luni, 1 aprilie 2024
618/31.10.95 Legea securităţii statului

L E G E A

securităţii statului

 

nr. 618-XIII  din  31.10.95

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.10-11/117 din 13.02.1997

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Securitatea statului

Articolul 2. Legislaţia privind securitatea statului

Articolul 3. Asigurarea securităţii statului

Articolul 4. Ameninţări la adresa securităţii statului

Articolul 5. Direcţiile principale ale activităţii de asigurare a securităţii statului

Articolul 6. Principiile de asigurare a securităţii statului

Articolul 7. Respectarea drepturilor şi libertăţilor omului în cadrul asigurării securităţii statului

Articolul 8. Dreptul cetăţenilor la informare asupra activităţii organelor securităţii statului şi asupra problemelor ce ţin de interesele lor personale

 

Capitolul II

COMPETENŢELE AUTORITĂŢILOR PUBLICE SUPREME ÎN

DOMENIUL ASIGURĂRII SECURITĂŢII STATULUI

Articolul 9. Parlamentul

Articolul 10. Preşedintele Republicii Moldova

Articolul 11. Guvernul

Articolul 12. Consiliul Suprem de Securitate

 

Capitolul III

SISTEMUL ORGANELOR SECURITĂŢII STATULUI

Articolul 13. Sistemul organelor securităţii statului

Articolul 14. Conlucrarea organelor securităţii statului cu alte organe de stat

 

Capitolul IV

CONTRIBUŢIA ASOCIAŢIILOR OBŞTEŞTI ŞI A CETĂŢENILOR

LA ASIGURAREA SECURITĂŢII STATULUI

Articolul 15. Contribuţia asociaţiilor obşteşti şi a cetăţenilor la asigurarea securităţii statului

 

Capitolul V

APĂRAREA INFORMAŢIILOR ÎN DOMENIUL ASIGURĂRII

SECURITĂŢII STATULUI

Articolul 16. Apărarea informaţiilor

Articolul 17. Punerea la dispoziţie a informaţiilor secrete

 

Capitolul VI

RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAŢIEI

PRIVIND SECURITATEA STATULUI

Articolul 18. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei privind securitatea statului

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 19. Intrarea în vigoare

Articolul 20. Îndatoririle Guvernului

 

 

 

Notă: În cuprinsul legii sintagma "Departamentul Vamal" se substituie prin sintagma "Serviciul Vamal" conform Legii nr.289-XVI din 11.11.2005, în vigoare 09.12.2005

 

 

Pornind de la priorităţile naţionale, de la prezenţa factorilor a căror acţiune ar putea periclita securitatea Republicii Moldova, precum şi de la necesitatea de a stabili baza asigurării securităţii statului, competenţa autorităţilor publice supreme din acest domeniu, sistemul organelor securităţii statului, drepturile şi obligaţiile cetăţenilor, ale unităţilor economice privind asigurarea securităţii statului,

Parlamentul adoptă prezenta lege.

 

 Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Securitatea statului

Securitatea statului este parte integrantă a securităţii naţionale. Prin securitatea statului se înţelege protecţia suveranităţii, independenţei şi integrităţii teritoriale a ţării, a regimului ei constituţional, a potenţialului economic, tehnico-ştiinţific şi defensiv, a drepturilor şi libertăţilor legitime ale persoanei împotriva activităţii informative şi subversive a serviciilor speciale şi organizaţiilor străine, împotriva atentatelor criminale ale unor grupuri sau indivizi aparte.

 

Articolul 2. Legislaţia privind securitatea statului

Legislaţia privind securitatea statului se bazează pe Constituţia Republicii Moldova şi include prezenta lege, alte acte legislative ce determină direcţiile principale de activitate a statului în domeniul asigurării securităţii ţării, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.

[Art.2 modificat prin Legea nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]

 

Articolul 3. Asigurarea securităţii statului

Securitatea statului se asigură prin stabilirea şi aplicarea de către stat a unui sistem de măsuri cu caracter economic, politic, juridic, militar, organizatoric şi de altă natură, orientate spre descoperirea, prevenirea şi contracararea la timp a ameninţărilor la adresa securităţii statului.

 

Articolul 4. Ameninţări la adresa securităţii statului

(1) Prin ameninţări la adresa securităţii statului se înţelege ansamblul de acţiuni, condiţii şi factori ce comportă pericol pentru stat, societate şi personalitate.

