L E G E
privind piaţa produselor petroliere
nr. 461-XV din 30.07.2001
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.107/821 din 04.09.2001
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Incidenţa prezentei legi
Articolul 2. Noţiuni principale
Articolul 3. Participanţii la piaţa produselor petroliere
Articolul 4. Formarea preţurilor la produsele petroliere
Articolul 5. Protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale consumatorului de produse petroliere
Capitolul II
ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR ADMINISTRAŢIEI PUBLICE
PE PIAŢA PRODUSELOR PETROLIERE
Articolul 6. Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică
Articolul 7. Autorităţile administraţiei publice abilitate cu dreptul de a acorda licenţe şi autorizaţii tehnice
Articolul 8. Drepturile autorităţilor administraţiei publice abilitate cu dreptul de a acorda licenţe şi autorizaţii tehnice
Articolul 9. Transparenţa informaţiei
Articolul 10. Bugetul Agenţiei
Capitolul III
ACORDAREA DE LICENŢE ŞI DE AUTORIZAŢII TEHNICE
Articolul 11. Genurile de activitate pentru care se acordă licenţe şi autorizaţii tehnice
Articolul 12. Condiţii generale de activitate pe piaţa produselor petroliere
Articolul 13. Condiţii speciale de acordare a licenţelor
Articolul 14. Cazurile de suspendare şi de retragere a licenţei
Articolul 15. Particularităţile licenţierii importatorilor
Capitolul IV
IMPORTUL ŞI EXPORTUL (REEXPORTUL) PRODUSELOR PETROLIERE
Articolul 16. Importul produselor petroliere
Articolul 17. Stocul de siguranţă
Articolul 18. Exportul (reexportul) produselor petroliere
Capitolul V
TRANSPORTUL ŞI PĂSTRAREA PRODUSELOR PETROLIERE
Articolul 19. Transportul produselor petroliere
Articolul 20. Păstrarea produselor petroliere
Capitolul VI
COMERCIALIZAREA PRODUSELOR PETROLIERE
Articolul 21. Particularităţile comercializării produselor petroliere
Articolul 22. Comercializarea cu ridicata a produselor petroliere
Articolul 23. Comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere principale
Capitolul VII
EVIDENŢA ŞI DĂRILE DE SEAMĂ.
LITIGIILE ŞI RĂSPUNDEREA
Articolul 24. Evidenţa produselor petroliere
Articolul 25. Soluţionarea litigiilor şi răspunderea participanţilor la piaţa produselor petroliere
Capitolul VIII
DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE
Articolul 26. Dispoziţii finale
Articolul 27. Îndatoririle Guvernului
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Scopul prezentei legi constă în formarea unui cadru organizatoric, juridic şi economic pentru asigurarea securităţii economice a ţării şi reglementarea importului, transportului, stocării şi comercializării produselor petroliere pe piaţa internă, ca produse strategice, cu un regim special de activitate.
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Incidenţa prezentei legi
(1) Sub incidenţa prezentei legi cade activitatea de import, transport, stocare şi comercializare a produselor petroliere, avînd ca scop crearea unor condiţii favorabile pentru relaţiile de pe piaţa internă a produselor petroliere, aprovizionarea fiabilă a consumatorului cu produse petroliere de calitate, dezvoltarea concurenţei loiale şi protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale consumatorului.
(2) Raporturile care apar în cadrul aprovizionării cu produse petroliere a consumatorului special sînt reglementate de prezenta lege şi de acte normative speciale.
