L E G E
cu privire la asistenţa juridică garantată de stat
nr. 198-XVI din 26.07.2007
Monitorul Oficial nr.157-160/614 din 05.10.2007
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul legii
Articolul 2. Noţiuni principale
Articolul 3. Tipurile de asistenţă juridică garantată de stat
Articolul 4. Principiile asistenţei juridice garantate de stat
Articolul 5. Garanţiile statului
Articolul 6. Persoanele care au dreptul la asistenţă juridică garantată de stat
Articolul 7. Formele de asistenţă juridică garantată de stat
Capitolul II
ADMINISTRAREA PROCESULUI DE ACORDARE A
ASISTENŢEI JURIDICE GARANTATE DE STAT
Articolul 8. Organele de administrare a sistemului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat
Articolul 9. Funcţiile Ministerului Justiţiei în domeniul asistenţei juridice garantate de stat
Articolul 10. Funcţiile Uniunii Avocaţilor din Republica Moldova în domeniul asistenţei juridice garantate de stat
Articolul 101. Funcţiile Consiliului de Mediere în domeniul asistenţei juridice garantate de stat
Articolul 11. Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat
Articolul 12. Competenţa Consiliului Naţional
Articolul 13. Şedinţele Consiliului Naţional
Articolul 131. Directorul executiv
Articolul 14. Oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional
Capitolul III
ASISTENŢA JURIDICĂ PRIMARĂ
Articolul 15. Asistenţa juridică primară
Articolul 16. Para-juriştii
Articolul 17. Acordarea de asistenţă juridică primară de către asociaţiile obşteşti
Articolul 18. Modul de acordare a asistenţei juridice primare
Capitolul IV
ASISTENŢA JURIDICĂ CALIFICATĂ
Secţiunea 1
Criteriile de acordare a asistenţei juridice calificate
Articolul 19. Persoanele care au dreptul la asistenţă juridică calificată
Articolul 20. Acordarea asistenţei juridice calificate indiferent de nivelul veniturilor
Articolul 21. Acordarea asistenţei juridice calificate în dependenţă de nivelul veniturilor
Articolul 22. Asistenţa juridică calificată gratuită parţial
Articolul 23. Restituirea cheltuielilor de acordare a asistenţei juridice calificate
Articolul 231. Modalitatea de recuperare a cheltuielilor pentru acordarea asistenţei juridice garantate de stat
Articolul 24. Temeiurile refuzului de acordare a asistenţei juridice calificate
Secţiunea a 2-a
Modul de acordare a asistenţei juridice calificate
Articolul 25. Cererea de acordare a asistenţei juridice calificate
Articolul 26. Înaintarea cererii sau solicitării de acordare a asistenţei juridice calificate
Articolul 27. Decizia privind acordarea asistenţei juridice calificate
Articolul 28. Asistenţa juridică de urgenţă
Secţiunea a 3-a
Subiecţii autorizaţi să acorde asistenţă juridică calificată
Articolul 29. Acordarea de către avocaţi a asistenţei juridice calificate
Articolul 30. Avocatul public
Articolul 31. Avocatul care acordă asistenţă juridică la cerere
Articolul 311. Avocatul desemnat de oficiul teritorial
Articolul 32. Remunerarea pentru acordarea asistenţei juridice calificate
Articolul 33. Lista avocaţilor
Articolul 34. Registrul serviciilor acordate şi dările de seamă
Articolul 35. Acordarea asistenţei juridice calificate de către asociaţiile obşteşti
Articolul 36. Asigurarea calităţii asistenţei juridice calificate
Capitolul IV1 MEDIEREA GARANTATĂ DE STAT
Secţiunea 1
Criteriile de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat
Articolul 361. Condiţiile de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat
Articolul 362. Calcularea venitului solicitantului serviciilor de mediere garantată de stat
Secţiunea a 2-a
Modul de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat
Articolul 363. Persoanele care pot solicita acordarea serviciilor de mediere garantată de stat
Articolul 364. Cererea de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat
Articolul 365. Înaintarea cererii de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat
Articolul 366. Decizia privind acordarea serviciilor de mediere garantată de stat
Articolul 367. Temeiurile refuzului în acordarea serviciilor de mediere garantată de stat
Articolul 368. Recuperarea cheltuielilor pentru acordarea serviciilor de mediere garantată de stat
Secţiunea a 3-a
Subiecţii autorizaţi să acorde servicii de mediere garantată de stat
Articolul 369. Mediatorul care acordă servicii de mediere garantată de stat
Articolul 3610. Lista mediatorilor care acordă servicii de mediere garantată de stat
Articolul 3611. Remunerarea pentru acordarea serviciilor de mediere garantată de stat
Articolul 3612. Dosarul şi registrul cauzei de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat
Articolul 3613. Asigurarea calităţii serviciilor de mediere garantată de stat
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 37. Dispoziţii finale şi tranzitorii
Notă: În cuprinsul legii, cuvintele „şi Barourile”, la orice formă gramaticală, se exclud, conform Legii nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024
Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Baroul Avocaţilor”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Uniunea Avocaţilor din Republica Moldova şi Barourile” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.298 din 27.10.2022, în vigoare 25.11.2022
Avînd în vedere necesitatea protejării dreptului la un proces echitabil, stabilit de articolul 6 din Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, inclusiv necesitatea asigurării accesului liber şi egal la asistenţă juridică, prin organizarea şi acordarea de asistenţă juridică garantată de stat, prin diminuarea impedimentelor economico-financiare din realizarea accesului la justiţie,
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul legii
Prezenta lege reglementează condiţiile, volumul şi modul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat întru apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, intereselor lui legitime.
Articolul 2. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:
asistenţă juridică garantată de stat – acordare a serviciilor juridice şi a serviciilor de mediere prevăzute în prezenta lege din contul mijloacelor destinate acordării unor astfel de servicii persoanelor care nu dispun de suficiente mijloace financiare pentru plata lor şi care întrunesc condiţiile stipulate în prezenta lege;
asistenţă juridică primară – furnizare de informaţii privind sistemul de drept al Republicii Moldova, privind actele normative în vigoare, drepturile şi obligaţiile subiecţilor de drept, privind modalitatea de realizare şi de valorificare a drepturilor pe cale judiciară şi extrajudiciară; acordare de consultanţă în probleme juridice; acordare de asistenţă în vederea întocmirii actelor juridice; acordare a altor forme de asistenţă, care nu intră în categoria de asistenţă juridică calificată;
asistenţă juridică calificată – acordare a serviciilor juridice de consultanţă, reprezentare şi/sau apărare în organele de urmărire penală, în instanţele judecătoreşti pe cauze penale, contravenţionale, civile sau de contencios administrativ, reprezentare în faţa autorităţilor administraţiei publice;
avocat public – persoană avînd dreptul de a desfăşura activitate de avocat în condiţiile Legii cu privire la avocatură, admis în baza unor criterii de selectare să acorde gratuit sau parţial gratuit asistenţă juridică calificată din contul mijloacelor destinate acordării asistenţei juridice garantate de stat;
mediere garantată de stat – servicii de mediere gratuită, acordate în conformitate cu prezenta lege şi cu Legea nr.137/2015 cu privire la mediere în cauzele penale, contravenţionale şi civile;
para-jurist – persoană care se bucură de o înaltă stimă din partea comunităţii locale, avînd, de regulă, studii juridice incomplete sau studii superioare complete, care nu practică activitate de avocat şi care, după o instruire specială, este calificat să acorde asistenţă juridică primară membrilor comunităţii din contul mijloacelor destinate acordării de asistenţă juridică garantată de stat, conform unui regulament referitor la statutul şi la calificarea para-juriştilor.
[Art.2 modificat prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
[Art.2 completat prin Legea nr.298 din 27.10.2022, în vigoare 25.11.2022]
Articolul 3. Tipurile de asistenţă juridică garantată de stat
În condiţiile prezentei legi, persoanele autorizate acordă următoarele tipuri de asistenţă juridică garantată de stat:
a) asistenţă juridică primară;
b) asistenţă juridică calificată;
c) mediere garantată de stat.
[Art.3 completat prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
Articolul 4. Principiile asistenţei juridice garantate de stat
Asistenţa juridică garantată de stat se acordă pe principiul:
a) egalităţii în drepturi a tuturor persoanelor care beneficiază de ea;
b) competenţei profesionale a persoanelor care o acordă;
c) calităţii, eficienţei şi economicităţii serviciilor acordate;
d) confidenţialităţii;
e) inadmisibilităţii conflictului de interese.
Articolul 5. Garanţiile statului
Pentru realizarea principiului liberului acces la asistenţă juridică, statul asigură organizarea şi funcţionarea instituţiilor responsabile de acordarea asistenţei juridice garantate de stat şi alocă mijloacele bugetare necesare retribuirii serviciilor juridice prestate în conformitate cu prezenta lege.
[Art.5 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]
Articolul 6. Persoanele care au dreptul la asistenţă juridică garantată de stat
(1) Se acordă asistenţă juridică garantată de stat cetăţenilor Republicii Moldova în limitele stabilite de prezenta lege.