(2) Pericol deosebit pentru securitatea statului prezintă acţiunile/inacţiunile orientate spre materializarea următoarelor fapte, precum şi materializarea acestora:

a) schimbarea prin violenţă a regimului constituţional, desfăşurarea acţiunilor subversive sau a altor acţiuni care au drept scop înlăturarea prin violenţă a instituţiilor democratice ale statului, subminarea ori lichidarea, prin orice formă, a suveranităţii, independenţei sau integrităţii şi unităţii teritoriale a statului;

b) uzurparea puterii de stat;

c) provocarea urii rasiale, naţionale, religioase, sociale, însoţită de violenţă sau de instigare la acţiuni de violenţă;

d) realizarea activităţilor care favorizează, în mod direct sau indirect, desfăşurarea acţiunilor militare împotriva Republicii Moldova, ocuparea statului de către forţe militare străine, diminuarea capacităţii de apărare sau de asigurare a securităţii frontierei de stat, aservirea faţă de o putere străină ori declanşarea războiului, a conflictelor armate interne sau internaţionale, realizarea altor acţiuni de violenţă care subminează existenţa statului;

e) desfăşurarea acţiunilor şi admiterea premiselor care favorizează, determină sau pot afecta grav ori iremediabil obiectivele naţionale în sfera transportului, a comunicaţiilor, sistemul energetic, sistemele informaţionale sau de comunicaţii electronice, pe piaţa financiară bancară, în domeniul fiscal, vamal ori investiţional, în ramurile principale ale economiei Republicii Moldova, relaţiile externe ale acestora sau obiectivele de infrastructură critică;

f) trădarea de patrie, spionajul, activitatea structurii informative ilegale, complotul împotriva Republicii Moldova, culegerea neautorizată de informaţii, separatismul;

g) apariţia ameninţărilor sau a incidentelor cibernetice în reţelele şi sistemele informatice de interes naţional;

h) apariţia ameninţărilor hibride la adresa statului, exprimate prin acţiuni/inacţiuni la nivel naţional, regional sau mondial, care afectează rezilienţa statului, precum şi prin campanii de propagandă ostilă sau de dezinformare, care pot dăuna regimului constituţional;

i) sustragerea, contrabanda, producerea, folosirea, transportarea sau păstrarea ilegală de armament, de muniţii, de tehnică de luptă, de substanţe explozive, radioactive, otrăvitoare sau toxice, de droguri, de mărfuri strategice, dacă prin aceasta se aduce atingere intereselor de asigurare a securităţii statului;

j) desfăşurarea activităţii teroriste, sprijinirea, în orice mod, a acestei activităţi, a altor activităţi cu caracter extremist, propagarea ideilor şi valorilor teroriste şi extremiste;

k) implicarea în manifestări de corupţie a persoanelor cu funcţii de demnitate publică, a angajaţilor din cadrul organelor de ocrotire a normelor de drept şi/sau din cadrul autorităţilor de control, care, în virtutea funcţiei/statutului, săvârşesc o acţiune sau inacţiune ilegală în interesul sau la indicaţia unui grup criminal organizat ori a unei organizaţii criminale sau care au pus în aplicare scheme de fapte coruptibile ce prejudiciază buna funcţionare a instituţiei în care activează ori buna funcţionare a ramurilor economiei naţionale;

l) influenţarea proceselor electorale în scopul promovării intereselor altor state, ale entităţilor anticonstituţionale, ale unui grup criminal organizat sau ale unei organizaţii criminale;

m) gestionarea ilegală, degradarea sau distrugerea resurselor naturale de interes naţional ori blocarea accesului la acestea;

n) desfăşurarea activităţii orientate spre producerea sau răspândirea unei epidemii ori pandemii;

o) poluarea excesivă, radioactivă, chimică sau bacteriologică a mediului sau punerea în pericol a securităţii ecologice, dacă aceasta poate să provoace un ecocid;

p) confecţionarea sau deţinerea ilegală a tehnicii speciale ori a mijloacelor de program pentru interceptarea şi/sau accesarea comunicaţiilor, a fluxului de date şi a sistemelor informatice;

q) organizarea migraţiei ilegale de către un alt stat, de către o entitate anticonstituţională, de către un grup criminal organizat sau organizaţii criminale cu caracter transnaţional;

r) constituirea de organizaţii sau de grupări ilegale, la nivel naţional sau internaţional, aderarea la acestea sau susţinerea lor sub orice formă, în scopul desfăşurării uneia dintre activităţile menţionate la lit.a)–q), precum şi desfăşurarea secretă a unor asemenea activităţi de către organizaţii sau grupuri constituite legal.

