L E G E A
drumurilor*
nr. 509-XIII din 22.06.1995
Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.7-17/32 din 12.01.2018
Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.280/878 din 31.12.2012
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.62-63/690 din 09.11.1995
* * *
C U P R I N S
Articolul 1. Dispoziţii generale
Articolul 2. Clasificarea drumurilor
Articolul 3. Suprafeţele de teren aferente drumurilor
Articolul 4. Denumirile şi indicii drumurilor
Articolul 5. Administrarea drumurilor
Articolul 6. Proiectarea drumurilor şi executarea lucrărilor de drumuri
Articolul 7. Căi de acces la drumurile publice
Articolul 8. Modul de întreţinere şi reparare a drumurilor
Articolul 9. Autorizaţia de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia
Articolul 10. Repartizarea de terenuri
Articolul 11. Finanţarea activităţii în domeniul drumurilor
Articolul 12. Drumurile cu trafic plătit
Articolul 13. Responsabilităţile şi drepturile administratorului drumului
Articolul 14. Abrogat
Articolul 15. Obligaţiile persoanelor fizice şi juridice care execută lucrări pe drum sau în zona lui de protecţie
Articolul 16. Obligaţiile proprietarului şi utilizatorului terenului adiacent drumului sau construcţiilor aferente acestuia
Articolul 17. Controlul asupra respectării prezentei legi
Articolul 18. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi
Articolul 19. Acorduri internaţionale
Articolul 20. Dispoziţii finale şi tranzitorii
Anexa nr.1 Limitele zonelor drumurilor publice şi cerinţele specifice impuse proprietarilor şi utilizatorilor de terenuri din zonele de protecţie ale drumurilor
Anexa nr.2 Mase şi dimensiuni maxime admise ale vehiculelor în circulaţie pe drumurile publice
Anexa nr.3 Regulament privind condiţiile de amplasare (desfiinţare) a obiectivelor în zona drumului public naţional sau local de interes raional şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia
Notă: În cuprinsul legii, cuvintele „construcţie artificială”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „lucrare de artă” la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvântul „axă”, la orice formă gramaticală, – cu cuvântul „osie” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023
Notă: Legea a fost republicată în Monitorul Oficial nr.7-17/32 din 12.01.2018 cu toate modificările şi completările introduse în ea, precum şi cu renumerotarea şi corectarea elementelor
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Legea de faţă stabileşte principiile economice, juridice şi organizatorice de administrare, întreţinere, extindere şi utilizare a drumurilor.
Prezenta lege transpune parţial Anexa I la Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul Comunităţii, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul naţional şi internaţional şi a greutăţii maxime autorizate în traficul internaţional, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 235 din 17 septembrie 1996, aşa cum a fost modificată ultima dată prin Regulamentul (UE) 2019/1242 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 de stabilire a standardelor de performanţă privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele noi şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr.595/2009 şi (UE) 2018/956 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Directivei 96/53/CE a Consiliului.
[Clauza de armonizare introdusă prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023]
Articolul 1. Dispoziţii generale
(1) Prezenta lege stabileşte principiile economice, juridice şi organizatorice de administrare, întreţinere, extindere şi utilizare a drumurilor.
(2) Prezenta lege are ca scop:
a) stabilirea cadrului normativ de bază privind funcţionarea drumurilor şi utilizarea acestora, privind dobîndirea şi folosirea suprafeţelor de teren aferente drumurilor, privind conducerea, coordonarea şi controlul activităţilor în domeniul drumurilor, precum şi privind respectarea intereselor utilizatorilor drumurilor, ale proprietarilor drumurilor şi ale statului;
b) eficientizarea administrării de stat a activităţilor în domeniul drumurilor;
c) îmbunătăţirea climatului investiţional în domeniul drumurilor şi al activităţilor aferente;
d) asigurarea integrării drumurilor naţionale în reţeaua internaţională de transport auto.
(3) În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni de bază semnifică:
drumuri – căi de comunicaţie terestră special amenajate pentru circulaţia vehiculelor şi a pietonilor;
administrarea drumurilor – activitate care are ca obiect proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea şi întreţinerea drumurilor, precum şi gestionarea acestora;
gestionarea drumurilor – activitate, parte componentă a administrării drumurilor, care are ca obiect crearea şi actualizarea băncii de date tehnice rutiere, a cadastrului drumurilor; exploatarea şi dezvoltarea sistemului de administrare optimizată, gestiunea traficului rutier; efectuarea investigaţiilor şi expertizelor drumurilor publice, prin măsurări cu aparataj corespunzător, şi a reviziilor stării acestora; atribuirea concesiunilor şi reglementarea folosirii zonei drumurilor publice; asigurarea integrităţii patrimoniului drumurilor;
teren aferent drumului – zona drumului, zonele de protecţie ale acestuia şi zona străzilor;
lucrare de artă – construcţie specială, precum sunt podurile, viaductele, pasajele etc., care se execută cu scopul de a susţine o cale de comunicaţie şi de a-i asigura continuitatea în cazul existenţei unor obstacole (văi adânci, cursuri de apă etc.).
(4) Fac parte integrantă din drum: ampriza drumului şi zonele de siguranţă; suprastructura şi infrastructura drumului; podurile, podeţele, şanţurile, rigolele, viaductele, pasajele denivelate, zonele de sub pasajele rutiere, tunelurile şi alte lucrări de artă; construcţiile de apărare, protecţie şi consolidare a drumului; trotuarele, pistele pentru ciclişti; locurile pentru parcare, pentru oprire şi pentru staţionare; staţiile de taxare; bretelele de acces; drumurile tehnologice amenajate pentru întreţinerea autostrăzii; indicatoarele de semnalizare rutieră şi alte dotări pentru siguranţa circulaţiei; sistemele inteligente de transport şi instalaţiile aferente; spaţiile de serviciu sau de control, spaţiile cuprinse în triunghiul de vizibilitate din intersecţii, spaţiile cuprinse între autostradă şi/sau drum şi bretelele de acces; sistemele pentru protecţia mediului, terenurile şi plantaţiile din zona drumului şi perdelele de protecţie, cu excepţia zonelor de protecţie.
(5) Drumurile sînt supuse înregistrării de stat în Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară.
[Art.1 modificat prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023]
Articolul 2. Clasificarea drumurilor
(1) Din punctul de vedere al destinaţiei, drumurile se împart în:
a) drumuri publice – drumuri de utilitate publică destinate circulaţiei rutiere şi pietonale în scopul satisfacerii cerinţelor generale de transport rutier ale economiei naţionale şi ale populaţiei şi de apărare a ţării. Aceste drumuri sînt proprietate publică;
b) drumuri private – drumuri de utilitate privată destinate satisfacerii cerinţelor proprii de circulaţie rutieră şi pietonală în activităţile economice, forestiere, petroliere, miniere, agricole, energetice, industriale şi altele asemenea, drumurile de acces în incinte, ca şi cele din interiorul acestora, drumurile pentru organizările de şantier. Aceste drumuri sînt administrate de persoanele fizice sau juridice care le au în proprietate sau în administrare.
(2) În funcţie de tipul de proprietate, drumurile se împart în:
a) drumuri proprietate publică a statului;
b) drumuri proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale;
c) drumuri private.
(3) Din punct de vedere funcţional, drumurile publice se împart în:
1) drumuri europene – drumuri internaţionale care trec prin Republica Moldova conform Acordului european asupra marilor drumuri de circulaţie internaţională (AGR) la care Republica Moldova a aderat şi care pot coincide cu autostrăzi, drumuri expres şi drumuri republicane şi cărora li se atribuie litera „E” conform art.4.
