R E G U L A M E N T
cu privire la mijloacele speciale băneşti obţinute de la prestarea serviciilor
contra plată de către Inspectoratul Ecologic de Stat şi subdiviziunile lui
(Text oficial cu modificări şi completări la data de 20 iunie 2000)
din 20.06.2000
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.112-114/321 din 05.09.2000
* * *
Notă: Vezi Legea nr.21-XVIII din 18.09.2009 pentru modificarea Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (structura Guvernului în redacţie nouă - Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale devine Ministerul Mediului)
Notă: Vezi Legea nr.26-XV din 13.02.2004 privind modificarea şi completarea articolului 24 al Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (art.II - Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului se reorganizează prin separare în Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale şi Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului)
Notă: Vezi Hot.Guv. nr.266 din 28.04.2001 privind unele măsuri ce ţin de reorganizarea unor ministere şi departamente ale Republicii Moldova (pct.1 - se reorganizează Ministerul Mediului şi Amenajării Teritoriului în Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului)
APROB Ministrul Mediului şi Amenajării Teritoriului al Republicii Moldova ______________ A.Capcelea 20 iunie 2000
COORDONAT Ministerul Finanţelor ______________ M.Manoli “____”____________ 2000 |
ÎNREGISTRAT Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova ____________ V.Şterbeţ nr.162 din 10 august 2000
COORDONAT Ministerul Economiei şi Reformelor _______________ A.Cucu “____”____________ 2000 |
1. Prezentul Regulament determină modul de constituire, repartizare şi utilizare a mijloacelor speciale băneşti obţinute de la prestarea serviciilor şi este elaborat în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.431 din 19 iulie 1996 “Privind aprobarea Statutului Inspectorului de Stat pentru ecologie”, ordinul Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova nr.61 din 18 iulie 1995 “Privind completarea listei mijloacelor speciale ale instituţiilor finanţate de buget”, cît şi în baza Regulamentului Inspectoratului Ecologic de Stat aprobat la 10 iunie 1999.
2. Contul special al Inspectoratului Ecologic de Stat şi subdiviziunilor lui se formează din sumele încasate la efectuarea serviciilor prestate în domeniul protecţiei mediului, exercitării testării ecologice a mijloacelor de transport auto şi lucrările de diagnosticare a lor.
3. Mijloacele financiare ale conturilor speciale ale Inspectoratului Ecologic de Stat şi subdiviziunilor lui se încasează de la agenţii economici, persoanele fizice şi juridice pentru efectuarea (la solicitarea acestora) lucrărilor în domeniul protecţiei mediului, cît şi din activitatea serviciilor (posturilor) de control ecologic şi diagnosticare conform tarifelor provizorii aprobate de către organul autorităţii centrale pentru mediu şi Ministerul Finanţelor (Anexa nr.1).
4. Prestarea serviciilor contra plată se efectuează prin contract cu întreprinderile şi organizaţiile de stat şi cele private prin instituţiile bancare, care le deservesc, iar pentru persoanele particulare prin intermediul băncilor de economii.
5. Devizul de venituri şi cheltuieli ale mijloacelor speciale băneşti se întocmeşte de către Inspectoratul Ecologic de Stat concomitent cu devizul de cheltuieli al bugetului pe anul următor după forma stabilită de Ministerul Finanţelor.
6. Contractele de lucru între “Executor” şi “Beneficiar”, cît şi a actele de examinare a sectoarelor respective reflectă starea reală a mediului ambiant, cerinţele şi obligaţiunile beneficiarului în domeniul protecţiei mediului.
7. Inspectoratul Ecologic de Stat organizează evidenţa mijloacelor financiare încasate pe conturile speciale ale subdiviziunilor lui. Agenţiile Teritoriale Ecologice trimestrial (nu mai tîrziu de data de 10 a lunii următoare a trimestrului expirat) prezintă dări de seamă privind sumele încasate la conturile speciale şi utilizarea lor.
8. Mijloacele financiare acumulate pe contul special se utilizează conform ordinului Ministerului Finanţelor nr.61 din 18 iulie 1995 “Privind completarea listei mijloacelor speciale ale instituţiilor finanţate de la buget”:
- pentru salarizarea, asigurarea materială şi premierea lucrătorilor pînă la 40%;
- pentru cheltuieli de deplasare – 15%;
- pentru procurarea utilajului, inventarului, cheltuieli gospodăreşti şi reparaţii capitale – 25%.