[Art.4 modificat prin Legea nr.260 din 17.08.2023, în vigoare 20.09.2023]

[Art.4 modificat prin Legea nr.164 din 20.07.2017, în vigoare 04.08.2017]

[Art.4 completat prin Legea nr.152-XV din 14.05.04, în vigoare 04.06.04]

 

Articolul 5. Direcţiile principale ale activităţii de asigurare a securităţii statului

Direcţiile principale ale activităţii de asigurare a securităţii statului sînt:

a) formarea politicii interne şi externe în funcţie de interesele asigurării securităţii statului;

b) stabilirea şi aplicarea unui sistem de măsuri cu caracter economic, politic, juridic, militar, organizatoric şi de altă natură, orientate spre descoperirea, prevenirea şi contracararea la timp a ameninţărilor la adresa securităţii statului;

c) constituirea unui sistem de organe ale securităţii statului, delimitarea atribuţiilor lor, asigurînd interacţiunea dintre ele, precum şi crearea mecanismului de control şi supraveghere asupra activităţii lor;

d) perfecţionarea cadrului juridic al asigurării securităţii statului;

e) coordonarea cu alte state a eforturilor în vederea descoperirii, prevenirii şi contracarării eventualelor ameninţări la adresa securităţii statului.

 

Articolul 6. Principiile de asigurare a securităţii statului

Principiile de bază ale asigurării securităţii statului sînt:

a) legalitatea;

b) egalitatea tuturor în faţa legii;

c) respectarea drepturilor şi libertăţilor omului;

d) delimitarea atribuţiilor organelor de asigurare a securităţii statului;

e) oportunitatea;

f) corelarea metodelor de lucru deschise şi acoperite;

g) asigurarea securităţii statului fără a prejudicia securitatea altor state şi securitatea generală;

h) nepartinitatea;

i) conspiraţia profesională şi transparenţa;

j) aplicarea realizărilor tehnico-ştiinţifice.

 

Articolul 7. Respectarea drepturilor şi libertăţilor omului în cadrul asigurării securităţii statului

(1) Respectarea şi ocrotirea drepturilor şi libertăţilor omului constituie una dintre îndatoririle principale ale statului.

(2) Activitatea de asigurare a securităţii statului nu poate leza drepturile şi libertăţile legitime ale omului.

(3) Nu se admite amestecul în viaţa familială şi particulară, lezarea dreptului de proprietate privată. Statul asigură secretul scrisorilor, telegramelor, al altor trimiteri poştale, al convorbirilor telefonice şi al celorlalte mijloace legale de comunicare. Nu se admite nici o acţiune ce atentează la onoarea şi demnitatea omului, dacă acesta nu a săvîrşit vreo faptă ce prezintă, conform legii, o ameninţare la adresa securităţii statului.

(4) Nici o persoană nu poate fi urmărită pentru exprimarea liberă a opiniilor sale politice şi religioase.

(5) Limitarea drepturilor şi libertăţilor omului se efectuează în strictă corespundere cu legislaţia.

(6) Persoana care consideră că drepturile şi libertăţile ei legitime au fost lezate sau exercitarea lor a fost limitată în mod neîntemeiat sau a fost încălcată procedura exercitării lor de către organul (persoana oficială) care a exercitat măsuri de asigurare a securităţii statului, are dreptul să se adreseze în organul securităţii statului ierarhic superior, la procuratură sau în instanţa judecătorească în modul stabilit de legislaţie.

(7) În cazul în care organul (persoana oficială) care exercită măsuri de asigurare a securităţii statului a lezat drepturile şi libertăţile legitime ale persoanei sau a limitat în mod neîntemeiat exercitarea lor, sau a încălcat procedura exercitării lor, organul securităţii statului ierarhic superior, procurorul sau judecătorul sînt obligaţi să întreprindă măsuri în scopul restabilirii depline a drepturilor şi libertăţilor lezate ale persoanei, cu repararea prejudiciului material şi moral în conformitate cu legislaţia.

