HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor Nr.38 din 17.01.2002 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.13-15/107 din 24.01.2002 * * *
Abrogat: 17.06.2005 Hotărîrea Guvernului nr.581 din 15.06.2005 În temeiul Legii cu privire la Guvern, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor, conform anexei nr.1; Structura Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor, conform anexei nr.2. 2. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului central al Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor în număr de 67 persoane, cu fondul anual de retribuire a muncii, conform legislaţiei în vigoare. Ministerul Finanţelor va aloca, din fondul de rezervă al Guvernului, 483,7 mii lei Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor pentru achitarea cheltuielilor de asigurare a activităţii ministerului în legătură cu reorganizarea. Mijloacele în cauză vor fi restabilite în fondul de rezervă la rectificarea bugetului pe anul 2002.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.951 din 20.08.04, în vigoare 27.08.04] 3. Se permite Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor de a avea doi viceminiştri şi un consiliu colegial, constituit din 7 persoane, componenţa căruia este aprobată de Guvern.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.966 din 06.08.03, în vigoare 19.08.03] [Pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.564 din 07.05.2002] 4. Se lichidează Administraţia de Stat a Transportului Auto şi Naval şi Administraţia de Stat a Poştei şi Comunicaţiilor. 5. Administraţia de Stat a Drumurilor se reorganizează în întreprindere de stat subordonată Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor va aproba şi va înregistra, în modul stabilit, statutul Administraţiei de Stat a Drumurilor, care îşi va exercita funcţiile pe principiile autogestiunii. 6. Se abrogă hotărîrile Guvernului Republicii Moldova, conform listei specificate în anexa nr.3. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Vasile TARLEV Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul economiei Andrei Cucu Ministrul transporturilor şi comunicaţiilor Anatolii Cupţov Ministrul finanţelor Mihail Manoli Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 17 ianuarie 2002. Nr. 38. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 38 din 17 ianuarie 2002 REGULAMENTUL Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor I. Dispoziţii generale 1. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor (în continuare - Minister) este organul central de specialitate al administraţiei publice, care se subordonează Guvernului şi are sediul în municipiul Chişinău. Ministerul elaborează, promovează şi realizează, în limitele competenţelor sale, strategia şi politica de dezvoltare şi armonizare a ramurilor economiei naţionale, conform legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi ordonanţelor Guvernului Republicii Moldova în cadrul politicii generale a Guvernului şi exercită abilităţile autorităţii de stat în domeniile încredinţate. 2. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat şi denumirea sa în limba de stat, precum şi de cont trezorerial. 3. În scopul îndeplinirii atribuţiilor ce-i revin, Ministerul colaborează cu alte ministere, departamente, autorităţi ale administraţiei publice locale, organisme internaţionale. 4. Ministerul îşi exercită atribuţiile în următoarele domenii: în domeniul transporturilor: transportul feroviar; transportul auto; transportul naval; în domeniul gospodăriei rutiere; în domeniul comunicaţiilor: telecomunicaţiile; radiocomunicaţiile; poşta. 5. Structura aparatului central al Ministerului, efectivul şi devizul de cheltuieli pentru întreţinerea acestuia sînt aprobate de Guvern. II. Atribuţiile Ministerului 6. Ministerul, în calitatea sa de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, exercită următoarele atribuţii principale: elaborează, promovează şi realizează politica Guvernului în domeniul transporturilor, gospodăriei rutiere şi comunicaţiilor; elaborează politica economică, de dezvoltare şi implementare a strategiei naţionale în domeniile încredinţate; fundamentează şi elaborează necesarul de fonduri de la bugetul de stat, controlează gestionarea resurselor financiare alocate din bugetul de stat, resurselor din fondurile speciale şi din creditele externe în domeniile încredinţate; elaborează şi pune în aplicare strategiile de privatizare în