2) drumuri naţionale – drumuri care sînt proprietate publică a statului, cărora le sînt atribuiţi indici conform art.4, şi care asigură principalele legături rutiere internaţionale, legătura între capitala ţării şi oraşele-reşedinţă, municipiile şi obiectivele de importanţă republicană, precum şi legătura între ele, şi care pot fi:
a) autostrăzi – drumuri de mare capacitate şi viteză, rezervate exclusiv circulaţiei autovehiculelor, prevăzute cu două căi unidirecţionale separate printr-o zonă mediană, avînd cel puţin două benzi de circulaţie pe sens şi o bandă de staţionare accidentală, intersecţii denivelate şi accese limitate, intrarea şi ieşirea autovehiculelor fiind permisă numai prin locuri special amenajate, denumite noduri de circulaţie, dotate cu mijloace speciale pentru siguranţa şi confortul utilizatorilor;
b) drumuri expres – drumuri cu două sau mai multe benzi de circulaţie, la care accesul este posibil doar prin noduri rutiere denivelate sau intersecţii dirijate, reglementate, şi pe care oprirea şi staţionarea mijloacelor de transport pe partea carosabilă (părţile carosabile) sînt interzise;
c) drumuri republicane – drumuri care asigură legătura între capitala ţării şi oraşele-reşedinţă, municipiile şi obiectivele de importanţă republicană (centrele industriale, staţiunile balneoclimaterice, locurile publice de agrement, rezervaţiile naturale, monumentele istorice şi de cultură), de asemenea legătura între oraşele-reşedinţă, între municipii, între oraşele-reşedinţă şi municipii, precum şi legătura între oraşele-reşedinţă şi staţiile feroviare, aeroporturile şi porturile fluviale din imediata apropiere;
d) drumuri regionale – drumuri de însemnătate regională care asigură legătura între localităţile din două sau mai multe raioane sau între minim 4 localităţi dintr-o unitate administrativ-teritorială;
3) drumurile locale se împart în:
a) drumuri de interes raional (municipal) – drumuri care asigură legătura dintre oraşele-reşedinţă şi satele (comunele) din componenţa raionului (municipiului), precum şi legătura dintre sate (comune), inclusiv accesul către acestea dinspre drumurile naţionale. Drumurilor respective li se atribuie litera „L”, conform art.4, şi sînt proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea;
b) drumuri comunale – drumuri care asigură legătura dintre satul-reşedinţă de comună şi satele componente sau dintre acestea şi obiectivele de interes comunal. Drumurile respective sînt proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întîi;
c) străzi – drumuri publice din interiorul localităţilor care sînt proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întîi sau, după caz, a municipiilor Chişinău şi Bălţi.
(4) În funcţie de parametrii lor tehnici, drumurile se împart în categorii tehnice în conformitate cu documentele normative în vigoare în domeniul drumurilor şi podurilor.
(5) În funcţie de tipul structurii rutiere, drumurile se împart în:
a) drumuri cu structura rutieră capitală (permanentă) – cu îmbrăcăminţi din beton asfaltic sau beton de ciment;
b) drumuri cu structura rutieră uşoară (semipermanentă) – cu îmbrăcăminţi rutiere din materiale locale anrobate cu lianţi bituminoşi;
c) drumuri cu structura rutieră provizorie – drumurile pietruite.
Articolul 3. Suprafeţele de teren aferente drumurilor
(1) Suprafeţele de teren aferente drumului public sînt următoarele:
1) zona drumului public, care cuprinde:
a) ampriza drumului – suprafaţa de teren ocupată de elementele constructive ale drumului: partea carosabilă, trotuare, piste pentru ciclişti, acostamente, şanţuri, rigole, taluzuri, şanţuri de gardă, pavilioane pentru pasageri, parcaje şi platforme pentru staţionarea mijloacelor de transport, ziduri de sprijin şi alte lucrări de artă;
b) zonele de siguranţă – suprafeţele de teren situate de o parte şi de alta a amprizei drumului, destinate exclusiv pentru semnalizarea rutieră, plantaţiile rutiere şi pentru alte scopuri legate de întreţinerea drumului în condiţii de siguranţă a circulaţiei. Din zonele de siguranţă fac parte, suprafeţele ocupate de drumurile de vară destinate deplasării maşinilor şi agregatelor agricole, precum şi suprafeţele ocupate de lucrările de consolidare a terenului drumului şi altele asemenea. În afara localităţilor, limitele minime ale zonelor de siguranţă a drumurilor sînt prevăzute în anexa nr.1 secţiunea I;
2) zonele de protecţie – suprafeţele de teren din extravilan situate de o parte şi de alta a zonelor de siguranţă, necesare protecţiei şi dezvoltării viitoare a drumului, asigurării condiţiilor de întreţinere şi de circulaţie pe el. În limita zonelor de protecţie se stabilesc cerinţe specifice pentru proprietarii şi utilizatorii de terenuri, prezentate în anexa nr.1 secţiunea II. Limitele zonelor de protecţie sînt prevăzute în anexa nr.1 secţiunea I;
3) zona străzilor include partea carosabilă, acostamentele, şanţurile, rigolele, trotuarele, spaţiile verzi, pistele pentru ciclişti, suprafeţele adiacente pentru parcaje, staţionări sau opriri, precum şi suprafeţele de teren necesare amplasării anexelor acestora.
(2) Pentru drumurile private, lăţimea zonei de protecţie se stabileşte de către autorităţile administraţiei publice locale.
Articolul 4. Denumirile şi indicii drumurilor
(1) Drumurile publice dispun de denumire şi/sau de indice. Denumirea drumului include denumirea punctului iniţial şi a punctului terminus, iar în caz de necesitate – şi a punctelor intermediare. Indicele drumului este format din litere latine şi cifre. Literele se atribuie drumurilor după cum urmează:
Indice | Categoria drumului |
E | drum european |
A | autostradă |
M | drum expres |
R | drum republican |
G | drum regional |
L | drum de interes raional (municipal) |
(2) Denumirile şi indicii drumurilor publice se stabilesc de Guvern.
(3) Străzile, drumurile comunale şi drumurile private pot avea doar denumiri.
Articolul 5. Administrarea drumurilor
(1) Organul central de specialitate în domeniul infrastructurii drumurilor exercită prerogativele rezultate din dreptul de proprietate publică a statului asupra drumurilor naţionale şi asupra suprafeţelor de teren, proprietate publică a statului, aferente acestora.
(11) Administrarea drumurilor naţionale şi a suprafeţelor de teren, proprietate publică a statului, aferente acestora este asigurată de către organul central de specialitate în domeniul infrastructurii drumurilor, prin intermediul Societăţii pe Acţiuni „Administraţia Naţională a Drumurilor”.
(12) Societatea pe Acţiuni „Administraţia Naţională a Drumurilor” este o societate comercială cu capital integral de stat, de interes strategic naţional, care realizează atribuţiile privind administrarea drumurilor naţionale şi a suprafeţelor de teren, proprietate publică a statului, aferente acestora în condiţiile contractelor de concesiune.”
(2) Administrarea drumurilor locale este asigurată de către autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi şi de nivelul al doilea conform art.2 alin.(3) pct.3).
(3) Administrarea drumurilor private se asigură de către persoanele fizice sau juridice care le au în proprietate sau în administrare.
[Art.5 modificat prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.12.2024]
[Art.5 modificat prin Legea nr.78 din 12.07.2019, în vigoare 23.07.2019]
Articolul 6. Proiectarea drumurilor şi executarea lucrărilor de drumuri
(1) Proiectarea drumurilor şi executarea lucrărilor de drumuri se efectuează, respectiv, în baza certificatului de urbanism şi autorizaţiei de construire şi în corespundere cu normativele şi regulamentele tehnice, elaborate şi aprobate în condiţiile legii. Proiectarea reparaţiei şi reparaţia drumurilor existente fără modificarea parametrilor acestora se efectuează fără certificate de urbanism şi autorizaţii de construire.
(2) La proiectarea, execuţia şi intervenţiile asupra drumurilor se va ţine seama de categoriile funcţionale ale acestora, de traficul rutier, de siguranţa circulaţiei, de normele tehnice, de factorii economici, sociali şi de apărare, de utilizarea raţională a terenurilor, de conservarea şi protecţia mediului şi de planurile de urbanism şi de amenajare a teritoriului aprobate potrivit legii.
(21) Construcţia, modernizarea şi reabilitarea drumurilor se efectuează doar dacă activităţile planificate au fost supuse în prealabil procedurii de evaluare a impactului asupra mediului şi/sau, după caz, evaluării biodiversităţii în conformitate cu Legea nr.86/2014 privind evaluarea impactului asupra mediului.
(3) Amplasarea unor obiective industriale sau de altă natură, care implică modificări ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii rutiere a drumului, se efectuează în baza autorizaţiei de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia, emisă de către administratorul drumului respectiv, în conformitate cu procedura şi cerinţele stabilite în anexa nr.3, toate cheltuielile aferente fiind suportate de solicitantul modificărilor respective.
