miercuri, 9 martie 2022
Ordin nr.16 din 09.03.2022 privind modificarea unor acte normative

O R D I N

 privind modificarea unor acte normative

 

nr. 16  din  09.03.2022

 

Monitorul Oficial nr.141-150/538 din 13.05.2022

 

* * *

 

ÎNREGISTRAT:

Ministerul Justiţiei

al Republicii Moldova

nr.1711 din 3 mai 2022

Ministru __________ Sergiu LITVINENCO

 

În conformitate cu art.152 alin.(3), art.18 alin.(3) din Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2021, nr.88-95, art.79), cu modificările ulterioare, şi art.20 alin.(1) din Legea nr.354/2004 cu privire la formarea bunurilor imobile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.233-236, art.999),

ORDON:

1. Instrucţiunea cu privire la modul de executare a lucrărilor cadastrale la nivel de teren, aprobată prin Ordinul directorului general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru nr.70/2017 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.330-334, art.1702), cu modificările ulterioare, înregistrat la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova cu nr.1254 din 29 august 2017, se modifică după cum urmează.

1) Pct.2 se completează cu sbp.7) cu următorul cuprins:

„7) identificării bunului imobil;”

2) La pct.4, noţiunea „act de stabilire a hotarelor” va avea următorul cuprins:

„act de stabilire a hotarelor – act în care se reprezintă şi se descrie hotarul terenului şi punctele de cotitură a acestuia.”

3) Pct.7 va avea următorul cuprins:

7. Responsabilitatea pentru stabilirea hotarelor la atribuirea terenului în proprietate şi aprobarea planului geometric o poartă autoritatea publică competentă de stabilire a hotarelor.”

4) La pct.15 sbp.1), cuvintele „titularul de drepturi” se substituie cu cuvintele „proprietarul terenului”.

5) Pct.20 va avea următorul cuprins:

20. Executantul lucrării cadastrale solicită de la organul cadastral teritorial rezervarea numărului cadastral al terenului, pentru care se iniţiază lucrările de întocmire a documentaţiei cadastrale în vederea înregistrării primare”.

6) Pct.21 va avea următorul cuprins:

21. Executantul lucrării cadastrale, cu cel puţin 3 zile înainte de începerea lucrărilor cadastrale, înştiinţează autoritatea publică locală de nivelul întîi, despre iniţierea lucrărilor de întocmire a documentaţiei cadastrale în vederea înregistrării primare a terenului (anexa nr.1).”

7) Pct.22 va avea următorul cuprins:

22. La atribuirea terenului în proprietate (aferent caselor şi anexelor gospodăreşti, loturilor pomicole şi grădinilor), stabilirea hotarelor terenului se efectuează de către reprezentantul autorităţii publice locale de nivelul întîi, în prezenţa proprietarului terenului, hotarele căruia urmează a fi stabilite, şi a executantului lucrării cadastrale.”

8) Pct.23 va avea următorul cuprins:

23. Dacă terenul (pentru care se stabilesc hotarele) are hotar comun cu terenul proprietate publică şi acest teren nu este delimitat şi înregistrat, hotarul comun între aceste terenuri se stabileşte în prezenţa reprezentantului autorităţii publice ce gestionează terenul proprietate publică în cauză sau reprezentantul entităţii/instituţiei/întreprinderii care gestionează obiectele de infrastructură tehnico-edilitare amplasate pe acest teren.”

9) La pct.24 sbp.1), după cuvintele „pentru terenurile agricole” se completează cu textul „(mod de folosinţă – grădini).”

10) La pct.25, prima propoziţie se exclude.

11) Instrucţiunea se completează cu pct.251 cu următorul cuprins:

251. Dacă terenul (pentru care se stabilesc hotarele) are hotar comun cu terenul proprietate publică, înregistrat în cadrul lucrărilor de delimitare şi hotarul nou-stabilit nu generează suprapuneri grafice, coordonarea acestui hotar cu autoritatea publică ce administrează terenul proprietate publică adiacent nu este necesară.”

12) La pct.26, cuvintele „titularul de drepturi” la orice formă gramaticală se substitue cu cuvintele „proprietarul terenului” la forma gramaticală corespunzătoare.

13) La pct.28, prima propoziţie va avea următorul cuprins:

„Rezultatele stabilirii hotarelor se stipulează în actul de stabilire a hotarelor (anexa nr.3), care se semnează de primar, specialistul pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare, proprietarul terenului, executantul lucrării cadastrale şi, în cazul cînd terenul adiacent este proprietate publică a statului (şi acest teren nu este delimitat) – de reprezentantul autorităţii publice centrale care gestionează terenul în cauză sau reprezentantul entităţii/instituţiei/întreprinderii care gestionează obiectele de infrastructură tehnico-edilitare amplasate pe acest teren.”

14) La pct.29, cuvîntul „titularii” se substituie cu cuvîntul „proprietarii”.

15) La pct.30:

a) Cuvintele „titularului de drepturi” se substituie cu cuvintele „proprietarului terenului”.

b) Cuvintele „titularii de drepturi ale” se substituie cu cuvîntul „proprietarii”.

16) La pct.39:

a) Pct.39 şi sbp.1) vor avea următorul cuprins:

39. Executantul lucrării cadastrale asigură:

1) respectarea topologiei hotarelor comune ale terenului nou-măsurat cu hotarele terenurilor adiacente înregistrate, după cum urmează:

a) dacă eroarea planimetrică dintre punctele de hotar ale terenului identificat, în raport cu punctele de hotar ale terenurilor adiacente înregistrate, nu depăşeşte limita admisibilă a toleranţei de poziţie liniară planimetrică reciprocă, executantul lucrării cadastrale preia coordonatele punctelor de hotar ale terenului înregistrat (prin consemnarea în actul de stabilire);

b) dacă eroarea planimetrică dintre punctele de hotar ale terenului identificat, în raport cu punctele de hotar ale terenurilor adiacente înregistrate, depăşeşte limita admisibilă a toleranţei de poziţie liniară planimetrică reciprocă, dar hotarul măsurat nu generează suprapuneri grafice cu hotarul terenului adiacent înregistrat şi proprietarul terenului îşi expune în scris acordul (prin consemnare în actul de stabilire), executantul lucrării cadastrale preia coordonatele punctelor de hotar nou-măsurate;

c) dacă eroarea planimetrică dintre punctele de hotar ale terenului identificat, în raport cu punctele de hotar ale terenurilor adiacente înregistrate depăşeşte limita admisibilă a toleranţei de poziţie liniară planimetrică reciprocă, şi hotarul nou-măsurat generează suprapuneri grafice cu hotarul terenului adiacent înregistrat, şi:

i) terenul adiacent înregistrat dispune de documentaţia de stabilire a hotarelor, punctele de hotar au fost determinate prin metoda măsurătorilor terestre cu respectarea preciziei măsurărilor, se va solicita acordul scris al proprietarului terenului adiacent înregistrat (prin consemnare în actul de stabilire).

În lipsa proprietarului terenului adiacent înregistrat sau refuzul acordului, executantul lucrării cadastrale întocmeşte actul de constatare în care se consemnează situaţia constatată şi modul de înlăturare a neconformităţilor depistate. La solicitarea beneficiarului lucrării cadastrale în vederea corectării erorii, executantul lucrării cadastrale întocmeşte documentaţia cadastrală în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.437/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor;

ii) terenul adiacent înregistrat nu dispune de documentaţia de stabilire şi/sau punctele de hotar au fost determinate în baza materialelor cartografice sau prin metoda măsurătorilor terestre în sistem convenţional de coordonate, executantul lucrării cadastrale preia coordonatele punctelor de hotar ale terenului nou-măsurat;

b) Lit.c) a sbp.2) devine sbp.3).

17) Pct.40 va avea următorul cuprins:

40. Suprafaţa terenului măsurat, determinată în baza coordonatelor punctelor de hotar, nu trebuie să depăşească suprafaţa indicată în documentul ce confirmă dreptul de proprietate.

În cazul cînd beneficiarului i-au fost atribuite în proprietate teren aferent (case şi anexe gospodăreşti) şi grădini, executantul lucrării cadastrale va ţine cont de încadrarea în suma suprafeţei atribuite. Dacă suma suprafeţelor este mai mare, prioritate se va da terenului aferent locuinţei, luîndu-se în considerare hotarele de fapt ale terenurilor, documentaţia cadastrală existentă şi reglementările în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului, iar compensarea se va efectua din contul grădinilor.”

18) Pct.43 va avea următorul cuprins:

43. Planul geometric (întocmit în cazul pct.39 sbp.1), lit.a), b) şi c) alineatul al patrulea) se prezintă autorităţii publice pentru semnare de către primar (sau altă persoană conform regulamentului intern al autorităţii publice locale) şi specialistul pentru reglementarea regimului proprietăţii funciare. După semnarea planului geometric pe suport de hîrtie, se întocmeşte raportul lucrării.”

19) La pct.57, sbp.3), textul „conform cerinţelor Anexei 5 a prezentei Instrucţiuni” se exclude.

20) Capitolul III va avea următorul cuprins:

„Capitolul III

CONŢINUTUL ŞI MODUL DE MODIFICARE A PLANULUI CADASTRAL

 

Secţiunea 1

Conţinutul planului cadastral

73. Planul cadastral este păstrat în formă electronică şi include un set de date spaţiale şi de date descriptive ce identifică poziţionarea, forma, parametrii şi dimensiunile unui sau mai multor obiecte spaţiale, precum şi relaţionarea acestora cu alte obiecte spaţiale în hotarele ţării. Planul cadastral conţine următoarele date:

1) hotarul unităţii administrativ-teritoriale;

2) hotarul intravilanului;

3) axa străzilor şi denumirea acestora;

4) punctele de adresă şi numerele acestora;

5) limitele sectoarelor cadastrale;

6) hotarele terenurilor;

7) tipul hotarelor terenurilor (generale sau fixe);

8) conturul clădirilor sau construcţiilor cu caracter definitiv care pot fi obiect independent al înregistrării de stat;

9) numerele cadastrale ale terenurilor şi construcţiilor;

10) alte date (servitutea, părţi din bunul imobil transmis în arendă/locaţiune/superficie etc.).