(2) Cetăţenii străini şi apatrizii beneficiază de asistenţă juridică garantată de stat, în conformitate cu prezenta lege, în procedurile sau în cauzele ce ţin de competenţa autorităţilor administraţiei publice şi a instanţelor judecătoreşti ale Republicii Moldova.
(3) Persoanele juridice înregistrate în Republica Moldova pot beneficia de asistenţă juridică garantată de stat în conformitate cu Codul de procedură penală al Republicii Moldova şi prezenta lege.
[Art.6 completat prin Legea nr.1 din 06.02.2020, în vigoare 07.04.2020]
Articolul 7. Formele de asistenţă juridică garantată de stat
Se acordă asistenţă juridică garantată de stat prin:
a) furnizare de informaţii, prin consultaţii şi explicaţii în probleme juridice;
b) întocmire de acte juridice;
c) reprezentare în faţa autorităţilor administraţiei publice;
d) apărare a intereselor bănuitului, învinuitului, inculpatului în proces penal;
e) apărare şi reprezentare a intereselor condamnatului;
e1) apărare şi reprezentare a intereselor copiilor victime ale infracţiunilor, precum şi victimelor violenţei în familie;
f) apărare a intereselor persoanei în cadrul procedurii pe cauze contravenţionale;
g) apărare şi reprezentare a intereselor persoanei în cadrul procesului civil;
h) apărare şi reprezentare a intereselor persoanei în procedura administrativă şi cea de contencios administrativ;
i) mediere în cauzele penale, contravenţionale şi civile.
[Art.7 completat prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
[Art.7 modificat prin Legea nr.155 din 15.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
[Art.7 completat prin Legea nr.196 din 28.07.2016, în vigoare 16.09.2016]
[Art.7 completat prin Legea nr.196 din 12.07.2013, în vigoare 02.08.2013]
Capitolul II
ADMINISTRAREA PROCESULUI DE ACORDARE A
ASISTENŢEI JURIDICE GARANTATE DE STAT
Articolul 8. Organele de administrare a sistemului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat
Sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat este administrat de:
a) Ministerul Justiţiei;
b) Uniunea Avocaţilor din Republica Moldova;
b1) Consiliul de Mediere;
c) Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat şi oficiile lui teritoriale.
[Art.8 completat prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
Articolul 9. Funcţiile Ministerului Justiţiei în domeniul asistenţei juridice garantate de stat
Ministerul Justiţiei exercită următoarele funcţii în domeniul asistenţei juridice garantate de stat:
a) elaborează politica de stat în domeniul asistenţei juridice garantate de stat;
b) elaborează proiecte de acte normative în domeniul asistenţei juridice garantate de stat;
c) monitorizează procesul de implementare a normelor în domeniul asistenţei juridice garantate de stat şi procesul de evaluare a calităţii acestei asistenţe;
d) elaborează şi prezintă Ministerului Finanţelor proiectul bugetului acordării de asistenţă juridică garantată de stat;
e) exercită alte funcţii, stabilite de prezenta lege.
Articolul 10. Funcţiile Uniunii Avocaţilor din Republica Moldova în domeniul asistenţei juridice garantate de stat
Uniunea Avocaţilor din Republica Moldova exercită următoarele funcţii în domeniul asistenţei juridice garantate de stat:
a) participă la elaborarea criteriilor de selectare a avocaţilor care să acorde asistenţă juridică calificată;
b) participă la stabilirea criteriilor de evaluare a calităţii asistenţei juridice calificate;
c) participă la monitorizarea activităţii avocaţilor care acordă asistenţă juridică calificată;
d) aplică sancţiuni disciplinare avocaţilor, în condiţiile Legii cu privire la avocatură şi ale prezentei legi;
e) exercită alte funcţii, stabilite de prezenta lege.
[Art.10 modificat prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
Articolul 101. Funcţiile Consiliului de Mediere în domeniul asistenţei juridice garantate de stat
Consiliul de Mediere exercită următoarele funcţii în domeniul asistenţei juridice garantate de stat:
a) participă la stabilirea criteriilor de evaluare a calităţii serviciilor de mediere garantată de stat;
b) participă la monitorizarea activităţii mediatorilor care acordă servicii de mediere garantată de stat;
c) aplică sancţiuni disciplinare mediatorilor în condiţiile Legii nr.137/2015 cu privire la mediere;
d) exercită alte funcţii stabilite de prezenta lege.
[Art.101 introdus prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
Articolul 11. Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat
(1) Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat (denumit în continuare Consiliu Naţional) este un organ colegial cu statut de persoană juridică de drept public, format din 9 membri, instituit pentru administrarea procesului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat.
(2) Din componenţa Consiliului Naţional fac parte: 2 membri desemnaţi de Ministerul Justiţiei, 2 membri desemnaţi de Uniunea Avocaţilor din Republica Moldova, 2 membri desemnaţi de Consiliul de Mediere, un membru desemnat de Ministerul Finanţelor, un membru desemnat de Consiliul Superior al Magistraturii şi un membru din partea asociaţiilor obşteşti sau a mediului academic.
(3) În calitate de membru al Consiliului Naţional poate fi desemnată persoana licenţiată în drept sau în economie (pentru membrul desemnat de Ministerul Finanţelor) ori care are atestat de mediator (pentru membrii desemnaţi de Consiliul de Mediere), cu experienţă de 5 ani în domeniu, care se bucură de un înalt respect din partea societăţii. Mandatul de membru al Consiliului Naţional este de 4 ani.
(4) Calitatea de membru al Consiliului Naţional încetează la expirare a mandatului, la cerere sau în caz de deces. Membrul Consiliului Naţional poate fi revocat, de organul care l-a desemnat, în circumstanţe care exclud posibilitatea executării mandatului sau la cererea consiliului adoptată cu votul a două treimi din numărul membrilor, în cazul neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a atribuţiilor. Noul membru al Consiliului Naţional exercită funcţiile membrului revocat pînă la expirarea mandatului acestuia.
(5) Preşedintele Consiliului Naţional este ales prin vot secret, dintre membrii acestuia, pe durata mandatului şi poate fi revocat la cererea unei treimi din numărul membrilor. Hotărîrea de revocare a preşedintelui Consiliului Naţional se adoptă cu votul secret a două treimi din numărul membrilor.
(6) Hotărîrile Consiliului Naţional sînt obligatorii pentru toate oficiile lui teritoriale, pentru avocaţii şi mediatorii care acordă asistenţă juridică garantată de stat şi pentru para-jurişti.
(7) Regulamentul Consiliului Naţional se aprobă de Ministerul Justiţiei.
(71) Funcţionarea Consiliului Naţional este asigurată de aparatul administrativ, din care fac parte directorul executiv al Consiliului Naţional (denumit în continuare director executiv) şi alţi angajaţi. Regulamentul de activitate al aparatului administrativ se aprobă de către Consiliul Naţional.
(8) Asistenţa tehnico-materială a Consiliului Naţional este asigurată de Ministerul Justiţiei de la bugetul de stat şi din alte surse neinterzise de lege.
[Art.11 modificat prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.12.2023]
[Art.11 modificat prin Legea nr.298 din 27.10.2022, în vigoare 25.11.2022]
[Art.11 modificat prin Legea nr.112 din 18.05.2012, în vigoare 20.07.2012]
Articolul 12. Competenţa Consiliului Naţional
(1) Consiliul Naţional are următoarele sarcini:
a) realizarea politicii în domeniul asistenţei juridice garantate de stat;
b) asigurarea instruirii iniţiale şi continue, inclusiv prin intermediul Institutului Naţional al Justiţiei, a persoanelor antrenate în sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat;
c) analiza practicii de implementare a prezentei legi şi adoptarea de recomandări în vederea aplicării ei uniforme;
d) ţinerea registrului naţional al persoanelor care acordă asistenţă juridică garantată de stat;
e) asigurarea funcţionării aparatului administrativ şi a oficiilor sale teritoriale;
f) aprobarea raportului anual de activitate în sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat şi prezentarea lui Ministerului Justiţiei, Guvernului şi Parlamentului;
g) prezentarea către Ministerul Justiţiei a raportului trimestrial privind utilizarea mijloacelor financiare alocate pentru acordarea de asistenţă juridică garantată de stat;
h) colaborarea cu organizaţii străine, cu organizaţii internaţionale şi cu asociaţii obşteşti care activează în domeniul asistenţei juridice garantate de stat;
i) asigurarea implementării modelelor-pilot de acordare a asistenţei juridice garantate de stat.