 

Articolul 8. Dreptul cetăţenilor la informare asupra activităţii organelor securităţii statului şi asupra problemelor ce ţin de interesele lor personale

(1) Cetăţenii sînt informaţi asupra activităţii organelor securităţii statului prin mijloacele de informare în masă şi prin alte forme în modul stabilit de legislaţie.

(2) Organele securităţii statului, potrivit competenţelor lor, sînt obligate să asigure informarea cetăţenilor la cererea acestora asupra problemelor ce ţin de interesele lor personale. Totodată, nu se admite divulgarea informaţiilor ce constituie secret de stat sau a altor informaţii oficiale cu accesibilitate limitată a căror divulgare ar putea prejudicia respectarea drepturilor şi reputaţia altei persoane, protecţia securităţii naţionale, ordinii publice, ocrotirii sănătăţii sau protecţia moralei societăţii, cu excepţia cazurilor cînd dezvăluirea informaţiilor nu atinge şi nu poate să atingă un interes legitim legat de securitatea naţională sau cînd interesul public de a cunoaşte informaţia depăşeşte atingerea pe care ar putea să o aducă dezvăluirea informaţiei.

[Art.8 modificat prin Legea nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]

 

Capitolul II

COMPETENŢELE AUTORITĂŢILOR PUBLICE SUPREME ÎN

DOMENIUL ASIGURĂRII SECURITĂŢII STATULUI

Articolul 9. Parlamentul

Parlamentul:

a) exercită reglementarea legislativă în domeniul asigurării securităţii statului;

b) aprobă concepţia securităţii naţionale;

c) creează baza juridică a constituirii şi activităţii organelor ce asigură securitatea statului;

d) stabileşte frontiera de stat a ţării;

e) aprobă volumul alocaţiilor bugetare pentru asigurarea securităţii statului;

f) ratifică şi denunţă tratatele internaţionale privind asigurarea securităţii statului.

 

Articolul 10. Preşedintele Republicii Moldova

Preşedintele Republicii Moldova:

a) exercită conducerea generală a activităţii de asigurare a securităţii statului şi este responsabil de starea securităţii statului în limitele atribuţiilor stabilite de legislaţie;

b) ia măsurile necesare privind asigurarea securităţii statului, în conformitate cu legislaţia;

c) asigură conlucrarea autorităţilor publice în domeniul asigurării securităţii statului;

d) instituie şi administrează, în conformitate cu legislaţia, organe consultative pentru problemele asigurării securităţii statului;

e) emite decrete cu caracter normativ cu privire la problemele asigurării securităţii statului;

f) poartă tratative şi încheie tratate internaţionale, în numele Republicii Moldova, legate de asigurarea securităţii statului;

g) coordonează activitatea organelor securităţii statului prin stabilirea, prioritizarea şi revizuirea intereselor şi obiectivelor securităţii naţionale, a modalităţilor de realizare a acestora, prin examinarea şi evaluarea documentelor de politici şi a actelor normative referitoare la securitatea naţională, precum şi prin prezentarea opiniilor respective.

[Art.10 completat prin Legea nr.260 din 17.08.2023, în vigoare 20.09.2023]

 

Articolul 11. Guvernul

Guvernul:

a) asigură executarea legilor şi hotărîrilor Parlamentului, precum şi a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova privind asigurarea securităţii statului;

b) exercită conducerea activităţii autorităţilor administraţiei publice privind asigurarea securităţii statului;

c) emite hotărîri şi dispoziţii privind problemele asigurării securităţii statului, exercită controlul asupra realizării lor de către ministere şi alte autorităţi administrative centrale din subordinea sa;

d) instituie, în conformitate cu legislaţia, organele securităţii statului, stabileşte structura, funcţiile lor, volumul alocaţiilor bugetare pentru întreţinerea lor;

e) adoptă, în conformitate cu legislaţia, hotărîri cu privire la asigurarea cu pensii, protecţia socială şi juridică a colaboratorilor organelor securităţii statului şi a persoanelor trecute în rezervă, a membrilor familiilor lor, precum şi a membrilor familiilor cetăţenilor care şi-au pierdut viaţa apărînd securitatea statului;

f) promovează politica externă şi internă în funcţie de interesele asigurării securităţii statului.