74. Nivelul de calitate a informaţiei grafice este specificat în tabelul nr.2 şi se stabileşte după următoarele criterii:

1) metoda de obţinere a coordonatelor (măsurători terestre, proiectare);

2) statutul hotarelor:

a) hotare fixe cu documentaţie de stabilire a hotarelor (act de stabilire a hotarelor fixe);

b) hotare generale cu documentaţie de stabilire a hotarelor (act de stabilire a hotarelor/schiţe cadastrale de cîmp/proiecte de organizare a teritoriului);

c) hotare generale fără documentaţie de stabilire a hotarelor.

 

Tabelul nr.2

 

Nivelul de calitate a informaţiei grafice

 

Nivelul de calitateMetoda de obţinere a coordonatelorTipul hotarelor
IMăsurători terestre cu documentaţie de stabilire a hotarelorHotare fixe
IIMăsurători terestre cu documentaţie de stabilire a hotarelorHotare generale
IIIProiecte de organizare a teritoriului sistematizate definitiv, sau executate lucrări de corectare a erorilorHotare generale
IVMăsurători terestre fără documentaţie de stabilire a hotarelorHotare generale
VProiecte de organizare a teritoriului în sistemul convenţional de coordonateHotare generale
VIMăsurători terestre în sistemul convenţional de coordonate. Hotare determinate în baza materialelor cartografice.Hotare generale

 

75. Informaţia grafică:

1) cu nivelul de calitate I – III, se utilizează pentru:

a) restabilirea hotarelor;

b) soluţionarea litigiilor funciare;

c) transpunerea hotarelor în natură (numai pentru nivelul de calitate III);

d) reprezentarea (marcarea) pe planul cadastral a părţii din teren;

e) întocmirea documentaţiei cadastrale a plantaţiei perene;

f) schimbarea destinaţiei terenurilor agricole;

g) formarea bunurilor imobile;

2) cu nivelul de calitate IV – VI are caracter informaţional. Suprafeţele terenurilor cu acest nivel de calitate se consideră aproximative.

 

Secţiunea 2

Modul de modificare a planului cadastral

76. Planul cadastral se modifică în temeiul planului geometric, întocmit în cadrul:

1) lucrărilor cadastrale executate în vederea înregistrării primare a bunului imobil;

2) modificării hotarelor terenului. Modificarea hotarelor terenului se iniţiază drept urmare a constatării în cadrul lucrărilor de identificare a bunului imobil, a necorespunderii hotarelor din cadastru cu hotarele din teren;

3) formării bunurilor imobile;

4) executării/desfiinţării, modernizării, modificării, transformării, consolidării, restaurării construcţiilor (inclusiv înfiinţării plantaţiei perene);

77. Hotarele generale ale terenului se modifică în cazul:

1) stabilirii hotarului fix;

2) executării unei hotărîri a instanţei de judecată privind modificarea hotarelor terenului;

3) corectării erorilor, în modul stabilit prin Hotărîrea Guvernului nr.437/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor;

4) precizării suprafeţelor bunurilor imobile proprietate publică, în conformitate cu art.22 alin.(5) din Legea nr.29/2018 privind delimitarea proprietăţii publice;

5) vînzării suprafeţelor de teren care nu pot fi formate ca bunuri imobile de sine stătătoare, potrivit art.4 din Legea nr.1308/1997 privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului şi art.54 din Legea nr.121/2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice.

 

Secţiunea 3

Identificarea bunului imobil

78. Identificarea bunului imobil constă în confruntarea datelor din cadastru (dosarul tehnic, dosarul cadastral, registrul bunurilor imobile) cu datele din teren şi poate fi executată ca o lucrare cadastrală separată sau ca o etapă în cadrul altor lucrări cadastrale (stabilirea hotarului fix, formarea bunurilor imobile, executarea/desfiinţarea, modernizarea, modificarea, transformarea, consolidarea şi/sau restaurarea construcţiilor).

79. Confruntarea datelor din cadastru cu cele din teren, se efectuează vizual (ex.: adresa, categoria de destinaţie şi folosinţă), prin metoda măsurărilor (ex.: determinarea coordonatelor punctelor de cotitură) şi contrapunerea datelor (constatarea încadrării în limita admisibilă a toleranţei de poziţie reciprocă, caracteristica suprafeţei). Caracteristicile elementelor individuale sînt descrise în tabelul nr.4.

 

Tabelul nr.4

 

Caracteristica elementelor individuale ale terenului

 

Elementele individuale prin
care se identifică terenul
Conţinutul elementuluiDenumirea documentului cadastral care
conţine descrierea elementului
Necorespunderi care pot fi evidenţiate
 
Adresa bunului imobilextravilan, intravilan (strada, numărul de adresă), numărul cadastral,Planul geometric, planul cadastral, registrul bunurilor imobile, documentaţia de atribuireAdresa eronată sau lipsa acesteia; Apartenenţă incorectă a terenului la zonă, masiv, sector.
Caracteristica hotaruluicoordonatele punctelor de cotitură, sistemul de coordonate, tipul hotaruluiAct de stabilire/schema cadastrală de cîmp/act de transpunere, proiect de organizare a teritoriului)
Planul geometric şi coordonatele punctelor de cotitură,
Lipsa documentaţiei de stabilire
Necorespunderea toleranţei de poziţie admisibilă.
Sistem de coordonate convenţional;
Hotarele clasificate eronat.
Caracteristica suprafeţeisuprafaţa terenului din planul geometric, planul cadastral, din registrul bunurilor imobilePlanul geometric, baza de date grafică, registrul bunurilor imobileNeîncadrarea în limita devierii admisibile.
Caracteristica categoriei de destinaţie şi folosinţăDestinaţia şi modul de folosinţă a terenuluiDosarul tehnic al bunului imobil, registrul bunurilor imobile, documentaţia de atribuire.Descrierea eronată a destinaţiei terenului şi modului de folosinţă.

 

80. Urmare a confruntării elementelor individuale ale terenului, se întocmeşte actul de constatare pe teren (Anexa 9), care urmează să conţină informaţii despre corespunderea datelor şi, în cazul constatării unor neconformităţi, despre modul de înlăturare a acestora.

81. Rezultatul contrapunerii datelor privind constatarea încadrării în limita admisibilă a toleranţei de poziţie reciprocă dintre punctele de hotar ale terenului identificat, în raport cu punctele de hotar ale terenurilor adiacente înregistrate, se consemnează în actul de constatare după cum urmează:

1) eroarea planimetrică dintre punctele de hotar ale terenului identificat, în raport cu punctele de hotar ale terenurilor adiacente înregistrate, nu depăşeşte limita admisibilă a toleranţei de poziţie liniară planimetrică reciprocă. Datele din teren corespund cu datele din cadastru;

2) eroarea planimetrică dintre punctele de hotar ale terenului identificat, în raport cu punctele de hotar ale terenurilor adiacente înregistrate depăşeşte limita admisibilă, dar hotarul măsurat, nu generează suprapuneri grafice cu hotarul terenului adiacent înregistrat. Neconformităţile se înlătură prin procedura de corectare a erorilor, conform Hotărîrii Guvernului nr.437/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor;

3) eroarea planimetrică dintre punctele de hotar ale terenului identificat, în raport cu punctele de hotar ale terenurilor adiacente înregistrate, depăşeşte limita admisibilă a toleranţei de poziţie liniară planimetrică reciprocă şi hotarul măsurat generează suprapuneri grafice cu hotarul terenului adiacent înregistrat. Neconformităţile se înlătură prin procedura de corectare a erorilor, conform Hotărîrii Guvernului nr.437/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor.

82. În actul de constatare se consemnează şi necorespunderile cauzate de erorile tehnice comise în observaţiile precedente (erori în calcule, atribuirea eronată a adresei, atribuirea eronată a numărului cadastral sau substituirea numărului convenţional, atribuirea eronată a numărului cadastral al construcţiei, terenului adiacent). Actul de constatare pe teren se semnează de executantul lucrării cadastrale şi proprietarul terenului.

 

Secţiunea 4

Stabilirea hotarului fix

83. Hotarele fixe ale terenului (cu excepţia terenurilor planul cadastral al cărora a fost elaborat în baza proiectului de organizare a teritoriului) se stabilesc la cererea şi din contul proprietarului terenului, cu condiţia că toleranţa de poziţie liniară planimetrică reciprocă a punctelor de hotar ale terenului nou-măsurat, în raport cu punctele de hotar ale terenului adiacent înregistrat, nu depăşeşte limita admisibilă indicată în pct.35 (Tabelul nr.1).

84. Cu cel puţin 10 zile înainte de începerea lucrărilor, executantul lucrării cadastrale înştiinţează titularii de drepturi înregistrate ale căror interese sînt atinse (proprietarii terenurilor adiacente, coproprietarii, creditorii gajişti, titularii altor drepturi reale) despre iniţierea lucrărilor de stabilire a hotarelor fixe ale terenului. Avizul despre înştiinţare se înmînează prin recipisă sau prin scrisoare recomandată, cu indicarea datei înmînării (anexa nr.1).

85. Executantul lucrării cadastrale:

1) analizează situaţia existentă conform datelor şi documentelor prezentate;

2) examinează informaţiile din baza de date a cadastrului (catalogul de coordonate ale punctelor de hotar, planul de încadrare în zonă, planul cadastral al bunului imobil, documentaţia de stabilire a hotarelor, informaţia din Registrul bunurilor imobile;

3) examinează amplasarea terenului supus măsurărilor, în raport cu hotarele intravilanului localităţii sau a unităţii administrativ-teritoriale.

86. Stabilirea hotarelor terenului şi marcarea punctelor de cotitură cu borne de hotar la faţa locului se efectuează de către proprietarul terenului supus măsurării, în comun cu proprietarii terenurilor adiacente sau de reprezentanţii acestora, în prezenţa executantului lucrării cadastrale.

87. Acordul privind acceptul stabilirii hotarelor fixe se exprimă prin semnarea actului de stabilire a hotarului, întocmit de executantul lucrării cadastrale. Datele referitoare la proprietari/reprezentanţi (buletinul de identitate/documentul ce confirmă împuternicirile) se indică în actul de stabilire a hotarelor.

88. Actul de stabilire se semnează de executantul lucrării cadastrale, proprietarul terenului supus măsurării şi proprietarii terenurilor adiacente. Dacă un proprietar refuză să semneze actul de stabilire pe teren sau dacă acesta nu s-a prezentat la lucrările de stabilire a hotarelor, lucrarea de stabilire a hotarelor fixe se stopează pînă la obţinerea acordului scris.

