marți, 3 ianuarie 2023
Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova Dispoziţie nr.32 din 08.08.2022

COMISIA PENTRU SITUAŢII EXCEPŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA

 

D I S P O Z I Ţ I E

 

nr. 32  din  08.08.2022

 

www.gov.md

 

* * *

În conformitate cu art.22 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.696), cu modificările ulterioare, art.2 din Hotărârea Parlamentului nr.41/2022 privind declararea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.522, art.631), cu modificările ulterioare, Hotărârea Parlamentului nr.105/2022 privind prelungirea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.119, art.2161), Hotărârea Parlamentului nr.163/2022 privind prelungirea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.186, art.3521), Hotărârea Parlamentului nr.245/2022 privind prelungirea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.245, art.472) şi pct.6, 7, 8 şi 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1340/2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.150-151, art.1387), cu modificările ulterioare, Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova

DISPUNE:

1. Pct.11, 12 şi 13 din Dispoziţia Comisiei pentru Situaţii Excepţionale nr.2 din 25 februarie 2022 se abrogă la data de 1 septembrie 2022.

2. Prin derogare de la prevederile art.4 alin.(1) lit.b) şi art.18 alin.(1) din Legea nr.1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală, începând cu 1 iulie 2022 cetăţenii străini refugiaţi din Ucraina beneficiază de servicii de dializă, incluse în Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală, contractate de Compania Naţională de Asigurări în Medicină de la prestatorii de servicii medicale încadraţi în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală. Cheltuielile suportate de prestatorii de servicii medicale încadraţi în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală vor fi acoperite din mijloacele financiare transferate cu destinaţie specială în fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală de către Organizaţia Internaţională pentru Migraţie, Misiunea în Republica Moldova (OIM), în baza Acordului de parteneriat încheiat cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină în acest scop. Prestatorii de servicii medicale vor prezenta Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină rapoarte şi facturi separat pentru serviciile medicale respective, conform mecanismului stabilit prin ordin al directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină.

3. La pct.2 din Dispoziţia Comisiei Situaţii Excepţionale nr.23 din 30 mai 2022, cuvintele „prin ordinul Ministrului Sănătăţii” se substituie cu cuvintele „prin ordinul directorului general al CNAM”.

4. Pct.7 din Dispoziţia Comisiei pentru Situaţii Excepţionale nr.22 din 23 mai 2022 va avea următorul cuprins:

7. Pe perioada stării de urgenţă preţul energiei de echilibrare la creştere de putere furnizată de producătorii de energie electrică se stabileşte egal cu preţul mediu ponderat al energiei electrice vândute de producătorul respectiv de energie electrică conform contractelor bilaterale de vânzare a energiei electrice pentru care au fost transmise notificări conform cerinţelor Regulilor pieţei energiei electrice, aprobate prin Hotărârea Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică nr.283/2020, iar preţul energiei de echilibrare la reducere de putere se stabileşte egal cu 0,6 din preţul mediu ponderat al energiei electrice vândute de producătorul respectiv de energie electrică conform contractelor bilaterale.”

5. La pct.5 din Dispoziţia Comisiei pentru Situaţii Excepţionale nr.21 din 18 mai 2022, cifrele „2007” se substituie cu cifrele „2006”.

6. Prin derogare de la prevederile art.36 alin.(4) din Legea nr.170/2007 privind statutul ofiţerului de informaţii şi securitate, se permite eliberarea din serviciul special a ofiţerilor de informaţii în baza cererii personale.

7. În vederea pregătirii pentru sezonul rece al anului şi a facilitării accesului populaţiei la resurse energetice în contextul incertitudinii pe piaţa resurselor energetice:

7.1. Prin derogare de la prevederile art.63 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, pe perioada stării de urgenţă se permite importul de rumeguş, al deşeurilor şi al resturilor de lemn neaglomerate, clasificate la poziţia tarifară 440141000 şi 440149000 (conform Legii nr.172/2014 privind aprobarea Nomenclaturii combinate a mărfurilor), destinate pentru a fi utilizate ca materie primă la fabricarea biocombustibililor solizi (pelete, brichete).

