L E G E
pentru punerea în aplicare a Titlului III al Codului fiscal*
nr. 1417-XIII din 17.12.1997
Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova, ediţie specială din 25.03.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.40-41/290 din 07.05.1998
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Articolul 1. Intrarea în vigoare
Titlul III al Codului fiscal intră în vigoare la 1 iulie 1998.
Articolul 2. Abrogarea
La data intrării în vigoare a titlului III al Codului fiscal, se abrogă Legea nr.264-XIII din 8 noiembrie 1994 privind taxa pe valoarea adăugată (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.10, art.96; 1996, nr.7, art.70; 1997, nr.56, art.509).
Articolul 3. Modificarea unor acte normative
(1) Preşedintelui Republicii Moldova i se propune să aducă actele sale normative în concordanţă cu Titlul III al Codului fiscal.
(2) Guvernul, în termen de 3 luni:
a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu Titlul III al Codului fiscal;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu Titlul III al Codului fiscal;
c) va asigura revizuirea şi abrogarea de către ministere şi departamente a actelor lor normative care contravin Titlului III al Codului fiscal.
Articolul 4. Dispoziţii finale şi tranzitorii
(1) Relaţiile fiscale apărute pînă la intrarea în vigoare a Titlului III al Codului fiscal se reglementează conform Legii nr.264-XIII din 8 noiembrie 1994 privind taxa pe valoarea adăugată şi conform altor acte normative în vigoare la momentul apariţiei acestor relaţii.
(2) În operaţiile de import-export cu alte ţări, la calcularea taxei pe valoarea adăugată, poate fi aplicat criteriul determinat pe baza acordurilor bilaterale încheiate între Republica Moldova şi ţara respectivă, ratificate de către Parlamentul Republicii Moldova.
(3) Întreprinderile aflate în proces de restructurare şi/sau privatizare ori care urmează a fi restructurate şi/sau privatizate în conformitate cu Legea insolvabilităţii nr.632-XV din 14 noiembrie 2001 se impun cu taxa pe valoarea adăugată conform Codului fiscal, ţinîndu-se cont de particularităţile prevăzute de actele legislative ce stabilesc modul lor de restructurare şi/sau privatizare.
(4) Prevederile titlului III al Codului fiscal şi prevederile prezentei legi se aplică ţinîndu-se cont de particularităţile impozitării, prevăzute în legea bugetului de stat pe anul respectiv.
(5) Pînă la aducerea actelor normative în vigoare, ce reglementează relaţiile privind achitarea taxei pe valoarea adăugată, în concordanţă cu Titlul III al Codului fiscal, acestea se aplică în măsura în care nu contravin Titlului III al Codului fiscal.
(6) Livrarea de mărfuri persoanelor juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi care au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar de către persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar este supusă T.V.A. conform art.96 alin.(1) lit.a), art.103 şi 104 din titlul III al Codului fiscal . Persoanele juridice şi fizice rezidente care se află pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de faptul dacă au sau nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, sînt obligate să treacă prin posturile vamale interne achitînd T.V.A. pînă la sau la momentul trecerii controlului vamal. Subiectul impunerii cu T.V.A. care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi care are relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar are dreptul la trecerea în cont a T.V.A. achitate de el pentru mărfurile procurate de la persoanele juridice şi fizice care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar dacă dispune de documentul de plată ce confirmă achitarea T.V.A. la buget.
Livrarea de mărfuri produse de persoanele juridice şi fizice, subiecţi ai activităţii de întreprinzător, înregistrate la Camera Înregistrării de Stat în condiţiile stabilite de Guvern, care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, către persoanele juridice şi fizice subiecţi ai activităţii de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor patentei de întreprinzător, care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi care au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, este supusă controlului vamal obligatoriu la posturile vamale interne, fiind scutită de T.V.A. la prezentarea raportului de expertiză, eliberat de Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova, care confirmă producerea mărfurilor pe teritoriul republicii.