89. Refuzul scris privind semnarea actului de stabilire constituie motiv de respingere a executării lucrării.

90. În cazul respectării cerinţelor stabilirii hotarului fix, executantul lucrării cadastrale efectuează măsurările pe teren şi întocmeşte actul de stabilire a hotarelor terenului (anexa nr.3), în care se descriu hotarele terenului, cu indicarea poziţionării punctelor de cotitură ale hotarelor faţă de punctele de reper (obiecte naturale, de infrastructură etc.) şi/sau faţă de construcţiile capitale din apropiere, adiacenţii (numele, prenumele), semnăturile acestora şi tipul hotarului (hotar fix).

91. În baza coordonatelor punctelor de hotar măsurate, se creează obiectele informaţionale, se completează obligatoriu datele atributive (textuale şi grafice) în volumul stabilit şi se întocmeşte planul geometric al terenului.

92. După finalizarea lucrărilor, executantul lucrării cadastrale depune către Agenţia Servicii Publice cererea de recepţie cu anexarea raportului lucrării şi a pachetului digital.

 

Secţiunea 5

Modificarea hotarelor terenului în temeiul hotărîrii instanţei de judecată

93. Modificarea hotarelor terenului poate fi efectuată în baza hotărîrii instanţei de judecată dacă coproprietarii unui bun imobil sau proprietarii bunurilor imobile adiacente nu ajung la un acord privind poziţia hotarelor.

94. Instanţa de judecată numeşte un executant al lucrării cadastrale, căruia îi solicită să prezinte planul lotului cu reprezentarea hotarelor posesiei de fapt, hotarelor stabilite de autoritatea publică competentă, la atribuirea terenului în proprietate, hotarelor din planul cadastral.

95. Executantul lucrării cadastrale examinează informaţiile din baza de date a Agenţiei Servicii Publice (planul de încadrare în zonă, planul cadastral al bunului imobil cu catalogul de coordonate ale punctelor de hotar, documentaţia de stabilire a hotarelor terenurilor, informaţia din Registrul bunurilor imobile).

96. Cu cel puţin 2 zile înainte de începerea lucrărilor, executantul lucrării cadastrale înştiinţează titularii de drepturi ale căror interese sînt atinse (proprietarii terenurilor adiacente, coproprietarii, creditorii gajişti, titularii altor drepturi reale) despre efectuarea lucrărilor în teren. Avizul despre înştiinţare se înmînează prin recipisă sau prin scrisoare recomandată, cu indicarea datei înmînării.

97. Executantul lucrării cadastrale măsoară hotarele (conform împrejmuirilor materializate), cu descrierea acestora în actul de constatare pe teren (anexa nr.9). În cazul în care titularii adiacenţi sau reprezentantul autorităţii publice locale indică poziţii diferite ale hotarului, în raport cu hotarele posesiei de fapt sau nu este asigurat accesul la unul din hotare, despre aceasta se consemnează în actul de constatare.

98. Executantul lucrării cadastrale întocmeşte planul lotului cu reprezentarea prin linie continuă a hotarelor stabilite la atribuirea terenului în proprietate indicate de reprezentantul autorităţii publice locale, prin linie punctată a hotarelor stabilite conform planului cadastral, iar prin linie întreruptă – limitele posesiei de fapt şi, după caz, hotarele indicate de titularii adiacenţi. În actul de constatare se va indica menţiunea privind încadrarea în limita admisibilă a toleranţei de poziţie a punctelor de hotar măsurate, în raport cu punctele de hotar din planul cadastral.

99. Hotarele acceptate de instanţa de judecată se transpun în teren, iar actul de transpunere se semnează de executantul lucrării cadastrale şi titularul de drepturi. Modificările în documentaţia cadastrală se efectuează în temeiul hotărîrii instanţei de judecată şi al planului geometric nou-întocmit.”

21) Capitolul III se completează cu secţiunile 6 şi 7 cu următorul cuprins:

„Secţiunea 6

Modificarea hotarelor terenurilor proprietate publică

991. În conformitate cu prevederile art.22 alin.(5) din Legea nr.29/2018 privind delimitarea proprietăţii publice, urmare a delimitării masive, suprafaţa şi hotarele terenului delimitat proprietate publică pot fi precizate prin efectuarea lucrărilor cadastrale la nivel de teren, avizate de gestionar şi de administratorul bunului imobil.

992. Hotarele posesiei de fapt a terenului delimitat se determină la faţa locului ţinînd cont după caz, de următoarele obiective:

1) împrejmuiri şi marcaje ale terenului;

2) limitele terenului prelucrat;

3) limitele terenului plantat şi spaţiul aferent necesar deservirii plantaţiei;

4) limitele terenului construit şi spaţiul necesar deservirii construcţiilor respective;

5) fîşiile forestiere, drumurile de acces şi limitele între proprietăţi.

993. Pentru modificarea hotarelor terenului proprietate publică se respectă următoarele condiţii:

1) dacă hotarul general al terenului reprezentat în planul cadastral nu corespunde cu posesia de fapt a terenurilor, reprezentantul administratorului bunului imobil stabileşte hotarele terenului la faţa locului;

2) stabilirea de către reprezentantul administratorului bunului imobil a punctelor de cotitură ale hotarului terenului se efectuează în temeiul documentelor ce confirmă drepturile;

3) dacă în conformitate cu documentele existente nu poate fi determinat hotarul stabilit la momentul delimitării terenului, atunci hotarul general se stabileşte după posesia de fapt a terenurilor adiacente;

4) dacă în lipsa documentelor de atribuire autoritatea publică competentă stabileşte hotarele terenului în alt mod decît posesia de fapt, şi aceste hotare generează suprapuneri grafice, atunci la procedura de stabilire sunt invitaţi proprietarii terenurilor implicate în procesul de stabilire;

5) la stabilirea hotarelor generale ale terenului se va ţine cont de punctele de hotar stabilite anterior pentru terenurile adiacente. Punctele de cotitură ale hotarelor generale stabilite anterior pot fi modificate numai cu acordul scris al proprietarilor terenurilor vecine.

994. Modificarea hotarelor terenului proprietate publică se efectuează prin executarea în următoarea consecutivitate a acţiunilor:

1) la cererea administratorului bunului imobil şi în prezenţa executantului lucrării cadastrale, reprezentantul administratorului bunului stabileşte hotarele terenului la faţa locului;

2) executantul lucrării cadastrale efectuează măsurări pe teren, întocmeşte actul de stabilire a hotarelor, planul geometric nou şi raportul lucrării;

3) depune către Agenţia Servicii Publice cererea de recepţie cu anexarea raportului lucrării şi a pachetului digital;

4) în temeiul actului de stabilire a hotarului şi a planului geometric nou-întocmit, avizate de gestionar şi de administratorul bunului imobil, după caz, de proprietarii terenurilor adiacente, organul cadastral teritorial operează modificări în planul cadastral.

 

Secţiunea 7

Modificarea hotarelor terenului urmare a vînzării suprafeţelor de teren

care nu pot fi formate ca bunuri imobile de sine stătătoare

995. Întocmirea documentaţiei cadastrale pentru modificarea hotarelor terenului, potrivit art.4 din Legea nr.1308/1997 privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului şi art.54 din Legea nr.121/2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice, se utilizează în cazul:

1) constatării suprafeţei de teren cu care lotul de pămînt de pe lîngă casă depăşeşte norma prevăzută de legislaţie şi acest surplus nu poate fi format ca bun imobil de sine stătător şi urmează a fi vîndut persoanei în a cărei posesie de fapt se află;

2) constatării suprafeţei de teren, care după parametri şi amplasare nu poate fi format ca bun imobil de sine stătător şi urmează a fi vîndut prin concurs sau la licitaţie deţinătorilor de terenuri adiacente sau direct deţinătorului de teren adiacent, dacă este doar unul;

3) constatării că terenurile din cadrul unui cîmp sau al unei porţiuni din acest cîmp, adiacente drumului existent care serveşte activităţii agricole şi/sau drumului proiectat, dar netranspus în natură, precum şi fîşiei forestiere proiectate, dar neplantate, aparţin uneia şi aceeaşi persoane, şi acest drum/fîşie urmează a fi vîndut direct proprietarului unic al terenurilor adiacente.

996. Urmare a identificării terenului/terenurilor şi constării surplusului de teren (conform actului de constatare), se va proceda după cum urmează:

1) în cazul pct.995 sbp.1), executantul lucrării cadastrale întocmeşte planul geometric (în care se reprezintă hotarele posesiei de fapt a terenului şi surplusul de teren, cu indicarea suprafeţei conform documentului de drept şi suprafeţei surplusului). Actul de constatare şi planul geometric se semnează de proprietarul terenului, reprezentantul autorităţii publice locale, executantul lucrării cadastrale şi se transmite autorităţii publice locale pentru organizarea înstrăinării în modul stabilit;

2) în cazul pct.995 sbp.2), executantul lucrării cadastrale întocmeşte planul lotului (în care se reprezintă hotarele din planul cadastral ale terenurilor adiacente şi surplusul de teren, cu indicarea suprafeţei terenurilor conform documentelor de drept şi suprafeţei surplusului de teren). Actul de constatare şi planul lotului se semnează de reprezentantul autorităţii publice şi executantul lucrării cadastrale şi se transmite autorităţii publice pentru organizarea înstrăinării în modul stabilit.

Surplusul de teren se reprezintă în planul geometric al terenului, proprietate a dobînditorului surplusului şi se semnează de către executantul lucrării cadastrale şi reprezentantul autorităţii publice;

3) în cazul pct.995 sbp.3), executantul lucrării cadastrale întocmeşte planul geometric (în care se reprezintă hotarele terenurilor din planul cadastral, hotarele terenului ocupat de drumul/fîşia forestieră care urmează a fi vîndută direct proprietarului unic al terenurilor adiacente), cu indicarea suprafeţei conform documentului de drept şi suprafeţei cu terenul ocupat de drum/fîşia forestieră). Actul de constatare şi planul geometric se semnează de proprietarul terenului, reprezentantul autorităţii publice locale, executantul lucrării cadastrale şi se transmite autorităţii publice locale pentru organizarea înstrăinării în modul stabilit.

997. După întocmirea actului juridic privind vînzarea/cumpărarea surplusului de teren/terenului ocupat de drumul/fîşia forestieră, executantul lucrării cadastrale depune către Agenţia Servicii Publice cererea de recepţie cu anexarea raportului lucrării şi a pachetului digital.

22) La pct.100, textul „atribuite anterior în modul stabilit,” se exclude.