[Art.11 modificat prin Legea nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]

 

Articolul 12. Consiliul Suprem de Securitate

(1) Consiliul Suprem de Securitate este un organ consultativ care analizează activitatea ministerelor şi a altor autorităţi administrative centrale în domeniul asigurării securităţii naţionale şi prezintă recomandări Preşedintelui Republicii Moldova în probleme de politică externă şi internă a statului.

(2) Consiliul Suprem de Securitate îşi desfăşoară activitatea în temeiul Constituţiei Republicii Moldova, prezentei legi, altor acte legislative.

(3) Preşedinte al Consiliului Suprem de Securitate este Preşedintele Republicii Moldova.

(4) Componenţa numerică şi nominală, atribuţiile Consiliului Suprem de Securitate şi programul lui de lucru se aprobă de Preşedintele Republicii Moldova. Din componenţa Consiliului Suprem de Securitate fac parte, din oficiu, Preşedintele Parlamentului, Prim-ministrul, preşedintele Comisiei securitate naţională, apărare şi ordine publică a Parlamentului, ministrul apărării, ministrul afacerilor interne, directorul Serviciului de Informaţii şi Securitate, Procurorul General şi guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei.

(5) În vederea realizării deciziilor Consiliului Suprem de Securitate, membrii acestuia emit dispoziţii care nu depăşesc limitele competenţelor constituţionale şi legale conferite de funcţia pe care o deţin.

(51) Prin derogare de la prevederile alin.(5), Banca Naţională a Moldovei aplică deciziile Consiliului Suprem de Securitate în măsura în care acestea nu aduc atingere statutului şi autonomiei ei stabilite prin lege.

(6) În calitate de secretar al Consiliului Suprem de Securitate poate fi desemnat un cetăţean al Republicii Moldova cu studii superioare, fără antecedente penale, cu o reputaţie ireproşabilă şi care nu este membru al vreunui partid.

(7) Autorităţile publice centrale, precum şi cele subordonate Guvernului şi structurile organizaţionale din sfera lor de competenţă, inclusiv cele în care autoritatea administrativă centrală are calitatea de fondator (întreprinderi, instituţii şi organizaţii, indiferent de tipul de proprietate), dar şi persoanele juridice publice autonome sînt obligate să furnizeze la solicitare sau din oficiu orice date şi informaţii, inclusiv cele care constituie secret de stat, bancar sau comercial, care vizează securitatea naţională, apărarea şi ordinea publică, în vederea utilizării lor pentru elaborarea deciziilor Consiliului.

Notă: Se declară neconstituţional textul „precum şi alte informaţii” din art.12 alin.(7), conform Hot. Curţii Constituţionale nr.25 din 29.10.2020, în vigoare 29.10.2020

 

(8) Refuzul autorităţilor menţionate la alin.(7) de a furniza datele solicitate de către Consiliul Suprem de Securitate atrage răspundere în condiţiile legii.

(9) Prin derogare de la prevederile alin.(7), Banca Naţională a Moldovei furnizează informaţii şi date în condiţiile unui acord încheiat cu Consiliul Suprem de Securitate, iar în anumite cazuri, cu acordul terţelor autorităţi competente, dacă acestea provin din alt stat.

[Art.12 modificat prin Legea nr.95 din 14.04.2022, în vigoare 20.06.2022]

[Art.12 modificat prin Legea nr.73 din 05.07.2019, în vigoare 12.07.2019]

[Art.12 completat prin Legea nr.270 din 09.12.2016, în vigoare 23.12.2016]

[Art.12 modificat prin Legea nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]

[Art.12 în redacţia Legii nr.1300-XIII din 24.07.1997, în vigoare 14.08.1997]

 

 Capitolul III

SISTEMUL ORGANELOR SECURITĂŢII STATULUI

Articolul 13. Sistemul organelor securităţii statului

(1) Sistemul organelor securităţii statului se constituie din Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, Centrul Naţional Anticorupţie, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, Poliţia de Frontieră din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, Serviciul Vamal, precum şi din instituţiile de învăţămînt şi alte instituţii şi organizaţii nemilitarizate ale organelor securităţii statului.