Se permite pînă la 20% din cele 40% prevăzute în primul alineat al p.8 să fie folosite pentru:
a) premierea lucrătorilor, conform rezultatelor muncii;
b) stimularea lucrătorilor pentru executarea unor lucrări, sarcini de importanţă deosebită, pentru obţinerea unor rezultate deosebite în muncă;
c) stimularea lucrătorilor cu prilejul unor date festive şi jubiliare din viaţa lor, precum şi cu prilejul sărbătorilor profesionale;
d) acordarea de ajutor material lucrătorilor, inclusiv foştilor lucrători pensionari ai Inspectoratului şi subdiviziunilor lui, care sînt afectate în cea mai mare măsură de sărăcie şi au nevoie de asistenţă socială;
e) acordarea de ajutor lucrătorilor şi membrilor lor de familie pentru îmbunătăţirea condiţiilor material-sociale, de odihnă şi tratament;
f) stimularea materială a persoanelor care au participat activ la efectuarea controalelor, şi-au dat concursul la prevenirea încălcărilor ecologice şi depistarea contravenţiilor şi la repararea prejudiciilor cauzate mediului ambiant.
Premierea şi stimularea lucrătorilor Inspectoratului Ecologic de Stat se efectuează trimestrial cu participarea comisiei de premiere care este numită prin ordin cu concursul colectivului.
[Pct.8 modificat prin Ordinul Ministerului Mediului şi Amenajării Teritoriului nr.27 din 01.03.2001, în vigoare 15.03.2001]
9. Cu acordul colectivului Inspectoratului se permite de a folosi suplimentar din sumele prevăzute pentru salarizare, asigurarea materială şi premierea lucrătorilor (40%) şi pentru cheltuielile de deplasări (25%) a cîte 10% din fiecare pentru consolidarea bazei tehnico-materiale, înzestrarea inspectorilor pentru ecologie cu uniformă de serviciu.
10. Decizia privind premierea conform rezultatelor muncii a şefului Inspectoratului Ecologic de Stat se ia de către conducătorul organului autorităţii centrale pentru mediu. Referitor la colaboratorii aparatului central, şefii adjuncţi, şefii de direcţii şi secţii, directorii Agenţiilor Teritoriale Ecologice, Serviciul Piscicol, cît şi a angajaţilor prin contract – de către şeful Inspectoratului Ecologic de Stat.
Premierea, stimularea şi acordarea de ajutor material altor lucrători din organele menţionate se adoptă în modul stabilit de către conducătorii acestor subdiviziuni.
11. Inspectoratul Ecologic de Stat cu subdiviziunile lui prezintă Ministerului Finanţelor trimestrial şi anual dări de seamă privind utilizarea mijloacelor financiare de pe contul special.
12. Contabilitatea Inspectoratului prezintă sistematic la şedinţele Consiliului Administrativ al Inspectoratului darea de seamă privind utilizarea mijloacelor financiare obţinute de la prestarea serviciilor contra plată.
13. Controlul privind utilizarea mijloacelor financiare din fondul special se exercită de către organul administrării centrale pentru mediu şi Inspectoratul Ecologic de Stat.
14. Prezentul Regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Concomitent cu intrarea în vigoare a prezentului Regulament se abrogă Regulamentul cu privire la mijloacele speciale băneşti obţinute de la prestarea serviciilor contra plată de către Inspectoratul Ecologic de Stat şi subdiviziunile lui (Monitorul Oficial al Republicii Moldova art.74, nr.46-47, 1997).