Livrarea de servicii persoanelor juridice şi fizice, subiecţi ai activităţii de întreprinzător, care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi care au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, de către persoanele juridice şi fizice, subiecţi ai activităţii de întreprinzător care se află pe teritoriul Republicii Moldova şi care nu au relaţii fiscale cu sistemul ei bugetar, se supune T.V.A. conform art.96 alin.(1) lit.a), art.101 alin.(4), art.103 şi 104 din titlul III al Codului fiscal .
(7) Taxă pe valoarea adăugată nu se aplică la importul şi livrările ulterioare ale gazelor naturale efectuate de Societatea pe Acţiuni "Moldova-Gaz" către Societatea cu Răspundere Limitată "Tiraspoltransgaz" care nu are relaţii cu sistemul bugetar al Republicii Moldova.
(8) În perioada de pînă la 1 iulie 2004 nu se aplică taxă pe valoarea adăugată la importul grîului alimentar, grîului furajer (poziţia tarifară 1001), orzului furajer (poziţia tarifară 100300) şi a făinii de grîu (poziţia tarifară 110100), precum şi la comercializarea acestora în teritoriul ţării.
(9) Taxa pe valoarea adăugată nu se aplică la livrarea pe teritoriul Republicii Moldova a contoarelor de gaze importate conform Acordului de credit (Proiectul energetic) încheiat cu Banca Internaţională de Reconstrucţie şi Dezvoltare.
(10) Sînt scutite de taxa pe valoarea adăugată serviciile prestate în cadrul lucrărilor de construcţie şi montaj executate la Complexul Monastic Căpriana, la monumentul “Badea Mior” de la Soroca şi la complexul memorial de pe platoul Şerpeni, finanţate din mijloacele băneşti donate de persoane fizice şi juridice, în temeiul unui regulament aprobat de Guvern, pornindu-se de la costul total al acestor servicii, estimat după cum urmează: Complexul Monastic Căpriana – 20,0 milioane lei; monumentul "Badea Mior" – 3,7 milioane lei; complexul memorial de pe platoul Şerpeni – 6,5 milioane lei.
(11) În anul 2005, producţia din fitotehnie şi horticultură în formă naturală şi producţia din zootehnie în formă naturală, masă vie şi sacrificată, produsă şi livrată pe teritoriul ţării, se impune cu T.V.A. la cota de 5%.
(12) În anul 2004, taxa pe valoarea adăugată nu se aplică la importul şi livrarea pe teritoriul ţării a materialului de înmulţire şi săditor viticol (poziţiile tarifare 060210100 şi 060220100) de categoriile biologice prebază, bază şi certificat şi a materialului săditor pomicol (poziţia tarifară 060220900) de categoriile biologice prebază, bază, certificat şi standard.
(13) Mărfurile şi serviciile destinate realizării proiectelor Fondului de Investiţii Sociale din Moldova (F.I.S.M.), potrivit contractelor încheiate între F.I.S.M. şi agenţii economici care efectuează lucrări din sursele F.I.S.M., precum şi potrivit contractelor C.D.D. (Community-Driven Development) încheiate între unităţile administrativ-teritoriale şi agenţii economici, finanţate din sursele F.I.S.M., se vor livra cu aplicarea cotei zero a T.V.A. pînă la finalizarea Proiectului F.I.S.M.
(14) Importul şi/sau livrarea pe teritoriul ţării a zahărului din sfeclă de zahăr se supune T.V.A. la cota de 8%.
Subiecţii impunerii cu T.V.A. care, la situaţia din 1 noiembrie 2004, au înregistrat stocuri de zahăr din sfeclă de zahăr procurat cu suma T.V.A. achitată sau care urmează a fi achitată furnizorilor la cota de 20% vor raporta, la această dată, la costul zahărului înregistrat în stoc, diferenţa dintre suma T.V.A. achitată sau care urmează a fi achitată furnizorilor pentru zahărul procurat şi suma T.V.A. la cota de 8%, cu excluderea acestei diferenţe din trecerea în cont a T.V.A.
Dacă suma T.V.A. achitată sau care urmează a fi achitată furnizorilor pentru valorile materiale, serviciile procurate depăşeşte suma T.V.A. primită sau care urmează a fi primită de la consumatori pentru mărfurile, serviciile livrate, formată la producătorii de zahăr, diferenţa, anual, la sfîrşitul perioadei fiscale a lunii septembrie, se raportează la cheltuieli.