(2) Întru realizarea sarcinilor sale, Consiliul Naţional exercită următoarele funcţii principale:
a) conduce procesul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat;
b) prezintă Ministerului Justiţiei propuneri privind cheltuielile de acordare a asistenţei juridice garantate de stat pentru a fi incluse în bugetul de stat;
c) exercită controlul asupra administrării mijloacelor bugetare alocate pentru acordarea de asistenţă juridică garantată de stat;
d) stabileşte modul de desfăşurare a concursurilor de selectare a coordonatorilor oficiilor teritoriale şi organizează astfel de concursuri;
d1) stabileşte modul de desfăşurare a concursului pentru selectarea candidatului la funcţia de director executiv, organizează acest concurs, numeşte şi eliberează din funcţie directorul executiv;
e) elaborează metodologia de calcul al venitului, determină nivelul lui care permite acordarea asistenţei juridice calificate şi le propune Guvernului spre aprobare;
f) aprobă formele actelor de obţinere şi de acordare a asistenţei juridice garantate de stat, stabilite de prezenta lege;
g) aprobă criteriile de selectare a avocaţilor pentru acordarea asistenţei juridice calificate, în coordonare cu Uniunea Avocaţilor din Republica Moldova;
h) stabileşte modul de desfăşurare a concursurilor de selectare a avocaţilor care să acorde asistenţă juridică calificată;
i) stabileşte modul şi condiţiile de remunerare a persoanelor care acordă asistenţă juridică garantată de stat;
j) stabileşte şi revizuieşte periodic standardele de activitate şi de perfecţionare profesională a avocaţilor, para-juriştilor, altor categorii de persoane care acordă asistenţă juridică garantată de stat;
k) stabileşte, în coordonare cu Uniunea Avocaţilor din Republica Moldova, criteriile de evaluare a calităţii asistenţei juridice calificate;
k1) stabileşte, în coordonare cu Consiliul de Mediere, criteriile de evaluare a calităţii serviciilor de mediere garantată de stat;
l) monitorizează procesul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat, precum şi procesul de evaluare a calităţii acesteia;
m) analizează informaţii despre asistenţa juridică acordată şi examinează propuneri de îmbunătăţire a sistemului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat.
(3) Consiliul Naţional poate îndeplini şi alte funcţii în conformitate cu prezenta lege şi cu alte acte normative din domeniul asistenţei juridice garantate de stat.
[Art.12 modificat prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
[Art.12 modificat prin Legea nr.112 din 18.05.2012, în vigoare 20.07.2012]
Articolul 13. Şedinţele Consiliului Naţional
(1) Consiliul Naţional se convoacă în şedinţe ordinare o dată în trimestru.
(2) Consiliul Naţional se convoacă în şedinţe extraordinare la cererea preşedintelui său, a ministrului justiţiei sau a cel puţin 3 membri ai săi.
(3) Şedinţa Consiliului Naţional este prezidată de preşedinte. În cazul absenţei preşedintelui, şedinţa este prezidată de un membru desemnat de acesta sau, după caz, de un membru ales la şedinţă.
(4) Şedinţa Consiliului Naţional este deliberativă dacă la ea sînt prezenţi majoritatea membrilor lui.
(5) Hotărîrile Consiliului Naţional se adoptă cu votul majorităţii membrilor lui, se semnează de preşedintele şi de secretarul şedinţei şi se publică pe pagina web a consiliului.
(6) Lucrările şedinţei Consiliului Naţional sînt consemnate în proces-verbal, semnat de membrii prezenţi la ea.
Articolul 131. Directorul executiv
(1) Directorul executiv se numeşte în funcţie de către Consiliul Naţional, prin concurs de angajare, pe o perioadă de 5 ani. Modul de selectare a candidaţilor la funcţia de director executiv şi procedura de desfăşurare a concursului se stabilesc de Consiliul Naţional.
(2) Activitatea directorului executiv încetează la expirarea mandatului, la cerere sau în caz de deces. Directorul executiv poate fi eliberat din funcţie de către Consiliul Naţional în cazul neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a atribuţiilor, al constatării calificării lui insuficiente sau al comiterii sistematice de abateri disciplinare.
(3) Directorul executiv asigură funcţionarea aparatului administrativ al Consiliului Naţional şi are următoarele atribuţii principale:
a) asigură activitatea Consiliului Naţional şi exercită controlul asupra funcţionării sistemului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat;
b) realizează evaluarea calităţii asistenţei juridice garantate de stat, acordată de persoanele autorizate, în modul stabilit de prezenta lege;
c) administrează mijloacele bugetare alocate pentru acordarea asistenţei juridice garantate de stat;
d) evaluează costurile, planifică cheltuielile de acordare a asistenţei juridice garantate de stat şi le prezintă Consiliului Naţional spre aprobare;
e) întocmeşte raportul anual de activitate în sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat şi îl prezintă Consiliului Naţional spre aprobare;
f) asigură desfăşurarea concursului de selectare a coordonatorilor oficiilor teritoriale ale Consiliului Naţional şi prezintă rezultatele acestui concurs Consiliului Naţional spre aprobare;
g) încheie, în numele Consiliului Naţional, contracte individuale de muncă cu candidaţii selectaţi pentru funcţia de coordonator al oficiului teritorial;
h) asigură desfăşurarea concursului de selectare a avocaţilor care să acorde asistenţă juridică garantată de stat şi prezintă rezultatele acestui concurs Consiliului Naţional spre aprobare;
i) asigură remunerarea persoanelor care acordă asistenţă juridică garantată de stat, în modul prevăzut de prezenta lege;
j) elaborează formele actelor de obţinere şi de acordare a asistenţei juridice garantate de stat, stabilite de prezenta lege, şi le prezintă Consiliului Naţional spre aprobare;
k) elaborează formele rapoartelor privind utilizarea mijloacelor financiare alocate pentru acordarea de asistenţă juridică garantată de stat şi le prezintă Consiliului Naţional spre aprobare;
l) elaborează propuneri privind standardele de activitate şi de perfecţionare profesională a avocaţilor, parajuriştilor, altor categorii de persoane care acordă asistenţă juridică garantată de stat;
m) elaborează propuneri privind modul de analiză a criteriilor şi a condiţiilor de acordare a asistenţei juridice garantate de stat şi le prezintă Consiliului Naţional spre aprobare;
n) examinează plîngerile parvenite de la beneficiarii de asistenţă juridică garantată de stat şi de la alte instituţii interesate, precum şi refuzurile de acordare a unei astfel de asistenţe, şi prezintă periodic Consiliului Naţional rapoarte privind aceste examinări;
o) generalizează practica de implementare a prezentei legi şi elaborează recomandări în vederea aplicării ei uniforme;
p) colectează de la oficiile teritoriale date statistice referitor la necesităţile de asistenţă juridică garantată de stat, le analizează şi prezintă în baza lor propuneri de perfecţionare a sistemului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat;
q) elaborează regulamentul de activitate al aparatului administrativ şi îl prezintă Consiliului Naţional spre aprobare;
r) asigură mediatizarea activităţii Consiliului Naţional prin publicare de informaţii de interes public pe pagina web a Consiliului Naţional.
(4) Angajaţii aparatului administrativ al Consiliului Naţional asigură activitatea de secretariat a Consiliului Naţional.
(5) În lipsa directorului executiv, Consiliul Naţional poate desemna o altă persoană care să asigure îndeplinirea funcţiilor acestuia în perioada absenţei.
(6) Salarizarea directorului executiv şi a personalului din cadrul aparatului administrativ se efectuează din mijloacele destinate asistenţei juridice garantate de stat.
[Art.131 modificat prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
[Art.131 modificat prin Legea nr.298 din 27.10.2022, în vigoare 25.11.2022]
[Art.131 introdus prin Legea nr.112 din 18.05.2012, în vigoare 20.07.2012]
Articolul 14. Oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional
(1) Oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional (denumite în continuare oficii teritoriale) sînt persoane juridice de drept public şi funcţionează în oraşele (municipiile) de reşedinţă a curţilor de apel.
(2) Oficiile teritoriale asigură acordarea de asistenţă juridică garantată de stat în raza de activitate a curţii de apel, prin exercitarea următoarelor funcţii:
a) organizarea acordării de asistenţă juridică garantată de stat; încheierea de contracte cu avocaţii şi mediatorii din listele celor care acordă asistenţă juridică garantată de stat;
b) examinarea cererilor şi documentelor prezentate de solicitanţii de asistenţă juridică garantată de stat, deciderea asupra acordării unei astfel de asistenţe;
c) numirea avocaţilor care să acorde asistenţă juridică calificată, inclusiv asistenţă juridică de urgenţă; încheierea de contracte de colaborare cu para-juriştii şi cu asociaţiile obşteşti care acordă asistenţă juridică garantată de stat;
c1) numirea mediatorilor care să acorde servicii de mediere garantată de stat;
d) colectarea de date statistice referitor la necesităţile de asistenţă juridică garantată de stat şi la nivelul lor de acoperire în teritoriu;
d1) reprezentarea intereselor statului în procesele ce ţin de contestarea deciziei privind recuperarea cheltuielilor pentru acordarea asistenţei juridice garantate de stat;
d2) solicitarea intentării procedurii de executare silită a deciziei privind recuperarea cheltuielilor pentru acordarea asistenţei juridice garantate de stat;
e) îndeplinirea altor funcţii, în conformitate cu prezenta lege.
(3) Oficiile teritoriale prezintă trimestrial Consiliului Naţional raport de activitate.
(4) Lucrul de asigurare a acordării asistenţei juridice calificate şi a serviciilor de mediere garantată de stat este efectuat nemijlocit de coordonatorul oficiului teritorial, selectat şi desemnat de Consiliul Naţional prin concurs, organizat în modul stabilit.
(5) Coordonatorul oficiului teritorial activează în bază de contract, în care sînt stipulate drepturile şi obligaţiile lui, modul de activitate.