Anexa nr.1 la Regulamentul cu privire la mijloacele speciale băneşti obţinute de la prestarea serviciilor contra-plată
TARIFELE PROVIZORII pentru executarea serviciilor prestate
DISPOZIŢII GENERALE 1. Tarifele provizorii funcţionează pe teritoriul Republicii Moldova şi se referă la serviciile prestate de către colaboratorii Inspectoratului Ecologic de Stat, Agenţiilor Teritoriale Ecologice, Serviciului Piscicol, staţiilor de testare tehnică şi ecologică a autovehiculelor care sînt acreditate în modul stabilit, serviciilor (posturilor) de control ecologic la punctele vamale de trecere a frontierei de stat. Plata conform tarifelor se încasează pentru lucrările efectuate în domeniul protecţiei mediului înconjurător întreprinderilor, organizaţiilor, cooperativelor, persoanelor fizice şi juridice, indiferent de apartenenţa departamentală. 2. Alte prestări neprevăzute în tariful provizoriu pot fi considerate la acelaşi nivel cu alte lucrări asemănătoare, maximal apropiate de munca depusă şi mijloacele consumate. 3. Tarifele serviciilor prestate pentru analizele de laborator includ toate cheltuielile materiale, salarizarea, amortizarea etc. suportate de către laborator pentru îndeplinirea volumului de lucrări conform contractului semnat. 4. Plata serviciilor prestate în zilele de odihnă şi de sărbătoare este majorată cu 50 %. 5. Exercitarea repetată a serviciilor contra plată din pricina executorului se efectuează gratuit. 6. Serviciile prestate în domeniul analizelor fizico-chimice în problemele de sol, aer şi apă, inclusiv a celor ce ţin de expertiza ecologică, calitatea produselor petroliere cît şi a celor alimentare le exercită laboratoarele de control analitic ale Agenţiilor Teritoriale Ecologice atestate şi autorizate, rezultatele cărora au bază juridică. 7. Tarifele stabilite pentru exercitarea serviciilor prestate includ în preţul nominalizat cheltuielile preconizate pentru amortizarea aparatajului tehnic de control, surselor de curent electric, costul documentelor de strictă evidenţă contabilă, remunerarea colaboratorilor, dezvoltarea bazei tehnico-materiale etc. suportate de către organul autorităţii centrale pentru mediu, în conformitate cu cerinţele stabilite de legislaţie. [Pct.7 în redacţia Ordinului Ministerului Mediului şi Amenajării Teritoriului nr.27 din 01.03.2001]
8. Tarifele provizorii periodic sînt revăzute cu punerea în funcţiune a coeficienţilor, luînd în considerare ritmul creşterii inflaţiei. 9. Încasarea plăţii pentru serviciile prestate se efectuează de către Inspectoratul Ecologic de Stat, Agenţiile Teritoriale Ecologice, serviciile (posturile) de control ecologic şi Diagnostică în valută naţională prin virament conform contractului şi procesului verbal semnat de ambele părţi, cît şi în numerar la momentul eliberării documentelor de strictă evidenţă financiară aprobate de organele competente. 10. La efectuarea lucrărilor de laborator cu caracter unitar coeficientul plăţii este dublu. 11. Tarifele provizorii pentru serviciile prestate contra plată sînt expuse în anexa nr.2. |
Anexa nr.2 la Regulamentul cu privire la mijloacele speciale băneşti obţinute de la prestarea serviciilor contra-plată
TARIFELE PROVIZORII pentru exercitarea serviciilor prestate contra plată acordate de Inspectoratul Ecologic de Stat şi subdiviziunile lui
| ||||
Denumirea serviciilor prestate | Unitate | Tariful pentru o unitate de măsură (sal.minimale) | Exercită serviciile prestate | |
1. | Concordarea şi avizarea proiectelor limitelor admisibile de noxe deversate cu apele uzate, obiectivelor acvatice | Pentru un volum LAD | 35-55 (reieşind din volumul de lucru) | Secţia protecţia apei, aer atmosferic a Inspectoratului Ecologic de Stat (IES) |
