L E G E
privind rezervele materiale de stat şi de mobilizare
nr. 589-XIII din 22.09.1995
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.11-12/114 din 22.02.1996
* * *
Abrogat: 14.10.2020
Legea R.Moldova nr.104 din 18.06.2020
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni şi definiţii
Articolul 2. Administrarea rezervelor materiale ale statului
Articolul 3. Principiile fundamentale de creare şi păstrare a rezervelor materiale ale statului
Articolul 4. Actele normative
Articolul 5. Amplasarea teritorială, construcţia, reconstrucţia, reutilarea, dotarea tehnică şi finanţarea întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor
Articolul 6. Patrimoniul rezervelor materiale ale statului
Capitolul II
ACUMULAREA, LIVRAREA (STOCAREA), PĂSTRAREA ŞI ELIBERAREA
BUNURILOR MATERIALE DIN REZERVELE MATERIALE ALE STATULUI
Articolul 7. Acumularea şi livrarea (stocarea) bunurilor materiale
Articolul 8. Eliberarea bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului
Articolul 9. Reglementarea eliberării bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului
Capitolul III
FINANŢAREA REZERVELOR MATERIALE ALE STATULUI
Articolul 10. Sursele de finanţare
Articolul 11. Înlesniri financiare la eliberarea bunurilor materiale
Articolul 12. Stabilirea preţurilor
Capitolul IV
RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGII
Articolul 13. Sancţiuni pecuniare
Articolul 14. Soluţionarea litigiilor
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 15. Intrarea în vigoare
Articolul 16. Îndatoririle Guvernului
Notă: În textul legii, sintagma „Ministerul Economiei şi Comerţului” se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, iar cuvîntul „Agenţia”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „autoritatea responsabilă” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.318 din 22.12.2017, în vigoare 12.01.2018
Notă: În cuprinsul legii, sintagma "Agenţia de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare" se substituie prin sintagma "Agenţia Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Umanitare", iar sintagma "Agenţia de Stat" se substituie prin cuvîntul "Agenţie"; sintagma "Ministerul Economiei" se substituie prin sintagma "Ministerul Economiei şi Comerţului", iar cuvîntul "departamente" se substituie prin sintagma "autorităţi administrative centrale" conform Legii nr.294-XVI din 17.11.2005, în vigoare 16.12.2005
Notă: În cuprinsul legii, sintagma "Direcţia Generală pentru Rezervele Materiale" se substituie prin sintagma "Agenţia de Stat pentru Rezervele Materiale şi Ajutoarele Umanitare". În cuprinsul legii, cu excepţia art.1 alin.(2) lit.h), cuvîntul "întreprinderi" se substituie prin cuvintele "întreprinderi, instituţii", iar cuvintele "la întreprinderi" se substituie prin cuvintele "la întreprinderi, în instituţii". Schimbările enumerate mai sus se fac conform Legii nr.425-XV din 30.10.2003, în vigoare 05.12.2003
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Prezenta lege stabileşte bazele juridice, economice şi organizatorice ale creării, acumulării, păstrării, folosirii şi administrării rezervelor materiale de stat şi de mobilizare (denumite în continuare rezervele materiale ale statului).
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni şi definiţii
(1) Rezervele materiale de stat sînt un fond special de bunuri materiale, constituit în scopul de a interveni operativ pentru asigurarea funcţionării stabile a economiei naţionale, pentru protecţia populaţiei în situaţii excepţionale determinate de calamităţi naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe, în caz de asediu şi de război, precum şi în scopul acordării de ajutor umanitar.