7.2. Prin derogare de la prevederile Codului transporturilor rutiere nr.150/2014, pe perioada stării de urgenţă se permite prestarea serviciilor de transport rutier al lemnelor pentru foc, în baza actelor de provenienţă, fără obligativitatea notificării şi a înregistrării prealabile şi a deţinerii actelor permisive din domeniul transportului rutier.

7.3. Prin derogare de la prevederile Legii nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale, se permite, în regim de urgenţă, SA „Termoelectrica” achiziţionarea păcurii pentru asigurarea rezervei minime în cantitate de 20,0 mii de tone. La achiziţia păcurii, SA „Termoelectrica” va solicita oferte de la potenţialii vânzători şi va selecta, prin intermediul grupului de achiziţie instituit, câştigătorul/câştigătorii în baza criteriilor tehnice, economice şi financiare şi va încheia contractul/contractele de vânzare-cumpărare a păcurii cu vânzătorul/vânzătorii selectat/selectaţi, în termene restrânse, cu posibilitatea de prelungire a acestora. SA „Termoelectrica” se va ghida de criteriul celui mai mic preţ pentru selectarea ofertei/ofertelor câştigătoare. În grupul de achiziţie vor fi invitaţi, în calitate de observatori, reprezentanţi ai Centrului Naţional Anticorupţie, ai Serviciului de Informaţii şi Securitate şi ai Procuraturii Generale.

7.4. Operatorul Terminalului de Mărfuri în Vrac din cadrul Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti va acorda prioritate la prestarea serviciilor portuare pentru cărbunele destinat importului definitiv pe teritoriul Republicii Moldova. În acest sens, importatorii vor depune o solicitare în formă scrisă, cu cel puţin 48 de ore înainte, către administraţia terminalului, indicând cantităţile exacte ce urmează a fi plasate în regim de import definitiv în Republica Moldova.

[Pct.7 modificat prin Dispoziţia CSE nr.56 din 03.01.2023, în vigoare 03.01.2023]

 

8. În vederea optimizării procesului şi a simplificării procedurilor privind autorizarea lucrărilor de recoltare a vegetaţiei forestiere din cadrul fondului forestier şi vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier, prin derogare de la prevederile art.26 din Legea regnului vegetal nr.239/2007 şi ale Regulamentului cu privire la autorizarea tăierilor în fondul forestier şi vegetaţia forestieră din afara fondului forestier, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.27/2004:

8.1. Se permite eliberarea autorizaţiilor pentru tăieri în fondul forestier şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier, pentru cazurile prevăzute la art.26 alin.(2) lit.c)-h) din Legea regnului vegetal nr.239/2007, în baza cererii deţinătorului de teren şi a actului de cercetare fitosanitară a arborilor. Actul de cercetare fitosanitară se va întocmi de către inginerii silvici din cadrul întreprinderilor de stat pentru silvicultură din subordinea Agenţiei „Moldsilva” sau de către specialiştii din cadrul întreprinderilor municipale de gospodărire a spaţiilor verzi sau de către reprezentanţii Institutului de Cercetări şi Amenajări Silvice, cu participarea în condiţii aleatorii a inspectorului de mediu din cadrul Inspectoratului pentru Protecţia Mediului. Actul de cercetare fitosanitară va conţine informaţia privind gestionarul terenurilor cu vegetaţie forestieră, amplasamentul terenului cu vegetaţie forestieră, suprafaţa terenului, starea arboretelor, tipul lucrărilor silvice, numărul de arbori şi volumul masei lemnoase.

8.2. În procesul de evaluare a vegetaţiei forestiere pentru autorizarea tăierilor conform pct.8.1, beneficiarii autorizaţiilor şi instituţiile vizate vor asigura crearea grupurilor mixte comune pentru parcurgerea cu lucrări de evaluare a vegetaţiei forestiere în vederea acoperirii unui volum mai mare de locaţii şi întocmirea actelor necesare autorizării.