23) Pct.101 va avea următorul cuprins:

101. Restabilirea hotarelor terenului se efectuează în cazul în care:

1) bunul imobil este înregistrat în registrul bunurilor imobile, şi

2) în planul cadastral terenurile deţin nivelul de calitate I şi II;”

24) Pct.107 va avea următorul cuprins:

„107. Restabilirea hotarelor terenului se efectuează la faţa locului, în prezenţa proprietarului terenului hotarele cărora urmează a fi restabilite şi reprezentantului autorităţii publice locale.”.

25) La pct.109, cuvintele „titularul de drept asupra” se substituie cu cuvîntul „proprietarul”.

26) Pct.110 va avea următorul cuprins:

110. În cazul în care în teren se constată divergenţe cu documentaţia cadastrală (hotarele restabilite nu se încadrează în limita admisibilă a toleranţei de poziţie reciproce în raport cu hotarele adiacente), în actul de restabilire, la rubrica „Menţiuni”, se indică faptul necorespunderii. La solicitarea proprietarului terenului pentru care s-au restabilit hotarele se iniţiază lucrări de modificare a hotarului.

27) La Capitolul IV, Secţiunea 2 va avea următorul cuprins:

„Secţiunea 2

Sistematizarea definitivă a planului cadastral

(elaborat în baza proiectului de organizare a teritoriului)

111. Lucrările de sistematizare definitivă se efectuează în scopul poziţionării corecte a planului cadastral (elaborat în baza proiectului de organizare a teritoriului), în limitele conturului de teren supus iniţial parcelării.

112. Lucrările de sistematizare definitivă nu se aplică pentru terenurile agricole, mod de folosinţă – grădini.

113. Lucrările de sistematizare se iniţiază de către beneficiarii lucrărilor cadastrale stipulaţi în pct.5.

114. Sistematizarea definitivă a planului cadastral include următoarele etape:

1) lucrări pregătitoare;

2) stabilirea limitelor conturului de teren iniţial. Se efectuează în baza materialelor cartografice (ortofotoplan) sau în teren în cazul în care hotarul conturului de teren nu poate fi clar definit de pe ortofotoplan sau este necesară verificarea în teren;

3) repoziţionarea planului cadastral. Repoziţionarea reprezintă o operaţiune tehnică prin care se rectifică coordonatele terenurilor care sînt poziţionate eronat în planul cadastral. Repoziţionarea se realizează prin rotaţie sau translaţie a terenurilor;

4) recepţia lucrării.

115. La etapa lucrărilor pregătitoare se efectuează colectarea, sistematizarea şi examinarea:

1) hărţii contururilor la scara 1:10000, care a servit drept bază la determinarea fondului de privatizare şi elaborarea proiectelor de organizare a teritoriului;

2) planului cadastral;

3) materialelor cartografice (ortofotoplan).

116. Reprezentantul autorităţii publice locale indică limitele conturului de teren supus iniţial proiectării. La determinarea limitelor conturului de teren se va ţine cont de elementele naturale (ex. fîşii forestiere, drumuri de cîmp, construcţii hidrotehnice, obiective tehnico-edilitare).

117. După determinarea limitelor conturului de teren, se stabilesc următoarele:

1) Planul cadastral nu necesită a fi repoziţionat, executantul lucrărilor cadastrale:

a) întocmeşte actul de constatare pe teren cu descrierea rezultatelor obţinute în urma sistematizării planului cadastral. Actul de constatare se semnează de executantul lucrării cadastrale şi reprezentantul autorităţii publice locale;

b) modifică datele atributive referitoare la „CodColect” tuturor terenurilor din cadrul conturului (care conform clasificatorului indică că planul cadastral a fost verificat şi sistematizat definitiv);

c) prezintă organului cadastral teritorial (OCT) actul de constatare pe teren şi pachetul digital pentru actualizarea planului cadastral.

2) Planul cadastral necesită a fi repoziţionat, executantul lucrărilor cadastrale:

a) repoziţionează planul cadastral în limitele hotarelor stabilite;

b) întocmeşte actul de constatare pe teren cu descrierea rezultatelor obţinute în urma repoziţionării planului cadastral. Actul de constatare se semnează de executantul lucrării cadastrale şi reprezentantul autorităţii publice locale;

c) modifică datele atributive referitoare la „CodColect” tuturor terenurilor din cadrul conturului (care conform clasificatorului indică că planul cadastral a fost sistematizat definitiv);

d) întocmeşte şi prezintă OCT raportul lucrării privind repoziţionarea planului cadastral şi pachetul digital pentru actualizarea planului cadastral. Raportul lucrării va conţine următoarele materiale: nota explicativă, actul de constatare, planul geometric cu reprezentarea hotarelor terenurilor pînă şi după repoziţionare. Planul geometric se întocmeşte fără catalogul de coordonate.

118. În cazul în care, după determinarea limitelor conturului de teren, planul cadastral nu se încadrează în limitele iniţiale ale conturului de teren supus parcelării, lucrarea se stopează, se întocmeşte actul de constatare pe teren în care se descriu problemele evidenţiate şi se formulează propuneri de iniţiere a procedurii de corectare a erorilor, conform Hotărîrii Guvernului nr.437/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor.

119. În baza materialelor prezentate, persoana responsabilă de recepţia lucrărilor verifică dacă ordinea amplasării terenurilor pînă şi după repoziţionare nu s-a modificat.

120. În urma verificării persoana responsabilă de recepţia lucrărilor, actualizează baza de date grafică (activarea datelor recepţionate: grafice şi atributive) pentru terenurile sistematizate definitiv (care ulterior nu vor putea fi resistematizate), transmite/transferă spre păstrare în arhiva ţinută de Agenţia Servicii Publice planul cadastral sistematizat definitiv.

121. Planul cadastral sistematizat definitiv permite executarea altor tipuri de lucrării cadastrale (ex. transpunerea în teren, formarea bunurilor imobile, amplasarea plantaţiilor perene etc.)”.

28) La pct.123, după cuvintele „se efectuează în baza planului cadastral” se completează cu textul „cu nivelul de calitate III,”.

29) Pct.127 va avea următorul cuprins:

127. Transpunerea hotarelor se efectuează în prezenţa proprietarului terenului hotarele căruia urmează a fi transpuse sau reprezentantului legal al acestuia, iar în cazul terenului proprietate publică – de reprezentanţii împuterniciţi ai autorităţii publice ce administrează terenul în cauză.”

30) La pct.130, textul „de persoana responsabilă a administraţiei publice competente,” se exclude.

31) La pct.146, a doua propoziţie va avea următorul cuprins:

„În cazul superficiei legale, în situaţiile prevăzute la art.27 alin.(1) lit.b) şi la art.29 alin.(1) lit.e) din Legea nr.1125/2002, la cerere se va anexa schema terenului aferent, elaborată de o întreprindere care activează în domeniul urbanismului sau de serviciul specializat al autorităţilor administraţiei publice locale, incluzînd suprafaţa sub construcţie şi suprafaţa necesară exploatării construcţiei, conform normativelor tehnice în vigoare.”

32) La pct.149, sbp.2) va avea următorul cuprins:

„2) hotarele terenului şi ale punctelor de cotitură, contururile clădirilor amplasate pe acesta, partea de teren grevată cu dreptul de arendă sau un drept real, marcată cu indexul „P” şi numărul părţii (ex. P1, P2). La solicitare, pe plan pot fi reprezentate şi părţile din teren cu grevările active instituite anterior, în cazul existenţei acestora;”.

33) Pct.150, se completează cu următorul enunţ: „În cazul terenului proprietate publică, actul de stabilire a limitelor părţii din teren şi planul geometric cu reprezentarea părţii din teren se semnează de reprezentanţii împuterniciţi ai autorităţii publice ce administrează terenul în cauză. În cazul unui raport juridic în care nu participă proprietarul (ex. sublocaţiune, subarendă), actul de stabilire şi planul geometric cu reprezentarea părţii din teren se semnează de părţile raportului juridic.”

34) Capitolul V se abrogă.

35) Capitolul VI va avea următorul cuprins:

„Capitolul VI

 FURNIZAREA INFORMAŢIEI CADASTRALE

182. Agenţia Servicii Publice furnizează informaţii din dosarul tehnic şi din planul cadastral. Informaţia se clasifică în informaţie cadastrală nesistematizată şi informaţie cadastrală sistematizată.

183. Informaţia cadastrală nesistematizată reprezintă planul cadastral al bunului imobil/bunurilor imobile (în hotarele unui sector cadastral/unităţii administrativ-teritoriale), furnizat în format electronic în regim real de timp sau prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice şi/sau pe suport de hîrtie, conform modelului din anexa 13.

184. Informaţia cadastrală sistematizată este generată după o prelucrare sau combinare a datelor primare de bază pentru a obţine un produs specific necesităţilor utilizatorului de date şi reprezintă:

1) lista proprietarilor (în hotarele unui sector cadastral/unităţii administrativ-teritoriale);

2) planul cadastral cu indicarea istoricului despre poziţiile de hotar/situaţia planimetrică;

3) informaţia din dosarul(ele) tehnic(e) selectată după diferite criterii (dimensiuni, materialele, suma suprafeţelor, distanţe etc.);

4) copiile actelor din dosarul tehnic pe suport de hîrtie (după caz: actul de stabilire, actul de constatare, planul geometric, raportul măsurărilor terestre etc.), confirmate de persoana responsabilă;

5) constatarea specialistului în vederea analizei informaţiei din dosarul tehnic (modificările constructive, schimbarea regimului tehnic/juridic, cronologia istorică a observaţiilor, rapoartele statistice etc.);

6) altă informaţie cu caracter special.

185. Informaţia cadastrală se furnizează în modul stabilit:

1) informaţia nesistematizată – oricărei persoane/oricărei autorităţi sau instituţii publice, cu indicarea criteriilor specifice ale informaţiei solicitate;

2) informaţia sistematizată:

a) proprietarului/gestionarului bunului imobil sau reprezentantului acestuia;

b) organelor de urmărire penală şi celor cu atribuţii de control;

c) autorităţilor administraţiei publice;

d) executanţilor lucrărilor cadastrale;

e) actul de stabilire a hotarului se eliberează şi proprietarului terenului adiacent, chiar dacă nu a participat la stabilire;

f) copiile actelor din dosarul tehnic se eliberează şi executorilor judecătoreşti, administratorilor procesului de insolvabilitate.