Articolul 2. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:
participant la piaţa produselor petroliere – importatorul, transportatorul, depozitarul, vînzătorul cu amănuntul şi consumatorul de produse petroliere;
furnizor – agent economic străin de la care importatorul achiziţionează produse petroliere;
importator – participant la piaţa produselor petroliere, titular de licenţă, care importă produse petroliere, fapt consemnat la trecerea frontierei vamale a Republicii Moldova, care le depozitează şi le comercializează cu ridicata;
import – regim vamal în care mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Republicii Moldova preiau statutul de marfă introdusă în circuitul economic numai după ce au fost vămuite;
transportator – agent economic care dispune de mijloace de transport specializat şi transportă cu ele produse petroliere în teritoriul vamal al Republicii Moldova;
vînzător cu amănuntul – agent economic care comercializează cu amănuntul produse petroliere;
cumpărător cu ridicata – agent economic, inclusiv consumator special, care este consumatorul final al produselor petroliere;
consumator special – consumator al cărui mod de asigurare cu produse petroliere se stabileşte şi prin acte normative speciale;
produse petroliere – petrolul şi derivatele lui: benzina, motorina, kerosenul, petrolul turboreactor, combustibilul pentru cuptoare, gazele lichefiate, păcura, uleiurile şi lubrifianţii;
produse petroliere principale – benzina şi motorina;
stoc de siguranţă – rezervă minimă obligatorie de produse petroliere principale creată de importator la depozitele sale din teritoriul Republicii Moldova pentru asigurarea necesarului de produse petroliere al ţării în situaţii excepţionale;
depozit petrolier – depozit autorizat de către Departamentul Standardizare şi Metrologie, destinat stocării şi păstrării produselor petroliere, creării stocurilor de siguranţă;
genuri de activitate ale participanţilor la piaţa produselor petroliere – importul, transportul, stocarea, comercializarea cu ridicata şi cu amănuntul a produselor petroliere;
clauză suplimentară a licenţei – condiţie specială prevăzută de lege, inclusă în licenţă, care stipulează obligaţiile titularului ei;
situaţie excepţională – situaţie care duce la creşterea bruscă a consumului de produse petroliere principale generată de calamităţi naturale, epidemii, epizootii, catastrofe tehnogene, acţiuni militare şi/sau de scăderea bruscă a importului unor astfel de produse în urma degradării conjuncturii de pe piaţa lor externă ori din alte motive exterioare;
intensitate medie zilnică a comercializării produselor petroliere – volumul mediu al vînzărilor zilnice de produse petroliere dintr-o anumită perioadă;
identificare a produselor petroliere principale – determinarea provenienţei produselor petroliere principale, sortimentului lor. Ea este efectuată de autorităţile administraţiei publice abilitate cu funcţii de control în domeniu;
taxă regulatorie – taxă anuală, stabilită importatorilor de produse petroliere, al cărei cuantum este aprobat anual.
Articolul 3. Participanţii la piaţa produselor petroliere
(1) Participanţi la piaţa produselor petroliere pot fi persoanele juridice care sînt titulari de licenţă sau de autorizaţie tehnică, excepţie făcînd consumatorul, şi care au reşedinţă în Republica Moldova.
(2) Participanţii la piaţa produselor petroliere beneficiază de drepturi egale, indiferent de tipul de proprietate şi de forma juridică de organizare. Este inadmisibilă favorizarea unor participanţi prin acordarea de înlesniri neprevăzute de lege, precum şi limitarea directă sau indirectă a drepturilor şi intereselor legitime.
(3) Participanţii la piaţa produselor petroliere sînt în drept să înfiinţeze asociaţii, uniuni şi alte forme de asociere în scopuri ce nu contravin legislaţiei, inclusiv reglementărilor liberei concurenţe.
Articolul 4. Formarea preţurilor la produsele petroliere
Metodologia formării preţurilor la produsele petroliere se elaborează şi se aprobă de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, în coordonare cu Guvernul, în conformitate cu legislaţia şi în funcţie de preţurile de referinţă stabilite la bursele petroliere regionale.
Articolul 5. Protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale consumatorului de produse petroliere
(1) Protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale consumatorului de produse petroliere se efectuează în conformitate cu prezenta lege, cu Legea privind protecţia consumatorului şi cu alte acte normative.
(2) Caracterul inofensiv al produselor petroliere pentru sănătatea populaţiei, pentru bunurile consumatorului şi pentru mediul înconjurător este garantat prin calitatea acestor produse, reglementată de actele legislative naţionale şi internaţionale.
(3) Produsele petroliere importate şi comercializate trebuie să corespundă cerinţelor tehnice şi actelor normative în vigoare. Controlul calităţii şi respectării standardelor acestor produse pe piaţă îl efectuează Departamentul Standardizare şi Metrologie. Produsele petroliere importate sînt supuse inspecţiei înainte de expediţie în conformitate cu legislaţia şi cu documentele normative în vigoare.
