextul controlului parlamentar;
c) miniştrilor şi altor conducători ai autorităţilor administrative centrale, inclusiv autonome – în cazul în care informaţiile respective vizează probleme ce ţin de domeniile de activitate coordonate sau de care sunt responsabile autorităţile respective;
d) Primarului general al municipiului Chişinău, primarilor municipiilor, preşedinţilor de raioane şi Guvernatorului (Başcanului) unităţii teritoriale autonome Găgăuzia – în cazul în care informaţiile vizează probleme ce ţin de competenţa autorităţilor respective;
e) Procuraturii, organelor de urmărire penală – în cazul în care informaţiile vizează pregătirea sau comiterea unei infracţiuni.
(2) Informaţiile prevăzute la alin.(1) din prezentul articol, atribuite la secret de stat, sunt protejate în conformitate cu Legea nr.245/2008 cu privire la secretul de stat.
(3) Destinatarii informaţiilor informează Serviciul despre relevanţa informaţiilor comunicate.
Articolul 6. Obligaţiile Serviciului
În exercitarea atribuţiilor, Serviciul este obligat:
a) să activeze în conformitate cu legislaţia naţională şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale;
b) să depisteze, să prevină şi să contracareze activitatea informativă şi subversivă a serviciilor şi organizaţiilor speciale străine, a entităţilor sau structurilor anticonstituţionale, precum şi a unor grupuri sau persoane distincte, acţiunile cărora sunt orientate spre subminarea securităţii statului;
c) să întreprindă măsuri de prevenire a faptelor care subminează securitatea statului;
d) să întreprindă măsuri pentru asigurarea securităţii Serviciului şi entităţilor subordonate;
e) să asigure instituţiile publice, în modul stabilit de Guvern, cu sisteme de comunicaţii electronice guvernamentale;
f) să elaboreze standarde şi mijloace de protecţie criptografică;
g) să depisteze şi să contracareze emiterile radio ale mijloacelor radioelectronice emiţătoare a căror activitate subminează securitatea statului;
h) să menţină un grad înalt al pregătirii de mobilizare a Serviciului, să stabilească necesităţile de efectiv şi să ţină evidenţa rezervelor efectivului;
i) să coordoneze, la declararea stării de asediu sau de război, în limitele competenţei, cu Statul Major General al Forţelor Armate măsurile de menţinere a regimului stării de asediu sau de război şi să participe la asigurarea operaţiilor (acţiunilor) de apărare a Republicii Moldova;
j) să asigure curieratul diplomatic şi să exercite controlul asupra circuitului informaţiilor atribuite la secret de stat şi al informaţiilor de serviciu între Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova;
k) să asigure predarea operativă, conform legii, a corespondenţei parlamentare, prezidenţiale, guvernamentale, a trimiterilor ce constituie secret de stat;
l) să efectueze instruirea personalului instituţiilor serviciului diplomatic şi a membrilor familiilor acestora, care urmează să plece în misiune diplomatică peste hotarele Republicii Moldova.
Articolul 7. Împuternicirile Serviciului
(1) Pentru realizarea atribuţiilor, Serviciul este în drept:
1) să participe la elaborarea programelor şi strategiilor privind asigurarea securităţii statului;
2) să antreneze, în condiţiile prevăzute de legislaţie, în mod public sau secret, persoane, cu acordul acestora, în vederea oferirii suportului la asigurarea securităţii statului;
3) să utilizeze bunuri, cu excepţia celor ce aparţin misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi persoanelor care beneficiază de imunităţi diplomatice sau consulare, după cum urmează:
a) în bază de contract sau a înţelegerii verbale, în limitele necesare pentru realizarea atribuţiilor ce-i revin, să utilizeze încăperile de serviciu, alte bunuri ale persoanelor juridice, ale unităţilor militare, precum şi încăperile şi alte bunuri ale persoanelor fizice. În conformitate cu prevederile contractului respectiv sau la cererea proprietarilor ori posesorilor bunurilor vizate, Serviciul compensează, în modul stabilit de legislaţia civilă, cheltuielile sau prejudiciul cauzat;
b) în caz de extremă necesitate, în interes de serviciu, să utilizeze mijloacele de comunicaţie, mijloacele de transport ale persoanei juridice, indiferent de tipul de proprietate, precum şi ale persoanei fizice. La cererea proprietarilor sau posesorilor mijloacelor respective, Serviciul compensează, în modul stabilit de legislaţia civilă, cheltuielile sau prejudiciul cauzat;
c) în situaţii excepţionale, precum şi în cazul aplicaţiilor, planificate la nivel naţional sau de către Serviciu, să utilizeze, în bază de contract sau a înţelegerii verbale, reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice ale furnizorilor, indiferent de tipul de proprietate. La cererea furnizorilor respectivi, Serviciul compensează, în modul stabilit de legislaţia civilă, cheltuielile sau prejudiciile cauzate;
4) să efectueze reţinerea persoanelor care au întreprins acţiuni ce ţin de tentativa de pătrundere şi de pătrunderea pe teritoriul obiectivelor cu regim special şi al altor obiective ale Serviciului şi predarea persoanelor respective, în modul stabilit, autorităţilor competente;
5) să prezinte autorităţilor publice, persoanelor juridice, indiferent de tipul de proprietate, sesizări în formă scrisă privind înlăturarea cauzelor şi condiţiilor care contribuie la apariţia/realizarea pericolului la adresa securităţii statului şi să solicite prezentarea informaţiilor privind executarea prescripţiilor. Sesizările respective sunt motivate prin prisma circumstanţelor de fapt şi de drept care justifică necesitatea înlăturării cauzelor şi condiţiilor specificate;