186. Executanţilor lucrărilor cadastrale, planul cadastral în format electronic în regim real de timp sau prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice se furnizează gratuit.

187. La solicitarea autorităţii publice locale, planul cadastral al localităţii şi lista proprietarilor în hotarul unităţii administrativ-teritoriale respective se furnizează gratuit, în format electronic, o dată în trimestru.

188. Se interzice transmiterea informaţiei primite către persoanele terţe”.

36) Instrucţiunea se completează cu Capitolul VII cu următorul cuprins:

 

„Capitolul VII

MODUL DE ELABORARE A PROIECTULUI DE

ORGANIZARE A TERITORIULUI

 

Secţiunea 1

Dispoziţii generale

189. Prezentele reglementări se utilizează la elaborarea proiectului de organizare a teritoriului (în continuare – POT), pentru localităţile unde nu a fost asigurată atribuirea în proprietate privată a cotelor de teren echivalent sau la elaborarea POT în vederea corectării erorilor comise la atribuirea terenurilor în proprietate (prin strămutarea posesiei terenurilor titularilor de drepturi, dintr-un contur în altul).

190. Iniţierea lucrărilor şi aprobarea documentaţiei cadastrale se efectuează prin decizia consiliului local.

191. Autorităţile administraţiei publice locale (în continuare – APL) pe al căror teritoriu administrativ se iniţiază lucrările de elaborare a POT asigură, în termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea deciziei consiliului local de iniţiere a lucrărilor, înştiinţarea proprietarilor (prin afişare în locuri publice sau prin alte mijloace prevăzute de lege) cu privire la:

1) acordarea accesului executantului lucrării cadastrale la terenuri;

2) prezentarea documentelor ce confirmă drepturile deţinute asupra bunurilor imobile;

3) necesitatea verificării informaţiei referitoare la corectitudinea elaborării documentaţiei cadastrale la etapa consultării publice.

192. Elaborarea POT se efectuează în următoarea consecutivitate a etapelor:

1) lucrări pregătitoare;

2) elaborarea bazei cartografice;

3) lucrări de proiectare;

4) consultarea publică a documentaţiei şi aprobarea acesteia;

5) întocmirea raportului lucrării;

6) recepţia lucrării cadastrale.

 

Secţiunea 2

Lucrări pregătitoare

193. În cadrul etapei lucrărilor pregătitoare, executantul lucrării cadastrale colectează şi examinează următoarele materiale:

1) hotarele unităţii administrativ-teritoriale şi ale intravilanului localităţii;

2) planul cadastral al teritoriului;

3) materialele cartografice (ortofotoplanul, harta digitală liniară, planurile pedologice existente);

4) materialele de evidenţă cantitativă a terenurilor (harta contururilor a unităţii administrativ-teritoriale);

5) registrul deţinătorilor de teren al autorităţii publice locale;

6) lista bunurilor imobile din arhiva organului cadastral teritorial, întocmite în mod selectiv şi neînregistrate în registrul bunurilor imobile (dosare tehnice, dosare cadastrale);

7) actele de atribuire în proprietate a terenurilor, alte materiale din arhiva autorităţii administraţiei publice locale (ex. titlurile provizorii ce confirmă dreptul de proprietate, posesiune şi beneficiere funciară).

194. În cazul elaborării POT în vederea corectării erorilor (strămutarea posesiei terenurilor titularilor de drepturi dintr-un contur în altul), administraţia autorităţii publice locale pune la dispoziţie următoarele materiale:

1) decizia referitoare la aprobarea mărimii fondului funciar de privatizare;

2) decizia privind aprobarea listei titularilor de drept asupra cotelor de teren echivalent şi lista titularilor care trebuie să conţină datele din buletinul de identitate, data, luna şi anul naşterii şi adresa la domiciliu, mărimea cote de teren;

3) decizia privind aprobarea principiilor de elaborare a proiectului preliminar de organizare a teritoriului şi modificarea fondului funciar de privatizare prin excluderea din fondul funciar de privatizare a suprafeţei drumurilor şi elementelor antierozionale proiectate;

4) proiectul preliminar de elaborare a POT;

5) proiectele anterior elaborate de organizare a gospodăriilor ţărăneşti – în cazul existenţei;

6) listele proprietarilor din registrul bunurilor imobile.

Materialele menţionate se prezintă în original sau în copii autentificate de secretarul consiliului local.

 

Secţiunea 3

Elaborarea bazei cartografice

195. Elaborarea bazei cartografice include determinarea detaliilor planimetrice a contururilor supuse proiectării şi crearea obiectelor informaţionale.

196. Determinarea detaliilor planimetrice (limitelor contururilor de teren arabil şi ale plantaţiilor multianuale) se efectuează în baza materialelor cartografice (ortofotoimagini). În cazul în care limitele contururilor nu pot fi clar definite pe materialele cartografice, acestea se determină prin măsurători terestre.

197. Precizia determinării detaliilor planimetrice se stabileşte conform pct.35.

198. Determinarea detaliilor planimetrice începe cu cercetarea contururilor ce urmează a fi proiectate. Astfel, se determină hotarele contururilor arabile, hotarele contururilor cu plantaţii multianuale şi se determină amplasarea elementelor inginereşti existente (conducte de gaz, apeducte, linii de transmitere a energiei electrice şi altele), zonele de protecţie şi condiţiile utilizării lor.

199. Reprezentantul APL indică limitele contururilor de teren supuse proiectării.

200. La determinarea detaliilor planimetrice (limitelor conturului de teren) se va ţine cont de elementele naturale inclusiv:

1) în cazul efectuării măsurătorilor terestre:

a) hotarele fîşiilor forestiere se stabilesc la distanţa de 2,5 m de la ultimul rînd – pentru plantaţiile de nucari, 0,5 m – pentru arbuşti şi 1,5 m – pentru restul plantaţiilor;

b) lăţimea drumurilor de cîmp se determină luînd în consideraţie lăţimea părţii carosabile adăugînd cîte 0,5 m de ambele părţi;

c) lăţimea şanţurilor se determină prin măsurarea distanţei dintre maluri şi adăugînd cîte 1 m de fiecare parte, în caz dacă există diguri, aceasta se măsoară de la partea de jos a taluzului uscat;

d) hotarele contururilor cu plantaţii multianuale se stabilesc la o distanţă egală cu jumătate din distanţa stabilită de schema de plantare;

e) hotarele plantaţiilor forestiere se determină la distanţa extinderii coroanei copacilor;

f) hotarele dintre cîmpurile arabile cu păşuni sau terenuri neproductive se determină conform folosirii lor curente;

g) hotarele rîpilor se determină la distanţa de 2,0 m de la mal;

h) pentru pilonii de transportare a energiei electrice se indică suprafaţa reală ocupată de piloni şi traseul liniei;

i) hotarele punctelor geodezice se fixează la distanţa de 3 m de la punct – în cazul terenurilor din extravilan şi 1 m – pentru terenurile din intravilan;

j) conductele de apă, gaz, alte căi de comunicaţii subterane sînt reflectate prin axele lor cu ajutorul semnelor convenţionale corespunzătoare;

2) în cazul utilizării materialelor cartografice (ortofotoimagini):

a) pentru pilonii de transportare a energiei electrice, punctele geodezice – conform datelor hărţii liniare digitale;

b) lăţimea drumurilor de cîmp se determină reieşind din axa drumului din harta liniară digitală şi lăţimea părţii carosabile reprezentată pe materialele cartografice (ortofotoimagini);

c) hotarele contururilor cu plantaţii multianuale se stabilesc la o distanţă egală cu jumătate din distanţa stabilită de schema de plantare, de la ultimul rînd al plantaţiei;

d) hotarele fîşiilor forestiere, plantaţiilor forestiere se stabilesc pe aliniamentul coroanei copacilor reprezentate pe materialele cartografice (ortofotoimagini), cu o deviere spre interiorul fîşiei/plantaţiei de 1,5 – 2 metri;

e) hotarele dintre cîmpurile arabile cu păşuni sau terenuri neproductive se determină conform folosirii lor curente, reprezentate pe materialele cartografice (ortofotoimagini).

201. Pentru terenurile cu plantaţii multianuale, executorul va determina direcţia rîndurilor plantaţiilor, numărul de rînduri în fiecare careu şi schema de plantare.

202. Urmarea determinării detaliilor planimetrice, executantul lucrării cadastrale creează obiectele informaţionale (stratul Terenuri) şi perfectează baza cartografică.

203. Baza cartografică întocmită la scara 1:2000 trebuie să conţină:

1) hotarele contururilor, tipul şi suprafeţele lor;

2) relieful (curbele de nivel);

3) varietăţile de sol şi bonitatea acestora;

4) comunicaţiile inginereşti existente;

5) reţelele de irigare existente.

204. Tipurile de contururi se indică prin semne convenţionale aprobate pentru scara dată. Relieful se indică cu ajutorul liniilor izometrice în culoare cafenie, prin identificarea fiecărei a 10-ea linie, dar nu mai puţin de 2 curbe de nivel trecute pe baza cartografică. Liniile de contur ale solurilor sînt indicate printr-o linie neagră punctată, în interiorul căreia se indică bonitatea.

 

Secţiunea 4

Lucrările de proiectare

205. Pînă la începerea lucrărilor de proiectare a parcelelor, pe bază cartografică se întocmeşte schema de organizare antierozională, care prevede amplasarea drumurilor de acces, evacuatoarelor de apă, plantaţiilor forestiere de protecţie şi obiectivelor hidroameliorative.

206. Schema organizării antierozionale a teritoriului se întocmeşte pentru toată suprafaţa supusă proiectării, cu reprezentarea reliefului, învelişului pedologic şi direcţiei de regularizare a scurgerii apelor.

207. Distanţa dintre principalele obiective antierozionale proiectate se stabileşte în funcţie de pantă şi învelişul de sol inclusiv:

1) pentru cernoziomurile carbonate nu trebuie să depăşească pe terenurile cu panta:

 

pînă la 1° 300 m;
1° – 3° 200 m;
3° – 5° 125 m;
5° – 7° 75 m;
7 °- 10° 50 m.

