O R D I N
despre aprobarea Regulamentului privind modul de constituire, utilizare
a mijloacelor financiare speciale obţinute contra plată, salarizarea şi
premierea colaboratorilor angajaţi prin contract din cadrul
Inspectoratului Ecologic de Stat cu subdiviziunile lui
nr. 144 din 06.12.2001
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.152-154/360 din 13.12.2001
* * *
Notă: Vezi Legea nr.21-XVIII din 18.09.2009 pentru modificarea Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (structura Guvernului în redacţie nouă - Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale devine Ministerul Mediului)
Notă: Vezi Legea nr.26-XV din 13.02.2004 privind modificarea şi completarea articolului 24 al Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (art.II - Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului se reorganizează prin separare în Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale şi Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului)
În scopul eficientizării modului de constituire, utilizare a mijloacelor financiare speciale obţinute contra plată, precum şi a sistemului de remunerare şi asigurare materială a salariaţilor angajaţi prin contract din cadrul Inspectoratului Ecologic de Stat cu subdiviziunile lui
ORDON:
1. Se aprobă Regulamentul privind modul de constituire, utilizare a mijloacelor financiare speciale obţinute contra plată, de salarizare şi premiere a colaboratorilor angajaţi prin contract din cadrul Inspectoratului Ecologic de Stat cu subdiviziunile lui (conform anexei).
2. Prevederile Regulamentului se pun în aplicare, începînd cu 1 ianuarie 2002.
3. Se abrogă ordinul Departamentului Protecţia Mediului Înconjurător nr.48 din 2 decembrie 1996 cu privire la aprobarea “Regulamentului Provizoriu cu privire la ordinea de folosire a mijloacelor financiare obţinute la conturile speciale pentru întreţinerea activităţii Posturilor de Control Ecologic şi Diagnosticare a mijloacelor de transport auto pe teritoriul Republicii Moldova”.
4. Controlul executării prezentului ordin se atribuie şefului Inspectoratului Ecologic de Stat (dlui Gh.Manjeru).
MINISTRUL ECOLOGIEI, CONSTRUCŢIILOR | |
ŞI DEZVOLTĂRII TERITORIULUI | Gheorghe DUCA |
Chişinău, 6 decembrie 2001. | |
Nr.144. |
Aprobat prin ordinul Ministerului Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, nr.144 din 06.12.2001 “___” ____________ 2001 |
REGULAMENTUL
privind modul de constituire, utilizare a mijloacelor financiare speciale obţinute
contra plată, salarizarea şi premierea salariaţilor angajaţi prin contract din
cadrul Inspectoratului Ecologic de Stat cu subdiviziunile lui
I. DISPOZIŢII GENERALE
1.1. Prezentul Regulament stabileşte modul de constituire, utilizare a mijloacelor financiare speciale acumulate în urma prestărilor de servicii cu plată, precum remunerarea şi asigurarea materială a salariaţilor angajaţi prin contract din cadrul Inspectoratului Ecologic de Stat (în continuare Inspectorat), Agenţiilor (Municipale) Teritoriale Ecologice (în continuare Agenţia), în dependenţă de rezultatele activităţilor financiare.
1.2. Modul de încasare şi utilizare a mijloacelor financiare speciale se efectuează în conformitate cu actele legislativ-normative în vigoare, cît şi în baza Regulamentului cu privire la mijloacele extrabugetare ale instituţiilor publice (Monitorul Oficial al RM nr.52-54, art.149, 2001), Regulamentului cu privire la mijloacele speciale băneşti obţinute de Inspectoratul Ecologic de Stat cu subdiviziunile lui de la prestarea serviciilor contra plată (Monitorul Oficial al RM nr.112-114, 2000, art.321).
1.3. Personalul de conducere, specialiştii Serviciilor (Posturilor) de Control Ecologic angajaţi prin contract sînt salarizaţi în temeiul Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.504 din 15 mai 1998 “Cu privire la salarizarea personalului unor instituţii republicane în baza Reţelei tarifare unice”.
1.4. Mijloacele financiare speciale acumulate în urma prestării serviciilor cu plată, vor fi utilizate integral pentru consolidarea bazei tehnico-materiale, întreţinerea curentă a subdiviziunilor respective ale Inspectoratului, salarizarea şi stimularea materială a colaboratorilor angajaţi prin contract în baza prezentului Regulament.