6) să solicite şi să primească, în mod gratuit, de la autorităţile publice, alte persoane juridice, indiferent de tipul de proprietate, informaţiile necesare pentru exercitarea atribuţiilor Serviciului. Prezentarea informaţiilor cu accesibilitate limitată se realizează în conformitate cu legislaţia ce reglementează informaţiile respective;
7) să citeze persoanele fizice, persoanele cu funcţii de răspundere şi reprezentanţii persoanelor juridice pentru a oferi explicaţii în privinţa chestiunilor ce ţin de asigurarea securităţii statului;
8) în scopul asigurării securităţii statului, să ţină evidenţe operative, să creeze baze de date, cu volumul şi în modul determinate de necesităţile de realizare a atribuţiilor stabilite de lege;
9) să exercite controlul asupra respectării regimului secret la utilizarea mijloacelor de protecţie criptografică şi la operarea cu corespondenţa cifrată în cadrul autorităţilor publice şi altor persoane juridice, al misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale Republicii Moldova;
10) să creeze, în modul stabilit de lege, persoane juridice, publice sau codificate, necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor Serviciului şi pentru asigurarea activităţii acestuia;
11) să ofere, în limita posibilităţilor, prin personalul şi mijloacele disponibile, inclusiv tehnice şi/sau de program, suport organelor de urmărire penală şi altor autorităţi competente la combaterea criminalităţii. Posibilitatea acordării suportului respectiv este coordonată, prealabil, cu conducerea Serviciului;
12) să antreneze, cu acordul Ministerului Afacerilor Interne, personalul şi mijloacele instituţionale la acţiuni de asigurare a securităţii statului;
13) să efectueze constatări tehnico-ştiinţifice şi de altă natură, precum şi cercetări care ţin de competenţa Serviciului;
14) să detaşeze, la întreprinderi, instituţii şi organizaţii de stat şi în cele private, cu acordul conducătorilor acestora, ofiţeri de informaţii şi securitate pentru a ocupa funcţii în cadrul acestora, ofiţerii respectivi continuând să îndeplinească serviciul special;
15) să stabilească relaţii cu serviciile speciale străine, organizaţiile internaţionale, să participe în cadrul reuniunilor/structurilor regionale, să încheie acorduri de cooperare cu alte servicii speciale, în domeniile de competenţă ale Serviciului, care nu au statut de tratat internaţional;
16) să dispună de reprezentanţi oficiali ai Serviciului în străinătate, inclusiv în cadrul instituţiilor serviciului diplomatic al Republicii Moldova;
17) să confecţioneze, să utilizeze, în scop conspirativ, acte care codifică identitatea persoanelor, apartenenţa departamentală a subdiviziunilor, organizaţiilor, încăperilor şi mijloacelor de transport ale Serviciului, precum şi identitatea persoanelor care colaborează confidenţial cu Serviciul;
18) să desfăşoare cercetări pe probleme ce ţin de asigurarea securităţii statului şi să desfăşoare activitate editorială;
19) să proiecteze, să producă mijloace tehnice şi/sau de program speciale, necesare realizării atribuţiilor Serviciului;
20) să creeze grupuri de lucru, formate din ofiţeri de informaţii şi securitate şi specialişti invitaţi de la alte persoane juridice, pentru desfăşurarea cercetărilor pe probleme ce ţin de asigurarea securităţii statului;
21) să asigure formarea profesională iniţială şi continuă, recalificarea personalului Serviciului, inclusiv în străinătate, să pregătească, în bază de compensare sau în mod gratuit, personal pentru serviciile speciale străine, pentru alte autorităţi publice, precum şi pentru alte persoane juridice, indiferent de tipul de proprietate;
22) să negocieze şi să încheie, conform prevederilor legislaţiei, în scopul realizării atribuţiilor Serviciului, contracte şi acorduri de colaborare cu autorităţile publice, persoanele fizice şi persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate.
(2) Se interzice utilizarea împuternicirilor Serviciului pentru realizarea unor acţiuni care nu sunt prevăzute de legislaţie.
Articolul 8. Dreptul la aplicarea forţei fizice, a armei de foc, a muniţiilor şi a mijloacelor speciale
Ofiţerul de informaţii şi securitate este în drept să aplice forţa fizică, arma de foc, muniţii şi mijloace speciale în condiţiile Legii nr.218/2012 privind modul de aplicare a forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armelor de foc şi în condiţiile Legii nr.170/2007 privind statutul ofiţerului de informaţii şi securitate.
Articolul 9. Cooperarea Serviciului cu instituţii din ţară şi din străinătate
(1) Autorităţile publice, alte persoane juridice de drept public sunt obligate să acorde Serviciului, în limita posibilităţilor, asistenţă în vederea realizării atribuţiilor, inclusiv să ofere funcţii pentru detaşarea ofiţerilor de informaţii şi securitate în vederea îndeplinirii atribuţiilor în scopul asigurării securităţii statului. Persoanele juridice de drept privat pot oferi asistenţa solicitată de către Serviciu.
(2) Prestatorii de servicii poştale şi furnizorii de reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice, indiferent de tipul de proprietate, inclusiv de servicii departamentale/instituţionale, sunt obligaţi, în conformitate cu legislaţia, să creeze condiţiile necesare pentru conexiunea mijloacelor tehnice destinate desfăşurării de către Serviciu a activităţilor stabilite în competenţa acestuia.