(4) Consumatorul de produse petroliere are dreptul:
a) la protecţia de stat a drepturilor şi intereselor sale legitime;
b) la protecţia contra riscului de a achiziţiona produse petroliere necalitative care i-ar afecta securitatea, sănătatea şi viaţa sau i-ar deteriora mijloacele de transport şi mecanismele;
c) la informaţii complete, veridice şi precise despre principalele caracteristici calitative şi cantitative ale produselor petroliere pe care le cumpără;
d) la repararea de către vînzător a daunelor cauzate prin comercializarea de produse petroliere necalitative.
(5) Drepturile consumatorului de produse petroliere sînt apărate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, de instanţele judecătoreşti, de Departamentul Standardizare şi Metrologie, de alte autorităţi ale administraţiei publice, precum şi de organizaţiile obşteşti ale consumatorilor.
ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR ADMINISTRAŢIEI PUBLICE
PE PIAŢA PRODUSELOR PETROLIERE
Articolul 6. Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică
(1) Reglementarea de stat a pieţei produselor petroliere este prerogativa Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (denumită în continuare Agenţie) şi a autorităţilor administraţiei publice autorizate conform prezentei legi şi altor acte normative.
(2) Agenţia promovează politica unitară a statului pe piaţa produselor petroliere prin licenţierea, reglementarea şi controlul activităţii participanţilor la această piaţă în conformitate cu prezenta lege şi cu alte acte normative.
(3) Agenţia activează în baza legislaţiei în vigoare.
Articolul 7. Autorităţile administraţiei publice abilitate cu dreptul de a acorda licenţe şi autorizaţii tehnice
(1) Cu dreptul de a acorda licenţe pentru genurile de activitate prevăzute la art.11 alin.(1) este abilitată Agenţia.
(2) Cu dreptul de a acorda autorizaţii tehnice pentru genurile de activitate prevăzute la art.11 alin.(2) lit.a) şi b) este abilitat Departamentul Standardizare şi Metrologie, cu avizul Departamentului Situaţii Excepţionale, iar pentru genul de activitate prevăzut la alin.(2) lit.c) este abilitat Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, cu avizul Departamentului Standardizare şi Metrologie.
(3) Acordarea de licenţe se efectuează în conformitate cu prezenta lege şi cu alte acte normative. Licenţa se eliberează pe un termen de 5 ani. Cuantumul taxei pentru eliberarea de licenţă se stabileşte anual în legea bugetului. Sumele încasate ca o astfel de taxă se varsă la bugetul de stat.
(4) Principalele atribuţii ale autorităţilor administraţiei publice abilitate cu dreptul de a acorda licenţe şi autorizaţii tehnice sînt:
a) acordarea de licenţe şi de autorizaţii tehnice;
b) ţinerea registrului de persoane cărora li s-au acordat licenţe şi autorizaţii tehnice;
c) monitorizarea modului în care titularul de licenţă respectă condiţiile stipulate în ea;
d) participarea, în limitele competenţei, la efectuarea de controale asupra activităţii participanţilor la piaţa produselor petroliere;
e) examinarea şi soluţionarea, în limitele competenţei, a diferendelor dintre participanţii la piaţa produselor petroliere;
f) elaborarea de către Agenţie a balanţelor produselor petroliere.
Articolul 8. Drepturile autorităţilor administraţiei publice abilitate cu dreptul de a acorda licenţe şi autorizaţii tehnice
(1) Pentru a-şi îndeplini efectiv atribuţiile, autorităţile administraţiei publice abilitate cu dreptul de a acorda licenţe şi autorizaţii tehnice sînt în drept:
a) să aibă acces liber în spaţiile, clădirile, la activele titularului de licenţă sau de autorizaţie tehnică, la documentele aferente activităţilor autorizate, să obţină copii de pe acestea;
b) să ceară rapoarte şi explicaţii scrise;
c) să elaboreze şi să emită regulamente şi alte acte normative ce ţin de genurile de activitate autorizate;
d) să modifice, să suspende, să retragă licenţe în conformitate cu legislaţia;
e) să aplice amenzi, în conformitate cu legislaţia.
(2) Organele afacerilor interne sînt obligate să acorde, la cerere, tot sprijinul persoanelor împuternicite ale autorităţii abilitate cu dreptul de a acorda licenţe şi autorizaţii tehnice, să le însoţească, după caz, în misiuni de control al activităţii participanţilor la piaţa produselor petroliere.
