L E G E
privind Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova
nr. 753-XIV din 23.12.1999
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.156/764 din 31.12.1999
* * *
Abrogat: 21.07.2023
Legea R.Moldova nr.136 din 08.06.2023
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova
Articolul 2. Cadrul juridic al activităţii Serviciului
Articolul 3. Principiile de activitate a Serviciului
Articolul 4. Respectarea drepturilor şi libertăţilor omului în activitatea Serviciului
Articolul 5. Dreptul cetăţenilor la informaţie privind activitatea Serviciului
Articolul 6. Apărarea informaţiilor referitoare la activitatea Serviciului
Capitolul II
ATRIBUŢIILE ŞI DIRECŢIILE DE ACTIVITATE ALE SERVICIULUI
Articolul 7. Atribuţiile Serviciului
Articolul 8. Direcţiile de activitate ale Serviciului
Capitolul III
OBLIGAŢIILE ŞI DREPTURILE SERVICIULUI ŞI ALE COLABORATORILOR SĂI
Articolul 9. Obligaţiile Serviciului
Articolul 10. Drepturile Serviciului
Articolul 11. Dreptul la aplicarea forţei fizice, a armei de foc, a muniţiilor şi a mijloacelor speciale
Articolul 12. Conlucrarea Serviciului cu instituţii din ţară şi din străinătate
Capitolul IV
CONDUCEREA ŞI PERSONALUL SERVICIULUI
Articolul 13. Conducerea Serviciului
Articolul 14. Personalul Serviciului
Capitolul V
PERSOANELE CARE ACORDĂ SPRIJIN SERVICIULUI
Articolul 15. Persoanele care acordă sprijin Serviciului
Capitolul VI
PROTECŢIA SOCIALĂ ŞI JURIDICĂ A COLABORATORILOR SERVICIULUI
Articolul 16. Protecţia socială şi juridică a colaboratorilor Serviciului
Capitolul VII
ASIGURAREA INFORMAŢIONALĂ, FINANCIARĂ ŞI TEHNICO-MATERIALĂ A SERVICIULUI
Articolul 17. Asigurarea informaţională a Serviciului
Articolul 18. Mijloacele de înarmare şi echipare a Serviciului
Articolul 19. Asigurarea financiară şi tehnico-materială a Serviciului
Capitolul VIII
CONTROLUL ŞI SUPRAVEGHEREA ACTIVITĂŢII SERVICIULUI
Articolul 20. Controlul asupra activităţii Serviciului
Articolul 21. Supravegherea exercitată de procuror
Capitolul IX
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Anexă Abrogată
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege stabileşte scopul, cadrul juridic, principiile, direcţiile de activitate, împuternicirile, forţele şi mijloacele Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, precum şi modalităţile de exercitare a controlului şi de supraveghere a activităţii lui.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova
(1) Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova (în continuare – Serviciu) este organul de stat specializat în domeniul asigurării securităţii naţionale prin exercitarea tuturor măsurilor adecvate de informaţii şi contrainformaţii, de culegere, prelucrare, verificare şi valorificare a informaţiilor necesare cunoaşterii, prevenirii şi contracarării oricăror acţiuni care constituie, potrivit legii, ameninţare internă sau externă pentru independenţa, suveranitatea, unitatea, integritatea teritorială, ordinea constituţională, dezvoltarea democratică, securitatea internă a statului, societăţii şi cetăţenilor, statalitatea Republicii Moldova, funcţionarea stabilă a ramurilor economiei naţionale de importanţă vitală, atît pe teritoriul Republicii Moldova, cît şi peste hotare.
(2) Activitatea Serviciului este coordonată de către Preşedintele Republicii Moldova, în limitele competenţei sale, şi este supusă controlului parlamentar.
(3) Serviciul reprezintă un organ unitar centralizat, constituit din subunităţile aparatului central al Serviciului şi organele lui teritoriale.
(4) Efectivul Serviciului este stabilit şi aprobat de Parlament la propunerea directorului Serviciului. Structura Serviciului este aprobată de către Colegiul Serviciului, la propunerea directorului Serviciului.
(5) Organele teritoriale sînt subordonate direct conducerii Serviciului. Amplasarea lor poate să nu corespundă cu împărţirea administrativ-teritorială a Republicii Moldova.
(6) Serviciul este persoană juridică, are denumire oficială şi convenţională, dispune de alte atribute necesare, conturi în bănci, inclusiv valutare.
[Art.1 modificat prin Legea nr.61 din 25.06.2019, în vigoare 28.06.2019]
[Art.1 modificat prin Legea nr.179 din 26.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
[Art.1 modificat prin Legea nr.270 din 09.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
Articolul 2. Cadrul juridic al activităţii Serviciului
(1) Cadrul juridic al activităţii Serviciului îl constituie Constituţia Republicii Moldova, prezenta lege, alte acte legislative, decretele Preşedintelui Republicii Moldova şi hotărîrile Guvernului.
(2) Activitatea Serviciului se desfăşoară şi în conformitate cu acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.
Articolul 3. Principiile de activitate a Serviciului
Serviciul îşi desfăşoară activitatea conform principiilor:
- legalităţii;
- respectării drepturilor şi libertăţilor omului;
- umanismului;
- nonpartidismului;
- oportunităţii;
- conspiraţiei, îmbinării metodelor şi mijloacelor de activitate deschisă şi acoperită;
- centralizării conducerii Serviciului, îmbinării conducerii unipersonale şi colegiale.