(3) Pentru desfăşurarea activităţii contrainformative şi activităţii informative externe, precum şi pentru realizarea atribuţiei Serviciului de asigurare tehnică a măsurilor speciale de investigaţii, prestatorii de servicii poştale şi furnizorii de reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice, indiferent de tipul de proprietate, sunt obligaţi:
a) în bază de contract, să pună la dispoziţie spaţii şi să asigure condiţii tehnice, necesare pentru realizarea de către Serviciu a măsurilor contrainformative, a măsurilor informative externe sau a măsurilor speciale de investigaţii, asigurate tehnic de către Serviciu, şi să prezinte, în acest scop, datele tehnice necesare;
b) să întreprindă acţiuni pentru asigurarea confidenţialităţii conţinutului, formelor, tacticii, metodelor şi mijloacelor de desfăşurare a măsurilor contrainformative sau informative externe;
c) să asigure respectarea condiţiilor autorizării generale, regulilor de interconectare a reţelelor şi regulilor de acces la reţelele şi/sau serviciile de comunicaţii electronice, precum şi a cerinţelor, stabilite de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei în comun cu Serviciul, faţă de reţelele de comunicaţii electronice şi de infrastructura asociată pentru desfăşurarea măsurilor contrainformative sau informative externe;
d) să asigure accesul liber şi operativ al subunităţii specializate a Serviciului la reţelele proprii de comunicaţii electronice, prin interfeţe dedicate sau alte modalităţi stabilite între părţi, pentru conectarea mijloacelor tehnice speciale destinate realizării măsurilor contrainformative, măsurilor informative externe sau măsurilor speciale de investigaţii, asigurate tehnic de către Serviciu, şi să asigure condiţiile tehnice şi datele necesare în acest scop, în conformitate cu delimitarea responsabilităţilor tehnice operaţionale între furnizorul respectiv şi Serviciu, prevăzute de standardele internaţionale sau convenite de către părţi;
e) să asigure, permanent şi continuu, condiţiile tehnice necesare pentru conectarea şi funcţionarea mijloacelor tehnice speciale destinate realizării măsurilor contrainformative sau informative externe în regim de timp real şi în volum deplin, în special în ceea ce priveşte:
– corespunderea specificaţiei echipamentului furnizorului cu formatul acceptat de mijloacele tehnice speciale, conform standardelor internaţionale aplicabile sau convenite de către părţi;
– disponibilitatea furnizorului de a conecta mijloacele tehnice speciale via conexiunile fixe sau prin comutator;
f) să ofere suport tehnic Serviciului în vederea realizării atribuţiilor ce îi revin în domeniu şi să coopereze cu acesta pentru punerea în aplicare a criteriilor de securizare şi auditare a sistemului naţional de interceptare a comunicărilor;
g) să pună la dispoziţia Serviciului serverele de management al interceptării şi consolele de administrare şi operare pe care le deţin, în vederea asigurării funcţiei de interceptare legală a comunicărilor;
h) să asigure protecţia mijloacelor tehnice speciale, instalate în încăperile furnizorilor, împotriva sustragerii de informaţii sau accesului neautorizat, în condiţiile stabilite pentru protecţia echipamentelor furnizorilor. Din partea Serviciului, accesul la încăperile respective este permis exclusiv ofiţerilor de informaţii şi securitate responsabili, desemnaţi în acest scop de către directorul Serviciului;
i) să asigure accesul continuu şi nemijlocit al Serviciului la identificatorii tehnici (identificatorul internaţional al abonatului mobil (IMSI), numărul de telefon, numărul de serie al cartelei SIM, adresa statică de internet protocol (IP), adresa fizică de prestare a serviciului fix) şi la datele de identificare ale abonaţilor (nume, prenume, IDNP, adresă), dacă acestea sunt cunoscute, prin metodele stabilite de comun acord, în scopul realizării măsurilor contrainformative, măsurilor informative externe. Serviciul asigură înregistrarea detaliată a accesărilor, iar înregistrările sunt protejate împotriva modificării, distrugerii, falsificării, accesului neautorizat şi emiterii neautorizate;
j) să informeze, prealabil, Serviciul despre orice modificare în reţea care ar putea afecta continuitatea desfăşurării măsurilor contrainformative sau informative externe în reţelele de comunicaţii electronice;
k) să informeze Serviciul, cu cel puţin 6 luni înainte, despre orice modernizare sau extindere planificată a reţelelor de comunicaţii electronice care ar putea afecta continuitatea desfăşurării măsurilor contrainformative sau informative externe, a măsurilor speciale de investigaţii, asigurate tehnic de către Serviciu, în reţelele de comunicaţii electronice, asigurând condiţiile tehnice şi datele necesare pentru conectarea mijloacelor tehnice speciale destinate realizării măsurilor respective, în conformitate cu delimitarea responsabilităţilor tehnice operaţionale ale furnizorului şi Serviciului, prevăzute de standardele internaţionale aplicabile sau convenite între părţi.
Articolul 10. Respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale în activitatea Serviciului
(1) În activitatea sa, Serviciul asigură respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale. Nu se admite limitarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie.
(2) Persoanele ale căror drepturi şi libertăţi fundamentale au fost încălcate de către angajaţii Serviciului sunt în drept să reclame acţiunile acestora, conform legislaţiei.
Articolul 11. Dreptul la informaţie privind activitatea Serviciului
Societatea este informată despre activitatea Serviciului prin intermediul paginii web oficiale a Serviciului, reprezentanţilor mass-media şi altor forme prevăzute de legislaţie.
Articolul 12. Protecţia informaţiilor referitoare la activitatea Serviciului
(1) Persoanele angajate în Serviciu, precum şi cele care au acces la informaţiile referitoare la activitatea Serviciului sunt supuse procedurii de acces la informaţiile atribuite la secret de stat, dacă altă modalitate nu este prevăzută de legislaţie.