(2) Rezervele de mobilizare sînt un fond special de bunuri materiale, ce se creează la întreprinderi, în instituţii şi organizaţii conform sarcinilor de mobilizare, stabilite şi aprobate ministerelor şi autorităţilor administrative centrale de către Guvern, în baza propunerilor elaborate de Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Economiei şi Infrastructurii, Ministerul Apărării şi Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, de comun acord cu autoritatea responsabilă de implementarea politicilor în domeniul rezervelor materiale de stat şi de mobilizare, alte ministere şi autorităţi administrative centrale interesate, pentru a asigura:
a) organizarea producţiei militare şi a altor producţii industriale, precum şi reparaţia tehnicii militare şi a bunurilor din dotarea armatei;
b) desfăşurarea formaţiunilor speciale şi instituţiilor stării de asediu şi de război, înfiinţate în modul stabilit;
c) reutilarea navelor fluviale şi avioanelor ce urmează a fi transmise în dotarea Forţelor Armate, precum şi a celor ce vor fi exploatate în condiţii de război;
d) desfăşurarea în timp de asediu şi de război şi situaţii excepţionale a lucrărilor de restabilire a căilor ferate, autostrăzilor, aerodromurilor, liniilor şi instalaţiilor de telecomunicaţii, conductelor de gaz şi petrol, sistemelor de alimentare cu energie electrică şi apă;
e) protecţia populaţiei şi a trupelor, acordarea asistenţei medicale în condiţiile aplicării mijloacelor de nimicire moderne, precum şi în alte cazuri de situaţii excepţionale (calamităţi naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale, fenomene sociale şi/sau economice, etc.);
f) protecţia animalelor şi a plantelor agricole în condiţiile aplicării mijloacelor de nimicire moderne;
g) transportul de trupe şi evacuarea în masă, inclusiv amenajarea şi acţionarea promptă a punctelor de transbordare de rezervă şi evacuarea populaţiei care a avut de suferit;
h) funcţionarea neîntreruptă a întreprinderilor şi organizaţiilor industriale, de transport, unităţilor de ocrotire a sănătăţii şi de telecomunicaţii în timp de asediu şi de război.
(3) În sensul prezentei legi se înţeleg:
livrare (stocare) a bunurilor materiale în rezervele materiale ale statului – furnizarea şi depozitarea bunurilor materiale în stoc ca rezerve;
stoc intangibil – nivel de bunuri materiale menţinut stabil;
eliberare a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului – scoatere a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului în anumite scopuri;
împrospătare şi înlocuire a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului – eliberare a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului în legătură cu expirarea termenului de păstrare, nemenţinerea caracteristicilor calitative prescrise, modificarea standardelor, condiţiilor tehnice şi structurii consumului lor, restituindu-le simultan în aceleaşi cantităţi cu altele noi sau de acelaşi fel;
împrumut pe termen scurt a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului – eliberare a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului la solicitările autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale şi agenţilor economici;
împrospătare cu decalaj în timp a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului – eliberare a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului în legătură cu expirarea termenului de păstrare şi imposibilitatea reîntregirii simultane a rezervelor stocului;
deblocare a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului – eliberare fără restituire a bunurilor materiale.
[Art.1 modificat prin Legea nr.312 din 30.11.2018, în vigoare 04.07.2019]
[Art.1 modificat prin Legea nr.318 din 22.12.2017, în vigoare 12.01.2018]
[Art.1 completat prin Legea nr.294-XVI din 17.11.2005, în vigoare 16.12.2005]
[Art.1 modificat prin Legea nr.1195-XIV din 28.07.2000, în vigoare 14.09.2000]
Articolul 2. Administrarea rezervelor materiale ale statului
Administrarea, coordonarea şi exercitarea controlului în domeniul rezervelor materiale ale statului sînt efectuate de autoritatea responsabilă de implementarea politicilor în domeniul rezervelor materiale de stat şi de mobilizare (în continuare – autoritate responsabilă), desemnată de către Guvern în condiţiile legii.
[Art.2 în redacţia Legii nr.318 din 22.12.2017, în vigoare 12.01.2018]
[Art.2 modificat prin Legea nr.294-XVI din 17.11.2005, în vigoare 16.12.2005]
Articolul 3. Principiile fundamentale de creare şi păstrare a rezervelor materiale ale statului
(1) Rezervele materiale ale statului se creează de Guvern.
(2) Organizarea, funcţionarea şi administrarea rezervelor materiale ale statului în condiţiile prezentei legi se stabilesc prin hotărîre de Guvern, cu sau fără caracter secret, după caz.
(3) Nomenclatorul bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului, nivelurile maxime şi cele intangibile ale stocurilor se aprobă de Guvern, la propunerea autorităţii responsabile, corelate cu Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Economiei şi Infrastructurii, Ministerul Finanţelor, Ministerul Apărării, cu alte ministere şi autorităţi administrative centrale interesate.
(4) Controlul, evidenţa şi dările de seamă privind stocurile şi circulaţia bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului se efectuează în modul stabilit de Guvern.
(5) Păstrarea şi deservirea rezervelor materiale ale statului se efectuează la întreprinderile, în instituţiile şi în organizaţiile create în acest scop şi subordonate autorităţii responsabile, la întreprinderile, în instituţiile şi în organizaţiile subordonate altor organe centrale de specialitate şi administraţiei publice locale, precum şi la unii agenţi economici, indiferent de forma de proprietate, pe bază de contract.