Inclusiv cu capacitatea: | ||||
Pînă la 400 m3/d | 35 | |||
De la 400 pînă la 1000 m3/d | 42,5 | |||
Mai mare de 1000 m3/d şi cîmpurile de filtrare | 55 | |||
1.1 | Prelungirea termenilor de valabilitate a LAD | Pentru apele averse: | ||
Pentru o deversare | 42,5 | |||
Pentru 2 şi mai multe deversări | 47,5 | |||
Pentru un volum LAD | 25-35 (reieşind din volumul de lucru) | |||
2. | Examinarea şi avizarea: | |||
- paşapoartelor ecologice; | Pentru un paşaport | 27,5-42,5 (reieşind din volumul de lucru de la sursele de deversare) | Secţia protecţia apei, aer atmosferic IES | |
- completarea suplimentară (pînă la 3 ani); | Pentru un paşaport | 13,7-20,7 | ||
- pentru examinarea repetată; | Pentru un paşaport | 15-25 (reieşind din volumul de lucru) | ||
- proiectelor, programelor; | Pentru o unitate | 13,7 | ||
- volumelor de inventariere a surselor de emisii în atmosferă | Numărul surselor pînă la 10 | 13,7 | ||
Numărul surselor pînă la 20 | 20,7 | |||
Numărul surselor mai mult de 20 | 27,5 | |||
3. | Alegerea terenurilor: | |||
- pentru construcţia obiectelor de menire comunală şi social-culturală (la o etapă de atribuire a terenului); | Pentru un lot | 13,7 pentru pers. juridice | IES, ATE | |
7,5 pentru pers. fizice | ||||
- pentru construcţia cu două etape (preliminară şi definitivă) de atribuire a terenului; | Pentru un lot | 27,5 pentru pers. juridice | ||
13,7 pentru pers. fizice | ||||
- pentru amplasarea chioşcurilor, pavilioanelor, modulelor etc. | Pentru un obiect | 20,7 pentru pers. juridice | ||
10 pentru pers. fizice | ||||
4. | Examinarea materialelor şi eliberarea autorizaţiilor: | |||
- de degajări ale noxelor în atmosferă; | Pentru un material | 16,5 | Secţia protecţia apei, aer atmosferic IES | |
- de gospodărire a apelor | Pentru un material | 13,7-42,5 (reieşind din volumul de lucru) | ||
- a construcţiilor tehnice la aprovizionarea cu apă şi canalizare | Pentru un material | 13,7-42,5 (reieşind din volumul de lucru) | ||
- pentru tăierea unui arbore (arbust) exotic sau specii decorative; | Pentru un arbore | 5,0 pentru pers. juridice | IES, ATE | |
3,0 pentru pers. fizice | ||||
- pentru tăierea unui arbore (arbust) din specii autohtone; | Pentru un arbore | 4,0 pentru pers. juridice | IES, ATE | |
2,0 pentru pers. fizice | ||||
- pentru efectuarea tăierilor în afara fondului forestier gestionat de Serviciul Silvic de Stat; | Pentru 1 ha | 7,0 | IES, ATE | |
- inclusiv a unui arbore în spaţiile verzi a localităţilor; | Pentru un arbore | 1,0 pentru pers. juridice | ATE | |
0,5 pentru pers. fizice | ||||
- privind importul, exportul, strămutarea, aclimatizarea şi încrucişarea animalelor sălbatice; | Pentru 1 unitate | 10 pentru pers. juridice | IES, ATE | |
5 pentru pers. fizice | ||||
- privind înfiinţarea şi completarea colecţiilor zoologice (colecţii de animale vii în grădinile zoologice), precum şi de animale împuiate, preparate anatomice etc., prin scoaterea animalelor din mediul natural | Pentru o unitate | 10 pentru pers. juridice | IES, ATE | |
5 pentru pers. fizice | ||||
pentru defrişarea plantaţiilor multianuale. | Pentru 1 ha | 18 | IES, ATE | |
5. | Cercetarea depozitelor, altor obiecte de păstrare şi folosire a pesticidelor, îngrăşămintelor minerale, pentru eliberarea şi aprobarea folosirii lor | Pentru un obiect | 13,7 | ATE |
6. | Controlul seturilor de preparate chimice şi radioactive oprite la punctele de trecere a frontierei (pentru autorizarea trecerii în ţară) | Pentru o tonă | 13,7 | IES, Serviciul (Postul) de Control Ecologic la Frontieră |
7. | Efectuarea controlului şi marcarea sculelor de pescuit admise pentru pescuitul industrial la începutul perioadei de pescuit. Întocmirea paşaportului şi a contractului de pescuit | Pentru o sculă | 0,7 | Serviciul Piscicol |