(2) Documentele şi materialele ce conţin informaţii referitoare la efectivul Serviciului, la persoanele ce colaborează sau au colaborat confidenţial cu Serviciul, precum şi informaţiile despre organizarea, formele, tactica, metodele şi mijloacele de desfăşurare a activităţilor contrainformative şi activităţilor informative externe constituie secret de stat şi se păstrează în arhiva Serviciului. Documentele şi materialele desecretizate din arhiva Serviciului care prezintă valoare istorică şi ştiinţifică sunt remise spre păstrare la Arhiva Naţională a Republicii Moldova, în modul stabilit de legislaţie.
Capitolul III
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII, CONDUCEREA
ŞI PERSONALUL SERVICIULUI
Articolul 13. Organizarea activităţii Serviciului
(1) Serviciul este autoritate administrativă autonomă constituită din aparatul central şi subunităţile teritoriale.
(2) Subunităţile teritoriale sunt subordonate direct conducerii Serviciului. Amplasarea şi organizarea subunităţilor teritoriale pot să nu corespundă cu organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova.
(3) Structura Serviciului este aprobată de către Colegiul Serviciului, la propunerea directorului Serviciului.
(4) Efectivul Serviciului este stabilit şi aprobat de Parlament, la propunerea directorului Serviciului. Efectivul Serviciului, în perioada stării de asediu sau de război, este aprobat de Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea directorului Serviciului, şi este atribuit la secret de stat.
Articolul 14. Directorul Serviciului
(1) Serviciul este condus de un director, numit în funcţie de Parlament, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, la propunerea Preşedintelui Republicii Moldova.
(2) Candidatul propus la funcţia de director al Serviciului este audiat prealabil de către comisia parlamentară pentru securitatea naţională, apărare şi ordinea publică, care prezintă, în acest sens, un raport în şedinţa plenară a Parlamentului.
(3) Funcţia de director al Serviciului este incompatibilă cu orice altă activitate remunerată, inclusiv cu activitatea de întreprinzător, cu excepţia activităţii de creaţie, didactice şi ştiinţifice.
(4) Directorul Serviciului se numeşte în funcţie pentru un mandat de 7 ani şi nu poate deţine două mandate consecutive.
(5) La data numirii în funcţie, directorul Serviciului depune în faţa Parlamentului, în prezenţa Preşedintelui Republicii Moldova, următorul jurământ: „Jur să-mi dăruiesc toată puterea şi priceperea propăşirii Republicii Moldova, să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr democraţia, drepturile şi libertăţile fundamentale, suveranitatea, independenţa, unitatea şi integritatea teritorială a Moldovei”.
(6) Directorul Serviciului este independent în exercitarea mandatului şi inamovibil pe durata acestuia.
(7) Directorul Serviciului este în drept să participe la şedinţele Guvernului.
Articolul 15. Condiţiile de numire în funcţie, încetare şi suspendare a mandatului directorului Serviciului
(1) Candidatul la funcţia de director al Serviciului poate fi persoana care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:
a) deţine cetăţenia Republicii Moldova şi nu deţine cetăţenia altui stat, cu excepţia cetăţeniei unui stat membru al Uniunii Europene;
b) are domiciliul permanent pe teritoriul Republicii Moldova;
c) nu este supus unei măsuri de ocrotire judiciară;
d) are studii superioare, calificare profesională şi experienţă de muncă de cel puţin 10 ani în domeniul dreptului, al apărării naţionale, al securităţii statului, al ordinii publice sau al serviciului diplomatic;
e) se bucură de o reputaţie ireproşabilă;
f) nu a atins vârsta de pensionare pentru limită de vârstă în sistemul public de asigurări sociale;
g) nu este şi nu a fost în ultimii 3 ani membru de partid politic;
h) nu are antecedente penale, inclusiv stinse sau anulate de instanţa de judecată, cu excepţia antecedentelor penale pentru săvârşirea infracţiunilor din imprudenţă;
i) posedă limba română.
(2) Mandatul directorului Serviciului încetează în cazul:
a) expirării termenului pentru care a fost numit;
b) demisiei din proprie iniţiativă;
c) pierderii cetăţeniei Republicii Moldova sau obţinerii cetăţeniei altui stat care nu este stat membru al Uniunii Europene;
d) declarării dispariţiei fără veste, în conformitate cu legea;
e) pronunţării unei sentinţe definitive de condamnare sau privarea, prin hotărâre judecătorească definitivă, de dreptul de a ocupa o funcţie publică sau o funcţie de demnitate publică;
f) alegerii într-o funcţie electivă;
g) decesului;
h) revocării.
(3) Revocarea din funcţie a directorului Serviciului are loc în cazul:
a) aflării acestuia în situaţie de incompatibilitate, stabilită prin act de constatare rămas definitiv;
b) imposibilităţii exercitării pentru o perioadă de mai mult de 4 luni consecutive a atribuţiilor ce îi revin, în legătură cu starea sănătăţii, constatată prin examen medical;
c) constatării necorespunderii cu condiţiile de numire în funcţie, cu excepţia celei prevăzute la alin.(1) lit.f) din prezentul articol;
d) stabilirii, prin act de constatare rămas definitiv, a faptului că directorul Serviciului a emis/adoptat un act administrativ, a încheiat, direct sau prin intermediul unei persoane terţe, un act juridic, a luat sau a participat la luarea unei decizii, fără soluţionarea conflictului de interese real, în conformitate cu prevederile legislaţiei privind reglementarea conflictului de interese;
e) nedepunerii de către directorul Serviciului a declaraţiei de avere şi interese personale sau al refuzului de a o depune, în condiţiile art.27 alin.(11) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;
f) dispunerii de către instanţă, prin hotărâre judecătorească irevocabilă, a confiscării averii nejustificate a acestuia.