 

2) pentru alte tipuri şi subtipuri de soluri aceşti parametri se calculează în baza următorilor coeficienţi:

 

cernoziomuri tipice 2,0
cernoziomuri cambice şi podzolice 1,7
soluri brune şi cenuşii de pădure 1,5
cernoziomuri obişnuite 1,2

 

3) pentru toate tipurile şi subtipurile de soluri se introduc coeficienţi de corecţie:

 

Pentru compoziţia granulometrică:
soluri argiloase 1,15
soluri lutoase argiloase 1,0
soluri lutoase 0,85
soluri nisipoase lutoase şi nisipoase 0,70
 
Pentru gradul de erodare a suprafeţei:
soluri neerodate 1,0
soluri foarte slab erodate 0,85
soluri slab erodate 0,70
soluri moderat erodate 0,5
soluri puternic erodate 0,35

 

4) la trecerea de la panta plană la cea convexă sau de la concavă la cea plană este necesar de aplicat coeficientul 0,85, iar pentru trecerea de la cea convexă la plană sau de la cea plană la concavă – 1,25.

208. Limitele obiectivelor antierozionale planificate se amplasează transversal pantelor cu mărimea de 0,5°-1,5° şi se fixează cu drumuri de cîmp, fîşii forestiere sau obiective hidrotehnice de reţinere, îndreptare sau scurgere a apelor. Ele pot să se suprapună ori să fie reciproc compatibile. Elementele liniare existente care nu satisfac cerinţele organizării antierozionale a teritoriului se transformă în acele terenuri, pe care sunt amplasate.

209. În funcţie de sarcinile sale de bază, fîşiile forestiere de protecţie se proiectează, după cum urmează:

1) fîşiile forestiere de protecţie contra vîntului se proiectează cu lăţimea de la 6 pînă la 15 m pe solurile cu panta pînă la 1 grad (bazinul hidrografic al vîlcelei, văile uscate) transversal direcţiei principale a vînturilor dăunătoare;

2) fîşiile forestiere de regularizare a scurgerii de apă se proiectează pe toate pantele mai sus de 1 grad. Lăţimea lor variază de la 3 pînă la 13 m;

3) fîşiile forestiere de regularizare a scurgerii de apă se proiectează de-a lungul lacurilor, rîurilor, heleşteielor, pîraielor, lacurilor cu lăţimea de la 15 pînă la 20 m;

4) fîşiile forestiere de-a lungul canalelor, şanţurilor şi rîpilor se proiectează cu lăţimea de la 8 pînă la 10 m;

5) fîşiile forestiere sanitare se proiectează de-a lungul obiectivelor de producţie şi locative, complexelor animaliere, centrelor economice, drumurilor principale. Lăţimea lor variază de la 5 pînă la 20 m, în funcţie de puterea şi intensitatea poluării aerului de către obiectul de producţie sau de necesitatea izolării lui.

210. Locurile de concentrare a curenţilor de apă (fundăturile rîpilor mici şi vîlcelelor) se vor folosi pentru înierbare în fîşii cu lăţimea de la 3 pînă la 15 m şi cu formarea obligatorie a albiei scurgerii de apă.

211. Reţeaua rutieră se proiectează reieşind din principiul asigurării accesului la fiecare parcelă proiectată şi va asigura circulaţia transportului în două sensuri, avînd lăţimea de 6-7 m. Căile de acces terminus şi cele de tranzit se proiectează cu lăţimea 3-5 m. Drumurile transversale versanţilor se proiectează cu înclinare inversă, în scopul combinării funcţiilor de transport cu cele de instalaţii hidrotehnice.

212. Obiectivele antierozionale şi hidrotehnice proiectate includ valuri de pâmînt, diguri şi canale de reţinere şi reglare a apelor, baraje, deversori de apă, etc.

213. Executorul lucrării cadastrale exclude din fondul funciar de privatizare suprafaţa ocupată de obiectivele inginereşti aflate în proprietate publică sau a altor deţinători de drept.

214. În cazul în care suprafaţa drumurilor existente şi proiectate şi a obiectivelor antierozionale urmează să fie exclusă din suprafaţa fondului de privatizare, executorul proiectului va scădea această suprafaţă din suprafaţa fiecărui cîmp arabil şi plantaţii multianuale ale fondului de privatizare. În baza noii suprafeţe calculate a fondului de privatizare şi numărului deţinătorilor care au dreptul la cote de teren echivalent, executorul proiectului va recalcula suprafaţa şi valoarea în grade-hectar ale cotei de teren echivalent.

215. Executorul proiectului prezintă autorităţii publice locale informaţia privind mărimea cotelor de teren echivalent, recalculate. În baza deciziei consiliului de corectare a fondului de privatizare şi de corectare a mărimii cotei de teren echivalent, executorul elaborează proiectul preliminar de organizare a teritoriului.

216. Proiectul preliminar de organizare a teritoriului la scara de 1:2000 trebuie să indice amplasarea drumurilor şi fîşiilor forestiere etc., precum şi suprafaţa şi direcţia de prelucrare a contururilor cu plantaţii multianuale şi a celor arabile.

217. Autoritatea publică locală asigură gruparea deţinătorilor cotelor de teren echivalent, pe contururi şi ordinea aranjării acestor deţinători în fiecare contur în parte (cu întocmirea schiţei şi listei de aranjare). Modul de aranjare a deţinătorilor în cadrul unui contur se asigură fie prin consensus, tragere la sorţi etc.

218. Schiţa va arăta colţul conturului, de unde se va atribui prima cotă şi amplasarea relativă a parcelei fiecărui deţinător de cotă de teren echivalent. Lista de aranjare va corespunde schiţei şi va indica ordinea în care parcelele deţinătorilor cotelor de teren echivalent vor fi aranjate pe cîmpurile arabile sau terenurile cu plantaţii multianuale.

219. Gruparea deţinătorilor cotelor de teren echivalent pe contururi (schiţa şi lista de aranjare) se aprobă prin decizia consiliului local.

220. În cazul în care cota de teren echivalentă este constituită şi din plantaţii multianuale, lucrările de proiectare trebuie începute de la plantaţii multianuale. Parcelele cu plantaţii multianuale se atribuie în rînduri întregi.

221. Hotarele parcelelor cu plantaţii multianuale se stabilesc pe linia din mijlocul fîşiilor dintre rîndurile plantaţiilor multianuale.

222. Nu este acceptă atribuirea plantaţiilor multianuale pe specii.

223. Luînd în consideraţie bonitatea solului, executorul proiectului calculează suprafaţa şi gradele-hectar ale fiecărei parcele cu plantaţii multianuale.

224. Pentru a determina cîte grade-hectar de teren arabil va primi fiecare deţinător, executorul scade din suma totală a gradelor-hectar ce revin fiecărui deţinător, gradele-hectar ale parcelelor cu plantaţii multianuale.

225. Proiectarea terenurilor arabile se efectuează în raport cu bonitatea estimată a cîmpurilor arabile şi a terenurilor plantaţiilor multianuale supuse privatizării. Gradele-hectar ale parcelelor proiectate nu trebuie să devieze de la gradul-hectar mediu ponderat estimat pentru gospodărie cu mai mult decît valoarea calculată conform formulei:

 

Fg = c 0,1 √Gh

 

unde:

Gh – sînt gradele-hectar pentru parcelele de teren proiectate deţinătorului.

226. La proiectarea parcelelor arabile este necesar de a lua în consideraţie următoarele:

1) parcelele se vor amplasa, de regulă, cu partea alungită transversal versantului;

2) lăţimea parcelelor trebuie să nu fie mai mare decît distanţa între hotarele de bază de scurgere a apelor;

3) raportul dintre lăţimea şi lungimea parcelei nu va depăşi limita 1:2 – 1:5.

227. Se permite a proiecta parcelele în fîşii lungi de-a lungul versantului, cu respectarea condiţiilor de proiectare a elementelor antierozionale, şi cu condiţia prelucrării generale a solului transversal versantului şi amplasarea pe trepte a culturilor agricole prelucrate.

228. Fiecare parcelă trebuie să fie asigurată cu drum de acces. În cazul în care drumurile proiectate sînt incluse în fondul de privatizare, drumurile de acces se vor indica pe proiectul preliminar şi final de organizare a teritoriului.

229. După proiectarea tuturor parcelelor, executantul lucrării cadastrale efectuează verificarea proiectului preliminar şi atribuie numere cadastrale fiecărei parcele proiectate.

230. Planul geometric al proiectului de organizare a teritoriului se întocmeşte pentru fiecare sector cadastral în parte şi conţine următoarea informaţie:

1) amplasamentul sectorului cadastral în hotarul unităţii administrativ-teritoriale;

2) hotarele terenurilor;

3) numerele cadastrale ale bunurilor imobile;

5) limitele sectoarelor cadastrale şi numărul acestora;

6) indicatorul cu informaţia de identificare a unităţii administrativ-teritoriale (denumirea completă), scara la care a fost întocmit planul, data întocmirii şi denumirea întreprinderii care a executat lucrarea;

7) propunerea de instituire а servituţii de trecere, în cazul în care aceasta este necesar de instituit;

8) în spaţiile libere se vor specifica indicii principali ai proiectului de organizare a teritoriului, nomenclatorul cu varietăţile şi bonitatea solurilor, în formă de tabel;

9) toate drumurile proiectate şi obiectele antierozionale trebuie să fie reprezentate pe plan, la fel ca şi parcelele, în culoare neagră, iar curbele de nivel se notează cu culoare cafenie cu linii fine neîntrerupte. Varietăţile de sol se indică cu culoare roşie cu linii haşurate-punctate şi se înscrie bonitatea lor.

231. Concomitent cu întocmirea planurilor geometrice ale proiectului de organizare a teritoriului, executantul lucrării cadastrale întocmeşte următoarele documente:

1) lista deţinătorilor cotelor de teren echivalente (anexa nr.21);

2) borderoul de evidenţă a proiectului (anexa nr.22);

3) lista proprietarilor cărora li se eliberează titluri de autentificare a dreptului deţinătorului de teren;

4) lista persoanelor decedate cărora le-au fost transmise terenuri în proprietate;

5) lista terenurilor proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale (surplusul de suprafaţă, formate ca bunuri imobile independente).

 

Secţiunea 5

Consultarea publică a documentaţiei cadastrale şi aprobarea acesteia

232. Proiectul de organizare a teritoriului este supus consultărilor publice, în conformitate cu pct.53-70 ale Regulamentului cu privire la modul efectuării înregistrării primare masive, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1030/1998.

233. După finalizarea consultaţiilor publice şi soluţionării contestaţiilor, executantul lucrării cadastrale prezintă POT autorităţii deliberative a APL spre examinare şi aprobare.