Articolul 4. Respectarea drepturilor şi libertăţilor omului în activitatea Serviciului
(1) În activitatea sa, Serviciul asigură respectarea drepturilor şi libertăţilor omului. Nu se admite limitarea drepturilor şi libertăţilor omului, cu excepţia cazurilor prevăzute de Constituţie şi de alte acte legislative.
(2) Cetăţenii ale căror drepturi şi libertăţi au fost încălcate de către persoane cu funcţii de răspundere ale Serviciului sînt în drept să reclame acţiunile persoanelor în cauză în organul ierarhic superior al Serviciului, la procuratură sau în instanţa judecătorească. Conducătorul organului respectiv al Serviciului, procurorul sau judecătorul este obligat să întreprindă măsuri pentru repunerea în aceste drepturi şi libertăţi, pentru repararea prejudiciului cauzat şi tragerea la răspundere a celor vinovaţi, conform legislaţiei.
(3) Autorităţile administraţiei publice, precum şi întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, indiferent de tipul de proprietate, formaţiunile politice, obşteşti şi cetăţenii au dreptul, în conformitate cu legislaţia, să obţină explicaţii şi informaţii de la Serviciu, în cazul lezării drepturilor şi libertăţilor lor, şi să ceară de la acesta repararea prejudiciului cauzat de acţiunile ilegale ale persoanelor cu funcţii de răspundere ale Serviciului aflate în exerciţiul funcţiunii.
(4) Datele privind viaţa particulară care aduc atingere onoarei şi demnităţii cetăţeanului sau de natură să-i lezeze interesele legitime, obţinute în procesul activităţii Serviciului, nu pot fi făcute publice decît cu consimţămîntul cetăţeanului, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie.
(5) Persoanele cu funcţii de răspundere ale Serviciului vinovate de abuz de putere sau de abuz de serviciu, fie de excesul de putere sau de depăşirea atribuţiilor de serviciu poartă răspunderea prevăzută de legislaţie.
Articolul 5. Dreptul cetăţenilor la informaţie privind activitatea Serviciului
(1) Cetăţenii sînt informaţi despre activitatea Serviciului prin intermediul mass-media şi prin alte forme, în modul stabilit de legislaţie.
(2) Informaţiile privind drepturile şi obligaţiile, direcţiile principale de activitate ale Serviciului sînt prezentate integral.
(3) Se interzice de a face publice informaţiile ce constituie secret de stat, secret comercial, precum şi alte informaţii oficiale cu accesibilitate limitată, a căror divulgare ar putea prejudicia securitatea de stat, onoarea şi demnitatea persoanei sau ar putea leza drepturile şi libertăţile acesteia, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie în interesul justiţiei.
[Art.5 modificat prin Legea nr.66 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]
Articolul 6. Apărarea informaţiilor referitoare la activitatea Serviciului
(1) Cetăţenii angajaţi în Serviciu, precum şi cei admişi la informaţiile referitoare la activitatea Serviciului, sînt supuşi procedurii de acces la informaţiile ce constituie secret de stat, dacă altă modalitate nu este prevăzută de legislaţie.
(2) Cetăţenii admişi, în condiţiile legii, la informaţiile referitoare la activitatea Serviciului ce constituie secret de stat poartă răspundere pentru divulgarea lor conform legislaţiei.
(3) Documentele şi materialele ce conţin informaţii referitoare la efectivul Serviciului, persoanele ce îi acordă sau i-au acordat în secret sprijin, precum şi informaţiile despre organizarea, tactica, metodele şi mijloacele de desfăşurare a activităţii operative de investigaţii de către Serviciu, constituie secret de stat şi se păstrează în arhiva Serviciului. Materialele din arhiva Serviciului care prezintă valoare istorică şi ştiinţifică sînt scoase de la secret şi sînt remise spre păstrare la Arhiva Naţională a Republicii Moldova în modul stabilit de legislaţie.
[Art.6 modificat prin Legea nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]
Capitolul II
ATRIBUŢIILE ŞI DIRECŢIILE DE ACTIVITATE ALE SERVICIULUI
Articolul 7. Atribuţiile Serviciului
Serviciului, în exerciţiul asigurării securităţii naţionale, îi revin atribuţiile:
a) elaborarea şi realizarea, în limita competenţei sale, a unui sistem de măsuri orientate spre descoperirea, prevenirea şi contracararea următoarelor acţiuni care, conform legislaţiei, periclitează securitatea de stat, publică şi a persoanei:
- acţiunile îndreptate spre schimbarea prin violenţă a orînduirii constituţionale, subminarea sau lichidarea suveranităţii, independenţei şi integrităţii teritoriale a ţării. (Aceste acţiuni nu pot fi interpretate în detrimentul pluralismului politic, realizării drepturilor şi libertăţilor constituţionale ale omului.);
- activitatea ce contribuie, în mod direct sau indirect, la desfăşurarea de acţiuni militare împotriva ţării sau la declanşarea războiului civil;
- acţiunile militare sau alte acţiuni violente care subminează temeliile statului;
- acţiunile care au ca scop răsturnarea prin violenţă a autorităţilor publice legal alese;
- acţiunile care favorizează apariţia de situaţii excepţionale în transport, telecomunicaţii, la unităţile de importanţă vitală;
- acţiunile ce constituie ameninţare externă sau internă la funcţionarea stabilă a ramurilor economiei naţionale de importanţă vitală;
- spionajul, adică transmiterea informaţiilor ce constituie secret de stat altor state, precum şi obţinerea ori deţinerea ilegală a informaţiilor ce constituie secret de stat în vederea transmiterii lor unor state străine sau structuri anticonstituţionale;