Pentru un paşaport/contract | 6,7 | Serviciul Piscicol | ||
8. | Elaborarea concluziilor pedologice cu ieşirea pe teren şi argumentarea analitică | Pentru un obiect | 35 | Secţia sol, subsol, substanţe chimice, deşeuri a IES, ATE |
9. | Repartizarea parcelelor, perfectarea materialelor, repartizate în păduri, fîşiilor forestiere distribuite primăriilor şi întreprinderilor agricole: | |||
- tăieri de îngrijire; | Pentru un ha | 11 | ATE | |
- tăieri de regenerare şi sanitare; | Pentru un ha | 17,5 | ATE | |
- tăieri rase; | Pentru un ha | 20 | IES, ATE | |
- tăieri selective. | Pentru un ha | 25 | IES, ATE | |
10. | Cercetarea obiectivului (la cererea solicitanţilor) studiul complex a situaţiei ecologice în zona de amplasare al acestuia, darea indicaţiilor argumentate pentru diminuarea poluării bazinului aerian şi acvatic | Costul unui obiectiv: | ||
Prima categorie | 42 | IES | ||
Categoria a doua | 22 | IES, ATE | ||
Categoria a treia | 14 | IES, ATE | ||
11. | Examinarea (la cererea solicitanţilor) a obiectivelor noi în construcţie, inclusiv şi celor fără avizul expertizei ecologice aprecierii corespunderii obiectivului construit standardelor, actelor normative, dării indicaţiilor obligatorii, perfectării avizului, elaborării autorizaţiei de mediu (apă, aer) | Pentru un obiect: | ||
cu impact deosebit; | 40 | IES | ||
mediu; | 25 | IES, ATE | ||
alte. | 15 | ATE | ||
12. | Examinarea (la cererea solicitanţilor) a obiectivelor privatizate şi celor care îşi modifică genul de activitate şi eliberarea autorizaţiei de mediu | Pentru un obiect: | ||
Prima categorie | 40 | IES | ||
Categoria a doua | 25 | IES, ATE | ||
Categoria a treia | 15 | ATE | ||
13. | Examinarea (la cererea solicitanţilor) a materialelor şi eliberarea avizului pentru obţinerea titlului de Stat de folosinţă separată a obiectivelor acvatice | Pentru un obiect: | ||
Prima categorie | 30 | IES | ||
Categoria a doua | 20 | IES, ATE | ||
Categoria a treia | 15 | ATE | ||
14. | Examinarea materialelor şi eliberarea avizelor în caz de vînzare-cumpărare a obiectivelor | Pentru un obiect: | ||
Prima categorie | 40 | IES | ||
Categoria a doua | 35 | IES, ATE | ||
Categoria a treia | 25 | ATE | ||
15. | Participarea în comisiile de stat de lucru: | |||
- de cercetare a plantaţiilor forestiere a întreprinderilor agricole; | Pentru o participare | 13,7 | În comisiile de stat de lucru participă reprezentanţii IES, în alte cazuri reprezentanţii ATE | |
- pentru determinarea volumului tăierii de regenerare şi de îngrijire; | Pentru o participare | 11 | ||
- privind determinarea pagubelor pricinuite gospodăriilor şi organizaţiilor; | Pentru o participare | 42,5 pentru pers. juridice | ||
13,7 pentru pers. fizice | ||||
- punerea în funcţiune a obiectelor construite (reconstruite) | Pentru o participare | 27,5 pentru pers. juridice | ||
7,5 pentru pers. fizice | ||||
16. | Examinarea şi coordonarea materialelor de import export a pesticidelor, îngrăşămintelor minerale, a altor materiale nocive | Pentru un material | 42,5 | Secţia sol, subsol, substanţe chimice, deşeuri,ATE, IES |
17. | Examinarea materialelor privind pagubele aduse gospodăriilor agricole, cooperativelor provenite prin aplicarea incorectă a pesticidelor | Pentru un material | 13,7 | ATE |
18. | Exercitarea reglării carburatorului şi a sistemului de alimentare | Pentru o unitate de transport | 1,1 | Colaboratorii Serviciului (Postului) Controlului Ecologic şi Diagnosticare a mijloacelor de transport auto |
19. | Asistenţa metodică şi practică la elaborarea cadastrului emisiilor poluanţilor în atmosferă, calculul plăţilor pentru poluare | Pentru un obiect: | ||