(51) Coordonatorii oficiilor teritoriale au dreptul să solicite şi să primească gratuit, în regim online, din partea autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, a instituţiilor posesoare de registre de stat informaţia necesară pentru verificarea veniturilor solicitanţilor de asistenţă juridică garantată de stat. Condiţiile de accesare a informaţiei menţionate vor fi stabilite prin acordurile încheiate între oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional şi posesorul registrului de stat, conform legislaţiei cu privire la registre şi protecţia datelor cu caracter personal. Coordonatorii oficiilor teritoriale pot solicita eliberarea informaţiei din registrele de stat şi pe suport de hîrtie. În acest caz, posesorul de registru de stat va putea încasa plata pentru eliberarea informaţiei în condiţiile stabilite de lege.
(6) Consiliul Naţional notifică instanţele judecătoreşti, organele de urmărire penală şi alte autorităţi interesate despre desemnarea coordonatorilor.
(7) Guvernul, în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, asigură oficiile teritoriale cu localurile necesare activităţii lor.
(8) În cadrul oficiului teritorial, activează un coordonator şi personal administrativ. Regulamentul funcţionării oficiilor teritoriale se aprobă de Consiliul Naţional, iar limita numerică a personalului, de Ministerul Justiţiei.
(9) Salarizarea coordonatorului şi personalului administrativ al oficiului teritorial se efectuează din mijloacele destinate asistenţei juridice garantate de stat.
[Art.14 completat prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
[Art.14 completat prin Legea nr.225 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]
Capitolul III
ASISTENŢA JURIDICĂ PRIMARĂ
Articolul 15. Asistenţa juridică primară
(1) Se acordă asistenţă juridică primară persoanelor menţionate la art.6, indiferent de nivelul veniturilor lor.
(2) Poate fi acordată asistenţă juridică primară, în condiţiile prezentei legi, de para-jurişti şi de asociaţiile obşteşti specializate în acordarea de asistenţă juridică.
(3) Coordonarea procesului de acordare a asistenţei juridice primare şi organizarea controlului asupra calităţii serviciilor le efectuează Consiliul Naţional.
Articolul 16. Para-juriştii
(1) Para-juriştii activează în baza unui regulament, aprobat de Consiliul Naţional.
(2) Para-juriştii se pot asocia în oficii de consultanţă.
(3) Instruirea para-juriştilor o efectuează Consiliul Naţional din contul mijloacelor bugetare şi al mijloacelor provenite din alte surse neinterzise de lege, alocate în acest scop.
(4) Remunerarea para-juriştilor se efectuează de la bugetul de stat, din alte surse neinterzise de lege, în bază de contract de colaborare încheiat cu oficiul teritorial în a cărui rază de activitate se acordă serviciile.
(5) Autorităţile administraţiei publice locale pot asigura para-juriştii cu încăperi şi mijloace tehnico-materiale necesare.
Articolul 17. Acordarea de asistenţă juridică primară de către asociaţiile obşteşti
(1) Asociaţiile obşteşti specializate în acordarea de asistenţă juridică sînt în drept să acorde servicii de asistenţă juridică primară.
(2) Consiliul Naţional poate încheia contracte de colaborare cu asociaţii obşteşti în vederea acordării de asistenţă juridică primară în condiţiile prezentei legi.
(3) Statul acordă asociaţiilor obşteşti sprijinul necesar, în condiţiile Legii cu privire la asociaţiile obşteşti.
Articolul 18. Modul de acordare a asistenţei juridice primare
(1) Pentru asistenţă juridică primară, solicitantul adresează subiecţilor autorizaţi, specificaţi la art.15 alin.(2), din raza domiciliului său cerere scrisă sau orală.
(2) Asistenţa juridică primară se acordă imediat, la momentul adresării. În cazul imposibilităţii de acordare imediată a asistenţei, solicitantului i se va comunica data şi ora audienţei ce urmează să aibă loc în cel mult 3 zile de la data adresării cererii scrise sau orale.
(3) Solicitantul de asistenţă juridică primară are dreptul să se adreseze o singură dată în privinţa aceleiaşi probleme, cu excepţia cazului în care se descoperă noi circumstanţe relevante.
(4) Dacă se constată existenţa unui conflict de interese, subiectul care acordă asistenţă juridică primară este în drept, cu acordul solicitantului, să continue acordarea acestei asistenţe ori să indice posibilităţile existente pentru obţinerea ei la alte organe sau de la alte persoane competente.
(5) În cazul în care, în procesul de acordare a asistenţei juridice primare, se constată necesitatea acordării de asistenţă juridică calificată, solicitantul este informat despre condiţiile beneficierii de o astfel de asistenţă şi, la solicitare, va fi asistat la întocmirea cererii de asistenţă juridică calificată.
(6) Evidenţa asistenţei juridice primare se ţine într-un registru, de subiectul care o acordă, în care se înscrie numele şi prenumele solicitantului, datele lui personale, adresa de la domiciliu, problema în legătură cu care a solicitat asistenţă juridică primară, durata audienţei, rezultatul consultaţiei acordate. Dacă solicitantul adresează cerere orală, dovada acordării asistenţei juridice primare se consemnează prin semnătura lui în registru.
[Art.18 modificat prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
Capitolul IV
ASISTENŢA JURIDICĂ CALIFICATĂ
Secţiunea 1
Criteriile de acordare a asistenţei juridice calificate
Articolul 19. Persoanele care au dreptul la asistenţă juridică calificată
(1) Au dreptul la asistenţă juridică calificată persoanele specificate la art.6, care:
a) au nevoie de asistenţă juridică pe cauze penale, şi interesele justiţiei o cer, însă nu dispun de suficiente mijloace pentru a plăti acest serviciu;
b) au nevoie de asistenţă juridică de urgenţă în cazul reţinerii în cadrul unui proces penal sau al unei proceduri contravenţionale;
b1) au nevoie de asistenţă juridică de urgenţă în cazul depunerii cererii pentru aplicarea măsurilor de protecţie în condiţiile art.2786 din Codul de procedură civilă al Republicii Moldova sau art.2151 din Codul de procedură penală al Republicii Moldova ori în cazul depunerii plângerii despre săvârşirea violenţei în familie sau a unei infracţiuni privind viaţa sexuală;
c) au dreptul la asistenţă juridică obligatorie în temeiul art.69 alin.(1) din Codul de procedură penală al Republicii Moldova;
d) au dreptul la asistenţă juridică obligatorie conform art.77 lit.a) şi c) din Codul de procedură civilă al Republicii Moldova, precum şi art.151 din Codul civil al Republicii Moldova;
e) au nevoie de asistenţă juridică în cauze contravenţionale, civile şi de contencios administrativ, însă nu dispun de suficiente mijloace pentru a plăti aceste servicii, cauzele fiind complexe din punct de vedere juridic sau procesual.
(11) Au dreptul la asistenţă juridică calificată copiii victime ale infracţiunilor, victimele violenţei în familie, victimele infracţiunilor privind viaţa sexuală, indiferent de venituri.
(12) La solicitarea copilului sau a autorităţii tutelare, copilul beneficiază de dreptul la asistenţă juridică calificată fără acordul părinţilor sau al tutorelui/curatorului.
(2) Poate fi solicitată asistenţă juridică calificată la orice etapă a procesului penal, iar în cauze civile, şi pînă la iniţierea procesului.
(3) Persoana care beneficiază de asistenţă juridică calificată este obligată:
a) să colaboreze cu subiectul autorizat să îi acorde o astfel de asistenţă;
b) să furnizeze informaţii veridice în cauza pentru care solicită asistenţă;
c) să prezinte neîntîrziat subiectului autorizat să îi acorde asistenţă juridică calificată sau organului care efectuează acţiuni procedurale orice informaţie despre modificarea circumstanţelor care au determinat acordarea asistenţei juridice calificate.
[Art.19 modificat prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
[Art.19 modificat prin Legea nr.189 din 14.07.2022, în vigoare 26.07.2022]
[Art.19 modificat prin Legea nr.113 din 09.07.2020, în vigoare 07.09.2020]
[Art.19 completat prin Legea nr.112 din 09.07.2020, în vigoare 14.08.2020]
[Art.19 modificat prin Legea nr.1 din 06.02.2020, în vigoare 07.04.2020]
[Art.19 modificat prin Legea nr.238 din 08.11.2018, în vigoare 30.12.2018]
[Art.19 modificat prin Legea nr.196 din 28.07.2016, în vigoare 16.09.2016]
[Art.19 completat prin Legea nr.196 din 12.07.2013, în vigoare 02.08.2013]
[Art.19 modificat prin Legea nr.112 din 18.05.2012, în vigoare 20.07.2012]
Articolul 20. Acordarea asistenţei juridice calificate indiferent de nivelul veniturilor
Se acordă asistenţă juridică calificată indiferent de nivelul veniturilor:
a) persoanelor specificate la art.19 alin.(1) lit.b)–d), alin.(11) şi alin.(12);
a1) persoanelor juridice prevăzute la art.521 alin.(22) din Codul de procedură penală al Republicii Moldova;
b) persoanelor suspectate de săvîrşirea unei contravenţii pentru care se prevede sancţiunea arestului contravenţional;
c) persoanelor în a căror privinţă există riscul aplicării sancţiunii de expulzare în cadrul procedurilor contravenţionale;
d) persoanelor în a căror privinţă se solicită înlocuirea sancţiunii amenzii sau a muncii neremunerate în folosul comunităţii cu închisoare sau cu arest contravenţional;
e) persoanelor care au beneficiat de ajutor social, stabilit în conformitate cu legislaţia în vigoare, pe parcursul a 6 luni calendaristice anterioare lunii în care a fost depusă solicitarea.
f) victimelor infracţiunilor de tortură, ale tratamentului inuman şi degradant;
g) victimelor traficului de fiinţe umane;
h) solicitanţilor de azil, în cadrul procedurii de azil;
i) străinilor, în procedurile cu privire la aplicarea sau prelungirea măsurii de plasare în custodie publică;
j) persoanelor cu dizabilităţi severe sau accentuate.