(4) Activitatea directorului Serviciului se suspendă:
a) din momentul punerii sub învinuire şi până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti;
b) în cazul înregistrării în calitate de candidat pentru ocuparea unei funcţii elective.
(5) Temeiurile prevăzute la alin.(2)–(4) se constată în cadrul şedinţei plenare a Parlamentului, în baza raportului comisiei parlamentare pentru securitate naţională, apărare şi ordinea publică, prin adoptarea unei hotărâri a Parlamentului prin care se ia act de apariţia situaţiei ce determină încetarea, revocarea sau suspendarea mandatului. Încetarea, revocarea şi suspendarea mandatului directorului Serviciului se adoptă de către Parlament cu votul majorităţii deputaţilor aleşi.
Articolul 16. Atribuţiile directorului Serviciului Directorul Serviciului:
a) organizează şi conduce activitatea Serviciului, fiind responsabil de exercitarea atribuţiilor şi îndeplinirea obligaţiilor Serviciului;
b) reprezintă Serviciul pe plan naţional şi internaţional;
c) prezintă Preşedintelui Republicii Moldova propuneri referitoare la candidaţii pentru funcţia de director adjunct al Serviciului şi propune eliberarea directorilor adjuncţi;
d) distribuie şi deleagă împuternicirile şi aprobă obligaţiile funcţionale ale directorilor adjuncţi ai Serviciului, de asemenea, controlează executarea acestora;
e) în temeiul şi în scopul executării legii, emite ordine şi dă dispoziţii executorii în cadrul Serviciului, aprobă instrucţiuni, regulamente şi alte acte normative, inclusiv în comun cu alte autorităţi publice;
f) în conformitate cu structura şi în limita efectivului stabilit, aprobă statul de personal al aparatului central şi cel al subunităţilor teritoriale;
g) participă la elaborarea şi promovarea documentelor de politici în domeniul securităţii statului şi prezintă, în modul stabilit, spre examinare Parlamentului, Preşedintelui Republicii Moldova şi Guvernului propuneri privind perfecţionarea legislaţiei în domeniul securităţii statului;
h) stabileşte sarcinile şi direcţiile prioritare de activitate ale subunităţilor aparatului central şi ale subunităţilor teritoriale, exercită controlul asupra activităţii acestora;
i) autorizează, în conformitate cu Legea privind activitatea contrainformativă şi activitatea informativă externă, desfăşurarea măsurilor informative externe;
j) gestionează finanţe publice şi administrează patrimoniul public al Serviciului, în conformitate cu principiile bunei guvernări;
k) exercită atribuţiile prevăzute în Legea nr.170/2007 privind statutul ofiţerului de informaţii şi securitate.
Articolul 17. Directorii adjuncţi ai Serviciului
(1) În exercitarea atribuţiilor, directorul Serviciului este asistat de către doi directori adjuncţi.
(2) Directorii adjuncţi sunt ofiţeri de carieră din cadrul Serviciului, dispun de vechime de serviciu în funcţia de ofiţer de informaţii şi securitate de cel puţin 10 ani şi sunt numiţi şi eliberaţi în/din funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea directorului Serviciului.
(3) Prevederile art.15 alin.(1)–(4) se aplică corespunzător şi faţă de directorii adjuncţi.
(4) Directorii adjuncţi exercită atribuţiile distribuite sau delegate de către director, în conformitate cu obligaţiile funcţionale aprobate.
(5) Pe perioada absenţei temporare a directorului Serviciului, directorul adjunct care îl înlocuieşte poate emite ordine şi alte acte doar în limita competenţelor delegate de directorul Serviciului.
Articolul 18. Colegiul Serviciului
(1) Pentru dezbaterea problemelor referitoare la activitatea şi politicile promovate de Serviciu, pe lângă directorul Serviciului funcţionează, în calitate de organ consultativ, Colegiul Serviciului. În cazurile stabilite de lege, Colegiul Serviciului are competenţă decizională.
(2) Colegiul Serviciului aprobă: structura şi regulamentul de activitate al Serviciului; structura şi regulamentul de activitate al Biroului de Curieri Speciali; raportul anual de activitate al Serviciului; regulamentele de activitate ale subunităţilor Serviciului, al Colegiului Serviciului; priorităţile anuale de activitate.
(3) Colegiul Serviciului este format din 9 membri. În componenţa Colegiului Serviciului intră directorul Serviciului (preşedinte), directorii adjuncţi, şefii subunităţilor de contraspionaj, de informaţii externe şi de analiză integrată şi alte persoane cu funcţii de conducere din cadrul Serviciului. Componenţa nominală a Colegiului Serviciului se aprobă de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea directorului Serviciului.
(4) Colegiul Serviciului se convoacă de către directorul Serviciului ori de câte ori este necesar, dar nu mai rar de o dată în trimestru.
(5) Deciziile formulate în urma dezbaterilor din cadrul şedinţei Colegiului Serviciului se aprobă cu majoritatea simplă a voturilor membrilor prezenţi la şedinţă.
Articolul 19. Autorităţile şi instituţiile publice din subordinea Serviciului
(1) Biroul de Curieri Speciali este o autoritate administrativă centrală, care se află în subordinea Serviciului şi prin intermediul căreia Serviciul exercită atribuţiile privind curieratul diplomatic şi curieratul special.
(2) În scopul realizării atribuţiilor stabilite de lege, Serviciul poate avea în subordine şi alte autorităţi sau instituţii publice.
Articolul 20. Centrul Naţional de Informaţii şi Securitate
(1) Centrul Naţional de Informaţii şi Securitate „Bogdan Întemeietorul Moldovei” (în continuare – Centru) este o subunitate din cadrul aparatului central al Serviciului, care realizează instruirea specializată în domeniul securităţii statului în scopul formării profesionale iniţiale şi continue, al recalificării angajaţilor Serviciului şi care efectuează cercetări în domeniul indicat.