(4) Intersecţiile drumurilor naţionale cu căile ferate se fac prin pasaje denivelate. La intersecţiile la nivel existente pe aceste drumuri se vor executa pasaje denivelate în cadrul primelor lucrări de sporire a capacităţii de circulaţie sau de modernizare pe oricare din cele două căi de comunicaţie.
[Art.6 completat prin Legea nr.369 din 30.11.2023, în vigoare 21.12.2023]
Articolul 7. Căi de acces la drumurile publice
(1) Construcţia, amenajarea, întreţinerea şi exploatarea căilor de acces la drumurile publice sînt în sarcina celor care le au în administrare, folosinţă sau proprietate.
(2) Căile de acces către drumurile publice se construiesc în baza autorizaţiei de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia, emisă de administratorul drumului, în conformitate cu certificatul de urbanism şi autorizaţia de construire, precum şi în baza proiectelor verificate şi aprobate în conformitate cu prevederile Legii nr.721/1996 privind calitatea în construcţii.
(3) Căile de acces realizate în zona drumului public fără autorizaţia indicată la alin.(2) sau cu încălcarea condiţiilor impuse prin autorizaţia respectivă, precum şi căile de acces care nu sînt utilizate se vor desfiinţa de către cei care le deţin cu orice titlu, pe cheltuiala acestora, în termen de 60 de zile calendaristice din data notificării, restabilindu-se continuitatea elementelor geometrice ale drumului.
Articolul 8. Modul de întreţinere şi reparare a drumurilor
(1) Drumurile, precum şi lucrările de artă, amenajările şi echipamentele aferente trebuie să fie menţinute într-o stare tehnică corespunzătoare cerinţelor şi standardelor documentelor normative în vigoare în domeniul drumurilor şi podurilor pentru asigurarea circulaţiei în condiţii de siguranţă.
(2) Pe drumurile publice se interzice circulaţia vehiculelor rutiere cu depăşirea masei totale, a maselor pe osii şi/sau a dimensiunilor maxime admise prevăzute în anexa nr.2.
(3) Circulaţia pe drumurile publice a mijloacelor de transport cu mase şi/sau dimensiuni ce depăşesc limitele admise este posibilă numai în cazuri excepţionale (pentru transportul obiectelor indivizibile), în baza unei autorizaţii speciale de transport, eliberată de Agenţia Naţională Transport Auto.
(4) Dacă efectuarea transporturilor cu depăşirea masei totale, a maselor pe osii şi/sau a dimensiunilor maxime admise ale vehiculelor implică consolidarea lucrărilor de artă, modificarea reţelelor inginereşti, precum şi orice alte lucrări, responsabilitatea efectuării acestora şi suportarea cheltuielilor aferente revin deţinătorului autorizaţiei speciale de transport cu autovehicule a căror masă totală, sarcină masică pe osie sau dimensiuni depăşesc limitele admise.
(5) Agenţia Naţională Transport Auto este în drept să efectueze controlul unităţilor de transport pentru stabilirea corespunderii masei totale, a maselor pe osii şi/sau a dimensiunilor cu valorile maxime admise, prevăzute în anexa nr.2, precum şi să calculeze sumele taxelor prevăzute în titlul IX al Codului fiscal.
(6) Pe drumurile naţionale se interzice circulaţia transportului cu şenile, cu tracţiune animală, precum şi a vehiculelor neechipate corespunzător, care transportă încărcături a căror scurgere poate provoca jivrajul îmbrăcămintei rutiere şi diminuarea securităţii circulaţiei rutiere.
(7) Desfăşurarea competiţiilor sportive sau a altor manifestaţii pe drumurile naţionale este permisă doar cu acordul prealabil al administratorului drumului şi al Ministerului Afacerilor Interne. Pe perioada desfăşurării evenimentelor respective, organizatorii sînt obligaţi să asigure siguranţa traficului rutier şi integritatea drumului.
(8) Pentru traficul pe drumurile publice cu tonaj sau gabarite depăşite, precum şi pentru folosirea acestor drumuri de către vehicule înmatriculate în alte ţări, se percep taxe rutiere, stabilite în Codul fiscal al Republicii Moldova.
(9) În cazul unor lucrări legate de starea tehnică a drumului public, de executarea, revizia ori repararea unor obiective autorizate din zona drumului şi/sau zonele de protecţie ale acestuia, precum şi în alte situaţii fortuite (inundaţii, alunecări de teren, temperaturi înalte pe timp de vară, viscol, ninsori abundente), administratorul drumului, împreună cu reprezentanţii subdiviziunii specializate a Ministerului Afacerilor Interne cu competenţe în domeniul asigurării dirijării, supravegherii şi controlului traficului rutier, pot închide provizoriu sau institui restricţii provizorii de circulaţie pe anumite sectoare de drum, asigurînd continuitatea traficului pe sectoarele în lucru sau pe rute ocolitoare, conform normelor în vigoare, informîndu-i pe utilizatorii drumului prin intermediul mass-mediei.
(10) În cazul în care temperatura aerului este mai mare de 30°C, administratorul drumului, împreună cu reprezentanţii subdiviziunii specializate a Ministerului Afacerilor Interne cu competenţe în domeniul asigurării dirijării, supravegherii şi controlului traficului rutier, instituie restricţii de circulaţie privind masa totală a vehiculelor pe drumurile din beton asfaltic, indicînd termenele de aplicare, lista drumurilor, instalînd indicatoarele rutiere corespunzătoare şi informîndu-i pe utilizatorii drumurilor prin intermediul mass-mediei.
(11) În situaţia în care drumurile publice sînt afectate de calamităţi naturale sau în alte cazuri de forţă majoră, administratorul drumului ia măsuri pentru restabilirea operativă a circulaţiei prin executarea, după caz, de variante ocolitoare sau alte amenajări cu caracter provizoriu. În acest scop se pot ocupa temporar, pînă la restabilirea drumului, terenuri situate în zona de protecţie sau în afara acesteia, conform legislaţiei.
(12) Regulile de înlăturare a obstacolelor pentru circulaţie, apărute în urma avariilor, calamităţilor naturale, schimbării bruşte a condiţiilor climaterice sau altor cazuri fortuite pe drumuri, se stabilesc de Guvern.
(13) Regulile de transportare a încărcăturilor periculoase (substanţe explozibile, toxice, radioactive etc.) pe drumurile publice sînt stabilite prin lege.
[Art.8 modificat prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023]
Articolul 9. Autorizaţia de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia
(1) Amplasarea obiectivelor care nu periclitează siguranţa circulaţiei în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia se efectuează cu respectarea legislaţiei în vigoare, numai în baza autorizaţiei de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie a acestuia (în continuare – autorizaţie de amplasare), eliberată de către administratorul drumului la solicitarea autorităţii administraţiei publice locale în cadrul procedurii de eliberare a certificatului de urbanism pentru proiectare şi a autorizaţiei de construire conform Legii nr.163/2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie.
(2) Reparaţia şi întreţinerea terenurilor şi căilor de acces la drumurile publice sînt în sarcina proprietarului acestora.
(3) Proprietarul obiectivului execută, pe cont propriu, demolarea, mutarea sau modificarea obiectivului dacă aceste operaţii sînt impuse de modernizarea şi exploatarea drumului public.
(4) Proprietarul obiectivului este obligat să înceapă lucrările de construcţie în termen de 2 ani de la data eliberării autorizaţiei de amplasare. Dacă proprietarul nu începe lucrările de construcţie în termenul stabilit, autorizaţia de amplasare îşi pierde valabilitatea.
(5) Demolarea obiectivelor din zona drumului public şi/sau din zonele de protecţie ale acestuia se efectuează în temeiul autorizaţiei de desfiinţare, care se acordă în baza Legii nr.163/2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie, pentru care emitentul acesteia solicită de la administratorul drumului public acordul de desfiinţare. Acordul de desfiinţare se emite după aceleaşi reguli de procedură ca şi autorizaţia de amplasare a obiectivului în zona drumului public, prevăzută în prezentul articol.
(6) Autorizarea amplasării obiectivului în zona drumului naţional, local de interes raional şi/sau în zonele de protecţie ale acestora se efectuează conform regulamentului prevăzut în anexa nr.3.