II. FORMAREA ŞI UTILIZAREA MIJLOACELOR
FINANCIARE SPECIALE
2.1. Mijloacele financiare percepute de la prestarea serviciilor cu plată se varsă la conturile speciale ale Inspectoratului şi subdiviziunilor lui, fiind utilizate în conformitate cu prezentul Regulament.
2.2. Mijloacele financiare prevăzute pentru consolidarea bazei tehnico-materiale, cheltuielilor gospodăreşti se folosesc în scopul:
- procurării fondurilor fixe şi circulante necesare pentru asigurarea activităţii Inspectoratului şi subdiviziunilor lui;
- efectuării plăţilor pentru arenda încăperilor de serviciu şi întreţinerea imobilului;
- elaborării şi implementării programelor computerizate privind generalizarea şi utilizarea bazelor de informaţii în domeniu;
- organizării şi asigurării tehnico-materiale a Serviciilor (Posturilor) de Control Ecologic pe teritoriul ţării;
- organizării seminarelor şi conferinţelor;
- perfecţionării cadrelor;
- cheltuielilor de protocol;
- activităţii editoriale;
- achitării deplasărilor în interes de serviciu;
- asigurării cu uniforma de serviciu şi haine speciale;
- efectuării lucrărilor în domeniul protecţiei mediului, cît şi în scopul relaţiilor pe linie de serviciu cu agenţii economici, persoanele fizice şi juridice conform contractelor semnate;
- retribuirii altor cheltuieli necesare în organizarea activităţii Inspectoratului Ecologic de Stat şi subdiviziunilor sale.
2.3. Mijloacele financiare prevăzute pentru salarizarea şi remunerarea materială li se acordă:
- salariaţilor, care au contribuit la efectuarea serviciilor prestate, la executarea unor lucrări de importanţă deosebită, inclusiv la elaborarea actelor normative şi legislative în domeniul protecţiei mediului;
- salariaţilor cu prilejul unor date festive şi jubiliare, precum şi a sărbătorilor naţionale şi profesionale;
- salariaţilor, pensionarilor pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă, odihnă şi tratament;
- premierea persoanelor neîncadrate în statele de funcţii, inspectorilor voluntari pentru mediu care participă activ la efectuarea controalelor, îşi dau concursul la prevenirea şi depistarea contravenţiilor cît şi la repararea prejudiciilor cauzate mediului ambiant.
Fondul de salarizare, premiere şi remunerare constituie o limită pînă la 40% din suma vărsată pe conturile speciale. Premierea şi stimularea materială a lucrătorilor Inspectoratului, Agenţiilor se efectuează cu participarea comisiei de premiere care este numită prin ordin cu concursul colectivului.
2.4. Conducătorilor Inspectoratului, Agenţiilor li se acordă dreptul:
- în baza Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.504 din 15 mai 1998 să stabilească, în limitele mijloacelor financiare preconizate pentru retribuirea muncii lucrătorilor angajaţi prin contract, suplimente de plată lunare pentru îndeplinirea tuturor obligaţiunilor de serviciu, cuantumuri de pînă la 50 la sută din salariul de funcţie, ţinînd cont de sporul lunar pentru vechime în muncă. Aceste suplimente se anulează sau se reduc în cazul neîndeplinirii în termen a sarcinilor, reducerea calităţii muncii sau nerespectarea disciplinei de muncă, obligaţiunilor asumate în contractul de muncă semnat de angajaţi şi administraţie, cît şi din lipsa mijloacelor băneşti percepute de persoana respectivă şi alocate pe contul special.
- Să premieze personalul, folosind trimestrial în acest scop mijloacele băneşti alocate pentru salarizare şi premiere în baza rapoartelor prezentate de către conducătorii Serviciilor, cît şi a rezultatelor activităţii individuale a inspectorilor de pe teren. Mărimile concrete ale premiilor pentru lucrători se stabilesc în dependenţă de aportul personal în muncă al fiecăruia reieşind din mijloacele băneşti alocate pe contul special.
- Să acorde personalului ajutoare materiale, utilizînd în acest scop mijloacele băneşti atribuite pentru 2 luni, calculat din salariul de funcţie, luîndu-se în calcul sporul lunar pentru vechime în muncă, alte sporuri şi suplimentele acordate conform legii.
III. MODUL DE SALARIZARE ŞI PREMIERE
3.1. Salarizarea colaboratorilor angajaţi prin contract include salariul de funcţie, sporul pentru complexitatea şi intensitatea muncii, sporul pentru vechimea în muncă, premiul pentru aportul personal în muncă.