Prevederea părţii 3 a prezentului alineat nu se referă la sumele T.V.A. care urmează a fi restituite de la livrările de zahăr pentru export, calculate în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(15) Produsele petroliere destinate realizării prin unităţile de comercializare a produselor petroliere, stabilite în cadrul şi în condiţiile Acordului de investiţii "Cu privire la Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti"" pe o perioadă de 8 ani, începînd cu data primei transbordări de produse petroliere prin terminalul petrolier situat în Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti":
a) se scutesc de taxa pe valoarea adăugată la introducerea acestora pe restul teritoriului Republicii Moldova din Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti";
b) se scutesc de taxa pe valoarea adăugată la introducerea acestora pe teritoriul Republicii Moldova şi prin alte puncte vamale, dar numai în cazul apariţiei situaţiilor de forţă majoră ce vor împiedica introducerea acestora prin Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti";
c) constituie obiecte ale impunerii cu taxa pe valoarea adăugată la livrarea acestora pe teritoriul Republicii Moldova, cu scutirea subiecţilor care au efectuat livrările indicate de vărsare la buget a sumei taxei pe valoarea adăugată calculate în conformitate cu prevederile legislaţiei fiscale.
(16) Prevederile alin.(15) lit.c) nu se aplică livrărilor de produse petroliere efectuate către persoanele care practică activitate de import şi/sau comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere.
(17) Mărfurile şi serviciile importate cu scopul efectuării investiţiilor capitale în cadrul şi în condiţiile Acordului de investiţii "Cu privire la Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti"" sînt scutite de taxa pe valoarea adăugată.
(18) Se scutesc de vărsarea la buget a taxei pe valoarea adăugată:
a) mărfurile produse şi serviciile prestate de întreprinderile penitenciarelor;
b) mărfurile produse şi serviciile prestate de organizaţiile şi întreprinderile societăţilor orbilor, societăţilor surzilor şi societăţilor invalizilor.
(19) Prevederile alineatului (13) se pun în aplicare de la 1 ianuarie 2003.
(20) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru MOŢPAN
|
Chişinău, 17 decembrie 1997. | |
Nr.1417-XIII. |
________________
* Republicat în temeiul
Hotărîrii Parlamentului nr.1546-XIII din 25.02.1998 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.26-27, art.176.
Modificat şi completat prin legile Republicii Moldova:
1) Legea nr.1064-XIV din 16.06.2000 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.127-129, art.888;
2) Legea nr.1389-XIV din 30.11.2000 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.166-168, art.1211;
3) Legea nr.408-XV din 26.07.2001 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.1-3, art.4;
4) Legea nr.614-XV din 08.11.2001 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001 nr.147-149, art.1165;
5) Legea nr.646-XV din 16.11.2001 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.161, art.1299;
6) Legea nr.732-XV din 13.12.2001 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.161, art.1309;
7) Legea nr.1440-XV din 08.11.2002 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.178-181, art.1354;
8) Legea nr.132-XV din 20.03.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.62-66, art.277;
9) Legea nr.239-XV din 13.06.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.134, art.533;
10) Legea nr.292-XV din 10.07.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.155-158, art.631;
11) Legea nr.356-XV din 31.07.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.170-172, art.729;
12) Legea nr.357-XV din 31.07.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.170-172, art.731;
13) Legea nr.416-XV din 24.10.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.226-228, art.896;
14) Legea nr.430-XV din 31.10.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.239-242, art.956;
15) Legea nr.499-XV din 11.12.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.248-253, art.1008;
16) Legea nr.568-XV din 25.12.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.6-12, art.78;
17) Legea nr.2-XV din 05.02.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.35-38, art.186;
18) Legea nr.52-XV din 27.02.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.39-41, art.230;
19) Legea nr.186-XV din 10.06.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.119-122, art.625;
20) Legea nr.224-XV din 01.07.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.700;
21) Legea nr.364-XV din 05.11.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.208-211, art.936;
22) Legea nr.448-XV din 30.12.2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.20-23, art.71;
23) Legea nr.10-XV din 17.02.2005 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.36-38, art.120.