[Art.20 completat prin Legea nr.298 din 27.10.2022, în vigoare 01.01.2023]
[Art.20 modificat prin Legea nr.112 din 09.07.2020, în vigoare 14.08.2020]
[Art.20 completat prin Legea nr.1 din 06.02.2020, în vigoare 07.04.2020]
[Art.20 completat prin Legea nr.196 din 12.07.2013, în vigoare 02.08.2013]
[Art.20 în redacţia Legii nr.112 din 18.05.2012, în vigoare 20.07.2012]
Articolul 21. Acordarea asistenţei juridice calificate în dependenţă de nivelul veniturilor
(1) În cazurile prevăzute la art.19 alin.(1) lit.a) şi e), se acordă asistenţă juridică calificată persoanelor al căror venit este mai mic decât salariul minim lunar pe ţară stabilit de Guvern.
(2) La calcularea venitului solicitantului de asistenţă juridică garantată de stat, se iau în considerare veniturile şi cîştigurile lunare medii din 6 luni calendaristice anterioare lunii în care a fost depusă solicitarea.
(3) Metodologia de calcul al venitului care permite acordarea asistenţei juridice calificate, precum şi forma declaraţiei cu privire la venit, se aprobă de Guvern.
[Alin.(4) art.21 abrogat prin Legea nr.298 din 27.10.2022, în vigoare 01.01.2024]
(5) În vederea beneficierii de asistenţă juridică calificată, persoana din categoria specificată la alin.(1) prezintă declaraţie cu privire la venit de o formă stabilită de Guvern.
[Art.21 modificat prin Legea nr.298 din 27.10.2022, în vigoare 01.01.2024]
Articolul 22. Asistenţa juridică calificată gratuită parţial
(1) Se acordă asistenţă juridică calificată şi în cazul în care persoana are un venit mai mare decât salariul minim lunar pe ţară stabilit de Guvern şi este capabilă să achite o parte din cheltuielile de asistenţă juridică. În acest caz, poate fi acordată asistenţă juridică calificată cu contribuţia financiară a beneficiarului dacă această contribuţie nu depăşeşte posibilităţile lui financiare şi materiale.
(2) Modul şi condiţiile de acordare a asistenţei juridice calificate gratuite parţial se stabilesc de Consiliul Naţional.
[Art.22 modificat prin Legea nr.298 din 27.10.2022, în vigoare 01.01.2024]
Articolul 23. Restituirea cheltuielilor de acordare a asistenţei juridice calificate
(1) În cazul emiterii unei hotărîri judecătoreşti pe cauze civile sau de contencios administrativ în folosul beneficiarului de asistenţă juridică calificată, plata cheltuielilor de acordare a asistenţei juridice calificate revine părţii care a pierdut procesul.
(2) Beneficiarul care a obţinut asistenţă juridică calificată în urma prezentării unor informaţii false sau neveridice, inclusiv despre starea sa financiară, inducînd în eroare oficiul teritorial, este obligat să restituie cheltuielile de acordare a asistenţei juridice.
(3) Dacă, pe parcursul procesului sau al executării hotărîrii judecătoreşti, situaţia financiară s-a modificat în sensul pierderii totale sau parţiale a dreptului la asistenţă juridică calificată, fapt despre care nu a fost informat oficiul teritorial, persoana este obligată să restituie cheltuielile de acordare a asistenţei juridice garantate de stat, suportate din momentul îmbunătăţirii situaţiei financiare a acesteia.
(4) Sumele de restituire a cheltuielilor specificate la alin.(1)–(3) se transferă în bugetul de stat.
[Art.23 modificat prin Legea nr.1 din 06.02.2020, în vigoare 07.04.2020]
[Art.23 completat prin Legea nr.225 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]
Articolul 231. Modalitatea de recuperare a cheltuielilor pentru acordarea asistenţei juridice garantate de stat
(1) În cazurile prevăzute la art.22 şi 23, coordonatorul oficiului teritorial emite o decizie privind recuperarea cheltuielilor pentru acordarea asistenţei juridice garantate de stat, care:
a) se transmite destinatarului prin poştă, cu scrisoare recomandată şi cu aviz de primire, sau prin orice alt mijloc care să asigure confirmarea primirii acesteia (e-mail, telegramă, fax etc.); sau
b) se înmânează personal destinatarului ori altor persoane, indicate la alin.(2).
(2) În cazul absenţei destinatarului, decizia prevăzută la alin.(1) se înmânează unui membru adult al familiei acestuia sau rudelor, afinilor acestuia, sau unei persoane care locuieşte cu destinatarul pentru a fi transmisă acestuia. Persoana care a primit decizia este responsabilă de transmiterea sau comunicarea ei neîntârziată destinatarului şi răspunde pentru prejudiciile cauzate prin necomunicarea sau comunicarea tardivă a deciziei. Decizia se consideră înmânată destinatarului la data indicată în avizul de primire.
(3) Destinatarul sau persoana care a primit decizia prevăzută la alin.(1) pentru a fi transmisă destinatarului semnează şi restituie avizul de primire. Refuzul de a primi decizia nu împiedică efectuarea acţiunilor ulterioare prevăzute la alin.(4)–(6).
(4) În cazul în care comunicarea deciziei conform alin.(1)–(3) nu a fost posibilă, aceasta se comunică prin publicitate, afişând concomitent un anunţ la sediul oficiului teritorial emitent şi pe pagina web oficială a Consiliului Naţional, în care se menţionează că a fost emisă decizia privind recuperarea cheltuielilor pentru acordarea asistenţei juridice garantate de stat pe numele destinatarului. Decizia se consideră a fi comunicată după expirarea a 15 zile de la data afişării anunţului.
(5) Persoana vizată în decizia prevăzută la alin.(1) achită suma cheltuielilor datorată la bugetul de stat şi prezintă oficiului teritorial dovada achitării acesteia, în termen de 30 de zile de la data:
a) indicată în avizul de primire;
b) de confirmare a transmiterii deciziei;
c) de comunicare a deciziei prin publicitate.
(6) După expirarea termenului prevăzut la alin.(5), suma cheltuielilor datorată în baza deciziei este scadentă şi, în cazul în care nu a fost achitată benevol, se execută în conformitate cu procedura de executare a creanţelor băneşti bazată pe dispoziţii de drept public, aprobată de Guvern.
(7) Decizia prevăzută la alin.(1) poate fi contestată direct în instanţa de judecată, conform Codului administrativ.
[Art.231 în redacţia Legii nr.6 din 02.02.2023, în vigoare 14.02.2023]
[Art.231 modificat prin Legea nr.155 din 15.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
[Art.231 modificat prin Legea nr.1 din 06.02.2020, în vigoare 07.04.2020]
[Art.231 introdus prin Legea nr.225 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]
Articolul 24. Temeiurile refuzului de acordare a asistenţei juridice calificate
(1) Persoanelor specificate în prezenta secţiune nu li se acordă asistenţă juridică calificată dacă:
a) cererea de acordare a asistenţei juridice este vădit nefondată;
b) nu dispun de dreptul pentru a cărui apărare solicită asistenţă juridică, fapt ce rezultă din documentele prezentate;
[Lit.c) exclusă prin Legea nr.112 din 18.05.2012, în vigoare 20.07.2012]
d) au posibilitatea să acopere integral cheltuielile de acordare a serviciilor juridice din contul patrimoniului lor, cu excepţia bunurilor care, conform legislaţiei în vigoare, nu pot fi urmărite;
e) solicitantul deja beneficiază în aceeaşi cauză de asistenţă juridică calificată garantată de stat sau de asistenţă juridică acordată de un avocat în bază de contract, cu excepţia cazului de înlocuire a apărătorului conform art.70 din Codul de procedură penală nr.122/2003.
(11) Acordarea de asistenţă juridică calificată în cauze contravenţionale, civile şi de contencios administrativ se refuză dacă:
a) cererea de acordare reiese din activitatea comercială a solicitantului;
b) valoarea acţiunii este mai mică de 1/2 din salariul minim lunar pe ţară stabilit de Guvern;
c) solicitantul deja beneficiază în aceeaşi cauză de asistenţă juridică calificată garantată de stat sau de asistenţă juridică acordată de un avocat în bază de contract;
d) cererea se referă la repararea prejudiciului cauzat prin lezarea onoarei, demnităţii şi reputaţiei profesionale;
e) cererea se referă la încălcarea dreptului de vecinătate, cu excepţia cazurilor în care se referă la înlăturarea pericolului de prăbuşire, la respectarea distanţei pentru construcţii, la litigiile privind hotarul.