8.3. Se permite eliberarea autorizaţiei pentru tăieri în fondul forestier şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier fără efectuarea procedurii de control de stat de către Inspectoratul pentru Protecţia Mediului, prevăzută la art.26 alin.(5) din Legea regnului vegetal nr.239/2007, dar cu notificarea acestuia nu mai târziu de momentul eliberării autorizaţiei.

8.4. Se reduce termenul de examinare a cererii de eliberare a Autorizaţiei pentru tăieri în fondul forestier şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier de la 20 la 10 zile, de la depunerea setului de acte.

9. În vederea neadmiterii încălcării legislaţiei, sustragerii bunurilor în procesul de recoltare a masei lemnoase din fondul forestier şi din afara fondului forestier, prin derogare de la prevederile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, Inspectoratul pentru Protecţia Mediului va efectua controale inopinate în mod aleatoriu asupra modului de exploatare a vegetaţiei forestiere de către întreprinderile de stat şi municipale care gestionează terenuri împădurite şi sunt în proces de recoltare a masei lemnoase.

10. În scopul asigurării unui mecanism transparent de eliberare a lemnului pentru foc către populaţie:

10.1. Agenţia „Moldsilva”:

10.1.1. Va asigura contabilizarea masei lemnoase recoltate de către entităţile silvice (întreprinderile silvice şi instituţiile din subordine), şi anume: stocurile de masă lemnoasă disponibilă pentru comercializare, cantitatea de masă lemnoasă comercializată pe parcursul săptămânii după categorii de cumpărători (fără nominalizarea acestora), locul amplasării/depozitării masei lemnoase recoltate.

10.1.2. Va asigura ca volumul masei lemnoase de foc recoltate şi/sau aflate în stoc să fie comercializat exclusiv consumatorilor casnici (persoane fizice) şi entităţilor de interes public (primării, grădiniţe, şcoli, instituţii medico-sanitare publice, Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi entităţile subordonate acesteia), precum şi prestatorilor de servicii sociale acreditaţi. Prestatorii de servicii sociale acreditaţi vor notifica Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale cu privire la volumele achiziţionate în termen de 3 zile de la achiziţie.

10.1.3. Va stabili limita de comercializare a lemnului de foc de către întreprinderile silvice din subordine pentru categoriile de solicitanţi persoane fizice (per gospodărie casnică) la volumul de până la 5 metri steri de masă lemnoasă, comercializată în două tranşe.

10.2. Se interzice:

10.2.1. Comercializarea masei lemnoase provenite din fondul forestier de stat, gestionat de întreprinderile silvice de stat, direct de pe parchet până la efectuarea recepţiei acesteia şi indicarea în actele de evidenţă contabilă.

10.2.2. Păstrarea (indiferent de formularea actelor juridice încheiate între părţi) a masei lemnoase până la comercializare în locaţii care nu fac parte din infrastructura întreprinderii silvice.

10.2.3. Transportarea lemnelor pentru foc pe timp de noapte (între orele 23.00-06.00).

[Pct.10 modificat prin Dispoziţia CSE nr.37 din 15.09.2022, în vigoare 15.09.2022]

[Pct.10 modificat prin Dispoziţia CSE nr.36 din 05.09.2022, în vigoare 05.09.2022]

 

11. Prin derogare de la prevederile Legii drumurilor nr.509/1995, pe perioada stării de urgenţă Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale va reglementa, prin ordinul publicat al ministrului, condiţiile de efectuare a transporturilor cu containere din şi spre portul Constanţa cu vehicule rutiere înmatriculate în Republica Moldova sau România.