(2) În cazul în care situaţia operativă se complică pot fi constituite, în conformitate cu legislaţia, şi alte formaţiuni militare pentru asigurarea securităţii statului, subordonîndu-le organelor securităţii statului.

(3) Principiile şi direcţiile de activitate, obligaţiile şi drepturile, modul de completare şi asigurare tehnico-materială şi financiară, de exercitare a controlului şi de supraveghere asupra activităţii organelor securităţii statului se stabilesc prin actele legislative ce reglementează activitatea acestor organe şi prin alte acte normative în vigoare.

[Art.13 completat prin Legea nr.31 din 15.02.2024, în vigoare 01.04.2024]

[Art.13 completat prin Legea nr.249 din 01.12.2017, în vigoare 29.12.2017]

[Art.13 modificat prin Legea nr.270 din 09.12.2016, în vigoare 23.12.2016]

[Art.13 modificat prin Legea nr.304 din 26.12.2012, în vigoare 05.03.2013]

[Art.13 modificat prin Legea nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]

[Art.13 completat prin Legea nr.11-XV din 17.02.2005, în vigoare 25.03.2005]

[Art.13 modificat prin Legea nr.543-XV din 12.10.2001, în vigoare 22.11.2001]

[Art.13 modificat prin Legea nr.754-XIV din 23.12.1999, în vigoare 31.12.1999]

[Art.13 modificat prin Legea nr.1456-XIII din 28.01.1998, în vigoare 26.02.1998]

 

Articolul 14. Conlucrarea organelor securităţii statului cu alte organe de stat

Organele securităţii statului conlucrează cu ministerele, alte autorităţi administrative centrale, unităţile economice, organele executive ale administraţiei publice locale care, în limitele competenţei lor, realizează măsuri privind asigurarea securităţii statului, precum şi exercită conducerea nemijlocită a formaţiunilor speciale şi militare şi poartă răspundere pentru pregătirea de luptă, specială şi de mobilizare a acestora şi pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin.

[Art.14 modificat prin Legea nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]

 

Capitolul IV

CONTRIBUŢIA ASOCIAŢIILOR OBŞTEŞTI ŞI A CETĂŢENILOR

LA ASIGURAREA SECURITĂŢII STATULUI

Articolul 15. Contribuţia asociaţiilor obşteşti şi a cetăţenilor la asigurarea securităţii statului

(1) În conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, devotamentul faţă de ţară este sacru. Cetăţenii şi asociaţiile obşteşti ale acestora acordă sprijin organelor securităţii statului în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin.

(2) Statul asigură protecţia juridică şi socială cetăţenilor care contribuie la asigurarea securităţii statului.

 

 Capitolul V

APĂRAREA INFORMAŢIILOR ÎN DOMENIUL ASIGURĂRII

SECURITĂŢII STATULUI

Articolul 16. Apărarea informaţiilor

(1) Activitatea operativă ce ţine de asigurarea securităţii statului constituie secret de stat.

(2) Informaţiile obţinute în rezultatul activităţii operative, în funcţie de importanţa lor pentru stat, pot avea diferite grade de secretizare.

 

Articolul 17. Punerea la dispoziţie a informaţiilor secrete

(1) Informaţiile secrete sînt puse la dispoziţia Preşedintelui Republicii Moldova, Preşedintelui Parlamentului, Prim-ministrului, Procurorului General, Preşedintelui Curţii Supreme de Justiţie, precum şi a persoanelor cu funcţii de răspundere ale autorităţilor publice de către persoanele cu funcţii de răspundere ale organelor securităţii statului împuternicite în acest scop, în volumul şi în modul stabilit de legislaţie.

(2) Este interzisă divulgarea surselor de obţinere a informaţiilor secrete.

 

 Capitolul VI

RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAŢIEI

PRIVIND SECURITATEA STATULUI

Articolul 18. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei privind securitatea statului

Încălcarea legislaţiei privind securitatea statului atrage după sine răspundere în conformitate cu legislaţia.

 

 Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 19.

Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

 

Articolul 20.

Guvernul, în termen de 3 luni:

va aduce actele sale normative în conformitate cu legea menţionată;

va asigura revizuirea şi anularea de către ministere şi departamente a actelor normative ce contravin prezentei legi.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Petru LUCINSCHI

 

Chişinău, 31 octombrie 1995.
Nr.618-XIII.