domeniile încredinţate şi gestionează patrimoniul public; asigură organizarea şi dezvoltarea cercetărilor ştiinţifice în domeniile încredinţate prin corelare cu programele naţionale şi internaţionale de cercetare în aceste domenii; organizează activitatea pentru constituirea fondului propriu de date statistice din domeniile de activitate; promovează sistemul instituţional pentru dezvoltarea pieţei libere şi asigură condiţiile unui mediu concurenţial în cadrul fiecărui domeniu încredinţat; elaborează şi promovează cadrul legal în vederea stimulării investiţiilor cu capital autohton şi străin în domeniile încredinţate; iniţiază şi negociază, din împuternicirea Guvernului, încheierea de convenţii, acorduri şi alte tratate internaţionale sau propune acestuia întocmirea formelor de aderare la cele existente şi ia măsuri de aplicare a acestora; reprezintă interesele statului în cadrul organismelor internaţionale pe baza convenţiilor, acordurilor şi înţelegerilor stabilite şi dezvoltă relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare din alte state şi organisme internaţionale interesate de domeniile încredinţate; susţine promovarea intereselor agenţilor economici autohtoni de profil pe pieţele internaţionale; asigură tuturor utilizatorilor acces egal şi nediscriminatoriu la infrastructurile din domeniile încredinţate, deschise accesului public; stimulează libera iniţiativă şi asigură autonomia agenţilor economici; stabileşte, în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale care au atribuţii în domeniu, măsuri pentru protejarea zonelor cu valoare istorică, arhitecturală sau peisagistică, precum şi pentru integrarea acestora în acţiunile de modernizare a localităţilor şi a zonelor aferente; sprijină şi consultă administraţia publică locală prin acţiuni ce vizează strategia, monitorizarea programelor de investiţii în infrastructura urbană, reglementările specifice în domeniile încredinţate, care nu pot fi soluţionate la nivelurile de competenţă locală; asigură fundamentarea şi coordonarea programelor referitoare la îmbunătăţirea şi dezvoltarea domeniilor încredinţate; coordonează avizele de specialitate privind obiectivele de investiţii finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, de la bugetele locale, din fonduri speciale şi din credite garantate de stat, precum şi pentru lucrările de interes naţional finanţate din alte surse. 7. Potrivit competenţelor acordate prin lege, Ministerul exercită şi următoarele funcţii specifice: a) în domeniul transporturilor şi gospodăriei rutiere: autorizează intrarea în şi ieşirea din ţară a mijloacelor de transport, precum şi traficul de tranzit prin teritoriul republicii; aprobă norme şi normative tehnice pentru reparaţia, exploatarea şi întreţinerea drumurilor, căilor ferate şi a mijloacelor de transport, asigură respectarea acestor norme şi normative; promovează politica tehnică în vederea creării parcului naţional al mijloacelor de transport, inclusiv întreţinerea, reparaţia şi modernizarea acestuia; b) în domeniul comunicaţiilor: promovează o politică unitară privind distribuirea şi utilizarea spectrului de frecvenţe radio; elaborează şi realizează strategia dezvoltării comunicaţiilor în concordanţă cu tendinţele mondiale în aceste domenii; coordonează şi îndrumă dezvoltarea comunicaţiilor în alte sectoare ale economiei naţionale; determină noile servicii în comunicaţii şi modalităţile de implementare şi prestare a acestora; supraveghează respectarea prevederilor legale, inclusiv dispoziţiile convenţiilor şi acordurilor internaţionale, în domeniile comunicaţiilor; elaborează şi promovează strategia standardizării în domeniu; aprobă planul de numerotare şi elaborează strategia de utilizare în scopuri civile a benzilor de frecvenţe radio; supraveghează realizarea de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică a strategiei de dezvoltare a comunicaţiilor, aprobate de Minister; defineşte modul şi condiţiile de utilizare a reţelelor de comunicaţii pentru necesităţile apărării şi securităţii naţionale în caz de forţă majoră şi de stare excepţională. III. Drepturile şi obligaţiile Ministerului 8. Ministerul are următoarele drepturi şi obligaţii: să adopte, să aprobe, să modifice sau să anuleze, în limitele competenţelor sale, ordine şi dispoziţii, instrucţiuni, regulamente, autorizaţii, prescripţii tehnice pentru toţi participanţii la activităţile din domeniile încredinţate, independent de