(7) Autorizarea amplasării obiectivului în zona străzilor, drumurilor comunale şi/sau în zonele de protecţie ale acestora se efectuează conform regulamentelor privind amplasarea obiectivelor, aprobate de autoritatea publică locală care administrează străzile şi drumurile respective.
(8) În cazul lipsei autorizaţiei de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia, administratorul drumului sesizează agentul constatator abilitat să constate şi să examineze contravenţii privind construcţiile neautorizate despre obiectivul neautorizat, precum şi proprietarul obiectivului respectiv despre necesitatea demolării acestuia, cu respectarea prevederilor art.42310 şi 4396 din Codul contravenţional nr.218/2008 şi ale regulamentului cu privire la modul de demolare a construcţiilor neautorizate şi de defrişare a arborilor şi arbuştilor, aprobat de către Guvern.
(9) Nerespectarea condiţiilor stabilite în autorizaţia de amplasare atrage pierderea valabilităţii acesteia.
(10) Pentru folosirea zonei drumului public şi/sau zonelor de protecţie ale acestuia din afara localităţilor se percep taxe prevăzute în titlul IX al Codului fiscal.
[Art.9 modificat prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023]
Articolul 10. Repartizarea de terenuri
Repartizarea de terenuri pentru construcţia de drumuri, corecţii sau lărgiri de traseu şi pentru alte lucrări necesare funcţionalităţii drumului şi asigurării siguranţei circulaţiei, precum şi modul de despăgubire a proprietarilor de terenuri, se face în modul şi în limitele stabilite în Codul funciar.
Articolul 11. Finanţarea activităţii în domeniul drumurilor
Activitatea în domeniul drumurilor se finanţează conform legislaţiei.
Articolul 12. Drumurile cu trafic plătit
(1) Este permisă construcţia sau modernizarea drumurilor, podurilor şi viaductelor cu trafic plătit cu condiţia existenţei unor drumuri de alternativă fără plată. Cheltuielile pentru construcţia şi întreţinerea lor se compensează din contul încasărilor la taxa de trecere.
(2) Construcţia, modernizarea şi utilizarea drumurilor cu trafic plătit se efectuează în baza contractelor de concesiune, în conformitate cu Legea cu privire la concesiuni, Codul funciar şi alte legi de reglementare a contractelor de concesiune.
(3) Funcţia de concedent o exercită organul central de specialitate în domeniul infrastructurii drumurilor.
[Art.12 modificat prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023]
Articolul 13. Responsabilităţile şi drepturile administratorului drumului
(1) Administratorul drumului poartă răspundere pentru încălcarea prevederilor prezentei legi, inclusiv pentru starea tehnică a drumului pe care îl deţine sau administrează.
(2) Responsabilitatea materială a administratorului drumului în faţa participanţilor la trafic este stabilită de legislaţie.
(3) Administratorul drumului nu poartă răspundere pentru obstacolele create circulaţiei şi pentru pagubele aduse participanţilor la trafic din motive independente de el.
(4) Administratorul drumului nu restituie participanţilor la trafic cheltuielile suplimentare, condiţionate de restricţiile de circulaţie legate de executarea lucrărilor planificate şi lucrărilor de restabilire a sectoarelor de drum degradate de avarii sau calamităţi naturale.
(5) Administratorul drumurilor publice este abilitat cu dreptul de a demola obiectivele amplasate neautorizat după expirarea termenului prevăzut la art.7 alin.(3) sau la art.9 alin.(5). Deţinătorul acestora este obligat să suporte cheltuielile aferente.
(6) Administratorul drumurilor naţionale şi autorităţile administraţiei publice locale sînt în drept de a delega responsabilitatea pentru starea tehnică a drumului şi siguranţa la trafic unei terţe părţi în temeiul unui contract încheiat în conformitate cu Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice, cu excepţia obligaţiilor şi responsabilităţilor generale prevăzute de legislaţia în vigoare.
Articolul 14. Drepturile lucrătorilor administratorului drumurilor publice
[Art.14 abrogat prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023]
Articolul 15. Obligaţiile persoanelor fizice şi juridice care execută lucrări pe drum sau în zona lui de protecţie
(1) Persoana fizică sau juridică, care execută lucrări pe drum sau în zona lui de protecţie, asigură siguranţa circulaţiei rutiere şi respectă termenele de executare a lucrărilor şi prescripţiile indicate în autorizaţia eliberată de administratorul drumului. În caz de refacere a elementelor drumului sau de înlăturare a defecţiunilor pricinuite, respectă întocmai cerinţele tehnice ale normativelor de construcţie.
(2) Pentru încălcarea termenelor de executare a lucrărilor, de înlăturare a defecţiunilor sau pentru eschivare de la îndeplinirea lucrărilor, înlăturarea defecţiunilor se percepe amendă în conformitate cu Codul contravenţional al Republicii Moldova.
(3) Plata amenzii nu scuteşte de obligaţia de a efectua lucrările de înlăturare a defecţiunilor sau de a transfera pentru ele mijloace financiare, materiale şi tehnice.
Articolul 16. Obligaţiile proprietarului şi utilizatorului terenului adiacent drumului sau construcţiilor aferente acestuia
(1) Proprietarul şi utilizatorul terenului adiacent drumului în limitele zonei de protecţie:
a) întreţine în bună stare căile de acces care îi aparţin şi instalează indicatoarele de semnalizare, în conformitate cu actele normative;
b) menţine într-o stare bună şi estetică terenul respectiv şi construcţiile amplasate pe el, nu permite înrăutăţirea stării drumului şi a condiţiilor de exploatare a acestuia.
(2) Întreţinerea construcţiilor ameliorative şi hidrotehnice, amplasate în zona de protecţie a drumului, ce nu constituie părţile lui componente, este asigurată de proprietarul acestora.
(3) Pasajele de cale ferată şi intersecţiile la nivel ale drumului cu calea ferată pe distanţa, stabilită de normative, de la coroana şinei în ambele părţi ale căii ferate sînt întreţinute în bună stare de posesorul căii ferate.
Articolul 17. Controlul asupra respectării prezentei legi
Controlul asupra respectării prezentei legi şi altor acte normative referitoare la administrarea, utilizarea şi protecţia drumurilor se efectuează de către organele de stat stabilite prin lege.
Articolul 18. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi
Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi se stabileşte conform legislaţiei.
Articolul 19. Acorduri internaţionale
În cazul în care acordul internaţional la care Republica Moldova este parte stabileşte alte norme privind întreţinerea şi utilizarea drumurilor, decît cele prevăzute de prezenta lege, se aplică normele acordului internaţional.