Prima categorie | 45 | IES | ||
Categoria a doua | 35 | IES, ATE | ||
Categoria a treia | 30 | ATE | ||
20. | Autorizarea funcţionării aparatelor de uz casnic şi comunal | Pentru un aparat | 10 | ATE |
21. | Perfectarea altor documente ce ţin de folosirea raţională a protecţiei resurselor acvatice şi aerului atmosferic | Pentru un obiect: | ||
Prima categorie | 35 | IES | ||
Categoria a doua | 30 | IES, ATE | ||
Categoria a treia | 25 | ATE | ||
22. | Asistenţa metodică privind modul de transportare, păstrare şi utilizare a produselor şi substanţelor nocive cît şi a deşeurilor lor | Pentru un obiect | 10 | IES, ATE |
23. | Testarea ecologică a mijloacelor de transport auto referitor la respectarea standardelor privind normele admisibile de degajare a substanţelor poluante, cu eliberarea certificatului ecologic: | |||
- motociclete, tractoare rutiere, combine agricole; | Pentru o unitate | 0,5 | Colaboratorii Serviciului (Postului) de control ecologic, experţi ecologişti de la centrele, staţiile, laboratoarele de testare tehnică şi ecologică a mijloacelor de transport auto, IES, ATE | |
- automobile pentru transport de pasageri cu maximum 8 locuri; | Pentru o unitate | 1,5 | ||
- automobile pentru transportul de pasageri cu mai mult de 8 locuri cu masa de referinţă pînă la 5 tone; | Pentru o unitate | 2,0 | ||
- automobile pentru transportul de pasageri cu mai mult de 8 locuri cu masa de referinţă mai mare de 5 tone; | Pentru o unitate | 2,5 | ||
- automobile pentru traficul de încărcătură cu masa de referinţă pînă la 3,5 tone; | Pentru o unitate | 2,5 | ||
- automobile pentru traficul de încărcătură cu masa de referinţă de la 3.5 tone pînă la 12 tone; | Pentru o unitate | 3,0 | ||
- automobile pentru traficul de încărcătură cu masa de referinţă mai mare de 12 tone. | Pentru o unitate | 3,5 | ||
24. | Organizarea studiilor practico-analitice cu studenţii aflaţi în relaţii de contract contraplată cu instituţiile de învăţămînt, indiferent de forma lor organizatorico-juridică | Pentru o zi | 10 | IES, ATE |
25. | Reparaţia utilajului şi aparatajului de control analitic | Pentru o unitate | Conform tarifelor stabilite | Laboratorul central de control analitic cu drept juridic (atestate) |
26. | Efectuarea controlului ecologic la întreprinderi din iniţiativa beneficiarului | Pentru o chemare | 20,7 | IES, ATE |
27. | Urgentarea examinării contractelor, programelor analizelor chimice etc. la cererea persoanelor fizice şi juridice: | |||
- în timp de 10 zile | Pentru un document | 2,5 | IES, ATE | |
- în timp de 5 zile | Pentru un document | 5 | ||
- în timp de 3 zile | Pentru un document | 7,5 | ||
28. | Reflectarea repetată a documentelor ecologice în caz de schimbare a denumirii întreprinderilor, organizaţiilor la cererea persoanelor fizice şi juridice | Pentru o comandă | 3,5 | IES, ATE |
29. | Dactilografierea contractelor, paşapoartelor pentru concordarea şi avizarea proiectelor, altor materiale | Pentru o pagină | 0,27 | IES, ATE |
30. | Multiplicarea documentelor, materialelor | Pentru o pagină | 0,25 | IES, ATE |
31. | Pregătirea şi perfecţionarea cadrelor ecologice de la întreprinderile industriale, agricole, etc. | Pentru o zi | 10 | IES |
32. | Realizarea metodicilor actualizate pentru analizele de laborator. | Pentru o metodică | 5,5 | IES, ATE |
33. | Prelucrarea şi furnizarea informaţiei beneficiarilor despre calitatea factorilor de mediu | Pentru o informaţie | 7,5 | IES, ATE |
34. | Executarea calculelor la computator privitor la deversările şi emisiile în mediul ambiant | Un calcul | 17,5 | IES |