Articolul 9. Transparenţa informaţiei
(1) Agenţia va prezenta anual, pînă la data de 15 martie, Parlamentului şi Guvernului, raport care va cuprinde un compartiment financiar privind efectuarea cheltuielilor pe parcursul anului precedent, alte informaţii despre situaţia de pe piaţa produselor petroliere.
(2) Inspectoratul Fiscal Principal de Stat publică trimestrial în presă informaţii despre importul şi comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere.
(3) Departamentul Standardizare şi Metrologie şi Agenţia publică trimestrial în presă lista participanţilor la piaţa produselor petroliere cărora le-au fost acordate licenţe.
(4) Agenţia publică trimestrial în presă un raport privind situaţia de pe piaţa internă şi cea externă a produselor petroliere.
Articolul 10. Bugetul Agenţiei
(1) Agenţia îşi formează bugetul pentru anul următor din contul taxelor regulatorii pe care le aplică titularilor de licenţe.
(2) Agenţia aprobă anual cuantumul taxei regulatorii pe anul următor pentru importatorii de produse petroliere în limitele unei sume echivalente cu 0,15 – 0,20 dolari SUA pentru o tonă de produse petroliere importate. Cuantumul acestei taxe nu poate fi modificat pe parcursul anului.
(3) Bugetul Agenţiei se aprobă de Guvern şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
ACORDAREA DE LICENŢE ŞI DE AUTORIZAŢII TEHNICE
Articolul 11. Genurile de activitate pentru care se acordă licenţe şi autorizaţii tehnice
(1) Se acordă licenţe pentru următoarele genuri de activitate pe piaţa produselor petroliere:
a) importul şi comercializarea cu ridicata a produselor petroliere principale;
b) comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere principale;
c) importul şi comercializarea cu ridicata a gazului lichefiat;
d) comercializarea cu amănuntul a gazului lichefiat.
(2) Se acordă autorizaţii tehnice pentru următoarele genuri de activitate pe piaţa produselor petroliere:
a) exploatarea depozitelor de produse petroliere;
b) exploatarea staţiilor de alimentare cu produse petroliere şi cu gaze;
c) exploatarea transportului auto specializat.
Articolul 12. Condiţii generale de activitate pe piaţa produselor petroliere
(1) Importatorul de produse petroliere este în drept să efectueze:
a) importul, păstrarea stocurilor curente de produse petroliere şi a stocurilor de siguranţă, comercializarea lor cu ridicata;
b) transportarea, comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere dacă fiecare din aceste genuri de activitate este desfăşurat de o subdiviziune cu evidenţă primară separată.
(2) Poate fi transportator de produse petroliere numai agentul economic care dispune de mijloace de transport specializat.
(3) Vînzătorul cu amănuntul nu este în drept să ţină în acelaşi recipient benzină sau motorină de diferite mărci.
Articolul 13. Condiţii speciale de acordare a licenţelor
(1) În scopul asigurării securităţii energetice a ţării, Guvernul va stabili pentru importatori condiţii speciale de activitate pe piaţa produselor petroliere (existenţa depozitelor petroliere proprii, volumul lor minim necesar, cuantumul capitalului propriu, crearea stocurilor de siguranţă etc.).
(2) Licenţa pentru activitatea de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale se eliberează pe baza actului care confirmă că solicitantul dispune de o staţie certificată (de staţii certificate) de alimentare cu produse petroliere.
(3) În clauzele suplimentare ale licenţei se enumără:
a) recipientele pentru stocurile de siguranţă şi locul amplasării lor – pentru importator;
b) filialele şi subdiviziunile separate teritorial, sediul lor – pentru fiecare participant la piaţa produselor petroliere.
Articolul 14. Cazurile de suspendare şi de retragere a licenţei
(1) În afară de cazurile prevăzute în legislaţie, valabilitatea licenţei se suspendă pentru un termen de pînă la 3 luni dacă titularul ei:
a) nu respectă normele şi standardele de transportare, depozitare şi comercializare a produselor petroliere;
b) nu prezintă organelor de resort informaţia şi rapoartele financiare respective sau le prezintă cu date eronate;
c) are restanţe la plata impozitelor şi taxelor la buget.