12. În scopul asigurări securităţii alimentare, în contextul afectării lanţurilor logistice şi pieţelor de desfacere ca urmare a războiului din Ucraina:

12.1. Prin derogare de la art.215 din Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior, se desemnează CIE Moldexpo S.A. pentru organizarea şi desfăşurarea, pe perioada stării de urgenţă, unor târguri de susţinere a producătorilor locali în municipiile Chişinău şi Bălţi. Accesul comercianţilor la târgurile menţionate se va efectua fără depunerea notificării, în baza documentului care confirmă achitarea taxei de participare, emis de CIE Moldexpo S.A. Graficul de lucru şi modalitatea de organizare vor fi stabilite de CIE Moldexpo S.A.

12.2. Se alocă din Fondul de intervenţie al Guvernului mijloacele financiare în sumă de până la 2 milioane lei Agenţiei Proprietăţii Publice, pentru acoperirea cheltuielilor necesare pentru organizarea şi desfăşurarea târgurilor prevăzute la pct.12.1.

12.3. Ministerul Finanţelor va asigura transferul mijloacelor financiare menţionate la pct.12.2 la solicitarea Agenţiei Proprietăţii Publice în baza devizului de cheltuieli prezentat.

12.4. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare va oferi suportul necesar pentru asigurarea reprezentativităţii şi atragerii producătorilor locali din toate raioanele Republicii Moldova.

12.5. Agenţia Proprietăţii Publice va asigura monitorizarea şi implementarea târgurilor prevăzute la pct.12.1.

13. În scopul executării pct.20 din Dispoziţia Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova nr.28 din 24 iunie 2022 privind executarea lucrărilor de construcţie a drumului de acces şi a infrastructurii de amenajare pe malul râului Prut a podului de pontoane peste râul Prut, pe terenul situat în proximitatea or.Leova:

13.1. În conformitate cu art.12 alin.(9) din Legea nr.163/2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie, se autorizează imediat construcţia platformelor şi a drumului de acces către punctul de trecere a frontierei de stat deschis traficului rutier internaţional „Leova-Bumbăta”, cu o lungime de 3,590 km, ocolind or.Leova, urmând ca documentaţia de proiect să fie definitivată pe parcursul executării lucrărilor. Costul estimativ al lucrărilor în baza devizului investitorului este de 251,4 milioane lei.

13.2. Se permite Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale executarea lucrărilor prevăzute la pct.13.1, prin intermediul Î.S. „Administraţia de Stat a Drumurilor” din mijloacele financiare ale Fondului rutier, cu ulterioara restabilire a sumei de până la 251,4 milioane lei la rectificarea Legii bugetului de stat pentru anul 2022 nr.205/2021.

13.3. Prin derogare de la procedura de coordonare prealabilă stabilită în art.28 alin.(4) din Codul subsolului nr.3/2009, se permite iniţierea extragerii până la o adâncime de 5 metri, a rocilor sedimentare, a celor neconsolidate, a argilei, a argilei nisipoase, a nisipului argilos pentru asigurarea cu materiale de construcţie pentru edificarea punctului de trecere a frontierei moldo-române Leova-Bumbăta, de pe terenul cu suprafaţa de exploatare de 4,588 ha, situat în partea de sud a extravilanului or.Leova, în apropierea traseului R34 Hînceşti – Leova – Cahul – Giurgiuleşti şi în nemijlocita apropiere a terenului din gestiunea primăriei or.Leova, cu nr. cadastral 5701224.010, ale cărui coordonate de amplasare vor fi stabilite prin Ordinul comun publicat al Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale şi al Ministerului Mediului, în termen de 5 zile de la adoptarea prezentei Dispoziţii.

[Pct.13.3 modificat prin Dispoziţia CSE nr.45 din 31.10.2022, în vigoare 31.10.2022]

 

13.4. Concomitent cu lucrările de extragere a rocilor sedimentare, a celor neconsolidate, a argilei, a argilei nisipoase, a nisipului argilos minier, Î.S. „Administraţia de Stat a Drumurilor” va elabora, în termen de maximum 30 de zile calendaristice, proiectul de execuţie a obiectivului minier indicat în pct.13.3, îl va coordona cu Agenţia pentru Geologie şi Resurse Minerale şi îl va supune expertizei ecologice de stat sau evaluării impactului asupra mediului la Agenţia de Mediu.