3.2. Salariile de funcţie ale angajaţilor prin contract se stabilesc conform categoriei de salarizare cu toate sporurile respective, ţinîndu-se cont de indicii operativi-financiari ai colaboratorului (numărul de unităţi de transport auto testate, volumul total al mijloacelor băneşti vărsate pe conturile speciale şi extrabugetare), numărului şi calităţii proceselor-verbale etc., cît şi în baza tabelului evidenţei lunare a activităţii individuale a colaboratorilor semnat de către şeful Serviciului.
3.3. Suplimente de plată (pînă la 50%) la salariile de funcţie ale colaboratorilor stabilite conform punctului 2.4, se utilizează:
- pentru sporirea volumului total de lucru, inclusiv a mijloacelor financiare vărsate pe conturile speciale fiind în creştere lunară, trimestrială faţă de luna precedentă – cu pînă la 30%. În cazul reducerii indicilor principali de activitate faţă de anul precedent se stabileşte salariul de funcţie iniţial;
- pentru sporirea numărului de autovehicule supuse controlului ecologic instrumental cu utilizarea aparatelor de control analitic – cu pînă la 20%.
3.4. Premierea trimestrială a colaboratorilor Serviciului (Postului) Controlului Ecologic conform rezultatelor activităţii operativ-financiare se efectuează în procente faţă de salariile de funcţie pentru obţinerea următorilor indici:
- creşterea indicilor de activitate comparativ cu trimestrul anului precedent – pînă la 25%;
- depistarea autovehiculelor cu poluare supranormativă, întocmirea proceselor verbale cu înaintarea lor de la Inspectorat (Agenţii) în instanţele judiciare – pînă la 15%;
- folosirea în permanenţă a aparatelor tehnice de control a autovehiculelor privind poluarea aerului atmosferic cu substanţe toxice – pînă la 20%.
3.5. Colaboratorilor Serviciilor Controlului Ecologic de la frontiera de stat li se stabilesc suplimentar:
- sporuri speciale pentru exercitarea controlului la importul/exportul în/din ţară a produselor petroliere, toxice, nocive, chimice, regnului animal etc. pînă la 10% din salariul de funcţie;
- sporuri pentru activitate în condiţii de poluare cu substanţe nocive pînă la 5% din salariul de funcţie.
3.6. Sporul pentru vechimea în muncă se plăteşte lunar, calculul în procente faţă de salariul de funcţie, ţinîndu-se cont de sporul pentru categoria de calificare în următoarele măsuri:
Vechimea în muncă | Mărimea sporului lunar în % |
De la 2 la 5 ani | 10 |
De la 5 la 10 ani | 15 |
De la 10 la 15 ani | 20 |
De la 15 la 20 ani | 25 |
De la 20 ani şi mai mult | 30 |
3.7. Personalului i se acordă ajutoare materiale de două salarii de funcţie, luîndu-se în calcul sporul lunar pentru vechimea în muncă, alte sporuri şi suplimente acordate conform legislaţiei în vigoare.
3.8. Salarizarea şefului Serviciului Control Ecologic se efectuează din sursele mijloacelor financiare speciale vărsate pe contul Inspectoratului (Agenţiei) de către subdiviziunea dată, salariul căruia se stabileşte la nivelul mediu de salarizare a salariaţilor conform categoriei stabilite.
Suplimentul cuantumului de plată la salariu, premiile se stabilesc pentru şeful Serviciului de către conducerea organului respectiv.
Concomitent, şeful Serviciului Control Ecologic se învesteşte cu dreptul de a prezenta lunar, trimestrial propuneri pentru premierea colaboratorilor în limitele utilizării mijloacelor financiare planificate conform art.2.3-2.4 ale prezentului Regulament.
3.9. Şefului Serviciului Control Ecologic i se stabileşte un supliment la salariu în mărime de pînă la 15 procente din salariul de funcţie în cazul comasării a două şi mai multe Posturi într-un serviciu unic.
3.10. Inspectoratului (Agenţiei) i se permite premierea colaboratorilor aparatelor centrale care participă activ la exercitarea serviciilor prestate, cît şi a persoanelor care efectuează deservirea tehnică ce asigură funcţionarea autorităţii, în dependenţă de aportul personal în muncă al fiecărui angajat conform prevederilor Hotărîrii Guvernului RM nr.139 din 9 februarie 1998 “Cu privire la salarizarea funcţionarilor publici şi persoanelor care gestionează deservirea tehnică ce asigură funcţionarea autorităţii publice în baza Reţelei tarifare unice".