(2) Licenţa se retrage dacă titularul ei:
a) nu îndeplineşte condiţiile licenţei referitoare la obligativitatea deţinerii unor recipiente cu capacităţi minime de stocare şi de acumulare a stocurilor de siguranţă;
b) nu poate confirma legalitatea provenienţei produselor petroliere;
c) nu respectă normele tehnice de transportare, depozitare şi comercializare a produselor petroliere.
Articolul 15. Particularităţile licenţierii importatorilor
La eliberarea licenţei, importatorului i se stabileşte, prin derogare de la art.17 alin.(1), condiţia suficienţei stocului de siguranţă:
a) pentru 10 zile (1/3), în primul an de activitate;
b) pentru 20 de zile (2/3), în al doilea an de activitate;
c) pentru 30 de zile, adică 100%, în al treilea an de activitate.
IMPORTUL ŞI EXPORTUL (REEXPORTUL) PRODUSELOR PETROLIERE
Articolul 16. Importul produselor petroliere
(1) Importul produselor petroliere se efectuează prin puncte vamale autorizate, nemijlocit la depozitele petroliere ale importatorului sau la depozitele petroliere vamale. Punctele de trecere a frontierei vamale şi modalitatea de transportare a produselor petroliere importate se stabilesc de Guvern.
(2) Vămuirea produselor petroliere importate se efectuează la punctele vamale, cu onorarea impozitelor, taxelor şi altor obligaţii de plată, fără drept de amînare, treceri în cont şi compensări, dacă legislaţia în vigoare nu prevede altfel. Se interzice vămuirea fără certificatul, eliberat de inspectoratul fiscal, ce confirmă că importatorul i-a prezentat declaraţie privind volumele planificate pentru import.
(3) Produsele petroliere ce se importă sînt livrate numai importatorului, care le comercializează vînzătorilor cu amănuntul şi cumpărătorilor cu ridicata.
(4) Guvernul va introduce, după caz, un sistem de identificare cu marcatori, consemnaţi într-un registru de stat automatizat.
Articolul 17. Stocul de siguranţă
(1) Importatorul va crea şi va menţine pe teritoriul ţării un stoc de siguranţă care să satisfacă cererea cu o intensitate medie zilnică în decursul a 30 de zile.
(2) Importatorul îşi formează stocul de siguranţă rezervînd cantităţi egale cu cel puţin 1/12 din volumele pe care le-a importat.
(3) Importatorul îşi formează stocul de siguranţă pînă la 1 februarie al fiecărui an, în funcţie de cantitatea medie comercializată în anul precedent.
(4) Controlul asupra veridicităţii creării şi existenţei stocurilor de siguranţă este exercitat de Agenţie.
(5) Cheltuielile de formare şi de păstrare a stocurilor de siguranţă le suportă importatorul, care include aceste cheltuieli în preţul de vînzare cu ridicata al produselor petroliere.
(6) Importatorul poate comercializa stocul de siguranţă numai în temeiul unei hotărîri speciale a Guvernului.
(7) Stocurile de siguranţă pot fi păstrate numai în depozite petroliere autorizate.
Articolul 18. Exportul (reexportul) produselor petroliere
(1) Exportul (reexportul) produselor petroliere se efectuează numai de către importator, în modul stabilit de legislaţie. În cazul exportului (reexportului) de produse petroliere principale, nu se admite dezafectarea stocurilor de siguranţă.
(2) Exportul (reexportul) de produse petroliere se face cu autorizaţia Agenţiei şi a organului vamal, în condiţiile legii.
TRANSPORTUL ŞI PĂSTRAREA PRODUSELOR PETROLIERE
Articolul 19. Transportul produselor petroliere
(1) Transportul produselor petroliere se efectuează cu mijloace de transport specializat, autorizate de către Departamentul Standardizare şi Metrologie, cu respectarea cerinţelor ecologice, de apărare împotriva incendiilor şi exploziilor.
(2) Importatorul este obligat să sigileze, în modul stabilit de actele normative, recipientele mijloacelor de transport specializat, în care sînt transportate produse petroliere. Desigilarea şi sigilarea în punctele vamale se va efectua conform Regulamentului de identificare a produselor petroliere aprobat de Guvern cu eliberarea unui certificat de identificare a produselor petroliere prin sistem automatizat.