(2) Centrul poate realiza, în bază de acord/contract, formarea iniţială şi continuă a persoanelor din cadrul altor autorităţi cu competenţe în domeniul securităţii naţionale, precum şi formarea profesională a persoanelor din cadrul autorităţilor publice şi al altor persoane juridice, responsabile de protecţia informaţiilor atribuite la secret de stat şi de protecţia antiteroristă.
(3) Centrul nu face parte din sistemul naţional de educaţie, nu este supus prevederilor legislaţiei cu privire la autorizarea de funcţionare provizorie şi acreditarea instituţiilor de învăţământ şi celor privind sfera ştiinţei şi inovării.
(4) Centrul activează în temeiul prezentei legi şi al regulamentului de activitate aprobat de către Colegiul Serviciului.
Articolul 21. Personalul Serviciului
(1) Personalul Serviciului este format din ofiţeri de informaţii şi securitate şi din salariaţi (în continuare – angajaţi), care activează în bază de contract. În funcţie de atribuţiile ce le revin, ofiţerii de informaţii şi securitate fac parte din personalul scriptic sau din cel criptic.
(2) Statutul juridic, modul de îndeplinire a serviciului special prin contract, regimul disciplinar, interdicţiile şi răspunderea ofiţerului de informaţii şi securitate sunt reglementate prin Legea nr.170/2007 privind statutul ofiţerului de informaţii şi securitate.
(3) Angajarea, activitatea de muncă, condiţiile de odihnă, salarizarea şi normarea muncii salariaţilor sunt reglementate de legislaţia muncii şi de alte acte normative, ţinându-se cont de particularităţile prevăzute de prezenta lege.
(4) În calitate de salariat poate fi angajată persoana care întruneşte condiţiile generale de angajare, dispune de pregătirea profesională, calificarea şi starea de sănătate necesare ocupării funcţiei respective şi corespunde criteriilor de securitate.
(5) Angajaţii Serviciului nu pot fi membri de partid politic şi nu pot face parte din alte organizaţii social-politice. Salariaţii pot întemeia şi se pot afilia la sindicate.
(6) La angajare în serviciu şi ulterior în fiecare an, ofiţerii de informaţii şi securitate sunt obligaţi să depună declaraţie de avere şi interese personale în condiţiile prevăzute de Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale.
(7) Angajaţii Serviciului sunt supuşi înregistrării dactiloscopice de stat obligatorii, în conformitate cu legislaţia.
(8) Angajaţii Serviciului sunt obligaţi să păstreze secretul de stat, alte informaţii cu accesibilitate limitată, inclusiv după eliberarea din Serviciu, indiferent de motiv. Divulgarea informaţiilor respective, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie, este interzisă şi se pedepseşte conform legii.
Articolul 22. Protecţia socială şi juridică a angajaţilor Serviciului
(1) Protecţia socială şi juridică a angajaţilor Serviciului şi a membrilor familiilor lor este asigurată de stat.
(2) Protecţia socială şi juridică a ofiţerilor de informaţii şi securitate şi a membrilor familiilor lor este reglementată de Legea nr.170/2007 privind statutul ofiţerului de informaţii şi securitate.
(3) Protecţia socială şi juridică a salariaţilor este reglementată de Codul muncii şi de alte acte normative relevante.
(4) Informaţiile referitoare la angajaţii Serviciului care îndeplinesc sau au îndeplinit misiuni speciale privind asigurarea securităţii statului în cadrul autorităţilor publice sau al persoanelor juridice din Republica Moldova, în cadrul serviciilor speciale, autorităţilor sau organizaţiilor străine, în cadrul grupurilor sau organizaţiilor criminale constituie secret de stat şi pot fi făcute publice numai în cazurile prevăzute de legislaţie şi numai cu acordul angajatului respectiv.
(5) Perioada îndeplinirii de către angajaţii Serviciului a misiunilor speciale privind asigurarea securităţii statului, precum şi perioada executării obligaţiilor de serviciu în alte condiţii ce periclitează viaţa şi sănătatea lor se includ în vechimea în muncă generală, în vechimea în muncă specială şi în stagiul de cotizare.
Capitolul IV
PERSOANELE CARE COLABOREAZĂ
CONFIDENŢIAL CU SERVICIUL
Articolul 23. Persoanele care colaborează confidenţial cu Serviciul
(1) Persoanele care colaborează confidenţial cu Serviciul sunt persoane fizice care, prin acord scris sau prin înţelegere verbală, şi-au dat consimţământul să ofere confidenţial informaţii Serviciului, să participe confidenţial la pregătirea şi efectuarea activităţii informative/contrainformative, precum şi să contribuie, în alt mod neinterzis de lege, la realizarea atribuţiilor Serviciului.
(2) Acordul scris/înţelegerea verbală se încheie/se stabileşte între ofiţerul de informaţii şi securitate, în numele Serviciului, şi persoana fizică.
(3) Colaborarea cu Serviciul poate fi cu titlu gratuit sau remunerată.
(4) Activitatea persoanelor care colaborează confidenţial cu Serviciul se coordonează de către conducătorul subunităţii specializate şi este supusă controlului intern.
Articolul 24. Drepturile şi obligaţiile persoanelor care colaborează confidenţial cu Serviciul
(1) Persoanele care colaborează confidenţial cu Serviciul au dreptul:
a) să încheie cu Serviciul, în cazurile prevăzute de actele interne ale Serviciului, acorduri scrise de colaborare confidenţială;
b) să primească de la ofiţerii de informaţii şi securitate explicaţii ce ţin de atribuţiile, drepturile şi obligaţiile lor;
c) să utilizeze, în scopuri conspirative, acte de identitate şi alte acte necesare, codificate;
d) să fie remunerate;
e) să fie despăgubite pentru daunele aduse sănătăţii sau bunurilor lor în legătură cu colaborarea cu Serviciul.