3.11. Persoanei încadrată în Serviciul (Postul) Ecologic de Control fiind neatestată în grad de inspector pentru ecologie i se stabileşte o perioadă de probă pînă la 6 luni.
În perioada de probă Comisia de atestare examinează în prezenţa specialistului dacă această persoană corespunde funcţiei destinate şi decide de a-i conferi sau nu titlul de confirmare ca inspector pentru ecologie.
Din ziua confirmării acestui titlu de către comisia de atestare specialistului i se stabilesc sporurile respective la salarizare cu permutarea la o categorie de salarizare majoră.
3.12. Mijloacele băneşti vărsate în fondurile ecologice extrabugetare ale organelor autorităţii centrale pentru mediu sînt utilizate conform Legii protecţiei mediului înconjurător art.84(c) şi 85 şi Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.431 din 19 iulie 1996 “Privind aprobarea Statutului inspectorului de stat pentru ecologie”.
Se permite premierea colaboratorilor care contribuie activ la formarea fondului ecologic extrabugetar conform legislaţiei.
3.13. Colaboratorilor Serviciilor care nu dispun de mijloacele băneşti necesare acumulate pe conturile speciale, nu li se majorează salariile tarifare şi cele de funcţie, precum şi cuantumurile premiilor, sporurilor şi suplimentelor. În acest caz salarizarea se efectuează în limita surselor băneşti acumulate la contul special.
3.14. Sînt lipsiţi parţial sau total de premii colaboratorii care au comis cazuri de nerespectare a disciplinei de muncă şi financiare, n-au exercitat în deplin volum funcţiile de serviciu.
3.15. Salariul de funcţie şi celelalte plăţi salariale ale colaboratorilor reglementate prin prezentul Regulament, se reexaminează în conformitate cu dinamica indicilor de activitate ai subdiviziunilor, cel mult odată în an.
3.16. Mărimile altor plăţi, care nu se referă la salarizare, dar care pot fi utilizate în activitatea subdiviziunilor (ajutoarele materiale pentru tratament şi odihnă, premiile acordate la datele jubiliare ale organizaţiei şi membrilor acestora, sărbătorile profesionale) se determină în fiecare caz concret de către organul de conducere.
3.17. Calculul salariului mediu pentru plata concediului anual se determină din cîştigul pe ultimele trei luni din cele 12 luni premergătoare evenimentului de plata în care angajatul a avut zile efectiv lucrătoare şi a primit salariul.
Dacă în decursul a 12 luni premergătoare evenimentului lucrătorul în perioada de decontare de trei luni nu a avut nici un cîştig, sau lipsesc mijloace băneşti pentru plata concediului, salariul mediu se determină din cîştigul pe ultimele trei luni din zilele lucrătoare.
3.18. Salariul mediu pentru plata indemnizaţiei de concediere şi compensaţia pentru concediul nefolosit se calculează potrivit Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.31 din 14.01.1994 “Cu privire la aprobarea modului de calcul al salariului mediu”.
IV. GARANŢIILE SOCIALE ŞI ALTE COMPENSĂRI
4.1. Durata normală de lucru nu poate să depăşească 40 de ore pe săptămînă şi 8 ore pe zi. În dependenţă de condiţiile şi specificul activităţii poate fi stabilită o altă durată a timpului de muncă pe zi, pe săptămînă, respectîndu-se balanţa generală a timpului de muncă.
4.2. Colaboratorilor angajaţi prin contract li se acordă următoarele concedii:
- concediu anual;
- concediu medical;
- concediu în legătură cu studiile la instituţia de învăţămînt;
- concediu de maternitate şi îngrijire a copiilor;
- concediu din cont propriu (neplătit).
Concediile nominalizate în primele patru alineate sînt plătite.
4.3. Concediul anual obligatoriu se acordă pe o durată de 24 zile lucrătoare (luîndu-se ca bază săptămîna de muncă de şase zile). Durata concediului planificat în anul încadrării în serviciu se calculează proporţional timpului aflării în serviciu.
4.4. Concediul de boală se acordă în baza unui act eliberat de instituţia medicală şi nu se include în contul concediului anual.