(3) Importatorul este proprietar al produselor petroliere transportate pînă în momentul predării lor către cumpărător în modul stabilit.
(4) Transportatorul este obligat să deţină asupra sa documentele de însoţire, certificatul de provenienţă şi de identificare a produselor petroliere, documentul ce confirmă recepţionarea lor de la importator.
(5) Tranzitul de produse petroliere prin teritoriul vamal al ţării se efectuează sub supraveghere vamală cu declararea obligatorie a acestora la punctul vamal de intrare.
Articolul 20. Păstrarea produselor petroliere
(1) Construcţia şi amenajarea obiectivelor pentru păstrarea produselor petroliere se efectuează sub supravegherea organului central de specialitate, iar exploatarea lor – în conformitate cu normele ecologice, de construcţie, tehnico-sanitare, de apărare împotriva incendiilor şi cu alte norme, aprobate în modul stabilit.
(2) Depozitul de păstrare a produselor petroliere principale trebuie să dispună de un laborator sau de un post de control al calităţii produselor petroliere, certificat pentru acest gen de activitate.
(3) Nu se admite păstrarea în acelaşi recipient a benzinei sau motorinei de diferite mărci.
(4) Recipientul de păstrare a produselor petroliere principale trebuie să fie utilat cu aparate de măsurare şi control, să aibă la un loc vizibil firma proprietarului.
(5) Produsele petroliere principale identificate cu marcatori, înregistraţi în modul stabilit, se păstrează în recipiente separate şi sînt supuse evidenţei automatizate conform unui regulament aprobat de Guvern.
(6) Securitatea păstrării produselor petroliere este garantată de participanţii la piaţa produselor petroliere, care trebuie să dispună de mijloace tehnice pentru prevenirea avariilor şi lichidarea consecinţelor lor.
(7) Produsele petroliere principale pot fi stocate în depozite vamale, gestionate numai de Departamentul Vamal.
COMERCIALIZAREA PRODUSELOR PETROLIERE
Articolul 21. Particularităţile comercializării produselor petroliere
Participanţii la piaţa produselor petroliere, cu excepţia vînzătorilor cu amănuntul, autorizaţi în modul stabilit, nu sînt în drept să achiziţioneze pe teritoriul ţării produse petroliere spre a le vinde.
Articolul 22. Comercializarea cu ridicata a produselor petroliere
(1) Dreptul la comercializare cu ridicata a produselor petroliere îl au numai importatorii.
(2) Comercializarea cu ridicata a produselor petroliere se efectuează în bază de contract, încheiat în scris, conform Regulamentului de păstrare şi comercializare cu ridicata, prin sistem automatizat, a produselor petroliere identificate, aprobat de Guvern. Toate operaţiunile de livrare a produselor petroliere către consumator pe teritoriul ţării se efectuează conform facturilor de expediţie, înregistrate la inspectoratele fiscale teritoriale.
(3) Particularităţile achiziţionării cu ridicata a produselor petroliere pentru necesităţile statului sînt stabilite în acte legislative speciale.
Articolul 23. Comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere principale
(1) Vînzătorii cu amănuntul comercializează produse petroliere principale numai la staţiile de alimentare autorizate, înregistrate ca persoane juridice, sau la filialele unor astfel de staţii, în temeiul contractelor de vînzare-cumpărare cu amănuntul, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu Regulamentul de vînzare-cumpărare a produselor petroliere prin sistem automatizat, aprobat de Guvern.
(2) Staţia de alimentare cu produse petroliere principale trebuie să aibă un semn de firmă şi să-l amplaseze în loc vizibil, să deţină informaţie despre importatorul produselor petroliere, pe care le comercializează, despre calitatea lor.
(3) La staţia de alimentare cu produse petroliere principale se va afişa, în loc vizibil, numele şi prenumele vînzătorului, copia de pe licenţa pentru comerţ cu amănuntul, orarul, principalele tipuri de produse petroliere aflate în vînzare, preţul lor cu amănuntul.