(2) Refuzul de acordare a asistenţei juridice calificate trebuie să fie motivat şi poate fi contestat direct în instanţa de judecată, în conformitate cu prevederile Codului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.
[Art.24 modificat prin Legea nr.298 din 27.10.2022, în vigoare 25.11.2022]
[Art.24 modificat prin Legea nr.155 din 15.07.2022, în vigoare 05.09.2022]
[Art.24 modificat prin Legea nr.112 din 18.05.2012, în vigoare 20.07.2012]
Secţiunea a 2-a
Modul de acordare a asistenţei juridice calificate
Articolul 25. Cererea de acordare a asistenţei juridice calificate
(1) Cererea de acordare a asistenţei juridice calificate se înaintează de persoana care întruneşte condiţiile specificate la art.19.
(2) Cererea de acordare a asistenţei juridice calificate se întocmeşte după un model aprobat de Consiliul Naţional.
(3) Persoanele menţionate la art.19 alin.(1) lit.a) şi e) trebuie să anexeze la cerere o declaraţie cu privire la venit pentru a beneficia de asistenţă juridică garantată de stat.
(31) La depunerea cererii, persoana care solicită asistenţă juridică calificată trebuie să îşi dea consimţămîntul în scris pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, în conformitate cu Legea nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, în scopul verificării veniturilor acesteia de către coordonatorii oficiilor teritoriale ale Consiliului Naţional.
(32) La depunerea cererii, în cazurile prevăzute la art.22 şi art.23 alin.(2) şi (3), persoanele care solicită asistenţă juridică calificată trebuie să îşi asume în scris obligaţia de restituire a cheltuielilor pentru acordarea asistenţei juridice garantate de stat.
(4) Cererea de acordare a asistenţei juridice calificate poate fi prezentată oficiului teritorial şi de rudele sau de reprezentanţii solicitantului, personal ori prin poştă.
[Art.25 completat prin Legea nr.225 din 10.12.2015, în vigoare 15.01.2016]
Articolul 26. Înaintarea cererii sau solicitării de acordare a asistenţei juridice calificate
(1) În cazul prevăzut la art.19 alin.(1) lit.a), solicitantul asistenţei juridice calificate poate să depună cerere la oficiul teritorial, la organul de urmărire penală sau la instanţa judecătorească. Organul de urmărire penală sau instanţa judecătorească va remite oficiului teritorial, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data recepţionării, cererea şi documentele anexate. Decizia de acordare a asistenţei juridice calificate se emite de către coordonatorul oficiului teritorial şi se aduce la cunoştinţă solicitantului în cel mult 3 zile lucrătoare, iar în formă scrisă i se comunică doar la solicitarea acestuia.
(2) În cazul prevăzut la art.19 alin.(1) lit.b), persoana care a efectuat reţinerea solicită în termen de o oră oficiului teritorial numirea unui avocat de serviciu. Coordonatorul oficiului teritorial va desemna avocatul de serviciu şi va aduce numele avocatului la cunoştinţă persoanei sau organului care a efectuat reţinerea, în decursul a 3 ore din momentul recepţionării solicitării de numire a avocatului de serviciu.
(3) În cazurile prevăzute la art.19 alin.(1) lit.c) şi d), oficiului teritorial i se prezintă solicitarea organului de urmărire penală sau a instanţei judecătoreşti privind numirea apărătorului, fără a fi necesară înaintarea cererii prevăzute la art.25. Decizia coordonatorului oficiului teritorial privind acordarea asistenţei juridice calificate se aduce la cunoştinţă solicitantului în decursul unei zile lucrătoare din momentul emiterii, iar în formă scrisă i se comunică doar la solicitarea acestuia.
(31) În cazul prevăzut la art.19 alin.(11), copilul victimă a infracţiunii sau reprezentantul legal al acesteia şi victima violenţei în familie pot să depună cerere la oficiul teritorial, la organul de urmărire penală sau la instanţa judecătorească. Organul de urmărire penală sau instanţa judecătorească va remite cererea şi documentele anexate oficiului teritorial în cel mult 3 zile lucrătoare de la data recepţionării. Decizia de acordare a asistenţei juridice calificate se emite de către coordonatorul oficiului teritorial şi se aduce la cunoştinţa solicitantului în cel mult 3 zile lucrătoare, iar în formă scrisă i se comunică doar la solicitarea acestuia.
(4) În cazul prevăzut la art.19 alin.(1) lit.e), solicitantul asistenţei juridice calificate prezintă oficiului teritorial o cerere cu respectarea prevederilor art.25. Decizia privind acordarea asistenţei juridice calificate se adoptă de către coordonatorul oficiului teritorial şi se comunică solicitantului în decursul a 3 zile lucrătoare, iar în formă scrisă i se comunică doar la solicitarea acestuia.
[Art.26 completat prin Legea nr.1 din 06.02.2020, în vigoare 07.04.2020]
[Art.26 modificat prin Legea nr.196 din 28.07.2016, în vigoare 16.09.2016]
[Art.26 completat prin Legea nr.196 din 12.07.2013, în vigoare 02.08.2013]
Articolul 27. Decizia privind acordarea asistenţei juridice calificate
(1) Decizia privind acordarea asistenţei juridice calificate va conţine:
a) data şi locul emiterii;
b) numele şi prenumele persoanei care a emis-o;
c) denumirea organului emitent;
d) numele şi prenumele solicitantului;
e) forma asistenţei juridice solicitate;
f) temeiurile de acordare sau refuzul de a acorda asistenţă juridică calificată;
g) numele, prenumele, coordonatele avocatului desemnat să acorde asistenţă juridică calificată;
h) modul şi termenul de contestare a deciziei;
i) altă informaţie relevantă.
(2) La numirea avocatului, coordonatorul oficiului teritorial va ţine cont de cererea solicitantului privind desemnarea unui anumit avocat, gradul lui de antrenare în executarea unor alte decizii privind acordarea asistenţei juridice calificate, precum şi de alte circumstanţe relevante.
(3) Drepturile şi obligaţiile avocatului care acordă asistenţă juridică calificată se atestă prin decizie privind acordarea de asistenţă juridică, emisă în condiţiile prezentei legi.
(4) Avocatul desemnat să acorde asistenţă juridică calificată pe o anumită cauză poate fi înlocuit, prin decizie a coordonatorului oficiului teritorial, în următoarele cazuri:
a) la cererea scrisă, întemeiată, a solicitantului de asistenţă juridică calificată;
b) la cererea scrisă, întemeiată, a avocatului care acordă asistenţă juridică calificată;
c) în cazul depistării unui conflict de interese sau unor alte circumstanţe în a căror virtute avocatul desemnat nu poate acorda asistenţă juridică calificată pe o anumită cauză.
Articolul 28. Asistenţa juridică de urgenţă
(1) În cazul în care persoana necesită asistenţă juridică de urgenţă, în conformitate cu art.19 alin.(1) lit.b), la solicitarea persoanei sau a organului care a efectuat reţinerea, oficiul teritorial este obligat să acorde asistenţă juridică de urgenţă prin numirea unui avocat de serviciu. Oficiul teritorial poate delega funcţia de numire a avocaţilor de serviciu în alte localităţi decît cele de reşedinţă, altor persoane, informînd despre acest fapt instanţele judecătoreşti, organele de urmărire penală, alte autorităţi interesate.
(11) În cazul în care persoana necesită asistenţă juridică de urgenţă, în conformitate cu art.19 alin.(1) lit.b1), la solicitarea persoanei sau a organului care a fost sesizat cu referire la săvârşirea violenţei în familie sau a infracţiunii privind viaţa sexuală, oficiul teritorial este obligat să acorde asistenţă juridică de urgenţă prin numirea unui avocat de serviciu din lista avocaţilor specializaţi în asistenţa victimelor.
(2) Avocatul înscris în lista avocaţilor care acordă asistenţă juridică calificată, prevăzută la art.33, este înscris în lista avocaţilor de serviciu, dacă şi-a dat acordul, care poate fi pentru cel puţin o lună, şi exprimă disponibilitatea de a fi numit în calitate de avocat de serviciu în orice timp în decursul a 24 de ore.
(3) Fiecare oficiu teritorial dispune de o listă proprie a avocaţilor de serviciu.
(4) Solicitarea de a numi un avocat de serviciu va fi prezentată oficiului teritorial în scris, inclusiv prin fax, sau la telefon.
(5) Avocatul de serviciu acordă asistenţă juridică:
a) în perioada reţinerii persoanei;
b) în procesul de depunere şi examinare a cererii privind aplicarea măsurilor de protecţie în condiţiile art.2786 din Codul de procedură civilă al Republicii Moldova sau art.2151 din Codul de procedură penală al Republicii Moldova;
c) la etapa depunerii plângerii şi a acţiunilor procesuale efectuate cu participarea victimei violenţei în familie sau a infracţiunii privind viaţa sexuală.