- trădarea manifestată prin acordarea de ajutor unui stat străin în desfăşurarea de activităţi ostile împotriva Republicii Moldova;
- acţiunile care lezează drepturile şi libertăţile constituţionale ale cetăţenilor şi pun în pericol securitatea de stat;
- pregătirea şi comiterea atentatelor la viaţa, sănătatea şi inviolabilitatea persoanelor oficiale supreme ale ţării, a oamenilor de stat şi fruntaşilor vieţii publice din alte state aflaţi în Republica Moldova;
- sustragerea de armament, muniţii, tehnică de luptă, substanţe explozive, radioactive, otrăvitoare, substanţe stupefiante, toxice şi de altă natură, contrabanda cu acestea, producerea, folosirea, transportarea şi păstrarea lor ilegală, dacă prin aceasta se aduce atingere intereselor de asigurare a securităţii de stat;
- constituirea de organizaţii sau grupări ilegale care periclitează securitatea de stat sau participarea la activitatea acestora;
b) protecţia secretului de stat, exercitarea controlului privind asigurarea păstrării şi prevenirii scurgerii informaţiilor ce constituie secret de stat şi altor informaţii importante pentru stat;
c) crearea, asigurarea funcţionării şi securităţii sistemelor guvernamentale de telecomunicaţii, elaborarea strategiei şi realizarea politicii naţionale în domeniul creării, administrării şi asigurării funcţionării şi securităţii sistemelor speciale de telecomunicaţii;
d) desfăşurarea activităţii de combatere a terorismului, finanţării şi asigurării materiale a actelor terorist;
e) asigurarea tehnică a interceptării comunicărilor efectuate prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice, cu utilizarea unor mijloace tehnice speciale, conectate, în caz de necesitate, la echipamentul furnizorilor de reţele şi/sau servicii de comunicaţii electronice;
f) efectuarea evaluării integrităţii instituţionale în condiţiile Legii nr.325 din 23 decembrie 2013 privind evaluarea integrităţii instituţionale;
g) asigurarea curieratului diplomatic şi al celui special în condiţiile legii.
[Art.7 modificat prin Legea nr.179 din 26.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
[Art.7 modificat prin Legea nr.164 din 20.07.2017, în vigoare 04.08.2017]
[Art.7 completat prin Legea nr.270 din 09.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
[Art.7 completat prin Legea nr.102 din 21.07.2016, în vigoare 12.11.2016]
[Art.7 completat prin Legea nr.85 din 19.04.2013, în vigoare 10.05.2013]
[Art.7 în redacţia Legii nr.177-XVI din 22.07.2005, în vigoare 12.08.2005]
Articolul 8. Direcţiile de activitate ale Serviciului
(1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce ţin de asigurarea securităţii de stat, Serviciul desfăşoară:
a) activităţi informative;
b) activităţi contrainformative;
c) combaterea infracţiunilor ale căror urmărire penală sînt atribuite, conform legislaţiei, Serviciului. Alte atribuţii în domeniul combaterii criminalităţii pot fi acordate Serviciului prin legi şi alte acte normative.
(2) Modul de desfăşurare a măsurilor informative şi contrainformative, precum şi condiţiile de utilizare a metodelor şi mijloacelor secrete în desfăşurarea activităţii informative şi contrainformative sînt stabilite de legislaţie.
[Art.8 modificat prin Legea nr.206-XV din 29.05.2003, în vigoare 18.07.2003]
Capitolul III
OBLIGAŢIILE ŞI DREPTURILE SERVICIULUI ŞI ALE COLABORATORILOR SĂI
Articolul 9. Obligaţiile Serviciului
Serviciul este obligat:
a) să informeze Parlamentul, Preşedintele Republicii Moldova, Guvernul şi alte autorităţi publice asupra problemelor ce ţin de interesele securităţii de stat;
b) să obţină date informative în interesul asigurării securităţii Republicii Moldova, sporirii potenţialului ei economic, tehnico-ştiinţific şi defensiv, creării condiţiilor pentru promovarea politicii ei externe şi interne;
c) să descopere, să prevină şi să contracareze activitatea informativă şi subversivă a serviciilor şi organizaţiilor speciale străine, precum şi a unor persoane aparte, orientată spre prejudicierea securităţii Republicii Moldova;
d) să descopere, să prevină şi să contracareze infracţiunile ale căror urmărire penală ţin, conform legislaţiei, de competenţa Serviciului, să caute persoanele care au comis ori sînt suspectate de comitere a unor atare infracţiuni;
e) să întreprindă măsuri de asigurare contrainformativă a Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, altor formaţiuni militare, create în condiţiile legii, precum şi a organelor de control şi vamale;
f) să asigure conducerea ţării, a ministerelor, departamentelor şi a altor autorităţi publice, inclusiv şi în străinătate, conform Nomenclatorului întocmit de Guvern, cu legătură guvernamentală, cifrată, secretă şi cu alte tipuri de telecomunicaţii; să organizeze şi să asigure siguranţa exploatării lor;
g) să asigure, în limita competenţei sale, siguranţa obiectivelor complexului defensiv, sistemului financiar-bancar, energetic, de transport şi telecomunicaţii şi a obiectivelor de importanţă vitală, a sistemelor informaţionale şi de telecomunicaţii, a cercetărilor ştiinţifice;
h) să exercite controlul privind asigurarea păstrării informaţiilor ce constituie secret de stat; să participe la elaborarea şi realizarea măsurilor de protejare a informaţiilor ce constituie secret de stat în autorităţile publice, formaţiunile militare, la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, indiferent de tipul de proprietate; să întreprindă, în modul stabilit, măsuri legate de accesul cetăţenilor la informaţiile ce constituie secret de stat;