35. | Prezentarea informaţiei privind tehnologiile moderne ecologic pure cu necesitate redusă în resursele energetice | Pentru o informaţie | 13,7 | IES |
36. | Pregătirea materialelor şi efectuarea analizei la computator | Pentru o pagină | 0,5 | IES, ATE |
37. | Imprimarea materialelor la imprimantă: | |||
- cu ace | Pentru o pagină | 0,025 | IES, ATE | |
- lazer | Pentru o pagină | 0,05 | ||
38. | Petrecerea consultaţiilor cu beneficiarii | Pentru o consultaţie | 4 | IES, ATE |
| ||||
1. | Analiza fizico-chimică | |||
1.1 | Determinarea grăsimilor prin metoda de distilare cu eter | O analiză | 3,2 | Laboratoarele de control analitic a protecţiei mediului cu drept juridic |
1.2 | Determinarea produselor petroliere prin metoda gravimetrică | 3,2 | ||
1.3 | Determinarea sulfaţilor prin metoda titrimetrică cu nitratul de plumb | 1,5 | ||
1.4 | Determinarea polifosfaţilor prin metoda fotometrică | 1,5 | ||
1.5 | Determinarea oxigenului dizolvat prin metoda titrimetrică | 2 | ||
1.6 | Determinarea aldehidelor formice prin metoda fotometrică | 2,5 | ||
1.7 | Determinarea conţinutului de cupru în ape prin metoda fotometrică | 1,5 | ||
1.8 | Determinarea pH prin metoda potenţiometrică | 0,7 | ||
1.9 | Determinarea apei colorate prin metoda fotometrică | 0,5 | ||
1.10 | Determinarea durităţii totale a apei prin metoda complexonometrică | 0,7 | ||
1.11 | Determinarea mirosului | 0,5 | ||
1.12 | Determinarea reziduului uscat prin metoda gravimetrică | 2,5 | ||
1.13 | Determinarea conţinutului de fier prin metoda fotometrică | 1,5 | ||
1.14 | Determinarea amoniacului prin metoda fotometrică | 1 | ||
1.15 | Determinarea nitraţilor prin metoda potenţiometrică | 1 | ||
1.16 | Determinarea nitraţilor prin metoda fotometrică | 1,5 | ||
1.17 | Determinarea clorului cu azotat de argint prin metoda titrimetrică | 1,7 | ||
1.18 | Determinarea aluminiului prin metoda fotometrică | 1,5 | ||
1.19 | Determinarea consumului chimic de oxigen prin metoda titrimetrică | 2,5 | ||
1.20 | Determinarea detergenţilor prin metoda fotometrică | 3,5 | ||
1.21 | Determinarea consumului biologic de oxigen prin metoda titrimetrică | 3,5 | ||
1.22 | Determinarea Cr-VI prin metoda fotometrică | 1,5 | ||
1.23 | Determinarea calciului în apă prin metoda titrimetrică | 2 | ||
1.24 | Determinarea conţinutului de bază prin metoda titrimetrică | 0,5 | ||
1.25 | Determinarea conţinutului de acid în soluţie prin metoda de titrare | 0,5 | ||
1.26 | Determinarea conţinutului de fenol prin metoda fotometrică | 3,5 | ||
1.27 | Determinarea substanţelor suspendate prin metoda gravimetrică | 2 | ||
1.28 | Determinarea reziduului fix fără reziduu uscat | 3,5 | ||
1.29 | Determinarea reziduului fix după reziduul uscat | 3,5 | ||
1.30 | Colectarea probei din raza oraşului | 5 | ||
1.31 | Testarea biologică a apei | 1,5 | ||
1.32 | Determinarea cromatografică a pesticidelor în apă | 13 | ||
1.33 | Determinarea metalelor grele cu ajutorul spectrofotometrului cu absorbţie atomică | (plumb-Pb, | 8,5 | |
cupru-Cu, | 8,5 | |||
Fier-Fe, | 8,5 | |||
Crom-Cr, | 8,5 | |||
Zinc-Zn, | 8,5 | |||
Nichel-Ni, | 8,5 | |||
Arsenicum-As, | 8,5 | |||
Siliciu-Si, | 8,5 | |||
Mercuriu-Hg, | 8,5 | |||
Cadmiu-Cd | 8,5 | |||
2. | Analizele chimice în probele de sol | |||
2.1 | Pregătirea probelor de sol pentru analiza de laborator (manual) | O analiză | 2,7 | Laboratoarele de control analitic a protecţiei mediului cu drept juridic (atestate) |
2.2 | Determinarea apei hidroscopice | 1 | ||
2.3 | Determinarea pH prin metoda potenţiometrică | 0,7 | ||
2.4 | Determinarea nitraţilor prin metoda potenţiometrică | 1,5 | ||
2.5 | Determinarea fosfaţilor prin metoda fotometrică | 1,5 | ||
2.6 | Determinarea caliului prin metoda de emisie la fotometru cu flacără | 0,7 | ||