[Art.3 completat prin Legea nr.318 din 22.12.2017, în vigoare 12.01.2018]
[Art.3 modificat prin Legea nr.294-XVI din 17.11.2005, în vigoare 16.12.2005]
[Art.3 modificat prin Legea nr.1195-XIV din 28.07.2000, în vigoare 14.09.2000]
Articolul 4. Actele normative
Actele normative aprobate de Guvern, dispoziţiile, instrucţiunile şi indicaţiile autorităţii responsabile privind modul şi condiţiile de livrare (stocare), păstrare şi eliberare a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului constituie titluri executorii pentru ministere, autorităţi administrative centrale, inspectorate de stat, furnizori şi depozitari responsabili.
[Art.4 modificat prin Legea nr.318 din 22.12.2017, în vigoare 12.01.2018]
Articolul 5. Amplasarea teritorială, construcţia, reconstrucţia, reutilarea, dotarea tehnică şi finanţarea întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor
Amplasarea teritorială, construcţia, reconstrucţia, reutilarea şi dotarea tehnică a întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, destinate păstrării bunurilor materiale ale rezervelor materiale ale statului, se efectuează de autorităţii responsabile de comun acord cu Ministerul Economiei şi Infrastructurii şi Ministerul Apărării din contul investiţiilor capitale finanţate de la buget, altor surse de finanţare.
Articolul 6. Patrimoniul rezervelor materiale ale statului
(1) Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate autorităţii responsabile, terenurile pe care ele sînt amplasate, precum şi rezervele materiale ale statului stocate atît la întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate autorităţii responsabile, cît şi la întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate altor organe centrale de specialitate şi locale ale administraţiei publice şi în spaţiile altor agenţi economici pe bază de contract, indiferent de tipul de proprietate, constituie proprietate de stat şi nu se supun acţionarizării şi privatizării.
(2) Darea în arendă a suprafeţelor depozitare se efectuează conform normelor stabilite de Guvern.
ACUMULAREA, LIVRAREA (STOCAREA), PĂSTRAREA ŞI ELIBERAREA
BUNURILOR MATERIALE DIN REZERVELE MATERIALE ALE STATULUI
Articolul 7. Acumularea şi livrarea (stocarea) bunurilor materiale
(1) Acumularea şi livrarea (stocarea) bunurilor materiale în rezervele materiale de stat se realizează de beneficiarul de stat – autoritatea responsabilă, iar în rezervele de mobilizare – autoritatea responsabilă, de ministere, autorităţi administrative centrale, alte autorităţi administrative.
(2) Livrarea (stocarea) bunurilor materiale în rezervele materiale ale statului se efectuează în mod prioritar.
(3) Acumularea şi livrarea (stocarea) bunurilor materiale în rezervele materiale ale statului din contul alocaţiilor bugetare prevăzute anual în legea bugetului de stat se efectuează conform reglementărilor achiziţiilor de stat.
(4) Acumularea şi livrarea (stocarea) bunurilor materiale în rezervele materiale ale statului se efectuează şi din contul bunurilor confiscate, transmise cu titlu gratuit de către inspectoratele fiscale de stat teritoriale, în baza hotărîrii definitive a instanţei judecătoreşti.
(5) Calitatea şi ambalajul bunurilor materiale livrate (stocate) în rezervele materiale ale statului trebuie să corespundă standardelor şi condiţiilor tehnice, precum şi cerinţelor suplimentare, impuse de păstrarea lor îndelungată, definite în instrucţiunile autorităţii responsabile.
[Art.7 completat prin Legea nr.294-XVI din 17.11.2005, în vigoare 16.12.2005]
[Art.7 modificat prin Legea nr.1195-XIV din 28.07.2000, în vigoare 14.09.2000]
Articolul 8. Eliberarea bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului
(1) Deciziile cu privire la eliberarea bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului se iau de către Guvern, la solicitările autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, altor agenţi economici, în baza avizului autorităţii responsabile.
(2) Eliberarea bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului se realizează:
a) în condiţiile prevăzute la art.1 alin.(1) şi (2);
b) cu titlu de deblocare;
c) în vederea împrospătării şi înlocuirii lor periodice;
d) în vederea împrospătării şi înlocuirii cu decalaj în timp;
e) cu titlu de împrumut pe termen scurt.