i) la cererea conducătorilor autorităţilor publice, în condiţiile legii, să verifice şi să ofere date cu privire la persoanele ce urmează a fi încadrate în autorităţile publice;
j) să întreprindă, în comun cu alte autorităţi publice, măsuri de asigurare a securităţii instituţiilor Republicii Moldova situate pe teritoriul altor state şi a cetăţenilor ei aflaţi în străinătate;
k) să participe, în limita competenţei sale şi în colaborare cu Poliţia de Frontieră din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, la asigurarea controlului frontierei de stat a Republicii Moldova;
l) să acorde, prin forţe şi mijloace disponibile, inclusiv tehnice, sprijin organelor afacerilor interne şi altor organe de drept la combaterea criminalităţii;
m) să depisteze emiterile radio ale mijloacelor radioelectronice emiţătoare a căror activitate periclitează securitatea de stat;
n) să participe, în conformitate cu legislaţia, la soluţionarea problemelor ce ţin de acordarea şi retragerea cetăţeniei Republicii Moldova, intrarea/ieşirea în/din ţară a cetăţenilor republicii, şi a străinilor, precum şi de respectarea regimului de şedere a străinilor în ţară;
o) să menţină în stare bună pregătirea de mobilizare a Serviciului, să formeze necesităţile şi să ţină evidenţa rezervelor efectivului;
p) în limita competenţei sale, să planifice, să desfăşoare activităţi şi să prezinte organelor abilitate informaţiile necesare pentru asigurarea securităţii militare a statului;
q) la declararea stării de asediu sau de război, în limita competenţei sale, să coordoneze cu Statul Major General al Forţelor Armate măsurile de menţinere a regimului stării de asediu sau de război şi să participe la asigurarea operaţiilor de apărare a ţării;
r) să asigure curieratul diplomatic şi să exercite controlul asupra circuitului informaţiilor atribuite la secret de stat şi al informaţiilor de serviciu între Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova din străinătate;
s) să asigure predarea operativă, conform legii, a corespondenţei parlamentare, prezidenţiale, guvernamentale, diplomatice, a trimiterilor ce constituie secret de stat sau secret comercial ale autorităţilor administraţiei publice, de asemenea a corespondenţei şefilor de state şi şefilor de guverne ale statelor participante la Acordul interguvernamental cu privire la Serviciul de Curieri Speciali al Comunităţii Statelor Independente.
[Art.9 completat prin Legea nr.270 din 09.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
[Art.9 modificat prin Legea nr.304 din 26.12.2012, în vigoare 05.03.2013]
[Art.9 modificat prin Legea nr.151 din 15.07.2011, în vigoare 12.08.2011]
[Art.9 completat prin Legea nr.262-XV din 15.07.2004, în vigoare 06.08.2004]
[Art.9 modificat prin Legea nr.206-XV din 29.05.2003, în vigoare 18.07.2003]
Articolul 10. Drepturile Serviciului
(1) Serviciul, în limitele atribuţiilor, are dreptul:
a) să efectueze, în conformitate cu legislaţia, măsuri operative de investigaţii;
b) să întreprindă măsuri de profilaxie a infracţiunilor, care, conform legislaţiei, ţin de competenţa Serviciului;
c) să antreneze, în condiţiile prevăzute de legislaţie, în mod deschis sau secret (inclusiv şi în calitate de colaboratori netitulari), persoane, cu acordul acestora, în vederea contribuirii la îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin Serviciului. Împuternicirile colaboratorilor netitulari sînt stabilite prin actele departamentale ale Serviciului;
d) să folosească, în bază de contract sau înţelegere verbală, în limitele necesare pentru efectuarea măsurilor operative de investigaţii, încăperile de serviciu, alte bunuri ale întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor de stat, ale formaţiunilor militare, precum şi încăperile şi alte bunuri ale cetăţenilor;
e) să utilizeze, în caz de extremă necesitate, în interes de serviciu, mijloacele de telecomunicaţii ale întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, indiferent de tipul de proprietate, precum şi ale asociaţiilor obşteşti şi cetăţenilor, cu consimţămîntul acestora;
f) să utilizeze, în cazurile care nu suferă amînare, mijloacele de transport ale întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, indiferent de tipul de proprietate, precum şi ale asociaţiilor obşteşti, cetăţenilor, cu excepţia celor ce aparţin instituţiilor străine şi persoanelor cu imunitate diplomatică. La cererea proprietarilor mijloacelor de transport, Serviciul le compensează, în modul stabilit de legislaţie, cheltuielile sau prejudiciile pricinuite;
g) să efectueze reţinerea administrativă a persoanelor care au comis delicte ce ţin de tentativa de pătrundere şi de pătrunderea pe teritoriul pus sub pază specială al obiectivelor cu regim special şi al altor obiective păzite, precum şi să controleze actele de identitate ale acestor persoane, să le ceară explicaţii, să efectueze percheziţia lor corporală, controlul şi ridicarea obiectelor şi actelor ce le aparţin; să întocmească procese-verbale cu privire la contravenţii administrative;
h) să înainteze autorităţilor publice, administraţiei întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, indiferent de tipul de proprietate, precum şi asociaţiilor obşteşti, indicaţii executorii privind înlăturarea cauzelor şi condiţiilor care contribuie la realizarea ameninţărilor securităţii de stat;