Articolul 20. Dispoziţii finale şi tranzitorii
(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
(2) Guvernul:
- va aduce actele sale normative în concordanţă cu legea de faţă;
- va prezenta Parlamentului proiectele de acte legislative, menite să completeze prezenta lege.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Petru LUCINSCHI |
Chişinău, 22 iunie 1995. | |
Nr.509-XIII. |
Limitele zonelor drumurilor publice şi cerinţele specifice impuse proprietarilor şi utilizatorilor de terenuri din zonele de protecţie ale drumurilor
I. Limitele zonelor drumurilor publice 1. Zonele de siguranţă ale drumurilor sînt cuprinse de la limita exterioară a amprizei drumului pînă la marginea exterioară a plantaţiilor rutiere. 2. În cazul lipsei plantaţiilor rutiere, lăţimea zonei de siguranţă ajunge pînă la: a) 5,0 m de la marginea exterioară a şanţurilor sau 7,0 m de la marginea exterioară a acostamentului, pentru drumurile situate la nivelul terenului; b) 7,0 m de la piciorul taluzului, pentru drumurile în rambleu; c) 7,0 m de la marginea de sus a taluzului sau de la marginea exterioară a şanţului de gardă, pentru drumurile în debleu cu înălţimea de pînă la 5,0 m inclusiv; d) 9,0 m de la marginea de sus a taluzului sau de la marginea exterioară a şanţului de gardă, pentru drumurile în debleu cu înălţimea mai mare de 5,0 m. 3. Zonele de protecţie sînt amplasate de-a lungul drumului după marginile exterioare ale zonelor de siguranţă şi au lăţimea specificată în următorul tabel:
| |
Categoria drumului | Lăţimea zonei de protecţie, m |
Autostrăzi | 20,0 |
Drumuri expres | 15,0 |
Drumuri republicane şi regionale | 10,0 |
Drumuri locale | 5,0 |
II. Cerinţe specifice impuse proprietarilor şi utilizatorilor de terenuri din zonele de protecţie ale drumurilor 1. Terenurile din zonele de protecţie ale drumurilor rămîn în proprietatea şi folosinţa proprietarilor şi utilizatorilor de terenuri care, prin activitatea lor, nu trebuie să aducă prejudicii drumului sau traficului ce se desfăşoară pe el prin: a) executarea lucrărilor neautorizate de construcţie şi instalare a obiectivelor ce nu se referă la drum; b) executarea de construcţii, împrejmuiri sau sădirea de plantaţii care să provoace înzăpezirea drumului ori să împiedice vizibilitatea pe drum; c) executarea unor lucrări care periclitează stabilitatea, integritatea, aspectul estetic al drumului sau modifică regimul apelor subterane ori de suprafaţă. 2. Proprietarul sau utilizatorul terenurilor din zonele de protecţie ale drumului public este obligat să permită instalarea pe aceste terenuri a panourilor de apărare a drumului contra înzăpezirii fără a percepe vreo plată, cu condiţia ca această operaţiune să nu împiedice executarea lucrărilor agricole şi să nu producă degradarea culturilor de pe aceste terenuri. 3. Persoana fizică sau juridică care execută lucrări în zonele de protecţie ale drumului asigură siguranţa circulaţiei rutiere şi respectă termenele de executare a lucrărilor şi prescripţiile indicate în autorizaţia de amplasare eliberată de administratorul drumului. 4. În cazul în care lucrările de dezvoltare a drumului, rectificările de traseu sau alte lucrări legate de drum implică ocuparea terenurilor din zona de protecţie a drumului, exproprierea lor se va face conform legislaţiei în vigoare. 5. În cazul în care este planificată modernizarea drumului, efectuarea construcţiilor capitale în zona de protecţie a acestuia este interzisă. |
Mase şi dimensiuni maxime admise ale vehiculelor în circulaţie pe drumurile publice
| ||||
Categoria drumurilor(1) | ||||
Drumuri reabilitate | Drumuri nereabilitate | Drumuri pietruite | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Dimensiuni maxime admise ale vehiculelor (în metri) | |||
1.1 | Lungime: | |||
autovehicul, altul decât autobuzul | 12,00 | |||
remorcă | 12,00 | |||
vehicul articulat | 16,50 | |||
tren rutier | 18,75 | |||
autobuz articulat | 18,75 | |||
autobuz cu două osii | 13,50 | |||
autobuz cu mai mult de două osii | 15,00 | |||
autobuz cu remorcă | 18,75 | |||
vehicul rutier fără încărcătură, destinat transportării autovehiculelor | 18,75 | |||
vehicul rutier cu încărcătură, destinat transportării autovehiculelor (lungimea încărcăturii nu trebuie să depăşească 0,5 metri în faţa vehiculului şi 1,5 metri în spatele acestuia) | 20,75 | |||
1.2 | Lăţime: | |||
a) | orice vehicul, cu excepţia celor frigorifice având caroseria izotermă | 2,55 | ||
b) | orice vehicul, inclusiv cele frigorifice având caroseria izotermă | 2,60 | ||
1.3 | Înălţime: | |||
a) | orice vehicul, cu excepţia vehiculului care transportă un container ISO de 40 de picioare (12,2 metri) | 4,00 | ||
b) | vehicul cu două sau cu trei osii, cuplat cu semiremorcă având două sau trei osii, care transportă un container ISO de 40 de picioare (12,2 metri) într-o operaţiune de transport combinat | 4,35(2) | ||
1.4 | Dimensiunile suprastructurilor demontabile şi ale unităţilor de transport standardizate, precum sunt containerele, sunt incluse în dimensiunile specificate la poziţiile 1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 1.7, 1.8 şi 4.4 | |||
1.4 a | Dacă în spatele autobuzului sunt montate dispozitive detaşabile exterioare, precum sunt compartimentele pentru schiuri, lungimea acestuia incluzând dispozitivele respective nu trebuie să depăşească lungimea maximă prevăzută la poziţia 1.1 | |||
1.5 | Toate vehiculele sau ansamblurile de vehicule trebuie să aibă posibilitatea de a întoarce într-o coroană circulară cu o rază exterioară de 12,50 metri şi o rază interioară de 5,30 metri | |||
1.5 a | Cerinţe suplimentare pentru autobuze Cu vehiculul în staţionare, prin trasarea unei linii pe sol, se fixează un plan vertical tangent la latura vehiculului plasată spre cercul exterior. În cazul unui vehicul articulat, cele două părţi rigide ale acestuia trebuie să fie pe acelaşi aliniament cu planul. În cazul în care vehiculul se deplasează, după o traiectorie liniară, pe suprafaţa circulară descrisă la poziţia 1.5, nicio parte a vehiculului nu trebuie să depăşească planul vertical cu mai mult de 0,6 metri | |||
1.6 | Distanţa maximă dintre osia pivotului de cuplare al semiremorcii şi partea din spate a semiremorcii | 12,00 | ||
1.7 | Distanţa maximă măsurată paralel cu osia longitudinală a trenului rutier din punctul exterior, aflat cel mai în faţă al zonei de încărcare din spatele cabinei, până la punctul cel mai din spate al remorcii din ansamblu, minus distanţa dintre partea din spate a autovehiculului şi partea din faţă a remorcii | 15,65 | ||
1.8 | Distanţa maximă măsurată paralel cu osia longitudinală a trenului rutier din punctul exterior, aflat cel mai în faţă al zonei de încărcare din spatele cabinei, până la punctul exterior cel mai din spate al remorcii din cadrul ansamblului | 16,40 | ||
2 | Masa totală maximă admisă a vehiculelor (în tone) | |||
2.1 | Vehicule care fac parte dintr-un ansamblu de vehicule: | |||
2.1.1 | remorcă cu două osii | 18 | 17 | 16 |
2.1.2 | remorcă cu trei osii | 24 | 22 | 20 |
2.2 | Ansamblu de vehicule: | |||
2.2.1 | tren rutier cu cinci sau şase osii: | |||
a) | autovehicul cu două osii cu remorcă cu trei osii | 40 | 40 | 38 |
b) | autovehicul cu trei osii cu remorcă cu două sau trei osii | 40 | 40 | 38 |
2.2.2 | vehicul articulat cu cinci sau şase osii: | |||
a) | autovehicul cu două osii, cuplat cu semiremorcă având trei osii | 40 | 40 | 38 |
b) | autovehicul cu trei osii, cuplat cu semiremorcă având două sau trei osii | 40 | 40 | 38 |
c) | autovehicul cu două osii cu semiremorcă cu trei osii care transportă, în cadrul operaţiunilor de transport intermodal, unul sau mai multe containere sau cutii mobile, cu o lungime maximă totală de până la 45 de picioare | 42 | 42 | 40 |
d) | autovehicule cu trei osii, cuplat cu semiremorcă cu două sau trei osii, transportând, în cadrul operaţiunilor de transport intermodal, unul sau mai multe containere sau cutii mobile, cu o lungime maximă totală de până la 45 de picioare | 44(2) | 40 | 40 |
2.2.3 | tren rutier cu patru osii, compus dintr-un autovehicul având două osii şi o remorcă cu două osii | 36 | 36 | 30 |