234. În termen de pînă la 30 de zile după prezentarea POT, autoritatea deliberativă a APL emite decizia cu privire la aprobarea POT.

 

Secţiunea 6

Întocmirea raportului lucrării

235. Raportul lucrării se întocmeşte pe suport de hârtie şi electronic, în formate standardizate care să permită tipizarea, accesul şi transferul de date.

236. Raportul lucrării conţine:

1) nota explicativă;

2) decizia consiliului local privind iniţierea elaborării POT;

3) decizia consiliului local privind aprobarea POT, cu anexarea planului geometric al POT şi a listelor menţionate la pct.231;

4) raportul măsurărilor terestre, în cazul în care au fost executate măsurări terestre;

5) actul privind calitatea lucrării, emis de organul cadastral teritorial;

6) baza cartografică;

7) proiectul preliminar.

237. Raportul lucrării în format electronic se întocmeşte de către executantul lucrării cadastrale cu aplicarea semnăturii electronice avansate calificate şi reprezintă un fişier integral în format „pdf”, care conţine copiile scanate ale actelor raportului lucrării.

238. Raportul lucrării se întocmeşte într-un exemplar, care se păstrează la organul cadastral teritorial, iar cîte o copie a acestuia se remite APL şi executantului lucrării cadastrale.

239. Raportul lucrării pe suport de hîrtie şi în format electronic, pachetul digital, copia dosarului consultărilor publice, formularele şi actele de proprietate se prezintă de către executantul lucrării cadastrale pentru recepţia lucrării cadastrale la organul cadastral teritorial.

 

Secţiunea 7

Recepţia lucrării cadastrale

240. Recepţia lucrărilor cadastrale este efectuată de organul cadastral teritorial şi constă în verificarea materialelor prezentate de executantul lucrării cadastrale, documentarea verificării şi actualizarea datelor din baza de date grafică.

241. Termenul de recepţie a lucrării cadastrale în cadrul înregistrării primare masive nu va depăşi 20 de zile lucrătoare de la data depunerii materialelor la organul cadastral teritorial.

242. Dacă în urma verificării materialelor se confirmă corectitudinea executării lucrării, organul cadastral teritorial recepţionează lucrarea cadastrală cu întocmirea avizului de recepţie a lucrării şi actualizează baza de date grafică.

243. În cazul depistării neconformităţilor, în avizul de recepţie se indică erorile constatate şi lucrarea se respinge pentru corectare. Executantul lucrării cadastrale corectează şi prezintă repetat materialele corectate în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii avizului de recepţie.

244. Urmare recepţiei lucrării cadastrale, autoritatea publică locală, în comun cu executantul lucrării cadastrale, perfectează titlurile de autentificare a dreptului deţinătorului de teren (unul color şi unul alb-negru).

245. Documentaţia cadastrală recepţionată, titlurile de autentificare a dreptului deţinătorului de teren se transmit registratorului din cadrul organului cadastral teritorial pentru înregistrarea bunurilor imobile şi a drepturilor asupra acestora”.

37) Anexa nr.5 se abrogă.

38) Anexele nr.3, nr.6 şi nr.9 vor avea următorul cuprins.

 

Anexa nr.3

la Instrucţiunea cu privire la modul de executare

a lucrărilor cadastrale la nivel de teren

 

Act de stabilire a hotarelor terenului

 

„_____” _____________ 20___

 

Prezentul act este întocmit de

___________________________________,

Numele, Prenumele, Funcţia

reprezentantul ____________________________,

denumirea autorităţii publice/executantului lucrării cadastrale

 

la cererea dl/dnei _____________________

Numele, Prenumele

 

________________________________________,

IDNP

 

proprietarul terenului, cu următoarele caracteristici:

 

Adresa:
Nr. cadastralDestinaţiaModul de folosinţă
 

 

(în cazul întocmirii actului de stabilire a hotarelor în vederea înregistrării primare, numărul cadastral nu se indică).

 

reprezentat în schiţă:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obiecţii şi propuneri

 

Latura
(de la pct.
pînă la pct.)
Descrierea hotarului
(tipul materializării)
Adiacenţi
(nume, prenume, IDNP)
Semnătura adiacenţilor Tipul hotarului
(general/fix)
 
 
 
 
 

Menţiuni: Coloniţa „Semnătura adiacenţilor” se completează în cazul stabilirii hotarelor fixe. În cazul refuzului semnării actului sau neprezentării la stabilire, se indică „nu s-a prezentat” sau „refuz”.

 

Noi, persoanele prezente la stabilirea hotarelor terenului descris mai sus, acceptăm hotarele stabilite prin prezentul act, fiind de acord cu acestea, pentru care semnăm.

Persoanele prezente sînt informate că prezentul act şi planul geometric serveşte temei pentru modificarea planului cadastral.

Prezentul act este întocmit în trei exemplare, dintre care: unul se prezintă titularului de drept asupra terenului ale cărui hotare se stabilesc, al doilea exemplar va fi păstrat la executantul lucrării cadastrale, iar al treilea – se transmite organului cadastral teritorial.

 

 ______________________

Nume, Prenume

______________________

Semnătura

____________________________________________

Nume, Prenume

______________________

Semnătura

____________________________________________

Nume, Prenume

______________________

Semnătura

 

 

Anexa nr.6

la Instrucţiunea cu privire la modul de executare

a lucrărilor cadastrale la nivel de teren

 

Componenţa raportului în dependenţă de tipul lucrării

 

n/oDenumirea documentelor din raportul lucrăriiTipul lucrărilor
Întoc-
mirea
docu-
menta-
ţiei
cadas-
trale
în ve-
derea
Înre-
gistră-
rii
pri-
mare
Stabi-
lirea
hota-
rului
fix
Identi-
ficarea
bunului
imobil
Modi-
ficarea
hota-
relor
la ini-
ţiativa
instan-
ţei de
jude-
cată
Lucra-
re
cadas-
trală
pentru
plan-
taţii
perene
Repre-
zen-
tarea
(mar-
carea)
pe pla-
nul
cadas-
tral a
părţii
din
bunul
imobil
Modi-
ficarea
hota-
relor
propri-
etate
publică
Modi-
ficarea
hota-
relor
urma-
re vîn-
zării
tere-
nului
care
nu
poate
fi for-
mat
ca bun
de sine
stătător
123467S10
1Copia documentelor ce confirmă dreptul++++++++
2Act de constatare pe teren-+++--++
3Act de constatare pe teren (pentru plantaţiile perene)----+---
4Act de stabilire a hotarelor terenului++----+-
5Act de stabilire a limitei părţii din bunul imobil-----+--
6Planul geometric cu reprezentarea limitei părţii din bunul imobil-----+--
7Planul geometric++-+--++
8Raportul măsurărilor terestre+++++ +++
9Proiectul de plantare----+---
10Hotărârea Instanţei de Judecată, încheierea executorului judecătoresc sau a organului fiscal--- +----
11Proiectul perimetrului minier-----+/-1--
12Actul privind stabilirea perimetrul minier-----+--
 

+/-1 – proiectul perimetrului minier se prezintă numai în cazul reprezentării pe planul cadastral a părţii din bunul imobil a perimetrului minier.

 

 

Anexa nr.9

la Instrucţiunea cu privire la modul de executare

a lucrărilor cadastrale la nivel de teren

 

ACT

de constatare pe teren

 

„_____”_____________ 20___

 

Prezentul act este întocmit de

________________________________________,

Numele, Prenumele

inginer cadastral al ________________,

denumirea întreprinderii

 

la cererea titularului de drept dl/dnei ____________

Numele, Prenumele

 

_________________________________,

IDNP

 

proprietarul terenului, cu următoarele caracteristici:

 

Adresa:
Nr. cadastralDestinaţiaModul de folosinţăSuprafaţa, ha
  

 

Schiţă:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obiecţii şi propuneri

 

Caracteristicile tehnice şi descrierea hotarelor

 

Latura
(de la pct. pînă la pct.)
Descrierea hotarului
(tipul materializării)
Adiacenţi
(nume, prenume, IDNP)
Tipul hotarului
(fix/general)
 
 
 
 
 

1. Urmare confruntării elementelor individuale a terenului (adresa, categoria de destinaţie şi folosinţă, încadrarea în limita admisibilă a toleranţei de poziţie liniare planimetrică reciproce, suprafaţa), din documentaţia de atribuire/datele din cadastru, cu datele din teren, se constată următoarele:

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

(se indică elementele individuale a terenului confruntate şi rezultatul obţinut – (corespunde nu corespunde)

 

2. Modul de înlăturare a necorespunderilor ____________________________________

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

(se indică necorespunderile depistate şi modul de înlăturare a acestora)

 

3. Prezentul act este întocmit în două exemplare, dintre care: unul se prezintă titularului de drept asupra terenului, iar al doilea exemplar se păstrează la executantul lucrării.

 

Executantul lucrării cadastrale

______________________

Nume, Prenume, Semnătura

Titularul de drept a terenului

______________________

Nume, Prenume, Semnătura

 

39) Instrucţiunea se completează cu anexele nr.21 şi nr.22 cu următorul cuprins:

 

„Anexa nr.21

la Instrucţiunea cu privire la modul de executare

a lucrărilor cadastrale la nivel de teren

 

 

Lista deţinătorilor cotelor de teren echivalent satul (comuna) ________ raionul ________

 

Nr.
d/o
Nr. din registrul deţinătorilor de terenNumele, Prenumele, PatronimiculMărimea cotei de teren echivalenteDatele din buletinului de identitateNotă
%hagrade-hectarSeria, nr.Data naşteriiINDP*
12345678910
 
 
 
 
 
 
 

Primarul _____________ _________________

 

Preşedintele Comisiei Funciare _____________ ______________

 

Secretarul consiliului local _____________ ________________

 

În cazul în care deţinător nu dispune de IDNP pe motivul renunţării la acesta, în rubrica respectivă se va indica numărul şi data eliberării buletinului de identitate provizoriu

 

 

Anexa nr.22

la Instrucţiunea cu privire la modul de executare

a lucrărilor cadastrale la nivel de teren

 

Borderoul de evidenţă a proiectului

 

Nr.
d/o
Nr.
din
regis-
trul
deţi-
năto-
rilor
de te-
ren
Nu-
mă-
rul
de
par-
cele
inclusiv,Su-
pra-
faţa,
to-
tală,
ha
Su-
pra-
faţa,
pro-
iec-
tată,
ha
To-
tal
gra-
de
hec-
tar
To-
tal
gra-
de
hec-
tar,
pro-
iec-
tate
VieLivadăTeren arabil
nr.
ca-
das-
tral
Su-
pra-
faţa
(ha)
Grad
hec-
tar
nr.
ca-
das-
tral
Su-
pra-
faţa
(ha)
Grad
hec-
tar
nr.
ca-
das-
tral
Su-
pra-
faţa
(ha)
Grad
hec-
tar
12345678910111213141516
 
 
 
 
 

Executantul lucrărilor cadastrale ___________ ___________”

 

2. Instrucţiunea cu privire la conţinutul şi modul de elaborare a documentaţiei cadastrale la formarea bunurilor imobile, aprobată prin Ordinul Directorului General al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru nr.71/2017 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.371-382, art.1911), înregistrat la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova cu nr.1262 din 16.10.2017, se modifică după cum urmează:

1) La pct.11, sbp.6) va avea următorul cuprins:

„6) întocmirea studiului şi completarea avizului din studiu cu concluzia privind acceptarea sau refuzul executării lucrării de formare.”