(3) Autoritatea responsabilă selectează, inclusiv pe bază de concurs, agenţi economici pentru efectuarea operaţiunilor prevăzute la articolul 3 alineatul (5) şi alineatul (2) literele b) - e) din prezentul articol.
[Art.8 completat prin Legea nr.1195-XIV din 28.07.2000, în vigoare 14.09.2000]
Articolul 9. Reglementarea eliberării bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului
(1) Eliberarea bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului conform prevederilor art.1 alin.(1) şi (2) şi art.8 alin.(2), se realizează:
a) din stocurile intangibile – în condiţiile prevăzute la art.1 alin.(1) şi (2), cu titlu de deblocare, cu titlu de împrumut pe termen scurt – prin hotărîre sau dispoziţie a Guvernului la propunerea Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, autorităţilor administraţiei publice locale şi autorităţii responsabile;
b) în vederea împrospătării şi înlocuirii periodice a lor, împrospătării şi înlocuirii cu decalaj în timp, cu titlu de împrumut pe termen scurt (cu excepţia stocului intangibil) – cu acordul autorităţii responsabile.
(2) La eliberarea bunurilor materiale cu titlu de împrumut pe termen scurt, agentul economic beneficiar prezintă autorităţii responsabile o garanţie, după forma şi în modul stabilit de legislaţia în vigoare, al cărei cuantum să asigure reîntregirea stocurilor şi plata stabilită pentru împrumut.
(3) Autoritatea responsabilă este autorizată:
a) să dirijeze activităţi cu caracter comercial de vînzare-cumpărare pe piaţa internă şi de import-export pentru acumularea şi împrospătarea bunurilor materiale, precum şi pentru eliberarea acestora din rezervele materiale ale statului, în legătură cu excluderea lor din nomenclatorul aprobat, diminuarea nivelurilor stocurilor sau ca urmare a actualizării periodice a structurii sortimentale, efectuate de întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate, precum şi de alţi depozitari responsabili.
b) să elibereze bunuri materiale din rezervele materiale ale statului cu titlu de împrumut pe termen scurt de pînă la 3 luni (cu excepţia stocului intangibil) în limita unei cote de pînă la 10 la sută din nivelul bunurilor materiale disponibile la începutul anului, condiţiile eliberării fiind specificate în contract;
c) să permită, în situaţii excepţionale, agenţilor economici eliberarea cu titlu de împrumut a bunurilor materiale din rezervele de mobilizare pentru asigurarea necesităţilor de producţie, în limita unei cote de pînă la 30 la sută din stocul cu sortimentul respectiv, cu restituirea lor ulterioară în termen nu mai mare de 6 luni de la momentul acordării acestuia, cu condiţia că agenţii economici nu au restanţe în rezervele de mobilizare;
d) să asigure, în bază de contract, recepţionarea, depozitarea şi păstrarea bunurilor, inclusiv a celor confiscate, pentru completarea ulterioară a rezervelor materiale de stat, în modul stabilit de Guvern
(4) Pentru bunurile materiale eliberate din rezervele materiale ale statului autoritatea responsabilă poate percepe o cotă de adaos comercial nu mai mare decît cea prevăzută de legislaţie.
(5) Responsabilitatea pentru acumularea, păstrarea, împrospătarea şi înlocuirea oportună a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului la întreprinderi, în instituţii şi organizaţii o poartă conducătorii acestora, precum şi instanţele superioare – ministerele, autorităţile administrative centrale, alte autorităţi ale administraţiei publice.
(6) Persoanele responsabile, vinovate de consumul neautorizat al bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului, precum şi de livrarea (stocarea) şi păstrarea materiei prime şi altor bunuri materiale necalitative în rezervele materiale ale statului, sînt trase la răspundere în condiţiile legii.
[Art.9 modificat prin Legea nr.294-XVI din 17.11.2005, în vigoare 16.12.2005]
[Art.9 completat prin Legea nr.529-XV din 18.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
[Art.9 modificat prin Legea nr.425-XV din 30.10.2003, în vigoare 05.12.2003]
FINANŢAREA REZERVELOR MATERIALE ALE STATULUI
Articolul 10. Sursele de finanţare
(1) Finanţarea cheltuielilor necesare pentru acumularea, completarea, întreţinerea şi dezvoltarea sistemului de rezerve materiale ale statului se efectuează din bugetul de stat în limita alocaţiilor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală, inclusiv din venituri colectate obţinute din:
a) valorificarea bunurilor materiale conform planului de împrospătare;
b) plata pentru împrumut pe termen scurt;
c) veniturile activităţii economico-financiare auxiliare desfăşurate de întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile autorităţii responsabile.