(2) Persoanele care colaborează confidenţial cu Serviciul sunt obligate:
a) să respecte clauzele acordului scris sau înţelegerea verbală de colaborare confidenţială cu Serviciul;
b) să îndeplinească misiunile speciale încredinţate de către Serviciu, orientate spre realizarea obligaţiilor asumate;
c) să nu admită prezentarea premeditată a informaţiilor incomplete, neobiective, false sau calomnioase;
d) să nu divulge informaţiile atribuite la secret de stat, precum şi alte date de care au luat cunoştinţă în legătură cu colaborarea confidenţială sau care rezultă din procesul de colaborare confidenţială cu Serviciul;
e) să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale, să respecte limitările şi restricţiile prevăzute de actele normative şi să informeze Serviciul despre orice activitate, indicaţie sau sarcină care contravine cadrului legal.
(3) Serviciul asigură respectarea clauzelor acordului scris sau a înţelegerii verbale de colaborare confidenţială. Informaţiile privind persoanele care colaborează sau au colaborat confidenţial cu Serviciul constituie secret de stat şi nu pot fi divulgate public, decât cu acordul scris al persoanelor respective şi numai în cazurile prevăzute de legislaţie.
(4) Formele de colaborare confidenţială cu Serviciul sunt reglementate prin actele interne ale Serviciului.
Articolul 25. Garanţiile sociale şi juridice ale persoanelor care colaborează confidenţial cu Serviciul
(1) Persoanele care colaborează sau au colaborat confidenţial cu Serviciul beneficiază de garanţii sociale şi juridice.
(2) În cazul iniţierii unui proces în privinţa persoanei care colaborează sau a colaborat confidenţial cu Serviciul, în legătură cu colaborarea, Serviciul îi acordă/asigură, în mod gratuit, asistenţă juridică în conformitate cu actele interne ale Serviciului, cu excepţia cazului în care acţiunea a fost iniţiată la cererea persoanei respective.
(3) Dacă viaţa, securitatea personală sau integritatea proprietăţii persoanelor care colaborează sau au colaborat confidenţial cu Serviciul ori ale membrilor familiilor acestora sunt puse în pericol, Serviciul acordă/asigură, în mod gratuit, asistenţă juridică, oferă alt sprijin şi protecţie în scopul înlăturării pericolului.
(4) Viaţa şi sănătatea persoanelor care colaborează confidenţial cu Serviciul trimise peste hotarele Republicii Moldova sunt asigurate, în mod obligatoriu, în conformitate cu actele interne ale Serviciului.
(5) În cazul decesului persoanei care a colaborat confidenţial cu Serviciul sau al unui membru al familiei lui, survenit în legătură cu misiunile speciale realizate în procesul colaborării confidenţiale cu Serviciul, statul îşi asumă cheltuielile pentru pregătirea şi transportarea corpului neînsufleţit la locul înhumării, menţionat în testament sau indicat de rudele apropiate (în cazul lipsei acestora – de către conducerea Serviciului), precum şi cheltuielile ce ţin de înmormântare.
(6) Statul este obligat, în orice circumstanţe, să contribuie la eliberarea persoanelor care colaborează sau au colaborat confidenţial cu Serviciul şi a membrilor familiilor lor reţinuţi, arestaţi sau condamnaţi peste hotarele Republicii Moldova în legătură cu îndeplinirea misiunilor speciale încredinţate de către Serviciu.
(7) Persoanele care colaborează sau au colaborat confidenţial cu Serviciul pot fi înaintate pentru decorare cu distincţii de stat ale Republicii Moldova, în modul stabilit de lege.
(8) În cazul decesului persoanei care şi-a dat consimţământul prin acord scris de a colabora confidenţial cu Serviciul, survenit în legătură directă cu colaborarea respectivă, membrilor familiei persoanei decedate şi persoanelor întreţinute de el li se plăteşte, în cote egale, din mijloacele bugetului de stat, o indemnizaţie unică în mărime de 120 de salarii medii lunare pe economie, stabilite prin hotărârea de Guvern în vigoare la momentul survenirii decesului.
(9) În cazul în care persoana care şi-a dat consimţământul prin acord scris de a colabora confidenţial cu Serviciul a suferit mutilări (răniri, traume, contuzii) în legătură directă cu colaborarea respectivă, fapt care a dus la încadrarea acesteia în grad de dizabilitate severă, accentuată sau medie şi care o lipseşte de posibilitatea de a colabora în continuare cu Serviciul, persoanei respective i se plăteşte din mijloacele bugetului de stat, corespunzător gradului de dizabilitate acordat, o indemnizaţie unică în mărime de 60, 50 sau 40 de salarii medii lunare pe economie, stabilite prin hotărârea de Guvern în vigoare la momentul survenirii dizabilităţii.
Capitolul V
ASIGURAREA INFORMAŢIONALĂ, FINANŢAREA ŞI ASIGURAREA
TEHNICO-MATERIALĂ A SERVICIULUI
Articolul 26. Asigurarea informaţională a Serviciului
(1) Pentru realizarea atribuţiilor, Serviciul poate să creeze şi să exploateze sisteme informaţionale, reţele de comunicaţii electronice, resurse informaţionale şi baze de date pe platforme tehnologice proprii, precum şi mijloace de protecţie a informaţiilor, inclusiv de protecţie criptografică şi tehnică.