2) La pct.14, cuvintele „În cazul respectării condiţiilor de formare” se substitue cu textul „Urmare examinării regimului juridic, tehnico-economic”.

3) Pct.15 va avea următorul cuprins.

15. La identificarea bunului imobil în teren (cu excepţia terenurilor agricole mod de folosinţă – grădini şi terenurilor agricole planul cadastral al cărora a fost întocmit în baza proiectului de organizare a teritoriului), întru constatarea corespunderii poziţiei liniare planimetrice reciproce a punctelor de hotar, din documentaţia cadastrală, cu datele din teren, executantul lucrării cadastrale efectuează transpunerea coordonatelor punctelor de hotar din planul cadastral şi determină coordonatele punctelor de hotar a posesiei de fapt.”

4) Pct.16 va avea următorul cuprins:

16. Executantul lucrării cadastrale calculează toleranţa de poziţie liniară planimetrică reciprocă a punctelor de hotar a terenului, prin confruntarea coordonatelor transpuse, cu coordonatele determinate a punctelor de hotar a posesiei de fapt, şi drept urmare stabileşte următoarele:

1) toleranţa de poziţie liniară planimetrică reciprocă a punctelor de hotar ale terenului identificat, în raport cu punctele de hotar ale terenurilor adiacente înregistrate, nu depăşeşte limita admisibilă, datele din cadastru pot fi utilizate pentru executarea lucrării de formare;

2) toleranţa de poziţie liniară planimetrică reciprocă a punctelor de hotar ale terenului identificat, în raport cu punctele de hotar ale terenurilor adiacente înregistrate, depăşeşte limita admisibilă. Neconformităţile se înlătură prin procedura de corectare a erorilor, conform Hotărîrii Guvernului nr.437/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de corectare a erorilor comise în procesul atribuirii în proprietate a terenurilor.”

5) Pct.20 va avea următorul cuprins:

20. Urmare identificării în teren, examinării regimului juridic, tehnic al bunului imobil, executantul lucrării cadastrale întocmeşte studiul cu privire la posibilitatea formării bunului imobil şi completează avizul din studiu, cu concluzia privind acceptarea sau refuzul executării lucrării de formare.”

6) La pct.24, sbp.3) va avea următorul cuprins:

„3) formarea terenurilor agricole prin separare/divizare/combinare (planul cadastral al căruia a fost întocmit în baza proiectului de organizare a teritoriului) se realizează numai după sistematizarea definitivă a proiectului de organizare a teritoriului sau corectarea erorilor”.

7) Pct.33 se completează cu următorul enunţ: „Terenurile agricole formate prin comasare se transpun în teren numai în cazul cînd a fost executată sistematizarea definitivă a planului cadastral sau corectarea erorilor.”

8) Pct.90 se completează cu următorul enunţ: „În cazul în care formarea bunului imobil se finalizează cu contractul de partaj, decizia de formare nu se întocmeşte.”

9) Se completează cu pct.901 cu următorul cuprins:

901. În cazul în care proprietarul construcţiei este şi proprietarul terenului sau deţine dreptul de superficie, în decizia de formare a bunului imobil sau după caz în contract, se indică şi cota-parte din teren sau din dreptul de superficie aferentă fiecărei încăperi izolate.”

10) Pct.91 se completează cu următorul enunţ: „În cazul în care formarea bunului imobil se finalizează cu contractul de partaj, acesta se încheie după recepţia raportului lucrării de formare a bunului imobil.”

 

3. Instrucţiunea cu privire la conţinutul şi modul de executare a lucrărilor cadastrale la nivel de clădiri şi încăperi izolate, aprobată prin Ordinul Directorului General al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru nr.07/2015 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.39-45, art.289), înregistrat la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova cu nr.1018 din 23.01.2015, se modifică după cum urmează:

1) Punctul 22 se completează cu sbp.7) cu următorul cuprins:

„7) se constată necorespunderea datelor din autorizaţia de construire sau alt act prin care a fost autorizată construirea (numărul cadastral, regimul de înălţime, modul de folosinţă), cu obiectul identificat pentru care se solicită executarea lucrărilor cadastrale.”

2) La pct.23, prima propoziţie va avea următorul cuprins: „Lucrările cadastrale la clădirile neautorizate sau la clădirile la care se constată necorespunderea datelor din autorizaţia de construire sau alt act prin care a fost autorizată construirea, cu datele din teren, vor fi executate numai la solicitarea autorităţii publice locale/centrale, a organelor cu funcţii de control şi constatare sau în temeiul actului de dispoziţie judecătoresc (art.14 din Codul de procedură civilă).”

3) Pct.30 se completează cu următorul text: „În conformitate cu art.14.alin.(1), lit.l) din Legea nr.163/2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie se pot executa fără certificat de urbanism pentru proiectare şi fără autorizaţie de construire, edificarea construcţiilor auxiliare, anexe cu suprafaţa construită de pînă la 15 m2 la casele de locuit particulare, amplasate pe terenuri private. În acest caz, în schiţa de lucru, asupra obiectelor menţionate se va face menţiunea corespunzătoare cu referinţă la articolul şi legea indicată supra.”

4) La pct.32, textul „inclus în anexa 5 a Instrucţiunii cu privire la înregistrarea bunurilor imobile şi a drepturilor asupra lor, aprobată prin ordinul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru nr.112 din 22 iunie 2005” se substitute cu textul „din anexa nr.19 b.”

5) La pct.61 sbp.6), textul „art.19 alin.(5)” se substitute cu textul „art.19 alin.(1).”

6) La punctul 107, lit.d) va avea următorul cuprins:

„d) verificarea corespunderii datelor din actele prevăzute la pct.108 cu obiectele informaţionale prezentate (numărul cadastral, suprafaţa, regimul de înălţime, modul de folosinţă).”

7) La punctul 108, lit.b) va avea următorul cuprins:

„b) procesul-verbal de recepţie a lucrărilor de construire (procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor sau procesul-verbal de recepţie finală), autorizaţia de construire sau alt act prin care a fost autorizată construirea) – în cazul clădirilor noi construite sau clădirilor/încăperilor izolate reconstruite/restaurate.”

8) Se completează cu pct.1081 cu următorul cuprins:

1081. În conformitate cu art.14 alin.(1) lit.l) din Legea nr.163/2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie, edificarea construcţiilor auxiliare, anexelor cu suprafaţa construită de pînă la 15 m2 la casele de locuit particulare, amplasate pe terenuri private, se execută fără certificat de urbanism pentru proiectare şi fără autorizaţie de construire.”

9) Pct.109 se completează cu un alineat cu următorul cuprins:

„În cazul în care la recepţia lucrării cadastrale a fost prezentat planul geometric al terenului proprietate privată, cu reprezentarea clădirilor construite autorizat conform legislaţiei, precum şi a clădirilor construite în lipsa actelor permisive, lucrarea cadastrală se recepţionează doar în partea clădirilor autorizate, făcîndu-se menţiunea corespunzătoare în avizul de recepţie. Planul cadastral (baza de date grafică) va fi actualizat doar cu clădirile care deţin actul ce confirmă legalitatea creării, modificării sau încetării existenţei clădirii/încăperii izolate stipulat în pct.108.”

10) În anexa nr.19 b, Clasificatorul pentru „Tipul nivelului” va avea următorul cuprins:

 

Clasificatorul pentru „Tipul nivelului”

 

CodulValoareaMenţiune
7AAntresol (mezanin). Numărul de niveluri este determinat de înălţimea nivelului în care sînt încadrate, cu condiţia că înălţimea încăperilor să nu fie mai mică de 2,1 m
6MMansarda. Poate fi un nivel de acest tip, condiţionat două niveluri: şi anume: în mansardele clădirilor proiectate concomitent cu clădirea se pot realiza încăperi izolate pe două niveluri în funcţie de înălţimea spaţiului mansardat, cu respectarea prevederilor NCM E.03.02, E.03.03, C.04.02
5ETEtaj Tehnic
4EEtaj
3PParter. Poate fi doar un nivel de acest tip
2DDemisol
1SSubsol

 

4. Ordinul Directorului General al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru nr.25/2015 privind aprobarea devierii suprafeţei terenului reieşind din suprafaţa acestuia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.74-77, art.544), înregistrat la Ministerul Justiţiei cu nr.1031 din 18.03.2015, se modifică după cum urmează:

1) În clauza de adoptare, textul „art.19 alin.(7)” se substituie cu textul „art.152 alin.(3).”

2) Punctul 1 va avea următorul cuprins:

1. Se aprobă devierile maxime admisibile reieşind din mărimea suprafeţei terenurilor (conform tabelului), de care urmează să ţină cont autoritatea administraţiei publice locale la atribuirea terenului în proprietate/modificarea planului cadastral:

 

Devierile maxime admisibile (%), reieşind din

mărimea suprafeţei terenului (ha)

 

Suprafaţa terenurilor conform datelor din documentul ce confirmă dreptul (ha)pînă 0,06 ha0,0601 ha – 0,10 ha0,1001 ha – 0,20 ha0,2001 ha – 0,50 ha0,5001 ha – 1,0 haS >1,0 ha
Devierea maximă admisibilă (%)10% 8%5% 3% 2% 1%

 

DIRECTOR GENERAL ADJUNCT Ştefan CRIGAN
 
Nr.16. Chişinău, 9 martie 2022.