13.5. Pe perioada executării lucrărilor şi de exploatare a resurselor din obiectivul minier conform pct.13.3, asigurarea securităţii lucrătorilor şi populaţiei, precum şi prevenirea situaţiilor de avarie, se pune în sarcina executorului lucrărilor la obiectul indicat.

13.6. Până la începerea lucrărilor de exploatare a obiectivului, Î.S. „Administraţia de Stat a Drumurilor” va efectua prospecţiuni pedologice a terenului pentru aprecierea gradului de bonitate şi a grosimii stratului fertil de sol ce urmează a fi decopertat şi folosit pentru restabilirea terenurilor degradate în urma extragerii solului şi reintegrarea acestora în circulaţia agricolă, în conformitate cu prevederile art.33, 52, 74 şi 79 din Codul funciar nr.828/1991.

14. Din momentul adoptării prezentei dispoziţii şi până la data de 30 septembrie 2022, prin derogare de la art.25 din Legea apelor nr.272/2011, art.6 alin.(12) din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător şi Hotărârea Guvernului nr.977/2016 cu privire la aprobarea Regulamentului-tip de exploatare a lacurilor de acumulare/iazurilor:

14.1. Solicitantul de obţinere a autorizaţiei de mediu pentru folosinţa specială a apei în scopul irigării terenurilor agricole, din lacuri de acumulare/iazuri, la cererea de obţinere a autorizaţiei de mediu pentru folosinţa specială a apei va anexa:

14.1.1. planul şi/sau schema terenului ce urmează a fi irigat, cu indicarea, după caz, a construcţiilor hidrotehnice, a mijloacelor de măsurare a cantităţii de apă care urmează a fi folosită şi deversată, precum şi a altor construcţii destinate folosinţei apelor;

14.1.2. pentru lacurile de acumulare/iazuri, care nu deţin Regulamentul de exploatare, elaborat conform Hotărârii Guvernului nr.977/2016 şi nu este inclus în Sistemul informaţional automatizat „Cadastrul de stat al apelor”, se va accepta Fişa tehnică a lacului de acumulare/iazului, întocmită conform anexei nr.1 la hotărârea menţionată.

14.1.3. calculele privind cantitatea de apă care urmează a fi folosită;

14.1.4. rezultatele analizelor privind proprietăţile fizico-chimice ale apei corpului de apă, dacă analizele nu au fost efectuate de alţi solicitanţi;

14.2. Fişa tehnică a lacului de acumulare/iazului indicată la pct.14.1.2. va fi întocmită din contul solicitantului.

14.3. Perioada de notificare a Agenţiei de Mediu privind obiecţiile la cererea de eliberare a autorizaţiei de mediu pentru folosinţa specială a apei în condiţiile prezentei dispoziţii este de 5 zile de la data recepţionăm cererii de către instituţie.

14.4. Agenţia de Mediu, în termen de 5 de zile de la primirea cererii, va examina/coordona prin procedura ghişeului unic condiţiile de folosinţă a apei, în baza Hotărârii Guvernului nr.894/2013 cu privire la organizarea şi funcţionarea ghişeului unic în domeniul autorizării de mediu pentru folosinţa specială a apei şi va comunica solicitantului decizia de eliberare sau de refuz al eliberării autorizaţiei de mediu pentru folosinţa specială a apei.

14.5. Termenul indicat la pct.14.4. curge din momentul prezentării de către solicitant a tuturor documentelor necesare sau prezentării confirmării privind înlăturarea neajunsurilor notificate conform pct.14.3. din prezenta dispoziţie.

15. Punctul 24.2 cu toate subpunctele din Dispoziţia nr.21 din 18 mai 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova se abrogă.

16. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ai agenţilor economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.

17. Prezenta dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina web oficială a Guvernului.

 

PRIM-MINISTRU,
PREŞEDINTE AL COMISIEINatalia GAVRILIŢA