[Art.28 modificat prin Legea nr.113 din 09.07.2020, în vigoare 07.09.2020]
Secţiunea a 3-a
Subiecţii autorizaţi să acorde asistenţă juridică calificată
[Denumirea modificată prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
Articolul 29. Acordarea de către avocaţi a asistenţei juridice calificate
(1) Asistenţa juridică calificată se acordă de către avocaţi publici şi avocaţi care acordă asistenţă juridică la cerere.
(2) Selectarea avocaţilor pentru acordarea asistenţei juridice calificate se efectuează în bază de concurs, organizat de Consiliul Naţional.
(3) Criteriile de selectare a avocaţilor pentru acordarea asistenţei juridice calificate se stabilesc de Consiliul Naţional în coordonare cu Uniunea Avocaţilor din Republica Moldova.
(4) Pentru asigurarea acordării asistenţei juridice calificate, oficiul teritorial încheie, cu avocatul public sau cu avocatul care urmează să acorde astfel de servicii la cerere, contract după modelele aprobate de Consiliul Naţional.
(5) În contractul menţionat la alin.(4), se stipulează obligaţia avocatului în vederea acordării de asistenţă juridică, modul şi condiţiile exercitării acestei obligaţii, dreptul statului de a exercita controlul asupra calităţii serviciilor acordate.
(6) Consiliul Naţional organizează cursuri de instruire iniţială şi de instruire continuă pentru avocaţii autorizaţi să acorde asistenţă juridică calificată, inclusiv prin intermediul Institutului Naţional al Justiţiei.
(7) Avocaţii care acordă asistenţă juridică calificată activează în baza standardelor de calitate şi normelor privind volumul de lucru stabilite de Consiliul Naţional, beneficiază de garanţiile de independenţă prevăzute în Legea cu privire la avocatură.
Articolul 30. Avocatul public
(1) În localitatea de reşedinţă a oficiului teritorial, asistenţa juridică calificată este acordată, de regulă, de către avocaţi publici. În caz de necesitate, Consiliul Naţional poate selecta avocaţi publici şi pentru alte localităţi.
(2) Avocatul public activează în baza Regulamentului de activitate al avocaţilor publici, aprobat de Consiliul Naţional.
(3) Avocatul public activează în birou individual sau în birou asociat de avocaţi constituit în conformitate cu Legea cu privire la avocatură.
Articolul 31. Avocatul care acordă asistenţă juridică la cerere
(1) Avocatul care acordă asistenţă juridică la cerere este persoana care, în condiţiile Legii cu privire la avocatură, a obţinut dreptul de a practica activitate de avocat şi care poate fi solicitată să acorde asistenţă juridică calificată din contul mijloacelor destinate acordării asistenţei juridice garantate de stat.
(2) Avocatul care doreşte să fie înscris în lista avocaţilor care acordă asistenţă juridică la cerere va depune actele necesare la Consiliul Naţional.
(3) Oficiul teritorial încheie contracte cu avocaţii înscrişi în lista avocaţilor care acordă asistenţă juridică la cerere în conformitate cu art.29 alin.(4). Pot fi încheiate astfel de contracte cu avocaţii care activează în birouri individuale sau în birouri asociate.
Articolul 311. Avocatul desemnat de oficiul teritorial
(1) În cazul în care în circumscripţia unei judecătorii nu activează avocaţi înscrişi în lista avocaţilor care acordă asistenţă juridică la cerere sau cei înscrişi nu pot răspunde solicitării, oficiul teritorial desemnează din oficiu un avocat din rîndul celor care nu sînt înscrişi în lista avocaţilor care acordă asistenţă juridică la cerere, al cărui birou îşi are sediul în raza de activitate a oficiului teritorial respectiv.
(2) Avocatul desemnat în condiţiile alin.(1) este obligat să acorde asistenţă juridică calificată în volumul solicitat, dar care nu poate depăşi 120 de ore pe an, beneficiind de remunerare în aceleaşi condiţii ca şi avocaţii care acordă asistenţă juridică la cerere.
[Art.311 introdus prin Legea nr.306-XVI din 25.12.2008, în vigoare 13.02.2009]
Articolul 32. Remunerarea pentru acordarea asistenţei juridice calificate
(1) Pentru acordarea asistenţei juridice calificate, avocatul este remunerat conform clauzelor contractului prevăzut la art.29 alin.(4).
(2) Avocatul public primeşte remuneraţie fixă.
(3) Avocatul care acordă asistenţă juridică la cerere primeşte remuneraţie stabilită pentru fiecare caz aparte, potrivit tarifelor aprobate de Consiliul Naţional.
Articolul 33. Lista avocaţilor
(1) Consiliul Naţional elaborează şi ţine lista avocaţilor publici şi lista avocaţilor care acordă asistenţă juridică la cerere în raza de activitate a oficiilor teritoriale. Listele se actualizează semestrial şi sunt făcute publice pe pagina web oficială a Consiliului Naţional.
(2) Oficiul teritorial elaborează şi actualizează lunar lista avocaţilor de serviciu şi graficul lor de activitate, care se aduc la cunoştinţă instanţelor judecătoreşti, organelor de urmărire penală, altor autorităţi interesate.
[Art.33 modificat prin Legea nr.298 din 27.10.2022, în vigoare 25.11.2022]
Articolul 34. Registrul serviciilor acordate şi dările de seamă
(1) Avocatul care acordă asistenţă juridică calificată are obligaţia de a păstra probele scrise ale tuturor acţiunilor efectuate în baza cazului repartizat sau în legătură cu el.
(2) Avocatul are obligaţia de a ţine registrul serviciilor acordate în care se înscriu datele de identificare a persoanei care solicită asistenţă juridică, acţiunile procesuale efectuate, indicîndu-se data, locul, părţile, alte informaţii relevante, numărul de ore în care s-au efectuat acţiunile, alte menţiuni importante. Avocatul este obligat să înscrie în registru toate acţiunile în cel mult 3 zile lucrătoare de la efectuarea lor.
(3) Forma registrului şi durata păstrării informaţiei sînt stabilite de Consiliul Naţional.
(4) La cererea oficiului teritorial, avocatul prezintă dare de seamă despre activitatea desfăşurată, în forma stabilită de Consiliul Naţional.
[Art.34 modificat prin Legea nr.298 din 27.10.2022, în vigoare 25.11.2022]
Articolul 35. Acordarea asistenţei juridice calificate de către asociaţiile obşteşti
(1) Asociaţiile obşteşti sînt în drept să acorde asistenţă juridică calificată, cu excepţia reprezentării în cadrul procesului penal şi contravenţional.
(2) Prin intermediul oficiilor teritoriale, Consiliul Naţional poate încheia contracte cu asociaţii obşteşti în vederea acordării asistenţei juridice calificate în condiţiile prezentei legi.
Articolul 36. Asigurarea calităţii asistenţei juridice calificate
(1) Consiliul Naţional asigură calitatea asistenţei juridice calificate prin monitorizare, prin solicitarea şi verificarea informaţiilor de la oficiile teritoriale despre volumul şi tipul asistenţei juridice acordate, prin examinarea plîngerilor parvenite de la beneficiarii de asistenţă juridică calificată şi de la alte instituţii interesate, prin controlul calităţii serviciilor.
(2) Controlul calităţii asistenţei juridice este efectuat în modul şi în termenele stabilite de Consiliul Naţional.
(3) Consiliul Naţional monitorizează, cu participarea Uniunii Avocaţilor din Republica Moldova, procesul de acordare a asistenţei juridice calificate de către avocaţi. Datele obţinute în urma monitorizării şi controlului se remit Uniunii Avocaţilor din Republica Moldova şi pot servi drept temei pentru aplicarea sancţiunilor disciplinare prevăzute în Legea cu privire la avocatură.
(4) Acordarea de asistenţă juridică necalitativă poate servi drept temei de reziliere a contractelor prevăzute la art.29 alin.(4) şi la art.35 alin.(2).
Capitolul IV1
MEDIEREA GARANTATĂ DE STAT
[Capitolul IV1 introdus prin Legea nr.395 din 15.12.2023, în vigoare 29.06.2024]
Secţiunea 1
Criteriile de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat
Articolul 361. Condiţiile de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat
(1) Serviciile de mediere garantată de stat se acordă persoanelor al căror venit este mai mic decât salariul minim lunar pe ţară stabilit de Guvern, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(2).
(2) Serviciile de mediere garantată de stat se acordă indiferent de nivelul venitului:
a) minorilor;
b) persoanelor care au atins vârsta de 18 ani, dar nu au atins vârsta de 21 de ani;
c) persoanelor cu dizabilitate severă sau accentuată.
(3) În cauzele penale, serviciile de mediere garantată de stat se acordă în cazul îndeplinirii următoarelor condiţii cumulative:
a) este posibilă împăcarea în conformitate cu art.109 din Codul penal nr.985/2002 şi cu art.276 din Codul de procedură penală nr.122/2003;
b) fapta nu constituie recidivă, cu excepţia cazurilor în care este săvârşită de persoanele prevăzute la alin.(2) din prezentul articol;
c) este îndeplinită condiţia prevăzută la alin.(1) sau (2) din prezentul articol.