subordonare şi tipul proprietăţii; să înainteze Guvernului propuneri privind dezvoltarea sau reorganizarea ramurii şi perfecţionarea cadrului legislativ aferent; să fondeze, să reorganizeze sau să lichideze, în modul stabilit, întreprinderi de stat în transport, gospodăria rutieră, comunicaţii şi informatică; să suspende, în modul stabilit, ordinele şi dispoziţiile conducătorilor întreprinderilor şi organizaţiilor de stat din subordinea sa, dacă acestea contravin legislaţiei interne; să elibereze, să suspende sau să anuleze, în modul stabilit, autorizaţii pentru activităţi în domeniul transporturilor, gospodăriei rutiere şi poştei; să instituie în cadrul său consilii tehnico-ştiinţifice şi de experţi, comisii de autorizare; să organizeze şi să asigure controlul activităţii întreprinderilor subordonate; să creeze şi să gestioneze, în comun cu autorităţile respective de stat, fonduri speciale, conform legislaţiei în vigoare; să gestioneze executarea lucrărilor şi achitarea lor din contul mijloacelor Fondului rutier; să supravegheze calcularea şi virarea corectă şi în termen a taxelor în Fondul rutier; să antreneze, în comun cu alte ministere, departamente, organizaţii şi întreprinderi, specialişti pentru controlul respectării legislaţiei ce reglementează funcţionarea tuturor categoriilor de transport; să solicite întreprinderilor şi organizaţiilor cu orice formă de organizare şi proprietate prezentarea informaţiilor şi materialelor necesare pentru realizarea sarcinilor sale, conform legislaţiei în vigoare; să promoveze o politică tehnică consecventă în domeniile de activitate încredinţate, urmărind modernizarea lor şi atragerea investiţiilor în infrastructura ramurilor subordonate; să stabilească modul de asigurare a integrităţii mărfurilor transportate şi a obiectelor din complexul de transport şi rutier; să introducă norme şi reguli unice pentru asigurarea securităţii transportului şi să aprobe măsuri de prevenire şi lichidare a consecinţelor avariilor în transport, gospodăria rutieră şi comunicaţii; să asigure supravegherea respectării normelor existente de protecţie a muncii şi a mediului, precum şi a cerinţelor de asigurare a securităţii circulaţiei, în conformitate cu legislaţia naţională; să asigure examinarea la timp a demersurilor, petiţiilor şi propunerilor cetăţenilor şi să ia măsuri pentru lichidarea deficienţelor în sfera transporturilor, gospodăriei rutiere şi poştei; să aprobe uniforma personalului şi semnele de distincţie ale muncitorilor şi funcţionarilor din întreprinderile subordonate; să fundamenteze necesarul de mijloace financiare (inclusiv valutare), de resurse materiale şi de muncă pentru realizarea programelor interstatale şi republicane, precum şi pentru îndeplinirea sarcinilor strategice vizînd buna funcţionare a transportului feroviar şi a gospodăriei rutiere; să prezinte propuneri privind perfecţionarea sistemului financiar al gospodăriei rutiere, să înainteze Ministerului Finanţelor un plan de măsuri privind atragerea investiţiilor şi contractarea creditelor străine pentru realizarea programelor şi proiectelor de dezvoltare a reţelei drumurilor publice; să participe la elaborarea bugetului de stat în domeniile administrate, să exercite, cu acordul Ministerului Finanţelor, controlul asupra utilizării, conform destinaţiei, a mijloacelor prevăzute de bugetul de stat; să autorizeze, potrivit legii, transmiterea în arendă a patrimoniului întreprinderilor de stat; să-şi exercite, în modul stabilit, dreptul de a obţine calitatea de membru al organizaţiilor necomerciale, inclusiv al celor internaţionale.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.1458 din 08.12.03, în vigoare 19.12.03] IV. Principiile de organizare a activităţii 9. Ministerul este condus de ministrul transporturilor şi comunicaţiilor, numit în funcţie şi eliberat din funcţie în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova. 10. Ministrul are adjuncţi, numiţi în funcţie şi eliberaţi din funcţie de Guvern, la propunerea ministrului. 