4.5. Specialiştilor, care îşi fac studiile la cursurile fără frecvenţă ale instituţiilor de învăţămînt li se acordă concediu conform legislaţiei în vigoare.
4.6. În cazuri deosebite, salariatului i se acordă concediu fără plată cu durata stabilită prin înţelegerea părţilor.
4.7. Se va acorda un concediu suplimentar, plătit, reieşind din salariul tarifar, la prezentarea documentelor justificative, în cazul unor evenimente familiale ale salariaţilor, în următoarele limite:
- căsătoria salariatului – 3 zile;
- căsătoria copiilor salariatului – 2 zile;
- naşterea copilului – 1 zi;
- decesul unui membru a familiei (părintele, soţul, soţia, copilul) – 3 zile;
- decesul rudelor apropiate (bunici, frate, soră) – 1 zi.
4.8. Durata concediilor se calculează în zile lucrătoare. La stabilirea duratei concediului anual, zilele de sărbătoare şi alte zile de odihnă din timpul concediului nu se includ în numărul zilelor de concediu.
4.9. Concediul pentru primul an de muncă se acordă salariaţilor după expirarea a unsprezece luni de muncă neîntreruptă în subdiviziunea respectivă, dacă lucrătorul n-a fost primit prin transfer din altă organizaţie, întreprindere Concediul pentru al doilea an şi anii următori de muncă se acordă în orice timp al anului de muncă în conformitate cu modul de acordare a concediului, fără a lua în consideraţie durata timpului lucrat.
4.10. Compensarea în bani a concediului nefolosit nu se admite, cu excepţia cazurilor de eliberare din funcţie cînd concediile anuale şi cele suplimentare nu au fost folosite.
V. EVIDENŢA ŞI DĂRILE DE SEAMĂ
5.1. Serviciile contra plată se prestează numai după achitarea costului acestuia şi a prezentării de către persoana fizică sau juridică a chitanţei sau a copiei dispoziţiei de plată confirmată de contabilitatea Inspectoratului (Agenţiei) despre încasarea sumei la cont.
5.2. În registrul special se înscrie în ordinea stabilită clientul căruia i s-au prestat servicii, denumirea serviciilor conform nomenclatorului, suma achitată, numărul chitanţei de încasare şi a dispoziţiei de plată.
5.3. Perceperea plăţilor de la exercitarea testării ecologice a mijloacelor de transport se efectuează de către Serviciile (Posturile) de Control Ecologic în baza actelor normative în vigoare. Evidenţa şi darea de seamă se efectuează în ordinea stabilită de organul autorităţii centrale de mediu.
5.4. Raportul privind utilizarea mijloacelor financiare speciale se prezintă trimestrial Inspectoratului de către Agenţii pînă la data de 10 a primei luni a noului trimestru.
5.5. Inspectoratul cu subdiviziunile lui prezintă autorităţii centrale pentru resurse naturale şi mediu şi Ministerului Finanţelor trimestrial (anual) dările de seamă privind utilizarea mijloacelor financiare speciale prevăzute de devizul de cheltuieli.
5.6. Mijloacele financiare obţinute se utilizează în baza devizului de cheltuieli aprobat în ordinea stabilită de Ministerul Finanţelor.
5.7. Controlul asupra utilizării mijloacelor financiare speciale se efectuează concomitent de către organul autorităţii centrale pentru resurse naturale şi mediu, cît şi de alte organe legislative învestite cu drept de control.
5.8. Evidenţa şi controlul încasării şi utilizării mijloacelor speciale se ţine de către contabilitatea Inspectoratului conform Instrucţiunii nr.85 din 9 octombrie 1996, cît şi a Regulamentului cu privire la mijloacele extrabugetare ale instituţiilor publice, prevederile căruia se pun în aplicare începînd cu 1 ianuarie 2002.
5.9. Direcţia logistică şi control ecologic asigură controlul permanent privind mersul îndeplinirii prezentului Regulament, iar în caz de necesitate elaborează propunerile de rigoare cu privire la includerea modificărilor respective.
VI. DISPOZIŢII FINALE
6.1. Mijloacele financiare provenite în rezultatul acordării serviciilor cu plată au caracter cu destinaţie specială şi nu pot fi utilizate în alte scopuri decît cele prevăzute în devizul de cheltuieli elaborat şi aprobat în conformitate cu capitolul II al prezentului Regulament.
6.2. Prezentul Regulament se pune în aplicare cu începere de la 01.01.2002 şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