2.2.4 | vehicul articulat cu patru osii, compus dintr-un autovehicul cu două osii şi o semiremorcă cu două osii, dacă distanţa (d) dintre osiile semiremorcii este: | |||
2.2.4.1 | mai mare sau egală cu 1,3 metri, dar mai mică sau egală cu 1,8 metri | 36 | 36 | 34 |
2.2.4.2 | mai mare de 1,8 metri | 36(3) | 36 | 34 |
2.3 | Autovehicule: | |||
2.3.1 | autovehicul cu două osii: | |||
a) | autovehicul cu două osii, cu excepţia autobuzelor | 18 | 17 | 16 |
b) | autovehicule cu două osii care utilizează combustibili alternativi, cu excepţia autobuzelor: la greutatea maximă autorizată de 18 tone se adaugă maximum 1 tonă, reprezentând greutatea suplimentară impusă de tehnologia combustibililor alternativi | 19 | 17 | 16 |
c) | autobuze cu două osii | 19,5 | 18,5 | 16,5 |
2.3.2 | autovehicul cu trei osii | 25/26(4) | 22/24(4) | 22 |
2.3.3 | autovehicul cu patru osii, dintre care două osii de direcţie | 32(4) | 30 | 28 |
2.3.4 | autovehicul cu mai mult de patru osii | 40 | 38 | 36 |
2.4 | Autobuz articulat cu trei osii | 28 | 26 | 26 |
3 | Masa maximă admisă pe osii (în tone) | |||
3.1 | Osie simplă: | |||
osie simplă nemotoare | 10 | 8 | 7,5 | |
3.2 | Osie dublă (tandem) a remorcilor şi semiremorcilor Suma maselor pe osiile componente, dacă distanţa (d) dintre acestea este: | |||
3.2.1 | mai mică de 1,0 metri (d < 1,0) | 11 | 11 | 11 |
3.2.2 | mai mare sau egală cu 1,0 metri, dar mai mică de 1,3 metri (1,0 ≤ d < 1,3) | 16 | 15 | 14 |
3.2.3 | mai mare sau egală cu 1,3 metri, dar mai mică de 1,8 metri (1,3 ≤ d < 1,8) | 18 | 16 | 15 |
3.2.4 | mai mare sau egală cu 1,8 metri (d ≥ 1,8) | 20 | 16 | 15 |
3.3 | Osie triplă (tridem) a remorcilor şi semiremorcilor Suma maselor pe osiile componente, dacă distanţa (d) dintre ele este: | |||
3.3.1 | mai mică sau egală cu 1,3 metri (d ≤ 1,3) | 21 | 19 | 16,5 |
3.3.2 | mai mare de 1,3 metri, dar mai mică sau egală cu 1,4 metri (1,3 < d ≤ 1,4) | 24 | 20 | 18 |
3.4 | Osie simplă motoare: | |||
3.4.1 | osie motoare a vehiculelor la care se face referire la poziţiile 2.2.1 şi 2.2.2 | 11,5 | 10 | 8 |
3.4.2 | osie motoare a vehiculelor la care se face referire la poziţiile 2.2.3, 2.2.4, 2.3 şi 2.4 | 11,5 | 10 | 8 |
3.5 | Osie dublă (tandem) a autovehiculelor Suma maselor pe osiile componente, dacă distanţa (d) dintre aceste este: | |||
3.5.1 | mai mică de 1,0 metri (d < 1,0) | 11,5 | 10 | 9 |
3.5.2 | mai mare sau egală cu 1,0 metri, dar mai mică de 1,3 metri (1,0 ≤ d < 1,3) | 16 | 14 | 13 |
3.5.3 | mai mare sau egală cu 1,3 metri, dar mai mică de 1,8 metri (1,3 ≤ d < 1,8) | 18/19(4) | 16 | 15 |
4 | Alte condiţii constructive impuse vehiculelor | |||
4.1 | Pentru toate vehiculele Masa suportată de osia motoare sau osiile motoare ale unui vehicul ori ansamblu de vehicule trebuie să fie de cel puţin 25% din masa totală cu încărcătură a vehiculului sau a ansamblului de vehicule, în cazul în care acestea sunt utilizate în trafic internaţional | |||
4.2 | Trenuri rutiere Distanţa dintre osia din spate a autovehiculului şi osia din fată a remorcii trebuie să fie de cel puţin 3,0 metri | |||
4.3 | Masa maximă admisă în funcţie de ampatament Masa maximă admisă, exprimată în tone, a unui autovehicul cu patru osii nu poate depăşi de cinci ori distanţa, exprimată în metri, dintre osiile extreme ale vehiculului | |||
4.4 | Semiremorci Distanţa măsurată în plan orizontal între osia pivotului de cuplare şi orice punct din partea frontală a semiremorcii nu trebuie să depăşească 2,04 metri | |||
_____________________ (1) Clasificarea drumurilor publice în drumuri reabilitate, drumuri nereabilitate şi drumuri pietruite se efectuează din punctul de vedere al capacităţii portante a acestora. (2) Se aplică numai pe următoarele trasee: a) drumul public republican R30 Anenii Noi – Căuşeni – Stefan Voda – frontiera cu Ucraina, km 0÷101,1; b) sectorul de drum public republican R2 Chişinău – Bender – Tiraspol – M5, km 18÷36; c) sectorul de drum public expres M5 frontiera cu Ucraina – Criva – Bălţi – Chişinău – Tiraspol – frontiera cu Ucraina, km 0÷265; d) drumul public expres M1 frontiera cu România – Leuşeni – Chişinău – Dubăsari – frontiera cu Ucraina; e) drumul public expres M3 Chişinău – Comrat – Giurgiuleşti – frontiera cu România. (3) Plus o limită de 2 tone, în cazul în care masa maximă admisă a vehiculului motor este de 18 tone şi masa maximă admisă a osiei tandem a semiremorcii este de 20 de tone, iar osia motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi cu suspensie pneumatică sau echivalentă acesteia. (4) Se aplică în cazul în care osia motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi cu suspensie pneumatică ori echivalentă acesteia sau în cazul în care fiecare osie motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi masa maximă pe fiecare osie nu depăşeşte 9,5 tone.
Note: 1. Lista drumurilor publice, clasificate din punctul de vedere al capacităţii portante, se aprobă de către organul central de specialitate în domeniul infrastructurii drumurilor. 2. Drumurile şi sectoarele de drum pe care este permisă circulaţia vehiculelor cu mase maxime admise indicate pot fi vizualizate, în mod interactiv, pe harta informativă prezentată pe pagina web a administratorului drumului. 3. În cazul în care traseul/ruta este formată din drumuri/sectoare de drum cu capacitate portantă diferită, pentru calcule se selectează drumul/sectorul de drum cu cea mai mică capacitate portantă.
|
[Anexa nr.2 în redacţia Legii nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.12.2024]
[Anexa nr.2 modificată prin Legea nr.214 din 25.10.2018, în vigoare 29.11.2018]
[Anexa nr.2 modificată prin Legea nr.190 din 27.07.2018, în vigoare 24.09.2018]
REGULAMENT privind condiţiile de amplasare (desfiinţare) a obiectivelor în zona drumului public naţional sau local de interes raional şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia
I. DISPOZIŢII GENERALE 1. În sensul prezentului Regulament, se folosesc următoarele noţiuni: obiective: 1) obiective de prestare a serviciilor rutiere: a) staţii de alimentare cu combustibil; b) staţii de deservire tehnică; c) puncte de vulcanizare; d) unităţi de comerţ cu amănuntul, întreprinderi de alimentaţie publică, structuri de primire turistică cu funcţii de cazare şi de servire a mesei; e) tarabe (puncte comerciale); 2) comunicaţii inginereşti – conducte de gaze, apeducte, canalizări, linii de telecomunicaţii şi de transport al energiei electrice, sisteme de monitorizare a traficului; 3) parcaje, benzi suplimentare; 4) obiective arhitecturale şi de cult; 5) cale de acces la drumul public – drum special amenajat pentru intrarea pe (ieşirea din) teritoriul obiectivului; 6) obiective de publicitate exterioară; 7) obiective comercial-economice (depozite, frigidere agricole); locul amplasării obiectivului – platformă (teren) pe care este amplasat obiectivul; planul de amplasare a obiectivului – planul sectorului de drum la scara 1:500 (sau schema detaliată cu indicarea categoriei drumului, lăţimii zonei drumului şi a zonelor de protecţie ale acestuia) la distanţe de pînă la 250 m de ambele părţi de la locul amplasării obiectivului, cu reperarea intersecţiilor, joncţiunilor, nodurilor rutiere şi a lucrărilor de artă, indicatoarelor rutiere şi marcajului, instalaţiilor de ghidaj şi barierelor de protecţie, precum şi a obiectivelor existente şi construcţiilor speciale. 2. Proprietarul obiectivului este obligat să asigure securitatea ecologică, securitatea circulaţiei rutiere, aspectul estetic corespunzător, precum şi starea tehnică a acceselor la obiectiv şi a drumurilor ce trec prin teritoriul obiectivului. 21. Organul central de specialitate în domeniul infrastructurii drumurilor este în drept să delege, prin ordin, Societăţii pe Acţiuni „Administraţia Naţională a Drumurilor” competenţa de emitere a prescripţiilor tehnice privind amplasarea obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia, a autorizaţiei de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia şi a acordului de desfiinţare a obiectivului amplasat în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia.