11. Ministrul transporturilor şi comunicaţiilor: poatră răspundere personală pentru îndeplinirea conformă a sarcinilor atribuite Ministerului; asigură executarea legislaţiei naţionale, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului Republicii Moldova, hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova; stabileşte competenţele şi responsabilitatea viceminiştrilor, directorilor de departamente şi direcţii şi şefilor de secţii ale Ministerului în ceea ce priveşte dirijarea domeniilor de activitate ale Ministerului, inclusiv conducătorilor instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor, aflate în subordonarea lui; negociază şi încheie, în condiţiile legii, acorduri interguvernamentale şi interministeriale în domeniul transporturilor, gospodăriei rutiere, comunicaţiilor, supraveghează realizarea lor, reprezintă Republica Moldova în organismele internaţionale potrivit competenţelor sale şi legislaţiei în vigoare; aprobă schema de încadrare şi salarizarea funcţionarilor aparatului central al Ministerului, în limitele fondului de retribuire a muncii şi efectivului, aprobate de Guvern; în caz de necesitate, operează modificări în structura internă a subdiviziunilor aparatului central, în limitele fondului de retribuire a muncii şi efectivului; aprobă regulamentele departamentelor, direcţiilor şi serviciilor aparatului central şi statutele întreprinderilor şi organizaţiilor, subordonate nemijlocit Ministerului; desemnează şi eliberează din funcţie personalul din aparatul Ministerului şi conducătorii întreprinderilor şi organizaţiilor de stat subordonate, stabileşte condiţiile de retribuire a muncii şi condiţiile de premiere şi aplică măsuri disciplinare; efectuează remanieri prin reînnoirea contractelor de muncă sau prin atestarea funcţionarilor de stat din aparatul Ministerului; aprobă componenţa şi regulamentul consiliului tehnico-ştiinţific; emite ordine şi dispoziţii, în limitele competenţelor sale; anulează, în modul stabilit, ordinele şi dispoziţiile care contravin legislaţiei în vigoare, emise în cadrul întreprinderilor din subordine. 12. În cadrul Ministerului se constituie şi activează consiliul colegial, care, în activitatea sa, se călăuzeşte de regulamentul aprobat de ministrul transporturilor şi comunicaţiilor. Efectivul şi componenţa nominală ale consiliului colegial se aprobă de către Guvern. Hotărîrile consiliului colegial se aplică prin ordinul ministrului. În cazul divergenţelor de opinii apărute între ministru şi membrii consiliului colegial, ministrul dispune transpunerea în viaţă a deciziei sale, fiind obligat să raporteze într-un memoriu Guvernului despre disensiunile apărute. La rîndul lor, membrii consiliului colegial sînt în drept să-şi notifice opiniile Guvernului. 13. Aparatul Ministerului asigură realizarea deciziilor luate de conducerea Ministerului şi de consiliul colegial. Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.38 din 17 ianuarie 2002 Structura aparatului central al Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor Conducerea Direcţia principală transporturi Direcţia transport auto Direcţia transport feroviar Direcţia transport namal Direcţia principală gospodăria rutieră Direcţia construcţie şi întreţinerea drumurilor Direcţia dezvoltare şi investiţii Direcţia principală comunicaţii Direcţia telecomunicaţii şi radiocomunicaţii Direcţia comunicaţii poştale Direcţia principală progrnozare şi dezvoltare economică în transporturi şi comunicaţii Direcţia analize şi prognoze economico-financiare Direcţia gestionare a patrimoniului Serviciul contabilitate Direcţia relaţii externe şi integrare europeană Secţia juridică Serviciu secretariat Serviciu resurse umane
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.1458 din 08.12.03, în vigoare 19.12.03] [Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.402 din 04.04.2002] Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 38 din 17 ianuarie 2002 LISTA hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă 1. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.22 din 12 ianuarie 2001 "Cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.8-10, art.63). 2. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.678 din 19 iulie 2001 "Cu privire la fondarea Administraţiei de Stat a Drumurilor" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.81-83, art.705). 3. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.830 din 13 august 2001 "Cu privire la fondarea Administraţiei de Stat a Transportului Auto şi Naval" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.100-101, art.881). 4. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.831 din 13 august 2001 "Cu privire la fondarea Administraţiei de Stat a Poştei şi Comunicaţiilor" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.100-101, art.882).

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