i) să obţină, pe gratis, de la autorităţile publice, întreprinderi, instituţii şi organizaţii, indiferent de tipul de proprietate, informaţii necesare pentru exercitarea atribuţiilor ce revin Serviciului;
j) să elaboreze coduri de stat şi mijloace tehnice de cifrare, să execute lucrări de cifru în cadrul Serviciului, precum şi să exercite controlul asupra respectării regimului de secretizare la manipularea informaţiilor cifrate în cadrul subdiviziunilor de cifru ale autorităţilor publice, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, indiferent de tipul de proprietate;
k) să creeze, în modul stabilit de legislaţie, întreprinderi, instituţii, organizaţii şi subdiviziuni necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Serviciului şi pentru asigurarea activităţii lui;
l) să antreneze, de comun acord cu Ministerul Afacerilor Interne, forţele şi mijloacele acestuia la acţiuni de asigurare a securităţii de stat;
m) să creeze subdiviziuni publice şi acoperite cu destinaţie specială în scopul executării atribuţiilor ce revin Serviciului;
n) să efectueze constatări tehnico-ştiinţifice şi de altă natură, precum şi cercetări ce ţin de competenţa Serviciului;
o) să detaşeze în autorităţile publice, la întreprinderi, instituţii şi organizaţii de stat, în modul prevăzut de Guvern, şi în cele private cu acordul conducătorilor acestora, ofiţeri de informaţii şi securitate pentru a ocupa funcţii în cadrul lor, aceştia continuînd să îndeplinească serviciul special;
p) să stabilească relaţii cu serviciile speciale şi organele de drept străine; să încheie, în modul stabilit şi în limitele competenţei sale, acorduri internaţionale;
q) să dispună de reprezentanţi oficiali ai Serviciului în ţări străine, de comun acord cu serviciile speciale sau cu organele de drept ale acestor ţări, în scopul combaterii mai eficiente a infracţiunilor cu caracter internaţional;
r) să întreprindă măsuri pentru asigurarea securităţii proprii;
s) să se folosească, în scop conspirativ, de acte care codifică identitatea persoanelor cu funcţii de răspundere, apartenenţa departamentală a subdiviziunilor, organizaţiilor, încăperilor şi mijloacelor de transport ale organelor care exercită activitate operativă de investigaţii, precum şi identitatea persoanelor care colaborează cu aceste organe în mod confidenţial;
t) să desfăşoare cercetări ştiinţifice pe probleme ce ţin de securitatea de stat;
u) să creeze grupuri de lucru în componenţa ofiţerilor de informaţii şi securitate şi specialiştilor invitaţi de la alte autorităţi publice pentru desfăşurarea cercetărilor pe probleme importante ce ţin de asigurarea securităţii de stat;
v) să efectueze pregătirea şi reciclarea personalului Serviciului, inclusiv în străinătate, să pregătească, în bază de compensare sau gratuit, cadre pentru serviciile speciale străine;
w) să efectueze, în condiţiile legii, verificări de securitate prin eliberarea şi retragerea de avize angajaţilor misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare;
x) să predea, conform legii, corespondenţa autorităţilor administraţiei publice şi corespondenţa agenţilor economici (inclusiv cea secretă).
(2) Nu este admisă utilizarea drepturilor acordate Serviciului pentru îndeplinirea unor obligaţii care nu sînt prevăzute de legislaţie.
[Art.10 modificat prin Legea nr.179 din 26.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
[Art.10 completat prin Legea nr.270 din 09.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
[Art.10 modificat prin Legea nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]
[Art.10 modificat prin Legea nr.177-XVI din 22.07.2005, în vigoare 12.08.2005]
[Art.10 modificat prin Legea nr.262-XV din 15.07.2004, în vigoare 06.08.2004]
[Art.10 modificat prin Legea nr.206-XV din 29.05.2003, în vigoare 18.07.2003]
Articolul 11. Dreptul la aplicarea forţei fizice, a armei de foc, a muniţiilor şi a mijloacelor speciale
Ofiţerul de informaţii şi securitate are dreptul la aplicarea forţei fizice, a armei de foc, a muniţiilor şi a mijloacelor speciale în condiţiile Legii nr.218 din 19 octombrie 2012 privind modul de aplicare a forţei fizice, a mijloacelor speciale şi a armelor de foc.
[Art.11 modificat prin Legea nr.240 din 29.12.2015, în vigoare 05.02.2016]
[Art.11 în redacţia Legii nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]
Articolul 12. Conlucrarea Serviciului cu instituţii din ţară şi din străinătate
(1) Serviciul îşi desfăşoară activitatea în conlucrare cu autorităţile publice din Republica Moldova, cu întreprinderi, instituţii şi organizaţii, indiferent de tipul de proprietate.
(2) Modul şi condiţiile conlucrării Serviciului cu alte autorităţi ale administraţiei publice se stabilesc în baza acordurilor între ele sau în baza unor acte normative comune.
(3) Serviciul poate utiliza disponibilităţile altor organe din sistemul organelor de securitate ale Republicii Moldova în condiţiile prevăzute de legislaţie.
(4) Autorităţile publice, precum şi întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, indiferent de tipul de proprietate, sînt obligate să acorde sprijin Serviciului în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, inclusiv să ofere, potrivit listei aprobate de Guvern, funcţii pentru încadrarea ofiţerilor de informaţii şi securitate angajaţi în rezolvarea sarcinilor de asigurare a securităţii de stat.