(2) Pentru finanţarea rezervelor materiale ale statului se folosesc de asemenea mijloacele obţinute de întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile autorităţii responsabile ca urmare a perceperii amenzilor şi penalităţilor.
[Alin.(3) art.10 abrogat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
(4) Guvernul este în drept să stabilească modul de plată a cheltuielilor necesare pentru păstrarea bunurilor materiale, achitarea tarifului de transport, ambalarea şi ambalajul special, costul serviciilor acordate de organizaţiile de aprovizionare şi desfacere la livrarea şi valorificarea bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului.
(5) Guvernul este în drept să stabilească modul de finanţare a cheltuielilor de descărcare, depozitare, păstrare, încărcare şi transportare, după caz, a bunurilor prevăzute la art.9 alin.(3) lit.d).
[Art.10 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
[Art.10 modificat prin Legea nr.294-XVI din 17.11.2005, în vigoare 16.12.2005]
[Art.10 completat prin Legea nr.529-XV din 18.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Articolul 11. Înlesniri financiare la eliberarea bunurilor materiale
În situaţiile prevăzute la art.1 alin.(1) şi (2) Guvernul poate lua o decizie specială cu privire la eliberarea, cu titlu gratuit, a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului, urmînd ca fondurile necesare reîntregirii stocurilor să fie finanţate de la bugetul de stat sau din fondurile băneşti de binefacere.
Articolul 12. Stabilirea preţurilor
(1) Autoritatea responsabilă este autorizată să stabilească şi să folosească preţuri libere la bunurile materiale livrate (stocate) şi eliberate din rezervele materiale ale statului.
(2) În situaţiile cînd eliberarea cu titlu de împrospătare a unor bunuri materiale nu se poate realiza datorită conjuncturii de piaţă, pentru evitarea deprecierii, acestea, cu acordul Guvernului, pot fi valorificate la preţuri reduse.
RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGII
Articolul 13. Sancţiuni pecuniare
(1) Pentru achitarea cu întîrziere, livrarea (stocarea) cu întîrziere, livrarea (stocarea) în minus, temporizarea restituirii bunurilor materiale, eliberate cu titlu de împrospătare cu decalaj în timp şi cu titlu de împrumut, în rezervele materiale ale statului, autoritatea responsabilă, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate acesteia, conform contractului, percep de la furnizori (producători) şi agenţi economici o penalitate de 1 procent din costul bunurilor materiale neachitate, nelivrate, livrate (stocate) în minus pentru fiecare zi de întîrziere în primele 20 de zile şi de 1,5 procente pentru fiecare zi următoare, pînă la momentul onorării integrale a angajamentelor.
(2) Pentru expedierea cu întîrziere a bunurilor materiale din rezervele materiale de stat, în cazul transferării lor de la unii depozitari responsabili la alţii sau la întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile autorităţii responsabile, autoritatea responsabilă percepe de la depozitarul responsabil (expeditorul) o amendă de 12 procente din costul bunurilor materiale pentru fiecare lună de întîrziere.
(3) Pentru livrarea (stocarea) în rezervele materiale ale statului a bunurilor materiale, care nu pot fi păstrate timp îndelungat sau a căror calitate şi asortiment nu corespund condiţiilor stipulate în contract, autoritatea responsabilă, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate ei, depozitarii responsabili percep de la furnizori (producători) o amendă de 20 procente din costul acestor bunuri.
(4) Pentru livrarea în rezervele materiale ale statului a bunurilor materiale fără marcaj sau marcate necorespunzător, precum şi a celor în ambalaj inadecvat, autoritatea responsabilă, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile subordonate ei şi depozitarii responsabili percep de la furnizori (producători) o amendă de 15 procente din costul acestor bunuri. În cazul cînd încălcările menţionate sînt lichidate în termenele stabilite, amenda nu se percepe. În afară de aceasta, furnizorii (producătorii) şi depozitarii responsabili sînt obligaţi, în termen de o lună de la data expirării termenului de livrare a bunurilor materiale în rezervele materiale ale statului, să asigure restabilirea sau corectarea marcajului, precum şi înlocuirea bunurilor materiale respective şi a ambalajului lor.
(5) În cazul în care sînt depistate defecte de fabricare ascunse ale bunurilor materiale livrate (stocate) în rezervele materiale ale statului, furnizorii (producătorii) poartă răspundere materială, indiferent de timpul livrării (stocării) şi depistării defectelor, cu condiţia respectării regimului stabilit de păstrare a acestor bunuri.