(4) Staţia de alimentare cu produse petroliere principale va ţine evidenţa primară şi evidenţa contabilă, după caz, a recepţionării şi comercializării produselor petroliere, evidenţa mijloacelor financiare încasate din comercializare, va prezenta rapoarte financiare şi statistice, informaţii, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(5) Comercializarea cu amănuntul a produselor petroliere principale şi a gazelor lichefiate se face numai la staţiile de alimentare (construite în baza documentaţiei de proiect supuse expertizei ecologice de stat) prin dispozitiv de alimentare utilat cu aparate de casă şi de control cu memorie fiscală.
EVIDENŢA ŞI DĂRILE DE SEAMĂ.
LITIGIILE ŞI RĂSPUNDEREA
Articolul 24. Evidenţa produselor petroliere
(1) Cantitatea de produse petroliere importate, exportate (reexportate), transportate, păstrate şi comercializate este supusă evidenţei prin aparate de măsurat şi de control şi prin sistem automatizat de evidenţă.
(2) Participanţii la piaţa produselor petroliere vor ţine evidenţa primară şi evidenţa contabilă a cumpărării şi vînzării produselor petroliere prin sistem automatizat şi vor întocmi rapoarte financiare şi statistice, în condiţiile legii.
(3) Participanţii la piaţa produselor petroliere vor ţine evidenţa separată a cheltuielilor şi veniturilor pentru fiecare gen de activitate de pe piaţa produselor petroliere.
(4) Informaţiile privind importul de produse petroliere se acumulează, prin sistemul automatizat de evidenţă, de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în care scop:
a) Agenţia, alte organe centrale de specialitate împuternicite prezintă lunar Inspectoratului Fiscal Principal de Stat lista participanţilor la piaţa produselor petroliere care efectuează importul, transportul, stocarea şi comercializarea acestor produse;
b) Departamentul Vamal prezintă zilnic Inspectoratului Fiscal Principal de Stat şi lunar Agenţiei, Ministerului Economiei, Ministerului Energeticii şi Departamentului Statistică şi Sociologie date despre volumele produselor petroliere importate şi comercializate, preţurile la ele;
c) Calea Ferată a Moldovei, Agenţia de Trafic Internaţional prezintă zilnic Inspectoratului Fiscal Principal de Stat şi lunar Departamentului Statistică şi Sociologie date despre agenţii economici cărora li s-au livrat produse petroliere, precum şi despre cantitatea acestora;
d) agenţii economici consumatori de produse petroliere prezintă trimestrial, în termenele stabilite, informaţii despre volumele produselor petroliere cumpărate şi despre furnizorii lor Inspectoratului Fiscal Principal de Stat care, la rîndul său, le prezintă Agenţiei.
(5) Pentru evidenţa operativă a produselor petroliere, la depozitele vamale se vor crea puncte fiscale.
Articolul 25. Soluţionarea litigiilor şi răspunderea participanţilor la piaţa produselor petroliere
(1) Litigiile dintre participanţii la piaţa produselor petroliere se examinează în instanţe judecătoreşti competente.
(2) Vînzătorul de produse petroliere poartă răspundere, inclusiv materială, pentru securitatea cumpărătorului şi a bunurilor lui aflate pe teritoriul depozitului sau staţiei de alimentare, pentru respectarea normelor de ecologie.
(3) Participanţii la piaţa produselor petroliere poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE
(1) Licenţele pentru activităţi pe piaţa produselor petroliere eliberate înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi sînt valabile pînă la data indicată în ele.
(2) Participanţii la piaţa produselor petroliere care, pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi, nu au avut semn de firmă, vor îndeplini, în termen de 6 luni, prevederile art.23.
(1) Guvernul:
în termen de 3 luni:
- va aproba schema de amplasare a staţiilor de alimentare cu produse petroliere principale;
- va prezenta Parlamentului propuneri privind punerea actelor normative în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
- va asigura abrogarea sau modificarea de către ministere şi departamente a actelor normative ce contravin prezentei legi;
- va elabora şi va aproba actele normative specificate în prezenta lege;
pînă la 1 ianuarie 2002, va lua măsuri pentru instalarea unui sistem de control vamal electronic la toate punctele vamale.
(2) Pînă la punerea în concordanţă cu prezenta lege, actele legislative şi alte acte normative se vor aplica în măsura în care nu contravin prevederilor ei.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Eugenia OSTAPCIUC |
Chişinău, 30 iulie 2001. | |
Nr.461-XV. |