(5) Organele de drept şi de urmărire penală sînt obligate să comunice Serviciului orice date şi informaţii, rezultate din activitatea lor de serviciu, ce ţin de asigurarea securităţii de stat.
(6) Cetăţenii, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, indiferent de tipul de proprietate, prestatoare de servicii poştale, de telecomunicaţii de toate tipurile, inclusiv de servicii în sistemul de legătură cifrată, confidenţială, prin satelit, prin reţelele informaţionale globale, regionale şi departamentale, sînt obligate, în conformitate cu legislaţia, să creeze condiţiile necesare pentru efectuarea de către Serviciu a măsurilor operative de investigaţii.
(7) Conlucrarea Serviciului cu serviciile şi organizaţiile speciale străine, cu organele de drept şi alte organizaţii din străinătate are loc în baza acordurilor internaţionale.
[Art.12 modificat prin Legea nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]
[Art.12 modificat prin Legea nr.206-XV din 29.05.2003, în vigoare 18.07.2003]
Capitolul IV
CONDUCEREA ŞI PERSONALUL SERVICIULUI
Articolul 13. Conducerea Serviciului
(1) Serviciul este condus de un director, numit în funcţie de Parlament, la propunerea Preşedintelui Republicii Moldova, pe un termen de 5 ani. Eliberarea din funcţie a directorului se face de Parlament, la propunerea Preşedintelui Republicii Moldova sau la propunerea a cel puţin unei treimi din numărul deputaţilor aleşi, în cazurile:
a) în care se stabileşte, printr-un act de constatare rămas definitiv, emiterea/adoptarea de către acesta a unui act administrativ, încheierea directă sau prin intermediul unei persoane terţe a unui act juridic, luarea sau participarea la luarea unei decizii fără soluţionarea conflictului de interese real în conformitate cu prevederile legislaţiei privind reglementarea conflictului de interese;
b) în care acesta se află în stare de incompatibilitate, fapt stabilit printr-un act de constatare rămas definitiv;
c) nedepunerii de către acesta a declaraţiei de avere şi interese personale sau al refuzului de a o depune în condiţiile art.27 alin.(8) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate;
d) în care instanţa de judecată dispune, printr-o hotărîre irevocabilă, confiscarea averii nejustificate a acestuia;
e) exprimării neîncrederii.
(2) La data numirii în funcţie, directorul Serviciului depune în faţa Parlamentului, în prezenţa Preşedintelui Republicii Moldova, următorul jurămînt:
„Jur să-mi dăruiesc toată puterea şi priceperea propăşirii Republicii Moldova, să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr democraţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, suveranitatea, independenţa, unitatea şi integritatea teritorială a Moldovei.”
(3) Directorul Serviciului este în drept să participe la şedinţele Guvernului.
(4) Directorul Serviciului are un adjunct, numit în funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea directorului Serviciului.
(5) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Serviciului se constituie un colegiu în a cărui componenţă intră directorul (preşedinte), directorul adjunct şi alte persoane cu funcţii de conducere din cadrul Serviciului.
(6) Componenţa numerică şi nominală a Colegiului Serviciului se aprobă de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea directorului Serviciului.
[Art.13 modificat prin Legea nr.61 din 25.06.2019, în vigoare 28.06.2019]
[Art.13 modificat prin Legea nr.327 din 30.11.2018, în vigoare 21.12.2018]
[Art.13 modificat prin Legea nr.270 din 09.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
[Art.13 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]
[Art.13 completat prin Legea nr.181 din 19.12.2011, în vigoare 01.03.2012]
[Art.13 completat prin Legea nr.13-XV din 06.02.2003, în vigoare 07.03.2003]
[Art.13 modificat prin Legii nr.1276-XIV din 06.10.2000, în vigoare 16.11.2000]
Articolul 14. Personalul Serviciului
(1) Personalul Serviciului este format din ofiţeri de informaţii şi securitate şi din salariaţi civili (în continuare – colaboratori), angajaţi în bază de contract. În funcţie de atribuţiile ce le revin, ofiţerii de informaţii şi securitate fac parte din personalul scriptic sau din cel criptic.
(2) Statutul juridic, modul de îndeplinire a serviciului special prin contract, regimul disciplinar, interdicţiile şi răspunderea ofiţerului de informaţii şi securitate sînt reglementate prin Legea nr.170-XVI din 19 iulie 2007 privind statutul ofiţerului de informaţii şi securitate.
(3) Activitatea de muncă, condiţiile de odihnă, salarizarea şi normarea muncii salariaţilor civili sînt reglementate de legislaţia muncii, de legislaţia privind statutul funcţionarului public şi de alte acte normative, ţinînd cont de particularităţile prevăzute de prezenta lege.
(4) În calitate de salariat civil poate fi angajată persoana care întruneşte condiţiile generale de angajare, are pregătire profesională, calificare şi stare de sănătate necesare ocupării funcţiei şi corespunde criteriilor de securitate.
(5) Pe perioada activităţii în Serviciu colaboratorii nu pot deţine cetăţenia altor state.
(6) Colaboratorii Serviciului nu pot face parte din partide şi din alte organizaţii social-politice. Salariaţii civili pot întemeia şi se pot afilia la sindicate.
(7) Colaboratorii Serviciului nu pot să desfăşoare sau să fie implicaţi în vreun fel în activitate de întreprinzător, să acorde sprijin altor persoane în astfel de activităţi, să fondeze societăţi comerciale, cooperative şi organizaţii necomerciale şi să participe la administrarea lor, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.