2.7 | Controlarea probelor de sol carbonatic la efervescenţă | 0,7 | ||
2.8 | Determinarea humusului prin metoda lui Tiurin | 2 | ||
2.9 | Determinarea natriului de schimb prin metoda de emisie la fotometru cu flacără | 0,7 | ||
2.10 | Determinarea reziduului uscat prin metoda gravimetrică | 2,5 | ||
2.11 | Determinarea calciului şi magneziului prin metoda de titrare | 1,5 | ||
2.12 | Determinarea extrasului apos | 1,2 | ||
2.13 | Determinarea potenţialului de schimb cationic | 0,7 | ||
2.14 | Determinarea amoniului de schimb după metoda ŢINAO. | O probă | 1 | |
2.15 | Determinarea magneziului de schimb după metoda ŢINAO | O probă | 1 | |
2.16 | Determinarea nitraţilor prin metoda spectrofotometrică | Pentru o analiză | 1,5 | |
2.17 | Decuparea probelor de sol în raza oraşului | 5 | ||
2.18 | Determinarea cromtografică a pesticidelor în sol | Pentru o analiză | 13 | |
2.19 | Determinarea metalelor grele cu ajutorul spectrofotometrului cu absorbţie atomică | (plimb-Pb, | 8,5 | |
cupru-Cu, | 8,5 | |||
Fier-Fe, | 8,5 | |||
Crom-Cr, | 8,5 | |||
Zinc-Zn, | 8,5 | |||
Nichel-Ni, | 8,5 | |||
Arsenicum-As, | 8,5 | |||
Siliciu-Si, | 8,5 | |||
Mercuriu-Hg, | 8,5 | |||
Cadmiu-Cd | 8,5 | |||
3. | Lucrările şi experimentările fizico-chimice în probele de aer | |||
3.1 | Controlul vizual al surselor de poluare pentru colectarea probelor la solicitarea beneficiarului | Un control | 1 | Laboratoarele de control analitic a protecţiei mediului cu drept juridic (atestate) |
3.2 | Determinarea vitezei liniare la sursa cu ajutorul animometrului | O măsurare | 1,2 | |
3.3 | Determinarea vitezei liniare la sursa cu ajutorul macromonometrului | O măsurare | 2 | |
3.4 | Determinarea puterii sursei de poluare după volumul total de gaze | O măsurare | 1,5 | |
3.5 | Controlul sanitar tehnic al aparatelor de captare | Un control | 2,5 | |
3.6 | Determinarea substanţelor solide prin metoda gravimetrică de la o sursă | 7-10 probe | 3,7 | |
3.7 | Determinarea oxidului de carbon de o sursă | 5-7 măsurări | 1,2 | |
3.8 | Determinarea oxidului de azot prin metoda fotometrică | O analiză | 3,7 | |
3.9 | Determinarea acidului clorhidric prin metoda fotometrică cu azot de argint | 4 | ||
3.10 | Colectarea substanţelor gazoase cu CMA pînp la 0,1 mg/m3 | 1,5 | ||
3.11 | Colectarea substanţelor gazoase cu CMA mai mare de 0,1 mg/m3 | O analiză | 2 | |
3.12 | Colectarea substanţelor gazoase cu CMA mai mare de 1 mg/m3 | 1,2 | ||
3.13 | Colectarea substanţelor solide (aerozoli) cu concentraţia CMA mai mică de 0,1 mg/m3 | 2 | ||
3.14 | Colectarea substanţelor solide (aerozoli) cu concentraţia CMA mai mare de 0,1 mg/m3 | 1,5 | ||
3.15 | Determinarea acetonei, stirenei, xilenei ş.a. prin metoda cromatografică | 2 | ||
3.16 | Determinarea hidrogenului sulfurat prin metoda expres cromatografică | 2,5 | ||
3.17 | Efectuarea lucrărilor pentru aprecierea sistemei de captare | 22,5 | ||
3.18 | Determinarea oxidului de sulf | 3,7 | ||
3.19 | Determinarea radioactivităţii | 6 | ||
3.20 | Elaborarea paşaportului tehnic pentru sistemele de captare | 34,5 | ||
3.21 | Măsurarea (gama) fonului | 13 | ||
3.22 | Măsurarea (beta) fonului | 13 | ||
3.23 | Determinarea substanţelor volatile în aerul atmosferic | |||
acetonă | 2 | |||
etanol | 2 | |||
acetată de butil | 2 | |||
toluen | 2 | |||
m-xilen | 2 | |||
o-len | 2 | |||
stiren | 2 | |||
acetat de etil | 2 | |||
acid acetic | 2 | |||
formaldehidă | 2 | |||
metol | 2 | |||
4. | Determinarea fracţionară a benzinei prin metoda cromatografică | 9 | ||
5. | Determinarea tetraetil-plumb prin metoda cromatografică | 9 | ||
Notă. Pentru determinarea emisiilor în atmosferă e necesar de a colecta 7-10 probe de la fiecare sursă de poluare. |