(2) În exercitarea atribuţiilor, Serviciul poate accesa, în modul stabilit de legislaţie şi gratuit, reţelele de comunicaţii electronice, informaţiile din sistemele informaţionale, bazele de date şi registrele create de către stat.
(3) Serviciul solicită şi obţine şi de la persoanele fizice sau juridice de drept public sau privat date şi informaţii necesare realizării atribuţiilor prevăzute de lege.
Articolul 27. Mijloacele de înarmare şi echipare a Serviciului
(1) Serviciul elaborează, creează, achiziţionează şi utilizează mijloace de înarmare şi echipare, inclusiv mijloace tehnice speciale şi de altă natură, procură armament şi foloseşte armamentul aflat în dotarea Serviciului, precum şi alt armament şi muniţii destinate realizării atribuţiilor, conform nomenclatorului aprobat de Guvern.
(2) Achiziţionarea, vânzarea, transmiterea, scoaterea de pe teritoriul Republicii Moldova şi introducerea pe teritoriul ţării a mijloacelor de înarmare şi echipare, inclusiv a celor tehnice speciale şi de altă natură, precum şi a altor mijloace, a armamentului şi muniţiilor pentru acestea, pentru utilizarea în activitatea Serviciului, se efectuează în modul stabilit de legislaţie.
Articolul 28. Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Serviciului
(1) Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Serviciului se efectuează din bugetul de stat, în condiţiile prevăzute de legislaţie. Serviciul poate beneficia de donaţii şi granturi, prin intermediul Guvernului, în măsura în care acestea nu aduc atingere independenţei Serviciului.
(2) Bunurile Serviciului create sau care vor fi create, achiziţionate sau care vor fi achiziţionate din contul mijloacelor bugetului de stat, precum şi al altor mijloace, sunt proprietate publică a statului.
(3) Serviciul poate deţine un fond locativ de serviciu, utilizat în condiţiile stabilite de legislaţie.
Capitolul VI
CONTROLUL ASUPRA ACTIVITĂŢII SERVICIULUI
Articolul 29. Controlul asupra activităţii Serviciului
(1) Controlul asupra activităţii Serviciului este exercitat de către Parlament, Procuratura Generală şi instanţele judecătoreşti, în limita competenţei acestora.
(2) Anual, până la data de 1 iunie, şi la cererea Parlamentului sau a Preşedintelui Republicii Moldova, Serviciul prezintă, în modul stabilit, rapoarte privind activitatea sa.
(3) Raportul anual de activitate al Serviciului este făcut public pe pagina web oficială a Serviciului şi cea a Parlamentului, din raport excluzându-se informaţiile atribuite la secret de stat.
(4) Auditul public extern al situaţiilor financiare ale Serviciului este efectuat de către Curtea de Conturi.
Articolul 30. Controlul parlamentar
(1) Controlul parlamentar asupra activităţii Serviciului se efectuează, conform regulamentului aprobat prin hotărârea Parlamentului, de către subcomisia parlamentară pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activităţii Serviciului.
(2) Membrii subcomisiei indicate la alin.(1) din prezentul articol pot avea acces la informaţiile atribuite la secret de stat în condiţiile Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat, cu excepţia dosarelor speciale şi a informaţiilor privind operaţiunile în derulare, privind identitatea persoanelor care colaborează sau au colaborat confidenţial cu Serviciul, privind persoanele care activează sub acoperire, făcând parte din personalul criptic sau având misiuni speciale care necesită nedivulgarea identităţii.
(3) Deputaţii în Parlament poartă răspundere, în condiţiile legii, pentru divulgarea informaţiei atribuite la secret de stat, inclusiv a informaţiei recepţionate de la Serviciu în temeiul interpelărilor deputaţilor.
Articolul 31. Controlul judecătoresc
Controlul judecătoresc asupra activităţii Serviciului se efectuează în contextul autorizării măsurilor contrainformative şi al examinării legalităţii actelor şi acţiunilor Serviciului.
Articolul 32. Controlul exercitat de procuror
(1) Controlul exercitat de procuror se efectuează de procurorii din cadrul Procuraturii Generale, împuterniciţi în acest sens de către Procurorul General.
(2) Informaţiile privind organizarea, formele, tactica, metodele şi mijloacele de desfăşurare a activităţilor Serviciului nu fac obiectul controlului exercitat de procuror, cu excepţia cazurilor în care încălcarea normelor privind realizarea activităţilor indicate constituie infracţiune.
Articolul 33. Controlul intern
(1) Controlul intern asupra activităţii angajaţilor Serviciului se realizează de către directorul Serviciului, directorul adjunct al Serviciului împuternicit în acest sens, subunităţile de control şi conducătorii subunităţilor specializate.
(2) Persoanele care nu sunt implicate nemijlocit în lucrul cu persoanele care colaborează confidenţial cu Serviciul, inclusiv directorul şi directorii adjuncţi ai Serviciului, nu sunt în drept de a solicita informaţii despre identitatea reală a persoanelor care colaborează confidenţial cu Serviciul, dacă aceasta nu este dictată de o necesitate de serviciu stringentă.
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
(1) De la data intrării în vigoare a prezentei legi, directorul şi directorul adjunct ai Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova continuă să îşi exercite atribuţiile până la încetarea mandatului, conform prevederilor prezentei legi.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr.753/1999 privind Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova se abrogă.
(3) Până la data de 1 ianuarie 2024, furnizorii de reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice vor asigura implementarea obligaţiei prevăzute la art.9 alin.(3) lit.i).
(1) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:
a) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu aceasta;
b) va elabora actele normative necesare pentru implementarea prezentei legi;
c) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
(2) Serviciul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale interne în concordanţă cu aceasta.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.136. Chişinău, 8 iunie 2023. |