(8) La încadrarea în serviciu şi ulterior în fiecare an, ofiţerii de informaţii şi securitate şi funcţionarii publici ai Serviciului sînt obligaţi să depună declaraţie de avere şi interese personale în condiţiile prevăzute de lege.
(9) Colaboratorii Serviciului sînt supuşi înregistrării dactiloscopice de stat obligatorii, în conformitate cu legislaţia.
(10) Colaboratorii Serviciului sînt obligaţi să păstreze cu stricteţe secretul de stat, alte informaţii oficiale cu accesibilitate limitată, inclusiv după părăsirea, indiferent din care motiv, a Serviciului. Divulgarea datelor şi a informaţiilor care le-au devenit cunoscute pe parcursul activităţii în Serviciu, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie, este interzisă şi se pedepseşte conform legii.
[Art.14 modificat prin Legea nr.134 din 17.06.2016, în vigoare 01.08.2016]
[Art.14 în redacţia Legii nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]
[Art.14 modificat prin Legea nr.108-XVIII din 17.12.2009, în vigoare 01.01.2010]
[Art.14 modificat prin Legea nr.127-XVIII din 23.12.2009, în vigoare 31.12.2009]
[Art.14 modificat prin Legea nr.273-XVI din 07.12.2007, în vigoare 13.05.2008]
[Art.14 modificat prin Legea nr.262-XV din 15.07.2004, în vigoare 06.08.2004]
[Art.14 modificat prin Legea nr.136-XV din 06.05.2004, în vigoare 11.06.2004]
[Art.14 modificat prin Legea nr.12-XV din 06.02.2004, în vigoare 27.02.2004]
[Art.14 modificat prin Legea nr.438-XV din 06.11.2003, în vigoare 05.12.2003]
[Art.14 modificat prin Legii nr.1276-XIV din 06.10.2000, în vigoare 16.11.2000]
Capitolul V
PERSOANELE CARE ACORDĂ SPRIJIN SERVICIULUI
Articolul 15. Persoanele care acordă sprijin Serviciului
(1) Persoanele care acordă sprijin Serviciului au dreptul:
a) să încheie cu Serviciul, în cazurile prevăzute de actele departamentale ale Serviciului, contracte de colaborare secretă;
b) să primească de la colaboratorii Serviciului explicaţii ce ţin de atribuţiile, drepturile şi obligaţiile lor;
c) să utilizeze, în scopuri conspirative, acte de identitate cifrate;
d) să primească recompensă;
e) să fie despăgubite pentru daunele aduse sănătăţii sau bunurilor lor în procesul de colaborare cu Serviciul.
(2) Persoanele care acordă sprijin Serviciului sînt obligate:
a) să respecte clauzele contractului sau înţelegerii de colaborare cu Serviciul;
b) să îndeplinească misiunile date de Serviciu, îndreptate spre realizarea obligaţiilor ce le revin;
c) să nu admită prezentarea premeditată a informaţiilor necomplete, neobiective, false sau calomnioase;
d) să nu divulge datele ce constituie secret de stat, precum şi alte date de care au luat cunoştinţă în procesul colaborării cu Serviciul.
(3) Informaţiile privind persoanele care au acordat sau acordă sprijin Serviciului în mod confidenţial constituie secret de stat şi pot fi făcute publice numai cu acordul scris al acestor persoane şi numai în cazurile prevăzute de legislaţie.
Capitolul VI
PROTECŢIA SOCIALĂ ŞI JURIDICĂ A COLABORATORILOR SERVICIULUI
Articolul 16. Protecţia socială şi juridică a colaboratorilor Serviciului
(1) Protecţia socială şi juridică a colaboratorilor Serviciului şi membrilor familiilor lor este asigurată de stat.
(2) Protecţia socială şi juridică a ofiţerului de informaţii şi securitate este reglementată de Legea nr.170-XVI din 19 iulie 2007 privind statutul ofiţerului de informaţii şi securitate.
(3) Protecţia socială şi juridică a salariaţilor civili este reglementată de Codul muncii şi de alte acte normative ce conţin norme ale dreptului muncii.
(4) Informaţiile privind colaboratorii Serviciului care îndeplinesc sau au îndeplinit misiuni speciale privind asigurarea securităţii statului constituie secret de stat şi pot fi făcute publice numai în cazurile prevăzute de legislaţie.
(5) Perioada îndeplinirii de către colaboratorii Serviciului a misiunilor speciale legate de asigurarea securităţii de stat, precum şi de executarea obligaţiilor de serviciu în alte condiţii ce periclitează viaţa şi sănătatea lor, se include în vechimea în muncă generală, în vechimea în muncă specială, în vechimea în serviciul public, în stagiul de cotizare, precum şi în stagiul ce acordă dreptul la spor pentru vechime în muncă, în conformitate cu legislaţia.
[Art.16 modificat prin Legea nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]
Capitolul VII
ASIGURAREA INFORMAŢIONALĂ, FINANCIARĂ
ŞI TEHNICO-MATERIALĂ A SERVICIULUI
Articolul 17. Asigurarea informaţională a Serviciului
(1) Pentru realizarea activităţii sale, Serviciul are dreptul să elaboreze, să creeze şi să exploateze, în condiţiile legii, sisteme informaţionale, de comunicaţii şi de transmitere a datelor, precum şi mijloace de apărare a informaţiilor, inclusiv mijloace de protecţie criptografică.