II. PROCEDURA DE ELIBERARE A AUTORIZAŢIEI DE AMPLASARE A OBIECTIVULUI ÎN ZONA DRUMULUI PUBLIC ŞI/SAU ÎN ZONELE DE PROTECŢIE ALE ACESTUIA 3. Amplasarea obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia se desfăşoară în două etape: a) eliberarea certificatului de urbanism pentru proiectare cu prescripţii tehnice privind amplasarea obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie a acestuia (în continuare – prescripţii tehnice) – document care se obţine la faza de proiectare; b) eliberarea autorizaţiei de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia (modelul se anexează) – document care se obţine înainte de începerea lucrărilor în zona drumului şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia. 4. Prescripţiile tehnice se eliberează în baza cererii emitentului certificatului de urbanism pentru proiectare, în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia. Cererea depusă trebuie să conţină date privind numele, prenumele sau denumirea, adresa persoanei fizice sau juridice, datele de contact ale solicitantului certificatului de urbanism pentru proiectare, precum şi obiectivul, locul amplasării acestuia şi numărul cadastral al terenului pe care va fi amplasat obiectivul. La cerere se anexează planul de amplasare a obiectivului, cu indicarea poziţiei kilometrice a obiectivului în raport cu drumul public. 5. Autorizaţia de amplasare se emite în baza cererii emitentului autorizaţiei de construire, în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia. Cererea depusă trebuie să conţină date privind numele, prenumele sau denumirea, adresa persoanei fizice sau juridice, datele de contact ale solicitantului autorizaţiei de construire, precum şi numărul şi data prescripţiilor tehnice, emise de administratorul drumului, şi ale certificatului de urbanism pentru proiectare. La cererea depusă se anexează următoarele documente: a) documentaţia de proiect, elaborată şi verificată în modul stabilit; b) avizul Inspectoratului Naţional de Securitate Publică (obţinut de emitentul autorizaţiei de construire). [Pct.5 modificat prin Legea nr.144 din 16.07.2020, în vigoare 07.08.2020]
6. Solicitarea altor documente decît cele prevăzute la punctele 5 şi 6 nu se admite. 7. În cazul în care nu au fost prezentate toate documentele prevăzute la punctele 5 şi 6, administratorul drumului public refuză emiterea prescripţiilor tehnice sau autorizaţiei de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia, cu informarea obligatorie a emitentului certificatului de urbanism pentru proiectare sau autorizaţiei de construire. 8. Prescripţiile tehnice şi/sau autorizaţia de amplasare se eliberează împreună cu contul de plată a serviciilor prestate şi a taxelor prevăzute la titlul IX al Codului fiscal. 9. Prescripţiile tehnice trebuie să conţină, în funcţie de destinaţia obiectivului, date privind: a) obiectivul; b) proprietarul; c) locul amplasării obiectivului (drumul, km); d) statutul terenului pentru amplasarea obiectivului; e) prescripţiile tehnice privind amplasarea; f) asigurarea siguranţei la trafic; g) achitarea taxei pentru eliberarea prescripţiilor tehnice; h) termenul de valabilitate a prescripţiilor. 10. Autorizaţia de amplasare trebuie să conţină, în funcţie de destinaţia obiectivului, date privind: a) obiectivul; b) proprietarul; c) locul amplasării obiectivului (drumul, km); d) certificatul de urbanism pentru proiectare; e) statutul obiectivului; f) statutul şi suprafaţa terenului pentru amplasarea obiectivului; g) cerinţele de amplasare; h) condiţiile de siguranţă rutieră în timpul lucrărilor de construcţii; i) relaţiile cu administratorul drumului sau cu reprezentantul acestuia. 11. Termenul de valabilitate a prescripţiilor tehnice corespunde cu cel al certificatului de urbanism pentru proiectare.
III. CERINŢELE DE BAZĂ PRIVIND AMPLASAREA ŞI DOTAREA OBIECTIVELOR 12. La examinarea posibilităţii de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia urmează a fi determinate şi luate în calcul: a) asigurarea vizibilităţii; b) valorile declivităţii; c) amplasarea plantaţiilor rutiere; d) existenţa şi caracteristica comunicaţiilor, precum şi locul exact al amplasării lor; e) existenţa sectoarelor cu risc sporit de accidente şi a locurilor de concentrare a accidentelor rutiere; f) condiţiile pentru captarea şi evacuarea apelor pluviale; g) asigurarea securităţii circulaţiei rutiere. 13. În afara localităţilor este permisă amplasarea obiectivelor (cu excepţia comunicaţiilor subterane) în zonele de intersecţie a drumurilor cu condiţia respectării distanţelor normative pentru asigurarea vizibilităţii specificate în tabelul de mai jos.
|
||||||
Categoria tehnică a drumului | Părţile triunghiului de vizibilitate în intersecţii, în funcţie de categoriile drumurilor, cel puţin (m) | |||||
I-a | I-b | II | III | IV | V | |
I-a | 300 × 300 | 300 × 250 | 300 × 250 | 300 × 200 | 300 × 150 | 300 × 85 |
I-b | 250 × 300 | 250 × 250 | 250 × 250 | 250 × 200 | 250 × 150 | 250 × 85 |
II | 250 × 300 | 250 × 250 | 250 × 250 | 250 × 200 | 250 × 150 | 250 × 85 |
III | 200 × 300 | 200 × 250 | 200 × 250 | 200 × 200 | 200 × 150 | 200 × 85 |
IV | 150 × 300 | 150 × 250 | 150 × 250 | 150 × 200 | 150 × 150 | 150 × 85 |
V | 85 × 300 | 85 × 250 | 85 × 250 | 85 × 200 | 85 × 150 | 85 × 85 |
IV. CERINŢE SPECIFICE PRIVIND AMPLASAREA ŞI DOTAREA OBIECTIVELOR (exceptînd obiectivele de publicitate exterioară) 14. Amplasarea obiectivelor în zonele intersecţiilor denivelate poate fi admisă numai în cazul în care aceste obiective nu influenţează negativ asupra securităţii circulaţiei rutiere. 15. Edificiile urmează a fi amplasate în afara limitelor ultimului element constructiv al drumului, la o distanţă de cel puţin 12 m de la marginea părţii carosabile a acestuia. 16. La amplasarea obiectivelor pe curbe în plan, în profil, în zona trecerilor de pietoni, trebuie să fie asigurată vizibilitatea în conformitate cu documentele normative în vigoare. 17. Obiectivul de deservire amplasat în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia trebuie să fie dotat cu: a) parcare; b) trotuare sau piste pentru pietoni care să ducă spre obiectiv; c) sistem de captare şi evacuare a apelor pluviale; d) mijloace de iluminare a teritoriului şi a părţii carosabile pe lungimea benzilor de accelerare şi decelerare, iar în lipsa acestora – la o distanţă de minimum 50 m de ambele părţi ale obiectivului; e) accese asigurate cu benzi de accelerare şi decelerare, conform normelor tehnice în vigoare; f) WC public, gratis. 18. Se interzice amplasarea obiectivelor: a) la intersecţia drumurilor publice, dacă nu se respectă asigurarea vizibilităţii, conform punctului 13; b) în zona drumurilor publice, în cazul în care drumul este proiectat în curbă şi nu se asigură securitatea participanţilor la traficul rutier; c) în zona nodurilor rutiere, pe benzile de separare, în intersecţiile cu circulaţie în sens giratoriu.