(4) În cauzele contravenţionale, serviciile de mediere garantată de stat se acordă în cazul îndeplinirii următoarelor condiţii cumulative:
a) este posibilă împăcarea în conformitate cu art.26 lit.c) şi c1), precum şi cu art.29 din Codul contravenţional nr.218/2008;
b) este îndeplinită condiţia prevăzută la alin.(1) sau (2) din prezentul articol.
(5) În cauzele civile, serviciile de mediere garantată de stat se acordă în cazul îndeplinirii următoarelor condiţii cumulative:
a) părţile pot dispune soluţionarea prin tranzacţie a litigiului civil, în condiţiile legii;
b) este îndeplinită condiţia prevăzută la alin.(1) sau (2).
Articolul 362. Calcularea venitului solicitantului serviciilor de mediere garantată de stat
Calcularea venitului persoanei care solicită acordarea serviciilor de mediere garantată de stat este realizată în conformitate cu metodologia de calcul al venitului în scopul acordării asistenţei juridice garantate de stat.
Secţiunea a 2-a
Modul de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat
Articolul 363. Persoanele care pot solicita acordarea serviciilor de mediere garantată de stat
Acordarea serviciilor de mediere garantată de stat poate fi solicitată de către:
a) persoana recunoscută în calitate de bănuit, învinuit sau inculpat;
b) persoana în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional;
c) victimă, partea vătămată sau partea civilă;
d) reclamant, pârât sau intervenientul principal.
Articolul 364. Cererea de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat
(1) Cererea de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat se înaintează de persoana care întruneşte condiţiile prevăzute la art.361 şi 363.
(2) Cererea de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat se întocmeşte după un model aprobat de Consiliul Naţional.
(3) La cerere se anexează:
a) actul prin care organul de urmărire penală sau instanţa de judecată a dispus remiterea cauzei spre mediere;
b) declaraţia-tip cu privire la venituri, conform modelului aprobat de Guvern, cu excepţia cazurilor prevăzute la art.361 alin.(2);
c) copia certificată de pe actele care atestă faptul că persoana întruneşte condiţiile prevăzute la art.361 alin.(2), după caz;
d) actele care confirmă împuternicirile reprezentantului, după caz.
(4) Prevederile art.25 alin.(31)–(4) se aplică în mod corespunzător şi în cazul cererii de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat.
Articolul 365. Înaintarea cererii de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat
(1) Cererea de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat se depune la oficiul teritorial, conform competenţei teritoriale.
(2) În cauzele penale sau contravenţionale, cererea se depune nu mai târziu de 15 zile lucrătoare de la data remiterii cauzei spre mediere.
Articolul 366. Decizia privind acordarea serviciilor de mediere garantată de stat
(1) Coordonatorul oficiului teritorial, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data recepţionării cererii, emite decizia privind acordarea serviciilor de mediere garantată de stat. Decizia se aduce imediat la cunoştinţa solicitantului, iar în formă scrisă i se comunică doar la solicitarea acestuia.
(2) Prevederile art.27 se aplică în mod corespunzător şi în cazul acordării serviciilor de mediere garantată de stat.
Articolul 367. Temeiurile refuzului în acordarea serviciilor de mediere garantată de stat
Prevederile art.24 alin.(1) şi (2) se aplică în mod corespunzător şi pentru refuzul în acordare a serviciilor de mediere garantată de stat.
Articolul 368. Recuperarea cheltuielilor pentru acordarea serviciilor de mediere garantată de stat
Prevederile art.23 alin.(2) şi (3) şi ale art.231 se aplică în mod corespunzător şi în cazul recuperării cheltuielilor pentru acordarea serviciilor de mediere garantată de stat.
Secţiunea a 3-a
Subiecţii autorizaţi să acorde servicii de mediere garantată de stat
Articolul 369. Mediatorul care acordă servicii de mediere garantată de stat
(1) Mediatorul care acordă servicii de mediere garantată de stat este persoana care, în condiţiile Legii nr.137/2015 cu privire la mediere, a obţinut dreptul de a practica activitate de mediator, a fost selectată şi înscrisă în lista mediatorilor care acordă servicii de mediere garantată de stat şi poate fi solicitată să acorde astfel de servicii.
(2) Selectarea mediatorilor care acordă servicii de mediere garantată de stat se efectuează prin hotărâre a Consiliului Naţional, în baza unei cereri înaintate de către mediator Consiliului Naţional, în care se indică localitatea de activitate a mediatorului şi la care se anexează copia buletinului de identitate şi copia atestatului de mediator. Copiile documentelor sunt legalizate notarial sau sunt prezentate împreună cu documentele originale pentru a verifica veridicitatea lor.
(3) Pentru asigurarea acordării serviciilor de mediere garantată de stat, oficiul teritorial încheie cu mediatorul selectat un contract, după modelul aprobat de Consiliul Naţional.
(4) În contractul menţionat la alin.(3) se stipulează obligaţia mediatorului de a acorda serviciile de mediere garantată de stat, modul şi condiţiile exercitării acestei obligaţii, precum şi dreptul statului de a exercita controlul asupra calităţii serviciilor acordate.
(5) Mediatorii care au încheiat contracte cu oficiul teritorial sunt înscrişi în lista mediatorilor care acordă servicii de mediere garantată de stat, conform razei de activitate a oficiului teritorial.
(6) Mediatorii care acordă servicii de mediere garantată de stat activează în baza standardelor de calitate şi a normelor privind volumul de lucru stabilite de Consiliul Naţional.
Articolul 3610. Lista mediatorilor care acordă servicii de mediere garantată de stat
Consiliul Naţional întocmeşte şi ţine lista mediatorilor care acordă servicii de mediere garantată de stat în raza de activitate a oficiilor teritoriale. Lista se actualizează semestrial şi se publică pe pagina web oficială a Consiliului Naţional.
Articolul 3611. Remunerarea pentru acordarea serviciilor de mediere garantată de stat
(1) Pentru acordarea serviciilor de mediere garantată de stat, mediatorul este remunerat conform clauzelor contractului menţionat la art.369 alin.(3).
(2) Mediatorul care acordă servicii de mediere garantată de stat primeşte remuneraţie stabilită pentru fiecare caz aparte, potrivit tarifelor aprobate de Consiliul Naţional.
Articolul 3612. Dosarul şi registrul cauzei de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat
(1) Mediatorul care acordă servicii de mediere garantată de stat este obligat să păstreze dosarul cauzei pentru o perioadă de 4 ani. Dosarul cauzei, în funcţie de etapa la care încetează procesul de mediere, cuprinde următoarele acte:
a) cererea de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat;
b) contractul de mediere;
c) registrul cauzei;
d) tranzacţia;
e) procesul-verbal de încetare a cauzei;
f) raportul scris al mediatorului privind măsurile aplicate şi rezultatul medierii.
(2) Registrul cauzei se întocmeşte şi se păstrează de către mediator şi conţine, în mod obligatoriu, informaţii despre data, durata, locul unde a avut loc şedinţa de mediere şi semnăturile participanţilor la şedinţa de mediere.
(3) Modelul registrului este aprobat de către Consiliul Naţional.
(4) La cererea oficiului teritorial, mediatorul prezintă dare de seamă despre activitatea desfăşurată, în forma stabilită de Consiliul Naţional.
Articolul 3613. Asigurarea calităţii serviciilor de mediere garantată de stat
(1) Consiliul Naţional asigură calitatea serviciilor de mediere garantată de stat prin monitorizare, prin solicitarea şi verificarea informaţiilor de la oficiile teritoriale, prin examinarea plângerilor parvenite de la beneficiarii de servicii de mediere garantată de stat, precum şi de la instituţiile interesate.
(2) Controlul calităţii serviciilor de mediere garantată de stat este efectuat în modul şi în termenele stabilite de Consiliul Naţional.
(3) Consiliul Naţional, cu participarea Consiliului de Mediere, monitorizează procesul de acordare a serviciilor de mediere garantată de stat de către mediatori. Datele obţinute în urma monitorizării şi controlului se remit Consiliului de Mediere şi pot servi drept temei pentru sesizare în sensul art.19 alin.(3) din Legea nr.137/2015 cu privire la mediere.
(4) Acordarea necalitativă a serviciilor de mediere garantată de stat poate constitui temei de rezoluţiune a contractului menţionat la art.369 alin.(3).
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
(1) Prezenta lege intră în vigoare pe măsura creării condiţiilor necesare, dar nu mai tîrziu de 1 iulie 2008, cu excepţia art.19 alin.(1) lit.e), care intră în vigoare la 1 ianuarie 2012.
(2) În termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, entităţile prevăzute la art.11 alin.(2) vor desemna membrii Consiliului Naţional, iar în termen de 10 zile de la data desemnării tuturor membrilor, Ministerul Justiţiei va convoca prima şedinţă a consiliului.
(3) În termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, Ministerul Justiţiei va elabora şi va aproba Regulamentul Consiliului Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat.
(4) Consiliul Naţional va elabora şi va adopta actele necesare executării prezentei legi pînă la iniţierea acordării de asistenţă juridică garantată de stat.
(5) În termen de 6 luni de la data publicării, Guvernul:
a) va prezenta Parlamentului propuneri de aducere a legislaţiei în vigoare în conformitate cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Marian LUPU |
Chişinău, 26 iulie 2007. | |
Nr.198-XVI. |