(2) În interesul asigurării securităţii de stat, Serviciul, în modul stabilit de legislaţie, are drept de acces, pe gratis, la sistemele informaţionale ale întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, indiferent de tipul de proprietate.
Articolul 18. Mijloacele de înarmare şi echipare a Serviciului
(1) Serviciul elaborează, creează, achiziţionează şi utilizează mijloace de înarmare şi echipare, inclusiv mijloace tehnice speciale şi de altă natură, procură şi foloseşte armamentul de luptă intrat în dotarea Serviciului prin hotărîre de Guvern, precum şi alt armament şi muniţii pentru el.
(2) Vînzarea, transmiterea, scoaterea de pe teritoriul Republicii Moldova şi introducerea pe teritoriul ei a mijloacelor de înarmare şi echipare, inclusiv a celor tehnice speciale, precum şi a altor mijloace, a armelor de foc şi muniţiilor pentru ele, pentru folosire în activitatea Serviciului, se efectuează în modul stabilit de Guvern.
Articolul 19. Asigurarea financiară şi tehnico-materială a Serviciului
(1) Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Serviciului se efectuează din bugetul de stat.
(2) Bunurile Serviciului, inclusiv clădirile, construcţiile, utilajele, create sau care vor fi create, procurate sau care vor fi procurate din contul mijloacelor bugetului de stat, precum şi al altor mijloace, sînt proprietate publică.
(3) Finanţarea Serviciului poate fi efectuată şi din contul mijloacelor speciale, în condiţiile prevăzute de legislaţie.
(4) Serviciul poate deţine un fond locativ de serviciu, format în condiţiile stabilite de legislaţie.
[Art.19 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]
Capitolul VIII
CONTROLUL ŞI SUPRAVEGHEREA ACTIVITĂŢII SERVICIULUI
Articolul 20. Controlul asupra activităţii Serviciului
(1) Controlul asupra activităţii Serviciului este exercitat de Parlament, Procuratură şi instanţele judecătoreşti, în limita competenţei lor.
(2) Serviciul prezintă, în modul stabilit, anual, până la data de 1 iunie, şi în caz de necesitate la cerere, Parlamentului, în şedinţă plenară, Preşedintelui Republicii Moldova şi Guvernului rapoarte privind desfăşurarea activităţii sale.
(3) Controlul parlamentar asupra activităţii Serviciului se efectuează de către Comisia pentru securitatea naţională, conform regulamentului acesteia.
(4) Auditul public extern al activităţii financiare a Serviciului este exercitat de Curtea de Conturi.
[Art.20 completat prin Legea nr.38 din 28.02.2020, în vigoare 14.05.2020]
[Art.20 completat prin Legea nr.12 din 11.02.2011, în vigoare 04.03.2011]
[Art.20 modificat prin Legea nr.63 din 23.04.2010, în vigoare 18.05.2010]
[Art.20 modificat prin Legea nr.333-XV din 05.07.2001, în vigoare 31.07.2001]
Articolul 21. Supravegherea exercitată de procuror
(1) Supravegherea respectării legislaţiei Republicii Moldova de către Serviciu este exercitată de Procuratura Generală.
(2) Activitatea persoanelor care au acordat sau acordă, în modul stabilit, sprijin Serviciului se află în supravegherea Procurorului General sau a unui procuror împuternicit special prin ordin al Procurorului General.
(3) Informaţiile privind organizarea, tactica, metodele şi mijloacele de desfăşurare a activităţii Serviciului nu fac obiectul supravegherii procurorului.
Capitolul IX
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
(1) Serviciul este creat prin reorganizarea Ministerului Securităţii Naţionale, fiind succesorul de drepturi al acestuia.
(2) Colaboratorii Ministerului Securităţii Naţionale se consideră că îndeplinesc serviciul special (lucrează) în Serviciu în funcţiile pe care le deţin, fără reatestare.
[Art.22 modificat prin Legea nr.65 din 07.04.2011, în vigoare 08.07.2011]
[Art.22 modificat prin Legea nr.262-XV din 15.07.2004, în vigoare 06.08.2004]
Pînă la punerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege, actele normative ce reglementează activitatea Serviciului se aplică în măsura în care nu contravin prezentei legi.
[Art.24 abrogat prin Legea nr.333-XV din 05.07.2001, în vigoare 31.07.2001, art.25 şi 26 devin, respectiv, art.24 şi 25]
Directorul Serviciului, în termen de 2 luni după numirea în funcţie, va prezenta Parlamentului spre aprobare efectivul Serviciului.
Guvernul:
- va asigura, în conformitate cu legislaţia în vigoare, plasarea în cîmpul muncii a funcţionarilor disponibilizaţi în legătură cu reorganizarea Ministerului Securităţii Naţionale;
- va aduce, în termen de 2 luni, actele sale normative în conformitate cu prezenta lege;
- va adopta actele normative necesare pentru realizarea prevederilor prezentei legi;
- va prezenta Parlamentului, în termen de 3 luni, propuneri privind modificarea şi completarea legislaţiei în vigoare;
- va asigura revizuirea şi abrogarea de către ministere şi departamente a actelor lor normative ce contravin prezentei legi.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru DIACOV |
Chişinău, 23 decembrie 1999. | |
Nr.753-XIV. |
REGULAMENT
privind controlul parlamentar asupra activităţii serviciilor speciale
[Anexa abrogată prin Legea nr.333-XV din 05.07.2001, în vigoare 31.07.2001]