V. CERINŢE SPECIFICE PRIVIND AMPLASAREA OBIECTIVELOR DE PUBLICITATE EXTERIOARĂ 19. Obiective de publicitate exterioară – standuri, panouri, ecrane, tablouri, display-uri, panele, suporturi suspendate, care nu conţin informaţie referitoare la condiţiile de circulaţie. 20. Obiectivele de publicitate exterioară se recomandă a fi amplasate pe sectoarele de drum caracterizate prin landşaft liniştit, precum şi în zona exterioară a curbelor în plan. 21. Platforma obiectivului de publicitate exterioară trebuie să se afle la acelaşi nivel cu suprafaţa terenului pe care este amplasat. 22. Se interzice amplasarea obiectivelor de publicitate exterioară: a) la o distanţă mai mică de 6 m de la marginea părţii carosabile, precum şi în zona nodurilor rutiere, în benzile de separare, pe poduri, pe pasaje, pe estacade, pe viaducte, pe parapete rutiere, prin metoda vopsirii, încleierii pe suprafeţele părţilor componente ale drumurilor şi utilajului rutier, clădirilor şi construcţiilor, dacă aceasta nu este prevăzut în contractele cu proprietarii lor; b) în afara localităţilor, la o distanţă mai mică de 150 m de la indicatoarele rutiere şi de pînă la 300 m de la alte obiective de publicitate; c) pe sectoarele de drum cu risc sporit de accidente rutiere din afara localităţilor, la o distanţă de pînă la 250 m de ambele părţi ale sectoarelor respective; d) pe sectoarele de drum cu declivităţi longitudinale de peste 6%; e) în zona interioară a curbelor în plan; f) mai aproape de 50 m de trecerile de pietoni; g) mai aproape de 100 m de poduri, pasaje, estacade, viaducte situate pe drumurile publice; h) în zona de protecţie a comunicaţiilor inginereşti; i) mai aproape de 300 m de intersecţiile la nivel cu calea ferată; j) pe trotuare şi piste de pietoni.
VI. PROCEDURA DE ELIBERARE A ACORDULUI DE DESFIINŢARE A OBIECTIVULUI AMPLASAT ÎN ZONA DRUMULUI PUBLIC ŞI/SAU ÎN ZONELE DE PROTECŢIE ALE ACESTUIA 23. Desfiinţarea obiectivelor amplasate în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia se efectuează în baza autorizaţiei de desfiinţare emise cu acordul de desfiinţare al administratorului drumului public (în continuare – acord de desfiinţare). 24. Acordul de desfiinţare se emite în baza cererii emitentului autorizaţiei de desfiinţare, în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia. Cererea depusă trebuie să conţină următoarele date privind solicitantul autorizaţiei de desfiinţare: numele, prenumele sau denumirea, adresa persoanei fizice sau juridice şi datele de contact. La cererea depusă de solicitant se anexează proiectul de organizare a executării lucrărilor de desfiinţare cu avizul Inspectoratului Naţional de Securitate Publică. [Pct.24 modificat prin Legea nr.144 din 16.07.2020, în vigoare 07.08.2020]
25. Solicitarea altor documente decît cele prevăzute la punctul 24 nu se admite. 26. În cazul în care nu au fost prezentate toate documentele prevăzute la punctul 24, administratorul drumului public refuză emiterea acordului de desfiinţare a obiectivului amplasat în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia, cu informarea obligatorie a emitentului autorizaţiei de desfiinţare. 27. La eliberarea acordului de desfiinţare se emite şi contul de plată pentru serviciile prestate. 28. Acordul de desfiinţare trebuie să conţină date privind: a) obiectivul; b) proprietarul; c) locul amplasării obiectivului (drumul, km); d) statutul obiectivului; e) cerinţele de desfiinţare; f) condiţiile de siguranţă rutieră.
VII. CERINŢE SPECIFICE PRIVIND DESFIINŢAREA OBIECTIVELOR 29. Obiectivele amplasate în zona drumului public, supuse desfiinţării, trebuie asigurate cu împrejmuire de securitate. 30. Împrejmuirea obiectivelor supuse desfiinţării, amplasate pe curbe în plan, în profil, în zona trecerilor de pietoni, trebuie să asigure vizibilitatea în conformitate cu documentele normative în vigoare. 31. Obiectivele supuse desfiinţării trebuie asigurate cu căi de acces pentru evacuarea materialului obţinut în procesul de demolare. 32. În procesul de desfiinţare a obiectivelor amplasate în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia trebuie asigurată integritatea sistemului existent de captare şi evacuare a apelor pluviale al drumului. 33. Şantierele de desfiinţare trebuie asigurate cu sistem de captare şi evacuare a apelor pluviale. 34. Proiectele de desfiinţare trebuie să prevadă, după caz, restabilirea elementelor constructive ale drumului public.
VIII. DISPOZIŢII FINALE 35. Emitentul certificatului de urbanism pentru proiectare, al autorizaţiei de construire/desfiinţare prezintă administratorului drumului public copiile dovezilor respective de plată. |
Model (Образец)
Nr.______ din _________ 20___
PRESCRIPŢII TEHNICE privind amplasarea obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia
(ТЕХНИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ размещения объекта в зоне автомобильной дороги общего пользования и/или ее охранных зонах)
| |
Obiectivul Объект | |
Proprietarul Владелец | |
Locul amplasării obiectivului (drumul, km) Место размещения объекта (автомобильная дорога, км) | |
Statutul terenului pentru amplasarea obiectivului Статус земельного участка для размещения объекта | |
Prescripţii tehnice privind amplasarea Технические условия размещения | |
Condiţiile de siguranţă rutieră în timpul lucrărilor de construcţii
Условия безопасности движения во время выполнения строительных работ | |
Achitarea taxei pentru eliberarea prescripţiilor tehnice Оплата сбора за выдачу технических условий | |
Administratorul drumului _______________________ Администратор автомобильной дороги |
Model (Образец)
Nr.______ din _________ 20___
AUTORIZAŢIE de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia
(РАЗРЕШЕНИЕ на размещение объекта в зоне автомобильной дороги общего пользования и/или ее охранных зонах)
| |
Obiectivul Объект | |
Proprietarul Владелец | |
Locul amplasării obiectivului (drumul, km) Место размещения объекта (автомобильная дорога, км) | |
Certificatul de urbanism pentru proiectare Градостроительный сертификат для проектирования | |
Statutul obiectivului
Статус объекта | |
Statutul şi suprafaţa terenului pentru amplasarea obiectivului
Статус и площадь земельного участка для размещения объекта | |
Cerinţe de amplasare Требования к размещению | |
Condiţiile de siguranţă rutieră în timpul lucrărilor de construcţii
Условия безопасности движения во время выполнения строительных работ | |
Relaţiile cu administratorul drumului sau cu reprezentantul acestuia Взаимоотношения с администратором автомобильной дороги или его представителем | |
Achitarea taxei pentru eliberarea autorizaţiei de amplasare Оплата сбора за выдачу разрешения на размещение объекта | |
Administratorul drumului _______________________ Администратор автомобильной дороги |
Model (Образец)
Nr.______ din _________ 20___
ACORD de desfiinţare a obiectivului amplasat în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia
(РАЗРЕШЕНИЕ на снос объекта, расположенного в зоне автомобильной дороги общего пользования и/или ее охранных зонах)
| |
Obiectivul
Объект | |
Proprietarul
Владелец | |
Locul amplasării obiectivului (drumul, km)
Место размещения объекта (автомобильная дорога, км) | |
Statutul obiectivului
Статус объекта | |
Cerinţele de desfiinţare
Требования к сносу | |
Condiţiile de siguranţă rutieră
Условия безопасности движения | |
Administratorul drumului _______________________ Администратор автомобильной дороги
|
[Anexa nr.3 completată prin Legea nr.118 din 25.05.2023, în vigoare 21.06.2023]
[Anexa nr.3 completată prin Legea nr.356 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
_______________________
* Republicată în temeiul art.III al
Legii nr.231 din 10 noiembrie 2017 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.429-433, art.716. Modificată prin Legile Republicii Moldova: Legea nr.288 din 15.12.2017 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.464-470, art.808 Legea nr.231 din 10.11.2017 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.429-433, art.716 Legea nr.185 din 21.09.2017 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.371-382, art.632 Legea nr.24 din 04.03.2016 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.100-105, art.192 Legea nr.154 din 30.07.2015 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.224-233, art.457; în vigoare 01.01.2016
_______________________
Republicată în temeiul art.II al Legii nr.85 din 7 iulie 2011 – Monitorul Oficial al R.M., 2011, nr.122-127, art.340
Modificată prin Legile Republicii Moldova:
Legea nr.509-XIV din 15.07.1999 – Monitorul Oficial al R.M. 1999, nr.90-92, art.454
Legea nr.280-XVI din 14.12.2007 – Monitorul Oficial al R.M. 2008, nr.94-96, art.349
Legea nr.85 din 07.07.2011 – Monitorul Oficial al R.M. 2011, nr.122-127, art.340