(6) Pentru consumul neautorizat al bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului, păstrate la depozitarii responsabili, la întreprinderi, în instituţii şi organizaţii, autoritatea responsabilă percepe de la depozitarii responsabili o amendă de 100 procente din valoarea bunurilor materiale consumate şi o penalitate de 5 procente din valoarea lor pentru fiecare zi, începînd din momentul consumului neautorizat şi pînă la restituirea integrală în rezervele materiale ale statului a bunurilor materiale.
(7) Deficitul de bunuri materiale creat în timpul păstrării lor în rezervele materiale ale statului se acoperă de întreprinderea sau organizaţia în cauză în termen de 30 de zile. În caz de nerespectare a termenului indicat se aplică sancţiuni pecuniare pentru consumul neautorizat al bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului.
(8) În caz de întocmire a unor facturi fictive privind stocarea bunurilor materiale în rezervele materiale ale statului, autoritatea responsabilă percepe de la depozitarii responsabili o amendă de 100 procente din valoarea bunurilor materiale livrate (stocate) în minus în rezervele materiale ale statului, precum şi o penalitate de 5 procente din valoarea bunurilor materiale pentru fiecare zi, începînd din momentul legalizării operaţiunii menţionate şi pînă la depozitarea efectivă a bunurilor materiale în rezervele materiale ale statului.
(9) În cazul în care bunurile materiale din rezervele materiale ale statului nu sînt ridicate în termenul prevăzut în contract, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile autorităţii responsabile percep de la destinatar (plătitor) plata cheltuielilor pentru păstrarea lor peste termen, despăgubirile pentru degradarea calităţii bunurilor materiale în perioada de întîrziere, precum şi cheltuielile de achitare a amenzilor pentru nefolosirea şi staţionarea neproductivă a mijloacelor de transport, puse la dispoziţie în vederea expedierii acestor bunuri materiale.
(10) În caz de nerespectare a regulilor şi condiţiilor de păstrare, a termenelor de împrospătare şi înlocuire a bunurilor materiale din rezervele materiale ale statului, precum şi de păstrare a celor ce nu corespund nomenclatorului aprobat, standardelor în vigoare şi condiţiilor tehnice, autoritatea responsabilă percepe de la întreprinderi, în instituţii şi organizaţii, precum şi de la depozitarii responsabili, o amendă de 25 procente din valoarea bunurilor materiale la care au fost admise încălcări. Pentru nerespectarea termenelor stabilite de prezentare a dărilor de seamă, precum şi pentru prezentarea datelor imprecise, conducătorii de întreprinderi, instituţii, organizaţii, depozitarii responsabili plătesc o amendă de 10 salarii minime.
(11) Sancţiunile pecuniare, prevăzute în prezentul articol, se calculează reieşind din preţurile în vigoare ale bunurilor materiale la momentul aplicării sancţiunii şi se acumulează la conturile întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor autorităţii responsabile. Perceperea datoriei şi penalităţii (amenzii) se efectuează de pe orice cont al întreprinderii, instituţiei sau organizaţiei debitoare.
[Art.13 modificat prin Legea nr.425-XV din 30.10.2003, în vigoare 05.12.2003]
[Art.13 modificat prin Legea nr.1195-XIV din 28.07.2000, în vigoare 14.09.2000]
Articolul 14. Soluţionarea litigiilor
Litigiile patrimoniale în care figurează ca parte autoritatea responsabilă ori o subdiviziune din subordinea acesteia se judecă de instanţa judecătorească competentă, conform Codului de procedură civilă.
[Art.14 modificat prin Legea nr.29 din 06.03.2012, în vigoare 13.03.2012]
Notă: Legea nr.163 din 22.07.2011 (art.III-XV) se declară neconstituţională conform Hot. Curţii Constituţionale nr.3 din 09.02.2012, în vigoare 09.02.2012
[Art.14 modificat prin Legea nr.163 din 22.07.2011, în vigoare 12.09.2011]
[Art.14 modificat prin Legea nr.294-XVI din 17.11.2005, în vigoare 16.12.2005]
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
Guvernul, în termen de 3 luni:
va pune actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
va prezenta Parlamentului proiectele de legi cu privire la modificarea legislaţiei în vigoare, care derivă din prevederile prezentei legi.
VICEPREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru MOŢPAN
|
Chişinău, 22 septembrie 1995. | |
Nr.589-XIII. |
